BE636263A - - Google Patents

Info

Publication number
BE636263A
BE636263A BE636263DA BE636263A BE 636263 A BE636263 A BE 636263A BE 636263D A BE636263D A BE 636263DA BE 636263 A BE636263 A BE 636263A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
mold
neck ring
blank
finishing
machine according
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE636263A publication Critical patent/BE636263A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C03GLASS; MINERAL OR SLAG WOOL
    • C03BMANUFACTURE, SHAPING, OR SUPPLEMENTARY PROCESSES
    • C03B9/00Blowing glass; Production of hollow glass articles
    • C03B9/13Blowing glass; Production of hollow glass articles in gob feeder machines
    • C03B9/193Blowing glass; Production of hollow glass articles in gob feeder machines in "press-and-blow" machines

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Manufacturing & Machinery (AREA)
  • Materials Engineering (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Blow-Moulding Or Thermoforming Of Plastics Or The Like (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Machine de soufflage du verre". 



   La présente invention a pour objet des   perfec-   tionnements aux machines de soufflage du verre pour la produc- tion d'objets tels que des récipients ayant une ouverture rela- tivement grande et   formés   par le procédé connu sous le nom de "pressage-soufflage". Dans ce procédé, une charge de verre fon- du est déposée dans un  foule   d'ébauche en une seule pièce sur lequel un moule de   finissage   de la bague de col fondu axiale- ment a été placé.   Un   plongeur est ensuite abaissé dans le moule 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 et oblige, sous une pression relativement élevée, le verre a pénétrer dans le moule do bague et à former une ébauche compri- mée.

   Le contour extérieur de l'ébauche ost plus ou moins coni- que de façon que le moule d'ébauche puisse être abaissé pour le séparer du moule de bague de col après enlèvement du piston de pressage en laissant l'ébaucha suspendue au moule de bague de col. L'ébauche est ensuite enfermée dans un moule de finissage fendu axialement et l'objet fini est amené par soufflage à sa forme finale. Conformément à l'invention, une machine de pressa- ge-soufflage comporte un certain nombre de moules de bague de col axialement séparables portés par une tourelle et amenés suce   cessivement.   aux postes de pressage, de soufflage et de décharge- ment où sont placés respectivement un moule d'ébauche, un moule de finissage et un dispositif de déchargement des pièces dispo- sés en-dessous du trajet des moules de bague de col. 



   Au poste comportant le moule d'ébauche, on trou- ve également un guide de charge et des dispositifs pour le dé- placer et l'amener en alignement avec le moule de bague de col ou l'en retirer, des dispositifs pour déplacer axialement le mou- le et l'amener en association avec le moule de bague de col disposé en ligne au-dessus, des dispositifs pour amener la char- ge de verre fondu à travers le moule de bague de col dans le moule d'ébauche, un piston placé latéralement par rapport au moule de bague de col avec des dispositifs pour l'amener en ali- gnement vertical avec ce moule et pour le faire pénétrer dans le moule pour y comprimer l'ébauche,

   des dispositifs pour amener de la chaleur   à   l'ébauche lorsqu'elle reste suspendue au moule de bague de col et qu'elle tourne avec lui après enlèvement du moule d'ébauche et des dispositifs pour envoyer de l'air à l'in- térieur de l'ébauche pour la dilater. Il est également prévu un dispositif de refroidissement du piston et du moule d'ébauche. 



   Au poste de finissage des dispositifs sont prévus pour fermer 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 le moule de finissage sur l'ébauche suspendue au moule de ba- gue de col disposé en ligne et au-dessus de lui et pour rouvrir ce moule après l'opération consistant   à   souffler l'ébauche pour obtenir un objet fini tout en la laissant suspendue au moule de bague de col. Des dispositifs sont également prévus pour refroidir intérieurement l'objet 'lorsqu'il est à ce poste et pour refroidir le moule. 



   Des dispositifs sont prévus au poste d'enlève- ment des objets pour soulever la plaque d'enlèvement et l'amener au voisinage du fond de l'objet suspendu au moule de bague de col et pour l'abaisser et le ramener à sa position initiale après réception de l'objet. Des dispositifs sont éga- lement prévus à ce poste pour séparer le moule de bague de col afin de séparer l'objet qui lui est suspendu et le déposer sur la plaque d'enlèvement. En outre, des dispositifs sont prévus pour enlever l'objet de la plaque d'enlèvement et le disposer sur un support approprié par exemple sur une courroie trans- porteuse. 



   Dans les dessins joints, la Figure 1 est une vue en plan d'une machine de pressage-soufflage conforme à 1' invention. 



   La Figure 2 est une vue en coupe de la machine prise suivant les lignes 2-2 de la Figure 3. 



   La Figure 3 est une vue en coupe de la machine prise à travers l'ébauche et le moule de finissage et représen- tant une ébauche suspendue au moule de bague de col au-dessus du moule d'ébauche, avant son introduction dans le moule de finissage. 



   La Figure 3a représente un fragment du cadre de la machine avec la tête de soufflage qui lui est associée. 



   La Figure 4 est une vue en coupe d'une partie de la machine prise au poste de déchargement et représentant un 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 un objet fini, placé sur la plaque   d'enlèvement.   



   La Figure 5 est une vue en plan à plus grande échelle d'une partie de la machine montrant les détails de l' un des trois moules de bague de col qu'elle comporte. 



   La Figure 6 est une vue en coupe prise suivant la ligne 6-6 de la Figure 5 
La Figure 6a est une vue en coupe et en élévation montrant les moities du moule de bague de col fermées autour d' un objet. 



   La Figure 6b est une vue en coupe et en élévation d'une partie du moule de bague de col, prise suivant les lignes 6b-6b de la Figure 5. 



   Les Figures 7 et 8 sont des vues représentant les      dispositifs pneumatiques de la machine et le schéma des tuyau- teries. 



   La Figure 9 est une vue montrant le dispositf de refroidissement du piston et du moule de finissage. 



   Les Figures 10 et 11 sont des vues de la machine comportant des éléments à commande hydraulique et le schéma des tuyauteries nécessaires. 



   En se référant aux dessins, le cadre de la machi- ne est désigné par 1 et comporte une colonne rotative 3. La co- lonne 3 porte à son extrémité inférieure un pignon 4 sur lequel s'engagent alternativement sur les faces opposées des   crtmaillè-   res 5 et 6 portées sur un   abre   oscillant 7 qui est basculé par les ensembles à fluide 8 et. 9 (Figure 11) et remis en place par le cylindre 7a afin de faire tourner la colonne 3 en pas à pas. 



   La   colonne:   3 porte près de son extrémité supérieu- re une tourelle 10 compo riant trois ouvertures disposées en cer- cle autour de la colonne et séparées les unes des autres de 120  et équipées par les bagnes 20 supportant les moules de bague de col séparables axialement ainsi qu'on   l'indique   dans la de- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 mande de même date de la demanderesse intitulée ,Moules de bague de col séparables axialement". Ces ensembles étant les   mêmes,   on se contentera de décrire la bague support 20. 



   Chaque moule de bague de col est composé de deux moitiés 11 et 12 fixées à des supports en forme d'arc 13 et 14 à l'aide de verrous commandés par ressorts 15 et 16 afin de per.. mettre leur enlèvement rapide de leurs supports. Les supports 13 et 14 sont montés coulissant sur les rails 17 et 18 qui à leurs extrémités, sont fixés à la bague support 20 et sont gé- néralement poussés par quatre ressorts 21 à leur position fer- mée autour d'une bague R prévue en une pièce pour qu'il n'y ait pas de ligne de séparation à la partie supérieure de l'objet formé dans le moule de bague de col. La bague R porte une lan- guette T qui occupe les rainures G dans les parois des deux moitiés de moule et qui, par conséquent, porte la bague.

