BE514432A - - Google Patents

Info

Publication number
BE514432A
BE514432A BE514432DA BE514432A BE 514432 A BE514432 A BE 514432A BE 514432D A BE514432D A BE 514432DA BE 514432 A BE514432 A BE 514432A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
shaft
aforementioned
aforesaid
camera according
film
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE514432A publication Critical patent/BE514432A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G03PHOTOGRAPHY; CINEMATOGRAPHY; ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ELECTROGRAPHY; HOLOGRAPHY
    • G03BAPPARATUS OR ARRANGEMENTS FOR TAKING PHOTOGRAPHS OR FOR PROJECTING OR VIEWING THEM; APPARATUS OR ARRANGEMENTS EMPLOYING ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ACCESSORIES THEREFOR
    • G03B17/00Details of cameras or camera bodies; Accessories therefor
    • G03B17/42Interlocking between shutter operation and advance of film or change of plate or cut-film

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Winding Of Webs (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  PERFECTIONNEMENT AUX APPAREILS PHOTOGRAPHIQUES. 



   La présente invention est relative à un appareil photographi- que pour opérer la prise de vue sur une pellicule et comprenant un bottier qui est pourvu d'un objectif monté sur une de ses faces, lequel bottier ren- ferme notamment, outre un logement pour une bobine de pellicule à   impres-     sionner,   un dispositif pour dérouler ladite pellicule et la faire passer derrière l'objectif, un tambour pour l'enroulement de cette pellicule après son passage derrière l'objectif, un obturateur agencé derrière l'objectif pour masquer ladite pellicule, un mécanisme susceptible de transmettre simul- tanément le mouvement au dispositif de déroulage et au tambour précités après impression de la pellicule, un organe moteur pour entraîner le mc ca- nisme susnommé. 



   On sait que, dans les appareils du genre, le tambour prévu pour l'enroulement de la pellicule est animé d'un mouvement varié. En ef- fet, la pellicule s'enroule sur le tambour suivant un diamètre progressi- vement croissant alors que son déroulement s'effectue de   façon   invariable. 



   D'autre part, l'organe moteur agit avec une puissance pratiquement constan- te. Dans les appareils actuellement connus, le mouvement est communiqué au tambour par l'intermédiaire d'un organe absorbant de l'énergie, tel qu'un accouplement, par le jeu duquel la vitesse angulaire dudit tambour est progressivement décroissante. Mais il en résulte une dissipation d'é- nergie qui nuit à la régularité du fonctionnement des appareils photogra- phiques. 



   L'invention a pour but de remédier à l'inconvénient signalé par la réalisation d'un appareil photographique pourvu d'un   mécanisme   sus- ceptible de transmettre simultanément, sans aucune perte d'énergie, les mouvements au dispositif de déroulage et au tambour dont question. 



   L'invention a aussi pour   bu,   grâce au mécanisme susdit, d'assurer facultativement l'indépendance du dispositif de déroulage et du tambour nommés précédemment et de permettre, si on le désire, la prise de 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 vue par surimpression en immobilisant ces tambour et dispositif de déroula- ge. 



   A cet effet, dans l'appareil photographique suivant l'invention, le mécanisme prévu pour transmettre les mouvements au dispositif de dérou- lage et au tambour précités, est formé par un différentiel dont la couronne est entraînée par l'organe moteur susmentionné et dont un premier planétai- re,disposé concentriquement à ladite couronne, est solidaire du tambour dé- jà cité, monté pour tourner sur un arbre susceptible d'être mis en rotation dans le sens de l'enroulement de la pellicule à l'intervention d'un enclen- chement, par un second planétaire dudit différentiel, supporté par cet ar- bre, ledit enclenchement étant susceptible de solidariser, d'autre part,

   ce second planétaire et une roue d'entraînement pour la commande du dispositif de déroulage tandis que l'arbre dont question est agencé pour coopérer avec un autre système afin d'actionner l'obturateur. 



   Dans   une   forme de réalisation avantageuse de   l'objet   de l'in- vention, l'enclenchement précité est constitué par un bout d'arbre à mouve- ment longitudinal, avec   emboîtement   dans l'arbre susdit, ledit bout d'ar- bre traversant suivant leurs axes, la roue d'entraînement et le second planétaire susmentionnés et présentant deux bagnes de même diamètre, qui ont des cannelures cerrespondantes pour y engager des saillies ad hoc des- dits second planétaire et roue d'entraînement. 



   Dans une forme de réalisation particulièrement avantageuse, le mouvement longitudinal du bout d'arbre dont question est produit par un mécanisme d'avancement agencé à son extrémité éloignée de l'arbre susdit pour assurer, suivant la position dudit bout d'arbre et de ses bagues,   ou-   tre l'accouplement desdits arbre, second planétaire et roue d'entraînement, l'indépendance de ces éléments ainsi que l'accouplement desdits arbre et second planétaire, d'une part, et l'accouplement desdits arbre et roue d'entraînement, d'autre part. 



   D'autres détails et particularités de l'invention ressortiront de la description d'un appareil photographique, donnée ci-après à titre-' d'exempt non limitatif et avec référence aux dessins ci-annexés. 



   La figure 1 est une vue de l'appareil photographique   qui-   est représenté avec des brisures partielles. 



   La figure 2 est une coupe suivant la trace II-II indiquée à la figure 1. 



   La figure 3 est une vue en coupe suivant la trace III-III in- diquée à la figure 1. 



   La figure 4 illustre une position particulière de l'enclenche- ment. 



   La figure 5 est une vue en coupe suivant la trace   V-V   indi- quée à la figure 4. 



   La figure 6 illustre une deuxième position particulière de l'enclenchement. 



