BE551658A - - Google Patents

Info

Publication number
BE551658A
BE551658A BE551658DA BE551658A BE 551658 A BE551658 A BE 551658A BE 551658D A BE551658D A BE 551658DA BE 551658 A BE551658 A BE 551658A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
water
emi
silicate
weight
soluble
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Publication of BE551658A publication Critical patent/BE551658A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B41PRINTING; LINING MACHINES; TYPEWRITERS; STAMPS
    • B41NPRINTING PLATES OR FOILS; MATERIALS FOR SURFACES USED IN PRINTING MACHINES FOR PRINTING, INKING, DAMPING, OR THE LIKE; PREPARING SUCH SURFACES FOR USE AND CONSERVING THEM
    • B41N3/00Preparing for use and conserving printing surfaces
    • B41N3/03Chemical or electrical pretreatment
    • B41N3/038Treatment with a chromium compound, a silicon compound, a phophorus compound or a compound of a metal of group IVB; Hydrophilic coatings obtained by hydrolysis of organometallic compounds

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Printing Plates And Materials Therefor (AREA)

Description

       

  La présente invention concerne un cliché métallique d'impression planographique préalablement sensibilisé, du type décrit dans le brevet des Etats-Unis d'Amérique 2.714.066 du 26 juillet
1954, et elle concerne plus particulièrement un perfectionnement

  
à un cliché d'impression planographique du type décrit et son procédé d'obtention.

  
Dans le brevet précité, on décrit la préparation d'un cliché d'impression planographique fabriqué avec un métal de support en zinc ou en étain, par exemple, ou en un autre métal ampho-tère mais, de préférence, avec une tôle ou un clinquant d'aluminium qu'on sensibilise au moyen d'un composé diazo soluble dans l'eau, sensible à la lumière, du type formant une résine, après avoir silicaté la surface de la tôle ou du clinquant par un traitement avec un silicate de métal alcalin aqueux ou de l'acide silicique ayant

  
 <EMI ID=1.1> 

  
à améliorer la fixation de l'image sur la surface et à rendre celle, ci plus hydrophile, ainsi qu'à la stabiliser pour éviter la décomposition de la matière diazo sensible à la lumière et formant une image, afin de prolonger la durée de conservation du cliché sensibilisé, c'est-à-dire le temps compris entre la sensibilisation et l'utilisation.

  
Pour préparer le cliché lithographique en aluminium, préalablement sensibilisé, conformément aux moyens: généraux du brevet précité, on traite d'abord la tôle ou le clinquant en aluminium en zinc ou en étain avec du phosphate trisodique ou un produit analo-

  
 <EMI ID=2.1> 

  
les éléments d'alliage. Après ce traitement au phosphate trisodique, on enlève la crasse ou les autres matières laissées sur la surface du cliché par un traitement, par exemple à l'acide azotique, et l'on soumet alors la surface traitée de la tôle ou du clinquant en aluminium à une réaction avec une solution chaude d'un silicate aqueux d'un métal alcalin ou d'acide silicique aqueux pour former ce qu'on pense être un revêtement au silicate sur la surface de métal poreuse et préparée. La surface silicatée de cette manière est alors prête pour un revêtement consistant en un dépôt d'une pellicule d'un composé diazo sensible à la lumière, soluble dans lteau et formant une résine qu'on peut appliquer de diverses manières, comme décrit dans le brevet précité.

  
Bien qu'on obtienne un cliché lithographique satisfaisant en aluminium sensible à la lumière, les nombreuses phases du procédé augmentent beaucoup le prix de la préparation d'un cliché du type décrit, et la combinaison des phases aboutit souvent à la production de clichés défectueux, ce qui détermine un pourcentage de clichés rebutés exceptionnellement élevé par rapport aux clichés obtenus par le procédé perfectionné,objet de la présente invention.

  
En conséquence, la présente invention a pour objet un procédé pour obtenir un cliché d'impression métallique planographique, sensible à la lumière, qu'on prépare d'une manière plus efficace et à un prix moindre, et qu'on peut obtenir avec un rendement plus élevé en clichés satisfaisants, ce qui permet de réaliser un cliché moins coûteux à une cadence accrue de production avec un appareillage plus restreint, une main-d'oeuvre moins importante et une quantité de matières réduite.

  
Comme décrit dans le brevet susvisé, on a utilisé les procédés de silicatisation à la place d'autres procédés de traitement de surfaces métalliques, principalement pour obtenir une surface hydrophile et pour améliorer la durée de conservation du cliché après sensibilisation. Malgré les affirmations énoncées dans le brevet précité, on a constaté que la durée de conservation des clichés industriels préparés conformément aux'moyens généraux de la présente invention allait du double au triple de celle des clichés industriels préparés conformément au brevet précité, particulièrement dans des conditions de température ou d'humidité élevées.

  
C'est pourquoi la présente invention a encore pour objet un procédé de production d'un cliché d'impression planographique, sensible à la lumière, du type décrit, ayant une stabilité et une durée de conservation meilleures et constituant un perfectionnement par rapport aux clichés préparés conformément au brevet susvisé, particulièrement lorsqu'il est exposé à des conditions de température et d'humidité élevées.

  
Ces objets et d'autres de la présente invention apparaîtront au cours de la description qu'on va faire de la fabrication de clichés en métal, par exemple en aluminium. Il doit être entendu, cependant, que les perfectionnements décrits seront également applicables à des clichés en zinc, en étain et en métaux analogues utilisés dans l'impression lithographique.

  
Dans l'impression industrielle, où l'on utilise des clichés métalliques de dimensions et d'épaisseurs notables, les moyens généraux décrits ici ont moins d'importance, du fait que les clichés sont généralement sensibilisés presque immédiatement avant l'exposition, de sorte que la stabilité et la durée de conservation ne jouent guère. Toutefois, quand on utilise des clichés pour des tirages dans des bureaux, il y a intérêt à utiliser une tôle

  
 <EMI ID=3.1> 

  
ayant en général une épaisseur supérieure à 0,0762 mm, mais qui

  
ne doit pas être assez épaisse pour qu'elle soit encombrante ou qu'elle perde sa flexibilité, ce qui correspond à une épaisseur généralement inférieure à 0,0635mm. Pour les travaux de tirage dans des bureaux, il est commode de sensibiliser la tôle pendant sa fabrication a_vant sa vente au distributeur, et il peut s'écouler

  
ne

  
beaucoup de jours avant que la tôle sensibilisée/passe du fabricant au distributeur et de là dans un bureau pour son utilisation. Il s'écoule souvent plus de 60 à 90 jours entre le moment où la tôle est sensibilisée et celui où elle est exposée en vue de la production d'une image réceptive d'encre et formant une résine sur la surface réceptive d'eau, hydrophile, et lithographique de la tôle.

