BE565364A - - Google Patents

Info

Publication number
BE565364A
BE565364A BE565364DA BE565364A BE 565364 A BE565364 A BE 565364A BE 565364D A BE565364D A BE 565364DA BE 565364 A BE565364 A BE 565364A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
rotation
axis
wick
bit
passage
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE565364A publication Critical patent/BE565364A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D01NATURAL OR MAN-MADE THREADS OR FIBRES; SPINNING
    • D01HSPINNING OR TWISTING
    • D01H7/00Spinning or twisting arrangements
    • D01H7/92Spinning or twisting arrangements for imparting transient twist, i.e. false twist
    • D01H7/923Spinning or twisting arrangements for imparting transient twist, i.e. false twist by means of rotating devices

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   Les inventeurs ont déjà proposé de soumettre des mèches de filés textiles à une fausse torsion, c'est-à-dire une torsion temporaire, pour en assurer l'étirage en faisant passer ces mè- ches à travers des dispositifs guide-fils profilés et rotatifs propres à écarter la mèche de l'axe de rotation afin de produire dans cette mèche l'adhérence dans la zone de déflexion ou d'ex- centrement et, par suite, l'entraînement en rotation de la part du dispositif. Dans ces dispositifs guide-fils de fausse torsion, la torsion positive imprimée à la partie de la mèche qui est située au-dessus de la zone de déflexion maximum, est restituée après que la mèche temporairement retordue sort de ce dispositif guide-fil ou de fausse torsion pour atteindre la paire de cylin- dres d'appel et d'étirage. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   L'invention a pour objet des perfectionnements apportés aux dispositifs de fausse torsion du genre susdit auxquels elle apporte des améliorations du point de vue du fonctionnement du dispositif lui-même pour produire la fausse torsion de la mècne et éviter ainsi que des zones d'étirage se produisent dans lés- quelles les fibres ne seraient pas retordues (surtout après que la mèche a dépassé la zone de déflexion et repris sa position concentrique à l'axe de rotation pour atteindre ensuite les cylindres d'étirage) et du point de vue de la facilité d'intro- duction de la mèche dans le dispositif guide-fil, ce qui est réalisé en tirant parti d'un courant d'air soufflé d'une façon continue dans le dispositif et dans le sens de défilement de la mèche.

   Il est bien entendu que les dispositifs guide-fils en question peuvent servir à travailler aussi 'bien les mèches car- dées que des fibres de toutes sortes, et que ces dispositifs peuvent être utilisés pour d'autres types de filatures. 



   Conformément à l'invention, un dispositif perfectionné de fausse-torsion pour mèches cardées destinées à la préparation de filés est constitué de manière telle qu'il comporte une cavité pourvue d'au moins une grande lumière latérale pour permettre l'échappement de l'air de soufflage ainsi qu'un passage relative ment restreint, incliné et prenant naissance dans ladite lumière latérale, de manière   à   donner d'abord à la mèche sa plus grande déflexion par rapport à l'axe de rotation, puis à la ramener vers l'axe de rotation à la hauteur de l'extrémité de sortie du guide- fil, laquelle est très voisine de la paire de cylindres d'étira-   ge. Ainsi,   l'engagement de la mèche est facilité par l'échappe-   ment'latéral   de l'air que présente le dispositif.

   Le passage relativement étroit, placé au voisinage de la paire de cylindres d'étirage, permet de maintenir la fausse torsion de la mèche pratiquement jusqu'au point où celle-ci est prise en charge par les cylindres d'étirage. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   De préférence, on peut prévoir un jet continu'd'air sous une légère pression qui donne lieu à un courant d'air soufflé d'intensité relativement faible. Ce léger souffle d'air assure à la fois l'engagement instantané et automatique du fil, même en cas de rupture, et le nettoyage des organes en chassant de ceux-ci les poussières qui, autrement, s'y accumuleraient. 



   Selon un mode de réalisation pratique de l'invention, on fait comporter au dispositif guide-fil une cavité relativement importante à l'intérieur de laquelle font saillie deux protubé- rances sensiblement en forme de coin, la première étant super- posée à la seconde et ayant un profil en arête qui coincide sensiblement avec l'axe de rotation de l'organe tandis que la seconde est placée en regard de la première et dépasse quelque peu cet axe de rotation.   La.partie   inférieure, c'est-à-dire le côté sortie de la mèche, du dispositif se termine par une surfa- ce de guidage sensiblement coaxiale à l'axe de rotation. 



   En pratique, entre la deuxième protubérance et la sortie du dispositif guide-fil, on établit un passage rétréci afin que la mèche en cours de traitement soit mise en contact avec les parois de ce passage. 



   Par ces différentes dispositions, on réduit au maximum le risque de rupture de la mèche à la sortie du dispositif guide- fil, car la torsion persiste pratiquement jusqu'à l'engagement entre les cylindres d'étirage. 



   Les dessins ci-annexés montrent, à titre d'exemples, quel- ques modes de réalisation de l'invention. 



   Les fig. 1, 2, 3 et 4 montrent, respectivement en élévation suivant II-II fig. 1, en coupe suivant III-III fig. 2 et en vue par-dessous suivant IV-IV fig. 1, un dispositif de fausse tor- sion établi selon l'invention. 



   Les fig. 5 et 6 montrent, respectivement en coupe verticale axiale et en élévation suivant VI-VI fig. 5, une variante de ce 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 dispositif. 



   Les fig. 7,8 et 9 montrent, respectivement en coupe axiale, en coupe suivant VIII-VIII fig. 7 et en élévation suivant   IX-IX   fig.   7,   une troisième variante de ce dispositif. 



