BE530052A - - Google Patents

Info

Publication number
BE530052A
BE530052A BE530052DA BE530052A BE 530052 A BE530052 A BE 530052A BE 530052D A BE530052D A BE 530052DA BE 530052 A BE530052 A BE 530052A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
working
working members
base part
members
execution
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE530052A publication Critical patent/BE530052A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E21EARTH OR ROCK DRILLING; MINING
    • E21BEARTH OR ROCK DRILLING; OBTAINING OIL, GAS, WATER, SOLUBLE OR MELTABLE MATERIALS OR A SLURRY OF MINERALS FROM WELLS
    • E21B10/00Drill bits
    • E21B10/08Roller bits
    • E21B10/10Roller bits with roller axle supported at both ends

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Geology (AREA)
  • Mining & Mineral Resources (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Environmental & Geological Engineering (AREA)
  • Fluid Mechanics (AREA)
  • General Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Geochemistry & Mineralogy (AREA)
  • Earth Drilling (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention est relative à l'exécution de la couronne de forage d'un appareil dans lequel sont disposées sur la tête, des couron- nes de forage munies d'une commande d'entraînement, ces couronnes se   composant   de trépans ou fleurets de havage et agissant en direc- tion du .haut. L'action airigee vers le haut se produit donc par le fait qu'on tire- l'appareil d'un étage inférieur jusqu'à un étage plus élevé au moyen d'un câble descendu dans la cheminée de sondage. Le travail accompli par l'appareil se produit, par conséquent, par le fait qu'on expose l'appareil à l'action d'une force de traction, tandis que l'entraînement des organes constituant la couronne de forage se fait par des moteurs qui sont disposés à l'intérieur même de l'appareil.

   On empêche, dans ce fonctionnement, que l'appareil tourne d'une manière qui serait indésirable en prévoyant dans cet appareil des fraises latérales qui ne sont pas représentées et qui pra- tiquement des rainures ou gorges de guidage dans la paroi de la cheminée de sondage. L'utilisation de la couronne de forage selon la présente inven- tion est toutefois possible, non seulement dans les appareils décrits, mais aussi dans les appareils de forage d'une construction différente. 



   L'agencement des outils constituant la couronne de forage dans l'appareil ci-dessus décrit est tel que, d'une part, chaque couronne de fo- rage peut tourner autour de son axe et que, d'autre part, les arbres de commande des couronnes de forage peuvent également tourner eux-mêmes autour de l'axe de l'appareil de sondage des cheminées. On peut aussi disposer, à la place des couronnes de forage, des couronnes de molettes. 



   Au point de vue de leur agencement de principe, les appareils de ce genre et ceux d'une construction analogue sont applicables, dans les mines, de nombreuses façons. On a trouvé, toutefois, que suivant la contexture de l'installation minière et la composition de la roche, il faut adapter les organes de travail de l'appareil aux conditions de travail rencontrées. Les conditions spéciales de,travail dans la mine   demandât!   alors que les organes de travail puissent être remplacés d'une manière aussi simple que possible. 



   La présente invention est relative à l'exécution et l'agencement des couronnes de forage prévues sur la tête de l'appareil. L'invention consiste en ce que les organes travaillants nécessaires dans chaque cas pour les couronnes de forage sont disposés de façon à pouvoir être glissés sur une pièce de base pouvant être entraînée dans un mouvement de rotation et en ce qu'ils sont fixés sur cette pièce de façon à pouvoir être remplacés. 



  Dans une forme d'exécution préférée de la présente invention, les organes travaillants, qui peuvent présenter une exécution différente et adaptée aux conditions de travail des éléments en forme de dents ou de fleurets, sont fixés sur des pièces annulaires individuelles qu'on peut faire glisser sur la pièce de base, et, dans ce cas, les organes travaillants exécutés de cette façon peuvent présenter des différences de diamètre intérieur aussi faibles que l'on veut les uns par rapport aux autres et les portées d'application des organes travaillants sur la pièce de base peuvent avoir une forme en marches d'escalier. 



