BE493091A - - Google Patents

Info

Publication number
BE493091A
BE493091A BE493091DA BE493091A BE 493091 A BE493091 A BE 493091A BE 493091D A BE493091D A BE 493091DA BE 493091 A BE493091 A BE 493091A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
glass
graphite
threshold
improvement according
carbon
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Publication of BE493091A publication Critical patent/BE493091A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C03GLASS; MINERAL OR SLAG WOOL
    • C03BMANUFACTURE, SHAPING, OR SUPPLEMENTARY PROCESSES
    • C03B5/00Melting in furnaces; Furnaces so far as specially adapted for glass manufacture
    • C03B5/16Special features of the melting process; Auxiliary means specially adapted for glass-melting furnaces
    • C03B5/26Outlets, e.g. drains, siphons; Overflows, e.g. for supplying the float tank, tweels
    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C03GLASS; MINERAL OR SLAG WOOL
    • C03BMANUFACTURE, SHAPING, OR SUPPLEMENTARY PROCESSES
    • C03B5/00Melting in furnaces; Furnaces so far as specially adapted for glass manufacture
    • C03B5/16Special features of the melting process; Auxiliary means specially adapted for glass-melting furnaces
    • C03B5/18Stirring devices; Homogenisation
    • C03B5/182Stirring devices; Homogenisation by moving the molten glass along fixed elements, e.g. deflectors, weirs, baffle plates
    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C03GLASS; MINERAL OR SLAG WOOL
    • C03BMANUFACTURE, SHAPING, OR SUPPLEMENTARY PROCESSES
    • C03B5/00Melting in furnaces; Furnaces so far as specially adapted for glass manufacture
    • C03B5/16Special features of the melting process; Auxiliary means specially adapted for glass-melting furnaces
    • C03B5/225Refining
    • C03B5/2257Refining by thin-layer fining

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Materials Engineering (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Furnace Details (AREA)

Description

       

   <EMI ID=1.1> 

  
La présente invention se réfère aux fours à bassin utilisés pour l'élaboration du verre comprenant' au moins deux compartiments séparés par

  
 <EMI ID=2.1> 

  
lant sur un seuil constitué par la partie supérieure du barrage, soit par un ou plusieurs orifices noyés pratiqués dans ce barrage; cette disposition du four permet de soumettre le verre dans ces compartiments à des traitements particuliers tels que fusion et affinage qui nécessitent des conditions de température différentes. Elle permet-également., par le fractionnement du four en compartiments distincts de réduire les courants de convection longitudinaux qui, comme on le sait, ont notamment pour effet, dans les bassins non compartimentés, de ramener le verre déjà élaboré des régions les plus froides vers les régions les plus chaudes et d'entraîner ainsi une consommation inutile de calories. 

  
La présente invention a pour objet de constituer le barrage séparant deux compartiments du four au moins en partie par du carbone et notamment du graphite.

  
Conformément à l'invention la partie ou plusieurs des parties en carbone ou en graphite du barrage peuvent être constituées sous forme d'éléments mobiles verticalement.. 

  
Suivant une première forme de réalisation de l'invention , le barrage formant un seuil sur lequel le verre s'écoule sous forme d'une nappe  d'un compartiment dans l'autre, ou au moins sa partie supérieure est en carbone et particulièrement en graphite. 

  
Alors que dans les dispositions connues, comportant des barrages dont le seuil est en matière réfractaire, il est nécessaire de protéger ce seuil contre 1* attaque par le verre et contre l'usure par le frottement dé

  
 <EMI ID=3.1> 

  
obtenue par des moyens de refroidissement, la demanderesse a constaté que, grâce à l'utilisation de carbone ou de graphite pour former le seuil, il  était inutile de protéger ce dernier et par conséquent de faire appel à des moyens de refroidissement. Il en résulte que, grâce à l'invention, on simplifie, d'une part, l'installation et, d'autre part, on évite le refroidissement du verre au contact du seuil.

  
Le perfectionnement suivant l'invention permet de donner à la nappe de verre s'écoulant par-dessus le seuil toute épaisseur voulue, sans qu'il soit besoin de prendre de précautions particulières pour protéger le seuil. En particulier cette épaisseur peut être aussi faible qu'on le désire, ce qui permet à la nappe de verre d'être sensiblement à la même température dans toute son épaisseur pendant toute la période de fonctionnement du four. Dans ce cas, on évite complètement les courants de retour d'un compartiment à l'autre, courants qui se produiraient en raison de la différence de température entre ces deux compartiments et des différences de température entre les couches de verre de la nappe.

  
Si l'on donne au seuil une étendue suffisante dans le sens de l'écoulement du verre et/ou si l'on porte cette région du four à une température suffisamment élevée pour assurer le dégagement des bulles gazeuses dans toute l'épaisseur de la nappe, on peut utiliser un seuil agencé conformément à l'invention pour réaliser tout ou partie de l'affinage sur le seuil, entre le compartiment où s'opère la fusion et celui qui est habituellement consacré à l'affinage.

