BE567110A - - Google Patents

Info

Publication number
BE567110A
BE567110A BE567110DA BE567110A BE 567110 A BE567110 A BE 567110A BE 567110D A BE567110D A BE 567110DA BE 567110 A BE567110 A BE 567110A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
machines
winch
machine
closing
grapple
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE567110A publication Critical patent/BE567110A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B66HOISTING; LIFTING; HAULING
    • B66CCRANES; LOAD-ENGAGING ELEMENTS OR DEVICES FOR CRANES, CAPSTANS, WINCHES, OR TACKLES
    • B66C13/00Other constructional features or details
    • B66C13/18Control systems or devices
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B66HOISTING; LIFTING; HAULING
    • B66CCRANES; LOAD-ENGAGING ELEMENTS OR DEVICES FOR CRANES, CAPSTANS, WINCHES, OR TACKLES
    • B66C2700/00Cranes
    • B66C2700/08Electrical assemblies or electrical control devices for cranes, winches, capstans or electrical hoists
    • B66C2700/087Electrical assemblies or electrical control devices for electrically actuated grabs

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Automation & Control Theory (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Control And Safety Of Cranes (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   Les treuils à deux tambours sans embrayage pour la levée et l'ouverture ou bien la fermeture d'un grappin au moyen d'un treuil de fermeture et d'un treuil de maintien sont réalisés de telle façon que les deux treuils identiques sont   entraînés   par deux moteurs identiques (un moteur pour chaque treuil), chaque moteur étant prévu pour environ la moitié de la puissance néces- saire à la levée en pleine charge. Pour la commande de transmis- sions de ce genre, en connaît déjà des commandes à un seul levier du type   semi-automâtique,   dans lesquels le mouvement d'ouverture ou de fermeture du grappin est limité par un interrupteur - ap- pelé interrupteur de fin de course différentiel - entraîné par les deux treuils.

   Vis à vis des treuils pour grappin déjà con- nus, avec engrenages planétaires et moteur séparé, pour la levée et pour la fermeture, une commande sans embrayage de ce type a 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 l'inconvénient que lors d'une descente en vitesse hypersynchrone le grappin peut s'ouvrir ou se fermer d'un façon intempestive. De plus, les treuils à deux tambours sans embrayage que l'on connait présentent encore le défaut que pendant la descente, il n'est pas possible d'ouvrir volontairement le grappin ce que l'on peut faire, par exemple avec un treuil de grappin à engrenages plané- taires en enclenchant simultanément les deux moteurs, car ici le nombre de tours du treuil de fermeture est égal à la somme des nombres de tours des deux moteurs. 



   Le but de l'invention est d'obtenir - par des moyens simples - les mêmes possibilités de commande avec un treuil à deux tambours sans embrayage. La solution consiste à entraîner cheque treuil par deux moteurs de façon à répartir la puissance totale sur moteurs identiques chacun du quart de cette puissance, un des moteurs du treuil de fermeture pouvant être débrayé de celui-ci pendant la marche, et de telle façon que l'entraînement des deux treuils se fasse sous la dépendance d'un dispositif de commande à un seul levier tel que l'on puisse obtenir. - sous la dépendance d'un interrupteur de fin de course différentiel - plusieurs gam- mes de vitesses pour chaque type de manoeuvre et le passage au- tomatique d'un type de mouvement au type de mouvement suivant dans un cycle de travail imposé.

   De préférence, les quatre atta- ques des deux.treuils seront utilisées dans la même proportion pour la levée en pleine charge. Les deux moteurs d'un même treuil sont acoouplés entre eux. Une répartition de la puissance   d'entraînement   nécessaire sur quatre machines identiques est spé- de   paiement   avantageuse dans le cas des grandes puissances car/cet-   @e   façon on peut utiliser des machines du type série et des uni- cés plus petites facilitent le montage. La répartition sur plu- sieurs machines d'entraînement a encore l'avantage de conserver le système disponible car en cas de pannes ou de défaillance d'un moteur il est encore possible de maintenir tout au moins un ser- vice intermittent à charge réduite. 



