BE542784A - - Google Patents

Info

Publication number
BE542784A
BE542784A BE542784DA BE542784A BE 542784 A BE542784 A BE 542784A BE 542784D A BE542784D A BE 542784DA BE 542784 A BE542784 A BE 542784A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
lacquer
liquor
water
potassium nitrate
powder
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE542784A publication Critical patent/BE542784A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C06EXPLOSIVES; MATCHES
    • C06BEXPLOSIVES OR THERMIC COMPOSITIONS; MANUFACTURE THEREOF; USE OF SINGLE SUBSTANCES AS EXPLOSIVES
    • C06B21/00Apparatus or methods for working-up explosives, e.g. forming, cutting, drying
    • C06B21/0008Compounding the ingredient

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Glanulating (AREA)
  • Cosmetics (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La   présente   invention concerne généralement une pou- dre propulsive et, particulièrement, une poudre globulaire du type dans lequel des sels solubles dans l'eau sont incorporés dans les grains finis. 



   La présente invention envisage un procédé d'incorpora- tion de sels solubles dans l'eau dans des grains de poudre pro- pulsive, fabriqués par le procédé dans lequel des globules d'une 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 laque de base de poudre sans fumée et d'un solvant non miscible à l'eau sont durcis pendant qu'ils sont en   susp@nsion   dans une   liqueur aqueuse ; ceprocédé comprend l'enrobement des particules   de sel soluble dans l'eau avec la laque et, ensuite, l'introduc- tion de celle-ci dans la liqueur.    



  L'addition de nitrate de potassium aux poudres propul-   sives en vue de réduire ou de supprimer la flamme à la bouche, est bien connue, mais, en raison de la solubilité du nitrate de potassium dans l'eau, on n'a pu réaliser jusqu'ici l'incorpora- tion de ce produit dans les grains de poudre fabriqués conformé- ment au procédé de fabrication de poudre globulaire (tel qu'il est décrit dans le-brevet américain n    2.027.114)   dans lequel des gouttelettes de laque de nitrocellulose sont mises en sus- pension, arrondies et durcies dans une liqueur composée princi- palement d'eau. Jusqu'à maintenant, on a fait des tentatives pour incorporer du nitrate de potassium dans des grains de pou- dre globulaire, mais sans   succès,.excepté   dans les -cas où la liqueur de suspension est elle-même saturée en nitrate de potas- sium.

   Autrement, le nitrate de potassium introduit dans la chau- dière, soit séparément, soit en mélange avec la nitrocellulose, ou bien en mélange avec le solvant, tend à se dissoudre dans la phase aqueuse au lieu de s'iclure dans la phase de laque. L'u-   tilisation   de grandes quantités de nitrate de potassium, telles qu'elles sont nécessaires pour saturer la phase aqueuse dans une telle opération, est économiquement irréalisable et;- en con- séquence, partout où l'on a jusqu'ici désiré supprimer la flamme des grains globulaires, le nitrate de potassium a été appliqué sous forme d'un enduit sur les grains finis. Ceci était exécuté dans un tonneau lisseur classique, mais il existe des limites au point auquel un tel   produitpeut.   être appliqué sous forme d'enduit.

   Jusqu'à présent, on n'a pas réussi à appliquer avec   succ@@s plus de 0,5% de nitrate de potassium par le procédé d'en-   robement (le chiffre du pourcentage est basé sur le rapport entre 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 le poids de nitrate de potassium qui adhère et le poids total de poudre enduite). Même quand le nitrate de potassium est   appli     qué   sous forme d'un enduit formé d'un.mélange avec du dinitro- toluène et/ou de la diphénylamine, on ne peut pas appliquer plus d'environ 0,5% de nitrate de potassium sans altérer séri-   eusement   les propriétés balistiques des grains, de telle façon que l'on va à l'encontre du but.

   Etant donné que l'opération   . d'enrobement   prend du temps et que, d'un autre côté, on ne peut appliquer de cette façon que seulement de petites quantités de nitrate de potassium, le procédé d'enrobage est loin d'être satisfaisant. 



