BE539994A - - Google Patents

Info

Publication number
BE539994A
BE539994A BE539994DA BE539994A BE 539994 A BE539994 A BE 539994A BE 539994D A BE539994D A BE 539994DA BE 539994 A BE539994 A BE 539994A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
sheath
cheek
head
prosthesis
vertical
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE539994A publication Critical patent/BE539994A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C13/00Dental prostheses; Making same
    • A61C13/225Fastening prostheses in the mouth
    • A61C13/265Sliding or snap attachments
    • A61C13/2653Sliding attachments

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Oral & Maxillofacial Surgery (AREA)
  • Dentistry (AREA)
  • Epidemiology (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Dental Prosthetics (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Dispositif pour la fixation de prothèses à des dents voisines". 



   La présente invention concerne un dispositif pour la fixation d'appareils de prothèse dentaire sur des dents voisines de support, appareil dans lequel on fixe sur la dent voisine une gaine verticale fendue dans laquelle peut s'engager une tête faisant saillie latéralement sur la prothèse. 



   Dans les dispositifs connus de ce genre, il a été constaté qu'on ne peut pas obtenir entre la gaine et la tête qui s'y insère un frottement suffisant, ce qui fait que la prothèse, notamment si elle est placée sur la mâchoire supérieure, peut facilement se libérer et tomber. 



   D'après l'invention, cet inconvénient est évité, le dispositif de l'invention étant caractérisé par ce que, dans un perçage horizontal de la prothèse,est disposée une joue pouvant se déplacer pour s'éloigner ou se rapprocher de la dent de 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 soutien, ladite joue étant poussée par un ressort contre la tête engagée dans la gaine de la dent de soutien, pour venir s'appliquer par l'extérieur contre la gaine, un organe de nain- tien étant prévu pour l'empêcher de sortir du perçage de la prothèse. 



   Dans une forme particulière de réalisation de l'invention la tête engagée dans la gaine de la dent de soutien est portée par un axe horizontal monté coulissant dans le perçage de la prothèse pour pouvoir se rapprocher ou s'éloigner de la dent de soutien et qui est guidé par la fente de la gaine, la joue qui s'applique contre la gaine étant montée coulissante sur cet àxe et poussée vers l'extérieur par un ressort qui s'appuie sur un .épaulement prévu à l'extrémité intérieure de l'axe. Entre l'épaulement de l'axe et la prothàse peut être prévu un autre ressort ayant pour effet de pousser-'l'axe vers l'extérieur. 



   Dans cette disposition, la prothèse peut se déplacer élastiquement par rapport à sa position de repos, aussi bien en s'éloignant de la dent de soutien qu'en s'en rapprochant. 



   Dans une autre forme de réalisation, la tête destinée à être insérée dans la gaine de la dent de soutien, est assemblée rigidement à la prothèse au moyen d'une barrette verticale, pouvant être guidée dans la fente de la gaine, tandis que la joue appliquée élastiquement de l'extérieur contre la gaine est montée dans une encoche de la barrette en faisant saillie des deux côtés de celle-ci. 



   Dans tous les cas, la gainé'de la dent de soutien, aussi bien que la tête destinée à y être insérée et la joue press'e de   l'extérieur,peuvent   avoir n'importe quelle forme adaptée à la mobilité désirée de la prothèse par rapport à la dent de soutien. 



   Si, par exemple, la prothèse ne doit pouvoir se déplacer que dans le sens vertical, c'est-à-dire en s'éloignant ou se 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 rapprochant de la gencive, par rapport à la dent de soutien, la tête insérée dans la gaine peut alors être constituée comme un corps coulissant avec des faces vertianles et une section ronde ou angulaire, par exemple en forme de queue d'aronde, tandis que la gaine de la dent de soutien présente un perçage de section correspondante avec des parois intérieures verticales. 



   En même temps la face frontale de la joue appliquée de l'extérieur contre la gaine peut également être une face plane verticale, ou bien encore la joue peut présenter des face, laté- rales verticales et venir s'engager dans une rainure verticale prévue extérieurement sur la gaine. 



   Si au contraire la prothèse doit, par rapport à la dent de soutien, pouvoir aussi bien se déplacer en direction verticale que basculer dans toutes les directions, la tête insérable dans la gaine et au moins la face frontale de la joue pressée contre la gaine peuvent présenter la forme d'un corps de révolution, par exemple une forme de sphère, de cône, de tonneau ou analogue. 



