<Desc/Clms Page number 1>
Perfectionnements aux protecteurs de poudre.
.
La présente invention est relative à des perfectionnements aux protecteurs de poudre, destinés plus particulièrement, mais non exclusivement. à l'imprimerie: lorsque ces dispositifs sont utilisés dans l'imprimerie, ils projettent de la poudre sur les feuilles imprimées afin d'empêcher qu'elles ne collent.
Le projecteur de poudre comprend, suivant la caractéristi- que principale de la présente intention, un récipient pour la pou- dre, un extracteur de poudre exécuté de manière à pouvoir pénétrer dans la poudre contenue dans le récipient afin de prélever une
<Desc/Clms Page number 2>
quantité de poudre. une tuyère et des moyens servant à soumettre à une soufflerie d'air la partie de l'extracteur qui soulève la charge de poudre de manière que cette dernière soit entraînée par l'air depuis la dite soufflerie. La poudre ainsi entraînée peut être projeter 'sur une feuille imprimée sous la forme d'un fin jet.
L'extracteur peut être chargé de poudre. soit en le plon- geant périodiquement dans la masse.de poudre. soit en soulevant la masse de poudre, ou une partie de celle-ci, périodiquement vers- l'extracteur. Dans le premier cas, l'extracteur est retiré de la poudre et est amené à une position telle Que la partie de l'extrac- teur chargée de,poudre, soit exposée à la soufflerie d'air: dans le second cas, l'extracteur est fixe par rapport à la soufflerie et la partie de l'extracteur recevant la charge de poudre est al- ternativement isolée et soumise à la soufflerie d'air, en raison du mouvement périodique du récipient de poudre.
Afin de pouvoir garantir que la poudre dans laquelle l'ex- tracteur pénètre périodiquement présente une profondeur suffisante pour que l'extracteur puisse être chargé, même si le récipient est presque entièrement vidé, un tube ou un dé de largeur ou d'un dia- mètre considérablement' inférieur à celui du récipient et, par con- séquent. d'une capacité considérablement inférieure à celle du ré- , cipient. est disposé dans le'récipient de manière que l'extrémité ' de l'extracteur recevant la charge de poudre puisse v pénétrer pé- riodiquement:
dans le Cas où. l'extracteur est abaissé afin de race, voir sa charge de poudre. le tube est ouvert dans le haut et dpns le bas, par contre, si l'extracteur est soulevé afin de recevoir ' sa .charge de poudre, le tube peut/être ouvert aux deux extrémités ou seulement dans le fond. En outre, des moyens sont prévus servant à mettre le tube en vibration. La disposition peut Atre telle que le tube repose sur le fond du récipient 'et se soulève légèrement de ce dernier lorsqu'il est mis en vibration, de manière que la poudre puisse pénétrer dans son forage.
Avantageusement et de pré- férence, le moyen servant à produire les vibrations est constitué
<Desc/Clms Page number 3>
par un diaphragme, il est fixé par trois ou plusieurs ressorts hé- licoîdaux qui s'étendent radialement depuis l'extrémité inférieure du tube et dont l'autre extrémité est attachée au fond du récipient.
Le projecteur de poudre suivant l'invention.et utilisé dans l'imprimerie est monté à proximité de la table de distribution de la presse et est alimenté en air de manière à fournir le jet d'air nécessaire et, de préférence, à actionner le dispositif : l'air étant commandé en cadencé avec la distribution des feuilles par une soupape actionnée par une pièce mobile de la presse.
Le dispositif oomprend de préférence une soupape de réglage prévue à proximité de la tuyère et qui s'ouvre sous une pression prédéterminée afin de garantir aue l'air se comprime avant d'être débité par la tuyère et avant l'actionnement du dispositif. Oeoi permet de garantir au'un puissant jet d'air traverse la tuyère chaque fois qu'une feuille imprimée est distribuée et garantit éga- lement un actionnement rapide du.dispositif.
La quantité de poudre extraite de la masse dépend de.la. capacité de l'extracteur: de ce fait, une quantité déterminée de poudre ast extraite de la masse chaque fois que l'extracteur est soulevé de cette dernière. Pour cette raison et suivant les besoins, l'extracteur peut être facilement enlevé et remplacé par un autre extracteur de capacité différente, Plusieurs fermes d'exécution, données à titre d'exemple non limitatif. sont représentées'aux dessina annexés, dans lesquels!
La fig. 1 estr une élévation latérale en coupe d'un projec- teur de poudre dans lequel une tige d'extraction soulève une char- ge de poudre verticalement à une position située à proximité de l'extrémité de soufflage d'une tuyère à air.
La fige 2 est une élévation latérale en coupe d'un projeo- 'teur de poudre dans lequel la tige d'extraction abaisse une charge de poudre à une position se situant à proximité de l'extrémité de soufflage de la tuyère d'air.
LA fig. 2a représente un détail oonoernant la fermeture étanche entre le récipient à poudre du dispositif de ;La fig. 2 et la partie du dispositif comprenant la tuyère. --
<Desc/Clms Page number 4>
La fig. 3 est une élévation en coupa de l'extrémité d'un dispositif dans lequel des extracteurs soulèvent la charge de pou- dre à une position se situant à proximité de l'extrémité de souffla- ge de la tuyère à air.
La fig. 4 est une élévation latérale en coupe du dispositif représenté à la fig. 3.
La fig. 5 est une élévation en coupe d'un protecteur de poudre dans lequel la poudre est déplacée par rapport à une tige d'extraction stationnaire.
La fig. 6 est une élévation en coupe de la partie inférieu- re d'un protecteur de poudre dans lequel un tube vibrant est dispo- sé autour de la tige d'extraction mobile, tube dans lequel la pou- dre s'accumule. même si son niveau dans le récipient est bas.
La fig. 7 est une vue-en plan des parties représentées à la fig. 6.
Les figs. 8. 9 et 10 sont des détails. à plus grande éohel- le, de l'extrémité d'extraction d'une tige qui peut être utilisée à la place de la tige représentée, par exemple, à la fig. 1.
