BE498338A - - Google Patents

Info

Publication number
BE498338A
BE498338A BE498338DA BE498338A BE 498338 A BE498338 A BE 498338A BE 498338D A BE498338D A BE 498338DA BE 498338 A BE498338 A BE 498338A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
level
reservoir
tank
liquid
float
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE498338A publication Critical patent/BE498338A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G01MEASURING; TESTING
    • G01FMEASURING VOLUME, VOLUME FLOW, MASS FLOW OR LIQUID LEVEL; METERING BY VOLUME
    • G01F23/00Indicating or measuring liquid level or level of fluent solid material, e.g. indicating in terms of volume or indicating by means of an alarm
    • G01F23/30Indicating or measuring liquid level or level of fluent solid material, e.g. indicating in terms of volume or indicating by means of an alarm by floats
    • G01F23/56Indicating or measuring liquid level or level of fluent solid material, e.g. indicating in terms of volume or indicating by means of an alarm by floats using elements rigidly fixed to, and rectilinearly moving with, the floats as transmission elements
    • G01F23/60Indicating or measuring liquid level or level of fluent solid material, e.g. indicating in terms of volume or indicating by means of an alarm by floats using elements rigidly fixed to, and rectilinearly moving with, the floats as transmission elements using electrically actuated indicating means

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Fluid Mechanics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Level Indicators Using A Float (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  DISPOSITIF INDICATEUR DU NIVEAU   D"HUILE   POUR MOTEUR D'AUTOMOBILE 
Les voitures automobiles et autres engins à moteurs à explosion com- portant des circulations d'huile sont munis de dispositifs indiquant la pres- sion d'huile dans les canalisations de graissage, mais ces dispositifs de con- trôle sont insuffisants car lorsque pour une cause quelconque telle qu'oubli du conducteur de procéder à une vérification périodique ou consommation anorma- le, le volume d'huile contenu dans le carter moteur   diminue,   l'huile s'échauf- fe, présente un pouvoir lubrifiant insuffisant et peut atteindre des   températu-   res dangereuses quoique la pression d'huile reste suffisante puisque la pompe dont la prise se trouve placée au fond du carter est toujours alimentée.

   Il est donc indispensable pour la sécurité de fonctionnement du véhicule de pouvoir s'assurer constamment du stock d'huile dans le carter. 



   A cet effet, dans les véhicules existants, les carters-moteurs sont munis parfois d'un indicateur de niveau constitué par un flotteur placé dans le carter et actionnant une tige se déplaçant devant une graduation, mais le plus souvent d'une simple jauge. 



   Les dispositifs à flotteur sont d'une réalisation difficile car ce flotteur placé au voisinage des bielles en action doit être placé dans un espa-- ce très réduit; en outre le niveau d'huile ne peut être connu qu'à l'arrêt. 



   Les dispositifs à jauge sont extrêmement incommodes, ils exigent un nettoyage de la jauge avant leur utilisation ce qui salit les mains de   l'usager;   comme les indicateurs de niveau d'huile à   flotteur,-ils   ne peuvent être consul- tés qu'à   l'arrt   du véhicule. 



   La présente invention a pour but de remédier à ces inconvénients en réalisant un indicateur de niveau d'huile susceptible d'être placé sur le ta- bleau de bord et donnant des indications précises tant en marche qu'à l'arrêt. 



   La solution de ce problème est d'autant plus difficile qu'elle doit fournir une indication précise nonobstant le barbotage de l'huile dans le car- ter moteur et nonobstant les oscillations longitudinales du volume d'huile dues au mouvement d'accélération et de décélération du véhicule. 



   La caractéristique essentielle de l'invention réside dans le fait que la mesure du niveau est effectuée dans un réservoir annexe en équilibre stati- que avec le réservoir principal par une communication   éliminant,   dans toute la mesure du possible, les variations dynamiques du niveau,   c'est   à dire ayant u- ne section petite par rapport à la section du réservoir annexe et/ou une grande longueur.

   Ce réservoir annexe peut être réalisé de toute manière convenable et ¯ occuper toutes positions, il peut être latéralement, faire corps avec la paroi 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 du réservoir principal, par exemple lorsque celui-ci est obtenu de fonderie ou par   emboutissage,   être mis en communication avec le fond de celui-ci par une ouverture de petit diamètre ou par une canalisation débouchant au voisi- nage du point bas, ou même,dans le cas de certaines applications autres, se trouver rapporté à l'intérieur du réservoir principal. 



   Pour l'adaptation sur des carters ou réservoirs existants, le ré- servoir annexe est relié au point bas du carter moteur par une canalisation reliée de préférence au carter moteur par une canalisation à trois voies sub- stituée au bouchon de vidange. 



   Le réservoir annexe est, de préférence, relié au point bas du car- ter se trouvant sensiblement au centre de gravité de la surface libre du   li-   quide dans le réservoir principal, cette disposition permet, en effet, d'éli- miner dans une mesure importante, l'effet des mouvements d'accélération et de décélération du véhicule puisque, en admettant que la surface du liquide res- te plane au cours d'un mouvement d'accélération, ce qui est vrai en première approximation, la hauteur du liquide au-dessus du centre de gravité de la sur- face libre ne varie pas. Le réservoir annexe est alors, et de préférence, pla- cé dans le plan passant par le centre de gravité et perpendiculaire à l'axe de déplacement du réservoir. 



