BE525715A - - Google Patents

Info

Publication number
BE525715A
BE525715A BE525715DA BE525715A BE 525715 A BE525715 A BE 525715A BE 525715D A BE525715D A BE 525715DA BE 525715 A BE525715 A BE 525715A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
coulters
machine
lever
ground
tubes
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE525715A publication Critical patent/BE525715A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01BSOIL WORKING IN AGRICULTURE OR FORESTRY; PARTS, DETAILS, OR ACCESSORIES OF AGRICULTURAL MACHINES OR IMPLEMENTS, IN GENERAL
    • A01B45/00Machines for treating meadows or lawns, e.g. for sports grounds
    • A01B45/02Machines for treating meadows or lawns, e.g. for sports grounds for aerating

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Soil Sciences (AREA)
  • Environmental Sciences (AREA)
  • Agricultural Machines (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  MACHINE REGENERATRICE DE PRAIRIES ET   ANALOGUES   
La présente invention est relative à une machine régénératrice de prairies et analogues permettant l'aération, le binage de l'ameublissement du sol sans en détruire la flore. 



   Cette machine se compose d'un bâti rigide, dont la forme, vue de dessus,est rectangulaire et dans les côtés duquel sont axés des tubes transversaux, pouvant tourner sur leur axe, portant des socs en nombre   variable.   



  Les tubes transversaux sont jumelés entre eux à l'aide d'un système à paral-   lélogramme   déformable à amplitude réglable permettant de modifier à volonté la position angulaire des socs et, par suite, leur pénétration dans le sol. 



   Cessées sont constitués par des lames d'acier recourbées vers 1' avant et travaillant sur champ de manière à offrir le moins de résistance possible au sol et de permettre la meilleure mise en terre. 



   Les leviers de commande des socs sont tous reliés à une tige longitudinale, assurant leur manoeuvre, par l'entremise d'une fixation élastique équilibrant l'effort des socs en terre mais permettant le dégagement en arrière du ou des socs soumis à une résistance anormale telle qu'une pierre, une racine, etc. 



   La machine comporte deux roues latérales montées folles sur les manetons de manivelles extrêmes d'un des axes des tubes porte-socs, celui central de préférence, qui porte un dispositif de verrouillage maintenant lesdites roues en position de route ou permettant le relevage de la machine de la position de travail à celle de route. 



     L'une   des manivelles de roues est pourvue d'un secteur agraire facilitant le relevage de la machine et permettant, simultanément, le débourrage des socs en agissant par un système de bielles et leviers sur la tige 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 longitudinale reliant élastiquement les leviers de commande des socs pour assurer la rotation, vers l'arrière, de l'ensemble de ceux-ci. 



   Le débourrage des socs, lors de leur rotation précitée, est réalisée par des aortes de racleurs en fil d'acier fixés sur les tubes porte-socs de manière à frotter contre l'un des côtés des socs fixés sur le tube placé immédiatement en avant. 



   Le bâti de la machine comporte aussi, à l'arrière des socs, des lames horizontales disposées en Vé reposant sur le sol lorsque ladite machine est en position de travail pour raser les aspérités du terrain qui ont été tranchées verticalement par les socs. 



   Enfin, à l'arrière des lames précitées le bâti est pourvu d'une barre transversale travaillant sur champ sur le sol et ayant pour but de niveler, briser et répartir les mottes résultant du passage des socs et des lames en Vé. 



   Selon les travaux à effectuer en prairie comme en culture on peut: a) Enlever les lames en Vé ou, et, la barre niveleuse arrière; b) Remplacer la barre niveleuse par un rouleau plombeur; c) Remplacer les socs tranchants par des socs dits "canadiens" à versoir ou autres; d) Supprimer ou ajouter des socs; e) Adjoindre un semoir ou un dispositif épandeur d'engrais. 



   D'autres caractéristiques apparaîtront dans la description qui suit et en se référant aux dessins annexés à titre d'exemple indicatif mais non limitatif dans lesquels : 
La figure 1 est une vue en élévation de la machine, en position de route, coupée selon la ligne   a-a   de la figure 2; 
La figure 2 est une vue de dessus de la figure 1; 
Les figures 3 et 4 sont des vues analogues à celle de la figure 1 respectivement en position de travail et de fin de débourrage; 
La figure 5 est une vue en perspective, du côté gauche, du mécanisme central; 
La figure 6 en est une vue du côté droit; 
La figure 7 est une vue en perspective du mécanisme arrière d'accrochage de la tige d'accouplement des socs; 
La figure 8 se rapporte à une variante de tube porte-socs; 
La figure 9 montre schématiquement un mode de réalisation de type "porté". 



