BE519843A - - Google Patents

Info

Publication number
BE519843A
BE519843A BE519843DA BE519843A BE 519843 A BE519843 A BE 519843A BE 519843D A BE519843D A BE 519843DA BE 519843 A BE519843 A BE 519843A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
drum
casing
established
cover
ring
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE519843A publication Critical patent/BE519843A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E21EARTH OR ROCK DRILLING; MINING
    • E21FSAFETY DEVICES, TRANSPORT, FILLING-UP, RESCUE, VENTILATION, OR DRAINING IN OR OF MINES OR TUNNELS
    • E21F15/00Methods or devices for placing filling-up materials in underground workings
    • E21F15/08Filling-up hydraulically or pneumatically
    • E21F15/10Hydraulic or pneumatic filling-up machines

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mining & Mineral Resources (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • General Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Geochemistry & Mineralogy (AREA)
  • Geology (AREA)
  • Air Transport Of Granular Materials (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  PERFECTIONNEMENTS APPORTES AUX ECLUSES A TAMBOUR POUR DES TRANSPORTEURS A
AIR COMPRIME. 



   Le brevet principal N  513.430 du 9 août 1952 a pour objet un transporbeur à air comprimé, plus spécialement un dispositif pour le remblayage pneumatique, dont les ouvertures d'entrée et de sortie pour l'air et les matières à refouler sont ménagées dans les couvercles obturateurs qui ferment les extrémités d'un tambour à cellules 'avec axe vertical, ce transporteur ou dispositif étant caractérisé par le fait que l'enveloppe du tambour à cellules, constituée par une paroi extérieure ouverte ou fermée et par un couvercle obturateur supérieur et un couvercle obturateur inférieur, est serrée entre une traverse supérieure et une traverse inférieure à l'aide de boulons tendeurs ou analogueso Les couvercles obturateurs supérieur et   inférieur   sont, en outre, montés d'une manière réglable.sur les traverses correspondantes afin que,

   par la manoeuvre des boulons tendeurs dans le sens d'un raccourcissement, les couvercles obturateurs supérieur et inférieur soient serrés d'une manière étanche contre les extrémités du tambour à cellules et, en même temps et d'une manière analogue, contre l'enveloppe. 



   Le dispositif de poussée, qui sert au serrage des boulons, est monté avantageusement sur la traverse supérieure. Un jeu, provoqué par l'usure, entre les extrémités du tambour et les couvercles obturateurs adjacents, est compensé automatiquement par le dispositif de poussée. 



   Conformément à une autre disposition du brevet principal on fixe, pour réduire l'usure, sur les extrémités du tambour des anneaux d'usure supplémentaires aussi bien sur leur face interne que sur leur face externe. 



  En outre, on établit entre ces anneaux d'usure et les parties fixes de l'enveloppe des chambres annulaires dans lesquelles sont serrés des joints annulaires comprimés et réglables, plus spécialement des bourrages. La face de la chambre annulaire, qui se trouve en regard du joint, est dans chaque cas formée par une partie de l'enveloppe fixe ou par une pièce solidaire de 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 celle-ci, de sorte que le joint, en étant serré, n'agit que dans le sens radial sur la périphérie du tambour. Les moyens pour régler les bourrages ou les joints comprimés sont disposés de manière à être aisément accessibles et on a prévu, en outre, des moyens par lesquels un remplacement des joints usés peut se faire d'une manière aisée et rapide. 



   L'invention concerne un perfectionnement apporté au dispositif faisant l'objet du brevet principal et elle consiste à former les faces d'étanchéité pour les joints ou bourrages et les couvercles obturateurs par des parties de la surface des parois terminales du tambour, ces parties étant parallèles entre elles et étant placées directement les unes à côté des autres; les chambres annulaires, dans lesquelles sont logés ces bourrages, sont ouvertes du côté des parois terminales de l'enveloppe.

   Quand on donne aux couvercles obturateurs une épaisseur suffisante, on obtient des chambres annulaires qui, en substance, ne se trouvent que du côté des extrémités du tambour entre les couvercles obturateurs et l'enveloppe, de sorte que la compression du joint se fait de la même manière que le serrage du couvercle obturateur adjacent contre l'extrémité voisine de l'enveloppe. Comme le serrage du joint et du couvercle se fait, dans les deux cas, dans le même sens contre ladite extrémité, on écarte toute influence gênante des joints voisins et on obtient donc une obturation étanche. Le serrage du joint contre l'extrémité de l'enveloppe permet, en outre, d'obtenir une compensation plus aisée de l'usure. 



   Pour des machines à remblayage pneumatique d'un autre genre, plus spécialement celles avec axe horizontal et des postes de chargement et de déchargement pour la matière de remblayage qui sont perpendiculaires à cet axe, il est connu d'établir des joints aux faces terminales du tambour à cellules. 



  Pour l'objet de l'invention, il s'agit d'une machine d'un autre genre pour laquelle les ouvertures d'admission et de sortie pour l'air et les matières refoulées sont prévues aux extrémités, plus spécialement à la partie supérieure et à la partie inférieure d'un tabmour à cellules avec axe vertical. 



