<Desc/Clms Page number 1>
PERFECTIONNEMENTS APPORTES-AUX FERMETURES A GLISSIERE.
L'invention est relative à une fermeture à glissière et elle concerne, plus particulièrement, une fermeture flexible de ce genre, qui est commandée par une glissière logée à l'intérieur de la fermeture.
Certaines fermetures à glissière connues comportent des organes d'accrochage qui coopèrent entre eux et une glissière à l'aide de laquelle on obtient l'accrochage ou la séparation de ces organes, lesdits organes et ladite glissière étant visibles de l'extérieur de la fermeture quand cel- le-ci est fermée ou ouverte. Il en résulte que l'objet muni d'une telle fermeture a un aspect peu plaisant à cause de l'intervalle qui existe entre ces organes. Il a été nécessaire, pour certains modes de réalisation de ces fermetures connues, de prévoir une bande qui recouvre ou cache les organes d'accrochage.
On a essayé de remédier à ce défaut en fabriquant des fermetures avec une glissière interne, ces fermetures étant utilisées, dans la plupart des cas, pour des chaussures ou des galoches pour lesquelles la flexibilité ou la souplesse n'a pas une grande importance puisque la fermeture continue à occuper son emplacement normal quand la chaussure est mise. Des essais ont été faits pour adapter cette idée à des galoches en caoutchouc et pour rendre la fermeture flexible. Dans ce cas la flexibilité est obtenue au dépens d'une certaine diminution de l'effort de retenue de la glissière dans des rainures ménagées dans le caoutchouc. Toute pression exercée sur la glissière, logée dans ces rainures ménagées dans le caoutchouc élastique, a une tendance à faire sortir la glissière hors de son logement.
Un des buts principaux de l'invention est de réaliser une ferme- ture flexible avec glissière intérieure pour agir sur des organes d'accrocha- ge qui l'entourent, cette fermeture étant flexible dans tous les sens aussi bien longitudinalement que latéralement par rapport au mouvement de la glissière afin que la fermeture puisse être montée sur n'importe quelle sur- face courbe, même si celle-ci présente des sinuosités prononcées.
La fermeture peut comporter des organes d'accrochage qui ont des
<Desc/Clms Page number 2>
dimensions relativement grandes et qui ont un aspect décoratif. Bien qu'el- le soit extrêmement flexible la fermeture peut comporter des organes qui, individuellement, ne sont pas flexibles et qui peuvent, par exemple, être en une matière plastique, la glissière occupant toujours une position tel- le qu'elle puisse agir sur les organes d'accrochage, même si elle subit l'ef- fet d'une pression comme dans les cas où les rangées d'éléments d'accrochage suivent une courbe ayant une courbure considérable.
L'invention a pour objet une fermeture à glissière comprenant plusieurs organes d'accrochage, des moyens pour maintenir ces organes sui- vant des séries longitudinales opposées et des moyens pour fixer la fermeture à un objet et elle consiste, principalement, à donner auxdits organes une forme telle que, lorsqu'ils sont disposés de manière à former les séries sus- dites, seules des parties de leurs faces latérales adjacentes, à proximité de l'endroit où les séries d'organes se trouvent en regard, soient en contact pour permettre la flexion latérale de la fermeture, un ruban coulissant étant logé dans les séries longitudinales opposées des organes d'accrochage.
L'invention a également pour objet une fermeture, du genre sus- indiqué, dans laquelle les organes d'accrochage sont groupés par paires dans des séries longitudinales, chacun de ces organes comprenant plusieurs ouver- tures parallèles et longitudinales, un cordon étant propre à être engagé dans une desdites ouvertures, et un ruban coulissant pouvant glisser dans des ou- vertures opposées des paires d'organes alignés en série, les faces latérales desdits organes étant biseautées de manière à former des surfaces inclinées alors que des moyens sont prévus pour fixer les paires d'organes d'accrocha- ge à un objet, ces moyens de fixation comportant un bourrelet propre à être logé dans une autre desdites ouvertures et des moyens étant prévus pour li- miter le déplacement dudit ruban coulissant.
