BE570653A - - Google Patents

Info

Publication number
BE570653A
BE570653A BE570653DA BE570653A BE 570653 A BE570653 A BE 570653A BE 570653D A BE570653D A BE 570653DA BE 570653 A BE570653 A BE 570653A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
winding
excitation
field
voltage
current
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE570653A publication Critical patent/BE570653A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H02GENERATION; CONVERSION OR DISTRIBUTION OF ELECTRIC POWER
    • H02KDYNAMO-ELECTRIC MACHINES
    • H02K47/00Dynamo-electric converters
    • H02K47/02AC/DC converters or vice versa

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Power Engineering (AREA)
  • Synchronous Machinery (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention a pour objet un groupe moteur-générateur en vue de. transformer une tension triphasée en tension continue ou pour obtenir une ten-   sion.   



   Pour transformer la tension triphasée en tension continue, on utilise encore très souvent les transformateurs dits à un seul induit. Dans les machines fonctionnant en même temps comme moteurs synchrones et comme générateurs de cou- rant continu, le bobinage d'induit conduit à la fois le courant triphasé et le courant continu. Les machines de ce genre ne peuvent être utilisées comme trans- formateurs de soudure, car leur réglage est difficile et ne peut être réalisé que par des mesures spéciales. De même, leurs lignes caractéristiques de tension de courant ne conviennent pas pour le procédé de soudure et il n'y a aucune sé- paration galvanique vis-à-vis du réseau triphasé. 



   Pour la soudure électrique, on utilise, par conséquent, des transfor- mateurs, dans lesquels l'énergie électrique est transformée en énergie mécanique au moyen d'un moteur asynchrone, pour être à nouveau transformée en énergie élec- trique au moyen d'un générateur, les rotors du moteur et du générateur étant généralement situés sur un même arbre. Les transformateurs de soudure connus re- posent sur ce principe, qui donne toutefois un mauvais degré d'efficacité et qui, par conséquent, n'est pas économique. 



   La présente invention a pour but d'apporter, à ce problème, une solu- tion simple et économique permettant d'obtenir non seulement un degré d'effica- cité élevé, mais également une compensation absolue des phases ainsi qu'un ré- glage aisé. 



   La présente invention met au point un groupe moteur-générateur, en par- ticulier un transformateur de soudure en vue de transformer la tension triphasée en,tension continue, le rotor de ce groupe tournant synchroniquement avec un champ rotatif et contenant un système d'induction, dans une partie duquel fonc- tionnent, d'une manière inductive, un enroulement de courant continu et un en- roulement de courant triphasé.

   Dans ce cas, on prévoit un deuxième système d'in-   duction   tournant avec le premier et dont l'induit comporte un enroulement raccor- dé en série avec l'enroulement de courant continu de la première partietandis que la partie correspondante d'excitateur de courant continu comporte un enrou- lement alimenté par ou en interdépendance avec le courant continu des enroule- ments d'induit raccordés en série, cet enroulement étant également mis en cir- cuit de façon à agir en sens inverse du champ d'excitation.

     Lorsqu'il   s'agit d'obtenir une tension réglable, constamment indépendante de la charge, par exem- ple pour commander les machines de travail, on peut mettre en circuit l'enroule- ment prévu dans la partie d'excitation du deuxième système et alimenté par ou en interdépendance avec le courant continu des enroulements d'induit, de façon qu'il soutienne le champ d'excitation. Le groupe peut également être commandé par une machine motrice d'un type approprié de façon qu'il puisse fournir à la fois une tension continue et une tension triphasée. 



   La présente invention sera décrite d'une manière plus détaillée par des exemples de réalisation , en se référant aux dessins en annexe, dans les- quels: la fig. 1 est une vue latérale d'un groupe moteur-générateur suivant la présente invention, partiellement en coupe. 



   La fig. 2 représente un schéma simplifié d'une forme de réalisation adoptée de préférence. 



   La fig. 3 est une coupe du rotor du premier système d'induction. 



   La fig. 4 est une coupe du rotor du deuxième système d'induction. 



   La fig, 5 représente un schéma de fonctionnement d'une forme de réali- sation adoptée de préférence. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Le transformateur représenté à la fig. l comporte un arbre 1,main- tenu dans des   paliers   appropriés 1'. Sur l'arbre, sont placés deux groupes de tôles d'un rotor, c'est-à-dire un groupe de tôles 2 d'un premier système d'induc- tion et un groupe de tôles 3 d'un deuxième système d'induction. Les groupes de tôles sont maintenus à l'aide de tendeurs appropriés 4, 5 et 60 
Sur le groupe de tôles 2,sont placés deux enroulements, à savoir un enroulement d'induit de courant continu 7 et un enroulement de courant triphasé 8. 



