BE518289A - - Google Patents

Info

Publication number
BE518289A
BE518289A BE518289DA BE518289A BE 518289 A BE518289 A BE 518289A BE 518289D A BE518289D A BE 518289DA BE 518289 A BE518289 A BE 518289A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
passage
room
chamber
air
established
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE518289A publication Critical patent/BE518289A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F24HEATING; RANGES; VENTILATING
    • F24FAIR-CONDITIONING; AIR-HUMIDIFICATION; VENTILATION; USE OF AIR CURRENTS FOR SCREENING
    • F24F7/00Ventilation
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60HARRANGEMENTS OF HEATING, COOLING, VENTILATING OR OTHER AIR-TREATING DEVICES SPECIALLY ADAPTED FOR PASSENGER OR GOODS SPACES OF VEHICLES
    • B60H1/00Heating, cooling or ventilating [HVAC] devices
    • B60H1/24Devices purely for ventilating or where the heating or cooling is irrelevant
    • B60H1/248Air-extractors, air-evacuation from the vehicle interior
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B63SHIPS OR OTHER WATERBORNE VESSELS; RELATED EQUIPMENT
    • B63JAUXILIARIES ON VESSELS
    • B63J2/00Arrangements of ventilation, heating, cooling, or air-conditioning
    • B63J2/02Ventilation; Air-conditioning
    • B63J2/10Ventilating-shafts; Air-scoops

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Ocean & Marine Engineering (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Thermal Sciences (AREA)
  • Duct Arrangements (AREA)
  • Air-Flow Control Members (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  PERFECTIONNEMENTS APPORTES AUX DISPOSITIFS DE VENTILATION. 



   L'invention est relative à des dispositifs pour assurer la ventilation de locaux d'habitation ou de travail., celle de véhicules (wagons. camions, autos, avions, bateaux) et l'évacuation des produits de combustion des appareils de chauffage ou de production de chaleur. à combustibles solides, gazeux ou liquides, ainsi que des vapeurs et gaz dégagés sous les hottes de laboratoire ou de cuisine. 



   Elle a pour but, surtout, de rendre ces dispositifs tels qu'ils soient statiques, simples et d'un encombrement réduit, que leur fabrication soit aisée et économique et que leur rendement soit élevé pour l'évacuation de l'air vicié et des gaz nocifs. 



   Elle consiste. principalement. à faire comporter aux dispositifs du genre en question, au moins un conduit coudé à 1800 et dont la section transversale va en diminuant vers une extrémité, l'extrémité de plus grande section dudit conduit communiquant avec l'air extérieur et celle de plus petite section débouchant dans une chambre dont l'axe longitudinal est parallèle aux branches dudit conduit., ladite chambre communiquant, d'une part, avec l'air libre et, d'autre part, avec le local ou l'appareil à ventiler. 



   Elle consiste, mise à part cette disposition principale, en certaines autres dispositions qui s'utilisent de préférence en même temps et dont il sera plus explicitement parlé ci-après. notamment : en une deuxième disposition consistant à faire comporter, aux dispositifs du genre en question., au moins deux conduits coudés, tels que spécifiés plus haut, dont les extrémités de plus petite section débouchent respectivement dans des compartiments formés dans ladite chambre par au moins une cloison orientée suivant l'axe longitudinal de ladite chambre; en une troisième disposition consistant à établir un écran protecteur en regard de la sortie à l'air libre de ladite chambre et à une 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 certaine distance de cette sortie, une paroi oblique étant fixée au bord de ladite sortie;

   et en une quatrième disposition consistant à établir dans le passage par lequel la chambre, qui fait partie des dispositifs du genre en question, communique avec le local ou l'appareil à ventiler, des chicanes statiques qui sont perpendiculaires à l'axe dudit passage et qui sont propres à opposer une résistance réduite à l'air qui s'écoule depuis ledit local ou appareil vers l'extérieur et à opposer une résistance élevés à l'air traversant ledit passage dans l'autre sens. 



   Les dessins ci-annexés montrent, à titre d'exemples, plusieurs modes de réalisation de l'invention. 



   Les fige 1 et 2 montrent, respectivement en coupe axiale horizontale et en   élévation;,   un dispositif de ventilation établi selon un premier mode de réalisation de l'invention. 



   Les fig. 3   et 4   montrent, respectivement en élévation (après coupe suivant III-III fig. 4) et en coupe axiale horizontale suivant IV-IV fige 3, un dispositif de ventilation établi selon un deuxième mode de réalisation de l'invention. 



   Les fig. 5 et 6 montrent, respectivement en coupe axiale selon V-V fig. 6 et en élévation (après coupe suivant VI-VI fig. 5), un dispositif de ventilation établi selon un troisième mode de réalisation de l'invention. 



   Pour l'exemple montré sur les fig. 1 et 2, on fait comporter au dispositif de ventilation deux conduits la et 2a. Chaque conduit forme un coude de 1800 et comprend une branche cylindrique aboutissant au coude en question alors que l'autre branche forme un embout 5a et 6a dont la section transversale va en diminuant vers son extrémité libre. Chaque conduit coudé a donc une section transversale qui va en diminuant à partir du coude vers son extrémité libre. Les axes longitudinaux des conduits se trouvent dans un même plan, par exemple horizontal, leurs branches cylindriques étant parallèles et les extrémités libres des embouts communiquant entre elles. 



