BE562741A - - Google Patents

Info

Publication number
BE562741A
BE562741A BE562741DA BE562741A BE 562741 A BE562741 A BE 562741A BE 562741D A BE562741D A BE 562741DA BE 562741 A BE562741 A BE 562741A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
construction
studs
elements
cap
coupling member
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE562741A publication Critical patent/BE562741A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E04BUILDING
    • E04CSTRUCTURAL ELEMENTS; BUILDING MATERIALS
    • E04C3/00Structural elongated elements designed for load-supporting
    • E04C3/30Columns; Pillars; Struts
    • E04C3/32Columns; Pillars; Struts of metal
    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E04BUILDING
    • E04CSTRUCTURAL ELEMENTS; BUILDING MATERIALS
    • E04C3/00Structural elongated elements designed for load-supporting
    • E04C3/38Arched girders or portal frames
    • E04C3/40Arched girders or portal frames of metal

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Architecture (AREA)
  • Civil Engineering (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Joining Of Building Structures In Genera (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention concerne des éléments de construc- tion ainsi que des constructions faites de ces éléments, et elle vise à procurer une forme   drôlement   de construction et différentes combinaisons d'éléments de ce genre avec d'autres pièces pour former des constructions de support de différents genres, spéciale- ment mais pas exclusivement des constructions de support du type chèvre. 



   Suivant une particularité de la présente invention, un élément que l'on utilise pour monter une construction de support se présente sous forme d'une poutrelle comprenant deux parties oblongues approximativement droites dont les extrémités adjacentes se raccor- dent l'une à l'autre et dont les axes longitudinaux forment entre 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 eux un angle obtus, et un dispositif qui permet de relier de laçon aisément détachable une extrémité de l'élément   à   un organe d'accouplement. L'organe d'accouplement est de préférence construit de manière à pouvoir être également relié à une extrémité d'un ou de plusieurs éléments semblables de telle façon que les deux ou plu- sieurs éléments et l'organe d'accouplement, lorsqu'ils sont assemblé% forment une construction de support du type chèvre. 



   La forme de l'élément ou de chaque élément suivant l'in- vention incorporé dans une construction du type chèvre, comme mentionné plus haut, peut varier considérablement mais chaque partie de l'élément comprend de préférence trois organes longitudinaux, qui se présentent par exemple sous forme de tubes ou de barres, les trois organes longitudinaux d'une partie se raccordant aux organes longitudinaux correspondants de l'autre partie, par exemple en étant construits d'une seule pièce avec ces derniers, tandis que les trois organes longitudinaux de chaque partie sont réunis les uns aux autres aux extrémités opposées de l'élément complet.

   Les trois organes longi- tudinaux d'une ou des deux parties sont en outre de préférence reliés 'les uns aux autres au point de jonction des deux parties ou près de ce point par des contre-fiches, des entretoises ou   l'équivalent,   qui maintiennent les organes fixes les uns par rapport aux autres au point de jonction ou près de ce point. 



   Chaque extrémité de l'élément ou de chaque élément est de préférence usinée de façon à pouvoir être aisément attachée à une partie appropriée de sorte que, tandis qu'une extrémité, c'est-à- dire l'extrémité qui doit être l'extrémité inférieure, de chaque élément peut être facilement reliée d'une façon aisément détachable à un organe d'accouplement comme mentionné plus haut, l'autre extrémité puisse être aisément reliée à un organe formant pied, un organe portant une roue de support ou une roulette orientable ou une construction de base.

   La façon d'usiner un élément suivant l'in- vention pour l'attacher à un organe d'accouplement peut varier, mais dans un agencement préféré, l'élément est pourvu, à une extrémité, 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 d'une douille tubulaire qui s'étend approximativement dans le sens longitudinal de la partie adjacente de l'élément et qui est destinée à recevoir un goujon prévu sur l'organe d'accouplement, un dispositif étant prévu pour bloquer le goujon dans la douille. 



  Ainsi, suivant une autre particularité de la présente invention, un organe d'accouplement destiné à être utilisé avec des éléments con- formes à l'invention peut comprendre une calotte   d'où partent,   angulairement disposés les uns par rapport aux autres, deux ou plusieurs goujons destinés à être engagés dans les douilles prévues, aux extrémités de deux ou plusieurs éléments de ce genre, les axes des goujons étant disposés approximativement sur la surface d'un cône coaxial à la calotte, un organe de blocage en forme de disque qui peut attaquer les parties intérieures des éléments près de la calotte et un dispositif à vis ou autre servant à rapprocher l'organe de blocage de la calotte pour attaquer ces parties intérieures des éléments   et les   serrer par friction sur les goujons. 



   Dans un agencement de ce genre, suivant une autre particu- larité de la présente invention, la calotte porte de préférence trois ou plusieurs goujons répartis autour de son axe sous des angles inégaux de sorte que l'on peut disposer angulairement de différentes façons autour de la calotte un certain nombre d'éléments suivant 1' invention,inférieur au nombre de goujons, en   engageant'les   douilles . des éléments sur des goujons convenablement choisis. 



   Ainsi, par exemple, lorsque la construction achevée comprenant des éléments suivant   l'invention   comporte trois éléments de ce genre, la calotte peut porter quatre goujons ou davantage, répartis angulairement autour de l'axe de la calotte de telle façon que les trois éléments puissent, soit être uniformément répartis au- tour de la calotte, soit être répartis angulairement de deux façons différentes. De plus, en prévoyant un grand nombre de goujons et/ou en   modifiant 1 eur   répartition angulaire les uns par rapport aux au- tres, on peut avoir un grand nombre de répartitions angulaires différentes de ces trôis éléments autour de la calotte. 