   La fixation des organes travaillants sur la pièce de base peut se faire, par exemple, à l'aide des bagues élastiques connues sous le nom de bagues de Seeger. Un tel mode de fixation offre l'avantage que, sur le même arbre des couronnes de forage, on peut fixer plusieurs organes de travail annulaires les uns à côté des autres ou les uns au-dessus des autres, à l'aide d'une seule bague de Seeger. La fixation des organes de travail annulaires sur les portées d'application de la tige et dans le sens de la rotation s'effectue d'une manière connue par utilisation de parties saillantes et de rainures coopérant les unes avec les autres, par des clavettes ou par des organes analogues. 



   L'exécution selon la présente invention permet de remplacer des organes de travail d'exécution différente, de n'importe quelle manière, 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 suivant les conditions du travail. Il est possible, en outre, d'utiliser sur la même tige de la couronne de forage des organes travaillants d'une exécution différente les uns à côté des autres. L'appareil peut, par conséquent, être utilisé pour des travaux de genres différents. 



   Sur les dessins joints sont représentés deux exemples d'exécution de la présente invention :
Fig. 1 est une vue en coupe d'une couronne de forage à molettes comprenant deux organes travaillants annulaires et amovibles. 



   Fig. 2 est une vue de l'exécution de la tête d'un appareil de forage de cheminée à minerai, dans lequel il est prévu plusieurs organes travaillants annulaires sur chaque tige des couronnes de forage. 



   Le dessin représente une coupe partielle de l'exécution de la tête de l'appareil. L'axe de l'appareil est désigné par 1.2 désigne la tige de la couronne de forage qui est disposée sur le corps 3 de la   tete   de l'appareil de façon fixe et de manière à ne pas pouvoir subir un mouvement de translation. La couronne de forage proprement dite est exécutée en deux'parties et se compose de la pièce de base 4 pouvant tourner, et des organes travaillants annulaires 5 rapportés sur cette pièce. Ainsi qu'on le voit sur le dessin, les organes travaillants 5 sont montés sur une portée formant siège sur la surface extérieure de la pièce de base 4. Suivant le nombre des organes travaillants 5, on prévoit des portées   6, 7   dont les diamètres diffèrent peu les uns des autres.

   Les organes travaillants 5 peuvent être fixés sur les portées -6 et 7 formant sièges, par exemple des rainures et des saillies correspondantes ou des clavettes, de telle sorte qu'on puisse les rapporter par le haut sur la pièce de base par un mouvement oblique de glissement. La fixation de tous les organes travaillants 5 se fait avec avantage à l'aide-d'une bague de Seeger 8 connue en elle-même, tandis qu'un collet 9 est disposé à l'autre extrémité de la portée formant siège, pour servir de butée. 



   Il résulte de ce qui vient d'être exposé que les organes travaillants peuvent être remplacés d'une manière simple. Il est également possible d'utiliser des organes travaillants avec des dents ou fleurets d'exécution différente les uns à côté des autres. 



   Le fig. 2 montre la disposition, indiquée à titre d'exemple, de la couronne de forage à molettes conforme à la présente invention et montée sur un appareil de sondage des cheminées à. minerai. Pour-la simplification du dessin, on a seulement représenté la tête d'un appareil de forage de ce genre qu'on tire à l'aide d'un fort câble. Il ressort du dessin que, sur la tête de l'appareil de forage, sont disposées trois couronnes foreuses qui peuvent tourner autour de leur propre axe, tandis que les arbres de commande des couronnes foreuses peuvent tourner autour de l'axe même de l'appareil de forage des cheminées. Ce n'est que sur la couronne à molettés qui se trouve dans la partie gauche du dessin qu'est représentée la façon dont sont exécutés les dents ou fleurets des organes travaillants.

   Il ressort de la représentation du dessin qu'il a été monté cinq organes travaillants annulaires sur l'arbre tournant. 



   Par différence avec l'exécution de l'arbre et des organes travaillants représentés dans la fig. 1, l'arbre peut aussi être exécuté de façon à présenter des arêtes, par exemple de fagon à être hexagonal. Avec une exécution correspondante des organes de travail, on pourrait alors renoncer à l'utilisation de clavettes ou d'organes analogues.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to the execution of the drill bit of an apparatus in which are arranged on the head, drill bits provided with a drive control, these rings consisting of drill bits or drill bits. cutting and acting in the direction of the top. The airigee action upwards is therefore produced by the fact that the apparatus is pulled from a lower stage to a higher stage by means of a cable lowered into the sounding chimney. The work accomplished by the apparatus is produced, therefore, by the fact that the apparatus is exposed to the action of a tensile force, while the driving of the members constituting the drill bit is done by means of motors which are located inside the device itself.

