BE490994A - Two-part mine prop setting device - Google Patents

Two-part mine prop setting device

Info

Publication number
BE490994A
BE490994A BE490994A BE490994A BE490994A BE 490994 A BE490994 A BE 490994A BE 490994 A BE490994 A BE 490994A BE 490994 A BE490994 A BE 490994A BE 490994 A BE490994 A BE 490994A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
rack
head
pinion
worm
driven
Prior art date
Application number
BE490994A
Other languages
French (fr)
Inventor
Josef Brand
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Publication of BE490994A publication Critical patent/BE490994A/en

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E21EARTH OR ROCK DRILLING; MINING
    • E21DSHAFTS; TUNNELS; GALLERIES; LARGE UNDERGROUND CHAMBERS
    • E21D15/00Props; Chocks, e.g. made of flexible containers filled with backfilling material
    • E21D15/58Devices for setting props or chocks
    • E21D15/581Devices for setting props or chocks in which the props are pre- loaded

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mining & Mineral Resources (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • General Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Geochemistry & Mineralogy (AREA)
  • Geology (AREA)
  • Types And Forms Of Lifts (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Dispositif de pose d'étançons de mine en deux parties. 



   Pour la pose d'étançons de mine en fer, en deux parties, des dispositifs sont connus, au moyen desquels la mise sous pression de l'étançon, sous le toit, en particulier dans   l'ex-     ploitation   par foudroyage, peut se faire avec une certaine tension préalable. En plus du mode généralement usité de pose au moyen de coins, il a été disposé, par exemple, sur chaque fût supérieur, une crémaillère sur laquelle engrène un pignon denté, porté sur le fût inférieur. Il été également utilisé, comme dispositif tendeur, une tige qui s'appuie sur le fût inférieur, ou sur la   tête   du coin de blocage et le fût supérieur est entouré par un organe de fixation (serrure de blocage) au moyen duquel le fût supérieur est soulevé, lorsque la tige est actionnée.

   Avec ces dispositifs il n'a pas été jusqu'à présent possible de parvenir à appliquer à l'étançon une tension préa- lable supérieure à environ trois tonnes, pour un déploiement de force normal, tel que celui qu'il est possible d'obtenir au 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 moyen d'un seul homme, de sorte qu'il n'était pas possible de produire la tension préalable de cinq à Luit tonnes, caracté- ristique de la   plupart   des serrures d'étançons.

   S'il était utilisé pour la pose un dispositif attaquant une serrure de blocage, sur le fût supérieur, la dite serrure devrait, pour l'obtention de la tension préalable correspondant à la carac- téristique de la serrure   d'étançon,   être faite au moins aussi forte que la serrure d'étançon elle-même, mais ceci rendrait le dispositif de pose beaucoup trop lourd et peu maniable. 



   En vue de l'obtention d'un dispositif de pose à crémaillè- re, à l'aide duquel la tension   préal abl e   élevée caractéristique de la serrure d'étançon puisse 'être obtenue et avec lequel le dispositif puisse être desserré dans toute position désirée, la/présente invention propose de faire engrener sur la   crémaillè-   re un pignon, entraîné en rotation au moyen d'un cliquet,   à   travers un train   d'engrenage à   démultiplication élevée (dépas- sant 40   à   1).Le dispositif de pose est alors disposé entre la serrure d'étançons et   la   tête du fût supérieur, de sorte qu'il n'y a aucun organe intermédiaire susceptible de céder, tel qu'une serrure de blocage, ou analogue.

   Pour faciliter la manoeuvre, il est avantageux que le train d'engrenages du dis- positif puisse être débrayé au moyen d'un couplage, ou analogue, de manière que la crémaillère puisse être aisément tirée à la main hors du boîtier et que le travail à vide ces engrenages soit évité. 



   Pour obtenir une crémaillère aussi courte et aussi stable que possible, et ainsi, un dispositif de pose de faible poids produisant une pression élevée, il est avantageux de prévoir, sur le boîtier du dispositif, plusieurs crochets de suspension, disposés à des hauteurs différentes, afin de pouvoir appliquer le dispositif de pose sur le fût inférieur, à des hauteurs variées, suivant la   longueur  de déploiement du fût supérieur. 