  Dans la paroi de raccordement interne des embouts 5a et 6a est ménagé un orifice 12 qui fait communiquer ces embouts avec un venturi 14 dont l'axe longitudinal passe par le centre de l'orifice 12 et dont la partie étranglée 15 se trouve à proximité de l'orifice 12. L'extrémité interne du venturi 14 est reliée à une chambre 8a dans laquelle sont logées les extrémités libres des embouts 5a et 6a, les dimensions de la chambre 8a et des   em-   bouts étant telles qu'un passage libre subsiste entre ces derniers et la paroi latérale de la chambre. L'extrémité 9a, opposée à celle sur laquelle est fixé le venturi 14, est ouverte. 



   On loge l'ensemble ainsi constitué dans des trous 3a. 4a et 13 ménagés dans un mur 7 du local à ventiler, les extrémités libres des branches cylindriques et parallèles affleurant à la face externe ou de parement du mur de même que l'extrémité libre du venturi 14 alors que l'extrémité ouverte 9a de la chambre 8a communique avec le local à ventiler. 



   En regard du débouché du venturi dans la face externe du mur 7 est établi un écran   16,   de préférence concave, qui se trouve à une distance appropriée de ladite face et qui empêche le refoulement de l'air dans le venturi 13 quand le vent souffle suivant la flèche A (fig. 1). Des ailettes 10a et 11a, fixes ou orientables, sont établies dans les entrées des conduits la et 2a en étant disposées de préférence verticalement, les ailettes 10a du conduit la étant inclinées vers les ailettes 11a du conduit 2a. 



   Dans l'orifice 12 peut être établi un papillon, registre ou obturateur (non montré) qui permet de régler ou de fermer le passage de l'air par cet orifice. Cet obturateur peut être commandé à la main ou automatique, par exemple par une servo-commande avec thermostat réglable. 



   Pour le dispositif ainsi constitué, les extrémités externes des 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 conduits la et 2a communiquent avec l'air extérieur et sont perpendiculaires à la face de parement du mur. Les embouts 5a et 6a de ces conduits débouchent, par l'orifice 12., dans le venturi 14 qui communique, d'une part, avec l'air libre par un orifice protégé par l'écran 16   et.   d'autre part, avec la chambre
8a reliée en 9a avec le local à ventiler. 



   Si le vent souffle, par exemple, dans le sens de la flèche B (fig. 1), c'est-à-dire parallèlement au mur 7, il vient frapper les ailettes
11a et pénètre dans le conduit 2a avant de traverser l'orifice 12 et le ven- turi 14 pour déboucher à l'air libre à la sortie de celui-ci par l'interval- le annulaire existant entre le bord extérieur du venturi et l'écran 16. Une partie de l'air admis par le conduit 2a peut également s'échapper par le con- duit la. La dépresaion, créée ainsi dans la partie étranglée 15 du venturi, produit un appel d'air dans la chambre 8a qui communique avec le local à ven- tiler de sorte qu'une circulation permanente de l'air a lieu dans le disposi- tif et que l'air est constamment aspiré hors du local pour être expulsé à l'extérieur. 



   Un effet analogue se produit quand le vent souffle dans une direction opposée   à   celle indiquée par la flèche   B.   



   Quand le vent souffle suivant une direction oblique par rapport au mur 7, par exemple celle indiquée par la flèche C, l'air s'engouffre à la fois dans les deux conduits 1a et 2a, l'un étant plus actif que l'autre suivant le degré d'obliquité du vent de sorte que les deux courants d'air, qui sortent par l'orifice 12, agissent, avec un effet injecteur, dans le venturi   14   pour créer, dans la chambre 8a, une dépression par laquelle l'air est aspiré, par l'ouverture   9a,   hors du local à ventiler. 



   Quand le vent souffle dans la direction de la flèche A, c'est-àdire perpendiculairement au mur et vers celui-ci, l'air s'engouffre, simultanément et avec la même intensité, dans les deux conduits coudés la et   2a   et est empêché de pénétrer dans le venturi par la présence de l'écran 16. 



   Pour l'exemple montré sur les fig. 3 et   4.   le dispositif de ventilation a une forme rectangulaire et comprend deux conduits coudés à 1800 dont les branches 22-23 ou 22a-23a sont perpendiculaires à la face externe ou de parement du mur 20. On établit ces conduits de part et d'autre d'une chambre   24   dont l'axe longitudinal est également perpendiculaire à la face susdite, cette chambre communiquant, d'une part en 25, avec le local à ventiler et, d'autre part et en 26, avec l'air extérieur. La chambre est subdivisée en deux compartiments 27 et 28 par une cloison 29 établie suivant l'axe longitudinal de ladite chambre et perpendiculaire au plan diamétral dans lequel se trouvent les axes longitudinaux des conduits coudés. 



  Dans les compartiments susdits 27 et 28 débouchent respectivement les branches 23 et 23a des conduits en question. En regard de la sortie 26 de la chambre 24 est établi un écran rectangulaire 30 qui est parallèle à la face de parement du mur 20 et qui se trouve à une certaine distance de cette   face. A   chacun des bords latéraux et verticaux de la sortie 26 de la chambre est fixée une paroi oblique 31 ou 31a, qui est inclinée, de préférence suivant un angle d'environ 45 , sur ladite face. 



   On constitue la branche 22 ou 22a de chaque conduit coudé par une partie prismatique de section rectangulaire, cette section étant par exemple constante sur toute la longueur de ladite branche. La branche susdite 22 ou 22a pourrait également avoir une section transversale qui va progressivement en diminuant à partir de son extrémité qui communique avec l'air libre. 



