BE529048A - - Google Patents

Info

Publication number
BE529048A
BE529048A BE529048DA BE529048A BE 529048 A BE529048 A BE 529048A BE 529048D A BE529048D A BE 529048DA BE 529048 A BE529048 A BE 529048A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
container
liquid
bell
milk
bottle
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE529048A publication Critical patent/BE529048A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A23FOODS OR FOODSTUFFS; TREATMENT THEREOF, NOT COVERED BY OTHER CLASSES
    • A23CDAIRY PRODUCTS, e.g. MILK, BUTTER OR CHEESE; MILK OR CHEESE SUBSTITUTES; MAKING THEREOF
    • A23C3/00Preservation of milk or milk preparations
    • A23C3/005Storing or packaging in a vacuum or in inert or sterile gaseous atmosphere

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Food Science & Technology (AREA)
  • Polymers & Plastics (AREA)
  • Food Preservation Except Freezing, Refrigeration, And Drying (AREA)
  • Dairy Products (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention concerne un procédé de stabilisation du   l@it   et de certains produits qui en dérivent, un dispositif destiné à la mi- se en oeuvre des phases du procédé et une installation comprenant ce dispo- si tif. Le procédé est réalisé par des moyens physiques, sans addition d'a- gent de conservation. 



   Le terme de "stabilisation" employé ici indique que le lait trai- té peut être tenu en bon état pendant une longue période de temps sans, modi- fication résultante de ses caractéristiques   organoleptiques   et sans perte de valeur nutritive, comme c'est également le cas des produits dérivés sus- mentionnés. 



   Dans son état normal, le lait est normalement contaminé par des micro-organismes dont l'action provoque une augmentation de l'acidité qui fait finalement tourner lelait et lerend impropre à la consommation normale. 



   La pasteurisation, universelement connue et largement employée, détruit avec succès les formes végétatives des germes existant dans le lait, mais n'a pas d'effet sur les spores qui, en se développant, reproduisent la flore microbienne initiale. Bien qu'il soit vrai que ce procédé de pas- teurisation détruit certains germes pathogènes qui rendent le lait dange- reux à consommer, ce traitement ne contrecarre pas son acidification et l'impropriété conséquente à la consommation normale. 



   Pour éviter la perte de grandes quantités de lait, spécialement pendant les mois d'été, la stérilisation à haute température a été tentée, mais ce procédé présente l'inconvénient de donner au lait un goût de "brûlé" désagréable, car l'emploi du chauffage à haute température brûle la lactose et, en   meme   temps,il donne au lait une couleur foncée. Il s'ensuivit que certains consommateurs ont rejeté le lait dit stérilisé. 



   Toutefois, lorsque l'opération de la stérilisation est précédée d'un processus d'ébullition à une température plus basse et sous pression réduite, le lait ne prend pas le goût de brûlé ni ne fonce en couleur après le traitement; il peut être gardé avec sécurité ou emmagasiné pendant longtemps sans nécessiter de réfrigération. 



   Cette opération doit être essentiellement économique, de manière à éviter l'accroissement des prix au consommateur d'un tel alimenta populaire et de vente généralisée; de mené, il doit pouvoir être réalisé sans équipement coûteux et sans équipement à manoeuvre compliquée pour assurer une production rapide et à grande   échelle,   qui sert à éviter la perte de produit en cours d'emmagasinage et en attendant le traitement. 



   En outre, le procédé d'exploitation doit être de l'espèce permettant l'emploi de récipients à rendre,car   les -  récipients à jeter sont bien trop couteux par comparaison avec leur contenu. Parmi les récipients envisagés, la bouteille de verre doit avoir la préférence car les   consom-   mateurs s'opposent aux récipients métalliques; les consommateurs désirent généralement que le produit puisse être observé directement dans sa forme et ses aspects habituels. 



   La présente invention écarte toutes ces difficultés et inconvénients   susindiqués   et la nature de la solution trouvée est telle qu'elle est applicable avec d'excellents résultats non seulement au lait, mais également à certains de ses dérivés, tels que la crème, et également à des produits composés tels que le café au lait ou le thé au lait, produits qui sont stabilisés pour longtemps, ce qui rend possible leur emmagasinage et leur transport sans emploi ou nécessité de réfrigération, tout en maintenant leurs qualités nutritives et leurs caractéristiques   organoleptiques.   



   Le procédé considéré dans son ensemble comprend un procédé nouveau et distinct et un dispositif qui permet la mise en oeuvre des phases fondamentales de l'opération. 



   Un des buts de l'invention est donc un procédé de stabilisation 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 du lait qui, stabilisé, dure longtemps sans nécessiter de réfrigération tout en gardant toutes ses qualités nutritives et ses caractéristiques organoleptiques. 



   Un autre but de l'invention est un procédé de stabilisation   'du.   lait contenu dans des récipients du type à rendre pour resservir, lait qui, stabilisé, est apte à résister à un long emmagasinage à la température ordinaire sans perdre ses qualités nutritives ou sans altération de ses caractéristiques organoleptiques. 