   La figure   7   est une vue en coupe suivant la trace VII-VII indi- quée à la figure 6. 



   La figure 8 illustre une troisième position particulière de l'enclenchement. 



   La figure 9 est une vue en coupe suivant la trace IX-IX indi- quée à la figure 8. 



   Les figures 10, 11 et 12 illustrent des   détails.¯ -   
Dans les différentes figures, les mêmes notations de référence désignent des éléments identiques ou analogues. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   L'invention concerne un appareil photographique pour opérer la prise de vue sur une pellicule. Cet appareil comprend un boîtier 1 pourvu d'un objectif 2 monté sur une de ses faces. Le boîtier 1 renferme un lo- gement 3 pour placer une bobine de pellicule à impressionner ainsi qu'un dis- positif 4 pour dérouler la pellicule et la faire passer derrière l'objectif 
2. Un tembour 5 est prévu pour l'enroulement de la pellicule après son passage derrière l'objectif 2 tandis qu'un obturateur 6 est agencé derrière ledit objectif pour masquer la pellicule. L'appareil est pourvu d'un méca- nisme 7 susceptible de transmettre simultanément le mouvement au dispositif de déroulage 4 et au tambour d'enroulement 5, après impression de la pelli- cule. Le mécanisme 7 peut être entraîné par un organe moteur 8 qui est, par exemple, un moteur à ressort.

   Il entre en jeu après chaque impression sur la pellicule, qui peut être provoquée en agissant sur le bouton 43 d'm déclencheur. 



   Suivant l'invention, le mécanisme 7 est un différentiel dont la couronne 9 est entraînée par l'organe moteur 8. Un premier planétaire 10 de ce différentiel est disposé concentriquement à la couronne 9. Il est solidaire du tambour d'enroulement 5. Ce dernier est monté sur un arbre 12 susceptible d'être mis en rotation dans le sens de l'enroulement de la pel- licule par un second planétaire   11,   à l'intervention d'un enclenchement 13. Le second planétaire 11 est supporté par l'arbre 12. Il est pourvu d'une denture qui entoure celle du premier planétaire 10. Les planétaires 10 et 11 sont associés par des satellites 44   portas   par la couronne 9.

   L'en-   clenchement 13 est aussi susceptible de solidariser le second planétaire 11 et une roue d'entraînement 14 pour la commande du dispositif de dérou-   lage 4. De plus, l'arbre 12 est agencé pour coopérer avec un système 15 afin d'actionner l'obturateur 6. Il est en état d'effectuer, à l'inter- vention de l'enclenchement 13, un tour pour chaque quantum de pellicule nécessaire à l'impression d'une image et déroulé par le dispositif 4. Le tambour 5 présente ainsi un corps 16 ayant un diamètre au moins égal à la longueur dudit quantum, divisée par   #.   En outre, un organe de frei- nage 17 est placé entre l'arbre 12 et le tambour 5 pour empecher la rota- tion du tambour 5 dans le sens du mouvement de l'arbre 12, lorsque ce dernier est arrêté.

   De la sorte, l'enroulement de la pellicule sur le tambour 5 ne peut s'effectuer que dans la mesure où l'arbre 12 est en mou- vement. De la pellicule ne peut dont être enroulée sur le tambour 5 que dans le temps où le dispositif 4 en déroule ; ce qui a pour résultat de limiter les efforts auxquels ladite pellicule est soumise. L'organe de freinage 17 est un ressort à boudin dont la naissance est solidarisée au tambour 5 et qui entoure l'arbre 12 en s'enroulant autour de cet arbre dans le sens contraire à la rotation de celui-ci. Par ailleurs, ledit arbre 12 porte une butée 18 qui, à chaque tour, est arrêtée par un levier 19. Le levier 19 est manoeuvré au moyen du bouton 43 après l'impression sur la pellicule, qui suit chaque tour de l'arbre 12, pour permettre le passage de la butée 18 et, en conséquence, l'accomplissement du tour suivant de cet arbre. 



   Dans une forme de réalisation avantageuse de l'obhet de l'in- vention, l'enclenchement 13 est constitué par un bout d'arbre à mouvement longitudinal, avec   emboiteùent   dans l'arbre 12. Ce bout d'arbre traverse, suivant leurs axes, la roue d'entraînement 14 et le second planétaire 11 et présente deux bagues 20, de même diamètre, qui ont des cannelures cor- respondantes 21 pour y engager des saillies 22 ad hoc desdits second pla- nétaire 11 et roue   d'entraînement   14. Il est prolongé par un tenon 45 en- gagé dans un creux axial correspondant de l'arbre 12. Le tenon 45 est attaché à l'arbre 12, par exemple, par un ergot 46 porté par cet arbre et qui pénètre dans une fente longitudinale 47 pratiquée dans ledit tenon 45. 



   Dans une forme de réalisation avantageuse, le mouvement lon- gitudinal de l'enclenchement 13, est produit par un mécanisme d'avancement 23, disposé à l'extrémité de cet enclenchement, éloignée de l'arbre 12. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



  Le mécanisme 23 est agencé pour assurer, suivant la   position 'des   bagues 20, soit l'accouplement de l'arbre 12, du second planétaire 11 et de la roue .. d'entraînement   14   (voir figure   1),   soit l'indépendance des organes précités (voir figure 6), soit aussi   l'accouplement   de l'arbre 12 et du second   pla-   nétaire 11 (voir figure 4), soit encore l'accouplement de l'arbre 12 et de la roue d'entraînement 14 (voir figure 8). Le mécanisme d'avancement 23 est constitué par une bague rotative   24   dans laquelle est engagé le bout d'arbre susdit.