   En se reportant aux dessins, 1 et 2 sont les deux longerons dela machine entretoisés, d'une part, à l'avant par un tube 3 d'attelage et à l'arrière par une traverse 4 en fer cornière et, d'autre part, par des arbres 5 et un arbre 6 ce dernier s'étendant, de chaque côté hors des longerons 1 et 2, en forme de manivelles 7 et 8 sur les manetons 9 et 10 desquelles sont montées folles les roues porteuses 11 et 12. 



   Des tubes cylindriques sont montés sur les arbres 5 et 6; ceux 13 s'étendent d'un bout à l'autre et ceux 14 et   14'   sont partiels pour permettre le logement du mécanisme central qui sera décrit plus loin. 



   Les tubes 13, 14 et   14'   sont munis de pattes 15 permettant la fixation de socs 16 et de racleurs ou débourreurs 17. 



   Les socs 16, en forme de croissant, travaillent sur champ. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Les débourreurs 17, en fil d'acier, sont disposés de manière que lors du pivotement de tous les socs vers l'arrière (voir plus loin) chacun d'eux frotte contre l'un des côtés d'un soc placé devant lui. 



   Les mouvements de rotation des tubes 13 et 14 sont conjugués à l'aide d'un dispositif monté en parallélogramme déformable, se composant de leviers   18,  soudés sur les tubes, articulés chacun en 19 sur un étrier
20 enfilé sur une tige longitudinale 21 avec interposition d'un ressort 22 butant à une extrémité sur une goupille 23 traversant la tige 21. 



   Cette liaison élastique constitue un amortisseur évitant la dété- rioration de   l'un   des socs rencontrant une résistance anormale dans le sol. 



   Il y a lieu de noter que la commande en rotation du tube   14'   placé à gauche du mécanisme central est réalisée depuis le tube arrière par l'entremise de deux leviers 24 reliés par une tige 25 avec interposition d' un dispositif amortisseur analogue aux précédents. 



   La tige 21 se termine à l'arrière par une chape 21' aux extrémités des branches de laquelle peut tourillonner un axe 26. 



   Cet axe, qui sert d'articulation supérieure à deux leviers 18, analogues aux précédents et soudés sur le tube arrière 13, se prolonge d'un côté par une manivelle 27 sur le maneton 28 de laquelle est articulé un levier de traction 29 dont il sera question plus loin. 



   La tige 21 est constamment rappelée en arrière par un ressort 30 fixé, d'une part à la manivelle 27 et, d'autre part, à un crochet 31 rendu solidaire d'une barrette 32 soudée sur un axe 33 pouvant tourillonner à l'arrière de deux longerons 34 et 35 fixés respectivement à la cornière 4 et au tube 3. 



   Un levier 36 solidaire de l'une des extrémités de l'axe 33 comporte un crochet 37 réglable destiné à limiter la pénétration des socs dans le sol. 



   Un effet, lorsque la machine est en position de travail (figure 3) le crochet 37 bute contre le moyeu 38 d'une palette 39 solidaire de l'axe 26 entre les branches de la chape 21. 



   En position de route (figures 1 et 2) le moyeu 38 bute contre un taquet 40 du levier 36 afin de limiter le rappel en arrière de la tige 21 sous l'effort du ressort 30. 



   Lorsque le levier 29 est tiré en avant, depuis le mécanisme central la palette 39 dégage vers le haut le crochet 37 et la tige 21 libérée peut se déplacer également en avant. Ce mouvement correspond au débourrage des socs (figure 4). 



   Le mécanisme central, permettant le maintien en position de route, la mise en position de travail et le débourrage des socs, se compose d'un flasque 41 rendu solidaire de l'axe 6 par son moyeu 42 et comportant sur sa face opposée à ce dernier deux butées 43 et   44.   



   Du même côté que les butées peut tourillonner librement sur l'axe 6 une chape 45 dont l'une des branches se prolonge en 46; dans cette chape est articulé en 47 un levier ou verrou 48 comportant, d'une part, une extension en équerre ou verrou proprement dit 49 et une queue 50 pour la fixation d'un ressort de rappel 51 attaché, d'autre part, à l'extrémité d'une extension 52 solidaire du moyeu 53 de la chape   45.   



   Enfin, le levier 48 présente, dans son plan vertical et dirigé vers l'avant, un prolongement 54 sur lequel est articulée en 55 une des extrémités d'un levier 56 dont l'autre extrémité est articulée en 57 sur un levier de manoeuvre 58 articulé, à sa partie inférieure, dans un palier 59 du longeron 35. 



   Une palette 60 soudée sur le moyeu 42 du flasque peut entrer en 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 contact avec une extension latérale 61 d'un levier 62 articulé à sa partie inférieure en 63 sur un étrier 64 soudé sous l'une des pattes 65 du palier 66 fixé au longeron 34 et supportant l'arbre 6 (figures 5 et 6), ledit levier 62 étant articulé à sa partie supérieure   à   l'extrémité du levier 29. 



