BE496532A - - Google Patents

Info

Publication number
BE496532A
BE496532A BE496532DA BE496532A BE 496532 A BE496532 A BE 496532A BE 496532D A BE496532D A BE 496532DA BE 496532 A BE496532 A BE 496532A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
brick
perforated
interlayer
embedded
mesh
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE496532A publication Critical patent/BE496532A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B28WORKING CEMENT, CLAY, OR STONE
    • B28BSHAPING CLAY OR OTHER CERAMIC COMPOSITIONS; SHAPING SLAG; SHAPING MIXTURES CONTAINING CEMENTITIOUS MATERIAL, e.g. PLASTER
    • B28B23/00Arrangements specially adapted for the production of shaped articles with elements wholly or partly embedded in the moulding material; Production of reinforced objects
    • B28B23/0018Producing metal-clad stones, such as oven stones

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Manufacturing & Machinery (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Ceramic Engineering (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Furnace Housings, Linings, Walls, And Ceilings (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  BRIQUE REFRACTAIRE CRUE ET PROCEDE POUR SA FABRICATION. 



   Il est connu d'exécuter des fours métallurgiques et autres fours analogues à l'aide de briques réfractaires crues, qui sont fabriquées sous pression par transformation de la texture grannulaire, par exemple au moyen de magnésie, de chromite ou de mélanges de chromite et de magnésie, à l'état fritté ou fondu. La cuisson de ces briques se fait dans ce cas la première fois qu'on utilise le four d'une manière normale   (c'est-à-dire   lors de la pre- mière campagne du four).

   Lorsqu'on exécute une maçonnerie en briques de ce genre, on emploie comme pour la maçonnerie en briques cuites souvent en même temps que du mortier ou au lieu de mortier des intercalaires en tôle ou en treillis métallique, qui lors de la première mise à feu du four entrent en fu- sion et assurent la cohésion ou la soudure des briques entre elles.   La   pose de ces intercalaires métalliques entre les briques est compliquée et prend beaucoup de temps. 



   On connaît déjà des briques réfractaires crues qui sont pourvues sur trois de leurs côtés longitudinaux ou sur les quatre côtés d'un revêtement en tôle pleine, pour éviter le travail de la pose des intercalaires. Ces re- vêtements en tôle forment une sorte d'enveloppe métallique qui entoure de plu- sieurs côtés la matière{des briques.

   L'enveloppement de la matière des briques est nécessaire lorsque les briques sont munies de revêtements en tôle, car l'ad- hérence entre la surface lisse dune tôle et la matière de la brique est trop faible pour empêcher efficacement la tôle de se détacher de la brique lors'des manipulations et de la pose de celle-ci,   Or,   même le revêtement en tôle, de plusieurs côtés de la brique n'assure pas encore une adhérence efficace, de telle sorte qu'on emploie avantageusement à proximité des bords de l'envelop- pe en tôle encore des organes d'assemblage supplémentaires, par exem- ple sous forme de pattes ou de languettes repoussées dans la   tôle   La fabrication de ces briques enveloppées entraîne une grande dépense d'acier. 



    Les briques sont d'un poids très élevé ; fabrication qui s'effec-   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 tue en introduisant l'enveloppe en tôle, par exemple en forme de U, dans le moule de compression et après y avoir   charge   la matière des briques en la sou- mettant à la compression en même temps que celle-ci, est difficile.

   Si l'en- veloppe métallique est trop grande, ne fut-ce que d'une faible quantité, ou   ne peut pas l'introduire dans le moule de compression ; d'autrepart, si l'en-   veloppe métallique est trop petite par rapport au moule, elle s'aplatit et   .s'écrase   sous l'action de la   compression   qui   y-,est   exercée ensuite.   -La. ' ne-   cessité de donner des dimensions exactes à l'enveloppe métallique, rend plus difficile et plus coûteuse la fabrication des briques enveloppées connues. 



  En outre, du fait que la matière de la brique est enfermée dans une envelop- pe de tôle, le séchage de la brique après la compression est rendu très dif- ficile. 



   La présente invention a pour but de procurer une brique réfractaire crue dont la surface est pourvue du produit ferreux qui sert à assurer l'adhé- rence ou la soudure des briques lors de la première mise à feu, et qui se dis- tingue des briques à enveloppe de tôle connues jusqu'ici par sa légèreté et sa faible consommation de fer. Suivant l'invention, on obtient ces avantages en noyant dans la couche superficielle d'une ou de plusieurs faces de la brique le produit ferreux destiné à assurer l'adhérence des briques entre-elles lors de la première mise à feu, sous forme d'une fourrure ou d'un intercalaire à perforations ou ajours multiples, de préférence un treillis ou un tissu métal- lique, cette fourrure recouvrant une notable partie d'une face au moins de la brique. 



   On connaît des éléments pour l'exécution de la maçonnerie d'un four qui sont constitués par des récipients fermés en tôles ou tubes pleins ou ajou- rés, qui renferment à leur tour un noyau en oxyde de magnésium ou en mélanges d'oxyde de magnésium et de chromite. Dans ces éléments connus, les récipients métalliques constituent la partie déterminant la forme extérieure de l'élément et portant la matière réfractaire, tandis'que la matière réfractaire ne cons- titue que le remplissage. Par conséquent pour assurer les propriétés portantes   'et   configurantes du récipient à l'endroit où les parois du récipient sont ajou- rées, il faut que les ajours soient séparés par des distances relativement gran- des.

