BE631114A - - Google Patents

Info

Publication number
BE631114A
BE631114A BE631114DA BE631114A BE 631114 A BE631114 A BE 631114A BE 631114D A BE631114D A BE 631114DA BE 631114 A BE631114 A BE 631114A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
fork
drive
mower
axis
spindle
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE631114A publication Critical patent/BE631114A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B26HAND CUTTING TOOLS; CUTTING; SEVERING
    • B26BHAND-HELD CUTTING TOOLS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B26B19/00Clippers or shavers operating with a plurality of cutting edges, e.g. hair clippers, dry shavers
    • B26B19/26Clippers or shavers operating with a plurality of cutting edges, e.g. hair clippers, dry shavers of the type performing different methods of operation simultaneously, e.g. reciprocating and oscillating; of the type having two or more heads of differing mode of operation
    • B26B19/265Clippers or shavers operating with a plurality of cutting edges, e.g. hair clippers, dry shavers of the type performing different methods of operation simultaneously, e.g. reciprocating and oscillating; of the type having two or more heads of differing mode of operation of the type having two or more heads of differing mode of operation

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Forests & Forestry (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Harvester Elements (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Rasoir à sec à tondeuse . 



   L'invention concerne un rasoir à sec, muni de moyens pour monter une tondeuse à cote de la tête dans une position par- pendiculaire à la surface de coupe, l'entraînement de la tondeuse étant assuré par celui de la tête. 



   Les contre-peignes des rasoirs à sec connus de ce genre sont animés d'un mouvement de va-et-vient par une broche d'en- traînement. La tondeuse y est disposée à côté de la tête de ma- nière que son contre-peigne se déplace parallèlement à celui du rasoir, de sorte que ces deux contre-peignes peuvent être entrai- nés par la môme broche d'entraînement, munie, à cet effet, d'un bras approprié. 



   L'invention fournit un dispositif   d'entraînement   faci- litant le montage de la tondeuse; et elle est caractérisée par le      

 <Desc/Clms Page number 2> 

 fait qu'un excentrique   monté   sur l'axe d'entraînement du contre- peigne coopère d'un côté avec une fourche dont l'autre extré- mité porto une tige d'entrainement perpendiculaire au contre- petgne de la tondeuse, alors qu'une   pice   intermédire,   formant   l'axe de rotation de la fourche, repose dans une partie de l'ap- paroll. 



   On obtient ainsi pour les rasoirs à axe d'entraîne- ment rotatif, un   entraînement   simple d'une tondeuse, l'emplacement do la tondeuse contre le côté latéral de l'appareil pouvant être choisi   librement,   t.out en tenant compte d'autres conditions. 



   Il est connu de munir un axe   d'entraînement   rotatif d'un excentrique, coopérant avec une tondeuse. 



   Dans un tel dispositif connu, l'excentrique coopérant avec un bras relié au contre-peigne de la tondeuse, déplace à l'en- contre d'un ressort, ledit contre-peigne, pivotant autour d'une broche. Ce contre-peigne reprend sa position initiale sous l'ac- tion du ressort relié à la tondeuse, 'excentrique n'agit donc que pendant la moitié du mouvement de va-et-vient et doit vaincre en outre la poussée du ressort. De plus, la tondeuse n'est pas perpendiculaire mais parallèle à la surface de coupe du rasoir, ce qui est souvent indésirable. 



   Dans une forme de réalisation avantageuse selon l'inven- tion, le palier de l'axe de rotation de la fourche comprend au moins le point, pour lequel le rapport des distances comprises entre ce point et le point d'assemblage de la fourche et le point d'assemblage à la tige d'entraînement, est égal au rapport des longueurs des bras de levier de ladite fourche. 



