BE541438A - - Google Patents

Info

Publication number
BE541438A
BE541438A BE541438DA BE541438A BE 541438 A BE541438 A BE 541438A BE 541438D A BE541438D A BE 541438DA BE 541438 A BE541438 A BE 541438A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
machine according
machine
mandrel
tips
frames
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE541438A publication Critical patent/BE541438A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B28WORKING CEMENT, CLAY, OR STONE
    • B28BSHAPING CLAY OR OTHER CERAMIC COMPOSITIONS; SHAPING SLAG; SHAPING MIXTURES CONTAINING CEMENTITIOUS MATERIAL, e.g. PLASTER
    • B28B21/00Methods or machines specially adapted for the production of tubular articles
    • B28B21/42Methods or machines specially adapted for the production of tubular articles by shaping on or against mandrels or like moulding surfaces
    • B28B21/48Methods or machines specially adapted for the production of tubular articles by shaping on or against mandrels or like moulding surfaces by wrapping, e.g. winding

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Manufacturing & Machinery (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Ceramic Engineering (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La plupart des machines connues servant à la fabrication des tu- bes en matière fibreuse appliquant le principe de l'enroulement d'une cou- che de matière plastique sur un mandrin. 



   Jusqu'à présent, sur ces machines, on pouvait distinguer deux phases successives : a) Une phase "productive" correspondant à la fabrication propre- ment dite du tube, pendant laquelle la couche de matière plastique s'en- roule sur le mandrin jusqu'à ce qu'elle atteigne l'épaisseur désirée. b) Une phase constituée uniquement par des temps morts de   manoeu-   vre et pendant laquelle l'enroulement de la couche plastique sur le mandrin étant arrêté, on enlève le mandrin garni du tube fabriqué et on introduit un nouveau mandrin nu sur lequel on reprend ensuite l'enroulement de la couche plastique.

   Il est évident que les temps morts constitués par ces diverses manoeuvres diminuent considérablement le rendement final de la machine et, par suite, la rentabilité du procédéo 
Le procédé conforme à la présente invention permet la suppres- sion complète de ces temps morts et assure en outre l'automaticité des divers mouvements. La machine appliquant ce procédé est donc continue et automa- tique. 



   Suivant le présent procédé, le dispositif amenant la couche de matière plastique, en l'occurrence un tapis sans fin, est constamment en mouvement. Quand un tuyau vient d'être fabriqué sur la machine autour d'un mandrin, on assure son évacuation et simultanément, on dépose en aval, sur le tapis sans fin, un nouveau mandrin nu qui est amené automatiquement sur ce tapis à la position occupée auparavant par le mandrin précédent, par déplacement avec ou sans pression, en sens inverse du mouvement du tapis. 



   Dans ce déplacement, le mandrin nu va à la rencontre de la cou- che de matière plastique qui vient d'être séparée du mandrin précédent et qui s'enroule finalement sur ce mandrin nu de la même façon qu'elle vient de le faire sur le précédent. 



   Ce procédé peut notamment être appliqué dans la machine continue et automatique conforme à l'invention et décrite ci-dessous. 



   Elle est constituée par un bâti, sur lequel sont montés des rou- leaux, cylindres et tambour, guidant une bande sans fin se déplaçant sui-   vant un mouvement ininterrompu ; bande passe, à l'une des extrémités   de la machine, sur le tambour porté par un arbre aux extrémités duquel sont montés des paliers supportant deux disques munis de pointes mobiles, ces dernières étant placées les unes en face des autres pour permettre la prise, entre chaque groupe de pointes, d'un mandrin venant reposer sur le tapi, sans fin au-dessus du tambour prémentionné afin d'enrouler autour de ce   mandrin une couche de matière plastique amenée par le tapis ;

   élément   presseur appuyant sur le mandrin sur lequel s'enroule la matière plasti- que peut être dégagé de ce mandrin automatiquement, lorsque l'épaisseur de la couche plastique enroulée autour du mandrin est suffisante; puis, un moyen est prévu pour faire tourner les disques portant les pointes d'une fraction de tour égale à l'espace séparant deux groupes de pointes adja- cents, afin de permettre l'enroulement de la couche de matière plastique sur le mandrin suivant, tandis que le mandrin précédent est évacué de la machine et que le dispositif presseur est redescendu sur le nouveau man- drin. 



   Diverses autres caractéristiques de l'invention ressortent   d'ail-   leurs de la description détaillée qui suit. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Une forme de réalisation de l'objet de l'invention est représen- tée, à titre d'exemple, au dessin annexé. 



   Les fig. 1 et la montrent une élévation latérale de la machine. 



   Les fig.   2a   et   2b   sont des coupes partielles sensiblement sui- vant la ligne II-II de la fig. 1. 



   La fig. 3 est une élévation latérale partielle, à plus grande échelle, d'une partie de la machine. 



   La fig. 4 est une coupe sensiblement suivant la ligne IV-IV de la fig. 3. 



   La fig. 5 est une coupe sensiblement suivant la ligne V-V de la fig. 3. 



   La fig. 6 est un plan, partie en coupe, sensiblement suivant la ligne   VI-VI   de la fig. 3. 



   La fig. 7 est un plan partiel d'une partie de la machine placée sur le côté opposé à celui représenté à la fig. 1. 



   La fig. 8 est une élévation, partie en coupe à plus grande échelle, d'un organe de la machine. 



   La fig. 9 est une élévation schématique d'une partie de la ma- chine. 



