BE546960A - - Google Patents

Info

Publication number
BE546960A
BE546960A BE546960DA BE546960A BE 546960 A BE546960 A BE 546960A BE 546960D A BE546960D A BE 546960DA BE 546960 A BE546960 A BE 546960A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
movement
pinion
shaft
intermittent
desc
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE546960A publication Critical patent/BE546960A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B23MACHINE TOOLS; METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23DPLANING; SLOTTING; SHEARING; BROACHING; SAWING; FILING; SCRAPING; LIKE OPERATIONS FOR WORKING METAL BY REMOVING MATERIAL, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23D7/00Planing or slotting machines characterised only by constructional features of particular parts

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Transmission Devices (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   L'invention concerne un dispositif permettant d'obtenir l'avance intermittente d'un organe de machine- outil, la   commande   de cette avance étant liée au déplacement uniforme d'un autre organe de la machine. Elle est parti- culièrement applicable aux étaux-limeurs pour obtenir les déplacelaents intermittents de la table pendant la course 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 retour du   coulisseuu.   La valeur de l'avance élémentaire doit être réglable en fonction du travail effectué et d'autre part lorsque cette avance a été fixée pour une hauteur déterminée de la table, elle ne doit pas être modi- fiée lorsque celle-ci subit des déplacements verticaux. 



   Le dispositif est du type dans lequel un mouve- ment continu est d'abord transformé en un mouvement alterna- tif qui est lui-même transformé ensuite en mouvement inter- mittent, par un mécanisme à sens unique. 



   Lorsque le mouvement continu est pris sur un bâti fixe et que l'on doit le transmettre à un organe logé dans un ensemble mobile pour le transformer ensuite en mouvement alternatif, les arbres moteur et récepteur doivent être réunis sait par une transmission d'angle coulissante, soit par une transmission continue extensible de sorte que la transmission est généralement encombrante. Aussi suivant l'invention, on préfère transformer, sur le bâti fixe, le mouvement continu en mouvement alternatif, pour le transmettre ensuite à l'organe logé dans l'ensemble mobile. 



   Le mouvement alternatif étant limité, peut être transmis par un dispositif orientable extensible ou coulissant,par exemple du type à crémaillère et la valeur de l'avance à obtenir devant être modifiée à volon- té, on peut transmettre à l'organe récepteur un mouve- ment alternatif constant, le réglage s'effectuant alors à l'intérieur de l'ensemble mobile sur le dit mouvement alternatif ou sur le mouvement intermittent. 



   Dans le premier cas, on est obligé de prévoir sur le bâti un dispositif permettant de faire varier 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 l'amplitude du mouvement transmis du bâti fixe à l'organe récepteur de l'ensemble mobile et c'est un des objets de l'invention que de résoudre ce problème. 



   Lorsque le réglage doit se faire sur le mouvement intermittent, il suffit de débrayer le mécanisme à sens unique durant une partie de sa course active. Lorsque l'en- semble mobile est immobilisé dans une position, l'organe récepteur évolue entre deux positions bien définies et l'on peut positionner le dispositif d'escamotage dans l'en- semble mobile pour qu'il entre périodiquement en action pour une course déterminée du dit organe récepteur. Nais lorsque l'ensemble mobile se déplace, les deux positions extrêmes de l'organe récepteur sont décalées et le disposi- tif d'escamotage ne débraye plus   1'entraînement   à sens . unique au même moment.

   Aussi la présente invention prévoit- elle des moyens pour décaler le dispositif d'escamotage dans les mêmes conditions que I'organe récepteur, les deux décalages se faisant d'ailleurs d'une façon synchronisée et automatique. Dans ces conditions, il n'est plus nécessaire à l'opérateur d'effectuer par tâtonnement des corrections pour conserver la même avance quelle que soit la position de l'ensemble mobile. 



   L'invention sera d'ailleurs beaucoup mieux compris se grâce au complément de description qui suit ainsi que des dessins annexés dans lesquels on a décrit en détail et uniquement à titre d'exemple, deux modes de réalisation de l'invention. 