   Il en résulte qu'il suffit d'un palier simple et de pe- tites dimensions, car il est disposé en un endroit (sur la droite reliant le point   d'entraînement   au point entraîné) de manière que les moments qui ne coïncident pas avec l'axe de rotation, soient supprimés. Il est également possible d'utiliser une fourche, munie d'une pièce de raccordement assez longue, ce qui est éga-   @   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 lement utile pour le choix de la longueur de la broche en vue du point d'entraînement de la tondeuse par rapport au rasoir. 



   Dans une forme de réalisation avantageuse de l'inven- tion, la broche de la fourche repose dans une encoche ménagée dans le bord d'une plaque de base reliée au bloc moteur, et est maintenue par un ressort à lame entourant la partie de bord en question. 



   On obtient ainsi un montage simple de la fourche, per- mettant au besoin d'enlever facilement celle-ci. 



   Dans une forrae de réalisation préférée , la pièce de raccordement de la fourche est formée par un moyeu dans lequel tourne une broche, traversant sans jeu la plaque de châssis dans laquelle repose l'axa d'excentrique entraînant la fourche, alors qu'une extrémité de la broche dépassant cette plaque de châssis est centrée dans la paroi du boîtier. 



   La position de l'axe de rotation de la fourche par rap- port au boîtier est ainsi rigoureusement déterminée, de sorte que la tolérance   par   rapport à la tondeuse, généralement montée sur le boîtier, est faible, tout comme la tolérance par rapport à l'axe du moteur, car la fourche repose aussi dans la plaque de châssis comprenant l'axe du moteur. 



   La description qui va suivre avec référence au dessin annexé, donné à titre d'exemple non limitatif, fera bien   corapren- !   dre comment l'invention peut être réalisée, les particularités qui ressortent tant du texte que des dessins faisant, bien enten- du, partie de l'invention. 



   La   fig.l   est une vue de profil schématique du boîtier, montrant la position des pièces intéressantes pour l'invention. 



   La fig. 2 est une vue en perspective de quelques pièces séparées d'un détail de la fig.l. 



   La fig. 3 représente les rôties pièces assemblées. 



   La fig. 4 représenta partiellement en coupe une deu-   xime   forme de réalisation. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   La fig. 5 représente de manière analogue une troisième forme de réalisation. 



   Le boîtier 1 comprend un bloc moteur 2 dont l'axe prin- cipal 3 entraîne deux roues   dentées   4, montées sur les axes 5, 6, qui entraînent les contre-peignes rotatifs (non représentés sur le dessin) des peignes 7. Les axes 5,6 reposent dans une pla- que de châssis 8, montée sur le bloc moteur 2. L'ensemble est monté dans le boîtier 1. Un excentrique 9 est monté sur l'axe 5 entre la roue dentée   4 et   le. plaque de châssis 8. Une fourche 10 saisit entre ses deux bras 11 l'excentrique 9 et repose par le. broche 12 sur la plaque de châssis 8; de plus elle comporte une tige d'entraînement 13, qui est fixée à la broche 12 et qui se trouve dans le prolongement des bras 11.

   A l'aide de   l'exuen-   trique 9 et de la fourche 10, le mouvement rotatif de l'axe 5 est transformé en un Mouvement de va-et-vient de la tige   d'entrai-   nement 13. Ce   nouverrent   est transmis au contre-peigne 14 d'une tondeuse 15, p. r le fait que la tige d'entraînement 13, disposée perpendiculairement au contre-peigne 14, pénètre dans uno cavité de ce contre-peigne qui peut pivoter autour du point de rotation 16. 



   La tondeuse 15 est montre dans la paroi du boîtier 1. 



   Le palier de la broche 12 est formé par une encoche 17 dans le bord de la plaque de base 8. La broche est introduite dana l'encoche 17, après quoi celle-ci est fermée par un ressort à lame 18, dont les extrémités 19 sont repliées et présentent des ca- vités ou des oeillets 20 qui s'accrochent aux saillies 21 des côtés latéraux de la plaque de châssis 8. Les coins de la plaque de châssis sont biseautés, de sorte que lo ressort s'applique contre l'extrémité de la plaque de châssis munie de l'encoche 17. 



