BE587476A - - Google Patents

Info

Publication number
BE587476A
BE587476A BE587476DA BE587476A BE 587476 A BE587476 A BE 587476A BE 587476D A BE587476D A BE 587476DA BE 587476 A BE587476 A BE 587476A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
casing
concrete
steel casing
subdivisions
reinforcing
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE587476A publication Critical patent/BE587476A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E21EARTH OR ROCK DRILLING; MINING
    • E21DSHAFTS; TUNNELS; GALLERIES; LARGE UNDERGROUND CHAMBERS
    • E21D5/00Lining shafts; Linings therefor
    • E21D5/11Lining shafts; Linings therefor with combinations of different materials, e.g. wood, metal, concrete

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Mining & Mineral Resources (AREA)
  • Wood Science & Technology (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Geochemistry & Mineralogy (AREA)
  • Geology (AREA)
  • Excavating Of Shafts Or Tunnels (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Revêtement de puits de mines L'invention a pour objet un revêtement de puits de mine constitué par une enveloppe extérieure en acier et une enveloppe intérieure en béton ou par une enveloppe   ext,rieure   en acier, une enveloppe intérieure en acier   et)   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 entre les deux enveloppes, un garnissage de béton, et par des éléments de renforcement noyés dans le béton et disposés horizontalement qui sont fixés à la face intérieure de l'enveloppe extérieure en acier et, le cas échéant, à la face extérieure de l'enveloppe intérieure en acier. 



  Dans un mode de réalisation connu d'un revêtement de puits de mine de ce type, les éléments de renforcement sont cons- titués par des anneaux de tôle horizontaux qui sont fixés par des vis à des brides sur la face intérieure de l'enve- loppe extérieure en acier et sur la face extérieure d'une enveloppe intérieure en acier et comportent des orifices pour l'introduction du béton.

   Lorsque l'enveloppe exté- rieure en acier d'un tel revêtement de puits de mine cesse d'être imperméable en un endroit quelconque à une profon- deur quelconque par exemple par suite du développement de contraintes de flexion dues à des mouvements de terrain, l'eau qui pénètre à cet endroit se répand à travers le   bé- - -   ton dans tout l'espace compris entre l'enveloppe extérieure et 1!enveloppe intérieure.   L'eau   séjournera donc sur la fa- ce extérieure de   l'enveloppe   intérieure enacier sur'toute la hauteur de celle-ci. Il n'est donc guère possible de déceler la zone détériorée dans l'enveloppe extérieure en acier et de réparer l'avarie.

   De plus, l'enveloppe inté- rieure en acier court le risque d'être déformée vers l'in-   térieur   sous l'action   de- la   pression de l'eau qui agit sur elle. Lorsqu'il n'y a pas d'enveloppe intérieure en acier, l'eau qui a pénétré par une zone détériorée de l'en- veloppe extérieure en acier traverse la partie de l'enve - loppe intérieure en béton qui se trouve au-dessous de cette zone et suinte à l'extérieur de cette enveloppe. Dans ce cas également il est difficile de déceler la zone détério- rée. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   L'invention supprime ces inconvénients d'abord du fait que les éléments de renforcement sont constitués de telle manière et soudés de telle manière à l'enveloppe extérieure en acier et, le cas échéant, à l'inveloppe in- térieure en acier que les subdivisions annulaires qu'ils forment dans le revêtement du puits de mine sont étanches les une par rapport aux autres. S'il arrive alors que l'en- veloppe extérieure en acier cesse d'être étanche en un point quelconque, l'eau qui a pénétré ne peut se répandre que dans la subdivision annulaire correspondante, séparée, d'une manière étanche, par une tôle de renforcement supérieure et une tôle de renforcement inférieure, des subdivisions voisines.