Les dispositifs représentée aux fige,. le,,3 et 4 comprennent un récipient 1 exécuté sous la forme d'un manchon creux 2. de pré- férence transparent. dont 'lefond est obturé par un diaphragme flexible 3 dont. le bord est serré enre le bas du manchon et une plaque de fond 4* Le.haut du récipient est obturé par une plaque de tête 5 et un joint $,:.est disposé entre la plaque de tête et le haut du manchon 2.
Des tiges de liaison 7. fig. 1. relient les parties 2. 3.
4. 5 et
Chaque plaque de tête 5 porte à sa face supérieure un bos- sage transversal 8 comprenant une soupape de réglage 9 et les ca- nalisations 10, il et 12; la canalisation 10 servant à l'admission d'air comprimé vers la soupape de réglage 9 et la canalisation 11 servant au passage de l'air depuis la soupape de réglage jusqu'à la tuyère 13 qui souffle axialement dans la canalisation 12. Chacun
<Desc/Clms Page number 5>
des bossages est également muni d'une canalisation 14 prévue du coté soufflage de la soupape de réglage et qui est reliée par un tube 14a à un mamelon 15 disposé dans la plaque de fond 4; la dite plaque de fond étant munie d'une cavité 16, située en-dessous du diaphragme 3 et communiquant avec le mmelon 15.
De ce fait l'air peut passer depuis le c8té débit, de la soupape de réglage, jusqu'à la cavité 16.
Le cvlindre 17, contenant le piston 18. s'étend verticale., ment depuis le bossage 8 (fig. 1). Une tige d'extraction 19 est fixée au piston et traverse des forages, prévus à cet effet dans le bossage 8 et dans la plaque de tête 5 ; les forages dans le bos- sage de la plaque de tête étant disposés de manière que la tige d'extraction traverse l'axe de la canalisation 12 à proximité de la tuyère 13. La partie de l'intérieur du cylindre 17 en-dessous du piston, communique avec le coté soufflage de la soupape de régla-* ge 9 au moyen d'une canalisation 20 débouchant dans la canalisation
11. Le haut du cylindre 17 est couvert par un bouchon 21. en caout- choue ou similaire. maintenu par un chapeau 22, le bouchon et le chapeau étant munis d'une lumière 2:la.
L'extrémité inférieure 23 de la tige d'extraction est ar- rondie et à proximité de cette extrémité est prévu un forage trans- ,, versal 24. Le forage 24 est disposé par rapport au haut du piston'
18 de manière que lorsque le haut du piston bute contre le bouchon
21, l'axe du forage 24 soit substantiellement dans le. plan de l'axe de la canalisation 12.
Le dispositif représenté à la fig. 1 est monté sur une ma- chine utilisée pour un procédé exigeant la projection périodique de poudre. La machine est punie d'une soupape principale qui amène périodiquement de l'air comprimé vers le dispositif par la canali- sation 10.
Lorsque le dispositif est monté sur une machine d'impri- merie,chaque arrivée d'air vers la canalisation 10 correspond à la distribution d'une feuille par la presse,
<Desc/Clms Page number 6>
Lorsque de l'air comprimé est introduit dans le dispositif. l'air, après compression rapide. soulève de son siège 26, entourent l'extrémité de soufflage de la canalisation 10, le disque 25 sou- mis à l'action d'un ressort de la soupape de réglage. 9 et le main- tient contre un siège 27 prévu au fond du tampon 2 de la soupape de réglage 9. Le mouvement aisé\du disque est possible, étant donné que, de manière connue, le tampon 28 est muni d'une lumière. De ce fait l'air traverse les canalisations 11, 14 et 20.
Puisque 1'air - est soufflé dans la canalisation 12 par l'intermédiaire de la tuvè- re 13. l'air passe vers la cavité 16 et déforme le diaphragme 3 vers le haut; d'autre part. l'air traversant la canalisation 20 soulève le piston 18 Jusqu'au moment où il est arrêté par le bou- chon 21. La soupape de réglage agit rapidement du fait de la pres- sion d'air et du fait au'une certaine compression de l'air est né- cessaire avant que ce dernier ne circule.
De ce fait le piston 18 atteint presque immédiatement le -haut du cylindre 17 et il en dé- coule au'une charge de poudre. soulevée depuis la masser dans le récipient par le forage 24 de la tige d'extraction, est soumise au jet d'air venant de la tuvère 13. tandis que le diaphragme 3 est rapidement-déformé ainsi que représenté par les lignes en traits interrompus. Etants donné que là charge de poudre est soumise à un jet d'air venant de la tuyère 13. la poudre est entraînée par l'ai et passe, avec ce dernier, dans la canalisation 12,. quittant cette dernière en 29 d'où elle est transportée et soufflée, par une ou plusieurs tuyères' de projection de poudre. avantageusement montées sur la machine.
Dès que la soupape commandée par la machine se fer- me. la soupape de réglage'se ferme' également et la circulation d'air'à travers le dispositif est interrompue, le piston 18 et la tige 19 s'abaissent à la position représentée au dessin et le fora- ge 24 reçoit une nouvelle charge de poudre de manière- à être prêt pour le cycle suivant,
Lorsque le diaphragme 3 est déformé, les particules de pou- dre dans le récipient reçoivent une secousse: lorsque le diaphragme
<Desc/Clms Page number 7>
retourne à sa position indiquée en traite pleins. après que la circulation d'air est arrêtée.' les particules de poudre reçoivent une nouvelle secousse. De cette manière les particules de poudre restent relativement meubles.
Le piston 18 est profilé de manière à recevoir la tête 30 disposée dans le haut de la tige,19 et une broche filetée 31 fixe la .tête dans le piston. De préférence la tête est légèrement fixée de manière que la tige d'extraction puisse exécuter des mouvements flottants. La broche est munie d'un forage fileté 32 (elle peut être munie de fentes à bayonette ou similaire) servant à s'engager avec un outil lorsque la tige d'extraction doit être enlevée et rem- .placée par une autre d'une capacité différente: la capacité étant déterminée par la dimension du forage 24 ou bien par la forme de la tige d'extraction, ainsi au'il sera décrit plus loin.
Dans les figs. 3 et 4 la poudre est extraite de la masse dans le récipient par'un nombre de tiges d'extraction dont une à la fois amène la charge à la position reauise pour l'entratnement par le jet d'air venant de la tuvère 13.
