BE540656A - - Google Patents

Info

Publication number
BE540656A
BE540656A BE540656DA BE540656A BE 540656 A BE540656 A BE 540656A BE 540656D A BE540656D A BE 540656DA BE 540656 A BE540656 A BE 540656A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
liquid
liquid reservoir
reservoir according
gas
discharge
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE540656A publication Critical patent/BE540656A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A62LIFE-SAVING; FIRE-FIGHTING
    • A62CFIRE-FIGHTING
    • A62C13/00Portable extinguishers which are permanently pressurised or pressurised immediately before use
    • A62C13/003Extinguishers with spraying and projection of extinguishing agents by pressurised gas

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Business, Economics & Management (AREA)
  • Emergency Management (AREA)
  • Containers And Packaging Bodies Having A Special Means To Remove Contents (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 



  IIPeri'ectiprmement/J aux réserV'o:1,r.s à fluidell. 



   La présente invention est relative à des réservoirs à fluide, et plus particulièrement bien que non exclusivement à des dispositifs   estinés   à contenir des liquides pouvant éteindre des incendies ou   étouffer   des explosions, ces dispositifs étant du type dans lequel un gaz sous pression est utilisé   pour.provoquer   l'expulsion du ' liquide. 



   Suivant la présente invention, on prévoit un réservoir à   liqui.   de du type dans lequel un gaz sous pression est utilisé pour réali- ser l'expulsion'du liquide par un orifice de décharge normalement 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 fermé, réservoir comprenant des moyens commandés électriquement pour déboucher l'orifice susdit, des moyens destinés à empêcher le contact du gaz sous pression et du liquide. avant le moment où la décharge est nécessaire, et des moyens commandés 'pratiquement en même temps que les moyens destinés à déboucher l'orifice, et destinés à permettre au gaz sous pression d'agir sur le liquide pour réaliser la décharge. 



     L'invention   prévoit également un réservoir à liquide du type dans lequel un gaz sous.pression est utilisé pour réaliser   l'expul-   sion du liquide, et comprenant un réservoir contenant le liquide et présentent un orifice de -décharge fermé, un réservoir pour le gaz, une connexion normalement obturée étant prévue entre le réservoir à gaz et le réservoir à liquide, des moyens commandés électriquement et destinés à déboucher   l'orifice   de décharge, et d'autres moyens destinés à déboucher pratiquement simultanément la connexion susdite pour que le gaz sous pression soit libéré afin de réaliser ltexpul- sion du liquide se trouvant dans ledit réservoir, par   l'orifice   de décharge. 



   On prévoit encore suivant la présente invention un réservoir à liquide comprenant un réservoir proprement dit contenant le liqui- de, un orifice de décharge de ce réservoir, un moyen cassant   obtu-   rant cet orifice de décharge, une charge explosive inflammable électriquement et destinée à rompre le moyen cassant susdit en vue.de, déboucher l'orifice de décharge, un réservoir de gaz sous pression utilisé pour 1'expulsion de liquide hors du réservoir par l'orifce de décharge, un orifice de sortie du gaz hors de son ré- servoir,   grce   auquel le gaz peut pénétrer dans le réservoir de quide, un autre moyen cassant obturant l'ouverture de sortie du servoir à gaz, ce dernier moyen cassant étant   bris-';

     lors de l'in- mmation de la charge exemplosive,   et   un   piston     mobile     dans   lo eservoir de liquide, l'agencemenet étant réalisé de telle façon que lorsque   l'ouverture   de sortie du réservoir à gpz est   débor@@hec   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 par l'inflammation de la charge explosive, le gaz sous pression sur une face du piston dont l'autre face est en contact avec le liquide, pour faire ainsi mouvoir le piston le long du réservoir et expulser de la sorte le liquide par l'orifice de. décharge du liquide. 



   Deux réalisations de réservoir à fluide suivant la présente invention, agencés pour contenir un liquide extincteur, seront .décrites   ci-après à.   titre d'exemple non limitatif et avec référence aux dessins annexés. 



   La figure 1 est une vue en élévation latérale et en coupe de la première réalisation. 



   La figure 2 est une vue similaire de la seconde réalisation. 



   La figure 3 est une vue de détail de l'extrémité de décharge de la réalisation représentée à la figure 2. 



   Les figures 4 et 5, sont deux vues de l'extrémité de décharge de la réalisation dé la figure 2, montrant le fonctionnement du réservoir. 



   La figure 1 montre un extincteur 10 comportant un réservoir de liquide 10a et un orifice   .le   décharge 11,qui est normalement   fermé   par Lui bouchon 12 situé dans la tête d'extincteur 13 et qui est relié à celle-ci par un   fie s que   mince cassant 12a. Une charge   explosive   amovible 14, à allumage électrique, est fixée dans la tête 13, et la force explosive   rsultnt   de   l'inflammation   de la charge 14 pénètre dons l'espace 15 et agit sur le bouchon 12 en le poussant vers le bas en direction de l'orifce de décharge 11 et en rompant le flasque causant 12a.

   Le bouchon 12 est emmené dans la cavette 16 située à un niveau plus bas que l'orifice de décharge 11, en permettant ainsi   une   libre décharge . du fluide à travers le col de l'extincteaur et, de là, vers l'extérieur par l'orifice de déchar- ge 11. L'extrémité de cet orifice de   décharge   ainsi décrit est similaire à celle des   réalisations   antérieures des demanderesses, 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 Lais l'autre extrémité de la bouteille est tout à fait différente et est modifiée pour former un réservoir sphérique fermé 17 pour le gaz sous pression.

   Une ouverture centrale est prévue dans le côté du réservoir à gaz 17, qui est orienté vers l'intérieur du réservoir 10a, et dans cette ouverture est fixé un tube 18 qui s'étend dans le réservoir à gaz 17 et dont l'axe se confond avec l'axe longitudinal de l'extincteur 10. L'extrémité du tube 18 qui se trouve dans le réservoir 17 est fermée par un élément d'obtura- tion 19 qui comprend un flasque mince cassant 19a et qui présente un épaulement rentrant 19b.

   Le bouchon 12 est fixé à.une extrémité d'une tringle .20 qui traverse l'extincteur et le tube 18 et dont l'autre extrémité 20a se trouve à l'intérieur de l'élément d'obtu- ration 19 du réservoir et y est emprisonnée derrière l'épaulement rentrant   19b.   Un élément annulaire ajouré 21 est fixé dans le tube 18 près de la paroi du réservoir à gaz 17 et constitue un guide pour la tringle   20. Un   piston 22, constitué par une plaque métalli- que en forme de cuvette, par exemple en-cuivre berrylium, présente une jupe mince fendue en de nombreux points suivant sa circonférence de manière à permettre l'obtention d'un contact flexible de la jupe avec l'intérieur de la paroi latérale de l'extincteur.