   La branche 22 ou 22a est raccordée à la deuxième branche 23 ou 23a du conduit par un coude à 180 . Cette dernière peut avoir une section transversale constante ou elle peut diminuer progressivement vers son débouché dans le compartiment correspondant 27 ou 28 de la chambre   24.   Il est à noter que la deuxième branche 23 ou 23a a une longueur notablement plus petite que celle de la branche 22 ou 22a et que sa section transversale est forcément inférieure à celle de la branche 22 ou 22a correspondante. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Quand le vent souffle dans la direction des flèches A, c'est-àdire perpendiculairement au mur 20, il s'engouffre dans les branches 22 et 22a des conduits coudés et sort par les branches 23 et 23a dans les compartiments 27 et 28 de la chambre 24 en produisant dans ceux-ci des effets de dépression, de sorte que l'air est aspiré hors du local par l'ouverture 25 de la chambre   24   et est entraîne vers l'extérieur par la sortie 26 de celle-ci et par les intervalles existant entre l'écran 30 et les parois obliques 31 et 31a. 



   Quand le vent souffle dans la direction de la flèche B ou B1, c'est-à-dire parallèlement au mur 20, il traverse le passage, de section progressivement décroissante, formé entre l'écran 30 et la paroi oblique correspondante 31 ou 31b, en créant une dépression dans les compartiments 27 et/ou 28 de la chambre 24, par laquelle l'air est aspiré hors du local, cet air étant évacué par le passage qui existe entre l'écran 30 et la paroi oblique 31b ou 31, qui se trouve du côté opposé à celui où souffle le vent. Dans le cas particulier où le vent souffle suivant B ou B1. les conduits coudés 22 et 22a, n'interviennent pratiquement pas. 



   Par contre, quand le vent souffle dans une direction oblique par rapport à la face de parement, par exemple suivant la flèche C ou C1, une partie de l'air agit par l'intermédiaire du conduit 22-23 ou 22a-23a et la partie restante par le passage   30-31   ou 30-31a, les parts individuelles dépendant de l'inclinaison de la flèche C ou C1 par rapport à la face de parement du mur 20. Ainsi, si la flèche C ou C1 est inclinée d'environ 45  sur cette face., on peut admettre que le conduit 22-23 et le passage 30-31 interviennent pour des parts égales. Quand l'angle d'inclinaison de la flèche C ou C1 est plus grand que 45 , l'intervention du conduit 22-23 ou 22a-23a est prépondérante. Par contre, quand cet angle est plus petit, c'est surtout le passage 30-31 ou   30-31a,   suivant le cas, qui intervient. 



   Pour l'exemple montré sur les   fige   5 et 6, on ménage dans le mur 40, qui sépare le local à ventiler de l'air extérieur, une encoche circulaire 41 ou autre, suivant la forme du pourtour du dispositif utilisé, cette ouverture servant de logement aux parties essentielles du dispositif . 



  Celui-ci comprend une pièce extérieure 42 qui est cylindrique ou légèrement évasée vers l'extérieur sur une partie de sa longueur alors que son extrémité. destinée à être placée du côté du local à ventiler, est coudée à 1800. Le dispositif comprend également une pièce interne creuse 43, de forme cylindrique., dont l'axe longitudinal est confondu avec celui de la pièce externe 42.

   On donne aux pièces 42 et   43   des dimensions et des emplacements tels que la pièce interne 43 se trouve plus près du bord intérieur   44   de la pièce externe 42 que du bord extérieur 45 de cette pièce, de sorte que l'on forme entre les deux pièces un passage torique 46 dont la section transversale est variable, l'extrémité de plus grande section débouchant dans la face externe 47 du mur en communiquant ainsi avec l'air libre alors que l'extrémité de plus petite section se trouve du côté du local à ventiler et débouche dans une chambre 48 délimitée latéralement par la pièce interne   43.   Cette chambre communique, d'une part,

   avec l'air libre en 49 et avec le local à ventiler par un passage 50 délimité par un conduit cylindrique 51 logé dans un trou circulaire 52 ménagé dans le mur 40 entre le fond de l'encoche 41 et la face interne 53 dudit mur. L'axe longitudinal du conduit 51 est confondu avec ceux des pièces 42 et 43 et avec ceux de l'encoche   41   et du trou 52. 



   On peut compléter l'ensemble ainsi constitué par des cloisons radiales 54 et 55 qui partent de l'axe longitudinal commun susdit et aboutissent à la pièce externe 42. Le nombre de ces cloisons peut être quelconque et pour l'exemple montré on a adopté quatre cloisons, de sorte que le passage coudé 46 est subdivisé en quatre parties. 



   Au bord extérieur de la paroi interne 43 est fixé le bord de la grande base d'une paroi circulaire et tronconique 56, cette paroi formant un écran entre l'entrée 57 du passage coudé 46 et l'ouverture 49 par laquelle la chambre   48   communique avec l'air libre. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   En regard de l'entrée susdite 57 et de   1 ouverture   49 est établi un écran circulaire 58 qui est supporté par la pièce externe   42   par des mo- yens appropriés, par exemple et comme montré par un   grillage   cylindrique
59, par des entretoises, etc. 



   Les cloisons radiales 54 et 55 peuvent être prolongées au delà de la face de parement 47 du mur 40 jusqu'à l'écran circulaire 58. 



   Le dispositif ainsi constitu3 fonctionne comme celui montré sur les fig. 3 et 4 de sorte qu'il est inutile d'insister davantage sur ce fonc-   tionnement.   