   Le stator comporte un dispositif de retour magnétique ou une culasse 9, à laquelle sont fixés un premier groupe de tôles 10 du premier système d'in- duction et un deuxième groupe de tôles 11 du deuxième système d'induction. Des enroulements d'excitation appropriés 12 ou 13 sont raccordés aux groupes de tô- les 10 et 11. 



   Comme indiqué à la fig. 1, l'enroulement d'induit 7 est traversé di- rectement du groupe de tôles 2 au groupe de tôles 3, de sorte qu'un enroulement commun d'induit est situé dans les deux groupes de tôles 2 et 3. Lorsque cela est nécessaire ou avantageux, les deux groupes de tôles peuvent également compor- ter des enroulements d'induit séparés, mais raccordés en série. Par des conne- xions appropriées 14, l'enroulement commun d'induit 7 communique avec un   collec-   teur 15, d'où la tension obtenue est retirée par les balais 16. 



   L'enroulement de courant triphasé est alimenté par les bagues collec- trices 17, avec les balais 18. Dans le cas présent, il y a, au total, sept   ba-   gues collectrices et balaiso On exposera ci-après le problème de la septième bague collectrice. 



   ' Le transformateur est muni, comme d'habitude, d'un châssis pouvant être déplacé sur des roues 19 et 20. 



   Dans la partie supérieure du transformateur, se trouve le dispositif de réglage 21 comportant un régulateur d'approximation 22, un régulateur de pré- cision 23, un dispositif 24 pour l'inversion des pôles de tension ainsi qu'un interrupteur à poussoir 61. 



   Comme on peut le constater d'après le schéma simplifié de la fig. 2, la tension triphasée est amenée du réseau 30 aux balais 18, en passant par un commutateur de réseau 31. Les bagues collectrices 17, et dans le cas de la fig. 



  2, les trois bagues collectrices de gauche, sont raccordées, par les lignes 32, avec les trois points en triangle de l'enroulement de courant triphasé 8, qui, en l'occurence, est mis en circuit dans le triangle. 



   Par les balais 16, la tension continue est retirée du collecteur 15, raccordé à l'enroulement de courant continu 7. D'un côté, la tension continue arrive, par une ligne 33, à un enroulement inverseur de pôles 35 et à un enrou- lement de courant principal 36 dans la partie d'excitation 11, 13 du deuxième système d'induction. Sur l'enroulement 36, on réalise une prise et le courant est amené aux points   de contact   37, 38 et 39 du régulateur d'approximation 22, rac- cordé, par la ligne   41,   à la borne 42. La borne 42 sera, par exemple la borne d'électrodes, tandis que la deuxième borne correspondante 43 est raccordée, par une ligne 34, à l'autre sortie des balais 16 du collecteur 15. 



   Sur l'enroulement de courant triphasé 8, on réalise une prise à un endroit approprié en un point 45 et la prise est raccordée, par une ligne 44, à la quatrième bague collectrice 17'. Les balais 46 fonctionnent simultanément   avec la bague collectrice 17' et la bague collectrice voisine 17 ; tension al-   ternative est amenée, par les lignes 47, à un redresseur à deux   voies 480   Par les lignes 49, la tension continue obtenue est amenée à un commutateur inverseur de pôles 50, qui permet d'inverser les pôles d'excitation dans les deux parties d'ex- citation du transformateur, lorsque cette inversion de pôles est nécessaire pour réaliser des soudures d'un type déterminé. 



    @   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 
Par les lignes 51, les deux enroulements d'excitation 12 et 13 sont reliés au commutateur inverseur de pôles. De l'enroulement d'excitation 12, le courant   re-vianty   par. les lignes 52 et 53, au commutateur inverseur de pôles.A ce propos, il est à   nater   qu'en réglant, d'une manière appropriée, l'excitation de l'enroulement 12, on peut obtenir une compensation complète des phases, de sorte qu'en régume, la machine fonctionne avec un cos   #   = 1. Avec ce réglage, on obtient un courant déwatté capacitif lorsque la machine est à froidPour plus de clarté, on n'a pas représenté les dispositifs prévus pour mesurer, d'une ma- nière appropriée, le courant d'excitation pour l'enroulement 12. 



