BE670993A - - Google Patents

Info

Publication number
BE670993A
BE670993A BE670993DA BE670993A BE 670993 A BE670993 A BE 670993A BE 670993D A BE670993D A BE 670993DA BE 670993 A BE670993 A BE 670993A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
skirt
boat according
boat
extended position
beach
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE670993A publication Critical patent/BE670993A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60VAIR-CUSHION VEHICLES
    • B60V1/00Air-cushion
    • B60V1/04Air-cushion wherein the cushion is contained at least in part by walls
    • B60V1/046Air-cushion wherein the cushion is contained at least in part by walls the walls or a part of them being rigid

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Aviation & Aerospace Engineering (AREA)
  • Transportation (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Fluid-Damping Devices (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Perfectionnements aux véhicules.. 



   La présente invention concerne des bateaux comportant des moyens servant à produire un coussin de gaz formé et en par- tie contenu en dessous du bateau par des jupes que l'on peut   amcner   dans une position active lorsqu'on désire supporter le bateau sur un coussin d'air ou de gaz. 



   La présente invention a pour but de procurer un bateau qui tienne bien la mer et qui comporte des moyens grâce auxquels il peut se déplacer d'un endroit à un autre comme un véhicule à coussin d'air à une vitesse supérieure à   celle   qu'il peut atteindre comme bateau. 



   Suivant l'invention, u n bateau c o m p o r - tant des moyens servant à produire un coussin d'air comprend 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 une coque comportant une quille médiane et une nageoire ou plage qui s'étend tout autour de la quille ainsi qu'une jupe rétracta-. ble placée autour de la périphérie extérieure de la plage. 



   Suivant une autre particularité de l'invention, u n b a t e a u comportant des moyens servant à produire un coussin   d'air,   comprend une coque comportant une quille médiane'      et une plage qui s'étend tout autour de la quille, une jupe exté- rieure flexible rétractable placée autour de la périphérie exté- - rieure de la plage et une jupe intérieure flexible rétractable placée autour de la périphérie intérieure de la plage. 



   La jupe extérieure est de préférence gonflable et peut être déplacée de sa position rétractée à sa position étendue en y introduisant du fluide sous pression et le bord inférieur de      la jupe intérieure est espacé du bord inférieur de la jupe exté- rieure par des ajutages quiserventà fixer les bords l'un par rapport à l'autre et qui forment des ajutages périphériques qui aident à pro- duire et à maintenir le coussin d'air sur lequel le bateau est supporté   @@rsqu'il   évolue comme véhicule à coussin d'air. 



   La jupe intérieure est supportée entre ses extrémités, par exemple par des câbles de retenue,et comporte des organes ré- tracteurs tels que des câbles susceptibles de faire passer les jupes intérieure et extérieure de leur position étendue à leur position rétractée contre la plage. 



   Hais, si on utilise une jupe non flexible, cette jupe peut avoir la forme de plusieurs plaques chevauchantes, par exem- ple en tale d'acier ou en alliage léger,articulées à la périphérie extérieure de la plage et disposées d'une manière en substance étanche au fluide lorsqu'elles sont étendues. La longueur dea plaques mesurée dans le sens de la périphérie du bateau varie suivant leur emplacement sur cette périphérie, les plaques les plus longues se trouvant sur les flancs où la courbure de la péri-   phérie   est minimum et les plus courtes se trouvant à la proue du bateau   ou. la   courbure est maximum. La jupe dans sa forme flexible 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 peut également être gonflable et constitue une forme d'exécution   préférée   que l'on décrira ci-après. 



   La jupe est retenue dans sa position étendue et est rétractée par des organes tels que des câbles disposés de façon que, lorsque la jupe est étendue, ils résistent à la force exercée vers l'extérieur sur la jupe et produite par le coussin d'air sous pression, ces câbles servant également à ramener la jupe de sa position étendue à sa position rétractée contre la plage.      



   D'autres buts et avantages de l'invention ressortiront ,      clairement de la description détaillée donnée ci-après, avec réfé-   .   rence aux dessins annexés, dans lesquels:, la Fig. 1 est une vue en perspective du dessous de la      coque du bateau suivant l'invention dont les jupes ont été enle-      vées; la Fig. 2 est une coupe verticale longitudinale du bateau représenté sur la Fig. 1 montrant la disposition préférée des .   jupes; jupes, la Fig. 3 est une coupe verticale transversale du   bateau représenté sur la Fig. 2, suivant l'axe médian d'une des entrées d'air des ventilateurs de sustentation ; la Fig. 4 est une coupe transversale suivant la ligne 
IV-IV de la Fig. 2 montrant les jupes rétractées;

   la Fig. 5 est une coupe verticale à grande échelle montrant des détails du fonctionnement des jupes; la Fig. 6 est une vue fragmentaire en perspective de la partie cerclée de la fig. 5 à grande échelle ; la   Fig. ?   est une coupe suivant la ligne VII-VII de la Fig. 5; et, la Fig. 8,est une coupe transversale du bateau montrant une autre particularité de l'invention. 



