<Desc/Clms Page number 1>
EMI1.1
a DBMT I1,AL188 xioloCL403M un m SUPPORTS EN AT'tJDtilxtJit "#-
<Desc/Clms Page number 2>
La présente invention est relative au dépôt d'al- liages de nickel et de cobalt sur des supporte en alumi- nium. L'invention concerne, plue particulièrement, le revêtement d'articles en aluminium à l' aide d'une pelicu- le en un alliage magnétique de nickel et de cobalt, Le terme "aluminium", tel qu'il est utilisé dans le pré- sont mémoire, désigne l'aluminium pur, l'aluminium com- mercial contenant les impuretés habituelles, les alliages à ase d'aluminium, ainsi que les alliages d'aluminium dans/1 lesquels l'aluminium constitue l'ingrédient principal qui caractérise l'alliage.
On connait des dispositifs d'emmagasinage ou unités de mémoire en aluminium, constitués par des dis- ques, des cylindres ou des articles analogues en alumi- nium sur la surface desquels est déposée une pellicule métallique magnétique* La fabriçation de tels dispositifs d'emmagasinage ou de mémoire en aluminium est intéressan- te, car l'aluminium est une matière relativement peu coûteuse, facile à usiner, facile à se procurer et légère Cependant, l'aluminium est un métal réactif sur lequel il est difficile d'appliquer un autre métal, en utilisant les techniques de placage habituelles.
Jusqu'à présent, il s'est révélé extrêmement difficile de déposer un revêtement ou une pellicule magnétique
<Desc/Clms Page number 3>
telle qu'une pellicule en alliage magnétique de nickel et de cobalt, sur un support ou substratum en aluminium.
La présente invention a pour objet un procédé pour déposer une pellicule magnétique en un alliage de métaux sur un support en aluminium.
L'invention a encore pour objet un procédé pour déposer une telle pellicule sur un support en aluminium, par dépôt non éleotrolytique. L'invention a encore pour objet un procédé du type précité dans le paragraphe précé- dent, dans lequel on part d'une solution aqueuse contenant du nickel et du cobalt.
L'invention a aussi pour objet des articles ou objets en aluminium revêtue ou enrobés d'une pellicule en un alliage magnétique de nickel et de cobalt.
Les objets précités ainsi que d'autres objets ci, l'invention ressortiront de la description suivante.
On a constaté à présent,- et l'invention est basée sur cette découverte,- qu'une pellicule en alliage nickel-cobalt se dépose effectivement sur un support on alu minium, lorsqu'on recouvre d'abord ce support en aluminiun d'une couche protectrice de zinc et lorsqu'on met ensuite le support en aluminium revêtu de zino en contact avec un,! solution aqueuse contenant du nickel et du cobalt, cette solution aqueuse ayant une composition telle qu'un alliage de nickel et de cobalt puisse se déposer directement sur support en aluminium, en provoquant une dissolution simulta- née du revêtement de zinc appliqué sur ledit support en al@- minium, dans ladite solution,
de façon que l'alliage de nio et de cobalt se dépose directement sur le support en alumini
<Desc/Clms Page number 4>
Le procédé suivant la présente taxation est
EMI4.1
schématisé c1-apr...
EMI4.2
<Desc/Clms Page number 5>
Comme le révèle ce schéma, un support en alumi- nium ou un article en aluminium à enduire est d'abord net- toyé, en vue d'éliminer les huilée, graissée, souillures et autres matières contaminant sa surface. L'article en aluminium nettoyé est alors traité, afin d'éliminer la pel- licule d'oxyde d'aluminium qui adhère à sa surface et qui se forme rapidement lorsqu'on met de l'aluminium en con- tact avec une atmosphère d'oxygène* Comme indiqué, l'éli- mination de la pellicule superficielle adhérente d'oxyde d'aluminium s'effectue en trempant l'article en aluminium dans un bain d'acide nitrique.
Après oe traitement, le support ou article en aluminium s'effectue en trempant l'article en aluminium dans un bain d'acide nitrique.