   D'autres détails de l'invention sont expliqués à l'aide du      dessin sur un exemple de réalisation. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   La figure 1 est une représentation schématique de la   commande   d'un treuil à deux tambours sans embrayage pour la manoeuvre d'un grappin Gr, qui peut être monte ou descendu au moyen d'un câble enroulé sur un treuil de maintien WH par l'intermédiaire d'une poulie Ro2, et ouvert ou ferme au moyen d'un second câble enrou- lé sur un treuil de fermeture WS et guidé par l'intermédiaire d'une poulie Ro1. L'entraînement des deux treuils se fait par quatre moteurs triphasés à rotor à bagues   Il 1   à M4 munis des ré- sistances rotoriques variables W1 à W4. Chacun des treuils WS et WH peut être freiné au moyen des freins mécaniques et de leurs systèmes de relevage BS et BH.

   La seconde machine d'entraîne- ment M2 du treuil de fermetre WS est reliée au treuil de ferme- ture WS au moyen de l'embrayage Ku que l'on peut actionner pen- dant la marche tandis que la seconde machine M3 du treuil de maintien - de même que M4- lui est accouplée rigidement. A par- tir des deux treuils, on commande d'une manière bien connue par l'intermédiaire d'arbres auxiliaires un interrupteur de fin de course différentiel DE qui   controle   la position de fermeture ou d'ouverture du grappin Gr. 



   La commande des machines d'entraînement   Il 1   à M4 se fait par des contacteurs qui sont sous la dépendance d'un maitre interrup- teur double représenté par la figure 2, dont le levier de manoeu- vre E est guidé dans les fentes S d'une coulisse K de telle ma- nière qu'il puisse être mis en mouvement dans un plan et dans les quatre directions; les fentes sont disposées en forme de croix. 



  En déplaçant le levier de manoeuvre suivant les fentes qui se trouvent en face l'une de l'autre, on provoque le déclenchement des mêmes mouvements mais dans des directions opposées comme par exemple la montée   où;-la   descente ou   bien.la   fermeture ou l'ouver- ture du   grappin.-Lë%   quatres mouvements -sont automatiquement li- mités pat l'interrupteur de ffin de   course-'.différentiel''DE   suivant des procédés bien'connus.

   Le système de commande, qui est ac-   lionne   par le   levier'   de manoeuvre E est construit de telle façon qu'en déplaçant'le levier suivant la direction de chacune des 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 fentes, on peut obtenir deux gammes de vitesses pour chacun des types de mouvement c'est-à-dire qu'à chaque position du levier, est associée une position particulière de couplage des quatres machines. 



   Pour augmenter les possibilités de commande, on a disposé perpendiculairement à la fente associée au mouvement de ferme- ture - c'est-à-dire parallèlement à la fente qui correspond au mouvement de levage - une fente supplémentaire et le système de commande est conçu pour que en plaçant le levier de manoeuvre dans cette fente, on obtienne une fermeture automatique du grap- pin suivie automatiquement d'une levée. On arrive ainsi à réali- ser, au moyen d'un seul mouvement du levier de manoeuvre, auto- matiquement deux opérations d'un cycle de travail imposé. 



   De plus, il est encore possible - d'une façon qui sera dé- crite plus en détail dans la suite - de passer de la descente à la descente avec ouverture simultanée du grappin, parce que la fente pour le déclenchement de l'opération de descente est élargie sur toute sa longueur dans la direction de la fente qui correspond à l'ouverture du grappin. De plus, pour obtenir une possibilité de commande de l'ouverture rapide du grappin, la fen- te qui correspond à cette ouverture est élargie perpendiculai- rement à son axe longitudinal. En plaçant le levier de commande 
E dans cette position, on enclenche un moteur de chacun des deux treuils d'une façon qui sera décrite plus en détail par la suite. 



   Si le grappin doit, après remplissage, être levé en position fer- mée, le levier de manoeuvre E est amené par l'intermédiaire des positions Sch1 et Sch2   (Fermeture)   dans la première position Hv1 de la fente "Levée". De cette façon, on réalise d'abord le cou- plage - indiqué par la figure 8 - des machines M1 et M2 du treuil de fermeture, qui quand l'embrayage Ku est enclenché,ferment en-      semble le grappin . La vitesse du mouvement de fermeture est aug- mentée en réduisant les résistances rotoriques W1 et W2. Après la fermeture du grappin, le système de commande réalise   automa@   

 <Desc/Clms Page number 5> 

 quement le couplage de la figure 6.