   Dans cet exemple de réalisation, tout Comme dans le suivant, la droite reliant le point où l'excentrique 9   entraîne   le   fourche   11 et   l'extrémité   de la tige 13, coupe la broche 12 dans une partie entourée par le palier 17, de sorte qu'on obtient 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 l'effet mentionna dans le préambule. 



   Dans l'exemple de réalisation représenté sur la   fig.4,   une fourche est   montée   d'une mainére analogue, c'est-à-dire qu'elle saisit entre ses bras 11 un excentrique 9 monté sur l'axe 5. La broche 12 repose ici dans une cavité longitudinale   menace   dans une partie 22 de la paroi du boîtier 1 saillant vers l'intérieur, partie dans laquelle se trouve également la tondeuse 15. La posi- tion de la fourche 10 a ainsi, par rapport   à   la tondeuse 15, une   légère   tolérance pour une même précision de fabrication, ce qui est souvent plus important que la tolérance par rapport à l'en- trainement de la fourche.

   Sur cette figure la broche 12 est plus longue et le point d'application entre la tige 13 et la tondeuse est plus bas que dans le premier exemple de réalisation. 



   Dans la tonne de réalisation selon la fig. 5, la Pièce de raccordement entre la fourche 10 et la tige d'entraînement 13 est   formée   par un moyeu 23, dont la broche   24   permet le pivote- ment de la fourche. Cette broche 24 traverse la plaque de châssis 8 et est centrée dans une partie 22 du boîtier saillant vers l'intérieur, à l'aide de son extraite 25 dépassant la plaque de châssis 8. 



   On obtient ainsi un positionnement   précis   par rapport au boîtier et par rapport à l'excentrique 9. 



   En pratique, la plaque de châssis 8, munie des orgenes d'entraînement pour les peignes, est centrée sur le bloc moteur 2. 



  Ensuite, le peigne 7 est centré sur l'ensemble, après quoi le boîtier 1 est centré sur le peigne 7. Dans l'exemple en question, la tolérance de la fourche par rapport à la tondeuse n'est pas fixée de cette manière, la position de la fourche étant détermi- née directement par rapport à la plaque de châssis 8 et au boï- tier 1.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Dry shaver with trimmer.



   The invention relates to a dry razor, provided with means for mounting a trimmer next to the head in a position parallel to the cutting surface, the drive of the trimmer being provided by that of the head.



   The counter-combs of known dry razors of this type are driven back and forth by a drive spindle. The trimmer is placed there next to the head so that its counter-comb moves parallel to that of the razor, so that these two counter-combs can be driven by the same drive spindle, provided, for this purpose, with an appropriate arm.



   The invention provides a drive device facilitating assembly of the mower; and it is characterized by the

 <Desc / Clms Page number 2>

 that an eccentric mounted on the drive shaft of the counter-comb cooperates on one side with a fork, the other end of which carries a drive rod perpendicular to the counter-spindle of the mower, while an intermediate piece, forming the axis of rotation of the fork, rests in a part of the device.



   For shavers with a rotary drive shaft, this results in a simple drive of a mower, the location of the mower against the lateral side of the device can be freely chosen, while taking into account other conditions.



   It is known to provide a rotary drive shaft with an eccentric, cooperating with a mower.



   In such a known device, the eccentric cooperating with an arm connected to the counter-comb of the mower, moves against a spring, said counter-comb, pivoting around a spindle. This counter-comb returns to its initial position under the action of the spring connected to the mower, the eccentric therefore acts only during half of the reciprocating movement and must also overcome the thrust of the spring. In addition, the trimmer is not perpendicular but parallel to the cutting surface of the razor, which is often undesirable.