Après ce traitement, le support ou article en aluminium est trempé dans un bain de placage de zinc, tel qu'une solution aqueuse d'un zincate de métal alcalin, de façon à provoquer le dépôt, sans électrolyse, d'une couche protectrice de zinc sur l'aluminium. Le but de la couche de zinc est de protéger le support en aluminium contre toute oxydation, jusqu'au moment du dépôt sur ce support de la pellicule en alliage nickel-cobalt. Si on le désire le bain de placage de zinc épuisé est récupéré, en vue d'être régénéré ou en vue d'en extraire les produits de valeur, notamment le zinc.
L'article en aluminium revêtu d'une couche protec- trioe de zinc est trempé dans un bain aqueux de placage con- tenant du nickel et du cobalt et possédant une composition telle
<Desc/Clms Page number 6>
que la couche protectrice de sinc soit enlevée du support en aluminium et se dissolve dans le bain, tandis qu'en même temps une pellicule ou couche d'alliage nickel- cobalt se dépose sur ledit support.
Après cette opération, le support en aluminium revêtu à présent d'une pellicule en un alliage magnétique nickel-cobalt est récupéré, Si on le désire, le bain de placage nickel-cobalt peut être récupérée en vue d'être régénéré ou en vue de la récupération des métaux de valeur y contenus
Dans la mise en pratique du prodédé suivant l'inventien, l'article en aluminium a enrober cet soigneuse** ment nettoyé, pour éliminer de sa surface les huiles, graisses, souillures et matières étrangères, Le nettoyage peut s'effectuer par lavage dans un bain aqueux et/ou par application d'un jet de vapeur d'eau humide sur l'article en aluminium.
Les graisses, lès huiles et autres matières de contamination sont éliminées par lavage à l'aide d'un sol- vant. Le traitement visant à éliminer les matières de con- tamination de la surface de l'article en aluminium ne doit avantageusement pas attaquer chimiquement l'article en aluminium lui-même.
Après le nettoyage, la pellicule ou couche super- ficielle d'oxyde d'aluminium est enlevée par des procédés connus, par exemple par trempage dans un bain acide, tel qu'un bain d'acide nitrique, ce trempage étant suivi, de préférence, d'un rinçage à l'eau. Après élimination de la, couche d'oxyde d'aluminium, l'article en aluminium est trempé dans un bain aqueux de placage de zinc, A cette fin,
<Desc/Clms Page number 7>
on trempe habituellement l'artiole en aluminium pendant environ 0,25 à 3 minutes, à température ambiante, dans une solution aqueuse de zincate de métal alcalin, qui peut être préparée en utilisant environ 100 g d'oxyde de zinc et environ 400 g de soude caustique par litre de bain, le restant étant constitue essentiellement par de l'eau.
Les proportions et concentrations des constituants du bain de zinoate alcalin peuvent varier fortement. La quantité d'oxyde de zinc peut être inférieure à 100 g par litre de bain, mais le rapport de la soude caustique à l'oxyde de zinc est habituellement compris entre environ 3 il et 8:1.
Le bain de zincate de métal alcalin peut également se pré- parer à partir de quantités équivalentes de sels de zinc et d'autres alcalis caustiques. On peut avantageusement incorporer dans le bain de zinoate de métal alcalin, une petite quantité d'au moins un oxyde hydraté de fer, de cobalt ou de nickel. La présence de ces composés supplé- mentaires favorise le dépôt d'une couche uniforme, dense et adhérente de zinc sur la surface de l'article en alu- minium. La présence de sels de cuivre ajoutés à la solution de zinoate de métal alcalin est également intéressante.
On peut utiliser un bain de zinoate de métal al- calin possédant la composition suivante donnée en gramme::/ litres
ZnO -- 100 NaOH -- 400
EMI7.1
eal.6H0 mu 1 04H40 . 6 # 3
<Desc/Clms Page number 8>
Un bain de zincate de métal alcalin convenant également pour être utilisé dans le procède suivant la présente invention possède la composition suivantes
Eau -- 1 litre
Soude caustique -- 400 grammes
Oxyde de zinc -- 80 grammes
Cuivre sous forme de cyanure de cuivre potassique 2 grammes
Sulfite de sodium 25 grammes
Le bain de zinoate de métal alcalin convient également pour éliminer la pellicule restante éventuelle d'oxyde de zinc qui adhère à l'article en aluminium.