   Un levier 67, articulé en 68 au prolongement 46 de la chape 45, est soumis à l'action d'un ressort 69 fixé sur l'axe arrière 33. 



   Un secteur agraire 70 est rendu solidaire de la manivelle 7 et par suite de l'arbre 6 et du flasque 41. 



   La surface de roulement de ce secteur est une courbe à rayons croissants, le plus petit étant disposé du côté de l'arbre 6 et le plus grand du   coté   de la roue 7 vers le prolongement de la manivelle. 



   Enfin, la machine comporte encore, à l'arrière des socs, deux lames horizontales   71   amovibles,   disposées   en Vé, supportées par des chandelles appropriées telles que celle 72, les dites lames étant destinées à raser les aspérités du terrain tranchées par les socs et, à l'arrière desdites lames en Vé une barre 73, travaillant sur champ et destinée à niveler, briser et répartir les mottes de terre résultant du passage des socs et desdites en Vé. 



   En partant de la position de route (figure 1) le fonctionnement, pour placer la machine en position de travail, est le suivant: 
On tire le levier 58 vers l'avant (flèche F) puis on le lâche. 



   Par ce mouvement la butée 43 du flasque 41 est libérée ainsi donc que l'arbre des roues sur lesquelles la machine reposait et celle-ci descend par son propre poids ( en réalité et pour éviter un choc brutal des socs sur le sol, cet abattage immédiat est empêché par la présence de chandelles arrière 74 et l'abattage effectué pendant la marche du tracteur se fait sans chocs nuisibles). 



   Simultanément sous le poids de la machine les socs ont effectué un léger mouvement en arrière limité par le crochet réglable 37. 



   Le pivotement de l'arbre 6, de son flasque 41, des roues 11 et 12 et du secteur 70 s'est effectué dans le sens senestrorsum jusqu'à ce que les roues 11 et 12 reposent par leur propre poids sur le sol (figure 3). 



   Il y a lieu de noter que dans cette position l'origine (plus petit rayon) du secteur 70 est venue se placer légèrement au dessus du sol. 



   Simultanément encore l'ensemble constitué par la chape 45, le verrou   48-49   et le levier 67, rappelé par le ressort   69,   a pivoté dans le sens dextrorsum en entraînant les leviers 55 et   53   jusqu'à ce que le prolongement   46   de la chape bute sur le tube 13'. De ce fait, en fin-de course le verrou 49 est passé au-dessus de la butée 44 du flasque et est resté en position d'attente derrière celle-ci. 



   Le relevage est toujours précédé du débourrage et réalisé par une rotation complète de l'arbre 6 dans le sens senestrorsum. 



   Pour effectuer le débourrage (ou le relevage) on tire sur le levier 58 pour que le verrou 49 entre en contact avec la butée 44   du   flasque 41 et l'entraîne en rotation jusqu'à ce que les palettes périphériques 70' du secteur 70 entrent en contact avec le sol. Dès ce moment on peut lâcher le levier 58 car tout le mouvement se poursuit automatiquement par le roulement du secteur 70 sur le sol. 



   En effet, après une certaine rotation du secteur 70 la butée 43 revient en contact avec le verrou 49 et l'entraîne dans le sens senestrorsum puis aussitôt après la palette 60 entre en contact avec l'extension latérale 61 du levier 62 et entraîne ce dernier vers l'avant ce qui actionne aussitôt la manivelle 27 et déverrouille la tige 21 par le jeu de la palette 39 qui repousse le crochet 37 vers le haut. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Aussitôt après, le levier 29 et la manivelle 27 se placent dans le prolongement l'un de l'autre et la tige 21 est tirée vers l'avant (position de débourrage, figure 4) jusqu'à ce que la palette 60 échappe la partie infé- rieure de l'extension   61.   



   Cet échappement est réalisé du fait du mouvement différentiel du levier 62 et de la palette 60. 



   A ce moment, la tige 21 libérée est rappelée en arrière par la trac- tion du ressort 30 et les socs reprennent la position qu'ils ont sur la figure
1. 



   Simultanément, dès la fin de position de débourrage la machine est retombée sur ses roues. Dans ce mouvement le prolongement 46 de la chape 45 repose sur un amortisseur 72 et tout le mécanisme reprend la position de la figure 1. 



   Accessoirement, les tubes sur lesquels sont fixés les socs peuvent comporter des pattes supplémentaires permettant la fixation de socs "canadiens". 



   Ces pattes n'ont pas été représentées pour ne pas charger les des- sins. 



