BE538359A - - Google Patents

Info

Publication number
BE538359A
BE538359A BE538359DA BE538359A BE 538359 A BE538359 A BE 538359A BE 538359D A BE538359D A BE 538359DA BE 538359 A BE538359 A BE 538359A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
path
chain
frames
machine according
frame
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE538359A publication Critical patent/BE538359A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E21EARTH OR ROCK DRILLING; MINING
    • E21CMINING OR QUARRYING
    • E21C27/00Machines which completely free the mineral from the seam
    • E21C27/02Machines which completely free the mineral from the seam solely by slitting
    • E21C27/04Machines which completely free the mineral from the seam solely by slitting by a single chain guided on a frame with or without auxiliary slitting means
    • E21C27/06Machines which completely free the mineral from the seam solely by slitting by a single chain guided on a frame with or without auxiliary slitting means with a slewing frame

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mining & Mineral Resources (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • General Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Geochemistry & Mineralogy (AREA)
  • Geology (AREA)
  • Excavating Of Shafts Or Tunnels (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Machine améliorée pour l'extraction du charbon et d'autres minéraux ". 



   La présente invention concerne les machines pour l'ex- traction du charbon et des autres minéraux, et plus particulière ment les haveuses, les machines où le travail d'extraction est fait par des chaînes voyageuses sans fin dotées d'outils commu- nément appelés pics et qui font saillie de place en place, et grâce auxquels le minerai est taillé dans la veine selon la progression de la machine le long du front de taille. 



   Les machines auxquelles s'applique l'invention sont spécialement avantageuses pour l'extraction sur grand front aligné (dit   "longwall").   



   L'objet de l'invention est une haveuse comprenant une caisse destinée à voyager sur le sol de la mine, un châssis 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 triangulaire supérieur pour chaîne de taille s'étendant laté- ralement à partir de la caisse et soutenant un trajet de chaîne sans fin qui englobe un parcours de taille supérieur longeant le plafond de la mine, un châssis analogue inférieur s'étendant latéralement à partir de la caisse et soutenant un trajet de chaîne sans fin englobant un parcours de taille inférieur lon- geant le sol de la mine, ces deux châssis englobant également des parcours collaborant à la taille d'une nouvelle face et tous deux étant destinés à   portedes   chaînes haveuses avec pics en saillie vers l'avant pour ouvrir dans la veine un passage aux châssis,

   enfin des roues à   châîne   entraînées sur la caisse pour engager et entraîner les chaînes haveuses en concordance avec les châssis. 



   La caisse peut être destinée à circuler au-dessus du niveau du sol de la mine, le long du châssis d'un convoyeur de front. 



   De préférence, le châssis supérieur est réglable vertica- lement pour être adapté à des tailles de hauteur variable. 



   Un exemple de haveuse selon l'invention est représenté sur les dessins annexés, où l'on voit schématiquement: figure 1, une élévation de face avec coupe partielle de la machine; figure 2, une élévation correspondanté, en bout; figure 3, un plan correspondant, également en coupe partielle. 



   Sur la figure 2, le sol et le plafond de la mine sont in- diqués en 6 et 7, le front d'une veine de charbon taillée en   longwall   est indiqué en 8, et le nouveau front de taille en   .   



   La machine haveuse à charbon est destinée à travailler en coopération avec un convoyeur de front du type scraper. Sur les dessins, les pièces latérales, genre poutrelles, du châssis de ce convoyeur sont indiquées en 10. Les deux pièces 10 compor- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 tent des retours 11 dirigés vers le haut et servant de rails à la machine. Le châssis comprend aussi un blindage horizontal 12 au-dessus duquel les   râcleurs   (non-représentés) se déplacent pendant leur trajet utile, tandis qu'au retour, ils passent sous lui. 



   La caisse 20 de la machine a une base 21 destinée à re- poser longitudinalement sur les rails 11 et à se déplacer le long de ces rails. La caisse est dotée, à son extrémité avant, d'un mécanisme de traction à câble dont le carter est indiqué en 22. Ce mécanisme comprend le tambour 23 de câble à axe ver- tical, connu en soi. Le fonctionnement de ce mécanisme oblige la machine à se déplacer d'elle-même le long du châssis con- voyeur vers l'ancrage du câble, à l'extrémité de la zône du travail en longwall. 