   Les extrémités des éléments destinées à former les extré- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

   mités   inférieures peuvent être usinées de différentes façons pour être attachées à des pieds, des roulettes ou d'autres   constructions!   mais il est p référable dans la plupart des cas de prévoir une fixation de ce genre en munissant les extrémités inférieures des éléments de douilles tubulaires qui s'étendent approximativement parallèlement au sens longitudinal de la partie adjacente de l'élé- ment et qui sont destinées à recevoir des goujons portant des pieds ou des roulettes ou qui se dressent sur une base de support.. La fixation des différentes formes de pieds ou de roulettes ou la fixa- tion des extrémités inférieures des éléments à une base peuvent ainsi être exécutées simplement et rapidement. 



   En outre, lorsque les extrémités supérieures des élé- ments sont également pourvues de douilles tubulaires destinées à être attachées à un organe d'accouplement pourvu de goujons, de la façon décrite plus haut, l'assemblage et le montage d'une structure de support comprenant des éléments conformes à l'invention et la fixation des extrémités inférieures des éléments à des pieds appropriés ou à une base de support suivant le cas,peuvent être   exécutés   simplement et rapidement. 



   Dans certains cas, des entretoises détachables peuvent être prévues qui permettent de réunir les uns aux . autres deux ou plusieurs éléments formant une construction suivant l'invention à des points situés près des jonctions des deux parties des élé- ments, à l'effet d'augmenter la rigidité. 



   De plus, dans certains cas, les deux parties de chaque élément peuvent être détachables l'une de l'autre pour faciliter l'entreposage et   le   transport, et dans le cas où les deux parties de chaque élément sont construites de cette façon, une ou plusieurs allonges intermédiaires peuvent être prévues, être insérées entre les deux parties de chaque élément et être attachées à 1 eurs extrémités à ces deux parties de manière à former avec celles-ci un élément plus long, si et quand on le désire. 



   Dans une variante suivant une autre particularité de la 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 présente invention, dans laquelle chaque élément comprend trois, organes longitudinaux comme décrit plus haut, le plus long des trois organes longitudinaux c'est-à-dire l'organe qui est disposé sur le côté extérieur de chaque élément dans une construction de chèvre comprenant deux ou plusieurs éléments suivant l'invention, peut se présenter sous forme d'un organe de tension flexible tel   qu'un,   fil métallique, et dans ce cas les extrémités adjacentes des deux autres organes longitudinaux de chaque partie de l'élément peuvent être articulées l'une à l'autre de manière à permettre aux deux parties de l'élément d'être repliées l'une sur l'autre lorsqu'on le désire,

   
On donnera ci-après une description d'une forme d'élément de construction suivant l'invention ainsi que de différentes constructions, également suivant l'invention, comprenant un certain nombre d'éléments de ce genre combinés avec d'autres pièces. 



   Dans les dessins annexés : la Fig. 1 est une vue en élévation d'un tripode (dans le sens de la flèche de la Fig. 2 ; la Fig. 2 est une vue en plan de la .construction de la Fig. 1; la Fig. 3 est une élévation de côté de l'organe d'accou- plement de cette construction, à une plus grande échelle ; la Fig. 4 est une vue en plan à une échelle encore agran- die de la calotte de l'organe d'accouplement; la Fig. 5 est une coupe en élévation de côté suivant la ligne 5-5 de la Fig.   4;   les Figs. 6, 7,8 et 9 sont des vues en perspective de différentes formes de pieds détachables; la Fig. 10 est une vue en perspective d'une base de sup- port mobile pour un tripode, montrant les extrémités inférieures des trois éléments;

   et, les Figs. 11 et 12 sont respectivement une élévation de côté et une vue en plan d'une variante comprenant une poutrelle de liaison horizontale. 



    @   

 <Desc/Clms Page number 6> 

 
Chaque élément de construction a la forme d'une poutrelle comprenant deux parties d'extrémité semblables approximativement droites 10, 11 dont les axes forment entre eux un angle obtus de 130  à 1500 au milieu 12 de la poutrelle. La poutrelle se compose de trois tubes 13,   14   et 15 qui s'étendent chacun sur toute la longueur de la poutrelle et qui comprennent chacun deux parties approximativement droites allant chacune d'une extrémité de la pou- trelle au milieu 12 de cette dernière, les tubes étant disposés tout près les uns des autres et étant reliés les uns aux autres aux extrémités de la poutrelle,

   tandis que les parties des tubes formant chaque moitié 10 ou 11 de la poutrelle font entre elles un petit angle de sorte que la distance qui les sépare augmente progres- sivement à partir de chaque extrémité de la poutrelle vers le milieu de cette dernière, où elles sont approximativement également espacées les unes des autres, et où lorsqu'on les regarde en coupe, elles sont disposées aux coins d'un triangle équilatéral. Les deux tubes   13,14   ont pratiquement la même forme et constituent en fait le coté intérieur de la poutrelle tandis que l'autre tube 15 est un peu plus long et constitue le côté extérieur de cette poutrelle, le coté intérieur se rapportant évidemment au côté qui, si la poutrelle était cintrée au lieu de former un angle obtus, serait concave. 



  En variante, les deux tubes 13, 14, constituant le côté intérieur de là poutrelle peuvent être également espacés du tube 15 constituant le coté extérieur de la poutrelle, au milieu de cette dernière, mais peuvent être séparés les uns des autres par un espace plus petit ou plus grand que celui qui les sépare du tube constituant le côté extérieur delà poutrelle, de sorte que lorsqu'on les regarde en coupe, les tubes sont disposés aux sommets d'un triangle isocèle. 