Les tiges d'extraction 33 s'étendent à un angle identiaue depuis un moyeu 34. de''cette manière les tiges et le moyeu forment une araignée. L'araignée tourne' sur l'extrémité effilée d'un pivot fileté 35 monté sur lès doigta 36 s'étendant depuis le fond de la plaque de tête 5. L'axe de rotation du moyeu est parallèle par rap- port à l'axe de la canalisation 12 et la plaque de tête porte une fente 37 de manière à permettre que les extrémités extérieures des tiges 33 puissant se placer successivement à la position dans la- 'quelle le jet d'air souffle l'air/et entraîne la poudre extraite de la masse x par les forages transversaux 38 prévus dans les tiges.
La rotation pas-à-pRR de 1'araignée est obtenue par un pis- to 39 disposé dans un cylindre 40 s'étendant verticalement depuis le bossage 8; le piston étant muni d'une tige de poussée 41 s'éten- dant vers le bas dans le récipient 1 à travers un passage 42 prévu dans le bossage 8.
<Desc/Clms Page number 8>
L'extrémité inférieure de la tige 41 forme une fourche 43 et le moyeu 34 est muni d'autant de broches latérales 44 au'il existe de tiges d'extraction 33; tant les tiges d'extraction que les brochas étant équidistancées autour du moyeu.
La fourche 43 se place légèrement au-dessus d'une des bro- chas latérales 44. De l'air sous. pression, contrôlé par une sou- . pqpe principale, ainsi que décrit à la fig. 1. est mis en circula- . tion depuis la soupape de réglage 9. traverse la tuyère 13. arrive' à la cavité 16. pénètre par l'intermédiaire d'un raccord 45 (non représenté entièrement) entre le haut du cylindre 40 et la canali- sation 14 et arrive vers le haut du cylindre 40.
De ce fait le piston 39 est abaissé et la tige 41 tourne l'araignée d'une valeur légèrement inférieure à 60 du fait du contact entre la fourche 43. et une des broches latérales 44,'Une lame de ressort 46. montée sur la plaque de tête 5. s'applique contre deux des broches latérales
44, ce qui garantit une rotation)uniforme de l'araignée d'une va- leur de 60 et empêche la rotation en arrière de cette/dernière lorsque la fourche. arrive presque à son mouvement de retour et est prête à enjamber la broche latérale suivante à abaisser.
A chaque rotation de.60 du moyeu, une tige d'extraction chargée place sa charge dans la trajectoire du jet d'air venant de la tuyère 13 et'l'air entraide passe dans la canalisation 12 et en-: suite dans les tuyères de.projection de poudre..Lorsque l'alimenta- tion d'air est arrêtée, le piston 39 retourne dans.le haut de son cylindre par l'intermédiaire du ressort de compression 47. de ma- nière que la fourche 43 se place au-dessus de la broche latérale 44 suivant immédiatement la broche qui vient d'être actionnée par la fourche. Lorsque le piston est à nouveau abaissé, l'araignée exécu- te une autre'rotation partielle et ainsi de suite...
La tige de connexion 41 s'étend depuis une tête 48 légère- ment fixée sur le piston 39 de manière que la.tige 41 puisse oscil ler légèrement lorsqu'elle effectue la rotation partielle de l'a- raignée et lorsque la limite de sa course vers le haut est atteinte
<Desc/Clms Page number 9>
à savoir lorsque l'une des branches de la fourche enjambe la bro- che 44 suivante qui doit être engagée par la dite fourche.
Le piston et les moyens pour fixer la tête.dans ce dernier sont analogues à ceux du piston 18 et l'obturateur 31 de la fig. 1. tes tampons 49 et 50. prévus respectivement dans le fond et dons le haut du cylindre 40, adoucissent les mouvements du piston 39.
Du dessin il ressort que la rotation de l'araignée avançant les tiges d'extraction 33 s'effectue dans le sens des aiguilles d'une montre (fig. 3). Lorsque le manchon 2 est transparent, le préposé au service peut veiller à ce que les forages 38 du c8té droit (fig.3) du moyeu soient vidés et à ce que les forages du c8té gauche soient chargés de poudre. De ce fait. cette disposi- tion présente l'avantage que le préposé peut contrôler si les ex- tracteurs venant de la poudre sont bien remplis et ceux pénétrant dans la poudre sont bien vides ; ce sujet il est à remarquer que dans certaines exploitations la quantité de poudre soufflée par les tuyères de projection est tellement minime qu'elle nest -pas très apparente.
4 la fig. 2. le dispositif comprend un récipient 1 consti- tué par un manchon 2 obturé. à son fond. par un diaphragme 3 et pa une'plaque de base 51 et, dans le haut. par une plaque de tête 52; un joint 53 étant intercalé 'entre la dite plaque de tête et le man- chon. La plaque de fond 51 et.la plaque de tête 52'sont reliées. par un moyen approprié Quelconque, par exemple par les tiges de . liaison 7 représentées à la fig. 1, de manière que le bord du dia- phragme 3 soit serré entre le bas du manchon 2 et le fond 5. La dite plaque de fond est munie d'une cavité annulaire 16, analogue à celle 'représentée aux figs. 1. 3 et 4.
La plaque de fond porte une soupape de réglage et est munie des canalisations 10. 11, 12, '14 et 20, analogues à celles portant les mêmes répères à la fig. 1, cependant la canalisation 14 communique directement avec la cavité 16.
La tige d'extraction 19 de la fig. 2 abaisse une charge de
<Desc/Clms Page number 10>
poudre contenue dans son forage 24 vers le jet d'air soufflé par la tuyère 13 et est ramenée vers le haut, dans la masse de poudre, au moyen d'un ressort de compression 54. disposé dans le cylindre 17 fixé au bossue 8 de la plaque 51. La plaque de base 51 comprend un collet 55 (voir également fig. 2a) traverse par la tige d'ex- traction. Cette tige ne auitte ornais complètement le collet pen- dant l'actionnement du dispositif.-De ce fait la poudre ne peut pas tomber, par son propre poids. dans la canalisation 12.
Le col- let est muni d'un ,joint flexible 56 dont la périphérie intérieure 57 est réduite, afin de garantir qu'il ne colle pas à la tige d'ex-. traction. Le joint. de préférence en caoutchouc ou similaire, est librement ajusté dans la chambre 58 du collet de manière qu'il puisse flotter latéralement, de ce fait sa. périphérie intérieure s'applique tout autour de la tige d'extraction avec une pression uniforme et réduit l'usure du disque.
