BE535577A - - Google Patents

Info

Publication number
BE535577A
BE535577A BE535577DA BE535577A BE 535577 A BE535577 A BE 535577A BE 535577D A BE535577D A BE 535577DA BE 535577 A BE535577 A BE 535577A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
sep
complex
hydride
aluminum
reaction
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE535577A publication Critical patent/BE535577A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C07ORGANIC CHEMISTRY
    • C07FACYCLIC, CARBOCYCLIC OR HETEROCYCLIC COMPOUNDS CONTAINING ELEMENTS OTHER THAN CARBON, HYDROGEN, HALOGEN, OXYGEN, NITROGEN, SULFUR, SELENIUM OR TELLURIUM
    • C07F5/00Compounds containing elements of Groups 3 or 13 of the Periodic Table
    • C07F5/06Aluminium compounds
    • C07F5/061Aluminium compounds with C-aluminium linkage
    • C07F5/062Al linked exclusively to C
    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C07ORGANIC CHEMISTRY
    • C07FACYCLIC, CARBOCYCLIC OR HETEROCYCLIC COMPOUNDS CONTAINING ELEMENTS OTHER THAN CARBON, HYDROGEN, HALOGEN, OXYGEN, NITROGEN, SULFUR, SELENIUM OR TELLURIUM
    • C07F1/00Compounds containing elements of Groups 1 or 11 of the Periodic Table

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Organic Low-Molecular-Weight Compounds And Preparation Thereof (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention se rapporte à la préparation de dérivés al- kyles de   métaux   
On a déjà proposé de préparer des dérivés   tétraalkyles   de lithium- aluminium en faisant réagir de l'hydrure de lithium-aluminium avec de l'éthy- lène ou une éthylène monosubstituée comme le propylène.

   Mais on a trouvé que l'hydrure de lithium-aluminium à un état de pureté élevé ne réagit pas ou réagit très lentement avec l'éthylène ou   lino   éthylène monosubstituée pour former des dérivés   tétraalkyles   de lithium-aluminium à des températures en dessous de la température de décomposition de l'hydrure de lithium-aluminium 
On a trouvé également que cette réaction et d'autres réactions semblables utilisant d'autres hydrures complexes se déroulent rapidement en donnant de bons rendements d'un alkyle complexe lorsque la réaction s'effectue en pré- sence d'un halogénure d'aluminium ou d'un autre catalyseur du type Friedel- 
Craft comme le chlorure de zinc et le chlorure ferrique. 



   Suivant la présente invention, dans un procédé de préparation, d'un alkyle complexe on fait réagir un hydrure complexe d'aluminium et   d'un   métal alcalin à une température élevée et en   l'absence   pratique d'humidité et d'o- xygène avec une ou plusieurs oléfines ne contenant pas plus de 12 atomes de carbone et correspondant à la formule générale R.CH:CH2 où R représente de l'hydrogène ou un groupe alkyle, en présence d'un catalyseur du type   Friedel-   Craft, défini plus loin. 



   Dans la présente description, les termes "alkyle complexe" ou "hydru- re complexe" désignent un alkyle du un hydrure dans lequel les groupes alky- les ou les atomes d'hydrogène sont combinés à l'aluminium et à un métal alcalin. - 
Les hydrures complexes d'aluminium et de lithium ou de sodium con- viennent particulièrement pour le procédé de l'invention. On préfère utili- ser un hydrure complexe d'aluminium et de lithium. 



   Le catalyseur du type Friedel-Craft ne peut déterminer une décom- position indésirable de   l'hydrure.complexe.   Par exemple, l'acide fluor-   hydrique   n'est pas un catalyseur convenant dans le procédé de l'invention. 



  Des catalyseurs particulièrement appropriés sont les halogénures d'aluminium les   alkyl-halogénures   d'aluminium; le chlorure de zinc et le chlorure fer- rique. Sans se limiter à une théorie du mécanisme de la réaction, on pen- se que le catalyseur du type Friedel-Craft exerce son effet oatalytique par un composé intermédiaire probablement formé par réaction entre le catalyseur et l'hydrure complexe. 