   On mesure la variation du niveau dans le réservoir annexe soit à l'aide d'un dispositif à flotteur, ce flotteur entraînant un contact animé d'un mouvement rectiligne et coopérant avec une résistance, soit tous autres dispo- sitifs de mesure à distance de type connus, par exemple des dispositifs utili- sant des phénomènes électriques de variation de capacité ou tous autres dispo- sitifs à flotteur de types différents. 



   Suivant une forme de réalisation du dispositif de contact, on utili- se un contact constitué par deux molettes montées sur le flotteur, connectées électriquement entre elles et appliquées élastiquement chacune contre un con- ducteur électrique,   l'un   au moins de ces conducteurs constituant une   résistan-   ce variable.suivant la position du flotteur. 



   Enfin, suivant une autre modification du dispositif, on utilise un montage électrique du type dit   potentiométrique   ce qui permet d'utiliser un voltmètre du type habituel gradué en niveau d'huile. 



   Un perfectionnement supplémentaire consiste à faire commander par le flotteur, ou un organe solidaire de celui-ci un contact électrique alimen- tant un signal placé sur le tableau de bord lorsque le niveau d'huile tombe en dessous   d'un   niveau   critique.   



   On décrira ci-après divers exemples de réalisation de l'indicateur de niveau,objet de l'invention avec référence aux dessins ci-annexés dans les- quels :Fig. 1. est une vue en coupe transversale d'un dispositif à flotteur raccordé sur le bouchon de vidange du réservoir. 



   Fig. 2 est une vue en coupe partielle d'un dispositif dans lequel le réservoir annexe est moulé de fonderie avec le carter, le dispositif élec- trique utilisant un montage potentiométrique. 



   Fig. 3 est une vue en coupe d'un dispositif dans lequel le déplace- ment vertical du flotteur est transformé en un mouvement de rotation d'un le- vier portant des contacts coopérant avec une résistance en arc de cercle, le flotteur étant du type à flottabilité variable. 



   Fig. 4 est une coupe parallèlement à l'axe du carter d'un dispositif à flotteur constituant une troisième variante. 



   Fig. 5 est une vue schématique d'un dispositif utilisant un phénomè- ne de variation de capacité électrique. 



   Le carter d'huile 1 dans lequel le niveau d'huile peut s'établir en- tre un niveau d'huile maximum 2 et un niveau d'huile pratiquement nul 3 est rempli d'huile jusqu'au niveau 4. 



   Ce carter présente à sa partie basse un trou fileté pour la bouchon de vidange. Dans ce trou fileté est vissé un raccord intermédiaire 5 constitué par un cylindre fileté avec une tête six pans présentant au voisinage de cette tête une partie cylindrique percée transversalement en 6 et sur laquelle vient s'engager un raccord en forme de bague 7 dont la canalisation intérieure 8 communique avec une canalisation 9. 



   La canalisation 9 débouche dans la canalisation intérieure 8 d'un deuxième raccord intermédiaire fixé à la partie inférieure d'un tube 10 fixé sur la partie latérale du carter. Dans ce tube est placé un flotteur 11 qui porte une tige en métal conducteur 12 laquelle traverse un raccord 13 formant 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 le bouchon supérieur pour le tube   10   et le fond   d'un   deuxième tube 14 est pla- cée une résistance électrique 15 enroulée autour   d'un   tube isolant 160 Ce tu- be est fraisé en 17 suivant deux.génératrices opposées. Le tube isolant est immobilisé par une   rainure,-18   dans la face supérieure du raccord 13 et par u- ne bague   décartement   19.

   L'une des extrémités.de la résistance est connectée à une borne 20.L'extrémité supérieure de la tige 12 porte une fourche légè- re élastique 21 constituée par une mince bande   d'acier,   chaque branche por- tant elle-même une roulette 22. Les deux roulettes passent dans les fraisures 17 du tube 16 et viennent porter en deux points opposés de la résistance 15. 



   La tige 12 du flotteur 1 est   connectée     elle-même   par un conduc 
 EMI3.1 
 teur éle-'tricue souple 23 à la masse de 1-1 appareil.-.En outre une1 p,I,8:uet;l;ie y', 24 est.placée en face de 19extrémîtéinférieure de i9une dés fraisures i7 e connectée -par un   conducteur   25  à   une   borne   26 
La borne 20 est connectée à un ampèremètre 27 gradué en niveau d'huile, l'autre pôle de cet ampèremètre étant connecté à la borne positive de la batterie 28. La borne 26 est connectée à l'un des pôles d'une lampe d'alerte 29 dont   l'autre   pôle est également relié au pôle positif de la bat- terie. 



   Lorsque le niveau d'huile dans le carter varie, le flotteur 11 subit ces fluctuations qui se répercutent dans le réservoir annexe, amorties cependant par le laminage qui se produit dans les raccords 5 et 7 et dans la canalisation 9, ce qui élimine les variations brusques accidentelles de ce niveau. 



   Les déplacements du flotteur sont transmis par la tige 12 aux roulettes 22 et la longueur de la résistance 19 insérée dans le circuit de l'ampèremètre 27 décroît donc lorsque le niveau d'huile croît augmentant ainsi la valeur de l'intensité de courant traversant l'ampèremètre   27.   



   Lorsque le niveau de l'huile tombe en dessous de la valeur cri- tique, la plaquette 24 est mise à la masse par l'équipage mobile constitué par les roulettes et la lampe 29 s'allume. 



   Dans le dispositif représenté à la fige 2, le carter 1 du moteur est moulé. Dans la paroi latérale de ce carter est réalisé, de fonderie avec la pièce, un puits cylindrique 30. Ce puits cylindrique se termine à sa par- tie basse par un fond 31 et est fermé à sa partie haute. par un bouchon file- té 32. 