   La bague de support 20 est entourée par un palier 22 fixé à l'in- térieur de l'ouverture dans la tourelle 10 entre les brides su- périeures et inférieures 23 et 24. Un couvercle annulaire 23 porté par la bride 23 recouvre le rebord extérieur de la partie      supérieure de la bague support 20 qui dans la zone en dessous du couvercle comporte un engrenage   20a   prévu pour provoquer la rotation du moule de bague de col. 



   Comme on pourra le voir, des parties 23 et 25a inclinées vers l'intérieur sont associées aux supports 13 et 14 et seront encerclées par la partie supérieure d'une paroi coni- que d'un moule 40 (figure 3) qui maintiendra rigidement les deux moitiés de moule de bague de col 11 et 12 en position fermée pendant le pressage des charges de verre déposées dans ce moule sous la forme de   paraison.   



   Des articulations 27 à 30 sont prévues pour sé- parer les moitiés 11 et 12 du moule et libérer un objet qui y est suspendu. Les articulations 27 et 28 sont montées par pivot 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 sur les rails 17 et 18 avec leurs bras supérieurs 31 par exem- ple recouvrant une zone a droite par rapport au centre du moule de bague de col. Les articulations 29 et 30 sont montées do la même manière sur les rails 17 et 18 mais leurs bras supérieurs 32 par exemple recouvrant une zone à gauche par rapport au cen- tre du moule de bague de col. 



   Comme on peut le voir, par engagement et abais- sement des bras supérieurs de ces articulations, par exemple par une plaque 56 déplaçable axialement disposée au-desus, les articulations avec les bras places comme 31, feront glisser la moitié du moule 11 à la position ouverte, pendant que les ar- ticulations avec leurs bras disposés comme 32 feront glisser la moitié 12 du moule à sa position ouverte permettant ainsi l'enlèvement de l'objet qu'il contient. Au même moment la ba- gue en une pièce R reste supportée par sa languette T à   l'in-   térieur des rebords extérieurs des extrémités des rainures G des moitiés de moule 11 et 12. 



   Les moules de bague de col sont prévus pour tour- ner autour de leur centre; ils sont entraînés par un moteur à commande par fluide à rotation continue 35. Comme on pourra le voir sur la Figure 10, le moteur 35 est alimenté en fluide par des passages prévus dans la colonne 3, un manchon 2 (Figure 10) porté par le châssis 1 et des conduits de fluide 36 et 37 réu-   nis à   une soupape à commande à mains à 3 positions 38, prévue pour inverser les connexions d'alimentation et de drainage au - dit moteur, afin de permettre sa rotation en sens opposé ou pour fermer l'alimentation en fluide audit moteur. L'arbre du moteur 35 est muni d'un pignon de commande 39 continuellement en prise avec un engrenage 43 monté pour rotation libre autour du moyeu 44 de la tourelle 3.

   L'engrenage 20a de chaque support de moule de bague de col 20 est en prise avec l'engrenage 64 d'un engre- nage C normalement relié à la roue d'engrenage 65 en prise avec 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 l'engrenage 43. Les surfaces coniques 67 et 68 de cet engrenage sont normalement en engagement sous l'influence d'un certain nombre de ressorts 69 et sont séparés pour arrêter la rotation du moule de bague de col par abaissement de l'arbre 74 au moyen d'une tige de commande 74a, L'arbre 74 est abaissable par les tiges 74a, par'exemple placées aux postes de pressage, de souf- flage et de déchargement, par l'intermédiaire des éléments à commande par fluide 34 ou 334 à chacun de ces postes. 



   A l'intérieur du châssis 1 en dessous de la tou- relle 10 sont placés, disposés en rangées circulaires et en ali- gnement avec les moules de bague de col, trois équipements com- prenant le moule d'ébauche 40 (Figures 2, 3 et 11), un moule de finissage latéralement séparable 45 (Figures 2, 3 et 11) et une plaque de réception de l'article fini 95 (Figures 2, 4 et 10). 



  On peut voir que la tourelle 3 peut être mise en rotation par le mécanisme de commande amenant successivement les moules de ba- gue de col au-dessus des postes respectifs de l'équipement.   On   peut voir que le moule 40 est supporté par la tige de piston d' un cylindre à fluide 41 (Figures 3 et 11) prévu pour le soulever et l'amener en coopération avec les éléments intérieurement co- niques 25 et 25a (Figure 6) d'un moule de bague de col placé   au-   dessus. 



   Un guide de charge 51 (Figure 3) est placé au- dessus de la tourelle 3 et est verticalement aligné avec le mou- le d'ébauche 40 et avec le moule de bague de col disposé en des- sous, il est porte par une console qui porte le piston plongeur 53 (Figures 3 et 11) pour permettre le mouvemant de va et vient du piston à l'intérieur du moule 40. Le piston plongeur 53 et le guide de charge 51 peuvent être amenés au-dessus du moule d' ébauche 40 et en alignement avec lui et être enlevés de cette position par un cylindre à fluide 54 et le piston plongeur 53 est également mobile à l'intérieur du moule d'ébauche 40 à l' 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 aide d'un second cylindre à fluide 55 pour presser une charge de verre déposée à l'intérieur de ce moule. 



   Ainsi, on trouve en alignement vertical avec le moule   d'ébhe   40 soit la glissière de chargement 51, soit le piston plongeur. Un brûleur 60 cintré (Figures 3 à 7) est dis- posé sur une face du moule 40, il est porté par les tiges de piston d'un cylindre à fluide horizontal 61 permettant d'avan- cer le brûleur à la position voulue par rapport à la paraison P suspendue au moule de bague de col placé au-dessus du moule 40. 



   Sur une face du moule de bague de col, au poste de pressage est placée une tête de soufflage 70 (Figures 3 et 7) suspendue à la tige de piston d'un cylindre à fluide 71 prévu pour amener la tête (8) en alignement avec le moule de bague de col et pour faire pénétrer l'air de soufflage à l'intérieur de l'ébauche qui est suspendue à ce moule au moyen des cylindres à fluide 72 et 83. La Figure 9 montre que le piston 53 est creux et comporte des dispositifs permettant de faire circuler à l'in- térieur un fluide de refroidissement. La Figure 3 montre égale- ment que le moule d'ébauche 40 est entouré de tuyères 42 prévues pour envoyer de l'air de refroidissement vers ses surfaces exté. rieures à partir d'une soufflerie 75 (Figure 7) sous le   contr8-   le d'une soupape de réglage 76 commandée par la soupape 77. 



   Les deux moitiés du moule de finissage 45 (Fi- gures 2, 3, 9 et 11) sont fermées autour d'une ébauche suspen- due à un moule de bague de col au moyen d'un moteur 46 (Figure 11) par l'intermédiaire d'une came 47 et d'une tringlerie 48. 



  Comme le montre la Figure 9, des tuyères   49   sont associées au moule 45 pour diriger l'eau de refroidissement sur   se  surfaces   intérieures et extérieures lorsque les moitiés de moule sont en position ouverte. 



   Un assemblage tel que celui décrit dans une deman- de de la demanderesse PV 927. 463 du 11 Mars 1963 est disposé au- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 dessus de la tourelle 3 et en alignement avec le moule de fi- nissage 45 (Figures 3 et 8). 



   Cet ensemble comprend une tête de soufflage 80 fixée à un support tubulaire 81 contenant une chambre d'alimen- tation de la tête de soufflage d'air 83 et un espace cylindrique creux 84 utilisé comme cylindre de fluide. Un tube d'alimenta- tion 85 de l'air de refroidissement de l'objet passe à travers le conduit du support   81.et   est réuni à son extrémité supérieu- re par l'intermédiaire d'un tube 86 à la source d'air de refroi- dissement par une soupape appropriée V 16. L'extrémité inféri- eure du tute 85 se termine dans la chambre 83. Des conduites de fluide 90 et 91 sont réunies à la soupape V 15 pour amener de l'air à l'une des lignes tandis que l'autre est réunie à   l'   atmosphère EX pour permettre le mouvement axial du tube 85 à l'aide du piston 82 à l'intérieur de l'espace 84.