   D'une façon générale, la présente invention a donc pour objet de réaliser un procédé pour l'incorporation de nitra- te de potassium, ou de tout autre sel soluble dans l'eau,   comm     @   partie intégrante d'un grain de poudre globulaire. 



   D'autres objets apparaitront aux spécialistes à la lecture de la description suivante . 



   La présente invention est basée sur la découverte que les particules de nitrate de potassium, quand elles sont en- duites avec une laque de base de poudre sans fumée, telle que la nitrocellulose, voient leur affinité pour l'eau considérablement réduite,' et que, en conséquence, elles tendent à s'inclure dans les goutellettes de base laquées de poudre sans fumée au lieu de se dissoudre dans la liqueur aqueuse de suspension, quand .on leur en donne le choix, comme dans les procédés pour poudres globulaires. 



   En résumé, la présente invention comporte la   prépara.   tion de la laque habituelle séparément et à part de la liqueur de suspension, se distinguant ainsi des catégories de procédés de préparation de poudre globulaire dans lesquels la laque est formée au sein de la liqueur de suspension. Conformément à la présente invention, la laque (fabriquée séparément de la   liqueur)   contient la quantité désirée de nitrate de potassium qui y est 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 incorporée avant que la laque soit introduite dans la liqueur aqueuse de suspension. La laque dans laquelle le nitrate de potassium est incorporé peut constituer la totalité, ou seule- d' ment une partie, de la nitrocellulose (ou/une autre base de .poudre sans fumée) que l'on doit finalement dissoudre dans le solvant.

   Par exemple, la laque contenant le nitrate de potassium peut constituer vingt pour cent, ou plus, de la nitrocellulose à granuler dans une masse donnée. La propension du nitrate de    potassium à se dissoudre dans la liqueur de suspension aqueuse    (de/préférence à s'inclure dans les globules de laque) est tout à fait facilement contrôlée quand chaque particule de nitrate de potassium est enrobée par la laque, et ces particules enrobées deviennent les noyaux des globules de   laque. Quand   une partie seulement de la nitrocellulose est incluse dans la laque prépa-   ,   rée séparément, qui contient le nitrate de potassium, on peut introduire le complément de la nitrocellulose et le dissoudre en ' présence de la liqueur de suspension aqueuse. 



   A titre d'exemple particulier du procédé, on peut préparer la liqueur de suspension conformément à la pratique habituelle et elle peut comporter : 
Eau   3000   parties 
Sulfate de sodium 300 parties 
On peut charger 95 parties de nitrocellulose fibreuse dans cette liqueur de suspension soit.avant, soit après que la laque, que l'on va décrire maintenant, est introduite dans la liqueur de suspension.    



  On prépare séparément de la liqueur de suspension, que l'on vient de décrire, une laque de base de poudre sans fumée,   de solvant et de nitrate de potassium comprenant : 
Nitrocellulose 25 parties 
Acétate   d'éthyle .   540 parties 
Nitrate de potassium 150 parties 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 
Une telle laque est suffisamment fluide pour facili- ter la distribution uniforme dans son sein des   particdles   de nitrate de potassium. Cette laque peut être préparée à la tempe. rature ambiante. 



   La liqueur de suspension est introduite dans une chau- dière appropriée munie d'un agitateur, et est chauffée à une température d'environ 55 C; à ce moment, on introduit dans la .chaudière la laque-préparée séparément et on la maintient sous agitation. Après cela, on charge 95 parties de nitrocellulose fibreuse dans le mélange. 



   Après que la nitrocellulose fibreuse a été chargée dans la chaudière, la température de celle-ci est élevée à en- viron 70 C pendant une période d'environ deux heures, pendant lequelles la nitrocellulose fibreuse se dissout dans la laque. 



   Pendant ce temps, le mélange est agité à une vitesse relative- ment lente, jusqu'à ce que la nitrocellulose fibreuse soit com- plètement dissoute dans la laque. 