   Dans le fond du carter est réalisée une canalisation 33 venant déboucher en 34 au point bas et à l'aplomb du centre de gravité du carter au droit d'un bouchon de vidange permettant la purge du dispositif lors de la vidange du carter. 



   Dans le puits 30 est monté le dispositif électrique. Celui-ci comprend un cylindre métallique 35 présentant, suivant une de ses génératri- ces une fente 36, et diamétralement opposée, une rainure   37.   Autour de ce cylindre est placée une couche électriquement isolante 38 qui le recouvre entièrement, excepté au droit de la fente 36. A la périphérie de cette cou- che isolante est enroulée une résistance électrique 39 séparée elle-même à sa périphérie par une couche isolante   40,   de la paroi du puits 30. La paroi du cylindre 7 est connectée électriquement par un fil 41 à l'une des bor- nes d'un voltmètre 42 dont l'autre borne est reliée à la masse. L'extrémité inférieure de la résistance 40 est connectée à une plaquette 43 dont le con- tact avec la masse est assuré et amélioré par une vis pointeau 44.

   L'autre extrémité de la résistance est reliée par un fil 45 à 1a borne positive de la batterie 46 dont la borne négative est comme habituellement, à la masse. 



   Dans le puits est placé un flotteur 47. La profondeur du puits 31 mesurée au-dessous du niveau du point 34 est supérieure à 1-'enfoncement du flotteur au-dessous de sa ligne de flottation, ceci pour permettre de mesurer le niveau minimum, A la surface supérieure du flotteur est fixée u- ne bande métallique élastique   48,   repliée en U. Cette bande métallique é- lastique porte, aux extrémités des branches de l'U deux molettes 49 et 50. 



  La molette 49 passe dans la fente 36 du corps 35 et à travers la fente correspondante de la couche isolante 38 et vient prendre appui contre les spires de la résistance 39. La molette 50 prend appui au fond de la rainu- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 re   37.   Pour améliorer les contacts électriques et éviter l'effet isolant du film d'huile qui peut subsister sur les surfaces métalliques lors d'une baisse du niveau dans le carter, les molettes présentent un bord à arête aiguë. 



   Avec ce dispositif lorsque le niveau d'huile dans le carter varie lentement du fait de la consommation anormale de l'huile ou pour une autre cause quelconque, par exemple en raison d'une arrivée d'eau ou d'es- sence dans le carter moteur du fait d'une fuite, le flotteur suit cette va- riation. Il établit donc le contact entre le cylindre métallique 35 et un point de la résistance dont le potentiel est variable suivant la hauteur. 



  En conséquence, le potentiel du cylindre 35 varie suivant le volume d'hui- le ou de liquide qui se trouve dans le carter. Le voltmètre 42 étant gradué en volume d'huile, le volume dans le carter peut être lu directement sur le tableau de bord. 



   Dans le dispositif représenté à la fig. 3, on retrouve le carter 1 avec son trou de vidange fileté. On substitue comme dans l'exemple de la fig. 1 au bouchon de vidange habituel, un raccord 3 présentant un trou borg- ne axial et un trou latéral 6. Autour du raccord 5 est engagée une bague 7 dont la face interne présente, au droit du trou 6 une gorge périphérique 8 laquelle communique, par un tube 9 avec la gorge interne d'une bague analo- gue placée à l'autre extrémité dudit tube. Sur cette bague s'engage un rac- cord analogue aux raccords 5 ci-dessus, ce raccord se visse à la partie bas- se d'un tube vertical 51 de plus grand diamètre fixé sur le côté du carter par une patte et constituant le réservoir annexe. La.partie supérieure du tube 51 est filetée pour recevoir un boitier 52 abritant le dispositif élec- trique.

   Dans le tube 51 est placé un flotteur 53 de grande hauteur prolongé par une tige 54 qui traverse à frottement doux le raccord entre le boitier 52 et le tube 51 et porte à son extrémité une molette 55. 



   Dans le   boitier   52 est monté à rotation sur un axe 56 perpendi- culaire à l'axe de la tige 54, un levier en V 57 dont l'une des branches est courbée et présente une rainure 58 dans laquelle vient s'engager la molette 55. Le profil du fond de la rainure 58 est tel que, dans toutes ses positions, ce fond au point de contact avec la molette 55, soit orthogonal à l'axe de la tige 54. L'autre branche du levier 57 se termine par deux contacts consti- tués par deux lames flexibles 59 venant prendre appui de part et d'autre sur une résistance électrique 60 enroulée sur un support en arc de cercle 61 so- lidaire du boitier 52.

   Un ressort 62 prend appui, d'une part, sur la branche 58 du levier 57 et, d'autre part, sur une butée filetée réglable 63 solidai- re du boitier   54.   L'une des extrémités de la résistance 60 est reliée par un fil 64 à une borne d'un ampèremètre 65 dont l'autre borne est connectée au positif de la batterie 65. 



   Le niveau de l'huile dans le tube 51, qui s'établit par la cana- lisation 9 et les raccords d'extrémité, est un niveau stable en raison de la longueur de cette canalisation et de la viscosité de l'huile le remplissant, c'est-à-dire qu'il est pratiquement insensible aux mouvements brusques du vo- lume d'huile dans le carter sous l'effet des accélérations, décélérations et virages. Il représente donc exactement le volume d'huile vrai se trouvant dans le carter. Ce niveau détermine la position du flotteur 53, mais pour é- viter que le flotteur ait un trop grand déplacement vertical, ce qui   condui-   rait à un bras du levier 58 de très grande longueur, on exerce sur ce flot- teur une force antagoniste qui accroît son enfoncement au fur et à mesure que le niveau s'élève.

