BE523980A - - Google Patents

Info

Publication number
BE523980A
BE523980A BE523980DA BE523980A BE 523980 A BE523980 A BE 523980A BE 523980D A BE523980D A BE 523980DA BE 523980 A BE523980 A BE 523980A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
cable
conductors
plug
outer sleeve
sleeve
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE523980A publication Critical patent/BE523980A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H01ELECTRIC ELEMENTS
    • H01BCABLES; CONDUCTORS; INSULATORS; SELECTION OF MATERIALS FOR THEIR CONDUCTIVE, INSULATING OR DIELECTRIC PROPERTIES
    • H01B17/00Insulators or insulating bodies characterised by their form
    • H01B17/26Lead-in insulators; Lead-through insulators
    • H01B17/30Sealing
    • H01B17/303Sealing of leads to lead-through insulators
    • H01B17/306Sealing of leads to lead-through insulators by embedding in material other than glass or ceramics

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Ceramic Engineering (AREA)
  • Cable Accessories (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   TELEFONAKTIEBOLAGET L M ERICSSON, résidant à STOCKHOLM.. 



  DISPOSITIF POUR SCELLER, DE MANIERE ETANCHB A LA PRESSION, L'EXTREMITE DE
CABLES. 



   Les câbles convenant notamment pour les installations télépho- niques comportent des conducteurs isolés à l'aide de papier et forment une âme de câbleSur cette âme est enroulée une bande ou un ruban en coton, sur lequel est pressées une gaine en plomb.Le procédé utilisé jusqu'à présent pour sceller l'extrémité de tels câbles était le suivant: le câble est introduit dans une bolte de câble par un tube d'entrée, après quoi la   gaïne   du câble est soudée à ce tube d'entrée. La boite de câble est pourvue à sa partie intérieure de blocs pourvus extérieurement de vis de connexion et intérieurement de pattes de soudure. Chaque conducteur séparé est alors soudé dans la boite auxdites pattes de soudure.

   Après cela, la boite de connexion est remplie d'un composé pour câble; parfois le composé n'est versé sur le câble qu'à l'endroit où il pénètre dans le tube d'entréeLa botte est ensuite fermée à l'aide d'un couvercle appli- qué à sa partie arrière, lequel couvercle est soit fixé à l'aide de vis, en utilisant un bourrage ou une garniture de serrage intermédiaire, soit soudé sur son pourtour.Les blocs prévus à la partie antérieure de la boite, qui doivent évidemment consister en,une matière isolante (stéa- tite ou bakélite) sont fixés à la boite par soudure ou brasage ou à 1' aide de vis en utilisant un bourrage intermédiaire autour des bords des blocsoIl est extrêmement difficile d'obtenir l'étanchéité aux pressions dans une telle boite de câble.Ce problème a acquis une actualité crois- sante depuis que l'on utilise,

   sur une échelle de plus en plus grande, des câbles téléphoniques*, dans lesquels on maintient une surpression continue d'environ 1 atmosphère d'un gaz, en vue d'empêcher l'humidité d'y pénétrer, si la gaine en plomb venait à être endommagée en un certain point. 



   La difficulté susénoncée est éliminée, grâce à la présente invention, qui concerne un dispositif pour sceller, de manière étanche aux pressions, les extrémités de câbles, ce dispositif comportant un 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 manchon extérieur en métal soudable, qui est partiellement rempli par un bouchon traversé par des conducteurs isolés, dont la longueur est consi- dérablement supérieure   à   la longueur du manchon extérieur, et un manchon intérieur en métal soudable s'adaptant dans le manchon extérieur et pré- sentant une longueur telle que, lorsqu'il est engagé dans le manchon ex- térieur.

   ce manchon intérieur recouvre bien les épissures entre les con- ducteurs susdits et les conducteurs correspondants du câble dont on scel- le l'extrémité de façon à la rendre étanche à la pression, le manchon in- térieur étant destiné à être soudé à la fois au manchon extérieur et à la   gane   du câble. 



