BE524554A - - Google Patents

Info

Publication number
BE524554A
BE524554A BE524554DA BE524554A BE 524554 A BE524554 A BE 524554A BE 524554D A BE524554D A BE 524554DA BE 524554 A BE524554 A BE 524554A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
bending
stop
stopper
turntable
machine
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE524554A publication Critical patent/BE524554A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B21MECHANICAL METAL-WORKING WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21DWORKING OR PROCESSING OF SHEET METAL OR METAL TUBES, RODS OR PROFILES WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21D11/00Bending not restricted to forms of material mentioned in only one of groups B21D5/00, B21D7/00, B21D9/00; Bending not provided for in groups B21D5/00 - B21D9/00; Twisting
    • B21D11/10Bending specially adapted to produce specific articles, e.g. leaf springs
    • B21D11/12Bending specially adapted to produce specific articles, e.g. leaf springs the articles being reinforcements for concrete

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 la Firme Paul   Ferd.   PEDDINGHAUS, résidant à GEVELSBERG, Westphalie   (Allemagne) .    



   CINTREUSE POUR ACIER A BETON. 



   Des insertions d'acier dans le béton sont en général cintrées sur des cintreuses en cintrant la tige d'acier autour d'un rouleau ou analogue adapté sur le tourillon de l'axe du plateau tournant de la machine, l'extré- mité à cintrer étant entraînée par un axe ou un corps de serrage appliqué sur le plateau tournant et la tige s'appuyant sur une butée disposée sur la table. En tenant compte des grands rayons à cintrer qui se présentent,le plateau tournant a le plus souvent un diamètre relativement grand. Pour que, lors du cintrage de rayons plus petits, la tige s'appuie jusqu'à proximité du rouleau appliqué sur le tourillon de l'axe du plateau tournant, on doit en conséquence utiliser des butées qui se prolongent au-dessus du plateau tournant. 



   Les butées connues de ce genre ont le plus souvent une forme triangulaire, sont fixées de façon rigide sur la table de la machine au moyen de fiches, et sont même fréquemment vissées. Pour l'exécution de cintrages en sens inversa, le plateau tournant de la cintreuse doit pouvoir être   com-   mandé dans les deux sens de rotation. Au cas où, par inadvertance, la com- mande est embrayée dans le mauvais sens de rotation, il existe pour les bu- tées connues le danger que la butée dépassant le trajet de l'axe   d'entraîne-   ment ou du corps de serrage disposé sur le plateau tournant et fixé de façon rigide, ne soit endommagée ou entièrement détruite. 



   L'invention est relative à une cintreuse pour aciers à béton mu- nie d'une butée disposée sur la table de la machine et se prolongeant au-des- sus du plateau tournant pour le cintrage autour d'un rouleau ou analogue a- dapté au tourillon axial du plateau tournant. L'invention évite l'inconvé- nient des butées connues en montant la butée munie d'un orifice de manière 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 à ce qu'elle pivote sur une tige de cintrage et que sa position soit déter- minée par son appui sur une tige fixe ou analogue. Par le montage de la bu- tée sur pivot on aboutit à ce qu'elle puisse pivoter en arrière en cas de ro- tation inversée trop prononcée du plateau de cintrage ou en cas de faux ré- glage de la tige d'entraînement ou respectivement du corps de serrage du plateau tournant.

   La butée s'écarte donc sans effort et des dégâts à la ma- chine ou à la butée sont exclus. La nouvelle butée représente par conséquent un genre de construction indestructible, excessivement simple, exempt de tout risque. 



   Du fait,que, conformément à l'invention, la butée est appliquée sur une tige de cintrage, résulte déjà une adaptation excellente à un rayon à cintrer. Mais du fait que les trous d'insertion de la table de cintrage sont encore toujours situés à une distance relativement grande les uns des autres, il est désirable de pouvoir encore' effectuer un réglage de préci- sion de la   butée.   Conformément à l'invention cette possibilité est réalisée du fait que la position de marche de la butée peut être réglée par une vis d'appui prévue sur la tige. 