Les dessins ci-annexés montrent, à titre d'exemple, quelques modes de réalisation de l'invention.
Les figures 1, 2 et 3 montrent, respectivement en élévation, en coupe transversale selon 2-2 figure 1 et en plan une fermeture à glissière établie selon l'invention, cette fermeture étant fermée.
Les figures 4 et 5 montrent, respectivement en plan et en coupe, longitudinale selon 5-5 figure 4, cette même fermeture partiellement ouverte.
. La figure 6 montre, semblablement à la figure 3, la fermeture de manière qu'on puisse se rendre compte de sa flexibilité.
La figure 7 montre, en vue en bout et en élévation un des organes d'accrochage.
La figure 8 montre, en élévation, la même fermeture courbée suivant un arc.
La figure 9 montre, en élévation, un sac dont les bords de l'ou- verture sont rectilignes, ce sac comprenant une fermeture analogue à celle de la figure 1.
La figure 10 montre, semblablement, un sac dont les bords de l'ou- verture sont curvilignes, ce sac comprenant une fermeture analogue à celle de la figure 8.
La figure 11 montre, en perspective, une partie d'un sac ouvert avec une fermeture analogue à celle de la figure 1.
La figure 12 montre, en coupe verticale, une partie de la ferme- ture de la figure 1.
La fermeture, montrée sur les figures 1 à 5, comprend des organes d'accrochage 1 groupés par paires, ces organes ayant une section semi-circu- laire et pouvant être constitués en une matière plastique appropriée, en os, en ivoire, etc. Dans chaque organe 1 est percé un trou 2 à proximité de son extrémité supérieure. En dessous de ce trou 2, au milieu entre les faces supérieure et inférieure de l'organe d'accrochage, est ménagée une ouverture plus grande 3 dont les bords 4 sont chanfreinés, une fente 5 reliant ladite
<Desc/Clms Page number 3>
ouverture 3 à la. face plane 6 de l'organe semi-cylindrique 1. Sous cette ouverture 3 se trouve un autre trou 7 avec une fente 7A, ce trou 7 étant établi à la même distance de l'ouverture 3 que le trou 2.
Les faces laté- rales 8 de chaque organe d'accrochage 1 sont curvilignes ou fortement bi- seautées de sorte qu'entre deux organes d'accrochage adjacents 1 existe un intervalle en forme de coin délimité par les surfaces inclinées 9. Un cordon 10 est engagé dans le trou supérieur 2 de chaque série d'organes d' accrochage 1 comme dans un collier avec des perles enfilées. Au delà du dernier organe d'accrochage 1 le cordon 10 est replié sur lui-même et est engagé dans les trous parallèles 2 de l'autre série d'organes d'accrochage qui sont également enfilés sur le cordon 10 jusqu'à ce que les mêmes nom- bres d'organes semi-cylindriques 1 se trouvent en regard avec leurs faces planes 6 en contact. Des noeuds ou des pinces sont prévus aux deux extré- mités libres du cordon 10 pour empêcher que celui-ci puisse se dégager hors des trous 2.
De plus,, un fil de retenue 12 peut être lié autour. des deux cordons 10 pour empêcher que les organes d'accrochage de la dernière paire 13 ou d'autres paires puissent s'écarter quand la fermeture 1 est ouverte, ce qui limite la longueur de l'ouverture du sac.
Un ruban coulissant 14 comporte des bourrelets latéraux 15 qui s'étendent sur toute la longueur du ruban et qui sont séparés par une par- tie plate intermédiaire 16. Quand les faces planes 6 des paires d'organes d'accrochage 1 sont appliquées les unes sur les autres, le ruban coulis- sant 14 est engagé dans ces organes, sa partie plate 16 étant logée dans les fentes adjacentes alors que les bourrelets 15 se trouvent dans les ouvertures centrales 3, à bords chanfreinés, des organes d'accrochage adja- cents 1.