   Enfin, selon une variante de réalisation, on peut avantageusement remplacer les tubes cylindriques porte-socs décrits par des tubes 75 de sec- tion carrée. En effet, ces tubes qui comportent néanmoins des portées cylindriques 76 leur permettant de tourillonner sur leurx axes, offrent la faculté à l'aide de simples étriers de serrage 77 enserrant une plaquette 78 solidaire d'un soc 79, de modifier très facilement leur disposition ou leur nombre. Ils permettent aussi la fixation de tous autres socs en utilisant les mêmesétriers de serrage. 



   Ainsi   qu'il   a déjà été fait mention dans le préambule, un semoir approprié peut être adjoint à la machine décrite, ledit semoir étant établi pour ensemencer   à   la fois plusieurs rayons réalisés par des socs appropriés. 



  Dans ce même but, un rouleau plombeur serait adjoint à l'arrière de la machichine. 



   La machine décrite est du type   "semi-porté".   



   Dans le cas du type "porté", le mécanisme central et les roues et secteur sont supprimés. 



   Le dispositif de débourrage est le même mais le levier 29 est actionné automatiquement, depuis le tracteur, par une timonerie spéciale, du genre inversé, lors du relevage de la machine. 



   Selon un autre mode de réalisation du type porté, l'appareil, dans ses organes principaux de travail, est identique aux autres sauf au point de vue du transport et du débourrage. 



   Le tracteur T par l'intermédiaire de ses bras de relevage 80 que prolongent des chaînes 81, suspend l'appareil et le maintient dans la position de débourrage grâce à un petit levier 82, sur lequel s'accrochent les chaînes, prévu à cet effet sur le dernier tube porte-socs. 



   L'appareil est relié au tracteur, de chaque   côté,   par deux tubes 83 coulissant l'un dans l'autre, qui permettent de varier la distance entre le tracteur et l'appareil lors de la traction. 



   Un câble 84 est relié, d'une part, au tracteur et d'autre part, au levier 85 commandant les tubes porte-socs. 



   L'effort de traction de l'appareil sur le câble, occasionné d' abord par l'inertie de l'appareil auquel s'ajoute ensuite un effort de travail, est inversé par une poulie 86 ce qui permet la mise en profondeur, laquelle se trouve réglée par des chaînes 87 disposées de chaque côté et à l'avant de la machine et reliées au tracteur. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Le tout est réglable en différents endroits. 



   On peut résumer le principe du fonctionnement de l'appareil en une sorte de balancement des socs, engendré par deux forces inverses: le relevage et la traction. 



   Dans le cas du type "traîné", avec ou sans roues, la commande de l'ensemble des parallélogrammes déformables actionnant les tubes porte-socs, en vue de régler la profondeur de ceux-ci ou d'effectuer le débourrage, est réalisée par un levier à commande manuelle   à   cliquet agissant sur un secteur denté. 



   Bien entendu, la machine objet de la présente invention ne se limite pas au mode de réalisation décrit et représenté mais s'étend, au contraire à toutes variantes de formes et dimensions. 



    REVENDICATIONS.   



   Machine régénératrice de prairies et analogues caractérisée par les points suivants pris séparément ou en combinaison:
1 - Un bâti de forme rectangulaire comporte des arbres transversaux sur lesquels peuvent tourillonner des tubes portant des socs et des racleurs. 



   2 - Les socs sont constitués par des lames d'acier recourbées vers l'avant et travaillant sur champ. 



   3 - Les racleurs, permettant le débourrage des socs, réalisés en fil d'acier, sont fixés sur les tubes à l'opposé des socs et de façon telle que lorsque ceux-ci sont pivotés en arrière, ils frottent chacun contre un côté du soc placé devant lui. 



   4 - Les tubes porte-socs sont reliés par des leviers parallèles entre eux et par l'entremise d'amortisseurs, à une tige longitudinale de commande dont le déplacement axial permet de régler la pénétration des socs dans le sol et de déterminer le débourrage. 



   5 - Selon un mode de réalisation appliqué, en particulier, à une machine semi-portée, la tige de commande est maintenue à l'arrière par une butée réglable, limitant son déplacement vers l'avant, et peut être actionnée vers l'avant, pour le débourrage, par un système de leviers après libération de la butée réglable. 



   6 - La commande du débourrage est assurée automatiquement depuis un mécanisme central assurant également le relevage ou l'abattage de la machine. 



   7 - L'un des arbres des tubes porte-socs, celui central par exemple, s'étend de chaque   côté   hors de la machine en forme de manivelle sur les manetons desquelles des roues sont montées librement. 



   8 - Un flasque porte-butées rendu solidaire de l'arbre coopère avec un verrou articulé pour maintenir la machine en position de route ou assurer son relevage. 