   Les fig. 10, 11, 12, 13, 14 et 15 sont des élévations latérales, schématiques, partie en coupe, montrant le fonctionnement d'un certain nombre d'organes de la machine. 



   A la fig. 1, la machine est constituée par un bâti 1 reposant sur le sol et affectant la forme d'une cuve 2. Cette dernière contient un certain nombre de dispositifs permettant de malaxer une pâte qui est ensuite distribuée en couches par le cylindre 3. 



   Un support 4, reposant sur le sol, est relié au bâti 1 par une charpente 4a reposant, d'une part, à l'une des extrémités du bâti 1 et, d'autre part, sur la partie supérieure du support 4. Un tapis sans fin 5 passe sur des rouleaux de guidage et de tension 6, 7, 8, 9, sur un cylin- dre 10 coopérant avec le cylindre 3 et finalement sur un tambour 11. 



   Le cylindre 10 est monté sur un arbre reposant dans des paliers solidaires de leviers 12 aux extrémités desquels est attaché un contre- poids 13 pour assurer la pression nécessaire du tapis sans fin 5 sur le cylindre 3. Un groupe moteur 14 (fig. 7) entraîne, par l'intermédiaire d'un train d'engrenage 15, un embrayage électro-magnétique 16 actionnant par une transmission convenable 17 un arbre 18 monté dans des paliers 19 so- lidaires de la charpente 4a. 



   L'arbre 18 (fig. 6) porte, à chacune de ses extrémités, un pla- teau 20 présentant, d'une part, deux cames 21, 22 diamétralement opposées et, d'autre part, un maneton 23. 



   Deux éléments   4b   formant socle reposent sur le support 4. Ces éléments sont prolongés vers le haut par deux pièces 24, 25 (fig. 2a, 2b) affectant, à leur partie supérieure, la forme de boîtiers. Deux roulements 26, 27 sont placés à l'intérieur des boîtiers des pièces 24, 25 et suppor- tent un arbre 28 monté fou dans les roulements précités. L'arbre 28 est solidaire du tambour 11 sur lequel passe le tapis sans fin 5. Des pièces 29, 30 creusées de rainures sont fixées sur les côtés du tambour 11 et coopèrent avec des bossages 31,32 des pièces formant boîtiers 24, 25 pour empêcher la pénétration d'eau ou de déchets venant du tapis sans fin 5 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 jusqu'aux paliers de l'arbre 28. 



   La pièce 25 porte un manchon 33 entourant l'extrémité   28a   de l'arbre 28. Un deuxième manchon 34 est enfilé sur le manchon 33 et suppor- te deux roulements à billes 35, 36 calés convenablement par des pièces 37 bloquées sur l'extrémité 28a de l'arbre 28 par une butée à billes 38 et un manchon 39. 



   La pièce 24 porte un manchon 40 sur lequel est enfilé un deuxiè- me manchon 41 supportant des roulements à billes 42, 43. Ces derniers sont bloqués par une pièce circulaire 44,tandis que le manchon extérieur 41 est maintenu sur le manchon intérieur 40 par un chapeau 45. Un écrou 46, muni de leviers de manoeuvre 47 et se vissant sur une tige 48 solidaire du manchon 40, bloque le chapeau 45 maintenant le manchon extérieur 41. 



   Un disque 49 est monté fou sur les roulements 35, 36 et est main- tenu sur eux par une rondelle 50. Ce disque, qui est percé intérieurement de douze cavités 51, est prolongé au-dessus de chacune de ces cavités par des cylindres 52 fermés à leur partie supérieure par des bouchons 53. Des canaux 54, 55 relient les cylindres 52 au plateau 56 (fig. 3) dont le rôle sera expliqué plus loin. Des chemises 57 sont placées dans les cylindres 52 et des pistons 58, percés chacun d'un canal central 59, coulissent à l'intérieur des chemises 57. Les pistons 58 portent chacun à l'une de leurs extrémités un manchon 60 fermé en   60a   et dans lequel peut coulisser un pis- ton 61. Un ressort 62 bloqué entre la face avant du manchon 60 et la par- tie arrière du piston 61, tend à repousser ce dernier vers le fond   60a   du manchon 60. 



   Une queue 63 placée à l'intérieur du piston 61 est prolongée par un corps 64 terminé par une pointe ou broche 65. L'extrémité 63a de la queue 63 est bloquée à l'intérieur du piston 61 par une pièce 66. 67 dési- gne un ressort interposé entre la queue 63 et une cloison interne 61b du piston 61. Un canal 59a relie le canal 59 du piston 58 au fond 6la du piston 61. 



   Une queue 68 fixée à la partie inférieure du manchon 60 porte un axe 69 sur lequel est monté un galet 70 reposant normalement sur une came 71 fixée sur le manchon externe 34. 



   A la fig.   2a,   le disque 72 est monté sur les roulements à billes 42, 43. Une rondelle 73 le maintient sur ces roulements. Le disque 72 étant identique au disque   49,  ses éléments portent les mêmes références. 



   Une came 74 fixée sur le manchon extérieur 41 est identique à la came 71 fixée sur le manchon 34 et placée de semblable manière. 



  Un   disque,.-identique   au disque 56, est monté sur le côté extérieur du dis- que 72 sur la pièce circulaire 44. Un plateau 75 (fig. 6) est articulé sur un axe 76 solidaire d'une console 77 fixée sur la charpente 4a en des- sous des disques 20. Le plateau 75 porte, d'une part, un galet 75a coopé- rant avec les cames 21,22 et, d'autre part, une articulation 78 reliée par une bielle 79 à une autre articulation 80 (fig. 5) qui entraine un cli- quet coopérant avec une roue à rochet solidaire du disque 72. Une comman- de identique est réalisée pour entraîner le disque 49 placé sur l'autre côté de la machine. 