   Dans le conduit 51, qui fait communiquer la chambre 48 avec l'intérieur du local à ventiler,on établit un dispositif statique à chicanes propre à créer une perte de charge élevée pour l'air qui voudrait pénétrer dans la chambre 48. par le conduit 51. dans le local, plus spécialement dans le cas où le vent souffle dans une direction sensiblement perpendiculaire à la face externe 47 du mur 40.Par contre,, ce dispositif à chicanes ne s'oppose pratiquement pas au passage de l'air aspiré hors du local par l'action de la circulation de l'air dans le passage coudé 46 pour être refoulé vers l'extérieur par l'ouverture 49 de la chambre. A cet effet, on   peut,,   comme montré, constituer le dispositif statique à chicanes par une pièce conique 60 dont l'axe est confondu avec l'axe du conduit cylindrique 51.

   Cette pièceconique 60 est orientée de manière telle que sa base se trouve du côté de la chambre 48 alors que son sommet se trouve du côté du local. Le diamètre de la base susdite est notablement moindre que celui du conduit 52, de sorte qu'il subsiste un intervalle annulaire 61, relativement grand, entre ces pièces 51 et 60. La pièce conique 60 est supportée par des moyens appropriés, par exemple par les cloisons 54 et 55 dont question plus haut. 



   Dans le conduit   51,   du côté du local   à   ventiler, est également logée une couronne tronconique 62 qui peut comporter une collerette cylindrique 63 du côté de la chambre 48. Cette couronne est fixée, par sa grande base, du côté du local à ventiler à la face interne du conduit 52. Entre la petite base ou la collerette 63 de la   couronne   tronconique 62 et la paroi latérale de la pièce conique 60 subsiste un intervalle annulaire 64 pour le passage de l'air dans un sens ou dans l'autre. 



   Plusieurs de ces dispositifs pourraient être montés en série dans le conduit 51. 



   Le dispositif statique à chicanes répond au but que l'on s'est proposé d'atteindre en ce sens que, lorsque le dispositif de ventilation fonctionne par l'effet de vents qui longent le mur d'un côté ou de l'autre ou qui frappent le mur suivant une direction oblique, l'air aspiré hors du local par l'effet du ou des passages 46 peut s'écouler aisément vers l'extérieur par l'ouverture 49. Par contre,quand le vent a une tendance à pénétrer dans la chambre 46 et, par le conduit 51. dans le local, il vient frapper les faces internes du cône 60 et de la couronne 62. Le vent est ainsi retenu et tend à former un tourbillon qui se dirige par la chambre 48 et l'ouverture 49 vers l'extérieur sans pénétrer dans le local. 



   Au lieu de faire communiquer la chambre 8a (fig.1 et 2), 24   (fig.   3 et 4) et 61 (fig. 5 et 6) avec un local à ventiler,on pourrait la raccorder tout aussi bien à un appareil. une hotte de cuisine ou de laboratoire ou une enceinte ou boite quelconque que l'on désire ventiler. Les dispositifs de ventilation pourraient également être utilisés comme chapeaux de cheminée en étant montés sur un socle approprié et en comprenant quatre conduits coudés orientés suivant quatre directions orthogonales (rose des vents). 



   Les dispositifs, tels que décrits ou leurs analogues, peuvent être constitués en une matière moulable, telle que du ciment., fibro-ciment. ciment vibré, ciment poreux., de la terre cuite,, de la porcelaine, du verre, des matières plastiques ou des métaux ou alliages. Ils peuvent également être constitués par des tôles embouties ou découpées convenablement reliées entre elles., par exemple par soudage. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Il est évident qu'à l'effet de dépression, obtenu automatiquement par l'action du vent, s'ajoute cet autre effet bien connu, dû à la différence entre la température régnant à l'intérieur du local, ou de l'appareil ou de l'enceinte à ventiler et celle de l'extérieur, cette différence de température favorisant, comme bien connu, l'écoulement naturel et automatique de l'air vers l'extérieur. 



   La partie du dispositif qui communique avec l'intérieur du local ou de l'appareil à ventiler peut comporter un dispositif à commande manuelle ou automatique propre à limiter la quantité d'air ou d'autres gaz à évacuer à   l'extérieur.   



   En suite de quoi, on obtient un dispositif de ventilation qui répond au but que l'on s'est proposé d'atteindre, ce dispositif formant un ensemble peu encombrant et robuste par lequel une ventilation ou un tirage peut être assuré d'une manière efficace et par des moyens purement statiques. 



   REVENDICATIONS. 



   1. - Dispositif de ventilation pour provoquer l'écoulement d'un fluide gazeux hors d'un espace à ventiler jusqu'à l'air libre par l'effet du vent, caractérisé par le fait qu'il comporte au moins un conduit coudé à 1800 dont la section transversale va en diminuant vers une extrémité, l'extrémité de plus grande section dudit conduit communiquant avec l'air extérieur et celle de plus petite section débouchant dans une chambre dont l'axe longitudinal est parallèle aux branches dudit conduit, ladite chambre communiquant, d'une part, avec l'air libre et, d'autre part, avec le local ou l'appareil à ventiler.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  IMPROVEMENTS MADE TO VENTILATION DEVICES.



   The invention relates to devices for ensuring the ventilation of living or working premises, that of vehicles (wagons, trucks, cars, planes, boats) and the evacuation of combustion products from heating or heating appliances. heat production. solid, gaseous or liquid fuels, as well as vapors and gases given off under laboratory or kitchen hoods.



   Its aim, above all, is to make these devices such that they are static, simple and compact, that their manufacture is easy and economical and that their efficiency is high for the evacuation of stale air and waste. harmful gases.



   It consists. mainly. to have the devices of the type in question include at least one duct bent at 1800 and the cross section of which decreases towards one end, the end of the largest section of said duct communicating with the outside air and that of the smaller section opening into a chamber, the longitudinal axis of which is parallel to the branches of said duct, said chamber communicating, on the one hand, with the free air and, on the other hand, with the room or the device to be ventilated.