   Le support 81 passe   à   travers un cylindre support de tête de soufflage 92 et est muni d'un piston 93 permettant le mouvement vertical de la tête de soufflage pour la réunir à ou la séparer d'un moule de bague de col disposé en dessous sous le contrôle d'une soupape d'alimentation V 13 permettant de souffler à la forme finale l' ébauche suspendue   à   l'intérieur du moule de finissage 45. 



   Au poste où se trouve la plaque 95 de réception de l'objet fini (Fig. 2, 4 et 10), une plaque d'ouverture de moule de bague de col 56 (Fig. 4, 6 et 10) est disposée au-des- sus de ce moule de bague de col. Cette plaque est fixée à la tige de piston 57a du cylindre 57 et peut être abaissée pour venir en contact avec le moule de bague de col placé en dessous pour provoquer son ouverture en deux parties et permettre l'en- lèvement de l'objet fini A qui est lui-même suspendu audit mou- le au-dessus de cette plaque d'enlèvement. 



   Ainsi qu'on le voit, la plaque 95 porte des per- forations permettant d'envoyer de l'air contre l'objet suspendu. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



  La plaque 95 est portée par la tige de piston d'un cylindre de fluide 96 et peut être soulevée et amenée au voisinage de l'ob- jet suspendu avant sa séparation du moule. Un bras 97 (Fig. 2, 4 et 10) pour   transférer   un objet de la plate-forme à un trans- porteur (non représenté). 



   Dans le diagramme des canalisations représentées,   @   on a prévu des soupapes d'alimentation en fluide W 23 de la forme habituelle pour commander les groupes respectifs de la ma- chine à commande par fluide et envoyer le fluide d'alimentation à certaines parties de l'équipement. 



   Ces soupapes comportent des bobines à commande magnétique et des ressorts de remise en position, ou en variante des soupapes remises en place magnétiquement. Les soupapes qui sont à remise en place par ressorts sont représentées dans leur position normale et les soupapes à bobines dont les mouvements de va et vient sont commandés par des   solénoldes   sont supposées être à la position nécessaire pour maintenir les pistons dans leur position représentée. La fermeture des circuits par les bobines de ces soupapes sont obtenues par des contacts à cames d'un mécanisme à temps conventionnel dont les cames seules ont été représentées symboliquement. 



   FONCTIONNEMENT 
Le fonctionnement de la machine commandée par un mécanisme à temps en se référant aux opérations du poste de char- gement des moules et au poste de pressage est le suivant : 
A la fermeture des contacts d'une came 100 de chronométrage (Figure 11) une soupape hydraulique d'amenée de fluide V inverse les connexions des lignes d'alimentation en fluide et des lignes d'évacuation du cylindre 41 faisant abais- ser   l'ébche   40 pour l'amener en contact du moule de bague do col disposé en dessous. 



   Une charge est alors déposée dans le moue l'ébau- 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 che 40 sous le contrôle de dispositifs hon représentés. 



   Ensuite, la fermeture des contacts d'une came de chronométrage 102 (Figure 11) provoque 1'inversion des con- nexions des conduites de fluide et d'évacuation de la soupape 22 au cylindre 54 pour amener le piston plongeur 33 en ligne   au-dessus   du moule d'ébauche 40, La fermeture des contacts d' une came 103 provoque l'inversion des connexions des conduits d'alimentation et d'évacuation de la soupape 23 au cylindre 55 provoquant ainsi l'abaissement du piston 53 pour pressage de la charge. 



   L'ouverture des contacts de la came 103   permet   alors à la soupape 23 d'alimenter en fluide le cylindre 55 dans la direction permettant de ramener le piston 33 à sa po- sition d'origine. De   même,   par l'ouverture des contacts de la came 100 la soupape V alimenta en fluide le cylindre 41 dans le sens voulu pour abaisser le moule d'ébauche 40 et le ramener à sa position d'origine. Dès que le piston 53 et le moule   d'   ébauche 40 ont été sépares de la paraison P, la fermeture des contacts d'une came 108 (Figure 7) commande la soupape V8 qui renverse les connexions des conduits d'alimentation et d'échap- pement à   l'embrayage   de dégagement du cylindre 34 afin de permet- tre la rotation du moule de bague de col par 1'embrayage.

   La re- mise en place vertiecle du piston 53 est immédiatement suivie par l'ouverture des contacts de la came 102 permettant la remi- se en place latérale du piston. 



   Pratiquement en même temps, la fermeture des con- tacts de la came 109 (Figure 7) actionne la soupape V 9 qui in- verse les connexions des conduits d'alimentation et d'échappe- ment du cylindre 61, afin d'amener le brûleur 60 à une position encourant partiellement une   paraison   formée P suspendue au mou- le de   bague   de   col   au poste de pressage. L'ouverture ultérieure   des     contacts   de la came 109 permet d'écarter le brûleur 60 de 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 l'ébauche. En même temps la fermeture des contacts de la came 110 (Figure 7) commande la soupape d'alimentation V 10 qui in- verse les connexions d'amenée de fluide et d'échappement du cylindre 71 afin d'abaisser la tête de soufflage 70 et de l' amener au contact du moule de bague de col.

   La   fermeture   ulté- rieure des contacts de la came 111 permet la commande do la sou- pape d'alimentation V 11 qui inverse les connexions d'alimenta. tion en fluide et d'échappement du cylindre 72 provoquant ainsi le déplacement du piston 73 qui envoie une quantité d'air   déter-   miné dans l'ébauche suspendue en rotation. 



   Après un court instant la réouverture des con- tacts de la came 110 ramène à sa position la tête de soufflage 70 et la réouverture des contacts de la came 111 remet en posi- tion initiale le piston du cylindre 73. 



   Entretemps les contacts des cames 106 et 107 (Figure 9) sont   fermés   pendant le temps nécessaire pour refroi. dir convenablement le piston 53 et les surfaces   intérieures   du moule de finissage 45. Les surfaces extérieures de ces moules sont refroidies continuellement. Au début de la fermeture du moule 45 l'ouverture des contacts de la came 107 arrête l'ali- mentation en fluide de refroidissement des tuyères 49. Comme on peut le voir la fermeture des contacts de la came 106 com- mande la soupape V 6 qui Amène de l'eau à l'intérieur du piston 53. De même, lors de la fermeture des contacts de la came 107 (Figure 7), la soupape V 7 amène de l'air de refroidissement aux tuyères 42 (Figure 3) du moule 40, par la soufflante B. 



   Opérations nu postede soufflage 
Pendant le déroulement des opérations au poste de pressage les opérations au poste de soufflage sont los sui- vantes : 
La fermeture des contacts de la camo 212 (Figu- re 11) commande la soupape V 12 qui inverse les connexions des 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 lignes d'alimentation et d'échappement du moteur 46 provoquant ainsi la fermeture du moule de finissage 45 autour d'une ébauche suspendue au moule de bague de col, placée en ligne au-dessus. 



  Pratiquement en même temps, la fermeture des contacts de la came 213 (Figure 8) commande une soupape V 13 qui renverse les conne- xions de la ligne d'alimentation et d'échappement au cylindre de soufflage 92 provoquant l'abaissement de la tête de soufflage 80 pour l'amener en liaison avec le moule de bague de col disposé en dessous. 