   S'il y a une enveloppe en acier intérieure, il est facile de déterminer dans quelle subdivision   l'enve-   lôppe extérieure se trouve détériorée, en ouvrant l'un après l'autre des dispositifs de fermeture installés dans la paroi de l'enveloppe intérieure en acier au niveau des différentes subdivisions. En effet, l'eau ne s'écoulera que par le. dispositif de fermeture qui se trouve   au-niveau, de ¯¯   'la subdivision du revêtement de puits dans laquelle se trouve la zone détériorée. !--lorsqu'il n'y a pas d'enve- loppe intérieure en acier, l'eau ne suinte qu'au niveau de la subdivision du revêtement du puits de dans la- quelle se trouve la zone détériorée.

   Il est donc facile, dans tous les cas, de réparer l'avarie puisqu'il suffit d'ouvrir la paroi intérieure en acier et/ou l'enveloppe fittérieure en béton, uniquement dans la subdivision cor- respondante, pour avoir accès à la zone détériorée de la paroi extérieure en acier. Les subdivisions du revête- ment du puits de mine situées au-dessus et au-dessous n'ir- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 terviennent donc en aucune manière. Cet avantage est en- core plus marqué lorsque, conformément à un autre mode de réalisation de l'invention, les subdivisions annulaires du revêtement du puits de mine sont encore divisées dans le sens vertical par des closons étanches. 



   Les dessins ci-joints permettent de décrire, à titre d'exemples non limitatifs, différents modes de réa-   lisation   de l'invention. 



   Le revêtement de puits de mine représenté   par¯la   fig. 1 est constitué par une enveloppe   extérieure en   acier 
1 à l'intérieur duquel sont montés des anneaux 2 qui peu- vent être constitués par du métal ou également par une matière plastique. Les intervalles compris entre les an- neaux sont remplis de béton au moyen de coffrages. 



   La fig. 2 représente un revêtement de puits de mine à double paroi dans lequel des anneaux de renfor- cement 5 sont montés à une certaine distance les uns des autres, de manière à constituer des cloisons étanches, en-' tre l'enveloppe extérieure 3 et l'enveloppe intérieure 4. 



  Les intervalles annulaires délimités par ces anneaux sont remplis de béton. 



   Si l'eau pénètre par une zone non étanche de l'enveloppe extérieure, elle ne peut s'accumuler que dans l'espace annulaire correspondant cette   zone,   de sorte .que la réparation qu'il y a lieu de faire se limite à cet 
 EMI4.1 
 espace annulaire.  l'1;',j'Z µ1; -
Les fig.3 5 représentent les   stades'successifs   
 EMI4.2 
 du. montage du. revêtement de puits de nine."Ôn±ëonmen6e par- "j,<1,#k;: ,,S?ii;ai;#$i?x;;,%j%1 monter l'enveloppe extérieure 6 de maniérë;cû' eléd'pâ,ss"é ' :'..]: "",.Il'#±34il.1 zum 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 de la longueur de quelques subdivisions l'enveloppe intérieure 7 (Fig. 3), après quoi on monte sur celle-ci la subdivision suivante et on coule du béton entre les deux enveloppes (fig. 4).

   Les subdivisions des enveloppes comportent des bords de soudage 8 sur lesquels les anneaux de renforcement 9 sont fixés par soudage. Les bords de sou dage servent à ficher le béton pendant sa coulée. On sou- de ensuite l'anneau de renforcement suivant (fig. 5). 



   L'espace compris entre les enveloppes peut être également comblé par un matériau de remplissage autre que le béton car la construction est par elle-même capable de supporter les charges. Il est particulièrement indiqué d'uti- liser du gravier ou du laitier de   haut-fourneau   que l'on peut ensuite comprimer ultérieurement avec du mortier de ciment. 