   Les quatre machines de comman- de M1 à M4, avec les mêmes résistances rotoriques W1 à W4 sont re- liées au réseau N dans le sens de la montée et participent ainsi à la levée de la pleine charge. En déplaçant le levier de ma- noeuvre E dans la position HV2, la partie des résistances roto- riques représentée en trait plein plus celle,qui est hachurée est réduite à la seule partie en trait plein et on passe ainsi à la gamme de vitesse suivante. Ceci est également valable d'une manière analogue pour les autres positions de couplage. La posi- tion fermée du grappin avant la levée, est contrôlée par l'inter- rupteur de fin de course différentiel DE suivant les procédés con- nus. 



   Pour la levée du grappin vide dans la position ouverte, le levier de manoeuvre E est mis dans la position HL1 ou HL2 de la fente de levée. Dans ces positions du levier de manoeuvre, les machines M1 à M4 sont reliées au réseau suivant le couplage de la figure 7. Pour la levée du grappin vide, il suffit pour cha- que treuil d'une machine M1 ou M4. 



   Pour que le grappin reste ouvert pendant la montée à vide, les deux machines M2 et   M3 sont   reliées entre elles du côté roto- rique et les stators sont connectés au réseau, de sorte qu'il en résulte une synchronisation (arbre électrique) qui force les deux machines entraîneuses M1 et M4 à marcher en parfait syncrho- nisme. Pour que le glissement des rotors des machines M2 et M3 vis à vis de chacun des champs tournants statoriques soit grand, les machines M2 et M3 sont, du côté rotorique, reliées au réseau en opposition de phase par rapport aux machines entraîneuses M1 et M4. Dans la position HL2, la résistance.rotorique est rédui- te dans le sens indiqué.

   La synchronisation des deux machines M2 et 14 3 se fait automatiquement en plaçant le levier de manoeu- vre dans la position de couplage HL1, à l'arrêt des machines quand l'embrayage manoeuvrable en marche Ku placé entre les machines M1 et M2 est ouvert, tandis que les freins maintiennent à l'arrêt 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 les machines M1 et M4. Quand la synchronisation des machines M2 et M3 est achevée, la machine M2 est accouplée au treuil de fer- meture et les machines M1 et M4 jusque là maintenues par le frein, sont libérées. 



   Pour la descente du grappin en plaçant le levier de manoeu- vre E dans la position Sg ou bien Sü, les deux machines M2 et M3 sont utilisées de la même façon comme arbre électrique et dans ce but, sont synchronisées de la manière indiquée plus haut et après cette synchronisation, les machines M1 et M4 jusque là maintenues par le frein, sont libérées.' Par le placement du le- vier de manoeuvre sur la position descente Sg, les machines M1 et M4 sont enclenchées dans le sens montée avec la résistance rotorique au maximum figure 4 et sont entraînées par la charge dans le sens inverse.

   Les couplages des machines   d'entraînement   pour la descente en pleine charge avec le grappin fermé ou pour la descente du-grappin a vide en vitesse hyposynchrone se dis- tinguent seulement par la valeur des résistances rotoriques qui sont fixées en fonction de la position de l'interrupteur de fin de course différentiel. 



   En plaçant le levier de manoeuvre dans la position Sü, les machines M1 à M4 sont couplées comme l'indique la figure 3. Ici, les machines entraîneuses M1 et M4 sont reliées de la même façon en opposition de phase au réseau   N.   Les machines M2 et M3 sont de nouveau utilisées comme arbre électrique. Les résistances   @   toriques W1 et W4 sont fixées en fonction de la commande de L'in- terrupteur de fin de course différentiel. Comme dans les deux cou- plages suivant les figures 3 et 4, le champ tournant statorique des deux machines M2 et M3 reliées en circuit synchronisé est en sens inverse de la rotation des rotors, les enroulements stato- riques de ces machines sont reliés au réseau dans le sens normal des phases (sens montée). 