   Un autre but de l'invention est un procédé de stabilisation de crème (crème de lait) en vue de maintenir intactes toutes ses caractéristiques pendant une longue période de temps sans nécessiter de réfrigération. 



   Un autre but encore est un procédé de stabilisation de la préparation combinée de café et de lait, ou de thé et de lait, contenue dans des récipients à rendre, en vue de maintenir leurs qualités nutritives et leurs caractéristiques   orgmoleptiques.,   y compris l'arôme caractéristique des produits ajoutés au lait. 



   Un autre but de la présente invention est un dispositif destiné à la mise en oeuvre d'une des phases du procédé de stabilisation du lait et de ses dérivés susmentionnés. 



   Un but final de la présente invention est une installation adéquate servant à la production industrielle de lait stabilisé,de même que de certains de ses dérivés stabilisés, contenus dans des récipients à rendre pour resservir, installation qui comprend, outre les dispositifs qui sont communément connus et utilisés dans les industries laitières, un dispositif apte à agir sur les récipients de manière à mettre en oeuvre une des phases du processus de stabilisation du contenu. 



   Des détails de tous ces buts sont exposés ci-dessous. 



   En ce qui concerne le procédé général, il faut observer qu'il comprend, en tant que phase fondamentale, l'ébullition des liquides à basse température et à pression réduite, effectuée en les soumettant au processus après qu'ils ont été d'abord placés dans leurs récipients finaux qui sont du type à rendre pour resservir. 



   Le processus de mise en oeuvre du procédé général est le suivant: 
Le lait (ou un de ses produits dérivés liquides susmentionnés) , alors qu'il se trouve à une température inférieure à celle de son point d'ébullition à pression normale, est placé dans un récipient à rendre pour resservir et dans lequel le produit doit.'être livré au consommateur ultime, et qui est pourvu d'un dispositif destiné à le fermer hermétiquement; un vide est créé à l'intérieur du récipient jusqu'à ce que le liquide atteigne l'état d'ébullition et il est maintenu dans cet état pendant quelques secondes; tout en restant soumis au vide, le récipient est hermétiquement fermé,sans permettre à l'air d'y pénétrer;

   finalement, le récipient hermétiquement fermé est soumis à l'action de la chaleur à une température et pendant la période de temps nécessaire pour assurer la stérilisation de son contenu. 



   Un des avantages du procédé mis en oeuvre de la manière décrite est que l'opération de la stérilisation est effectuée par une action sur le récipient définitif du produit, rendant ainsi non nécessaire un transvasement du produit avec un risque conséquent de nouvelle contamination. 



   Le produit ainsi obtenu n'a pas un goût de "lait bouilli Ilcar l'ébullition initiale est provoquée à basse température; il n'a pas non plus un goût de "brûlé", car l'ébullition ou le processus d'ébullition à basse température expulse tous les gaz, s'il en est de dissous dans le lait, qui peuvent se comporter en agents oxydants pendant la période subséquente du chauffage en vue de la stérilisationo 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 
Du fait de tout cela, il est possible de soumettre à ce pro-   c@ssus,   un produit aussi sensible que la crème (la crème de lait), car, dans les conditions de mise en oeuvre ainsi obtenues, elle résiste aux hau- tes températures nécessaires à assurer sa stérilisation, sans subir aucune altération qui puisse compromettre sa qualité ou modifier ses caractéristi- ques.

   La même considération est vraie dans le cas de combinaisons telles que le café au lait ou le thé au lait qui gardent, dans chaque cas, leurs   arômes typiques.   



   L'ébullition ou l'opération d'ébullition à laquelle il a été fait référence, est possible à une température très basse ; par exemple il est possible de l'exécuter alors que le lait est à la température de 5  C et qu'il a été transvasé directement des réservoirs d'emmagasinage dans les récipients; à cette température, le lait entre en ébullition lorsque le de- gré de vide est tel que la pression à l'intérieur du récipient est amenée   à 5 ,5 millimètres (manomètre à mercure). o   
Toutefois, il n'est p as nécessaire de conduire l'opération à une température aussi basse et il est conseillé de la conduire à des températures comprises entre 40 C et 65 C.

   Pour cet intervalle de températures, l'ébullition du lait est provoquée à des pressions plus élevées, ce qui facilite l'opérationo Par exemple, si le lait est à 46 C, il bout lorsque la pression à l'intérieur du réservoir est amenée à 76 millimètres (manomètre à mercure). 



   D'autres détails du procédé sont exposés dans les exemples suivants : Premier exemple 
Du lait de vache d'une acidité de 0 ,13 pour cent fut chauffé à une température de 46 C et ensuite placé dans une bouteille de verre; lorsque la pression a été amenée à 76 millimètres (manomètre à mercure) , le lait y contenu se mit à bouillir et la bouteille fut hermétiquement-fermée; immédiatement après cela, la bouteille fut placée dans un autoclave où elle fut chauffée à une température de 120 C (2 atmosphères de pression ) pendant une période de six minutes; la bouteille fut alors ôtée de l'autoclave et laissée à refroidir graduellement, sans réfrigération. 