   L'enroulement d'excitation 13 du deuxième système d'induction est éga- lement alimenté par la ligne 51 et le courant revient, par le régulateur de pré- cision 23 et la ligne 53, de l'enroulement 13 au commutateur inverseur de pôles. 



  Des bornes de jonction 55 sont situées parallèlement au régulateur de précision 23, de sorte que l'on peut effectuer le réglage au moyen du régulateur de préci- sion 23 ou d'un régulateur de précision amovible, raccordé aux bornes 55. 



   La fig. 3 représente une coupe du rotor du premier système d'induction. 



  Comme on peut également le constater d'après la fig. l, il y a, dans le groupe de tôles 2 du rotor du premier système d'induction, des rainures 56 pour rece- voir l'enroulement de courant triphasé et, vers le milieu, des rainures 57 pour recevoir l'enroulement d'induit de courant continu. La fig. 4 représente la cou- pe correspondante du groupe de tôles 3 de l'induit du deuxième système d'induc- tion. L'enroulement d'induit 7 étant à la même hauteur dans les deux groupes de tôles, le rotor du premier système d'induction a un plus grand diamètre afin de pouvoir recevoir l'enroulement supplémentaire de courant triphasé. 



   Le transformateur décrit et représenté fonctionne de la manière sui- vante: au moyen de l'enroulement 8 de courant triphasé, on obtient, dans le pre- mier système d'induction, un champ rotatif provoquant, conjointement avec le champ d'excitation de la partie d'excitation 10, 12, une rotation synchronique de la partie d'induit. De la sorte, on induit, dans l'enroulement d'induit 7, une tension qui est retirée par les lignes 14, pour être amenée au collecteur 15, aux balais 16 duquel il y a une tension continue. En mesurant adéquatement les enroulements et   la:-connexion,,   on peut obtenir, sans tenir compte du deuxième système d'induction, une tension continue, par exemple d'environ 40 volts. 



  L'excitation de champ du deuxième système d'induction est mesurée à l'aide de la bobine d'excitation 13 de façon à induire, lors de l'excitation complète dans les barres du rotor du deuxième système d'induction, une tension complémentaire   d'environ.40   volts, de sorte que, par les balais 16 du collecteur, on peut dériver une tension maximum d'environ 80 volts. 



   L'enroulement 36 de courant principal (représenté à la fig. 2), situe également dans la partie d'excitation du deuxième système d'induction et pouvant être placé dans le corps d'enroulement 13 (fig. 1), tout en étant parcouru par le   courant'-.venant   des balais   16,   est mis en circuit de façon à agir en sens oppo- sé au champ d'excitation du deuxième système d'induction. Dès lors, plus la prise de courant aux balais 16 est élevée, plus la contre-excitation, provoquée par l'enroulement 36 de courant principal, affaiblit le champ du deuxième système d'induction, de sorte qu'en cas de, court-circuit, c'est-à-dire lorsque l'électro- de est posée sur la pièce à travailler, la tension obtenue dans l'enroulement 7 est réduite à la très faible valeur désirée.

   De la sorte, on obtient les lignes caractéristiques de tension de courant tombant rapidement, nécessaires pour les transformateurs de soudure. 



   Lorsqu'il s'agit de machines tetra-polaires, l'excitation de champ du deuxième système est réalisé de telle sorte que, tous les deux pôles on fixe l'en- roulement d'excitation de champ et tous les deux pôles on fixe l'enroulement ali- menté par le courant principal, tandis que lorsqu'il s'agit de machines bipolai- res on prévoit des paires de pôles de même nom dont l'un reçoit   l'enroulement   d'excitation de champ et l'autre l'enroulement du courant principal. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   La fig. 5 représente le schéma des connexions d'un transformateur de soudure suivant la présente invention, avec les dispositifs correspondants de réglage et de commande. Comme le montre la fig. 5, on peut ainsi faire fonction- ner la machine avec différentes tensions, par exemple avec 220 ou 380 V. Les com- mutations correspomdantes peuvent être effectuées, par exemple au moyen d'une plaque à bornes 62. De la. sortes le nombre de bagues collectrices 17 est porté à sept. Le commutateur 31 suivant la fig. 2, est conçu comme un relais de réseau et l'on prévoit également un relais d'excitation 59.

   En outre, on prévoit égale- ment une minuterie 60 à déclenchement thermique, une commande à bouton poussoir 
61 et une résistance de réglage   63  Les dispositifs du type décrit en dernier lieu étant généralement habituels et connus, il n'est pas nécessaire de donner une description détaillée de leur mode de fonctionnement. 