   In this operation, the apparatus is prevented from rotating in an undesirable manner by providing in this apparatus side cutters which are not shown and which substantially guide grooves or grooves in the wall of the chimney stack. survey. The use of the core bit according to the present invention is, however, possible not only in the apparatuses described, but also in drilling apparatuses of a different construction.



   The arrangement of the tools constituting the drill bit in the apparatus described above is such that, on the one hand, each drill bit can rotate around its axis and that, on the other hand, the shafts of control drill bits can also rotate themselves around the axis of the chimney sounding apparatus. It is also possible to have, instead of the drill bits, crowns of rolls.



   From the point of view of their arrangement in principle, apparatus of this kind and of similar construction are applicable in mines in many ways. It has been found, however, that depending on the texture of the mining installation and the composition of the rock, it is necessary to adapt the working organs of the apparatus to the working conditions encountered. The special conditions of, work in the mine demanded! so that the working bodies can be replaced as easily as possible.



   The present invention relates to the execution and arrangement of the drill bits provided on the head of the apparatus. The invention consists in that the working elements required in each case for the drill bits are arranged so as to be able to be slid on a base part which can be driven in a rotational movement and in that they are fixed on this part so that it can be replaced.



  In a preferred embodiment of the present invention, the working members, which may have a different execution and adapted to the working conditions of the elements in the form of teeth or foils, are fixed on individual annular parts which can be made. slide on the base part, and in this case the working members executed in this way can have as small differences in internal diameter as is desired from each other and the application ranges of the working members on the base piece can be shaped like a staircase.



   The attachment of the working members to the base part can be done, for example, with the aid of elastic rings known as Seeger rings. Such a method of fixing offers the advantage that, on the same shaft of the core bits, it is possible to fix several annular working members next to each other or one above the other, using a only Seeger ring. The fixing of the annular working members on the application surfaces of the rod and in the direction of rotation is carried out in a known manner by using protrusions and grooves cooperating with each other, by keys or by analogous bodies.



   The execution according to the present invention makes it possible to replace working bodies of different execution, in any way,

 <Desc / Clms Page number 2>

 depending on the working conditions. It is also possible to use, on the same shank of the core bit, working members of a different execution next to each other. The device can therefore be used for jobs of different kinds.



   In the accompanying drawings are shown two examples of execution of the present invention:
Fig. 1 is a sectional view of a rotary drill bit comprising two annular and removable working members.



   Fig. 2 is a view of the execution of the head of an ore pipe drilling apparatus, in which several annular working members are provided on each shank of the drill bits.



   The drawing represents a partial section of the execution of the head of the apparatus. The axis of the device is designated by 1.2 designates the shank of the drill bit which is arranged on the body 3 of the head of the device in a fixed manner and so as not to be able to undergo a translational movement. The actual drill bit is made in two parts and consists of the base part 4 which can turn, and annular working members 5 attached to this part. As can be seen in the drawing, the working members 5 are mounted on a bearing surface forming a seat on the outer surface of the base part 4. Depending on the number of the working members 5, bearing surfaces 6, 7 are provided, the diameters of which differ little from each other.

   The working members 5 can be fixed on the spans -6 and 7 forming seats, for example corresponding grooves and projections or keys, so that they can be brought back from above on the base piece by an oblique movement. slip. The fixing of all the working members 5 is done with advantage using a Seeger ring 8 known in itself, while a collar 9 is arranged at the other end of the bearing surface forming a seat, for serve as a stop.



   It follows from what has just been explained that the working organs can be replaced in a simple manner. It is also possible to use working members with teeth or foils of different execution next to each other.



   Fig. 2 shows the arrangement, shown by way of example, of the rotary drill bit according to the present invention and mounted on a chimney boring apparatus. ore. To simplify the drawing, only the head of a drilling rig of this type is shown which is pulled with the aid of a strong cable. It can be seen from the drawing that, on the head of the drilling rig, are arranged three drill rings which can turn around their own axis, while the control shafts of the drill rings can turn around the same axis of the drill. chimney drilling rig. It is only on the knurled crown which is in the left part of the drawing that the way in which the teeth or foils of the working organs are executed is represented.