   La bague 24 présente au moins une fente hélicoïdale 25 pour provoquer par sa rotation, le déplacement axial d'une rondelle guidée 27, maintenue dans un logement 28 (voir figures 9 et 10) ménagé dans le - bout d'arbre dont question. Le déplacement axial de la rondelle 27 entrai- ne celui de l'enclenchement 13. Dans la forme de réalisation illustrée par les dessins, quatre   fentes 25   parallèles et hélicoïdales sont prévues. A chaque fente 25, correspond une saillie 26 de la rondelle 27. Chaque sail- lie 26 traverse une fente 25 et son extrémité est guidée parallèlement à l'axe de l'enclenchement 13, par une rainure 48 ménagée dans le corps du bottier 1. 



   D'un autre côté, l'organe moteur 8 transmet le mouvement par une paire de roues associées, montées sur un arbre 29; une roue menée 30 reçoit le mouvement et une roue menante 31 communique le mouvement à la cou- ronne 9. Pour éviter une transmission brutale des efforts, un accouple- ment à friction 32 est placé entre les deux roues 30 et 31. D'autre part, un organe d'arrêt 33, par exemple un frein à bande, est agencé sur le moyeu de la roue menante 31 pour arrêter cette dernière et,   conséquemment,     l'or-   gane moteur 8 lorsque le mécanisme d'avancement 23 réalise l'indépendance de l'arbre 12 et du second planétaire 11. Dans ce but, l'organe d'arrêt 33 est actionné par un levier 34 commandé par une came 35 portée par la ba- gue rotative 24.

   La came 35 est ajustée pour agir sur l'extrémité libre du levier 34 et provoquer l'immobilisation, de l'organe moteur 8 lorsque l'arbre 12 et le second planétaire 11 sont rendus indépendants. Le dispo- sitif 4 pour dérouler la pellicule est, par exemple,, doté d'une paire de   roues à dents 49 ; dents étant adaptées pour pénétrer dans des perfo-   rations alignées le long des bords de la pellicule, 11 reçoit le mouve- ment de la roue d'entraînement 14, à l'intervention de deux roues inter- médiaires 36 et 41 calées sur l'arbre 29. Un second organe d'arrêt 38, par exemple un frein à bande, est agencé sur l'axe 29 pour bloquer ce dernier et, par suite, le dispositif 4, lorsque le mécanisme d'avancement 23 réa-   lise l'accouplement de l'arbre 12 et du second planétaire 11.

   Le second organe d'arrêt 38 est, à son tour, actionné par un levier 39 commandé par   une. came 40 portée par la bague rotative   24.   La came 40 eet ajustée pour agir sur l'extrémité libre du levier 39 et provoquer le blocage du dispo- sitif de déroulage 4, lorsque   lsarbre   12 et-le second planétaire 11 sont accouplés par l'enclenchement 13. 



   Ainsi, le mécanisme 7 et son enclenchement 13 sont en état de réaliser l'association du dispositif de déroulage   4,   du tambour d'en- roulement 5 et de l'arbre 12 pour prendre des vues qui se suivent sur   la ' '   pellicule (voir figures 1 et 3). Chaque image est obtenue en poussant   sim-   plement sur le bouton   43.   



   En agissant sur une roue 50 solidaire de la bague rotative 24, pour réaliser l'accouplement exclusif de l'arbre 12 et du second planétaire 11 (voir figures 4 et   5),   le dispositif de déroulage 4 est immobilisé. 



  Dans cette situation, la pellicule ne peut donc pas se déplacer derrière l'objectif 2 tandis que   19 arbre   12 peut, à chaque poussée sur le bouton 43, effectuer un tour et provoquer le jeu de l'obturateur 6. Il est alors pos- sible d'effectuer une prise de vue par surimpression de la pellicule. 



   Lorsque, tournant la roue 50, on réalise l'indépendance du dis- positif de déroulage 4, de l'arbre 12 et du tambour d'enroulement 5 (voir figures 6 et 7), l'organe moteur 8 est bloqué et il est possible d'enrouler à nouveau le film sur sa bobine placée dans le logement 3. Cette dernière opération s'effectue d'une quelconque façon généralement connue, lorsque 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 la pellicule est, de préférence, complètement utilisée. 



   On peut aussi, en manoeuvrant la roue 50, réaliser l'accouple- ment exclusif de 1?arbre 12 et de la roue d'entrainement   14   (voir figures 8 et 9). L'organe moteur 8 est alors immobilisé. En agissant sur un bouton 
51 qui termine le bout d'arbre susmentionné et sur le bouton   43,   on fait tourner le dispositif de déroulage 4 et 1?arbre 12. Cette manoeuvre a lieu, notamment, lors du placement d'une pellicule à impressionner. La pellicule considérée étant disposée pour être entrainée par le dispositif 4 et s'en- rouler sur le tambour 5, on peut, de la sorte, s'assurer de sa mise en plaqe correcte. En   procédant   comme dit, on peut provoquer en effet l'enroulement du début de la pellicule sur le tambour 5 qui se met en rotation sous la poussée de celle-ci et du ressort à boudin 17. 



   Suivant l'invention, la roue   41,  calée sur l'arbre 29, entrai- ne également un compteur d'images 42 d9un type quelconque, généralement connu. Cette particularité complète avantageusement l'appareil photographi- que. 



   Grâce aux dispositions suivant l'invention, le mouvement est transmis simultanément au dispositif de déroulage et au tambour d'enroule- ment sans aucune perte d'énergie. Un fonctionnement absolument régulier de l'appareil photographique est ainsi assuré. En outre, par des manoeuvres simples, on peut procéder à la photographie par surimpression, à l'enlève- ment d'une pellicule impressionnée comme au placement d'une bande nouvelle. 