  
Le carbone ou le graphite constituant le seuil peut en effet être utilisé pour faire passer un courant électrique dans ce seuil, et, par suite échauffer le verre à son contact.,, On peut ainsi, par exemple, en règlant l'intensité du courant, amener le verre en contact avec le seuil à une température aussi voisine que l'on veut de celle qui règne à la surface de la nappe, ce qui ne peut être réalisé avec les seuils connus en matière réfractaire.

  
On peut par exemple utiliser le seuil en graphite comme résistor

  
et y faire passer un courant de fréquence élevée. En raison de l'effet de peau qui se produit dans ce cas, la partie superficielle du seuil est portée à une température relativement élevée et échauffe d'autant plus le verre venant en contact avec elle que la fréquence est plus élevée.

  
On peut également utiliser le seuil en graphite comme une électrode qui, échangeant du courant avec une ou plusieurs autres électrodes à travers le bain, permet d'élever la température du verre s'écoulant sur le seuil.

  
Suivant une autre disposition permettant d'obtenir également l'élévation de température du verre sur le seuil ce dernier peut former une électrode morte, c'est-à-dire non reliée à une source de courant, les lignes de force du courant électrique passant dans la masse de verre, entre deux électrodes placées en amont et en aval du seuil, étant concentrées par le graphite constituant ce dernier.

  
Suivant une autre caractéristique de l'invention, la séparation entre deux compartiments est obtenue par un barrage fixe et par-une pièce mobile formant seuil dont on peut régler la profondeur.

  
On peut également profiter de la faible densité du carbone ou du graphite par rapport à celle du verre et, par suite, de sa flottabilité, pour réaliser un seuil en carbone ou graphite réglable en hauteur, en enfonçant

  
le dit seuil plus ou moins dans le verre au moyens de butées réglables ellesmêmes en hauteur s'appuyant sur sa face supérieure. Suivant une autre forme de réalisation de l'invention, on peut réaliser la communication entre les deux compartiments au travers du barrage au moyen d'un ou plusieurs orifices, dont l'un des bords au moins est formé par la partie supérieure ou la partie inférieure de l'élément ou de l'un des éléments en graphite. 

  
Suivant une caractéristique de l'invention, l'un au moins des éléments en graphite étant réglable en hauteur, on peut réaliser ainsi à une distance donnée au-dessous du niveau du verre un orifice de communication,

  
en particulier en forme de fente, de hauteur réglable. On peut également réaliser dans le barrage plusieurs passages à des niveaux différents. 

  
Si on constitue le barrage au moyen de plusieurs éléments réglables en hauteur, on peut par leur déplacement relatif faire varier la hauteur du ou des orifices et leur distance au-dessous du niveau du verre. On peut encore, conformément à l'inventiori, combiner un ou plusieurs orifices avec un seuil. L'invention permet, par la disposition de passages à des niveaux différents d'admettre, si on le désire, entre les deux compartiments séparés

  
par le barrage, un certain courant de retour ainsi rendu contrôlable..

  
Pour réaliser le ou les passages de hauteur réglable conformes à l'invention, on peut profiter, comme il a été.dit précédemment, de la flottabilité du ou des éléments en carbone ou graphite pour les enfoncer plus ou moins dans le bain de verre par une pression exercée sur leur face supérieure.

  
On peut également, conformément à l'invention, commander les déplacements de l'une au moins des parties constitutives du barrage par le bas au moyen d'éléments traversant la sole. On profite à cet effet de la propriété que présente le carbone et notamment le graphite de pouvoir coulisser aisément à travers des blocs de même matière disposés dans la sole, sans que le verre s'écoule par les joints.

  
Si le passage qu'on veut réaliser est de largeur relativement faible, le ou les éléments mobiles du barrage pourront être en graphite et mobiles verticalement à travers la sole.

  
Dans le cas où le passage doit présenter une plus grande largeur et, par exemple, s'étendre en forme de fente d'une paroi latérale à l'autre du four, le ou les éléments mobiles pourront être solidaires de deux ou plusieurs colonnes en carbone ou graphite qui seules traverseront la sole et seront réglables en hauteur. Parmi les avantages du carbone et particulièrement du graphite pour constituer l'une au moins-des lèvres du ou des orifices ou fentes, on peut citer les suivants: grâce à l'inattaquabilité du graphite par le verre même aux hautes températures, les fentes gardent pratiquement une stabilité de forme qui dure au moins aussi longtemps qu'une ,campagne du four. 

  
En particulier, leur hauteur reste constante, ce qui est particulièrement avantageux quand elles doivent être de faible hauteur.

  
On peut profiter de la conductibilité électrique de la ou des lèvres en graphite de la fente pour y faire passer un courant électrique et porter ainsi le verre à une température donnée. 

  
Dans ce but, le graphite peut jouer le rôle soit de résister, soit d'électrode active ou d'électrode morte.

  
Le graphite permet encore, grâce à la possibilité, d'y faire pas-:- ser un courant électrique, de provoquer une élévation de température locale et momentanée en vue de diminuer la viscosité du verre et faciliter ainsi

  
la manoeuvre pour le déplacement du ou des éléments mobiles.-

  
Quand on réalise ainsi dans le barrage un ou plusieurs passages noyés, il peut y avoir intérêt à ce que la partie supérieure du barrage émerge du bain, pour éviter tout courant en surface. Dans ce cas, on pourra constituer la partie supérieure du barrage par une pièce fixe en réfractaire.

