BE500280A - - Google Patents

Info

Publication number
BE500280A
BE500280A BE500280DA BE500280A BE 500280 A BE500280 A BE 500280A BE 500280D A BE500280D A BE 500280DA BE 500280 A BE500280 A BE 500280A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
screen
combustion chamber
combustion
gas
transverse
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE500280A publication Critical patent/BE500280A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23BMETHODS OR APPARATUS FOR COMBUSTION USING ONLY SOLID FUEL
    • F23B30/00Combustion apparatus with driven means for agitating the burning fuel; Combustion apparatus with driven means for advancing the burning fuel through the combustion chamber
    • F23B30/02Combustion apparatus with driven means for agitating the burning fuel; Combustion apparatus with driven means for advancing the burning fuel through the combustion chamber with movable, e.g. vibratable, fuel-supporting surfaces; with fuel-supporting surfaces that have movable parts
    • F23B30/06Combustion apparatus with driven means for agitating the burning fuel; Combustion apparatus with driven means for advancing the burning fuel through the combustion chamber with movable, e.g. vibratable, fuel-supporting surfaces; with fuel-supporting surfaces that have movable parts with fuel supporting surfaces that are specially adapted for advancing fuel through the combustion zone
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23BMETHODS OR APPARATUS FOR COMBUSTION USING ONLY SOLID FUEL
    • F23B80/00Combustion apparatus characterised by means creating a distinct flow path for flue gases or for non-combusted gases given off by the fuel
    • F23B80/04Combustion apparatus characterised by means creating a distinct flow path for flue gases or for non-combusted gases given off by the fuel by means for guiding the flow of flue gases, e.g. baffles
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23BMETHODS OR APPARATUS FOR COMBUSTION USING ONLY SOLID FUEL
    • F23B90/00Combustion methods not related to a particular type of apparatus
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23BMETHODS OR APPARATUS FOR COMBUSTION USING ONLY SOLID FUEL
    • F23B90/00Combustion methods not related to a particular type of apparatus
    • F23B90/04Combustion methods not related to a particular type of apparatus including secondary combustion

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Thermal Sciences (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  PROCEDE POUR PRODUIRE 'LE MELANGE DE FILETS DE GAZ -DANS : LES CHAMBRES )DE COMBUSTION   ,DE   'GENERATEURS IDE   VAPEUR.   



   La présente invention concerne un procédé et un dispositif pour la réalisation de celui-ci, qui   visent   à augmenter la turbulence dans la cham- bre de combustion de générateurs de vapeur et à réaliser un meilleur mélange de filets de gaz. 



   On sait que des filets se forment presque toujours dans des chambres à combustion et que les différents filets de gaz présentent des excès d'air très différents. Dans les zones qui sont le siège d'un développement intense de gaz, il subsiste un déficit   d'air'.   tandis que d'antres zones présentent un excès   d'air   trop élevé. Il est donc naturel que l'on s'efforce de mélanger les filets à teneur en air inégale. 



   Vu la faible turbulence dans la chambre de combustion et la grande ténacité des gaz de fumée, on doit prévoir un long trajet de combustion si l'on veut réaliser un mélange tant soit peu satisfaisant des filets de gaza Souvent ce mélange ne se produit qu'en niveau des surfaces de chauffe par contact, de sorte qu'il se produit ici une combustion complémentaire ou post-combustion indésirable. La tentative visant à. réaliser un mélange intime des filets par des déviations répétées du courant de gaz de fumée n'a pas donné un résultat. décisif. Comme le problème du mélange de gaz de fumée devenait de plus en plus compliqué avec 1-'accroissement de la puissance des chaudières, il ne restait qu'à réduire l'allure du   foyer. à   mesure que l'on augmentait la puissance.

   Ceci a conduit au chambres de combustion actuelles qui présentent de grandes dimen- sions, mais une allure réduite.   Or.'}   pour réduire le coût des générateurs de vapeur,9 il est nécessaire   d'augmenter   l'allure des chambres de combustion et de réduire notablement leus dimensions.   Toutefois;,   ceci ne peut être réalisé qu'en raccourcissant la longueur des flammes et du trajet de combustion des gaz de foyer. La voie à suivre a été tracée par des essais effectués en vue do mélanger les gaz du foyer et   l'air'.   On a constaté que le trajet de   combus-.   tion le plus réduit était réalisé lorsque le courant   d'air   rencontrait le cou- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 rant de gaz sous un angle de 90  ou de 180 .