   Il est également possible d'adopter des dispositions dans lesquelles la prothèse n'est déplaçable par rapport à la dent de soutien que dans une mesure très limitée, par exemple pour basculer en direction verticale, et dans lesquelles, dans ce but, la tête destinée à s'insérer dans la gaine de la dent de soutien a la forme d'un corps de révolution, tandis que la joue appliquée de l'extérieur contre la.gaine a la forme d'un corps coulissant ou   inversement, --   
La description ci-après se rapporte à des modes de réalisation de l'invention donnés à titre d'exemples et repré- sentés aux dessins joints, dans lesquels sont montrés : les figures 1 et 2 une première forme d'exécution du dispositif de fixation en coupe verticale et coupe horizontale;

   les figures 3 et 4 une deuxième forme d'exécution du dispositif en coupe verticale et coupe horizontale; 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 la figure ? une coupe par la ligne V-V de la figure 4; la figure 6 une vue par la ligne VI-VI de la figure 4; la figure 7 une variante du dispositif de la figure   3,   vu en coupe; les figures 8 et 9 une quatrième forme de réalisation du dispositif en coupe verticale et coupe horizontale; les figures   10   et 11 une cinquième forme en coupes verticale et horizontale; les figures 12 et 13 une sixième forme de réalisation en coupes verticale et horizontale; les figures 14 et 15 une septième forme de réalisation en coupes verticale et .horizontale; la. figuré 16 une variante du dispositif de la figure 14, partie en coupe;

   la figure 17 une partie du dispositif de la figure 16 dans une forme un peu modifiée et vue en perspective; les figures 18 et 19 une autre forme de réalisation du dispositif en coupes verticale et horizontale; la figure 20 la joue appliquée de l'extérieur contre la gaine de la dent de soutien, dans une autre forme de réalisation. 



   Dans les figures 1 et 2, la gaine verticale   fendue .1   est fixée de manière connue, par exemple par une capsule, sur la dent de soutien 2, et elle présente un perçage à section en forme de queue d'aronde avec des parois intérieures planes verticales. 



  Dans la gaine 1 est inséré coulissant un corps à section en forme de queue d'aronde et avec une tête 3 formée avec des faces, latérales verticales planes qui est porté par un axe horizontal      passait à travers la fente de la gaine. Sur   l'axe 4   est montée également une   joue   qui a également la forme d'un corps coulis- sant à section en queue d'aronde et faces frontale et latérales verticales planes qui peut coulisser en s'éloignant et se rappro- chant de la dent de soutien. Dans la prothèse 13 est prévu un 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 perçage horizontal formé d'une douille 8 emmanchée dans le corps de prothèse.

   Dans ce perçage pénètre l'axe 4 et la   joue-.2   y est guidée par la partie 5, opposée à la gaine 1, en vue de pouvoir se rapprocher ou s'éloigner de la dent de soutien 2. Un organe de maintien 10 en forme de fourchette, est monté dans deux rainures verticales intérieures opposées de la pièce d'embouchure   10,8 du   perçage 8 et forme une butée pour la pièce d'extrémité intérieure élargie 15 de la joue 9 et empêche ainsi que la joue ne sorte du perçage de la prothèse. Entre la   joue .2   et une broche transversale 2 passant à travers l'extrémité intérieure de l'axe est tendu un ressort à boudin 6¯ qui presse la joue vers l'extérieur contre la   tête 3,   insérée dans la gaine 1, et contre   .la   gaine 1.

   Ce faisant, la   joue ±   s'engage dans une rainure verticale prévue à l'extérieur de la gaine 1. Un autre ressort à boudin 16 tendu entre le fond du perçage et la broche 7 presse   l'axe 4   vers l'extérieur et tend ainsi à éloigner la prothèse 13 de la dent de   soutient   jusqu'à la.butée de la fourchette 10 sur la bride d'extrémité 15. 



   Dans .cette disposition la gaine 1 se trouve coincée 'entre la tête 3, qui est insérée et la joue   extérieure .2   comme dans une pince élastique. Le frottement s'exerçant entre les pièces pressées l'une contre l'autre est suffisamment grand pour assurer un maintien sûr de la prothèse sur la dent de soutien   .   



  La dent de prothèse 13 peut se déplacer par rapport à sa position de repos aussi bien vers la dent de soutien qu'également en s'en éloignant en direction horizontale, auquel cas les ressorts 6 et 16 sont alternativement chargés pour ramener la prothèse dans sa position correcte. En outre, la prothèse 13 peut se déplacer en direction verticale par rapport à la dent de soutien, c'est-à-dire en s'éloignant ou se rapprochant de la gencive. 



   Dans la forme de réalisation des figures 3 à 6, la gaine 1 fixée à la dent de soutien présente un perçage cylindrique 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 avec section circulaire et la tête 103 qui y est insérée est en forme de sphère. La joue 109 appliquée par pression contre la agine 1 et les autres pièces'du dispositif de fixation sont sem- blables à celles de la forme de réalisation des figures 1 et 2. 