   En conséquence, c'est le métal qui est dominant dans une mesure considé- rable sur la périphérie du récipient et les maçonneries exécutées à l'aide de ces éléments présentent donc en raison de-la présence de grandes quantités de fer un poids très élevé. Les ajours servent principalement à assurer la liai- son de la matière du noyau avec la matière réfractaire qui est introduite lors de l'exécution de la maçonnerie comme matière de jointoyage entre les récipients. 



   Par contre, dans une brique réfractaire crue suivant l'invention, le corps en matière réfractaire constitue la partie portante et   configuranteo   Du fait que les intercalaires à perforations ou ajours multiples sont noyés dans la couche superficielle du corps de la brique on obtient un fort ancrage dans la masse, de telle sorte qu'on peut simplement ne munir qu'une seule face de la brique ou une partie de cette face d'un intercalaire métallique adhérent et de cette façon le produit ferreux destiné à assembler les briques peut être employé de la façon la plus économique et la plus appropriée aux conditions déterminant l'assemblage. En outre, la ou les surfaces de la brique ainsi ar- mées empêchent le glissement des briques l'une sur l'autre.

   D'autre part, lors du chauffage, tant que la brique reste encore élastiquement malléable, les renflements formés sur les surfaces des briques, spécialement si l'on em- ploie des tamis ou des treillis métalliques, présentent une certaine flexibi- lité, ce qui empêche la production de tensions internes dans la brique. De même, pour la suspension, l'accrochage ou tout mode de fixation des briques, l'emploi d'un intercalaire à ajours multiples présente des avantages, car on peut aussi enfoncer des clous,crochets,   etc..,   dans la face ou les faces ar- mées de la brique. Enfin le séchage se fait d'une façon parfaite et tout à fait uniformément dans toute la brique même sous la surface armée de celle-ci, par suite du grand nombre d'ajours. 



   Le mode d'exécution des briques suivant l'invention permet de satis- faire d'une façon idéale aux conditions les plus diverses qu'on exige d'une brique, quant à l'emploi économique de matériaux ferreux, une parfaite adapta- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 tion aux caractéristiques d'adhérence des briques à la première mise à feu, protection des arêtes, car la liberté la plus complète est laissée tant au point de vue de la grandeur et de la forme de l'intercalaire noyé dans la couche su- perficielle de la brique qu'à celui de l'exécution de l'intercalaire même.

   Ce dernier peut être constitué d'une simple tôle perforée, d'une tôle perforée dont les bords des perforations sont repoussés d'un côté de manière à faire saillie saillie sur le plan de la tôle, d'un réseau à mailles, par exemple un tissus métallique, un grillage, un treillis, etc... ou de métal étiré. Les ajours peuvent s'étendre sur toute la surface de l'intercalaire ou peuvent être ménagés dans une ou plusieurs parties seulement de l'intercalaire, tandis que les autres parties peuvent être complètement exemptes d'ajours ou n'en présenter que très peu. En choisissant convenablement la grandeur et la den- sité des ajours dans l'intercalaire, on peut régler aussi bien le degré   d'an-   crage que la quantité d'acier employée, suivant les exigences dans chaque cas considéré. 



   L'intercalaire pourvu sur toute sa superficie ou localement seule- ment d'un grand nombre d'ajours et constitué de préférence d'un tissu métal- lique peut être plan e.t être noyé dans la surface d'une   seule.'face   dé la bri- que ou dans une partie seulement de cette surface, par exemple la partie mé- diane. Toutefois l'intercalaire peut aussi être plié de manière à être noyé dans la couche superficielle d'au moins deux faces adjacentes de la brique. 



  Dans une forme d'exécution préférée de la brique, l'intercalaire ajouré ou per- cé sur toute sa surface ou localement seulement d'un grand nombre de perfora- tions et constitué avantageusement d'un treillis ou d'un tissu métallique est exécuté en forme d'U; sa partie médiane est noyée dans la couche superficiel- le d'une face de la brique, de préférence une face longitudinale de celle-ci, tandis que les parties pliées qui se trouvent aux extrémitéssont noyées au moins dans la couche superficielle des parties des faces de la brique adja- centes à la face considérée. 



   Enfin l'intercalaire perforé ou,ajouré peut aussi présenter la for- me d'une boîte noyée dans la couche superficielle des quatre faces au moins de la brique qui se rejoignent dans le sens d'une périphérie de la brique. 



   Dans toutes-les-formes d'exécution où il existe au moins un angle de pliage on   obtient,en   outre des avantages déjà cités une portection   effica-   ce des arêtes. Pour le pliage,on peut d'ailleurs faire aussi avantageusement usage de la forme d'exécution de l'intercalaire en partie fortement ajourée ou perforée, en partie en paroi pleine, en établissant par exemple l'inter- calaire à paroi pleine près de l'angle ou en ne le perçant en cet endroit que de peu de perforations., mais en ménageant ailleurs un grand nombre de perfora- tions, ce qui assure encore une meilleure protection des arêtes. 



   Un avantage spécial de la brique réfractaire suivant l'invention réside dans la simplicité de sa fabrication. Suivant l'invention, on procède à celle-ci en plaçant un intercalaire pourvu sur toute sa surface ou sur une partie de sa surface d'un grand nombre de trous ou d'ajours, de préférence constitué par un tissu ou un treillis métallique, le long d'une, de plusieurs ou de toutes les faces de la brique dans le moule de la presse et on le com- prime en même temps que la matière lorsque celle-ci est soumise à la compres- sion pour former la brique.