   La caisse contient la machinerie usuelle, non représentée, commandée pour l'entraînement des chaînes haveuses; cette ma- chinerie comprend des roues à chaîne supérieure et inférieure 24 et 25 pour les chaînes distinctes supérieure et inférieure 26 et 27, qui sont portées par les châssis triangulaires supé- rieur et inférieur 28 et 29; les deux roues à chaîne sont mon- tées pour tourner autour d'axes qui sont longitudinaux par rap- port à la caisse 20. La roue inférieure 25 est au niveau de la caisse. La roue supérieure 26 est portée par une superstructure de hauteur réglable de façon à atteindre pratiquement le niveau du plafond. Chaque roue à chaîne, comme le montre la figure 1 quant à la roue supérieure 24, est fixée sur un court arbre lon- gitudinal 30 monté sur des paliers 31.

   Cet arbre est entraîné par un arbre   vertical ±3   au moyen de pignons coniques 33. L'ar- bre 32 s'étend à partir de la machinerie jusqu'à l'intérieur de la caisse. 



   Les châssis supérieur et inférieur 28 et 29ont tous deux une forme générale triangulaire, comme le montre la figure 2, 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 et ils sont disposés dans des plans transversaux verticaux, l'un immédiatement devant l'autre. La portion intérieure extrême 28A ou 29A de chacun d'eux est tenue de façon rigide et supportée par la caisse ou la superstructure, chacune de ces portions étant courbe et coïncidant avec la roue à chaîne   24   ou 25   corres   pondante. Chaque châssis constitue un trajet sans fin et un guide pour l'une des deux chaînes haveuses 26 ou 27. Les anneaux de chaîne 34 et les sièges 35 des pics sont articulés de façon que les axes de leurs joints soient longitudinaux.par rapport à la caisse 20.

   Les sièges 35 reçoivent les pics 36 qui font saillie vers l'avant et dont certains sont diversement inclinés, de sorte que chaque chaîne de pics taille une voie assez large pour permettre le passage de son châssis sans entrave de la part du charbon restant dans la veine. 



   Le châssis supérieur comprend trois parcours, dont un par= cours horizontal de taille supérieur 28B, un parcours vertical extérieur 28C et un parcours incliné 28D, ces deux derniers s'étendant à partir de la portion intérieure courbe 28A. Le châssis inférieur comporte trois parcours principaux, dont un parcours horizontal de taille inférieur   29B.   un parcours exté- rieur vertical 29C et un parcours incliné   29D.   Le parcours de taille inférieur se termine par une courte portion   29E   plus ou moins inclinée, s'élevant suffisamment au-dessus du niveau du sol pour dégager le convoyeur; puis il s'étend horizontalement dans la partie intérieure courbe   29A,   à partir de laquelle com- mence le parcours incliné.

   Les deux châssis triangulaires sont placés pour que leurs parcours verticaux 28C et 29C soient dans le même plan longitudinal, comme le montre la figure 2. 



   La superstructure est réglable dans le sens vertical. 



  Dans l'exemple choisi, elle comprend un vérin hydraulique à axe    vertical consistant en une seule unité : et plongeur.   



  Le cylindre est indiqué en 37, le plongeur en 38. Cette unité 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 peut être étendue ou raccourcie pour faire varier la hauteur de travail du châssis supérieur 28. 



   Dans le fonctionnement de la haveuse, qui se déplace d'elle-même le long du châssis du convoyeur, les parcours de taille supérieur   28B   et inférieur 29B des chaînes, taillent au niveau du plafond et du sol, et les parcours extérieurs   28C   et 29C coopèrent pour tailler seulement une voie laissant la nou- velle face 9. Les parcours inclinés 28D et   29D   se croisent et servent ainsi à diviser la chute de charbon séparée de la veine par les parcours horizontal et vertical.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Improved machine for the extraction of coal and other minerals".



   The present invention relates to machines for the extraction of coal and other minerals, and more particularly to cutters, machines where the extraction work is done by endless traveling chains equipped with tools commonly called peaks and which protrude from place to place, and thanks to which the ore is cut in the vein according to the progression of the machine along the face.



   The machines to which the invention is applied are especially advantageous for extraction on a large aligned front (called "longwall").



   The object of the invention is a chopper comprising a box intended to travel on the mine floor, a chassis

 <Desc / Clms Page number 2>

 upper triangular for waist chain extending laterally from the body and supporting an endless chain path which encompasses an upper waist course running along the mine ceiling, a lower analog frame extending laterally from the body and supporting an endless chain path encompassing a smaller run along the mine floor, these two frames also encompassing runs working together for the size of a new face and both being intended for carrying shear chains with peaks projecting forward to open a passage to the frames in the seam,

   finally, chain wheels driven on the body to engage and drive the cutters in accordance with the frames.



