BE545734A - - Google Patents

Info

Publication number
BE545734A
BE545734A BE545734DA BE545734A BE 545734 A BE545734 A BE 545734A BE 545734D A BE545734D A BE 545734DA BE 545734 A BE545734 A BE 545734A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
intended
connection device
metal part
conductive metal
connection
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE545734A publication Critical patent/BE545734A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H01ELECTRIC ELEMENTS
    • H01RELECTRICALLY-CONDUCTIVE CONNECTIONS; STRUCTURAL ASSOCIATIONS OF A PLURALITY OF MUTUALLY-INSULATED ELECTRICAL CONNECTING ELEMENTS; COUPLING DEVICES; CURRENT COLLECTORS
    • H01R24/00Two-part coupling devices, or either of their cooperating parts, characterised by their overall structure
    • H01R24/28Coupling parts carrying pins, blades or analogous contacts and secured only to wire or cable
    • HELECTRICITY
    • H01ELECTRIC ELEMENTS
    • H01RELECTRICALLY-CONDUCTIVE CONNECTIONS; STRUCTURAL ASSOCIATIONS OF A PLURALITY OF MUTUALLY-INSULATED ELECTRICAL CONNECTING ELEMENTS; COUPLING DEVICES; CURRENT COLLECTORS
    • H01R2103/00Two poles

Landscapes

  • Details Of Connecting Devices For Male And Female Coupling (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention est relative à des perfectionnements à l'objet du brevet belge n  544.048 du 29 décembre 1955 relatif à un dispositif de connexion, et un câble électrique comportant deux parties constitutives en matière isolante   formant   le corps du dispositif et des moyens de fixation des conducteurs du   côble   à des éléments mâles ou femelles réalisant le contact, un de ces moyens de fixation au moins étant formé par au   moinr   une pointe sur laquel. le se pique le conducteur. 



   Les fiches mâles ou femelles réalisées suivant 'invention ont pour but de permettre un montage aisé et rapide des conducteurs d'un câble même par des personnes qui ne sont pas du métier ou qui n'ont pas d'habilité manuelle. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Suivant l'invention, le dispositif de connexion comprend une pièce métallique conductrice dont une partie présente au moins la pointe de fixation   susdite.   et est destinée à   être- encastrée   dans une des parties constitutives en matière isolante du dispositif de connexion, tandis que l'autre partie de cette   pèce   métallique est destinée à former l'élément mêle ou femelle de contact. 



   Dans une forme de réalisation, la pièce-métallique conduc- trice est au départ une pièce plane dans une partie de laquelle est formée au moins une pointe de fixation, cette partie étant destinée à être pliée à une forme transversale voulue, par exemple en forme de cuvette,pour être insérée dans une partie constitutive isolante du dispositif, une seconde partie de la pièce plane étant destinée   à être   enroulée à la forme cylindrique pour former un élément mâle ou femelle de contact. 



   Dans le cas d'une fiche mâle, la pièce métallique conduc- trice comprend une partie présentant au moins une pointe de fixa- tion et une seconde partie disposée en bout de la première et des- tinée à former par enroulement la broche de connexion, cette secon- de partie présentant, de préférence, à cet effet, des traits de . découpure longitudinaux et une dentelure d'extrémité , de manière à former ainsi par enroulement une broche dont l'extrémité est   ar-   rondie et qui présente des portions de paroi latérale en saillie pour assurer une bonne connexion. 



   Dans le cas d'une fiche femelle, la pièce métallique con- ductrice comprend une partie présentant au moins une pointe de fi- xation et une seconde partie aocolée à la première et destinée à former par enroulement la douille de connexion. 



   Suivant un mode de réalisation préféré, la pièce métalli- que conductrice présente des pointes de diverses longueurs permet- tant d'y piquer de façon aisée des conducteurs de sections diffé- rentes, sans les dénuder. 



   La pièce métallique conductrice sera, de préférence, noyée au moulage dans une des pièces constitutives du dispositif de con- nexion, ladite pièce pouvant présenter à cet effet un ou plusieurs 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 éléments d'accrochée, 'tels   qu'une   ou des patte.. 



   Pour la fixation, dans une des pièces constitutives du dis-   positif est noyé au moulage un écrou à pas rapide, dans lequel est destiné à se visser un boulon traversant l'autre pièce constituti-   ve, l'assemblage desdites pièces étant ainsi rapide et aisé, tout en assurant l'enfoncement des conducteurs sur les pointes sur les- quelles ils ont étépiqués. 