   A chaque extrémité, les trois tubes de la poutrelle sont rigidement reliés à des douilles tubulaires 16, 17, qui s'étendent à peu près parallèlement à la partie d'extrémité adjacente de la poutrelle mais sont inclinées légèrement vers l'axe de chaque partie de la poutrellede telle façon que lorsqu'elles sont assemblées, les douilles inférieures 17 soient verticales. Dans cet exemple, 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 lorsque les deux parties de la poutrelle font entre elles un angle de 135 , les douilles à chaque extrémité sont inclinées vers l'intérieur par rapport aux axes d'un angle de 8 .

   Lorsque la douille inférieure est verticale,la partie inférieure 10 de la poutrelle est légère- ment inclinée vers l'extérieur, comme le montre la Fig.l, et la douil- le supérieure 16 est inclinée de 29  sur la verticale.L'inclinaison vers l'extérieur de la partie inférieure de chaque élément est avan- tageuse pou.r laisser plus de place, en particulier lorsqu'il faut déplacer un objet latéralement entre les trois éléments d'un tripode, comme le fait ressortir la Fig. 1. Au milieu de la longueur de la poutrelle, ces trois tubes sont rigidement reliés les uns aux autres par une plaque triangulaire ou en forme de V 18 qui sert ainsi à maintenir les tubes espacés de distances fixes les uns des autres au milieu de la poutrelle.

   D'autres plaques d'espacement plus petites   19,   20 sont fixées aux tubes en des points intermédiaires de la longueur des deux parties de la poutrelle. Chaque élément a ainsi dans l'ensemble la forme d'un berceau ou d'un canot ce qui permet d' empiler un certain nombre de ces éléments emboîtés les uns dans les autres, de façon à occuper un espace minimum. Dans la construc- tion représentée sur les Figs. 1 et 2, trois éléments de ce genre sont combinés avec un organe d'accouplement qui permet de relier entre elles les extrémités (ci-après dénommées extrémités supérieures) des éléments rigidement mais de façon détachable.

   L'organe d'accou- plement montré sur les Figs. 3, 4 et 5 comprend une calotte qui se présente sous forme d'un bloc 21 circulaire en plan et percé d'un trou central taraudé 22, auquel sont rigidement attachés une série de goujons 23 qui s'étendent vers le bas et vers l'exté- rieur et dont les axes sont disposés sur la surface d'un cône imaginaire. L'axe de chaque goujon forme un angle de 29  avec la verticale (c'est-à-dire avec l'axe de la calotte). Cet angle est en général approximativement égal à 180  moins l'angle que les deux parties d'extrémités 10, 11 de chaque élément font l'une avec l'autre au milieu 12.

   Lorsque les douilles 16, 17 sont inclinées vers les axes des deux parties de l'élément,, comme dans cet exemple, 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 l'angle ainsi   calculé   doit être diminué de la somme des angles que font les deux douilles avec ces axes, afin de maintenir les douilles inférieures verticales. 



   Les goujons 23 ont un diamètre tel qu'ils s'engagent librement mais étroitement dans les douilles 16 aux extrémités supérieures des éléments .de construction ce qui permet de faire glis- ser les douilles prévues aux extrémités supérieures des deux ou trois éléments sur des goujons appropriés et les extrémités adjacentes des éléments seront alors calées angulairement par les ergots par rapport à l'organe   d'accouplement.   L'organe d'accouplement comprend un dispositif de serrage servant à bloquer les douilles, ce dispositif de fixation comprenant, par exemple un disque 24 de diamètre tel que lorsqu'il est placé dans l'espace séparant les goujons, il puisse attaquer les surfaces adjacentes des douilles,

   et un boulon de serrage central fileté 25 qui traverse le disque et se visse dans le trou taraudé dans la calotte 21 de manière que l'on puisse rapprocher le disque 24 de la calotte pour l'amener à serrer les douilles mentionnées plus haut. 



   Le nombre de goujons 23 prévus sur la calotte peut avoir considérablement et leur disposition angulaire les uns par rapport aux autres autour de l'axe de la calotte peut être choisie de façon à procurer un grand nombre de variantes dans les dispositions angu- laires des éléments de construction, dont les douilles sont engagées sur des goujons choisis. De plus, dans certains cas, on peut prévoir des jeux de goujons dont les axes sont disposés sur des cônes imagi- naires ayant des angles d'ouverture différents de manière à pouvoir modifier le degré "d'ébrasement"des éléments de   construction, dont   les douilles sont engagées sur les goujons. Dans l'exemple montré sur la Fig. 5, les cinq goujons prévus sont espacés les uns des autres d'un angle (vu en plan) de   50 ,   80 , 70 , 60  et 100 .

   Cet agencement permet le choix d'une grande variété de positions de deux ou trois éléments. En variante ou en outre, il peut être souhaitable de prévoir un goujon diamétralement opposé à un des goujons existant, comme montré en pointillé en 26 sur la Fig. 5. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   Dans chaque cas, l'extrémité inférieure du boulon de serrage 25 est avantageusement pourvue d'un anneau 27 auquel peut être relié un palan. 



   Il est clair que en reliant deux ou plusieurs éléments de construction à la calotte de la façon décrite plus haut, on peut produire une construction tripode ou quadripode qui, à l'aide d'un palan approprié relié à l'anneau ou crochet du boulon de serrage, peut être utilisée pour soulever des charges de différents genres, et que la possibilité de relier les éléments à la calotte sous différents angles permet de choisir différentes dispositions angu- laires selon le type de charge à soulever, ou d'autres nécessités. 



   On peut utiliser les douilles 17 aux extrémités inférieu- res des éléments de construction pour recevoir des goujons auxquels sont attachés des pieds appropriés. 