  Dans ce cas, il est plus difficile d'assurer l'étanchéité aux extrémités et d'avoir accès aux joints, de sorte qu'on doit faire intervenir des dispositions par lesquelles on obtient un fonctionnement certain des joints et un réglage et un remplacement aisés de ceux-ci en tenant compte des conditions particulières. L'invention procure, par conséquent, précisément dans ce cas particulier, une solution particulièrement efficace et également avantageuse. 



   Pour éviter que le tambour à cellules ait des parois trop épaisses on propose, conformément à l'invention, de munir les extrémités de ce tambour de brides qui comportent des faces d'étanchéité établies les unes à côté des autres. Ces brides peuvent être constituées en une matière qui résiste à l'usure et elles peuvent être fixées rigidement au tambour. Une solution plus simple consiste à fixer la bride annulaire, constituée en une matière résistant à l'usure, d'une manière amovible à la paroi terminale correspondante du tambour. Par ailleurs, on peut donner à la bride annulaire une section transversale en forme de U et elle peut être fixée à l'aide d'un rebord, prévu à son extrémité interne, à une bride du corps du tambour, par exemple à l'aide de vis.

   La bride annulaire elle-même, peut avoir une hauteur réduite dans le sens axial du tambour. 



   En procédant conformément à l'invention, l'enveloppe de la machine, formée de préférence en plusieurs parties, peut être fermée, en substance, sur tout son pourtour, de sorte que les organes de commande ou d'entraînement sont recouverts. L'accès aux joints est rendu possible à l'aide de couvercles amovibles faisant partie de l'enveloppe. Conformément à l'invention, on peut supprimer complètement ou en partie le couvercle inférieur de l'enveloppe pour la raison que le soutien du joint est formé par une bague de serrage qui est supportée par des vis de tension.

   Le couvercle supérieur de l'enveloppe est avantageusement constitué en plusieurs parties et peut être formé, par exemple, par un couvercle annulaire supérieur et externe qui prend appui, par des épaulement internes, sur une partie médiane du couvercle dans laquelle sont ménagées des ouvertures pour le passage du conduit d'admission d'air et pour celui de la trémie d'alimentation.

   Cette partie médiane du couvercle peut comporter également le coussinet, dans lequel est tourillonné 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 l'arbre du tambour à cellules, et le support d'un manchon qui délimite, d'un côté, la chambre annulaire   intérieureo  
L'étanchéité entre le tambour à cellules et les couvercles obtu- rateurs, appliqués sur les extrémités dudit tambour, peut être améliorée da- vantage en donnant aux membrures, établies dans les brides annulaires en concordance avec les cloisons qui séparent les cellules du tambour, une lar- geur importante et en subdivisant chacune de ces membrures par une rainure ou gorge, qui est sensiblement radiale par rapport à l'axe du tambour, en deux nervures d'étanchéité. Dans ce cas, il est préférable que la rainure ou gorge s'étende sur toute la longueur de la membrure correspondante. 



   Les dessins ci-annexés montrent, à titre d'exemple, un mode de réalisation de l'invention. 



   Les figs. 1,2 et 3 montrent, respectivement en coupe verticale, en plan, et en coupe horizontale suivant III-III figo 1, une machine de rem- blayage pneumatique établie selon l'inventiono
L'enveloppe 1 de la machine est subdivisée axialement en plu- sieurs parties, d'une manière qui n'est pas indiquée en détail, et elle com- porte un couvercle obturateur supérieur 2, 2a en une ou plusieurs pièces. 



   La partie extérieure 2 de ce couvercle a la forme d'un anneau et repose, par un épaulement ou gradin intérieur, sur la partie centrale 2a du couver- cle. L'enveloppe 1 fixée, par un châssis 3, à un socle 4, comporte, à sa par- tie supérieure une trémie d'alimentation 5, en forme de secteur, pour les matières à   refoulero  
Dans l'enveloppe est logé un tambour 7, subdivisé en plusieurs cellules séparées, qui peut tourner autour d'un arbre vertical 6. Sur les extrémités du tambour sont fixés, d'une manière amovible, des anneaux profi- lés 7a, en une matière résistant à   l'usure.   Les anneaux profilés 7a ont une section transversale en forme de U et ils sont fixés par des vis à des parties, en forme de bride, du tambour, ces parties étant orientées vers l'extérieur.

   Chaque anneau profilé comporte des membrures qui correspondent aux cloisons qui séparent les cellules du tambour les unes des autres. Les membrures de l'anneau profilé ont une largeur relativement grande dans le sens périphérique et elles comportent des encoches ou rainures 7b, qui s'étendent dans le sens de leur longueur de manière à former deux nervures d'étanchéité qui se trouvent à distance réduite l'une de 1'autre. Ces nervures coopèrent avec les faces terminales des couvercles obturateurs adjacents qui sont décrits plus loino Dans la partie centrale 2a du couvercle et dans la partie inférieure du châssis de la machine sont logés des manchons 8 et 9 avec des roulements ou paliers radiaux 10 et 11 et une butée axiale 12. 