   Un instant plus tard la fermeture des contacts de la came 214 commande la soupape V 14 qui envoie de l'air de soufflage dans l'ébauche pour en faire par soufflage un article fini. 



   L'ouverture des contacts de la came 214 permet ensuite la remise en place de la soupape V 14 qui coupe l'air de soufflage. L'ouverture des contacts de la came 213 permet ensuite, un instant plus tard, la remise en place de la tête de soufflage 80 à sa position supérieure. Pendant cette opération la came 215 actionne la soupape V 15 qui inverse les connexions des lignes d'alimentation et d'échappement de l'espace cylindrique 84 conte- nant le piston 82 du tube de refroidissement 85, l'abaissant à l'intérieur du moule de bague de col dans l'article fini. Immé- diatement après, la fermeture des contacts de la came 216 comman- de la soupape V 16 et l'amène à la position d'envoi d'air de re- froidissement par l'intermédiaire du tube 85 à l'intérieur de l' article.

   Ultérieurement la réouverture des contacts de came 215 et 216 amène la remise en place du tube de refroidissement et 1' arrêt de l'alimentation en air. 



   La soupape 212 peut être prévue pour que l'ouver- ture de ses contacts provoque l'ouverture du moule 45, soit pen- dant, soit immédiatement après le cycle de refroidissement de l' objet. 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 



     Opérations   au poste de   déchargement   
Après l'arrivée do l'article fini. au poste de dé- chargement, la fermeture des contacts de la came 318 (Figure 10) commande une soupape V 18 qui inverse les connexions des lignes d'alimentation et d'échappement à l'embrayage C permettant au cylindre 334 d'arrêter la rotation du moule de bague de col pen- dant le déchargement. 



   Pratiquement en même temps, la fermeture des con- tacts de la came 311 (Figure 10) commande la soupape V 19 qui inverse les connexions des lignes de fluide d'alimentation et d' échappement au cylindre 96, en provoquant ainsi l'élévation de la plaque de déchargement à la hauteur la mieux appropriée à la réception de l'objet à séparer du moule de bague de col. Un ins- tant plus tard, la fermeture des contacts de la came 320 (Figu- re 10) commande la soupape V 20 qui inverse les connexions de la ligne de fluide et d'échappement du cylindre 57 qui abaisse la plaque 56 d'ouverture du moule de bague de col et l'amène en position d'ouverture de ce moule, placé en-dessous afin de li- bérer l'article qu'il contient. La fermeture ultérieure des con- tacts de la came 319 permet la remise en place à sa position ini- tiale de la plaque d'enlèvement 95 portant un objet fini.

   Ensuite, la fermeture momentanée des contacts de la came 321 permet d'ac- tionner la soupape V 21 qui renverse les connexions de ligne de fluide d'alimentation et d'échappement du moteur 98 pendant un temps suffisant pour permettre au bras 97 de décharger un arti- cle A de la plaque de déchargement 95. 



   A.la suite de l'ouverture du moule de finissage 45 contenant l'objet fini, la fermeture des contacts de la came 325 permet à la soupape V 23 d'alimenter en fluide le cylindre   9 et   le cylindre d'échappement 8 provoquant l'engagement de la crémaillère 6 et du pignon 4 et le dégagement de la crémaillère 3. Un instant plus tard, la fermeture des contacts de la came 323 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 permetà la soupape V 22 d'alimenter en fluide l'extrémité droi- te du cylindre 7a permettant ainsi au cylindre et aux crémaillè- res associés 5 et 6 de se déplacer vers la droite de la crémail- lère 6, tournant ainsi le pignon 4 et la tourelle 10 de 120  dans le sens des aiguilles d'une montre afin d'amener le moule de bague de col en position pour l'opération de moulage suivante. 



  L'opération suivante est amorcée par la came 324 dont la fermetu- re des contacts permet à la soupape V 23 d'alimenter en fluide le cylindre 8 et le cylindre d'échappement 9 amenant l'engagement de la crémaillère 5 et du pignon 4 et le désengagement de la cré- maillère 6. Ensuite, la fermeture des contacts de la came 322 permet à la soupape V 22 d'alimenter en fluide l'extrémité gau- che du cylindre 7a provoquant ainsi le déplacement du cylindre et de la crémaillère 5 vers la gauche puis la rotation du pi- gon 4 et de la tourelle 10 de 120  dans le sens des aiguilles d' une montre. 



   REVENDICATIONS 
1. Une machine de pressage et de soufflage d'ob- jets en verre, comportant un moule de bague de col composé de sections, des moyens pour ouvrir et fermer ce moule, un moule de finissage de l'objet coopérant avec le moule de bague de col, ce moule de finissage de l'objet étant composé de sections, des dis- positifs pour ouvrir et fermer ce moule indépendamment du moule de bague de col, un moule d'ébauche, des moyens pour amener ce moule en liaison avec le moule de bague de col pour former une ébauche,

   un support de moule de bague de col et des dispositifs pour le déplacer d'une position dans laquelle il est en liaison avec le moule   d'ébauche à   une position dans laquelle il est en li- aison avec le moule de finissage après sa fermeture permettant la conformation de 1'ébauche en un objet fini suspendu au moule de bague de col tandis qu'il reste fermé.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Glass blowing machine".



   The present invention relates to improvements in glassblowing machines for the production of articles such as containers having a relatively large opening and formed by the process known as "press-blow". . In this process, a charge of molten glass is deposited in a one-piece blank shed on which an axially molten neck ring finishing mold has been placed. A plunger is then lowered into the mold

 <Desc / Clms Page number 2>

 and causes, under relatively high pressure, the glass to enter the ring mold and form a compressed blank.

   The outer contour of the blank is more or less tapered so that the blank mold can be lowered to separate it from the neck ring mold after removal of the pressing piston leaving the blank hanging from the ring mold col. The blank is then enclosed in an axially split finishing mold and the finished article is blown into its final shape. In accordance with the invention, a press-blow molding machine has a number of axially separable neck ring molds carried by a turret and sucked successively. at the pressing, blowing and unloading stations where there are respectively placed a preform mold, a finishing mold and a device for unloading the parts arranged below the path of the neck ring molds.



   At the station comprising the preform mold, there is also a load guide and devices for moving it and bringing it into alignment with the neck ring mold or removing it from it, devices for moving axially. the mold and bring it in association with the neck ring mold arranged in line above, devices for bringing the load of molten glass through the neck ring mold into the blank mold, a piston placed laterally with respect to the neck ring mold with devices for bringing it into vertical alignment with this mold and for making it penetrate into the mold in order to compress the blank therein,

   devices for supplying heat to the preform as it remains suspended from the neck ring mold and rotates with it after removal from the preform mold and devices for sending air to the interior interior of the blank to expand it. A device for cooling the piston and the preform mold is also provided.



   At the finishing station, devices are provided to close

 <Desc / Clms Page number 3>

 the finishing mold on the blank suspended from the neck ring mold arranged in line and above it and to reopen this mold after the operation of blowing the blank to obtain a finished object while leaving it hanging from the neck ring mold. Devices are also provided for internally cooling the object when it is at this station and for cooling the mold.



   Devices are provided at the object removal station for lifting the removal plate and bringing it near the bottom of the object suspended from the neck ring mold and for lowering it and returning it to its position. initial after receipt of the object. Devices are also provided at this station for separating the neck ring mold in order to separate the object suspended therefrom and deposit it on the stripping plate. In addition, devices are provided for removing the object from the removal plate and placing it on a suitable support, for example on a conveyor belt.



   In the accompanying drawings, Figure 1 is a plan view of a press-blow molding machine according to the invention.



   Figure 2 is a sectional view of the machine taken along lines 2-2 of Figure 3.



   Figure 3 is a sectional view of the machine taken through the blank and the finishing mold and showing a blank suspended from the neck ring mold above the blank mold, prior to its introduction into the mold. of finishing.