   Ainsi, sur la Fig. 6, le pied comprend un goujon 30 dont le diamètre lui permet de s'engager étroitement dans les douilles 17, et qui est fixé à une plaque de sol circulaire 31. 



  Sur la Fig. 7, le pied est identique et est en outre pourvu d'une pointe 32. Sur la fig. 8 une plaque 33 est reliée à un goujon 33 au moyen d'un joint à rotule 35. Sur la fig. 9, le pied est pourvu   d'une   roulette orientable 36. 



   La fig. 10 montre un chariot de support commun ou diable qui se présente sous forme d'un tube plié en U 37 pourvu de 3 goujons verticaux espacés sur lesquels peuvent être engagées les douilles 17 prévues aux extrémités inférieures des trois éléments. 



  Le diable comporte trois roues 38 et un bras de   remorquage   arti- culé 39. Le diable sert ainsi également à empêcher les extrémités inférieures des éléments de s'écarter les unes des autres ce qui tend à augmenter la charge qui peut être supportée sans danger par la chèvre. 



   Dans une variante représentée sur les Figs. 11 et 12, deux ou plusieurs ensembles de support, par exemple un ensemble du genre représenté sur les Figs. 1 et 2, et un autre qui ne comporte 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 que deux éléments ou poutrelles de support, sont reliés comme décrit plus haut à l'aide d'une poutrelle 40 qui s'étend horizontalement entre les organes d'accouplement respectifs et relie ces organes entre eux,de manière que la poutrelle soit supportée par les deux chèvres ainsi formées, s'étende entre celles-ci, et constitue ainsi un rail de support pour un palan   41   qui peut, si on le désire, se déplacer le long de la poutrelle. 



   Comme mentionné plus haut, on peut prévoir dans certaines cas des organes supplémentaires qui permettent de relier deux ou plusieurs éléments de construction suivantl'invention, combinés avec un organe d'accouplement comme décrit plus haut, les uns aux autres à environ leur mi-longueur à l'effet d'augmenter la résistance de la chèvre ainsi formée, à la tendance que présentent ses deux ou trois éléments à s'écarter les uns des autres et ainsi d'augmenter la charge qui peut être supportée sans danger. 



   En outre, dans certains cas, on peut prévoir des éléments auxiliaires droits supplémentaires consistant chacun en trois tubes dont 1 es extrémités sont réunies par des organes appropriés triangu- laires ou autres, de manière à être espacées les unes des autres d'une   façôn   analogue à l'espacement des tubes au milieu de chaque élément principal, et les éléments principaux peuvent être construits de façon à pouvoir être séparés à leur milieu en deux moitiés et à permettre alors d'intercaler un élément droit auxiliaire entre les deux moitiés pour former un élément de construction plus long com- plètement monté suivant l'invention.

   Dans un agencement de'ce genre, la liaison entre les deux moitiés de l'élément principal et de l'élément auxiliaire inséré peut se faire par des raccords à douille et à goujon reliant les extrémités adjacentes des tubes, l'agencement étant tel, dans ce cas, que pendant l'emploi, la charge exercée sur les raccords à goujon et à douille est approximativement parallèle aux axes des goujons et des douilles.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to building elements as well as constructions made of such elements, and it aims to provide a funny form of construction and various combinations of such elements with other parts to form support constructions of the same. different genera, especially but not exclusively goat-type support constructions.



   In accordance with a feature of the present invention, an element which is used for mounting a support construction is in the form of a joist comprising two approximately straight elongated portions, the adjacent ends of which connect to each other. and whose longitudinal axes form between

 <Desc / Clms Page number 2>

 them an obtuse angle, and a device which makes it possible to connect easily detachable lesson one end of the element to a coupling member. The coupling member is preferably constructed so that it can also be connected to one end of one or more similar elements such that the two or more elements and the coupling member, when are assembled to form a goat-type support construction.



   The shape of the element or of each element according to the invention incorporated in a construction of the goat type, as mentioned above, can vary considerably but each part of the element preferably comprises three longitudinal members, which are presented by example in the form of tubes or bars, the three longitudinal members of one part connecting to the corresponding longitudinal members of the other part, for example by being constructed in one piece with the latter, while the three longitudinal members of each part are joined to each other at opposite ends of the complete element.

   The three longitudinal members of one or both parts are further preferably connected to each other at or near the point of junction of the two parts by struts, spacers or the like, which keep the members fixed relative to each other at or near the junction point.



   Each end of the element or of each element is preferably machined so that it can be easily attached to a suitable part so that, while one end, i.e. the end which is to be the lower end, of each element can be easily connected in an easily detachable manner to a coupling member as mentioned above, the other end can be easily connected to a foot member, a member carrying a support wheel or a swivel castor or basic construction.

   The manner of machining a member according to the invention for attachment to a coupling member may vary, but in a preferred arrangement the member is provided at one end with

 <Desc / Clms Page number 3>

 a tubular sleeve which extends approximately in the longitudinal direction of the adjacent part of the element and which is intended to receive a stud provided on the coupling member, a device being provided for locking the stud in the sleeve .



  Thus, according to another feature of the present invention, a coupling member intended to be used with elements in accordance with the invention may comprise a cap from which, angularly arranged with respect to each other, two or several studs intended to be engaged in the sockets provided, at the ends of two or more elements of this kind, the axes of the studs being arranged approximately on the surface of a cone coaxial with the cap, a disc-shaped locking member which can attack the interior parts of the elements near the cap and a screw or other device for bringing the locking member closer to the cap to attack these interior parts of the elements and clamp them by friction on the studs.



   In an arrangement of this kind, according to another feature of the present invention, the cap preferably carries three or more studs distributed around its axis at unequal angles so that one can arrange angularly in different ways around it. the cap a certain number of elements according to the invention, less than the number of studs, by engaging the bushings. elements on appropriately chosen studs.