   Le tambour 7 est entraîné par le moteur 13 à l'aide d'une transmission à engrenages 14, montée sur l'enveloppe de la machine et munie d'un pignon de commande 16 avec une goupille à cisaillement 15, ce pignon engrenant avec une couronne dentée 17 montée sur le tambour à cellules. 



   Aux extrémités du tambour 7 ou des anneaux profilés 7a sont établis des couvercles obturateurs 18 et 19 dans lesquels sont ménagées des ouvertures qui peuvent venir se placer en regard d'un coude 21 débitant de l'air comprimé, d'un coude 22 par lequel se fait l'expulsion du mélange formé par les matières à refouler et l'air, et en regard de la sortie de la trémie 5 contenant ces matièreso Les couvercles 18 et 19 servent à obturer d'une manière étanche pour l'air les cellules 20 du tambour, ces cellules étant ouvertes en haut et en bas. On désigne par 23 et 24 des raccords élastiques pour les conduits (non montrés), qui servent respectivement à l'amenée d'air comprimé et au refoulement des matières à remblayer.

   Chacun des couvercles obturateurs 18 et 19, qui sont toujours serrés uniformément, c'est-à-dire avec la même pression, de la manière décrite ci-après, contre les extrémités du tambour, ne prend appui que sur une partie de la face adjacente, de largeur relativement grande, de l'extrémité correspondante du tambour ou de l'anneau intermédiaire 7a. De cette manière, il subsiste, à cause de la largeur de la face terminale du tambour ou de la face corres- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 pondante de l'anneau 7a, de chaque côté de chaque couvercle, des surfaces annulaires qui servent d'appui aux joints 25 et 26. Les faces d'étanchéité pour les couvercles obturateurs et les joints se trouvent donc dans des plans qui sont à peu près parallèles et qui se trouvent très près les uns des autres.

   Les joints eux-mêmes sont logés dans des chambres annulaires qui sont délimitées, d'un côté, par les faces externes cylindriques des couvercles obturateurs et, de l'autre côté, par des parties fixes de la surface de l'enveloppe de la machine ou par un manchon relié indirectement à cette enveloppe. 



  Dans ces chambres annulaires sont guidées également des bagues de pression 27, 28, 30 et 34. A la partie supérieure de l'enveloppe, on serre la bague de pression extérieure 27 contre le joint 25 à l'aide de vis de serrage 29 engagées dans le couvercle 2 de l'enveloppe 1, en une ou plusieurs pièces. 



  La bague de pression 30 pour le joint intérieur est serrée ou réglée à l'aide de vis 31 qui traversent, depuis le haut, la partie centrale 2a du couvercle. 



  La bague de serrage 28, logée dans la chambre annulaire inférieure et extérieure, est serrée par des tendeurs filetés 32 contre le joint. Ces tendeurs 32 sont engagés dans des écrous biseautés 33 qui prennent appui sur la bague de serrage 28. La partie inférieure de l'enveloppe de la machine est, en substance, ouverte. Le serrage de la bague 34 a lieu à l'aide de poussoirs 35 et d'un manchon taraudé 36 qui est réglable axialement par rapport à une partie de l'enveloppe qui entoure l'axe 6 du tambour à cellules. Les poussoirs 35 sont guidés dans une bague de retenue en plusieurs pièces   37.   On voit sur les dessins que toutes les vis de poussée ou de commande des bagues de serrage ou des joints sont aisément accessibles. 



   Les manchons 38 et 39 qui forment, respectivement, les parois qui délimitent les chambres annulaires internes pour les joints, comportent des fenêtres ou ouvertures 40 et 41 par lesquelles les matières à refouler, qui ont pu passer à l'intérieur de l'enveloppe par des fuites, peuvent être enlevéeso 
Le remplacement des joints inférieurs a lieu en faisant descendre les bagues de serrage par dévissage des organes tendeurs. Pour la bague de serrage extérieure et supérieure, on doit démonter seulement la partie externe 2 du couvercleo Par contre, pour remplacer le joint supérieur et intérieur, on doit démonter la partie centrale de la superstructure de la machine. 



   Le réglage de la pression de serrage des couvercles obturateurs 18 et 19 ainsi que la compensation de l'usure au voisinage de ces couvercles a lieu de la manière indiquée dans le brevet principal par un dispositif de réglage 43 établi à la partie supérieure de la machine et par lequel on déplace une traverse 42 et une traverse auxiliaire 45 dans des directions opposées à l'aide d'une bague filetée   44.   La traverse auxiliaire 45 prend appui, par l'intermédiaire d'un doigt 46, sur le couvercle obturateur supérieur 18. La traverse 42 est reliée, par l'entretoise 47 à la traverse inférieure 48 sur laquelle sont montés des doigts de soutien 49 placés sous le couvercle obturateur inférieur 19.

   Par le mouvement relatif axial entre les traverses 42 et 45 par rapport à l'axe du tambour à cellules, il se produit un équilibrage automatique de la poussée quand on procède au réglage ultérieur des couvercles obturateurs 18 et 19 établis aux extrémités du tambour. Pour l'exemple montré sur les dessins, on a recours à un dispositif de réglage mécanique   43.   Pour de nombreux cas, on se sert avantageusement d'une commande hydraulique pour obtenir le mouvement relatif des traverses. 