   D'autres détails et particularités de l'invention   ressor-   tiront de la description donnée ci-après à titre d'exemple non li- mitatif et avec référence aux dessins annexés. 



   La figure 1 est une vue en   @lévation   d'une fiche mâle sui- vant l'invention. 



   La figure 2 montre la pièce métallique conductrice en posi- tion déployée. 



   La figure 3 est une vue en coupe suivant le plan   III-III   de la figure 1. 



   La figure 4 est une vue en coupe suivant le plan   IY-IV   de la figure 1. 



   La description suivante est donnée en considérant une fiche mâle ou à'broches, telle que représentée. On verra que les mêmes caractéristiques peuvent s'appliquer aux fiches femelles. 



   On forme d'une pièce le moyen de fixation du   co@ducteur   et la broche ou la douille de contact. 



   A la figure 2, cette pièce 1, qui est métallique et conduc- trice, est en position déployée ou plane, Elle comprend une partie 
2 et une partie 3. Dane la partie 2 sont réalisées un certain nom- bre de découpures 4 qui permettent la formation d'un nombre corres- pondant de pointes 5. 



   La seconde partie 3 de la pièce 1   présente   des traits de découpure longitudinaux 6 et une dentelure inférieure 7. Entre les deux parties 2 et 3, on prévoit également deux traits de découpure 
8 et   9.   



   La partie 2 est destinée à se replier suivant les plis longitudinaux 10 et 11 pour former une cuvette 12, comme on peut 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 le voir spécialement bien à la figure   4.   



   La pertie 3 est destinée à s'enrouler en cylindre pour for- nier les broches 13 des figures 1   et 3.   Les traits de découpure lon-   gitudinaux     6 provoquent   la formation de languettes saillantes 14 as-   surant   une bonne connexion lors de l'introduction de broches dans une fiche femelle ou dans une prise de courant. La dentelure 7 per- met l'obtention d'un bout arrondi 15. 



   Ls pièce   métallique   1, ainsi conformée, est, dE. préférence, noyée au moulage dans la partie constitutive 16 du dispositif de connexion. A cet effet, est   notamment   prévue une natte 17 qui sera noyée dans la masse de la partie constitutive 16 qui'entourera d'ail- leurs pour une grande part la partie 2 de la pièce métallique 1, comme ont peut le voir à la figure 4. 



   La pièce métallique 1 comportera, de   préférence,   un cer- tain nombre de   pointes   5 de   longueurs   différentes pour permettre la fixation de conducteurs de section plus au moins grande, comme on l'a représenté schématiquement à la figure 1, où les références le, 19 et 20 figurent respectivement des conducteurs de 1,5   mm,   de 2 mm, et de 2,5 à 3,5 mm, ces derniers chiffres étant évidemment exemplatifs, En d'autre ternes, la fiche mêle ou femelle convien- dra pour des conducteurs de divers diamètres. 



   La partie constitutive 21 du dispositif de connexion s'em- boîte,en   2/sur   la partie constitutive 16 et se fixe à celle-ci par un boulon 23,traversant la partie 21 et se vissant dans un é- crou   24   noyé dans la masse de la partie 16. Le filet de cet écrou 24 et du boulon 23 sera, de préférence, à pas rapide, de façon que le fixation soit assurée avec un minimum de rotation du boulon 23. la tête de celui-ci présentera une rainure 25 permettant la mise en rotation par n'importe quel   royen,   même une pièce de monnaie, Il ne faudra donc en fait 'aucun outil spécial pour monter ou dé- monter ce dispositif de connexion. 



   Lors du serrage, la partie constitutive 21 sera pressée contre la partie 16, ce qui enfoncera plus profondément sur les pointes 5 les conducteurs qui y ont été piqués. Il ne faut donc 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 pas dénuder les conducteurs pour réaliser la connexion puisque les pointes 5 viendront nécessairement en contact avec la partie métal- lique interne de ces conducteurs. 



   Sù on veut réaliser une fiche femelle de la même manière, il   suffira,   de prévoir la 'partie 3 de la pièce métallique 1 à côté de la partie 2 et non plus en bout de celle-ci, cette pièce métal- lique 1 étant à nouveau partiellement noyée dans. la masse de la partie constitutive 16 du dispositif de cornexion, 
Il doit être entendu que l'invention n'est pas limitée au mode de réalisation .décrit mais que bien des variantes sont possi- bles sans'sortir du cadre du présent brevet. 
 EMI5.1 
 R-EVEnDICATIONS 
1.