   De préférence, la butée conforme à l'invention est construite de telle sorte qu'elle puisse être utilisée à l'exécution de cintrages en sens inverses après une simple inversion. Alors que le desserrage et éga- lement le resserrage des butées connues nécessitent un temps relativement long, une cintreuse utilisant la butée conforme à l'invention, peut être per- mutée en un temps très court pour exécuter des cintrages en sens inverse. 



   Un exemple de réalisation de l'invention est représenté sur le dessin. 



   La figure 1 représente une vue en plan d'une cintreuse munie d'une butée conforme à l'invention. 



   La figure 2 est une vue de profil de la butée tandis que la figure 3 représente la même vue de profil sur laquelle la fourche est disposée en sens inverse. 



   Sur la figure 1 la table de la cintreuse est désignée par 1. 



  -2 représente le plateau tournant de la machine, muni d'un tourillon axial 3, sur lequel est appliqué un rouleau 4. Sur un axe 5 est disposé un corps de serrage 6 qui sert à l'entraînement de l'extrémité de traction de la tige à cintrer 7. La table de cintrage 1 présente des deux cotés du plateau ro- tatif 2 des orifices 8. Dans un de ces orifices est enfoncé un axe de cin- trage 9 sur lequel est montée la butée. Celle-ci consiste en une pièce de moyeu 10, sur laquelle sont fixées deux pièces d'acier 11 et   12. A   l'ex- trémité du fer plat 12 recouvrant à gauche la pièce de moyeu 10 est prévue une fourche 14 pouvant être serrée au moyen d'une vis à papillon 15. Dans un autre orifice 8 de la table de cintrage 1 est enfoncé un axe de cintrage 17 muni d'une vis de butée 16.

   Grâce à cette vis 16, la position de la bu- tée 10 à 13 peut être réglée avec précision. 



   Le mode opératoire de la machine décrite est le suivant. Si une tige 7 ou plusieurs tiges de ce genre doivent être munies simultanément d'un cintrage en forme de crochet, les tiges sont disposées de la manière représentée sur le dessin dans la fourche 14, entre le rouleau 4 et le corps de serrage 6. Si la situation de la butée 10 à 13 n'est pas encore exacte- ment tangentielle au rayon de cintrage, on déplace de façon correspondante la vis de butée 16. A ce moment, on embraye la commande de la machine pour faire tourner le plateau de cintrage 2 en sens inverse des aiguilles d'une montre.

   Le corps de serrage saisit alors l'extrémité de la tige ou des ti- ges 7 de manière à produire le cintrage désiré autour du rouleau   4.   Ainsi, les tiges 7 sont tirées en avant en s'appuyant sur la pièce 12 de la butée et s'enroulent ou se cintrent autour du rouleau 4. Pour que le glissement des tiges 7 sur la voie 12 ne s'effectue pas avec un frottement trop grand,,- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 il est recommandé de disposer à des endroits individuels de la voie 12 des pièces de glissement spéciales de section de préférence ronde, comme le re- présente le représente le dessin. 



   Quand le crochet désiré est cintré, la commande de la machine est inversée, de sorte que,le plateau 2 tourne maintenant dans le sens des aiguilles d'une montre. Ainsi, le corps de serrage 6 se desserre et libère les tiges d'acier cintrées 7 de sorte que celles-ci peuvent déjà être enle- vées de la machine pendant que le plateau 2 tourne en sens inverse. Au cas où le préposé ne fait pas attention à débrayer la commande en temps voulu, le corps de serrage 6 vient s'appuyer sur la butée 10 à 13 pendant la rota- tion du plateau 2 en sens inverse. Comme la butée est montée sur pivot sur l'axe de cintrage 9, elle ne sait pas être endommagée; elle se déplace au contraire et pivote en arrière dans la position représentée en pointillé sur la figure 1. 