   Après avoir été tenue pendant dix semaines à température ordinaire dont la moyenne était de 25 C, la bouteille fut ouverte et une analyse fut faite de son contenuo 
L'analyse montra que le lait était en excellent état de conservation ; il n'avait pas un goût de brûlé et ses caractéristiques organoleptiques étaient celles du même lait dans son état cru. Son acidité avait diminué à 0,12 pour cent. 



   Les essais bactériologiques prouvèrent que le lait était stérile. 



   Les mêmes résultats furent obtenus lorsque le lait a été homogénéisé avant de subir le chauffage à basse température qui est la phase initiale du processus. 



  Deuxième   exemple   
De la crème d'une   acidité,   de 0,12 pour cent provenant du lait de vache, fut chauffée à 46 C et ensuite placée dans une bouteille de verre d'une capacité d'un litre; un vide fut créé dans la bouteille jusqu'à ce que l'ébullition de son contenu fût provoquée, ce qui eut lieu lorsque la pression fut amenée à 74 millimètres (manomètre à mercure) et l'on poursuivit l'ébullition pendant trois secondes ; après cela, la bouteille fut hermétiquement fermée; immédiatement après cela, la bouteille fut placée dans un autoclave où elle fut chauffée à une température de   120 C   (2 atmosphères de pression ) pendant six minutes ; la bouteille de crème fut alors ôtée de l'autoclave et laissée à refroidir   graduellement.   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Lorsque la crème de lait de vache est tenue à une température de 46 C, elle devient fluide de manière marquante, ce qui permet d'obtenir une ébullition douce et égale et ce qui facilite l'exécution de cette phase du processus. 



   Après avoir laissé la crème traitée comme il est dit ci-dessus dans sa bouteille de verre à la température ordinaire pendant une période de dix semaines, elle fut soumise à l'analyse et il fut constaté qu'elle était dans un état excellent de conservation. 



   Pour l'exploitation industrielle, il est avantageux de traiter la crème dans de grands récipients en vue de son emploi éventuel pour la production du beurre frais. 



   Comme cette crème est stérile, il n'est pas nécessaire de la pasteuriser avant l'infusion des agents de fermentation pour la production du beurre; le mûrissage de la crème est provoqué dans des conditions très favorables, car les germes qui contrecarrent le processus ne sont pas présents. Le beurre préparé avec cette crème a un goût et une odeur agréables. 



    Troisième exemple.   



   Le café au lait en tant que produit combiné (7 parties de lait et 3 parties d'une forte préparation de café noir) et aussi le thé au lait (2 parties de lait et 8 parties d'une forte préparation de thé), traités de la manière indiquée dans le premier exemple ci-dessus restèrent parfaitement stabilisés après dix semaines de séjour, dans leurs récipients, à la température ordinaire. Lorsque, après la fin de cette période, les bouteilles furent ouvertes, les arômes caractéristiques du café et du thé, respectivement, étaient clairement perceptibles et discernables, l'état de conservation des produits était excellent. 



   Le dispositif qui rend possible l'exécution, à basse température, de la phase de l'ébullition du processus, les liquides étant déjà mis dans leurs récipients définitifs, est celui qui est représenté en section .dans le dessin annexé. 



   Le dispositif mentionné comprend une cloche a qui peut être placée sur. et au-dessus de'l'orifice d'une bouteille b et ajustée à la surface extérieure du goulot; cette cloche comporte un tube cylindrique 1 dont l'extrémité supérieure est fermée d'un fond 2, tandis que son extrémité inférieure est ouverte et bordée d'une bande élastique 3 qui la ceinture ; dans son dessus, le couvercle 2 comporte un trou par lequel une ti-   ge ronde 4 peut coulisser dans la direction axiale du tube 1 ; pourassurer   la fermeture hermétique de l'espace libre circonvoisin de la tige 4, un bourrage 5 est prévu et peut être comprimé par un presse-bourrage 6 ;

     àl'extrémité intérieure de la tige 4 est attaché un mandrin 7 destiné à exé-     cuter   la fermeture de la bouteille b par une capsule 8 tenue dans le mandrin à l'aide de pinces à ressort 9; au repos, dans sa position inactive, le mandrin est disposé de manière que la capsule soit alignée- sur le goulot de la bouteille, mais dans une position élevée, de manière à ne pas gener l'extraction de l'air de l'intérieur de la bouteille. 



   Le tube 1 comporte une ouverture ou sortie latérale 10 pour laquelle est établie la connexion avec un appareil aspirant destiné à créer le vide. 