   In an advantageous embodiment according to the invention, the bearing of the axis of rotation of the fork comprises at least the point, for which the ratio of the distances between this point and the assembly point of the fork and the point of assembly to the drive rod is equal to the ratio of the lengths of the lever arms of said fork.



   As a result, a simple bearing and small dimensions are sufficient, since it is arranged in a place (on the straight line connecting the point of drive to the point driven) so that the moments which do not coincide with the axis of rotation, are deleted. It is also possible to use a fork, provided with a fairly long connecting piece, which is also @

 <Desc / Clms Page number 3>

 This is useful for choosing the length of the spindle in view of the drive point of the mower relative to the razor.



   In an advantageous embodiment of the invention, the fork pin rests in a notch in the edge of a base plate connected to the engine block, and is held by a leaf spring surrounding the edge portion. in question.



   A simple assembly of the fork is thus obtained, allowing the latter to be easily removed if necessary.



   In a preferred embodiment, the connecting piece of the fork is formed by a hub in which a spindle rotates, passing without play through the chassis plate in which the eccentric axis driving the fork rests, while one end of the pin protruding from this chassis plate is centered in the housing wall.



   The position of the axis of rotation of the fork relative to the housing is thus rigorously determined, so that the tolerance with respect to the mower, generally mounted on the housing, is low, as is the tolerance with respect to the 'motor axis, because the fork also rests in the chassis plate including the motor shaft.



   The description which follows with reference to the accompanying drawing, given by way of non-limiting example, will do well! how the invention can be implemented, the particularities which emerge both from the text and from the drawings, of course, forming part of the invention.



   Fig.l is a schematic side view of the housing, showing the position of the parts of interest for the invention.



   Fig. 2 is a perspective view of some parts separated from a detail of fig.l.



   Fig. 3 represents the assembled pieces toast.



   Fig. 4 shows partially in section a second embodiment.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Fig. 5 analogously shows a third embodiment.



   The housing 1 comprises a motor unit 2, the main axis of which 3 drives two toothed wheels 4, mounted on the axes 5, 6, which drive the rotary counter-combs (not shown in the drawing) of the combs 7. The axes 5,6 rest in a frame plate 8, mounted on the engine block 2. The assembly is mounted in the housing 1. An eccentric 9 is mounted on the axis 5 between the toothed wheel 4 and the. chassis plate 8. A fork 10 grips the eccentric 9 between its two arms 11 and rests by the. pin 12 on the chassis plate 8; in addition it comprises a drive rod 13, which is fixed to the spindle 12 and which is located in the extension of the arms 11.

   With the aid of the outlet 9 and the fork 10, the rotary movement of the axis 5 is transformed into a back and forth movement of the driving rod 13. This new element is transmitted. to the counter-comb 14 of a mower 15, p. r the fact that the drive rod 13, arranged perpendicular to the counter-comb 14, enters a cavity of this counter-comb which can pivot around the point of rotation 16.



   The mower 15 is shown in the wall of the housing 1.



   The bearing of the spindle 12 is formed by a notch 17 in the edge of the base plate 8. The spindle is introduced into the notch 17, after which the latter is closed by a leaf spring 18, the ends of which 19 are folded over and have recesses or eyelets 20 which hook onto the protrusions 21 of the lateral sides of the frame plate 8. The corners of the frame plate are bevelled so that the spring is pressed against the frame plate. end of the chassis plate provided with the notch 17.



   In this exemplary embodiment, as in the following, the straight line connecting the point where the eccentric 9 drives the fork 11 and the end of the rod 13, cuts the spindle 12 in a part surrounded by the bearing 17, so that we get

 <Desc / Clms Page number 5>

 the effect mentioned in the preamble.



   In the embodiment shown in fig.4, a fork is mounted in a similar manner, that is to say that it grips between its arms 11 an eccentric 9 mounted on the axis 5. The spindle 12 rests here in a longitudinal cavity threatened in a part 22 of the wall of the housing 1 projecting inwards, part in which the mower 15 is also located. The position of the fork 10 has thus, relative to the mower 15, a slight tolerance for the same manufacturing precision, which is often more important than the tolerance with respect to the drive of the fork.