   Comme des intercalaires abondamment perforés ou ajourés, notamment les intercalaires en tissus métalliques ou en treillis mé- talliques présentent une certaine flexibilité, il n'est pas nécessaire que ces intercalaires, par exemple les intercalaires en forme d'U s'adaptent   exactenent   aux dimensions du moule' de presse. Si   l'intercalaire   est trop petit, il cède quelque peu lors de la compression ultérieure, mais la matière de la brique pénètre en même temps à travers les nombreuses ouvertures de 1 intercalaire de telle sorte que le moule se remplit en tout cas entièrement de matière à bri- ques.

   Par contre, si l'intercalaire est un peu trop grand par rapport au moule de la presse, il peut être comprimé jusqu'à ce qu'il puisse pénétrer facilement dans le moule L'intercalaire n'est pas limité non plus à la disposition sur plusieurs faces de la brique; il peut aussi, souvent, être établi pour une seule face de   labrique   et même alors pour une partie seulement de celle-ci, Toutefois, l'intercalaire peut être disposé aussi sur toutes les 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 faces de la brique car la matière à brique peut aussi être introduite par les ajours ou les mailles de l'intercalaires.   On   peut donc pour obtenir une bri- que suivant l'invention, c'est-à-dire lors de sa fabrication, établir l'arma- ture tout à fait à volonté sur les faces de la brique qui doivent être assem- blées aux briques voisines:

   suivant la construction spéciale des,parois 'ou de la voûte du four. 



   Le dessin annexé représente,à titre d'exemples, plusieurs formes d'exécution de briques réfractaires suivant   l'invention.   Fig. 1 montre en persepctive une moitié de brique pourvue d'un intercalaire noyé dans l'une de ses faces. Fig. 2 montre en coupe, à plus grande échelle, un intercalaire composé d'un treillis métallique noyé dans la couche superficielle, Fig. 3 montre en coupe un intercalaire noyé, formé d'une tôle perforée. Fig. 4 montre également en coupe un intercalaire noyé percé de trous dont les bords sont re- poussés et Fig. 5 montre en plan un intercalaire noyé formé de métal étiré ou déployé.

   En outre, la Fig. 6 montre en coupe transversale une brique pourvue d'un intercalaire dans la partie médiane d'une de ses faces, la   Fig.7   une bri- que avec intercalaire à pans rabattus, Fig. 8 une brique avec intercalaire en forme d'U, et Fig. 9 une brique avec intercalaire en forme de boite sur les quatre faces. 



   Sur la Fig. 1, 1 désigne la masse dont est formée la brique et 2 l'in- tercalaire noyé dans la couche superficielle de la face longitudinale   supérieu-   re A de la brique. Dans cet exemple d'exécution, l'intercalaire est constitué par un trêillis métallique. Les fils métalliques du treillis sont noyés dans la matière de la brique de telle façon que, comme le montre spécialement la Fig. 2, les protubérances 3 du treillis 4 apparaissent plus ou moins fortement sur la surface de la brique, tandis que les autres parties du treillis ou des fils métalliques qui le composent sont enveloppées dans la matière de la bri- que.

   Il en résulte que la face de la brique qui est armée par le treillis mé- tallique présente à la surface un système de protubérances en   fils .métalliques,   uniformément réparties sur toute la face de la brique, entre lesquelles se trouve de la matière à brique, qui s'est introduite à travers les mailles 5 du treillis lors de la compression de la brique. 



   L'intercalaire représenté sur la Fig. 3 se compose d'une tôle 7 per- cée d'un grand nombre de trous 8 et noyée dans la couche superficielle de la   briqueo   Les trous 8 peuvent présenter un profil interne quelconque, par exem- ple rond, ovale, rectangulaire ou polygonal. La matière à brique pénètre à travers les trous jusqu'à la surface de la brique de telle sorte que celle-ci se trouve tout aussi bien sur cette surface, dans la répartition déterminée par la perforation de la tôle, que le fer nécessaire à la soudure ou à l'assembla- ge lors de la mise à feu du four. 



   L'intercalaire représenté sur la Fig. 4 se compose également d'une tôle 10 percée d'un grand nombre de trous 11. Les bords 12 de ceux-ci sont repoussés vers la matière à briques 1 et pénètrent dans celle-ci; ceci aug- mente encore davantage l'ancrage de l'intercalaire noyéo Les bords repoussés 12 des trous se forment d'eux-mêmes lors de la perforation de la tôle si les trous ne sont pas poinçonnés dans la tôle mais y sont percés à l'aide d'une étampe qu'on chasse dans la   tôleo   Il se forme alors des-dentelures plus ou moins repoussées, semblables à celles des râpes employées en cuisine, ces den- telures augmentant encore la fermeté de l'ancrage de la tôle. 



   L'intercalaire représenté sur la Fig. 5 est constitué par du métal déployé 14. En déterminant convenablement la grandeur des fentes, en les grou- pant d'une manière appropriée et en déployant ou étirant plus ou moins la tôle transversalement à la longueur des fentes, on peut faire varier la grandeur des ajours 15 et par conséquent la proportion de la surface ouverte par l'in- tercalaire relativement à la surface constituée par la matière à briques. 



