BE488946A - - Google Patents

Info

Publication number
BE488946A
BE488946A BE488946DA BE488946A BE 488946 A BE488946 A BE 488946A BE 488946D A BE488946D A BE 488946DA BE 488946 A BE488946 A BE 488946A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
starter
starting
lever
shaft
starting device
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE488946A publication Critical patent/BE488946A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F02COMBUSTION ENGINES; HOT-GAS OR COMBUSTION-PRODUCT ENGINE PLANTS
    • F02NSTARTING OF COMBUSTION ENGINES; STARTING AIDS FOR SUCH ENGINES, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • F02N19/00Starting aids for combustion engines, not otherwise provided for
    • F02N19/001Arrangements thereof

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Dispositif de démarrage pour des moteurs à combustion. 



   La présente invention se rapporte à un dispositif de démarrage avec roue libre pour le démarrage de moteurs à combustion, particulièrement des moteurs pour véhicules et avant tout pour moteurs de motocyclettes. 



   De tels dispositifs doivent être mis hors prise automatiquement aussitôt que l'arbre du moteur mis en marche commence à tourner plus vite que l'arbre du démarreur. Par cette raison, les dispositifs sont pourvus d'une roue libre. Jusqu'à présent, on emploie généralement des dispositifs de rochet dans la forme de loquets, c'est à dire des dispositifs relativement compliqués et coûteux. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   On sait par expérience que le levier avec lequel est manoeuvré le dispositif de démarrage est rejeté très souvent pendant le démarrage du moteur. C'est ainsi que des éléments de construction, particulièrement les roues dentées du dispositif de démarrage sont endommagés, car la force assez grande qui se dégage par le choc en retour produit un effet de coup dans la position finale du levier de démarrage. 



   La présente invention, par conséquent, a pour but la construction d'un dispositif de démarrage avec roue libre qui est caractérisé par sa simplicité et un fonctionnement de toute sécurité, mais elle a aussi pour but d'éviter des endommagements des pièces du démarreur dans le cas de retour brusque du levier du démarreur, c'est à dire d'éviter qu'il ne résulte aucun en- dommagement ni par la force vive des pièces qui, au moment du choc en retour, effectuent une rotation de sens opposé ni particuliè- rement par la force vive du volant. 



   Conformément à la présente invention, ce problème peut être résolu de telle façon que l'accouplement entre la roue du démarreur et son arbre est obtenu par des griffes d'en- trainement, de préférence des billes d'acier qui s'engagent en partie dans la roue de démarrageet en partie dans son arbre. 



  Ces billes qui sont logées dans des cavités disposées dans l'ar- bre du démarreur et qui font un angle avec le diamètre corres- pondant peuvent être déplacées à l'encontre de l'action de res- sorts. Par conséquent, il suffit que la roue libre soit compo- sée de quelques billes en acier et quelques ressorts hélicoïdaux   de pression ; trous de logement qui sont prévus dans l'ambre   pour les billes et les ressorts vont en direction angulaire par rapport au rayon correspondant et non pas radialement. 



   Mais la présente invention comporte encore d'autres caractéristiques. Elle est encore caractérisée par le fait que les griffes d'entraînement, c'est à dire les billes en acier, peuvent être déplacées par un élément auxiliaire sous l'influence 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 du levier de démarrage dans son mouvement de contre-coup, pour prendre leur position de débrayage, de façon que l'accouplement entre la roue du démarreur et son arbre est détruit automatique- ment avant que les effets nuisibles qui peuvent se produire par le contre-coup du levier de démarrageaient l'occasion de se réa- liser. De préférence, la construction est exécutée de façon telle que les billes en acier fassent saillie quelque peu au-dessus de la roue de démarreur en direction de l'axe et s'engagent dans un disque tournant qui est disposé sur l'essieu à côté de cette roue.