   Plus l'écart entre les directions des courants .le gaz et d'air était réduit et plus la flamme était longue, La flamme la plus longue se présentait lorsque le gaz et l'air se dirigeaient dans le même sens. Ce dernier cas se présente dans des chambres de combustion dans le cas de filets d'air orientés parallèlement. En examinant le résultat des essais en ce qui concerne les conditions dans les chambres de combustion, on peut conclure qu'un raccourcissement effectif des trajets de combustion ne peut être réalisé que lorsque les filets de gaz qui s'écoulent parallèlement vien- nent s'entrechoquer ou se croiser. 



   L'invention propose, pour la réalisation de ce but, un procédé pour mélanger le filet de gaz dans les chambres de combustion de générateurs de va- peur, procédé consistant à diviser le courant des gaz de combustion en courant partiel et de faire dévier ceux-ci de façon qu'ils se heurtent les uns aux au- tres après avoir suivi des directions différentes.

   Ceci permet d'augmenter la turbulence dans de telles proportions que, nonobstant la ténacité élevée des gaz de fumée, les filets de gaz s'entre-pénètrent et se mélangent de plus en plus, à un degré qui dépend de la divergence réalisable entre les sens d'é- coulement, On peut ainsi obtenir une combustion des gaz dans des chambres de combustion de dimensions relativement réduites, vu que   la.longueur   des flammes est diminuée et qu'il suffit de prévoir des trajets de combustion de faible longueur. 



   Le procédé décrit ici peut être réalisé d'une façon relativement simple par la prévision, dans la chambre de combustion, d'écrans ou chicanes transversales qui divisent le courant de gaz de fumée et font dévier les cou- rants partiels de telle façon que ceux-ci se heurtent ensuite à nouveau en suivant des directions différentes. Ce procédé est applicable à tous les ty- pos de foyer. Les chicanes sont établies utilement en tubes refroidis. Lors- qu'une trop forte abduction de chaleur par les tubes d'écran d'eau n'est pas désirable en certains endroits, par exemple immédiatement au-dessus de la gril- le, ces chicanes peuvent être recouvertes en ces endroits par des matières ré- fractaire,s les tubes formant dans ce cas une charpente de support pour le re- vêtement réfractaire, comme il est connu en soi.

   Le réfrigérant peut parcou- rir les tubes par circulation soit naturelle, soit forcée. Afin que la dispo- sition rationnelle des chicanes ou écrans ne soit pas affectée par des consi- dérations dictées par la circulation, il est plus avantageux de prévoir une circulation forcée du réfrigérant dans les tuyaux d'écran   d'eau,   notamment la circulation forcée de l'eau de la chaudière. Ce procédé n'est pas applicable uniquement dans les installations nouvelles, mais peut aussi être réalisé après coup dans les installations existantes, notamment si   1-'on   prévoit une circula- tion forcée du réfrigérant.

   Le procédé présente des avantages particuliers dans des installations anciennes qui comportent le plus souvent une chambre de combustion sensiblement trop exiguë d'après les conceptions actuelles et   où   la combustion des gaz du foyer n'est pas 'complète. Une installation judi- cieuse des chicanes permet d'améliorer notablement le rendement de la chau- dière dans de telles installations, sans frais de transformation élevés. 



   L'invention sera exposée   ci-après   en détail par quelques exemples d'exécution suivant les figures 1 à 6. 



   La figure 1 montre un générateur de vapeur à circulation forcée et à foyer à   grille   mobile. Dans la chambre de combustion 1 sont installés des écrans transversaux 2 et 3. Ces deux écrans sont constitués par des tubes va- porisateurs disposés serrés côte à côte. Les tubes de l'écran 2 sont infléchis de manière à s'écarter à proximité de la paroi postérieure de la   chambre   de combustion,en déterminant un   passager.   Les gaz du foyer qui s'élèvent de la grille 5 sont partagés par l'écran 2. Les gaz qui s'élèvent de la partie antérieure de la grille doivent contourner   l'écran.   2   e   sont ensuite déviés par l'écran déflecteur 3 vers, le bas, jusque dans l'espace 6.