   In this figure, the spindle 12 is longer and the point of application between the rod 13 and the mower is lower than in the first exemplary embodiment.



   In the ton of embodiment according to FIG. 5, the connecting piece between the fork 10 and the drive rod 13 is formed by a hub 23, the pin 24 of which allows the fork to pivot. This pin 24 passes through the frame plate 8 and is centered in a part 22 of the housing projecting inward, with the aid of its extract 25 protruding from the frame plate 8.



   A precise positioning is thus obtained with respect to the housing and with respect to the eccentric 9.



   In practice, the frame plate 8, provided with drive organs for the combs, is centered on the engine block 2.



  Then, the comb 7 is centered on the assembly, after which the housing 1 is centered on the comb 7. In the example in question, the tolerance of the fork with respect to the mower is not fixed in this way, the position of the fork being determined directly with respect to the chassis plate 8 and to the housing 1.


    

Claims (1)

RESUME 1.- Rasoir à ..ce, muni do moyens pour monter une ton- deuse à côté de la téte clans une position perpendiculaire à la surf,ce de coupe, l'entraîneront, de la tondeuse étant pssuré par celui de la tête, caractérisé en ce qu'un excentrique monté sur l'axe d'entraïnement du contre-peigne d'un coté avec une fourche dont l'autre extrémité porte une lise d'entraînement perpendiculaire au contre-peigne de la tondeuse, alors qu'une piéce intermédiaire, forment l'axe do rotation de la fourche, repose dans une partie de l'appareil, 2. - Le rasoir à sec spécifié ci-dessus peut présenter en outre les particularités suivantes, prises isolément ou en com- binaison. ABSTRACT 1.- Razor with ... this, provided with means to mount a mower next to the head in a position perpendicular to the surfboard, this cutting, will drive it, the mower being pssured by that of the head, characterized in that an eccentric mounted on the drive axis of the counter-comb on one side with a fork, the other end of which carries a drive strip perpendicular to the counter-comb of the mower, while a intermediate piece, form the axis of rotation of the fork, rests in a part of the device, 2. - The dry shaver specified above may also have the following features, taken individually or in combination. a) le palier de l'axe de rotation de la fourche com- prend au moins le point, pour lequel le rapport des distances com- prises entre ce point et le point d'assemblage de la fourche et le point d'assemblage à la tige d'entraînement, est égal au rapport des longueurs des bras de levier de ladite fourche ; b) la piéce de raccordement de la fourche est une broche reposant dans une encoche ménagée dans le bord d'une plaque de base relire au bloc moteur, et est maintenue par un ressort à lr.me entourant la partie de bord en question; c) les extrémités repliées du ressort à lame sont mu- nies d'oeillets, qui, afin de maintenir la broche, s'accrochent aux saillies des côtés latéraux de la plaque de châssis, des deux côtés de l'encoche; a) the bearing of the axis of rotation of the fork comprises at least the point, for which the ratio of the distances between this point and the assembly point of the fork and the assembly point at the drive rod, is equal to the ratio of the lengths of the lever arms of said fork; b) the fork connection piece is a pin resting in a notch in the edge of a base plate reread to the engine block, and is held by an internal spring surrounding the edge part in question; c) the folded ends of the leaf spring are provided with eyelets, which, in order to hold the pin, hook into the protrusions on the lateral sides of the chassis plate on both sides of the notch; d) la broche de la fourche repose dans une cavité lon- gitudinale d'une partie en saillie vers l'intérieur de la paroi du boîtier du rasoir, la tige d'entraînement étant monte à l'ex- trémité de la broche opposée à celle où se trouve la fourche; <Desc/Clms Page number 7> e) la pièce de raccordement de la fourche est formée par un moyeu entourant une broche, qui traverse sans jeu une plaque de châssis, dans laquelle repose également l'axe de l'excentri- que entraînant la fourche, alors qu'uno extrémité de la broche dé- passant cette plaque de base est centrée dans la paroi du boîtier. d) the fork spindle rests in a longitudinal cavity of an inwardly projecting part of the wall of the razor housing, the drive rod being mounted at the end of the spindle opposite to the one where the fork is located; <Desc / Clms Page number 7> e) the connecting piece of the fork is formed by a hub surrounding a spindle, which passes without play through a chassis plate, in which also rests the axis of the eccentric driving the fork, while one end of the pin passing through this base plate is centered in the wall of the housing. 3. - Fourche pour le rasoir à sec spécifié ci-dessus, caractérisée par le fait qu'elle est munie, à l'extrémité opposée à celle où se trouvent les bras, d'une pice de rHccordement per- pendiculeiro au plan de la fourche, à l'extrémité de laquelle est montée perpendiculairement à la dite pièce de raccordement, une tige d'entraînement parallèle à la fourche, mais dirigée dans un' sens opposé. 3. - Fork for the dry razor specified above, characterized by the fact that it is provided, at the end opposite to that where the arms are located, with a connecting piece per- pendiculeiro to the plane of the fork, at the end of which is mounted perpendicular to said connecting piece, a drive rod parallel to the fork, but directed in an opposite direction.
BE631114D BE631114A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE631114A true BE631114A (en)