   The crate may be intended to travel above the mine floor level, along the frame of a front conveyor.



   Preferably, the top frame is vertically adjustable to accommodate sizes of varying height.



   An example of a shearer according to the invention is shown in the accompanying drawings, where one sees schematically: FIG. 1, a front elevation with partial section of the machine; Figure 2, a corresponding elevation, end; FIG. 3, a corresponding plane, also in partial section.



   In Figure 2, the mine floor and ceiling are indicated at 6 and 7, the front of a longwall cut coal seam is indicated at 8, and the new cut front at.



   The coal cutter machine is intended to work in cooperation with a front conveyor of the scraper type. In the drawings, the side parts, like beams, of the frame of this conveyor are indicated at 10. The two parts 10 comprise

 <Desc / Clms Page number 3>

 tent returns 11 directed upwards and serving as rails for the machine. The frame also includes a horizontal armor 12 above which the scrapers (not shown) move during their useful path, while on return, they pass under it.



   The machine body 20 has a base 21 intended to rest longitudinally on the rails 11 and to move along these rails. The box is provided, at its front end, with a cable traction mechanism, the housing of which is indicated at 22. This mechanism comprises the vertical axis cable drum 23, known per se. The operation of this mechanism forces the machine to move by itself along the conveyor frame towards the cable anchor, at the end of the longwall work area.



   The box contains the usual machinery, not shown, ordered for driving the shearing chains; this machinery comprises upper and lower chain wheels 24 and 25 for the separate upper and lower chains 26 and 27, which are carried by the upper and lower triangular frames 28 and 29; the two chain wheels are mounted to rotate about axes which are longitudinal to the body 20. The lower wheel 25 is flush with the body. The upper wheel 26 is carried by a superstructure of adjustable height so as to reach practically the level of the ceiling. Each chain wheel, as shown in FIG. 1 with respect to the upper wheel 24, is fixed on a short longitudinal shaft 30 mounted on bearings 31.

   This shaft is driven by a vertical shaft ± 3 by means of bevel gears 33. The shaft 32 extends from the machinery to the interior of the body.



   The upper and lower frames 28 and 29 are both generally triangular in shape, as shown in Figure 2,

 <Desc / Clms Page number 4>

 and they are arranged in vertical transverse planes, one immediately in front of the other. The extreme inner portion 28A or 29A of each of them is held rigidly and supported by the body or the superstructure, each of these portions being curved and coinciding with the corresponding chain wheel 24 or 25. Each frame constitutes an endless path and a guide for one of the two cutting chains 26 or 27. The chain rings 34 and the pick seats 35 are articulated so that the axes of their joints are longitudinal with respect to the chain. cash register 20.

   The seats 35 receive the peaks 36 which protrude forward and some of which are variously inclined, so that each chain of peaks cuts a track wide enough to allow the passage of its frame unimpeded by the coal remaining in the shaft. vein.



   The upper frame includes three runs, one of which is a par = upper horizontal run 28B, an outer vertical run 28C and an inclined run 28D, the latter two extending from the curved inner portion 28A. The lower chassis has three main runs, including a lower size horizontal run 29B. a vertical exterior course 29C and an inclined course 29D. The lower size course ends with a short portion 29E more or less inclined, rising sufficiently above ground level to clear the conveyor; then it extends horizontally in the curved inner part 29A, from which the inclined course begins.

   The two triangular frames are placed so that their vertical paths 28C and 29C are in the same longitudinal plane, as shown in Figure 2.



   The superstructure can be adjusted vertically.



  In the example chosen, it comprises a hydraulic cylinder with a vertical axis consisting of a single unit: and plunger.



  The cylinder is indicated at 37, the plunger at 38. This unit

 <Desc / Clms Page number 5>

 can be extended or shortened to vary the working height of the upper frame 28.