   Après que la nitrocellulose fibreuse est complètement   @   dissoute, on ajoute une solution colloïdale consistant en : 
Colloïdes rapides 9 parties 
Eau 75 parties au mélange se trouvant dans la chadière et on augmente la vites se d'agitation jusqu'au point où la laque, est désintégrée en particules de la dimension désirée et où ces particules sont . mises en suspension. Quand on a obtenu le degré de désintégra- tion désiré, on peut réduire la vitesse   'agitation,   conformé- ment à la pratique habituelle jusqu'à un point juste suffisant pour maintenir les gouttalettes de laque en suspension pendant qu'elles s'arrondissent, c'est-à-dire qu'elles s'approchent d'une forme sphérique. 



   Quand les gouttelettes en suspension sont suffisamment arrondies, on augmente graduellement la température de la chau- dière pour chasser, par distillation, le solvant des gouttelet- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

   de distillation tes en suspension et les durcir. De préférence, la température/   n'excède pas 99 C. 



   Quand les gouttelettes en suspension sont durcies, on les recueille de la manière habituelle. 



   Comme résultat de là mise en oeuvre décrite ci-dessus, on produit   176   parties de grains de. poudre globulaire ayant une teneur en nitrate de potassium   de-31,1%.   En dépit du fait qu'on retrouve dans le produit fini seulement   36,5% du   nitrate de potassium utili- sé, le procédé est réalisable économiquement et permet l'incorpora- tion de nitrate de potassium en quantités de nombreuses fois plus élevées que celles que l'on peut incorporer aux grains par   enroba-     ge.   



   Bien que l'on préfère que la moitié, ou moins, de la nitro- cellulose à granuler dans une opération donnée soit incorporée dans la laque préparée séparément( contenant le nitrate   de.potassium),   . il est néanmoins réalisable d'incorporer 100% de la nitrocellulose dans cette laque et'de se dispenser, par ce moyen, de la nécessité d'ajouter la nitrocellulose fibreuse dans la chaudière, et de la dissoudre en présence de la liqueur de suspension. Cependant, quand on incorpore 100% de la nitrocellulose dans la laque préparée sépa- rément, il est-plus difficile d'obtenir une distribution uniforme du nitrate .de potassium, et l'on doit prendre des précautions pour. effectuer la distillation du solvant à partir des gouttelettes en suspension, à la température la plus basse possible.

   En réalité, il est désirable, dans un tel cas, de distiller sous vide de façon à maintenir la température au-dessous d'environ 90 C car, autrement,   il y a   une plus grande perte dans la liqueur de nitrate de potas- ,sium provenant de la laque. 



   Bien que l'invention   ait été.décrite   en se référant au   nitra   te de potassium, à la nitrocellulose et à l'acétate d'éthyle, il est évident, pour les spécialistes,.que l'on peut utiliser d'autres sels solubles dans l'eau, d'autres bases de poudre sans fumée et d'autres solvants non miscibles à l'eau, aux lieu et place de ceux 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 qui sont indiqués. De même, on doit bien comprendre que l'inventif n'est pas limitée'aux détails de l'exemple décrit précédemment à      titre d'illustration.   @   
 EMI7.1 
 R E END ICA T l 0 S



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates generally to a propellant powder and, particularly, to a globular powder of the type in which water soluble salts are incorporated into the finished grains.



   The present invention contemplates a method of incorporating water soluble salts into pulsing powder grains made by the method in which globules of a

 <Desc / Clms Page number 2>

 Base lacquer of smokeless powder and a water-immiscible solvent are cured while they are in suspension in an aqueous liquor; This process comprises coating the water soluble salt particles with the lacquer and then introducing the same into the liquor.