Après le trempage dans le bain de zincate, l'article en aluminium est retiré do ce bain et soumie à un rinçage à l'eau, pour éliminer la solution de zincats adhérentes L'article en aluminium est alors revêtu d'une couche pro- tectrice de zinc, L'article en aluminium recouvert de zinc est alors trempé dans une solution aqueuse de plaoage con- tenant du nickel et du cobalt, de façon à assurer en même temps la dissolution de la couche protectrice de zinc et le dépôt d'une pellicule en alliage magnétique nickel- cobalt directement sur la surface de 1' article en aluminium, l'alliage nickel-cobalt étant déposé directement sur la surface d'aluminium, sans couche de zino intermédiaire.
Un bain de placage sans éleotrolyse .convenant - p our le dépôt d'une pellicule en alliage magnétique nickel.- cobalt possède.la composition suivante:
<Desc/Clms Page number 9>
CoCl2.6H2O -- 60-35 g/l
NiCl2. 6H2O -- 2-25 g/l
Sol de Rochelle -- 200 g/l
NH4Cl 50 g/l
NeH2PO2.H2O 20 g/l la teneur en Ions hypophosphite du bain de pla- cage d'alliage nickel-cobalt est avantageusement comprise entre environ 11 et 13 g/l * lorsque le bain de placage d'alliage nickel-cobalt contient environ 60 g/l de CoCl2.6H2O et environ 2 g/l de NiCl2.6H2O, Ion quantités des autres constituante susindiqués restant inchangées, '.
il se dépose sur l'article en aluminium une pellicule en alliage magnétique nickel-cobalt contenant approximativement 90% en poids de cobalt, 7% en poids de nickel et 3% en poids de phosphore.lorsque le bain do placage d'alliage nickel. cobalt contient environ 35 g/l de CoCl2.6H2O et environ 25 g/l de NiCl2.6H2O, il se dépose sur l'article en alumi- nium une pellicule en alliage magnétique niokel-oobalt con- tenant environ 40% en poids de cobalt, 56% en poids de nickel et 4% en poids de phosphore.
Il est évident que les compositions des bains de placage d'alliage nickel-cobalt peuvent varier dans des limites étendues.
Le dépôt de la pellicule magnétique d'alliage nickel-. cobalt sur l'article en aluminium, sans électrolyse, peut s'effectuer à n'importe quelle température appropriée allant de la température ambiante jusqu'à environ 82 C ou davantage, si on le désire, ainsi que pendant un temps suffisant pour
<Desc/Clms Page number 10>
qu'une couche en alliage nickel-cobalt d'épaisseur voulue se dépose sur l'article en aluminium, la durée du traitement étant habituellement d'environ 1 à 10 minutée ou davantage Apres le trempage de l'article en aluminium dans le bain de placage d'aliage nickel-cobalt, l'article est retiré de ce bain et lavé,
après quoi il se présente soue une forme telle qu'il peut être immédiatement utilise Le bain de placage nickel-cobalt épuisé est avantageusement ré- cupéré et traité, en vue de récupérée? les métaux de valeur y contenus, notamment le nickel, le cobalt et le zinc.
Il est évident que l'invention n'est pas limitée aux détails décrits plus haut et que de nombreuses modifi- cations peuvent être apportées à ces détails, nana sortir du cadre de l'invention, tel qu'il est défini dans les revendi- cations suivantes.
REVENDICATIONS.
**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.
<Desc / Clms Page number 1>
EMI1.1
a DBMT I1, AL188 xioloCL403M a m SUPPORTS IN AT'tJDtilxtJit "# -
<Desc / Clms Page number 2>
The present invention relates to the deposition of nickel and cobalt alloys on aluminum supports. More particularly, the invention relates to the coating of aluminum articles with a film of a magnetic alloy of nickel and cobalt. The term "aluminum" as used in the field. - are memory, designates pure aluminum, commercial aluminum containing the usual impurities, aluminum-based alloys, as well as aluminum alloys in which aluminum constitutes the main ingredient which characterizes the alloy.