   Figure 3a shows a fragment of the frame of the machine with the blow head associated with it.



   Figure 4 is a sectional view of part of the machine taken at the unloading station and showing a

 <Desc / Clms Page number 4>

 a finished object, placed on the removal plate.



   Figure 5 is an enlarged plan view of part of the machine showing the details of one of the three neck ring molds therein.



   Figure 6 is a sectional view taken along line 6-6 of Figure 5
Figure 6a is a sectional elevational view showing the halves of the neck ring mold closed around an object.



   Figure 6b is a sectional elevational view of part of the neck ring mold, taken along lines 6b-6b of Figure 5.



   Figures 7 and 8 are views showing the pneumatic devices of the machine and the schematic of the pipes.



   Fig. 9 is a view showing the cooling device of the piston and the finishing mold.



   Figures 10 and 11 are views of the machine with hydraulically operated components and the diagram of the necessary piping.



   Referring to the drawings, the frame of the machine is designated by 1 and comprises a rotating column 3. Column 3 has at its lower end a pinion 4 on which engage alternately on the opposite faces of the racks. res 5 and 6 carried on an oscillating shaft 7 which is tilted by the fluid assemblies 8 and. 9 (Figure 11) and put back in place by cylinder 7a in order to rotate column 3 step by step.



   The column: 3 carries near its upper end a turret 10 comprising three openings arranged in a circle around the column and separated from each other by 120 and equipped by the bags 20 supporting the separable neck ring molds axially as indicated in the de-

 <Desc / Clms Page number 5>

 Order of the same date from the applicant entitled, Axially separable neck ring molds. "These assemblies being the same, we will be satisfied with describing the support ring 20.



   Each neck ring mold is made up of two halves 11 and 12 attached to arc-shaped brackets 13 and 14 using spring loaded latches 15 and 16 in order to enable their quick removal from their brackets. . The supports 13 and 14 are slidably mounted on the rails 17 and 18 which at their ends are fixed to the support ring 20 and are generally pushed by four springs 21 to their closed position around a ring R provided in one piece so that there is no parting line at the top of the object formed in the neck ring mold. The ring R carries a tongue T which occupies the grooves G in the walls of the two mold halves and which therefore carries the ring.

   The support ring 20 is surrounded by a bearing 22 fixed inside the opening in the turret 10 between the upper and lower flanges 23 and 24. An annular cover 23 carried by the flange 23 covers the rim. exterior of the upper part of the support ring 20 which in the zone below the cover comprises a gear 20a provided to cause the rotation of the neck ring mold.



   As can be seen, parts 23 and 25a inclined inwardly are associated with supports 13 and 14 and will be surrounded by the upper part of a conical wall of a mold 40 (FIG. 3) which will rigidly hold the supports. two neck ring mold halves 11 and 12 in the closed position during the pressing of the glass loads deposited in this mold in the form of a parison.



   Hinges 27 to 30 are provided to separate mold halves 11 and 12 and release an object suspended therein. The joints 27 and 28 are mounted by a pivot

 <Desc / Clms Page number 6>

 on the rails 17 and 18 with their upper arms 31 for example covering an area to the right with respect to the center of the neck ring mold. The articulations 29 and 30 are mounted in the same way on the rails 17 and 18 but their upper arms 32, for example, covering an area to the left of the center of the neck ring mold.



   As can be seen, by engaging and lowering the upper arms of these hinges, for example by an axially movable plate 56 disposed above, the hinges with the arms placed as 31, will slide half of the mold 11 to the bottom. open position, while the joints with their arms arranged as 32 will slide half 12 of the mold to its open position thus allowing removal of the object it contains. At the same time the one-piece ring R remains supported by its tongue T inside the outer edges of the ends of the grooves G of the mold halves 11 and 12.



   The neck ring molds are intended to rotate around their center; they are driven by a continuously rotating fluid-driven motor 35. As can be seen in Figure 10, the motor 35 is supplied with fluid through passages provided in column 3, a sleeve 2 (Figure 10) carried by frame 1 and fluid conduits 36 and 37 joined to a 3-position hand-operated valve 38, designed to reverse the supply and drain connections to said motor, to allow rotation in the opposite direction or to shut off the fluid supply to said motor. The motor shaft 35 is provided with a control pinion 39 continuously in engagement with a gear 43 mounted for free rotation around the hub 44 of the turret 3.

   The gear 20a of each neck ring mold holder 20 is engaged with the gear 64 of a gear C normally connected to the gear wheel 65 in mesh.

 <Desc / Clms Page number 7>

 gear 43. The bevel surfaces 67 and 68 of this gear are normally engaged under the influence of a number of springs 69 and are separated to stop the rotation of the neck ring mold by lowering the shaft 74. by means of a control rod 74a, the shaft 74 is lowerable by the rods 74a, for example placed at the pressing, blowing and unloading stations, by means of the fluid control elements 34 or 334 at each of these positions.



   Inside the frame 1 below the turret 10 are placed, arranged in circular rows and in alignment with the neck ring molds, three pieces of equipment including the blank mold 40 (Figures 2, 3 and 11), a laterally separable finishing mold 45 (Figures 2, 3 and 11) and a finished article receiving plate 95 (Figures 2, 4 and 10).



  It can be seen that the turret 3 can be rotated by the control mechanism successively bringing the neck ring molds above the respective stations of the equipment. It can be seen that the mold 40 is supported by the piston rod of a fluid cylinder 41 (Figures 3 and 11) intended to lift it and bring it into cooperation with the internally conical elements 25 and 25a (Figure 6). ) of a collar ring mold placed on top.



   A load guide 51 (Figure 3) is placed above the turret 3 and is vertically aligned with the blank mold 40 and with the neck ring mold disposed below it is carried by a console which carries the plunger 53 (Figures 3 and 11) to allow the reciprocating movement of the piston inside the mold 40. The plunger 53 and the load guide 51 can be brought above the mold d blank 40 and in alignment with it and be removed from this position by a fluid cylinder 54 and the plunger 53 is also movable within the blank mold 40 at the same time.

 <Desc / Clms Page number 8>

 using a second fluid cylinder 55 to press a load of glass deposited inside this mold.



   Thus, there is in vertical alignment with the ebony mold 40 either the loading slide 51 or the plunger. A curved burner 60 (Figures 3 to 7) is placed on one face of the mold 40, it is carried by the piston rods of a horizontal fluid cylinder 61 making it possible to advance the burner to the desired position by relative to the parison P suspended from the neck ring mold placed above the mold 40.



   On one face of the neck ring mold, at the pressing station is placed a blow head 70 (Figures 3 and 7) suspended from the piston rod of a fluid cylinder 71 provided to bring the head (8) into alignment with the neck ring mold and to penetrate the blowing air inside the blank which is suspended from this mold by means of the fluid cylinders 72 and 83. Figure 9 shows that the piston 53 is hollow and includes devices for circulating a cooling fluid therein. Figure 3 also shows that the preform mold 40 is surrounded by nozzles 42 provided to send cooling air to its outer surfaces. rieures from a blower 75 (Figure 7) under the control of a control valve 76 controlled by the valve 77.



   The two halves of the finishing mold 45 (Figures 2, 3, 9 and 11) are closed around a blank suspended from a neck ring mold by means of a motor 46 (Figure 11) by the 'intermediate a cam 47 and a linkage 48.



  As shown in Figure 9, nozzles 49 are associated with mold 45 to direct cooling water onto its interior and exterior surfaces when the mold halves are in the open position.



   An assembly such as that described in an application by the applicant PV 927.463 of March 11, 1963 is arranged at

 <Desc / Clms Page number 9>

 above the turret 3 and in alignment with the finishing mold 45 (Figures 3 and 8).