A une extrémité du ruban coulissant 14 est fixée une tirette 17 avec des bords latéraux inclinés 18 pour lesquels sont retenus les bourre- lets 15 du ruban coulissant 14. Un trou 19 est ménagé dans la tirette 17 à proximité de son bout curviligne 20 et au milieu de celui-ci alors qu'un gland 21 est fixé par une boucle 23 à un oeillet 22 engagé dans ledit trou 19.
L'autre extrémité du ruban coulissant 14 contourne une poulie 24 avec un trou central 25 et elle est cousue ou retenue entre les plis d'une bande de fixation 26, en tissu, qui est engagée dans la partie inférieure des organes d'accrochage 1 par son bord supérieur 27,en for- me de bourrelet ce bord étant logé dans les trous 7 et les fentes 7A des paires d'organes d'accrochage 1. Les bouts libres de ladite bande 26 por- tant des pinces de retenue 11A, à peu près comme les bouts du cordon 10, pour empêcher le dégagement longitudinal des organes d'accrochage 1. Une tirette annulaire 28 est engagée dans le trou 25 de la poulie 24.
La bande en tissu 26 sert à fixer la fermeture par couture au bord de l'ouverture d'un sac de dame ou sur un objet analogue.
La figure 9 montre la fixation de la fermeture à un sac 29 dot l'ouverture a des bords rectilignes alors que sur la figure 10 les bords du sac 30 sont curvilignes.
Pour que la fermeture puisse s'adapter à un sac 30 dont les bords de l'ouverture sont curvilignes, les organes d'accrochage 1 peuvent être moulés, par exemple, de manière telle que leur partie supérieure 31 soit légèrement plus large que leur partie inférieure 32, les faces laté- rales 33 et 34 convergent légèrement l'une vers l'autre depuis le haut vers le bas.
Une particularité importante de l'invention est l'utilisation d'organes d'accrochage avec des faces latérales inclinées ou curvilignes de manière à être obliques, comme bien visible sur les figures 3 et 4, les intervalles entre les organes voisins de chaque série ayant la forme d' un coin ce qui procure à la fermeture une flexibilité substantielle dans le sens latéral et dans le sens longitudinal, comme montré sur les figures 6 et 8.
La fermeture ainsi constituée fonctionne comme suit. Quand on veut ouvrir le sac 29 ou 30, par exemple on agit par traction sur la tirette
<Desc/Clms Page number 4>
28 vers l'extérieur en l'écartant du sac. Le ruban coulissant 14 passe au- tour de la poulie 24 pendant qu'il est tiré hors des ouvertures 3 à bouts chanfreinés et hors des fentes 5 des organes d'accrochage accouplés par paires ce qui permet la séparation des organes de chaque paire. Le ruban coulissant 14 entraîne la tirette 17 fixée à ses extrémités libre et cette tirette s'engage dans les fentes 5 des organes 1 qui s'écartent. Les bords arrondis et divergents 18 de la tirette se déplacent dans les trous 3 de chaque paire d'organes d'accrochage 1 ce qui facilite la séparation de ces organes.
Le fil de retenue 12, qui peut être placé entre n'importe quelles paires d'organes voisins, limite le mouvement d'ouverture de la tirette 17 et empêche que celle-ci soit dégagée complètement hors de la fermeture.
Quand on veut fermer le sac on agit par traction et dans le sens opposé sur le gland 21 ce qui oblige les bords divergents 18 de la tirette 17 à passer dans les trous 3 des paires successives d'organes d'accrochage 1 ce qui rapproche les organes opposés de chaque paire pendant que les bourre- lets 15 du ruban coulissant 14 suivent ces bords 18 et s'engagent dans les trous 3, dont les bouts sent chanfreinés, de ces organes alors que la partie plate 16 du ruban 14 glisse dans les fentes 5 de ces organes pour relier ceux- ci l'un à l'autre.