   Dans une forme d'exécution de l'invention, on utilise un bateau comprenant une coque 1 comportant une 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 quille médiane 2 de largeur appréciable comparée à la largeur pro- prement dite du bateau et de hauteur désirée, et une plate-forme au-dessus de la quille 2 forçant une plage 3 qui s'étend tout au- tour de la quille 2. La plage 3 et la quille 2 forment ensemble une construction rigide, la plage étant de n'importe quelle largeur voulue et s'étendant latéralement et légèrement vers le haut dans la mesure voulue. 



   One jupe extérieure gonflable 4 en matière flexible s'étend autour de la périphérie de la plage 3 et comporte deux parois 5 et 6 reliées l'une à l'autre par des diaphragmes flexi- bles 7 (Fig. 7) pour foruer plusieurs tubes reliés les uns aux autres et s'étendant vers le bas   10,fermés   à leurs extrémités inférieures ou extrémités   lib@es   et disposés côte à cote. Les extrémités supérieures ou ouvertes 8 (Fig. 5) des tubes 10   commu-   niquent avec une conduite d'alimentation d'air à haute pression 9 qui s'étend horizontalement autour de la périphérie de la plage 3 juste au-dessus de la périphérie de la jupe extérieure 4.

   La hau- teur de la jupe extérieure   4   est légèrement inférieure à la largeur ; de la plage 3 de sorte que la jupe   4   peut être rétractée vers l'in- térieur et vers le haut contre le dessous de la plage 3 qui s'étend vers l'intérieur vers la paroi verticale extérieure de la quille 2. La jupe extérieure 4 peut être divisée en autant de sections séparées indépendamment mobiles   qu'il   le faut, chaque section comprenant plusieurs tubes 10 fixés longitudinalement à leurs voisins. La hauteur de la jupe extérieure   4,   dans sa posi- tion étendue, est de préférence telle qu'elle ne s'étende pas en      dessous de la quille rigide 2. 



   Au-dessus de la surface supérieure de la structure comprenant la quille 2 et la plage 3 se trouvent les cabines 11, le pont 12 et le conduis 13 destiné à fournir de l'air sous pression débité par un ou plusieurs ventilateurs de sustentation 14 vers l'extérieur par-dessus la surface supérieure de la plage 3 et 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 autour de sa périphérie dans un passage 15 formé d'un côté par la périphérie de la plage 3 et de l'autre côté par le conduit d'air à haute pression 9.

   L'air sous pression provenant des ventilateurs de sustentation 14 est introduit dans une double jupe flexible pré- vue en dessous de la plage 3 et formée par la jupe extérieure   4   décrite plus haut et par une jupe intérieure 16 décrite ci-après, et est ensuite expulsé par des ajutages 17 prévus au bord inté- rieur inférieur de la jupe extérieure pour produire et maintenir un coussin d'air en dessous du bateau. Le trajet suivi par l'air sous pression est indiqué par des flèches sur les Fig. 2, 3 et 5 et dans une variante de l'invention sur la Fig. 8. 



   La jupe intérieure 16 comprend une nappe de matière flexible) appropriée en substance étanche au fluide, par exemple du tissu de térylène revêtu de caoutchouc de néoprène, qui part de la surface inférieure de la plage 3 à laquelle elle est fixée près de sa jonction à la quille 2 d'une manière en substance étanche au fluide, et qui s'étend vers l'extérieur jusqu'au bord libre ou inférieur de la jupe extérieure dont elle est espacée à certains ' intervalles par des tirants appropriés pour former des ajutages 17 par lesquels l'air sous pression provenant de la double jupe flexible est expulsé en un jet périphérique.

   Des éléments profilés appropriés 18 et 19 en matière spongieuse étanche au fluide sont i prévus près des ajutages17 sur les jupes intérieure et extérieure 
16 et 4 respectivement pour former une sortie non turbulente pour l'air sous pression débité par les ajutages. 