   Les fig. 10 et 11 montrent, respectivement en coupe et en perspective, un quatrième mode de réalisation. 



   Les fig. 12 à 17 montrent, respectivement en coupe axiale suivant le plan de symétrie, en vue de côté suivant XIII-XIII, en élévation partielle suivant XIV-XIV, en élévation suivant   XV-XV,   en coupe suivant   XVI-XVI   fige 12 et en coupe (à plus grande échelle) suivant XVII-XVII fig. 13, un cinquième mode de réalisation. 



   Les fig. 18, 19 et 20, enfin, montrent, respectivement en coupe axiale, en plan suivant XIX-XIX et en élévation suivant   XX-XX     fige   18, un sixième mode de réalisation. 



   Les fig. 1 à 4 montrent le dispositif de fausse torsion proprement dit, destiné à être monté sur un équipage mobile d'en* trainement et comprenant, en plus de sa bride de montai 4, un . corps qui fait saillie vers le bas et qui comporte un appendice 
2 de forme particulière. Dans cet appendice profilé 2 est creu- sée une cavité 3 incurvée de façon   à   présenter une protubérance 
3a atteignant l'axe de rotation et ayant sensiblement la forme d'un S.

   Le canal 3 s'ouvre en haut par une embouchure 3b, tandis que latéralement, dans la   sortie   inférieure et sur un côté de l'extrémité de l'appendice 2, ce même canal présente une grande lumière latérale   4   dans laquelle débouche,   à   la partie inférieu- re, une fente 5 notablement inclinée par rapport à l'axe de ro- tation, cette fente étant délimitée par une lèvre supérieure 5a et par une lèvre inférieure 5b. La lèvre 5a s'étend au-delà de l'axe de rotation tandis que, dans le sens contraire, la lèvre 
5b s'étend sensiblement jusqu'à l'axe de rotation, de sorte que la sortie de la fente 5   coïncide   sensiblement avec cet axe de 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 rotation, tandis que-la lèvre 5a, décalée par rapport à l'axe de rotation, constitue un appui pour la mèche.

   Il en résulte que la mèche 7, qui traverse le canal 3 par l'embouchure 3b pour sortir par la fente 5, prend appui sur l'arête convexe 3a qui la maintient sensiblement sur l'axe de rotation, tandis que cette même mèche est légèrement déplacée par rapport à   l'axe   de rota- tion en raison de l'appui formé par la lèvre 5a, pour se dépla- cer de nouveau et revenir sur l'axe de rotation juste à l'en-   @   droit où elle sort du passage 5. Tout près de l'entrée du passa- ge 5, on établit la paire de cylindres d'étirage 8 qui reçoivent 
1 la mèche après qu'elle a perdu la torsion qui lui a été'donnée      pendant qu'elle traverse le dispositif en question.

   La mèche 7, qui est soumise dans ce dispositif à une rotation et à un étira- ge, est en contact, pendant son défilement, avec les parois des lèvres 5a, 5b, de sorte qu'elle est pratiquement soutenue, dans la zone de déflexion maximum de la mèche par rapport à l'axe de rotation, jusqu'à l'endroit où elle est abandonnée par le dispo- sitif. Par ailleurs, comme la paire de cylindres d'étirage 8 est très rapprochée du dispositif grâce à la forme particulière de celui-ci, la mèche est reçue par la paire de cylindres 8 avant qu'elle ait complètement perdu sa torsion provisoire ou fausse torsion.

   Un autre avantage que présente la disposition de cet exemple réside dans le fait qu'un jet d'air, qui sert à assurer et faciliter l'engagement de la mèche dans le canal 3, peut aisément s'échapper à travers l'ouverture latérale 4, de sorte que les filaments, qui pourraient être arrachés le cas échéant et qui s'accumuleraient à l'embouchure de ce dispositif, serai- ent aisément chassés par l'ouverture 4 et repris par la paire de cylindres d'étirage 8 lesquels, en entraînant là mèche, engage celle-ci facilement et automatiquement dans le passage 5.      



   Pour la variante des fig. 5 et 6, où les mêmes références désignent les éléments correspondantes des fig. 1 à 4, on prévoit 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 deux ouvertures 4 opposées, au lieu de l'ouverture unique prévue dans le cas précédent. 



   Pour cette variante, les deux lèvres 5a, 5b sont essentiel- lement constituées par deux appendices incurvés qui s'étendent vers le bas et se rapprochent l'un de l'autre pour former la fente 5 disposée entre les deux ouvertures latérales symétriques 4. Dans ce cas également, il est aisé d'introduire la mèche 7 qui débouche tout d'abord dans l'une ou l'autre des ouvertures 4 pour s'engager ensuite, après avoir été prise en charge par les cylindres 8, dans la fente formée par les appendices 5a, 5b. 



   Pour les deux exemples susdits, on peut réaliser le dispo- sitif suivant l'invention par usinage d'une ébauche ou pièce métallique, ou d'une manière très avantageuse, par fusion, mou- lage ou estampage de matières fusibles ou thermoplastiques tel- les que les matières synthétiques, le verre ou autres substan- ces. 



   Bien entendu, les surfaces de défilement de la mèche de- vront être convenablement usinées pour être lisses, c'est-à- dire être dépourvues de toute aspérité, tandis que leur résis- tance à l'usure devra également atteindre une certaine valeur minimum. 



   Pour la variante des fig. 7   à   9, le dispositif de fausse torsion est constitué par une pièce uniquement usinée par tour- nage, perçage ou analogue. Dans ce cas, la bride 11 du disposi- tif s'applique (comme pour les réalisations précédentes) sur une poulie 12 montée de façon   à   pouvoir tourner sur un roulement   13   supporté par un organe fixe 14, la rotation de cette poulie 12 étant'obtenue, par exemple,   à l'aide   d'une oourroie appro- priée.