   Deux bâtis 81 (fig. 1, 3 et 9), montés fous respectivement sur les boîtiers des pièces 24, 25 sont reliés par des articulations 82 à des bielles 83 dont les extrémités 83a sont montées sur les manetons 23 des disques 20. 



   Chaque bâti 81 comporte deux rails parallèles 84 entre lesquels coulissent deux glissières 85 solidaires d'une pièce 86 en forme de croix 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 de Lorraine reliée par un axe 87 à l'extrémité d'une tige de piston 88 d'un vérin à double effet 89 fixé sur le bâti 81 considéré. 



   Des rouleaux de guidage 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96 sont montés entre les deux pièces 86 fixées respectivement sur les deux bâtis 81. 



  Ces rouleaux supportent un tapis sans fin 97. 



   L'ensemble du dispositif constitué par les bâtis 81, les pièces 86, les rouleaux 90, 91, 92, 93,94, 95, 96 et le tapis sans fin 97 est appelé dans ce qui suit l'élément presseur. 



   Deux rampes 98, placées de part et d'autre du tambour 11, pré- sentent, à leur extrémité supérieure, une encoche 99 et un galet 100. 



  Deux leviers 101, articulés en 102 sur les bâtis 81, sont guidés par des axes 103 dans des fenêtres 104 percées dans des plaques solidaires de la charpente 4ao Des griffes 105, articulées en 106 sur les leviers 101, re- posent sur le galet 100. Un élévateur 107, muni de griffes 108, est en- traîné à partir de l'arbre 18 par une chaîne 109. 



   La machine fonctionne de la façon suivante : 
Lorsque la machine est en fonctionnement, le cylindre 3 et le cylindre 10 tournent en continu en entraînant de ce fait le tapis sans fin 5 sur lequel le cylindre 3 étend une couche de matière plastique, par exemple une couche d'amiante-ciment. Le tapis sans fin 5 circule dans le sens de la flèche F1 (fig. 1) et entraîne donc en continu le tambour 11 qui tourne dans le sens de la flèche F2 (fig. 13, 14, 15). 



   Un mandrin M (fig. 2a, 2b, 9, 10, 11, 12) est serré entre les pointes 65 qui sont repoussées l'une vers l'autre par les pistons 61 dont les fonds 61a sont soumis à la pression d'un fluide comprimé. Ce dernier, distribué par les plateaux 56, passe par les canaux 55, 54, le cylindre 52 et les canaux 59, 59a. En plus de la pression exercée sur les pistons 61, le fluide comprimé exerce une pression sur les pistons 58 placés à la par- tie supérieure des disques 49 et 72 de façon que les manchons 60 soient descendus complètement afin que le nombre M repose sur le tapis sans fin 5. Cette descente des pistons 58 est possible du fait de la forme parti- culière des cames 71 et 74 (fig. 8).

   Le tapis 97 de l'élément presseur est appliqué fortement par les pistons 88 des vérins 89 sur le mandrin M et la couche plastique arrivant sur le tapis sans fin 5 s'enroule en continu sur le mandrin M dans le sens de la flèche F (fig. 13). Lorsque l'épais- seur de la couche entourant le mandrin M est égale à l'épaisseur désirée du tuyau, un contact électrique, actionné par un levier articulé sur le côté de la machine, commande un circuit contrôlant l'embrayage électro- magnétique 16. Le mouvement de rotation du groupe moteur 14 est transmis par le train d'engrenage 15 à l'embrayage 16, puis par la transmission 17 à l'arbre 18. Celui-ci entraîne les plateaux 20.

   En même temps, le fluide comprimé est amené par les canalisations   89a   au vérin à double effet 89 qui soulève, dans le sens de la flèche F4 (fig. 9), l'élément presseur qui passe de la position représentée en traits pleins à la fig. 10 à la po- sition représentée en traits mixtes à cette même figure. La rotation des plateaux 20 a pour effet d'entraîner les manetons 23 qui, par l'intermé- diaire des bielles 83, font pivoter les bâtis 81 dans le sens de la flè- che F5 (fig. 10). Le mandrin M cesse alors d'être appliqué sous forte pres- sion contre le tapis sans fin 5 mais reste cependant en contact avec ce tapis sous l'action des pointes ou broches 65. L'enroulement, sous pression réduite, de la couche de matière amenée par le tapis sans fin continue sur    le mandrin M.

   Le mandrin M1' qui suit le mandrin M, est déjà serré entre les pointes ou broches 65 suivantes, du fait que les deux plateaux 56 ont   

 <Desc/Clms Page number 5> 

 déjà distribué du fluide comprimé qui agit, d'une part, sur les pistons 
58, et d'autre part, sur les pistons 61. L'élément presseur étant arrivé à la position représentée en traits mixtes à la fig. 10 redescend sur le mandrin M1 (fig. Il); l'alimentation des vérins à double effet 89 ayant été inversée, le fluide comprimé arrive alors par la canalisation 89b aux vérins 89. 