   Le piston 22 présente une ouverture centrale dans laquelle est fixé un tube-de guilage 23 monté à glissement sur la tringle 20. Le piston 20 est normalement disposé près du réservoir à gaz 17 avec sa surface concave orientée vers celui-ci, et il peut   tre   bloqué dans cette position   par un   simple arrêt à   ressort .'24   prévu sur le tube de guidage 23 et pénétrant dans une rainure de localisation 20b   prévu?   sur la tringle 20. 



   Par cette construction, le gaz sous pression et l'agent liquide d'étouffement ou   d'extraction   sont maintenus   sépares   jusqu'à ce que la charge   explosive '14.   soit   allumée   pour dégager le bouchon 12 bturant l'orifice de décjâge.

   La seule contrainte ajoutée au mou- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 
 EMI5.1 
 veu8nt initial du bouchon 12 est due à l'inertie de la trin ;le 20, crr la construction est réalisée de telle meuiiea2e que l'extrémité 6mrisonnée 20a de la tringle 20 peut se mouvoir suivant une courte distance avant de venir en contact avec l'épaulement Dentrant lgb, Cependant, cette prise'de contact se produit après uu court déplace- I ment du bouchon 12, et un mouvement cOlJlPlé4entaire de la tringle 20 améne rupture flasque cassant 19j élément d'obturation amène la rupture du flasque c8sant 19 de l'element d'obturation 
 EMI5.2 
 19}du réservoir. Le gaz sous pression peut ainsi agir sur le piston 
 EMI5.3 
 i " ,fa,it extinateur 22 ert chasse de ce .:t\,it le flfide d éto,ufement hors de l'extincteur , , , ,i '1 " ration entre (Dar , {1.1.

   Le piston 2 , ,:manten+r la 'Séparation entre ,le gaz e t le iiqúide, et il de oelra ;dE).ri 1f ext,i.nateur au fur et à '±1esure 1 le. îquide "sexp aéj le: ';,ila,Qjl 22 étant guidé dans que ..3.quido e's;t ,eze , 'sé; piston cotant guidé son dép1aoèent\ 'g'rê ',8 't'tbe 2' oul asant s1.F la'tringle 20, Lors- que le piston 2 pproehé de la fin d sa oouràeil, le tube, de guida- ge 23 ate:trit;1 'partµe' oo d 1 tr 1,,I::20 ], qu# st', de seotion . \ " @,t , t 1 uzt , l ' I, l'' '1 j 1 trans'ver all, e mo.î dre; ,le' 'dont,oul,.nr- pistoa et mainte i ,ii ha2à'edu li ü3.c e "d,"é'.otEtf1,!3P-.,' " joù "seUlment ' ,,n,, jUEqu'à U':' it;nc.t1,a1 soit ,r ù. " >' " ; . , ', 'i, 1 , < ,< , ' oena'" j us qu à q 0'l' itino'beu;rl bo t dee Mà,5 eiioôri-, 'ailiig"toute cana- lU3 ÇU@ . h+ ' '#hua',. ".flflTi ,,49S,<> t Ut  Sa lisation , c 3 , râ t dtre x,e.3:è t 1:: :

   1'iti;'',' ', , Ô40hétjé . ' > ' . 1110 ' , ) ", Il ost ,p,o' 3.b " de r'éa',i3,é'r, .t 'e c,onàitûCtian s3.milaire. dans "1 1 - , j. l" 1 \' l laquelle, I'ey'in t ur pxésan'e,'' de'L ori'c's '', dé1arge ; ', qui ,s,a-  moroont eaàemblé, au col do la boute lie et, ont 'iiÉlinéx vers '1 ex- morct enebl, col J. bout lie ont lné vers t("3*rieur ]:'un ort l'autre. n'estDes aisément possible , 7.'un 9ar , l' pas aisément possible , \ , ,1 III 
 EMI5.4 
 de prévoir une' rigide ont , les deux bouchons et la trin... 
 EMI5.5 
 



  ,-le du fait qufaveç mouvéfùent ve 'l'extérieur du bouchon, ils -Í \ se d'placent en à il écart l'un db l'autre. 0epe;Àon, oett( 
 EMI5.6 
 
 EMI5.7 
 difficulté peut être surmontée en prêvoyant que la oonnexioh ,ntTt le bas de la trinsle et oha4ue bouchon soit,une connexion flexible ou une liaison qui soit automatiquement déoonnectée, après ouver- 
 EMI5.8 
 ture de l'orifice du' réservoir à gaze et ce à la suite d'un dépla- 
 EMI5.9 
 cer-ent suppléjent.re du bouchon vers l'extérieur.

   avea la crjorité des extincteurs existants utilisés dans 1 #a- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 viation, les positions dans lesquelles l'extincteur peut être monté sont très limitées, du fait que, dans d'autres positions, il est possible que le gaz sous pression s'échappe avant une par- tie ou la totalité du liquide d'étouffement, avec le résultat que , ce dernier n'est pas expulsé. C'est pourquoi en général, pour assu- rer une décharge efficace, il est nécessaire que l'orifice de déchar. soit le plus bas'au moment de la décharge.

   Cependant,   mène   si un extincteur quelconque est monté de manière que son ouverture de décharge soit la plus basse lorsque l'avion est en vol normal ou dans sa position au sol, l'orientation de l'avion à la suite d'un accident'peut être telle qu'au moment de la décharge, l'ouver- ture ne soit pas dans la position la plus basse, et qu'une décharge efficace ne puisse pas se produire. 



   Cette restriction en ce qui concerne le montage de l'extincteur ne s'applique pas à la construction décrite ci-avant, pour la raison que le gaz est maintenu séparé du liquide, jusqu'à ce que la plus   grende   partie du liquide ait été expulsée, et cela signifie que, quelle que soit la position de l'extincteur au moment de la décharge, le gaz ne peut pns s'échapper au-delà du liquide, tout au moins à un degré important.

   Les extincteurs suivant l'invention conviennent, par conséquent, pour être utilisas dans les installations de protec- tion contre les accidents d'avion où un montage vertical de   l'extinc   teur n'est pas possible, ou n'est tout au moins pas avantageuse, par exemple, dans les ailes d'avion de section mince, dans les quelle; ces extincteurs peuvent être montés longitudinalemetm ou dans toute autre position inclinée par rapport à la verticale. 