   Comme l'ont indiqué les mesures, le degré d'efficacité du transforma- teur de soudure   suivant   la présente invention est nettement plus élevé que celui des transformateurs de soudure utilisés jusqu'à présent. Comparativement aux transformateurs   connus,-dans   lesquels l'énergie de réseau est d'abord transfor- mée en énergie mécanique, puis en énergie de soudure, on peut atteindre une aug- mentation du degré d'efficacité allant jusqu'à 10 % et plus. Un autre avantage du transformateur de soudure suivant la présente invention, réside en ce que l'on peut obtenir une compensation complète du courant déwatté par un choix approprié de l'excitation dans le premier système d'induction.

   Compte tenu de la faible consommation de courant actif et de courant déwatté, on réalise de sensibles éco- nomies au point de vue puissance réelle et puissance   déwattée.De   plus, les sec- tions transversales du réseau de jonction peuvent être beaucoup plus faibles que celles des transformateurs du type connu. 



   La prise de l'enroulement 8 de courant triphasé, décrite en se réfé- rant à la fig. 2, permet d'obtenir, du côté de l'excitation, des courants d'ex- citation ayant une intensité relativement plus grande et une tension plus fai- ble, de sorte que 1'enroulement d'excitation peut être réalisé avec des fils ou des barres relativement résistants, épargnant ainsi l'isolation et assurant des enroulements d'excitation résistants. 



   Le transformateur suivant la présente invention n'est pas limité à l'utilisation comme transformateur de soudure, mais il peut être également em- ployé avantageusement pour d'autres applications de commande ou de réglage. Il peut être utilisé dune manière particulièrement avantageuse lorsqu'il s'agit d'obtenir une tension réglable et constamment indépendante de la charge, par exemple pour faire fonctionner des machines de travail. Dans ce cas, il faut sim- plement mettre en circuit l'enroulement de courant principal de la partie d'ex- citation du deuxième système d'inductions de façon qu'il soutienne le champ d'ex- citation afin de compenser les chutes ou baisses de tension se produisant à l'in- térieur ou à l'extérieur de la machine.

   Dans ce cas, on règle également la ten- sion en changeant la direction et l'intensité du champ d'excitation du deuxième système d'induction. 



   De plus, on peut actionner le groupe avec un moteur séparé, par exem- ple une machine à oombustion. La machine fonctionne alors comme générateur pou- vant donner une tension triphasée essentiellement constante ainsi qu'une tension continue réglable dans de larges limites. Cette utilisation est avantageuse, par exemple, dans les applications sans raccordement de courant, lorsque, pour les constructions métalliques, on doit utiliser une tension continue réglable dans des larges limites, en cas de soudure électrique, et lorsque, pour les groupes secon- daires, il faut une tension triphasée essentiellement constante.

   De plus, on peut également inverser les connexions, par exemple de façon que, non pas l'enroule- ment de courant   confina.,   mais l'enroulement de courant triphasé soit commun aux deux systèmes d'induction et que l'enroulement de courant continu ne soit présent que dans le premier systèmes d'induction ou qu'il n'y ait que des enroulements de courant continu   ou de   courant triphasé. 



    @   

 <Desc/Clms Page number 5> 

 
Par des modifications de ce genre, on peut résoudre de nombreux pro- blèmes de transformation d'une tension donnée en une autre tension d'un réglage particulier ou d'une capacité de charge spéciale ainsi que les problèmes corres- pondants de la production de courant. 



   REVENDICATIONS. 



   1. - Groupe moteur-générateur, en particulier transformateur de sou- dure pour transformer unetension triphasée en tension continue, le rotor de ce transformateur tournant synchroniquement avec un champ rotatif et contenant un système d'induction, dans une partie duquel un enroulement de courant continu et un enroulement de courant triphasé agissent simultanément d'une manière inducti- ve, caractérisé en ce qu'il comporte un deuxième système d'induction tournant avec le premier et dont l'induit comprend un enroulement raccordé en série avec l'enroulement de courant continu de la première partie, tandis que la partie oor- respondante d'excitation de courant continu comporte un enroulement supplémen- taire alimenté par ou en interdépendance avec le courant continu des enroulements d'induit raccordés en série,

   tout en étant également mis en circuit de façon à agir en sens inverse du champ d'excitation.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to a motor-generator unit with a view to. transform a three-phase voltage into direct voltage or to obtain a voltage.