   L'invention sera décrite à présent de manière plus détaillée, en référence aux dessins ci-annexés. dans lesquels: - les figures 1 et 2 montrent un dispositif pour sceller 1' extrémité d9un   câble,   et - la figure 3 montre un tel dispositif adapté sur un câble. 



   A la figure   1,   la notation de référence 10 désigne un manchon extérieur constitué par un tube en cuivre ou en laiton étamé d'environ 10 cm de long. Un bouchon 11 est enfoncé dans une extrémité du manchon ex- térieur. Ce bouchon 11 présente un certain nombre de trous correspondant au nombre de conducteurs que comporte le câble, dont l'extrémité doit être scellée. Le bouchon 11 est en une matière isolante semi-dure, telle que le néoprène, ou en une matière thermoplastique,telle que le polyéthy-   lèneo   Dans les trous du bouchon sont engagés des conducteurs isolés 12, qui font saillie dgenviron   30-40   cm aux deux extrémités du manchon 10.

   L'isolant prévu autour des conducteurs 12 peut être constitué, par exemple, par une couche intérieure en caoutchouc et un revêtement exté- rieur en néoprène ou en une matière thermoplastique appropriée, tel que chlorure polyvinylique ou polyéthylène.La couche de caoutchouc entourée du revêtement de néoprène a pour objet d'augmenter l'isolement électrique. 



  Le bouchon 11 est agencé de manière à s'adapter, de manière absolument étanche, autour des conducteurs 12, ce qui est réalisé, en réduisant, le diamètre du manchon à l'aide de deux rainures 13 prévues à la périphérie de ce manchon 10. 



   Le dispositif de scellement, décrit en détails ci-dessus, est représenté à la figure   3,   monté sur un câble. Le montage du dispositif de scellement se fait comme   suit:   
La gaine de plomb du câble 3, dont l'extrémité doit être scel- lée, est enlevée sur quelques décimètres, après quoi chaque conducteur 31, isolé à l'aide de papier, est relié ou épissé avec un conducteur iso- lé 12 venant du manchon extérieur. Un tube en papier est engagé sur cha- que épissure.

   Avant que l'opération d'épissure du câble commence, un tu- be d9épissure habituel 5 est placé sur l'extrémité libre du câble, ce tu- be 5 constituant le manchon intérieur s'adaptant dans le manchon extérieur 10, le manchon intérieur 5 présentant une longueur telle que, lorsqu'il est engagé dans le manchon extérieur, et manchon intérieur recouvre bien les épissures entre les conducteurs 12 et 31.Le tube 5 est soudé, d'une part, à la gaine en plomb du câble 3. en 35 et, d'autre part, au manchon extérieur 10, en 51.L'insertion du tube 5 dans le manchon extérieur est une mesure de sécurité, le point de soudure 51 se trouvant toujours à 1' extrémité du manchon extérieur, opposée au bouchon 1,1 de telle sorte que le bouchon ne puisse pas être endommagé par la chaleur dégagée pen- dant l'opération de soudure.

   Le scellement du câble est ainsi   réalisé.   



  On a constaté que les dispositifs de scellement en question peuvent sup- porter une pression allant jusqu'à 7 ou 8 atmosphères, soit une pression plusieurs fois supérieure à celle qui pourrait être requise en   pratique.   



  Les extrémités libres des conducteurs isolés 12 sont alors connectées à un quelconque bloc simple de distribution de type connu, une boite de câble, étanche aux pressions, étant ainsi entièrement superflue. 



  Si le bloc de distribution doit être placé à l'extérieur ou en un endroit 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 accessible, il doit évidemment être entouré par un boîtier protecteur. 



   Il est évident que plusieurs autres formes d'exécution de 1' invention peuvent être imaginées.. sans sortir du cadre de l'invention. 