   La rotation continue des plateaux 20 a pour effet d'entraîner les cames 21 et 22 qui, par l'intermédiaire des galets 75a fixés sur les plateaux 75, ont repoussé ces derniers qui agissent par les bielles 79 sur les cliquets coopérant avec les roues à roohet solidaires des disques 
49 et 72. Ces derniers effectuent alors une rotation égale à un douzième de tour puisque chacun d'eux comporte douze pointes ou broches 65 ;   cetterotation d'un douzième de tour a pour effet de mettre à l'atmosphère les   cylindres contenant les pistons 61 et 58 des pointes 65 maintenant le mandrin M. Les ressorts 62 font alors reculer les pointes 65 qui dégagent les extrémités du mandrin M.

   En même temps, la rotation des manetons 23 a amené, par l'intermédiaire des bielles 83, l'élément presseur de la posi- tion représentée. en traits pleins à la fig. 11, à la position représen- tée en traits pleins à la fig. 12 (mouvement suivant la flèche F6 ( fig.12); le   mandrin M 1   est alors sous pression. 



   Pendant ces divers mouvements, les leviers 101 ont fait coulisser   les griffes 105 dans le sens de la flèche F (fig. 9) et ces griffes ont accroché le mandrin M comme représenté à la fig. 11, puis, sous l'action   du retour à la position première de l'élément presseur, les griffes 105 ont arraché le mandrin M, de façon qu'il y ait une séparation nette et totale avec la couche de matière arrivant par le tapis sans fin 5. Lorsque cette dernière couche est au contact du mandrin M1' qui se trouve déjà sous pres- sion et roule à sa rencontre sur le tapis sans fin, elle s'enroule autour de ce dernier comme représenté à la fig. 14. Le mandrin M est amené par les griffes 105 dans les encoches 99 par roulement le long des rampes 98. 



   L'élévateur 107 accroche ensuite le mandrin Met l'évcue vers un magasin situé derrière la machine. On dégage alors le tuyau de son mandrin. Les pla- teaux 20 ayant effectué un tour complet, l'embrayage 16 n'est plus alimen- té et l'ensemble des organes annexes de la machine s'arrête. 



   Les opérations se renouvellent ainsi automatiquement dès que l'é- paisseur du tuyau est atteinte sur le mandrin placé sous l'élément presseur. 



   A chaque avancement d'un douzième de tour des plateaux 49, 72, les extrémités des mandrins sont placées entre les pointes les plus voisi- nes de celles maintenant le mandrin en cours de revêtement. 



   Des dispositifs de sécurité sont montés sur la machine pour ar- rêter celle-ci lorsqu'on utilise des mandrins ayant un diamètre ne corres- pondant pas à ceux prévus par le réglage de la machine ou que les mandrins n'arrivent pas convenablement, ou bien que le fluide comprimé manque, ou encore que la machine est déréglée en cours de fonctionnement. 



   Par fluide comprimé on entend de l'air comprimé ou tout autre gaz ou liquide susceptible de pouvoir être employé dans de telles comman- des. 



   La couche de matière plastique amenée par le tapis sans fin peut être d'épaisseur variable. 



   Dans l'exemple représenté, les plateaux 49 et 72 portent chacun douze pointes ou broches, mais il est bien évident qu'ils pourraient en porter un nombre quelconque; ils effectueraient alors à chaque nouveau mandrin une rotation de   n/360 ,   n étant le nombre de pointes de chaque 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 plateau. 



   Il doit être entendu que la description qui précède n'a été donnée qu'à titre d'exemple, et qu'elle ne limite nullement le domaine de l'inven- tion dont on ne sortirait pas en remplaçant les détails d'exécution décrits par tous autres équivalents. 



    REVENDICATIONS.   



   1 - Procédé pour la fabrication automatique et continue de tuyaux, en particulier de tuyaux en amiante et ciment, caractérisé par l'alimenta- tion de la machine en mandrins réalisée de façon que le nouveau mandrin enlève la couche de matière plastique en aval du tuyau terminé et en cours d'évacuation, puis vienne automatiquement se mettre à la place du mandrin précédent, avec ou sans pression, en se déplaçant en sens contraire de ce- lui de la marche de la machine. 



   2 - Machine pour la mise en oeuvre du procédé suivant la reven- dication 1, caractérisée en ce qu'elle est constituée par un bâti sur le- quel sont montés des rouleaux, cylindres et tambour guidant une bande sans fin ; cette dernière passe, à l'une des extrémités de la machine, sur le tambour porté par un arbre aux extrémités duquel sont montés des paliers supportant deux disques munis de pointes mobiles, ces dernières étant pla- cées les unes en face des autres, pour permettre la prise, entre chaque groupe de pointes, d'un mandrin venant reposer sur le tapis sans fin au- dessus du tambour prémentionné afin d'enrouler autour de ce mandrin une couche de matière plastique amenée par le tapis;

   un élément presseur ap- puyant sur le mandrin sur lequel s'enroule la matière plastique peut être dégagé de ce mandrin automatiquement, lorsque l'épaisseur de la couche plastique enroulée autour du mandrin est suffisante; puis un moyen est pré- vu pour faire tourner les disques portant les pointes d'une fraction de tour égale à l'espace séparant deux groupes de pointes adjacents, afin de permettre l'enroulement de la couche de matière plastique sur le mandrin suivant, qui se déplace à sa rencontre sur la bande sans fin, tandis que le mandrin précédent est évacué de la machine et que le dispositif pres- seur est redescendu sur le nouveau mandrin.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   Most of the known machines used for the manufacture of tubes of fibrous material apply the principle of winding a layer of plastic material on a mandrel.