   Pour ouvrir le grappin pendant la descente, le levier de ma- noeuvre E doit seulement être placé sur la position SO1 ou S02 ce 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 qui relie les machines entre elles et au réseau comme le représen- te la figure 5 ou la figure 5a. Dans la position SO1, la machine M4 du treuil de maintien est seule - suivant la figure 5 - reliée en contre-courant (sens montée) au réseau. Les machines M2 et   M3 sont   de nouveau reliées entre elles en synchronisation et au réseau, la machine M2 étant débrayée du treuil de fermeture. Com- me la machine M4 est tirée par la charge, la machine M3 qui lui est rigidement couplée est entraînée en sens inverse de son champ tournant; de même pour la machine M2 qui tourne en synchronisme avec la machine M3.

   De cette façon, la fréquence des courants rotoriques des deux machines M2 et M3 est plus grande que la fré- quence du réseau. En connectant la machine M4 suivant le coupla- ge moteur en descente de la figure 5a dans lequel le stator de la machine M4 est relié en opposition de phase au réseau tandis que la résistance rotorique est complètement court-circuitée, la fréquence des courants rotoriques de M2 et de M3 monte même au delà du double de la fréquence du réseau.

   Ces courants rotori- ques des deux machines synchronisées M2 et M3 sont amenés'par un transformateur Tr à l'enroulement statorique connecté en op- position de phase de la machine M1 de sorte que le treuil de fer- meture entraîné par la machine M1 dans le même sens que le treuil de maintien atteint une vitesse plus grande que le treuil de main- tien ce qui provoque l'ouverture du grappin pendant le mouvement de descente. 



   Si l'ouverture doit être interrompue et le grappin encore descendu en restant dans la même position d'ouverture, on revient      de la position SO1 ou SO2 à   la!   position Sg ou Sü. 



   Pour que lors du passage du couplage de la figure 5 ou de la figure 5a au couplage de la figure 3 ou de la figure 4 l'embraya- ge Ku ne soit pas mis en. service alors que la différence des vi- tesses entre la machine M1 et la machine M2 est trop importante, on relie le stator et le rotor d'un moteur différentiel DM aux tensions rotoriques de M1 et de M2 dans le but d'obtenir un con- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 trôle automatique de la vitesse des deux machines M1 et M2 et un enclenchement automatique de 1'embrayage seulement quand les deux machines ont à peu près la même vitesse   voir   fig.ll). Ce moteur différentiel actionne un interrupteur rotatif D aussit6t que le sens de rotation du moteur DM s'inverse.

   Si la machine M1 passe du couplage de la figure 5 ou 5a au couplage de la figure 3 ou 4, c'est-à-dire est reliée au réseau N, sa vitesse de rotation dimi- nue. 



   Aussitôt que la vitesse de la machine M1 est retombée à la vitesse de la machine M2, les courants rotoriques des deux machi- nes ont la même fréquence de sorte que le moteur DM est à l'arrêt. 



  Si la vitesse de la machine M1 continue à diminuer, le moteur différentiel tourne en sens inverse et au moyen de l'interrupteur rotatif D, enclenche l'embrayage Ku de sorte que les deux machi- nes M1 et M2 travaillent sur le treuil de maintien.      



   Pour ouvrir le grappin dans la position O1 ou 02 du levier de manoeuvre, il suffit simplement suivant la figure 9 d'enclen- cher la machine M1 en moteur dans le sens descente, la vitesse étant déterminée par la valeur des résistances rotoriques W1. 



   Pour l'ouverture rapide, le levier de manoeuvre E est placé      dans la position OS, pour laquelle seules les machines M1 et M4 sont enclenchées. Ainsi qu'il ressort de la figure 10, la machine M1 est ici connectée au réseau en moteur dans le sens descente tandis que la machine M4 est reliée au réseau dans le sens montée. 



  Par suite de la rotation en sens inverse des deux treuils; le grappin est ouvert à une vitesse proportionnellement plus grande. 



   REVENDICATIONS. 
 EMI8.1 
 



  N -##.-####,-.##-.###### 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   Clutchless two-drum winches for lifting and opening or closing a grapple by means of a closing winch and a holding winch are made in such a way that the two identical winches are driven by two identical motors (one motor for each winch), each motor being designed for approximately half of the power necessary for lifting under full load. For the control of transmissions of this kind, there are already known single-lever controls of the semi-automatic type, in which the opening or closing movement of the grapple is limited by a switch - called the end switch. differential stroke - driven by both winches.