  Le nombre de conducteurs 12 passant dans le bouchon 11 ne doit pas cor- respondre au nombre de conducteurs du câble   3,   à tel point qu'un seul et même dispositif de scellement peut être utilisé pour des câbles compor- tant des nombres différents de conducteurs, mais ayant essentiellement le même diamètre extérieur. Ainsi, un câble à 32 conducteurs peut, par exemple, être scellé à l'aide d'un dispositif de scellement à 40 conduc- teurs, les huit conducteurs (12) excédentaires pouvant rester en placer sans être connectés, de façon à maintenir l'étanchéité du bouchon. 



   Lors de la production du dispositif de scellement décrit. il peut convenir de vulcaniser le bouchon 11 et les conducteurs isolés 12 passant à travers ce bouchon, avant d'insérer et de serrer le bouchon dans le manchon extérieur 10. Ainsi, les conducteurs isolés ne peuvent pas être retirés du bouchon 11, ce qui serait possible si le bouchon était simplement serré dans le manchon extérieur. après insertion des conducteurs dans leurs trous respectifs. 



   Afin d'obtenir un meilleur résultat, en ce qui concerne la vul- canisation des conducteurs 12 avec le bouchon 11, il peut être souhaita- ble de soumettre les conducteurs isolés 12 et/ou le bouchon 11 à une se- mi-vulcanisation. avant d'être vulcanisés ensemble. 



    REVENDICATICNS.   



   1. Dispositif pour sceller, de manière étanche à la pression, l'extrémité de câbles. caractérisé en ce qu'il comporte un manchon exté- rieur   (10)   en métal soudable, qui est obturé, à une de ses extrémités, par un bouchon (11) en une matière isolante possédant essentiellement les mêmes propriétés mécaniques que le néoprène ou éventuellement le polyéthylène, ce bouchon étant agencé pour s'adapter étroitement autour de conducteurs (12) passant dans des trous ménagés dans le bouchon et en- tourés d'une matière isolante similaire., le serrage des conducteurs dans le bouchon étant réalisé par réduction du diamètre du manchon, le dispositif comportant, par ailleurs, un manchon intérieur (5) en métal soudable s'adaptant dans le manchon extérieur (10) et soudé à ce dernier manchon., le manchon intérieur (5)

   présentant une longueur telle que, lorsqu'il est engagé dans le manchon,extérieur   (10),   il recouvre les épissures (4) entre les conducteurs précités et les conducteurs corres- pondants (31) d'un câble., à la gaine duquel le manchon intérieur (5) est soudé.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   TELEFONAKTIEBOLAGET L M ERICSSON, residing in STOCKHOLM ..



  DEVICE FOR SEALING THE END OF PRESSURE WATERPROOF
CABLES.



   Cables, particularly suitable for telephone installations, have conductors insulated with paper and form a cable core. On this core is wound a strip or cotton tape, onto which a lead sheath is pressed. until now to seal the end of such cables has been as follows: the cable is introduced into a cable bolte through an inlet tube, after which the cable sheath is welded to this inlet tube. The cable box is provided at its inner part with blocks provided on the outside with connection screws and on the inside with solder tabs. Each separate conductor is then soldered in the box to said solder tabs.

   After that, the connection box is filled with a cable compound; sometimes the compound is only poured onto the cable where it enters the inlet tube The boot is then closed with a cover applied to its rear part, which cover is either attached using screws, using a stuffing or an intermediate clamping insert, is welded on its periphery. The blocks provided for the front part of the box, which must obviously consist of an insulating material (steatite or bakelite ) are attached to the box by soldering or brazing or with screws using an intermediate packing around the edges of the blocks. It is extremely difficult to achieve pressure tightness in such a cable box. growing news since we use,

   on a larger and larger scale, telephone cables *, in which a continuous overpressure of about 1 atmosphere of a gas is maintained, in order to prevent moisture from entering it, if the lead sheath should come to be damaged at some point.