There are known storage devices or memory units made of aluminum, consisting of disks, cylinders or the like made of aluminum on the surface of which a magnetic metal film is deposited. The manufacture of such storage devices or aluminum memory is of interest, because aluminum is a relatively inexpensive, easy to machine, readily available and light material. However, aluminum is a reactive metal to which it is difficult to apply another material. metal, using standard plating techniques.
Heretofore, it has been found to be extremely difficult to deposit a magnetic coating or film.
<Desc / Clms Page number 3>
such as a magnetic nickel-cobalt alloy film, on an aluminum support or substratum.
The present invention relates to a method for depositing a magnetic film made of a metal alloy on an aluminum support.
A further subject of the invention is a process for depositing such a film on an aluminum support, by non-electrolytic deposition. Another subject of the invention is a process of the type mentioned above in the preceding paragraph, in which the starting point is an aqueous solution containing nickel and cobalt.
The subject of the invention is also articles or objects made of aluminum coated or coated with a film made of a magnetic alloy of nickel and cobalt.
The aforementioned objects as well as other objects of the invention will emerge from the following description.
It has now been observed, - and the invention is based on this discovery, - that a film of nickel-cobalt alloy is actually deposited on an aluminum support, when this support is first covered with aluminum with a protective layer of zinc and when the aluminum support coated with zino is then brought into contact with a,! aqueous solution containing nickel and cobalt, this aqueous solution having a composition such as an alloy of nickel and cobalt can be deposited directly on an aluminum support, causing simultaneous dissolution of the zinc coating applied to said support in al @ - minium, in said solution,
so that the alloy of nio and cobalt is deposited directly on the aluminum support
<Desc / Clms Page number 4>
The process according to this tax is
EMI4.1
schematized c1-apr ...
EMI4.2
<Desc / Clms Page number 5>
As shown in this diagram, an aluminum support or an aluminum article to be coated is first cleaned, in order to remove oil, grease, soils and other material contaminating its surface. The cleaned aluminum article is then treated to remove the aluminum oxide film which adheres to its surface and which forms rapidly when aluminum is brought into contact with an atmosphere of Oxygen As indicated, the removal of the adherent surface film of aluminum oxide is accomplished by soaking the aluminum article in a bath of nitric acid.
After treatment, the aluminum support or article is carried out by soaking the aluminum article in a bath of nitric acid.
After this treatment, the support or aluminum article is dipped in a zinc plating bath, such as an aqueous solution of an alkali metal zincate, so as to cause the deposition, without electrolysis, of a protective layer of zinc on aluminum. The purpose of the zinc layer is to protect the aluminum support against any oxidation, until the moment when the nickel-cobalt alloy film is deposited on this support. If desired, the spent zinc plating bath is recovered, with a view to being regenerated or with a view to extracting valuable products, in particular zinc.
The aluminum article coated with a protective layer of zinc is dipped in an aqueous plating bath containing nickel and cobalt and having such a composition.
<Desc / Clms Page number 6>
that the protective layer of sinc is removed from the aluminum support and dissolves in the bath, while at the same time a film or layer of nickel-cobalt alloy is deposited on said support.
After this operation, the aluminum support now coated with a film of a magnetic nickel-cobalt alloy is recovered. If desired, the nickel-cobalt plating bath can be recovered for regeneration or for reclamation. recovery of valuable metals contained therein
In the practice of the process according to the invention, the aluminum article has to coat this carefully cleaned **, to remove from its surface oils, grease, dirt and foreign matter, The cleaning can be carried out by washing in an aqueous bath and / or by applying a jet of wet steam to the aluminum article.
Fats, oils and other contaminants are washed away with a solvent. The treatment to remove contaminants from the surface of the aluminum article should preferably not chemically attack the aluminum article itself.
After cleaning, the film or surface layer of aluminum oxide is removed by known methods, for example by soaking in an acid bath, such as a nitric acid bath, this soaking being followed, preferably. , rinsing with water. After removal of the aluminum oxide layer, the aluminum article is dipped in an aqueous bath of zinc plating. To this end,
<Desc / Clms Page number 7>
the aluminum artiole is usually soaked for about 0.25 to 3 minutes, at room temperature, in an aqueous solution of alkali metal zincate, which can be prepared using about 100 g of zinc oxide and about 400 g of caustic soda per liter of bath, the remainder being essentially water.