  Les ressorts 6 et 16 s'appuient sur un écrou 107 vissé sur l'extrémité intérieure de l'axe   4,.ce'qui   permet de régler la tension des deux ressorts. La fourchette de maintien 10 qui s'engage dans la pièce d'embouchure 108 du perçage $ possède une butée 110faisant un peu saillie par rapport à la gencive et qui sert à saisir la fourchette lors de la mise en place et de l'enlèvement. Les arêtes 101, 201 de la fente prévue dans la gaine 1 présentent, en correspondance avec   l'axe   guidé dans cette fente, de petites découpures 17 en arc de cercle qui forment un siège pour la tête sphérique 103 et en même temps permettent un basculement plus important de   l'axe   en direction horizontale. 



   Dans les formes de réalisation des figures 7 à 9, le perçage de la   gaine 2,   fixée à la dent de   soutien   présente une section en forme de queue d'aronde, tandis que la tête 203 qui y est insérée a la forme d'une sphère avec une face de tête arrondie. 



   Dans la figure   7, la   joue 209 qui est appliquée de l'extérieur contre la gaine 1, est, comme'dans le cas des figures 1 à 6, constituée comme un corps coulissant. La face frontale de cette joue 209 est, cependant, inclinée vers les faces latérales qui sont guidées dans le perçage 8, 108 de la      prothèse, c'est-à-dire vers l'axe 4, de telle sorte que l'axe se place un peu incliné par rapport à l'horizontale et applique ainsi la prothèse contre la gencive. 



   Dans les figures 8 et 9, la joue 309 qui est appliquée de l'extérieur contre la gaine est,   par. contre,   sphérique et empêchée de sortir au moyen d'un écrou à capuchon 11 vissé dans 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 la partie d'embouchure 308 de la douille 8. Le perçage central de l'écrou 11 est suffisamment grand pour que la joue 309 en forme de sphère puisse en sortir en partie et venir s'appliquer contre la gaine   1.   



   Dans les figures 10 et 11, le perçage de la gaine 1, de même qu'également la   tête 3.   qui y est insérée présentent une section en forme de queue d'aronde, tandis que la joue 309 montée coulissante sur 1,'axe 4 est en forme de sphère. La joue sphérique 309 est montée dans une douille 208 horizontale fermée à l'arrière par une vis 14 et emmanchée dans la prothèse et la joue sort à travers l'embouchure antérieure rétrécie de la douille 208. Entre l'écrou 107 sur l'extrémité intérieure de l'axe 4 et la joue   sphérique   309 est tendu un ressort 6 qui presse la   joue 3.09.   vers l'extérieur contre la gaine 1. Il manque ici le ressort   16,des   figures 1 à 9 entre l'écrou 107 et le fond de la douille 208.

   Malgré cela la prothèse peut se déplacer   ,cependant,,   hors de sa position de repos,en s'éloignant ou se rapprochant de la dent de soutien 2, mais   non, élastiquement.   



   La forme d'exécution des figures   12   et 13 se distingue de celle de la figure   ,10 1   et 11, en ce que la , gaine 301 fixée sur la dent de soutien présente un perçage cylindrique et que la tête 303 qui y est insérée est également cylindrique. 



   Dans la forme de réalisation décrite pour les figures 3 à 13, la prothèse peut se déplacer par rapport à la dent de soutien et par rapport à la gencive non seulement en s'en rapprochant ou s'en éloignant, mais elle peut aussi exécuter des oscillations par rapport à la dent de soutien. Dans la disposition des figures 8 et 9 ces mouvements d'oscillation peuvent se produire dans une plus grande mesure, tandis que dans les réalisations des figures 3 à 7 et 10 à 13, en raison de la combinaison d'une joue en forme de corps coulissant avec une tête de forme arrondie ou inversement, ces déplacements sont considérablement limités. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   Dans les formes d'exécution des figures 14 à 19, la tête 303 ou 403 en forme de cylindre (figures 14 à 16 et 18, 19) ou de tonneau (figure 17) insérée dans la gaine cylindrique 301 de la dent de soutien 2, est assemblée rigidement avec la douille 208 insérée dans la prothèse 13, au moyen d'une barrette 18 verticale, guidée dans la fente de la gaine. La joue sphérique 409 disposés dans la douille 208 et poussée vers l'extérieur par un ressort 6 est montée dans une encoche 25 de la barrette de liaison 18 et fait saillie des deux côtés au dehors, de sorte qu'elle vient s'appuyer sur les bords 23 de la.fente de la gaine. 