   Il doit être entendu que   l'inventiez     neat   nullement limitée aux réalisations décrites ci-avant et que bien des modifications peuvent y être apportées sans sortir du cadre de la présente demande de brevet. 



   On pourrait, notamment, doter l'appareil photographique d'un objectif quelconque. 



   On pourrait, aussi, le pourvoir d'un obturateur de tout type. 



   En outre, la transmission des mouvements peut se faire soit par engranges, soit, au moins partiellement, par des roues de friction. 



   REVENDICATIONS. 



   1. Appareil photographique pour opérer la prise de vue sur une pellicule et comprenant un boîtier (1) qui est pourvu d'un objectif (2) monté sur une de ses faces, lequel boîtier (1) renferme notamment, outre   un logement (3) pour une bobine de pellicule à impressionner, un disositif (4) pour dérouler ladite pellicule et la faire passer derrière l'objec-   tif (2), un tambour (5) pour l'enroulement de cette pellicule après son passage derrière l'objectif (2), un obturateur (6) agence derrière   l'objec-   tif (2) pour masquer ladite pellicule, un mécanisme (7) susceptible de transmettre simultanément le mouvement au dispositif de déroulage (4) et au tambour (5) précités après impression de la pellicule, un organe moteur (8) pour entraîner le mécanisme (7) susnommé, caractérisé en ce que ledit mécanisme (7)

   est formé par un différentiel dont la couronne (9) est en- traînée par l'organe moteur (8) susmentionné et dont un premier planétaire (10), disposé concentriquement à ladite couronne (9), est solidaire du tam- bour (5) déjà cité, monté pour tourner sur un arbre (12) susceptible d'être mis en rotation dans le sens de l'enroulement de la pellicule à l'interven- tion d'un enclenchement (13), par un second planétaire (11) dudit différen- tiel, supporté par cet arbre (12), ledit enclenchement (13) étant suscepti- ble de solidariser, d'autre part, ce second planétaire (11) et une roue d'entraînement (14) pour la commande du dispositif de déroulage (4) tandis que l'arbre dont question est agencépour coopérer avec un autre système (15) afin d'actionner l'obturateur (6).



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  IMPROVEMENT IN PHOTOGRAPHIC DEVICES.



   The present invention relates to a camera for taking pictures on a film and comprising a housing which is provided with an objective mounted on one of its faces, which housing contains in particular, in addition to a housing for a reel of film to be printed, a device for unwinding said film and passing it behind the objective, a drum for winding this film after it has passed behind the objective, a shutter arranged behind the objective to mask said film, a mechanism capable of simultaneously transmitting movement to the aforementioned unwinding device and drum after printing of the film, a motor member for driving the aforementioned mechanism.



   It is known that, in devices of the kind, the drum provided for winding the film is driven by a varied movement. In fact, the film is wound up on the drum with a progressively increasing diameter while its unwinding takes place in an invariable manner.



   On the other hand, the motor organ acts with practically constant power. In the currently known devices, the movement is communicated to the drum by means of an energy absorbing member, such as a coupling, through the play of which the angular speed of said drum is gradually decreasing. However, this results in dissipation of energy which affects the regularity of the operation of the cameras.



   The object of the invention is to remedy the drawback pointed out by the production of a photographic apparatus provided with a mechanism capable of transmitting simultaneously, without any loss of energy, the movements to the unwinding device and to the drum of which question.



   The invention also aims, thanks to the aforementioned mechanism, to optionally ensure the independence of the unwinding device and the drum named above and to allow, if desired, the taking of

 <Desc / Clms Page number 2>

 view by overprinting by immobilizing the drum and unwinding device.



   To this end, in the photographic apparatus according to the invention, the mechanism provided for transmitting the movements to the aforementioned unwinding device and to the drum, is formed by a differential, the crown of which is driven by the aforementioned motor member and of which a first planetarium, arranged concentrically with said ring, is integral with the already mentioned drum, mounted to rotate on a shaft capable of being rotated in the direction of winding of the film by the intervention of an engagement, by a second sun gear of said differential, supported by this shaft, said engagement being capable of securing, on the other hand,

   this second sun gear and a drive wheel for controlling the unwinding device while the shaft in question is arranged to cooperate with another system in order to actuate the shutter.



   In an advantageous embodiment of the object of the invention, the aforementioned interlocking consists of a shaft end with longitudinal movement, with interlocking in the aforesaid shaft, said shaft end traversing along their axes, the aforementioned drive wheel and second sun gear and having two rings of the same diameter, which have corresponding splines for engaging therein ad hoc projections called second sun gear and drive wheel.



   In a particularly advantageous embodiment, the longitudinal movement of the shaft end in question is produced by an advancement mechanism arranged at its end remote from the aforesaid shaft to ensure, depending on the position of said shaft end and its rings, besides the coupling of said shaft, second sun gear and drive wheel, the independence of these elements as well as the coupling of said shaft and second sun gear, on the one hand, and the coupling of said shaft and wheel of training, on the other hand.



   Other details and features of the invention will emerge from the description of a photographic apparatus, given below by way of non-limitation and with reference to the accompanying drawings.



   Figure 1 is a view of the camera which is shown partially broken away.



   Figure 2 is a section along the line II-II shown in Figure 1.



   FIG. 3 is a sectional view taken along line III-III indicated in FIG. 1.



   Figure 4 illustrates a particular position of the interlocking.



   Figure 5 is a sectional view taken along the line V-V indicated in Figure 4.



   FIG. 6 illustrates a second particular position of the interlocking.



   Figure 7 is a sectional view along the line VII-VII indicated in Figure 6.