   De ce fait, il est nécessaire de produire une tôle préalablement sensibilisée, qui puisse subir les manutentions des débouchés normaux du commerce sans que le cliché perde sa sensibilité ou son aptitude à produire un tirage de bonne qualité, et il est également désirable de produire un cliché du type décrit ayant de bonnes qualités de durée de conservation dans toutes les conditions atmosphériques auxquelles il peut être exposé, notamment un temps chaud et humide du genre qui a eu un effet destructeur sur les clichés métal. 

  
liques diazo-sensibilisés du type produit jusqu'ici.

  
La raison pour laquelle il est désirable d'utiliser des clichés métalliques,au lieu de clichés en papier couché 'ou en pa-

  
 <EMI ID=4.1> 

  
pier/de plusieurs épaisseurs dans lequel on interpose un revêtement colloïdal ou des éthers et des esters de cellulose hydrolyses, s'explique par le fait qu'un cliché métallique ne peut pas s'allonger et qu'on en obtient un plus grand nombre de tirages de bonne qualité si l'image est convenablement formée sur sa surface.

  
On a constaté que le rendement en clichés utilisables et .que la durée de conservation des clichés sensibilisés sont notablement augmentés si, au lieu de mettre en oeuvre un traitement de la tôle d'aluminium avec du phosphate trisodique ou un autre agent de préparation, nécessairement suivi d'un traitement avec de l'acide silicique, et ensuite d'une silicatisation, on silicate la tôle ou le clinquant d'aluminium, avant de l'enduire avec le composé diazo, au moyen d'un seul. traitement de cette tôle ou de ce clinquant, tels qu'ils sont reçus, avec une solution aqueuse d'un silicate de métal alcalin ou d'acide silicique, ayant une concentration désirée, en combinaison avec un agent tensio-actif non ionique et un agent tensio-actif anionique, solution dans laquelle le milieu aqueux est constitué, de préférence, par de l'eau déionisée ou de l'eau distillée.

  
Ce qui suit illustre la mise en oeuvre de la présente invention au cours de la préparation d'un cliché d'impression plano-  graphique sensible à la lumière, constitué par un clinquant d'aluminium 3S d'une épaisseur de 0,0889 mm.

  
EXEMPLE 1.

  
On prépare la solution suivante :

  

 <EMI ID=5.1> 


  
On plonge la tôle d'aluminium brute de laminage pendant 2 minutes dans cette solution silicatée chauffée à une température d'environ 90[deg.] C. On rince soigneusement la tôle traitée dans de l'eau chaude, puis dans de l'eau froide, pour enlever tous les composés solubles restant sur ses surfaces et l'on sèche ensuite à l'air la surface nettoyée.

  
EXEMPLE 2.

  

 <EMI ID=6.1> 


  
On applique la solution de sensibilisation à la surface d'aluminium silicatée en faisant tomber la composition goutte à goutte sur un rouleau en aluminium en contact superficiel avec la bande d'aluminium, pour exécuter une application au rouleau ayant pour effet de déposer uniformément une mince pellicule de la composition de sensibilisation sur la surface silicatée de la tôle d'aluminium. Après l'application du revêtement, on sèche l'article à l'air et l'on découpe la bande en tôles ou feuilles de manière

  
à former des clichés d'impression lithographiques ayant les dimensions désirées. On peut poinçonner dans les extrémités des tôles des ouvertures servant à les monter avec des mâchoires autour du cylindre porte-clichés d'une machine ordinaire d'impression lithographique.

  
. En pratique, on enferme la tôle dans un récipient approprié pour éviter une exposition à la lumière jusqu'à ce qu'on l'utilise par une exposition afin de créer sur sa surface une image destinée à être utilisée dans la production de tirages.

  
D'une manière générale, lorsque l'utilisateur désire se servir du cliché, il l'enlève de son emballage en lumière atténuée,  et le met en contact avec un négatif ou un autre original pour l'exposer à la lumière ultraviolette pendant une brève durée qui peut aller d'une demi-minute à quinze minutes, selon l'intensité de la lumière. Le composé diazo est décomposé par une réaction qui 

  
 <EMI ID=7.1> 

  
laisse une matière résineuse, laquelle adhère fortement à la surface d'aluminium silicatée, repousse l'eau et accepte l'encre, de sorte que la matière résineuse qui est présente dans les parties

  
 <EMI ID=8.1> 

  
posé diazo présent dans les parties non exposées reste soluble dans l'eau et il est éliminé par lavage de la surface.du cliché,

  
ce qui fait que la surface silicatée peut constituer les parties du cliché hydrophiles, réceptives d'eau, repoussant l'encre et ne comportant pas d'image. On peut placer le cliché, dans lequel l'image a été formée de la manière décrite, sur la presse lithographique sans autre traitement pour l'utiliser dans la production du nombre désiré de tirages.

  
Toutefois, il est commode, avant de placer le cliché

  
sur la presse lithographique, de passer une solution de gomme arabique sur la surface du cliché ou bien de développer l'image en y appliquant par exemple une émulsion de résine pigmentée adhérant aux parties de l'image réceptives d'encre, pour faire apparaître l'image. Sinon, on peut utiliser une encre ordinaire de développement ou une encre lithographique, utilisées par les imprimeurs.

  
Lorsque le cliché est monté sur le cylindre de la machine à imprimer, l'agent aqueux repoussant l'eau appliqué à la surface mouille les parties qui ne comportent pas d'image, tandis que l'encre appliquée à la surface mouillée n'est acceptée que par les parties résineuses, hydrophobes, repoussant l'eau et réceptives d'encre qui servent à reproduire l'image par un procédé-direct ou par un procédé offset..

  
En ce qui concerne le silicate soluble dans l'eau, on peut utiliser un silicate de métal alcalin, tel que le silicate de sodium, le silicate de potassium ,le silicate d'ammonium ou d'autres silicates de métaux solubles dans l'eau, tels que les mélan-

  
 <EMI ID=9.1>   <EMI ID=10.1> 

  
tion de traitement, la surface de la tôle d'aluminium n'est pas convenablement silicatée et l'on n'obtient pas les améliorations désirées de la durée de conservation et de la qualité des tirages; en outre, le pourcentage de clichés inacceptables mis au rebut s'accroît notablement, ce qui augmente le prix de l'opération et le prix unitaire du cliché.