   La jupe intérieure 16 est supportée en son milieu par une série de tubes 20 qui s'étendent longitudinalement appro- ximativement parallèlement à la jupe extérieure   4   et par une série de câbles de retenue 21 espacés autour de la périphérie de la plage 
3 et fixés à leurs extrémités inférieures aux tubes 20 et à leurs extrémités supérieures au dessous du bord extérieur de la plage 3. 



   La jupe intérieure flexible 16 est par conséquent capable de s'éten- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 dre vers le bas et vers l'intérieur dans la zone 22 du coussin d'air uniquement dans la mesure permise par les câhles de retenue 21 et les tubes 20 et,lorsque de l'air sous pression pénètre dans la double jupe flexible, la jupe intérieure 16 s'enfle vers le bas et vers l'intérieur de part et d'autre des tubes 20 en s'écartant de la jupe extérieure 4 mais ne s'étend de préférence pas en dessous de la quille. 



   La double jupe flexible est pourvue de câbles rétrac- teurs 23 qui sont attachés en des points espacés le long de la périphérie des ajutages périphériques 17. Les câbles rétracteurs 23 s'étendent vers l'intérieur vers des logements   24   ménagés dans la plage 3 qui contiennent des treuils 25 sur lesquels les câbles rétracteurs 23 sont envidés. Des moyens appropriés sont prévus pour entraîner les tambours de treuils 25, par exemple des mo- teurs électriques, à partir de la face supérieure de la plage 3, ces moteurs étant commandés par l'équipage du bateau.

   Les loge-   '   ments   24   dans lesquels les treuils 25 sont montés en dessous de la plage sont placés dans la zone couverte par la double jupe ; flexible entre la jupe   extérieure     4   et la jupe intérieure 16 et sont protégé s de l'eau. 



   La jupe intérieure flexible est pourvue à certains intervalles de trous de drainage convenablement disposés 26 qui permettent à l'eau emprisonnée dans les parties renflées de la jupe intérieure de s'écouler. 



   La zone 22 du coussin d'air bornée par la double jupe flexible comprenant la jupe extérieure 4, la jupe intérieure 16 et l'air sous pression expulsé par les ajutages périphériques 17 est divisée en compartiments à des tins de stabilité. La quille 2 sert avantageusement de barrière longitudinale à cet effet et on aug- mente son efficacité en prévoyant un ajutage stabilisateur 27 le long de son axe médian inférieur. De l'air sous pression est fourni à l'ajutage stabilisateur 27 par le conduit principal 13 par 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 l'intermédiaire des conduits secondaires 28 qui   s'étendent   dans      la quille 2, Des éléments obturateurs gonflables 29 sont prévus à l'extrémité inférieure de l'ajutage stabilisateur 27 de sorte que l'ajutage peut être obturé, lorsqu'on le désire. 



   Les séparations latérales de la zone du coussin d'air qui ne sont pas représentées peuvent avoir la forme de simples parois flexibles, d'organes bulbeux sous pression ou de conduits flexibles comportant des ajutages à leurs extrémités inférieures. 



   Des éléments de quilles stabilisateurs flexibles et/ou gonflables peuvent prolonger l'ajutage stabilisateur 27 de la quille rigide,s'il le faut. 



   Pour amener la double jupe flexible dans sa position active, on introduit de l'air à haute pression,qui peut être pré- levé du compresseur,d'un des moteurs à turbine à gaz principaux ou de n'importe quelle autre source   appropriée,   dans le conduit d'air à haute pression 9 qui communique avec la jupe extérieure 4, 
La jupe ost ainsi repoussée vers le bas et vers l'extérieur depuis sa position rétractée dans laquelle elle se trouve en dessous de la plage 3 et en contact avec celle-ci, Fig. 4., vers une position en substance verticale. En même temps, les tambours de treuils 25 dévident les câbles rétracteurs 23 et l'élément 29 obturant l'aju- tage stabilisateur de 'façon étanche est dégonflé.

   La Jupe intérieure 
16 est tirée de sa position rangée (Fig.   4)   vers sa position active dans laquelle elle forme le coté intérieur de la double jupe flexible. Pendant ce déplacement vers l'extérieur qui est assisté par les ventilateurs de sustentation   14   qui refoulent de l'air sous pression dans la double jupe flexible, les câbles de retenue 
21 restent tendus et la jupe intérieure s'enfle vers le bas et vers l'intérieur.

   L'air de sustentation sous pression sort des ajutages   17   et des ajutages de stabilisation 27 pour former et maintenir un coussin d'air qui soulève le bateau de sorte que la position de la ligne d'eau 30 par rapport au bateau change et passe de celle d'un bateau sur la   Fig. 4   à celle d'un véhicule 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 à coussin d'air sur les Fig. 2 et 3. 