  The addition of potassium nitrate to propellant powders for the purpose of reducing or suppressing flame in the mouth is well known, but due to the solubility of potassium nitrate in water it has not been possible heretofore incorporation of this product into the powder grains produced according to the globular powder manufacturing process (as described in US Pat. No. 2,027,114) in which droplets of nitrocellulose lacquer are suspended, rounded and hardened in a liquor composed mainly of water. Until now, attempts have been made to incorporate potassium nitrate into globular powder grains, but without success, except in cases where the suspension liquor is itself saturated with potassium nitrate. sium.

   Otherwise, the potassium nitrate introduced into the boiler, either separately or mixed with the nitrocellulose, or else mixed with the solvent, tends to dissolve in the aqueous phase instead of binding in the lacquer phase. . The use of large amounts of potassium nitrate, such as are necessary to saturate the aqueous phase in such an operation, is economically impractical and; - consequently, wherever has heretofore been desired. suppress the flame of the globular grains, potassium nitrate was applied as a coating on the finished grains. This was done in a conventional barrel straightener, but there are limits to the extent to which such a product can. be applied as a plaster.

   So far, it has not been possible to successfully apply more than 0.5% potassium nitrate by the coating process (the percentage figure is based on the ratio of

 <Desc / Clms Page number 3>

 the weight of potassium nitrate which adheres and the total weight of coated powder). Even when potassium nitrate is applied as a coating formed from a mixture with dinitropoluene and / or diphenylamine, no more than about 0.5% potassium nitrate can be applied. without seriously altering the ballistic properties of the grains, so as to defeat the object.

   Since the operation. coating takes time and, on the other hand, only small amounts of potassium nitrate can be applied in this way, the coating process is far from satisfactory.



   In general, the object of the present invention is therefore to provide a process for the incorporation of potassium nitrate, or any other salt soluble in water, as an integral part of a globular powder grain. .



   Other objects will become apparent to specialists on reading the following description.



   The present invention is based on the discovery that potassium nitrate particles, when coated with a smokeless powder base lacquer, such as nitrocellulose, see their affinity for water considerably reduced, and that , therefore, they tend to become embedded in the basic powder coated droplets of smokeless powder instead of dissolving in the aqueous slurry liquor, when given a choice, as in the globular powder processes.



   In summary, the present invention involves the preparation. tion of the usual lacquer separately and apart from the slurry liquor, thus distinguishing itself from the categories of globular powder preparation processes in which the lacquer is formed within the slurry liquor. In accordance with the present invention, the lacquer (made separately from the liquor) contains the desired amount of potassium nitrate therein.

 <Desc / Clms Page number 4>

 incorporated before the lacquer is introduced into the aqueous suspension liquor. The lacquer in which the potassium nitrate is incorporated may constitute all, or only part, of the nitrocellulose (or / other smokeless powder base) which must ultimately be dissolved in the solvent.

   For example, the lacquer containing potassium nitrate may constitute twenty percent, or more, of the nitrocellulose to be granulated in a given mass. The propensity of potassium nitrate to dissolve in the aqueous slurry (rather than to include in the lake globules) is quite easily controlled when each particle of potassium nitrate is coated with the lake, and these coated particles become the nuclei of the lacquer globules. When only part of the nitrocellulose is included in the separately prepared lacquer which contains potassium nitrate, the balance of the nitrocellulose can be introduced and dissolved in the presence of the aqueous suspension liquor.



   As a specific example of the process, the suspension liquor can be prepared in accordance with the usual practice and it can comprise:
Water 3000 parts
Sodium sulfate 300 parts
95 parts of fibrous nitrocellulose can be charged into this slurry liquor either before or after the lacquer, which will now be described, is introduced into the slurry liquor.



  Is prepared separately from the suspension liquor, which has just been described, a base lacquer of smokeless powder, solvent and potassium nitrate comprising:
Nitrocellulose 25 parts
Ethyl acetate . 540 games
Potassium nitrate 150 parts

 <Desc / Clms Page number 5>

 
Such a lacquer is sufficiently fluid to facilitate the uniform distribution within it of the potassium nitrate particles. This lacquer can be prepared at the temple. ambient erasure.