   Sur ces dessins: 
La figure 1 est une vue de   c8té   avec coupe par- tielle suivant I-I de la figure 1, d'un étau-limeur. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   La figure 2 est encore une vue   en   plan, avec coupe partielle suivant II-II de la figure 1 du   ...Gille   étau-limeur. 



   La figure 3 est une coupe partielle suivant III III de la figure   4   et représente en   détail le   mécanisme de commande. 



   La figure 4 est une coupe verticale suivant   1V-1V   de la figure 3; 
Enfin la figure 5 montre en perspective un schéma de principe d'une variante de   l'invention.   



   En se reportant à la figure 1, on reconnaît un étau-limeur reposant sur un socle 1 et disposé à l'in- térieur d'un carter 2, sur lequel évolue,   sslon   les flèches   f,   le coulisseau 3, sur lequel est monté l'outil 4. 



   Le coulisseau est entraîné par un plateau 5 disposa à   l'intérieur   du carter et   onté   sur un arbre 6 dont on voit à l'extérieur seulement un chapeau d'extré- mité 7. 



   La pièce à usiner est montée sur   un(-   table 8 évoluant   perpendiculaire-tient   au plan de la figure, le long d'un arbre fileté 9 tournant qui entraîne la table 8 par l'intermédiaire d'une patte lu formant écrou. La table est guidée le long de glissières 11 et 12   disposée.-.   sur le c8té d'une cuirasse 13. Celle-ci évolue verticale- ment le long d'une tige filetée fixe 14. Le mouvement est communiqué à la table par l'intermédiaire d'un arbre 15 pouvant tourner dans des paliers 16 solidaires de la cuirasse et entraînant en regard de la tige   14,   un pignon conique 17 qui coopère avec un autre pignon conique 18 fileté intérieurement et engagé sur la tige 14.

   Comme la cuirasse 13 évolue le long de deux glissières verti- cales 19 et 20, il suffit d'entraîner l'arbre 15 pour 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 provoquer un mouvement de vissage le long de la tige 14 du pignon conique 16, ce qui a pour effet de déplacer vertica- lement la glissière et par suite la table mobile 8. 



   On va maintenant décrire plus particulièrement le dispositif qui fait l'objet de l'invention et qui consiste à imprimer soit à   l'arbre   fileté 9, soit à l'arbre 15, un mouvement intermittent. L'avance intermittente transmise à la tige filetée 9 peut produire périodiquement un dépla- cement transversal de la table pendant la course retour du coulisseau. De même le mouvement intermittent transmis à l'arbre 15 procure une élévation ou un abaissement inter- mittent continu de la cuirasse et donc de la table 8. 



   Sur la figure 2 le dispositif' est plus particu- lièrement disposé en   A   sur le côté de la cuirasse et coopè- re avec des éléments fixes disposas dans le carter et no- tamment dans un carter déporté 2a. 



   Si l'on se reporte aux figures 3 et 4, on retrouve les éléments ci-dessus et notaient l'arbre 9 et l'arbre 15. 



  Les mouvements intermittents transmis à l'un ou l'autre de ces deux arbres, proviennent d'un arbre unique 14 à partir duquel on peut, à l'aide   a'un   sélecteur connu, disposé à l'intérieur de la boîte 20, transmettre ce   mouve-   ment intermittent multiplié ou   démultiplié   aux arbres 9 ou   15.   



   La lecture des avances peut être effectuée par des verniers 21 et 22   :nontés   repectivement sur les extrémités terminales 23 et 24 des arbres 9 et 15. 



   L'invention ayant été située dans la machine- outil et les différentes modalités de mise en oeuvre ayant été étudiées, il est maintenant possible de voir comment 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 on imprime à l'arbre 19   -labile   et accompagnant verticale- ment la cuirasse, un mouvement intermittent à partir d'un   mouvement   continu pris sur l'arbre 6 du plateau d'entraîne- ment du coulisseau. 