   With regard to previously known grapple winches, with planetary gears and separate motor, for lifting and closing, a clutchless control of this type has

 <Desc / Clms Page number 2>

 the disadvantage that during a descent at hypersynchronous speed the grapple can open or close in an untimely way. In addition, the two-drum clutchless winches that we know still have the defect that during the descent, it is not possible to open the grapple voluntarily, which can be done, for example with a winch of planetary gear grapple by simultaneously engaging the two motors, because here the number of revolutions of the closing winch is equal to the sum of the numbers of revolutions of the two motors.



   The object of the invention is to obtain - by simple means - the same control possibilities with a two-drum winch without clutch. The solution consists in driving each winch by two motors so as to distribute the total power on identical motors each one quarter of this power, one of the motors of the closing winch being able to be disengaged from it during operation, and in such a way that the drive of the two winches takes place under the control of a control device with a single lever such as can be obtained. - dependent on a differential limit switch - several speed ranges for each type of maneuver and automatic change from one type of movement to the next type of movement in a prescribed work cycle.

   Preferably, the four tackles of the two winches will be used in the same proportion for lifting under full load. The two motors of the same winch are coupled together. A distribution of the necessary drive power over four identical machines is especially advantageous in the case of large powers because in this way series type machines can be used and smaller units facilitate assembly. . The distribution over several drive machines has the further advantage of keeping the system available because in the event of breakdowns or failure of a motor it is still possible to maintain at least intermittent service at reduced load.



   Other details of the invention are explained with the aid of the drawing on an exemplary embodiment.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Figure 1 is a schematic representation of the control of a clutchless two-drum winch for the operation of a grapple Gr, which can be raised or lowered by means of a cable wound on a holding winch WH by the intermediate of a pulley Ro2, and opened or closed by means of a second cable wound on a closing winch WS and guided by means of a pulley Ro1. The two winches are driven by four three-phase slip-ring rotor motors Il 1 to M4 fitted with variable rotor resistors W1 to W4. Each of the WS and WH winches can be braked by means of the mechanical brakes and their BS and BH lifting systems.

   The second drive machine M2 of the closing winch WS is connected to the closing winch WS by means of the clutch Ku, which can be actuated while driving, while the second machine M3 of the closing winch support - just as M4 - is rigidly coupled to it. From the two winches, a differential limit switch DE is controlled in a well-known manner via auxiliary shafts which controls the closed or open position of the grapple Gr.



   The drive machines Il 1 to M4 are controlled by contactors which are under the control of a double master switch shown in figure 2, the operating lever E of which is guided in the slots S d 'a slide K in such a way that it can be set in motion in a plane and in all four directions; the slits are arranged in the shape of a cross.



  By moving the operating lever along the slots which are opposite each other, the same movements are triggered but in opposite directions such as for example the rise or; -the descent or else the closing or the opening of the grapple. - The four movements - are automatically limited by the limit switch - '. differential' 'DE according to well-known procedures.

   The control system, which is operated by the operating lever E is constructed in such a way that by moving the lever in the direction of each of the

 <Desc / Clms Page number 4>

 slots, it is possible to obtain two ranges of speeds for each of the types of movement, that is to say that each position of the lever is associated with a particular position for coupling the four machines.



   To increase the control possibilities, an additional slot has been placed perpendicular to the slot associated with the closing movement - that is to say parallel to the slot which corresponds to the lifting movement - and the control system is designed. so that by placing the operating lever in this slot, an automatic closing of the grapple is obtained, followed automatically by lifting. By means of a single movement of the operating lever, two operations of an imposed work cycle are thus achieved automatically.



   In addition, it is still possible - in a way which will be described in more detail below - to switch from descent to descent with simultaneous opening of the grapple, because the slot for triggering the operation of descent is widened over its entire length in the direction of the slot which corresponds to the opening of the grapple. In addition, to obtain a possibility of controlling the rapid opening of the grapple, the slot which corresponds to this opening is widened perpendicularly to its longitudinal axis. By placing the control lever
E in this position, one engages a motor of each of the two winches in a manner which will be described in more detail below.