  D'autre part, pour que le dispositif puisse être utilisé avec un fût supérieur très court, la crémaillère est conformée de 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 façon telle que sa tète puisse reposer directement sur le cro- chet de suspension supérieur et qu'ainsi le dispositif de pose puisse 'être utilisé pour une distance d'environ 6 cm. seulement entre le bord supérieur de la serrure d'étançon et la surface inférieure de la tête du fût supérieur. Si le fût supérieur est déployé très loin, il est introduit, entre la tête du fût supérieur et la pièce   de   tête du dispositif de pose, une pièce de garniture, remplissant l'intervalle entre ces deux éléments. 



  Il est ainsi évité l'obligation d'adjoindre au fût supérieur une serrure de blocage particulière, sur laquelle presserait la tête du dispositif de pose et qui serait trop lourde, ou n'aurait qu'un effet de serrage insuffisant. La dite pièce de garniture est également pourvue de plusieurs points d'atta- que. 



   Pour permettre au dispositif plusieurs usages, le cliquet d''actionnement peut être disposé en bas, en haut, ou sur la face arrière du boîtier, en tous cas, de manière que les parois latérales du dit dispositif restent lisses. Le boîtier lui-même est maintenu assez plat pour que le coin de la serrure d'étan- çon ait libre passage des deux cotés, de manière que la fixa- tion de l'étançon ne soit jamais entravée par le dispositif de pose. La t'été de la crémaillère peuc être pourvue d'une pièce de fête interchangeable et susceptible de tourner, por- tant un doigt de pesée en acier trempé, ou une fourche embras- sant le col du fût supérieur. le dispositif de transmission admet diverses formes d'exé- cution.

   C'est ainsi qu'un train d'engrenages peut 'être entraîné par un pignon d'angle disposé horizontalement ou verticalement, avec interposition   d'un,   encliquetage   ec   d'un couplage par fric- tion. Le plan de déplacement du levier du cliquet peut ainsi   étre   horizontal ou vertical. Dans le cas d'une installation très basse, on donnera la préférence au plan de déplacement horizontal, u lieu d'un train d'engrenages, il peut également être monté dans le dispositif de pose un entraînement par vis 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 sans fin irréversible, donnant une démultiplication considéra- ble et, par suite, la possibilité d'une tension préalable éle- vée.

   Pour permettre de débrayer la transmission d'avec la cré- maillère, la vis sans fin, le pignon d'angle, ou tout organe analogue peut 'être déplaçable   parallèlement   à lui-même, ou 'être réalisé sous forme de vis sans fin à débrayage, la manoeu- vre de ce déplacement permettant le débrayée ne la transmis- sion. 



   Mais un tel dispositif de pose peut  également     'être   utilisé de façon simple comme treuil de transport, ou analogue, et également comme appareil de mise sous tension préalable des organes d'extraction tels oue transporteurs blindés, etc. Dans ce but, la partie inférieure de la crémaillère, dépassant du boîtier, est recouverte par une haute gaine, qui étaie le boîtier sur le support du treuil. 



   Il peut être désirable, avec d3 tels dispositifs de pose, de déterminer la valeur de la tension préalable donnée à chaque étançon. Pour y parvenir, l'invention propose de relier automa- tiquement la transmission du dispositif de pose à des appareils indicateurs de pression. lors de l'emploi de dispositifs de pose à transmission par vis sans fin, il peut 'être prévu, dans ce but, entre le boîtier du cliquet, déplaçable socialement au moyen d'un filetage, et un collier sur l'arbre de la vis sans fin, un corps élastique, tel qu'un tampon, de caoutchouc, dont l'élargissement, en charge, est transmis par l'intermédiaire de tiges à un index. Contre le dit corps élastique peut être appuyée une tige, munie   d'un   galet, le déplacement axial de la dite tige agissant, par l'intermédiaire d'un levier, sur un index.

   Afin de pouvoir conserver l'indication du nombre de tonnes le plus élevé, l'indicateur de pression peut, comme il est connu en soi, être muni d'un index de maxima. Pour qu'au démontage, celui-ci soit ramené au zéro, il peut, par exemple, 'être relié au dispositif de débrayage de la vis sans fin, de 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 manière que, lors du débrayage de la transmission, le dit index à maxima soit automatiquement ramené au zéro. 



   Les dessins annexés montrent, à titre d'exemple, quelques formes d'exécution de l'invention. 



   La fig. 1 montre, en coupe verticale, un dispositif avec axe d'encliquetage vertical. 



     La fi .   2 montre, de la même manière, un dispositif avec axe d'encliquetage horizontal. 



   La fig. 3 montre le dispositif en coupe horizontale sui- vant la ligne A-B de la fig. 2. 



   La   fig. 4   montre, en coupe verticale, un dispositif avec entraînement par vis sans fin. 