   Thus, for example, when the completed construction comprising elements according to the invention comprises three such elements, the cap may carry four or more studs, distributed angularly around the axis of the cap such that the three elements can , either be uniformly distributed around the cap, or be distributed angularly in two different ways. In addition, by providing a large number of studs and / or by modifying their angular distribution with respect to each other, it is possible to have a large number of different angular distributions of these three elements around the cap.



   The ends of the elements intended to form the ends

 <Desc / Clms Page number 4>

   Lower moths can be machined in a number of ways to attach to legs, casters or other constructions! but in most cases it is referable to provide such a fastening by providing the lower ends of the elements with tubular sockets which extend approximately parallel to the longitudinal direction of the adjacent part of the element and which are intended to receive studs carrying legs or casters or which stand on a support base. Fixing the different shapes of legs or castors or fixing the lower ends of the elements to a base can thus be carried out simply and quickly.



   Further, when the upper ends of the elements are also provided with tubular sockets for attachment to a coupling member provided with studs, in the manner described above, the assembly and mounting of a support structure comprising elements according to the invention and the fixing of the lower ends of the elements to suitable feet or to a support base as the case may be, can be carried out simply and quickly.



   In some cases, detachable spacers can be provided which allow to join together. other two or more elements forming a construction according to the invention at points situated near the junctions of the two parts of the elements, in order to increase the rigidity.



   Additionally, in some cases, the two parts of each element may be detachable from each other for easy storage and transportation, and in the event that both parts of each element are constructed this way, a or more intermediate extensions can be provided, be inserted between the two parts of each element and be attached at 1 their ends to these two parts so as to form therewith a longer element, if and when desired.



   In a variant according to another particularity of the

 <Desc / Clms Page number 5>

 present invention, in which each element comprises three, longitudinal members as described above, the longest of the three longitudinal members that is to say the member which is arranged on the outer side of each member in a goat construction comprising two or more elements according to the invention, can be in the form of a flexible tension member such as a metal wire, and in this case the adjacent ends of the other two longitudinal members of each part of the element can be hinged to each other so as to allow the two parts of the element to be folded over one another when desired,

   
A description will be given below of one form of building element according to the invention as well as of various constructions, also according to the invention, comprising a number of such elements combined with other parts.



   In the accompanying drawings: FIG. 1 is an elevational view of a tripod (in the direction of the arrow in Fig. 2; Fig. 2 is a plan view of the construction of Fig. 1; Fig. 3 is an elevation view of the construction of Fig. 1; side of the coupling member of this construction, on a larger scale, Fig. 4 is a plan view on a still enlarged scale of the cap of the coupling member; Fig. 5 is a side elevational sectional view taken along line 5-5 of Fig. 4; Figs. 6, 7,8 and 9 are perspective views of different shapes of detachable legs; Fig. 10 is a side view. perspective of a movable support base for a tripod, showing the lower ends of the three elements;

   and, Figs. 11 and 12 are a side elevation and a plan view, respectively, of a variant including a horizontal connecting beam.



    @

 <Desc / Clms Page number 6>

 
Each construction element has the form of a joist comprising two similar approximately straight end portions 10, 11 whose axes form between them an obtuse angle of 130 to 1500 in the middle 12 of the joist. The joist is made up of three tubes 13, 14 and 15 which each extend over the entire length of the joist and which each comprise two approximately straight parts each extending from one end of the bin to the middle 12 of the latter, the tubes being arranged very close to each other and being connected to each other at the ends of the beam,

   while the parts of the tubes forming each half 10 or 11 of the joist make a small angle between them so that the distance between them increases progressively from each end of the joist towards the middle of the latter, where they are approximately equally spaced from each other, and where when viewed in section, they are arranged at the corners of an equilateral triangle. The two tubes 13, 14 have practically the same shape and in fact constitute the inner side of the beam while the other tube 15 is a little longer and constitutes the outer side of this beam, the inner side obviously relating to the side. which, if the joist were arched instead of forming an obtuse angle, would be concave.



  As a variant, the two tubes 13, 14, constituting the inner side of the beam may be equally spaced from the tube 15 constituting the outer side of the beam, in the middle of the latter, but may be separated from each other by a more space. smaller or larger than that which separates them from the tube constituting the exterior side of the beam, so that when viewed in section, the tubes are arranged at the vertices of an isosceles triangle.



   At each end, the three tubes of the joist are rigidly connected to tubular sockets 16, 17, which extend roughly parallel to the adjacent end part of the joist but are inclined slightly towards the axis of each part. of the joist such that when assembled, the lower bushings 17 are vertical. In this example,

 <Desc / Clms Page number 7>

 when the two parts of the joist make an angle of 135 to each other, the bushes at each end are inclined inwards with respect to the axes at an angle of 8.

   When the lower bush is vertical, the lower part 10 of the joist is inclined slightly outward, as shown in Fig. 1, and the upper bush 16 is inclined by 29 to the vertical. towards the outside of the lower part of each element is advantageous to leave more room, in particular when it is necessary to move an object laterally between the three elements of a tripod, as shown in FIG. 1. In the middle of the length of the joist, these three tubes are rigidly connected to each other by a triangular or V-shaped plate 18 which thus serves to keep the tubes spaced at fixed distances from each other in the middle of the beam. beam.

   Other smaller spacer plates 19, 20 are attached to the tubes at intermediate points along the length of the two parts of the joist. Each element thus has the overall shape of a cradle or a canoe which makes it possible to stack a certain number of these elements nested one inside the other, so as to occupy a minimum space. In the construction shown in Figs. 1 and 2, three such elements are combined with a coupling member which makes it possible to connect the ends (hereinafter referred to as upper ends) of the elements rigidly but detachably together.