  
On peut également utiliser une pièce en graphite noyée supportant une pièce en réfractaire incombustible dépassant le niveau du bain'et assez légère pour que l'ensemble reste flottant et puisse être règle en hauteur comme indiqué précédemment. On peut également revêtir le graphite, au moins dans

  
sa partie susceptible d'émerger, d'une couche protectrice incombustible, par exemple au moyen d'une projection, au pistolet, d'aluminium fondu qui s'oxyde pour donner une couche d'alumine.. 

  
On a décrit ci-après, simplement à titre d'exemples, quelques formes de réalisation des perfectionnements suivant l'invention. Dans cette description, on se réfère aux dessins ci-joints qui montrent: Fig. 1 et 2 des vues respectivement en coupe longitudinale et en coupe transversale horizontale, d'une portion de four à bassin comportant un barrage muni d'un seuil en carbone ou graphite dont la profondeur d'immersion est réglable. Fig. 3 à 5, des vues respectivement en, coupe longitudinale en plan et en coupe transversale d'un autre mode de réalisation avec seuil de grande étendue pouvant servir, par exemple, à faciliter l'affinage du verre.

   Fig. 6 et 7, les coupes longitudinales d'un mode de réalisation dans lequel le barrage est en deux pièces, la partie supérieure pouvant être en réfractaire ordinaire, s'opposant au passage du verre en surface et la pièce inférieure en graphite étant mobile verticalement et contribuant ainsi à réaliser une communication de hauteur réglable entre les deux compartiments.  Fig. 8 est une coupe longitudinale et Fig. 9, une coupe horizontale (suivant ab de la Fig. 8) d'un barrage dans lequel la partie supérieure en graphite forme seuil, la partie inférieure étant mobile verticalement par le bas. La fig. 10 montre une variante dans laquelle le barrage est en trois pièces.

  
Sur ces figures, 1 représente la sole du four, 2, 3 représentent

  
 <EMI ID=4.1> 

  
niveau du verre est représenté en 6.

  
Dans la forme d'exécution représentée Fig. 1 et 2, les compartiments 2 et 3 sont séparés par un mur de barrage 7 en réfractaire ordinaire et qui s'élève jusqu'à un niveau inférieur à celui du seuil à réaliser. Celui-ci est constitué par un bloc de carbone ou de graphite 8 de section parallèlipipédique et de longueur légèrement inférieure à la largeur du four. Ce bloc

  
est maintenu avec un léger jeu contre le barrage 7 par des pièces 9 et 10 en matière réfractaire, solidaires respectivement des parois 4 et 5. Un peut agir sur la profondeur d'immersion du bloc 8 pour régler l'épaisseur de la couche de verre s'écoulant au-dessus du seuil formé.

  
Dans cette forme d'exécution, on prévoit deux tubes métalliques 11 et 12 en forme d'U parcourus par un courant d'eau et appuyant sur la surface supérieure du bloc 8, au voisinage de ses deux extrémités,pour le maintenir immergé. En enfonçant plus ou moins les tubes 11 et 12, on règle le niveau

  
du seuil 13 par rapport à celui du verre 6.

  
Lors de la mise en route du four, on recouvre le bloc 8 au moyen

  
de verre, par exemple de calcin, pour le protéger contre les flammes oxydantes.

  
 <EMI ID=5.1> 

  
murs de barrage 14 et 15 formant entre eux et avec les parois latérales 4 et

  
5 une cuve 16 limitée à sa partie inférieure par un fond 17 dont . le. niveau peut être différent de celui des compartiments 2 et 3. Dans cette cuve, qui 

  
 <EMI ID=6.1> 

  
par exemple, être constitué de plusieurs éléments (huit dans l'exemple représenté) assemblés dans le sens horizontal et dans le sens vertical respectivement par des goujons 19 et 20. Les dimensions du flotteur ainsi constitué sont  telles que le flotteur couvre à peu près entièrement la surface horizontale

  
de la cuve 16 avec cependant le jeu nécessaire pour permettre son mouvement vertical. Le flotteur est maintenu immergé au moyen de tubes métalliques 21

  
et 22 en forme d'U, parcourus par un courant d'eau, appuyant sur la surface supérieure du flotteur, vers chacune des extrémités de ce dernier. Ces tubes

  
 <EMI ID=7.1> 

  
du seuil 23 constitué par la surface supérieure du flotteur. Les hauteurs des barrages 14 et 15 et du flotteur 18 sont déterminées de façon que, aussi faible que soit la profondeur d'immersion du flotteur, une partie de celui-ci soit toujours à un niveau inférieur au niveau supérieur des murs de barrage. 