   Dans la brique représentée sur la Fig. 6, l'intercalaire 17 n'est noyé que dans la partie médiane A' de la face supérieure de la brique, de tel- le sorte que les parties en bordure A" de cette face ne sont pas armées. L'in- tercalaire se compose ici d'une tôle en partie pleine et en partie percée d'un grand nombre de trous. La partie pleine de la tôle est désignée par 17' et 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 se trouve au milieu de la partie A' de la face de la brique et la partie per- forée ou ajourée est désignée par 17" et forme le bord de l'intercalaire.

   Cet exemple d'exécution montre qu'on peut, par un groupement judicieux des perfo- rations, obtenir d'une manière très simple en des endroits déterminés d'une face de la brique, et même d'une partie de cette face, une concentration du produit ferreux, lorsque le soudage   de#   briques lors de la première mise à feu exige en cet endroit un excès de fero L'intercalaire 17 peut naturellement aussi se prolonger jusqu9aux bords de la face considérée de la brique, 
Dans la brique représentée sur la   Fige   7des intercalaires 20 à pans rabattus sont noyés dans les couches superficielles de la brique, A l'endroit où sont formés les-angles 20' qui doivent recouvrir les arêtes de la brique ces intercalaires sont exécutés en paroi pleine,

   tandis que les parties restan- tes 20" de l'intercalation sont pourvues d'un grand nombre de perforations ou de jours à travers lesquels la matière= de la brique arrive jusqu'à la surface de la brique. Dans l'exemple d'exécution représentée les intercalaires se   composent@de   cornières dont les côtés 20" sont noyés en laissant découvertes d'étroites bandes dans les couches superficielles des quatres faces A,B,C,D de la brique. Les côtés   2011   des cornières peuvent évidemment aussi se placer bout à bout ou être formés   d'une   seule pièce continue.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  RAW REFRACTORY BRICK AND PROCESS FOR ITS MANUFACTURE.



   It is known to make metallurgical furnaces and other similar furnaces using green refractory bricks, which are manufactured under pressure by transformation of the grannular texture, for example by means of magnesia, chromite or mixtures of chromite and carbon. magnesia, in the sintered or molten state. These bricks are fired in this case the first time that the oven is used in a normal way (that is to say during the first campaign of the oven).

   When carrying out such brick masonry, as with baked brick masonry, often together with mortar or instead of mortar, sheet or wire mesh spacers are used, which when fired for the first time of the furnace melt and ensure the cohesion or the welding of the bricks together. The installation of these metal spacers between the bricks is complicated and takes a lot of time.



   Raw refractory bricks are already known which are provided on three of their longitudinal sides or on all four sides with a solid sheet coating, to avoid the work of laying the spacers. These sheet metal coverings form a sort of metallic envelope which surrounds the material of the bricks on several sides.

   Wrapping of the material of the bricks is necessary when the bricks are provided with sheet metal liners, because the adhesion between the smooth surface of a sheet and the material of the brick is too weak to effectively prevent the sheet from coming loose. the brick during handling and laying thereof, However, even the sheet metal coating, on several sides of the brick does not yet ensure effective adhesion, so that advantageously used near the edges from the sheet metal casing further additional assembly members, for example in the form of tabs or tabs pushed into the sheet metal. The manufacture of these wrapped bricks involves a great expenditure of steel.



    The bricks are very heavy; manufacturing which is carried out

 <Desc / Clms Page number 2>

 It is difficult to introduce the sheet metal casing, for example in the form of a U, into the compression mold and after having loaded the material of the bricks therein by subjecting it to compression at the same time as the latter.

   If the metal casing is too big, even a small amount, or cannot fit it into the compression mold; on the other hand, if the metal casing is too small in relation to the mold, it flattens and crushes under the action of the compression which is then exerted. -The. The need to give exact dimensions to the metal casing makes it more difficult and more expensive to manufacture the known wrapped bricks.



  Further, because the brick material is enclosed in a sheet metal wrapper, the drying of the brick after compression is made very difficult.



   The object of the present invention is to provide a green refractory brick the surface of which is provided with the ferrous product which serves to ensure the adhesion or the welding of the bricks during the first firing, and which is distinguished from the bricks. with sheet metal casing known until now for its lightness and low iron consumption. According to the invention, these advantages are obtained by embedding in the surface layer of one or more faces of the brick the ferrous product intended to ensure the adhesion of the bricks to each other during the first firing, in the form of a fur or an interlayer with multiple perforations or openings, preferably a mesh or a metallic fabric, this fur covering a significant part of at least one face of the brick.



   Elements are known for the execution of the masonry of a furnace which consist of closed containers of solid or added sheets or tubes, which in turn contain a core of magnesium oxide or of mixtures of magnesium oxide. magnesium and chromite. In these known elements, the metal receptacles constitute the part determining the outer shape of the element and carrying the refractory material, while the refractory material constitutes only the filling. Therefore to ensure the load-bearing and shaping properties of the container where the walls of the container are added, the openings must be separated by relatively large distances.

   Consequently, it is the metal which is dominant to a considerable extent on the periphery of the container and the masonry made with the aid of these elements therefore, due to the presence of large quantities of iron, has a very high weight. . The openings serve primarily to bond the core material with the refractory material which is introduced during the execution of the masonry as a joint material between the containers.