   Until now, on these machines, two successive phases could be distinguished: a) A "productive" phase corresponding to the actual manufacture of the tube, during which the layer of plastic material rolls up onto the mandrel until it reaches the end of the tube. 'until it reaches the desired thickness. b) A phase consisting only of dead maneuvering times and during which the winding of the plastic layer on the mandrel being stopped, the filled mandrel is removed from the manufactured tube and a new bare mandrel is introduced on which is then resumed winding of the plastic layer.

   It is obvious that the dead times formed by these various maneuvers considerably reduce the final efficiency of the machine and, consequently, the profitability of the process.
The method according to the present invention allows the complete elimination of these dead times and furthermore ensures the automaticity of the various movements. The machine applying this process is therefore continuous and automatic.



   According to the present method, the device bringing the layer of plastic material, in this case an endless belt, is constantly in motion. When a pipe has just been manufactured on the machine around a mandrel, it is evacuated and simultaneously, a new bare mandrel is deposited downstream, on the endless belt, which is automatically brought on this belt to the occupied position. previously by the previous mandrel, by movement with or without pressure, in the opposite direction to the movement of the belt.



   In this movement, the bare mandrel meets the layer of plastic material which has just been separated from the preceding mandrel and which finally winds up on this bare mandrel in the same way that it has just done on previous.



   This process can in particular be applied in the continuous and automatic machine according to the invention and described below.



   It consists of a frame, on which are mounted rollers, cylinders and drum, guiding an endless belt moving in an uninterrupted movement; tape passes, at one end of the machine, over the drum carried by a shaft at the ends of which are mounted bearings supporting two discs provided with movable spikes, the latter being placed opposite each other to allow gripping, between each group of points, a mandrel coming to rest on the mat, endlessly above the specified drum in order to wind around this mandrel a layer of plastic material brought by the belt;

   pressing element pressing on the mandrel on which the plastic material is wound can be released from this mandrel automatically, when the thickness of the plastic layer wound around the mandrel is sufficient; then, a means is provided for rotating the discs carrying the tips by a fraction of a turn equal to the space between two groups of adjacent tips, in order to allow the plastic layer to be wound on the following mandrel , while the previous mandrel is evacuated from the machine and the pressing device is lowered onto the new mandrel.



   Various other characteristics of the invention will moreover emerge from the detailed description which follows.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   An embodiment of the object of the invention is shown, by way of example, in the accompanying drawing.



   Figs. 1 and show a side elevation of the machine.



   Figs. 2a and 2b are partial sections substantially along line II-II of FIG. 1.



   Fig. 3 is a partial side elevation, on a larger scale, of part of the machine.



   Fig. 4 is a section taken substantially along the line IV-IV of FIG. 3.



   Fig. 5 is a section taken substantially along the line V-V of FIG. 3.



   Fig. 6 is a plan, partly in section, substantially along the line VI-VI of FIG. 3.



   Fig. 7 is a partial plan of part of the machine placed on the side opposite to that shown in FIG. 1.



   Fig. 8 is an elevation, partly in section on a larger scale, of a part of the machine.



   Fig. 9 is a schematic elevation of part of the machine.



   Figs. 10, 11, 12, 13, 14 and 15 are side elevations, schematic, partly in section, showing the operation of a number of parts of the machine.



   In fig. 1, the machine consists of a frame 1 resting on the ground and taking the form of a tank 2. The latter contains a certain number of devices making it possible to knead a paste which is then distributed in layers by the cylinder 3.



   A support 4, resting on the ground, is connected to the frame 1 by a frame 4a resting, on the one hand, at one of the ends of the frame 1 and, on the other hand, on the upper part of the support 4. A Endless belt 5 passes over guide and tension rollers 6, 7, 8, 9, over a cylinder 10 cooperating with the cylinder 3 and finally over a drum 11.



   The cylinder 10 is mounted on a shaft resting in bearings integral with levers 12 at the ends of which is attached a counterweight 13 to ensure the necessary pressure of the endless belt 5 on the cylinder 3. A motor unit 14 (fig. 7) drives, by means of a gear train 15, an electromagnetic clutch 16 actuating by a suitable transmission 17 a shaft 18 mounted in bearings 19 integral with the frame 4a.



   The shaft 18 (fig. 6) carries, at each of its ends, a plate 20 having, on the one hand, two diametrically opposed cams 21, 22 and, on the other hand, a crank pin 23.



   Two elements 4b forming a base rest on the support 4. These elements are extended upwards by two parts 24, 25 (FIG. 2a, 2b) affecting, at their upper part, the form of boxes. Two bearings 26, 27 are placed inside the housings of the parts 24, 25 and support a shaft 28 mounted idly in the aforementioned bearings. The shaft 28 is integral with the drum 11 on which passes the endless belt 5. Parts 29, 30 cut out with grooves are fixed to the sides of the drum 11 and cooperate with bosses 31, 32 of the parts forming housings 24, 25 for prevent water or debris from entering the endless belt 5

 <Desc / Clms Page number 3>

 up to the shaft bearings 28.



   The part 25 carries a sleeve 33 surrounding the end 28a of the shaft 28. A second sleeve 34 is slipped on the sleeve 33 and supports two ball bearings 35, 36 suitably wedged by parts 37 blocked on the end. 28a of the shaft 28 by a thrust ball 38 and a sleeve 39.