   Dais la mise en oeuvre du procédé, comme le détermine la présente invention, le dispositif qui vient d'être décrit est employé de la manière suivantes 
Une fois que la bouteille est remplie du liquide maintenu à la température désirée, elle est placée en alignement axial avec la   cloche   qui est baissée jusqu'à ce que la bande élastique 3 agisse pour la fermer hermétiquement par la pression sur la surface extérieure de la bouteille à l'endroit de la partie de son goulot qui va en s'évasant; un vide est créé 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 en aspirant l'air par la sortie 10 et cette opération est poursuivie jusqu'à   @     @ue   la pression à l'intérieur de la bouteille soit égale à la tension de la vapeur saturée de son contenu liquide à leur température du moment;

   lors- qu'on arrive à ce point de pression, le contenu liquide de la bouteille se   mst   à bouillir; la tige 4 entre en action, coulissant vers le bas jusqu'à ce qu'elle force la capsule 8 à fermer hermétiquement l'orifice de la bou- teille, le vide à l'intérieur de la cloche à est alors annule et la bouteil- le, ayant été hermétiquement fermée dans le vide, est ôtée et subit l'opéra- tion de la stérilisation. La durée totale du temps requis pour l'opération qui implique l'bullition du liquide, et la fermeture et l'enlèvement de la bouteille est d'environ dix secondes. 



   Le mouvement énergique du liquide, produit par son ébullition, contribue à l'élimination complète des gaz oxydants présents dans le lait, qui, autrement seraient restés et auraient été la cause dê la combustion de la lactose pendant l'opération subséquente de la stérilisation. 



   Il est entendu que, en pratique, le dispositif décrit ci-dessus est adéquatement porté et pourvu de tous les dispositifs nécessaires pour exécuter les diverses opérations et mouvements utiles à la mise en oeuvre du procédé pour la mise en oeuvre duquel il a été créé. 



   Ces dispositifs ne sont pas représentés ici, car ils concernent des agencements mécaniques communément connus qui ne présentent pas de difficultés. 



   Pour l'exploitation industrielle du procédé que comprend la présente invention, il est nécessaire d'installer des équipements qui comprennent plusieurs dispositifs tels que celui qui   aété   ici décrit,pour qu'il soit possible de traiter plusieurs bouteilles en même temps,
Ces équipements doivent généralement faire partie d'une installation,dans chaque cas, du type général employé dans l'industrie laitière et une telle installation doit généralement comprendre des réservoirs d'emmagasinage courants, des pompes de circulation de liquides et des équipements destinés à chauffer à des températures réglées; tous ces dispositifs sont adéquatement complétés par le dispositif qui est ici décrit en détail et qui convient à la mise en oeuvre de la phase fondamentale du procédé. 



  Une telle installation doit aussi comprendre un dispositif destiné à chauffer les récipients au point où la stérilisation de leur contenu est assurée,mais aucun dispositif spécial destiné à exécuter cela n'est ici représenté ou décrit, car il peut être un quelconque de ceux qui sont connus dans l'industrie. 



   Il faut faire observer que tout obturateur de bouteille connu, apte à réaliser la fermeture hermétique du récipient, peut être substitué à la capsule mentionnée dans la description du dispositif; dans ce cas, le mandrin de fermeture doit être adapté au couvercle choisi. 



   De même, dans un but pratique, des récipients métalliques de grand volume peuvent être employés pour les produits laitiers destinés à de grands consommateurs, tels que les hôpitaux, les restaurants, etc. dans ce cas, le dispositif destiné à exécuter, sous le vide, l'ébullition et la fermeture de la bouteille doit avoir les dimensionset la forme appropriées aux récipients en question. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to a process for stabilizing l @ it and certain products derived therefrom, a device intended for carrying out the phases of the process and an installation comprising this device. The process is carried out by physical means, without the addition of preservative.



   The term "stabilization" used herein indicates that the processed milk can be kept in good condition for a long period of time without any resulting change in its organoleptic characteristics and without loss of nutritional value, as is also the case. case of the above-mentioned derivative products.



   In its normal state, milk is normally contaminated with microorganisms, the action of which causes an increase in acidity which ultimately makes the milk turn sour and unsuitable for normal consumption.



   Pasteurization, universally known and widely used, successfully destroys the vegetative forms of germs existing in milk, but has no effect on the spores which, when developing, reproduce the initial microbial flora. Although it is true that this process of pasteurization destroys certain pathogenic germs which make milk dangerous to consume, this treatment does not counteract its acidification and the impropriety resulting from normal consumption.



   To avoid the loss of large quantities of milk, especially during the summer months, high temperature sterilization has been attempted, but this process has the disadvantage of giving the milk an unpleasant "burnt" taste, since the use heating at high temperature burns the lactose and at the same time it gives the milk a dark color. As a result, some consumers rejected the so-called sterilized milk.



   However, when the sterilization process is preceded by a process of boiling at a lower temperature and under reduced pressure, the milk does not take on a burnt taste or darken in color after processing; it can be kept securely or stored for a long time without needing refrigeration.



   This operation must be essentially economical, so as to avoid the increase in the prices to the consumer of such popular food and of general sale; However, it must be possible to carry out without expensive equipment and without complicated operating equipment to ensure rapid and large-scale production, which serves to avoid the loss of product during storage and while awaiting processing.



   In addition, the operating process must be of the kind allowing the use of returnable containers, because the - disposable containers are far too expensive compared to their content. Among the envisaged receptacles, the glass bottle should be preferred because consumers are opposed to metallic receptacles; consumers generally want the product to be visible directly in its usual form and appearance.