   In the operation of the cutter, which moves on its own along the conveyor frame, the upper 28B and lower 29B size runs of the chains cut at ceiling and ground level, and the outer runs 28C and 29C cooperate to cut only a path leaving the new face 9. The inclined paths 28D and 29D intersect and thus serve to divide the fall of coal separated from the vein by the horizontal and vertical paths.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. 1.- Machine d'extraction minière du type haveuse, compre- nant une caisse destinée à circuler sur le sol de la mine, et caractérisée par un châssis tri angulaire supérieur pour châîne haveuse, s'étendant latéralement à partir de la caisse et soute- nant un trajet sans fin de ladite chaîne, trajet comprenant un parcours de taille supérieur au plafond de la mine; 1.- Mining machine of the cutter type, comprising a crate intended to circulate on the mine floor, and characterized by an upper tri-angular frame for a cutting chain, extending laterally from the crate and hold - Nant an endless path of said chain, path comprising a path larger than the ceiling of the mine; - un châssis triangulaire inférieur pour chaîne haveuse, s'étendant latérale- ment à partir de la caisse et soutenant un trajet sans fin de ladite chaîne, trajet comprenant un parcours de taille inférieur au sol de la mine, les deux châssis comprenant aussi des par- cours coopérant à la taille d'une nouvelle face et tous deux étant destinés à porter des chaînes haveuses avec pics en saillie vers l'avant pour tailler dans la veine une voie aux châssis, enfin des roues à chaîne entraînées sur la caisse en concordance avec les châssis pour embrayer et entraîner les chaînes haveuses. - a lower triangular frame for a cutter chain, extending laterally from the body and supporting an endless path of said chain, path comprising a path of size smaller than the mine floor, the two frames also comprising par - course cooperating in the size of a new face and both being intended to carry cutting chains with peaks projecting forward to cut in the vein a way to the frames, finally chain wheels driven on the body in correspondence with the frames to engage and drive the shearing chains. 2. - Machine selon 1, caractérisée en ce que le châssis supérieur est réglable verticalement pour répondre aux différen- tes hauteurs de plafond des veines. 2. - Machine according to 1, characterized in that the upper frame is vertically adjustable to meet the different ceiling heights of the veins. 3.- Machine selon 1 ou 2, caractérisée en ce que les deux châssis comprennent des parcours verticaux situés dans le même plan longitudinal pour tailler la nouvelle face. <Desc/Clms Page number 6> 3.- Machine according to 1 or 2, characterized in that the two frames comprise vertical paths located in the same longitudinal plane for cutting the new face. <Desc / Clms Page number 6> 4. - Machine selon l'un ou l'autre des alinéas précédents où les deux châssis comprennent des parcours inclinés se croi- sant l'un l'autre. 4. - Machine according to one or other of the preceding paragraphs where the two frames comprise inclined paths crossing each other. 5. - Machine selon l'un ou l'autre des alinéas précédents où la caisse de la machine est destinée à circuler au-dessus du niveau du sol de la mine, le long du cadre d'un convoyeur de front. 5. - Machine according to one or other of the preceding paragraphs where the body of the machine is intended to circulate above the level of the mine floor, along the frame of a front conveyor. 6. - Machine selon 5, où le parcours de taille inférieur aboutit à une courte portion plus ou moins verticale s'élevant au-dessus du niveau du sol, pour dégager le convoyeur. 6. - Machine according to 5, where the lower cutting path ends in a short more or less vertical portion rising above ground level, to release the conveyor. @ @
BE538359D BE538359A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE538359A true BE538359A (en)

Family

ID=168410

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE538359D BE538359A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE538359A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US8640364B2 (en) Cutting device for producing vertically running trenches in the ground
US1726963A (en) Mining and loading machine
FR2491992A1 (en) CONTINUOUS SLAUGHTERING AND LOADING MACHINE FOR THE EXPLOITATION OF A SUBTERRANEAN MINE OF HARD ROCK METAL ORE
DE3920011A1 (en) Winning equipment in mine - is mounted on self-propelled tracked vehicle and has toothed milling roller and conveyor belt system
BE538359A (en)
US1226412A (en) Coal-cutting machine.
SU1015832A3 (en) Planer machine
FR2629497A1 (en) CONTINUOUS COLLECTION AND LOADING MACHINE OF MATERIALS
DE3303059C2 (en) Inclined elevator
US2768820A (en) Dislodging and disintegrating mechanism for mining apparatus
US2753637A (en) Adjustable self-balancing excavating apparatus
US1424093A (en) Excavator
DE621120C (en) Device for the extraction and promotion of rock layers
US2303372A (en) Loading machine
RU2105454C1 (en) Machine for harvesting roots, in particular, potato
SU53636A1 (en) Combine for excavation of coal mines
EP1187968B1 (en) Cutter loader
BE560421A (en)
BE489148A (en)
SU1199881A1 (en) Earth-moving machine
BE1002613A6 (en) Machine for finishing the construction of underground tunnels and galleries
SU30245A1 (en) Mining harvester
BE550064A (en)
DE1261459B (en) Tunneling machine
SU37038A1 (en) Method and machine for coal mining