   Le ressort 62 est en conséquence choisi tel que l'enfonce- ment du flotteur soit nul lorsqu'il se trouve au voisinage de son point bas (sous l'action par exemple du même ressort 62 fixé alors sur l'axe de la mo- lette mais exerçant une traction égale au poids de la tige 54 et du flotteur 
 EMI4.1 
 lorsque'celui-ci atteint son point bas) et iaa%:Lmulh'lorsqÙ>1:1:-oe--trroute-*ati , voisinage'de son'point haut. La force antagoniste du ressort   peut être   réglée en agissant sur da butéecfiletée 62. 



   Le déplacement du flotteur est transformé par le levier 57 en un déplacement des contacts 59 le long de 1a résistance 60, ces contacts 59 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 se trouvant à la masse du fait de leur montage. La résistance insérée dans le circuit de l'ampèremètre 65 varie, en conséquence, en fonction de la po- sition du flotteur 53, et par conséquent du niveau d'huile dans le carter., L'ampèremètre étant gradué en volume d'huile, on peut lire directement sur celui-ci le volume d'huile contenu dans le carter. 



   Le dispositif de la figure   4   comporte un carter 67 divisé en deux parties par une cloison   68.   La chambre 69 réalisée dans le carter 67 est en communication par un tube 70 avec le point bas du carter. Dans cette chambre 69 est placé un flotteur 71 articulé en 72 à l'extrémité d'une ti- ge coudée 73 traversant la paroi 68 par une fenêtre 74. La tige coudée 73 est'montée à rotation par un axe d'articulation 75 portant une deuxième ti- ge 76 laquelle se termine par deux contacts 77 coopérant avec une   résistan-   ce électrique 78. La tige 76 est mise à la masse par un fil torsadé   79.   



  L'extrémité inférieure de la résistance 78 est connectée par un fil électri- que 80 à une borne de connection 81. La résistance variable constituée ain- si entre la masse et la borne 81, résistance variable dont la valeur est une fonction linéaire du niveau d'huile dans la chambre 69 et donc dans le carter, est utilisée, comme dans les autres   dispositifs,   pour commander un ampèremètre gradué en volume d'huile. 



   En outre, dans ce dispositif, on a représenté à titre d'exemple un contact 82 avec lequel le flotteur 71 vient coopérer lorsque le niveau d'huile dans le réservoir atteint une valeur critique. Ce contact 82 est re- lié par un fil électrique 83 à une deuxième borne de sortie 84. Cette deuxiè- me borne 84 est reliée à l'une des bornes d'une lampe de signalisation pla- cée sur le tableau de bord, analogue à la lampe 29 de la fig. 1, lampe qui s'allume lorsque le niveau d'huile tombe au-dessous d'une valeur critique. 



   Dans le dispositif représenté à la fig. 5, la réservoir annexe 85, connecté à la masse, est relié au point bas du carter par une canalisa- tion 86 analogue aux canalisations 9 ci-dessus. Dans ce réservoir annexe est placée une rondelle isolante de centrage 87 pour un tube métallique in-   térieur'88   représentant à sa base des lumières 89 permettant au niveau   d'hui-   le de s'établir entre les tubes 85 et 88 à un niveau correspondant au niveau dans le carter. Le tube 88 est également centré à sa partie haute par un bouchon isolant 90.. 



   La capacité variable ainsi constituée est utilisée pour repérer le niveau d'huile dans le carter. A cet effet le tube intérieur 88 est con- necté par un conducteur 91 à la grille d'une lampe triode 92, cette grille étant également connectée à la masse par une self   93.   La plaque de la triode est connectée par un circuit accordé constitué par une self 94 et une capa- cité 95 à l'une des bornes   d'un   micro-ampèremètre 96 dont l'autre borne est reliée à la haute tension.

   Ce dispositif électrique de type connu permet de mesurer sur le micro-ampèremètre 96, le niveau de l'huile dans le réservoir annexe 85, ce niveau étant lui-même en équilibre avec le niveau au repos de l'huile dans le carter moteur en raison de l'amortissement des variations brusques du niveau dans le carter dans la canalisation 86 et éventuellement dans l'étranglement créé par les lumières 89. 



    REVENDICATIONS.   



   1) Un dispositif indicateur du niveau d'un liquide dans   un' ré-   servoir, caractérisé en ce que'la mesure du niveau est effectuée dans un ré- servoir annexe en équilibre statique avec le réservoir principal par une com- munication éliminant, dans toute la mesure du possible, les variations dyna- miques du niveau, c'est à dire ayant une section petite par rapport à la sec- tion du réservoir annexe et/ou une grande longueur.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  MOTOR ENGINE OIL LEVEL INDICATOR
Motor cars and other explosive-engined vehicles comprising oil circulations are fitted with devices indicating the oil pressure in the lubrication pipes, but these control devices are insufficient because when for some reason such as the driver's forgetting to carry out a periodic check or abnormal consumption, the volume of oil contained in the engine crankcase decreases, the oil heats up, has insufficient lubricating power and can reach temperatures. - dangerous although the oil pressure remains sufficient since the pump, the plug of which is located at the bottom of the crankcase, is still supplied.

   It is therefore essential for the operating safety of the vehicle to be able to constantly check the oil stock in the crankcase.