Le tampon 21, supporté par un palier 59 muni d'une lumière et monté sur une fermeture d'extrémité 60 du cylindre, limite'la course vers le bas du piston 18 et l'écartement entre le forage 24 de la tige d'extraction 19 et la face du fond du piston est tel que lorsque le' piston bute contre le tampon 21, l'axe du forage 24 dans'la tige se place substantiellement dans le plan de l'axe de la tuyère 13.
Il est facile à comprendre que lorsque l'air sous pression est mis en circulation par la soupape de réglage 9, le diaphragme 3 est déformé. un :!et d'air est envoyé par la'tuyère 13 et le pis- ton 18 est abaissé. abaissement du piston qui amène la charge de poudre contenue dans le forage 24' dans la trajectoire du jet d'air venant de la tuyère 13. Lorsque,l'alimentation en air est interrom- pue, le ressort 54 ramène le piston et la tige 19 à leur position représentée au dessin. Le diaphragme retourne à sa position repré- sentée en raison de son élasticité et'du poids. de la masse de pou- dre.
<Desc/Clms Page number 11>
Une ouverture de remplisses 61, fermée par un bouchon fi- leté 62 est prévue dans la plaque de tête 52. La plaque de tête
5 des figs. 1. 3 et 4 peut être munie de moyens de remplissage similaires ou bien elle peut être disposée de manière à pouvoir être enlevée aisément du manchon 2. afin de procéder au remplis- sage du récipient..
A la fig. 5, le fond du récipient à poudre 1 est constitué par un diaphragme flexible en caoutchouc 3 formant le haut d'un passage 12a pour l'air venant de la t@vère 13. Les cotés et le fond du passage sont formés par les c8tés et le fond d'une cavité annulaire 63 prévue dans la plaque de fond 65 et la tuyère 13 s'é- tend radialement dans la cavité.
L'extracteur sous la forme d'une tige 19 s'étend verticalement vers le 'haut depuis le centre du fond de la plaque 65 et traverse un collet 66 prévu dans le diaphragme approximativement au centre de ce dernier. , Un forage transversal
24 est prévu dans la tige de manière qu'il se place en-dessous du diaphragme lorsque ce dernier n'est pas déformé, ainsi que repré- senté en traits pleins, mais se place au-dessus du diaphragme lors- que ce dernier est déformé vers le bas. ainsi que représenté en traits interrompus. Cette déformation est obtenue au moyen d'un ressort 67 prévu entre le diaphragme et le haut 52 du récipient et le diaphragme retrouve sa forme originale par l'intermédiaire de la pression de l'air.. introduit dans le passage 12a.
Le dit passage est muni d'une ouverture de soufflage permettant le passage de l'air et de la poudre entraînée par ce dernier. Lorsque l'air dans le dit passage n'est pas.sous pression, le ressort abaisse 'le dia- phragme de manière que la masse de poudre soit abaissée vers le forage 24 de la tige et charge le dit forage. Lorsque l'air oompri- mé est introduit dans le passage par la tuyère 13, sa pression sou- lève le diaphragme au-dessus du forage et l'air traversant le pas- sage entraîne la poudre et la souffle dans une canalisation reliée au passade en 29. point diamétralement opposé à la tuyère 13.
De ce fait. tant que l'air comprimé est amené périodiquement au pro-
<Desc/Clms Page number 12>
lecteur au moyen de la tuyère, le diaphragme oscille de manière que l'extracteur soit périodiquement chargé et décharge.
L'extrémité supérieure de la tige est placée en permanence au-dessus du diaphragme et traverse le collet 66 de ce dernier afin d'empêcher que l'air sous pression pénètre dans le récipient à poudre et enlève la poudre du'forage 24 avant que le diaphragme ne,soit arrivé au-dessus du forage. La tige d'extraotion 19 est placée sur un bouchon 68 exécuté de manière qu'il se visse dans la plaque de fond de façon au'il soit possible d'y adapter n'im- porte quelle tige portant des forages de capacité différente et de les enlever du dispositif suivant la quantité de poudre qu'il' faut projeter à chaque soufflage.
Le bord du diaphragme.est serré antre la plaque 65 et le bas du cylindre 2 par des tiges 7. identités à celles de la fig. 1.
Au besoin. la tuyère à air comprimé 13 peut être montée sur le diaphragme ou sur les éléments formant le collet de lanière aue les orifices de soufflage de .'la tuyère soient à proximité immédiate de l'extracteur.
La partie supérieure du projecteur de poudre représenté aux fige-'6 et 7 peut être similaire à oelle de la fig. 1 et cer- tairies parties constitutives dès figs. 6 'et 7 portent des repères correspondant à ceux de la fig. 1 pour des parties constitutives identiques. Suivant ,la caractéristique de l'invention représentée aux figs. 6 et 7. = un tube 70 d'une capacité essentiellement infé- rieure à celle du,récipient 1 est disposé dans le récipient de ma- nière à entourer l'extrémité ,inférieure dé la tige 'd'extraction 19 lorsque cette dernière est à sa position la plus hanse:
le tube 70 repose légèrement sur le diaphragme 3 et ce dernier est exécuté -de manière àpouvoir vibrer.
Le tube 70 est ouvert dans le haut et dans le bas et son embouchure s'évase en 71; il est légèrement fixé et centré par trois ressorts hélicoïdaux 73. équidistancés. attachés à l'une des extrémités par des prolongements 74 sur un annepu 75 et à .
<Desc/Clms Page number 13>
l'autre extrémité à un anneau 76 qui est placé sur un épaulement 77-entourant le tube. L'anneau est serré entre le diaphragme 3 et le cylindre 2. Les ressorts s'inclieent vers le haut et vers l'intérieur de manière à exercer une traction vers le bas sur le tube 70.