   Figure 8 illustrates a third particular position of the engagement.



   Figure 9 is a sectional view taken along the line IX-IX shown in Figure 8.



   Figures 10, 11 and 12 show details. ¯ -
In the various figures, the same reference notations designate identical or similar elements.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Disclosed is a still camera for taking pictures on film. This device comprises a housing 1 provided with a lens 2 mounted on one of its faces. The box 1 contains a housing 3 for placing a reel of film to be printed as well as a device 4 for unwinding the film and passing it behind the lens.
2. A tembour 5 is provided for winding the film after it has passed behind the lens 2 while a shutter 6 is arranged behind said lens to mask the film. The apparatus is provided with a mechanism 7 capable of simultaneously transmitting the movement to the unwinding device 4 and to the winding drum 5, after printing of the film. The mechanism 7 can be driven by a motor member 8 which is, for example, a spring motor.

   It comes into play after each printing on the film, which can be triggered by acting on the button 43 on the shutter release button.



   According to the invention, the mechanism 7 is a differential whose ring gear 9 is driven by the motor member 8. A first sun gear 10 of this differential is arranged concentrically with the ring gear 9. It is integral with the winding drum 5. This the latter is mounted on a shaft 12 capable of being rotated in the direction of the winding of the film by a second sun gear 11, with the intervention of an engagement 13. The second sun gear 11 is supported by the 'shaft 12. It is provided with a toothing which surrounds that of the first sun gear 10. The sun gears 10 and 11 are associated by satellites 44 carried by the crown 9.

   The engagement 13 is also capable of securing the second sun gear 11 and a drive wheel 14 for controlling the unwinding device 4. In addition, the shaft 12 is arranged to cooperate with a system 15 in order to 'actuate the shutter 6. It is able to perform, with the intervention of the engagement 13, one revolution for each quantum of film necessary for the printing of an image and unwound by the device 4. Drum 5 thus has a body 16 having a diameter at least equal to the length of said quantum, divided by #. Furthermore, a brake member 17 is placed between the shaft 12 and the drum 5 to prevent the rotation of the drum 5 in the direction of movement of the shaft 12 when the latter is stopped.

   In this way, the winding of the film on the drum 5 can only take place insofar as the shaft 12 is in motion. The film can only be wound on the drum 5 during the time when the device 4 unwinds; the result of which is to limit the forces to which said film is subjected. The braking member 17 is a coil spring whose birth is secured to the drum 5 and which surrounds the shaft 12 by winding around this shaft in the direction opposite to the rotation of the latter. Furthermore, said shaft 12 carries a stop 18 which, at each turn, is stopped by a lever 19. The lever 19 is operated by means of the button 43 after the printing on the film, which follows each turn of the shaft 12. , to allow the passage of the stop 18 and, consequently, the completion of the next turn of this shaft.



   In an advantageous embodiment of the object of the invention, the engagement 13 is formed by a shaft end with longitudinal movement, with a nested in the shaft 12. This shaft end crosses, according to their axles, the drive wheel 14 and the second sun gear 11 and has two rings 20, of the same diameter, which have corresponding splines 21 for engaging therein ad hoc projections 22 of said second planetary 11 and drive wheel 14. It is extended by a tenon 45 engaged in a corresponding axial hollow of the shaft 12. The tenon 45 is attached to the shaft 12, for example, by a lug 46 carried by this shaft and which penetrates into a shaft. longitudinal slot 47 made in said tenon 45.



   In an advantageous embodiment, the longitudinal movement of the engagement 13 is produced by an advancement mechanism 23, placed at the end of this engagement, remote from the shaft 12.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



  The mechanism 23 is arranged to ensure, depending on the position of the rings 20, either the coupling of the shaft 12, the second sun gear 11 and the drive wheel 14 (see Figure 1), or independence. of the aforementioned components (see figure 6), or also the coupling of the shaft 12 and of the second gear 11 (see figure 4), or again the coupling of the shaft 12 and the drive wheel 14 (see figure 8). The advancement mechanism 23 consists of a rotating ring 24 in which the aforesaid shaft end is engaged.

   The ring 24 has at least one helical slot 25 to cause, by its rotation, the axial displacement of a guided washer 27, held in a housing 28 (see Figures 9 and 10) formed in the - end of the shaft in question. Axial displacement of washer 27 causes that of engagement 13. In the embodiment illustrated by the drawings, four parallel and helical slots 25 are provided. Each slot 25 corresponds to a projection 26 of the washer 27. Each projection 26 passes through a slot 25 and its end is guided parallel to the axis of the engagement 13, by a groove 48 formed in the body of the housing 1. .



   On the other hand, the motor member 8 transmits the movement by a pair of associated wheels, mounted on a shaft 29; a driven wheel 30 receives the movement and a driving wheel 31 communicates the movement to the crown 9. To avoid a sudden transmission of forces, a friction coupling 32 is placed between the two wheels 30 and 31. On the other hand On the other hand, a stopper 33, for example a band brake, is arranged on the hub of the driving wheel 31 to stop the latter and, consequently, the driving member 8 when the advancement mechanism 23 performs the operation. The independence of the shaft 12 and of the second sun gear 11. For this purpose, the stop member 33 is actuated by a lever 34 controlled by a cam 35 carried by the rotary ring 24.

   The cam 35 is adjusted to act on the free end of the lever 34 and cause the immobilization of the motor member 8 when the shaft 12 and the second sun gear 11 are made independent. The device 4 for unwinding the film is, for example, provided with a pair of toothed wheels 49; teeth being adapted to penetrate into perforations aligned along the edges of the film, 11 receives the movement of the drive wheel 14, through the intervention of two intermediate wheels 36 and 41 wedged on the film. shaft 29. A second stop member 38, for example a band brake, is arranged on the axis 29 to block the latter and, consequently, the device 4, when the advancement mechanism 23 performs the movement. coupling of the shaft 12 and the second sun gear 11.