   Si l'on n'utilise qu'une oléfine comme défini plus haut dans le procédé de l'invention, on obtient un alkyle complexe dans lequel les grou- pes alkyles sont identiques tandis   qu'avec   deux ou plusieurs oléfines dé- finies plus haut, l'alkyle complexe peut contenir différents groupes alkyles 
Dans la mise en oeuvre du procédé de l'invention, les réactifs doivent être pratiquement exempts d'humidité et l'humidité et l'air doivent être exclus de l'appareil pour éviter une décomposition indésirable de l'hy- drure ou de l'alkyle complexe.

   Il est également désirable d'utiliser un ex- cès d'oléfine relativement à la quantité théoriquement nécessaire   pour   réa- gir avec l'hydrure complexe, afin que l'hydrure complexe réagisse complète- ment et que l'isolation de   l'alkyle   complexe sous forme pratiquement pure soit plus facile. 



   La température à laquelle s'effectue la réaction n'est de préfé- rence pas inférieure à 5000 environ pour que la vitesse de réaction soit 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 raisonnablement rapide et ne peut dépasser la température à laquelle   l'hy-   drure complexe se décompose ou à laquelle il se produit une perte d'olé- fine de l'alkyle complexe dans les conditions de la réaction. Par exemple .le dérivé tétrapropyle de lithium et d'aluminium est stable jusqu'à   250 C   à la pression atmosphérique, mais en présence de propylène, ce dérivé est stable au moins jusqu'à   300 C.   Le dérivé tétraoctyle de lithium et d'alu- minium est stable jusqu'à 250 C au moins à la pression atmosphérique.

   Il est préférable d'exécuter la réaction dans la gamme de températures de 50 à   300 C.   



   Si l'oléfine est liquide à la température de réaction, celle-ci peut s'effectuer à la pression atmosphérique. Si l'oléfine est gazeuse à la température de réaction, la réaction doit être exécutée sous pression élevée et on a trouvé qu'une pression appropriée est celle que développe l'oléfine à la température choisie. Toutefois, des pressions plus élevées peuvent être utilisées. 



   De préférence, la réaction s'effectue en présence d'un solvant iner- te comme les hydrocarbures paraffiniques et alicycliques. Des exemples de solvants appropriés sont le n-octane, la décaline et le cyclohexane. 



   La quantité de catalyseur du type Friedel-Craft utilisée peut va- rier entre de larges limites, mais ne doit pas être inférieure à 0,1% en poids dell'hydrure complexe utilisé. On préfère employer environ   5%   à en- viron 20% en poids de l'hydrure complexe. 



     EXEMPLE   1. 



   On introduit dans un autoclave d'un litre 2 g d'hydrure de lithium et d'aluminium,   0,1   g de chlorure d'aluminium et 200 g de propylène et on - chauffe à   120 C   pendant 3 heures.. Les réactifs et l'appareil sont pratique- ment exempts d'humidité et l'air ne peut entrer dans l'appareil. Après avoir refroidi le produit de réaction et éliminé l'excès de propylène, on obtient 10,4 g du dérivé tétrapropyle pratiquement pur de lithium et d'alu- minium sous la forme de cristaux incolores aciculaires,, Le rendement sur la base de l'hydrure de lithium et d'aluminium atteint   96%   du rendement théo- rique. 



     EXEMPLE   2. 



   On introduit dans un autoclave d'un litre, doublé de verre 10 g d'hydrure de lithium et d'aluminium, 0,5 g de chlorure d'aluminium, environ 100 g de propylène et 100 cm3 de cyclohexane et on chauffe à   120 C   pendant 3 heures. Après refroidissement, on sépare le cyclohexane du produit de réaction par distillation sous vide à une température ne dépassant pas 50 C Le rendement du dérivé tétrapropyle de lithium et d'aluminium sur la base de l'hydrure de lithium et d'aluminium atteint   64%   du rendement théorique. 