   On the other hand, in a green refractory brick according to the invention, the body of refractory material constitutes the load-bearing and configuranteo part Because the spacers with multiple perforations or openings are embedded in the surface layer of the body of the brick, a strong anchoring is obtained. in the mass, so that one can simply provide only one face of the brick or a part of this face with an adherent metal spacer and in this way the ferrous product intended to assemble the bricks can be used with the most economical way and the most appropriate to the conditions determining the assembly. In addition, the brick surface (s) thus reinforced prevent the bricks from sliding over each other.

   On the other hand, during heating, as long as the brick still remains elastically malleable, the swellings formed on the surfaces of the bricks, especially if sieves or wire mesh are used, exhibit a certain flexibility. which prevents the production of internal stresses in the brick. Likewise, for the suspension, the hanging or any method of fixing bricks, the use of a spacer with multiple openings has advantages, because it is also possible to drive nails, hooks, etc., into the face or the armed faces of the brick. Finally, the drying takes place in a perfect manner and quite uniformly throughout the brick, even under the reinforced surface thereof, owing to the large number of openings.



   The embodiment of the bricks according to the invention makes it possible to satisfy in an ideal way the most diverse conditions which are required of a brick, as regards the economical use of ferrous materials, a perfect adaptation.

 <Desc / Clms Page number 3>

 tion to the characteristics of adhesion of bricks at the first firing, protection of the edges, because the most complete freedom is left both from the point of view of the size and the shape of the interlayer embedded in the surface layer of the brick than that of the execution of the interlayer itself.

   The latter may consist of a simple perforated sheet, of a perforated sheet whose edges of the perforations are pushed back to one side so as to protrude on the plane of the sheet, of a mesh network, for example a metallic fabric, a netting, a mesh, etc ... or drawn metal. The openings may extend over the entire surface of the interlayer or may be provided in one or more parts only of the interlayer, while the other parts may be completely free of openings or have very few. By suitably choosing the size and density of the openings in the interlayer, both the degree of anchoring and the quantity of steel used can be adjusted, according to the requirements in each case considered.



   The interlayer provided over its entire surface or locally only with a large number of openings and preferably made of a metallic fabric can be flat and be embedded in the surface of a single interface of the strip. brick or in only part of this surface, for example the middle part. However, the interlayer can also be folded so as to be embedded in the surface layer of at least two adjacent faces of the brick.



  In a preferred embodiment of the brick, the interlayer perforated or pierced over its entire surface or locally only with a large number of perforations and advantageously constituted by a mesh or a metallic fabric is executed. U-shaped; its middle part is embedded in the superficial layer of one face of the brick, preferably a longitudinal face thereof, while the folded parts which are at the ends are embedded at least in the superficial layer of the parts of the faces of the brick adjacent to the face considered.



   Finally, the perforated or perforated interlayer may also have the shape of a box embedded in the surface layer of at least four faces of the brick which meet in the direction of a periphery of the brick.



   In all the embodiments in which there is at least one bending angle, in addition to the advantages already mentioned, an efficient portection of the edges is obtained. For folding, moreover, one can also advantageously make use of the embodiment of the partly heavily perforated or perforated interlayer, partly in solid wall, for example by establishing the solid-wall interlayer close to angle or by only piercing it with a few perforations at this location, but leaving a large number of perforations elsewhere, which provides even better protection of the edges.



   A special advantage of the refractory brick according to the invention lies in the simplicity of its manufacture. According to the invention, this is done by placing an insert provided over its entire surface or on part of its surface with a large number of holes or openings, preferably consisting of a fabric or a metal mesh, along one, more or all of the faces of the brick in the press mold and it is pressed together with the material as the material is subjected to compression to form the brick.

   As thickly perforated or perforated spacers, in particular interlayers made of metallic fabrics or wire mesh have a certain flexibility, it is not necessary that these spacers, for example U-shaped spacers, adapt exactly to the dimensions. of the press mold. If the interlayer is too small, it yields somewhat during the subsequent compression, but the material of the brick at the same time penetrates through the many openings of 1 interlayer so that the mold is in any case completely filled with material. with bricks.

   On the other hand, if the interlayer is a little too big compared to the mold of the press, it can be compressed until it can easily penetrate into the mold. The interlayer is also not limited to the layout. on several faces of the brick; it can also, often, be established for only one face of the labrique and even then for only part of this one, However, the interlayer can be arranged also on all the

 <Desc / Clms Page number 4>

 faces of the brick because the brick material can also be introduced through the openings or the meshes of the spacers. In order to obtain a brick according to the invention, that is to say during its manufacture, it is therefore possible to establish the reinforcement completely at will on the faces of the brick which must be assembled with the brick. neighboring bricks:

   according to the special construction of the walls or the vault of the furnace.



   The appended drawing represents, by way of examples, several embodiments of refractory bricks according to the invention. Fig. 1 shows in perspective a half of a brick provided with an interlayer embedded in one of its faces. Fig. 2 shows in section, on a larger scale, an interlayer composed of a metal mesh embedded in the surface layer, FIG. 3 shows in section a drowned spacer, formed of a perforated sheet. Fig. 4 also shows in section a flooded spacer pierced with holes, the edges of which are pushed back and FIG. 5 shows in plan a drowned spacer formed of stretched or expanded metal.

   In addition, FIG. 6 shows in cross section a brick provided with an interlayer in the middle part of one of its faces, Fig. 7 a brick with an interlayer with folded sides, Fig. 8 a brick with U-shaped interlayer, and Fig. 9 a brick with a box-shaped interlayer on all four sides.