   If the grapple has to be lifted into the closed position after filling, the operating lever E is brought via the positions Sch1 and Sch2 (Close) into the first position Hv1 of the "Lift" slot. In this way, the coupling - indicated by figure 8 - of the machines M1 and M2 of the closing winch, which when the clutch Ku is engaged, closes the grapple as a whole, is first of all made. The speed of the closing movement is increased by reducing the rotor resistances W1 and W2. After closing the grapple, the control system performs automa @

 <Desc / Clms Page number 5>

 only the coupling of figure 6.

   The four control machines M1 to M4, with the same rotor resistances W1 to W4, are connected to the network N in the upward direction and thus participate in the lifting of the full load. By moving the operating lever E to position HV2, the part of the rotary resistors shown in solid lines plus the one, which is hatched, is reduced to the only part in solid lines and thus passes to the next speed range. . This is also valid in an analogous way for the other coupling positions. The closed position of the grapple before lifting is controlled by the differential limit switch DE according to known methods.



   To lift the empty grapple into the open position, the operating lever E is moved to the HL1 or HL2 position of the lifting slot. In these positions of the operating lever, the machines M1 to M4 are connected to the network according to the coupling in FIG. 7. For lifting the empty grapple, one machine M1 or M4 suffices for each winch.



   So that the grapple remains open during the empty rise, the two machines M2 and M3 are connected to each other on the rotary side and the stators are connected to the network, so that a synchronization (electric shaft) results which forces the two driving machines M1 and M4 to work in perfect synchronicity. So that the slip of the rotors of the M2 and M3 machines with respect to each of the stator rotating fields is great, the M2 and M3 machines are, on the rotor side, connected to the network in phase opposition with respect to the driving machines M1 and M4. In position HL2, the rotor resistance is reduced in the direction shown.

   The synchronization of the two machines M2 and 14 3 takes place automatically by placing the operating lever in the coupling position HL1, when the machines are stopped when the operable clutch Ku placed between the machines M1 and M2 is open. , while the brakes hold when stationary

 <Desc / Clms Page number 6>

 M1 and M4 machines. When the synchronization of the machines M2 and M3 is completed, the machine M2 is coupled to the closing winch and the machines M1 and M4 hitherto held by the brake, are released.



   For the descent of the grapple by placing the operating lever E in the position Sg or Sü, the two machines M2 and M3 are used in the same way as electric shaft and for this purpose, are synchronized as indicated above. and after this synchronization, the machines M1 and M4 hitherto held by the brake, are released. ' By placing the operating lever in the lowering position Sg, the machines M1 and M4 are engaged in the up direction with maximum rotor resistance in figure 4 and are driven by the load in the opposite direction.

   The couplings of the drive machines for the descent under full load with the grapple closed or for the descent of the empty grapple at hyposynchronous speed are distinguished only by the value of the rotor resistances which are fixed according to the position of the l. 'differential limit switch.



   By placing the operating lever in the Sü position, the machines M1 to M4 are coupled as shown in figure 3. Here, the driving machines M1 and M4 are connected in the same way in phase opposition to the network N. The machines M2 and M3 are again used as an electric shaft. The O-ring resistors W1 and W4 are fixed according to the command of the Differential limit switch. As in the two couplings according to figures 3 and 4, the rotating stator field of the two machines M2 and M3 connected in a synchronized circuit is in the opposite direction to the rotation of the rotors, the stator windings of these machines are connected to the network. in the normal direction of the phases (up direction).



   To open the grapple during the descent, the operating lever E must only be placed in position SO1 or S02 this

 <Desc / Clms Page number 7>

 which connects the machines to each other and to the network as shown in figure 5 or figure 5a. In the SO1 position, the machine M4 of the holding winch is alone - according to figure 5 - connected in counter-current (upward direction) to the network. The M2 and M3 machines are again connected to each other in synchronization and to the network, the M2 machine being disengaged from the closing winch. As the machine M4 is pulled by the load, the machine M3 which is rigidly coupled to it is driven in the opposite direction to its rotating field; the same applies to machine M2 which rotates in synchronism with machine M3.

   In this way, the frequency of the rotor currents of the two machines M2 and M3 is greater than the frequency of the network. By connecting the machine M4 according to the downward motor coupling of figure 5a in which the stator of the machine M4 is connected in phase opposition to the network while the rotor resistance is completely short-circuited, the frequency of the rotor currents of M2 and M3 even rises beyond double the network frequency.