   Dans la réalisation de la figure 16, la gaine 301 est ouverte des deux côtés, tandis que dans la réalisation de la figure 14, elle est fermée du côté de la gencive par une cloison transversale 401. La tête   cylindrique 303   insérée dans la gaine 301 s'appuie sur la paroi de fermeture 401 et empêche ainsi que la prothèse ne descende trop par rapport à la gencive. 



   Dans la forme de réalisation des figures 18 et 19, la tête 303 insérée dans la gaine 301 présente un perçage qui la traverse et est fermé par une vis 21. La tête 303 s'appuie alors sur la paroi de fermeture   401   de la gaine 301 par un grain 19 qui est monté dans le perçage de la tête qui fait saillie vers la cloison transversale 401 de la gaine et est poussé vers l'ex- térieur par un ressort 40 également monté dans ce perçage. Ainsi le déplacement vertical de la prothèse est rendu élastique. En outre, la douille horizontale 308 n'est pas emmanchée directement dans la prothèse, mais est guidée dans un manchon 26 extérieur, emmanché dans la prothèse, manchon où elle est maintenue par une vis 28 vissée dans une saillie latérale 27 du   manchon 26.   



  Cette   fore   permet un enlèvement facile du dispositif de fixa- tion hors de la prothèse 13 en vue de nettoyage ou réparation. 



   La joue appliquée de l'extérieur contre la gaine de la dent de soutien peut avoir également une forme semblable à celle de la figure 20, par laquelle seule la face frontale extérieure 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 de la joue 509 a la forme d'un corps de révolution et est par exemple hémisphérique.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Device for the attachment of prostheses to neighboring teeth".



   The present invention relates to a device for fixing dental prosthesis devices to neighboring supporting teeth, in which device is fixed on the neighboring tooth a split vertical sheath in which a head projecting laterally on the prosthesis can be engaged.



   In known devices of this type, it has been found that it is not possible to obtain sufficient friction between the sheath and the head which is inserted therein, which means that the prosthesis, in particular if it is placed on the upper jaw , can easily break free and fall.



   According to the invention, this drawback is avoided, the device of the invention being characterized in that, in a horizontal bore of the prosthesis, there is arranged a cheek which can move to move away from or approach the tooth of

 <Desc / Clms Page number 2>

 support, said cheek being pushed by a spring against the head engaged in the sheath of the supporting tooth, to come to rest from the outside against the sheath, a dummy member being provided to prevent it from coming out of the sheath. piercing the prosthesis.



   In a particular embodiment of the invention, the head engaged in the sheath of the support tooth is carried by a horizontal axis slidably mounted in the bore of the prosthesis in order to be able to approach or move away from the support tooth and which is guided by the slot of the sheath, the cheek which rests against the sheath being slidably mounted on this axis and pushed outwards by a spring which rests on a shoulder provided at the inner end of the axis. Between the shoulder of the axis and the prosthesis may be provided another spring having the effect of pushing the axis outward.



   In this arrangement, the prosthesis can move elastically with respect to its rest position, both moving away from the supporting tooth and approaching it.



   In another embodiment, the head intended to be inserted into the sheath of the supporting tooth is rigidly assembled to the prosthesis by means of a vertical bar, which can be guided in the slot of the sheath, while the cheek elastically applied from the outside against the sheath is mounted in a notch of the bar projecting from both sides thereof.



   In any case, the sheath of the supporting tooth, as well as the head intended to be inserted therein and the cheek pressed from the outside, may have any shape adapted to the desired mobility of the prosthesis. relative to the supporting tooth.



   If, for example, the prosthesis must be able to move only in the vertical direction, that is to say by moving away or

 <Desc / Clms Page number 3>

 moving closer to the gingiva, relative to the supporting tooth, the head inserted in the sheath can then be constituted as a sliding body with vertianles faces and a round or angular section, for example in the form of a dovetail, while the sheath of the supporting tooth has a hole of corresponding section with vertical interior walls.



   At the same time, the front face of the cheek applied from the outside against the sheath may also be a vertical flat face, or else the cheek may have vertical lateral faces and come to engage in a vertical groove provided on the outside. on the sheath.



   If, on the contrary, the prosthesis must, in relation to the supporting tooth, be able to move both in a vertical direction and to tilt in all directions, the head that can be inserted into the sheath and at least the front face of the cheek pressed against the sheath can have the shape of a body of revolution, for example a shape of a sphere, a cone, a barrel or the like.