   Ce disque possède une butée qui fait protubérance dans la zone de mouvement du levier de démarrage dans son mouvement de choc en retour. Ce disque tournant est réglé de préférence de façon telle que le levier de démarrage dans son mouvement de choc en retour, un peu avant d'atteindre sa position finale, le met   en   mouvement en venant en contact avec sa butée. Une faible rotation de ce disque est déjà suffisante pour faire pénétrer les billes d'entraînement dans leurs cavités, c'est à dire pour rompre l'accouplement entre la roue de démarrage et son arbre. 



  Par conséquent, ces deux éléments tournent à vide l'un par rap-   port à   l'autre avant que la face vive des éléments tournant en sens contraire puisse avoir des conséquences désavantageuses au moment du choc en retour du levier de démarrage. Ainsi, la force vive de ces parties, avant tout du volant se perd sans produire des dommages. 



   Le dessin annexé représente une forme de réalisation de la présente invention. 



   La fig. 1 est une vue en élévation latérale d'un dis- positif de démarrage se composant d'un arbre et d'une roue. 



   La   fig.2   est une coupe longitudinale de ce dispositif. 



   L'arbre du démarreur a, dont le mouvement de rotation est transmis sur l'arbre du moteur qui doit être mis en marche, est mis en mouvement d'une façon quelconque, par exemple au moyen 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 d'un levier approprié par l'intermédiaire de la roue b placée sur cet arbre. La   roue b   est pourvue de plusieurs cavités paral- lèles à l'axe de forme à peu près semi-cylindrique c qui peu- vent être produites de manière facile p.-ar outil à défoncer. éléments Dans ces cavités se placent les billes en acier d servant   d'/én-   traîneurs dans leur position   d'accouplement,   comme représenté pat le dessin. Ces billes sont mobiles dans les alésages e de l'arbre du démarreur a et se trouvent sous l'influence des res- sorts   f.   



   Si la roue de démarrage b fait un mouvement de rotation contraire au sens des aiguilles d'une montre, l'arbre de démar- rage est entrainé puisque les billes d'acier d effectuent l'ac-   couplement.   liais des que le nombre de tours du moteur en marche dépasse celui du dispositif de démarrage,   c'est   dire que la roue de démarrage   b est   en retard sur l'arbre a,et qu'entre ces deux éléments s'établit donc un mouvement dans le sens des aiguil- les d'une montre, les billes d sont poussées dans les cavités e et il y a effet de roue libre. 



   Pour éviter des dommages résultant du choc en retour du levier de démarrage, la présente invention prévoit encore, pour le dispositif de démarrage, un disque g tournant sur l'arbre a du démarreur. Ce disque présente des cavités h dont la disposi- tion et les dimensions correspondent aux cavités c de la roue de démarrage b et qui constituent les prolongements des cavités c. 



  En considération de la destination de ce disque, la disposition des billes d'entrainement d est choisie de façon telle (voir   fige   2) que, en direction de   11 axe,   ces billes font quelque peu saillie par dessus la roue de démarrage b et viennent s'engager dans le disque tournant g. Par conséquent, les billes   d   sont re- poussées dans les cavités lorsque le disque tournant (voir   fige   1) commence à tourner dans le sens des aiguilles d'une montre. 



  Ce mouvement de rotation coumence dès qu'il est provoqué par le choc en retour du levier de démarrage. Dans ce but, le disque 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 tournant ± est pourvu d'une butée i qui fait saillie dans la zone de mouvement du levier de démarrage. Aussitôt que ce levier met en mouvement le disque tournant ± l'accouplement entre l'arbre a et la   roue b   cesse. 



     @   Quelle que soit l'intensité du choc en retour, il n'y a donc plus d'endommagement des éléments constitutifs du disposi- tif de démarrage. 



   Revendications. 