   These rotor currents of the two synchronized machines M2 and M3 are brought by a transformer Tr to the stator winding connected in phase opposite of the machine M1 so that the closing winch driven by the machine M1 in the same direction that the holding winch reaches a higher speed than the holding winch which causes the grapple to open during the descent movement.



   If the opening must be interrupted and the grapple lowered again while remaining in the same open position, we return from the SO1 or SO2 position to! position Sg or Sü.



   So that when switching from the coupling of FIG. 5 or of FIG. 5a to the coupling of FIG. 3 or of FIG. 4, the clutch Ku is not put in. service when the difference in speeds between machine M1 and machine M2 is too great, the stator and the rotor of a differential motor DM are connected to the rotor voltages of M1 and M2 in order to obtain a con -

 <Desc / Clms Page number 8>

 automatic speed control of the two machines M1 and M2 and automatic engagement of the clutch only when the two machines have approximately the same speed (see fig.ll). This differential motor actuates a rotary switch D as soon as the direction of rotation of the DM motor is reversed.

   If the machine M1 switches from the coupling of FIG. 5 or 5a to the coupling of FIG. 3 or 4, that is to say is connected to the network N, its speed of rotation decreases.



   As soon as the speed of the machine M1 has dropped to the speed of the machine M2, the rotor currents of the two machines have the same frequency so that the motor DM is stopped.



  If the speed of the machine M1 continues to decrease, the differential motor turns in the opposite direction and by means of the rotary switch D, engages the clutch Ku so that the two machines M1 and M2 work on the holding winch .



   To open the grapple in position O1 or 02 of the operating lever, it suffices, according to FIG. 9, to engage the machine M1 as a motor in the descent direction, the speed being determined by the value of the rotor resistors W1.



   For rapid opening, the operating lever E is placed in the OS position, for which only machines M1 and M4 are engaged. As can be seen from FIG. 10, the machine M1 is here connected to the network as a motor in the down direction while the machine M4 is connected to the network in the up direction.



  As a result of the reverse rotation of the two winches; the grapple is opened at a proportionately greater speed.