   La fig. 5 est une coupe suivant la line C-D de la   fi.   4. 



   La fige 6 est une coupe suivant la ligne E-F de la fig. 4. 



   La fige 7 montre une forme d'exécution avec vis sans fin à débrayage. 



   La fig. 8 est une coupe suivant la ligne G-H de la fig. 7. 



   La fig. 9 montre, en coupe, un dispositif avec indication de pression. 



     'Le   dispositif de pose, que montre la fig. I, consiste en un boîtier plat 10, qui peut être accroché à différentes hau- teurs sur le fût inférieur, au moyen des crochets 11 ou 12. 



  Dans ce boîtier passe la courte crémaillère 13, qui peut être construite avec cette faible longueur, à cause de la   possibili-   té de ces deux accrochages. Sur la têta 14 de la dite   crémaillè   re est prévue une pièce de tête 15, pivotée de manière à pou- voir tourner autour de la vis 16, afin de permettre l'orienta- tion la plus favorable, sur la tête de la crémaillère du doigt de pesée 17, an acier trempé, facilement interchangeable, qui   p eut   'être appliqué, soit directement sous la fête du fut supé- rieur, soit sous un dispositif d'arrêt porté par le dit fût, soit encore sous une pièce de garniture. La surface de la tête 14 s'abaisse en pente vers l'arrière, afin que, lors de la 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 pose, le dispositif soit pressé contre le fût. 



   Avec la crémaillère 13 engrène un pip-non 18, relie à une roue dentée 19, avec laquelle engrène encore un autre pignon 20 Le dit pignon est sur le même axe que le pignon d'angle 21, qui engrène avec un pignon d'angle horizontal 22. Sur l'axe verti- cal 23 du dit pignon d'angle horizontal sont fixés, par un couplage à friction, une roue à rochet 24 et un rochet, ou cliquet 25, de sorte que l'axe 23 peut être entraîné en   rota-   t ion au moyen du levier de cliquet   26. A   l'extrémité de l'axe 23 est fixée une poignée à oreilles 27, au moyen de laquelle le dispositif peut être aisément tourné en arrière. 



   La forme d'exécution du dispositif de pose que montrent les   fige 2   et 3 est de même construction que celle montrée à la fig. 1. toutefois, ici, le pignon d'angle 22 est disposé   vertie=   lement et, par suite, l'axe 23, horizontalement. Le cliquet 28 de la roue à cliquet 24 est, dans ce cas, disposé verticalement au-dessus de l'entraînement. Le couplage à friction consiste, par exemple, en deux lames 29 et 30 qui, lorsque l'encliquetage est actionné, sont pressées l'une vers l'autre par la douille 31, fixée par filetage sur l'axe 23. 



   Selon la forme d'exécution montrée aux fig. 4 à 6, au lieu du train d'engrenages, c'est une vis sans fin 32 qui est disposée dans le boîtier 10. La dite vis sans fin engrène avec le pignon de vis sans fin 33, par lequel le pignon 18 est ac- tionné. De façon générale, cette forme d'exécution correspond essentiellement à celle montrée à la fig. 1. 



   Le fonctionnement du dispositif de pose peut être expliqué comme suit, à l'aide des fig. 4 à 6. 



   Quand un étançon de mine en deux parties doit être posé, le dispositif est accroché au fût inférieur,   à   l'aide dé l'un des crochets 11 ou 12 suivant la longueur de déploiement du fût supérieur. La crémaillère est ensuite tirée au dehors d'une longueur suffisante pour que le doigt 17 s'engage sous la tête du fût supérieur. Si, alors, au moyen d'une barre appropriée, 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 le levier de cliquet 26 est déplacé dans le sens de la flèche de la fig. 6, le cliquet 34 fait tourner la douille 31 qui, grâce au filetage, se déplace axialement vers le haut sur l'axe 23. le couplage par lames est ainsi comprimé et la roue à rochet 24 est également entraînée en rotation aussitôt qu' après la fin de son déplacement axial au moyen du cliquet 25, l'axe 23 tourne.

   Mais cette rotation de l'axe 23 fait également tourner la vis sans fin 32 et, avec elle, le pignon de vis sans fin   33   et le pignon 18. De cette manière, la crémaillère 13 se déplace et presse le fût supérieur contre le toit. Si le cli- quet est tourné en sens inverse, le cliquet 34 glisse sur les dents de la douille 31, cependant que l'axe 23 est maintenu par le cliquet 35, engagé sur la roue à rochet 24. Pendant la course de travail suivante, le cliquet entraîne de nouveau l'axe 23 en rotation   dans   le sens primitif. Si le dispositif de pose doit être desserré, le cliquet 35 est tiré en arrière, de sorte qu'il se dégage de la roue à rochet 24. Le cliquet 34 est alors tourné de 180  au moyen du bouton 36 (fig. 6) et, par suite, lorsque le cliquet est actionné, l'axe 33 est entraîné en rotation en sens inverse. 