  
Des exemples d'agents tensio-actifs, non ioniques, solubles dans l'eau, qu'on peut utiliser dans la composition de silicatisation en combinaison avec le silicate, sont des matières qu'on peut représenter par la formule suivante :

  

 <EMI ID=11.1> 


  
 <EMI ID=12.1> 

  
à longue chaîne comprenant un groupe alkyl, un groupe polyacrylique  un groupe aryl, ou bien des groupes à chaîne courte;comme un groupe alkyl ou un groupe aromatique. Ils peuvent être représentés par des polyalkyl aryl éthers, tels que ceux qui sont vendus par

  
 <EMI ID=13.1> 

  
nolaurate de sorbitan, du monostéarate de sorbitan, du monooléate de sorbitan, du trioléate de-sorbitan et des produits analogues vendus par Atlas Powder Company sous les marques déposées "Span 20",

  
 <EMI ID=14.1> 

  
éthyléniques vendus par cette dernière Société sous la marque Tween 20 ". On peut également utiliser des alkyl aryl polyétheralcools, tels que ceux qui sont vendus par Rohm & Haas sous la mar- <EMI ID=15.1> 

  
tité d'agent tensio-actif non ionique peut varier de 0,01 à 0,05 % en poids par rapport à la composition de traitement selon l'effet désirable. Lorsqu'on augmente la quantité d'agent tensio-actif non ionique, on peut réduire la.durée ou la température de traitement, mais il n'est pas désirable d'utiliser plus de 0,1 % en poids de 1?agent tensio-actif dans la composition de traitement.

  
On peut représenter des agents tensio-actifs non anioniques appropriés par les formules suivantes :

  

 <EMI ID=16.1> 


  
dans lesquelles le groupe R a la signification indiquée ci-avant au sujet de l'agent tensio-actif non ionique et le groupe M représente un ion positif, tel qu'un ion sodium, potassium, ammonium, etc. Des exemples dé composés anioniques qu'on peut utiliser dans la mise en oeuvre de la présente invention sont les âlkyl aryl sulfonates de sodium, tels que le composé vendu par General Aniline Division of Allied Chemical & Dye Corporation sous la marque déposée " Nacconol NRSF ". D'autres agents tensio-actifs anioniques appropriés comprennent le sulfo-succinate de sodium des esters di-

  
 <EMI ID=17.1>  sels de sodium de lauryl collamide sulfatés et de myristyl collamide sulfatés, des esters gras sulfatés vendus par Nopco Chemical

  
 <EMI ID=18.1> 

  
en poids.

  
En ce qui concerne le composé diazo, on peut utiliser des composés diazo à poids moléculaire élevé, formant une résine et solubles dans l'eau, tels que ceux qui sont décrits dans la

  
 <EMI ID=19.1> 

  
Etats-Unis d'Amérique n[deg.] 2.063.631 et n[deg.] 2.100.063, ou comme décrit dans le brevet des Etats-Unis n[deg.] 2.714.066 précité.

  
On peut appliquer le composé diazo sur la surface préalablement traitée du cliché ou forme métallique en aluminium ou

  
en zinc à partir d'une solution contenant une quantité aussi faible que 0,1 % en poids du composé diazo et aussi élevée que 3 % en poids. Etant donné que certains composés diazo sont plus solubles dans l'acétone que dans l'eau, il est commode, lorsqu'on prépare la composition de revêtement, de dissoudre d'abord le composé diazo dans de l'acétone et de le diluer ensuite avec de l'eau jusqu'à la concentration désirée. Il en résulte une réduction du prix de la composition et la suppression des dangers inhérents à l'utilisation d'un système entièrement solvant, bien qu'on puisse utiliser un tel système pour appliquer le composé diazo sur la surface traitée. En utilisant de l'acétone en combinaison avec de l'eau, on peut prépa-rer des solutions contenant, en poids, de 8 à 20 % d'acétone et

  
 <EMI ID=20.1> 

  
On utilise de l'acide citrique dans la composition de sensibilisation en quantités à peu près doubles de la concentration en composé diazo. On peut utiliser, au lieu d'acide citrique, d'autres acides organiques hydroxylés équivalents.

  
Il est également désirable d'utiliser dans la composition de traitement un agent mouillant non ionique des types précités dans la composition de silicatisation. Un exemple de cet agent est le produit vendu par General Dyestuffs Corporation sous la marque

  
 <EMI ID=21.1> 

  
la composition de traitement peut être comprise entre 0,01 et 1 % en poids.

  
On donne ci-après d'autres exemples de compositions de silicatisation et de compositions de sensibilisation qu'on peut utiliser dans la mise en oeuvre de la présente invention.

  
 <EMI ID=22.1> 

  
Pourcentages en poids :

  

 <EMI ID=23.1> 


  
EXEMPLE 4.

  
Pourcentages en poids :

  

 <EMI ID=24.1> 


  
EXEMPLE 5.

  
Pourcentages en poids .

  
Solution d'un sel double de chlorure de zinc 
 <EMI ID=25.1> 
 La durée du traitement avec la composition de silicatisation peut varier selon la température et la concentration des matières dans la composition de traitement. Par exemple, la durée du traitement peut être réduite à environ une demi-minute à une minute et demie quand le bain est chauffé dans une gamme de tempé-

  
 <EMI ID=26.1> 

  
au moins 3 minutes ou plus peuvent être nécessaires. De manière similaire, l'augmentation de la concentration en agent mouillant anionique diminue la durée du traitement pour une température spécifiée, mais on déconseille de faire varier la température au-delà

  
 <EMI ID=27.1> 

  
tenant les agents tensio-actifs non ionique et anionique décrits en combinaison avec les silicates, permet de déterminer la réac-

  
 <EMI ID=28.1> 

  
son état plus réactif, et d'obtenir un cliché présentant une surface d'impression planographique plus lisse tout en assurant une fixation appropriée de l'image développée sur ce cliché. C'est ce qui distingue le présent procédé de celui que décrit le brevet
2.714.066 précité, dans lequel on pense que le phosphate trisodique prépare le cliché par dissolution d'aluminium à partir de la partie superficielle du cliché, en laissant sur la surface les éléments d'alliage sous forme d'une crasse noire qui nécessite un traitement à l'acide azotique pour l'éliminer.