   It consists, apart from this main provision, of certain other provisions which are preferably used at the same time and which will be discussed more explicitly below. in particular: in a second arrangement consisting in making include, in the devices of the kind in question., at least two elbow conduits, as specified above, the ends of which have a smaller cross-section respectively open into compartments formed in said chamber by at least a partition oriented along the longitudinal axis of said chamber; in a third arrangement consisting in establishing a protective screen facing the outlet to the open air of said chamber and in a

 <Desc / Clms Page number 2>

 a certain distance from this outlet, an oblique wall being fixed to the edge of said outlet;

   and in a fourth arrangement consisting in establishing in the passage through which the chamber, which is part of the devices of the type in question, communicates with the room or the device to be ventilated, static baffles which are perpendicular to the axis of said passage and which are suitable for opposing reduced resistance to the air flowing from said room or appliance to the outside and for opposing high resistance to the air passing through said passage in the other direction.



   The accompanying drawings show, by way of examples, several embodiments of the invention.



   Figures 1 and 2 show, respectively in horizontal axial section and in elevation ;, a ventilation device established according to a first embodiment of the invention.



   Figs. 3 and 4 show, respectively in elevation (after section along III-III fig. 4) and in horizontal axial section along IV-IV fig 3, a ventilation device established according to a second embodiment of the invention.



   Figs. 5 and 6 show, respectively in axial section along V-V fig. 6 and in elevation (after section along VI-VI Fig. 5), a ventilation device established according to a third embodiment of the invention.



   For the example shown in fig. 1 and 2, the ventilation device is made to comprise two ducts 1a and 2a. Each duct forms an 1800 bend and comprises a cylindrical branch leading to the elbow in question while the other branch forms a tip 5a and 6a, the cross section of which decreases towards its free end. Each elbow duct therefore has a cross section which decreases from the elbow towards its free end. The longitudinal axes of the conduits lie in the same plane, for example horizontal, their cylindrical branches being parallel and the free ends of the end pieces communicating with each other.



  In the internal connection wall of the end pieces 5a and 6a is formed an orifice 12 which communicates these end pieces with a venturi 14, the longitudinal axis of which passes through the center of the orifice 12 and of which the constricted part 15 is located near the orifice 12. The internal end of the venturi 14 is connected to a chamber 8a in which the free ends of the nozzles 5a and 6a are housed, the dimensions of the chamber 8a and of the nozzles being such that a free passage remains between these and the side wall of the chamber. The end 9a, opposite to that on which the venturi 14 is fixed, is open.



   The assembly thus formed is housed in holes 3a. 4a and 13 formed in a wall 7 of the room to be ventilated, the free ends of the cylindrical and parallel branches flush with the external face or facing of the wall as well as the free end of the venturi 14 while the open end 9a of the room 8a communicates with the room to be ventilated.



   Opposite the outlet of the venturi in the external face of the wall 7 is established a screen 16, preferably concave, which is located at an appropriate distance from said face and which prevents the backflow of air into the venturi 13 when the wind blows. according to arrow A (fig. 1). Fins 10a and 11a, fixed or orientable, are established in the inlets of the ducts la and 2a, preferably being arranged vertically, the fins 10a of the duct la being inclined towards the fins 11a of the duct 2a.



   In the orifice 12 can be established a butterfly, register or shutter (not shown) which makes it possible to adjust or close the passage of air through this orifice. This shutter can be controlled by hand or automatically, for example by a servo-control with adjustable thermostat.



   For the device thus constituted, the outer ends of the

 <Desc / Clms Page number 3>

 conduits 1a and 2a communicate with the outside air and are perpendicular to the facing face of the wall. The end pieces 5a and 6a of these conduits open out, through the orifice 12., into the venturi 14 which communicates, on the one hand, with the free air through an orifice protected by the screen 16 and. on the other hand, with the bedroom
8a connected in 9a with the room to ventilate.



   If the wind blows, for example, in the direction of arrow B (fig. 1), that is to say parallel to wall 7, it hits the fins
11a and enters the duct 2a before passing through the orifice 12 and the vent 14 to open out into the open air at the outlet thereof through the annular gap existing between the outer edge of the venturi and the venturi. Screen 16. Part of the air admitted through line 2a can also escape through line 1a. The depresaion, thus created in the constricted part 15 of the venturi, produces a call for air in the chamber 8a which communicates with the room to be ventilated so that a permanent circulation of the air takes place in the device. and that the air is constantly sucked out of the room to be expelled outside.



   A similar effect occurs when the wind blows in a direction opposite to that indicated by arrow B.



   When the wind blows in an oblique direction with respect to the wall 7, for example that indicated by the arrow C, the air rushes in both the two ducts 1a and 2a, one being more active than the other according to the degree of obliquity of the wind so that the two air currents, which exit through the orifice 12, act, with an injector effect, in the venturi 14 to create, in the chamber 8a, a depression through which the air is sucked in through the opening 9a from the room to be ventilated.



   When the wind blows in the direction of arrow A, that is to say perpendicular to the wall and towards it, the air rushes, simultaneously and with the same intensity, in the two bent ducts 1a and 2a and is prevented from entering the venturi by the presence of the screen 16.



   For the example shown in fig. 3 and 4. the ventilation device has a rectangular shape and comprises two ducts angled at 1800, the branches 22-23 or 22a-23a of which are perpendicular to the external face or facing of the wall 20. These ducts are established on both sides. 'another of a chamber 24 whose longitudinal axis is also perpendicular to the aforesaid face, this chamber communicating, on the one hand at 25, with the room to be ventilated and, on the other hand and at 26, with the air outside. The chamber is subdivided into two compartments 27 and 28 by a partition 29 established along the longitudinal axis of said chamber and perpendicular to the diametral plane in which the longitudinal axes of the bent conduits are located.