   In order to transform the three-phase voltage into direct voltage, so-called single-armature transformers are still very often used. In machines operating simultaneously as synchronous motors and as direct current generators, the armature winding conducts both three-phase and direct current. Machines of this kind cannot be used as welding transformers, since their adjustment is difficult and can only be achieved by special measures. Likewise, their characteristic voltage-current lines are not suitable for the welding process and there is no galvanic separation vis-à-vis the three-phase network.



   For electric welding, therefore, transformers are used, in which the electric energy is transformed into mechanical energy by means of an asynchronous motor, to be again transformed into electric energy by means of an asynchronous motor. generator, the rotors of the engine and of the generator being generally located on the same shaft. Known welding transformers are based on this principle, which, however, gives a poor degree of efficiency and which, therefore, is not economical.



   The object of the present invention is to provide a simple and economical solution to this problem which makes it possible to obtain not only a high degree of efficiency, but also absolute compensation of the phases as well as an adjustment. easy.



   The present invention develops a motor-generator group, in particular a welding transformer with a view to transforming the three-phase voltage into direct voltage, the rotor of this group rotating synchronously with a rotating field and containing an induction system. , in a part of which operate, inductively, a direct current winding and a three-phase current winding.

   In this case, a second induction system is provided which rotates with the first and whose armature comprises a winding connected in series with the direct current winding of the first part, while the corresponding exciter part of direct current comprises a winding supplied by or in interdependence with the direct current of the armature windings connected in series, this winding also being put in circuit so as to act in the opposite direction to the excitation field.

     When it comes to obtaining an adjustable voltage, constantly independent of the load, for example to control the working machines, it is possible to switch on the winding provided in the excitation part of the second system. and supplied by or interdependent with the direct current of the armature windings, so that it supports the excitation field. The group can also be controlled by a prime mover of a suitable type so that it can provide both direct and three-phase voltage.



   The present invention will be described in more detail by way of exemplary embodiments, with reference to the accompanying drawings, in which: FIG. 1 is a side view of a motor-generator unit according to the present invention, partially in section.



   Fig. 2 shows a simplified diagram of a preferred embodiment.



   Fig. 3 is a section through the rotor of the first induction system.



   Fig. 4 is a section through the rotor of the second induction system.



   Fig. 5 shows a block diagram of a preferred embodiment.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   The transformer shown in fig. 1 comprises a shaft 1, held in suitable bearings 1 '. On the shaft are placed two groups of plates of a rotor, that is to say a group of plates 2 of a first induction system and a group of plates 3 of a second system of 'induction. The groups of sheets are held in place using appropriate tensioners 4, 5 and 60
On the group of sheets 2 are placed two windings, namely a DC armature winding 7 and a three-phase current winding 8.



   The stator comprises a magnetic return device or a yoke 9, to which are attached a first group of sheets 10 of the first induction system and a second group of sheets 11 of the second induction system. Appropriate field windings 12 or 13 are connected to the sheet metal groups 10 and 11.



   As shown in fig. 1, the armature winding 7 is traversed directly from the sheet group 2 to the sheet group 3, so that a common armature winding is located in the two sheet groups 2 and 3. When this is necessary or advantageous, the two groups of sheets can also have separate armature windings, but connected in series. Through suitable connections 14 the common armature winding 7 communicates with a collector 15, from where the voltage obtained is removed by the brushes 16.



   The three-phase current winding is supplied by the collector rings 17, with the brushes 18. In the present case, there are, in total, seven collector rings and brushes. The problem of the seventh will be explained below. slip ring.



   'The transformer is provided, as usual, with a frame which can be moved on wheels 19 and 20.



   In the upper part of the transformer is the adjustment device 21 comprising an approximation regulator 22, a precision regulator 23, a device 24 for the voltage pole reversal as well as a push-button switch 61.



   As can be seen from the simplified diagram of FIG. 2, the three-phase voltage is brought from the network 30 to the brushes 18, passing through a network switch 31. The slip rings 17, and in the case of FIG.



  2, the three left slip rings, are connected, by lines 32, with the three triangle points of the three-phase current winding 8, which, in this case, is switched on in the triangle.