   It is also possible to adopt arrangements in which the prosthesis is only movable relative to the supporting tooth to a very limited extent, for example to tilt in a vertical direction, and in which, for this purpose, the head intended to be inserted into the sheath of the supporting tooth has the shape of a body of revolution, while the cheek applied from the outside against the sleeve has the shape of a sliding body or vice versa, -
The following description relates to embodiments of the invention given by way of examples and shown in the accompanying drawings, in which are shown: FIGS. 1 and 2 a first embodiment of the fixing device in vertical section and horizontal section;

   Figures 3 and 4 a second embodiment of the device in vertical section and horizontal section;

 <Desc / Clms Page number 4>

 the figure ? a section through the line V-V of FIG. 4; FIG. 6 a view taken along the line VI-VI of FIG. 4; FIG. 7 a variant of the device of FIG. 3, seen in section; FIGS. 8 and 9 a fourth embodiment of the device in vertical section and horizontal section; Figures 10 and 11 a fifth form in vertical and horizontal sections; Figures 12 and 13 a sixth embodiment in vertical and horizontal sections; Figures 14 and 15 a seventh embodiment in vertical and horizontal sections; the. Figure 16 shows a variant of the device of Figure 14, part in section;

   FIG. 17 a part of the device of FIG. 16 in a slightly modified form and seen in perspective; Figures 18 and 19 another embodiment of the device in vertical and horizontal sections; FIG. 20 with the cheek pressed from the outside against the sheath of the supporting tooth, in another embodiment.



   In Figures 1 and 2, the split vertical sheath .1 is fixed in a known manner, for example by a capsule, on the support tooth 2, and it has a dovetail-shaped section bore with internal walls. vertical planes.



  In the sheath 1 is slidably inserted a body with a dovetail-shaped section and with a head 3 formed with flat vertical lateral faces which is carried by a horizontal axis passing through the slot of the sheath. On the axis 4 is also mounted a cheek which also has the shape of a sliding body with a dovetail section and flat vertical front and side faces which can slide away and closer to the supporting tooth. In the prosthesis 13 is provided a

 <Desc / Clms Page number 5>

 horizontal bore formed by a sleeve 8 fitted into the prosthesis body.

   In this hole penetrates the axis 4 and the cheek-.2 is guided there by the part 5, opposite the sheath 1, in order to be able to approach or move away from the support tooth 2. A holding member 10 fork-shaped, is mounted in two opposite inner vertical grooves of the mouth piece 10,8 of the bore 8 and forms a stop for the widened inner end piece 15 of the cheek 9 and thus prevents the cheek from coming out drilling the prosthesis. Between the cheek .2 and a transverse pin 2 passing through the inner end of the axis is stretched a coil spring 6¯ which presses the cheek outwards against the head 3, inserted in the sheath 1, and against .sheath 1.

   In doing so, the cheek ± engages in a vertical groove provided on the outside of the sheath 1. Another coil spring 16 stretched between the bottom of the hole and the spindle 7 presses the axis 4 outwards and tightens thus to move the prosthesis 13 away from the supporting tooth until the stop of the fork 10 on the end flange 15.



   In this arrangement the sheath 1 is wedged between the head 3, which is inserted and the outer cheek .2 as in an elastic clip. The friction exerted between the pieces pressed against each other is great enough to ensure a secure hold of the prosthesis on the supporting tooth.



  The prosthesis tooth 13 can move with respect to its rest position both towards the support tooth and also away from it in a horizontal direction, in which case the springs 6 and 16 are alternately loaded to bring the prosthesis back into its position. correct position. Furthermore, the prosthesis 13 can move in a vertical direction relative to the supporting tooth, that is to say by moving away from or approaching the gum.



   In the embodiment of Figures 3 to 6, the sheath 1 fixed to the support tooth has a cylindrical bore

 <Desc / Clms Page number 6>

 with circular section and the head 103 which is inserted therein is in the form of a sphere. The cheek 109 pressed against the agine 1 and the other parts of the fastening device are similar to those of the embodiment of Figures 1 and 2.



  The springs 6 and 16 are based on a nut 107 screwed onto the inner end of the axis 4, .ce'qui makes it possible to adjust the tension of the two springs. The retaining fork 10 which engages in the mouthpiece 108 of the borehole $ has a stop 110 projecting a little from the gingiva and which is used to grip the fork during installation and removal. The ridges 101, 201 of the slot provided in the sheath 1 have, in correspondence with the axis guided in this slot, small cutouts 17 in an arc of a circle which form a seat for the spherical head 103 and at the same time allow tilting. most important of the axis in horizontal direction.



   In the embodiments of Figures 7 to 9, the bore of the sheath 2, fixed to the support tooth has a section in the form of a dovetail, while the head 203 which is inserted therein has the shape of a dovetail. sphere with a rounded head face.