   In Fig. 1, 1 designates the mass of which the brick is formed and 2 the interlayer embedded in the surface layer of the upper longitudinal face A of the brick. In this exemplary embodiment, the interlayer is formed by a metal mesh. The metal wires of the mesh are embedded in the material of the brick in such a way that, as especially shown in FIG. 2, the protuberances 3 of the mesh 4 appear more or less strongly on the surface of the brick, while the other parts of the mesh or of the metallic wires which compose it are enveloped in the material of the brick.

   As a result, the face of the brick which is reinforced by the metal mesh presents on the surface a system of protuberances made of metal wires, uniformly distributed over the entire face of the brick, between which there is brick material. , which is introduced through the mesh 5 of the mesh during the compression of the brick.



   The insert shown in FIG. 3 consists of a sheet 7 pierced with a large number of holes 8 and embedded in the surface layer of the brick. The holes 8 can have any internal profile, for example round, oval, rectangular or polygonal. The brick material penetrates through the holes to the surface of the brick in such a way that the latter is just as well on this surface, in the distribution determined by the perforation of the sheet, as the iron necessary for the welding or assembly when firing the furnace.



   The insert shown in FIG. 4 also consists of a sheet 10 pierced with a large number of holes 11. The edges 12 of these are pushed back towards the brick material 1 and penetrate into the latter; this further increases the anchoring of the embedded spacer. The embossed edges 12 of the holes form themselves during the perforation of the sheet if the holes are not punched in the sheet but are drilled therein. 'Using a stamp which is driven out in the sheet metal. More or less repulsed serrations are then formed, similar to those of the rasps used in the kitchen, these serrations further increasing the firmness of the anchoring of the sheet.



   The insert shown in FIG. 5 is made of expanded metal 14. By suitably determining the size of the slits, grouping them in an appropriate manner, and extending or stretching more or less the sheet transversely to the length of the slits, the size can be varied. openings 15 and hence the proportion of the area open by the interlayer relative to the area formed by the brick material.



   In the brick shown in FIG. 6, the spacer 17 is only embedded in the middle part A 'of the upper face of the brick, so that the parts at the edge A "of this face are not reinforced. consists here of a partly solid sheet and partly drilled with a large number of holes. The solid part of the sheet is designated by 17 'and

 <Desc / Clms Page number 5>

 is in the middle of part A 'of the face of the brick and the perforated or perforated part is denoted by 17 "and forms the edge of the spacer.

   This example of execution shows that it is possible, by a judicious grouping of the perforations, to obtain in a very simple way in determined places of a face of the brick, and even of a part of this face, a concentration of the ferrous product, when the welding of # bricks during the first firing requires an excess of fero in this place. Interleave 17 can naturally also extend to the edges of the face of the brick in question,
In the brick shown on Fig 7, spacers 20 with folded sides are embedded in the surface layers of the brick, At the place where the angles 20 'which must cover the edges of the brick are formed, these spacers are executed as a solid wall ,

   while the remaining 20 "portions of the interlayer are provided with a large number of perforations or openings through which the material of the brick reaches the surface of the brick. execution shown the interlayers are made up of angles, the sides of which are 20 "embedded, leaving narrow strips exposed in the surface layers of the four faces A, B, C, D of the brick. The 2011 sides of the angles can obviously also be placed end to end or be formed from a single continuous piece.


    

Claims (1)