   By brushes 16, the direct voltage is withdrawn from the collector 15, connected to the direct current winding 7. On the one hand, the direct voltage arrives, via a line 33, at a pole reversing winding 35 and at a winding - Main current element 36 in the excitation part 11, 13 of the second induction system. On winding 36, a tap is made and the current is brought to the contact points 37, 38 and 39 of the approximation regulator 22, connected, by line 41, to terminal 42. Terminal 42 will be, for example the electrode terminal, while the corresponding second terminal 43 is connected, by a line 34, to the other output of the brushes 16 of the collector 15.



   On the three-phase current winding 8, a tap is made at a suitable location at a point 45 and the tap is connected, by a line 44, to the fourth slip ring 17 '. The brushes 46 operate simultaneously with the slip ring 17 'and the neighboring slip ring 17; alternating voltage is brought, through lines 47, to a two-way rectifier 480 Through lines 49, the obtained direct voltage is brought to a pole-reversing switch 50, which makes it possible to reverse the excitation poles in the two excitation parts of the transformer, when this polarity reversal is necessary to produce welds of a determined type.



    @

 <Desc / Clms Page number 3>

 
Via lines 51, the two excitation windings 12 and 13 are connected to the pole reversing switch. From the excitation winding 12, the current re-vianty by. lines 52 and 53, to the pole reversing switch. In this connection, it should be noted that by adjusting, in an appropriate way, the excitation of the winding 12, one can obtain a complete compensation of the phases, of so that in normal conditions, the machine operates with a cos # = 1. With this setting, a capacitive dewatted current is obtained when the machine is cold. For greater clarity, the devices provided for measuring, suitably, the excitation current for winding 12.



   The excitation winding 13 of the second induction system is also supplied by line 51 and the current returns, via precision regulator 23 and line 53, from winding 13 to the pole reversing switch. .



  Junction terminals 55 are located parallel to the precision regulator 23, so that the adjustment can be made by means of the precision regulator 23 or a removable precision regulator, connected to the terminals 55.



   Fig. 3 shows a section through the rotor of the first induction system.



  As can also be seen from FIG. 1, in the group of sheets 2 of the rotor of the first induction system, there are grooves 56 to receive the three-phase current winding and, in the middle, grooves 57 to receive the three-phase current winding. induced direct current. Fig. 4 shows the corresponding section of the group of sheets 3 of the armature of the second induction system. The armature winding 7 being at the same height in the two groups of sheets, the rotor of the first induction system has a larger diameter in order to be able to receive the additional winding of three-phase current.



   The described and illustrated transformer operates in the following way: by means of the three-phase current winding 8, a rotating field is obtained in the first induction system, causing, together with the excitation field of the excitation part 10, 12, a synchronous rotation of the armature part. In this way, a voltage is induced in the armature winding 7 which is withdrawn by the lines 14, to be supplied to the collector 15, to the brushes 16 of which there is a direct voltage. By adequately measuring the windings and the: -connection, it is possible to obtain, without taking into account the second induction system, a direct voltage, for example of about 40 volts.



  The field excitation of the second induction system is measured using the excitation coil 13 so as to induce, during the complete excitation in the bars of the rotor of the second induction system, a complementary voltage of about 40 volts, so that, through the brushes 16 of the collector, a maximum voltage of about 80 volts can be derived.



   The main current winding 36 (shown in fig. 2), also located in the excitation part of the second induction system and being able to be placed in the winding body 13 (fig. 1), while being traversed by the current coming from the brushes 16, is switched on so as to act in a direction opposite to the excitation field of the second induction system. Therefore, the higher the current socket at the brushes 16, the more the counter-excitation, caused by the main current winding 36, weakens the field of the second induction system, so that in the event of a short- circuit, that is to say when the electrode is placed on the workpiece, the voltage obtained in the winding 7 is reduced to the very low desired value.

   In this way, the characteristic voltage lines of rapidly falling current are obtained, necessary for welding transformers.



   In the case of tetra-polar machines, the field excitation of the second system is carried out in such a way that, every two poles we fix the field excitation winding and every two poles we fix the winding supplied by the main current, while in the case of two-pole machines, pairs of poles of the same name are provided, one of which receives the field excitation winding and the other the winding of the main current.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Fig. 5 shows the circuit diagram of a welding transformer according to the present invention, with the corresponding adjustment and control devices. As shown in fig. 5, the machine can thus be operated with different voltages, for example with 220 or 380 V. The corresponding switching can be carried out, for example by means of a terminal board 62. From 1a. kinds the number of slip rings 17 is increased to seven. The switch 31 according to FIG. 2, is designed as a network relay and an excitation relay 59 is also provided.