   EXEMPLE 3. 



   On chauffe 2 g d'hydrure de lithium et d'aluminium avec un excès d'éthylène dans un autoclave doublé de verre à   120 C   pendant 3 heures. 



  On n'obtient pas le dérivé tétraéthyle de lithium et d'aluminium. Le même résultat s'obtient lorsque l'expérience est répétée en présence de 20 cm3 de décaline comme solvant. 



   EXEMPLE 4. 



   Les expériences suivantes ont été effectuées pour mettre en relief l'effet du catalyseur et du solvant sur la réaction entre l'hydrure de li- thium et d'aluminium et l'éthylène. 



   Dans toutes les expériences on utilise les mêmes quantités de ré- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 actifs et les mêmes conditions de réaction. C'est ainsi qu'on chauffe 2 g d'hydrure de lithium et   d'aluminium   et 0,02 g de catalyseur avec un excès d'éthylène dans un autoclave doublé de verre à 120 0 pendant 3 heures. Dans certaines expériences, la réaction s'effectue en présence d'un solvant, à savoir 20 cm3 de décaline. Les   résultats   obtenus sont reproduits ci-des- sous. Le dérivé tétraéthyle de lithium et d'aluminium est isolé comme dans l'exemple 1 (pas de solvant) et dans l'exemple 2 (solvant). 
 EMI3.1 
 
<tb> 



  Catalyseur <SEP> Solvant <SEP> Rendement <SEP> du <SEP> dérivé <SEP> tétra-
<tb> 
<tb> éthyle <SEP> de <SEP> lithium <SEP> et <SEP> d'aluminium
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> AlCl3 <SEP> pas <SEP> 78 <SEP> %
<tb> 
<tb> 
<tb> Aloi <SEP> 3 <SEP> décaline <SEP> 99 <SEP> % <SEP> 
<tb> 
<tb> 
<tb> ZnCl2 <SEP> pas <SEP> 67 <SEP> % <SEP> 
<tb> 
<tb> 
<tb> znai2 <SEP> décaline <SEP> 100 <SEP> % <SEP> 
<tb> 
<tb> 
<tb> FeCl3 <SEP> pas <SEP> 80 <SEP> % <SEP> 
<tb> 
<tb> 
<tb> FeCl3 <SEP> décaline <SEP> 99 <SEP> %
<tb> 
 
Les rendements du dérivé tétraéthyle de lithium et d'aluminium sont exprimés en % du rendement théorique sur la base de l'hydrure de li- thium et d'aluminium. 



    EXEMPLE 5.    



   On   chauffe   à reflux pendant 3 heures 5 g d'hydrure de lithium et d'aluminium, 0,9 g de chlorure d'aluminium'et 62,5 g d'octène-1 dans un ballon. Les réactifs et l'appareil sont pratiquement exempts d'humidité et une atmosphère d'azote est entretenue dans l'appareil. On sépare du pro- duit de réaction, par distillation sous vide, l'octène-1   nfayant   pas réagi et on obtient 51 9 du dérivé tétraoctyle de lithium et d'aluminium en cris- taux aciculaires incolores. Le rendement sur la base de l'hydrure de lithium et d'aluminium atteint 80 % de la théorie. 



   REVENDICATIONS. 



    @   
1.-'Procédé de préparation d'un alkyle complexe caractérisé en ce qu'on fait réagir un hydrure complexe d'aluminium et d'un métal alcalin à température élevée et en l'absence pratique. d'humidité et d'oxygène avec une ou plusieurs oléfines ne contenant pas plus de 12 atomes de carbone et   correspondant à la formule générale R.CH : CH2 où R représente dé l'hydrogène ou un groupe alkyle, en présente d'un catalyseur du type Friedel-Craft   défini plus haut.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to the preparation of alkyl derivatives of metals
It has already been proposed to prepare tetraalkyl derivatives of lithium aluminum by reacting lithium aluminum hydride with ethylene or a monosubstituted ethylene such as propylene.