   9 - En position de travail, un secteur agraire solidaire de l'une des manivelles de roue, a sa partie antérieure placée à proximité du sol, le rayon de la courbe de ce secteur agraire croit de sa partie antérieure à sa partie postérieure pour qu'en fin de rotation sur le sol la machine soit suffisamment élevée pour retomber sur ses roues. 



   10 - Un levier de manoeuvre manuel permet d'amener la partie de   secteui   agraire en contact avec le sol. 



   11 - Le débourrage s'effectue pendant la rotation du secteur agraire sur le sol. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  PRAIRIE AND SIMILAR REGENERATING MACHINE
The present invention relates to a machine for regenerating meadows and the like allowing aeration, hoeing and loosening of the soil without destroying the flora.



   This machine is made up of a rigid frame, the shape of which, viewed from above, is rectangular and in the sides of which transverse tubes are oriented, able to rotate on their axis, carrying coulters in variable number.



  The transverse tubes are twinned with each other using a deformable parallelogram system with adjustable amplitude allowing the angular position of the coulters to be modified at will and, consequently, their penetration into the ground.



   Cessées are formed by steel blades curved forward and working on the field so as to offer the least possible resistance to the soil and to allow the best planting.



   The coulter control levers are all connected to a longitudinal rod, ensuring their operation, by means of an elastic fixing balancing the force of the coulters in the ground but allowing clearance behind the coulter (s) subjected to abnormal resistance. such as a stone, a root, etc.



   The machine has two side wheels mounted idly on the end crank pins of one of the axes of the coulter-carrying tubes, the central one preferably, which carries a locking device keeping said wheels in the road position or allowing the machine to be lifted. from working position to driving position.



     One of the wheel cranks is provided with an agrarian sector facilitating the lifting of the machine and simultaneously allowing the unclogging of the coulters by acting by a system of connecting rods and levers on the rod.

 <Desc / Clms Page number 2>

 longitudinal elastically connecting the coulter control levers to ensure rearward rotation of all of them.



   The stripping of the coulters, during their aforementioned rotation, is carried out by steel wire scraper aortas fixed on the coulter tubes so as to rub against one of the sides of the coulters fixed to the tube placed immediately in front. .



   The frame of the machine also comprises, at the rear of the coulters, horizontal blades arranged in a V-shape resting on the ground when said machine is in the working position to level the roughness of the ground which have been cut vertically by the coulters.



   Finally, at the rear of the aforementioned slats the frame is provided with a transverse bar working on the field on the ground and having the aim of leveling, breaking up and distributing the clods resulting from the passage of the coulters and the V-slats.



   Depending on the work to be carried out in meadows and in cultivation, one can: a) Remove the V-shaped blades or, and, the rear leveling bar; b) Replace the leveling bar with a press roller; c) Replace the cutting coulters with so-called "Canadian" coulters or others; d) Delete or add coulters; e) Add a seeder or a fertilizer spreader device.



   Other characteristics will appear in the following description and with reference to the accompanying drawings by way of indicative but non-limiting example in which:
Figure 1 is an elevational view of the machine, in the road position, cut along line a-a of Figure 2;
Figure 2 is a top view of Figure 1;
FIGS. 3 and 4 are views similar to that of FIG. 1, respectively in the working position and at the end of cleaning;
Figure 5 is a perspective view, from the left side, of the central mechanism;
Figure 6 is a view from the right side;
FIG. 7 is a perspective view of the rear coupling mechanism for the coupling rod of the coulters;
FIG. 8 relates to a variant of the coulter holder tube;
FIG. 9 schematically shows an embodiment of the "worn" type.



   Referring to the drawings, 1 and 2 are the two side members of the machine braced, on the one hand, at the front by a coupling tube 3 and at the rear by a cross member 4 made of angle iron and, on the other On the one hand, by shafts 5 and a shaft 6, the latter extending on each side outside the side members 1 and 2, in the form of cranks 7 and 8 on the crank pins 9 and 10 of which the carrier wheels 11 and 12 are mounted idle.



   Cylindrical tubes are mounted on shafts 5 and 6; those 13 extend from end to end and those 14 and 14 'are partial to allow the accommodation of the central mechanism which will be described later.



   The tubes 13, 14 and 14 'are provided with tabs 15 allowing the attachment of coulters 16 and of scrapers or strippers 17.



   The coulters 16, in the shape of a crescent, work in the field.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The strippers 17, made of steel wire, are arranged so that during the pivoting of all the coulters backwards (see below) each of them rubs against one of the sides of a coulter placed in front of it.