  In the aforementioned compartments 27 and 28 respectively open the branches 23 and 23a of the conduits in question. Opposite the outlet 26 of the chamber 24 is established a rectangular screen 30 which is parallel to the facing face of the wall 20 and which is located at a certain distance from this face. To each of the lateral and vertical edges of the outlet 26 of the chamber is fixed an oblique wall 31 or 31a, which is inclined, preferably at an angle of about 45, on said face.



   The branch 22 or 22a of each bent duct is formed by a prismatic part of rectangular section, this section being for example constant over the entire length of said branch. The aforesaid branch 22 or 22a could also have a transverse section which goes gradually while decreasing from its end which communicates with the free air.



   The branch 22 or 22a is connected to the second branch 23 or 23a of the duct by a 180 bend. The latter can have a constant cross section or it can gradually decrease towards its outlet in the corresponding compartment 27 or 28 of the chamber 24. It should be noted that the second branch 23 or 23a has a length notably shorter than that of the branch. 22 or 22a and that its cross section is necessarily smaller than that of the corresponding branch 22 or 22a.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   When the wind blows in the direction of the arrows A, that is to say perpendicular to the wall 20, it rushes into the branches 22 and 22a of the bent conduits and leaves through the branches 23 and 23a into the compartments 27 and 28 of the chamber 24 by producing negative effects therein, so that the air is sucked out of the room through the opening 25 of the chamber 24 and is drawn out through the outlet 26 thereof and by the intervals between the screen 30 and the oblique walls 31 and 31a.



   When the wind blows in the direction of arrow B or B1, that is to say parallel to the wall 20, it crosses the passage, of progressively decreasing section, formed between the screen 30 and the corresponding oblique wall 31 or 31b , by creating a depression in the compartments 27 and / or 28 of the chamber 24, through which the air is sucked out of the room, this air being discharged through the passage which exists between the screen 30 and the oblique wall 31b or 31 , which is on the opposite side from where the wind blows. In the particular case where the wind blows along B or B1. the bent conduits 22 and 22a practically do not intervene.



   On the other hand, when the wind blows in an oblique direction with respect to the facing face, for example according to the arrow C or C1, part of the air acts by means of the duct 22-23 or 22a-23a and the part remaining via passage 30-31 or 30-31a, the individual parts depending on the inclination of arrow C or C1 with respect to the facing face of wall 20. Thus, if arrow C or C1 is inclined by approximately 45 on this face., it can be assumed that the duct 22-23 and the passage 30-31 are involved in equal parts. When the angle of inclination of the arrow C or C1 is greater than 45, the intervention of the duct 22-23 or 22a-23a is preponderant. On the other hand, when this angle is smaller, it is above all the passage 30-31 or 30-31a, as the case may be, which occurs.



   For the example shown in figs 5 and 6, in the wall 40, which separates the room to be ventilated from the outside air, a circular notch 41 or other, depending on the shape of the periphery of the device used, is made. housing the essential parts of the device.



  This comprises an outer part 42 which is cylindrical or slightly flared outwardly over part of its length while its end. intended to be placed on the side of the room to be ventilated, is bent at 1800. The device also comprises a hollow internal part 43, of cylindrical shape., whose longitudinal axis coincides with that of the external part 42.

   The parts 42 and 43 are given dimensions and locations such that the inner part 43 is located closer to the inner edge 44 of the outer part 42 than to the outer edge 45 of this part, so that one forms between the two parts a toric passage 46 whose cross section is variable, the end of larger section opening into the external face 47 of the wall thus communicating with the free air while the end of smaller section is on the side of the room to be ventilated and opens into a chamber 48 delimited laterally by the internal part 43. This chamber communicates, on the one hand,

   with the free air at 49 and with the room to be ventilated by a passage 50 delimited by a cylindrical duct 51 housed in a circular hole 52 made in the wall 40 between the bottom of the notch 41 and the internal face 53 of said wall. The longitudinal axis of duct 51 coincides with those of parts 42 and 43 and with those of notch 41 and hole 52.



   The assembly thus formed can be completed by radial partitions 54 and 55 which start from the aforesaid common longitudinal axis and end in the external part 42. The number of these partitions can be any and for the example shown four have been adopted. partitions, so that the elbow passage 46 is subdivided into four parts.



   At the outer edge of the internal wall 43 is fixed the edge of the large base of a circular and frustoconical wall 56, this wall forming a screen between the inlet 57 of the elbow passage 46 and the opening 49 through which the chamber 48 communicates. with open air.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   Opposite the aforesaid entrance 57 and the opening 49 is established a circular screen 58 which is supported by the external part 42 by suitable means, for example and as shown by a cylindrical mesh.
59, by spacers, etc.



   The radial partitions 54 and 55 can be extended beyond the facing face 47 of the wall 40 to the circular screen 58.



   The device thus constit3 operates like that shown in FIGS. 3 and 4 so that it is unnecessary to insist further on this operation.



   In the duct 51, which makes the chamber 48 communicate with the interior of the room to be ventilated, a static baffle device is established which is capable of creating a high pressure drop for the air which wishes to enter the chamber 48 via the duct. 51. in the room, more especially in the case where the wind blows in a direction substantially perpendicular to the external face 47 of the wall 40. On the other hand, this baffle device practically does not oppose the passage of the air sucked in outside the room by the action of air circulation in the bent passage 46 to be discharged outward through the opening 49 of the chamber. For this purpose, it is possible, as shown, to constitute the static baffle device by a conical part 60, the axis of which coincides with the axis of the cylindrical duct 51.