   This assembly comprises a blow head 80 attached to a tubular support 81 containing a supply chamber for the air blow head 83 and a hollow cylindrical space 84 used as a fluid cylinder. A supply tube 85 for the cooling air of the object passes through the duct of the support 81 and is joined at its upper end by means of a tube 86 to the source of. cooling air by a suitable valve V 16. The lower end of the tube 85 terminates in the chamber 83. Fluid lines 90 and 91 are joined to the valve V 15 to supply air to the chamber. one of the lines while the other is joined to the EX atmosphere to allow axial movement of tube 85 by means of piston 82 within space 84.

   The holder 81 passes through a blow head support cylinder 92 and is provided with a piston 93 allowing vertical movement of the blow head to join or separate it from a neck ring mold disposed below beneath. the control of a supply valve V 13 enabling the blank suspended inside the finishing mold 45 to be blown to the final shape.



   At the station where the finished article receiving plate 95 (Figs. 2, 4 and 10) is located, a neck ring mold opening plate 56 (Figs. 4, 6 and 10) is disposed at the station. above this collar ring mold. This plate is attached to the piston rod 57a of the cylinder 57 and can be lowered to contact the neck ring mold placed below to cause it to open in two parts and allow removal of the finished article. A which itself is suspended from said mold above this stripping plate.



   As can be seen, the plate 95 carries perforations making it possible to send air against the suspended object.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



  Plate 95 is carried by the piston rod of a fluid cylinder 96 and can be lifted and brought into the vicinity of the suspended object prior to its separation from the mold. An arm 97 (Figs. 2, 4 and 10) for transferring an object from the platform to a carrier (not shown).



   In the diagram of the pipelines shown, fluid supply valves W 23 of the usual form have been provided for controlling the respective groups of the fluid control machine and supplying the supply fluid to certain parts of the machine. 'equipment.



   These valves have magnetically operated coils and reset springs, or alternatively magnetically reset valves. Valves which are spring loaded are shown in their normal position and coil valves whose reciprocating movements are controlled by solenoids are assumed to be in the position necessary to hold the pistons in their shown position. The closing of the circuits by the coils of these valves are obtained by cam contacts of a conventional time mechanism whose cams alone have been symbolically represented.



   OPERATION
The operation of the machine controlled by a time mechanism with reference to the operations of the mold loading station and the pressing station is as follows:
When the contacts of a timing cam 100 (FIG. 11) close, a hydraulic fluid supply valve V reverses the connections of the fluid supply lines and of the discharge lines of the cylinder 41 causing the cylinder to be lowered. blank 40 to bring it into contact with the neck ring mold disposed below.



   A load is then deposited in the pout the draft-

 <Desc / Clms Page number 11>

 che 40 under the control of devices shown hon.



   Then, closing the contacts of a timing cam 102 (Figure 11) causes the fluid and discharge line connections to reverse from valve 22 to cylinder 54 to bring plunger 33 in line with it. above the blank mold 40, The closing of the contacts of a cam 103 causes the reversal of the connections of the supply and discharge ducts from the valve 23 to the cylinder 55 thus causing the piston 53 to be lowered for pressing. load.



   The opening of the contacts of the cam 103 then allows the valve 23 to supply the cylinder 55 with fluid in the direction allowing the piston 33 to be returned to its original position. Likewise, by opening the contacts of the cam 100, the valve V supplied the cylinder 41 with fluid in the desired direction to lower the blank mold 40 and return it to its original position. As soon as the piston 53 and the blank mold 40 have been separated from the parison P, the closing of the contacts of a cam 108 (Figure 7) controls the valve V8 which reverses the connections of the supply and exhaust pipes. - Installation to the cylinder release clutch 34 to allow rotation of the neck ring mold by the clutch.

   The vertical reinstallation of the piston 53 is immediately followed by the opening of the contacts of the cam 102 allowing the lateral repositioning of the piston.



   At almost the same time, closing the contacts of cam 109 (Figure 7) activates valve V 9 which reverses the connections of the supply and exhaust ducts of cylinder 61, in order to bring the burner 60 in a position partially incurring a P-shaped parison suspended from the neck ring mold at the pressing station. The subsequent opening of the contacts of the cam 109 allows the burner 60 to be moved away from

 <Desc / Clms Page number 12>

 the draft. At the same time the closing of the contacts of the cam 110 (Figure 7) controls the supply valve V 10 which reverses the fluid supply and exhaust connections of the cylinder 71 in order to lower the blower head 70. and bringing it into contact with the neck ring mold.

   The subsequent closing of the contacts of the cam 111 allows the control of the supply valve V 11 which reverses the supply connections. tion in fluid and exhaust of the cylinder 72 thus causing the displacement of the piston 73 which sends a determined quantity of air into the blank suspended in rotation.



   After a short time the reopening of the contacts of the cam 110 returns the blow head 70 to its position and the reopening of the contacts of the cam 111 returns the piston of the cylinder 73 to its initial position.



   In the meantime, the contacts of cams 106 and 107 (Figure 9) are closed for the time required for cooling. Suitably the piston 53 and the interior surfaces of the finishing mold 45. The exterior surfaces of these molds are continuously cooled. At the start of the closing of the mold 45, the opening of the contacts of the cam 107 stops the supply of coolant to the nozzles 49. As can be seen, the closing of the contacts of the cam 106 controls the valve V 6 which brings water inside the piston 53. Similarly, when closing the contacts of the cam 107 (Figure 7), the valve V 7 brings cooling air to the nozzles 42 (Figure 3 ) of the mold 40, by the blower B.



   Bare blow molding operations
During the operations at the pressing station, the operations at the blowing station are as follows:
Closing the contacts of camo 212 (Fig. 11) controls valve V 12 which reverses the connections of the

 <Desc / Clms Page number 13>

 engine supply and exhaust lines 46 thus causing the finishing mold 45 to close around a blank suspended from the neck ring mold, placed in line above.



  At almost the same time, closing the contacts of cam 213 (Figure 8) actuates a V-valve 13 which reverses the supply and exhaust line connections to the blow cylinder 92 causing the head to lower. blow mold 80 to bring it into connection with the neck ring mold disposed below.



   A moment later the closing of the contacts of the cam 214 controls the V valve 14 which sends blowing air into the blank to blow it into a finished article.



   The opening of the contacts of the cam 214 then allows the re-installation of the valve V 14 which cuts off the blowing air. The opening of the contacts of the cam 213 then makes it possible, an instant later, to replace the blowing head 80 in its upper position. During this operation the cam 215 actuates the valve V 15 which reverses the connections of the supply and exhaust lines of the cylindrical space 84 containing the piston 82 of the cooling tube 85, lowering it inside the chamber. collar ring mold in the finished item. Immediately thereafter, closing the contacts of the cam 216 controls the valve V 16 and brings it to the position for sending cooling air through the tube 85 inside the tube. 'article.

   Subsequently reopening the cam contacts 215 and 216 causes the cooling tube to be replaced and the air supply to be stopped.



   Valve 212 may be provided so that opening of its contacts causes mold 45 to open, either during or immediately after the object cooling cycle.

 <Desc / Clms Page number 14>

 



     Operations at the unloading station
After the finished article arrives. at the unloading station, closing the contacts of cam 318 (Figure 10) activates a V valve 18 which reverses the connections of the supply and exhaust lines to clutch C allowing cylinder 334 to stop the rotation of the neck ring mold during unloading.



   At almost the same time, closing the contacts of cam 311 (Figure 10) controls valve V 19 which reverses the connections of the supply and exhaust fluid lines to cylinder 96, thereby causing the flow to rise. the unloading plate at the most suitable height to receive the object to be separated from the neck ring mold. A moment later, closing the contacts of cam 320 (Fig. 10) controls valve V 20 which reverses the fluid and exhaust line connections of cylinder 57 which lowers opening plate 56. neck ring mold and brings it to the open position of this mold, placed below in order to release the article it contains. Subsequent closing of the contacts of the cam 319 enables the removal of the removal plate 95 carrying a finished article to its original position.