   Pour rétracter la double jupe flexible, on Arrête les ventilateurs de sustentation 14, on coupe l'arrivée d'air à haute pression du conduit d'alimentation 9 qui dessert la jupe exté- rieure   4   et on actionne les treuils 25 des câbles rétracteurs pour envider les câbles 23. Les câbles de retenue 21 restent . tendus et pivotent vers l'intérieur autour de leur point   d'atta-   che au dessous de la plage 3 avec les tubes 20. La jupe extérieure est tirée vers l'intérieur par les câbles rétracteurs 23 avec la jupe intérieure 16 qui se plie en deux sous 1'action ' des câbles de retenue 21 dont la loggueur est inférieure à la hauteur de la double jupe flexible et des tubes 20.

   La jupe intérieure flexible 16 est par conspuent tirée vers le haut et vers l'intérieur de manière à venir se placer en deux moitiés rabattues l'une contre l'autre contre la partie intérieure du dessous de la plage 3 et la jupe extérieure   4   est tirée contre la plage   3,   comme indiqué en traits de chaînette en   40   sur la   Fig. 5   qui montre la double jupe rétractée. La double jupe fle- xible peut être bloquée dans sa position rétractée et le véhi- cule peut alors évoluer comme un bateau. 



   Une autre forme d'exécution de   l'invention   est repré- tentée sur la   Fig. 8   dans laquelle la jupe   intérieure   et ses moyens de retenue sont omis. 



   Cette forme d'exécution comporte une jupe extérieure   4   qui fonctionne de la même façon que celle décrite plus haut et qui sert de paroi périphérique pour le coussin d'air. De   l'air   sous pression est débité par le conduit   13   dans la zone du cous-   aira   d'air 22   à   l'intérieur de la périphérie de la jupe   4,   formant un véhicule à coussin d'air du type à chambre collectrice. 



   Il est à remarquer que de nombreuses modifications peuvent être apportées au bateau sans sortir du cadre de l'inven- tion. Par exemple, l'obturateur d'ajutage n e 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 doit pas être limité aux ajutages stabilisateurs mais peut égale- ment être appliqué àdes ajutages périphériques.

   De plus cet obtura- teur ne doit pas être du type gonflable mais peut, par exemple, avoir la forme d'un clapet à ressort précontraint vers la position fermée et ouvert par la pression régnant dans le conduit. on comprendra également que   l'espace   situé à l'intérieur de la quille et de la plage peut être occupé par des moteurs, des réservoirs, par exemple pour du combustible et de l'eau,   ainsi   que par des cabines   supplémentaires*   
REVENDICATIONS 
1.- Bateau comportant des moyens servant à produire un coussin d'air, caractérisé en ce qu'il comprend une coque com- portant une quille médiane et une nageoire ou plage qui s'étend tout autour de la quille ainsi qu'une jupe rétractable placée au- tour de la périphérie de la plage. 



   2.- Bateau comportant des moyens pour produire un coussin d'air, caractérisé en ce qu'il comprend une coque compor- tant une quille médiane et une plage qui s'étend tout autour de la quille, une jupe extérieure flexible rétractable placée autour de la périphérie extérieure de la plage et une jupe intérieure flexible rétractable placée autour de la périphérie intérieure de cette plage.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Improvements to vehicles.



   The present invention relates to boats having means for producing a cushion of gas formed and in part contained below the boat by skirts which can be brought into an active position when it is desired to support the boat on a cushion. air or gas.



   The object of the present invention is to provide a boat which holds the sea well and which has means by which it can move from one place to another like an air-cushion vehicle at a speed greater than that which it is capable of. can reach like boat.



   According to the invention, a boat comprising means for producing an air cushion comprises

 <Desc / Clms Page number 2>

 a hull comprising a median keel and a fin or beach which extends all around the keel as well as a retracted skirt. ble placed around the outer periphery of the beach.



   According to another feature of the invention, a boat comprising means serving to produce an air cushion, comprises a hull comprising a central keel 'and a range which extends all around the keel, a retractable flexible outer skirt. placed around the outer periphery of the beach and a retractable flexible inner skirt placed around the inner periphery of the beach.



   The outer skirt is preferably inflatable and can be moved from its retracted position to its extended position by introducing pressurized fluid therein and the lower edge of the inner skirt is spaced from the lower edge of the outer skirt by nozzles which are to be attached. the edges relative to each other and which form peripheral nozzles which help to produce and maintain the air cushion on which the boat is supported when operating as an air cushion vehicle .