   Sur ce corps 14 est établi un entonnoir 15 sous lequel fait saillie un prolongement tubulaire 16 qui vient se loger dans la cavité centrale formée dans l'ensemble, afin de laisser entre ce prolongement tubulaire 16 et le corps 14 un jeu annu- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 laire   17 à   travers lequel s'échappe librement l'air provenant d'une conduite d'alimentation 18, pour former un courant d'appel et faciliter l'introduction de la mèche dans la cavité formée par le dispositif.

   Ce dernier comprend, en plus de la bride 11, un corps 19 dans lequel est creusée une cavité 20, par exemple de forme conique, un trou 21 dont l'axe est incliné et qui inter secte partiellement la cavité   20,   un trou transversal 22 prati- qué perpendiculairement au plan passant par l'axe de rotation et par celui du trou   21,   ainsi qu'une fente inclinée 23 qui débou- che à l'extrémité du corps 19 sensiblement en regard de l'axe de rotation, tandis qu'à l'intérieur cette fente est sensible- ment tangente au trou 21. La fente 23 forme ainsi deux épaule- ments d'appui   23a,   23b, dont le premier est décalé par rapport à l'axe de rotation, alors que l'autre coincide sensiblement avec l'axe de rotation.

   Un autre épaulement 24 est formé en re- gard de l'axe de rotation par la ligne d'intersection entre la surface de la cavité 20 et celle du trou 21. Grâce à cette dis- position particulière et comme dans le cas précédent;, on obtient automatiquement l'appui ou épaulement 24 qui correspond à celui 3a déjà considéré, sur l'axe de rotation, ainsi' qu'un autre épaulement 23a qui correspond à celui 5a et qui est décalé par rapport à   1 axe   de rotation et un épaulement 23b sensiblement sur 1 axe de rotation au niveau de la sortie de la fente. Dans ce cas, également, on obtient dans le dispositif de fausse- torsion suivant l'invention une double ouverture latérale consti- tuée par le trou transversal 21. 



   Pour le mode de réalisation des fige 9 et 10, on voit en 26 les cylindres alimenteurs et, en 27, un entonnoir fixe monté sur le corps oreux 28 qui supporte le roulement 29 destiné à son tour à supporter la poulie 30 sur laquelle est fixé le disposi- tif rotatif de fausse torsion 31 selon l'invention. Entre les pièces 27 et 28 un espace annulaire est aménagé pour la circula- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 tion de l'air, la pièce 27 présente une paroi 27a formant enton- noir, laquelle est destinée à assurer l'appel de la mèche 33 par suite de la dépression pneumatique produite par le jet d'air, tandis que l'ouverture antérieure sert   à   permettre les opérati- ons d'introduction de la mèche dans la cavité de la pièce 27. 



  Le dispositif de fausse torsion 31 comporte, pour cet exemple, un trou central et axial 31a, un épaulement supérieur étant for- mé par les cylindres alimenteurs 26. En outre, le dispositif comprend un trou transversal 31b et une fente inclinée 31c qui abandonne axialement la mèche à proximité de la paire de cylin- dres d'étirage 34. 



   Pour la variante des fig.   12   à 17, on voit en 41 un corps rotatif porté par une embase appropriée par l'intermédiaire de roulements. Ce corps rotatif est pourvu d'un passage 42 à tra- vers lequel on introduit la mèche 43 à laquelle la fausse tor- sion doit être appliquée. Le passage 42 peut être pourvu de moy- ens appropriés (par exemple à commande pneumatique) pour assurer ou faciliter l'engagement de la mèche. Au corps 41 s'applique le dispositif rotatif de fausse torsion, lequel comprend une bride de montage 44 et un corps 45 d'allure sensiblement   conique}   prolongé par une partie cylindrique 45a.

   Dans le corps 45,45a est creusé un passage sensiblement cylindrique 46 et dans ce dernier se trouve une première protubérance transversale 47 en forme de coin, laquelle fait saillie jusqu'à ce que son profil sensiblement diamétral 47a, légèrement concave, atteigne l'axe de rotation de l'organe   45,   45a. 



   Au-dessous du coin 47 se trouve, dans la même cavité, une deuxième protubérance 48 qui prend naissance en regard du coin 47 et s'étend au-delà de l'axe de rotation (fig. 12). 



   Au-dessous de l'ensemble 45,45a, 46 est formé un appendice 49 sensiblement incliné vers l'inférieur en partant de la partie où prend naissance le même coin 47. Cet appendice 49 peut être 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 pourvu, à son extrémité inférieure,   d'une   fente ou encoche 49a dont la section transversale est sensiblement triangulaire. Cette fente ou encoche éventuelle 49a ou  de toute façon, le bord de l'appendice précité, a une forme sensiblement symétrique par   @   rapport à l'axe de rotation de l'ensemble 45,   45a.   



   La mèche 43, qui traverse la cavité 4.6 pour atteindre les deux cylindres d'étirage 50, 50a (situés très près de   l'extrémi-   té inférieure de l'appendice), subit une déviation par rapport à l'axe de rotation de l'ensemble du fait qu'elle s'appuie sur l'arête 47a de l'élément   4.7   en forme de coin, pour être ensuite déviée par l'arête de l'élément 48 en forme de coin et reprendre finalement une position concentrique à l'axe de rotation en pas- sant par l'encoche triangulaire 49a par suite de la forme parti- culière donnée au bord inférieur de l'appendice 49. 