The proportions and concentrations of the constituents of the alkali zinoate bath can vary greatly. The amount of zinc oxide may be less than 100 g per liter of bath, but the ratio of caustic soda to zinc oxide is usually between about 3 µl and 8: 1.
The alkali metal zincate bath can also be prepared from equivalent amounts of zinc salts and other caustic alkalis. A small amount of at least one hydrous oxide of iron, cobalt or nickel can be incorporated into the alkali metal zinoate bath. The presence of these additional compounds promotes the deposition of a uniform, dense and adherent layer of zinc on the surface of the aluminum article. The presence of copper salts added to the alkali metal zinoate solution is also of interest.
It is possible to use an alkali metal zinoate bath having the following composition given in grams :: / liters
ZnO - 100 NaOH - 400
EMI7.1
eal 6:00 am mu 1 04:40 am. 6 # 3
<Desc / Clms Page number 8>
An alkali metal zincate bath also suitable for use in the process according to the present invention has the following composition
Water - 1 liter
Caustic soda - 400 grams
Zinc oxide - 80 grams
Copper in the form of potassium copper cyanide 2 grams
Sodium sulphite 25 grams
The alkali metal zinoate bath is also suitable for removing any remaining film of zinc oxide which adheres to the aluminum article.
After soaking in the zincate bath, the aluminum article is removed from this bath and subjected to a water rinse, to remove the adherent zincate solution. The aluminum article is then coated with a protective layer. The zinc coated aluminum article is then dipped in an aqueous plating solution containing nickel and cobalt, so as to ensure at the same time the dissolution of the protective layer of zinc and the deposition of a magnetic nickel-cobalt alloy film directly on the surface of the aluminum article, the nickel-cobalt alloy being deposited directly on the aluminum surface, without an intermediate zino layer.
A plating bath without electrolysis - suitable - for the deposition of a film of magnetic nickel - cobalt alloy has the following composition:
<Desc / Clms Page number 9>
CoCl2.6H2O - 60-35 g / l
NiCl2. 6H2O - 2-25 g / l
Sol de Rochelle - 200 g / l
NH4Cl 50 g / l
NeH2PO2.H2O 20 g / l the hypophosphite ion content of the nickel-cobalt alloy plating bath is advantageously between approximately 11 and 13 g / l * when the nickel-cobalt alloy plating bath contains approximately 60 g / l of CoCl2.6H2O and approximately 2 g / l of NiCl2.6H2O, ion quantities of the other constituents mentioned above remaining unchanged, '.
a nickel-cobalt magnetic alloy film was deposited on the aluminum article containing approximately 90% by weight cobalt, 7% by weight nickel and 3% by weight phosphorus when the nickel alloy plating bath. cobalt contains about 35 g / l of CoCl2.6H2O and about 25 g / l of NiCl2.6H2O, it is deposited on the aluminum article a film of niokel-oobalt magnetic alloy containing about 40% by weight of cobalt, 56% by weight nickel and 4% by weight phosphorus.
It is evident that the compositions of the nickel-cobalt alloy plating baths can vary within wide limits.
The deposition of the magnetic film of nickel- alloy. cobalt on the aluminum article, without electrolysis, can be carried out at any suitable temperature ranging from room temperature to about 82 C or higher, if desired, as well as for a time sufficient to
<Desc / Clms Page number 10>
a nickel-cobalt alloy layer of the desired thickness is deposited on the aluminum article, the treatment time usually being about 1 to 10 minutes or more After dipping the aluminum article in the bath of nickel-cobalt alloy plating, the item is removed from this bath and washed,
after which it is presented in such a form that it can be immediately used. The spent nickel-cobalt plating bath is advantageously recovered and processed for recovery. the valuable metals contained therein, in particular nickel, cobalt and zinc.
It is obvious that the invention is not limited to the details described above and that numerous modifications can be made to these details, not going beyond the scope of the invention, as defined in the claims. following cations.
CLAIMS.
** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.