  
Les avantages présentés par cette disposition sont notamment les suivants: 

  
Les murs 14 et 15 limitent les déplacements longitudinaux du flotteur; une

  
 <EMI ID=8.1> 

  
à la présence des deux murs de barrage; on a en outre la possiblité de refroidir par le fond 17 le verre de la cuve 16 de manière à le rendre plus visqueux et, en empêchant ainsi tout courant de verre entre les murs et le flotteur, on augmente encore cette étanchéité. On peut ainsi donner au seuil constitué de cette manière une étendue aussi grande qu'on le désire dans le sens d'écoulement du verre, réduire à volonté l'épaisseur de la nappe de verre et, en chauffant suffisamment le verre dans cette région, provoquer sur ce seuil l'affinage ou un commencement d'affinage du'verre.

  
Les figs. 6 et 7 montrent un mode de réalisation dans lequel la partie inférieure du barrage est en graphite et est mobile verticalement. Elle est constituée par une pièce transversale 24 en graphite, dont la face avant est dans le même plan que la face arrière de la partie supérieure 25 du barrage. La pièce 24 est solidaire de deux colonnes verticales:26 en graphite qui peuvent coulisser à travers la sole 1. 

  
Suivant la hauteur de pénétration de ces colonnes, on réalise audessous (fig. 6) ou au-dessus (fig. 7) de la traverse 24 une fente réglable donnant passage au verre. Dans la' fige :6, elle est interrompue seulement par les colonnes supportant cette traverse. Si'la hauteur de la traverse 24 est plus faible que la distance entre la sole et le-bas de la pièce 25, on peut réaliser deux fentes dont les hauteurs varient dans des sens opposés, l'une au-dessus, l'autre au-dessous de la pièce 24. 

  
 <EMI ID=9.1> 

  
rage présentant un passage du verre en surface sur un seuil de hauteur réglable combiné avec un passage de hauteur réglable au niveau de la sole. La partie supérieure du barrage est, comme dans le cas des figs. 1 et 2, une pièce flottante 8 en graphite, butée contre deux pièces 9 et 10 et enfoncée dans le verre par un tube en U parcouru par un courant d'eau. Contre la pièce 8 peut coulisser une pièce transversale 24, solidaire de deux colonnes 26, 26' mobiles à travers la sole. '- 

  
La fig. 10 montre une variante dans laquelle le barrage est constitué de 3 éléments mobiles 8, 24- et 27, la pièce 8 au moins étant en graphite.

  
Dans la position représentée, on a-réalisé deux passages, l'un en surface sur un seuil, l'autre à un niveau intermédiaire entre celui du seuil et celui de la sole. L'élément mobile 27, qui peut être en' graphite, -peut être manoeuvré par le haut ou par le bas, à travers la sole, de la même manière que l'élément 24.

  
Il doit être bien-entendu que l'invention ne se limite pas aux exemples qui viennent d'être décrits et que d'autres modes de réalisation peuvent être imaginés, sans sortir du cadre de l'invention. C'est ainsi-que dans les réalisations selon les figs. 8 à 10, on pourrait, comme indiqué précédemment, faire porter par la pièce 8 une pièce en réfractaire incombustible dépassant le niveau du bain, ou bien revêtir la partie de la.pièce 8 en graphite qui est susceptible d'émerger d'une couche protectrice .incombustible.

REVENDICATIONS. 

  
1. - Un perfectionnement aux fours pour la fabrication du verre du type à bassin comportant au moins deux compartiments séparés par un barrage, ce perfectionnement consistant en ce que le dit barrage est constitué. au moins en partie par du carbone et plus particulièrement par du graphite. 

  
 <EMI ID=10.1> 



   <EMI ID = 1.1>

  
The present invention relates to basin furnaces used for the production of glass comprising 'at least two compartments separated by

  
 <EMI ID = 2.1>

  
lant on a threshold formed by the upper part of the dam, or by one or more flooded orifices made in this dam; this arrangement of the furnace makes it possible to subject the glass in these compartments to particular treatments such as melting and refining which require different temperature conditions. It also allows., By dividing the furnace into separate compartments to reduce the longitudinal convection currents which, as we know, have the particular effect, in non-compartmentalized basins, of bringing back the glass already produced from the coldest regions. towards the hottest regions and thus cause unnecessary consumption of calories.

  
The object of the present invention is to constitute the barrier separating two compartments of the furnace at least in part by carbon and in particular graphite.

  
In accordance with the invention, the part or more of the carbon or graphite parts of the dam can be formed in the form of vertically mobile elements.

  
According to a first embodiment of the invention, the barrier forming a threshold over which the glass flows in the form of a sheet from one compartment into the other, or at least its upper part is made of carbon and particularly of graphite.

  
While in the known arrangements comprising dams the threshold of which is made of refractory material, it is necessary to protect this threshold against 1 * attack by the glass and against wear by the friction of the glass.

  
 <EMI ID = 3.1>

  
obtained by cooling means, the Applicant has observed that, thanks to the use of carbon or graphite to form the threshold, it was unnecessary to protect the latter and therefore to use cooling means. As a result, thanks to the invention, the installation is simplified on the one hand and the cooling of the glass in contact with the threshold is avoided on the other hand.

