BE525866A - - Google Patents

Info

Publication number
BE525866A
BE525866A BE525866DA BE525866A BE 525866 A BE525866 A BE 525866A BE 525866D A BE525866D A BE 525866DA BE 525866 A BE525866 A BE 525866A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
composition
slag
composition according
calcined
steel
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE525866A publication Critical patent/BE525866A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C21METALLURGY OF IRON
    • C21CPROCESSING OF PIG-IRON, e.g. REFINING, MANUFACTURE OF WROUGHT-IRON OR STEEL; TREATMENT IN MOLTEN STATE OF FERROUS ALLOYS
    • C21C7/00Treating molten ferrous alloys, e.g. steel, not covered by groups C21C1/00 - C21C5/00
    • C21C7/04Removing impurities by adding a treating agent
    • C21C7/06Deoxidising, e.g. killing

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Materials Engineering (AREA)
  • Metallurgy (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Refinement Of Pig-Iron, Manufacture Of Cast Iron, And Steel Manufacture Other Than In Revolving Furnaces (AREA)
  • Manufacture And Refinement Of Metals (AREA)
  • Continuous Casting (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   PROCEDE DE FABRICATION DE PIECES COULEES EN ACIER CALME. EN PARTICULIER
EN ACIER FORTEMENT ALLIE, ET COMPOSITION PRODUCTRICE DE SCORIE POUR L'
EXECUTION DU PROCEDE. 



   La présente invention a pour objet un procédé de fabrication de blocs et autres pièces en acier   calmé,   particulièrement en acier fortement allié, dans lequel après la coulée de l'acier fondu dans une forme de   cou-   lée, par exemple une coquille, la surface libre de la masse d'acier non encore solidifiée est couverte d'une couche d'agents producteurs de scorie et dans lequel est entretenu un courant électrique entre la masse d'acier et au moins une électrode dont l'extrémité inférieure plonge dans l'agent producteur de scorie au dessus de la surface métallique,

   le courant développant une puissance suffisante et étant maintenu pendant un temps suffisamment long pour   qu'il   subsiste une quantité de métal fondu dans la partie supérieure de la pièce coulée jusqu'à ce que la zone du noyau de la pièce coulée se soit solidifiée. 



   Dans le procédé de l'invention, dont le but est de tirer un meilleur parti du métal de coulée utilisé en diminuant ou en éliminant le retassement et les ségrégations dans la partie supérieure de la pièce coulée, la composition de l'agent producteur de scorie s'avère très importante. 



  La scorie doit bien recouvrir la surface du métal à la température opératoire, déterminer une transmission efficace de la chaleur, développée dans l'arc, au métal se trouvant en dessous, et   équîlivrer   les différences de température des diverses parties de la surface du bain. En outre, la scorie doit être chimiquement neutre à la température opératoire, de manière à ce que l'analyse du métal traité ne soit pas modifiée dans une mesure inadmissible. La scorie ne doit avoir aucune tendance à produire des soufflures, des porosités, des inclusions de scorie ou autres défauts dans la partie traitée de la pièce coulée. 



   La présente invention se base sur la découverte que certaines espèces de compositions productrices de scorie, avec de l'oxyde d'aluminium 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 comme constituant principal, remplissent particulièrement bien les conditions indiquées ci-dessus. Le nouveau procédé suivant l'invention se caractérise donc en ce que, comme agent producteur de scorie, une composition contient 35   à   65% d'oxyde d'aluminium, 20 à 55% de fluorure de calcium et 6 à 20% d'oxyde de magnésium. L'invention comprend également la composition donnée en soi. 



   Comme impuretés il y a lieu de considérer entre autres l'eau (libre ou combinée) et   1-'anhydride   carbonique (uni à l'oxyde alcalinoterreux). Un avantage particulier de l'agent producteur de scorie suivant l'invention réside toutefois dans le fait qu'il est relativement insensible à des teneurs modérées en ces impuretés. Dans quelques cas on peut, lorsqu'on utilise un mélange producteur de scorie contenant environ 8% de H2O   +   CO2, obtenir encore un résultat satisfaisant. En vue d'écarter le danger dune formation de soufflures ou de pores dans la partie supérieure de la pièce de coulée, on prescrit toutefois de préférence une teneur maxima tolérable d'environ 4% en H20 + CO2. 