Les angles 20' sur la Figo 7 ou la partie 17' sur la Figo 6, au lieu d'être exécutés'en paroi pleine peuvent aussi être pourvus d'une petit nombre de perforations,, de même que les intercalaires en cornière peuvent être cons- titués d'un treillis, Fige 8 montre une brique réfractaire pourvue d'un intercalaire abon- damment perforé 25 en forme d'U dont la partie médiane 25' est noyée dans la couche superficielle de la face supérieure A de la brique tandis que ses par- ties d'extrémité rabattues 25" sont noyées dans la couche superficielle des faces latérales adjacentes B et Ce Ici, les parties d'extrémité 25" ne s'é- tendent que sur une portion des faces latérales B et C, mais elles peuvent aussi s9étendre jusqu9aux extrémités de celles-ci. The angles 20 'in Figo 7 or the part 17' in Figo 6, instead of being executed in a solid wall can also be provided with a small number of perforations, just as the corner spacers can be provided. made up of a trellis, Fig. 8 shows a refractory brick provided with an abundantly perforated U-shaped spacer 25, the middle part 25 'of which is embedded in the surface layer of the upper face A of the brick while its end parts folded 25 "are embedded in the surface layer of the adjacent side faces B and C. Here the end portions 25" extend only over a portion of the side faces B and C, but they can also extend to the ends of these. Dans l'exemple dexécu=. tion représenté, l'intercalaire 25 se compose d9un treillis ou d'un tissu mé- talliqueo Il est avantageux de disposer au moins la partie médiane 25' de l'intercalaire sur une face longitudinale de la brique, de telle sorte que lors de la pose des briques on peut placer sur la face opposée sans armatu- re D la face longitudinale armée A de la brique suivante9 Fig. 9 montre une brique dans laquelle un intercalaire abondamment perforé 27 en forme de boîte est noyé dans la couche superficielle des quatre faces longitudinales A, B, C, D. In the example of execu =. tion shown, the spacer 25 consists of a mesh or a metallic fabric. It is advantageous to have at least the middle part 25 'of the spacer on a longitudinal face of the brick, so that when laying laying bricks we can place on the opposite face without reinforcement D the reinforced longitudinal face A of the following brick9 Fig. 9 shows a brick in which an abundantly perforated insert 27 in the form of a box is embedded in the surface layer of the four longitudinal faces A, B, C, D. L'intercalaire est de nouveau constitué par un treillis, On peut évidemment, au lieu des intercalaires décrits constitués par des treillis, utiliser aussi des intercalaires en tôle perforée ou en métal déployé, par exemple du genre décrit et représentésur les Figso 3 à 5 et inversement, au lieu des intercalaires décrits sous forme de tôles per- forées on peut employer également des intercalaires constitués par des treil- liso L'avantage des treillis réside principalement dans le fait que par sui- te de leur exécution au moyen de deux jeux de fils métalliques entrecroisés entre eux ou entremêlés d'une autre manières ces intercalaires présentent une certaine flexibilité qui exerce, comme il a été dit, The interlayer is again made up of a trellis, It is obviously possible, instead of the spacers described constituted by lattices, also to use spacers in perforated sheet or in expanded metal, for example of the type described and shown in Figs 3 to 5 and vice versa, instead of the spacers described in the form of sheets. perforated, it is also possible to use spacers made up of trellises. The advantage of trellises lies mainly in the fact that, by following their execution by means of two sets of metal wires intersected with one another or intermingled with another ways these spacers present a certain flexibility which exercises, as has been said, une action avanta- geuse en permettant de compenser certaines différences de dimensions Entre l'intercalaire et le moule de la presse. En outre, on peut aussi lorsqu'on emploie un treillis obtenir si on le désire une texture plus dense en cer- tains endroits en introduisant dans le treillis existant ou son équivalent des fils supplémentaires dans des zones déterminées ou en tissant le treillis mé- tallique, déjà au cours de sa fabrication, d'une façon plus serrée dans les zones désirées, R E V E N D I C A T I O N S. an advantageous action by making it possible to compensate for certain differences in dimensions between the interlayer and the mold of the press. In addition, when using a mesh, it is also possible, if desired, to obtain a denser texture in certain places by introducing into the existing mesh or its equivalent additional threads in determined areas or by weaving the metal mesh. , already during its manufacture, in a tighter way in the desired areas, R E V E N D I C A T I O N S. 1.- Brique réfractaire crue destinée à la maçonnerie de fours indus- triels, dont le corps de brique est pourvu à sa surface d9un produit ferreux <Desc/Clms Page number 6> qui sert à assembler ou à souder les briques entre elles lors de la mise à feu du four,caractérisée en ce qu'un intercalaire abondamment ajouré ou perforé en un produit ferreux, de préférence un intercalaire formé d'un treillis ou d'un tissu métallique, est noyé dans la couche superficielle d'une ou plusieurs faces du corps de la briques l'intercalaire recouvrant au moins une partie no- table d'une face de la briqueo 2.- Brique réfractaire crue suivant la revendication 1, 1.- Raw refractory brick intended for masonry in industrial furnaces, the brick body of which is provided on its surface with a ferrous product <Desc / Clms Page number 6> which serves to assemble or weld the bricks together when the furnace is fired, characterized in that an interlayer abundantly perforated or perforated in a ferrous product, preferably an interlayer formed of a mesh or a fabric metal, is embedded in the surface layer of one or more faces of the body of the brick the spacer covering at least a significant part of one face of the brick. 2.- Green refractory brick according to claim 1, caractérisée en ce qu'au moins deux parties de la surface de l'intercalaire sont l'une abon- damment perforée ou ajourée et l'autre peu ajourée ou exécutée en paroi pleine. characterized in that at least two parts of the surface of the interlayer are one abundantly perforated or perforated and the other slightly perforated or executed as a solid wall. 30 - Brique réfractaire crue suivant les revendications 1 et 2, caractérisée en ce que l'intercalaire, pourvu sur toute sa surface ou locale- ment seulement d'ajours ou de perforation et constitué de préférence par un tissu métallique ou un treillis, est plié de manière à être noyé dans la cou- che superficielle d'au moins une partie de deux faces contiguës:de la brique. 30 - Green refractory brick according to claims 1 and 2, characterized in that the interlayer, provided over its entire surface or locally only with openings or perforation and preferably consisting of a metal fabric or a mesh, is folded so as to be embedded in the surface layer of at least part of two contiguous faces: of the brick. 4.- Brique réfractaire crue suivant les revendications 2 et 3,ca- ractérisée en ce que l'intercalaire plié est exécuté près de l'angle de plia- ge en paroi pleine ou ne présente en cet endroit que'très peu d'ajours ou de perforations, mais comporte en tout autre endroit un grand nombre d'ajours ou perforations 5.- Brique réfractaire crue, suivant les revendications 1 à 3, ca- ractérisée par un intercalaire en forme d'U, pourvu sur toute ou partie de sa surface d'un grand nombre d'ajours ou perforations et constitué de préfé- rence par un tissu ou un treillis métallique, dont la partie médiane est noyée dans la couche superficielle d'une face de la brique, de préférence une face longitûdinale., 4.- Green refractory brick according to claims 2 and 3, characterized in that the folded interlayer is executed near the bending angle in the solid wall or only has very few openings in this place. or perforations, but in any other place has a large number of openings or perforations 5.- Green refractory brick according to claims 1 to 3, charac- terized by a U-shaped insert, provided on all or part of its surface with a large number of openings or perforations and preferably consisting of by a fabric or a metal mesh, the middle part of which is embedded in the surface layer of one face of the brick, preferably a longitudinal face., tandis que les parties d'extrémité pliées sont noyées au moins dans la.couche superficielle d'une partie des faces de la brique conti- guës à la face considérée de celle-ci. while the bent end portions are embedded at least in the surface layer of a portion of the faces of the brick contiguous to the face in question thereof. 6.- Brique réfractaire crue suivant les revendications 1 à 3, carac- térisée en ce que l'intercalaire pourvu sur toute sa surface ou sur une partie de celle-ci d'un grand nombre d'ajours ou perforations et constitué de préfé- rence par un tissu ou un treillis métallique, présente la forme d'une-boîte et est noyé dans la couche superficielle au moins des quatre faces de la bri- que disposées bout à bout dans un sens périphérique de la brique. 6.- Green refractory brick according to claims 1 to 3, charac- terized in that the interlayer provided over its entire surface or on a part thereof with a large number of openings or perforations and preferably consisting of rence by a fabric or a wire mesh, has the shape of a box and is embedded in the surface layer at least of the four faces of the brick arranged end to end in a peripheral direction of the brick. 7.- Brique réfractaire crue suivant l'une des revendications 1 à 5, caractérisée en ce que dans sa partie abondamment ajourée ou perforée l'inter- calaire est constitué par une tôle perforée dont les bords des perforations sont repoussés de manière à faire saillie sur l'un des plans de la tôleo 8.- Brique réfractaire crue suivant l'une des revendications 1 à 5, caractérisée en ce que la partie abondamment ajourée ou perforée de l'interca- laire est constituée par du métal déployé ou étiré. 7.- Green refractory brick according to one of claims 1 to 5, characterized in that in its abundantly perforated or perforated part the interlayer is constituted by a perforated sheet whose edges of the perforations are pushed back so as to protrude. on one of the tôleo planes 8.- Green refractory brick according to one of claims 1 to 5, characterized in that the abundantly perforated or perforated part of the interlayer consists of expanded or drawn metal. 9.- Procédé pour la fabrication de briques réfractaires crues sui- vant les revendications 1 à 5, caractérisé en ce qu'un intercalaire pourvu sur toute sa surface ou sur une partie de celle-ci d'un grand nombre d'ajours ou de perforations et constitué de préférence par un treillis ou un tissu mé- tallique, est placé le long d'une ou de plusieurs faces ou de toutes les faces de la brique dans le moule de la presse et est comprimé en même temps que la matière de la brique lorsque cette matière est soumise à la compression pour former la brique. en annexe s 1 dessin. 9. A process for the manufacture of green refractory bricks according to claims 1 to 5, characterized in that an interlayer provided over its entire surface or on a part thereof with a large number of openings or perforations and preferably made of a wire mesh or fabric, is placed along one or more or all of the faces of the brick in the press mold and is compressed together with the press material. the brick when this material is subjected to compression to form the brick. in appendix s 1 drawing.
BE496532D BE496532A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE496532A true BE496532A (en)