   The inner skirt is supported between its ends, for example by retaining cables, and comprises retracting members such as cables capable of causing the inner and outer skirts to pass from their extended position to their position retracted against the beach.



   But, if a non-flexible skirt is used, this skirt can have the form of several overlapping plates, for example of steel plate or of light alloy, hinged at the outer periphery of the pad and arranged in a like manner. fluid-tight substance when extended. The length of the plates measured in the direction of the periphery of the boat varies according to their position on this periphery, the longest plates being on the sides where the curvature of the periphery is minimum and the shortest being at the bow. from the boat or. the curvature is maximum. The skirt in its flexible form

 <Desc / Clms Page number 3>

 can also be inflatable and constitutes a preferred embodiment which will be described below.



   The skirt is retained in its extended position and is retracted by members such as cables arranged so that when the skirt is extended they resist the force exerted outwardly on the skirt produced by the air cushion. under pressure, these cables also serve to return the skirt from its extended position to its retracted position against the beach.



   Other objects and advantages of the invention will emerge clearly from the detailed description given below, with reference. reference to the accompanying drawings, in which :, FIG. 1 is a perspective view from below of the hull of the boat according to the invention, the skirts of which have been removed; Fig. 2 is a longitudinal vertical section of the boat shown in FIG. 1 showing the preferred arrangement of. skirts; skirts, FIG. 3 is a transverse vertical section of the boat shown in FIG. 2, along the median axis of one of the air inlets of the lift fans; Fig. 4 is a cross section along the line
IV-IV of FIG. 2 showing the skirts retracted;

   Fig. 5 is an enlarged vertical section showing details of the operation of the skirts; Fig. 6 is a fragmentary perspective view of the circled portion of FIG. 5 on a large scale; Fig. ? is a section taken along line VII-VII of FIG. 5; and, FIG. 8, is a cross section of the boat showing another feature of the invention.



   In one embodiment of the invention, a boat is used comprising a hull 1 comprising a

 <Desc / Clms Page number 4>

 middle keel 2 of appreciable width compared to the actual width of the boat and of the desired height, and a platform above the keel 2 forcing a beach 3 which extends all around the keel 2. Beach 3 and keel 2 together form a rigid construction with the beach being any width desired and extending sideways and slightly upward to the extent desired.



   An inflatable outer skirt 4 of flexible material extends around the periphery of the pad 3 and has two walls 5 and 6 connected to each other by flexible diaphragms 7 (Fig. 7) to drill several tubes. connected to each other and extending downward 10, closed at their lower ends or free ends and arranged side by side. The upper or open ends 8 (Fig. 5) of the tubes 10 communicate with a high pressure air supply line 9 which runs horizontally around the periphery of the pad 3 just above the periphery. of the outer skirt 4.

   The height of the outer skirt 4 is slightly less than the width; beach 3 so that the skirt 4 can be retracted inward and upward against the underside of the beach 3 which extends inward towards the outer vertical wall of the keel 2. The skirt outer 4 can be divided into as many independently movable separate sections as necessary, each section comprising several tubes 10 fixed longitudinally to their neighbors. The height of the outer skirt 4, in its extended position, is preferably such that it does not extend below the rigid keel 2.



   Above the upper surface of the structure comprising the keel 2 and the deck 3 are the cabins 11, the deck 12 and the duct 13 intended to supply pressurized air discharged by one or more lift fans 14 towards outside over the top surface of deck 3 and

 <Desc / Clms Page number 5>

 around its periphery in a passage 15 formed on one side by the periphery of the pad 3 and on the other side by the high pressure air duct 9.

   The pressurized air coming from the lift fans 14 is introduced into a flexible double skirt provided below the pad 3 and formed by the outer skirt 4 described above and by an inner skirt 16 described below, and is then expelled through nozzles 17 provided at the lower inner edge of the outer skirt to produce and maintain a cushion of air below the boat. The path followed by the pressurized air is indicated by arrows in Figs. 2, 3 and 5 and in a variant of the invention in FIG. 8.



   The inner skirt 16 comprises a ply of suitable flexible material) substantially fluid-tight, for example terylene fabric coated with neoprene rubber, which starts from the lower surface of the pad 3 to which it is attached near its junction at the keel 2 in a substantially fluid-tight manner, and which extends outward to the free or lower edge of the outer skirt from which it is spaced at certain intervals by appropriate tie rods to form nozzles 17 through which the pressurized air coming from the flexible double skirt is expelled in a peripheral jet.