   D'autres impuretés indésirables sont l'oxyde de fer et l'oxyde de manganèse. La teneur totale en ces oxydes (FeO + MnO) ne doit pas être plus grande que   2411--et   de préférence être inférieure à 1%. 



   La composition productrice de scorie suivant l'invention peut, à côté des constituants donnés plus haut, contenir aussi de 1*oxyde de calcium ou de la silice (SiO2) ou les deux à la fois, la teneur en chacun de ces deux constituants ne pouvant pas être plus élevée que 10%. En règle générale, la teneur en silice ne doit pas être plus grande que 5%. Ces deux matières permettent un certain réglage des propriétés physiques de la scorie. Toutefois, dans certains cas, ces matières additionnelles et plus particulièrement la silice peuvent conférer à la scorie un caractère oxydant indésirable.

   Dans la fabrication de pièces coulées en aciers qui contiennent des teneurs relativement élevées en matières de base aisément oxydables à haute température, par exemple du carbone et du chrome, on préfère en général utiliser les compositions productrices de scorie de l'invention qui ne contiennent pas de l'oxyde de calcium et la silice ou seulement à l'état d'impuretés . 



   Gomme exemple typique d'une composition productrice de scorie suivant l'invention, on peut donner celle qui suit : 
Bauxite calcinée 50% 
Spath fluor 40% 
Magnésite calcinée 10% 
Cette composition donne des résultats remarquables dans la fabrication de pièces coulées en aciers à haute teneur en chrome, par exemple l' acier au chrome à 13% de chrome ou l'acier austénitique inoxydable au chromenickel. 



   La composition suivant l'invention a avantageusement la forme d' un mélange granuleux des constituants cités. Il est néanmoins possible de fondre ensemble à l'avance deux ou plusieurs composants (éventuellement 1' ensemble des composants) en une scorie, laquelle est refroidie et broyée ou   granulée.   



   Le cas échéant, l'agent producteur de scorie suivant l'invention peut contenir aussi d'autres matières que celles déjà citées, par exemple dl bioxyde de titane. La quantité totale de ces matières additionnelles ne dait pas être supérieure à 5%. 



   Le procédé de l'invention peut s'exécuter aussi bien avec du courant continu qu'avec du courant alternatif. L'électrode d'arc peut, comme cela est connu en soi, consister par exemple en une électrode de cuivre ou de tungstène refroidie à l'eau, ou en une électrode de carbone ou de graphite. 



  En outre, l'invention peut s'appliquer avec un avantage particulier aux 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 procédés connus dans lesquels la pièce coulée est construite progressivement en introduisant du métal d'apport dans la zone chauffée de manière continue ou par étapes, notamment par la fusion d'une ou de plusieurs électrodes fusibles ou par l'introduction de métal granuleux ou en morceaux dans le bain de scorie ou de métal au voisinage de l'électrode ou des électrodes. 



  Des procédés de ce genre font l'objet d'une description dans les brevets américains ? 2.191.479 et   2.370.467.   



   REVENDICATIONS. 



   1. Procédé de fabrication de pièces coulées en acier   calmé,   particulièrement en acier fortement allié, dans lequel après la coulée de l' acier fondu dans une forme de coulée, par exemple une coquille, la surface libre de la masse d'acier non encore solidifiée est couverte d'une couche d'un agent producteur de scorie et dans lequel est entretenu un courant électrique entre la masse d'acier et au moins une électrode dont l'extrémité inférieure plonge dans l'agent producteur de scorie au-dessus de la surface métallique, le courant développant une puissance suffisante et étant maintenu pendant un temps suffisamment long pour qu'il subsiste une certaine quantité de métal fondu dans la partie supérieure de la pièce coulée jusqu'à ce que la zone du noyau de la pièce coulée se soit solidifiée,

  caractérisé en ce qu'on utilise comme agent producteur de scorie une composition contenant 35 à 65% d'oxyde   d'aluminium,   20 à 55% de fluorure de calcium et 6 à 20% d'oxyde de magnésie.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   QUIET STEEL CAST PARTS MANUFACTURING PROCESS. IN PARTICULAR
IN STRONGLY ALLOYED STEEL, AND SCORIE-PRODUCING COMPOSITION FOR THE
EXECUTION OF THE PROCESS.