  
The improvement according to the invention makes it possible to give the sheet of glass flowing over the threshold any desired thickness, without it being necessary to take special precautions to protect the threshold. In particular, this thickness can be as small as desired, which allows the sheet of glass to be substantially at the same temperature throughout its thickness throughout the period of operation of the furnace. In this case, the return currents from one compartment to another are completely avoided, currents which would occur due to the temperature difference between these two compartments and the temperature differences between the glass layers of the web.

  
If the threshold is given a sufficient extent in the direction of flow of the glass and / or if this region of the furnace is brought to a temperature sufficiently high to ensure the release of gas bubbles throughout the thickness of the tablecloth, it is possible to use a threshold arranged in accordance with the invention to carry out all or part of the refining on the threshold, between the compartment where the melting takes place and that which is usually devoted to the refining.

  
The carbon or graphite constituting the threshold can in fact be used to pass an electric current through this threshold, and, consequently, heat the glass on contact with it. ,, It is thus possible, for example, by adjusting the intensity of the current , bring the glass into contact with the threshold at a temperature as close as desired to that which prevails at the surface of the web, which cannot be achieved with known thresholds in refractory material.

  
We can for example use the graphite threshold as a resistor

  
and passing a current of high frequency through it. Due to the skin effect which occurs in this case, the surface part of the threshold is brought to a relatively high temperature and the more the glass coming into contact with it heats up the higher the frequency.

  
The graphite threshold can also be used as an electrode which, exchanging current with one or more other electrodes through the bath, makes it possible to raise the temperature of the glass flowing over the threshold.

  
According to another arrangement making it possible also to obtain the temperature rise of the glass on the threshold, the latter can form a dead electrode, that is to say not connected to a current source, the lines of force of the electric current passing in the mass of glass, between two electrodes placed upstream and downstream of the threshold, being concentrated by the graphite constituting the latter.

  
According to another characteristic of the invention, the separation between two compartments is obtained by a fixed barrier and by a movable part forming a threshold, the depth of which can be adjusted.

  
It is also possible to take advantage of the low density of carbon or graphite compared to that of glass and, consequently, of its buoyancy, to achieve a carbon or graphite threshold adjustable in height, by sinking

  
the said threshold more or less in the glass by means of stops which are themselves adjustable in height, resting on its upper face. According to another embodiment of the invention, the communication between the two compartments can be achieved through the barrier by means of one or more orifices, of which at least one of the edges is formed by the upper part or the part. lower part of the element or one of the graphite elements.

  
According to one characteristic of the invention, at least one of the graphite elements being adjustable in height, a communication orifice can thus be produced at a given distance below the level of the glass,

  
especially slit-shaped, height adjustable. It is also possible to make several passages in the dam at different levels.

  
If the barrier is formed by means of several elements adjustable in height, it is possible, by their relative displacement, to vary the height of the orifice (s) and their distance below the level of the glass. It is also possible, according to the inventiori, to combine one or more orifices with a threshold. The invention allows, by the arrangement of passages at different levels to admit, if desired, between the two separate compartments

  
by the dam, a certain return current thus made controllable.

  
To achieve the passage (s) of adjustable height in accordance with the invention, it is possible to take advantage, as it has been said previously, of the buoyancy of the element (s) made of carbon or graphite to push them more or less into the glass bath by pressure exerted on their upper face.

  
It is also possible, according to the invention, to control the movements of at least one of the constituent parts of the barrier from below by means of elements passing through the sole. For this purpose, advantage is taken of the property exhibited by carbon and in particular graphite of being able to slide easily through blocks of the same material arranged in the hearth, without the glass flowing through the joints.

  
If the passage that is to be produced is of relatively small width, the movable element or elements of the dam may be made of graphite and movable vertically through the sole.

  
In the case where the passage must have a greater width and, for example, extend in the form of a slot from one side wall to the other of the furnace, the movable element or elements may be integral with two or more columns in carbon or graphite which alone will cross the sole and will be adjustable in height. Among the advantages of carbon and particularly of graphite for constituting at least one of the lips of the orifice (s) or slots, the following may be mentioned: thanks to the unattackability of graphite by the glass, even at high temperatures, the slots keep virtually form stability that lasts at least as long as a kiln run.

  
In particular, their height remains constant, which is particularly advantageous when they must be of low height.

  
It is possible to take advantage of the electrical conductivity of the graphite lip or lips of the slot to pass an electric current through it and thus bring the glass to a given temperature.

  
For this purpose, graphite can play the role of either resisting, or active electrode or dead electrode.

  
Graphite also makes it possible, thanks to the possibility, to do not -: - ser an electric current, to cause a local and momentary temperature rise in order to decrease the viscosity of the glass and thus facilitate

  
the maneuver for the movement of the mobile element (s).

  
When one or more flooded passages are thus made in the dam, it may be advantageous for the upper part of the dam to emerge from the bath, to avoid any surface current. In this case, the upper part of the dam can be formed by a fixed refractory part.

  
It is also possible to use a part of embedded graphite supporting a part of incombustible refractory exceeding the level of the bath and light enough so that the assembly remains floating and can be adjusted in height as indicated above. The graphite can also be coated, at least in

  
its part likely to emerge from a non-combustible protective layer, for example by spraying, with a gun, molten aluminum which oxidizes to give a layer of alumina.