   To this end, in existing vehicles, the crankcases are sometimes provided with a level indicator consisting of a float placed in the crankcase and actuating a rod moving in front of a graduation, but most often with a simple gauge.



   The float devices are difficult to achieve because this float placed in the vicinity of the connecting rods in action must be placed in a very small space; furthermore, the oil level can only be known when stationary.



   The gauge devices are extremely inconvenient, they require cleaning of the gauge before use, which dirties the user's hands; like the float oil level indicators, they can only be consulted when the vehicle is stationary.



   The object of the present invention is to remedy these drawbacks by providing an oil level indicator capable of being placed on the instrument panel and giving precise indications both when running and when stopped.



   The solution of this problem is all the more difficult since it must provide a precise indication notwithstanding the bubbling of the oil in the engine crankcase and notwithstanding the longitudinal oscillations of the oil volume due to the movement of acceleration and movement. vehicle deceleration.



   The essential characteristic of the invention resides in the fact that the level measurement is carried out in an annex tank in static equilibrium with the main tank by a communication eliminating, as far as possible, the dynamic variations of the level, c 'that is to say having a small section compared to the section of the annex tank and / or a great length.

   This annex tank can be made in any suitable way and ¯ occupy any position, it can be sideways, form part of the wall

 <Desc / Clms Page number 2>

 of the main tank, for example when the latter is obtained from foundry or by stamping, be placed in communication with the bottom of the latter by an opening of small diameter or by a pipe opening in the vicinity of the low point, or even , in the case of certain other applications, be fitted inside the main tank.



   For adaptation to existing crankcases or tanks, the auxiliary tank is connected to the low point of the engine crankcase by a pipe connected preferably to the engine crankcase by a three-way pipe substituted for the drain plug.



   The annex reservoir is preferably connected to the low point of the casing which is located substantially at the center of gravity of the free surface of the liquid in the main reservoir. This arrangement makes it possible, in fact, to eliminate in a important measure, the effect of the acceleration and deceleration movements of the vehicle since, assuming that the surface of the liquid remains flat during an acceleration movement, which is true as a first approximation, the height of the liquid above the center of gravity of the free surface does not vary. The annex tank is then, and preferably, placed in the plane passing through the center of gravity and perpendicular to the axis of movement of the tank.



   The variation of the level in the annex tank is measured either using a float device, this float causing a contact animated by a rectilinear movement and cooperating with a resistance, or any other remote measuring devices. known type, for example devices using electrical capacitance variation phenomena or any other float devices of different types.



   According to one embodiment of the contact device, use is made of a contact consisting of two wheels mounted on the float, electrically connected to each other and each applied elastically against an electric conductor, at least one of these conductors constituting a variable resistance depending on the float position.



   Finally, according to another modification of the device, an electrical assembly of the so-called potentiometric type is used, which makes it possible to use a voltmeter of the usual type graduated in oil level.



   A further improvement consists in having the float, or a member integral with it, control an electrical contact supplying a signal placed on the instrument panel when the oil level falls below a critical level.



   Various embodiments of the level indicator, object of the invention, will be described below with reference to the accompanying drawings in which: FIG. 1. is a cross-sectional view of a float device connected to the tank drain plug.



   Fig. 2 is a partial sectional view of a device in which the annex tank is foundry molded with the housing, the electrical device using a potentiometric assembly.



   Fig. 3 is a sectional view of a device in which the vertical movement of the float is transformed into a rotational movement of a lever carrying contacts cooperating with a resistance in the form of a circular arc, the float being of the type with variable buoyancy.



   Fig. 4 is a section parallel to the axis of the housing of a float device constituting a third variant.



   Fig. 5 is a schematic view of a device using an electrical capacitance variation phenomenon.



   The oil pan 1, in which the oil level can be established between a maximum oil level 2 and an almost zero oil level 3, is filled with oil up to level 4.



   This housing has at its lower part a threaded hole for the drain plug. Into this threaded hole is screwed an intermediate connection 5 consisting of a threaded cylinder with a hexagonal head having in the vicinity of this head a cylindrical part drilled transversely at 6 and on which engages a ring-shaped connector 7 whose pipe interior 8 communicates with a pipe 9.



   The pipe 9 opens into the inner pipe 8 of a second intermediate connector fixed to the lower part of a tube 10 fixed to the lateral part of the casing. In this tube is placed a float 11 which carries a conductive metal rod 12 which passes through a connector 13 forming

 <Desc / Clms Page number 3>

 the top plug for tube 10 and the bottom of a second tube 14 is placed an electrical resistor 15 wound around an insulating tube 160. This tube is milled in two opposing generators. The insulating tube is immobilized by a groove, -18 in the upper face of the connector 13 and by a spacer ring 19.

   One of the ends of the resistor is connected to a terminal 20. The upper end of the rod 12 carries a light elastic fork 21 formed by a thin strip of steel, each branch itself carrying a roulette 22. The two rollers pass through the countersinks 17 of the tube 16 and come to bear at two opposite points of the resistance 15.



   The rod 12 of the float 1 is itself connected by a conduc
 EMI3.1
 Flexible ele-'tricue 23 to the mass of 1-1 apparatus .-. In addition a 1 p, I, 8: uet; l; ie y ', 24 is placed in front of the lower end of i9a connected countersink i7 e -by a conductor 25 to a terminal 26
Terminal 20 is connected to an ammeter 27 graduated in oil level, the other pole of this ammeter being connected to the positive terminal of battery 28. Terminal 26 is connected to one of the poles of a lamp. alarm 29, the other pole of which is also connected to the positive pole of the battery.