   The present invention eliminates all these difficulties and drawbacks mentioned above and the nature of the solution found is such that it is applicable with excellent results not only to milk, but also to some of its derivatives, such as cream, and also to composite products such as latte or milk tea, products which are stabilized for a long time, which makes it possible to store and transport them without use or need for refrigeration, while maintaining their nutritional qualities and their organoleptic characteristics.



   The method considered as a whole comprises a new and distinct method and a device which allows the implementation of the fundamental phases of the operation.



   One of the aims of the invention is therefore a stabilization process

 <Desc / Clms Page number 2>

 milk which, stabilized, lasts a long time without requiring refrigeration while retaining all its nutritional qualities and organoleptic characteristics.



   Another object of the invention is a method of stabilizing. milk contained in containers of the type to be returned for refill, milk which, when stabilized, is able to withstand long storage at ordinary temperature without losing its nutritional qualities or without altering its organoleptic characteristics.



   Another object of the invention is a method of stabilizing cream (milk cream) with a view to maintaining intact all its characteristics for a long period of time without requiring refrigeration.



   Yet another object is a method of stabilizing the combined preparation of coffee and milk, or tea and milk, contained in returnable containers, with a view to maintaining their nutritional qualities and orgmoleptic characteristics, including the characteristic aroma of products added to milk.



   Another aim of the present invention is a device intended for carrying out one of the phases of the process for stabilizing milk and its aforementioned derivatives.



   A final aim of the present invention is a suitable installation serving for the industrial production of stabilized milk, as well as some of its stabilized derivatives, contained in containers to be returned for refill, which installation comprises, in addition to the devices which are commonly known and used in the dairy industries, a device capable of acting on the containers so as to implement one of the phases of the content stabilization process.



   Details of all of these goals are set out below.



   As to the general process, it should be observed that it includes, as a fundamental phase, the boiling of liquids at low temperature and reduced pressure, carried out by subjecting them to the process after they have been first placed in their final receptacles which are of the return-to-serve type.



   The process for implementing the general method is as follows:
The milk (or one of its liquid derivative products mentioned above), when it is at a temperature below that of its boiling point at normal pressure, is placed in a container to be returned for refill and in which the product must . to be delivered to the ultimate consumer, and which is provided with a device intended to close it hermetically; a vacuum is created inside the container until the liquid reaches the state of boiling and it is maintained in this state for a few seconds; while remaining under vacuum, the container is hermetically closed, without allowing air to enter;

   finally, the hermetically sealed container is subjected to the action of heat at a temperature and for the period of time necessary to ensure sterilization of its contents.



   One of the advantages of the process implemented in the manner described is that the sterilization operation is carried out by acting on the final container of the product, thus making it unnecessary to transfer the product with a consequent risk of new contamination.



   The product thus obtained does not taste like "boiled milk Il because the initial boiling is caused at low temperature, nor does it taste" burnt "because the boiling or process of boiling at low temperature. low temperature expels all gases, if any dissolved in milk, which may act as oxidizing agents during the subsequent period of heating for sterilization

 <Desc / Clms Page number 3>

 
As a result of all this, it is possible to submit to this process a product as sensitive as cream (milk cream), because, under the processing conditions thus obtained, it withstands high temperatures. the temperatures necessary to ensure its sterilization, without undergoing any alteration which could compromise its quality or modify its characteristics.

   The same consideration is true in the case of combinations such as café au lait or tea with milk which in each case retain their typical aromas.



   The boiling, or the boiling operation referred to, is possible at a very low temperature; for example it is possible to perform it while the milk is at a temperature of 5 C and that it has been transferred directly from the storage tanks into the containers; at this temperature the milk boils when the degree of vacuum is such that the pressure inside the container is brought to 5.5 millimeters (mercury manometer). o
However, it is not necessary to carry out the operation at such a low temperature and it is advisable to carry it out at temperatures between 40 C and 65 C.

   For this temperature range, the boiling of the milk is caused at higher pressures, which facilitates the operationo For example, if the milk is at 46 C, it boils when the pressure inside the tank is brought to 76 millimeters (mercury manometer).



   Further details of the process are set out in the following examples: First example
Cow's milk with an acidity of 0.13 percent was heated to a temperature of 46 C and then placed in a glass bottle; when the pressure was brought to 76 millimeters (mercury manometer), the milk contained therein began to boil and the bottle was hermetically sealed; immediately thereafter, the bottle was placed in an autoclave where it was heated to a temperature of 120 C (2 atmospheres of pressure) for a period of six minutes; the bottle was then removed from the autoclave and allowed to cool gradually, without refrigeration.



   After being held for ten weeks at room temperature averaging 25 ° C, the bottle was opened and an analysis was made of its contents.
Analysis showed that the milk was in excellent condition; it did not have a burnt taste and its organoleptic characteristics were those of the same milk in its raw state. Its acidity had decreased to 0.12 percent.



   Bacteriological tests proved that the milk was sterile.



   The same results were obtained when the milk was homogenized before undergoing the low temperature heating which is the initial phase of the process.