  1.- Dispositif de démarrage à roue libre pour le démarrage de moteurs à combustion, caractérisé en ce que l'accouplement entre la   roue   de démarrage et l'arbre du démarreur est effectué par des éléments d'entraînement, de préférence sous forme de billes en acier, qui s'engagent,dans leur position d'accouple-   ment,   en partie dans la roue de démarrage et en partie dans l'arbre du démarreur et en ce que ces éléments/d'entrainement mo- biles sous l'influence de ressorts sont logés dans des alésages de l'arbre du démarreur qui font un angle avec le diamètre cor- respondant.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Starting device for combustion engines.



   The present invention relates to a starting device with freewheel for starting combustion engines, particularly engines for vehicles and above all for motorcycle engines.



   Such devices must be automatically switched off as soon as the started motor shaft begins to rotate faster than the starter shaft. For this reason, the devices are provided with a freewheel. Hitherto, ratchet devices in the form of latches have generally been employed, ie relatively complicated and expensive devices.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   It is known from experience that the lever with which the starting device is operated is very often rejected during the starting of the engine. This is how structural elements, particularly the toothed wheels of the starting device, are damaged, because the rather large force which is released by the return shock produces a knocking effect in the final position of the starting lever.



   The present invention, therefore, aims at the construction of a starting device with freewheel which is characterized by its simplicity and safe operation, but it also aims at preventing damage to the parts of the starter in the process. the case of sudden return of the starter lever, that is to say to avoid that there is no damage or by the force of the parts which, at the moment of the return shock, rotate in the opposite direction or particularly by the dynamic force of the flywheel.



   According to the present invention, this problem can be solved such that the coupling between the starter wheel and its shaft is obtained by driving claws, preferably steel balls which partly engage. in the starter wheel and partly in its shaft.



  These balls which are housed in cavities arranged in the starter shaft and which form an angle with the corresponding diameter can be moved against the action of the springs. Therefore, it suffices that the freewheel is made up of a few steel balls and a few pressure helical springs; Housing holes which are provided in the amber for the balls and the springs go in an angular direction with respect to the corresponding radius and not radially.



   But the present invention also has other characteristics. It is further characterized by the fact that the drive claws, i.e. the steel balls, can be moved by an auxiliary element under the influence.

 <Desc / Clms Page number 3>

 of the starting lever in its counter-movement, to take their disengaged position, so that the coupling between the starter wheel and its shaft is destroyed automatically before the harmful effects which may be produced by the counter -turning the starter lever gave the opportunity to come true. Preferably, the construction is executed such that the steel balls protrude somewhat above the starter wheel in the direction of the axle and engage in a rotating disc which is disposed on the axle beside it. of this wheel.

   This disc has a stopper which protrudes in the zone of movement of the starting lever in its return shock movement. This rotating disc is preferably adjusted in such a way that the starting lever in its return shock movement, a little before reaching its final position, sets it in motion by coming into contact with its stop. A slight rotation of this disc is already sufficient to cause the drive balls to penetrate their cavities, ie to break the coupling between the starter wheel and its shaft.



  Consequently, these two elements run empty with respect to each other before the sharp face of the elements rotating in the opposite direction can have disadvantageous consequences at the moment of the return impact of the starting lever. Thus, the vital force of these parts, above all of the flywheel is lost without producing damage.



   The accompanying drawing shows one embodiment of the present invention.



   Fig. 1 is a side elevational view of a starting device consisting of a shaft and a wheel.



   Fig.2 is a longitudinal section of this device.



   The starter shaft a, the rotational movement of which is transmitted to the shaft of the motor which is to be started, is set in motion in any way, for example by means of

 <Desc / Clms Page number 4>

 a suitable lever via the wheel b placed on this shaft. The wheel b is provided with several cavities parallel to the axis of roughly semi-cylindrical shape c which can be easily produced by a routing tool. elements In these cavities are placed the steel balls d serving as / draggers in their coupling position, as shown in the drawing. These balls are movable in the bores e of the starter motor shaft a and are under the influence of the springs f.