La partie supérieure du sac 29 ou 30 peut être courbée dans n'im- porte quel sens à cause des faces latérales inclinées 8 de chaque organe d'accrochage 1.
Il résulte de ce qui précède que la fermeture établie selon l'in - vention comprend une glissière intérieure coopérant avec des organes d'accro- chage qui l'entourent et qui permettent la courbure ou flexion de la ferme- ture, ces organes pouvant être constitués en une matière rigide telle qu'une matière plastique.
Les faces inclinées des organes d'accrochage voisins permettent à la fermeture d'être courbée dans n'importe quelle direction tout en étant suffisamment rigide pour que le ruban coulissant soit retenu dans les ouver- tures ménagées dans les organes d'accrochage.
La constitution des organes d'accrochage permet de donner à ceux- ci des dimensions relativement grandes de sorte qu'ils peuvent constituer un élément décoratif pour un sac de dame par exemple tout en pouvant être utilisé également comme une poignée.
Comme il va de soi et comme il résulte d'ailleurs déjà de ce qui précède, l'invention ne se limite aucunement à celui de ses modes d'ap- plication non plus qu'à ceux des modes de réalisation de ses diverses parties, ayant plus spécialement été indiqués ; en embrasse, au contraire, toutes les variantes.
REVENDICATIONS
1. Fermeture à glissière comprenant plusieurs organes d'accrocha- ge, des moyens pour maintenir ces organes suivant des séries longitudinales opposées et des moyens pour fixer la fermeture à un objet, dans laquelle fer- meture les organes d'accrochage ont une forme telle que, lorsqu'ils sont dis- posés de manière à former les séries susdites, seules des parties de leurs faces latérales adjacentes, à proximité de l'endroit où les séries d'organes sont en regard, soient en contact pour permettre la flexion latérale de la fermeture, un ruban coulissant étant logé dans les séries longitudinales op- posées des organes d'accrocnage.
<Desc / Clms Page number 1>
IMPROVEMENTS MADE-TO ZIPPERING.
The invention relates to a zipper and more particularly relates to a flexible closure of this type, which is controlled by a slide housed inside the closure.
Certain known zippers include hooking members which cooperate with one another and a slide by means of which the coupling or separation of these members is obtained, said members and said slide being visible from outside the closure. when it is closed or open. It follows that the object provided with such a closure has an unpleasant appearance because of the gap that exists between these members. It has been necessary, for certain embodiments of these known closures, to provide a strip which covers or hides the fastening members.
An attempt has been made to remedy this defect by making closures with an internal zipper, these closures being used, in most cases, for shoes or galoshes for which flexibility or suppleness is not of great importance since the closure continues to occupy its normal location when the shoe is put on. Attempts have been made to adapt this idea to rubber galoshes and to make the closure flexible. In this case, flexibility is obtained at the expense of a certain reduction in the force for retaining the slideway in grooves formed in the rubber. Any pressure exerted on the slide, housed in these grooves formed in the elastic rubber, has a tendency to cause the slide to come out of its housing.
One of the main aims of the invention is to provide a flexible closure with an internal slide to act on the fastening members which surround it, this closure being flexible in all directions both longitudinally and laterally with respect to the body. slide movement so that the zipper can be mounted on any curved surface, even if it has pronounced sinuosities.
The closure may include hooking members which have
<Desc / Clms Page number 2>
relatively large dimensions and which have a decorative aspect. Although it is extremely flexible, the closure may include members which, individually, are not flexible and which may, for example, be of a plastic material, the slide always occupying a position such that it can act. on the hooking members, even if it is subjected to the effect of a pressure as in the cases where the rows of hooking elements follow a curve having a considerable curvature.