   Appropriate profiled elements 18 and 19 of fluid-tight sponge material are provided near the nozzles 17 on the inner and outer skirts.
16 and 4 respectively to form a non-turbulent outlet for the pressurized air delivered by the nozzles.



   The inner skirt 16 is supported in its middle by a series of tubes 20 which extend longitudinally approximately parallel to the outer skirt 4 and by a series of retaining cables 21 spaced around the periphery of the pad.
3 and fixed at their lower ends to the tubes 20 and at their upper ends below the outer edge of the range 3.



   The flexible inner skirt 16 is therefore able to expand.

 <Desc / Clms Page number 6>

 dre downwards and inwards in the zone 22 of the air cushion only to the extent permitted by the retaining clamps 21 and the tubes 20 and, when pressurized air enters the flexible double skirt, the inner skirt 16 swells downward and inward on either side of the tubes 20 away from the outer skirt 4 but preferably does not extend below the keel.



   The flexible double skirt is provided with retractor cables 23 which are attached at spaced points along the periphery of the peripheral nozzles 17. The retractor cables 23 extend inwardly to housings 24 provided in the range 3 which. contain winches 25 on which the retracting cables 23 are sent. Appropriate means are provided for driving the winch drums 25, for example electric motors, from the upper face of the deck 3, these motors being controlled by the crew of the boat.

   The housings 24 in which the winches 25 are mounted below the deck are placed in the area covered by the double skirt; flexible between the outer skirt 4 and the inner skirt 16 and are protected from water.



   The flexible inner skirt is provided at certain intervals with suitably disposed drainage holes 26 which allow water trapped in the bulging portions of the inner skirt to drain.



   The zone 22 of the air cushion bounded by the flexible double skirt comprising the outer skirt 4, the inner skirt 16 and the pressurized air expelled by the peripheral nozzles 17 is divided into compartments for stability purposes. The keel 2 advantageously serves as a longitudinal barrier for this purpose and its efficiency is increased by providing a stabilizing nozzle 27 along its lower central axis. Pressurized air is supplied to the stabilizer nozzle 27 through the main duct 13 by

 <Desc / Clms Page number 7>

 Through the secondary conduits 28 which extend into the keel 2, inflatable obturator elements 29 are provided at the lower end of the stabilizing nozzle 27 so that the nozzle can be closed, when desired.



   The side partitions of the air cushion area which are not shown may be in the form of simple flexible walls, bulbous pressurized members or flexible ducts having nozzles at their lower ends.



   Flexible and / or inflatable stabilizer pin elements may extend the stabilizer nozzle 27 of the rigid keel, if required.



   In order to bring the flexible double skirt into its active position, high pressure air is introduced, which can be drawn from the compressor, one of the main gas turbine engines or any other suitable source, in the high pressure air duct 9 which communicates with the outer skirt 4,
The skirt is thus pushed downwards and outwards from its retracted position in which it is located below the pad 3 and in contact with the latter, FIG. 4., to a substantially vertical position. At the same time, the winch drums 25 unwind the retracting cables 23 and the element 29 sealing the stabilizer fitting is deflated.

   The inner skirt
16 is pulled from its stowed position (Fig. 4) to its active position in which it forms the inner side of the flexible double skirt. During this outward movement which is assisted by the lift fans 14 which deliver pressurized air into the flexible double skirt, the retaining cables
21 remain taut and the inner skirt swells down and inwards.

   Pressurized lift air exits from nozzles 17 and stabilization nozzles 27 to form and maintain an air cushion which lifts the boat so that the position of the water line 30 relative to the boat changes from that of a boat in FIG. 4 to that of a vehicle

 <Desc / Clms Page number 8>

 air cushion in Figs. 2 and 3.



   To retract the flexible double skirt, the lift fans 14 are stopped, the high pressure air supply from the supply duct 9 which serves the outer skirt 4 is cut off, and the winches 25 of the retracting cables are actuated for Feed the cables 23. The retaining cables 21 remain. stretched and pivot inwards around their point of attachment below the pad 3 with the tubes 20. The outer skirt is pulled inwards by the retracting cables 23 with the inner skirt 16 which folds inwards. two under the action 'of the retaining cables 21, the loggueur of which is less than the height of the flexible double skirt and the tubes 20.

   The flexible inner skirt 16 is therefore pulled upwards and inwards so as to come to be placed in two halves folded against each other against the inner part of the underside of the pad 3 and the outer skirt 4 is pulled against the track 3, as indicated by chain lines at 40 in Fig. 5 which shows the retracted double skirt. The flexible double skirt can be locked in its retracted position and the vehicle can then move like a boat.