   Dans le cas particulier, cette transmission se fait dans son principe de la façon suivante : 
Le mouvement entraînant   l'arbre     @   est transforme en un mouvement alternatif grâce à un système à   excentriqu   8. Ce mouvement alternatif est   communique   à une chaîne 25 qui le transmet à une roue dentée oscillante 2b logée dans l'ensemble mobile   A   accompagné de la cuirasse. Ce pignon oscillant est lié à l'organe d'entrée d'un entraînement à sens unique C dont l'organe de sortie est lié à l'arbre 19. 



  Le cycle est ainsi fermé et pour permettre le déplacement de   l'ensemble   mobile par rapport au bâti fixe, il suffit que cette chaîne 25 soit rendue élastique par exemple en la terminant par un ressort 25a. 



   Dans ces conditions, il est possible   d'effectué.   le réglage de l'avance en incorporant dans le système à sens unique un dispositif d'escamotage 27 qui débraye   l'entraînement   à sens unique pendant une partie de sa course active. 



   Il serait extrêmement compliqué de monter ce di. positif d'escamotage 27 sur le pignon oscillant 2b   puisque   réglage ne peut se   l'aire   correctement que sur un   organe   fixe. Aussi le dispositif d'escamotage est-il monté et réglé à l'intérieur du bâti mobile. 



   Toutefois lorsque   l'ensemble   mobile monte ou descend, le pignon 2b Boule sur la chaîne 25 et le dispo- sitif d'escamotage 27 débraye l'entraînement à sens unique plus ou moins tôt suivant que le bâti mobile est plus ou 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 moins haut. Aussi, suivant l'invention, le dispositif' d'escamotage 27 est-il disposé à l'intérieur du bâti mobile de façon à subir, au cours des mouvements de ce dernier, les mêmes décalages que le pignon 2b. Ceci est réalisé en le montant sur un pignon t'ou 28 de même dia- mètre que le pignon 26 et co-axial avec lui et en   comman-   dant l'orientation de ce pignon par un ensemble cinéma- tique qui est influencé par le mouvement vertical de la cuirasse, de la même façon que le système cinématique d'en traitement du pignon 26. 



   On va maintenant décrire plus en détail le mécanisme proprement dit. 



   Tout d'abord le dispositif à excentrique   consis-   te en un arbre déporté ba sur lequel peut tourner une bague f'olle 29 portant une roue dentée 30. Sur cette roue dentée s'enroule la chaîne 25 dont l'extrémité 31 est attelée à une potence 32 ménagée à l'intérieur du carter 2a.La tension du ressort 25a est réglée par un système à   .- 33    vis/et écrous 34. Compte ter.u que l'extrémité inférieure du ressort est attelée en K sur le bâti quand l'arbre 6 tourne d'une façon continue, la chaîne enroulée autour de la bague 29.subit périodiquement une expansion autour de l'axe 6 et cette expansion périodique produit automa-   tiquement   sur le pignon de renvoi fou 35 et sur le pignon 26, un mouvement d'oscillation. Le pignon 35 est monté sur un arbre creux 36 engagé dans le carter 2. 



   Le pignon 26 est rendu solidaire par une clavette 37 d'une bague 38   pouant   osciller autour de l'axe ly sur deux bagues-paliers 39 et 40 et entraînant le moyeu 41 d'un dispositif' à roue libre. Ce moyeu 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 est équipe   d'un   cliquet   42   pivotant sur un axe 43 sollici- té vers l'extérieur par un ressort 44 et   engrenant   avec la   denture   intérieure   ci 1 une   bague ou roue   extérieure   45   rendue   solidaire d'une cloche 46, par   l'interme@iaire   des billes 47   engagées fortement dans des alv@bles 4@  de   cette   cloche, par des ressorts 49. 



   La cloche 46 étant   rendue     solidaire   de   l'axe   19, on conçoit tres bien que le   mouvement     alternatif   du   pignon   26 produise un mouvement intermittent sur l'arbre 19. 



   Le dispositif   d'escamotage     27   est   essentiellement   constitue par une   rampe   circulaire 27a qui peut escamoter le cliquet 42 quand celui-ci vient buter contre elle. 