   The rotational movements of the tubes 13 and 14 are combined by means of a device mounted in a deformable parallelogram, consisting of levers 18, welded to the tubes, each articulated at 19 on a bracket
20 threaded onto a longitudinal rod 21 with the interposition of a spring 22 abutting at one end on a pin 23 passing through the rod 21.



   This elastic connection constitutes a shock absorber preventing damage to one of the coulters encountering abnormal resistance in the soil.



   It should be noted that the control in rotation of the tube 14 'placed to the left of the central mechanism is carried out from the rear tube by means of two levers 24 connected by a rod 25 with the interposition of a damping device similar to the previous ones. .



   The rod 21 ends at the rear with a yoke 21 'at the ends of the branches of which an axis 26 can pivot.



   This axis, which serves as an upper articulation for two levers 18, similar to the previous ones and welded to the rear tube 13, is extended on one side by a crank 27 on the crank pin 28 of which is articulated a traction lever 29 of which it will be discussed later.



   The rod 21 is constantly urged back by a spring 30 fixed, on the one hand to the crank 27 and, on the other hand, to a hook 31 made integral with a bar 32 welded to a pin 33 which can be journaled to the rear of two side members 34 and 35 fixed respectively to the angle bar 4 and to the tube 3.



   A lever 36 integral with one of the ends of the axis 33 comprises an adjustable hook 37 intended to limit the penetration of the coulters into the ground.



   One effect, when the machine is in the working position (Figure 3) the hook 37 abuts against the hub 38 of a pallet 39 secured to the pin 26 between the branches of the yoke 21.



   In the road position (Figures 1 and 2) the hub 38 abuts against a lug 40 of the lever 36 in order to limit the return back of the rod 21 under the force of the spring 30.



   When the lever 29 is pulled forward, from the central mechanism the pallet 39 releases upward the hook 37 and the released rod 21 can also move forward. This movement corresponds to the stripping of the coulters (figure 4).



   The central mechanism, allowing the maintenance in road position, the setting in working position and the clearing of the coulters, consists of a flange 41 made integral with the axis 6 by its hub 42 and having on its face opposite to this last two stops 43 and 44.



   On the same side as the stops can pivot freely on the axis 6 a yoke 45, one of the branches of which extends at 46; in this yoke is articulated at 47 a lever or latch 48 comprising, on the one hand, an extension bracket or lock proper 49 and a tail 50 for fixing a return spring 51 attached, on the other hand, to the end of an extension 52 integral with the hub 53 of the yoke 45.



   Finally, the lever 48 has, in its vertical plane and directed towards the front, an extension 54 on which is articulated at 55 one of the ends of a lever 56, the other end of which is articulated at 57 on an operating lever 58. articulated, at its lower part, in a bearing 59 of the spar 35.



   A pallet 60 welded to the hub 42 of the flange can come into

 <Desc / Clms Page number 4>

 contact with a lateral extension 61 of a lever 62 articulated at its lower part at 63 on a bracket 64 welded under one of the lugs 65 of the bearing 66 fixed to the side member 34 and supporting the shaft 6 (Figures 5 and 6), said lever 62 being articulated at its upper part to the end of lever 29.



   A lever 67, articulated at 68 to the extension 46 of the yoke 45, is subjected to the action of a spring 69 fixed to the rear axle 33.



   An agrarian sector 70 is made integral with the crank 7 and consequently with the shaft 6 and the flange 41.



   The rolling surface of this sector is a curve with increasing spokes, the smallest being arranged on the side of the shaft 6 and the largest on the side of the wheel 7 towards the extension of the crank.



   Finally, the machine also comprises, at the rear of the coulters, two removable horizontal blades 71, arranged in a Vee, supported by appropriate candles such as that 72, said blades being intended to shave the roughness of the ground cut by the coulters and , at the rear of said Vee blades a bar 73, working in the field and intended to level, break up and distribute the clods of earth resulting from the passage of the coulters and said Vee.



   Starting from the road position (figure 1), the operation for placing the machine in the working position is as follows:
Lever 58 is pulled forward (arrow F) and then released.



   By this movement the stop 43 of the flange 41 is released as well as the shaft of the wheels on which the machine rested and the latter descends by its own weight (in reality and to avoid a sudden impact of the coulters on the ground, this felling immediate is prevented by the presence of rear jack stands 74 and felling carried out while the tractor is running is done without harmful shocks).



   At the same time, under the weight of the machine, the coulters made a slight backward movement limited by the adjustable hook 37.



   The pivoting of the shaft 6, of its flange 41, of the wheels 11 and 12 and of the sector 70 is carried out in the senestrorsum direction until the wheels 11 and 12 rest by their own weight on the ground (figure 3).



   It should be noted that in this position the origin (smallest radius) of sector 70 has come to be placed slightly above the ground.