   The slurry liquor is introduced into a suitable boiler fitted with a stirrer, and is heated to a temperature of about 55 ° C; at this time, the separately prepared lacquer is introduced into the boiler and kept under stirring. After that, 95 parts of fibrous nitrocellulose are charged into the mixture.



   After the fibrous nitrocellulose has been loaded into the boiler, the temperature of the boiler is raised to about 70 ° C. for a period of about two hours, during which the fibrous nitrocellulose dissolves in the lacquer.



   During this time, the mixture is stirred at a relatively slow speed, until the fibrous nitrocellulose is completely dissolved in the lacquer.



   After the fibrous nitrocellulose is completely dissolved, a colloidal solution is added consisting of:
Fast colloids 9 parts
Water 75 parts to the mixture in the boiler and the agitation rate is increased to the point where the lacquer is disintegrated into particles of the desired size and where these particles are. suspended. When the desired degree of disintegration has been achieved, the stirring speed can be reduced, in accordance with usual practice, to a point just sufficient to maintain the droplets of lacquer in suspension as they round. that is, they approach a spherical shape.



   When the suspended droplets are sufficiently rounded, the temperature of the boiler is gradually increased to remove the solvent from the droplets by distillation.

 <Desc / Clms Page number 6>

   of distillation your in suspension and harden them. Preferably, the temperature / does not exceed 99 C.



   When the suspended droplets are hardened, they are collected in the usual manner.



   As a result of the above-described operation, 176 parts of grains of. globular powder having a potassium nitrate content of -31.1%. Despite the fact that only 36.5% of the potassium nitrate used is present in the finished product, the process is economically feasible and allows the incorporation of potassium nitrate in quantities many times greater than those used. which can be incorporated into the grains by coating.



   Although it is preferred that half, or less, of the nitrocellulose to be granulated in a given operation is incorporated into the separately prepared lacquer (containing the potassium nitrate),. it is nevertheless possible to incorporate 100% of the nitrocellulose in this lacquer and to dispense, by this means, of the need to add the fibrous nitrocellulose in the boiler, and to dissolve it in the presence of the suspension liquor. However, when 100% of the nitrocellulose is incorporated into the separately prepared lacquer, it is more difficult to obtain a uniform distribution of the potassium nitrate, and care must be taken to. distill the solvent from the suspended droplets at the lowest possible temperature.

   In fact, it is desirable in such a case to distill under vacuum so as to keep the temperature below about 90 ° C because otherwise there is a greater loss in the potassium nitrate liquor. sium from the lacquer.



   Although the invention has been described with reference to potassium nitrate, nitrocellulose and ethyl acetate, it is obvious to those skilled in the art that other soluble salts can be used. in water, other smokeless powder bases and other water-immiscible solvents, instead of those

 <Desc / Clms Page number 7>

 which are indicated. Likewise, it should be understood that the inventive material is not limited to the details of the example described above by way of illustration. @
 EMI7.1
 R E END ICA T l 0 S


    

Claims (1)