  Second example
Cream of 0.12 percent acidity derived from cow's milk was heated to 46 C and then placed in a glass bottle with a capacity of one liter; a vacuum was created in the bottle until the boiling of its contents was caused, which took place when the pressure was brought to 74 millimeters (mercury manometer) and the boiling was continued for three seconds; after that the bottle was hermetically sealed; immediately thereafter, the bottle was placed in an autoclave where it was heated to a temperature of 120 C (2 atmospheres of pressure) for six minutes; the cream bottle was then removed from the autoclave and allowed to cool gradually.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   When the cow's milk cream is held at a temperature of 46 C, it becomes markedly fluid, allowing a smooth and even boil to be achieved and making this phase of the process easier to perform.



   After leaving the cream treated as above in its glass bottle at room temperature for a period of ten weeks, it was submitted for analysis and it was found to be in an excellent state of preservation. .



   For industrial exploitation, it is advantageous to process the cream in large containers with a view to its possible use for the production of fresh butter.



   As this cream is sterile, it is not necessary to pasteurize it before the infusion of the fermentation agents for the production of butter; the ripening of the cream is caused under very favorable conditions, because the germs that thwart the process are not present. Butter prepared with this cream has a pleasant taste and smell.



    Third example.



   Coffee with milk as a combined product (7 parts of milk and 3 parts of a strong preparation of black coffee) and also tea with milk (2 parts of milk and 8 parts of a strong preparation of tea), processed in the manner indicated in the first example above remained perfectly stabilized after ten weeks of stay, in their containers, at room temperature. When, after the end of this period, the bottles were opened, the characteristic aromas of coffee and tea, respectively, were clearly noticeable and discernible, the state of preservation of the products was excellent.



   The device which makes it possible to carry out, at low temperature, the boiling phase of the process, the liquids having already been placed in their final containers, is that which is shown in section in the accompanying drawing.



   The mentioned device includes a bell which can be placed on. and above the orifice of a bottle b and fitted to the outer surface of the neck; this bell comprises a cylindrical tube 1, the upper end of which is closed with a bottom 2, while its lower end is open and bordered by an elastic band 3 which surrounds it; in its top, the cover 2 has a hole through which a round rod 4 can slide in the axial direction of the tube 1; to ensure the hermetic closure of the surrounding free space of the rod 4, a stuffing 5 is provided and can be compressed by a stuffing press 6;

     to the inner end of the rod 4 is attached a mandrel 7 intended to effect the closing of the bottle b by a cap 8 held in the mandrel by means of spring clips 9; at rest, in its inactive position, the mandrel is arranged so that the capsule is aligned with the neck of the bottle, but in a raised position, so as not to interfere with the extraction of air from the inside from the bottle.



   The tube 1 has a lateral opening or outlet 10 for which the connection is established with a suction device intended to create the vacuum.



   In the implementation of the method, as determined by the present invention, the device which has just been described is employed in the following manner
Once the bottle is filled with the liquid maintained at the desired temperature, it is placed in axial alignment with the bell which is lowered until the elastic band 3 acts to seal it by pressure on the outer surface of the bottle. bottle at the place of the part of its neck which widens; a vacuum is created

 <Desc / Clms Page number 5>

 by sucking air through outlet 10 and this operation is continued until the pressure inside the bottle is equal to the pressure of the saturated vapor of its liquid contents at their current temperature;

   when this pressure point is reached, the liquid contents of the bottle begin to boil; the rod 4 comes into action, sliding downwards until it forces the capsule 8 to hermetically close the opening of the bottle, the vacuum inside the bell is then canceled and the bottle - the, having been hermetically sealed in a vacuum, is removed and undergoes the operation of sterilization. The total length of time required for the operation which involves boiling the liquid, and closing and removing the bottle is approximately ten seconds.



   The vigorous movement of the liquid, produced by its boiling, contributes to the complete elimination of the oxidizing gases present in the milk, which otherwise would have remained and would have been the cause of the combustion of the lactose during the subsequent sterilization process.



   It is understood that, in practice, the device described above is suitably worn and provided with all the devices necessary to perform the various operations and movements useful for the implementation of the method for the implementation of which it was created.



   These devices are not represented here, because they relate to commonly known mechanical arrangements which do not present any difficulties.



   For the industrial exploitation of the process that comprises the present invention, it is necessary to install equipment which includes several devices such as the one described here, so that it is possible to treat several bottles at the same time,
Such equipment should generally be part of an installation, in each case of the general type employed in the dairy industry and such an installation should generally include common storage tanks, pumps for circulating liquids and equipment intended for heating. at controlled temperatures; all these devices are suitably completed by the device which is described here in detail and which is suitable for implementing the fundamental phase of the process.



  Such an installation should also include a device for heating the containers to the point where sterilization of their contents is ensured, but no special device intended to perform this is here shown or described, since it can be any of those which are known in the industry.



   It should be noted that any known bottle stopper, able to achieve the hermetic closure of the container, can be substituted for the cap mentioned in the description of the device; in this case, the closing mandrel must be adapted to the chosen cover.