   Pour obtenir que les anneaux de renforcement s'appliquent convenablement sur le béton qui se trouve au- dessous d'eux, on peut disposer, immédiatement au-dessous des anneaux de renforcement, des orifices la, ménagés de l'extérieur dans l'enveloppe Intérieure avant son soudage, dans chacun desquels on Introduit un tube 11, orienté obli- quement vers le haut, dont l'extrémité supérieure, coupée en   oblique, vient   s'appliquer sous l'anneau de renforcement qui est ensuite soudé* Pour permettre le passage du béton entre l'anneau de renforcement et l'extrémité-du tuyau, celle:.ci comporte   un.bord   dentelé ou. échancré. 



   Au lieu d'adopter ce mode de réalisation, on peut également, comme l'indique la fig.6 placer, au niveau de la 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 soudure reliant l'en eloppe intérieure et   l'anneau,   de renforcement, une tuulure 12 orientée obliquement de haut en bas de   tell*manière   que l'orifice de la tubu- lure aboutisse au   n@eau   de la face Inférieure de l'anneau de renforcement, de rurte que le béton introduit ulté- rieurement par cette tubulure aboutisse d'une manière certaine à cette face inférieure. La fermeture de cette tubulure peut s'effectuer par un dispositif convenable. 



   On peut raforcer le revêtement de puits de mine suivant les contrains prévues dans la zone des cercles de renforcement. les fig. 7 à 11 indiquent quelques exemples de réalisation de lunvention dans ce cas. 



   Sur la fig- 12, la référence 13 désigne un an- neau de renforcement qui est relié par soudage à l'enve- loppe extérieure 14 par une soudure en V et à l'enveloppe intérieure 15 par un soudure reliant trois tôles, deux   subdivisions   de l'eweloppe intérieure se superposant au niveau, de   l'anneau   renforcement. 



   On peut   ement,   en variante, comme l'indique la fig. 13,   effective-   le montage de l'anneau, de renfor- cement 16 de telle marière qu'il fasse saillie entre les subdivisions de l'eweloppe intérieure 17 et qu'il. leur soit relié par des audures à gorge. 



   La fig. représente encore un mode de réalisa- tion dans lequel   leau   de   renforcement   18 comporte des bors verticaux dont la fixation par soudage à l'exeloppe intérieure et à l'eweloppe extérieure est   particulièrement   aisée. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   Il y a lieu d'indiquer également que les enve- loppes peuvent être constituées par des fers à U super- posées. On peut encore subdiviser, par soudage de parois verticales étanches, les espaces annulaires formés par les anneaux de renforcement, ce qui permet de déterminer avec encore plus de précision, a priori, la zone dans laquelle le revêtement de puits de mine n'est pas étanche.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Mine shaft coating The invention relates to a mine shaft coating consisting of an outer steel casing and an inner concrete casing or by an outer casing of steel, an inner casing of steel and)

 <Desc / Clms Page number 2>

 between the two envelopes, a concrete lining, and by reinforcing elements embedded in the concrete and arranged horizontally which are fixed to the inner face of the outer steel casing and, where appropriate, to the outer face of the inner steel casing.



  In a known embodiment of a mine shaft lining of this type, the reinforcing elements are constituted by horizontal sheet metal rings which are fixed by screws to flanges on the inner face of the enclosure. outer steel cover and on the outer face of an inner steel casing and have holes for the introduction of concrete.

   When the outer steel casing of such a mine shaft lining ceases to be impermeable in any place at any depth, for example as a result of the development of bending stresses due to ground movements, the water which penetrates at this point spreads through the concrete throughout the space between the outer shell and the inner shell. The water will therefore remain on the outer face of the inner steel casing over the entire height thereof. It is therefore hardly possible to detect the damaged area in the outer steel casing and repair the damage.