   La séparation du gaz et du liquide signifie que seul le raser- voir à gaz doit être suffisamment robuste pour résister à la pres- sion élevée de gaz qui peut   atteindre   350 livres par pouce   carré   ou même plus. La résistance du compartiment de liquide est déter- minée par le fait qu'avant le fonctionnement, ses   parois   ne doivent résister qu'à la pression   -le   vapeur   beaucoup   plus basse (qui augmente 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 avec la température ascendante), bien   qu'ensuite   elles   aient     à,     résis-   ter à la pression existant;

  lorsque le, gaz a d'abord été   libérée     Evidemment,   pour le même poids qu'un extincteur ayant le   liquide.   et le gaz en communication, la pression initiale ou la température      opératoire maximum de   sécuité   peuvent être augmentées. Il est à noter   que,   dans un espace   occupe   par un mélange de vapeur et   ''d'un   gaz qui ne réagissent pas   chimiquement,   chacun exerce la   pression     /qu'il   assurerait   s'il     occupait   seul l'espace.

   La pression   totale,,   lorsque le gaz et le liquide ne sont Pas séparés est, par conséquent,      égale à la somme de la pression de vapeur et de 'la pression du gaz. 



     Cependant,, en.séparant le.gaz   et le liquide de'la manière décrite, la pression maximum sur le réservoir à gaz est celle qui   est due   au gaz seul, tandis   que/la   pression maximum sur le restant du ré- servoir est celle qui est due à la pression de vapeur du liquide      seule. 



    Il sera évident que même'dans les ,cas où il n'y a pas d'aveutage à séparer la gaz et le liquide du point de vue de la postion   de montage de l'extincteur, une telle séparation peut encore être avantageuse en vue d'obtenir les avantages signalés ci-avant en ce qui. concerne les pressions. Le'pistou utilisé dans la   construction   décrite ci-avant peut être supprimé lorsqu'une séparation n'est pas      nécessaire après que la décharge a commencé. 



   Bien que, dans la construction décrite ci-avant, il y ait des avantages évidents   à     utiliser   une seule 'cartouche pour réaliser l'ouverture à la fois de   l'orifice .de   gaz   et ,de     l'orifice   de liqui- de, il sera évident qu'on peut utiliserdes cartouches séparées pour ouvrir chaque orifice, les   cartouches   étant allumées pratique- ment simultanément. 



   En se référant maintenant aux figures 2 et on y trouve la seconde réalisation dans laquelle l'extincteur est   d'une   forme géné- rale similaire à celle représentée à la figure 1; cependant, dans cette nouvelle réalisation, l'orifice de décharge 31 est fermé par 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 on élément d'obturation ou chapeau .le fermeture 32 forment diaphragme qui est ouvert per l'allumage d'une charge explosive   34,   à allumage électrique; la force .de l'explosion, utilisée pour enfoncer le cha- peau de fermeture 32 est également utilisée pour provoquer le dépla- cement d'un élément 35 qui, à son tour, libérera le gaz du réservoir   36   pour que ce gaz agisse sur le contenu liquide du réservoir à liquide 30a. 



   La charge explosive 34 est disposée dans un support 44 prévu dans la tête 45. Le support 44 se prolonge dans le milieu du col   .de   l'extincteur 30 et est conçu pour présenter le minimum d'obstrue- tion à la décharge du liquide. Le support 44 présente un alésage 44a qui, à une extrémité, communique avec la charge explosive et, à   l'au-   tre extrémité,. se termine dans une partie transversale 44b dont une extrémité est fermée per   ùne   niche cassante 37 en forme de dé.

   Le dé 37 est disposé de manière à faire face au chapeau de fermeture 32 et est conçu pour résister à la pression résultant de   l'inflamma-   tion de la charge explosive 34 jusqu'à ce que la combustion de la charge soit pratiquement totale, après qupi le dé 37 se brise pour libérer la force contenue de l'explosion, qui fera éclater le cha- peau de fermeture 32. L'autre   extrémité   de l'alésage transversal 44b forme un cylindre dans lequel un élément 38 en forme de piston est monté à glissement..Le déplacement du piston 38 vers le dé 37 est   limité   par un ergot d'arrêt 39. L'extrémité de l'alésage trans- versal 44b est bouchée pour   empêcher   l'entrée de liquide, par un soufflet   40   qui enferme   l'extrémité   en saillie du piston 38.

   L'ex- trémité de celui-ci porte, par l'intermédiare de l'extrémité du soufflet 40, contre l'élément 35. Ce dernier consiste en un tube 35a pourvu à une extrémité, d'un support 35b qui se monte à   lisse-     ment dans   un tube de guilage 41. L'autre extrémité du tube 35a est supportée par un élément 35c qui se monte également à glissement dans le tube   -le   guidage 41 et est pourvu d'un poinçon effilé, ou   0@ièce   de pénétraction 35d, disposé en face de deux diaphragmes abou- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 tés 42 et   43.   Le   diaphragme   42 ferme ltextrémité du réservoir à liquide 30a, tandis que le   diaphragme  43 ferme le réservoir à gaz sphérique 36.      



   Lorsque   la .charge   explosive 34 s'est enflammée,la force explosive résultante est transmise, par les alésages 44a et 44b pour faire éclater le dé 37 et le chapeau 32'de la manière décrite ci-avant, et comme' représenté à la figure   4.   En même temps; le 'piston 38 est déplacé en allongeant le soufflet 40 et en, poussant le poinçon 35d à travers les deux diaphragmes 42 et 43. 



   Du fait que le bord coupant du'poinçon 35d né se trouve pas 
 EMI9.1 
 dans un plan.normal à l'axe longitudinal de l'élément 'B5, 'les deux ,',I Il ,,1 diaphragmes 42, '43 >#"ont pe.S une 1 p1p rtioli ooÎ1bléiemént dE1cc>uP13e; 1 < < , mais une.' pâbte ,ç.i,7;Ul: ,st , fOr[J1, ': 'dans ch qu iapla.me, cha- que pa1ïte,.pend0,nt '".au bord non découpé. .Z'!éx'rmitô', du poinçon 35d 1 1 1 1 1 l" , 'f 1 l ,'1 est lgèf'emeT.i,', COÎ1"l'C,üe,',de..1'11c7.7.r4 ',1,!11( 1C' iCÔ..I.CiB,'.dans .les dia phragmes 42.','et..'4. ..'.et' qu'il s p µ't imobable.,''quelles pactes .ne' se. l"" .,,<. , 'l' "\' " "I 1'1 replië,nt.''e)..né.réalia'ent'un<;3 rëremeture' 'de' 1't.ouvert.ure piién% ,-t,1 :,.d rÀà'1i8éht . unÉ :tf\tnit Jt'   ' 'de il ,1", o àvert.uTl ( .