  Le   réglage   du mouvement alternatif transmis du moyeu 41 à la cloche 46 peut donc être réglé en orientant   convenable   ment le pignon 28 solidaire de la rampe d'escamotage. Four éviter les inconvénients signalés ci-dessus, on a trouvé qu'il est plus facile d'effectuer ce réglage à partir du bâti fixe au moyen d'un système cinématique identique au dispositif d'entraînement. A cet effet une seconde chaîne   50   terminée par un ressort 51 est attelée sur un pignon 52 de même diamètre que le pignon 35. Le   pignon 52   est rendu solidaire d'un axe 53 engagé co-axialoment dans   l'arbre   36 et'pour régler l'avance, il suffit de faire varier l'orientation du pignon 52 par un système à butée constitua par une vis 54, une bille 55 et une tige rglable 56.

   Bien entendu l'extrémité inférieure du ressort correspondant est attelé en Kt, confondu avec K sur la figure 4. 



   On notera que dans ces conditions,   l'élévation   ou l'abaissement du boîtier 20 entraîne un   décalage   

 <Desc/Clms Page number 9> 

 identique aussi bien sur le pignon 26 que sur le pignon 28 et par conséquent n'affecte fias la course active de   l'entraînement   à sens unique. 



   Sur la figure 5, on a représenté une variante dans laquelle le réglage est continu car dans les deux exemples décrits jusqu'ici, on ne peut faire varier l'avan- ce que des quantités correspondant aux dents de la roue libre. Celle-ci est remplacée par une roue libre à billes 57 coincée dans un sens entre la roue extérieure 45 et les portées 58 du moyeu 41. Celui-ci est encore rendu solidaire d'un pignon 26 mais les mouvements alternatifs de cette dernière sont commandés par un système différent. 



   En effet l'extrémité 59 de la'chaîne 25t est fixée à un levier 60 articulé en 61 et portant en 62 un galet fou 63.Le ressort 25'a rappelle le levier 60 en contact avec la butée b4 d'une vis 65. La roue excentrée 29 porte un tambour 66 qui est destiné à coopérer avec le galet 63. Lorsque ce dernier n'est pas en contact avec le tambour 66, l'extrémité 59 de la chaîne demeure fixe et on obtient comme plus haut un mouvement alternatif sur la roue 26 qui produit une rotation intermittente de la roue 45. Par contre, lorsque le tambour 66 s'appuie sur le galet 63, le déplacement de l'extrémité 59 de la chaîne compense le déplacement de l'excentrique 6a, de telle sorte qu'au- cun mouvement n'est transmis à la roue 26.

   Cette condition de fonctionnement nécessite toutefois qu'une certaine et 62/ relation existe entre la distance h des axes 61/d'une part et les diamètres des galet et tambour 63 et 66. Il suffit donc de régler la vis 65 pour augmenter ou diminuer l'am- plitude du mouvement alternatif de la roue 26. Outre que 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 dans ce dispositif on n'utilise qu'une seule chaîne, le   nombre   des organes est réduit et   l'on     obtient   des avances réglables sans solution de continuité. 



   REVENDICATIONS. 



   1' Dispositif permettant d'obtenir l'avance   intermittent:     d'un   organe de machine-outil du type dans lequel un   mouvaient   continu est d'abord   transformé   en un 
 EMI10.1 
 ulouvement' alternatif qui est lui-même tr811S!'Or,I:.J en un   mouvement   intermittent par un   mécanisme   à sens unique,   caractérise   en ce que l'avance devant être transmise 
 EMI10.2 
 à un organe récepteur disposa à l'intorieur d'un ensemble mobile, le mouvement continu est   transfert   sur le bâti fixe en mouvement alternatif qui est ensuite transmis à l'organe récepteur mobile. 



   2. ) Dispositif selon 1,   caractérise   en ce que   l'amplitude   du   mouvement     alternatif   est   régl@e   sur le bâti fixe de la machine. 