   When the oil level in the crankcase varies, the float 11 undergoes these fluctuations which are reflected in the annex tank, however damped by the rolling which occurs in the fittings 5 and 7 and in the pipe 9, which eliminates the variations. sudden accidents of this level.



   The movements of the float are transmitted by the rod 12 to the rollers 22 and the length of the resistor 19 inserted in the circuit of the ammeter 27 therefore decreases when the oil level increases, thus increasing the value of the current passing through l ammeter 27.



   When the oil level falls below the critical value, the plate 24 is earthed by the moving assembly formed by the rollers and the lamp 29 lights up.



   In the device shown in fig 2, the motor housing 1 is molded. A cylindrical well 30 is produced in the side wall of this casing, foundry with the part. This cylindrical well ends at its bottom part with a bottom 31 and is closed at its top part. by a threaded plug 32.



   In the bottom of the casing is made a pipe 33 coming out at 34 at the low point and in line with the center of gravity of the casing in line with a drain plug allowing the device to be purged when emptying the casing.



   In the well 30 is mounted the electrical device. This comprises a metal cylinder 35 having, along one of its generaties a slot 36, and diametrically opposed, a groove 37. Around this cylinder is placed an electrically insulating layer 38 which covers it entirely, except to the right of the cylinder. slot 36. At the periphery of this insulating layer is wound an electrical resistance 39, itself separated at its periphery by an insulating layer 40, from the wall of the well 30. The wall of the cylinder 7 is electrically connected by a wire 41. to one of the terminals of a voltmeter 42, the other terminal of which is connected to ground. The lower end of resistor 40 is connected to a plate 43 whose contact with the mass is ensured and improved by a needle screw 44.

   The other end of the resistor is connected by a wire 45 to the positive terminal of battery 46, the negative terminal of which is, as usual, to ground.



   In the well is placed a float 47. The depth of the well 31 measured below the level of point 34 is greater than 1-sinking of the float below its flotation line, this to allow the minimum level to be measured, To the upper surface of the float is fixed an elastic metal band 48, folded in a U. This elastic metal band carries, at the ends of the branches of the U, two knobs 49 and 50.



  The wheel 49 passes into the slot 36 of the body 35 and through the corresponding slot of the insulating layer 38 and comes to bear against the turns of the resistance 39. The wheel 50 bears against the bottom of the groove.

 <Desc / Clms Page number 4>

 re 37. To improve the electrical contacts and avoid the insulating effect of the oil film which may remain on the metal surfaces when the level in the crankcase drops, the knurls have a sharp edge.



   With this device when the oil level in the crankcase varies slowly due to abnormal consumption of oil or for any other cause, for example due to water or fuel entering the tank. crankcase due to a leak, the float follows this variation. It therefore establishes contact between the metal cylinder 35 and a point of the resistance whose potential is variable according to the height.



  Accordingly, the potential of cylinder 35 varies with the volume of oil or liquid in the crankcase. The voltmeter 42 being graduated in volume of oil, the volume in the crankcase can be read directly on the instrument panel.



   In the device shown in FIG. 3, we find the housing 1 with its threaded drain hole. As in the example of FIG. 1 to the usual drain plug, a connector 3 having an axial blind hole and a side hole 6. Around the connector 5 is engaged a ring 7 whose internal face has, to the right of the hole 6 a peripheral groove 8 which communicates, by a tube 9 with the internal groove of a similar ring placed at the other end of said tube. A connection similar to the fittings 5 above engages on this ring, this fitting is screwed to the lower part of a vertical tube 51 of larger diameter fixed to the side of the housing by a tab and constituting the annex tank. The upper part of the tube 51 is threaded to receive a housing 52 housing the electrical device.

   In the tube 51 is placed a float 53 of great height extended by a rod 54 which passes gently through the connection between the housing 52 and the tube 51 and carries at its end a wheel 55.



   In the housing 52 is mounted to rotate on an axis 56 perpendicular to the axis of the rod 54, a V-shaped lever 57, one of the branches of which is curved and has a groove 58 in which the wheel engages. 55. The profile of the bottom of the groove 58 is such that, in all its positions, this bottom at the point of contact with the wheel 55, is orthogonal to the axis of the rod 54. The other branch of the lever 57 ends by two contacts constituted by two flexible blades 59 coming to rest on either side on an electrical resistance 60 wound on a support in the form of an arc of a circle 61 integral with the housing 52.

   A spring 62 is supported, on the one hand, on the branch 58 of the lever 57 and, on the other hand, on an adjustable threaded stop 63 integral with the housing 54. One of the ends of the resistor 60 is connected by a wire 64 to a terminal of an ammeter 65 whose other terminal is connected to the positive of the battery 65.



   The level of the oil in the tube 51, which is established by the line 9 and the end fittings, is a stable level because of the length of this line and the viscosity of the oil filling it. , that is to say that it is practically insensitive to sudden movements of the volume of oil in the crankcase under the effect of acceleration, deceleration and turns. It therefore represents exactly the true oil volume in the crankcase. This level determines the position of the float 53, but to prevent the float from having too great a vertical displacement, which would lead to an arm of the lever 58 of very great length, an antagonistic force is exerted on this float. which increases its depression as the level rises.