The subject of the invention is a zipper comprising several fastening members, means for maintaining these members following opposed longitudinal series and means for fixing the closure to an object and it consists, mainly, in giving said members a shape such that, when they are arranged so as to form the aforesaid series, only parts of their adjacent lateral faces, near the place where the series of members are facing each other, are in contact for allow lateral bending of the closure, a sliding tape being housed in the opposite longitudinal series of the hooking members.
The subject of the invention is also a closure, of the type indicated above, in which the hooking members are grouped in pairs in longitudinal series, each of these members comprising several parallel and longitudinal openings, a cord being specific to be engaged in one of said openings, and a sliding tape slidable in opposed openings pairs of members aligned in series, the side faces of said members being bevelled so as to form inclined surfaces while means are provided for fixing the pairs of members for fastening to an object, these fixing means comprising a bead suitable for being housed in another of said openings and means being provided to limit the movement of said sliding tape.
The accompanying drawings show, by way of example, some embodiments of the invention.
Figures 1, 2 and 3 show, respectively in elevation, in cross section according to 2-2 Figure 1 and in plan a zipper made according to the invention, this closure being closed.
Figures 4 and 5 show, respectively in plan and in section, longitudinal according to 5-5 Figure 4, this same partially open closure.
. Figure 6 shows, similar to Figure 3, the closure so that its flexibility can be seen.
FIG. 7 shows, in end view and in elevation, one of the fastening members.
FIG. 8 shows, in elevation, the same closure curved along an arc.
FIG. 9 shows, in elevation, a bag of which the edges of the opening are rectilinear, this bag comprising a closure similar to that of FIG. 1.
Figure 10 shows, similarly, a bag with curvilinear edges of the opening, this bag comprising a closure similar to that of Figure 8.
Figure 11 shows, in perspective, part of an open bag with a closure similar to that of Figure 1.
Figure 12 shows, in vertical section, part of the closure of Figure 1.
The closure, shown in Figures 1 to 5, comprises hooking members 1 grouped in pairs, these members having a semi-circular section and being able to be made of a suitable plastic material, bone, ivory, etc. In each member 1 is drilled a hole 2 near its upper end. Below this hole 2, in the middle between the upper and lower faces of the fastening member, is formed a larger opening 3, the edges 4 of which are chamfered, a slot 5 connecting said
<Desc / Clms Page number 3>
opening 3 to the. flat face 6 of the semi-cylindrical member 1. Under this opening 3, there is another hole 7 with a slot 7A, this hole 7 being established at the same distance from the opening 3 as the hole 2.
The lateral faces 8 of each fastening member 1 are curvilinear or strongly angled so that between two adjacent fastening members 1 there is a wedge-shaped gap delimited by the inclined surfaces 9. A bead 10 is engaged in the upper hole 2 of each series of fasteners 1 as in a necklace with strung beads. Beyond the last hooking member 1, the cord 10 is folded back on itself and is engaged in the parallel holes 2 of the other series of fastening members which are also threaded onto the cord 10 until the same number of semi-cylindrical members 1 are located opposite each other with their plane faces 6 in contact. Knots or clips are provided at the two free ends of the bead 10 to prevent the latter from being released from the holes 2.
In addition, a retaining wire 12 can be tied around. of the two cords 10 to prevent the hooking members of the last pair 13 or other pairs from moving apart when the closure 1 is open, which limits the length of the opening of the bag.
A sliding tape 14 has lateral beads 15 which extend over the entire length of the tape and which are separated by an intermediate flat part 16. When the flat faces 6 of the pairs of hooking members 1 are applied to each other. on the others, the sliding strip 14 is engaged in these members, its flat part 16 being housed in the adjacent slots while the beads 15 are located in the central openings 3, with chamfered edges, of the adjoining hooking members. cents 1.
At one end of the sliding tape 14 is fixed a zipper 17 with inclined side edges 18 for which the beads 15 of the sliding tape 14 are retained. A hole 19 is made in the zipper 17 near its curvilinear end 20 and at the bottom. middle of it while an acorn 21 is fixed by a loop 23 to an eyelet 22 engaged in said hole 19.