   Bien que le centrage de la mèche puisse s'effectuer en la présentant simplement dans la cavité 46 et en tirant parti de l'effet de guidage assuré par l'encoche éventuelle 49a et, de toute façon, de la traction exercée sur la mèche, les profils à arête des éléments en forme de coin 47 et 48 peuvent présenter de légères encoches propres à assurer le centrage de la mèche à mi-hauteur environ des arêtes correspondantes. La forme de l'appendice 49 est calculée de façon à permettre d'abandonner la mèche très près du point de contact de celle-ci avec les cylin- dres d'étirage 50.

   L'engagement de la mèche 43 est facilité par l'amplitude de la cavité en question et, surtout, par le fait que la mèche, en traversant 1 organe de rotation, peut sortir non pas à l'endroit de l'encoche 49a ou de tout autre passage relativement rétréci formé entre'l'appendice 49 et   l'arête   48, mais en regard d'une lumière 49b qui se trouve placée latérale- ment par rapport   à   l'appendice 49. Dès que la mèche a traversé la cavité 46, elle se place aisément sur l'axe de rotation en raison même de l'action exercée par les cylindres voisins 50. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



  La forme sensiblement triangulaire de l'encoche éventuelle 49a permet de maintenir la mèche 43 dans une position sensiblement centrée par rapport à l'axe de rotation,   à   la sortie, en raison du profil triangulaire de l'encoche 49a proprement dite, si bien qu'en cas de variation du titre du filé, c'est-à-dire, en prati- que, en cas de variation de la section de la mèche (même dans des limites relativement très étendues) l'axe de la mèche elle- même se trouve lui-même en position centrale par rapport à l'axe de rotation du dispositif de fausse-torsion. 



   L'engagement de la mèche dans le dispositif de fausse- torsion peut être effectué ou facilité en assurant une amorce d'entrée continue de la mèche dans le canal   42   et dans le passa- ge constitué par la cavité 46, grâce à l'établissement   d'un   souffle ou jet d'air sous faible pression. 



   Selon la variante des fig. 18 à 20, l'élément 52, qui cons- titue la cavité de passage 53 pour la mèche et aussi pour l'air, est monté sur le support fixe 51. Un organe   54 à   profil conique sert à constituer l'amorce pour l'introduction de la mèche et à former une sorte de tuyère annulaire pour l'air. Sur l'organe 52 est monté, par l'intermédiaire du roulement 55, la poulie   56   destinée   à   assurer la rotation du dispositif de fausse torsion selon l'invention. Ce dispositif est pourvu, comme dans les cas précédents, d'une bride 57 permettant sa fixation à la poulie d'entraînement, ainsi que d'un corps 58 de forme écrasée, orien- té vers le bas et qui se termine par un profil sensiblement tronconique à bords arrondis.

   Dans ce corps 58 est percé un trou incliné 59 qui débouche, en haut, en regard du passage 53 et s'étend jusqu'à un trou transversal 60 de dimension importante et de forme profilée, où prend naissance la fente inclinée 61 de sortie. Le trou 60 peut être constitué par deux trous cylindri- ques raccordés de façon à former la première protubérance 62 sur l'axe de rotation, ou la deuxième protubérance 63 opposée à la 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 précédente et décalée par rapport à l'axe de rotation. 



   Un écran cylindrique 64 entoure la partie saillante du corps 58 et imprime une certaine déviation vers le bas au jet d'air qui sort des ouvertures latérales formées par le corps 60. 



  De cette façon, l'air et   la;mèche   qu'il entraîne se dirigent ver le bas et la mèche peut être engagée automatiquement, puis sai- sie également automatiquement par la paire de cylindres d'étira- ge 65. 



   Les dessins ne montrent que quelques exemples schématiques de réalisation de l'invention dont les formes et dispositions, bien entendu, peuvent varier sans toutefois sortir du cadre de l'invention.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The inventors have already proposed to subject rovings of textile yarns to a false twist, that is to say a temporary twist, in order to ensure their stretching by passing these rovings through profiled yarn guide devices and rotary suitable for moving the bit away from the axis of rotation in order to produce in this bit the adhesion in the zone of deflection or of eccentricity and, consequently, the drive in rotation by the device. In these false twist yarn guide devices, the positive twist imparted to the part of the bit which is located above the zone of maximum deflection, is restored after the temporarily twisted bit exits this yarn guide device or of false twist to reach the pair of take-up and draw rollers.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   The invention relates to improvements made to false torsion devices of the aforementioned type to which it brings improvements from the point of view of the operation of the device itself to produce false twist of the drive and thus avoid stretching zones. occur in which the fibers are not twisted (especially after the wick has passed the deflection zone and resumed its position concentric with the axis of rotation to then reach the drawing rolls) and from the point of view of the ease of introduction of the wick into the thread guide device, which is achieved by taking advantage of a stream of air blown continuously into the device and in the direction of travel of the wick.

   It is understood that the yarn guide devices in question can be used to work both square rovings and fibers of all kinds, and that these devices can be used for other types of spinning.



   According to the invention, an improved false-twist device for carded rovings intended for the preparation of yarns is constructed in such a way that it comprises a cavity provided with at least one large lateral opening to allow the escape of the yarn. blowing air as well as a relatively restricted passage, inclined and originating in said lateral lumen, so as to give first to the wick its greatest deflection with respect to the axis of rotation, then to bring it back towards the The axis of rotation at the height of the output end of the yarn guide, which is very close to the pair of draw rolls. Thus, the engagement of the wick is facilitated by the lateral escape of air from the device.