   But it has been found that lithium aluminum hydride at a high purity state does not react or reacts very slowly with ethylene or mono-substituted lino ethylene to form tetraalkyl derivatives of lithium aluminum at temperatures below temperature. decomposition of lithium aluminum hydride
It has also been found that this reaction and other similar reactions using other complex hydrides proceed rapidly giving good yields of a complex alkyl when the reaction is carried out in the presence of an aluminum halide or of another Friedel-type catalyst
Craft such as zinc chloride and ferric chloride.



   According to the present invention, in a process for the preparation of a complex alkyl, a complex hydride of aluminum and an alkali metal is reacted at an elevated temperature and in the practical absence of moisture and oxygen. with one or more olefins containing not more than 12 carbon atoms and corresponding to the general formula R.CH:CH2 where R represents hydrogen or an alkyl group, in the presence of a catalyst of the Friedel-Craft type, defined further.



   In the present specification, the terms "complex alkyl" or "complex hydride" refer to an alkyl of a hydride in which the alkyl groups or the hydrogen atoms are combined with aluminum and an alkali metal. -
The complex hydrides of aluminum and lithium or sodium are particularly suitable for the process of the invention. It is preferred to use a complex hydride of aluminum and lithium.



   The Friedel-Craft type catalyst cannot determine undesirable decomposition of the complex hydride. For example, hydrofluoric acid is not a suitable catalyst in the process of the invention.



  Particularly suitable catalysts are aluminum halides; aluminum alkyl halides; zinc chloride and ferric chloride. Without being limited to a theory of the mechanism of the reaction, the Friedel-Craft catalyst is believed to exert its catalytic effect through an intermediate compound probably formed by reaction between the catalyst and the complex hydride.



   If only one olefin as defined above is used in the process of the invention, a complex alkyl is obtained in which the alkyl groups are identical while with two or more olefins defined above. , the complex alkyl may contain different alkyl groups
In carrying out the process of the invention, the reagents should be substantially free from moisture and moisture and air should be excluded from the apparatus to avoid undesirable decomposition of hydride or moisture. complex alkyl.

   It is also desirable to use an excess of olefin relative to the amount theoretically required to react with the complex hydride, so that the complex hydride will react completely and isolation of the complex alkyl. in practically pure form is easier.



   The temperature at which the reaction is carried out is preferably not less than about 5000 so that the reaction rate is.

 <Desc / Clms Page number 2>

 reasonably fast and cannot exceed the temperature at which the complex hydride decomposes or at which loss of olefin from the complex alkyl occurs under the conditions of the reaction. For example. The tetrapropyl derivative of lithium and aluminum is stable up to 250 ° C. at atmospheric pressure, but in the presence of propylene, this derivative is stable at least up to 300 C. The tetraoctyl derivative of lithium and of aluminum is stable up to at least 250 C at atmospheric pressure.

   It is best to carry out the reaction in the temperature range of 50-300 C.



   If the olefin is liquid at the reaction temperature, the reaction can take place at atmospheric pressure. If the olefin is gaseous at the reaction temperature, the reaction should be carried out under elevated pressure and it has been found that a suitable pressure is that which the olefin develops at the selected temperature. However, higher pressures can be used.



   Preferably, the reaction is carried out in the presence of an inert solvent such as paraffinic and alicyclic hydrocarbons. Examples of suitable solvents are n-octane, decalin and cyclohexane.



   The amount of Friedel-Craft catalyst used can vary within wide limits, but should not be less than 0.1% by weight of the complex hydride used. It is preferred to employ about 5% to about 20% by weight of the complex hydride.



     EXAMPLE 1.



   2 g of lithium aluminum hydride, 0.1 g of aluminum chloride and 200 g of propylene are introduced into a one liter autoclave and heated at 120 ° C. for 3 hours. The reagents and the device are practically free of moisture and no air can enter the device. After cooling the reaction product and removing excess propylene, 10.4 g of the substantially pure tetrapropyl derivative of lithium aluminum is obtained in the form of colorless needle-like crystals. The yield based on 1 The lithium aluminum hydride reaches 96% of theoretical yield.