   3.) Dispositif selon 2,   caractérise   en ce que le mouvement alternatif étant transmis par un   système   de chaîne   complète   par un ressort, les extrémités du dit système étant fixées sur le bâti fixe, le   mouvement   alternatif est produit par un dispositif à excentrique. 



   4.) Dispositif selon 2 ou 3,   caractérisa   en ce 
 EMI10.3 
 que le rJ.;la5e de 1 :i:..ltu lE du mouv.-.,.ent alternatif est produit par un   mouvement   de   l'extrémité   de la chaîne, compensant exactement sur une partie de la course, le mouvement alternatif   imprima   par le   système   à   excentrique.   

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The invention relates to a device making it possible to obtain the intermittent advance of a machine tool member, the control of this advance being linked to the uniform movement of another member of the machine. It is particularly applicable to vices-filers to obtain intermittent displacelaents of the table during the stroke.

 <Desc / Clms Page number 2>

 return of the slide. The value of the elementary feed must be adjustable according to the work carried out and, on the other hand, when this feed has been fixed for a determined height of the table, it must not be modified when the latter is subjected to vertical displacements. .



   The device is of the type in which a continuous movement is first transformed into an alternating movement which is itself then transformed into an intermittent movement, by a one-way mechanism.



   When the continuous movement is taken on a fixed frame and that we must transmit it to a member housed in a movable assembly to then transform it into reciprocating movement, the motor and receiver shafts must be united by a sliding angle transmission. , or by an expandable continuous transmission so that the transmission is generally bulky. Also according to the invention, it is preferred to transform, on the fixed frame, the continuous movement into reciprocating movement, in order to then transmit it to the member housed in the mobile assembly.



   The reciprocating movement being limited, can be transmitted by an extendable or sliding orientable device, for example of the rack type and the value of the advance to be obtained having to be modified at will, it is possible to transmit to the receiving member a movement. - constant reciprocating, the adjustment then taking place inside the mobile assembly on said reciprocating movement or on intermittent movement.



   In the first case, it is necessary to provide on the frame a device making it possible to vary

 <Desc / Clms Page number 3>

 the amplitude of the movement transmitted from the fixed frame to the receiving member of the mobile assembly and it is one of the objects of the invention to solve this problem.



   When the adjustment is to be made on the intermittent movement, it suffices to disengage the one-way mechanism during part of its active stroke. When the movable assembly is immobilized in one position, the receiving member moves between two well-defined positions and the retraction device can be positioned in the movable assembly so that it periodically comes into action for a determined course of said receiving organ. But when the movable assembly moves, the two extreme positions of the receiving member are offset and the retraction device no longer disengages the drive in one direction. unique at the same time.

   Also the present invention provides means for shifting the retraction device under the same conditions as the receiving member, the two shifts being moreover being synchronized and automatically. Under these conditions, it is no longer necessary for the operator to make corrections by trial and error in order to maintain the same advance whatever the position of the moving assembly.



   The invention will moreover be much better understood by virtue of the additional description which follows and of the appended drawings in which two embodiments of the invention have been described in detail and only by way of example.



   On these drawings:
Figure 1 is a side view with partial section on I-I of Figure 1, of a vice-filer.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Figure 2 is still a plan view, with partial section along II-II of Figure 1 of ... Gille vice-filer.



   Figure 3 is a partial section along III III of Figure 4 and shows in detail the control mechanism.



   Figure 4 is a vertical section along 1V-1V of Figure 3;
Finally, FIG. 5 shows in perspective a block diagram of a variant of the invention.



   Referring to Figure 1, we recognize a vice-filer resting on a base 1 and arranged inside a housing 2, on which moves, except the arrows f, the slide 3, on which is mounted tool 4.



   The slide is driven by a plate 5 placed inside the casing and on a shaft 6, of which only an end cap 7 can be seen on the outside.