Family

ID=139735

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE496532D BE496532A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE496532A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE952205C (en) * 1953-11-13 1956-11-15 Didier Werke Ag Unfired refractory stone partially covered with sheet metal
DE1055165B (en) * 1952-07-31 1959-04-16 Russell Pearce Heuer Refractory, basic or neutral stone, especially for refractory furnace ceilings, and process for its production

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1055165B (en) * 1952-07-31 1959-04-16 Russell Pearce Heuer Refractory, basic or neutral stone, especially for refractory furnace ceilings, and process for its production
DE952205C (en) * 1953-11-13 1956-11-15 Didier Werke Ag Unfired refractory stone partially covered with sheet metal

Similar Documents

Publication Publication Date Title
DE4429912C2 (en) Metal cookware and method of making the same
EP0509860B1 (en) Article fabricated from a relatively soft metal plate and cooking vessel comprising such an article
EP2927904A1 (en) Pyramid waffle core structure and method of fabrication
FR2626605A1 (en) FLEXIBLE STYLE FOR FORMWORK
WO1980001699A1 (en) Artificial block for maritime and fluvial structures
FR2532673A1 (en) COVERING, INSULATION AND WATERPROOFING
EP1690993A2 (en) Wall with integrated formwork
BE496532A (en)
EP0345125A1 (en) Composite article comprising a central core wrapped in a cover, and its uses
EP0212593B1 (en) Composite beam
US20060014451A1 (en) Method for producing a porous, plate-type metallic composite
BE682616A (en)
EP1943395B1 (en) Insulating form for concrete walls
EP1111146A2 (en) Self-supporting and insulating lightweight slab for the construction of a unidirectional reinforcement
FR2574112A1 (en) Filling fabric in lagging sheets and bands
BE403872A (en)
CH626417A5 (en) Section for building a roof
JPS6078014A (en) Concrete pile
FR2583448A1 (en) Improvements to floors, to their components and to their methods of manufacture and of installation
WO1983000176A1 (en) Composite pannel for covering a plane surface and manufacturing method therefor
BE827782R (en) CONSTRUCTION ELEMENT FOR LOADING PARTITION OR LOADING BUILDING WALL
BE510557A (en)
CH646634A5 (en) Method for manufacturing perforated extruded constructional elements of terracotta and product
BE1001588A3 (en) High temp. insulating material mfr. - involving thermal of organic addns. prior to use decomposition
BE551131A (en)