   Il est à noter, en outre, que pour réduire l'usure entre le tambour et l'enveloppe de la machine, on fait intervenir des bagues d'usure 50 qui sont logées ou fixées avantageusement tout au moins à proximité des brides extérieures du tambour à cellules dans des gorges ou rainures de l'enveloppe de la machineo La hauteur des bagues d'usure correspond à peu près à celle des brides profilées établies aux extrémités du tambour. De plus, ces bagues sont en plusieurs pièces afin que leur remplacement, qui a lieu de temps en temps, puisse se faire sans difficulté. La subdivision des bagues d'usure se fait en correspondance avec celle de l'enveloppe de la machine. 



   Au lieu d'effectuer le réglage ultérieur des joints, comme pour 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 l'exemple montré, à l'aide de vis de poussée, d'organes de traction ou d'au- tres éléments de serrage on peut, conformément à une autre disposition fai- sant l'objet de l'invention, relier les organes ou doigts de poussée aux traverses qui peuvent être déplacées l'une par rapport à l'autre dans le sens axial du tambour, de sorte qu'on obtient, de la même manière que pour les couvercles obturateurs, un équilibrage des poussées exercées sur les joints établis aux extrémités opposées du tambouro Comme l'usure des cou- vercles obturateurs est différente de celle des joints, on propose, en ou- tre,

   que les doigts de poussée prennent appui sur les traverses à l'aide de ressorts suffisamment forts pour que les joints soient constamment serrés élastiquement contre les faces terminales du tambour à cellules. Cette pous- sée élastique n'exclut pas que les doigts de poussée puissent, en outre, être montés dans une partie du dispositif de réglage par rapport à laquel- le ils peuvent tourner ou être allongés dans le sens axial, de sorte qu'un réglage ultérieur, à la main, des joints ou du serrage de ceux-ci est ren- du possible. Les moyens pour obtenir une compensation automatique du ser- rage des joints ne sont pas montrés sur les dessins.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  IMPROVEMENTS MADE TO DRUM LOCKING FOR TRANSPORTERS
PRESSURIZED AIR.



   The main patent N 513.430 of August 9, 1952 relates to a compressed air conveyor, more specifically a device for pneumatic backfilling, whose inlet and outlet openings for air and the materials to be delivered are provided in the lids. shutters which close the ends of a cell drum 'with vertical axis, this conveyor or device being characterized in that the casing of the cell drum, constituted by an open or closed outer wall and by an upper shutter cover and a lower shutter cover, is clamped between an upper cross member and a lower cross member by means of tension bolts or the like o The upper and lower blanking covers are, moreover, mounted in an adjustable manner on the corresponding cross members so that,

   by operating the tension bolts in the direction of shortening, the upper and lower blanking covers are tightened tightly against the ends of the cell drum and, at the same time and in a similar manner, against the casing .



   The pushing device, which serves to tighten the bolts, is advantageously mounted on the upper cross member. A play, caused by wear, between the ends of the drum and the adjacent blanking covers, is automatically compensated by the pushing device.



   In accordance with another provision of the main patent, to reduce wear, additional wear rings are fixed on the ends of the drum both on their internal face and on their external face.



  In addition, between these wear rings and the fixed parts of the casing are established annular chambers in which compressed and adjustable annular seals are clamped, more especially jams. The face of the annular chamber, which is located opposite the seal, is in each case formed by a part of the fixed casing or by a part integral with

 <Desc / Clms Page number 2>

 this, so that the seal, being tight, acts only in the radial direction on the periphery of the drum. The means for adjusting the jams or the compressed seals are arranged so as to be easily accessible and there is further provided means by which replacement of the worn seals can take place in an easy and rapid manner.



   The invention relates to an improvement made to the device which is the subject of the main patent and it consists in forming the sealing faces for the seals or packings and the shut-off covers by parts of the surface of the end walls of the drum, these parts being parallel to each other and placed directly next to each other; the annular chambers, in which these jams are housed, are open on the side of the end walls of the casing.

   When the blanking covers are given a sufficient thickness, annular chambers are obtained which, in substance, are only found on the side of the ends of the drum between the blanking lids and the casing, so that the compression of the seal takes place from the same way as clamping the adjacent blanking cover against the neighboring end of the casing. As the tightening of the seal and of the cover takes place, in both cases, in the same direction against said end, any troublesome influence of neighboring seals is eliminated and a tight seal is therefore obtained. Tightening the seal against the end of the casing also makes it possible to obtain easier compensation for wear.



   For pneumatic backfill machines of another type, more especially those with a horizontal axis and loading and unloading stations for the backfill material which are perpendicular to this axis, it is known to establish joints at the end faces of the backfill. cell drum.



  For the object of the invention, it is a machine of another type for which the inlet and outlet openings for the air and the discharged materials are provided at the ends, more especially at the part. upper and lower part of a cell stool with vertical axis.