   Si plusieurs cintrages en sens inverses doivent être effectués, on retire de l'axe de cintrage 10 la butée 10 à 13 en même temps que la four- che   14   et on l'applique dans la même position symétrique de l'autre côté du plateau tournant 2 sur un axe de cintrage enfoncé dans un orifice 8 de la ta- ble de cintrage 1. En outre, l'axe 17 muni de la vis de butée 16 est dispo- sé en sens inverse de l'autre coté de la machine. Cette situation équiva- lente symétrique des pièces est représentée en pointillé sur la figure 1. Le cintrage des crochets s'effectue de la manière décrite plus haut, le sens de rotation étant cependant inversé. 



   Comme le montrent les figures 2 et 3, la fourche   14   peut être fixée sur la voie 12 de la butée au choix de manière que l'ouverture de la fourche soit dirigée vers le haut, ou bien de manière que son ouverture soit tournée vers le bas. La position de la fourche représentée sur la figure 3 offre l'avantage que les tiges introduites 7 ne peuvent pas se détacher par le haut pendant le cintrage du crochet. 



   Dans l'exemple de réalisation décrit, la butée est composée de pièces individuelles soudées.. Naturellement, la butée peut également être construites sous forme de pièce coulée. Pour un grand nombre de pièces, la construction coulée est préférable parce que dans ce cas les prix de fabri- cation peuvent être maintenus bas d'autant plus qu'après la coulée, il ne reste qu'à percer les orifices du montage sur pivot. La vis de butée pour le réglage de précision de cette dernière n'a pas besoin d'être prévue dans un axe de cintrage, bien plus une vis de réglage de ce genre peut également exister dans le châssis de la machine. 



   Dans chaque cas, l'invention offre l'avantage que, sans devoir faire attention au débrayage en temps voulu de la commande pendant la rota- tion de retour du plateau tournant, on peut opérer à tempo rapide économi- quement. L'augmentation de la vitesse de travail résulte en particulier de l'application et de l'inversion rapide et simple de la butée. 



   REVENDICATIONS. 



   1/ Cintreuse pour acier à béton munie d'une butée disposée sur la table de la machine et se prolongeant au dessus du plateau rotatif, pour le cintrage autour d'un rouleau ou analogue appliqué sur le tourillon axial du plateau tournant, caractérisée en ce que la butée (11 à 13) est montée à pivot sur un axe de cintrage (9) au moyen d'un orifice, et en ce que sa position de travail est déterminée par son appui contre un axe fixe (17) ou analogue.



   <Desc / Clms Page number 1>
 the Paul Ferd Firm. PEDDINGHAUS, residing in GEVELSBERG, Westphalia (Germany).



   BENDER FOR CONCRETE STEEL.



   Steel inserts in concrete are usually bent on bending machines by bending the steel rod around a roller or the like fitted on the spindle of the axis of the turntable of the machine, the end to bending being driven by an axis or a clamping body applied to the turntable and the rod resting on a stop disposed on the table. Taking into account the large radii to be bent that arise, the turntable usually has a relatively large diameter. In order that, when bending smaller radii, the rod rests up to the proximity of the roller applied on the journal of the axis of the turntable, it is therefore necessary to use stops which extend above the turntable. .



   Known stops of this kind most often have a triangular shape, are rigidly fixed to the machine table by means of plugs, and are even frequently screwed. To perform reverse bends, the turntable of the bender must be operable in both directions of rotation. In the event that the drive is inadvertently engaged in the wrong direction of rotation, there is a danger for known stops that the stop protruding from the path of the drive shaft or clamping body placed on the turntable and rigidly fixed, is not damaged or completely destroyed.



   The invention relates to a bending machine for concrete steels provided with a stop arranged on the machine table and extending above the turntable for bending around a suitable roller or the like. to the axial journal of the turntable. The invention avoids the disadvantage of known stops by mounting the stopper provided with an orifice so

 <Desc / Clms Page number 2>

 that it pivots on a bending rod and that its position is determined by its bearing on a fixed rod or the like. By mounting the stopper on a pivot, it is possible that it can be swiveled backwards in the event of too much reverse rotation of the bending plate or in the event of incorrect adjustment of the drive rod or respectively of the turntable clamping body.

   The stopper is therefore pulled out effortlessly and damage to the machine or the stopper is excluded. The new stopper therefore represents a kind of indestructible construction, excessively simple, free from any risk.