   Afin d'éviter qu'au début de la pose d'un étançon, par suite de la distance existant entre le point d'accrochage sur le fût inférieur et le point d'attaque sur la tête du fût supérieur, la crémaillère doive être poussée très loin au dehors au moyen de la transmission, la vis sans fin 37 peut, comme montré aux fige 7 et 8, être réalisée sous forme de vis sans fin "à chute". le palier supérieur 38 de l'axe 39 de la vis sans fin peut oscil- ler sur deux tourillons 4J montés sur le boîtier 10 et il est maintenu à ses positions extrêmes par les crans 42 et 43 de la poignée de   réglage   41. La dite poignée de   réglage 41   est, par exemple, articulée au moyen d'un boulon 44 sur le palier   45,lui-   même guidé par les tourillons 46 dans des fentes 47 du boîtier. 



  A   l'aide de-   la poignée de réglage 41, avantageusement disposée à 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 l'abri, à l'intérieur de la poignée de transport 48, la vis sans fin peut donc 'être mise hors d'engagement avec le pignon de vis sans fin 33 et, alors, la crémaillère 49 peut être dé- placée à la main, sans l'aide de la transmission, autant qu'il est nécessaire. 



   En vue de l'obtention de l'attaque la plus centrale possi- ble du dispositif de pose,   comme   montré à la fig. 8, la cré- maillère 49 peut avoir un profil en U et le pignon   50   peut 'être subdivisé en deux parties, le pignon 33   pénét rant   alors dans l'intervalle entre les branches 51 et 52 de l'U formépar la crémaillère. Bien entendu, les crémaillères des dispositifs de pose montrés aux   fige   1, 2 ou 4 pourraient être conformées de la même manière. 



   Comme le montre la fig. 9, en vue de la détermination de la pression préalable, il peut 'êtredisposé, entre le cliquet 25 et un collier fixe 53 sur l'axe de la vis sans fin, un tampon de caoutchouc 54 qui, lors de l'actionnement du   disposi-   t if de pose, est comprimé entre le cliquet 25 et le collier 53. 



  Par suite, le diamètre extérieur du dit tampon de caoutchouc aug- mente et cette variation de forme est transmise par la tige 55, à travers le galet 56 et un levier 57, à l'index 58. De la sorte, la pression en tonnes obtenue peut 'être lue sur une échelle 59. 



  L'index 58 déplace en même temps un index de maxima 60, de sorte que le maximum de pression obtenu peut être lu en tout temps. 



  Lors du desserrage du dispositif de pression, la tige 55 et, par suite, également l'index 58, sont rappelés par le ressort 61. 



  Il est avantageux que l'index de maxima soit relié à la poignée de réglage 41, ou à un autre organe déplacé lors de la mise hors d'action de la transmission, de façon telle que, lors du débrayage de la dite transmission, le dit index de maxima soit automatiquement ramené à sa position de zéro. Cette disposition n'est pas montrée sur la fig. 9.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Two-part mine props device.



   For laying iron mine props, in two parts, devices are known, by means of which the pressurization of the prop, under the roof, in particular in mining by caving, can be done. with some prior tension. In addition to the generally used method of installation by means of wedges, it has been arranged, for example, on each upper shaft, a rack on which engages a toothed pinion, carried on the lower shaft. It was also used, as a tensioning device, a rod which rests on the lower barrel, or on the head of the blocking wedge and the upper barrel is surrounded by a fixing member (blocking lock) by means of which the upper barrel is lifted when the rod is actuated.

   With these devices it has not heretofore been possible to succeed in applying to the prop a prior tension greater than about three tons, for a normal deployment of force, such as that which is possible. get to

 <Desc / Clms Page number 2>

 one man medium, so that it was not possible to produce the pre-tension of five to eight tons characteristic of most prop locks.

   If a device attacking a blocking lock was used for fitting on the upper shaft, the said lock should, in order to obtain the preliminary tension corresponding to the charac- teristic of the prop lock, be made at less as strong as the prop lock itself, but this would make the setting device much too heavy and unwieldy.