     EXAMPLE 2.



   10 g of lithium aluminum hydride, 0.5 g of aluminum chloride, about 100 g of propylene and 100 cm3 of cyclohexane are introduced into a one liter autoclave lined with glass and the mixture is heated to 120 C for 3 hours. After cooling, the cyclohexane is separated from the reaction product by vacuum distillation at a temperature not exceeding 50 C. The yield of the tetrapropyl derivative of lithium aluminum on the basis of lithium aluminum hydride reaches 64%. theoretical yield.



   EXAMPLE 3.



   2 g of lithium aluminum hydride with excess ethylene are heated in a glass-lined autoclave at 120 ° C. for 3 hours.



  The tetraethyl derivative of lithium and aluminum is not obtained. The same result is obtained when the experiment is repeated in the presence of 20 cm3 of decalin as solvent.



   EXAMPLE 4.



   The following experiments were carried out to demonstrate the effect of catalyst and solvent on the reaction between aluminum aluminum hydride and ethylene.



   In all the experiments the same quantities of re-

 <Desc / Clms Page number 3>

 active ingredients and the same reaction conditions. Thus, 2 g of lithium aluminum hydride and 0.02 g of catalyst are heated with an excess of ethylene in a glass-lined autoclave at 120 ° C. for 3 hours. In some experiments, the reaction is carried out in the presence of a solvent, namely 20 cm3 of decalin. The results obtained are reproduced below. The tetraethyl derivative of lithium and aluminum is isolated as in Example 1 (no solvent) and in Example 2 (solvent).
 EMI3.1
 
<tb>



  Catalyst <SEP> Solvent <SEP> Yield <SEP> of the <SEP> derivative <SEP> tetra-
<tb>
<tb> ethyl <SEP> of <SEP> lithium <SEP> and <SEP> aluminum
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> AlCl3 <SEP> not <SEP> 78 <SEP>%
<tb>
<tb>
<tb> Aloi <SEP> 3 <SEP> decalin <SEP> 99 <SEP>% <SEP>
<tb>
<tb>
<tb> ZnCl2 <SEP> not <SEP> 67 <SEP>% <SEP>
<tb>
<tb>
<tb> znai2 <SEP> decalin <SEP> 100 <SEP>% <SEP>
<tb>
<tb>
<tb> FeCl3 <SEP> not <SEP> 80 <SEP>% <SEP>
<tb>
<tb>
<tb> FeCl3 <SEP> decalin <SEP> 99 <SEP>%
<tb>
 
The yields of the tetraethyl derivative of lithium aluminum are expressed as% of the theoretical yield on the basis of lithium aluminum hydride.



    EXAMPLE 5.



   5 g of lithium aluminum hydride, 0.9 g of aluminum chloride and 62.5 g of 1-octene are heated under reflux for 3 hours in a flask. The reagents and apparatus are substantially free of moisture and a nitrogen atmosphere is maintained in the apparatus. Unreacted 1-octene was separated from the reaction product by vacuum distillation and 51% of the tetraoctyl derivative of lithium aluminum was obtained in colorless needle crystals. The yield based on lithium aluminum hydride is 80% of theory.



   CLAIMS.



    @
1 .- 'A process for the preparation of a complex alkyl characterized in that a complex hydride of aluminum and an alkali metal is reacted at high temperature and in the practical absence. moisture and oxygen with one or more olefins containing not more than 12 carbon atoms and corresponding to the general formula R.CH: CH2 where R represents hydrogen or an alkyl group, in the presence of a catalyst of the Friedel-Craft type defined above.