   Dispositif de connexion d'un câble électrique compor- tant deux parties constitutives en matière isolante formant le corps du dispositif, et des moyens de fixation des conducteurs du   cble   à des éléments mâles ou femelles réalisant le contact, un de ces moyens de fixation au moins étant formé par au moins une pointe sur laquelle se pique le conducteur, caractérisé en ce qu'il comprend une pièce métallique conductrice dont une partie présente au moins la pointe de fixation susdite et est destinée à être encastrée dans une des parties constitutives en matière isolante du dispositif de connexion, tandis que l'autre partie de cette pièce métallique est destinée à former l'élément mâle ou femelle de contact.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to improvements to the subject of Belgian Patent No. 544,048 of December 29, 1955 relating to a connection device, and an electric cable comprising two constituent parts of insulating material forming the body of the device and means for fixing the conductors of the cable to male or female elements making the contact, at least one of these fixing means being formed by at least a point on which. the driver pricks himself.



   The male or female plugs produced according to the invention are intended to allow easy and rapid assembly of the conductors of a cable even by people who are not skilled in the art or who do not have manual skills.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   According to the invention, the connection device comprises a conductive metal part, part of which has at least the aforementioned fixing tip. and is intended to be embedded in one of the constituent parts of insulating material of the connection device, while the other part of this metal part is intended to form the mixed or female contact element.



   In one embodiment, the conductive metal part is initially a flat part in a part of which is formed at least one fixing point, this part being intended to be bent to a desired transverse shape, for example in cup, to be inserted into an insulating component part of the device, a second part of the flat part being intended to be rolled up to the cylindrical shape to form a male or female contact element.



   In the case of a male plug, the conductive metal part comprises a part having at least one fixing point and a second part arranged at the end of the first and intended to form the connection pin by winding, this second part having, for this purpose, preferably features of. longitudinal cutouts and end serrations, so as to form by winding a pin whose end is rounded and which has projecting side wall portions to ensure a good connection.



   In the case of a female plug, the conductive metal part comprises a part having at least one fixing point and a second part attached to the first and intended to form the connection sleeve by winding.



   According to a preferred embodiment, the conductive metal part has points of various lengths making it easy to prick therein conductors of different sections, without stripping them.



   The conductive metal part will preferably be embedded during molding in one of the constituent parts of the connection device, said part possibly having for this purpose one or more

 <Desc / Clms Page number 3>

 hanging elements, such as one or more tabs.



   For fixing, in one of the component parts of the device is embedded in the molding a fast-pitch nut, into which is intended to screw a bolt passing through the other component part, assembly of said parts thus being rapid and easy, while ensuring the insertion of the conductors on the points on which they have been stitched.



   Other details and features of the invention will emerge from the description given below by way of non-limiting example and with reference to the accompanying drawings.



   Figure 1 is an elevational view of a plug according to the invention.



   FIG. 2 shows the conductive metal part in the deployed position.



   Figure 3 is a sectional view along the plane III-III of Figure 1.



   Figure 4 is a sectional view along the plane IY-IV of Figure 1.



   The following description is given considering a male or pin plug as shown. It will be seen that the same characteristics can be applied to female plugs.



   The means for attaching the driver and the contact pin or sleeve are formed integrally.



   In FIG. 2, this part 1, which is metallic and conductive, is in the deployed or planar position. It comprises a part
2 and part 3. In part 2 a certain number of cutouts 4 are made which allow the formation of a corresponding number of points 5.



   The second part 3 of the part 1 has longitudinal cut lines 6 and a lower serration 7. Between the two parts 2 and 3, there are also two cut lines.
8 and 9.



   Part 2 is intended to fold along the longitudinal folds 10 and 11 to form a bowl 12, as can be

 <Desc / Clms Page number 4>

 see it especially well in figure 4.



   The slit 3 is intended to roll up into a cylinder to form the pins 13 of figures 1 and 3. The longitudinal cut lines 6 cause the formation of protruding tabs 14 ensuring a good connection during the insertion. pins in a socket or outlet. The serration 7 makes it possible to obtain a rounded end 15.



   The metal part 1, thus shaped, is, dE. preferably, embedded in the molding in the constituent part 16 of the connection device. For this purpose, a mat 17 is in particular provided which will be embedded in the mass of the constituent part 16 which will also largely surround part 2 of the metal part 1, as can be seen in FIG. 4.



   The metal part 1 will preferably include a certain number of points 5 of different lengths to allow the attachment of conductors of greater or lesser cross section, as shown diagrammatically in FIG. 1, where the references le, 19 and 20 respectively show conductors of 1.5 mm, 2 mm, and 2.5 to 3.5 mm, the latter figures being obviously illustrative, In other dulls, the plug or female will be suitable for conductors of various diameters.