La plaque de fond 78 est munie de canalisations 79 qui permettent la communication des tubes 14a (tous deux reliés en 14 à une canalisation. fig. 1. du coté débit de la soupape de régla- ge 9) et la cavité 16 prévue entre le diaphragme 3 et la plaque de fond. Le diaphragme est abaissé de force par un champignon 80; soumis à 1 action d'un ressort. et dont la tête est fixée au dia- phragme approximativement au centre de ce dernier: la tige du cham- pignon s'étend vers le bas à travers et au-delà d'un bossage creux 81 prenant naissance à la plaque 78 et est munie, au fond, d'une douille profilée 82. Le ressort 83 est disposé entre la douille profilée et une bride 84, située à proximité du haut .de l'intérieur du bossage 81.
Il est évident oue l'air introduit périodiquement sous pression dans l'espace 16 soulève le diaphragme rapidement et que le ressort ramène le diaphragme tout aussi rapidement vers le bas lorsque la pression' d'air 'est interrompue par l'intermédiaire de la soupape de réglage. Ainsi qu'il ressort du dessin. le mouvement - vers le haut du diaphragme est arrêté avec une secousse, étant donné que la douille 82-bute contre le fond du bossage après avoir été abaissée sur 'une petite distance. De cette manière le diaphrqg- me est mis en vibration et, par conséquent'. le tube vibre également.
Lorsque le tube vibre, la/vibration correspond à celle du diaphragme et la poudre du récipient 1 s'introduit par le fond .ouvert du tube dans le forage 85 de ce dernier chaque fois que le tube se soulève légèrement par rapport au diaphragme; de ce fait, le niveau de la poudre monte dans le tube et ce dernier peut même déborder, même si le niveau de poudre autour du tube est bas et ne présente, par exemple, au'un seizième de pouce de profondeur sur
<Desc/Clms Page number 14>
le fond du récipient. Grâce à cette caractéristique de l'invention, il y a donc toujours une profondeur appropriée de poudre disponible pour l'extracteur, même si la profondeur générale de la poudre dans le récipient n'est que faible.
Le forage dans le tube peut être lisse, fileté, rainuré ou autrement rugueux comme en 70 a et/ou il peut s'évaser vers le fond ouvert,
Le moyen servant à faire vibrer le tube est avantageusement constitué par le diaphragme, ainsi que décrit. Cependant le tube peut également être mis en vibration par un autre dispositif auel- conque actionné pneumatiquement, ou. par un moyen électromagnétique.
3n ce qui concerne la fig. 6, il est à remarauer que le diaphragme et les parties mobiles sont'représentés dans leur posi- tion intermédiaire.
L'Amplitude de la vibration du tube peut être réglée, par exemple en modifiant la pression de l'air .agissant sur le diaphrag- me et/ou en réglant la compression du ressort 83 entourant la-tiare du champignon. L'ajustage de'la compression du ressort est obtenu au moyen de l'écrou 86 maintenant la douille sur la tige du cham- pignon. De-préférence la disposition est telle aue le tube est mis en vibration chaque foisqque le pistolet, alimenté par le disposi- tif de projection, est actionné.
Les tiges d'extraction représentées peuvent adopteur plu- sieurs formes. Par exemple, la tige 19a représentée à la fige 8 est munie d'une extrémité filetée à la place du forage transversal; la tige 19b représentée a la fig. 9 est munie d'une rainure annulai- re à la place du forage transversal et la tige 19c représentée à . la fig. 10 porte une cavité verticale 87 immédiatement en-dessous et communiquant avec le forage transversal 24. La disposition re- présentée à la fige 10 est utilisée de préférence pour des parti- cules de poudre plus grossières (par exemple approximativement
100 microns).
<Desc/Clms Page number 15>
Le diaphragme 3 des figs. 1. 2, 3 et 4 peut être négligé et/ou des moyens peuvent être prévus servant à souffler de l'air dans le récipient afin que les particules de poudre restent rela- tivement meubles du fait qu'elles sont secouées..
<Desc / Clms Page number 1>
Improvements to powder protectors.
.
The present invention relates to improvements to powder protectors, intended more particularly, but not exclusively. in the printing press: when these devices are used in the printing press, they spray powder onto the printed sheets to prevent them from sticking.
The powder projector comprises, according to the main feature of the present intention, a container for the powder, a powder extractor executed in such a way as to be able to penetrate into the powder contained in the container in order to withdraw a powder.
<Desc / Clms Page number 2>
amount of powder. a nozzle and means for subjecting to an air blower the part of the extractor which lifts the powder charge so that the latter is entrained by the air from said blower. The powder thus entrained can be projected onto a printed sheet in the form of a fine jet.
The extractor can be loaded with powder. or by periodically immersing it in the mass of powder. either by lifting the mass of powder, or part of it, periodically towards the extractor. In the first case, the extractor is withdrawn from the powder and is brought to a position such that the part of the extractor loaded with powder is exposed to the air blower: in the second case the extractor is fixed with respect to the blower and the part of the extractor receiving the powder charge is alternately isolated and subjected to the air blower, due to the periodic movement of the powder container.
In order to be able to ensure that the powder into which the extractor periodically enters has a sufficient depth so that the extractor can be loaded, even if the container is almost completely emptied, a tube or die of width or dia - meter considerably less than that of the container and, consequently. of a capacity considerably less than that of the receptacle. is placed in the 'container so that the end' of the extractor receiving the powder charge can periodically penetrate:
in the case where. the extractor is lowered in order to race, see its powder charge. the tube is open at the top and the bottom, on the other hand, if the extractor is lifted to receive its load of powder, the tube can / be opened at both ends or only at the bottom. In addition, means are provided for making the tube vibrate. The arrangement may be such that the tube rests on the bottom of the container and rises slightly from the latter when it is vibrated, so that the powder can enter its borehole.
Advantageously and preferably, the means serving to produce the vibrations consists of
<Desc / Clms Page number 3>
by a diaphragm, it is fixed by three or more helical springs which extend radially from the lower end of the tube and the other end of which is attached to the bottom of the container.
The powder projector according to the invention and used in the printing press is mounted near the distribution table of the press and is supplied with air so as to provide the necessary air jet and, preferably, to actuate the press. device: the air being controlled in time with the distribution of the sheets by a valve actuated by a moving part of the press.
The device preferably includes an adjustment valve provided near the nozzle and which opens under a predetermined pressure in order to ensure that the air is compressed before being discharged by the nozzle and before actuation of the device. Oeoi ensures that a powerful jet of air passes through the nozzle each time a printed sheet is dispensed and also ensures rapid actuation of the device.