   Il' ,, ." , 'II' t t' . l', ,1 l rmàe, p$.,± Il 1" 1 1', formée...Le gaz 1??:sse par les la'paroi du poinçon 5 et dL','tLlb ;de L2uldan-b 41. pour , a.,r '/:?'4' un Pieto4 46 ,,; qui r()ali .e une, fonction sitni,;.9:re 'c'l'e' .e la /,onstruct.ïµfl, p,' rG Ïc4- dente. Le piston'46 comprend un cône 'intérieur, 46a et un'cône. ex J , rieur ' ' partir 'c1:Suel s' éen(ient' :'er-Gai4 nombre de, palettes 1' " 1,/.'" mcaa3.liques flexible's 46c, par exemple dC)1Ze, les palettes adjacen- 'i tes 'se recouvrent pcirtiellement PE# cette construction, le,s palet- tes 46c peuvent se rassembler suffisamment pour faire pas3er ,le piston à travers l'extrémité de l'orifice de d0charce du roservoi-r   ,   
 EMI9.2 
 à liquide 30 durant l'assemblage * Le cône intérieur 46a est moixr,É 'à glissement s,ur   l'extérieur   du tube de guidage 41.

   Le piston 4  
 EMI9.3 
 comporte une série de pinces à ressort 47 qui, rvont le fonctionne- ment de l'extincteur, s'engagent dans des fentes formées dans l'élé- ment 35c,   l'extraite   47a de chaque pince 47 traversant une fente,- 
 EMI9.4 
 ' pratiquée jjjx le tub'.3 ,1.; -:;ui ,1 [' :;:e 41. i>.-é8nt le fonctiomiement de 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 l'extincteur, les pinces 47 servent à retenir le piston 46 à l'extrémité du réservoir à liquide, et servent   également   à retenir        l'élément   35 en position correcte dans le tube de guidage 41.

   Lors- que l'élément 35 est déplacé par inflammation de la cartouche, l'extrémité 47a   de   chaque pince   47   est   chessée   hors de la fente de l'élément 35c,   et le   piston 46 peut se déplacer le long du tube de   guidage   41. Lorsque ce piston 45 atteint l'autre extrémité du tube de guidage 41, le Gaz peut s'échapper par les fentes °la,      
Comme on l'a déjà mentionné, un des avantages dérivant de la séparation du gaz et du   liquide   avant la décharge est qu'une décharge se produira de manière datisfaisante, quelle que soit l'orientation de l'extincteur au moment de la décharge.

   Cependant, lorsque l'orifice de décharge est bouché par un diaphragme, tel que le   chppeau   32, la force explosive est transmise plus efficace-   ment   au   chapeau,   s'il y a du liquide entre le dé 37 et le chapeau 32. Lais, en l'absence de prévision spéciale, un montage de l'ex- tincteur dans certaines positions signifiera qu'il n'y a pas de liquide dans cet   espace   ou   qu'une   partie   seulement,de   l'espace contient du liquide. 



   La réduction possible de l'effecacité de la   charee   explosive en l'absence de liquide entre le dé 37 et le chapeau 32 peut être évitée en   ferment     l'espace   annulaire qui entoure le dé 37 à l'arrière du chapeau 32 et par lequel le liquide passe durent la   décherge.   



  Evidemment, cet espace ne doit être   fermé qu'avant   l'éclatement du chapeau 32, de   manière     qu'une libre   décharge du contenu liquide de l'extincteur soit   possible par   après. 



   Il y a de   nombreuses     manières   possibles de réaliser ce dernier   perfectionnement;   dans la   construction   représentée aux figures 2 et 3, le   moyen de     fermeture   prend la forme d'un disque annulaire 48. 



  Ce disque 48 est pourvu. de rainures radiales 48a (figure 3) afin de former   des sortes   de pétales, par   exemple, 6,   les rainures 48a se   @@rminant   avant la   périphérie du   disque de manière que les pétries 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 soient attachées l'un à l'autre au voisinage de la périphérie. 



   Le disque 48 est renforce par une grille de support 49 dis- posée du côté du disque 48, opposé au chapeau 32. Lorsque le dé 
37 éclate, la grille 49 soutient les pétales contre la force de l'explosion, comme montré à la figure 4, l'explosion étant confiné dans l'espace compris entre le chapeau 32 et le disque 48, de sort que la pleine force de l'explosion agit virtuellement sur le cha- peau 32. Lorsque celui-ci éclate, les pétales sont exposés à la pleine force du liquide sous pression, et sont repliés, comme montré à la figure 5, en permettant la libre décharge du liquide. 



   REVENDICATIONS 
1. Un réservoir à liquide comprenant un réservoir proprement dit contenant le liquide, un orifice de 'décharge de ce réservoir, un moyen cassant obturant cet orifice de décharge, une charge explosive inflammable électriquement et destinée à rompre le moyen cassant susdit en vue de déboucher l'orifice   (le   décharge, un réser- voir de gaz sous pression utilisé pour l'expulsion de liquide hors du réservoir par l'orifice de décharge, un orifice de sortie du gaz hors de son réservoir, grâce auquel le gaz-peut pénétrer dans le réservoir de liquide,.

   et un autre moyen cassant obturant l'ouver- ture de sortie du réservoir à gaz, caractérisé en ce qu'on prévoit   un   élément qui est déplacé par suite de l'inflammation de la charge explosive afin de rompre le dernier moyen cassant susdit et débou- cher ainsi l'orifice du réservoir à gaz, le   ga.z   sous pression étant de ce fait libéré pour expulser le liquide par l'orifice de décharge      de liquide.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 



  IIPeri'ectiprément / J to the reserves: 1, r.s to fluidell.



   The present invention relates to fluid reservoirs, and more particularly, although not exclusively, to devices intended to contain liquids capable of extinguishing fires or smothering explosions, these devices being of the type in which a pressurized gas is used for. cause the liquid to expel.



   According to the present invention, there is provided a liquid tank. of the type in which a gas under pressure is used to effect the expulsion of the liquid through a discharge port normally

 <Desc / Clms Page number 2>

 closed, reservoir comprising electrically controlled means for unblocking the aforementioned orifice, means intended to prevent contact of the pressurized gas and the liquid. before the moment when the discharge is necessary, and means controlled practically at the same time as the means intended to unblock the orifice, and intended to allow the gas under pressure to act on the liquid to effect the discharge.



     The invention also provides a liquid reservoir of the type in which a pressurized gas is used to effect the expulsion of the liquid, and comprising a reservoir containing the liquid and having a closed discharge port, a reservoir for the discharge. gas, a normally closed connection being provided between the gas tank and the liquid tank, electrically controlled means intended to unblock the discharge port, and other means intended to substantially simultaneously unblock the aforesaid connection so that the gas under pressure is released in order to effect the expulsion of the liquid in said reservoir through the discharge port.