   The second stopper 38 is, in turn, actuated by a lever 39 controlled by a. cam 40 carried by the rotating ring 24. The cam 40 is adjusted to act on the free end of the lever 39 and cause the blocking of the unwinding device 4, when the shaft 12 and the second sun gear 11 are coupled by the engagement 13.



   Thus, the mechanism 7 and its interlock 13 are able to achieve the association of the unwinding device 4, of the winding drum 5 and of the shaft 12 in order to take pictures which follow one another on the film ( see figures 1 and 3). Each image is obtained by simply pushing button 43.



   By acting on a wheel 50 integral with the rotating ring 24, to achieve the exclusive coupling of the shaft 12 and the second sun gear 11 (see Figures 4 and 5), the unwinding device 4 is immobilized.



  In this situation, the film cannot therefore move behind the objective 2, while the shaft 12 can, with each push on the button 43, make a revolution and cause the shutter 6 to play. It is then pos- It is possible to take a shot by overlaying the film.



   When, turning the wheel 50, the independence of the unwinding device 4, of the shaft 12 and of the winding drum 5 (see Figures 6 and 7) is achieved, the motor member 8 is blocked and it is switched off. possible to wind the film again on its reel placed in the housing 3. This last operation is carried out in any generally known way, when

 <Desc / Clms Page number 5>

 the film is preferably completely used.



   It is also possible, by operating the wheel 50, to effect the exclusive coupling of the shaft 12 and the drive wheel 14 (see Figures 8 and 9). The motor member 8 is then immobilized. By acting on a button
51 which ends the aforementioned end of the shaft and on the button 43, the unwinding device 4 and the shaft 12 are rotated. This maneuver takes place, in particular, during the placement of a film to be impressed. The film considered being arranged to be driven by the device 4 and roll up on the drum 5, it is thus possible to ensure that it is correctly placed. By proceeding as said, it is in fact possible to cause the beginning of the film to wind up on the drum 5 which rotates under the pressure of the latter and of the coil spring 17.



   According to the invention, the wheel 41, fixed on the shaft 29, also drives an image counter 42 of any generally known type. This feature advantageously complements the camera.



   Thanks to the arrangements according to the invention, the movement is transmitted simultaneously to the unwinding device and to the winding drum without any loss of energy. Absolutely regular operation of the camera is thus ensured. In addition, by simple maneuvers, it is possible to carry out overprinting photography, removing an impressed film as well as placing a new strip.



   It should be understood that the invention is in no way limited to the embodiments described above and that many modifications can be made to it without departing from the scope of the present patent application.



   We could, in particular, equip the camera with any objective.



   It could also be provided with a shutter of any type.



   In addition, the transmission of movements can be done either by aggregations or, at least partially, by friction wheels.



   CLAIMS.



   1. Photographic camera for taking pictures on a film and comprising a housing (1) which is provided with an objective (2) mounted on one of its faces, which housing (1) contains in particular, in addition to a housing (3 ) for a reel of film to be impressed, a device (4) for unwinding said film and passing it behind the lens (2), a drum (5) for winding this film after its passage behind the lens (2), a shutter (6) arranged behind the lens (2) to mask said film, a mechanism (7) capable of simultaneously transmitting the movement to the aforementioned unwinding device (4) and to the drum (5) after printing of the film, a motor member (8) for driving the aforementioned mechanism (7), characterized in that said mechanism (7)

   is formed by a differential whose ring gear (9) is driven by the aforementioned motor member (8) and of which a first sun gear (10), arranged concentrically to said ring gear (9), is integral with the drum (5). ) already mentioned, mounted to rotate on a shaft (12) capable of being rotated in the direction of winding of the film upon the intervention of an engagement (13), by a second sun gear (11 ) of said differential, supported by this shaft (12), said engagement (13) being capable of securing, on the other hand, this second sun gear (11) and a drive wheel (14) for controlling the gear. unwinding device (4) while the shaft in question is arranged to cooperate with another system (15) in order to actuate the shutter (6).


    

Claims (1)