   With a view to obtaining a rack-and-pinion setting device, by means of which the high pre-tension characteristic of the prop lock can be obtained and with which the device can be loosened in any position Desired, the present invention proposes to engage the rack with a pinion, driven in rotation by means of a pawl, through a gear train with high reduction (exceeding 40 to 1). laying is then arranged between the prop lock and the head of the upper barrel, so that there is no intermediate member liable to yield, such as a blocking lock, or the like.

   For ease of operation, it is advantageous that the gear train of the device can be disengaged by means of a coupling, or the like, so that the rack can be easily pulled by hand out of the housing and the work. idle these gears be avoided.



   To obtain a rack that is as short and as stable as possible, and thus a low weight laying device producing high pressure, it is advantageous to provide, on the housing of the device, several suspension hooks, arranged at different heights, in order to be able to apply the laying device on the lower barrel, at various heights, depending on the length of deployment of the upper barrel.



  On the other hand, so that the device can be used with a very short upper barrel, the rack is shaped with

 <Desc / Clms Page number 3>

 so that its head can rest directly on the upper suspension hook and thus the delivery device can be used for a distance of about 6 cm. only between the upper edge of the prop lock and the lower surface of the upper barrel head. If the upper barrel is deployed very far, there is introduced, between the head of the upper barrel and the head piece of the laying device, a packing piece, filling the gap between these two elements.



  This avoids the obligation to add to the upper barrel a particular blocking lock, on which the head of the setting device would press and which would be too heavy, or would only have an insufficient clamping effect. Said piece of trim is also provided with several attachment points.



   To allow the device several uses, the actuating pawl can be arranged at the bottom, at the top, or on the rear face of the housing, in any case, so that the side walls of said device remain smooth. The housing itself is kept flat enough so that the corner of the seal lock has free passage on both sides, so that the fixing of the prop is never hampered by the setting device. The summer of the rack can be provided with an interchangeable party piece capable of rotating, carrying a hardened steel weighing finger, or a fork embracing the neck of the upper barrel. the transmission system admits of various forms of execution.

   Thus, a gear train can be driven by a horizontally or vertically disposed angle pinion, with the interposition of a snap-fit and a friction coupling. The plane of movement of the pawl lever can thus be horizontal or vertical. In the case of a very low installation, preference will be given to the horizontal displacement plane, u instead of a gear train, it can also be mounted in the setting device a screw drive

 <Desc / Clms Page number 4>

 without irreversible end, giving a considerable reduction and, consequently, the possibility of a high preliminary tension.

   To enable the transmission to be disengaged from the rack, the worm, the angle pinion, or any similar member may be movable parallel to itself, or 'be made as a worm screw. disengaging, the maneuver of this displacement allowing the disengagement of the transmission.



   However, such a laying device can also be used simply as a transport winch, or the like, and also as an apparatus for pre-tensioning extraction members such as armored transporters, etc. For this purpose, the lower part of the rack, protruding from the housing, is covered by a high sheath, which supports the housing on the winch support.



   It may be desirable, with such setting devices, to determine the value of the pretension given to each prop. To achieve this, the invention proposes to automatically connect the transmission of the laying device to pressure indicating devices. when using laying devices with worm transmission, it may be provided, for this purpose, between the pawl housing, socially movable by means of a thread, and a collar on the shaft of the worm screw, an elastic body, such as a buffer, of rubber, the widening of which, under load, is transmitted through rods to an index. Against said elastic body can be pressed a rod, provided with a roller, the axial displacement of said rod acting, by means of a lever, on an index.

   In order to be able to keep the indication of the highest number of tonnes, the pressure indicator may, as is known per se, be provided with a maximum index. So that the disassembly, it is brought back to zero, it can, for example, 'be connected to the release device of the worm,

 <Desc / Clms Page number 5>

 so that, when the transmission is disengaged, said maximum index is automatically reduced to zero.



   The accompanying drawings show, by way of example, some embodiments of the invention.



   Fig. 1 shows, in vertical section, a device with a vertical latching axis.



     The fi. 2 shows, in the same way, a device with a horizontal latching axis.



   Fig. 3 shows the device in horizontal section taken along line A-B of FIG. 2.



   Fig. 4 shows, in vertical section, a device with worm drive.



   Fig. 5 is a section along the line C-D of the fi. 4.



   The rod 6 is a section along the line E-F of FIG. 4.



   Fig. 7 shows an embodiment with a worm with disengagement.



   Fig. 8 is a section taken along the line G-H of FIG. 7.



   Fig. 9 shows, in section, a device with pressure indication.