    

Claims (1)

2.- Procédé suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le catalyseur est choisi parmi les halogénures d'aluminium, le chlorure de zinc, et le chlorure ferrique. 2. A method according to claim 1, characterized in that the catalyst is chosen from aluminum halides, zinc chloride, and ferric chloride. 3.- Procédé suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce qu'on l'exécute à une température comprise entre 50 et 300 C. 3. A method according to claims 1 and 2, characterized in that it is carried out at a temperature between 50 and 300 C. 4.- Procédé suivant l'une ou l'autre des revendications précéden- tes, caractérisé en ce que la quantité de catalyseur présent est égale à 5% environ du poids de l'hydrure complexe. 4. A process according to either of the preceding claims, characterized in that the amount of catalyst present is equal to approximately 5% of the weight of the complex hydride. 5.- Procédé suivant l'une ou l'autre des revendications précéden- tes, caractérisé en ce qu'on l'exécute à des pressions supérieures à la pression atmosphérique. 5. A method according to either of the preceding claims, characterized in that it is carried out at pressures above atmospheric pressure. 6.- Procédé suivant l'une ou l'autre des revendications précéden- <Desc/Clms Page number 4> tes, caractérisé en ce qu'on l'exécute en présence d'un solvant. 6.- A method according to either of the preceding claims <Desc / Clms Page number 4> tes, characterized in that it is carried out in the presence of a solvent. 7*- Procédé suivant l'une ou l'autre des revendications précé- dentes, caractérisé en ce que la quantité d'oléfine présente est supérieure à la quantité théoriquement requise pour réagir avec lthydrure complexe. 7 * - A method according to either of the preceding claims, characterized in that the amount of olefin present is greater than the amount theoretically required to react with the complex hydride. 8.- Procédé de préparation d'un alkyle complexe en substance comme décrit dans les exemples cités, à l'exeption de l'exemple 3. 8.- Process for the preparation of a complex alkyl substantially as described in the examples cited, with the exception of Example 3. 9.- Alkyles complexes obtenus par un procédé suivant l'une ou 1' autre des revendications précédentes. 9. Complex alkyls obtained by a process according to any one of the preceding claims.
BE535577D BE535577A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE535577A true BE535577A (en)

Family

ID=166544

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE535577D BE535577A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE535577A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0135441B1 (en) Process for the synthesis of butene-1 by dimerisation of ethylene
EP0135436B1 (en) Process for the preparation of linear olefins from fatty acids or esters of saturated fatty acids
US4656013A (en) Process for producing germanes
FR2559753A1 (en) PROCESS FOR PRODUCING DISILANE BY REDUCING HEXACHLORODISILANE
BE535577A (en)
US3998941A (en) Preparation of alkali metal hydrides
JPS623144B2 (en)
CA1047226A (en) Dismutation of trichlorosilane in the presence of n-substituted pyrroli one____________________________________________________________________d
JPS5940838B2 (en) Improved production method of ethylvanadate
EP0192528B1 (en) Process for the preparation of hydrogen silanes
EP2234722A1 (en) Method for preparing a catalytic composition for the dimerization, co dimerization and oligomerization of olefins
BE535578A (en)
JPH0443075B2 (en)
US2839555A (en) Production of alkali metal aluminum alkyls
US4010248A (en) Process for producing trialkali metal aluminum hexahydride
FR2549048A1 (en) PROCESS FOR THE PREPARATION OF 2,6-DIFLUOROBENZONITRILE FROM 2,6-DICHLOROBENZONITRILE
EP0559885B1 (en) Catalysts and process for the preparation of same for use in the polymerisation of ethylene
FR2470775A1 (en) PROCESS FOR POLYMERIZING A-OLEFIN
EP1373142A1 (en) Rare earth or gallium additive composition, methods for preparing same and use thereof as catalyst
BE884739A (en) PROCESS FOR THE POLYMERIZATION OF AN ALPHA-OLEFIN AND CATALYST FOR CARRYING OUT SAID METHOD
BE512267A (en)
JPS6366769B2 (en)
CA1234480A (en) Process for producing germanes
WO2004069807A1 (en) Method of preparing an acylimidazolium-type reagent
BE549197A (en)