   In Figure 7, the cheek 209 which is applied from the outside against the sheath 1, is, as in the case of Figures 1 to 6, constituted as a sliding body. The front face of this cheek 209 is, however, inclined towards the lateral faces which are guided in the bore 8, 108 of the prosthesis, that is to say towards the axis 4, so that the axis is place a little inclined compared to the horizontal and thus applies the prosthesis against the gum.



   In Figures 8 and 9, the cheek 309 which is pressed from the outside against the sheath is, by. counter, spherical and prevented from coming out by means of a cap nut 11 screwed into

 <Desc / Clms Page number 7>

 the mouth part 308 of the sleeve 8. The central bore of the nut 11 is large enough so that the cheek 309 in the form of a sphere can partially come out and come to rest against the sheath 1.



   In Figures 10 and 11, the bore of the sheath 1, as well as also the head 3. which is inserted therein have a section in the form of a dovetail, while the cheek 309 slidably mounted on 1, 'axis 4 is in the shape of a sphere. The spherical cheek 309 is mounted in a horizontal socket 208 closed at the rear by a screw 14 and fitted into the prosthesis and the cheek protrudes through the narrowed anterior mouth of the socket 208. Between the nut 107 on the end inside the axis 4 and the spherical cheek 309 is stretched a spring 6 which presses the cheek 3.09. outwards against the sheath 1. Here, the spring 16, of FIGS. 1 to 9, is missing between the nut 107 and the bottom of the sleeve 208.

   Despite this the prosthesis can, however, move out of its rest position, moving away from or approaching the supporting tooth 2, but not elastically.



   The embodiment of Figures 12 and 13 differs from that of Figure 10 1 and 11 in that the sheath 301 fixed to the support tooth has a cylindrical bore and that the head 303 which is inserted therein is also cylindrical.



   In the embodiment described for Figures 3 to 13, the prosthesis can move relative to the supporting tooth and relative to the gum tissue not only approaching or moving away from it, but it can also perform oscillations relative to the supporting tooth. In the arrangement of Figures 8 and 9 these oscillating movements can occur to a greater extent, while in the embodiments of Figures 3 to 7 and 10 to 13, due to the combination of a body-shaped cheek sliding with a rounded head or vice versa, these movements are considerably limited.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   In the embodiments of Figures 14 to 19, the head 303 or 403 in the form of a cylinder (Figures 14 to 16 and 18, 19) or barrel (Figure 17) inserted into the cylindrical sheath 301 of the support tooth 2 , is rigidly assembled with the sleeve 208 inserted into the prosthesis 13, by means of a vertical bar 18, guided in the slot of the sheath. The spherical cheek 409 arranged in the socket 208 and pushed outwards by a spring 6 is mounted in a notch 25 of the connecting bar 18 and protrudes on both sides outwards, so that it comes to rest on the edges 23 of the slot of the sheath.



   In the embodiment of FIG. 16, the sheath 301 is open on both sides, while in the embodiment of FIG. 14, it is closed on the side of the gingiva by a transverse partition 401. The cylindrical head 303 inserted in the sheath 301 rests on the closure wall 401 and thus prevents the prosthesis from descending too far relative to the gum tissue.



   In the embodiment of Figures 18 and 19, the head 303 inserted in the sheath 301 has a bore which passes through it and is closed by a screw 21. The head 303 then rests on the closing wall 401 of the sheath 301. by a grain 19 which is mounted in the bore of the head which projects towards the transverse partition 401 of the sheath and is pushed outwards by a spring 40 also mounted in this bore. Thus the vertical displacement of the prosthesis is made elastic. In addition, the horizontal sleeve 308 is not fitted directly into the prosthesis, but is guided in an outer sleeve 26, fitted into the prosthesis, where it is held by a screw 28 screwed into a lateral projection 27 of the sleeve 26.



  This drill allows easy removal of the fixing device from the prosthesis 13 for cleaning or repair.



   The cheek applied from the outside against the sheath of the supporting tooth may also have a shape similar to that of figure 20, whereby only the outer frontal face