   The present invention relates to a method of manufacturing blocks and other parts of calmed steel, particularly of high alloy steel, in which after casting the molten steel into a cast form, for example a shell, the surface free of the mass of steel not yet solidified is covered with a layer of slag-producing agents and in which an electric current is maintained between the mass of steel and at least one electrode, the lower end of which is immersed in the slag producing agent above the metal surface,

   the current developing sufficient power and being maintained for a time long enough that an amount of molten metal remains in the upper part of the casting until the core area of the casting has solidified.



   In the process of the invention, the aim of which is to make better use of the casting metal used by reducing or eliminating the settling and segregation in the upper part of the casting, the composition of the slag-producing agent is very important.



  The slag must cover the surface of the metal well at the operating temperature, determine an efficient transmission of heat, developed in the arc, to the metal below, and equalize the temperature differences of the various parts of the surface of the bath. In addition, the slag should be chemically neutral at the operating temperature, so that the analysis of the treated metal is not changed to an unacceptable extent. The slag must not have any tendency to produce blisters, porosities, slag inclusions or other defects in the treated part of the casting.



   The present invention is based on the discovery that certain species of slag-producing compositions with aluminum oxide

 <Desc / Clms Page number 2>

 as main constituent, meet the conditions indicated above particularly well. The new process according to the invention is therefore characterized in that, as slag-producing agent, a composition contains 35 to 65% of aluminum oxide, 20 to 55% of calcium fluoride and 6 to 20% of oxide. magnesium. The invention also includes the composition given per se.



   As impurities it is necessary to consider among others water (free or combined) and 1-carbon dioxide (united to alkaline earth oxide). A particular advantage of the slag-producing agent according to the invention, however, lies in the fact that it is relatively insensitive to moderate contents of these impurities. In some cases, when using a slag-producing mixture containing about 8% H2O + CO2, a satisfactory result can still be obtained. In order to avoid the danger of blistering or pore formation in the upper part of the casting, however, a maximum tolerable content of about 4% H20 + CO2 is preferably prescribed.



   Other unwanted impurities are iron oxide and manganese oxide. The total content of these oxides (FeO + MnO) should not be greater than 2411 - and preferably less than 1%.



   The slag-producing composition according to the invention may, besides the constituents given above, also contain calcium oxide or silica (SiO2) or both at the same time, the content of each of these two constituents not may not be higher than 10%. As a general rule, the silica content should not be greater than 5%. These two materials allow some adjustment of the physical properties of the slag. However, in certain cases, these additional materials and more particularly the silica can give the slag an undesirable oxidizing character.

   In the manufacture of steel castings which contain relatively high contents of base materials readily oxidizable at high temperature, for example carbon and chromium, it is generally preferred to use the slag producing compositions of the invention which do not contain calcium oxide and silica or only in the form of impurities.



   As a typical example of a slag-producing composition according to the invention, the following can be given:
Calcined bauxite 50%
Fluor spar 40%
Calcined magnesite 10%
This composition gives remarkable results in the manufacture of castings of steels with a high chromium content, for example chromium steel with 13% chromium or austenitic chromium nickel steel.



   The composition according to the invention advantageously has the form of a granular mixture of the constituents mentioned. It is, however, possible to melt together in advance two or more components (possibly all of the components) into a slag, which is cooled and crushed or granulated.



   If appropriate, the slag-producing agent according to the invention may also contain other materials than those already mentioned, for example titanium dioxide. The total amount of these additional materials should not exceed 5%.



   The method of the invention can be carried out with direct current as well as with alternating current. The arc electrode may, as is known per se, consist, for example, of a water-cooled copper or tungsten electrode, or of a carbon or graphite electrode.



  In addition, the invention can be applied with particular advantage to

 <Desc / Clms Page number 3>

 known processes in which the casting is constructed gradually by introducing filler metal into the heated zone continuously or in stages, in particular by melting one or more fusible electrodes or by introducing granular metal or by pieces in the slag or metal bath in the vicinity of the electrode or electrodes.



  Processes of this kind are described in US patents? 2,191,479 and 2,370,467.



   CLAIMS.



   1. A method of producing castings of calmed steel, particularly of high alloy steel, in which after casting the molten steel into a casting form, for example a shell, the free surface of the steel mass has not yet been cast. solidified is covered with a layer of a slag-producing agent and in which an electric current is maintained between the mass of steel and at least one electrode, the lower end of which is immersed in the slag-producing agent above the metal surface, the current developing sufficient power and being maintained for a time long enough that a certain amount of molten metal remains in the upper part of the casting until the core area of the casting solidified,

  characterized in that as slag producing agent a composition containing 35 to 65% aluminum oxide, 20 to 55% calcium fluoride and 6 to 20% magnesia oxide is used.