The amount of powder extracted from the mass depends on.la. capacity of the extractor: as a result, a determined quantity of powder is extracted from the mass each time the extractor is lifted from the latter. For this reason and according to the needs, the extractor can be easily removed and replaced by another extractor of different capacity, Several execution farms, given by way of non-limiting example. are represented in the attached drawings, in which!
Fig. 1 is a sectional side elevation of a powder nozzle in which an extractor rod lifts a load of powder vertically to a position near the blowing end of an air nozzle.
Fig 2 is a sectional side elevation of a powder sprayer in which the extraction rod lowers a charge of powder to a position near the blast end of the air nozzle.
FIG. 2a shows a detail oonoernant the sealed closure between the powder container of the device; FIG. 2 and the part of the device comprising the nozzle. -
<Desc / Clms Page number 4>
Fig. 3 is a sectional elevation of the end of a device in which extractors lift the charge of powder to a position near the blast end of the air nozzle.
Fig. 4 is a sectional side elevation of the device shown in FIG. 3.
Fig. 5 is a sectional elevation of a powder protector in which powder is moved relative to a stationary extraction rod.
Fig. 6 is a cross-sectional elevation of the lower portion of a powder shield in which a vibrating tube is disposed around the movable extraction rod, in which tube powder accumulates. even if its level in the container is low.
Fig. 7 is a plan view of the parts shown in FIG. 6.
Figs. 8. 9 and 10 are details. at a larger wind, from the extraction end of a rod which can be used in place of the rod shown, for example, in fig. 1.
The devices shown in figs. 1, 3 and 4 comprise a container 1 executed in the form of a preferably transparent hollow sleeve 2. whose 'lefond is closed by a flexible diaphragm 3 of which. the edge is clamped between the bottom of the sleeve and a bottom plate 4 * The top of the container is closed by a head plate 5 and a gasket $,:. is placed between the head plate and the top of the sleeve 2.
Connecting rods 7. fig. 1.connect the parts 2. 3.
4. 5 and
Each head plate 5 carries on its upper face a transverse bump 8 comprising an adjustment valve 9 and the pipes 10, 11 and 12; the pipe 10 serving for the admission of compressed air to the regulating valve 9 and the pipe 11 serving for the passage of air from the regulating valve to the nozzle 13 which blows axially in the pipe 12. Each
<Desc / Clms Page number 5>
bosses is also provided with a pipe 14 provided on the blowing side of the control valve and which is connected by a tube 14a to a nipple 15 arranged in the bottom plate 4; said bottom plate being provided with a cavity 16, located below diaphragm 3 and communicating with mmelon 15.
As a result, air can pass from the flow side, from the control valve, to cavity 16.
The cylinder 17, containing the piston 18. extends vertically., Lies from the boss 8 (Fig. 1). An extraction rod 19 is fixed to the piston and passes through holes provided for this purpose in the boss 8 and in the head plate 5; the boreholes in the boss of the head plate being arranged so that the extraction rod passes through the axis of the pipe 12 near the nozzle 13. The part of the interior of the cylinder 17 below the piston, communicates with the blowing side of the regulating valve 9 by means of a pipe 20 opening into the pipe
11. The top of cylinder 17 is covered by a plug 21. made of rubber or the like. maintained by a cap 22, the cap and the cap being provided with a light 2: the.
The lower end 23 of the extraction rod is rounded and near this end is provided a transverse borehole 24. The borehole 24 is disposed relative to the top of the piston.
18 so that when the top of the piston hits the stopper
21, the axis of the borehole 24 is substantially in the. plane of the axis of the pipe 12.
The device shown in FIG. 1 is mounted on a machine used for a process requiring periodic powder spraying. The machine is punished with a main valve which periodically brings compressed air to the device through pipe 10.
When the device is mounted on a printing machine, each air inlet to pipe 10 corresponds to the distribution of a sheet by the press,
<Desc / Clms Page number 6>
When compressed air is introduced into the device. air, after rapid compression. lifts from its seat 26, surrounds the blowing end of the pipe 10, the disc 25 subjected to the action of a spring of the regulating valve. 9 and holds it against a seat 27 provided at the bottom of the pad 2 of the regulating valve 9. Easy movement of the disc is possible since, in known manner, the pad 28 is provided with a lumen. The air therefore passes through pipes 11, 14 and 20.
Since the air - is blown into the line 12 through the duct 13. the air passes to the cavity 16 and deforms the diaphragm 3 upwards; on the other hand. the air passing through the line 20 lifts the piston 18 until it is stopped by the plug 21. The regulating valve acts quickly due to the air pressure and due to a certain compression air is needed before it can circulate.
As a result, piston 18 almost immediately reaches the top of cylinder 17 and a charge of powder flows therefrom. lifted from the massager in the container by the bore 24 of the extraction rod, is subjected to the air jet coming from the tuvera 13. while the diaphragm 3 is rapidly-deformed as shown by the dashed lines. Since the charge of powder is subjected to a jet of air coming from the nozzle 13. the powder is entrained by the α and passes, with the latter, into the pipe 12 ,. leaving the latter at 29 from where it is transported and blown, by one or more nozzles' of powder projection. advantageously mounted on the machine.
As soon as the valve controlled by the machine closes. the control valve also 'closes' and the air flow' through the device is interrupted, the piston 18 and the rod 19 are lowered to the position shown in the drawing and the borehole 24 receives a new load of powder so as to be ready for the next cycle,
When the diaphragm 3 is deformed, the powder particles in the container are shaken: when the diaphragm
<Desc / Clms Page number 7>
returns to its position indicated by full draft. after the air circulation is stopped. ' the powder particles are shaken again. In this way the powder particles remain relatively loose.
The piston 18 is profiled so as to receive the head 30 disposed in the top of the rod, 19 and a threaded pin 31 fixes the head in the piston. Preferably the head is slightly fixed so that the extraction rod can perform floating movements. The spindle is provided with a threaded bore 32 (it may be provided with bayonet slots or the like) for engaging with a tool when the extraction rod needs to be removed and replaced with another of a different kind. different capacity: the capacity being determined by the size of the borehole 24 or else by the shape of the extraction rod, thus au'il will be described later.