   The part 24 carries a sleeve 40 on which is threaded a second sleeve 41 supporting ball bearings 42, 43. The latter are blocked by a circular part 44, while the outer sleeve 41 is held on the inner sleeve 40 by a cap 45. A nut 46, provided with operating levers 47 and being screwed onto a rod 48 integral with the sleeve 40, blocks the cap 45 holding the outer sleeve 41.



   A disc 49 is mounted idle on the bearings 35, 36 and is held on them by a washer 50. This disc, which is pierced internally with twelve cavities 51, is extended above each of these cavities by cylinders 52. closed at their upper part by plugs 53. Channels 54, 55 connect the cylinders 52 to the plate 56 (FIG. 3), the role of which will be explained later. Liners 57 are placed in cylinders 52 and pistons 58, each pierced with a central channel 59, slide inside liners 57. Pistons 58 each carry at one of their ends a sleeve 60 closed at 60a. and in which a piston 61 can slide. A spring 62 locked between the front face of the sleeve 60 and the rear part of the piston 61, tends to push the latter towards the bottom 60a of the sleeve 60.



   A tail 63 placed inside the piston 61 is extended by a body 64 terminated by a point or pin 65. The end 63a of the tail 63 is blocked inside the piston 61 by a part 66. 67 is desired. gne a spring interposed between the tail 63 and an internal partition 61b of the piston 61. A channel 59a connects the channel 59 of the piston 58 to the bottom 6la of the piston 61.



   A shank 68 fixed to the lower part of the sleeve 60 carries a pin 69 on which is mounted a roller 70 normally resting on a cam 71 fixed on the outer sleeve 34.



   In fig. 2a, the disc 72 is mounted on the ball bearings 42, 43. A washer 73 maintains it on these bearings. The disc 72 being identical to the disc 49, its elements bear the same references.



   A cam 74 attached to the outer sleeve 41 is identical to the cam 71 attached to the sleeve 34 and placed in a similar manner.



  A disk, identical to the disk 56, is mounted on the outer side of the disk 72 on the circular part 44. A plate 75 (FIG. 6) is articulated on a pin 76 integral with a bracket 77 fixed on the plate. frame 4a below the discs 20. The plate 75 carries, on the one hand, a roller 75a cooperating with the cams 21, 22 and, on the other hand, an articulation 78 connected by a connecting rod 79 to another articulation 80 (FIG. 5) which drives a pawl cooperating with a ratchet wheel integral with the disc 72. An identical control is made to drive the disc 49 placed on the other side of the machine.



   Two frames 81 (fig. 1, 3 and 9), mounted loosely on the housings of the parts 24, 25 respectively, are connected by articulations 82 to connecting rods 83 whose ends 83a are mounted on the crankpins 23 of the discs 20.



   Each frame 81 comprises two parallel rails 84 between which slide two slides 85 integral with a part 86 in the form of a cross.

 <Desc / Clms Page number 4>

 de Lorraine connected by a pin 87 to the end of a piston rod 88 of a double-acting cylinder 89 fixed to the frame 81 considered.



   Guide rollers 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96 are mounted between the two parts 86 respectively fixed to the two frames 81.



  These rollers support an endless belt 97.



   The entire device consisting of the frames 81, the parts 86, the rollers 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96 and the endless belt 97 is referred to in the following as the pressing element.



   Two ramps 98, placed on either side of drum 11, have, at their upper end, a notch 99 and a roller 100.



  Two levers 101, articulated at 102 on the frames 81, are guided by pins 103 in windows 104 drilled in plates integral with the frame 4ao Claws 105, articulated at 106 on the levers 101, rest on the roller 100 An elevator 107, provided with claws 108, is driven from the shaft 18 by a chain 109.



   The machine works as follows:
When the machine is in operation, the cylinder 3 and the cylinder 10 rotate continuously, thereby driving the endless belt 5 on which the cylinder 3 spreads a layer of plastic material, for example a layer of asbestos cement. The endless belt 5 circulates in the direction of arrow F1 (Fig. 1) and therefore continuously drives the drum 11 which rotates in the direction of arrow F2 (Fig. 13, 14, 15).



   A mandrel M (fig. 2a, 2b, 9, 10, 11, 12) is clamped between the points 65 which are pushed towards each other by the pistons 61, the ends of which 61a are subjected to the pressure of a compressed fluid. The latter, distributed by the plates 56, passes through the channels 55, 54, the cylinder 52 and the channels 59, 59a. In addition to the pressure exerted on the pistons 61, the compressed fluid exerts pressure on the pistons 58 placed on the upper part of the discs 49 and 72 so that the sleeves 60 are completely lowered so that the number M rests on the. endless belt 5. This descent of the pistons 58 is possible due to the particular shape of the cams 71 and 74 (fig. 8).

   The belt 97 of the pressing element is strongly applied by the pistons 88 of the jacks 89 on the mandrel M and the plastic layer arriving on the endless belt 5 is continuously wound on the mandrel M in the direction of arrow F ( fig. 13). When the thickness of the layer surrounding the mandrel M is equal to the desired thickness of the pipe, an electrical contact, actuated by a lever articulated on the side of the machine, controls a circuit controlling the electromagnetic clutch 16 The rotational movement of the motor unit 14 is transmitted by the gear train 15 to the clutch 16, then by the transmission 17 to the shaft 18. The latter drives the plates 20.