   The coupling member shown in Figs. 3, 4 and 5 comprises a cap which is in the form of a circular block 21 in plan and pierced with a central threaded hole 22, to which are rigidly attached a series of studs 23 which extend downwards and to the left. 'exterior and whose axes are arranged on the surface of an imaginary cone. The axis of each stud forms an angle of 29 with the vertical (that is to say with the axis of the cap). This angle is generally approximately equal to 180 minus the angle that the two end portions 10, 11 of each element make with each other in the middle 12.

   When the sockets 16, 17 are inclined towards the axes of the two parts of the element ,, as in this example,

 <Desc / Clms Page number 8>

 the angle thus calculated must be reduced by the sum of the angles which the two bushes make with these axes, in order to keep the lower bushes vertical.



   The studs 23 have a diameter such that they engage freely but tightly with the sockets 16 at the upper ends of the building elements which allows the sockets provided at the upper ends of the two or three elements to slide over the studs. appropriate and the adjacent ends of the elements will then be angularly wedged by the lugs relative to the coupling member. The coupling member comprises a clamping device serving to block the bushings, this fixing device comprising, for example a disc 24 of diameter such that when it is placed in the space between the studs, it can attack the surfaces. adjacent sockets,

   and a threaded central clamping bolt 25 which passes through the disc and screws into the threaded hole in the cap 21 so that the disc 24 can be brought closer to the cap to cause it to tighten the bushings mentioned above.



   The number of studs 23 provided on the cap may have a considerable number and their angular arrangement with respect to each other around the axis of the cap may be chosen so as to provide a large number of variations in the angular arrangements of the elements. construction, whose sockets are engaged on selected studs. In addition, in certain cases, sets of studs may be provided, the axes of which are arranged on imaginary cones having different opening angles so as to be able to modify the degree of "splay" of the construction elements, including the sockets are engaged on the studs. In the example shown in FIG. 5, the five studs provided are spaced from each other at an angle (seen in plan) of 50, 80, 70, 60 and 100.

   This arrangement allows the choice of a wide variety of positions of two or three elements. Alternatively or additionally, it may be desirable to provide a stud diametrically opposed to one of the existing studs, as shown in dotted lines at 26 in FIG. 5.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   In each case, the lower end of the clamping bolt 25 is advantageously provided with a ring 27 to which a hoist can be connected.



   It is clear that by connecting two or more construction elements to the shell in the manner described above, one can produce a tripod or quadrupod construction which, by means of a suitable hoist connected to the ring or hook of the bolt clamp, can be used to lift loads of different kinds, and that the possibility of connecting the elements to the cap at different angles makes it possible to choose different angular arrangements according to the type of load to be lifted, or other necessities.



   The sockets 17 at the lower ends of the building elements can be used to receive studs to which suitable feet are attached.



   Thus, in FIG. 6, the foot includes a stud 30, the diameter of which allows it to engage closely with the sockets 17, and which is attached to a circular floor plate 31.



  In Fig. 7, the foot is identical and is furthermore provided with a point 32. In FIG. 8 a plate 33 is connected to a stud 33 by means of a ball joint 35. In FIG. 9, the foot is provided with a swivel castor 36.



   Fig. 10 shows a common support carriage or hand cart which is in the form of a folded U-tube 37 provided with 3 spaced vertical studs on which can be engaged the sockets 17 provided at the lower ends of the three elements.



  The hand truck has three wheels 38 and an articulated tow arm 39. The hand truck thus also serves to prevent the lower ends of the elements from moving away from each other which tends to increase the load which can be safely supported by the hand truck. the goat.



   In a variant shown in Figs. 11 and 12, two or more support assemblies, for example an assembly of the kind shown in Figs. 1 and 2, and another which does not include

 <Desc / Clms Page number 10>

 that two supporting elements or beams, are connected as described above with the aid of a beam 40 which extends horizontally between the respective coupling members and connects these members to each other, so that the beam is supported by the two goats thus formed, extends between them, and thus constitutes a support rail for a hoist 41 which can, if desired, move along the beam.



   As mentioned above, it is possible in certain cases to provide additional members which make it possible to connect two or more construction elements according to the invention, combined with a coupling member as described above, to each other at about their mid-length. the effect of increasing the resistance of the goat thus formed, the tendency of its two or three elements to move away from each other and thus increase the load which can be safely supported.



   In addition, in certain cases, additional straight auxiliary elements may be provided each consisting of three tubes, the ends of which are joined by suitable triangular or other members, so as to be spaced apart from each other in a similar fashion. to the spacing of the tubes in the middle of each main element, and the main elements can be constructed so that they can be separated in their middle into two halves and then allow an auxiliary straight element to be inserted between the two halves to form a longer construction element completely assembled according to the invention.