   Bien que l'acide azotique soit efficace pour enlever la crasse et laisser un type de surface préparé, la demanderesse a constaté qu'il avait également pour effet de rendre la surface du métal passive de façon indésirable, de sorte qu'il devient plus difficile de lui faire accepter le silicate dans les traitements suivants.De ce fait, on obtient une surfa ce de qualité inférieure, ce qui, non seulement augmente les pertes dues au déchet des clichés, mais encore, ce qui est plus important, diminue la stabilité des clichés par rapport,aux clichés préparés conformément à la présente invention, particulièrement quand on la mesure dans des conditions de température et d'humidité élevées.

  
Bien que les perfectionnements proviennent principalement de la modification du traitement de la surface métallique avant

  
sa sensibilisation avec le composé diazo sensible à la lumière, soluble dans l'eau et formant une résine, on estime que certains des perfectionnements des caractéristiques du cliché lithopgraphique résultent également du fait que la composition contient le composé diazo en combinaison avec l'agent tensio-actif non ionique et l'acide citrique ainsi que du fait de leur combinaison avec la surface silicatée perfectionnée en aluminium, ce qui produit un cliché lithographique ou planographique en aluminium, sensible à la lumière, nettement amélioré, dans lequel l'image est fortement fixée sur la surface hydrophile préparée.

  
On doit comprendre qu'on peut appliquer les compositions de traitement, comprenant la composition de silicatisation et la composition de sensibilisation, sur la surface du cliché de diverses manières classiques, telles que le procédé au trempé décrit au sujet de la composition de silicatisation, ou bien le procédé de revêtement au rouleau décrit au sujet de la composition de sensibilisation. Si l'on n'utilise pas ces procédés, on peut appliquer les

  
un procédé de pulvérisation, compositions par un procédé au trempé suivi d'un égouttage,/un procédé de revêtement par écoulement, etc. Après avoir sensibilisé le cliché, on peut l'enduire de gomme arabique ou l'enduire d'une autre façon avec une matière de protection soluble dans l'eau, l'envelopper et l'emballer, sinon on peut sécher le cliché et l'embal-ler directement pour l'expédier aux distributeurs.

  
Dans la mise en oeuvre de l'invention ,on peut utiliser

  
une tôle ou un clinquant en aluminium d'une épaisseur supérieure

  
à 0,0762 mm sans aucun traitement chimique antérieur, mais on préfère utiliser une pellicule métallique dont la surface grainée a

  
été obtenue par exemple par un moyen mécanique, au cours du lamina-.

  
ge, ou par brossage ou une opération analogue, après le laminage,

  
en vue d'assurer un plus grand nombre de tirages.

  
Il est entendu qu'on peut apporter diverses modifications de détail aux compositions, à leurs procédés d'application

  
et aux traitements suivants sans s'écarter pour cela du cadre de

  
l'invention.

REVENDICATIONS

  
1. Procédé de préparation d'un cliché métallique de dimensions stables, préalablement sensibilisé et destiné à une impression lithographique, caractérisé en ce qu'il consiste : à traiter la surface du cliché métallique avec une composition aqueuse contenant,.combinés en solution, un silicate d'un métal alcalin,

  
un agent tensio-actif non ionique et un agent tensio-actif anionique; à rincer la surface traitée du cliché pour en enlever les substances solubles dans l'eau après ce traitement; enfin,à enduire

  
la surface traitée du cliché directement avec une solution diluée

  
d'un composé azo soluble dans l'eau et sensible à la lumière, qui

  
se décompose dans les zones exposées pour donner une matière de

  
formation d'images insoluble dans l'eau, réceptive d'encre, repoussant l'eau, matière qui est fortement fixée à la surface traitée du cliché.



  The present invention relates to a pre-sensitized planographic printing metal cliché, of the type described in United States Patent 2,714,066 of July 26.
1954, and it concerns more particularly an improvement

  
to a planographic printing plate of the type described and its method of obtaining.

  
In the aforementioned patent, the preparation of a planographic printing plate made with a support metal of zinc or tin, for example, or of another ampho-terous metal, is described, but preferably with a sheet or a aluminum foil which is sensitized by means of a light-sensitive, water-soluble diazo compound of the resin-forming type, after having silicate the surface of the sheet or foil by treatment with a silicate of aqueous alkali metal or silicic acid having

  
 <EMI ID = 1.1>

  
to improve the fixation of the image on the surface and to make it more hydrophilic, as well as to stabilize it to prevent decomposition of the light-sensitive and image-forming diazo material, in order to prolong the shelf life of the sensitized cliché, that is to say the time between sensitization and use.

  
To prepare the aluminum lithographic plate, previously sensitized, in accordance with the general means of the aforementioned patent, the sheet or the aluminum foil in zinc or in tin is first treated with trisodium phosphate or an analogous product.

  
 <EMI ID = 2.1>

  
alloying elements. After this treatment with trisodium phosphate, the dirt or other material left on the surface of the plate is removed by a treatment, for example with nitrogen acid, and the treated surface is then subjected to the sheet or aluminum foil reacting with a hot solution of an aqueous silicate of an alkali metal or aqueous silicic acid to form what is believed to be a silicate coating on the porous and prepared metal surface. The surface silicate in this manner is then ready for a coating consisting of depositing a film of a light-sensitive, water-soluble, resin-forming diazo compound which can be applied in various ways, as described in Fig. patent cited above.

  
Although a satisfactory lithographic plate of light-sensitive aluminum is obtained, the many steps in the process greatly increase the cost of preparing a plate of the type described, and the combination of the phases often results in the production of defective plates. which determines an exceptionally high percentage of rejected images compared to the images obtained by the improved process, object of the present invention.

  
Accordingly, it is an object of the present invention to provide a method for obtaining a planographic, light-sensitive metal printing plate which is prepared more efficiently and at a lower cost, and which can be obtained with a higher yield in satisfactory clichés, which makes it possible to produce a less expensive cliché at an increased production rate with less equipment, less labor and a reduced quantity of material.

  
As described in the aforementioned patent, the silicatization methods were used instead of other methods of treating metal surfaces, mainly to obtain a hydrophilic surface and to improve the shelf life of the plate after sensitization. Despite the claims made in the aforementioned patent, it has been found that the shelf life of industrial plates prepared in accordance with the general means of the present invention is double to three times that of industrial plates prepared in accordance with the aforementioned patent, particularly under conditions. high temperature or humidity.