     The setting device, shown in fig. I, consists of a flat box 10, which can be hung at different heights on the lower post, by means of hooks 11 or 12.



  The short rack 13 passes through this housing, which can be constructed with this short length, because of the possibility of these two hooks. On the head 14 of said rack is provided a head piece 15, pivoted so as to be able to turn around the screw 16, in order to allow the most favorable orientation, on the head of the rack. weighing finger 17, made of hardened steel, easily interchangeable, which can be applied either directly under the upper barrel, or under a stop device carried by the said barrel, or even under a piece of trim . The surface of the head 14 slopes downwards towards the rear, so that, when

 <Desc / Clms Page number 6>

 installation, the device is pressed against the barrel.



   With the rack 13 meshes a pip-non 18, connects to a toothed wheel 19, with which yet another pinion 20 meshes. Said pinion is on the same axis as the angle pinion 21, which meshes with an angle pinion horizontal 22. On the vertical axis 23 of said horizontal angle pinion are fixed, by a friction coupling, a ratchet wheel 24 and a ratchet, or pawl 25, so that the axis 23 can be driven. rotating by means of the ratchet lever 26. At the end of the axle 23 is fixed a wing handle 27, by means of which the device can be easily turned back.



   The embodiment of the laying device shown in figs 2 and 3 is of the same construction as that shown in FIG. 1. However, here, the angle pinion 22 is arranged vertically = LEMENT and, therefore, the axis 23, horizontally. The pawl 28 of the ratchet wheel 24 is, in this case, disposed vertically above the drive. The friction coupling consists, for example, of two blades 29 and 30 which, when the latching is actuated, are pressed towards each other by the sleeve 31, fixed by thread on the axis 23.



   According to the embodiment shown in FIGS. 4 to 6, instead of the gear train, it is a worm 32 which is disposed in the housing 10. Said worm meshes with the worm gear 33, by which the pinion 18 is ac - tioned. In general, this embodiment corresponds essentially to that shown in FIG. 1.



   The operation of the laying device can be explained as follows, with the aid of fig. 4 to 6.



   When a two-part mine prop is to be fitted, the device is hooked to the lower shaft, using one of the hooks 11 or 12 depending on the extension length of the upper shaft. The rack is then pulled out by a sufficient length for the finger 17 to engage under the head of the upper barrel. If, then, by means of an appropriate bar,

 <Desc / Clms Page number 7>

 the ratchet lever 26 is moved in the direction of the arrow in fig. 6, the pawl 34 rotates the sleeve 31 which, thanks to the thread, moves axially upwards on the axis 23. The blade coupling is thus compressed and the ratchet wheel 24 is also rotated as soon as after. the end of its axial movement by means of the pawl 25, the axis 23 rotates.

   But this rotation of the axis 23 also rotates the worm 32 and, with it, the worm gear 33 and the pinion 18. In this way, the rack 13 moves and presses the upper barrel against the roof. . If the pawl is turned in the opposite direction, the pawl 34 slides over the teeth of the socket 31, while the pin 23 is held by the pawl 35, engaged on the ratchet wheel 24. During the next working stroke , the pawl again drives the axis 23 in rotation in the original direction. If the setting device needs to be loosened, the pawl 35 is pulled back so that it disengages from the ratchet wheel 24. The pawl 34 is then turned 180 by means of the knob 36 (fig. 6) and , therefore, when the pawl is actuated, the shaft 33 is rotated in the opposite direction.



   In order to avoid that at the start of the installation of a prop, due to the distance existing between the attachment point on the lower shaft and the point of attack on the head of the upper shaft, the rack must be pushed very far out by means of the transmission, the worm 37 can, as shown in figs 7 and 8, be produced in the form of a "drop" worm. the upper bearing 38 of the axis 39 of the worm can oscillate on two journals 4J mounted on the housing 10 and it is held in its extreme positions by the notches 42 and 43 of the adjustment handle 41. Said said adjustment handle 41 is, for example, articulated by means of a bolt 44 on the bearing 45, itself guided by the journals 46 in slots 47 of the housing.



  Using the adjustment handle 41, advantageously arranged at

 <Desc / Clms Page number 8>

 shelter, inside the carrying handle 48, the worm can therefore be disengaged with the worm gear 33 and, then, the rack 49 can be moved out of the way. hand, without the help of the transmission, as much as is necessary.