   Les gaz prove- nant de la partie postérieure de la grille traversent le passage 4 et butent presque perpendic airemen t contre le premier courant de gaz dans la chambre 6. Les deux courants de gaz s'entre-pénètrent au milieu d'un tourbillonnement intense. Les différences entre l'excès d'air des deux courants de gaz   s'équi-   librent et l'on réalise une bonne combustion des gaz .grâce à la post-combustion. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 qui en résulte.

   On sait par   expérience   que les gaz du foyer présentent, dans le cas de   grilles   mobiles, un excès d'air important à l'extrémité de la grille, vu que les gaz ne s'y développentqu'en faible quantité, alors que le lit de charbon situé à   levant   et surtout au milieu de la grille est le siège d'un développement intense de gaz, alors que ces endroits ne peuvent pas recevoir une quantité d'air comburant suffisante pour assurer la combustion complète. 



  Une   arrivée   d'air accrue sous la grille ne fait   qu'augmenter   le développement des gaz, sans modifier sensiblement le rapport défavorable entre les gaz et   l'air   au-dessus de la grillée Grâce -au mélange des deux courants de gaz, on augmente l'excès   d'air du   premier courant de gaz, tout en abaissant - ce qui est très désirable - l'excès   d'air))   de toute façon trop élevé, du deuxième cou- rant de gaz. Il' est préférable de donner d'amples dimensions à l'intervalle 4, ce qui permet de modifier la section de passage 4 par des éléments obturateurs conformément à   Inexpérience   acquise en cours d'exploitation, alors que tout élargissement après coup de ce passage présente plus de difficulté.

   Il va de soi que le déficit   d'air   dans le premier courant de gaz peut être atténué par une introduction d'air secondaire, soit depuis la paroi antérieure de la cham- bre de combustion 1,soit - ce qui est particulièrement efficace - depuis l'é- cran transversal 2   D'ailleurs,   les deux dispositions peuvent   .-être   adoptées conjointement.   L'introduction   d'air secondaire par l'écran 2 peut être réali- sée en disposant dans les boucles de tubes supérieurs un   tube     d'air     7   placé transversalement dans la chambre de combustion 1 et servant simultanément de tube de support pour l'écran 2, De même, le déflecteur 3 peut être soutenu par un tube de support 8.

   Il va de soi que les tubes de support 7 et 8 peuvent être refroidis par l'eau de la chaudière au moyen d'un système intercalé dans la circulation forcée. 



   Le courant de gaz combiné pénètre ensuite dans les surfaces de chauf- fe par contact du générateur de vapeur, traverse d'abord le vaporisateur 9 et ensuite le surchauffeur 10. Le carneau descendant 11 de la chaudière contient   d'autres   surfaces de chauffe 12, lesquelles peuvent consister par exemple en le vaporisateur complémentaire et le réchauffeur   d'eau     alimentaire..   La sépara- tion de la vapeur à partir du mélange eau-vapeur est assurée dans le ballon 13. Le dispositif de circulation requis n'est pas représenté. 



   La figure 2 montre -Lui exemple d'exécution analogue. Des écrans obliques 2 sont disposés transversalement dans la chambre de combustion 1; ils sont constitués ici également par des tubes d'écran d'eau rapprochés à contact intime. Les écrans sont séparés par des passages 4. Le courant de gaz qui s'élève de la grille 5 est divisé en quatre courants partiels, dont les trois situés à l'arrière heurtent, ici   également,   presque perpendiculairement le pro- mier courante comme l'indiquent les flèches dans la figure 2. La division et le guidage des gaz suivant l'invention permettent une enthalpie sensiblement plus élevée dans les chambres de combustion que cela n'était le cas à ce jour. 



  On peut donc réduire l'encombrement en hauteur des chambres de combustion, de sorte que., comparativement à une chambre de combustion normale., on économise à peu près l'espace 14 représenté en pointillé dans la figure 20 
Lorsque les surfaces de chauffe par contact sont disposées horizon- talement, comme.montré dans les dessins, l'espace économisé   14   peut servir d'es- pace à annexes:

  , de sorte qu'il est inutile de prévoir un espace particulier dans ce but au-dessus de la   voûte   de la chaudière, c'est-à-dire que   la.   chauf   frie   peut être abaissée de la quantité qui a été économisée sur la chambre de combustion ou que l'on peut installer dans une   chaufferie   existante de faible hauteur,un   deuxième   générateur de vapeur à puissance relativement   élevée.   