   Then, momentarily closing the contacts of cam 321, actuates V valve 21 which reverses the supply and exhaust fluid line connections of engine 98 for a sufficient time to allow arm 97 to discharge. an article A of the unloading plate 95.



   A. Following the opening of the finishing mold 45 containing the finished article, the closing of the contacts of the cam 325 allows the valve V 23 to supply the cylinder 9 and the exhaust cylinder 8 with fluid, causing the 'engagement of rack 6 and pinion 4 and release of rack 3. A moment later, closing of the contacts of cam 323

 <Desc / Clms Page number 15>

 allows valve V 22 to supply fluid to the right end of cylinder 7a thereby allowing cylinder and associated racks 5 and 6 to move to the right of rack 6, thereby rotating pinion 4 and turret 10 of 120 in a clockwise direction to bring the neck ring mold into position for the next molding operation.



  The following operation is initiated by the cam 324, the closing of the contacts of which allows the valve V 23 to supply the cylinder 8 and the exhaust cylinder 9 with fluid, bringing about the engagement of the rack 5 and the pinion 4. and the disengagement of the rack 6. Then, the closing of the contacts of the cam 322 allows the valve V 22 to supply fluid to the left end of the cylinder 7a thus causing the displacement of the cylinder and of the rack. 5 to the left and then the rotation of the pin 4 and the turret 10 by 120 in a clockwise direction.



   CLAIMS
1. A machine for pressing and blowing glass objects, comprising a neck ring mold composed of sections, means for opening and closing this mold, a mold for finishing the object cooperating with the mold of neck ring, this object finishing mold being composed of sections, devices for opening and closing this mold independently of the neck ring mold, a blank mold, means for bringing this mold into connection with the neck ring mold to form a blank,

   a neck ring mold holder and devices for moving it from a position in which it is in connection with the preform mold to a position in which it is in connection with the finishing mold after its closure allowing shaping the blank into a finished article suspended from the neck ring mold while it remains closed.


    

Claims (1)

2. Une machine suivant la revendication 1, compor- <Desc/Clms Page number 16> tant un piston plongeur formant l'ébauche disposé au-de. au. et 'pénétrant dans le meule de bague de col et le moule d'ébauche lorsqu'ils sont assemblés. 2. A machine according to claim 1, comprising <Desc / Clms Page number 16> both a plunger forming the blank arranged above. at. and 'entering the neck ring grinding wheel and the preform mold when they are assembled. 3. Une machine suivant les revendications 1 ou 2, comportant une série de moules de bague de col disposés sur un transporteur mis successivement en relation avec les moules d' ébauche et les moules de finissage. 3. A machine according to claims 1 or 2, comprising a series of neck ring molds arranged on a conveyor successively connected with the blank molds and the finishing molds. 4. Une machine de pressage et de soufflage, com- portant la combinaison d'une pluralité de moules de bague de col composé chacun de sections pouvant se fermer horizontalement, d'un moule de finissage coopérant avec l'un quelconque des mou- les de bague de col avec lequel il est axialement aligné et cons- titué de sections pouvant se fermer, d'un moule d'ébauche dépla- çable verticalement coopérant avec l'un quelconque des moules de bague de col avec lequel il est axialement aligne et un sup- port alignant axialement successivement les moules de bague de col respectivement avec les moules d'ébauche et de finissage. 4. A pressing and blowing machine, comprising the combination of a plurality of neck ring molds each composed of horizontally closable sections, a finishing mold cooperating with any one of the molds. a neck ring with which it is axially aligned and made up of closable sections, a vertically movable blank mold co-operating with any of the neck ring molds with which it is axially aligned and a support axially aligning the neck ring molds successively with the roughing and finishing molds respectively. 5. Une machine suivant la revendication 4, compor- tant un piston plongeur pour former l'ébauche dans le moule d' ébauche associé au moule de bague de col. 5. A machine according to claim 4 including a plunger for forming the blank in the blank mold associated with the neck ring mold. 6. Une machine de finissage du verre par pressa- ge et soufflage, comportant un support stationnaire portant dis- posés suivant un cercle un moule d'ébauche mobile verticalement, un moule de finissage séparables latéralement et une plaque re- cevant l'objet fini déplaçable verticalement, une tourelle ro- tative placée sur ledit support, un moule de bague de col sépa- rable porté par ledit support et venant successivement en aligne- ment vertical avec les dits moules et avec la plaque de déchar- gement et des dispositifs placés au poste occupé par le moule d' ébauche pour soulever temporairement ce moule et l'amener en as- sociation avec le moule de bague de col quand celui-ci est placé en alignement, 6. A glass finishing machine by pressing and blowing, comprising a stationary support carrying, arranged in a circle, a vertically movable blank mold, a laterally separable finishing mold and a plate receiving the finished object. vertically movable, a rotating turret placed on said support, a separable neck ring mold carried by said support and coming successively in vertical alignment with said molds and with the discharge plate and devices placed at the position occupied by the blank mold to temporarily lift this mold and bring it into association with the neck ring mold when the latter is placed in alignment, des moyens pour presser une charge de verre occu- <Desc/Clms Page number 17> pant ce moule d'ébauche pour former une ébauche débordant dans le moule do bague de col, des moyens pour fermer le moule de finissage autour d'une ébauche suspendue au moule de bague de col lorsqu'il est en alignement avec ce dernier, des moyens pour finir l'ébauche par soufflage, des moyens pour soulever temporairement la plaque d'enlèvement lorsque le moule de bague de col est en alignement avec elle, des moyens pour séparer le moule de bague de col afin de libérer l'objet et le déposer sur la plaque de déchargement, des dispositifs permettant d'amener successivement le moule de bague de col au-dessus de ces postes. means for pressing a load of occluded glass <Desc / Clms Page number 17> pant this blank mold to form a blank protruding into the neck ring mold, means for closing the finishing mold around a blank suspended from the neck ring mold when it is in alignment with the latter, means for blow-finishing the blank, means for temporarily lifting the stripper plate when the neck ring mold is in alignment with it, means for separating the neck ring mold to release the object and the depositing on the unloading plate, devices making it possible to bring successively the mold of the neck ring above these stations. 7. Une machine de soufflage du verre suivant la revendication 6, comportant des dispositifs placés au poste du moule d'ébauche pour le réchauffage de l'ébauche à la suite de l'enlèvement de la.dite ébauche du moule. r 8. Une machine suivant la revendication 6, com- portant des dispositifs placés au poste du moule d'ébauche pour diriger de l'air de soufflage R l'intérieur de cette ébauche. 7. A glass blowing machine according to claim 6, comprising devices placed at the preform mold station for reheating the preform following removal of the said preform from the mold. r 8. A machine according to claim 6, comprising devices placed at the preform mold station for directing blowing air R inside said preform. 9. Une machine suivant la revendication 6, com- portant des dispositifs pour soumettre le moule d'ébauche à un fluide de refroidissement pendant la formation d'une ébauche à l'intérieur dudit moule. 9. A machine according to claim 6, comprising means for subjecting the preform mold to a cooling fluid during the formation of a preform inside said mold. 10. Une machine suivant la revendication 6, com- portant des dispositifs permettant le refroidissement du piston plongeur par un fluide de refroidissement pendant la formation de l'ébauche. 10. A machine according to claim 6, comprising devices allowing the cooling of the plunger by a cooling fluid during the formation of the preform. 11. Une machine suivant la revendication 6, com- portant des dispositifs de mise en rotation du moule de bague de col lorsqu'il se déplace d'une position à une autre. 11. A machine according to claim 6, comprising devices for rotating the neck ring mold as it moves from one position to another. 12. Une machine suivant la revendication 6, com- portant des dispositifs de mise en rotation du moule de bague de col lorsqu'il arrive à la position du moule de finissage. 12. A machine according to claim 6, comprising devices for rotating the neck ring mold when it arrives at the position of the finishing mold. 13. Une machine suivant la revendication 6, com- <Desc/Clms Page number 18> portant des dispositifs permettant d'envoyer de l'air de refroi- dissement à l'intérieur de l'objet contenu dans le moule de fi- nissage, 14. Une machine suivant la revendication 6, com- portant des dispositifs de déchargement de l'objet de la plaque d'enlèvement. 13. A machine according to claim 6, comprising <Desc / Clms Page number 18> bearing devices making it possible to send cooling air inside the object contained in the finishing mold, 14. A machine according to claim 6, comprising devices for unloading the object from the stripping plate. 15. Une machine suivant la revendication 6, com- portant des dispositifs permettant d'envoyer un fluide de re- froidissement sur l'objet lorsqu'il est suspendu au-dessus de la plaque d'enlèvement. 15. A machine according to claim 6, comprising means for directing cooling fluid onto the object when it is suspended above the stripping plate. 16. Une machine de pressage et de soufflage cons- tituée par un support ayant un arbre tournant dépassant verti- calement, un moule de formation d'ébauche déplaçable verticale- ment, un moule de finissage et un dispositif recevant l'objet fini disposé sur ledit support à 120 l'un de l'autre en un cercle, une tourelle supportée sur l'arbre comportant des passa- ges en alignement vertical avec le moule d'ébauche, le moule de finissage et les dispositifs recevant l'objet fini, des moules de bague de col séparables normalement fermés occupant lesdits passages, des moyens pour amener en association le moule d'é- bauche avec le moule de bague de col situé au-dessus et pour le remettre ultérieurement à sa position initiale, des dispositifs pour presser entretemps une charge de verre sous forme d'une é- bauche fixée par sa partie supérieure au moule de bague de col, 16. A pressing and blowing machine consisting of a support having a vertically projecting rotating shaft, a vertically movable preforming mold, a finishing mold and a device receiving the finished article placed on it. said support 120 from each other in a circle, a turret supported on the shaft having passages in vertical alignment with the roughing mold, the finishing mold and the devices receiving the finished article, normally closed separable neck ring molds occupying said passages, means for bringing the blank mold into association with the neck ring mold located above and for returning it subsequently to its initial position, devices for meanwhile pressing a load of glass in the form of a blank fixed by its upper part to the mold of the neck ring, des dispositifs pour fermer le moule de finissage sur l'ébauche suspendue au moule de bague de col et pour séparer ultérieure- ment ledit moule, des dispositifs permettant d'amener entre- temps l'ébauche à sa forme finale par soufflage, des moyens pour ouvrir le moule de bague de col disposés au-dessus du dispositif recevant l'article fini, des moyens pour séparer l'article fini du moule de bague de col et des moyens pour mettre en rotation la tourelle pour amener successivement les moules de bague de col <Desc/Clms Page number 19> au-dessus du moule d'ébauche, du moule de finissage et du dispo- sitif recevant les objets finis, 17. Une machine suivant la revendication 16, com- portant des moyens de mise en rotation du moule de bague de col autour de son centre. devices for closing the finishing mold on the blank suspended from the neck ring mold and for subsequently separating said mold, devices for bringing the blank in the meantime to its final shape by blowing, means for opening the neck ring mold disposed above the device receiving the finished article, means for separating the finished article from the neck ring mold and means for rotating the turret to successively feed the ring molds from collar <Desc / Clms Page number 19> above the roughing mold, the finishing mold and the device receiving the finished articles, 17. A machine according to claim 16, comprising means for rotating the neck ring mold around its center. 18. Une machine suivant les revendicationsl à 6 pour le pressage et le soufflage de vaisselle de verre. 18. A machine according to claims 1 to 6 for pressing and blowing glassware. 19. Un procédé de formation d'objets creux en verre à partir d'une charge de verre fondue qui comprend l'in- troduction de ladite charge dans un moule d'ébauche à travers un moule de bague de col disposé au-desus, le pressage de la char- ge dans ce moule pour former un ébauche creuse dont la partie supérieure est logée dans le moule de bague de col, l'enlèvement du moule d'ébauche de ladite ébauche et son remplacement par un moule de finissage, le soufflage de ladite ébauche pour former un objet, l'enlèvement du moule de finissage et finalement la libération de l'objet fixé au moule de bague de col. 19. A method of forming hollow glass objects from a molten glass charge which comprises introducing said charge into a preform mold through a neck ring mold disposed above it, pressing the load in this mold to form a hollow blank, the upper part of which is housed in the neck ring mold, removing the blank mold from said blank and replacing it with a finishing mold, blowing said blank to form an object, removing the finishing mold and finally releasing the object attached to the neck ring mold. 20. Un procédé suivant la revendication 19, ap- pliqué à la production de vaisselle de verre. 20. A method according to claim 19, applied to the production of glassware.
BE636263D BE636263A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE636263A true BE636263A (en)