   The aforementioned difficulty is eliminated, thanks to the present invention, which relates to a device for sealing, in a pressure-tight manner, the ends of cables, this device comprising a

 <Desc / Clms Page number 2>

 outer sleeve of weldable metal, which is partially filled by a plug traversed by insulated conductors, the length of which is considerably greater than the length of the outer sleeve, and an inner sleeve of weldable metal fitting into the outer sleeve and pre - feeling a length such that, when it is engaged in the outer sleeve.

   this inner sleeve covers well the splices between the aforesaid conductors and the corresponding conductors of the cable, the end of which is sealed so as to make it pressure-tight, the inner sleeve being intended to be welded at the same time to the outer sleeve and the cable gane.



   The invention will now be described in more detail, with reference to the accompanying drawings. in which: - Figures 1 and 2 show a device for sealing one end of a cable, and - Figure 3 shows such a device fitted on a cable.



   In Figure 1, reference numeral 10 denotes an outer sleeve consisting of a copper or tinned brass tube about 10 cm long. A plug 11 is pressed into one end of the outer sleeve. This plug 11 has a certain number of holes corresponding to the number of conductors in the cable, the end of which must be sealed. The plug 11 is made of a semi-hard insulating material, such as neoprene, or of a thermoplastic material, such as polyethylene. In the holes of the plug are engaged insulated conductors 12, which protrude about 30-40 cm at the ends. two ends of the sleeve 10.

   The insulation provided around the conductors 12 may consist, for example, of an inner layer of rubber and an outer covering of neoprene or of a suitable thermoplastic material, such as polyvinyl chloride or polyethylene. The layer of rubber surrounded by the covering. The purpose of neoprene is to increase electrical insulation.



  The plug 11 is arranged so as to fit, in an absolutely sealed manner, around the conductors 12, which is achieved by reducing the diameter of the sleeve using two grooves 13 provided at the periphery of this sleeve 10 .



   The sealing device, described in detail above, is shown in Figure 3, mounted on a cable. The sealing device is assembled as follows:
The lead sheath of cable 3, the end of which is to be sealed, is removed a few decimeters, after which each conductor 31, insulated with paper, is connected or spliced with an insulated conductor 12 coming from of the outer sleeve. A paper tube is engaged on each splice.

   Before the cable splicing operation begins, a usual splice tube 5 is placed on the free end of the cable, this tube 5 constituting the inner sleeve fitting into the outer sleeve 10, the inner sleeve. 5 having a length such that, when engaged in the outer sleeve, and inner sleeve covers well the splices between the conductors 12 and 31.The tube 5 is welded, on the one hand, to the lead sheath of the cable 3 . at 35 and, on the other hand, at the outer sleeve 10, at 51. The insertion of the tube 5 into the outer sleeve is a safety measure, the weld point 51 still being at the end of the outer sleeve, opposite the plug 1.1 so that the plug cannot be damaged by the heat given off during the welding operation.

   The sealing of the cable is thus achieved.



  It has been found that the sealing devices in question can withstand a pressure of up to 7 or 8 atmospheres, a pressure several times greater than that which might be required in practice.



  The free ends of the insulated conductors 12 are then connected to any simple distribution block of known type, a pressure-tight cable box thus being entirely superfluous.



  If the distribution block is to be placed outdoors or in a

 <Desc / Clms Page number 3>

 accessible, it must obviously be surrounded by a protective housing.



   It is obvious that several other embodiments of the invention can be imagined without departing from the scope of the invention.



  The number of conductors 12 passing through the plug 11 must not correspond to the number of conductors of the cable 3, so that one and the same sealing device can be used for cables with different numbers of conductors. , but having essentially the same outside diameter. Thus, a 32-conductor cable can, for example, be sealed using a 40-conductor sealing device, the eight excess conductors (12) being able to remain in place without being connected, so as to maintain the cable. sealing of the cap.



   During the production of the described sealing device. it may be convenient to vulcanize the plug 11 and the insulated conductors 12 passing through this plug, before inserting and tightening the plug in the outer sleeve 10. Thus, the insulated conductors cannot be removed from the plug 11, which would be possible if the plug was simply clamped into the outer sleeve. after inserting the conductors into their respective holes.



   In order to obtain a better result, as regards the vulcanization of the conductors 12 with the plug 11, it may be desirable to subject the insulated conductors 12 and / or the plug 11 to semi-vulcanization. before being vulcanized together.