  In this case, it is more difficult to ensure the sealing at the ends and to have access to the gaskets, so that arrangements must be made in which one obtains a certain functioning of the gaskets and an easy adjustment and replacement. of these taking into account the special conditions. The invention therefore provides, precisely in this particular case, a particularly effective and also advantageous solution.



   In order to prevent the cell drum from having excessively thick walls, it is proposed, in accordance with the invention, to provide the ends of this drum with flanges which have sealing faces established one beside the other. These flanges can be made of a material which resists wear and they can be rigidly attached to the drum. A simpler solution is to fix the annular flange, made of a wear resistant material, in a removable manner to the corresponding end wall of the drum. Furthermore, the annular flange can be given a U-shaped cross section and it can be fixed by means of a flange, provided at its inner end, to a flange of the drum body, for example at the screw help.

   The annular flange itself may have a reduced height in the axial direction of the drum.



   By proceeding in accordance with the invention, the envelope of the machine, preferably formed in several parts, can be closed, in substance, over its entire periphery, so that the control or drive members are covered. Access to the seals is made possible by means of removable covers which are part of the enclosure. According to the invention, it is possible to completely or partially eliminate the lower cover of the casing for the reason that the support of the seal is formed by a clamping ring which is supported by tension screws.

   The upper cover of the casing is advantageously made up of several parts and can be formed, for example, by an upper and external annular cover which bears, by internal shoulders, on a median part of the cover in which openings are formed for the passage of the air intake duct and that of the feed hopper.

   This middle part of the cover may also include the pad, in which is journaled

 <Desc / Clms Page number 3>

 the shaft of the cell drum, and the support of a sleeve which delimits, on one side, the inner annular chamber
The tightness between the cell drum and the shut-off covers, applied to the ends of said drum, can be further improved by giving the members, established in the annular flanges in correspondence with the partitions which separate the cells from the drum, a significant width and by subdividing each of these ribs by a groove or groove, which is substantially radial with respect to the axis of the drum, into two sealing ribs. In this case, it is preferable that the groove or groove extends over the entire length of the corresponding member.



   The accompanying drawings show, by way of example, one embodiment of the invention.



   Figs. 1, 2 and 3 show, respectively in vertical section, in plan, and in horizontal section along III-III figo 1, a pneumatic backfill machine established according to the invention.
The casing 1 of the machine is axially subdivided into several parts, in a manner which is not shown in detail, and it comprises an upper closing cover 2, 2a in one or more parts.



   The outer part 2 of this cover has the shape of a ring and rests, by an inner shoulder or step, on the central part 2a of the cover. The casing 1 fixed, by a frame 3, to a base 4, comprises, at its upper part a supply hopper 5, in the form of a sector, for the materials to be delivered.
In the casing is housed a drum 7, subdivided into several separate cells, which can rotate around a vertical shaft 6. On the ends of the drum are fixed, in a removable manner, profiled rings 7a, in one. wear-resistant material. The profile rings 7a have a U-shaped cross section and are attached by screws to flange-shaped parts of the drum, these parts facing outward.

   Each profiled ring has members which correspond to the partitions which separate the cells of the drum from one another. The chords of the profile ring have a relatively large width in the peripheral direction and they have notches or grooves 7b, which extend in the direction of their length so as to form two sealing ribs which are at a reduced distance. one of the other. These ribs cooperate with the end faces of the adjacent shutter covers which are described later in the central part 2a of the cover and in the lower part of the machine frame are housed sleeves 8 and 9 with bearings or radial bearings 10 and 11 and an axial stop 12.



   The drum 7 is driven by the motor 13 by means of a gear transmission 14, mounted on the casing of the machine and provided with a control pinion 16 with a shear pin 15, this pinion meshing with a ring gear 17 mounted on the cell drum.



   At the ends of the drum 7 or of the profiled rings 7a, shutter covers 18 and 19 are established in which openings are formed which can be placed opposite an elbow 21 delivering compressed air, an elbow 22 through which the mixture formed by the materials to be delivered and the air is expelled, and opposite the outlet of the hopper 5 containing these materials o Lids 18 and 19 serve to seal the cells in an airtight manner 20 of the drum, these cells being open at the top and bottom. 23 and 24 denote elastic connectors for the conduits (not shown), which serve respectively for the supply of compressed air and the discharge of the material to be backfilled.

   Each of the end caps 18 and 19, which are always tightened uniformly, that is to say with the same pressure, as described below, against the ends of the drum, bears only on a part of the face adjacent, of relatively large width, of the corresponding end of the drum or of the intermediate ring 7a. In this way, it remains, because of the width of the end face of the drum or of the corresponding face

 <Desc / Clms Page number 4>

 laying down of the ring 7a, on each side of each cover, of the annular surfaces which serve as a support for the seals 25 and 26. The sealing faces for the shut-off covers and the seals are therefore located in planes which are approximately close parallel and which lie very close to each other.

   The seals themselves are housed in annular chambers which are delimited, on one side, by the cylindrical outer faces of the shut-off covers and, on the other side, by fixed parts of the surface of the machine casing. or by a sleeve connected indirectly to this envelope.