  
A few embodiments of the improvements according to the invention have been described below, simply by way of example. In this description, reference is made to the accompanying drawings which show: FIG. 1 and 2 are views, respectively in longitudinal section and in horizontal cross section, of a portion of a basin furnace comprising a dam provided with a carbon or graphite threshold, the immersion depth of which is adjustable. Fig. 3 to 5, views respectively in longitudinal section in plan and in cross section of another embodiment with a wide threshold which can serve, for example, to facilitate the refining of the glass.

   Fig. 6 and 7, the longitudinal sections of an embodiment in which the barrier is in two parts, the upper part possibly being in ordinary refractory, opposing the passage of the glass on the surface and the lower graphite part being movable vertically and thus contributing to achieve an adjustable height communication between the two compartments. Fig. 8 is a longitudinal section and FIG. 9, a horizontal section (along ab of FIG. 8) of a dam in which the upper graphite part forms a threshold, the lower part being movable vertically from below. Fig. 10 shows a variant in which the dam is in three parts.

  
In these figures, 1 represents the bottom of the oven, 2, 3 represent

  
 <EMI ID = 4.1>

  
glass level is shown in 6.

  
In the embodiment shown in FIG. 1 and 2, compartments 2 and 3 are separated by a barrier wall 7 made of ordinary refractory and which rises to a level below that of the threshold to be produced. This is made up of a block of carbon or graphite 8 of parallelepipedal section and of length slightly less than the width of the furnace. This block

  
is held with a slight play against the dam 7 by parts 9 and 10 of refractory material, respectively secured to the walls 4 and 5. One can act on the depth of immersion of the block 8 to adjust the thickness of the glass layer flowing above the formed threshold.

  
In this embodiment, two U-shaped metal tubes 11 and 12 are provided, through which a stream of water flows and pressing on the upper surface of the block 8, in the vicinity of its two ends, to keep it submerged. By inserting more or less tubes 11 and 12, the level is adjusted

  
threshold 13 compared to that of glass 6.

  
When starting up the oven, cover block 8 with

  
glass, for example cullet, to protect it against oxidizing flames.

  
 <EMI ID = 5.1>

  
dam walls 14 and 15 forming between them and with the side walls 4 and

  
5 a tank 16 limited at its lower part by a bottom 17 of which. the. level may be different from that of compartments 2 and 3. In this tank, which

  
 <EMI ID = 6.1>

  
for example, to be made up of several elements (eight in the example shown) assembled in the horizontal direction and in the vertical direction respectively by studs 19 and 20. The dimensions of the float thus formed are such that the float covers almost entirely horizontal surface

  
of the tank 16, however, with the necessary play to allow its vertical movement. The float is kept submerged by means of metal tubes 21

  
and 22 U-shaped, traversed by a current of water, pressing on the upper surface of the float, towards each of the ends of the latter. These tubes

  
 <EMI ID = 7.1>

  
of the threshold 23 formed by the upper surface of the float. The heights of the dams 14 and 15 and of the float 18 are determined so that, however small the immersion depth of the float may be, part of it is always at a lower level than the upper level of the dam walls.

  
The advantages presented by this provision are in particular the following:

  
The walls 14 and 15 limit the longitudinal movements of the float; a

  
 <EMI ID = 8.1>

  
the presence of the two dam walls; there is also the possibility of cooling the bottom 17 of the glass of the tank 16 so as to make it more viscous and, thus preventing any flow of glass between the walls and the float, this sealing is further increased. It is thus possible to give the threshold formed in this way an extent as large as desired in the direction of flow of the glass, reduce the thickness of the glass sheet as desired and, by sufficiently heating the glass in this region, cause on this threshold the refining or the beginning of refining du'glass.

  
Figs. 6 and 7 show an embodiment in which the lower part of the dam is made of graphite and is vertically mobile. It consists of a transverse piece 24 in graphite, the front face of which is in the same plane as the rear face of the upper part 25 of the dam. Part 24 is secured to two vertical columns: 26 in graphite which can slide through the sole 1.

  
Depending on the penetration height of these columns, an adjustable slot is made below (Fig. 6) or above (Fig. 7) of the crosspiece 24 giving passage to the glass. In 'fig: 6, it is interrupted only by the columns supporting this crosspiece. If the height of the cross member 24 is lower than the distance between the sole and the bottom of the part 25, two slots can be made, the heights of which vary in opposite directions, one above the other. below room 24.

  
 <EMI ID = 9.1>

  
rage presenting a passage of the glass on the surface on an adjustable height threshold combined with an adjustable height passage at the level of the sole. The upper part of the dam is, as in the case of figs. 1 and 2, a floating piece 8 made of graphite, abutting against two pieces 9 and 10 and driven into the glass by a U-shaped tube through which a stream of water flows. Against the part 8 can slide a transverse part 24, integral with two columns 26, 26 'movable through the sole. '-

  
Fig. 10 shows a variant in which the dam consists of 3 movable elements 8, 24- and 27, the part 8 at least being made of graphite.