   There is also provided according to the present invention a liquid reservoir comprising a reservoir proper containing the liquid, a discharge orifice of this reservoir, a brittle means blocking this discharge orifice, an explosive charge which is electrically flammable and intended to break. the aforesaid brittle means with a view to unblocking the discharge port, a pressurized gas tank used for the expulsion of liquid from the tank through the discharge port, a gas outlet port out of its outlet. servoir, thanks to which the gas can enter the quide tank, another brittle means blocking the outlet opening of the gas tank, this last brittle means being broken;

     during the incorporation of the exemplosive charge, and a movable piston in the liquid reservoir, the arrangement being made such that when the outlet opening of the gpz reservoir is debor @@ hec

 <Desc / Clms Page number 3>

 by the ignition of the explosive charge, the gas under pressure on one face of the piston, the other face of which is in contact with the liquid, thereby causing the piston to move along the tank and thus expel the liquid through the orifice. liquid discharge.



   Two embodiments of a fluid reservoir according to the present invention, arranged to contain an extinguishing liquid, will be described below at. by way of non-limiting example and with reference to the accompanying drawings.



   Figure 1 is a side elevational view in section of the first embodiment.



   Figure 2 is a similar view of the second embodiment.



   Figure 3 is a detail view of the discharge end of the embodiment shown in Figure 2.



   Figures 4 and 5 are two views of the discharge end of the embodiment of Figure 2, showing the operation of the reservoir.



   Figure 1 shows an extinguisher 10 comprising a liquid reservoir 10a and an orifice. The discharge 11, which is normally closed by the plug 12 located in the extinguisher head 13 and which is connected to the latter by a fie s that thin brittle 12a. A removable explosive charge 14, electrically ignited, is fixed in the head 13, and the explosive force resulting from the ignition of the charge 14 enters the space 15 and acts on the plug 12 by pushing it downwards in the direction of the discharge port 11 and breaking the flange causing 12a.

   The plug 12 is taken into the cavity 16 located at a lower level than the discharge port 11, thus allowing free discharge. fluid through the neck of the extinguisher and, from there, outwards through the discharge orifice 11. The end of this discharge orifice thus described is similar to that of the applicants' previous embodiments,

 <Desc / Clms Page number 4>

 But the other end of the bottle is quite different and is modified to form a closed spherical reservoir 17 for the pressurized gas.

   A central opening is provided in the side of the gas tank 17, which is oriented towards the interior of the tank 10a, and in this opening is fixed a tube 18 which extends into the gas tank 17 and whose axis is coincides with the longitudinal axis of the extinguisher 10. The end of the tube 18 which is in the tank 17 is closed by a closure element 19 which comprises a thin breakable flange 19a and which has a re-entrant shoulder 19b .

   The plug 12 is fixed to one end of a rod .20 which passes through the extinguisher and the tube 18 and the other end of which 20a is inside the closure member 19 of the tank and is trapped there behind the re-entrant shoulder 19b. A perforated annular element 21 is fixed in the tube 18 near the wall of the gas tank 17 and constitutes a guide for the rod 20. A piston 22, consisting of a metal plate in the form of a cup, for example of copper. berrylium, has a thin skirt split at many points along its circumference so as to allow flexible contact of the skirt with the inside of the side wall of the extinguisher.

   The piston 22 has a central opening in which is fixed a guilage tube 23 slidably mounted on the rod 20. The piston 20 is normally disposed near the gas tank 17 with its concave surface facing therein, and it may be blocked in this position by a simple spring stop .'24 provided on the guide tube 23 and entering a location groove 20b provided? on rod 20.



   By this construction, the pressurized gas and the liquid quencher or extractant are kept separate until the explosive charge '14. or on to release the plug 12 sealing the release opening.

   The only constraint added to the slack

 <Desc / Clms Page number 5>

 
 EMI5.1
 The initial veu8nt of the stopper 12 is due to the inertia of the trin; on the 20th, the construction is carried out in such a way that the jammed end 20a of the rod 20 can move a short distance before coming into contact with the 'Entering shoulder lgb, However, this contacting occurs after a short movement of the plug 12, and a co-ordinated movement of the rod 20 causes rupture of the brittle flange 19j the closure element causes the rupture of the c8sant flange 19 of the shutter element
 EMI5.2
 19} of the tank. The pressurized gas can thus act on the piston
 EMI5.3
 i ", fa, it extinator 22 ert drives out of this.: t \, it the star flfid, ufement out of the extinguisher,,,, i '1" ration between (Dar, {1.1.

   The piston 2,,: manten + r the 'Separation between, the gas and the iiqúide, and it of oelra; dE) .ri 1f ext, i.nator as and' ± 1 measure 1 le. îquide "sexp aéj le: ';, ila, Qjl 22 being guided in that ..3.quido e's; t, eze,' sé; piston quoting guided its shift \ 'g'rê', 8 't'tbe 2' oul asant s1.F la'tringle 20, When the piston 2 pproehé from the end of its eye, the guide tube 23 ate: trit; 1 'partµe' oo d 1 tr 1,, I :: 20], qu # st ', from seotion. \ "@, T, t 1 uzt, l' I, l '' '1 j 1 trans'ver all, e mo.î dre; , the '' dont, oul, .nr- pistoa and many i, ii ha2à'edu li ü3.ce "d," é'.otEtf1,! 3P-., '"joù" seUlment' ,, n ,, jUEqu 'to U': 'it; nc.t1, a1 that is, r ù. "> '"; . , ',' i, 1, <, <, 'oena' "until q 0'l 'itino'beu; rl bo t dee Mà, 5 eiioôri-,' ailiig" any channel lU3 ÇU @. h + '' #hua ',. ".flflTi ,, 49S, <> t Ut Sa lisation, c 3, râ t dtre x, e.3: è t 1 :::

   1'iti; '', '',, Ô40hétjé. '>'. 1110 ',) ", Il ost, p, o' 3.b" from r'éa ', i3, é'r, .t' e c, onàitûCtian s3.milaire. in "1 1 -, j. l" 1 \ 'l which, I'ey'in t ur pxésan'e,' 'de'L ori'c's'', dé1arge; ', which, s, have been assembled, at the neck of the bottle and, have' iiElinéx towards '1 ex- morct enebl, col J. end linked have lne towards t ("3 * laughter):' un ort l 'other. is not easily possible, 7.'a 9ar, l' not easily possible, \,, 1 III
 EMI5.4
 to provide a 'rigid have, the two caps and the trin ...
 EMI5.5
 



  , -The fact that they move towards the outside of the stopper, they -I \ move away from each other. 0epe; Àon, oett (
 EMI5.6
 
 EMI5.7
 difficulty can be overcome by providing that the oonnectionh, ntTt the bottom of the trinsle and oha4ue plug either, a flexible connection or a link which is automatically disconnected, after opening.
 EMI5.8
 ture of the orifice of the gauze container following a displacement
 EMI5.9
 cer-ent suppléjent.re the cap to the outside.

   with the majority of existing extinguishers used in 1 # a-

 <Desc / Clms Page number 6>

 viation, the positions in which the extinguisher can be mounted are very limited, since in other positions the pressurized gas may escape before some or all of the smothering liquid , with the result that, the latter is not expelled. Therefore, in general, in order to ensure effective discharge, it is necessary that the discharge port. either the lowest at the time of discharge.