   Simultaneously again the assembly formed by the yoke 45, the latch 48-49 and the lever 67, returned by the spring 69, has pivoted in the dextrorsum direction, driving the levers 55 and 53 until the extension 46 of the clevis abuts on the 13 'tube. As a result, at the end of the travel, the latch 49 has passed above the stop 44 of the flange and has remained in the standby position behind the latter.



   The lifting is always preceded by the clearing and carried out by a complete rotation of the shaft 6 in the senestrorsum direction.



   To perform the unclogging (or lifting) the lever 58 is pulled so that the latch 49 comes into contact with the stop 44 of the flange 41 and drives it in rotation until the peripheral pallets 70 'of the sector 70 enter. in contact with the ground. From this moment we can let go of the lever 58 because all the movement continues automatically by the rolling of the sector 70 on the ground.



   Indeed, after a certain rotation of the sector 70 the stop 43 comes into contact with the latch 49 and drives it in the senestrorsum direction then immediately after the pallet 60 comes into contact with the lateral extension 61 of the lever 62 and drives the latter. forward which immediately activates the crank 27 and unlocks the rod 21 by the play of the pallet 39 which pushes the hook 37 upwards.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   Immediately after, the lever 29 and the crank 27 are placed in the extension of one another and the rod 21 is pulled forward (unclogging position, figure 4) until the pallet 60 escapes the lower part of extension 61.



   This escapement is produced due to the differential movement of the lever 62 and of the pallet 60.



   At this moment, the released rod 21 is returned to the rear by the traction of the spring 30 and the coulters return to the position they have in the figure.
1.



   At the same time, as soon as the clearing position ends, the machine has landed on its wheels. In this movement, the extension 46 of the yoke 45 rests on a damper 72 and the entire mechanism resumes the position of FIG. 1.



   Incidentally, the tubes to which the coulters are fixed may include additional lugs allowing the attachment of "Canadian" coulters.



   These legs have not been shown so as not to load the drawings.



   Finally, according to an alternative embodiment, the described cylindrical coulter-carrying tubes can advantageously be replaced by tubes 75 of square section. Indeed, these tubes which nevertheless comprise cylindrical bearing surfaces 76 allowing them to journal on their axes, offer the option, using simple clamping brackets 77 enclosing a plate 78 secured to a share 79, to very easily modify their arrangement. or their number. They also allow the attachment of all other coulters using the same clamping brackets.



   As has already been mentioned in the preamble, a suitable seed drill can be added to the machine described, said drill being set up to seed several spokes made by suitable coulters at the same time.



  For the same purpose, a plumbing roller would be attached to the rear of the machine.



   The machine described is of the "semi-mounted" type.



   In the case of the "carried" type, the central mechanism and the wheels and sector are omitted.



   The unclogging device is the same but the lever 29 is actuated automatically, from the tractor, by a special linkage, of the inverted type, when the machine is raised.



   According to another embodiment of the carried type, the device, in its main working members, is identical to the others except from the point of view of transport and unclogging.



   The tractor T by means of its lifting arms 80 which are extended by chains 81, suspends the device and maintains it in the clearing position thanks to a small lever 82, on which the chains are hooked, provided for this purpose. on the last coulter tube.



   The device is connected to the tractor, on each side, by two tubes 83 sliding one inside the other, which make it possible to vary the distance between the tractor and the device during traction.



   A cable 84 is connected on the one hand to the tractor and on the other hand to the lever 85 controlling the coulter tubes.



   The tensile force of the device on the cable, first caused by the inertia of the device to which is then added a working force, is reversed by a pulley 86 which allows the setting in depth, which is regulated by chains 87 arranged on each side and at the front of the machine and connected to the tractor.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   Everything is adjustable in different places.



   We can summarize the principle of operation of the device in a sort of swaying of the coulters, generated by two opposite forces: the lifting and the traction.



   In the case of the "trailed" type, with or without wheels, the control of all the deformable parallelograms actuating the coulter-carrying tubes, with a view to adjusting the depth of the latter or effecting the clearing, is carried out by a manually operated ratchet lever acting on a toothed sector.



   Of course, the machine that is the subject of the present invention is not limited to the embodiment described and shown but extends, on the contrary, to all variants of shapes and dimensions.



    CLAIMS.



   Grassland regenerator and the like characterized by the following points taken separately or in combination:
1 - A frame of rectangular shape comprises transverse shafts on which tubes carrying plowshares and scrapers can journal.



   2 - The coulters are made up of steel blades bent forward and working in the field.



   3 - The scrapers, allowing the stripping of the coulters, made of steel wire, are fixed on the tubes opposite the coulters and in such a way that when these are pivoted backwards, they each rub against one side of the ploughshare placed in front of him.