   This piece 60 is oriented such that its base is on the side of the chamber 48 while its top is on the side of the room. The diameter of the aforesaid base is appreciably less than that of the duct 52, so that there remains a relatively large annular gap 61 between these parts 51 and 60. The conical part 60 is supported by suitable means, for example by partitions 54 and 55 referred to above.



   In the duct 51, on the side of the room to be ventilated, is also housed a frustoconical ring 62 which may include a cylindrical collar 63 on the side of the chamber 48. This ring is fixed, by its large base, on the side of the room to be ventilated. the internal face of the duct 52. Between the small base or the flange 63 of the frustoconical crown 62 and the side wall of the conical part 60 remains an annular gap 64 for the passage of air in one direction or the other.



   Several of these devices could be mounted in series in the duct 51.



   The static baffle device responds to the aim that it has been proposed to achieve in that, when the ventilation device operates by the effect of winds which skirt the wall on one side or the other or which strike the wall in an oblique direction, the air sucked out of the room by the effect of the passage or passages 46 can easily flow outwards through the opening 49. On the other hand, when the wind has a tendency to enter the chamber 46 and, through the duct 51. in the room, it hits the internal faces of the cone 60 and of the crown 62. The wind is thus retained and tends to form a vortex which is directed through the chamber 48 and the opening 49 to the outside without entering the room.



   Instead of making the chamber 8a (fig.1 and 2), 24 (fig. 3 and 4) and 61 (fig. 5 and 6) communicate with a room to be ventilated, it could be connected just as easily to an appliance. a kitchen or laboratory hood or any enclosure or box that you want to ventilate. The ventilation devices could also be used as chimney caps by being mounted on a suitable base and comprising four angled ducts oriented in four orthogonal directions (compass rose).



   The devices, as described or their analogs, can be made of a moldable material, such as cement, fiber cement. vibrated cement, porous cement., terracotta, porcelain, glass, plastics or metals or alloys. They can also be formed by stamped or cut sheets suitably connected to one another, for example by welding.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   It is obvious that the depression effect, obtained automatically by the action of the wind, is added this other well-known effect, due to the difference between the temperature prevailing inside the room, or the appliance. or the enclosure to be ventilated and that of the outside, this temperature difference favoring, as is well known, the natural and automatic flow of air to the outside.



   The part of the device which communicates with the interior of the room or of the ventilating device may include a device with manual or automatic control capable of limiting the quantity of air or other gases to be evacuated to the outside.



   As a result, a ventilation device is obtained which meets the aim which it is proposed to achieve, this device forming a compact and robust assembly by which ventilation or draft can be ensured in a manner. efficient and by purely static means.



   CLAIMS.



   1. - Ventilation device for causing a gaseous fluid to flow out of a space to be ventilated to the open air by the effect of the wind, characterized in that it comprises at least one bent duct to 1800, the cross section of which decreases towards one end, the end of larger section of said duct communicating with the outside air and that of smaller section opening into a chamber whose longitudinal axis is parallel to the branches of said duct, said chamber communicating, on the one hand, with the open air and, on the other hand, with the room or the device to be ventilated.


    

Claims (1)