The other end of the sliding tape 14 goes around a pulley 24 with a central hole 25 and it is sewn or retained between the folds of a fastening strip 26, made of fabric, which is engaged in the lower part of the hooking members 1 by its upper edge 27, in the form of a bead, this edge being housed in the holes 7 and the slots 7A of the pairs of hooking members 1. The free ends of said strip 26 carrying retaining clips 11A, more or less like the ends of the cord 10, to prevent the longitudinal release of the hooking members 1. An annular pull tab 28 is engaged in the hole 25 of the pulley 24.
The fabric strip 26 serves to secure the seam closure to the edge of the opening of a lady's bag or the like.
Figure 9 shows the attachment of the closure to bag 29 with the opening having straight edges while in Figure 10 the edges of bag 30 are curvilinear.
So that the closure can adapt to a bag 30 whose edges of the opening are curvilinear, the hooking members 1 can be molded, for example, in such a way that their upper part 31 is slightly wider than their part. lower 32, the side faces 33 and 34 converge slightly towards each other from top to bottom.
An important feature of the invention is the use of fastening members with inclined or curvilinear side faces so as to be oblique, as clearly visible in FIGS. 3 and 4, the intervals between the neighboring members of each series having the shape of a wedge which gives the closure substantial flexibility laterally and longitudinally, as shown in Figures 6 and 8.
The closure thus formed operates as follows. When we want to open the bag 29 or 30, for example we act by pulling on the zipper
<Desc / Clms Page number 4>
28 outwards, removing it from the bag. The sliding tape 14 passes around the pulley 24 as it is pulled out of the openings 3 with chamfered ends and out of the slots 5 of the hooking members coupled in pairs thereby allowing the separation of the members of each pair. The sliding tape 14 drives the pull tab 17 fixed at its free ends and this pull tab engages in the slots 5 of the members 1 which move apart. The rounded and divergent edges 18 of the pull tab move in the holes 3 of each pair of hooking members 1 which facilitates the separation of these members.
The retaining wire 12, which can be placed between any pairs of neighboring members, limits the opening movement of the pull tab 17 and prevents the latter from being released completely from the closure.
When we want to close the bag we act by pulling and in the opposite direction on the glans 21 which forces the divergent edges 18 of the zipper 17 to pass through the holes 3 of the successive pairs of hooking members 1 which brings the opposing members of each pair while the beads 15 of the sliding tape 14 follow these edges 18 and engage in the holes 3, the ends of which feel chamfered, of these members as the flat part 16 of the tape 14 slides into the holes 3. slots 5 of these members to connect them to one another.
The upper part of the bag 29 or 30 can be bent in any direction because of the inclined side faces 8 of each hooking member 1.
It follows from the foregoing that the closure established according to the invention comprises an inner slide cooperating with hooking members which surround it and which allow the curvature or bending of the closure, these members being able to be. made of a rigid material such as plastic.
The inclined faces of the adjoining hooks allow the closure to be bent in any direction while being sufficiently rigid that the sliding tape is retained in the openings in the hooks.
The constitution of the fastening members makes it possible to give them relatively large dimensions so that they can constitute a decorative element for a lady's bag, for example, while also being able to be used as a handle.
As goes without saying and as it moreover already follows from the foregoing, the invention is in no way limited to that of its modes of application or to those of the embodiments of its various parts, having been more especially indicated; embraces, on the contrary, all the variants.
CLAIMS
1. Zipper comprising several fastening members, means for maintaining these members in opposite longitudinal series and means for fixing the closure to an object, in which the fastening members have a shape such as this. that, when they are arranged so as to form the aforesaid series, only parts of their adjacent lateral faces, close to the place where the series of members are opposite, are in contact to allow lateral bending closure, a sliding tape being housed in the opposite longitudinal series of the fastening members.