 <Desc / Clms Page number 9>

 of the cheek 509 has the shape of a body of revolution and is for example hemispherical.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. L'invention s'étend notamment aux caractéristiques ci- après et à leurs diverses combinaisons possibles : 1 - Dispositif pour la fixation de prothèses dentaires aux dents voisines de support, dans lequel une gaine fendue verticale est fixée sur la dent de soutien, gaine dans laquelle peut s'insérer une tête faisant saillie latéralement sur la prothèse, dispositif caractérisé en ce que dans un perçage hori- @ zontal de la prothèse est disposée une joue pouvant se déplacer en s'éloignant ou se rapprochant de la dent de soutien, ladite joue étant"poussée par un ressort contre la tête engagée dans la gaine de la dent de soutien, pour venir s'appliquer par l'extérieur contre la gaine, un organe de maintien étant pouvu pour l'empêcher de sortir du perçage de la prothèse. The invention extends in particular to the following characteristics and to their various possible combinations: 1 - Device for fixing dental prostheses to neighboring supporting teeth, in which a vertical split sheath is attached to the supporting tooth, sheath in which a head can be inserted projecting laterally on the prosthesis, device characterized in that in a horizontal bore of the prosthesis is arranged a cheek which can move away from or approaching the support tooth, said cheek being "pushed by a spring against the head engaged in the sheath of the support tooth , to come to be applied from the outside against the sheath, a holding member being able to prevent it from coming out of the bore of the prosthesis. 2 - La tête pouvant 's'insérer dans la gaine de la dent de soutien' est portée par un axe horizontal, qui est monté coulissant dans le perçage de la prothèse pour pouvoir se. rapprocher ou s'éloigner de la dent, de. soutien, et qui est guidé dans la fente de la gaine, la joue qui est appliquée contre la gaine étant montée coulissante sur cet axe et étant poussée vers Intérieur par un ressort qui s'appuie sur une saillie prévue à l'extrémité intérieure de l'axe. 2 - The head that can 'fit into the sheath of the support tooth' is carried by a horizontal axis, which is slidably mounted in the bore of the prosthesis to be able to be. move towards or away from the tooth, from. support, and which is guided in the slot of the sheath, the cheek which is applied against the sheath being slidably mounted on this axis and being pushed inwards by a spring which rests on a projection provided at the inner end of the 'axis. 3 - Un ressort poussant l'axe vers l'extérieur est maintenu entre la saillie d'extrémité intérieure de l'axe et le fond de la prothèse. 3 - A spring pushing the axis outward is maintained between the inner end projection of the axis and the bottom of the prosthesis. 4 - La fente de la gaine de la dent de soutien présente des élargissements latéraux en correspondance avec l'axe. 4 - The slot in the sheath of the support tooth has lateral enlargements in correspondence with the axis. 5 - La tête insérée dans la gaine de la dent de soutien est reliée rigidement à la prothèse au moyen d'une barrette verticale guidée dans la fente de la gaine, tandis que la joue <Desc/Clms Page number 10> pressée élastiquement de l'extérieur contre la gaine est montée dans une découpure de la barrette, d'où elle fait saillie sur les deux cotes. 5 - The head inserted in the sheath of the supporting tooth is rigidly connected to the prosthesis by means of a vertical bar guided in the slot of the sheath, while the cheek <Desc / Clms Page number 10> elastically pressed from the outside against the sheath is mounted in a cutout of the bar, from which it protrudes on both sides. 6 - La tête insérée dans la gaine est constituée par un corps coulissant à faces verticales et la gaine présente un perçage de section correspondante avec parois intérieures verti- cales. 6 - The head inserted in the sheath is constituted by a sliding body with vertical faces and the sheath has a hole of corresponding section with vertical interior walls. 7 - Le perçage de la gaine et la tête qui s'y insère pré. sentent une section polygonale, de préférence en forme de queue d'aronde. 7 - Drilling of the sheath and the head which is inserted into it pre. feel a polygonal section, preferably dovetail-shaped. 8 - Le perçage de la gaine et la tête présentent une section arrondie. 8 - The hole in the sheath and the head have a rounded section. 9 - La face frontale de la joue qui est appliquée de l'extérieur contre la gaine est une face verticale, de préféren- ce plane. 9 - The front face of the cheek which is applied from the outside against the sheath is a vertical face, preferably flat. 10 - La face frontale de lajoue qui s'applique contre la gaine par l'extérieur est inclinée vers les faces latérales supérieure et inférieure guidées dans le perçage de la prothèse de telle sorte que la prothèse se place dans une position un peu inclinée vers la gencive. 10 - The front face of the cheek which rests against the sheath from the outside is inclined towards the upper and lower lateral faces guided in the drilling of the prosthesis so that the prosthesis is placed in a position slightly inclined towards the gum. 11 - Là joue appliquée de l'extérieur contre la gaîne présente des facas latérales verticales et s'engage dans une rainure verticale prévue à l'extérieur sur la gaine. 11 - The cheek applied from the outside against the sheath has vertical side faces and engages in a vertical groove provided on the outside on the sheath. 12 - La tête devant, s'insérer dans la gaine de la dent de soutien a la forme d'un corps de révolution. 12 - With the head in front, fit into the sheath of the supporting tooth in the form of a body of revolution. 13 - La tête a une forme sphérique. 13 - The head has a spherical shape. 14 - La tête a une forme donique. 14 - The head has a donique shape. 15 - La tête a une forme en tonneau. 15 - The head has a barrel shape. 16 - Au moins la face frontale de la joue appliquée de l'extérieur contre la gaine a la forme d'un corps de révolution. 16 - At least the front face of the cheek applied from the outside against the sheath has the shape of a body of revolution. 17 - La joue a la forme d'une sphère.. 17 - The cheek has the shape of a sphere. 18 - L'organe de maintien de la joue pressée de l'exté- <Desc/Clms Page number 11> rieur contre 1?. gaine est constitué par une fourchette qui peut EMI11.1 4tre inrodte dans des rainures intérieures verticales de la partie .:1.' en:1hO').cb.:,!'e du 'çerqage pr6vu dans la prothèse et qui agit comme butée pour une partie élargie de la joue. 18 - The cheek retaining organ pressed from the outside <Desc / Clms Page number 11> laughing against 1 ?. sheath consists of a fork which can EMI11.1 4be embedded in vertical interior grooves of the part.: 1. ' in: 1hO '). cb.:,!' e of the çerqage provided in the prosthesis and which acts as a stop for an enlarged part of the cheek. 19 - la fourchette présente un bossage de prise faisant saillie par rapport à la gencive. 19 - the fork has an engagement boss projecting relative to the gum tissue. 20 - La gaine de la dent de soutien est fermée du coté de la gencive par une cloison transversale sur laquelle la tête qui s'insère dans la gaine prend appui par l'intermédiaire d'un ressort monté à l'intérieur et d'un grain en saillie. 20 - The sheath of the supporting tooth is closed on the side of the gingiva by a transverse partition on which the head which fits into the sheath is supported by means of a spring mounted inside and a protruding grain.
BE539994D BE539994A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE539994A true BE539994A (en)