  
It is for this reason that a further subject of the present invention is a method for producing a planographic printing plate, sensitive to light, of the type described, having better stability and shelf life and constituting an improvement over the plates. prepared in accordance with the aforementioned patent, particularly when exposed to conditions of high temperature and humidity.

  
These and other objects of the present invention will become apparent in the course of the description which will be given of the manufacture of clichés in metal, for example aluminum. It should be understood, however, that the improvements described will also be applicable to clichés of zinc, tin and the like used in lithographic printing.

  
In industrial printing, where metal plates of notable dimensions and thicknesses are used, the general means described here are less important, since the plates are generally sensitized almost immediately before exposure, so that stability and shelf life hardly play a role. However, when using clichés for prints in offices, it is advantageous to use a sheet

  
 <EMI ID = 3.1>

  
generally having a thickness greater than 0.0762 mm, but which

  
should not be thick enough for it to be bulky or lose its flexibility, which corresponds to a thickness generally less than 0.0635mm. For drafting work in offices, it is convenient to sensitize the sheet during its fabrication before it is sold to the distributor, and it may run out.

  
born

  
many days before the sensitized / sheet metal passes from the manufacturer to the distributor and from there to an office for its use. It often takes more than 60 to 90 days from when the sheet is sensitized to when it is exposed to produce an ink-receptive image that forms a resin on the water-receptive surface. hydrophilic, and lithographic of the sheet.

   Therefore, it is necessary to produce a pre-sensitized sheet, which can withstand the handling of normal commercial outlets without the cliché losing its sensitivity or its ability to produce a good quality print, and it is also desirable to produce a print. Plate of the type described having good shelf-life qualities in all atmospheric conditions to which it may be exposed, including hot and humid weather of the kind which has had a destructive effect on metal plates.

  
diazo-sensitized lics of the type produced so far.

  
The reason why it is desirable to use metal clichés, instead of coated paper or paper clichés.

  
 <EMI ID = 4.1>

  
pier / of several thicknesses in which a colloidal coating or hydrolysed cellulose ethers and esters are interposed, is explained by the fact that a metallic cliché cannot elongate and that a greater number of good quality prints if the image is properly formed on its surface.

  
It has been found that the yield of usable plates and the shelf life of the sensitized plates are notably increased if, instead of carrying out a treatment of the aluminum sheet with trisodium phosphate or another preparation agent, necessarily followed by a treatment with silicic acid, and then by silicatization, the aluminum sheet or foil is silicate, before coating it with the diazo compound, by means of a single one. treating such sheet or foil, as received, with an aqueous solution of an alkali metal silicate or silicic acid, having a desired concentration, in combination with a nonionic surfactant and a anionic surfactant, a solution in which the aqueous medium preferably consists of deionized water or distilled water.

  
The following illustrates the practice of the present invention during the preparation of a planographic printing plate sensitive to light, consisting of a 3S aluminum foil with a thickness of 0.0889 mm.

  
EXAMPLE 1.

  
We prepare the following solution:

  

 <EMI ID = 5.1>


  
The raw aluminum sheet is immersed for 2 minutes in this silicate solution heated to a temperature of about 90 [deg.] C. The treated sheet is rinsed thoroughly in hot water, then in water. cold, to remove any soluble compounds remaining on its surfaces and then air dry the cleaned surface.

  
EXAMPLE 2.

  

 <EMI ID = 6.1>


  
The sensitizing solution is applied to the silicate aluminum surface by dropping the composition onto an aluminum roller in surface contact with the aluminum strip, to perform a roller application having the effect of uniformly depositing a thin film. film of the sensitizing composition on the silicate surface of the aluminum sheet. After application of the coating, the article is air dried and the strip is cut into sheets or sheets in such a manner.

  
forming lithographic printing plates having the desired dimensions. Openings can be punched into the ends of the sheets for mounting them with jaws around the plate cylinder of an ordinary lithographic printing machine.

  
. In practice, the sheet is enclosed in a suitable container to avoid exposure to light until used by exposure to create an image on its surface for use in the production of prints.

  
In general, when the user wishes to use the cliché, he removes it from its packaging in attenuated light, and puts it in contact with a negative or other original to expose it to ultraviolet light for a short time. duration which can range from half a minute to fifteen minutes, depending on the intensity of the light. The diazo compound is decomposed by a reaction which

  
 <EMI ID = 7.1>

  
leaves a resinous material, which adheres strongly to the silicate aluminum surface, repels water and accepts ink, so that the resinous material which is present in the parts

  
 <EMI ID = 8.1>

  
posed diazo present in the unexposed parts remains soluble in water and it is removed by washing the surface of the cliché,

  
which means that the silicate surface can constitute the hydrophilic, water-receptive, ink-repellent and non-image parts of the plate. The cliché, in which the image was formed as described, can be placed on the lithographic press without further processing for use in producing the desired number of prints.

  
However, it is convenient, before placing the cliché

  
on the lithographic press, to pass a solution of gum arabic over the surface of the cliché or to develop the image by applying, for example, a pigmented resin emulsion adhering to the parts of the image receptive to ink, to reveal the 'picture. Alternatively, ordinary developing ink or lithographic ink, used by printers, can be used.

  
When the cliché is mounted on the printing machine cylinder, the aqueous water repellant applied to the surface wets the non-imaged parts, while the ink applied to the wet surface is not accepted only by resinous, hydrophobic, water-repellent and ink-receptive parts which serve to reproduce the image by a direct process or by an offset process.

  
As for the water soluble silicate, an alkali metal silicate can be used, such as sodium silicate, potassium silicate, ammonium silicate or other water soluble metal silicates. , such as mixtures

  
 <EMI ID = 9.1> <EMI ID = 10.1>

  
In processing, the surface of the aluminum sheet is not properly silicate and the desired improvements in shelf life and quality of prints are not obtained; furthermore, the percentage of discarded unacceptable plates increases significantly, which increases the cost of the operation and the unit price of the plate.