Family

ID=202374

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE636263D BE636263A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE636263A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
RU2307077C2 (en) Method and the machine for production of the hollow glass products
CN101663150B (en) Transfer device and linear-type apparatus for the manufacture of containers
FR2899223A1 (en) Blow mold cooling system for glass bottle making machine, supplies cooling air to apertures when mold is located at any location between mold closed position and mold open position
FR2804948A1 (en) EXPLULSION MECHANISM FOR INDIVIDUAL SECTIONS MACHINE
FR2770514A1 (en) SAMPLING MECHANISM FOR AN INDIVIDUAL SECTION TRAINING MACHINE
BE636263A (en)
EP2244872B1 (en) Mould device for rotational moulding machine and rotational moulding machine including same
CH461343A (en) Process for manufacturing and filling a plastic container and apparatus for its implementation
FR2770512A1 (en) MOLD OPENING AND CLOSING MECHANISM FOR AN INDIVIDUAL SECTOR FORMING MACHINE
CH415023A (en) Method of manufacturing a plastic object and device for carrying out the method
FR2771732A1 (en) PISTON MECHANISM FOR INDIVIDUAL SECTION TRAINING MACHINE
FR2771403A1 (en) DEFLECTOR FOR INDIVIDUAL SECTOR FORMING MACHINE
FR2802199A1 (en) MACHINE WITH INDIVIDUAL SECTIONS, INCLUDING IN PARTICULAR A MODE OF PREHEATING MOLDS OF BLOWS OF PARAISONS
FR2770508A1 (en) TURN RING AND SUPPORT MECHANISM FOR INDIVIDUAL SECTOR FORMING MACHINE
BE435841A (en)
FR2771083A1 (en) MOLD OPENING AND CLOSING MECHANISM FOR INDIVIDUAL SECTOR FORMING MACHINE
FR2770510A1 (en) MOLD OPENING AND CLOSING MECHANISM FOR A FORMING MACHINE WITH INDIVIDUAL SECTIONS
BE460244A (en)
FR2770511A1 (en) MOLD OPENING AND CLOSING MECHANISM FOR AN INDIVIDUAL SECTOR FORMING MACHINE
BE657682A (en)
FR2771731A1 (en) BLANK HALF-MOLD FOR INDIVIDUAL SECTOR FORMING MACHINE
BE405867A (en)
FR2782509A1 (en) Mold opening and closing mechanisms of individual section machine for glass bottle production
BE608126A (en)
CH322182A (en) Method for forming a blown glass article and machine for implementing this method