  Pressure rings 27, 28, 30 and 34 are also guided in these annular chambers. At the upper part of the casing, the outer pressure ring 27 is clamped against the seal 25 using clamping screws 29 engaged. in the cover 2 of the envelope 1, in one or more pieces.



  The pressure ring 30 for the inner seal is tightened or adjusted by means of screws 31 which pass through, from the top, the central part 2a of the cover.



  The clamping ring 28, housed in the lower and outer annular chamber, is clamped by threaded tensioners 32 against the seal. These tensioners 32 are engaged in bevelled nuts 33 which bear on the clamping ring 28. The lower part of the casing of the machine is, in substance, open. The tightening of the ring 34 takes place by means of pushers 35 and a threaded sleeve 36 which is axially adjustable with respect to a part of the casing which surrounds the axis 6 of the cell drum. The pushers 35 are guided in a multi-piece retaining ring 37. It can be seen from the drawings that all of the pushing or control screws of the clamping rings or seals are easily accessible.



   The sleeves 38 and 39 which form, respectively, the walls which delimit the internal annular chambers for the seals, comprise windows or openings 40 and 41 through which the materials to be delivered, which may have passed inside the casing by leaks, can be removed o
The replacement of the lower seals takes place by lowering the clamping rings by unscrewing the tensioning members. For the outer and top clamping ring, only the outer part 2 of the cover must be removed. On the other hand, to replace the top and inner seal, the central part of the machine superstructure must be removed.



   The adjustment of the clamping pressure of the shut-off covers 18 and 19 as well as the compensation of the wear in the vicinity of these covers takes place in the manner indicated in the main patent by an adjustment device 43 established at the top of the machine. and by which a cross member 42 and an auxiliary cross member 45 are moved in opposite directions by means of a threaded ring 44. The auxiliary cross member 45 bears, via a finger 46, on the upper shutter cover 18. The cross member 42 is connected by the spacer 47 to the lower cross member 48 on which are mounted support fingers 49 placed under the lower shutter cover 19.

   By the axial relative movement between the sleepers 42 and 45 with respect to the axis of the cell drum, there is an automatic balancing of the thrust when the subsequent adjustment of the shutter covers 18 and 19 established at the ends of the drum is carried out. For the example shown in the drawings, recourse is had to a mechanical adjustment device 43. In many cases, a hydraulic control is advantageously used to obtain the relative movement of the sleepers.



   It should also be noted that in order to reduce the wear between the drum and the casing of the machine, wear rings 50 are used which are housed or advantageously fixed at least near the outer flanges of the drum. with cells in grooves or grooves in the casing of the machine o The height of the wear rings corresponds approximately to that of the profiled flanges established at the ends of the drum. In addition, these rings are in several parts so that their replacement, which takes place from time to time, can be done without difficulty. The subdivision of the wear rings is made in correspondence with that of the machine casing.



   Instead of carrying out the subsequent adjustment of the seals, as for

 <Desc / Clms Page number 5>

 the example shown, using thrust screws, traction members or other clamping elements it is possible, in accordance with another arrangement forming the subject of the invention, to connect the members or thrust fingers to the cross members which can be moved relative to each other in the axial direction of the drum, so that, in the same way as for the shut-off covers, a balancing of the thrusts exerted on the gaskets established at opposite ends of the tambouro As the wear of the blanking covers is different from that of the gaskets, we propose, in addition,