  
In the position shown, two passages have been made, one at the surface over a threshold, the other at a level intermediate between that of the threshold and that of the sole. The movable element 27, which may be of graphite, can be maneuvered from above or from below, through the hearth, in the same manner as element 24.

  
It should of course be understood that the invention is not limited to the examples which have just been described and that other embodiments can be imagined, without departing from the scope of the invention. Thus-that in the embodiments according to figs. 8 to 10, one could, as indicated above, make the part 8 bear a non-combustible refractory part exceeding the level of the bath, or else coat the part of the part 8 in graphite which is likely to emerge with a layer protective .incombustible.

CLAIMS.

  
1. - An improvement to furnaces for the manufacture of glass of the basin type comprising at least two compartments separated by a barrier, this improvement consisting in that said barrier is constituted. at least partly by carbon and more particularly by graphite.

  
 <EMI ID = 10.1>


    

Claims (1)

<EMI ID=11.1> <EMI ID = 11.1> en ce que la ou les parties en carbone ou en graphite du barrage sont constituées sous forme d'éléments mobiles verticalement. in that the carbon or graphite part or parts of the dam are formed in the form of vertically mobile elements. 3. - Un perfectionnement suivant l'une des revendications 1 ou 2, dans lequel un élément en carbone ou graphite forme seuil sur lequel le verre s'écoule d'un compartiment dans l'autre en une couche relativement mince à la surface du bain.de verre. 3. - An improvement according to one of claims 1 or 2, in which a carbon or graphite element forms a threshold on which the glass flows from one compartment into the other in a relatively thin layer on the surface of the bath. .of glass. 4. - Un perfectionnement suivant 3, caractérisé en ce que le barrage est constitué par un mur fixe et par un élément mobile dont là partie supérieure constitue le seuil sur lequel passe le verre, cet élément mobile étant constitué en carbone ou en graphite. 4. - A following improvement 3, characterized in that the barrier is constituted by a fixed wall and by a movable element of which the upper part constitutes the threshold over which the glass passes, this movable element being made of carbon or graphite. 5. - Un perfectionnement suivant l'une des revendications 3 ou 4, dans lequel l'élément formant seuil est maintenu contre le mur fixe du barrage, notamment par dés pièces.transversales solidaires des parois du four. 5. - An improvement according to one of claims 3 or 4, wherein the threshold-forming element is held against the fixed wall of the dam, in particular by dés pièces.transversales integral with the walls of the furnace. 6. - Un perfectionnement suivant l'une des revendications 3, 4 ou 5, dans lequel la profondeur d'immersion de l'élément mobile formant seuil est réglée en agissant sur sa face supérieure à l'aide de butées réglables, en particulier au moyen de tubes métalliques en forme d'U prenant appui -sur 6. - An improvement according to one of claims 3, 4 or 5, wherein the immersion depth of the movable threshold-forming element is adjusted by acting on its upper face using adjustable stops, in particular at means of U-shaped metal tubes resting on <EMI ID=12.1> <EMI ID = 12.1> fluide refroidissant. cooling fluid. 7. - Un perfectionnement suivant l'une des revendications 3 à 6 caractérisé en ce que le barrage est constitué par deux murs parallèles formant entre eux et avec les parois latérales du four une cuve fermée par un fond, dans- laquelle est disposé un flotteur en carbone ou en graphite dont la partie supérieure constitue le seuil sur lequel passe le verre. 7. - An improvement according to one of claims 3 to 6 characterized in that the dam is constituted by two parallel walls forming between them and with the side walls of the furnace a tank closed by a bottom, in which is disposed a float carbon or graphite, the upper part of which constitutes the threshold over which the glass passes. 8. - Un perfectionnement suivant l'une des revendications précédentes caractérisé en ce que le flotteur est constitué de: plusieurs éléments en carbone ou en graphite assemblés entre eux. 8. - An improvement according to one of the preceding claims characterized in that the float consists of: several carbon or graphite elements assembled together. 9. - Un perfectionnement suivant la revendication 7 dans lequel le fond de la cuve est refroidi pour rendre visqueux le verre contenu dans ladite cuve. 9. - An improvement according to claim 7 wherein the bottom of the tank is cooled to make the glass contained in said tank viscous. 10. - Un perfectionnement suivant l'une des revendications 3 à 7, dans lequel le flotteur constituant le seuil du barrage est utilisé pour provoquer l'affinage du verre ou un commencement d'affinage, caractérisé en ce que, dans ce but, on lui donne un développement suffisant dans le sens de l'écoulement du verre et/ou on le porte, a. une température convenable, par exemple en l'utilisant comme résistor ou comme électrode active ou morte. 10. - An improvement according to one of claims 3 to 7, wherein the float constituting the threshold of the barrier is used to cause the refining of the glass or a beginning of refining, characterized in that, for this purpose, it is gives it sufficient development in the direction of the flow of the glass and / or it is worn, a. a suitable temperature, for example by using it as a resistor or as an active or dead electrode. 11. - Un perfectionnement suivant l'une des revendications 1 ou 2, dans lequel le barrage comporte au moins deux éléments écartés l'un de l'autre dans le sens vertical pour constituer un ou plusieurs orifices notamment en forme de fente, pour le passage-du verre, une au moins des lèvres 11. - An improvement according to one of claims 1 or 2, wherein the barrier comprises at least two elements spaced from each other in the vertical direction to form one or more orifices in particular in the form of a slot, for the glass passage, at least one of the lips des dites fentes ou orifices étant en carbone et particulièrement en graphite. said slots or orifices being made of carbon and particularly of graphite. <EMI ID=13.1> <EMI ID = 13.1> l'élément supérieur forme un seuil pour le passage du verre. the upper element forms a threshold for the passage of the glass. 13. - Un perfectionnement suivant la revendication 11, dans lequel l'élément supérieur forme obstacle au passage du verre. 13. - An improvement according to claim 11, wherein the upper element forms an obstacle to the passage of the glass. <EMI ID=14.1> <EMI ID = 14.1> 15. - Un perfectionnement suivant la revendication 14, dans lequel les déplacements de l'un au moins des éléments sont commandés par le bas par des commandes traversant la sole.. 15. - An improvement according to claim 14, wherein the movements of at least one of the elements are controlled from below by commands passing through the sole. <EMI ID=15.1> <EMI ID = 15.1> 17. - Un perfectionnement suivant l'une des revendications 14 ou 15, dans lequel un au moins des éléments mobiles est solidaire de deux ou plusieurs colonnes en carbone ou en graphite traversant la sole'et actionnées de l'extérieur: <EMI ID=16.1> 17. - An improvement according to one of claims 14 or 15, wherein at least one of the movable elements is integral with two or more carbon or graphite columns passing through the sole and actuated from the outside: <EMI ID = 16.1> l'élément supérieur est en graphite dont la surface a été rendue incombustible par un revêtement alumineux. the upper element is in graphite, the surface of which has been rendered incombustible by an aluminous coating.
BE493091D 1949-12-24 BE493091A (en)