   However, if any extinguisher is mounted so that its discharge opening is lowest when the airplane is in normal flight or in its ground position, conducts the orientation of the airplane following an accident ' may be such that at the time of discharge, the opening is not in the lowest position, and effective discharge cannot occur.



   This restriction as regards the mounting of the extinguisher does not apply to the construction described above, for the reason that the gas is kept separate from the liquid, until most of the liquid has been removed. expelled, and this means that, whatever the position of the extinguisher at the time of discharge, the gas cannot escape beyond the liquid, at least to a significant degree.

   The extinguishers according to the invention are therefore suitable for use in aircraft accident protection installations where vertical mounting of the extinguisher is not possible, or at least not. advantageous, for example, in aircraft wings of thin section, in which; these extinguishers can be mounted longitudinally or in any other tilted position relative to the vertical.



   The separation of gas and liquid means that only the gas shaver needs to be tough enough to withstand the high gas pressure that can reach 350 pounds per square inch or even more. The resistance of the liquid compartment is determined by the fact that before operation its walls should only withstand the much lower vapor pressure (which increases

 <Desc / Clms Page number 7>

 with the rising temperature), although afterwards they have to resist the existing pressure;

  when the, gas was first released Obviously, for the same weight as a fire extinguisher having the liquid. and the gas in communication, the initial pressure or the maximum safe operating temperature can be increased. It should be noted that, in a space occupied by a mixture of vapor and '' a gas which does not react chemically, each exerts the pressure / which it would ensure if it occupied the space alone.

   The total pressure when the gas and the liquid are not separated is therefore equal to the sum of the vapor pressure and the pressure of the gas.



     However, by separating gas and liquid as described, the maximum pressure on the gas tank is that due to gas alone, while / the maximum pressure on the remainder of the tank is that. which is due to the vapor pressure of the liquid alone.



    It will be obvious that even in the cases where there is no avowal to separate the gas and the liquid from the point of view of the mounting position of the extinguisher, such separation may still be advantageous in view. to obtain the advantages pointed out above in which. concerns pressures. The piston used in the construction described above can be omitted when separation is not required after discharge has started.



   Although in the construction described above there are obvious advantages in using a single cartridge to effect the opening of both the gas orifice and the liquid orifice, it is necessary to do so. It will be evident that separate cartridges can be used to open each port, the cartridges being ignited substantially simultaneously.



   Referring now to Figures 2 and there is found the second embodiment in which the extinguisher is of a general shape similar to that shown in Figure 1; however, in this new embodiment, the discharge port 31 is closed by

 <Desc / Clms Page number 8>

 one closure element or cap. the closure 32 form a diaphragm which is opened by the ignition of an explosive charge 34, electrically ignited; the force of the explosion, used to press in the closure cap 32 is also used to cause the displacement of an element 35 which, in turn, will release the gas from the tank 36 for this gas to act on. the liquid contents of the liquid reservoir 30a.



   The explosive charge 34 is disposed in a holder 44 provided in the head 45. The holder 44 extends into the middle of the neck of the extinguisher 30 and is designed to present the minimum obstruction to the discharge of the liquid. The support 44 has a bore 44a which at one end communicates with the explosive charge and at the other end. ends in a transverse portion 44b, one end of which is closed per ùne brittle niche 37 in the form of a thimble.

   Dice 37 is disposed to face closure cap 32 and is designed to withstand the pressure resulting from the ignition of explosive charge 34 until the charge is substantially burnt out, after which when the die 37 breaks to release the contained force of the explosion, which will burst the closure cap 32. The other end of the transverse bore 44b forms a cylinder in which a piston-shaped member 38 is formed. slidably mounted .. The movement of the piston 38 towards the die 37 is limited by a stop pin 39. The end of the transverse bore 44b is plugged to prevent the entry of liquid, by a bellows 40 which encloses the protruding end of piston 38.

   The end thereof bears, through the end of the bellows 40, against the element 35. The latter consists of a tube 35a provided at one end with a support 35b which mounts to smoothly in a guilage tube 41. The other end of the tube 35a is supported by an element 35c which also fits slidably in the tube - the guide 41 and is provided with a tapered punch, or piece of penetraction 35d, arranged opposite two diaphragms connected

 <Desc / Clms Page number 9>

 tees 42 and 43. The diaphragm 42 closes the end of the liquid reservoir 30a, while the diaphragm 43 closes the spherical gas reservoir 36.



   When the explosive charge 34 has ignited, the resulting explosive force is transmitted, through the bores 44a and 44b to explode the die 37 and the cap 32 'in the manner described above, and as shown in the figure. 4. At the same time; the piston 38 is moved by extending the bellows 40 and pushing the punch 35d through the two diaphragms 42 and 43.



   Because the cutting edge of the 35d punch is not
 EMI9.1
 in a plane normal to the longitudinal axis of the element 'B5,' both, ', I Il ,, 1 diaphragms 42, '43> # "have for example a 1 p1p rtioli ooÎ1bléiemént dE1cc> uP13e; 1 <<, but a. ' dough, ç.i, 7; Ul:, st, fOr [J1, ':' in ch qu iapla.me, each pa1ïte, .pend0, nt '". at the uncut edge. .Z '! Éx'rmitô', of the punch 35d 1 1 1 1 1 l ", 'f 1 l,' 1 is lgèf'emeT.i, ', COÎ1" l'C, üe,', de..1 '11c7.7.r4', 1,! 11 (1C 'iCÔ..I.CiB,'. In .the diaphragms 42. ',' And .. '4. ..'. And 'he sp µ't imobable., '' what pacts .ne 'se. l "". ,, <.,' l '"\'" "I 1'1 folded, nt. '' e) .. né.réalia ' ent'un <; 3 re-closing '' of '1't.ouvert.ure piién%, -t, 1:,. d rÀà'1i8éht. unÉ: tf \ tnit Jt' '' of il, 1 ", o open .uTl (.

   Il ',,. ",' II 'tt'. L ',, 1 l rmàe, p $., ± Il 1" 1 1', formed ... Gas 1 ??: sse by the 'wall of punch 5 and dL ',' tLlb; of L2uldan-b 41. for, a., r '/ :?' 4 'a Pieto4 46 ,,; which r () ali .e a, function sitni,;. 9: re 'c'l'e' .e la /,onstruct.ïµfl, p, 'rG Ïc4-. The piston 46 includes an inner cone, 46a and a cone. ex J, laughing '' from 'c1: Suel s' éen (ient ':' er-Gai4 number of, pallets 1 '"1, /.'" mcaa3.liques flexible's 46c, for example dC) 1Ze, adjacent pallets - 'they' overlap virtually PE # this construction, the, 46c palettes can come together enough to push the plunger through the end of the discharge hole of the roservo-r,
 EMI9.2
 liquid 30 during assembly * The inner cone 46a is slidable on the outside of the guide tube 41.