   In addition, the inner steel casing runs the risk of being deformed inwardly under the action of the pressure of the water which acts on it. When there is no inner steel casing, water which has entered through a deteriorated area of the outer steel casing passes through the portion of the inner concrete casing which is at the bottom. below this area and oozes out of this envelope. In this case, too, it is difficult to detect the damaged area.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The invention eliminates these drawbacks first of all from the fact that the reinforcing elements are made in such a way and welded in such a way to the outer steel casing and, where appropriate, to the inner steel casing that the Annular subdivisions that they form in the lining of the mine shaft are sealed with respect to each other. If it happens then that the outer steel casing ceases to be watertight at any point, the water which has penetrated can only flow into the corresponding annular subdivision, separated in a watertight manner by an upper reinforcing plate and a lower reinforcing plate, neighboring subdivisions.

   If there is an inner steel casing, it is easy to determine in which subdivision the outer casing is damaged, by opening one after the other of the closing devices installed in the wall of the casing. interior in steel at the level of the various subdivisions. Indeed, the water will only flow through the. closing device which is located at ¯¯ 'the subdivision of the shaft lining in which the deteriorated area is located. - When there is no inner steel casing, water only seeps out at the subdivision of the well lining in which the deteriorated area is located.

   It is therefore easy, in all cases, to repair the damage since it suffices to open the internal steel wall and / or the outer concrete envelope, only in the corresponding subdivision, to gain access to the deteriorated area of the outer steel wall. The subdivisions of the mine shaft lining above and below do not ir-

 <Desc / Clms Page number 4>

 therefore in no way whatsoever. This advantage is even more marked when, in accordance with another embodiment of the invention, the annular subdivisions of the lining of the mine shaft are further divided in the vertical direction by sealed closons.



   The accompanying drawings make it possible to describe, by way of nonlimiting examples, various embodiments of the invention.



   The mine shaft lining shown in fig. 1 consists of an outer steel casing
1 inside which are mounted rings 2 which can be made of metal or also of plastic. The intervals between the rings are filled with concrete by means of formwork.



   Fig. 2 shows a double-walled mine shaft lining in which reinforcing rings 5 are mounted at a certain distance from each other, so as to form watertight partitions, between the outer casing 3 and 1. 'inner envelope 4.



  The annular intervals delimited by these rings are filled with concrete.



   If water enters through a non-sealed area of the outer casing, it can only accumulate in the annular space corresponding to this area, so that the repair that needs to be done is limited to this
 EMI4.1
 annular space. l'1; ', J'Z µ1; -
Figs. 35 represent the successive stages
 EMI4.2
 of. mounting the. lining of nine wells. "Ôn ± ëonmen6e par-" j, <1, # k ;: ,, S? ii; ai; # $ i? x ;;,% j% 1 fit the outer casing 6 in such a way ; cû 'eléd'pâ, ss "é': '..]:" ", .Il' # ± 34il.1 zum

 <Desc / Clms Page number 5>

 the length of a few subdivisions the inner casing 7 (Fig. 3), after which the next subdivision is mounted on it and concrete is poured between the two casings (fig. 4).

   The subdivisions of the envelopes have welding edges 8 to which the reinforcing rings 9 are fixed by welding. The welding edges are used to file the concrete during its pouring. The following reinforcement ring is then welded (fig. 5).



   The space between the envelopes can also be filled with a filling material other than concrete since the construction is by itself capable of supporting the loads. It is particularly advisable to use gravel or blast furnace slag which can then be compressed later with cement mortar.



   In order to obtain that the reinforcing rings apply properly to the concrete which is below them, it is possible to place, immediately below the reinforcing rings, orifices 1a, made from the outside in the casing. Inside before welding, in each of which is introduced a tube 11, oriented obliquely upwards, the upper end of which, cut obliquely, is applied under the reinforcing ring which is then welded * To allow the passage of the concrete between the reinforcing ring and the end-of the pipe, that: .ci has a.jagged edge or. indented.



   Instead of adopting this embodiment, it is also possible, as shown in fig. 6, to place at the level of the

 <Desc / Clms Page number 6>

 weld connecting the inner envelope and the reinforcing ring, a tuulure 12 oriented obliquely from top to bottom so that the orifice of the tubing ends in the water of the lower face of the ring reinforcement, so that the concrete subsequently introduced through this pipe ends in a certain way at this lower face. The closure of this tubing can be effected by a suitable device.