   It can be seen from the representation of the drawing that five annular working members have been mounted on the rotating shaft.



   By difference with the execution of the shaft and the working members shown in fig. 1, the shaft can also be executed so as to have edges, for example so as to be hexagonal. With a corresponding execution of the working members, one could then dispense with the use of keys or similar members.


    

Claims (1)

RESUME Couronne foreuse à molettes, caractérisée par le fait que les organes travaillants de la couronne foreuse sont disposés, sur une pièce de base pouvant être entraînée dans un mouvement de rotation, de façon à <Desc/Clms Page number 3> pouvoir être emmanchés sur cette pièce et fixés de façon amovible. ABSTRACT Knurled drilling crown, characterized in that the working members of the drilling crown are arranged, on a base part which can be driven in a rotational movement, so as to <Desc / Clms Page number 3> be able to be fitted onto this part and fixed in a removable manner. Suivant des formes d'exécution : a. Les dents ou fleurets servant d'outil sont disposés de fagon fixe sur des pièces individuelles annulaires, pouvant être emmanchées sur la pièce de base,, et les organes travaillants exécutés de cette façon ont un diamètre intérieur qui diffère aussi peu l'un de l'autre que l'on veut et les portées, formant siège pour les organes travaillants, sur la pièce de base sont en gradins. b. Une bague de Seeger sert d'organe de fixation et il est prévu un talon pour servir de butée. According to the embodiments: a. The teeth or drill bits serving as a tool are fixedly arranged on individual annular pieces, which can be fitted onto the base piece, and the working members executed in this way have an internal diameter which also differs little from one. 'other than you want and the staves, forming a seat for the working organs, on the base part are in steps. b. A Seeger ring serves as a fixing member and a heel is provided to serve as a stop. En annexe :2:dessins. In annex: 2: drawings.
BE530052D BE530052A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE530052A true BE530052A (en)

Family

ID=162828

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE530052D BE530052A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE530052A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4040493A (en) * 1976-05-13 1977-08-09 Dresser Industries, Inc. Rock boring cutter with thread-on replaceable cutting element

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4040493A (en) * 1976-05-13 1977-08-09 Dresser Industries, Inc. Rock boring cutter with thread-on replaceable cutting element

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CN1043856C (en) Chuck
FR2560101A1 (en) TIGHTENING CHUCK FOR A PERCUSSION DRILLING TOOL
WO1996005407A1 (en) Diamond drill
FR2872071A1 (en) DEVICE HAVING A TORQUE LIMITATION UNIT
WO1998027311A1 (en) Drilling and/or coring tool
JPH10502299A (en) Resin grip boot for chuck
FR2618324A1 (en) HANDPIECE FOR DENTAL USE WITHOUT CHUCK
FR2695341A1 (en) Device for supplying a fluid to a machining tool.
CA1116591A (en) Earth boring apparatus
FR2366437A1 (en) DRILLING TREPAN FOR SOFT TRAINING
US7722300B1 (en) Chuck with internal geared tightening mechanism
FR2543034A1 (en) PERCUSSION DRILL CHUCK
BE530052A (en)
FR2465468A1 (en) DENTAL TOOL AND ITS TOOL HOLDER
EP1072338B1 (en) Rivet removing tool and process
FR2645056A1 (en) Tool-carrying chuck for equipping a machine with two directions of rotation
FR2961730A3 (en) Combined drill chuck has base body, which is adapted to be connected with drive shaft, where housing is provided, which is guided such that it rotates coaxially but does not move axially with respect to base body
FR2742177A1 (en) Attachment for small diameter drills for inserting posts or rods in foundations
US20040154438A1 (en) Device to extract broken fasteners embedded in a workpiece
FR2703902A1 (en) Counter-angle head for endodontic instrument.
FR2684583A1 (en) CONICAL ALESOIR.
FR2501775A1 (en) PERCUSSION BIT FOR BORING
FR2533475A1 (en) STRAWBERRY ALESER
FR2549405A1 (en) FRONTAL TRAINING TOC FOR LAPS
FR2559316A1 (en) Ground loosening mechanism for cable laying