   The part to be machined is mounted on a (- table 8 moving perpendicular - holds to the plane of the figure, along a threaded shaft 9 rotating which drives the table 8 by means of a tab read forming a nut. The table is guided along slides 11 and 12 disposed.-. on the side of a breastplate 13. The latter moves vertically along a fixed threaded rod 14. The movement is communicated to the table through a shaft 15 capable of rotating in bearings 16 integral with the armor and driving opposite the rod 14, a bevel pinion 17 which cooperates with another bevel pinion 18 threaded internally and engaged on the rod 14.

   As the armor 13 moves along two vertical slides 19 and 20, it suffices to drive the shaft 15 to

 <Desc / Clms Page number 5>

 cause a screwing movement along the rod 14 of the bevel gear 16, which has the effect of vertically moving the slide and consequently the movable table 8.



   We will now describe more particularly the device which is the subject of the invention and which consists in imparting either to the threaded shaft 9 or to the shaft 15, an intermittent movement. The intermittent advance transmitted to the threaded rod 9 can periodically produce a transverse displacement of the table during the return stroke of the slide. Likewise the intermittent movement transmitted to the shaft 15 provides a continuous intermittent raising or lowering of the breastplate and therefore of the table 8.



   In FIG. 2, the device 'is more particularly arranged at A on the side of the armor and cooperates with fixed elements arranged in the casing and in particular in an offset casing 2a.



   If we refer to Figures 3 and 4, we find the above elements and noted shaft 9 and shaft 15.



  The intermittent movements transmitted to one or the other of these two shafts come from a single shaft 14 from which it is possible, using a known selector, arranged inside the box 20, transmit this multiplied or multiplied intermittent movement to shafts 9 or 15.



   The advances can be read by verniers 21 and 22: respectively not mounted on the terminal ends 23 and 24 of the shafts 9 and 15.



   The invention having been located in the machine tool and the various methods of implementation having been studied, it is now possible to see how

 <Desc / Clms Page number 6>

 an intermittent movement from a continuous movement taken on the shaft 6 of the slide drive plate is imparted to the -labile shaft 19 and vertically accompanying the breastplate.



   In the particular case, this transmission is done in principle as follows:
The movement driving the shaft @ is transformed into a reciprocating movement thanks to an eccentric system 8. This reciprocating movement is communicated to a chain 25 which transmits it to an oscillating toothed wheel 2b housed in the mobile assembly A accompanied by the armor . This oscillating pinion is linked to the input member of a one-way drive C, the output member of which is linked to the shaft 19.



  The cycle is thus closed and to allow movement of the movable assembly relative to the fixed frame, it suffices for this chain 25 to be made elastic, for example by terminating it with a spring 25a.



   Under these conditions, it is possible to perform. the advance adjustment by incorporating in the one-way system a retraction device 27 which disengages the one-way drive during part of its active stroke.



   It would be extremely complicated to ride this Sun. positive retraction 27 on the oscillating pinion 2b since adjustment can only be done correctly on a fixed member. Also the retraction device is mounted and adjusted inside the movable frame.



   However, when the movable assembly goes up or down, the pinion 2b Ball on the chain 25 and the retracting device 27 disengages the one-way drive sooner or later depending on whether the movable frame is more or less.

 <Desc / Clms Page number 7>

 less high. Also, according to the invention, the retraction device 27 is arranged inside the movable frame so as to undergo, during the movements of the latter, the same offsets as the pinion 2b. This is achieved by mounting it on a pinion t'or 28 of the same diameter as the pinion 26 and co-axial with it and by controlling the orientation of this pinion by a kinetic assembly which is influenced by the vertical movement of the armor, in the same way as the kinematic system for processing the pinion 26.



   The mechanism itself will now be described in more detail.



   First of all, the eccentric device consists of an offset shaft ba on which an idler ring 29 can rotate carrying a toothed wheel 30. On this toothed wheel is wound the chain 25, the end 31 of which is coupled to a bracket 32 provided inside the casing 2a. The tension of the spring 25a is regulated by a system of .- 33 screws / and nuts 34. Count ter.u that the lower end of the spring is coupled in K on the frame as the shaft 6 rotates continuously, the chain wound around the ring 29 periodically undergoes an expansion around the axis 6 and this periodic expansion occurs automatically on the idler gear 35 and on the sprocket 26, an oscillating movement. The pinion 35 is mounted on a hollow shaft 36 engaged in the housing 2.