   At the same time, the compressed fluid is fed through the pipes 89a to the double-acting cylinder 89 which lifts, in the direction of arrow F4 (fig. 9), the pressing element which passes from the position shown in solid lines to fig. 10 to the position shown in phantom in this same figure. The rotation of the plates 20 has the effect of driving the crankpins 23 which, by means of the connecting rods 83, cause the frames 81 to pivot in the direction of the arrow F5 (FIG. 10). The mandrel M then ceases to be applied under high pressure against the endless belt 5 but nevertheless remains in contact with this belt under the action of the spikes or pins 65. The winding, under reduced pressure, of the layer of material fed by the continuous endless belt onto the mandrel M.

   The mandrel M1 'which follows the mandrel M, is already clamped between the following points or pins 65, because the two plates 56 have

 <Desc / Clms Page number 5>

 already distributed compressed fluid which acts, on the one hand, on the pistons
58, and on the other hand, on the pistons 61. The pressing element having arrived at the position shown in phantom in FIG. 10 goes down on the mandrel M1 (fig. II); the supply of the double-acting cylinders 89 having been reversed, the compressed fluid then arrives through the pipe 89b to the cylinders 89.



   The continuous rotation of the plates 20 has the effect of driving the cams 21 and 22 which, by means of the rollers 75a fixed on the plates 75, have pushed the latter which act by the connecting rods 79 on the pawls cooperating with the wheels to roohet united discs
49 and 72. The latter then perform a rotation equal to one twelfth of a turn since each of them has twelve points or pins 65; This rotation of a twelfth of a turn has the effect of venting the cylinders containing the pistons 61 and 58 of the tips 65 holding the mandrel M. The springs 62 then push back the tips 65 which release the ends of the mandrel M.

   At the same time, the rotation of the crankpins 23 has brought, through the connecting rods 83, the pressing member to the position shown. in solid lines in fig. 11, in the position shown in solid lines in FIG. 12 (movement according to arrow F6 (fig. 12); the mandrel M 1 is then under pressure.



   During these various movements, the levers 101 have made the claws 105 slide in the direction of arrow F (fig. 9) and these claws have hooked the mandrel M as shown in fig. 11, then, under the action of the return to the first position of the pressing element, the claws 105 have torn the mandrel M, so that there is a clean and total separation with the layer of material arriving through the belt endless 5. When this last layer is in contact with the mandrel M1 'which is already under pressure and rolls to meet it on the endless belt, it winds around the latter as shown in FIG. 14. The mandrel M is brought by the claws 105 into the notches 99 by rolling along the ramps 98.



   The elevator 107 then hooks the mandrel Met the evacuation to a magazine located behind the machine. The pipe is then released from its mandrel. The plates 20 having made a complete revolution, the clutch 16 is no longer supplied and all the ancillary components of the machine stop.



   The operations are thus renewed automatically as soon as the thickness of the pipe is reached on the mandrel placed under the pressing element.



   With each advancement of a twelfth of a turn of the plates 49, 72, the ends of the mandrels are placed between the points closest to those holding the mandrel being coated.



   Safety devices are fitted to the machine to stop the machine when chucks are used having a diameter which does not correspond to those foreseen by the machine setting or when the chucks do not arrive properly, or even though the compressed fluid is lacking, or the machine is out of adjustment during operation.



   By compressed fluid is meant compressed air or any other gas or liquid capable of being used in such commands.



   The layer of plastic material supplied by the endless belt can be of variable thickness.



   In the example shown, the plates 49 and 72 each carry twelve points or pins, but it is obvious that they could carry any number of them; they would then perform for each new mandrel a rotation of n / 360, n being the number of points of each

 <Desc / Clms Page number 6>

 tray.



   It should be understood that the foregoing description has been given only by way of example, and that it in no way limits the field of the invention from which one would not depart by replacing the details of execution described. by all other equivalents.



    CLAIMS.



   1 - Process for the automatic and continuous manufacture of pipes, in particular of asbestos and cement pipes, characterized by feeding the machine with mandrels made so that the new mandrel removes the layer of plastic material downstream of the pipe finished and in the process of being evacuated, then automatically takes the place of the previous mandrel, with or without pressure, moving in the opposite direction to that of the machine.



   2 - Machine for carrying out the method according to claim 1, characterized in that it consists of a frame on which are mounted rollers, cylinders and drum guiding an endless belt; the latter passes, at one end of the machine, over the drum carried by a shaft at the ends of which are mounted bearings supporting two disks provided with movable spikes, the latter being placed opposite each other, to allow the engagement, between each group of points, of a mandrel coming to rest on the endless belt above the specified drum in order to wind around this mandrel a layer of plastic material brought by the belt;

   a pressing element pressing on the mandrel on which the plastic material is wound can be released from this mandrel automatically, when the thickness of the plastic layer wound around the mandrel is sufficient; then a means is provided for rotating the discs bearing the tips by a fraction of a turn equal to the space separating two groups of adjacent tips, in order to allow the layer of plastic material to be wound up on the following mandrel, which moves to meet it on the endless belt, while the previous mandrel is evacuated from the machine and the pressing device is lowered onto the new mandrel.