  
Examples of nonionic, water soluble surfactants which can be used in the silicating composition in combination with the silicate are materials which can be represented by the following formula:

  

 <EMI ID = 11.1>


  
 <EMI ID = 12.1>

  
long chain comprising an alkyl group, a polyacrylic group, an aryl group, or short chain groups, such as an alkyl group or an aromatic group. They can be represented by polyalkyl aryl ethers, such as those sold by

  
 <EMI ID = 13.1>

  
sorbitan nolaurate, sorbitan monostearate, sorbitan monooleate, sorbitan trioleate and the like sold by Atlas Powder Company under the trademarks "Span 20",

  
 <EMI ID = 14.1>

  
ethylenics sold by the latter company under the brand Tween 20 ". Alkyl aryl polyether alcohols can also be used, such as those sold by Rohm & Haas under the trademark <EMI ID = 15.1>

  
The amount of nonionic surfactant can vary from 0.01 to 0.05% by weight based on the treatment composition depending on the desired effect. As the amount of the nonionic surfactant is increased, the treatment time or temperature can be reduced, but it is not desirable to use more than 0.1% by weight of the surfactant. -active in the treatment composition.

  
Suitable non-anionic surfactants can be represented by the following formulas:

  

 <EMI ID = 16.1>


  
wherein the group R has the meaning given above regarding the nonionic surfactant and the group M represents a positive ion, such as sodium, potassium, ammonium ion, etc. Examples of anionic compounds which can be used in the practice of the present invention are sodium alkyl aryl sulfonates, such as the compound sold by the General Aniline Division of Allied Chemical & Dye Corporation under the trademark "Nacconol NRSF" . Other suitable anionic surfactants include sodium sulfosuccinate of di esters.

  
 <EMI ID = 17.1> Sodium salts of sulphated lauryl collamide and sulphate myristyl collamide, sulphated fatty esters sold by Nopco Chemical

  
 <EMI ID = 18.1>

  
in weight.

  
As to the diazo compound, high molecular weight, resin-forming, water-soluble diazo compounds can be used, such as those described in

  
 <EMI ID = 19.1>

  
United States of America n [deg.] 2,063,631 and n [deg.] 2,100,063, or as described in the aforementioned United States patent n [deg.] 2,714,066.

  
The diazo compound can be applied to the previously treated surface of the aluminum cliché or metal form or

  
zinc from a solution containing as little as 0.1% by weight of the diazo compound and as high as 3% by weight. Since some diazo compounds are more soluble in acetone than in water, it is convenient when preparing the coating composition to first dissolve the diazo compound in acetone and then dilute it. with water to the desired concentration. This results in a reduction in the cost of the composition and the elimination of the dangers inherent in using an all-solvent system, although such a system can be used to apply the diazo compound to the treated surface. By using acetone in combination with water, one can prepare solutions containing, by weight, from 8 to 20% acetone and

  
 <EMI ID = 20.1>

  
Citric acid is used in the sensitizing composition in amounts approximately double the concentration of the diazo compound. Other equivalent hydroxylated organic acids can be used instead of citric acid.

  
It is also desirable to use in the treatment composition a nonionic wetting agent of the above types in the silicating composition. An example of this agent is the product sold by General Dyestuffs Corporation under the brand name

  
 <EMI ID = 21.1>

  
the treatment composition can be between 0.01 and 1% by weight.

  
Other examples of silicatizing compositions and sensitizing compositions which can be used in the practice of the present invention are given below.

  
 <EMI ID = 22.1>

  
Percentages by weight:

  

 <EMI ID = 23.1>


  
EXAMPLE 4.

  
Percentages by weight:

  

 <EMI ID = 24.1>


  
EXAMPLE 5.

  
Percentages by weight.

  
Solution of a double salt of zinc chloride
 <EMI ID = 25.1>
 The duration of treatment with the silicate composition can vary depending on the temperature and the concentration of materials in the treatment composition. For example, the treatment time can be reduced to about half a minute to one and a half minutes when the bath is heated within a range of temperatures.

  
 <EMI ID = 26.1>

  
at least 3 minutes or more may be needed. Similarly, increasing the concentration of anionic wetting agent decreases the treatment time for a specified temperature, but it is not recommended to vary the temperature beyond.

  
 <EMI ID = 27.1>

  
holding the nonionic and anionic surfactants described in combination with the silicates, allows to determine the reaction

  
 <EMI ID = 28.1>

  
its more reactive state, and to obtain a cliché having a smoother planographic printing surface while ensuring appropriate fixation of the image developed on this cliché. This is what distinguishes the present process from that described in the patent.
2.714.066 supra, in which it is believed that trisodium phosphate prepares the plate by dissolving aluminum from the surface portion of the plate, leaving the alloying elements on the surface in the form of black dross which requires treatment with nitrogen acid to remove it.

   Although nitrogen acid is effective in removing grime and leaving a prepared type of surface, Applicants have found that it also has the effect of making the metal surface undesirably passive, so that it becomes more difficult. to make it accept the silicate in the following treatments. As a result, a lower quality surface is obtained, which not only increases the losses due to the waste of the clichés, but also, what is more important, decreases the stability images as compared to images prepared in accordance with the present invention, particularly when measured under conditions of high temperature and humidity.

  
Although the improvements come mainly from the modification of the treatment of the metal surface before

  
its sensitization with the light-sensitive, water-soluble, resin-forming diazo compound, it is believed that some of the enhancements to the characteristics of the lithograph plate also result from the composition containing the diazo compound in combination with the surfactant -nonionic active agent and citric acid as well as due to their combination with the improved silicate surface of aluminum, which produces a significantly improved, light-sensitive, lithographic or planographic aluminum plate in which the image is strongly fixed on the prepared hydrophilic surface.

  
It should be understood that the treatment compositions, comprising the silicating composition and the sensitizing composition, can be applied to the plate surface in various conventional ways, such as the dip process described in connection with the silicating composition, or well the roller coating process described in connection with the sensitizing composition. If these methods are not used, the

  
a spray process, compositions by a dip process followed by dripping, / a flow coating process, etc. After sensitizing the plate, one can coat it with gum arabic or otherwise coat it with a water soluble protective material, wrap and wrap it, otherwise the plate can be dried and l '' package directly for dispatch to distributors.

  
In the implementation of the invention, it is possible to use

  
aluminum sheet or foil of greater thickness

  
to 0.0762 mm without any previous chemical treatment, but it is preferred to use a metallic film whose grained surface has

  
been obtained for example by mechanical means, during the lamina-.

  
ge, or by brushing or the like, after rolling,

  
in order to ensure a greater number of prints.

  
It is understood that various modifications of detail can be made to the compositions, to their methods of application.

  
and the following treatments without deviating from the framework of

  
invention.