   The pinion 26 is made integral by a key 37 of a ring 38 able to oscillate around the axis ly on two bearing rings 39 and 40 and driving the hub 41 of a freewheel device. This hub

 <Desc / Clms Page number 8>

 is equipped with a pawl 42 pivoting on a pin 43 urged outwardly by a spring 44 and meshing with the internal teeth 1 an outer ring or wheel 45 made integral with a bell 46, by the interme @ iaire balls 47 strongly engaged in alv @ bles 4 @ of this bell, by springs 49.



   The bell 46 being made integral with the axis 19, it is easy to see that the reciprocating movement of the pinion 26 produces an intermittent movement on the shaft 19.



   The retraction device 27 is essentially constituted by a circular ramp 27a which can retract the pawl 42 when the latter abuts against it.



  The adjustment of the reciprocating movement transmitted from the hub 41 to the bell 46 can therefore be adjusted by suitably orienting the pinion 28 integral with the retraction ramp. Oven to avoid the drawbacks mentioned above, it has been found that it is easier to carry out this adjustment from the fixed frame by means of a kinematic system identical to the drive device. For this purpose a second chain 50 terminated by a spring 51 is coupled to a pinion 52 of the same diameter as the pinion 35. The pinion 52 is made integral with a pin 53 engaged co-axially in the shaft 36 and to adjust in advance, it suffices to vary the orientation of the pinion 52 by a stop system constituted by a screw 54, a ball 55 and an adjustable rod 56.

   Of course, the lower end of the corresponding spring is coupled in Kt, coincident with K in FIG. 4.



   It will be noted that under these conditions, the raising or lowering of the housing 20 causes an offset

 <Desc / Clms Page number 9>

 identical on both pinion 26 and pinion 28 and therefore does not affect the active stroke of the one-way drive.



   FIG. 5 shows a variant in which the adjustment is continuous because in the two examples described so far, the advance can only be varied by amounts corresponding to the teeth of the freewheel. This is replaced by a freewheel ball 57 wedged in one direction between the outer wheel 45 and the bearing surfaces 58 of the hub 41. The latter is still made integral with a pinion 26 but the reciprocating movements of the latter are controlled. by a different system.



   In fact, the end 59 of the chain 25t is fixed to a lever 60 articulated at 61 and carrying at 62 a idle roller 63. The spring 25'a recalls the lever 60 in contact with the stop b4 of a screw 65. The eccentric wheel 29 carries a drum 66 which is intended to cooperate with the roller 63. When the latter is not in contact with the drum 66, the end 59 of the chain remains fixed and a reciprocating movement is obtained as above. on the wheel 26 which produces an intermittent rotation of the wheel 45. On the other hand, when the drum 66 rests on the roller 63, the displacement of the end 59 of the chain compensates for the displacement of the eccentric 6a, so so that no movement is transmitted to the wheel 26.

   This operating condition, however, requires that a certain and 62 / relation exists between the distance h of the axes 61 / on the one hand and the diameters of the roller and drum 63 and 66. It is therefore sufficient to adjust the screw 65 to increase or decrease the amplitude of the reciprocating movement of the wheel 26. In addition to

 <Desc / Clms Page number 10>

 in this device, only one chain is used, the number of components is reduced and adjustable advances are obtained without any break in continuity.



   CLAIMS.



   1 'Device for obtaining the intermittent advance: of a machine tool member of the type in which a continuously moving is first transformed into a
 EMI10.1
 The 'reciprocating movement which is itself tr811S!' Now, I: .J in an intermittent movement by a one-way mechanism, characterized in that the feed to be transmitted
 EMI10.2
 to a receiving member arranged inside a movable assembly, the continuous movement is transferred to the fixed frame in reciprocating motion which is then transmitted to the movable receiving member.