2. Appareil photographique suivant la revendication 1, caracté- <Desc/Clms Page number 6> EMI6.1 risé en ce que l'arbre (12) précité est susceptible d'effectuer;à 1-linter-- vention de l'enclenchement (13) susdit, un tour pour chaque quantum de pel- licule nécessaire à 19impression dune image et déroulé par le dispositif (4) susmentionné tandis que le corps (16) du tambour (5) susnommé a un diamètre au moins égal à la longueur dudit quantum divisée par #, un organe de freinage (17) étant placé entre 1?arbre (12) et le tambour (5) dont question pour empêcher la rotation dudit tambour (5) dans le sens du mouvement de l'ar- bre (12), lorsque ce dernier est arrêté. 2. Camera according to claim 1, character- <Desc / Clms Page number 6> EMI6.1 ized in that the aforementioned shaft (12) is capable of performing; 1-lintervention of the aforementioned interlocking (13), one revolution for each quantum of film necessary for the printing of an image and unwound by the aforementioned device (4) while the body (16) of the aforementioned drum (5) has a diameter at least equal to the length of said quantum divided by #, a braking member (17) being placed between the shaft (12) and the drum (5) in question to prevent the rotation of said drum (5) in the direction of movement of the shaft (12), when the latter is stopped. 3. Appareil photographique suivant la revendication 2, caracté- risé en ce que 1?arbre (12) précité porte une butée (18) arrêtée à la fin EMI6.2 de chaque tour de celui-ci, par un levier (19) manoeuvré après lgimpressim qui suit le tour considéré, pour permettre le passage de ladite butée (18) et, en conséquence, 1?accomplissement du tour suivant dudit arbre (12). 3. Camera according to claim 2, characterized in that the aforesaid shaft (12) has a stop (18) stopped at the end. EMI6.2 of each turn thereof, by a lever (19) operated after the impression which follows the considered turn, to allow the passage of said stop (18) and, consequently, the completion of the following turn of said shaft (12). 4. Appareil photographique suivant 1?une ou l'autre des revendications 2 et 3, caractérisé en ce que l'organe de freinage (17) précité est un ressort à boudin dont la naissance est solidarisée au tambour (5) EMI6.3 susdit et qui entoure 1?arbre (12) susnommé en s9enro-qlant autour de cet arbre (12) dans le sens contraire à la rotation de celui-ci. 4. Camera according to 1? Either of claims 2 and 3, characterized in that the aforementioned braking member (17) is a coil spring whose birth is secured to the drum (5) EMI6.3 aforesaid and which surrounds the aforementioned shaft (12) by s9enro-qlant around this shaft (12) in the opposite direction to the rotation thereof. 5. Appareil photographique suivant 1-lune ou l'antre des reVEn- EMI6.4 dications 1 à 4, caractérisé en ce que 19enclenchement (13) précité est constitué par un bout darbre à mouvement longitudinal, avec emboltement dans 1?arbre (12) susdit, ledit bout d'arbre traversant, suivant leurs EMI6.5 axes, la roue d9entralnfflent (14) et le second planétaire (11) susmention- nés et présentant deux bagues (20) de même diamètre, qui ont des canne- lures correspondantes (21) pour y engager des saillies (22) ad hoc desdits EMI6.6 second planétaire (11) et roue dsentrainement. 5. Camera following 1-moon or the den of reVEn- EMI6.4 dications 1 to 4, characterized in that the aforementioned engagement (13) is constituted by a shaft end with longitudinal movement, with engagement in the aforesaid shaft (12), said shaft end passing through, according to their EMI6.5 axles, the central flowing wheel (14) and the second sun gear (11) mentioned above and having two rings (20) of the same diameter, which have corresponding grooves (21) for engaging therein ad hoc projections (22) of said EMI6.6 second sun gear (11) and drive wheel. 6. Appareil suivant la revendication 5, caractérisé en ce que le mouvement longitudinal de 19 enclenchement (13) précité est produit par un mécanisme d'avancement (23) agencé à son extrémité éloignée de 1-or- bre (12) susdit pour assurer, suivant la position dudit bout d'arbre et de ses bagues (20), outre 1?accouplement desdits arbre (12), second pla- EMI6.7 nétaire (11) et roue dgentralnement (14), 1?indépendance de ces éléments ainsi que 1?acconplement desdits arbre (12) et second planétaire (11), d9une part, et 1?accouplement desdits arbre (12) et roue d'entraînement (14), d9autre part. 6. Apparatus according to claim 5, characterized in that the longitudinal movement of the aforementioned engagement (13) is produced by an advancement mechanism (23) arranged at its end remote from the aforesaid 1-orb (12) to ensure , depending on the position of said shaft end and of its rings (20), in addition to the coupling of said shaft (12), second plate EMI6.7 gear (11) and central gear (14), the independence of these elements as well as the coupling of said shaft (12) and second sun gear (11), on the one hand, and the coupling of said shaft (12) and gear wheel. drive (14), on the other hand. 7. Appareil photographique suivant la revendication 6, carac- térisé en ce que le mécanisme d'avangement (23) précité est constitué par une-bague rotative (24) dans laquelle est engagé le bout d'arbre susdit et qui présente au moins une fente hélicoïdale (25) pour assurer le déplace- ment axial d'une rondelle guidée (27), maintenue dans un logement (28) ménagé dans ledit bout d9arbre. 7. Camera according to claim 6, characterized in that the aforementioned arrangement mechanism (23) is constituted by a rotating ring (24) in which the aforesaid shaft end is engaged and which has at least one helical slot (25) for ensuring the axial displacement of a guided washer (27), held in a housing (28) formed in said end of the shaft. 8. Appareil photographique suivant l'une ou 1?autre des reven-' d ications 1 à 7, caractérisé en ce que le mouvement de 1-'organe moteur (8) précité, qui est un moteur à ressort par exemple, est transmis par une pai- re de roues associées dont une roue menée (30) pour recevoir le mouvement dudit organe moteur (8) et une roue menante (31) pour communiquer le mou- vement à la couronne (9) susdite, un accouplement à friction (32) étant pla- cé entre les deux roues (30 et 31) susmentionnées. 8. Photographic apparatus according to one or the other of claims 1 to 7, characterized in that the movement of the aforesaid motor member (8), which is a spring motor for example, is transmitted. by a pair of associated wheels including a driven wheel (30) to receive the movement of said motor member (8) and a driving wheel (31) to communicate the movement to the aforesaid ring gear (9), a friction coupling (32) being placed between the two wheels (30 and 31) mentioned above. 9. Appareil photographique suivant la revendication 8, carac- térisée en ce qu9un organe d'arrêt (33) est agencé sur le moyeu de la roue menante (31) précitée pour immobiliser 1?organe moteur (8) lorsque le mé- EMI6.8 canisme dDavance1Uent (23) susnommé est en état d9assurer l'indépndance des arbre (12) et second planétaire (11) susmentionnés. 9. Camera according to claim 8, characterized in that a stopper (33) is arranged on the hub of the aforesaid drive wheel (31) to immobilize the motor member (8) when the action is taken. EMI6.8 Aforementioned advance1Uent (23) canism is able to ensure the independence of the aforementioned shaft (12) and second planet gear (11). 10. Appareil photographique suivant la revendication 9, carac- térisé en ce que 1-'organe d'arrêt (33) précité est actionné par un levier (34) commandé par une came (35) ajustée sur la bague rotative (24) susdite pour agir sur 1?extrémité libre dudit levier (34) et provoquer l'immobili- sation de l'qrgane moteur (8) susmentionné. <Desc/Clms Page number 7> 10. Camera according to claim 9, charac- terized in that the aforesaid stopper (33) is actuated by a lever (34) controlled by a cam (35) fitted on the aforesaid rotating ring (24). to act on the free end of said lever (34) and cause the immobilization of the aforementioned motor member (8). <Desc / Clms Page number 7> 11. Appareil photographique suivant l'une ou 1?autre des re- vendications 8 à 10, caractérisé en ce que le dispositif (4) pour dérouler la pellicule. doté par exemple d'une paire de roues à dents adaptées pour pénétrer dans des perforations alignées le long des bords de ladite pelli- cule, reçoit le mouvement de la roue dgentrainement (14) précitée à linter- vention d'un arbre (29) qui porte les roues 30 et 31 ainsi que l'accouple- ment à friction (32) susdits. 11. Camera according to one or the other of claims 8 to 10, characterized in that the device (4) for unwinding the film. equipped for example with a pair of toothed wheels adapted to penetrate into perforations aligned along the edges of said film, receives the movement of the aforementioned drive wheel (14) through the intervention of a shaft (29) which carries the wheels 30 and 31 as well as the aforementioned friction coupling (32). 12. Appareil photographique suivant la revendication 11, carac- térisé en ce qu9un second organe d'arrêt (38) est agencé sur l'arbre 29 précité pour bloquer ce dernier lorsque le mécanisme d9avancement (23) sus- dit est en état d'accoupler lesdits arbre (12) et second planétaire (11) susmentionnés. 12. Camera according to claim 11, characterized in that a second stopper (38) is arranged on the aforementioned shaft 29 to block the latter when the aforesaid advancement mechanism (23) is in the state of operation. coupling said aforementioned shaft (12) and second sun gear (11). 13Appareil photographique suivant la revendication 12, ca- ractérisé en ce que le second organe d'arrêt (38) précité est actionné par un levier (39) commandé par une came (40) ajustée sur la bague rotative susdite pour agir sur l'extrémité libre dudit levier (39) et provoquer le blocage de l'arbre (29) susmentionné. 13. A camera according to claim 12, charac- terized in that the aforementioned second stop member (38) is actuated by a lever (39) controlled by a cam (40) fitted on the aforesaid rotary ring to act on the end. free of said lever (39) and cause the aforementioned shaft (29) to lock. 14. Appareil photographique suivant 1?une ou 1?autre des reven- dications 8 à 13, caractérisé en ce que l'arbre (29) précité est adapté pour entraîner un compteur d9images (42). 14. Camera according to one or the other of claims 8 to 13, characterized in that the aforesaid shaft (29) is adapted to drive an image counter (42). 15. Appareil photographique tel que décrit ci-avant ou repré- senté aux dessins ci-annexés. 15. Photographic apparatus as described above or shown in the accompanying drawings. En annexe 4 dessins. In appendix 4 drawings.
BE514432D BE514432A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE514432A true BE514432A (en)