R E V E N D I C A T I O N S 1. Procédé d'incorporation de sels solubles dans l'eau dnas des grains de poudre propulsive, fabriqués par le procédé dans le- quel des globules d'une laque de base de poudre sans fumée, et,un solvant non miscible a l'eau sont durcis pendant qu'ils sont en suspension dans une liqueur aqueuse, caractérisé par le fait qu'on enduit les particules du sel soluble dans l'eau avec la laque et qu'on introduit ensuite cette laque dans la liqueur aqueuse. R E V E N D I C A T I O N S 1. A method of incorporating water-soluble salts into propellant powder grains, made by the method in which the globules of a smokeless powder base lacquer, and, a solvent immiscible with the powder. water are hardened while they are suspended in an aqueous liquor, characterized by coating the particles of the water soluble salt with the lacquer and then introducing this lacquer into the aqueous liquor. 2. Procédé suivant la revendication 1, caractérisé par le fait qu'on incorpore les particules de sel soluble dans l'eau avec. la laque et' qu'on les introduit dans la liqueur aqueuse en même temps que la laque. 2. Method according to claim 1, characterized in that the particles of water-soluble salt are incorporated with. lacquer and 'introduced into the aqueous liquor at the same time as the lacquer. 3. Procédé suivant l'une ou l'autre des revendications 1 et 2, caractérisé par le fait qu'on dissout dans la laque une quantité additionnelle de base de poudre sans fumée après avoir introduit dans la.liqueur le sel contenant la laque. 3. A method according to either of claims 1 and 2, characterized by the fact that an additional base quantity of smokeless powder is dissolved in the lacquer after having introduced the salt containing the lacquer into the liqueur. 4. Procédé de fabrication de grains de poudre en globules con. tenant un sel soluble dans l'eau, -caractérisé par le fait qu'on pré- pare unelaque composée denitrocellulose, de solvant et de sel so- luble dans l'eau; qu'on préparé une liqueur de suspension composée . principalement d'eau; qu'on introduit la laque dans la liqueur; qu' on subdivise la laque en gouttelettes et qu'on met en suspension les gouttelettes dans la liqueur,et qu'on élimine ensuite le solvant des gouttelettes de laque pendant qu'elles sont en suspension dans la liqueur. 4. A method of making powder grains into con globules. holding a water-soluble salt, -characterized by preparing a lacquer composed of nitrocellulose, solvent and water-soluble salt; that a compound suspension liquor is prepared. mainly water; that the lacquer is introduced into the liquor; that the lake is subdivided into droplets and the droplets are suspended in the liquor, and the solvent is then removed from the lake droplets while they are suspended in the liquor. 5. Procédé suivant la revendication 4, caractérisé par le ait que la liqueur de suspension contient un sel soluble dans l'eau différent du sel contenu dans la 'laque. 5. Method according to claim 4, characterized in that the suspension liquor contains a water soluble salt different from the salt contained in the lacquer.
BE542784D BE542784A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE542784A true BE542784A (en)

Family

ID=171332

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE542784D BE542784A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE542784A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0125166B1 (en) Cold-mouldable explosive composition and process for its preparation
US3702272A (en) Spherical rocket propellant casting granules and method of preparation
WO2006108991A2 (en) Obtaining ammonium dinitramide (adn) crystals, and crystals and the energetic composites containing them
BE542784A (en)
EP1274794B1 (en) Compositions for treating leather containing aqueous polymer dispersions, film-forming in the absence of organic solvent
EP0689867B1 (en) Process for obtaining raw materials in granular form
FR2472578A1 (en) NITROCELLULOSE COMPOSITION AND PROCESS FOR PRODUCING THE SAME
FR2808967A1 (en) Cores for cultured pearl production are coated with a water-soluble polymer which is then partially dissolved in sea water
EP0495714B1 (en) Explosive composition and process for making powder and a piece from this composition
US3329743A (en) Lacquer process for preparing small diameter nitrocellulose particles
WO2010031962A1 (en) Method for obtaining adn crystals through crystallization in a viscous medium
US20050183803A1 (en) Explosive molding powder slurry processing in a nonaqueous medium using a mixed solvent lacquer system
US2889216A (en) Incorporation of water soluble salts in propellent powder
US3093523A (en) Process for making extrudable propellant
US503587A (en) Process of making smokeless explosives
BE548826A (en)
CH322255A (en) Process for the production of globular grains of smokeless powder
EP0084766B1 (en) Continuous process for the production of sirupeous explosive compositions that can be cartridged on a cutting machine, and products so obtained
US1354640A (en) Coated nitrocellulose powder and process of making the same
EP0001526B1 (en) Process for the removal in a liquid water/alcohol medium of solvents present in granular powder propellants
BE413170A (en)
BE576102A (en)
EP1767574A1 (en) Process for the manufacture of energetic compositions comprising nanoparticles of an element or chemical compound dispersed in an organic matrix
US20050000610A1 (en) Production of water-free nitrocellulose and explosive substances that have a spheroidal shape
BE481679A (en)