  Les écrans transversaux 2 sont constitués suivant   la figore 2   par des tubes horizontaux;, les éléments tubulaires horizontaux formant cet écran pouvant ê- tre suspendus aux éléments tubulaires verticaux posés le long des parois laté-   .t'ales,   de sorte que chaque élément tubulaire suspendu dans la chambre de com- bustion présente la forme   d'un   u. L'écran 2   à   passages 4 peut être constitué par Une happe tubulaire continue 15 consistant en plusieurs tronçons tubulaires parallèles. 



   Dans des chambres de combustion de très grande largeur et de dimen- sions générales très importantes, il est avantageux de soutenir les éléments 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 
 EMI4.1 
 t"àm.ii =,1.n = l1oriz::.'- =:;ar,:.{: er; '-':' on plusieurs points par une boucle tubulaire sus- pec.3 È...;.,'" .i ,,. itcs oo.!3 mona.4 dans la figure 30 Les tubes dêcr-s d'eau 1( p#:.te'1-L du. cc3J,eeteur de départ l1?< Ils se dirigent d'abord verticalement '<'ers le bas j.e long de la paroi latérale de la chambre de combustion et. sont ensuite plies jusqu'à l'horiz#Jtale", pour former l'écran 2. Au milieu de la chambre de combustion, les tubes d'écran d'eau se dirigent en une boucle 18 jusqu'à la voûte de la   chambre   de combustion;, où ils sont attaches.

   Ils se dirigent ensuite par un trajet identique vers le collecteur de retour 19 situé dur la paroi latérale de   droite..   Les tubes d'écran d'eau peuvent former plu- sieurs tronçons aller et retour ou être   constitues;,   comme indique plus   haut;,   par une nappe tabulaire. La boucle tubulaire 18 forme un écran longitudinal fermer Ceci est justement très désirable dans les chambres'de combustion à allure élevée, va que les parois de la chambre de combustion suffisent diffi- cilement à elles seules pour loger les surfaces de chauffe par rayonnement. 



   La figure 4 montre un générateur de vapeur à circulation forcée et à chambre de combustion étirée en longueur. Ici également, des écrans 
 EMI4.2 
 t.r?11sversaux 2 à passade A sont disposés dans la chambre de combustion 1. Pour empêcher des dépôts ,le cendres volantes sur les écrans, ceux-ci sont disposés à 1 ." de' tré.m.es 1;eej- p-ôsente l'avantage de pouvoir placer les écrans 2 sui7.,er-.t une pente relati'VemerJt raide. Chaque écran peut être constitué par un plan tubulaire auquel le réfrigérant est amené depuis les parois latérales de la chambre de combustion. 



   La figure 5 montre à titre d'exemple la construction de la chambre 
 EMI4.3 
 de combustion suivant l'invention dans une chaudière à eirculaticn forcée et à foyer au charbon pulvérisée Le charbon est insufflé dans la chambre de com- bustion 1 par les brûleurs 20 placés dans les coins de cette chambre. Les gaz qui s'élèvent dans la chambre de combustion 1 sont décomposés par les écrans 
 EMI4.4 
 2 en trois courants partiels. Ici également", ces courants se réunissent à nou- veau derrière les écrans la disposition étant telle que le deuxième et le troi- siéme courant heurtent le premier courant presque perpendiculairement.

   Après un brassage intime et une nouvelle déviation par la chicane   3,   les, gaz de fumée pénètrent dans le vaporisateur à surface 9 et le surchauffeur   10.   D'autres sur- faces de chauffe peuvent succéder aux premières soit   au-dessus   des surfaces 9, 10 représentées, soit dans un carneau descendant. Une chambre de combustion chauffée   au   gaz ou à l'huile peut être établie d'une   fagon     analogue.   



   La figure 6 montre une chambre de combustion d'une chaudière tubu- laire verticale. Pour améliorer la combustion des gaz, on prévoit dans la cham- bre de combustion 1 des écrans transversaux 2 suivant l'invention. Ici égale- ment, la division du courant de gaz du foyer en plusieurs courants et la réu- nion de ces courants diversement orientés et qui se heurtent mutuellement don-   . nent   lieu à une turbulence, avec mélange des filets de gaz ayant différentes teneurs en. air. Gomme on le voitil est facile d'établir de tels écrans après 
 EMI4.5 
 coup dans les installations exi-stentesy notamment là où le réfrigérant pour les tubes des écrans est soumis à une circulation forcée. 