   The fact that, according to the invention, the stopper is applied to a bending rod, already results in an excellent adaptation to a radius to be bent. However, since the insertion holes of the bending table are still always located at a relatively large distance from each other, it is desirable to still be able to perform fine adjustment of the stop. In accordance with the invention, this possibility is realized owing to the fact that the operating position of the stop can be adjusted by a support screw provided on the rod.



   Preferably, the stop according to the invention is constructed in such a way that it can be used for performing bends in reverse directions after a simple inversion. While the loosening and also retightening of known stops requires a relatively long time, a bender using the stop according to the invention can be changed over in a very short time to perform bends in the reverse direction.



   An exemplary embodiment of the invention is shown in the drawing.



   FIG. 1 represents a plan view of a bender provided with a stop according to the invention.



   Figure 2 is a side view of the stop while Figure 3 shows the same side view on which the fork is arranged in the opposite direction.



   In figure 1 the table of the bender is designated by 1.



  -2 represents the turntable of the machine, provided with an axial journal 3, on which is applied a roller 4. On an axis 5 is arranged a clamping body 6 which serves to drive the pulling end of the rod to be bent 7. The bending table 1 has, on both sides of the rotary plate 2, orifices 8. In one of these orifices is driven a bending pin 9 on which the stop is mounted. This consists of a hub piece 10, to which are fixed two steel pieces 11 and 12. At the end of the flat iron 12 covering on the left the hub piece 10 is provided a fork 14 which can be clamped. by means of a wing screw 15. In another hole 8 of the bending table 1 is driven a bending pin 17 provided with a stop screw 16.

   Thanks to this screw 16, the position of stopper 10 to 13 can be precisely adjusted.



   The operating mode of the machine described is as follows. If a rod 7 or more such rods are to be provided simultaneously with a hook-shaped bend, the rods are arranged as shown in the drawing in the fork 14, between the roller 4 and the clamp body 6. If the position of the stop 10 to 13 is not yet exactly tangential to the bending radius, the stop screw 16 is moved correspondingly. At this time, the machine control is engaged to rotate the table. bending 2 counterclockwise.

   The clamping body then grasps the end of the rod or rods 7 so as to produce the desired bending around the roller 4. Thus, the rods 7 are pulled forward, resting on the part 12 of the stopper. and wind or bend around the roller 4. So that the sliding of the rods 7 on the track 12 does not take place with too much friction ,, -

 <Desc / Clms Page number 3>

 it is recommended to arrange at individual places of the track 12 special sliding pieces of preferably round section, as shown in the drawing.



   When the desired hook is bent, the machine control is reversed, so that, the plate 2 now rotates clockwise. Thus, the clamping body 6 loosens and frees the bent steel rods 7 so that these can already be removed from the machine while the plate 2 rotates in the opposite direction. If the attendant is not careful to disengage the control in good time, the clamping body 6 comes to rest on the stop 10 to 13 during the rotation of the plate 2 in the opposite direction. As the stopper is pivotally mounted on the bending axis 9, it cannot be damaged; on the contrary, it moves and pivots back to the position shown in dotted lines in FIG. 1.



   If several bends in the opposite direction are to be carried out, the stop 10 to 13 is removed from the bending axis 10 together with the fork 14 and applied in the same symmetrical position on the other side of the plate. rotating 2 on a bending axis inserted in a hole 8 of the bending table 1. In addition, the axis 17 provided with the stop screw 16 is arranged in the opposite direction on the other side of the machine . This symmetrical equivalent situation of the parts is shown in dotted lines in FIG. 1. The bending of the hooks is carried out in the manner described above, the direction of rotation being however reversed.



   As shown in Figures 2 and 3, the fork 14 can be fixed on the track 12 of the stop as desired so that the opening of the fork is directed upwards, or else so that its opening faces upwards. low. The position of the fork shown in Figure 3 offers the advantage that the inserted rods 7 cannot come off from above during the bending of the hook.