   The constituent part 21 of the connection device fits, in 2 / on the constituent part 16 and is fixed to the latter by a bolt 23, passing through the part 21 and screwing into a nut 24 embedded in the mass of part 16. The thread of this nut 24 and of the bolt 23 will preferably be of rapid pitch, so that the fixing is ensured with a minimum of rotation of the bolt 23. the head of the latter will have a groove. 25 allowing rotation by any royen, even a coin. No special tools will therefore be required to mount or dismantle this connection device.



   During tightening, the constituent part 21 will be pressed against the part 16, which will push the conductors which have been pricked therein deeper into the tips 5. It is therefore not necessary

 <Desc / Clms Page number 5>

 do not strip the conductors to make the connection since the tips 5 will necessarily come into contact with the internal metal part of these conductors.



   If you want to make a female plug in the same way, it will suffice to provide part 3 of the metal part 1 next to part 2 and no longer at the end thereof, this metal part 1 being at again partially embedded in. the mass of the constituent part 16 of the connection device,
It should be understood that the invention is not limited to the embodiment described but that many variations are possible without departing from the scope of the present patent.
 EMI5.1
 R-EVENTS
1.

   Device for connecting an electric cable comprising two constituent parts of insulating material forming the body of the device, and means for fixing the conductors of the cable to male or female elements making contact, at least one of these fixing means being formed by at least one point on which the conductor is pricked, characterized in that it comprises a conductive metal part of which a part has at least the aforementioned fixing point and is intended to be embedded in one of the constituent parts of insulating material of the connection device, while the other part of this metal part is intended to form the male or female contact element.


    

Claims (1)

2. Dispositif de connexion suivant la revendication 1, en ce que la pièce métallique conductrice est au départ une pièce plane dans une partie de laquelle est formée au moins une pointe de fixation, cette partie étant destinée à être pliée à une forme transversale voulue, par exemple en forme de cuvette)pour être insérée dans une partie constitutive isolante du dispositif, une seconde partie de la pièce .plane étant destinée à être enroulée à la forme cylindrique pour :former un élément môle ou femelle de .contact. 2. Connection device according to claim 1, in that the conductive metal part is initially a flat part in a part of which is formed at least one fixing tip, this part being intended to be bent to a desired transverse shape, for example in the form of a bowl) to be inserted into an insulating component part of the device, a second part of the .plane part being intended to be rolled up to the cylindrical shape in order to: form a mole or female contact element. 3. Dispositif de .connexion suivant la revendication 2, caractérisé en ce que, dans le cas d'une fiche mâle, la pièce métal- <Desc/Clms Page number 6> EMI6.1 1:1lj110 conductrice ont -1l une pru-bie 7rc:;,c;nf;c,rlL HU rroina une poin- t,(3 de Caution une necondu partie disposée en bout de la pre- i-j'c et destinée ;. f orner par enroulement la broche de connexion, seconde cGLte/jJlIl'tie pr<Gs611t.'mt, de préférence, a cet effet, des traits de découpure 3ojur-;itudinuux et une dentelure d'extrémité, de manière à former oinui 1"\1" enroulement une broche Dont l' e:r.:trGrd1;Ó est arrondie et 'lui présente des sortions de paroi Intérale en saillie pour assurer une bonne onnexion. 3. Connection device according to claim 2, characterized in that, in the case of a male plug, the metal part <Desc / Clms Page number 6> EMI6.1 1: 1lj110 conductive have -1l a pru-bie 7rc:;, c; nf; c, rlL HU rroina a point, (3 of Caution a necondu part disposed at the end of the first i-i-c and intended ;. form by winding the connecting pin, second edge / jJlIl'tie pr <Gs611t.'mt, preferably, for this purpose, 3ojur-; itudinuux score lines and an end serration, so as to form oinui 1 "\ 1" winding a spindle Whose e: r.: trGrd1; Ó is rounded and 'presents protruding inner wall outlets to ensure a good connection. 4. Dispositif .le connexion suivant, la revendication 2, ca- ractérisé en ce que, dons le cas et'une fiche femelle, la pièce mé- tallique conductrice comprend une partie présentant au [,'oins une EMI6.2 pointe de fixation et une seconds partie Rccoléc à la crémière et destinée à former par enroulement la douille deconnexion. 4. Device .the connection according to claim 2, charac- terized in that, given the case and a female plug, the conductive metal part comprises a part having at the end a. EMI6.2 attachment point and a second part Rccoléc to the creamer and intended to form by winding the disconnection sleeve. 5. Dispositif de connexion suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérise en ce que la pièce métal- lique conductrice présente des pointes de diverses longueurs per- mettant d'y piquer de façon aisée des conducteurs de sections dif- férentes, sans les dénuder. 5. Connection device according to any one of the preceding claims, characterized in that the conductive metal part has points of various lengths making it possible to easily prick therein conductors of different sections, without them. strip. 6. Dispositif de connexion suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce-que la pièce métal- lique conductrice est noyée au moulage dans une des pièces consti- tutives du dispositif de connexion, ladite pièce pouvant présenter à cet effet un ou plusieurs éléments décrochage, tels qu'une ou des pattes. EMI6.3 6. Connection device according to any one of the preceding claims, characterized in that the conductive metal part is embedded in the molding in one of the constituent parts of the connection device, said part possibly having for this purpose one or several stall elements, such as one or more legs. EMI6.3 7. Dispositif de connexion f>uiv8.n-y'l' une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que, dans une des Pièces constitutives du dispositif, est noyé au moulage un écrou . à pas rapide, dans lequel est destiné à se visser un boulon traver- sant l'autre pièce constitutive, l'assemblage desdites pièces étant ainsi rapide et aisé, tout en assurant l'enfoncement des conducteur sur les pointes sur lesquelles ils ont été piqués. 7. Connection device f> uiv8.n-y'l 'any one of the preceding claims, characterized in that, in one of Component parts of the device, a nut is embedded in the molding. with rapid pitch, in which a bolt is intended to be screwed through the other component part, the assembly of said parts thus being quick and easy, while ensuring the insertion of the conductors on the points on which they have been pricked . 8. Dispositif de connexion d'un câble électrique, tel que décrit ci-avant ou représenté aux dessins annexés. 8. Device for connecting an electric cable, as described above or shown in the accompanying drawings.
BE545734D BE545734A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE545734A true BE545734A (en)