   The relatively narrow passage, placed in the vicinity of the pair of stretching rolls, allows false twist of the bit to be maintained almost to the point where the latter is taken over by the stretching rolls.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Preferably, a continuous jet of air can be provided under a slight pressure which gives rise to a blown air current of relatively low intensity. This light blast of air ensures both the instantaneous and automatic engagement of the wire, even in the event of a break, and the cleaning of the components by expelling from them the dust which would otherwise accumulate there.



   According to a practical embodiment of the invention, the thread guide device is made to comprise a relatively large cavity inside which protrude two substantially wedge-shaped protuberances, the first being superimposed on the second. and having a ridge profile which substantially coincides with the axis of rotation of the member while the second is placed opposite the first and somewhat exceeds this axis of rotation. The lower part, that is to say the exit side of the drill bit, of the device terminates in a guide surface substantially coaxial with the axis of rotation.



   In practice, between the second protuberance and the outlet of the wire guide device, a narrowed passage is established so that the wick being treated is brought into contact with the walls of this passage.



   By these various arrangements, the risk of breakage of the wick at the outlet of the yarn guide device is minimized, since the torsion practically persists until the engagement between the drawing rolls.



   The accompanying drawings show, by way of example, some embodiments of the invention.



   Figs. 1, 2, 3 and 4 show, respectively in elevation according to II-II fig. 1, in section along III-III fig. 2 and in view from below along IV-IV fig. 1, a false twist device established according to the invention.



   Figs. 5 and 6 show, respectively in axial vertical section and in elevation according to VI-VI fig. 5, a variant of this

 <Desc / Clms Page number 4>

 device.



   Figs. 7,8 and 9 show, respectively in axial section, in section along VIII-VIII fig. 7 and in elevation according to IX-IX fig. 7, a third variant of this device.



   Figs. 10 and 11 show, respectively in section and in perspective, a fourth embodiment.



   Figs. 12 to 17 show, respectively in axial section along the plane of symmetry, in side view along XIII-XIII, in partial elevation along XIV-XIV, in elevation along XV-XV, in section along XVI-XVI fig 12 and in section (on a larger scale) according to XVII-XVII fig. 13, a fifth embodiment.



   Figs. 18, 19 and 20, finally, show, respectively in axial section, in plan along XIX-XIX and in elevation along XX-XX fig 18, a sixth embodiment.



   Figs. 1 to 4 show the false torsion device itself, intended to be mounted on a mobile drive assembly and comprising, in addition to its mounting flange 4, a. body that protrudes downward and has an appendix
2 of particular shape. In this profiled appendix 2 is hollowed out a cavity 3 curved so as to present a protuberance
3a reaching the axis of rotation and having substantially the shape of an S.

   The channel 3 opens at the top by a mouth 3b, while laterally, in the lower outlet and on one side of the end of the appendix 2, this same channel has a large lateral lumen 4 into which opens, at the lower part, a slot 5 notably inclined with respect to the axis of rotation, this slot being delimited by an upper lip 5a and by a lower lip 5b. The lip 5a extends beyond the axis of rotation while, in the opposite direction, the lip
5b extends substantially as far as the axis of rotation, so that the exit of the slot 5 substantially coincides with this axis of

 <Desc / Clms Page number 5>

 rotation, while the lip 5a, offset with respect to the axis of rotation, constitutes a support for the bit.

   The result is that the bit 7, which passes through the channel 3 through the mouth 3b to exit through the slot 5, bears on the convex edge 3a which maintains it substantially on the axis of rotation, while this same bit is slightly displaced with respect to the axis of rotation due to the support formed by the lip 5a, to move again and return to the axis of rotation just at the point where it exits of passage 5. Close to the entrance of passage 5, the pair of drawing rollers 8 are established which receive
1 the bit after it has lost the twist given to it as it passes through the device in question.

   The bit 7, which is subjected in this device to a rotation and to a stretching, is in contact, during its movement, with the walls of the lips 5a, 5b, so that it is practically supported, in the zone of maximum deflection of the bit with respect to the axis of rotation, up to the point where it is abandoned by the device. Moreover, as the pair of drawing rolls 8 is very close to the device thanks to the particular shape of the latter, the wick is received by the pair of rolls 8 before it has completely lost its provisional twist or false twist. .

   Another advantage of the arrangement of this example lies in the fact that a jet of air, which serves to ensure and facilitate the engagement of the wick in the channel 3, can easily escape through the side opening. 4, so that the filaments, which could be torn off if necessary and which would accumulate at the mouth of this device, would be easily driven out through the opening 4 and taken up by the pair of drawing cylinders 8 which , by dragging the bit, engages it easily and automatically in passage 5.



   For the variant of fig. 5 and 6, where the same references designate the corresponding elements of FIGS. 1 to 4, we expect

 <Desc / Clms Page number 6>

 two opposite openings 4, instead of the single opening provided in the previous case.



   For this variant, the two lips 5a, 5b are essentially constituted by two curved appendages which extend downwards and come closer to one another to form the slot 5 placed between the two symmetrical lateral openings 4. In this case also, it is easy to introduce the wick 7 which first opens into one or the other of the openings 4 to then engage, after having been taken over by the cylinders 8, in the slot formed by appendages 5a, 5b.



   For the two above-mentioned examples, the device according to the invention can be produced by machining a metal blank or part, or in a very advantageous manner, by melting, molding or stamping fusible or thermoplastic materials such as. as synthetic materials, glass or other substances.



   Of course, the running surfaces of the bit will have to be suitably machined to be smooth, that is to say to be free of any roughness, while their wear resistance will also have to reach a certain minimum value. .