   that the thrust fingers are supported on the cross members by means of sufficiently strong springs so that the joints are constantly tightened elastically against the end faces of the cell drum. This elastic thrust does not exclude that the thrust fingers can, moreover, be mounted in a part of the adjustment device with respect to which they can rotate or be elongated in the axial direction, so that a subsequent adjustment, by hand, of the seals or of the tightening thereof is possible. The means for obtaining automatic compensation for the tightening of the joints are not shown in the drawings.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. ----------- L'invention a pour objet des perfectionnements apportés aux écluses à tambour pour des transporteurs à air comprimé, plus spécialement aux machines pour le remblayage pneumatique, dont les ouvertures d'entrée et de sortie pour l'air et les matières à refouler sont ménagées dans les couvercles obturateurs qui ferment les extrémités d'un tambour à cellules avec axe vertical, l'étanchéité de ces couvercles obturateurs par rapport à l'enveloppe de la machine étant assurée par des joints établis de part et d'autre de ces couvercles et logés, d'une manière réglable, dans des chambres annulaires, ces perfectionnements étant en supplément à ceux qui leur ont été déjà apportés par le brevet principal ? 513.430 du 9 août 1952, les présents perfectionnements présentant les caractéristiques suivantes, ----------- The subject of the invention is improvements made to drum locks for compressed air conveyors, more especially to machines for pneumatic backfilling, of which the inlet and outlet openings for the air and the materials to be discharged are provided in the blanking lids which close the ends of a cell drum with vertical axis, the sealing of these blanking lids with respect to the casing of the machine being ensured by gaskets established on either side of these lids and housed , in an adjustable manner, in annular chambers, these improvements being in addition to those which have already been brought to them by the main patent? 513.430 of August 9, 1952, these improvements having the following characteristics, utilisées séparément ou en combinaison : a) les faces d'étanchéité pour lesjoints et les couvercles obturateurs sont formés par des parties parallèles et voisinnes de la surface des extrémités du tambour à cellules, les chambres annulaires, dans lesquelles sont logés les joints, étant ouvertes du côté des parois terminales de l'enveloppe de la machineo b) on donne à chaque couvercle obturateur, établi à une extrémité du tambour, une épaisseur plus grande que la largeur des chambres annulaires afin qu'en plus du guidage des joints on obtienne également celui de la bague de serrage correspondante par les faces cylindriques du couvercle obturateur et d'une partie opposée de l'enveloppe. c) on fait comporter aux extrémités du tambour à cellules des brides qui comportent les faces d'étanchéité voisines. used separately or in combination: a) the sealing faces for the gaskets and the blanking covers are formed by parallel and adjacent parts of the surface of the ends of the cell drum, the annular chambers, in which the gaskets are housed, being open on the side of the end walls of the casing of the machine b) each shutter cover, established at one end of the drum, is given a thickness greater than the width of the annular chambers so that, in addition to guiding the seals, we also obtain that of the corresponding clamping ring by the cylindrical faces of the shutter cover and of an opposite part of the casing. c) the ends of the cell drum are made to include flanges which have adjacent sealing faces. d) on établit les faces d'étanchéité sur des anneaux profilés, qui sont fixés d'une manière amovible aux extrémités du tambour à cellules et qui sont constitués en une matière résistant à l'usure. e) on donne à chaque anneau profilé une section transversale en forme de U, cet anneau étant fixé, par son aile qui se trouve à son extrémité interne, à une bride du tambour à cellules, par exemple à l'aide de vis. d) the sealing faces are established on profile rings, which are detachably attached to the ends of the cell drum and which are made of a wear resistant material. e) each profiled ring is given a U-shaped cross section, this ring being fixed, by its wing which is located at its internal end, to a flange of the cell drum, for example by means of screws. f) on constitue l'enveloppe de la machine de manière telle que tout au moins sa partie, qui se trouve à proximité de la chambre annulaire extérieure prévue à la partie inférieure du tambour à cellules, soit ouverte complètement ou sur une grande partieo g) on établit à l'extérieur de l'enveloppe de la machine des tendeurs filetés qui agissent, par dessous, sur la bague de serrage de la chambre annulaire inférieure et externeo <Desc/Clms Page number 6> h) la partie de l'enveloppe, qui se trouve au-dessus de la chambre annulaire supérieure et externe, est constituée par un couvercle annulaire amovible,de préférence en plusieurs pièces, qui repose, par un épaulement ou gradin intérieur, f) the envelope of the machine is formed in such a way that at least its part, which is located near the outer annular chamber provided at the lower part of the cell drum, is open completely or over a large part o g) threaded tensioners are established on the outside of the machine casing which act, from below, on the clamping ring of the lower and outer annular chamber. <Desc / Clms Page number 6> h) the part of the casing, which is located above the upper and outer annular chamber, consists of a removable annular cover, preferably in several parts, which rests, by an internal shoulder or step, sur la partie centrale dudit couvercle qui comporte des ouvertures pour le passage du conduit d'admission d'air et pour celui de la trémie de remplissage, ainsi que des moyens dans lesquels l'arbre du tambour à cellules est tourillonnée i) on utilise la partie centrale du couvercle comme support d'un manchon qui délimite, d'un côté, la chambre annulaire interne dans laquelle est logé un jointe j) la bague de serrage de la chambre annulaire inférieure et interne, cette bague pouvant être en plusieurs pièces, prend appui sur un manchon taraudé qui est monté, en étant réglable en hauteur, sur une partie de l'enveloppe qui entoure le coussinet inférieur de l'arbre du tambour à cellules. on the central part of said cover which has openings for the passage of the air intake duct and for that of the filling hopper, as well as means in which the shaft of the cell drum is journalled i) the central part of the cover as a support for a sleeve which defines, on one side, the internal annular chamber in which a seal is housed j) the clamping ring of the lower and internal annular chamber, this ring possibly being in several parts, rests on a threaded sleeve which is mounted, being adjustable in height, on a part of the casing which surrounds the lower bearing of the shaft of the cell drum. k) on ménage dans le manchon, qui délimite latéralement la chambre supérieure et interne dans laquelle est logé un joint, et dans le manchon, qui est constitué d'une manière analogue pour la chambre inférieure et interne, des fenêtres ou ouvertures, qui sont ouvertes du côté des extrémités de l'enveloppe de la machine, pour permettre l'enlèvement des m a- tières à refouler qui auraient pu passer par des fuites. k) in the sleeve, which laterally delimits the upper and internal chamber in which a seal is housed, and in the sleeve, which is formed in a similar manner for the lower and internal chamber, windows or openings, which are open on the side of the ends of the machine casing, to allow the removal of the material to be delivered which may have leaked. 1) on donne aux membrures, établies dans l'anneau profilé aux endroits correspondant à ceux où se trouvent les cloisons séparant les cellules du tambour, une largeur relativement grande et on subdivise chaque membrure en deux nervures d'étanchéité parallèles par une encoche ou gorge qui s'étend sur toute la longueur de la membrure. m) on entoure au moins les brides extérieures du tambour à cellules par des bagues d'usure logées dans l'enveloppe et constituées en plusieurs pièceso n) on donne aux bagues d'usure une hauteur à peu près égale à celle des brides du tambour à cellules. 1) the frames, established in the profiled ring at the locations corresponding to those where the partitions separating the cells from the drum are located, are given a relatively large width and each frame is subdivided into two parallel sealing ribs by a notch or groove which runs the entire length of the member. m) at least the outer flanges of the cell drum are surrounded by wear rings housed in the casing and made up of several parts o n) the wear rings are given a height approximately equal to that of the drum flanges with cells. o) on serre les couvercles obturateurs qui se trouvent de part et d'autre des extrémités du tambour entre des traverses qui peuvent être déplacées l'une par rapport à l'autre et qui sont reliées entre elles par des tiges de serrage, le dispositif de réglage de ces traverses étant constitué par une commande mécanique au-hydraulique. p) les joints ou les bagues de serrage correspondantes qui sont établies de part et d'autre des couvercles obturateurs prennent appui par des organes ou tiges de poussées, sollicitées de préférence par des ressorts, sur les traverses qui peuvent être déplacées l'une par rapport à l'autre dans le sens axial du tambour. o) the shutter covers which are located on either side of the ends of the drum are tightened between cross members which can be moved relative to each other and which are connected to each other by clamping rods, the device adjustment of these cross members being constituted by a mechanical au-hydraulic control. p) the joints or the corresponding clamping rings which are established on either side of the shut-off covers are supported by members or thrust rods, preferably loaded by springs, on the crosspieces which can be moved one by one relative to each other in the axial direction of the drum. L'invention vise plus particulièrement certains modes d'application, ainsi que certains modes de réalisation, desdits perfectionnements; et elle vise plus particulièrement encore, et ce à titre de produits industriels nouveaux, les machines, du genre en question, comportant application desdits perfectionnements, les éléments et outils spéciaux, propres à leur établissement, ainsi que les installations comprenant de semblables machineso The invention relates more particularly to certain modes of application, as well as certain embodiments, of said improvements; and it relates more particularly still, and this as new industrial products, to machines of the kind in question, comprising the application of said improvements, to special elements and tools, specific to their establishment, as well as to installations comprising similar machines.
BE519843D BE519843A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE519843A true BE519843A (en)