   2.) Device according to 1, characterized in that the amplitude of the reciprocating movement is regulated on the fixed frame of the machine.



   3.) Device according to 2, characterized in that the reciprocating movement being transmitted by a complete chain system by a spring, the ends of said system being fixed on the fixed frame, the reciprocating movement is produced by an eccentric device.



   4.) Device according to 2 or 3, characterized in that
 EMI10.3
 that the rJ.; la5e of 1: i: .. ltu lE of the reciprocating movement is produced by a movement of the end of the chain, compensating exactly over part of the stroke, the reciprocating movement printed by the eccentric system.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

5. ) Dispositif suivant 1, caractérisa en ce que un mouvement alternatif constant est transmis du bâti <Desc/Clms Page number 11> fixe à l'organe récepteur mobile, le réglage de la course s'effectuant en reliant l'amplitude du mouvement intermittent. 5.) Device according to 1, characterized in that a constant alternating movement is transmitted from the frame <Desc / Clms Page number 11> fixed to the mobile receiving member, the stroke adjustment being effected by linking the amplitude of the intermittent movement. 6. ) Dispositif' suivant 5, caractérisé en ce que le mécanisme à sens unique transformant le mouvement al- ternatif en mouvement intermittent est débrayé sur une partie de sa course par un dispositif d'escamotage. 6.) Device 'according to 5, characterized in that the one-way mechanism transforming the alternating movement into intermittent movement is disengaged over part of its stroke by a retraction device. 7.) Dispositif suivant 6, caractérisé en ce que l'orientation du dispositif d'escamotage est réglé à partir du bâti fixe au moyen d'un dispositif' cinématique identique à celui de la transmission. 7.) Device according to 6, characterized in that the orientation of the retraction device is adjusted from the fixed frame by means of a device 'kinematics identical to that of the transmission.
BE546960D BE546960A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE546960A true BE546960A (en)

Family

ID=174091

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE546960D BE546960A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE546960A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0853527A1 (en) Device for measuring or checking an orbitally mobile cylindrical part during machining thereof
EP1370388B1 (en) Driving device and clamping tool equipped with same
CH650959A5 (en) MACHINE FOR FINISHING GEAR DENTURES.
EP0317584A1 (en) Machine-tool.
EP0305230A1 (en) Intermittent web feed for a machine, particularly a sheet cut-off press
EP0114779B1 (en) Belt or chain tightener for transmission
FR2543470A1 (en) TRANSFER FACILITY WITH A SUSPENSION MECHANISM FOR CONTROLLING THE ROTATION OF TRANSFER CLAMPS
FR2684601A1 (en) FOLDING DEVICE FOR ROTARY PRINTING MACHINES.
BE546960A (en)
FR2905622A1 (en) Mechanical manipulator for part assembling and/or controlling machine, has cylinders one of which has shaft connected with plate, and free end, where cylinders have input shafts simultaneously driven in rotation by single driving belt
FR2489461A1 (en) VARIABLE OSCILLATOR CONTROL MECHANISM
CH668576A5 (en) ROTARY CUTTING DEVICE.
FR2545026A1 (en) APPARATUS AND METHOD FOR MOLTENING CANNELURES AND GEARS
EP0918580B1 (en) Device for moving part of a machine and for exerting a force at the end of its stroke
FR2467028A1 (en) SPRING WINDING MACHINE PROVIDED WITH IMPROVED MEANS FOR DRIVING FEED ROLLERS
BE341569A (en)
FR2476862A1 (en) FILM TRANSPORT SYSTEM
EP0074872B1 (en) Positioning apparatus
FR2458327A1 (en) Tack welding jig for large dia pipe - made by bending metal plate into pipe with longitudinal slot, where Jig presses slot edges together for tack welding
FR2496532A1 (en) Machine tool with automatic tool change - has spindle key engaging in tool groove and rotary tool support
EP0095430A1 (en) Beam transfer device
BE665988A (en)
FR2659261A1 (en) Displacement-reproducing actuator and manipulator equipped with such a device
CH333112A (en) Vibrator roller
BE489383A (en)