   For the variant of fig. 7 to 9, the false torsion device consists of a part only machined by turning, drilling or the like. In this case, the flange 11 of the device is applied (as for the preceding embodiments) on a pulley 12 mounted so as to be able to rotate on a bearing 13 supported by a fixed member 14, the rotation of this pulley 12 being ' obtained, for example, by means of a suitable belt.

   On this body 14 is established a funnel 15 under which protrudes a tubular extension 16 which is received in the central cavity formed on the whole, in order to leave between this tubular extension 16 and the body 14 an annular clearance.

 <Desc / Clms Page number 7>

 air 17 through which freely escapes the air coming from a supply line 18, to form an inrush current and to facilitate the introduction of the wick into the cavity formed by the device.

   The latter comprises, in addition to the flange 11, a body 19 in which is hollowed out a cavity 20, for example of conical shape, a hole 21 whose axis is inclined and which partially intersects the cavity 20, a transverse hole 22 made perpendicular to the plane passing through the axis of rotation and through that of the hole 21, as well as an inclined slot 23 which opens out at the end of the body 19 substantially opposite the axis of rotation, while 'inside this slot is substantially tangent to the hole 21. The slot 23 thus forms two bearing shoulders 23a, 23b, the first of which is offset with respect to the axis of rotation, while the the other coincides substantially with the axis of rotation.

   Another shoulder 24 is formed with respect to the axis of rotation by the line of intersection between the surface of the cavity 20 and that of the hole 21. Thanks to this particular arrangement and as in the previous case; we automatically obtain the support or shoulder 24 which corresponds to that 3a already considered, on the axis of rotation, as well as' another shoulder 23a which corresponds to that 5a and which is offset with respect to 1 axis of rotation and a shoulder 23b substantially on 1 axis of rotation at the exit from the slot. In this case, too, a double lateral opening formed by the transverse hole 21 is obtained in the false-torsion device according to the invention.



   For the embodiment of the pins 9 and 10, we see at 26 the feed rollers and, at 27, a fixed funnel mounted on the oreux body 28 which supports the bearing 29 intended in turn to support the pulley 30 on which is fixed the rotary false torsion device 31 according to the invention. Between rooms 27 and 28 an annular space is arranged for the circulation.

 <Desc / Clms Page number 8>

 tion of the air, the part 27 has a wall 27a forming a funnel, which is intended to ensure the appeal of the wick 33 as a result of the pneumatic depression produced by the air jet, while the front opening is used to allow the operations of introducing the bit into the cavity of the part 27.



  The false twist device 31 comprises, for this example, a central and axial hole 31a, an upper shoulder being formed by the feed rollers 26. In addition, the device comprises a transverse hole 31b and an inclined slot 31c which axially gives up. the wick near the pair of draw rollers 34.



   For the variant of fig. 12 to 17, 41 shows a rotating body carried by a suitable base via bearings. This rotating body is provided with a passage 42 through which is introduced the wick 43 to which the false twist is to be applied. Passage 42 may be provided with suitable means (eg, pneumatically operated) to secure or facilitate engagement of the bit. To the body 41 is applied the rotary false torsion device, which comprises a mounting flange 44 and a body 45 of substantially conical appearance} extended by a cylindrical part 45a.

   In the body 45,45a is hollowed a substantially cylindrical passage 46 and in the latter is a first transverse protuberance 47 in the form of a wedge, which protrudes until its substantially diametral profile 47a, slightly concave, reaches the axis of rotation of the member 45, 45a.



   Below the wedge 47 is, in the same cavity, a second protuberance 48 which originates opposite the wedge 47 and extends beyond the axis of rotation (Fig. 12).



   Below the assembly 45,45a, 46 is formed an appendage 49 which is substantially inclined towards the inferior starting from the part where the same wedge 47 originates. This appendix 49 can be

 <Desc / Clms Page number 9>

 provided, at its lower end, with a slot or notch 49a, the cross section of which is substantially triangular. This optional slot or notch 49a or in any case the edge of the aforementioned appendage has a shape that is substantially symmetrical with respect to the axis of rotation of the assembly 45, 45a.



   The wick 43, which passes through the cavity 4.6 to reach the two drawing rolls 50, 50a (located very close to the lower end of the appendage), undergoes a deviation from the axis of rotation of the 'together because it rests on the edge 47a of the wedge-shaped element 4.7, to be then deflected by the edge of the wedge-shaped element 48 and finally resumes a position concentric with the the axis of rotation passing through the triangular notch 49a as a result of the particular shape given to the lower edge of the appendix 49.



   Although the centering of the drill bit can be carried out by simply presenting it in the cavity 46 and by taking advantage of the guiding effect provided by the possible notch 49a and, in any case, of the traction exerted on the drill bit, the ridged profiles of the wedge-shaped elements 47 and 48 may have slight notches suitable for ensuring the centering of the drill bit at approximately mid-height of the corresponding ridges. The shape of the appendage 49 is calculated so as to allow the wick to be left very close to the point of contact of the latter with the draw rollers 50.

   The engagement of the wick 43 is facilitated by the amplitude of the cavity in question and, above all, by the fact that the wick, by passing through 1 rotating member, can come out not at the location of the notch 49a or any other relatively narrow passage formed between the appendix 49 and the ridge 48, but facing a lumen 49b which is placed laterally with respect to the appendix 49. As soon as the bit has passed through the cavity 46, it is easily placed on the axis of rotation because of the very action exerted by the neighboring cylinders 50.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



  The substantially triangular shape of the optional notch 49a makes it possible to maintain the bit 43 in a position substantially centered with respect to the axis of rotation, at the exit, due to the triangular profile of the notch 49a proper, so that 'in the event of a variation in the count of the yarn, that is to say, in practice, in the event of a variation in the section of the wick (even within relatively very wide limits) the axis of the wick itself itself is itself in a central position relative to the axis of rotation of the false-torsion device.