Family

ID=155927

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE519843D BE519843A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE519843A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0159220A1 (en) Screw-apparatus for treating a material
CH330700A (en) Process for transporting a pulverulent material in a transport duct by means of pressurized air, and device for carrying out this process
EP0116488A1 (en) Arrangement for tightening and unscrewing threaded joints, especially for tightening and unscrewing the fastening bolts of the lid of a nuclear reactor vessel
BE519843A (en)
FR2555096A1 (en) PRESS COLLAR ASSEMBLY
FR2538044A1 (en) PORT AND PIPING ARRANGEMENT
FR2585068A1 (en) JOINT PROFILE FOR TUBE SEGMENTS CONSTITUTING TUNNELS
WO2002066770A1 (en) Sealed and resistant tank
EP0795661B1 (en) Assembly of glass panels for reservoir, swimming-pool, aquarium
BE1006050A5 (en) Ecluse for solids liquids or discharged in bulk.
FR2765856A1 (en) DEVICE FOR FILLING PACKAGING CONTAINERS WITH A FLUID, PASTY OR PARTICLE-CONTAINING PRODUCT
FR2773415A1 (en) DEVICE FOR CROSS-CUTTING NUCLEAR FUEL ASSEMBLIES WITHIN TRANSPORT PACKAGES
EP0010053A1 (en) Method for constructing basins for the nuclear industry, and basins realized according to this method
BE513430A (en)
FR2875823A1 (en) DEVICE FOR SPREADING GRANULAR OR PULVERULENT MATERIAL
EP0138726B1 (en) Circulating pump for a dyeing vat
FR2504208A1 (en) SEALING BLOCK FOR PUMPS OR ENGINES WITH GEARS
CH143934A (en) Hydraulic valve.
FR2627572A1 (en) Flanged, bolted flexibly sealed pipe joint - has flange of ribbed, conical segments first bolted into ring and then axially, to squeeze flexible seal on to pipe end cover
FR2476788A3 (en) Sealing for fixed annular discharge casing on rotary drum - has interhousing opposed rigid and supple radial flanges to form pressurised cell
FR2664082A1 (en) DEVICE FOR OPENING AND CLOSING A SEALED COMMUNICATION PASS BETWEEN A CENTRAL CHANNEL OF A TRANSPORTABLE HOLLOW BODY AND A VERTICAL HOUSEHOLD WELL IN A FIXED STRUCTURE.
BE1004982A5 (en) Process for constructing a dam or dyke structure and structure obtainedusing this process
FR2585054A1 (en) Horizontal concrete silo of the corridor type
EP0056538B1 (en) Obturator at the extremities of a machine for treating sheet material
BE555232A (en)