   Il est à remarquer que le nombre des écrans transversaux   n"est   pas 
 EMI4.6 
 lignite. Il dépend de la forme de la chambre de combustion., de l'enth81.pie.9 ainsi que du combustible   utilisé.   L'exemple de la chaudière à tube-foyer mon- tre qu'il n'y a pas lieu de   craindre   -une combustion moins favorable par suite   d'une   abduction de chaleur trop élevée. En outre, les expériences avec les 
 EMI4.7 
 chaudières à tube-foyer ont ,1.3mo:r:J.b'é que les écrans d'eau ne s incrustent, ou seulement dans -une mesure peu sensible, aux températures les plus élevées. i;éBThoi.c.;5. il eci préférable de disposer les écrans tr81lSVerSa!1X de façon qu'ils soient, séparés par des intervalles suffisants et de prévoir des courants par- tiels d'une épaisseur de 1 m et plus. 



   Les quantités de gaz di foyer qui traversent les intervalles 4 ne 
 EMI4.8 
 sont pas identiques, vu que les courantsrpartiels ne sont pas ô. la même teml)é- rature et ne possèdent donc pas 1;<'1 même force ::iscensionnel1eo En. déterminant les dime!! sions des intervalles 1., on a la possibilité de compenser ou d' accen- hier des différences de force ascensiorl!1el1e et de résistance à l-'éc;;v.1ement.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  PROCESS FOR PRODUCING 'THE MIXTURE OF GAS NETS -IN: THE COMBUSTION CHAMBERS, OF' IDE VAPOR GENERATORS.



   The present invention relates to a method and a device for carrying out the same, which aim to increase the turbulence in the combustion chamber of steam generators and to achieve a better mixture of gas streams.



   We know that threads almost always form in combustion chambers and that the different gas streams present very different excess air. In the zones which are the seat of an intense development of gas, there remains an air deficit. while other areas have too much excess air. It is therefore natural that one strives to mix fillets with uneven air content.



   Considering the low turbulence in the combustion chamber and the great tenacity of the flue gases, a long combustion path must be provided if one wishes to achieve a somewhat satisfactory mixture of the gas streams. Often this mixture only occurs in the level of the heating surfaces by contact, so that an undesirable additional combustion or post-combustion occurs here. The attempt to. achieving intimate mixing of the threads by repeated deviations of the flue gas stream did not give a result. decisive. As the problem of mixing the flue gases became more and more complicated with the increase in the output of the boilers, all that remained was to reduce the size of the fireplace. as the power was increased.

   This has led to the present combustion chambers which have large dimensions, but a reduced appearance. Or. '} To reduce the cost of steam generators, 9 it is necessary to increase the appearance of the combustion chambers and to reduce their dimensions significantly. However, this can only be achieved by shortening the length of the flames and the combustion path of the combustion gases. The way forward has been mapped out by tests carried out with a view to mixing the combustion gases and air. It was found that the path of combus-. reduction was achieved when the air stream encountered the neck.

 <Desc / Clms Page number 2>

 gas rant at an angle of 90 or 180.

   The smaller the gap between the directions of the gas and air currents and the longer the flame. The longer the flame was when gas and air were moving in the same direction. The latter case occurs in combustion chambers in the case of air streams oriented parallel. By examining the result of the tests with respect to the conditions in the combustion chambers, it can be concluded that an effective shortening of the combustion paths can only be achieved when the parallel flowing streams of gas come to each other. collide or cross.



   The invention provides, for the achievement of this object, a method for mixing the gas stream in the combustion chambers of steam generators, the method consisting in dividing the stream of combustion gases into partial streams and deflecting those. - here so that they collide with each other after having followed different directions.

   This allows the turbulence to be increased to such an extent that, notwithstanding the high toughness of the flue gases, the gas streams penetrate and mix more and more, to a degree which depends on the achievable divergence between the gases. direction of flow. It is thus possible to obtain combustion of the gases in combustion chambers of relatively small dimensions, since the length of the flames is reduced and it is sufficient to provide combustion paths of short length.



   The process described here can be carried out in a relatively simple manner by providing, in the combustion chamber, transverse screens or baffles which divide the flue gas stream and deflect the partial streams in such a way that those - these then collide again in different directions. This process is applicable to all types of fireplace. The baffles are usefully made in cooled tubes. When too much heat abduction by the water screen tubes is not desirable in certain places, for example immediately above the grill, these baffles can be covered in these places by refractory materials, the tubes in this case forming a supporting framework for the refractory lining, as is known per se.