   In the exemplary embodiment described, the stopper is made up of individual welded parts. Of course, the stopper can also be constructed as a casting. For a large number of parts, the cast construction is preferable because in this case the manufacturing costs can be kept low especially since after the casting it only remains to drill the holes of the pivot mount. . The stop screw for fine adjustment of the latter does not need to be provided in a bending axis, much more such an adjustment screw can also exist in the frame of the machine.



   In each case, the invention offers the advantage that, without having to pay attention to the timely disengagement of the control during the return rotation of the turntable, it is possible to operate at a rapid tempo economically. The increase in working speed results in particular from the application and the rapid and simple reversal of the stop.



   CLAIMS.



   1 / Bending machine for concrete steel provided with a stop arranged on the machine table and extending above the rotating plate, for bending around a roller or the like applied to the axial journal of the rotating plate, characterized in that that the stop (11 to 13) is pivotally mounted on a bending axis (9) by means of an orifice, and in that its working position is determined by its bearing against a fixed axis (17) or the like.


    

Claims (1)

2/ Cintreuse suivant la revendication 1, caractérisée en ce que la position de travail de la butée (il à 13) peut être réglée au moyen d'une vis de butée (16) prévue sur l'axe (17). 2 / Bender according to claim 1, characterized in that the working position of the stop (11 to 13) can be adjusted by means of a stop screw (16) provided on the axis (17). 3/ Cintreuse suivant les ,revendications 1 et 2, caractérisée en <Desc/Clms Page number 4> ce que la butée (11 à 13) est construite de telle sorte qu'elle puisse être utilisée après une simple inversion à l'exécution de cintrages en sens inverses. 3 / Bender according to claims 1 and 2, characterized in <Desc / Clms Page number 4> that the stopper (11 to 13) is constructed in such a way that it can be used after a simple reversal when performing bends in reverse directions.
BE524554D BE524554A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE524554A true BE524554A (en)

Family

ID=159136

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE524554D BE524554A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE524554A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1096168B (en) * 1958-07-29 1960-12-29 Peddinghaus Paul Ferd Fa Abutment with sliding roller for the bending device of a concrete iron bending machine
WO1992000155A1 (en) * 1990-06-25 1992-01-09 Pave Automation Design And Development Limited Bending machines

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1096168B (en) * 1958-07-29 1960-12-29 Peddinghaus Paul Ferd Fa Abutment with sliding roller for the bending device of a concrete iron bending machine
WO1992000155A1 (en) * 1990-06-25 1992-01-09 Pave Automation Design And Development Limited Bending machines

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2989320A1 (en) ROOFING ROOF ASSEMBLY
BE1001081A6 (en) Vise machine with power.
FR2578004A1 (en) HYDRAULIC OR PNEUMATIC CYLINDER
FR2489447A1 (en) MOVABLE BEARING PLATE, PARTICULARLY FOR ADJUSTABLE BEARINGS OF WINDING SHAFTS
BE524554A (en)
FR2623553A1 (en) Hinge with lateral engagement for a leaf and the like
FR2744186A1 (en) ROCKER BEARING DEVICE FOR CARRYING ONE OF THE END OF A WINDING BAR
EP0677404B1 (en) Drive axle for adjusting the height of the drive wheels of a self driven machine with demountable bearings and machine provided with such an axle
EP1050226B1 (en) Shoe last for manufacturing shoes
BE1008870A3 (en) Device for fixing a drier on a heater radiator heating and configuration.
FR2514245A1 (en) Adjustable wall support for movable shower head - consists of vertical support bar, with collar and stops to hold in position
BE349753A (en)
FR2522493A1 (en) DENTISTRY HANDPIECE
BE1016682A7 (en)
BE364051A (en)
BE550723A (en)
FR2966073A1 (en) Quick-connection device for interchangeable battery of electric vehicle, has mechanical actuator to move clamping member between release and clamping positions, and mechanical force amplifying device amplifying force provided by actuator
BE442560A (en)
BE448236A (en)
BE512759A (en)
BE527680A (en)
BE488451A (en)
BE403392A (en)
FR2576275A1 (en) Operating mechanism for bicycle derailleur gear change
FR2463843A1 (en) Swing and tipping window corner hinge - has base plate with folded lower end providing abutment for tilt axle adjusting screw