CLAIMS

  
1. Process for preparing a metal plate of stable dimensions, sensitized beforehand and intended for lithographic printing, characterized in that it consists in: treating the surface of the metal plate with an aqueous composition containing, .combined in solution, a silicate of an alkali metal,

  
a nonionic surfactant and an anionic surfactant; in rinsing the treated surface of the cliché to remove the substances soluble in water after this treatment; finally, to coat

  
the treated surface of the cliché directly with a dilute solution

  
a water-soluble and light-sensitive azo compound which

  
decomposes in exposed areas to form material

  
water-insoluble, ink-receptive, water-repelling image forming material which is strongly attached to the processed surface of the plate.


    

Claims (1)

2. Procédé suivant la revendication 1, caractérisé en 2. Method according to claim 1, characterized in ce que le cliché métallique est en aluminium et le composé azo what the metal cliché is aluminum and the azo compound est un composé diazo sensible à la lumière. 3. Procédé suivant la revendication 2, caractérisé en <EMI ID=29.1> is a light sensitive diazo compound. 3. Method according to claim 2, characterized in <EMI ID = 29.1> 4. Procédé suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que la composition aqueuse précitée contient de 0,5 à 15 % en poids du silicate soluble dans l'eau, de 4. Method according to any one of the preceding claims, characterized in that the aforementioned aqueous composition contains from 0.5 to 15% by weight of the water-soluble silicate, of <EMI ID=30.1> <EMI ID = 30.1> 0,01 à 1,0 % en poids de l'agent tensio-actif anionique. 0.01 to 1.0% by weight of the anionic surfactant. 5. Procédé suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce qu'on chauffe la solution aqueuse 5. Method according to any one of the preceding claims, characterized in that the aqueous solution is heated. <EMI ID=31.1> <EMI ID = 31.1> 6. Procédé suivant la revendication 5, caractérisé en 6. Method according to claim 5, characterized in ce qu'il consiste à soumettre la surface du cliché à un traitement avec la composition chauffée pendant une durée suffisante pour rendre cette surface hydrophile, réceptive d'eau, et lui faire repous- that it consists in subjecting the surface of the cliché to a treatment with the heated composition for a sufficient time to make this surface hydrophilic, receptive to water, and to make it repel- -ser l'encre, avant de 'rincer avec de l'eau la surface traitée pour enlever les substances solubles dans l'eau restant sur la surface du cliché après le traitement précité. -ser the ink, before rinsing the treated surface with water to remove water-soluble substances remaining on the surface of the plate after the above treatment. 7. Procédé suivant la revendication 1 , caractérisé en ce qu'il consiste : à traiter la surface d'un cliché en aluminium pendant une demi-minute à trois minutes avec une composition aqueuse 7. Method according to claim 1, characterized in that it consists in: treating the surface of an aluminum cliché for half a minute to three minutes with an aqueous composition <EMI ID=32.1> <EMI ID = 32.1> un silicate choisi dans le groupe constitué par un silicate dé métal alcalin et de 1.'acide silicique, un agent tensio-actif non ionique et un agent tensio-actif anionique; à laver avec de l'eau la surface traitée du cliché pour en enlever les matières solubles dans l'eau qui y restent après le traitement susvisé; à sécher la surface; enfin, à enduire la surface traitée du cliché avec une composition contenant une combinaison,d'une part,d'un composé diazo soluble.dans l'eau et sensible à la lumière, qui se décompose dans les zones exposées pour donner une matière insoluble dans l'eau, réceptrice d'encre, repoussant l'eau et formant une image, et, d'autre part, d'un acide organique et d'un agent tensio-actif anionique. a silicate selected from the group consisting of an alkali metal silicic acid silicate, a nonionic surfactant and an anionic surfactant; washing the treated surface of the cliché with water to remove the water-soluble matter which remains there after the above-mentioned treatment; drying the surface; finally, in coating the treated surface of the cliché with a composition containing a combination, on the one hand, of a diazo compound soluble in water and sensitive to light, which decomposes in the exposed areas to give an insoluble material in water, ink receiving, water repelling and imaging, and, on the other hand, organic acid and anionic surfactant. <EMI ID=33.1> <EMI ID = 33.1> que la composition mentionnée en dernier lieu contient en poids : de 0,1 à 3,0 % d'un composé diazo soluble dans l'eau, sensible à la lumière, formant une résine; de l'acide citrique pris en une quantité, en poids, approximativement double de celle du composé diazo; enfin, de 0,01 à 1,0 % en poids d'un agent tensio-actif anionique. that the last-mentioned composition contains by weight: 0.1 to 3.0% of a water soluble, light sensitive, resin forming diazo compound; citric acid taken in an amount, by weight, approximately twice that of the diazo compound; finally, from 0.01 to 1.0% by weight of an anionic surfactant. 9. Procédé de préparation d'un cliché préalablement sensibilisé, de dimensions stables, qui est fait d'un métal pris dans le groupe constitué par l'aluminium, le zinc et l'étain et destiné à l'impression lithographique, caractérisé en ce qu'il consiste : 9. Process for preparing a pre-sensitized plate, of stable dimensions, which is made of a metal taken from the group consisting of aluminum, zinc and tin and intended for lithographic printing, characterized in that that it consists: à traiter, sans qu'elle ait subi un traitement chimique quelconque, la surface du métal pour la préparer avec une composition aqueuse in treating, without having undergone any chemical treatment, the surface of the metal to prepare it with an aqueous composition <EMI ID=34.1> <EMI ID = 34.1> nant, combinés en solution, de 0,5 à 15,0 % en poids d'un silicate de métal alcalin, de 0,01 à 0,1 % en poids d'un agent tensio-actif comprising, combined in solution, from 0.5 to 15.0% by weight of an alkali metal silicate, from 0.01 to 0.1% by weight of a surfactant <EMI ID=35.1> <EMI ID = 35.1> anionique, pour silicater la surface et la rendre hydrophile; à laver avec de l'eau la surface traitée pour enlever les substances solubles dans l'eau qui y restent après le traitement susvisé; à sécher la surface; enfin,.à enduire la surface traitée du cliché avec une composition aqueuse contenant, d'une part, de 0,1 à 3,0 % en poids d'un composé diazo soluble dans l'eau et sensible à la lumière, qui se décompose dans les zones exposées pour donner une matière insoluble dans l'eau, réceptive d'encre et repoussant l'eau, qui est fortement fixée sur la surface traitée du cliché et, d'autre part, de 0,01 à 1,0 % en poids d'un agent tensio-actif anionique et de l'acide citrique en quantités correspondant à environ le double du poids du composé diazo. 10. anionic, to silicate the surface and make it hydrophilic; washing the treated surface with water to remove water soluble substances which remain there after the above treatment; drying the surface; finally,. to coat the treated surface of the cliché with an aqueous composition containing, on the one hand, from 0.1 to 3.0% by weight of a diazo compound soluble in water and sensitive to light, which is decomposes in exposed areas to give a water insoluble, ink receptive and water repellent material which is strongly attached to the treated surface of the plate and, on the other hand, 0.01 to 1.0 % by weight of anionic surfactant and citric acid in amounts corresponding to about twice the weight of the diazo compound. 10. Cliché d'impression lithographique préalablement sensibilisé, caractérisé en ce qu'il comporte une tôle ou un clinquant d'un métal amphotère qui est choisi dans le groupe constitué par l'aluminium, le zinc et l'étain, et qui comporte, d'une part, une surface hydrophile, réceptive d'eau et repoussant l'encre, cette surface étant constituée par un silicate formé par une réaction de la surface métallique avec une composition chauf- Lithographic printing plate previously sensitized, characterized in that it comprises a sheet or a foil of an amphoteric metal which is chosen from the group consisting of aluminum, zinc and tin, and which comprises, on the one hand, a hydrophilic surface, receptive to water and repelling ink, this surface being constituted by a silicate formed by a reaction of the metal surface with a heating composition <EMI ID=36.1> <EMI ID = 36.1> combinés en solution, un silicate d'un métal alcalin, un agent tensio-actif non ionique et un agent tensio-actif ionique, et , d'autre part, un revêtement sensible à la lumière, disposé sur combined in solution, a silicate of an alkali metal, a nonionic surfactant and an ionic surfactant, and, on the other hand, a light sensitive coating, disposed on la surface silicatée et comprenant un composé diazo soluble dans l'eau et sensible à la lumière, qui se décompose dans les zones exposées pour donner une matière insoluble dans l'eau, réceptive d'encre, repoussant l'eau et formant une image, cette matière restant fortement fixée à la surface silicatée. the silicate surface and comprising a water soluble and light sensitive diazo compound which decomposes in the exposed areas to give a water insoluble, ink receptive, water repelling and image forming material, this material remaining strongly attached to the silicate surface. 11. Cliché d'impression lithographique préalablement sensibilisé, caractérisé en ce qu'il comporte une feuille d'aluminium comprenant, d'une part, une surface hydrophile, réceptive d'eau et repoussant l'encre, constituée par un produit de réaction de la surface d'aluminium et d'une solution aqueuse contenant, combinés en solution, de 0,5 à 15,0 % en poids d'un silicate de métal 11. Preliminary sensitized lithographic printing plate, characterized in that it comprises an aluminum foil comprising, on the one hand, a hydrophilic surface, receptive to water and repelling ink, consisting of a reaction product of the surface of aluminum and an aqueous solution containing, combined in solution, from 0.5 to 15.0% by weight of a metal silicate <EMI ID=37.1> <EMI ID = 37.1> que, et, d'autre part, un revêtement de la surface du cliché qui comporte un composé diazo soluble dans l'eau, sensible à la lumière et formant une résine combinée avec un acide organique pris en quantités correspondant au double du poids du composé diazo et d'un agent tensio-actif aniohique. that, and, on the other hand, a coating of the surface of the plate which comprises a diazo compound soluble in water, sensitive to light and forming a resin combined with an organic acid taken in quantities corresponding to double the weight of the compound diazo and an aniohic surfactant.
BE551658D 1955-10-10 BE551658A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
US1162653XA 1955-10-10 1955-10-10