    

Claims (1)

3 - Machine suivant la revendication 2, caractérisée en ce que les disques supportant les pointes sont montés fous sur les paliers solidaires de l'arbre du tambour et leur rotation d'une fraction de tour est obtenue par des roues à rochet coopérant avec des cliquets commandés à partir de deux excentriques actionnés par des cames montées sur des plateaux entraî- nés par un moteur, la liaison entre les plateaux et le moteur étant assu- rée par un embrayage électro-magnétique. 3 - Machine according to claim 2, characterized in that the discs supporting the tips are mounted idle on the bearings integral with the shaft of the drum and their rotation of a fraction of a turn is obtained by ratchet wheels cooperating with pawls controlled from two eccentrics actuated by cams mounted on plates driven by a motor, the connection between the plates and the motor being ensured by an electromagnetic clutch. 4 - Machine suivant la revendication 2, caractérisée en ce que les pointes ou broches, maintenant les mandrins, peuvent être déplacées dans deux sens orthogonaux au moyen de pistons soumis à un fluide comprimé. 4 - Machine according to claim 2, characterized in that the tips or pins, holding the mandrels, can be moved in two orthogonal directions by means of pistons subjected to a compressed fluid. 5 - Machine suivant la revendication 2, caractérisée en ce que les pointes ou broches maintenant les mandrins sont éloignées vers la périphé- rie des disques lorsque ces pointes ou broches ne sont pas en service. 5 - Machine according to claim 2, characterized in that the tips or pins holding the mandrels are remote towards the periphery of the discs when these tips or pins are not in use. 6 - Machine suivant la revendication 2, caractérisée en ce que l'éloignement des pointes ou broches hors service est obtenu par une came, solidaire du bâti de la machine, sur laquelle prend appui une queue soli- daire de chaque pointe mobile. 6 - Machine according to claim 2, characterized in that the removal of the tips or pins out of service is obtained by a cam, integral with the frame of the machine, on which bears a solid tail of each movable tip. 7 - Machine suivant la revendication 2, caractérisée en ce que le dispositif presseur est constitué par deux bâtis pouvant effectuer un mouvement de rotation autour de l'arbre du tambour; ces deux bâtis suppor- tent deux pièces en forme de croix de Lorraine aux extrémités desquelles <Desc/Clms Page number 7> sont montés des rouleaux guidant une bande sans fin. 7 - Machine according to claim 2, characterized in that the pressing device consists of two frames capable of performing a rotational movement around the shaft of the drum; these two frames support two rooms in the shape of a Lorraine cross at the ends of which <Desc / Clms Page number 7> are mounted rollers guiding an endless belt. 8 - Machine suivant la revendication 2, caractérisée en ce que le mouvement de rotation des bâtis de l'élément presseur est obtenu au moyen de bielles et de manivelles actionnées par les plateaux commandant le mouvement de rotation des disques porte-broches. 8 - Machine according to claim 2, characterized in that the rotational movement of the frames of the pressing element is obtained by means of connecting rods and cranks actuated by the plates controlling the rotational movement of the spindle-holder discs. 9 - Machine suivant la revendication 2, caractérisée en ce que des vérins à double effet permettent d'abaisser et d'élever les pièces en forme de croix de Lorraine par rapport aux bâtis pivotants de l'élément presseur. 9 - Machine according to claim 2, characterized in that the double-acting jacks allow to lower and raise the parts in the shape of a Lorraine cross relative to the pivoting frames of the pressing element. 10 - Machine suivant la revendication 2, caractérisée en ce que des griffes, commandées par les bâtis pivotants de l'élément presseur, coopèrent avec des rampes fixées sur la machine pour l'évacuer des man- drins revêtus de matière plastique. 10 - Machine according to claim 2, characterized in that the claws, controlled by the pivoting frames of the pressing element, cooperate with ramps fixed on the machine to remove it from the chucks coated with plastic. 11 - Machine suivant la revendication 2, caractérisée en ce qu'un élévateur entraîné par le moteur de la machine évacue de celle-ci les man- drins revêtus de matière plastique. 11 - Machine according to claim 2, characterized in that an elevator driven by the motor of the machine removes therefrom the chucks coated with plastic.
BE541438D BE541438A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE541438A true BE541438A (en)

Family

ID=170428

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE541438D BE541438A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE541438A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH691156A5 (en) Paper web feed for cigarette making machine has tension adjuster with drive roller and up and downstream tensioners to control feed
EP0875476B1 (en) Winder with two mandrels for winding a web
EP2205369B1 (en) Device for inspecting a metal strip
EP0095423A1 (en) Variable-size offset printing apparatus
LU83851A1 (en) APPARATUS FOR SUPPLYING REINFORCEMENT LAYERS DURING THE MANUFACTURE OF TIRES
FR2696165A1 (en) Device for continuously winding strips of material.
FR2538361A1 (en) CONTINUOUS BOBINOIR FOR LARGE NAPPES
EP0564345B1 (en) High-speed apparatus for crimping tins
CH622196A5 (en)
BE541438A (en)
EP2112106A1 (en) Method and device for cutting and gluing end-to-end for an unrolling machine
EP1036026A1 (en) Machine for winding continuous sheet product for forming coils
FR1464355A (en) Method for rolling threads or similar profiles and device for implementing this method
EP0031783A1 (en) Machine for winding wire on spools
EP0994062A1 (en) Apparatus for holding the free end and unloading a coil of an elongated element
EP0015218A1 (en) Apparatus for deep drawing with centripetal blank conformation
FR2483287A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR APPLYING DECORATIVE STICKS TO BUMPERS
EP1193200B1 (en) Apparatus for automatic splicing of feeding rolls with thin webs
BE458527A (en)
EP0205357A1 (en) Method and apparatus for packaging stacks of coins
BE450647A (en)
EP0043750A1 (en) Apparatus for forming tubes of small diameter
BE546469A (en)
CH284149A (en) Metal extrusion press.
FR2881976A1 (en) Marking machine and procedure for tubular articles has additional mandrel for supporting articles marked by striking head