   Another embodiment of the invention is shown in FIG. 8 in which the inner skirt and its retaining means are omitted.



   This embodiment comprises an outer skirt 4 which functions in the same way as that described above and which serves as a peripheral wall for the air cushion. Pressurized air is supplied through the duct 13 into the area of the air cushion 22 inside the periphery of the skirt 4, forming an air cushion vehicle of the collecting chamber type.



   It should be noted that numerous modifications can be made to the boat without departing from the scope of the invention. For example, the nozzle shutter n e

 <Desc / Clms Page number 9>

 should not be limited to stabilizing nozzles but can also be applied to peripheral nozzles.

   In addition, this shutter does not have to be of the inflatable type but may, for example, have the form of a spring valve prestressed towards the closed position and opened by the pressure prevailing in the duct. it will also be understood that the space inside the keel and the beach can be occupied by engines, tanks, for example for fuel and water, as well as by additional cabins *
CLAIMS
1.- Boat comprising means for producing an air cushion, characterized in that it comprises a hull comprising a median keel and a fin or beach which extends all around the keel as well as a skirt retractable placed around the periphery of the beach.



   2.- Boat comprising means for producing an air cushion, characterized in that it comprises a hull comprising a central keel and a range which extends all around the keel, a retractable flexible outer skirt placed around the outer periphery of the beach and a retractable flexible inner skirt placed around the inner periphery of this beach.


    

Claims (1)

3.- Bateau suivant la revendication 2, caractérisé . en ce que la jupe extérieure est gonflable et peut être déplacée de sa position rétractée vers sa position étendue en y introduis sant du fluide sous pression. 3. A boat according to claim 2, characterized. in that the outer skirt is inflatable and can be moved from its retracted position to its extended position by introducing pressurized fluid therein. 4.- Bateau suivant la revendication 2 ou 3, caracté- risé en ce que le bord intérieur de la jupe intérieure est espacé du bord intérieur de la jupe extérieure par des ajutages servant à fixer les bords les uns par rapport aux autres et à débiter des jets d'air sous pression, <Desc/Clms Page number 10> 5.- Bateau suivant l'une quelconque des revendications 2 à 4. caractérisé en ce que la jupe intérieure est supportée entre ses extrémités, par exemple par des câbles de retenue, e est pourvue d'organes rétracteurs télé que des câblée susceptibles de tirer les jupe* intérieure et extérieure de leur position éten- due vers leur position rétractée contre la plage. 4. A boat according to claim 2 or 3, characterized in that the inner edge of the inner skirt is spaced from the inner edge of the outer skirt by nozzles serving to fix the edges with respect to each other and to debit. pressurized air jets, <Desc / Clms Page number 10> 5. A boat according to any one of claims 2 to 4. characterized in that the inner skirt is supported between its ends, for example by retaining cables, e is provided with tele retracting members that cable capable of pulling the inner and outer skirt * from their extended position to their retracted position against the beach. 6. - Bateau suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la jupe comprend une série de plaques rigides articu- lées autour de la plage et qui forment une chambre collectrice lorsque les plaques sont dans leur position étendue. 6. - Boat according to claim 1, characterized in that the skirt comprises a series of rigid plates articulated around the beach and which form a collecting chamber when the plates are in their extended position. 7.- Bateau suivant la revendication 6, caractérisé en ce que les plaques sont disposées d'une manière en' substance étanche au fluide. 7. A boat according to claim 6, characterized in that the plates are arranged in a substantially fluid-tight manner. 8.- Bateau suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la jupe comprend une paroi en matière flexible retenue à son bord Inférieur. 8. A boat according to claim 1, characterized in that the skirt comprises a wall of flexible material retained at its lower edge. 9. - Bateau suivant la revendication 8, caractérisé en ce que 'a jupe est gonflable et peut être déplacée de sa position rétractée vers sa position étendue en y introduisant du fluide sous pression. 9. - Boat according to claim 8, characterized in that the skirt is inflatable and can be moved from its retracted position to its extended position by introducing pressurized fluid therein. 10.- Bateau suivant l'une quelconque des revendica- tions 1, 6, 7, 8 et 9, caractérisé en ce que la jupe est pourvue d'organes rétracteurs tels que des câbles susceptibles de suppor- ter la jupe dans sa position étendue et de tirer la jupe de sa position étendue vers sa position rétractée. 10. A boat according to any one of claims 1, 6, 7, 8 and 9, characterized in that the skirt is provided with retracting members such as cables capable of supporting the skirt in its extended position. and pulling the skirt from its extended position to its retracted position. 11.- Bateau suivant la revendication 10, caractérisé en ce que la jupe est rétractée dans une position en substance horizontale contre la plage. 11. A boat according to claim 10, characterized in that the skirt is retracted into a substantially horizontal position against the beach. 12.- Bateau suivant l'une quelconque dea revendications précédentes, caractérisé en ce que la quille médiane est pourvue d'ajuatges stabilisateurs. 12. A boat according to any one of the preceding claims, characterized in that the median keel is provided with stabilizing adjuatges. 13.- Bateau suivant la revendication 12, caractérisé <Desc/Clms Page number 11> en ce que les conduits communiquant avec les ajutages sont pourvus d'obturateurs. 13. A boat according to claim 12, characterized <Desc / Clms Page number 11> in that the conduits communicating with the nozzles are provided with shutters. 14.- Bateau suivant la revendication 13, caractérisé en ce que les obturateurs sont gonflables. 14. A boat according to claim 13, characterized in that the shutters are inflatable. 15.- Bateau en substance comme décrit avec référence aux Fig. 1 à 7 des dessins annexés. 15.- Boat substantially as described with reference to Figs. 1 to 7 of the accompanying drawings. 16.- Bateau en substance comme décrit avec référence à la Fige 8 des dessins annexés. 16.- Boat substantially as described with reference to Fig. 8 of the accompanying drawings. 17.- Bateau suivant l'une quelconque des revendica- tions 1 à 16. 17. A boat according to any one of claims 1 to 16.
BE670993D BE670993A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE670993A true BE670993A (en)