   With a view to obtaining the most central possible attack of the laying device, as shown in FIG. 8, rack 49 may have a U-profile and pinion 50 may be subdivided into two parts, pinion 33 then entering the gap between legs 51 and 52 of the U formed by the rack. Of course, the racks of the laying devices shown in figs 1, 2 or 4 could be shaped in the same way.



   As shown in fig. 9, with a view to determining the preliminary pressure, it can be arranged, between the pawl 25 and a fixed collar 53 on the axis of the worm, a rubber buffer 54 which, when the device is actuated. - t if installation, is compressed between the pawl 25 and the collar 53.



  As a result, the outside diameter of said rubber buffer increases and this variation in shape is transmitted by the rod 55, through the roller 56 and a lever 57, to the index 58. In this way, the pressure in tons obtained can be read on a scale 59.



  The index 58 simultaneously shifts an index of maxima 60, so that the maximum pressure obtained can be read at any time.



  When the pressure device is released, the rod 55 and, consequently, also the index 58, are biased by the spring 61.



  It is advantageous that the maximum index is connected to the adjustment handle 41, or to another member displaced when the transmission is disengaged, so that, when the said transmission is disengaged, the said maximum index is automatically brought back to its zero position. This arrangement is not shown in FIG. 9.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. L'invention concerne un dispositif de pose d'élançons de mine en deux parties, en fer, comportant une crémaillère accro- chée sur le fût inférieur et faisant pression sous la tête du fût supérieur, caractérisé par le fait que : 1 . L'entraînement de la crémaillère a lieu au moyen d'un pignon entraîné en rotation, avec une démultiplication élevée, par un encliquetage, ou organe analogue. The invention relates to a device for laying mine slings in two parts, made of iron, comprising a rack hooked onto the lower shank and pressing under the head of the upper shank, characterized in that: 1. The rack is driven by means of a pinion driven in rotation, with a high gear ratio, by a snap-fit, or the like. 2 . La transmission peut 'être mise hors d'action au moyen d'un couplage, ou organe similaire. 2. The transmission can be disabled by means of a coupling, or the like. 3 . Le boîtier du dispositif est pourvu de plusieurs crochets de suspension disposés à des hauteurs différentes. 3. The device housing is provided with several suspension hooks arranged at different heights. 4 . Le dit boîtier, dont les parois latérales sont lisses, est assez plat pour que le coin de la serrure ait libre passage des deux cotés de l'étançon. 4. Said box, the side walls of which are smooth, is flat enough so that the corner of the lock has free passage on both sides of the prop. 5 ..La tête de la crémaillère peut attaquer directement la pièce de tête du fût supérieur. 5 ..The head of the rack can directly attack the head piece of the upper barrel. 6 . La tête de la crémaillère peut aussi être pourvue d'une pièce de tête interchangeable et susceptible de tourner, pour- vue d'un doigt de pesée ou d'une fourche embrassant le col du fût supérieur. 6. The head of the rack may also be provided with an interchangeable head piece capable of rotating, provided with a weighing finger or a fork embracing the neck of the upper barrel. 7 . La surface d'appui de la t'été de crémaillère peut être oblique. 7. The bearing surface of the summer of the rack may be oblique. 8 . La crémaillère peut avoir un profil en U, dont les bran- ches portent les dents sur lesquelles engrène un pignon subdi- visé en deux parties. 8. The rack may have a U-shaped profile, the branches of which carry the teeth on which a pinion subdivided into two parts meshes. 9 . Selon une disposition particulière la roue d'entraîne- ment principale, ou le pignon de la vis sans fin pénètrent dans l'intervalle entre les branches de l'U formé par la crémaillère. 9. According to a particular arrangement, the main drive wheel, or the pinion of the endless screw enter the gap between the branches of the U formed by the rack. 10 . Un train d'engrenages est entraîné par un pignon d'angle disposé horizontalement ou verticalement avec interposition d'un encliquetage et d'un couplage à friction. <Desc/Clms Page number 10> 10. A gear train is driven by an angle pinion arranged horizontally or vertically with the interposition of a ratchet and a friction coupling. <Desc / Clms Page number 10> 11 . Selon une variante, le pignon de la vis sans fin est en- traîné par l'encliquetage à travers une vis sans fin irréver- sible. 11. According to a variant, the pinion of the endless screw is driven by latching through an irreversible endless screw. 12 . La vis sans fin peut être débrayée par un déplacement pa- rallèlement à elle-même, ou bien elle peut 'être réalisée sous forme de vis sans fin "à chute". 12. The worm can be disengaged by displacement parallel to itself, or it can be made as a "drop" worm. 13 . La vis sans fin à débrayage peut être maintenue à ses positions extrêmes par les deux crans d'une poignée de réglage. 13. The worm with disengagement can be maintained in its extreme positions by the two notches of an adjustment handle. 14 . Dans le cas de l'utilisation du dispositif comme treuil, ou organe analogue, la partie inférieure de la crémaillère dé- passant du boîtier est recouverte d'une haute gaine qui étaie le bottier sur le support du treuil. 14. When the device is used as a winch, or the like, the lower part of the rack protruding from the casing is covered with a high sheath which supports the casing on the winch support. 15 . Des dispositifs d'indicateurs de pression peuvent 'être reliés automatiquement à la transmission du dispositif de pose. 15. Pressure gauge devices can be automatically connected to the transmission of the delivery device. 16 . Entre l'encliquetage à déplacement axial et un collier fixe sur l'axe de la vis sans fin est disposé un corps élastique tel, par exemple, qu'un tampon de caoutchouc, dont l'élargisse- ment, lors de la mise en charge est transmis par une tringlerie à un index. 16. Between the axially displaced ratchet and a collar fixed on the worm shaft is a resilient body such as, for example, a rubber buffer, the widening of which during loading. is passed through a linkage to an index. 17 . Contre le dit corps élastique est pressée une tige munie d'un galet et dont le déplacement axial est transmis à l'index par l'intermédiaire d'un levier. 17. Against said elastic body is pressed a rod provided with a roller and whose axial displacement is transmitted to the index by means of a lever. 18 . Un index de maxima est ramené automatiquement à sa position de zéro par la transmission, avant chaque pose d'étançon. 18. A maximum index is automatically brought back to its zero position by the transmission, before each support installation. 19 . Lors d'un déploiement considérable du fût supérieur vers le haut, il est introduit, entre la tête du dit fût et la pièce de tête du dispositif de pose, une pièce de garniture, pouvant comporter plusieurs points d'attaque. 19. During a considerable deployment of the upper shank upwards, there is introduced, between the head of said shank and the head part of the laying device, a fitting part, which may have several attack points.
BE490994A 1948-10-01 1949-09-06 Two-part mine prop setting device BE490994A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE984819X 1948-10-01