In figs. 3 and 4 the powder is extracted from the mass in the container by a number of extraction rods, one of which at a time brings the load to the position reauise for training by the air jet coming from the chamber 13.
The extraction rods 33 extend at an identical angle from a hub 34. In this way the rods and the hub form a spider. The spider rotates on the tapered end of a threaded pivot 35 mounted on the finger 36 extending from the bottom of the head plate 5. The axis of rotation of the hub is parallel to the hub. axis of the pipe 12 and the head plate carries a slot 37 so as to allow the outer ends of the rods 33 to be placed successively in the position in which the air jet blows the air / and entrains the powder extracted from the mass x by the transverse drillings 38 provided in the rods.
The step-by-step rotation of the spider is achieved by a pistol 39 disposed in a cylinder 40 extending vertically from the boss 8; the piston being provided with a push rod 41 extending downwardly into the container 1 through a passage 42 provided in the boss 8.
<Desc / Clms Page number 8>
The lower end of the rod 41 forms a fork 43 and the hub 34 is provided with as many side pins 44 as there are extraction rods 33; both the extraction rods and the brochas being equidistant around the hub.
The fork 43 is placed slightly above one of the side spindles 44. Air under. pressure, controlled by a sou-. main pack, as described in fig. 1. is put into circulation. tion from the control valve 9. passes through the nozzle 13. arrives at the cavity 16. enters via a fitting 45 (not shown entirely) between the top of the cylinder 40 and the pipe 14 and arrives towards top of cylinder 40.
As a result, the piston 39 is lowered and the rod 41 turns the spider by a value slightly less than 60 due to the contact between the fork 43 and one of the side pins 44. A leaf spring 46 mounted on the head plate 5.applies against two of the side pins
44, which guarantees a uniform rotation) of the spider with a value of 60 and prevents the backward rotation of the latter when the forks. almost comes to its return motion and is ready to step over the next side spindle to lower.
At each rotation of 60 of the hub, a loaded extraction rod places its load in the path of the air jet coming from the nozzle 13 and the mutual air passes through the pipe 12 and then into the nozzles. de.projection of powder..When the air supply is stopped, the piston 39 returns to the top of its cylinder by means of the compression spring 47. so that the fork 43 is placed. above the side spindle 44 immediately following the spindle which has just been actuated by the fork. When the piston is lowered again, the spider performs another partial rotation and so on ...
The connecting rod 41 extends from a head 48 lightly fixed to the piston 39 so that the rod 41 can oscillate slightly as it performs the partial rotation of the spider and when the limit of its movement. upward stroke is reached
<Desc / Clms Page number 9>
namely when one of the branches of the fork straddles the next spindle 44 which must be engaged by said fork.
The piston and the means for fixing the head in the latter are similar to those of the piston 18 and the shutter 31 of FIG. 1. your buffers 49 and 50. respectively provided in the bottom and in the top of cylinder 40, smooth the movements of piston 39.
From the drawing it emerges that the rotation of the spider advancing the extraction rods 33 is effected in the direction of clockwise (Fig. 3). When the sleeve 2 is transparent, the service attendant can ensure that the holes 38 on the right side (fig.3) of the hub are emptied and that the holes on the left side are charged with powder. Thereby. this arrangement has the advantage that the attendant can check whether the extractors coming from the powder are well filled and those entering the powder are indeed empty; On this subject, it should be noted that in certain operations the quantity of powder blown by the projection nozzles is so minimal that it is not very apparent.
4 in fig. 2. the device comprises a container 1 formed by a closed sleeve 2. at its bottom. by a diaphragm 3 and pa une'plaque base 51 and, at the top. by a head plate 52; a seal 53 being interposed between said head plate and the sleeve. The bottom plate 51 and the head plate 52 'are connected. by a suitable means Any, for example by the rods. link 7 shown in FIG. 1, so that the edge of the diaphragm 3 is clamped between the bottom of the sleeve 2 and the bottom 5. Said bottom plate is provided with an annular cavity 16, similar to that shown in Figs. 1.3 and 4.
The bottom plate carries an adjustment valve and is provided with pipes 10. 11, 12, '14 and 20, similar to those bearing the same references in FIG. 1, however, the pipe 14 communicates directly with the cavity 16.
The extraction rod 19 of FIG. 2 lowers a load of
<Desc / Clms Page number 10>
powder contained in its bore 24 towards the air jet blown by the nozzle 13 and is returned upwards, in the mass of powder, by means of a compression spring 54. disposed in the cylinder 17 fixed to the boss 8 of plate 51. Base plate 51 comprises a collar 55 (see also Fig. 2a) traversed by the extraction rod. This rod does not completely adorn the collar during the actuation of the device. As a result, the powder cannot fall, by its own weight. in line 12.
The collar is provided with a flexible gasket 56 whose inner periphery 57 is reduced, in order to ensure that it does not stick to the ex- rod. traction. Gasket. preferably of rubber or the like, is freely fitted in the chamber 58 of the collar so that it can float sideways, hence its. inner periphery applies all around the extraction rod with uniform pressure and reduces disc wear.
The buffer 21, supported by a bearing 59 provided with a light and mounted on an end closure 60 of the cylinder, limits the downward stroke of the piston 18 and the distance between the bore 24 of the extraction rod. 19 and the bottom face of the piston is such that when the piston abuts against the plug 21, the axis of the borehole 24 in the rod is placed substantially in the plane of the axis of the nozzle 13.
It is easy to understand that when the pressurized air is circulated through the regulating valve 9, the diaphragm 3 is deformed. A:! and air is sent through the nozzle 13 and the piston 18 is lowered. lowering of the piston which brings the charge of powder contained in the borehole 24 'in the path of the air jet coming from the nozzle 13. When the air supply is interrupted, the spring 54 brings back the piston and the rod 19 to their position shown in the drawing. The diaphragm returns to its shown position due to its elasticity and weight. of the mass of powder.
<Desc / Clms Page number 11>
A filler opening 61, closed by a threaded stopper 62 is provided in the head plate 52. The head plate
5 of figs. 1, 3 and 4 may be provided with similar filling means or it may be arranged so that it can be easily removed from the sleeve 2. in order to proceed with filling the container.