   CLAIMS.
 EMI8.1
 



  NOT -##.-####,-.##-.######

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1. Commande d'un grappin au moyen d'un seul levier pour des treuils à deux tambours sans embrayage (treuil de fermeture et treuil de maintien) dans laquelle les mouvements dans le sens de la fermeture et de la levée sont limités automatiquement par un 'interrupteur de fin de course différentiel commandé par l'un des <Desc/Clms Page number 9> deux treuils, caractérisé en ce que deux machines d'entraînement sont associées à chaque treuil, une des machines du treuil de fer- meture pouvant être débrayée pendant la marche, et en ce que les commandes des deux treuils sont sous la dépendance;; 1. Control of a grapple by means of a single lever for two-drum winches without clutch (closing winch and holding winch) in which movements in the direction of closing and lifting are automatically limited by a '' differential limit switch controlled by one of the <Desc / Clms Page number 9> two winches, characterized in that two drive machines are associated with each winch, one of the machines of the closing winch being able to be disengaged during operation, and in that the controls of the two winches are dependent ;; d'un système d'entraînement à un seul levier de telle sorte que en fonction de l'interrupteur de fin de course différentiel, on peut pour chaque type de mouvement choisir plusieurs gammes de vitesses et passer automatiquement dans un cycle de travail imposé d'un type de mouvement au type de mouvement suivant. a single lever drive system such that depending on the differential limit switch, it is possible for each type of movement to choose several speed ranges and automatically switch to an imposed duty cycle of one type of movement to the next type of movement. 2. Commande suivant la revendication 1 caractérisée en ce que; on a prévu comme machine d'entraînement des machines tripha- sées à rotor à bagues de frottement dont les caractéristiques sont identiques. 2. Control according to claim 1 characterized in that; Three-phase rotor machines with friction rings, the characteristics of which are identical, have been provided as the drive machine. 3. Système de commande suivant les revendications 1 et 2, ca- ractérisé en ce que pour la levée de la charge, toutes les machi- nes d'entraînement des deux treuils à tambour sont uniformément chargées. 3. Control system according to claims 1 and 2, characterized in that for the lifting of the load all the driving machines of the two drum winches are uniformly loaded. 4. Système de commande suivant les revendications 1 à 3, ca- ractérisé en ce que pour la montée à vide, la descente et la des- cente avec ouverture simultanée du grappin, une des machines de chacun des deux treuils est reliée au réseau d'alimentation et qu'elles sont connectées entre elles dans un circuit de synchro- nisation (arbre électrique). 4. Control system according to claims 1 to 3, charac- terized in that for the empty rise, descent and descent with simultaneous opening of the grapple, one of the machines of each of the two winches is connected to the network of power supply and that they are connected together in a synchronization circuit (electric shaft). ?. Système de commande suivant la revendication 4, caracté- risé en ce que pour la montée à vide, les enroulements statoriques des machines reliées en synchronisme sont connectés au réseau en opposition de phase par rapport aux deux machines d'entraînement. ?. Control system according to Claim 4, characterized in that for the empty rise the stator windings of the machines connected in synchronism are connected to the network in phase opposition to the two drive machines. 6. Système de commande suivant la revendication 1, caracté- risé en ce que l'une des machines d'entraînement du treuil de fermeture lui est accouplée au moyen d'un'embrayage pouvant en particulier être actionné électriquement* 7. Système de commande suivant les revendications 1 à 6, ca- ractérisé en ce que pour la descente avec ouverture simultanée. 6. Control system according to claim 1, characterized in that one of the drive machines of the closing winch is coupled to it by means of a clutch which can in particular be actuated electrically * 7. Control system according to claims 1 to 6, charac- terized in that for the descent with simultaneous opening. @ <Desc/Clms Page number 10> grappin, l'une des machines du treuil de maintien est utilisée comme machine d'entraînement pour la seconde machine de ce treuil et pour la machine du treuil de fermeture qui est découplée et reliée électriquement dans un circuit de synchronisation avec cet- te seconde machine du treuil de maintien et en ce que la tension rotorique du système de synchronisation est amenée, en opposition de phase de préférence par l'intermédiaire d'un transformateur, au stator de la seconde machine du treuil de fermeture. @ <Desc / Clms Page number 10> grapple, one of the machines of the holding winch is used as a drive machine for the second machine of this winch and for the machine of the closing winch which is decoupled and electrically connected in a synchronization circuit with this second machine of the holding winch and in that the rotor voltage of the synchronization system is brought, in phase opposition preferably via a transformer, to the stator of the second machine of the closing winch.
BE567110D BE567110A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE567110A true BE567110A (en)

Family

ID=186976

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE567110D BE567110A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE567110A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2525978A1 (en) DEVICE FOR CONTROLLING ROAD BRAKES AND PARKING BRAKES
FR2572559A1 (en) ELECTROMAGNETIC SERVICE DEVICE
FR2648796A1 (en) Control device for a lifting winch, in particular for a drilling installation
EP1775823B1 (en) Electrical machine
BE567110A (en)
EP0248747B1 (en) Control equipment for the electric driving motor of a load-handling device
BE413911A (en)
CH566932A5 (en) Yarn winding device with automatic yarn transfer between bobbins - has device to control winding speeds
FR2505577A1 (en) IMPROVEMENTS IN SLOWING EQUIPMENT FOR VEHICLES
BE423162A (en)
FR1408814A (en) Improvements to multi-speed winches, especially for lifting devices
CH102843A (en) Device transforming direct current at constant voltage into mechanical power at constant torque up to a given speed, with automatic reduction beyond that, and the reverse transformation with the same mechanical characteristics.
CH129097A (en) Electrical device for controlling the cage of a washing machine.
CH95179A (en) Electrical installation for controlling at least one single-phase commutator motor.
CH100205A (en) A speed regulating device for a machine in which different parts are operated by separate motors.
BE652461A (en)
BE563589A (en)
BE343822A (en)
BE433091A (en)
BE394089A (en)
FR2811396A1 (en) Gearbox for hybrid vehicle includes a principal driving shaft driven by the IC engine and an auxiliary shaft driven by the electric motor, in relation via the synchronizer
BE565001A (en)
BE533901A (en)
BE424882A (en)
CH143879A (en) Installation of automatic control of regulators of electric traction vehicle equipment.