   The spring 62 is consequently chosen such that the depression of the float is zero when it is in the vicinity of its low point (under the action for example of the same spring 62 then fixed on the axis of the mo- lette but exerting a traction equal to the weight of the rod 54 and the float
 EMI4.1
 when the latter reaches its low point) and iaa%: Lmulh'lorsqÙ> 1: 1: -oe - trroute- * ati, neighborhood 'of its' high point. The opposing force of the spring can be adjusted by acting on the thread stop 62.



   The movement of the float is transformed by the lever 57 into a movement of the contacts 59 along the resistor 60, these contacts 59

 <Desc / Clms Page number 5>

 being earthed due to their mounting. The resistance inserted in the circuit of the ammeter 65 varies, consequently, as a function of the position of the float 53, and consequently of the oil level in the crankcase., The ammeter being graduated in volume of oil. , the volume of oil contained in the crankcase can be read directly on it.



   The device of FIG. 4 comprises a casing 67 divided into two parts by a partition 68. The chamber 69 formed in the casing 67 is in communication by a tube 70 with the low point of the casing. In this chamber 69 is placed a float 71 articulated at 72 at the end of a bent rod 73 passing through the wall 68 by a window 74. The bent rod 73 is mounted for rotation by a hinge pin 75 bearing a second rod 76 which ends in two contacts 77 cooperating with an electrical resistance 78. The rod 76 is grounded by a twisted wire 79.



  The lower end of resistor 78 is connected by an electric wire 80 to a connection terminal 81. The variable resistor thus formed between ground and terminal 81, a variable resistor whose value is a linear function of the level. of oil in the chamber 69 and therefore in the crankcase, is used, as in the other devices, to control an ammeter graduated in volume of oil.



   In addition, in this device, there is shown by way of example a contact 82 with which the float 71 cooperates when the oil level in the reservoir reaches a critical value. This contact 82 is connected by an electric wire 83 to a second output terminal 84. This second terminal 84 is connected to one of the terminals of a signal lamp placed on the dashboard, similar to the lamp 29 of FIG. 1, Lamp that lights up when the oil level drops below a critical value.



   In the device shown in FIG. 5, the annex tank 85, connected to ground, is connected to the low point of the casing by a pipe 86 similar to the pipes 9 above. In this annex tank is placed an insulating centering washer 87 for an inner metal tube 88 representing at its base openings 89 allowing the oil level to be established between the tubes 85 and 88 at a corresponding level. level in the crankcase. The tube 88 is also centered at its upper part by an insulating plug 90 ..



   The variable capacity thus formed is used to mark the oil level in the crankcase. For this purpose, the inner tube 88 is connected by a conductor 91 to the grid of a triode lamp 92, this grid also being connected to ground by an inductor 93. The plate of the triode is connected by a tuned circuit consisting of by an inductor 94 and a capacitor 95 at one of the terminals of a micro-ammeter 96, the other terminal of which is connected to high voltage.

   This electrical device of known type makes it possible to measure on the micro-ammeter 96, the level of the oil in the annex tank 85, this level itself being in equilibrium with the level at rest of the oil in the engine crankcase. due to the damping of sudden variations in the level in the casing in the pipe 86 and possibly in the constriction created by the slots 89.



    CLAIMS.



   1) A device indicating the level of a liquid in a 'tank, characterized in that' the measurement of the level is carried out in an annexed tank in static equilibrium with the main tank by a communication eliminating, in as far as possible, the dynamic variations of the level, that is to say having a small section compared to the section of the annex tank and / or a great length.


    

Claims (1)