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE551658A true BE551658A (en)

Family

ID=22366166

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE551658D BE551658A (en) 1955-10-10

Country Status (2)

Country Link
BE (1) BE551658A (en)
FR (1) FR1162653A (en)

Families Citing this family (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE3232485A1 (en) * 1982-09-01 1984-03-01 Hoechst Ag, 6230 Frankfurt METHOD FOR TREATING ALUMINUM OXIDE LAYERS WITH AQUEOUS SOLUTIONS CONTAINING ALKALISILICATE AND THE USE THEREOF IN THE PRODUCTION OF OFFSET PRINT PLATE CARRIERS

Also Published As

Publication number Publication date
FR1162653A (en) 1958-09-16

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US4308340A (en) Aqueous 2-propoxyethanol containing processing composition for lithographic printing plates
BE551658A (en)
CH635946A5 (en) METHOD FOR MANUFACTURING A LITHOGRAPHIC PRINTING PLATE.
CH631271A5 (en) PRESENSITIZED LITHOGRAPHIC PLATE.
JPS5964396A (en) Plate surface protecting agent for planographic printing plate
JPS5948192A (en) Protecting agent for plate for lithography
FI59755C (en) FOERFARANDE FOER AVLAEGSNANDET AV ETT SKIKT FRAON EN YTA VILKET SKIKT AER ETT MATERIAL INNEHAOLLANDE POLYVINYLALKOHOL OCH EN I FOERFARANDET ANVAENDBAR KOMPOSITION
JPH01244892A (en) Composing method for lithographic printing plate and burning pretreatment solution
CA1099147A (en) Photopolymer comprising lithographic plates and process for their preparation
JPS6214826B2 (en)
WO2010015051A1 (en) A process for treating surfaces of aluminum plates for use in printing digitized images, a process for producing a pre-sensitized aluminum plate, and a plate
BE567078A (en)
WO2012064686A2 (en) Development of printing members having post-anodically treated substrates
EP0112745A1 (en) Fountain solution composition for lithographic plates
US3489561A (en) Lithographic plate cleaning and desensitizing solution
US5168813A (en) Baking treatment of lithographic printing plate
JPS5929198A (en) Plate surface protecting agent for planographic printing press
FR2780337A1 (en) Aluminum lithographic plate substrate production process
US188765A (en) Improvement in processes for renovating printers rolls
JPS6234429B2 (en)
BE1003352A3 (en) Material for printing cliche lithographiqu e.
DE2042217C3 (en) Use of an aqueous treatment solution for the final treatment of planographic printing plates
US1157493A (en) Process for making die-plates.
US197410A (en) Improvement in processes of printing photographic pictures
CA1045873A (en) Developer-preserver composition and method of treating printing plates