   The mine shaft lining can be reinforced according to the constraints provided in the area of the reinforcement circles. figs. 7 to 11 indicate some exemplary embodiments of the invention in this case.



   In FIG. 12, the reference 13 designates a reinforcing ring which is connected by welding to the outer casing 14 by a V-weld and to the inner casing 15 by a weld connecting three sheets, two subdivisions. of the inner eweloppe superimposed on the level, of the reinforcement ring.



   Alternatively, as shown in FIG. 13, effective- the mounting of the ring, reinforcement 16 in such a way that it protrudes between the subdivisions of the inner eweloppe 17 and that it. be connected to them by throaty audures.



   Fig. shows yet another embodiment in which the reinforcing water 18 comprises vertical bors, the attachment of which by welding to the inner shell and to the outer shell is particularly easy.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   It should also be indicated that the envelopes can be formed by superimposed U-bars. It is also possible to subdivide, by welding tight vertical walls, the annular spaces formed by the reinforcing rings, which makes it possible to determine with even more precision, a priori, the zone in which the mine shaft lining is not waterproof.


    

Claims (1)

EMI8.1 e v e n d i c a t in n s -------------------------- 1 - Un revêtement de puits de mine constitué Par une enveloppe extérieure en acier et une enveloppe intérieure en béton ou par une enveloppe extérieure en acier, une enveloppe intérieure en acier et, entre les deux enveloppes, un garnissage de béton. EMI8.1 evendicat in ns -------------------------- 1 - A mine shaft lining consisting of an outer steel casing and an inner concrete casing or by an outer steel casing, an inner steel casing and, between the two casings, a concrete lining. et par des élé- ments de renforcement noyés dans le béton et disposés horizontalement qui sont fixés à la face intérieure de l'enveloppe extérieure en acier et, le cas échéant, à la face extérieure de l'enveloppe intérieure en acier, caractérisé en ce que les éléments de renforcement sont constitués de telle manière et soudés de telle manière à l'enveloppe extérieure en acier et, le cas échéant, à l'enveloppe Intérieure en acier, que les subdivisions annulaires, qu'ils forment, dans le revêtement du puits - de mine, sont étanches les unes par rapport aux autres. and by reinforcing elements embedded in the concrete and arranged horizontally which are fixed to the inner face of the outer steel casing and, where appropriate, to the outer face of the inner steel casing, characterized in that that the reinforcing elements are made in such a way and welded in such a way to the outer steel casing and, where appropriate, to the inner steel casing, that the annular subdivisions, which they form, in the coating of the mine shafts, are watertight with respect to each other. 2 - Un revêtement de puits suivant la revendication 1, caractérisé par le fait que les subdivisions annulaires. sont encore subdivisées par des cloisons étanches¯ver- ticales. 2 - A well lining according to claim 1, characterized in that the annular subdivisions. are further subdivided by vertical watertight partitions. 3 - Un revêtement de puits suivant les revendications let 2 comportant une enveloppe extérieure et une enveloppe intérieure entre lesquelles on coule du béton, caracté- risé par le fait que des orifices disposés immédiatement au-dessous des-anneaux de renforcement formant les subdi- visions sont ménagés de l'extérieur dans l'enveloppe in- térieure et contiennent un tube, orienté obliquement vers le haut, dont l'extrémité supérieure aboutit sous les an- <Desc/Clms Page number 9> neaux de renforcement correspondants en laissant des passages libres. 3 - A well lining according to claims let 2 comprising an outer casing and an inner casing between which concrete is poured, characterized in that the orifices disposed immediately below the reinforcing rings forming the subdivisions are formed from the outside in the inner casing and contain a tube, oriented obliquely upwards, the upper end of which terminates under the an- <Desc / Clms Page number 9> corresponding reinforcement bars, leaving free passages. 4 - Un revêtement de puits suivant les revendioations 1 et 2 oomportant une enveloppe extérieure et une enve. loppe Intérieure entre lesquelles on coule du béton, caractérisé par e 'ait que l'on place au niveau, de la soudure reliant 3 enveloppe intérieure et l'anneau de renforcement, une tubulure orientée obliquement de hau en bas de telle manière que l'orifice de cette tubulur, aboutisse au niveau de la face Inférieure de l'anneau de renforcement. 4 - A well lining according to revendioations 1 and 2 oomportant an outer casing and an enve. Inner lope between which concrete is poured, characterized by being placed at the level of the weld connecting 3 inner casing and the reinforcing ring, a pipe oriented obliquely from high to bottom so that the orifice of this tubular, ends at the level of the lower face of the reinforcement ring. 50 - Un revêtement de puits suivant les revendications à @ caractérise par le fait que le revêtement de puite de mine est renforcé au niveau des anneaux de renforce- ment. - 6 - Un revêtement de puits suivant les revendications 1 et 2, caractérisé per le fait que deux subdivisions successives de l'enveloppe Intérieure et un anneau de renforcement sont reliés par soudage par une soudure reliant trois tôles. 50 - A well coating according to claims to @ characterized in that the mine shaft coating is reinforced at the level of the reinforcement rings. - 6 - A well lining according to claims 1 and 2, characterized by the fact that two successive subdivisions of the inner casing and a reinforcing ring are connected by welding by a weld connecting three sheets. 70 Un revêtement de puits suivant les revendications 1 à 6, caractérisé par le fait que les anneaux de ren- forcement comportent des bords verticaux* 70 A well lining according to claims 1 to 6, characterized in that the reinforcing rings have vertical edges *
BE587476D BE587476A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE587476A true BE587476A (en)