Applications Claiming Priority (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
FR1012616T 1949-12-24
FR1011255T 1949-12-24

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE493091A true BE493091A (en)

Family

ID=26235210

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE493091D BE493091A (en) 1949-12-24

Country Status (3)

Country Link
BE (1) BE493091A (en)
CH (1) CH283693A (en)
FR (2) FR1011255A (en)

Families Citing this family (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4818265A (en) * 1987-12-14 1989-04-04 Ppg Industries, Inc. Barrier apparatus and method of use for melting and refining glass or the like

Also Published As

Publication number Publication date
CH283693A (en) 1952-06-30
FR1011255A (en) 1952-06-20
FR1012616A (en) 1952-07-15

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0616982B1 (en) Method and apparatus for melting glass
EP0304371B1 (en) Method and apparatus for making molten glass
FR2503133A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR CONTROLLING EROSION OF A THRESHOLD OF REFRACTORY MATERIAL
FR2893020A1 (en) PROCESS FOR MANUFACTURING FLAT GLASS, IN PARTICULAR FLOATING CONVERTIBLE GLASS IN VITROCERAMIC
BE493091A (en)
EP0875319B1 (en) Tundish provided with at least one plasma torch for reheating molten metal
EP3006410B1 (en) Use of a furnace for melting glass, in particular clear or ultra-clear glass, with reduction of primary recirculation
FR2767081A1 (en) PROCESS FOR HEATING A LIQUID METAL IN A CONTINUOUS CASTING DISTRIBUTOR USING A PLASMA TORCH, AND DISTRIBUTOR FOR IMPLEMENTING SAME
FR2538888A1 (en) MOLDED METAL GRID ELEMENT FOR VERY HIGH TEMPERATURE SOLID-FLUID HEAT EXCHANGE, COMPRISING AN INTEGRATED HANGING DEVICE IN THE GRID STRUCTURE
FR2628993A3 (en) Ceramic lateral sealing device - used for sealing mould gap between rollers of a continuous casting mould
EP3397786B1 (en) Device and method for carrying out controlled oxidation of metal strips in a continuous furnace
BE1009250A3 (en) Method and heating tanks for bath metal melt.
FR2619032A3 (en) Method and device for supplying liquid metal to an installation for the continuous casting of thin products in an ingot mould with movable walls
BE520655A (en)
FR2510542A1 (en) PROCESS FOR THE PRODUCTION OF THIN GLASS GLASS BY HIGH QUALITY FLOTATION PROCESS
FR2650380A1 (en) METHOD FOR HEATING A METAL BATH
BE458923A (en)
BE467246A (en)
FR2951156A3 (en) IMPROVEMENTS IN THE CONTROL OF GLASS CONVECTION IN A GLASS OVEN EQUIPPED WITH A CORSET
CH251580A (en) Process for the electrical manufacture of glass.
FR2787784A1 (en) Glass melting and/or refining furnaces are improved by inducing helicoidal motion of introduced glass composition particles to increase the particle dwell time
FR2528554A1 (en) Cooling plates for electric arc furnaces - with drilled coolant channels and welded closing plates
FR2658276A3 (en) Device for localised reheating of metallurgical products moving past
BE423158A (en)
BE512196A (en)