Family

ID=169506

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE539994D BE539994A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE539994A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3254410A (en) * 1962-01-22 1966-06-07 Fust Robert Artificial denture and retaining means therefor
US5480304A (en) * 1993-09-22 1996-01-02 Rhein 83 Snc Di Nardi Ezio & C. Device for providing quick couplings for dental prostheses

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3254410A (en) * 1962-01-22 1966-06-07 Fust Robert Artificial denture and retaining means therefor
US5480304A (en) * 1993-09-22 1996-01-02 Rhein 83 Snc Di Nardi Ezio & C. Device for providing quick couplings for dental prostheses

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2747910A1 (en) ANCHORING ELEMENT FOR ANCHORING INTO A BONE
FR2616670A1 (en) GOLF CLUB WITH REMOVABLE HEAD
FR2684635A1 (en) DEVICE FOR MOUNTING A PEDAL AXLE ON A CRANK ARM APPLICABLE IN PARTICULAR TO CYCLES OR A ROLLING OBJECT.
FR2814102A3 (en) Ratchet spanner for fasteners has ratchet ring engaged by slide rod with meshing teeth and sprung detent ball
FR2786846A3 (en) Clamp with screw base with screw and two tabs
FR2881368A1 (en) DEVICE FOR ADJUSTING THE SOLE OF A JIGSAW SAW
BE539994A (en)
FR2690760A1 (en) Sprung hinge, esp. for spectacle frame - comprises sprung rod with spherical tip in cavity in one component, engaging with slot and socket in other
FR2674734A3 (en) Fastening for front panel of drawer
FR2664934A1 (en) FRICTION DEVICE FOR WINDOW CHASSIS OPENING TO ITALIAN WITH PERFECTED CLOSURE.
EP0378969B1 (en) Spectacle hinge
EP0932848A1 (en) Method for linking a branch and front part of spectacles and spectacle hinge
FR2757646A1 (en) ELASTIC HINGE OF EYEWEAR
FR2463514A1 (en) Battery connector with clamping lever - has cam mounted on spindle between lever and adjacent flange
EP1363564A1 (en) Wrist prosthesis
CH638874A5 (en) APPARATUS FOR LAYING A FASTENER.
EP0991501B1 (en) Pliers-like handtool
CH678793A5 (en) Ski boot in synthetic material with replaceable leg - has base of leg having horizontal axle fitting into cylindrical hollow in projection on back of shell
FR2543312A1 (en) Spectacle-frame side
FR2842447A1 (en) PRETENSION AND SCREW BIT FOR SPECIAL HEAD SCREWS.
EP1818459A1 (en) Device for locking a frame with a bridging element that can be locked elastically on the frame
FR2649150A1 (en) Handle, particularly door handle
CH105960A (en) Bow for musical instruments.
FR2729423A1 (en) Double sided tubular handles for doors
FR3111867A1 (en) HANDLE HANDLING DEVICE