   The piston 4
 EMI9.3
 comprises a series of spring clips 47 which, during the operation of the extinguisher, engage in slots formed in the element 35c, the extract 47a of each clamp 47 passing through a slot, -
 EMI9.4
 'practiced jjjx the tub'. 3, 1 .; - :; ui, 1 [':;: e 41. i> .- e8nt the functiomiement of

 <Desc / Clms Page number 10>

 the extinguisher, the clamps 47 serve to retain the piston 46 at the end of the liquid reservoir, and also serve to retain the element 35 in the correct position in the guide tube 41.

   As element 35 is moved by ignition of the cartridge, the end 47a of each clamp 47 is pushed out of the slot in element 35c, and piston 46 can move along guide tube 41. When this piston 45 reaches the other end of the guide tube 41, the gas can escape through the slots ° la,
As already mentioned, one of the advantages deriving from the separation of gas and liquid before discharge is that a discharge will occur satisfactorily, regardless of the orientation of the extinguisher at the time of discharge.

   However, when the discharge port is plugged with a diaphragm, such as the cap 32, the explosive force is transmitted more efficiently to the cap, if there is liquid between the die 37 and the cap 32. Lais, in the absence of special provision, mounting the extinguisher in certain positions will mean that there is no liquid in that space or that only part of the space contains liquid.



   The possible reduction in the effeciency of the explosive charee in the absence of liquid between the die 37 and the cap 32 can be avoided by closing the annular space which surrounds the die 37 at the rear of the cap 32 and through which the liquid passes during the discharge.



  Obviously, this space should only be closed before the cap 32 bursts, so that a free discharge of the liquid contents of the extinguisher is possible afterwards.



   There are many possible ways to achieve this last improvement; in the construction shown in Figures 2 and 3, the closure means takes the form of an annular disc 48.



  This disc 48 is provided. radial grooves 48a (figure 3) in order to form a sort of petals, for example, 6, the grooves 48a extending before the periphery of the disc so that the kneaded

 <Desc / Clms Page number 11>

 are attached to each other in the vicinity of the periphery.



   The disc 48 is reinforced by a support grid 49 placed on the side of the disc 48, opposite the cap 32. When the die
37 bursts, the grid 49 supports the petals against the force of the explosion, as shown in Figure 4, the explosion being confined in the space between the cap 32 and the disc 48, out that the full force of the explosion acts virtually on the cap 32. When this bursts, the petals are exposed to the full force of the pressurized liquid, and are folded back, as shown in FIG. 5, allowing the free discharge of the liquid.



   CLAIMS
1. A liquid reservoir comprising an actual reservoir containing the liquid, an orifice for discharging this reservoir, a breaking means closing off this discharge orifice, an explosive charge that is electrically flammable and intended to break the aforesaid breaking means with a view to unclogging the orifice (the discharge, a reservoir of pressurized gas used for the expulsion of liquid from the tank through the discharge orifice, an orifice for leaving the gas out of its reservoir, through which gas can enter in the liquid reservoir ,.

   and another brittle means closing off the outlet opening of the gas tank, characterized in that an element is provided which is displaced as a result of the ignition of the explosive charge in order to break the last aforesaid brittle means and opens. - thus expensive the orifice of the gas tank, the ga.z under pressure being thereby released to expel the liquid through the liquid discharge orifice.


    

Claims (1)