Family

ID=199758

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE631114D BE631114A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE631114A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2712226A1 (en) Tensioner for chain of motor driven chain saw
FR2584666A1 (en) MOTOR ARM FOR WIPER BLADE WITH SLIDING HOOD
EP0389751A1 (en) Lateral-adjustment device for a slotting apparatus
EP2300113A2 (en) Portable device for sharpening the edges of a ski
EP0579550A1 (en) Windscreen wiper arm
EP0072282A1 (en) Jig saw
BE631114A (en)
EP0479659A1 (en) Windscreen wiper arm in particular for vehicles
FR2471887A1 (en) ELECTRICALLY ACTUATED LIFTING DEVICE FOR A MOTOR VEHICLE MIRROR
FR2523379A1 (en) ENGINE COMPRISING A FIXED SHAFT AND ITS ASSEMBLY METHOD
FR2622623A1 (en) REMOTE RELEASE MOTOR VEHICLE TRUNK LOCK
EP0252800B1 (en) Switch especially for the control of wind screen washers and wipers of motor vehicles
EP1637676B1 (en) Door grip and mounting method of the same
FR2641051A1 (en) Semi-automatic tensioner for a belt for controlling the auxiliary members of an internal combustion engine
FR2598370A1 (en) MOTOR ARM FOR WIPER BLADE WITH TORICAL HELICOIDAL SPRING
EP1441155B1 (en) Command device for a gearbox allowing a faster speed change and method to shift into the associated gear
FR2902170A1 (en) Inertial system for manual transmission, has mechanical connection driving inertial mass in rotation around rotational axis, and cylindrical rubber spring arranged between base of blind orifice and end of internal control shaft
FR2708982A1 (en) Driving device for adjusting pieces of equipment of motor vehicles
FR2505236A1 (en) Tension adjuster for endless abrasive belt - uses cam rotated by offset handle to retract spring piston supporting driven roller
FR2721647A1 (en) Rotary lock comprising improved assembly means.
FR2979126A1 (en) ROTATION DRIVE DEVICE, ESPECIALLY A HEAT ENGINE STARTER AND METHOD FOR CARRYING OUT SAID METHOD
FR2504428A1 (en) PIPE DISCONNECT APPARATUS
CH638131A5 (en) Cutting tool with removable cutters
FR2540768A1 (en) Device for clamping components, especially on a machine tool table
BE1013277A6 (en) Bread cutting machine with universal operating unit