Family

ID=208342

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE670993D BE670993A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE670993A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2002006A1 (en) * 1968-02-16 1969-10-03 British Hovercraft Corp Ltd
FR2138374A1 (en) * 1971-05-25 1973-01-05 Grihangne Andre

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2002006A1 (en) * 1968-02-16 1969-10-03 British Hovercraft Corp Ltd
FR2138374A1 (en) * 1971-05-25 1973-01-05 Grihangne Andre

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2577882A1 (en) PNEUMATIC LIFE RAFT
EP2342382B1 (en) Device for picking up objects floating on the water, such as hydrocarbons
CA2335478C (en) Vessel for collecting floating petroleum products, and travelling facility using such vessels
FR2772814A1 (en) Inflatable canopy roof
FR2499011A1 (en) DEVICE FOR SUPPORTING A FLUID FOR DISPLACING LOADS
BE670993A (en)
FR1416122A (en) Improvement to vehicles moving over a surface
WO2017017319A2 (en) The invention relates to dynamic artificial wave installations for surfing
FR2573020A1 (en) SURFACE SIDE SHAFT VESSEL HAVING A CLOSURE BEFORE IMPROVED LIFT CUSHION
FR2969117A1 (en) GREAT-SAIL STORAGE DEVICE COMPRISING A BIG-SAIL STORAGE BAG FIXING TO THE BOMBER OF A SAILBOAT
WO2023281219A1 (en) Inflatable craft, in particular of the canoe type, and method for manufacturing said craft
FR2734856A1 (en) DEPLOYABLE AND RETRACTABLE INFLATABLE VOUTE
EP2493714B1 (en) Device for automatically unwinding and winding up a tarpaulin
FR3056960B1 (en) FENCE AND FLOATS
BE1031105B1 (en) Rigid inflatable sail
CA2193266C (en) Oil retention barrier
FR3053988A1 (en) THERMAL INSULATION COVER FOR COVERING A SURFACE AND INSTALLATION FOR ITS IMPLEMENTATION
FR2754513A1 (en) Maintenance pontoon for marine vessel
WO1996011135A1 (en) Rigging for a sailing craft
EP4405247A1 (en) Assembly comprising a profiled sail; a mast and a plurality of cambering devices for a profiled sail
EP4405246A1 (en) Assembly comprising a wingsail, a mast and multiple camber-adjusting devices for a wingsail, and a system for reducing the area of the wingsail catching the wind
FR2697860A1 (en) Low pressure inflated modular canvas construction shelter - comprises slide fastener-attached identical side panels and corner panels with waterfilled ballast bags inflated by air blower
CH391474A (en) Vehicle supported by at least one air cushion
WO2024110732A1 (en) Profiled wing system
FR2849883A1 (en) Textile band for tent construction, has hanging zone cooperating directly/indirectly with rigid frame from which fabric hangs down and inextensible zone forming inflated room sealed to gas