2. Un réservoir à liquide suivant la revendication l, coracté risé en ce qu'un piston est monté dans l e réservoir de liquide proprement dit au voisinage du réservoir à gaz afin de séparer le liquide du gaz durant au moins la majeure partie de la décharge de liquide. <Desc/Clms Page number 12> 2. A liquid reservoir according to claim 1, characterized in that a piston is mounted in the actual liquid reservoir in the vicinity of the gas reservoir in order to separate the liquid from the gas during at least the major part of the discharge. of liquid. <Desc / Clms Page number 12> 3. Un réservoir à liquide suivant la revendication 2, carac- térisé en ce qu'un tube de guidage est monte dans le réservoir, le piston glissant le long de ce tube durant la décharge du liquide. 3. A liquid reservoir according to claim 2, characterized in that a guide tube is mounted in the reservoir, the piston sliding along this tube during the discharge of the liquid. 4. Un réservoir à liquide suivent les revendications 2 ou 3, caractérisé en ce que ledit piston est composé d'un certain nombre de palettes métalliques flexibles, de sorte'que lesdites palettes peuvent être resserrées suffisamment l'une vers l'autre pour faire passer le piston à travers l'orifice de décharge durant l'assembla- ge du réservoir 5: Un réservoir à liquide suivant l'une quelconque des reven- dications 1 à 4, caractérisé en ce que l'élément susdit consiste en une tige ou en'un tube. qui s'étend depuis. le..voisinage de la EMI12.1 charge explosive j.usq'a1jvàïsiÉage, du moyen-cassant signalé en second lieu..' ,, . 1 , ¯ '.\ 6. 4. A liquid reservoir according to claims 2 or 3, characterized in that said piston is composed of a number of flexible metal vanes, so that said vanes can be tightened sufficiently towards each other to make passing the piston through the discharge port during assembly of the reservoir 5: A liquid reservoir according to any one of claims 1 to 4, characterized in that the aforesaid element consists of a rod or in a tube. which stretches since. the ... neighborhood of the EMI12.1 explosive charge j.usq'a1jvàïsiÉage, of the medium-brittle signaled secondly .. ',,. 1, ¯ '. \ 6. Un réservoir.à'liquide 'sù17n!ht ..l'a' revendication 5, caracté- risé en ce.que ce s'econd moyen cassant est un dia hragme, 7. Un réservoir à liquide suivant la revendication 5, carac- térisé en ce que ce tube ou cette tige sont fixés à l'élément obtu- rant l'orifice de décharge 'du liquide,; A liquid reservoir according to claim 5, characterized in that this second brittle means is a rhyme, 7. A liquid reservoir according to claim 5, characterized in that this tube or this rod is fixed to the element closing off the discharge port 'of the liquid; 'une rupture du moyen d'obtu- ration de cet -orifice de''décharge'ayant.'pour résultat le,déplace- ment nécessaire du, tube ou de la tige. ' 8'.' Un réservoir à liquide suivent l'une quelconque des reven- dications précédentes, dans lequel.le moyen cassant obturant l'ori- fice de déchaarge du liquide est.espacé de l'origine effective de la force explosive utilisée pour déboucher l'orifice, caractérisé en ce qu'un moyen est prévu pour enfermer l'espace compris entre la moyen d'obturation et ladite origine de l'explosion, avant le débouchage de l'orifice. rupture of the means for closing this "discharge" orifice resulting in the necessary displacement of the tube or rod. ' 8 '.' A liquid reservoir according to any one of the preceding claims, in which the brittle means sealing the liquid discharge port is spaced from the actual origin of the explosive force used to unblock the orifice, characterized in that a means is provided for enclosing the space between the sealing means and said origin of the explosion, before the opening of the orifice. 9. Un réservoir à liquide suivant la revendication 8, carac- térisé en ce que le moyen prévu pour enfermer cet espace consiste -un disque qui est déformé lorsque l'orifice de décharge est @@bouché et que la pression du gaz est appliquée au contenu liqui- EMI12.2 de du r6se=JÎoir cette d:forïß-^.tior¯ permettant lô,--lii>re passage du. <Desc/Clms Page number 13> liquide à travers cet orifice de décharge. 9. A liquid reservoir according to claim 8, characterized in that the means provided for enclosing this space consists of a disc which is deformed when the discharge port is plugged and gas pressure is applied to it. liquid content EMI12.2 de du r6se = Jîoir this d: forïß - ^. tior¯ allowing lô, - lii> re passage of. <Desc / Clms Page number 13> liquid through this discharge port. 10. Un réservoir à liquide suivant la revendication 9, carac- térisé en ce que ledit disque présente des lignes de moindre résis- tance, de manière qu'il se brise en un certain nombre de parties formant des pétales, qui sont repliés par la pression du liquide, qui leur est appliquée. ll. Un réservoir à liquide suivant,'les revendications 9 ou 10, caractérise en ce que ledit disque est renforcé, du côté opposé à celui de l'élément d'obturation par une structure en forme de grille 12. 10. A liquid reservoir according to claim 9, characterized in that said disc has lines of least resistance so that it breaks into a number of petal-forming parts which are folded over by the line. liquid pressure, applied to them. ll. A liquid reservoir according to claims 9 or 10, characterized in that said disc is reinforced, on the side opposite to that of the sealing element by a grid-shaped structure 12. Un réservoir à liquide suivant l'une quelconque des reven- dications 1 à ll, dans lequel le réservoir de liquide proprement dit est de forme cylindrique allongée avec l'orifice de décharge du liquide, adjacent d'une de ses extrémités, caractérisé en ce que le réservoir à gaz est de forme sphérique et est disposé à l'extré- mité du réservoir de* liquide, opposée l'orifice de décharge de liquide. A liquid reservoir according to any one of claims 1 to 11, in which the liquid reservoir itself is of elongated cylindrical shape with the liquid discharge port adjacent one end thereof, characterized in that that the gas tank is spherical in shape and is disposed at the end of the liquid tank opposite the liquid discharge port. 13. Un réservoir à liquide suivant 'l'une quelconque des reven- dications 1 à 12, caractérisé en ce qu'on prévoit un élément monté cu voisinage de l'élément cassant, des alésages étant prévus dans cet élément et communiquant avec la charge explosive, lesdits alésa- ges servant à diriger une partie de la force explosive résultant de l'inflammation de la charge explosive, sur le moyen cassant pour faire éclater celui-ci et à diriger le restent de la i'orce explosive sur l'élément mobile ;lui est déplacé ainsi pour libérer le gaz emprisonné. 13. A liquid reservoir according to any one of claims 1 to 12, characterized in that there is provided an element mounted in the vicinity of the breaking element, bores being provided in this element and communicating with the load. explosive, said bores serving to direct part of the explosive force resulting from the ignition of the explosive charge, onto the brittle means to explode the latter and to direct the remainder of the explosive force onto the element mobile; it is thus moved to release the trapped gas. 14. Un réservoir à liquide suivent la revendication 13, carac- térisé en ce qu'une portion de cet élément mobile peut glisser dams un des alésages, la force explosive agissant sur une surface forment piston de cette partie. 14. A liquid reservoir according to claim 13, characterized in that a portion of this movable element can slide in one of the bores, the explosive force acting on a surface forming a piston of this part. 15. Réservoir à liquide, tel que décrit ci-avant ou représenté aux dessins annexés. 15. Liquid reservoir, as described above or shown in the accompanying drawings.
BE540656D BE540656A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE540656A true BE540656A (en)

Family

ID=169939

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE540656D BE540656A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE540656A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2205325B1 (en) Fluid ejection device with enhanced leaktightness
FR2776633A1 (en) AIRLESS DISTRIBUTION DEVICE
EP0010465B1 (en) Automatic discharge valve, especially for fire extinguishing systems
BE540656A (en)
WO2023166389A1 (en) Device for pneumatic launching of a drone
WO1991007334A1 (en) Control valve
FR2936715A1 (en) Fluid ejecting device e.g. hydraulic oil extinguisher, for aircraft, has pressurization chamber provided with sock sealingly separating interior of pressurization chamber from side walls of tank
EP1934425B1 (en) Device for compressing an ink reserve for setting off documents in a secure chamber
FR3111166A1 (en) Pneumatic actuator for spatial actuation device
FR2957626A1 (en) OPEN EMERGENCY OPENING ACTUATOR FOR AN AIRCRAFT OPENER, COMPRISING GAS EXHAUST MEANS
FR2466643A1 (en) SHUTTER ASSEMBLY OF THE PUMP SUCTION PORT AND CONTROL MECHANISM OF THE SHUTTER
EP0792665B1 (en) Liquid spraying fire extinguisher
WO2021018663A1 (en) Pyrotechnic extinguisher for a vehicle
EP0211703B1 (en) Plug for a solid propellant with two combustion chambers
FR2945453A1 (en) DEVICE FOR EJECTING A FLUID.
EP4126692B1 (en) Cap suitable for containing a fluid
CH327931A (en) Apparatus in which a pressurized gas is used to project a liquid
FR2929126A1 (en) Fluid ejecting device e.g. hydraulic oil extinguisher, for aircraft, has pressurization chamber provided with sock sealingly separating interior of pressurization chamber from side walls of tank
EP0499520B1 (en) Spraying or dispensing device for a fluid product comprising a sliding element within its inlet port
EP2145652B1 (en) Cartridge of film-forming additive for fire extinguishers
FR2846699A1 (en) Disperser for liquid that destroys valuables in attempted theft has pyrotechnic gas generator and piston that pushes pouch of liquid against blunt-tipped perforator
EP0579520A1 (en) Multiple security distribution valve for C02-extinguishers
FR3052224A1 (en) SAFETY VALVE WITH OPEN MAINTENANCE
BE517116A (en)
FR2967589A1 (en) DEVICE FOR FILTERING A LIQUID