2. - Dispositif selon la revendication 1, caractérisé par le fait que chaque conduit coudé comporte une branche cylindrique prolongée par un coude aboutissant à un embout conique, les deux embouts communiquant entre eux dans la chambre par laquelle se fait l'évacuation de l'air ou du gaz aspiré hors du local à ventiler et par laquelle cet air ou ce gaz est expulsé à l'air libre. 2. - Device according to claim 1, characterized in that each elbow duct comprises a cylindrical branch extended by an elbow leading to a conical end piece, the two end pieces communicating with each other in the chamber through which the evacuation of the air or gas sucked out of the room to be ventilated and through which this air or gas is expelled into the open air. 3. - Dispositif selon la revendication 2. caractérisé par le fait que les branches cylindriques des conduits coudés sont parallèles entre elles, les axes longitudinaux desdits conduits coudés étant établis dans un même plan. 3. - Device according to claim 2. characterized in that the cylindrical branches of the bent conduits are mutually parallel, the longitudinal axes of said bent conduits being established in the same plane. 4. - Dispositif selon la revendication 2, caractérisé par le fait que la chambre communique avec l'air libre par l'intermédiaire d'un venturi. 4. - Device according to claim 2, characterized in that the chamber communicates with the open air via a venturi. 5. - Dispositif selon la revendication 4, caractérisé par le fait qu'en regard de la sortie du venturi à l'air libre est établi un écran, de préférence concave, qui se trouve à une distance appropriée de ladite sortie. 5. - Device according to claim 4, characterized in that facing the outlet of the venturi in the open air is established a screen, preferably concave, which is at an appropriate distance from said outlet. 6. - Dispositif selon la revendication 1, caractérisé par le fait que le ou les conduits ont une section rectangulaire. 6. - Device according to claim 1, characterized in that the duct or ducts have a rectangular section. 7. - Dispositif selon la revendication 1, caractérisé par le fait qu'il comporte au moins deux conduits coudés dont les extrémités de plus petite section débouchent respectivement dans des compartiments formés dans ladite chambre par au moins une cloison orientée suivant son axe longitudinal. 7. - Device according to claim 1, characterized in that it comprises at least two bent conduits whose ends of smaller cross section open out respectively into compartments formed in said chamber by at least one partition oriented along its longitudinal axis. 8. - Dispositif selon la revendication 1, caractérisé par le fait que l'on établit un écran protecteur en regard de la sortie à l'air libre de ladite chambre et à une certaine distance de cette sortie, une paroi oblique étant fixée au bord de la dite sortie. 8. - Device according to claim 1, characterized in that a protective screen is established facing the outlet to the open air of said chamber and at a certain distance from this outlet, an oblique wall being fixed to the edge of said output. 9. - Dispositif selon la revendication 1, caractérisé par le fait que.le conduit est constitué par un passage torique formé entre les deux pièces co-axiales formant entre elles un passage annulaire prolong <Desc/Clms Page number 7> par un coude à 1800 et par un passage annulaire qui débouche dans ladite chan - bre, 1?écartement radial du passage formé entre les deux pièces susdites étant plus grand que les dimensions radiales du deuxième passage susdit. 9. - Device according to claim 1, characterized in that que.le conduit is constituted by a toric passage formed between the two co-axial parts forming between them an extended annular passage <Desc / Clms Page number 7> by a bend at 1800 and by an annular passage which opens into said chan - ber, the radial spacing of the passage formed between the two aforesaid parts being greater than the radial dimensions of the aforesaid second passage. 10. - Dispositif selon la revendication 1, caractérisé par le fait que l'on établit.. dans le passage par lequel ladite chambre communique avec le local ou l'appareil à ventiler. des chicanes statiques qui sont perpendiculaires à l'axe dudit passage et qui sont propres à opposer une résistance réduite à l'air qui s'écoule depuis ledit local ou appareil vers l'extérieur et à opposer une résistance élevée à 1-'air traversant ledit passage dans 1-'autre sens. 10. - Device according to claim 1, characterized in that it is established .. in the passage through which said chamber communicates with the room or the device to be ventilated. static baffles which are perpendicular to the axis of said passage and which are suitable for opposing reduced resistance to the air flowing from said room or apparatus to the outside and for opposing high resistance to the passing air said passage in 1-'autre direction. 11. - Dispositif selon la revendication 10,caractérisé par le fait que lesdites chicanes sont constituées par un cône établi coaxialement dans le passage qui relie ladite chambre au local ou à l'appareil à ventiler, ledit cône étant orienté de manière que son sommet se trouve du côté dudit local ou appareil, ledit cône coopérant avec une couronne tronconique fixée par sa grande base à la face interne du passage susdit, cette grande base se trouvant également du cote du local ou appareil. 11. - Device according to claim 10, characterized in that said baffles are constituted by a cone established coaxially in the passage which connects said chamber to the room or to the device to be ventilated, said cone being oriented so that its top is located on the side of said room or device, said cone cooperating with a frustoconical ring fixed by its large base to the internal face of the aforesaid passage, this large base also being on the side of the room or device. 12. - Dispositif selon la revendication 10 ou 11, caractérisé par le fait que plusieurs dispositifs à chicanes statiques sont établis an série dans ledit passage. 12. - Device according to claim 10 or 11, characterized in that several static baffle devices are established in series in said passage.
BE518289D BE518289A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE518289A true BE518289A (en)

Family

ID=154906

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE518289D BE518289A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE518289A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4132159A (en) * 1974-03-01 1979-01-02 Luftkonditionering Ab Noiseless air flow device and method

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4132159A (en) * 1974-03-01 1979-01-02 Luftkonditionering Ab Noiseless air flow device and method

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US20200370753A1 (en) Portable Stove And/Or Fire Pit
CA2638226C (en) Gaseous fluid mixer
EP0144254B1 (en) Flue gas exhausting device for a condensing boiler
CH638028A5 (en) DEVICE FOR VENTILATING PREMISES AND DRAWING CHIMNEYS.
EP0214883B1 (en) Condensing boiler with a reduced cloud of smoke
FR2899317A1 (en) Heat exchanger for gas burner of e.g. gas oven, has connecting rod fixed to large diameter tubular part and small diameter pipes, where tubular part, connecting rod and pipes form ring while leaving central space of ring to be free
BE518289A (en)
CH308845A (en) Ventilation device.
FR2644562A1 (en) VERTICAL AXIS AIR TEMPERATURE PROVIDING A CYCLONE EFFECT DISTRIBUTION
FR2982011A1 (en) Heat recovery device for stove i.e. wood stove, utilized in heating installation of dwelling, has deflector arranged in free space to force air flow to partially wrap around pipe of stove, where air flow circulates in free space
CA1258018A (en) Open hearth heat saving device for apartment or single dwelling chimneys
EP0943876B1 (en) Heat exchanger or heat pump with cross flow fan
EP0089924B1 (en) Gas burner
BE1017517A6 (en) Condensation energy recuperation self-portrait chimney e.g. heat exchanger, for e.g. pan, has turbulator removably placed in core of drum to whirl smoke, and ring gear placed in envelop under sleeve of water inlet and above water outlet
EP1031798A1 (en) Air conditioning unit with discharge of air on three sides
WO2023007087A1 (en) Storage heating device
FR3137814A1 (en) Heating device for combating frost in crops
WO2021078870A1 (en) Fireplace with suspended hearth
EP0567588B1 (en) Turbulent jet air diffuser
CA1254088A (en) Wood stove
BE545491A (en)
FR2794520A1 (en) Temperature and combustion control circuit for closed hearth heater has draught controlled fuel air valves in regulator
FR2859271A1 (en) Static exhauster device for e.g. chimney, has base forming conduit, where height from tip to neck of conduit allows progression of foul air to be extracted from active unit that is placed by wind vane type unit
BE684903A (en)
BE487503A (en)