   Likewise, for practical purposes, large volume metal containers can be employed for dairy products intended for large consumers, such as hospitals, restaurants, etc. in this case, the device intended to carry out, under vacuum, the boiling and the closing of the bottle must have the dimensions and the shape appropriate to the containers in question.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS., 1.- Procédé de stabilisation du lait et de certains de ses dérivés liquides, caractérisé en ce qu'il consiste à mettre le liquide dans son récipient final alors qu'il est à une température inférieure à celle de son point d'ébullition à pression normale, à créer un vide à l'intérieur de ce récipient jusqu'à ce que l'ébullition du contenu à basse température soit obtenue, à fermer hermétiquement le récipient sans permettre à l'air d'y pénétrer et à soumettre le récipient à l'action de la chaleur jusqu'à <Desc/Clms Page number 6> ce que la stérilisation de son contenu soit assuréeo 2. CLAIMS., 1.- Process for stabilizing milk and some of its liquid derivatives, characterized in that it consists in placing the liquid in its final container while it is at a temperature below that of its boiling point under pressure normal, creating a vacuum inside this container until the contents boil at a low temperature, sealing the container tightly without allowing air to enter it and subjecting the container to heat action up <Desc / Clms Page number 6> that the sterilization of its contents is ensured o 2. - Procédé de stabilisation du lait et de certains de ses dérivés liquides, caractérisé en ce qu'il consiste à chauffer le liquide à une température inférieure à celle de son point d'ébullition à la pression normale, à mettre le liquide préchauffé dans son récipient final, à créer un vide à l'intérieur de ce récipient jusqu'à ce que l'ébullition de son contenu à basse température soit obtenue, à fermer hermétiquement le récipient sans permettre à l'air d'y pénétrer et à soumettre le récipient à l'action de la'chaleur jusqu'à ce que la stérilisation de son contenu soit assurée. - Process for stabilizing milk and some of its liquid derivatives, characterized in that it consists in heating the liquid to a temperature below that of its boiling point at normal pressure, in putting the preheated liquid in its container final, to create a vacuum inside this container until the boiling of its contents at low temperature is obtained, to hermetically seal the container without allowing air to enter it and to subject the container to the action of heat until sterilization of its contents is ensured. 3.- Procédé de stabilisation du lait et de certains de ses dérivés liquides selon la revendication 1, caractérisé en ce qu'il consiste à chauffer le liquide à une température comprise entre 40 et 65 degrés centigrades, à mettre le liquide préchauffé dans un récipient du type à rendre pour resservir, à créer un vide à l'intérieur du récipient jusqu'à obtention de l'ébullition du liquide à sa température du moment, à fermer hermétiquement le récipient sans permettre l'entrée de l'air, et à soumettre le récipient à l'action de la chaleur jusqu'à ce que la stérilisation de son contenu soit assurée. 3.- A method of stabilizing milk and some of its liquid derivatives according to claim 1, characterized in that it consists in heating the liquid to a temperature between 40 and 65 degrees centigrade, in putting the preheated liquid in a container of the type to be returned to serve again, to create a vacuum inside the container until the liquid boils at its current temperature, to hermetically close the container without allowing the entry of air, and to subjecting the container to the action of heat until sterilization of its contents is assured. 4. - Procédé de stabilisation du lait et de certains de ses dérivés liquides selon la revendication 1, caractérisé en ce qu'il consiste à chauffer le liquide à une température de 50 C, à mettre le liquide préchauffé dans un récipient du type à rendre pour resservir, à créer un vide dans le récipient jusqu'à obtenir l'ébullition du liquide à sa température du moment, à maintenir le liquide dans un état d'ébullition pendant une courte durée, à fermer hermétiquement le récipient sans permettre l'entrée de l'air, et à soumettre le récipient à l'action de la chaleur jusqu'à ce que la stérilisation de son contenu soit assurée. 4. - Process for stabilizing milk and some of its liquid derivatives according to claim 1, characterized in that it consists in heating the liquid to a temperature of 50 C, in placing the preheated liquid in a container of the type to be returned. to serve again, to create a vacuum in the container until the liquid boils at its current temperature, to keep the liquid in a boiling state for a short time, to hermetically close the container without allowing entry air, and subjecting the container to the action of heat until sterilization of its contents is ensured. 5. - Dispositif destiné à la mise en oeuvre d'une des phases du procédé de stabilisation du lait et de certains de ses dérivés liquides, caractérisé en ce qu'il comporte une cloche apte à être ajustée sur et audessus de l'orifice et autour du goulot du récipient et pourvue d'une bande élastique qui, lorsqu'elle est pressée sur la surface extérieure du récipient, est apte à former une chambre hermétique, la cloche étant pourvue d'un tube latéral destiné à créer un vide à l'intérieur de la cloche et à l'intérieur du récipient lorsque la cloche a été passée sur le récipient et ajustée sur celui-ci, et un dispositif situé à l'intérieur de la cloche, 5. - Device intended for the implementation of one of the phases of the process for stabilizing milk and some of its liquid derivatives, characterized in that it comprises a bell adapted to be adjusted on and above the orifice and around the neck of the container and provided with an elastic band which, when pressed on the outer surface of the container, is able to form a hermetic chamber, the bell being provided with a side tube intended to create a vacuum in the container. 'inside the bell and inside the container when the bell has been passed over and fitted to the container, and a device located inside the bell, réglé de l'extérieur et apte à remplir la fonction consistant à fermer le récipient après que le vide a été créé dans ce récipient et sans permettre à l'air d'y pénétrer. regulated from the outside and capable of fulfilling the function of closing the container after a vacuum has been created in this container and without allowing air to enter it. 6. - Dispositif destiné à la mise en oeuvre d'une des phases du procédé de stabilisation du lait et de certains de ses dérivés, caractérisé en ce qu'il comporte une cloche apte à être ajustée sur et au-dessus de l'orifice et autour du goulot de la bouteille, et pourvue d'une bande élastique qui, lorsqu'elle est pressée contre la surface extérieure de la bouteille, est apte à former une chambre hermétique, un tube latéral dont la cloche est pourvue pour créer un vide à l'intérieur de la cloche et à l'intérieur de la bouteille lorsque la cloche a été passée sur la bouteille et ajustée à celle-ci, et un dispositif, situé à l'intérieur de la cloche, réglé de l'extérieur et apte à remplir la fonction qui consiste à fermer la bouteille, après que le vide a été créé dans cette bouteille et sans permettre à l'air d'y pénétrer. 6. - Device intended for the implementation of one of the phases of the process for stabilizing milk and some of its derivatives, characterized in that it comprises a bell adapted to be fitted on and above the orifice and around the neck of the bottle, and provided with an elastic band which, when pressed against the outer surface of the bottle, is able to form a hermetic chamber, a side tube with which the bell is provided to create a vacuum inside the bell and inside the bottle when the bell has been passed over and adjusted to the bottle, and a device, located inside the bell, adjusted from the outside and capable of fulfilling the function of closing the bottle, after the vacuum has been created in this bottle and without allowing air to enter it. 7. - Installation de stabilisation du lait et de certains de ses dérivés liquides selon les revendications 1 à 6, caractérisé en ce qu'elle comporte un dispositif destiné à préchauffer les liquides, un dispositif destiné à placer ces liquides dans des récipients prêts à la livraison au consommateur ultime, un dispositif destiné à créer un vide à l'intérieur des récipients jusqu'à ce que l'ébullition de leur contenu soit provoquée, à une température inférieure à celle à laquelle ils atteignent <Desc/Clms Page number 7> le point d'ébullition à la pression normale, un dispositif destiné à fermer hermétiquement les récipients sous le vide, et un dispositif destinéà stériliser le contenu liquide par l'application de la chaleur aux réci- pients. 7. - Installation for stabilizing milk and some of its liquid derivatives according to claims 1 to 6, characterized in that it comprises a device for preheating the liquids, a device for placing these liquids in receptacles ready for use. delivery to the ultimate consumer, a device intended to create a vacuum inside the receptacles until the boiling of their contents is caused, at a temperature lower than that at which they reach <Desc / Clms Page number 7> the boiling point at normal pressure, a device for hermetically sealing the containers under vacuum, and a device for sterilizing the liquid contents by applying heat to the containers.
BE529048D BE529048A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE529048A true BE529048A (en)