   In such an arrangement, the connection between the two halves of the main element and the inserted auxiliary element can be made by socket and stud connections connecting the adjacent ends of the tubes, the arrangement being such, in this case, that during use, the load exerted on the stud and socket connections is approximately parallel to the axes of the studs and sleeves.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS. CLAIMS. ---------------------------- 1.- Elément destiné à être utilisé pour monter une construction de support, caractérisé en ce qu'il a la forme d'une poutrelle comprenant deux parties oblongues approximativement droites dont les extrémités adjacentes sont reliées l'une à l'autre et dont les axes longitudinaux font entre eux un angle obtus, et un disposi- tif qui permet de relier une extrémité de l'élément d'une façon aisément détachable à un organe d'accouplement. ---------------------------- 1.- Element intended to be used for mounting a support construction, characterized in that it has the shape of a joist comprising two approximately straight oblong parts whose adjacent ends are connected to each other and whose longitudinal axes form an obtuse angle between them, and a device which makes it possible to connect one end of the element in an easily detachable manner to a coupling member. 2. - Elément de construction suivant la revendication 1, caractérisé en ce que chaque partie comprend trois organes longitu- dinaux qui se présentent par exemple sous forme de tubes, les- trois organes longitudinaux d'une partie étant reliés aux organes longi- tudinaux correspondants de l'autre partie par exemple en étant construits d'une seule pièce avec ces derniers, tandis que les trois organes longitudinaux de chaque partie sont réunis entre eux aux extrémités opposées de l'élément complet. 2. - Construction element according to claim 1, characterized in that each part comprises three longitudinal members which are for example in the form of tubes, the three longitudinal members of one part being connected to the corresponding longitudinal members. of the other part, for example by being constructed in one piece with the latter, while the three longitudinal members of each part are joined together at the opposite ends of the complete element. 3.- Elément de construction suivant la revendication 2, ¯ caractérisé en ce que les trois organes longitudinaux sont rigide- ment reliés entre eux près du point de jonction par un ou plusieurs éléments d'espacement rigides. 3. A construction element according to claim 2, ¯ characterized in that the three longitudinal members are rigidly interconnected near the junction point by one or more rigid spacing elements. 4.- Elément de construction suivant les revendications 1, 2, 3 ou 4, caractérisé en ce que les deux extrémités sont conformées de façon à pouvoir être aisément attachées à l'organe d'accouplement, et à un organe formant pied, respectivement. 4.- Construction element according to claims 1, 2, 3 or 4, characterized in that the two ends are shaped so that they can be easily attached to the coupling member, and to a foot member, respectively. 5. - Elément de construction suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que l'extrémité de l'élément qui est conformée pour être attachée à un organe d'accou- plement est pourvue d'un goujon ou d'une douille tubulaire qui s'étend approximativement dans le sens de la longueur de la partie adjacente de l'élément pour recevoir une douille ou un goujon prévus sur l'organe d'accouplement. 5. - Construction element according to any one of the preceding claims, characterized in that the end of the element which is shaped to be attached to a coupling member is provided with a stud or a A tubular socket which extends approximately lengthwise from the adjacent portion of the element to receive a socket or stud provided on the coupling member. 6.- Elément de construction suivant la revendication 5, caractérisé en ce que les deux extrémités de l'élément sont pour- <Desc/Clms Page number 12> vues de goujons ou de douilles tubulaires qui setendent approxima- tivement dans le sens longitudinal de la partie adjacente de l'élé- ment. 6.- A construction element according to claim 5, characterized in that the two ends of the element are for- <Desc / Clms Page number 12> views of studs or tubular bushings extending approximately longitudinally from the adjacent portion of the element. 7.- Elément de construction suivant la revendication 6, caractérisé en ce que les'deux goujons ou douilles sont inclinés vers l'intérieur par rapport au sens longitudinal des parties adja- centes de l'élément. 7.- A construction element according to claim 6, characterized in that les'deux studs or bushings are inclined inwardly relative to the longitudinal direction of the adjacent parts of the element. 8.- Construction comprenant en combinaison deux ou plusieurs éléments suivant l'une quelconque des revendications précé- dentes et un organe d'accouplement susceptible d'être relié d'une façon aisément détachable à une extrémité de deux ou plusieurs éléments de ce genre, caractérisée en ce que les extrémités adja- centes de ces éléments, lorsqu'ils sont assemblés, sont écartées coniquement les unes des autres. 8.- Construction comprising in combination two or more elements according to any one of the preceding claims and a coupling member capable of being connected in an easily detachable manner to one end of two or more elements of this type, characterized in that the adjacent ends of these elements, when assembled, are conically spaced from one another. 9. - Construction suivant la revendication 8, caractérisée en ce que l'organe d'accouplement comprend une calotte d'où partent, angulairement les uns par rapport aux autres, deux ou plusieurs gou- jons ou douilles dont les axes sont disposés approximativement sur la surface d'un cône imaginaire. 9. - Construction according to claim 8, characterized in that the coupling member comprises a cap from which depart, angularly relative to each other, two or more studs or bushings whose axes are disposed approximately on the surface of an imaginary cone. 10.- Construction suivant la revendication 9, caractérisée en ce que la disposition angulaire des goujons ou des douilles par- tant de la calotte est telle que les parties longitudinales infé- rieures de chaque élément de construction, lorsqu'ils sont assemblés, sont inclinées légèrement vers l'extérieur et écartées d'une verti- cale passant par la calotte. 10.- Construction according to claim 9, characterized in that the angular arrangement of the studs or bushings starting from the cap is such that the lower longitudinal parts of each construction element, when assembled, are inclined. slightly outwards and spaced vertically through the crown. 11.- Construction suivant les revendications 9 ou 10, caractérisée en ce que les axes des goujons ou douilles sur la calot- te sont disposés sur la surface d'un cône imaginaire, la moitié de l'angle du cône étant approximativement égale au supplément de l'anglE obtus formé entre 1 es deux parties de chaque élément de construc- tion moins la somme des angles que les goujons ou les douilles prévus aux extrémités de chaque élément de structure font avec les axes de ces deux parties de chaque élément. <Desc/Clms Page number 13> 11.- Construction according to claims 9 or 10, characterized in that the axes of the studs or bushes on the cap are disposed on the surface of an imaginary cone, half of the angle of the cone being approximately equal to the supplement. of the obtuse angle formed between the two parts of each building element minus the sum of the angles that the studs or the bushes provided at the ends of each structural element make with the axes of these two parts of each element. <Desc / Clms Page number 13> 12. - Construction suivant les revendications 9, 10 ou 11, caractérisée en ce que l'organe d'accouplement comprend un organe de blocage en forme de disque susceptible de venir en prise avec les parties intérieures des éléments près de la calotte, et un dispositif à vis ou analogue servant à rapprocher le disque de blocage de la calotte pour attaquer ces parties intérieures des élé- ments et les serrer par friction contre les goujons ou les douilles de la calotte. 12. - Construction according to claims 9, 10 or 11, characterized in that the coupling member comprises a disc-shaped locking member capable of engaging the inner parts of the elements near the cap, and a screw device or the like for bringing the locking disc closer to the cap in order to engage these interior parts of the elements and to clamp them by friction against the studs or the bushes of the cap. 13.- Construction suivant les revendications 9, 10,11 ou 12, caractérisée en ce que les goujons ou les douilles de la calotte sont circonférentiellement répartis autour de son axe en formant entre eux des angles inégaux. 13.- Construction according to claims 9, 10, 11 or 12, characterized in that the studs or the sockets of the cap are circumferentially distributed around its axis, forming between them unequal angles. 14.- Construction suivant l'une quelconque des revendi- cations 8, 9, 10, 11, 12, 13 ou 14, caractérisée en ce qu'elle comprend des pieds qui sont chacun pourvus de douilles ou de goujons qui viennent se placer dans des goujons ou des douilles correspon- dants prévus aux extrémités inférieures des éléments de construction. 14.- Construction according to any one of claims 8, 9, 10, 11, 12, 13 or 14, characterized in that it comprises feet which are each provided with sockets or studs which come to be placed in corresponding studs or bushings provided at the lower ends of the construction elements. 15. - Construction suivant l'une quelconque des revendica- tions 8, 9, 10, 11, 12,13 ou 14, caractérisée en ce qu'elle comprend une base commune pourvue d'un certain nombre de douilles ou de gou- jons verticaux destinés à engager des goujons ou des douilles cor- respondants prévus aux extrémités inférieures des éléments de construction. 15. - Construction according to any one of claims 8, 9, 10, 11, 12, 13 or 14, characterized in that it comprises a common base provided with a number of bushings or studs. verticals intended to engage corresponding studs or bushings provided at the lower ends of the construction elements. 16. - Construction suivant la revendication 15, caractéri- sée en ce que la base est montée sur roues. 16. - Construction according to claim 15, charac- terized in that the base is mounted on wheels. 17. - Elément de construction en substance comme décrit avec référence aux Figs. 1 et 2 des dessins annexés. 17. - Construction element substantially as described with reference to Figs. 1 and 2 of the accompanying drawings. 18. - Constructions en substance comme décrit avec réfé- rence aux Figs. 1 et 2, ou aux Figs. 11 et 12 des dessins annexés. 18. - Constructions substantially as described with reference to Figs. 1 and 2, or in Figs. 11 and 12 of the accompanying drawings.
BE562741D BE562741A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE562741A true BE562741A (en)