2) Un dispositif indicateur du niveau du liquide dans un réser- voir selon la revendication caractérisé en ce que ce réservoir annexe est re- lié au point bas du carter se trouvant sensiblement au centre de gravité de la surface libre du liquide dans le réservoir principal. 2) A device indicating the level of the liquid in a reservoir according to claim characterized in that this annex reservoir is linked to the low point of the casing lying substantially at the center of gravity of the free surface of the liquid in the main reservoir. . 3) Un dispositif indicateur du niveau du liquide dans un réser- voir selon la revendication 2 caractérisé en ce que le réservoir annexe est <Desc/Clms Page number 6> placé dans le plan passant par le centre de gràvité et perpendiculaire à l'a- xe de déplacement du réservoir. 3) A device indicating the level of the liquid in a reservoir according to claim 2 characterized in that the annex reservoir is <Desc / Clms Page number 6> placed in the plane passing through the center of gravity and perpendicular to the displacement axis of the tank. 4 ) Un dispositif indicateur du niveau du liquide dans un réser- voir selon l'une quelconque des revendlications ci-dessus caractérisé en ce que le réservoir annexe est réalisé, de fonderie ou par emboutissage, de ma- nière à faire corps avec le carter ou le réservoir et il est mis en communi- cation avec le fond de celui-ci par une ouverture de petit diamètre ou par une canalisation débouchant au voisinage du point bas. 4) A device for indicating the level of the liquid in a tank according to any one of the above revendlications characterized in that the annex tank is produced, by foundry or by stamping, so as to form part of the housing or the reservoir and it is brought into communication with the bottom thereof through an opening of small diameter or through a pipe opening in the vicinity of the low point. 5 ) Un dispositif indicateur du niveau d'huile dans un réservoir selon la revendication 1 caractérisé en ce que la canalisation établissant la communication entre le réservoir annexe et le réservoir principal est rac- cordé à celui-ci par un raccord se substituant au bouchon de vidange. 5) An indicator device of the oil level in a tank according to claim 1 characterized in that the pipe establishing communication between the annex tank and the main tank is connected to the latter by a fitting replacing the plug. emptying. 6 ) Un dispositif indicateur du niveau du liquide dans un réser- voir selon l'une quelconque des revendications ci-dessus caractérisé en ce que le dispositif de mesure du niveau dans le réservoir annexe est un dispo- sitif de mesure à distance de type connu quelconque notamment des dispositifs électriques à flotteur ou à variation de capacité. 6) A device indicating the level of the liquid in a tank according to any one of the above claims characterized in that the device for measuring the level in the annex tank is a remote measuring device of known type. any, in particular electric float or capacity variation devices. 7 ) Un dispositif indicateur du niveau du liquide dans un réser- voir selon l'une quelconque des revendications ci-dessus, caractérisé en ce qu'on utilise un contact constitué par deux molettes montées sur le flotteur connectées électriquement entre elles et appliquées chacune contre un conduc- teur électrique, l'un au moins de ces conducteurs constituant une résistance variable suivant la position du flotteur. 7) A device indicating the level of the liquid in a reservoir according to any one of the above claims, characterized in that a contact is used consisting of two knobs mounted on the float electrically connected to each other and each applied against an electric conductor, at least one of these conductors constituting a variable resistor depending on the position of the float. 8 ) Un dispositif indicateur du niveau du liquide dans un réser- voir selon la revendication 7, caractérisé en ce que les molettes portent sur deux génératrices diamétralement opposées de la même résistance enroulée en hélice. 8) A device indicating the level of the liquid in a reservoir according to claim 7, characterized in that the knurls bear on two diametrically opposed generatrices of the same resistance wound in a helix. 9 ) Un dispositif indicateur du niveau du liquide dans un réser- voir selon l'une quelconque des revendications ci-dessus, caractérisé en ce que le flotteur est utilisé pour commander, lorsqu'il tombe au-dessous d'un niveau -prédéterminé, l'allumage d'une lampe de signalisation. 9) A device indicating the level of the liquid in a reservoir according to any one of the above claims, characterized in that the float is used to control, when it falls below a predetermined level, lighting of a signal lamp. RESUME.. ABSTRACT.. Dispositif indicateur du niveau d'huile pour moteur d'automobi- le constitué par un réservoir annexe relié au carter moteur par une canali- sation éliminant les variations brusques de niveau, la mesure du niveau dans ce réservoir annexe étant faite par tout dispositif connu de lecture à dis- tance d'un niveau. en annexe 3 dessins. A device for indicating the oil level for an automobile engine consisting of an auxiliary reservoir connected to the engine crankcase by a pipe eliminating sudden variations in level, the level in this auxiliary reservoir being measured by any known device. remote reading of a level. in appendix 3 drawings.
BE498338D BE498338A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE498338A true BE498338A (en)

Family

ID=141040

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE498338D BE498338A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE498338A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2648557A1 (en) DEVICE FOR MEASURING FUEL LEVEL IN A MOTOR VEHICLE TANK
FR2550337A1 (en) LIQUID LEVEL MEASURING PROBE IN A RESERVOIR OR DRIVING
EP0042775B1 (en) Liquid-level indicator, especially for the determination of the fuel level in a tank of a vehicle
CA2292800A1 (en) Capacitive sensor for measuring a liquid level and reservoir equipped therewith
FR2525986A1 (en) FLOAT ASSEMBLY FOR HYDROCARBON SENSORS
WO1999035020A1 (en) Ball joint for motor vehicle steering
BE498338A (en)
CH293237A (en) Device indicating the oil level in the crankcase of an internal combustion engine.
CH643145A5 (en) DEVICE FOR COLLECTING A PREDETERMINED AND ADJUSTABLE VOLUME OF LIQUID IN A CONTAINER.
EP0042464B1 (en) Electronic gauge comprising an ultrasonic transmitter and receiver
FR2526765A1 (en) Moving float liq. level indicator for vehicle fuel tank - has spring to intercept and counterbalance float at end of travel
FR2586291A1 (en) System for measuring the levels of fluids contained in a tank
FR2791131A1 (en) Indicator for determining the fuel level in a liquefied petroleum gas fuel tank, for use with a motor vehicle, has an array of optical sensors arranged vertically so that a signal is only generated if a sensor is above liquid
FR2597595A3 (en) DEVICE FOR DETECTING THE LEVEL OF A LIQUID IN A RESERVOIR
FR2626071A1 (en) Control device for an instrument indicating the level of liquid in a tank
FR2627583A1 (en) Self compensating electrically operated liquid level gauge - has two pivoted floats attached to boss and coaxial disc which acts as potentiometer
FR2522066A1 (en) Constant level float-tank for diesel engine - uses float to close inlet valve when there is sufficient oil available and has electrically operated warning signal
FR2461624A1 (en) PRESSURE FLUID RESERVOIR WITH WARNING DEVICE
FR2633392A1 (en) Device for sensing the level of fuel in a vehicle tank
FR2517054A1 (en) ELECTRIC INDICATOR OF THE FUEL LEVEL CONTAINED IN THE TANK OF A MOTOR VEHICLE
FR2842900A1 (en) Height measurement rod, e.g. for checking motor vehicle clearance, comprises a liquid filled sealed tube, the density of the liquid being known, with a pressure sensor so that liquid height can be determined from the pressure
FR2688305A1 (en) Static gauge, especially for fuel tank
FR2599497A1 (en) DEVICE FOR DETECTING THE LEVEL OF A LIQUID IN A TANK
FR2539871A1 (en) Device indicating the level of a dielectric liquid in a tank
FR2619914A1 (en) Electrical capacitor whose capacitance varies as a function of temperature, pressure and inclination