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE490994A true BE490994A (en) 1949-09-30

Family

ID=6918728

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE490994A BE490994A (en) 1948-10-01 1949-09-06 Two-part mine prop setting device

Country Status (2)

Country Link
BE (1) BE490994A (en)
FR (1) FR984819A (en)

Also Published As

Publication number Publication date
FR984819A (en) 1951-07-11

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2561878A1 (en) CLOSURE DEVICE, PARTICULARLY FOR SKI SHOES WITH REAR OPENING
FR2460271A1 (en) CRANE, PARTICULARLY MOBILE, TELESCOPIC ARROW
CA2668501A1 (en) Variable angle extractor for anchorages
FR2560351A1 (en) MACHINE WITH AUTOMATIC HAND DRIVE
EP0090700B1 (en) Apparatus for straightening vehicle bodies or the like
CA2089559A1 (en) Container with retractable supports in the lateral members
BE490994A (en) Two-part mine prop setting device
FR2794100A1 (en) SAILING DEVICE
CH241681A (en) Ski attachment.
FR2573360A1 (en) COUPLING WITH MOBILE HOOD
CH660442A5 (en) INVERSION MECHANISM OF A SEMI-REVERSIBLE PLOW.
BE626706A (en)
EP0609176B1 (en) Coupling device for coupling an implement to a back-hoe arm
BE1001959A5 (en) Tow bar semi-automatic telescopic for truck trailer.
FR2546498A1 (en) Load-lifting device with controlled loaded return and pallet-stacking truck equipped with such a device
FR2677946A1 (en) Device for hauling a sail taut for a sailboard
FR2635740A1 (en) Retractable stabilising prop for a movable structure
BE519365A (en)
EP1101635A1 (en) Double-action antitheft apparatus for vehicles suitable to be connected and trailers equipped with such a device
FR2936238A1 (en) Handling device e.g. handling jack, for lifting vehicle for wheel replacement, has support units arranged on engagement units, respectively, where one of engagement units is fixed to one of support units by reversible fixation unit
FR2482464A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR PREVENTING A SKI FROM SLIDING BACK
BE413868A (en)
EP3351704A1 (en) Device supporting a plate of material for lifting and handling apparatus allowing the plate to be placed horizontally, forming a ramp and vertically
BE519245A (en)
CH517498A (en) Safety heel piece for ski binding