    

Claims (1)

2. Procédé suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'on utilise comme agent producteur de scorie une composition comprenant; environ 50% de bauxite calcinée 40% de spath fluor 10% de magnésite calcinée. 2. Method according to claim 1, characterized in that a composition comprising a composition comprising; about 50% calcined bauxite 40% fluorspar 10% calcined magnesite. 3. Composition productrice de scorie, particulièrement pour l'exé- cution du procédé suivant la revendication 1, caractérisé par la composition suivante : Al2O3 35 à 65% CaF2 20 à 55% MgO 6 à 20% CaO 0 à 10% SiO2 0 à 10 4. Composition suivant la revendication 3,caractérisée en ce qu' elle contient en tout au plus environ 8%) de préférence au plus environ 4% d'anhydride carbonique et d'eau. 3. Composition producing slag, particularly for carrying out the process according to claim 1, characterized by the following composition: Al2O3 35 to 65% CaF2 20 to 55% MgO 6 to 20% CaO 0 to 10% SiO2 0 to 10 4. Composition according to Claim 3, characterized in that it contains in all at most about 8%, preferably at most about 4% carbon dioxide and water. 5.Composition suivant la revendication 49 caractérisée en ce que les composants donnés dans les revendications 3 et 4 représentent ensemble au moins 95% du poids de la composition. 5.Composition according to claim 49 characterized in that the components given in claims 3 and 4 together represent at least 95% by weight of the composition. 6. Composition suivant les revendications 3 à 5, caractérisée en ce qu'elle contient en tout au plus 2% environ, de préférence au plus 1% environ, de FeO et de MnO. 6. Composition according to claims 3 to 5, characterized in that it contains in all at most about 2%, preferably at most about 1%, of FeO and MnO. 70 Composition suivant les revendications 3 à 6., caractérisée en ce qu'elle contient au plus 5% environ de SiO2. 70 Composition according to Claims 3 to 6, characterized in that it contains at most approximately 5% of SiO2. 8. Composition suivant les revendications 3 à 7, caractérisée en ce qu'elle consiste en un mélange granuleux de bauxite calcinée, de spath fluor et de magnésite calcinée dans le rapport pondéral approximatif suivant : Bauxite calcinée 50 % <Desc/Clms Page number 4> Spath fluor 40% Magnésite calcinée 10%. 8. Composition according to claims 3 to 7, characterized in that it consists of a granular mixture of calcined bauxite, fluorspar and calcined magnesite in the following approximate weight ratio: Calcined bauxite 50% <Desc / Clms Page number 4> Fluorspar 40% Calcined magnesite 10%.
BE525866D BE525866A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE525866A true BE525866A (en)

Family

ID=160010

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE525866D BE525866A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE525866A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0004819B1 (en) Process for the production of ferrous alloys with improved mechanical properties by the use of lanthanum, and ferrous alloys obtained by this process
JP3896709B2 (en) Method of melting high cleanliness steel
BE525866A (en)
EP0905261B1 (en) Carbon steel or low alloyed steel with improved machinability and process for manufacturing said steel
JP5637081B2 (en) Mold flux for continuous casting of high Mn steel and continuous casting method
BE525865A (en)
RU2240907C1 (en) Ceramic flux for automatic welding and surfacing
RU2269578C1 (en) Rail steel melting method in electric arc furnace
FR2496696A1 (en) PULVERULENT AND CLEANING COMPOSITION FOR METALLURGICAL CONTAINER
BE390714A (en)
BE1003182A4 (en) Method for producing steel for standard use
BE547594A (en)
JPH0436775B2 (en)
CH252824A (en) Stainless steel manufacturing process.
BE505268A (en)
BE493902A (en)
BE413744A (en)
CH285853A (en) Process for the manufacture of gray cast iron parts with high mechanical resistance and part obtained by this process.
BE552201A (en)
BE549347A (en)
BE348436A (en)
FR2574433A1 (en) Process for producing a manganese steel in an electric arc furnace with basic packing, and manganese steel obtained by the said process
BE449021A (en)
BE359463A (en)
BE431132A (en)