Family

ID=184232

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE562741D BE562741A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE562741A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4689932A (en) * 1985-11-06 1987-09-01 Zeigler Theodore Richard Portable shelter assemblies
USRE33710E (en) * 1985-11-06 1991-10-08 World Shelters, Inc. Portable shelter assemblies

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4689932A (en) * 1985-11-06 1987-09-01 Zeigler Theodore Richard Portable shelter assemblies
USRE33710E (en) * 1985-11-06 1991-10-08 World Shelters, Inc. Portable shelter assemblies

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1190963B1 (en) Frame for supporting containers with cylindrical symmetry
WO1981001321A1 (en) Adjustable self carrier stand for multiple use
WO2002073085A1 (en) Support device for liquid crystal flat screen
FR2821902A1 (en) SUPPORT DEVICE FOR A FLAT LIQUID CRYSTAL SCREEN
FR2601315A1 (en) FOLDABLE TRANSPORTATION DEVICE SUCH AS A TROLLEY FOR LONGIFORM OBJECTS
BE1013074A3 (en) Structure for garden swing self.
BE562741A (en)
EP0194215B1 (en) Junction for a scaffolding or similar construction and method of assembling it
EP0606807B1 (en) Supporting structure for mobile scaffold
FR2582361A1 (en) Device for the multidirectional assembly of lightweight framework
FR3007443A1 (en) DEVICE FOR PLACING A REMOVABLE AND / OR PLIABLE SHELTER
FR2732323A1 (en) BALLAST BLOCKS FOR CRANES AND ASSOCIATED FIXING DEVICE
EP0269538A1 (en) Draw-straighting arm and installation for straightening vehicle bodies or other deformed motor vehicle parts
FR2715956A1 (en) Telescopic column supported between ground and ceiling
FR2573968A1 (en) Piece of furniture comprising at least one underframe and one tray which can be separated
FR2556300A1 (en) Bag-carrying trolley, especially for hospital and hotel establishments
CH414460A (en) Support frames for stacking pallets
EP1167864A1 (en) Device for transport, handling and protection of bottles made of steel or similar
FR2754877A1 (en) Self-stabilising table base frame
FR2563993A1 (en) Collapsible and foldable wheelchair
FR2904350A1 (en) Sunshade leg, has stabilization parts assembled with respect to each other by threaded rod, and tube maintaining lower end of mast of sunshade, where tube has two fixation thumbwheels blocking sunshade mast
FR2781708A1 (en) FOLDABLE BICYCLE HOLDER
FR2751681A1 (en) Support for office partition
FR2619295A1 (en) Rack for agricultural tools
FR2789982A1 (en) Support frame for brewing vat has upper and lower frusto-conical shells with welded together connecting collars