Family

ID=173273

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE545734D BE545734A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE545734A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4443050A (en) * 1979-06-13 1984-04-17 Strix Limited Electrical interconnectors

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4443050A (en) * 1979-06-13 1984-04-17 Strix Limited Electrical interconnectors

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR3028357B1 (en) ELECTRICAL CONNECTOR AND METHOD OF MANUFACTURING THE SAME
FR2847387A1 (en) COAXIAL CABLE WITH ELBOW CONNECTOR
EP0308845B1 (en) Wire electrical tapping terminal without previous stripping
EP0859432A1 (en) Female electrical contact member
FR2804797A1 (en) SELF-CONDUCTING CONNECTION DEVICE FOR TWO ELECTRIC CABLES
FR2568728A1 (en) ELECTRICAL CONNECTOR
BE545734A (en)
FR2587848A1 (en) IMPROVEMENTS ON ELECTRIC CONTACT SOCKETS
FR2563947A1 (en) Protected-terminal connection arrangement for electrical equipment
EP0434519B1 (en) Cigarette lighter, especially for motor vehicles
FR2819110A1 (en) Switch/plug automatic wire connector having flexible retention unit cavity placed/end positioned introduction channel with supplementary constraint applied wire introduction reinforcing/bending retention unit holding cable.
FR2819348A1 (en) Electrical cable junction block self stripping outer/connection having outer connection tubular body with slot and facing lips/cutting outer sheath.
EP3349305B1 (en) Improved electrical connection kit
CH679815A5 (en)
EP0509859B1 (en) Female electrical contact element
FR2759500A1 (en) Construction technique for male electrical contact unit
FR2975538A3 (en) U-shaped piercing terminal for connector that is utilized for forming connection between wire and printed circuit board, has flexible part comprising opening, and arms extending from contact parts and arranged parallel to each other
EP0674357B1 (en) Housing parts of electrical connectors
FR2755306A1 (en) MALE CONNECTING DEVICE ADAPTABLE TO DIFFERENT DIAMETERS OF FEMALE SOCKET
FR2925983A1 (en) Electrical connector for connecting electrical equipment on electric cable, has connecting terminal forming units connected to end of cut-out forming units in order to connect perforation point to connecting terminal forming units
FR2600217A1 (en) Coaxial-cable tap-off connector and corresponding substitution closure device
FR2621423A1 (en) Improvements to electrical insulation-displacement contacts
FR2848732A1 (en) Conducting cable connector, has base and two lateral fins assembling the connector on insulating support, conducting strip and clamp that is threaded on strip and provided as part of base and lateral fins
FR2566192A3 (en) Plug, in particular for car-radio aerial cables
FR2709024A1 (en) Female electrical contact