Family

ID=152250

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE514432D BE514432A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE514432A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US2963949A (en) * 1957-09-04 1960-12-13 Richard W Philbrick Cameras for making aerial survey photographs
US2975689A (en) * 1956-08-20 1961-03-21 Chatani Kunju Photographic camera

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US2975689A (en) * 1956-08-20 1961-03-21 Chatani Kunju Photographic camera
US2963949A (en) * 1957-09-04 1960-12-13 Richard W Philbrick Cameras for making aerial survey photographs

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2889749A3 (en) DECELERATION AND BLOCKING MECHANISM FOR A PROJECTION SCREEN AND MANUALLY CONTROLLED PROJECTION SCREEN USING THE MECHANISM
BE514432A (en)
FR3081183A1 (en) SYSTEM FOR ACTUATING A ROLLING SHUTTER AND A CANVAS
EP0099154B1 (en) Photographic shutter with roller blinds
US4182576A (en) Ink-ribbon reversing device
EP0775798A1 (en) Rotational drive device for the take-up element of a roller shutter
FR2528929A1 (en) IMPROVEMENTS IN MECHANICAL DEVICES FOR SELECTIVE DRIVING OF AT LEAST TWO SHAFTS DRIVEN FROM A SINGLE DRIVING SHAFT, IN PARTICULAR FOR THE LONGITUDINAL MOVEMENT OF AN INK RIBBON IN A PRINTING MACHINE
JP2601780B2 (en) Fishing reel braking device
JP3895619B2 (en) Fishing reel
JPH0733221Y2 (en) Camera screen spacing retention mechanism
SU750416A1 (en) Curtain shutter
BE382285A (en)
BE345694A (en)
BE403961A (en)
JPS58118625A (en) Motor-driven winding device of film
FR1259249A (en) Wheel hub containing a dynamo
FR2613283A1 (en) INK DEVICE DRIVE FOR PRINTING PRESS
BE412148A (en)
BE514463A (en)
CH315617A (en) Cinematographic camera
FR2680849A1 (en) Automatic gear box
BE523975A (en)
JPS6018843A (en) Revolution driver
BE394253A (en)
BE401279A (en)