Family

ID=191697

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE587476D BE587476A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE587476A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US4519729A (en) Segmented membrane barrier
JP6650348B2 (en) Underground diaphragm wall construction method, underground diaphragm wall
EP0392894A1 (en) Underground tubular construction and method for its construction
US4661021A (en) Expansion body
BE587476A (en)
FR2695148A1 (en) Method and device in the context of the mechanized laying of underground electrical conduits or any other pipe of equivalent flexibility including mechanical protection by mortar or sand for example.
JP3228691B2 (en) Steel pipe fittings
US1910642A (en) Pipe
FR2606061A1 (en) PRESSURE FLUID STORAGE TANK
EP0441076A1 (en) Tubular metallic pile with means for the injection of grout nearby the pile wall
EP2563975B1 (en) Molded wall having prefabricated cladding
FR2473085A1 (en) Mfr. of continuous concrete wall - is cast in sections using successive trenches containing overlapping reinforcing frames and transverse bulkheads
CH658278A5 (en) Inspection chamber for a pipeline
CA3147205C (en) Method of rehabilitating a manhole
US2173792A (en) Pipe joint
JP4863339B2 (en) The structure of the large-diameter pipe joint part that allows the inclination angle of the repairing device from the inside of the mounting pipe joint part such as existing manholes and on-site manholes to be freely adjusted
JP2007051435A (en) Method of jointing steel pipe sheet piles, and joint structure of the same
FR2567173A1 (en) Water meter manhole with a small cover and which can be read from the surface of the ground
ES2322137T3 (en) PROCEDURE AND DEVICE FOR THE REALIZATION OF AN ARMED CONCRETE WALL IN THE SOIL.
EP1553229A1 (en) Manhole and water tight seal therefor
JP3706889B2 (en) Wellhead seal device
FR2542780A1 (en) Method and device for improving the joint between successive panels of a reinforced concrete wall cast in the ground
FR2532359A1 (en) Front formwork for tunnelling machines.
JPH07267300A (en) Double pipe with leakage detecting function
FR3031565A1 (en) LANDING PROCESS WITHOUT TRENCH