   The refrigerant can pass through the tubes by either natural or forced circulation. In order that the rational arrangement of the baffles or screens is not affected by considerations dictated by the circulation, it is more advantageous to provide a forced circulation of the refrigerant in the water screen pipes, in particular the forced circulation. water from the boiler. This process is not applicable only in new installations, but can also be carried out after the fact in existing installations, in particular if a forced circulation of the refrigerant is provided.

   The process has particular advantages in old installations which most often include a combustion chamber which is substantially too small according to current designs and where the combustion of the gases from the hearth is not complete. A judicious installation of the baffles makes it possible to appreciably improve the efficiency of the boiler in such installations, without high conversion costs.



   The invention will be explained in detail below by means of a few exemplary embodiments according to FIGS. 1 to 6.



   Figure 1 shows a forced circulation steam generator with a movable grate hearth. In the combustion chamber 1 are installed transverse screens 2 and 3. These two screens consist of vaporizing tubes arranged tightly side by side. The tubes of the screen 2 are bent so as to move away near the rear wall of the combustion chamber, determining a passenger. The fireplace gases rising from the grate 5 are shared by the screen 2. The gases rising from the front of the grate must bypass the shield. 2 e are then deflected by the deflector screen 3 downwards into space 6.

   The gases coming from the rear part of the grille pass through passage 4 and abut almost perpendicularly against the first gas stream in chamber 6. The two gas streams enter each other in the midst of an intense vortex. . The differences between the excess air of the two gas streams equalize and good combustion of the gases is achieved by post-combustion.

 <Desc / Clms Page number 3>

 resulting.

   It is known from experience that the gases from the hearth have, in the case of mobile grids, a significant excess of air at the end of the grid, since the gases only develop there in small quantities, while the bed coal located at the rising and especially in the middle of the grate is the seat of an intense development of gas, whereas these places cannot receive a sufficient quantity of combustion air to ensure complete combustion.



  An increased air intake under the grid only increases the development of the gases, without appreciably modifying the unfavorable ratio between the gases and the air above the grate Thanks to the mixing of the two gas streams, we increase the excess air of the first gas stream, while lowering - which is very desirable - the excessively high excess air)) of the second gas stream anyway. It is preferable to give large dimensions to the gap 4, which makes it possible to modify the passage section 4 by obturating elements in accordance with inexperience acquired during operation, whereas any subsequent widening of this passage presents more difficulty.

   It goes without saying that the air deficit in the first gas stream can be reduced by introducing secondary air, either from the front wall of the combustion chamber 1, or - which is particularly effective - from the transversal screen 2 Moreover, the two provisions can be adopted jointly. The introduction of secondary air through the screen 2 can be achieved by placing in the upper tube loops an air tube 7 placed transversely in the combustion chamber 1 and simultaneously serving as a support tube for the screen. 2, Likewise, the deflector 3 can be supported by a support tube 8.

   It goes without saying that the support tubes 7 and 8 can be cooled by the water from the boiler by means of a system inserted in the forced circulation.



   The combined gas stream then enters the heating surfaces by contact with the steam generator, first passes through the vaporizer 9 and then the superheater 10. The downward flue 11 of the boiler contains other heating surfaces 12, which may consist, for example, of the additional vaporizer and the feed water heater. The separation of the vapor from the water-vapor mixture is provided in the flask 13. The required circulation device is not shown.



   Figure 2 shows the example of a similar execution. Oblique screens 2 are arranged transversely in the combustion chamber 1; they are also formed here by close water screen tubes with intimate contact. The screens are separated by passages 4. The gas stream which rises from the grid 5 is divided into four partial streams, of which the three located at the rear collide, here also, almost perpendicularly with the first stream like the first one. 'indicate the arrows in Figure 2. The splitting and guiding of the gases according to the invention allow a significantly higher enthalpy in the combustion chambers than has been the case to date.



  The height of the combustion chambers can therefore be reduced, so that, compared to a normal combustion chamber, approximately the space 14 shown in dotted lines in FIG. 20 is saved.
When the contact heating surfaces are arranged horizontally, as shown in the drawings, the space saved 14 can serve as space for annexes:

  , so that it is unnecessary to provide a particular space for this purpose above the vault of the boiler, that is to say that the. heating can be lowered by the amount that has been saved on the combustion chamber or can be installed in an existing low-rise boiler room, a second relatively high power steam generator.