   4 - The coulter tubes are connected by levers parallel to each other and by means of shock absorbers, to a longitudinal control rod whose axial displacement makes it possible to adjust the penetration of the coulters into the ground and to determine the clearance.



   5 - According to one embodiment applied, in particular, to a semi-mounted machine, the control rod is held at the rear by an adjustable stop, limiting its movement towards the front, and can be actuated forwards. , for unclogging, by a system of levers after releasing the adjustable stop.



   6 - The unclogging is controlled automatically from a central mechanism also ensuring the lifting or lowering of the machine.



   7 - One of the shafts of the coulter-holder tubes, the central one for example, extends on each side outside the machine in the form of a crank on the crankpins of which the wheels are freely mounted.



   8 - A stop-holder flange made integral with the shaft cooperates with an articulated lock to keep the machine in the road position or to ensure its lifting.



   9 - In working position, an agrarian sector integral with one of the wheel cranks, with its front part placed near the ground, the radius of the curve of this agrarian sector increases from its front part to its rear part so that '' at the end of rotation on the ground the machine is high enough to fall on its wheels.



   10 - A manual operating lever brings the part of the agrarian sector into contact with the ground.



   11 - The cleaning is carried out during the rotation of the agrarian sector on the ground.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

12 - Au cours de cette rotation, une miette rencontre et entraîne l'extension d'un levier commandant le déverroillage et l'entraînement vers l'avant de la tige longitudinale. <Desc/Clms Page number 7> 12 - During this rotation, a crumb meets and causes the extension of a lever controlling the unlocking and the forward driving of the longitudinal rod. <Desc / Clms Page number 7> 13 - En fin de débourrage le levier de commande est libéré; la tige longitudinale, soumise à l'action d'un ressort antagoniste, est rappelée en arrière et les socs sont alors en position de pénétration maximum dans le sol et la machine est prête à passer en position de route. 13 - At the end of the jam, the control lever is released; the longitudinal rod, subjected to the action of an antagonist spring, is returned to the rear and the coulters are then in the position of maximum penetration into the ground and the machine is ready to go into the road position. 14 - Le dispositif de socs pivotant et débourreurs peut être appliqué à toutes machines traînées ou portées. 14 - The device of swivel coulters and strippers can be applied to all trailed or mounted machines. 15 - Les socs en forme de couteaux, peuvent être remplacés par des socs dits "canadiens", versoirs ou autres. 15 - The plowshares in the form of knives can be replaced by so-called "Canadian" plowshares, mouldboards or others. 16 - Un semoir et un rouleau plombeur peuvent être adjoints à la machine. en annexe 5 dessins. 16 - A seed drill and a press roller can be added to the machine. in appendix 5 drawings.
BE525715D BE525715A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE525715A true BE525715A (en)

Family

ID=159919

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE525715D BE525715A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE525715A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2547972A1 (en) MACHINE FOR WORKING SOIL, IN PARTICULAR FOR PREPARING A SOWING
EP0641157A1 (en) Machine for the destruction of banana plantation.
BE525715A (en)
EP1212932B1 (en) Seeder
FR2550413A1 (en) REVERSIBLE ROTARY CULTIVATOR
FR2543398A1 (en) VERTICAL AXIS ROTARY HORSE FOLLOWED BY A ROLL WHICH POSITIONS ARE REMOTELY ADJUSTED
FR2539268A1 (en) AGRICULTURAL MACHINE, IN PARTICULAR FOR THE PREPARATION OF SEED BEDS
FR2914139A1 (en) Plough for planting e.g. vine, has supporting unit provided with tool-holder beam including driving unit, where driving unit includes arm to lift soil tilling tool from working position to retracted position
EP0469229B1 (en) Steering device for agricultural machine and machine equipped with such a device
FR2656764A1 (en) Stone collector
BE331910A (en)
FR2659676A1 (en) Machine for cleaning sandy beaches
FR2688376A1 (en) Roller for working the land and machine including it
EP0266292A1 (en) Soil-working machine
FR2701349A1 (en) Improvements made to seeders.
FR2501958A1 (en) Beet lifting and loading trailer - has extractor discs with vertical alignment support on parallelogram linkage
FR3119073A1 (en) Tool-carrying device between wheels, for working the soil in the inter-rows of vines
BE387263A (en)
FR2651407A1 (en) MACHINE FOR PREPARING THE SOIL BEFORE SOWING.
FR2550685A1 (en) Rotary harrow for preparing soil for sowing
BE514855A (en)
BE491795A (en)
FR2555014A1 (en) IMPROVED PROCESS AND DEVICE FOR ARRACING ROOTS SUCH AS SUGAR BEETS
BE545626A (en)
CH238801A (en) Agricultural machine.