In fig. 5, the bottom of the powder container 1 is formed by a flexible rubber diaphragm 3 forming the top of a passage 12a for the air coming from the verge 13. The sides and the bottom of the passage are formed by the c8tés and the bottom of an annular cavity 63 provided in the bottom plate 65 and the nozzle 13 extends radially into the cavity.
The rod extractor 19 extends vertically upward from the center of the bottom of the plate 65 and passes through a collar 66 provided in the diaphragm approximately at the center thereof. , A transverse drilling
24 is provided in the rod so that it sits below the diaphragm when the latter is not deformed, as shown in solid lines, but sits above the diaphragm when the latter is distorted down. as shown in broken lines. This deformation is obtained by means of a spring 67 provided between the diaphragm and the top 52 of the container and the diaphragm returns to its original shape by means of the pressure of the air introduced into the passage 12a.
Said passage is provided with a blowing opening allowing the passage of air and of the powder entrained by the latter. When the air in said passage is not under pressure, the spring lowers the diaphragm so that the mass of powder is lowered towards the borehole 24 of the rod and loads said borehole. When the compressed air is introduced into the passage through the nozzle 13, its pressure lifts the diaphragm above the borehole and the air passing through the passage entrains the powder and the blast in a pipe connected to the passage. at 29. point diametrically opposite to the nozzle 13.
Thereby. as long as compressed air is periodically supplied to the
<Desc / Clms Page number 12>
drive by means of the nozzle, the diaphragm oscillates so that the extractor is periodically charged and discharged.
The upper end of the rod is permanently placed above the diaphragm and passes through the collar 66 of the latter to prevent pressurized air from entering the powder container and removing the powder from the bore 24 before the diaphragm does not, has arrived above the borehole. Extraction rod 19 is placed on a plug 68 executed in such a way that it screws into the base plate so that it is possible to adapt any rod carrying boreholes of different capacity therein and to remove them from the device according to the quantity of powder which must be projected at each blowing.
The edge of the diaphragm. Is clamped between the plate 65 and the bottom of the cylinder 2 by rods 7. identities to those of FIG. 1.
If needed. the compressed air nozzle 13 can be mounted on the diaphragm or on the elements forming the thong collar aue the blowing orifices of the nozzle are in the immediate vicinity of the extractor.
The upper part of the powder projector shown in figs-'6 and 7 may be similar to that of FIG. 1 and certain constituent parts from figs. 6 'and 7 bear marks corresponding to those of FIG. 1 for identical constituent parts. Next, the characteristic of the invention shown in Figs. 6 and 7 = a tube 70 of a capacity substantially less than that of the container 1 is disposed in the container so as to surround the lower end of the extraction rod 19 when the latter is at its most convenient position:
the tube 70 rests lightly on the diaphragm 3 and the latter is executed so as to be able to vibrate.
The tube 70 is open at the top and at the bottom and its mouth flares out at 71; it is lightly fixed and centered by three helical springs 73. equidistant. attached at one end by extensions 74 on an annepu 75 and.
<Desc / Clms Page number 13>
the other end to a ring 76 which is placed on a shoulder 77-surrounding the tube. The ring is clamped between the diaphragm 3 and the cylinder 2. The springs tilt up and inward so as to exert a downward pull on the tube 70.
The bottom plate 78 is provided with pipes 79 which allow the communication of the tubes 14a (both connected at 14 to a pipe. Fig. 1 on the flow side of the regulating valve 9) and the cavity 16 provided between the diaphragm 3 and the bottom plate. The diaphragm is forcibly lowered by a mushroom 80; subjected to 1 action of a spring. and the head of which is fixed to the diaphragm approximately in the center of the latter: the stem of the mushroom extends downwards through and beyond a hollow boss 81 originating at the plate 78 and is provided with , at the bottom, of a profiled sleeve 82. The spring 83 is disposed between the profiled sleeve and a flange 84, located near the top .de the interior of the boss 81.
It is evident that the air periodically introduced under pressure into the space 16 lifts the diaphragm rapidly and the spring pushes the diaphragm down just as quickly as the 'air' pressure is interrupted through the valve. adjustment. As can be seen from the drawing. the upward movement of the diaphragm is stopped with a jerk, as the sleeve 82 abuts against the bottom of the boss after being lowered a small distance. In this way the diaphragm is made to vibrate and therefore '. the tube also vibrates.
When the tube vibrates, the / vibration corresponds to that of the diaphragm and the powder of the container 1 is introduced through the open bottom of the tube into the borehole 85 of the latter each time the tube rises slightly relative to the diaphragm; as a result, the powder level rises in the tube and the tube may even overflow, even if the powder level around the tube is low and is, for example, no more than one sixteenth of an inch deep over the tube.
<Desc / Clms Page number 14>
the bottom of the container. Thanks to this characteristic of the invention, there is therefore always an appropriate depth of powder available for the extractor, even if the general depth of the powder in the container is only small.
The borehole in the tube may be smooth, threaded, grooved or otherwise rough as in 70a and / or it may flare to the open bottom,
The means serving to vibrate the tube is advantageously constituted by the diaphragm, as described. However, the tube can also be made to vibrate by another pneumatically actuated device, or. by electromagnetic means.
3n with regard to FIG. 6, it should be noted that the diaphragm and the moving parts are shown in their intermediate position.
The amplitude of the vibration of the tube can be adjusted, for example by modifying the pressure of the air acting on the diaphragm and / or by adjusting the compression of the spring 83 surrounding the mushroom head. The adjustment of the compression of the spring is obtained by means of the nut 86 holding the bushing on the stem of the mushroom. Preferably the arrangement is such that the tube is vibrated each time the gun, supplied by the projection device, is actuated.
The extraction rods shown can adopt several shapes. For example, the rod 19a shown in fig 8 is provided with a threaded end in place of the transverse drilling; the rod 19b shown in FIG. 9 is provided with an annular groove in place of the transverse borehole and the rod 19c shown in. fig. 10 carries a vertical cavity 87 immediately below and communicating with the transverse bore 24. The arrangement shown in fig 10 is preferably used for coarser powder particles (eg approximately
100 microns).
<Desc / Clms Page number 15>
The diaphragm 3 of figs. 1, 2, 3 and 4 may be neglected and / or means may be provided for blowing air into the container so that the powder particles remain relatively loose due to being shaken.