  The transverse screens 2 are formed according to Fig. 2 by horizontal tubes ;, the horizontal tubular elements forming this screen being able to be suspended from the vertical tubular elements placed along the side walls, so that each tubular element suspended in the combustion chamber has the shape of a u. The screen 2 with passages 4 can be constituted by a continuous tubular grab 15 consisting of several parallel tubular sections.



   In combustion chambers of very large width and very large overall dimensions, it is advantageous to support the elements

 <Desc / Clms Page number 4>

 
 EMI4.1
 t "àm.ii =, 1.n = l1oriz :: .'- = :; ar,:. {: er; '-': 'we have several points by a tubular loop sus- pec.3 È ...; ., '".i ,,. itcs oo.! 3 mona.4 in figure 30 The water drop tubes 1 (p # :. te'1-L from. cc3J, starting eetor l1? <They first go vertically '< 'ers down I along the side wall of the combustion chamber and. are then folded to the horizontal # Jtale ", to form the screen 2. In the middle of the combustion chamber, the screen tubes water flow in a loop 18 to the vault of the combustion chamber ;, where they are attached.

   They then go by an identical path to the return manifold 19 located on the right side wall. The water screen tubes can form several outward and return sections or be made up as indicated above; , by a tabular tablecloth. The tubular loop 18 forms a closed longitudinal screen. This is very desirable in high-speed combustion chambers, as the walls of the combustion chamber are difficult on their own to accommodate the radiant heating surfaces.



   Figure 4 shows a forced circulation steam generator with a lengthwise stretched combustion chamber. Here too, screens
 EMI4.2
 tr? 11sversaux 2 with passage A are arranged in the combustion chamber 1. To prevent deposits, the fly ash on the screens, they are arranged 1. "from 'tré.m.es 1; eej- p- There is the advantage of being able to place the screens 2 on a relatively steep slope. Each screen can be formed by a tubular plane to which the refrigerant is supplied from the side walls of the combustion chamber.



   Figure 5 shows as an example the construction of the chamber
 EMI4.3
 combustion according to the invention in a boiler with forced eirculaticn and pulverized coal hearth. The coal is blown into the combustion chamber 1 by the burners 20 placed in the corners of this chamber. The gases which rise in the combustion chamber 1 are broken down by the screens
 EMI4.4
 2 in three partial streams. Here also, "these currents meet again behind the screens, the arrangement being such that the second and the third current collide with the first current almost perpendicularly.

   After an intimate stirring and a new deflection through the baffle 3, the flue gases enter the surface vaporizer 9 and the superheater 10. Other heating surfaces can follow the first ones, ie above the surfaces 9, 10 shown, or in a descending flue. A gas or oil heated combustion chamber can be established in a similar fashion.



   Figure 6 shows a combustion chamber of a vertical tube boiler. In order to improve the combustion of the gases, transverse screens 2 according to the invention are provided in the combustion chamber 1. Here again, the division of the gas stream from the hearth into several streams and the union of these variously oriented streams which collide with each other. occurs in turbulence, with mixing streams of gas having different contents. air. As we can see, it is easy to establish such screens after
 EMI4.5
 blow in the exi-stentesy installations in particular where the refrigerant for the tubes of the screens is subjected to a forced circulation.



   It should be noted that the number of transverse screens is not
 EMI4.6
 lignite. It depends on the shape of the combustion chamber, the enth81.pie.9 as well as the fuel used. The example of the tube-hearth boiler shows that there is no reason to fear a less favorable combustion as a result of excessively high heat abduction. In addition, experiences with
 EMI4.7
 Fire-tube boilers have, 1.3mo: r: J.b'é that the water screens do not become encrusted, or only to an insensitive extent, at the highest temperatures. i; éBThoi.c.; 5. it is preferable to arrange the tr81lSVerSa! 1X screens so that they are separated by sufficient intervals and to provide for partial currents with a thickness of 1 m and more.