   In addition, there is also provided a timer 60 with thermal trigger, a push-button control.
61 and an adjustment resistor 63 The devices of the type described last being generally usual and known, it is not necessary to give a detailed description of their mode of operation.



   As indicated by the measurements, the degree of efficiency of the welding transformer according to the present invention is markedly higher than that of the welding transformers used heretofore. Compared to known transformers, in which the network energy is first converted into mechanical energy and then into welding energy, an increase in efficiency of up to 10% and more can be achieved. . Another advantage of the welding transformer according to the present invention lies in that it is possible to obtain complete compensation for the watt-wattage current by an appropriate choice of the excitation in the first induction system.

   Considering the low consumption of active current and dewatted current, significant savings are made in terms of real power and dewatted power. In addition, the cross-sections of the junction network can be much smaller than those. transformers of the known type.



   The socket of the three-phase current winding 8, described with reference to FIG. 2, makes it possible to obtain, on the excitation side, excitation currents having a relatively greater intensity and a lower voltage, so that the excitation winding can be realized with wires. or relatively strong bars, thus sparing insulation and ensuring strong excitation windings.



   The transformer according to the present invention is not limited to use as a welding transformer, but it can also be used advantageously for other control or regulation applications. It can be used in a particularly advantageous way when it comes to obtaining an adjustable voltage and constantly independent of the load, for example for operating working machines. In this case, it is simply necessary to switch on the main current winding of the excitation part of the second induction system so that it supports the excitation field in order to compensate for drops. or voltage drops occurring inside or outside the machine.

   In this case, the voltage is also adjusted by changing the direction and the intensity of the excitation field of the second induction system.



   In addition, the group can be operated with a separate motor, eg an combustion machine. The machine then functions as a generator capable of giving an essentially constant three-phase voltage as well as a direct voltage adjustable within wide limits. This use is advantageous, for example, in applications without current connection, when, for metal constructions, a direct voltage adjustable within wide limits must be used, in the case of electric welding, and when, for secondary groups , you need an essentially constant three-phase voltage.

   In addition, the connections can also be reversed, for example so that, not the confined current winding, but the three-phase current winding is common to both induction systems and the current winding DC is present only in the first induction systems or there are only DC or three-phase windings.



    @

 <Desc / Clms Page number 5>

 
By such modifications, many problems of transforming a given voltage into another voltage of a particular setting or of a special load capacity can be solved as well as the corresponding problems in the production of voltage. current.



   CLAIMS.



   1. - Motor-generator group, in particular welding transformer to transform a three-phase voltage into direct voltage, the rotor of this transformer rotating synchronously with a rotating field and containing an induction system, in one part of which a current winding DC and a three-phase current winding act simultaneously in an inductive manner, characterized in that it comprises a second induction system rotating with the first and of which the armature comprises a winding connected in series with the winding of direct current of the first part, while the corresponding direct current excitation part comprises an additional winding supplied by or in interdependence with the direct current of the armature windings connected in series,

   while also being switched on so as to act in the opposite direction to the excitation field.


    

Claims (1)