    CLAIMS.



   1. Device for sealing the end of cables in a pressure-tight manner. characterized in that it comprises an outer sleeve (10) of weldable metal, which is closed, at one of its ends, by a plug (11) of an insulating material having essentially the same mechanical properties as neoprene or possibly polyethylene, this plug being arranged to fit tightly around conductors (12) passing through holes made in the plug and surrounded by a similar insulating material., the clamping of the conductors in the plug being achieved by reducing the diameter of the sleeve, the device comprising, moreover, an inner sleeve (5) of weldable metal fitting into the outer sleeve (10) and welded to the latter sleeve., the inner sleeve (5)

   having a length such that, when it is engaged in the outer sleeve (10), it covers the splices (4) between the aforementioned conductors and the corresponding conductors (31) of a cable., the sheath of which the inner sleeve (5) is welded.


    

Claims (1)

2. Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que deux rainures (13) sont ménagées à la périphérie du manchon extérieur, à l'endroit où le bouchon (il) est engagé dans ce manchon. 2. Device according to claim 1, characterized in that two grooves (13) are formed at the periphery of the outer sleeve, at the point where the plug (it) is engaged in this sleeve.
BE523980D BE523980A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE523980A true BE523980A (en)

Family

ID=158748

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE523980D BE523980A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE523980A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2484162A1 (en) DEVICE FOR SEALING A COAXIAL SUBMARINE CABLE TO A REPEATER, METHOD FOR MANUFACTURING THE SAME, AND MOLD FOR USE THEREIN
FR2738085A1 (en) DEVICE AND METHOD FOR MAKING A SPLICE FOR BLIND CABLES
FR2500638A1 (en) OPTICAL FIBER CABLE
FR2481533A1 (en) PROTECTIVE SHELL FOR HERMETICALLY SURROUNDED CABLE SPLICES
FR2917244A1 (en) Connection lug for electric cables, has tubular ends to receive stripped ends of conducting electric cable, and pressed zone arranged between two tubular ends in order to ensure sealing between tubular ends
BE523980A (en)
FR2503875A1 (en) PROCESS FOR JOINING OPTICAL FIBER UNDERWATER CABLES
FR2475306A1 (en) UNIVERSAL JUNCTION BOX FOR TELECOMMUNICATIONS OR POWER CABLES
FR2479582A1 (en) IMPROVEMENTS IN DEVICES FOR SEALING ELECTRICAL CONNECTORS
CA2321880A1 (en) Detectable synthetic conduit and connecting means thereof
FR2557390A1 (en) Jointing of medium tension paper insulated electric cable
EP0595708A1 (en) Device avoiding insulation shrinkage for power cables with synthetic insulation
US2800523A (en) Device for pressure-tight end sealing of cables
EP0016340B1 (en) Connecting device between the outer conductors of two coaxial pairs
FR2786033A1 (en) Electric/fibre optic connector wire sealing technique having outer sleeving wire covering and forming connector interface seal
FR2463972A1 (en) WATERPROOF AND FLEXIBLE ELECTRICAL INSULATOR FOR CABLE SPLICE
FR2884062A1 (en) TRANSFORMER OF QUADRAXIAL COAXIAL STRUCTURES
FR2551927A1 (en) Electromagnetic-screening device for a joint
FR2505569A1 (en) MULTIPLE JUNCTION FOR SUBMARINE SYSTEM
EP1191654A1 (en) Installation conduit for an electrical cable and control process for the electrical isolation of the installed cable
FR2958807A1 (en) DEVICE FOR CONNECTING TWO SUPERCONDUCTING CABLES
CH269911A (en) Cable termination intended for the transport of electrical energy.
GB2075770A (en) Improvements in or relating to cable glands
FR2555372A1 (en) FLEXIBLE JUNCTION FOR CONNECTING TWO HIGH VOLTAGE POWER CABLES
EP2581986A1 (en) Device for connecting a cable shielding sheath