   The quantities of combustion gas passing through the intervals 4 do not
 EMI4.8
 are not identical, since the partial currents are not ô. the same teml) erature and therefore do not have 1; <'1 same force :: iscensional1eo En. determining the dime !! With regard to the intervals 1., there is the possibility of compensating for or accentuating differences in upward force and resistance to downfall.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS. CLAIMS. 1. Procédé. pour mélanger des filets de gaz dans la chambre de com- bustion de générateurs de vapeur;, caractérise en ce que le courant de gaz de combustion est divisé en courants partiels, ceux-ci étant guides de telle fa- con qu'ils se rencontrent à nouveau,, en se heurtent, après avoir suivi des di- rections différentes. 1. Process. for mixing streams of gas in the combustion chamber of steam generators ;, characterized in that the combustion gas stream is divided into partial streams, these being guided in such a way that they meet again, come up against each other, after having followed different directions. 2. Installation pour la réalisation du procédé suivant la revendi- cation 1, caractérisée en ce que la chambre de combustion (1) est divisée par un -ou. plusieurs écrans transversaux (2) 3. Installation suivant les revendications 1 et 2. caractérisée' en ce que l'écran transversal (2) est établi de fagon à laisser des interval- les (4) pour les gas du foyer., 4 Installation suivant les revendications 1 à 3. caractérisée en ce que l'écran transversal (2) est établi sous la forme d'une trémie. 2. Installation for carrying out the process according to claim 1, characterized in that the combustion chamber (1) is divided by a -or. several transverse screens (2) 3. Installation according to claims 1 and 2. characterized 'in that the transverse screen (2) is established so as to leave gaps (4) for the gas from the fireplace. 4 Installation according to claims 1 to 3. characterized in that the transverse screen (2) is established in the form of a hopper. 5Installation suivant les revendications 1 et 2, caractérisée en ce que l'écran. transversal (2) est constitué par des tubes d'écran d'eau pliés en U et suspendus dans la chambre de combustion depuis la voûte de celle-ci et posés à contact serré les uns contre les autres,, 6. Installation suivant les revendications.1 et 2. caractérisée en ce qu'un, déflecteur (3) est prévu derrière les écrans transversaux (2), du côté des gaz de fumée. 5Installation according to claims 1 and 2, characterized in that the screen. transverse (2) consists of water screen tubes bent in a U and suspended in the combustion chamber from the vault thereof and placed in close contact against each other ,, 6. Installation according to claims.1 and 2. characterized in that a deflector (3) is provided behind the transverse screens (2), on the flue gas side. 7. Installation suivant la revendication 5, caractérisée en ce que les éléments tubulaires horizontaux des tubes d'écran d'eau pliés en U sont soutenus en un ou plusieurs points par une boucle tubulaire (18) dirigée vers le haut et fixée à la voûte de la chaudière.. 7. Installation according to claim 5, characterized in that the horizontal tubular elements of the U-folded water screen tubes are supported at one or more points by a tubular loop (18) directed upwards and fixed to the vault. of the boiler. 8. Installation suivant les revendications 5 à 7, caractérisée en ce que les boucles tubulaires (18) se dirigeant vers le haut forment un écran longitudinal à peu près étanche aux gaz. 8. Installation according to claims 5 to 7, characterized in that the tubular loops (18) directed upwardly form an approximately gas-tight longitudinal screen.
BE500280D BE500280A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE500280A true BE500280A (en)

Family

ID=142426

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE500280D BE500280A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE500280A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1164592B (en) * 1953-11-26 1964-03-05 Mont Kessel Herpen & Co K G Combustion chamber for grate-fired natural circulation steam generators

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1164592B (en) * 1953-11-26 1964-03-05 Mont Kessel Herpen & Co K G Combustion chamber for grate-fired natural circulation steam generators

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE503778A (en)
BE500280A (en)
CA2514891A1 (en) Steam generator comprising successive combustion chambers
BE525796A (en)
BE352252A (en)
FR2491593A1 (en) HEATING BOILER FOR THE COMBUSTION OF SOLID FUEL AND METHOD FOR ITS IMPLEMENTATION
BE508974A (en)
BE337955A (en)
BE549492A (en)
BE347998A (en)
BE456075A (en)
BE513742A (en)
BE525281A (en)
BE515456A (en)
BE380178A (en)
BE422363A (en)
BE374135A (en)
BE482134A (en)
BE631206A (en)
BE509670A (en)
BE454799A (en)
BE360518A (en)
BE504204A (en)
CH113982A (en) Steam generator.
FR2515792A1 (en) Wood burning central heating boiler - has troughed fire basket and arched tubular heat exchanger