Family

ID=162161

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE529048D BE529048A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE529048A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA2953428C (en) Continuous process and system for pasteurizing or sterilizing food in a rigid container followed by deep vacuum sealing by rotary steam injection and fast homogeneous cooling
EP2226252B1 (en) Method and installation for continuous vacuum packing of food products
FR2750574A1 (en) PROCESS FOR TREATING WHITE LIQUID EGG
BE529048A (en)
TWM523395U (en) High pressure cold brewing tea drink device
EP3111777B1 (en) Method and system for deep-vacuum packaging of a food product without covering liquid
BE1004195A3 (en) Specialty food fresh, creamy, able to be extended, containing lactic ferments brisk and method for its preparation.
FR2561620A1 (en) High-vacuum packed aqueous food product, method of obtaining it and a device implementing the latter
EP2716162B1 (en) Process for the preparation of liquid egg white.
US2870027A (en) Process for stabilizing milk and similar products
JPS60262585A (en) Preparation of buckwheat tea
BE517915A (en)
JP4107445B2 (en) Method for producing canned oolong tea
JPS5847451A (en) Preparation of soya milk jelly
EP2066187A1 (en) Method for processing precooked consumable products
BE545946A (en)
WO1993015958A1 (en) Method and installation for packaging wet foodstuffs
CH174633A (en) Process to preserve its aroma in roasted coffee.
BE408319A (en)
FR2936934A1 (en) Non-pasteurized, ready to heat, cooking dish comprises a container made of fibers with plastic coating, a cooked food product, with no preservatives added, housed in container, and a protective film disposed partially around the container
CH331493A (en) Process for preparing condensed milk
WO2019141692A1 (en) Method for producing food products from yoghurt
OA18865A (en) Procédé de préparation de thé Ataya (chaud ou froid) à conservation de longue durée à température ambiante sans ajout d&#39;agents conservateurs
BE523172A (en)
Dearing Unfermented Grape Juice: how to Make it in the Home