2. - Groupe suivant la revendication 1, caractérisé en ce que les groupes de tôles des deux enroulements d'induit de courant continu sont situés sur un même arbre et en ce que les barres ou bobines d'un système sont traver- sées vers l'autre. 2. - Group according to claim 1, characterized in that the groups of sheets of the two direct current armature windings are located on the same shaft and in that the bars or coils of a system are traversed towards the 'other. 3. - Groupe suivant la revendication 1 ou 2, caractérisé en ce que le champ d'excitation de rotor du premier système est fixé à une valeur déterminée de façon à donner un cos # = 1, lorsque la machine est en régime. 3. - Group according to claim 1 or 2, characterized in that the rotor excitation field of the first system is fixed at a determined value so as to give a cos # = 1, when the machine is operating. 40 - Groupe suivant l'une des revendications 1 à 3, caractérisé en ce qu'on peut effectuer le réglage au moyen de prises réalisées sur l'enroulement de courant principal dans la partie d'excitation du deuxième système et en in- fluençant l'enroulement de champ du deuxième système. 40 - Group according to one of claims 1 to 3, characterized in that the adjustment can be carried out by means of taps made on the main current winding in the excitation part of the second system and by influencing the field winding of the second system. 5.- Groupe suivant l'une des revendications 1 à 4, caractérisé en ce que, dans une machine tetra-polaire, l'excitation de champ du deuxième système est réalisé de telle sorte que, tous les deux pôles, on fixe l'enroulement de champ d'excitation et, tous les deux pôles également, on fixe l'enroulement ali- menté par le courant principal, tandis que, dans une machine à deux pôles, on pré- voit des pôles de même nom dont l'un est fixé dans l'enroulement d'excitation de champ et l'autre dans l'enroulement du courant principal. 5.- Group according to one of claims 1 to 4, characterized in that, in a tetra-polar machine, the field excitation of the second system is carried out such that, every two poles, the field winding and, every two poles also, the winding supplied by the main current is fixed, while, in a two-pole machine, poles of the same name are provided, one of which is is fixed in the field excitation winding and the other in the main current winding. 6. - Groupe suivant.l'une des revendications 1 à 5, caractérisé en ce que, sur une phase du système de tension triphasée, on réalise une prise de façon à pouvoir raccorder un redresseur fournissant la tension pour le champ d'excita- tion, à la prise ainsi qu'à une extrémité de l'enroulement de phase, sur lequel on a réalisé la prise. 6. - Group according to one of claims 1 to 5, characterized in that, on a phase of the three-phase voltage system, a socket is made so as to be able to connect a rectifier supplying the voltage for the excita- field. tion, to the socket as well as to one end of the phase winding, on which the socket was made. 7. - Groupe suivant l'une des revendications 1 à 6, caractérisé en ce que la coupe du rotor du premier système est conçue de telle sorte que l'enrou- lement d'induit de courant continu et plus loin, l'enroulement de courant tri- phasé, soient logés dans les mêmes rainures de telle sorte que le rotor tourne synchroniquement avec le champ rotatif dans le champ d'excitation. 7. - Group according to one of claims 1 to 6, characterized in that the section of the rotor of the first system is designed so that the winding of the direct current armature and further, the winding of three-phase current, are housed in the same grooves so that the rotor rotates synchronously with the rotating field in the excitation field. 8. - Groupe fournissant une tension réglable, constamment indépendan- te de la charge, par exemple pour faire fonctionner des machines de travail, sui- vant l'une des revendications 1 à 7, caractérisé en ce que l'enroulement prévu dans la partie d'excitation du deuxième système et alimenté par ou en interdépen- dance avec le courant continu des enroulements d'induit, est mis en circuit de façon à soutenir le champ d'excitation. <Desc/Clms Page number 6> 8. - Group providing an adjustable voltage, constantly independent of the load, for example to operate working machines, according to one of claims 1 to 7, characterized in that the winding provided in the part excitation of the second system and supplied by or in interdependence with the direct current of the armature windings, is switched on so as to support the excitation field. <Desc / Clms Page number 6> 9. - Croupe suivant l'une des revendications 1 à 8, caractérisé en ce qu'il comporte une commande mécanique pour les parties tournant simultanément des deux systèmes d'induction, de telle sorte que des tensions correspondantes peuvent être retirées des deux systèmes d'induction. 9. - Croup according to one of claims 1 to 8, characterized in that it comprises a mechanical control for the simultaneously rotating parts of the two induction systems, so that the corresponding voltages can be removed from the two systems. 'induction.
BE570653D BE570653A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE570653A true BE570653A (en)

Family

ID=189131

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE570653D BE570653A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE570653A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE1004032A3 (en) Engine multi bipolar dc brushless.
FR2463533A1 (en) ELECTRICAL MOTOR WITH VARIABLE SPEED AND REGULATED DENSITY OF THE MAGNETIC FLUX
EP2368319B1 (en) Device with a polyphase electrical machine, and related electrical machine
FR2891959A1 (en) Asynchronous electric machine e.g. three phase motor, for e.g. lift installation, has switching system switching winding elements based on two configurations, where switching system comprises respective interrupters for each phase
BE570653A (en)
EP0085619A2 (en) Single-phase alternator
WO2022238256A1 (en) Winding based on a typology of a magnet-based synchronous rotating electric machine for self-propelled mobile device
BE528584A (en)
BE532369A (en)
BE401439A (en)
CH320894A (en) Equipment transforming mechanical energy at variable speed into electrical energy at constant frequency
BE507696A (en)
BE567711A (en)
BE514160A (en)
BE403569A (en)
Macfarlane et al. Direct-current arc-welding generators and systems
BE409456A (en)
BE516646A (en)
CH101497A (en) Single-phase alternating current electric motor with collector.
BE495382A (en)
BE490631A (en)
BE882978A (en) ROTATING ELECTRIC MACHINE
BE562083A (en)
BE404168A (en)
BE508421A (en)