   The engagement of the wick in the false-twist device can be effected or facilitated by ensuring a continuous entry primer of the wick in the channel 42 and in the passage formed by the cavity 46, thanks to the establishment. a low pressure blast or jet of air.



   According to the variant of FIGS. 18 to 20, the element 52, which constitutes the passage cavity 53 for the wick and also for the air, is mounted on the fixed support 51. A member 54 with a conical profile serves to constitute the primer for the wick. 'introduction of the wick and to form a kind of annular nozzle for the air. On the member 52 is mounted, via the bearing 55, the pulley 56 intended to ensure the rotation of the false torsion device according to the invention. This device is provided, as in the previous cases, with a flange 57 allowing its attachment to the drive pulley, as well as a body 58 of crushed shape, oriented downwards and which ends in a profile. substantially tapered with rounded edges.

   In this body 58 is drilled an inclined hole 59 which opens, at the top, opposite the passage 53 and extends to a transverse hole 60 of large size and of profiled shape, where the inclined slot 61 of exit originates. The hole 60 may be constituted by two cylindrical holes connected so as to form the first protuberance 62 on the axis of rotation, or the second protuberance 63 opposite to the

 <Desc / Clms Page number 11>

 previous and offset from the axis of rotation.



   A cylindrical screen 64 surrounds the protruding part of the body 58 and imparts a certain downward deflection to the jet of air which emerges from the side openings formed by the body 60.



  In this way, the air and the wick which it drives are directed downwards and the wick can be engaged automatically, then also automatically taken in by the pair of drawing cylinders 65.



   The drawings show only a few schematic examples of embodiment of the invention, the shapes and arrangements of which, of course, may vary without, however, departing from the scope of the invention.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. -------------- L'invention a pour objet un dispositif de fausse torsion pour soumettre la mèche, servant à la formation de filés texti- les, à une torsion temporaire par la déviation produite dans le défilement de la mèche par rapport à l'axe de rotation du dispo- sitif en question, celui-ci présentant les caractéristiques sui- vantes, considérées séparément ou en oombinaison a) il comprend une cavité qui constitue au moins une lumiè- re latérale d'amples dimensions pour l'échappement d'un courant d'air, ainsi qu'un passage relativement étroit et incliné qui prend naissance dans ladite lumière latérale et imprime à la mèche une déviation par rapport à l'axe de rotation du disposi- tif avant de ramener ensuite cette mèche sensiblement sur ledit axe de rotation à la sortie du dispositif de fausse torsion; -------------- The invention relates to a false twist device for subjecting the wick, used for forming textil yarns, to a temporary twist by the deviation produced in the travel of the wick with respect to the axis of rotation of the device. - the component in question, this having the following characteristics, considered separately or in combination a) it comprises a cavity which constitutes at least one side light of large dimensions for the escape of a current of air , as well as a relatively narrow and inclined passage which originates in said lateral lumen and imparts to the bit a deviation with respect to the axis of rotation of the device before then returning this bit substantially on said axis of rotation at the bottom. output of the false torsion device; b) le dispositif comporte, à l'intérieur de la cavité sus- dite, deux protubérances, placées l'une au-dessus de l'autre, la première ayant un profil de contact avec la mèche qui coïnci- de sensiblement avec l'axe de rotation du dispositif tandis que la deuxième protubérance s'étend du oôté opposé et de façon à <Desc/Clms Page number 12> dépasser ledit axe de rotation ; c) entre la deuxième protubérance et la sortie du disposi- tif de fausse torsion, ledit passage relativement étroit et incliné est constitué par une sorte de fente inclinée, la mèche en cours de travail étant en contact avec les parois de cette fente; b) the device comprises, inside the aforesaid cavity, two protuberances, placed one above the other, the first having a profile of contact with the wick which coincides substantially with the axis of rotation of the device while the second protuberance extends from the opposite side and so as to <Desc / Clms Page number 12> exceed said axis of rotation; c) between the second protuberance and the outlet of the false torsion device, said relatively narrow and inclined passage is formed by a kind of inclined slot, the bit being worked being in contact with the walls of this slot; d) au dispositif est adjoint une arrivée d'air sous légère pression qui forme un courant d'air soufflé continu et d'inten- sité relativement faible, propre à assurer, d'une part, l'enga- gement automatique et instantané de la mèche en cas de rupture de cette dernière et, d'autre part, le nettoyage des organes pour les débarrasser des poussières qui, autrement, pourraient s'y accumuler; e) le dispositif comporte une tuyère fixe, à section annu- laire, pour le passage de l'air de soufflage dirigé dans le sens de défilement de la mèche et, éventuellement, un écran arrière, en forme d'entonnoir, ouvert vers l'avant et situé au ras du cylindre alimenteur arrière; f) le dispositif comporte deux lumières latérales opposées, au-dessous desquelles et entre lesquelles se trouve la fente inclinée que traverse la mèche en cours de traitement; d) to the device is added an air inlet under slight pressure which forms a continuous blown air current and of relatively low intensity, capable of ensuring, on the one hand, the automatic and instantaneous engagement of the device. the wick in case of breakage of the latter and, on the other hand, the cleaning of the parts to rid them of the dust which, otherwise, could accumulate there; e) the device comprises a fixed nozzle, with annular section, for the passage of the blowing air directed in the direction of travel of the wick and, optionally, a rear screen, in the form of a funnel, open towards the 'front and located flush with the rear feed cylinder; f) the device has two opposite side openings, below and between which is the inclined slot through which the wick is being processed; g) le dispositif comporte un passage relativement large et sensiblement axial, ainsi qu'un trou transversal qui forme ainsi deux ouvertures latérales, et enfin une fente tangente audit trou transversal; h) le passage relativement grand et sensiblement axial est constitué par un trou incliné par rapport à l'axe de rotation et à bords arrondis, propre à amorcer l'introduction de la mèche dans le dispositif, afin de constituer une arête d'appui pour la mèche approximativement suivant l'axe de rotation; i) le dispositif comporte, à la sortie de la mèche, une sur- face de guidage sensiblement concentrique à l'axe de rotation,.; g) the device comprises a relatively wide and substantially axial passage, as well as a transverse hole which thus forms two lateral openings, and finally a slot tangent to said transverse hole; h) the relatively large and substantially axial passage consists of a hole inclined relative to the axis of rotation and with rounded edges, suitable for initiating the introduction of the drill bit into the device, in order to constitute a bearing edge for the bit approximately along the axis of rotation; i) the device comprises, at the outlet of the drill bit, a guide surface substantially concentric to the axis of rotation,. <Desc/Clms Page number 13> j) la surface de guidage est constituée par une gorge à section transversale sensiblement triangulaire et dont la posi- tion est telle, par rapport à l'axe de rotation;, que la mèche, quel qu'en soit le titre, se maintienne sensiblement sur l'axe de rotation k) l'arête d'au moins une des protubérances susdites, pré- vues à 1 intérieur du dispositif, présente au centre une légère encoche de guidage propre à assurer le centrage de la mèche; 1) un écran s'étend en regard de la ou des ouvertures laté- rales et permet de faire dévier vers le bas le jet d'air qui sort de ces ouvertures. <Desc / Clms Page number 13> j) the guide surface is formed by a groove with a substantially triangular cross section and the position of which is such, with respect to the axis of rotation ;, that the bit, whatever its size, remains substantially on the axis of rotation k) the edge of at least one of the aforesaid protuberances, provided inside the device, has in the center a slight guide notch suitable for ensuring the centering of the drill bit; 1) a screen extends opposite the side opening (s) and makes it possible to deflect downwards the jet of air which leaves these openings. L'invention vise plus particulièrement certains modes d'ap- plication, ainsi que certains modes de réalisation, desdits dis- positifs de fausse torsion; et elle vise plus particulièrement encore:, et ce à titre de produits industriels nouveaux, les dis- ' positifs de fausse torsion du genre en question comportant appli cation des caractéristiques susditesles éléments et outils spéciaux propres à leur établissement, les métiers à filer com- portant de semblables dispositifs!, ainsi que les filés textiles obtenus à 1 aide de ces dispositifs. The invention relates more particularly to certain modes of application, as well as certain embodiments, of said false torsion devices; and it targets more particularly still :, and this as new industrial products, the false torsion devices of the kind in question comprising the application of the aforesaid characteristics the special elements and tools specific to their establishment, the spinning machines. carrying similar devices !, as well as the textile yarns obtained using these devices.
BE565364D BE565364A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE565364A true BE565364A (en)

Family

ID=185900

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE565364D BE565364A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE565364A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3204396A (en) * 1961-08-21 1965-09-07 Us Rubber Co Method for texturing thermoplastic yarn and apparatus

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3204396A (en) * 1961-08-21 1965-09-07 Us Rubber Co Method for texturing thermoplastic yarn and apparatus

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA2107670C (en) Device for sheating a filiform material with a molten substance
CH616967A5 (en)
BE565364A (en)
FR2651719A1 (en) DEVICE FOR COATING FIBERS OF A BEAM WITH RESIN.
FR2543175A1 (en) THREAD TENSIONER FOR RECTILINE MACHINES
BE1014505A3 (en) Shutter device and bead for such device.
FR2480315A1 (en) DEVICE FOR PRODUCING EFFECT YARNS
WO2005010251A2 (en) Machine for yarn cabling/twisting and continuous setting
FR2481153A1 (en) Drawing ring and mandrel for variable thickness tube - has stepped drawing ring of min. ID to suit mandrel dia.
EP1332252A1 (en) Installation for producing a spunbonded fabric web whereof the diffuser is distant from the drawing slot device
WO2002046506A1 (en) Method and device for making a strand comprising glass filaments
EP0387129B1 (en) Needle for performing operations with yarns, slivers and flexible strands, and device for the use of such a needle
FR2739107A1 (en) Yarn texturising appts.
FR2461035A1 (en) False twisting device - where compressed air is fed into cylindrical hole in block
FR2721536A1 (en) System for atomising liquid
FR2724396A1 (en) DEVICE FOR CONVERTING A LARGE FIBER WEB INTO A FIBER STRIP
EP0083897B1 (en) Method, device and plant for removing a fibre sliver after its wet-treatment
FR2706329A1 (en) Pneumatic sprayer of flat spray coating product.
FR2531934A1 (en) Conveyor belt
BE542006A (en) Improvements made to devices for carrying out a thorough drawing of spinning rovings composed of carded or combed textile fibers, by applying a false twist
FR2753458A1 (en) Replaceable plastic sleeves for the top rollers on a spinning machine which is 0.5-2 mm less than the radius of the edge sections.
FR2625943A1 (en) Method for producing composite belts, and composite belts obtained
BE472948A (en)
FR2633315A1 (en) FIBER FILTERING PROCESS RELEASED FROM A LINEAR TEXTILE STRUCTURE BASED ON DISCONTINUOUS FIBERS AND DEVICE FOR IMPLEMENTING SAID METHOD
WO2023002051A1 (en) Component for motor vehicle tank