   If the starter wheel b rotates counterclockwise, the starter shaft is driven since the steel balls d perform the coupling. bind as soon as the number of revolutions of the running engine exceeds that of the starting device, that is to say that the starter wheel b lags behind the shaft a, and that between these two elements is therefore established a movement clockwise, the balls d are pushed into the cavities e and there is a freewheeling effect.



   To avoid damage resulting from the return impact of the starting lever, the present invention also provides, for the starting device, a disk g rotating on the starter shaft a. This disc has cavities h, the arrangement and dimensions of which correspond to the cavities c of the starter wheel b and which constitute the extensions of the cavities c.



  In consideration of the destination of this disc, the arrangement of the drive balls d is chosen in such a way (see fig. 2) that, in the direction of the axis, these balls protrude somewhat above the starter wheel b and come engage in the rotating disc g. As a result, the balls d are pushed back into the cavities when the spinning disc (see fig 1) begins to turn clockwise.



  This rotational movement begins as soon as it is caused by the return shock of the starting lever. For this purpose, the disc

 <Desc / Clms Page number 5>

 turning ± is provided with a stop i which protrudes into the movement area of the starting lever. As soon as this lever sets the rotating disc in motion ± the coupling between the shaft a and the wheel b ceases.



     @ Whatever the intensity of the return shock, there is therefore no more damage to the components of the starting device.



   Claims.



  1.- Freewheel starting device for starting combustion engines, characterized in that the coupling between the starter wheel and the starter shaft is effected by drive elements, preferably in the form of balls made of steel, which engage, in their mating position, partly in the starter wheel and partly in the starter shaft and in that these moving / driving elements under the influence springs are housed in bores of the starter shaft which form an angle with the corresponding diameter.


    

Claims (1)

2.- Dispositif de démarrage suivant la revendication 1, caracté- rise en ce que les éléments d'entraînement peuvent être déplacés dans leur position de débrayage par un élément auxiliaire sous l'influence du levier de démarrage dans son choc en retour. 2. A starting device according to claim 1, characterized in that the drive elements can be moved into their disengaged position by an auxiliary element under the influence of the starting lever in its return shock. 3.- Dispositif de démarrage suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que les éléments d'entraînement font quelque peu saillie en direction de l'axe par-dessus la roue de démarrage et viennent s'engager dans un disque tournant sur l'arbre, ce disque étant disposé à côté de la roue de démarrage et présen- tant une butée qui s'engage dans la zone de mouvement du choc en retour du levier de démarrage. <Desc/Clms Page number 6> 3.- A starting device according to claims 1 and 2, characterized in that the drive elements project somewhat in the direction of the axis over the starter wheel and engage in a disc rotating on the 'shaft, this disc being arranged next to the starter wheel and having a stop which engages in the zone of movement of the return impact of the starter lever. <Desc / Clms Page number 6> 4.- Dispositif de démarrage suivant les revendications 1 à 3, caractérisé en ce que le disque tournant est disposé de façon telle que le levier de démarrage dans son choc en retour le mette en action peu avant d'atteindre sa position finale, en rencontrant sa butée. 4.- A starting device according to claims 1 to 3, characterized in that the rotating disk is arranged such that the starting lever in its return shock puts it into action shortly before reaching its final position, by meeting its stop.
BE488946D BE488946A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE488946A true BE488946A (en)

Family

ID=134026

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE488946D BE488946A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE488946A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2525304A1 (en) ANTIDEVING SAFETY DEVICE
FR2551152A1 (en) DAMPER DISC SYSTEM FOR AUTOMOBILE CLUTCH
WO2016050874A1 (en) Antitheft device for motor vehicle steering column
FR2537661A1 (en) THERMAL MOTOR
FR2880076A1 (en) Internal combustion engine starter for vehicle`s automatic restart and stop system, has clutch disposed around shock absorption mechanism having shock absorption units compressed in circumferential direction by projections to absorb shocks
WO2021136668A1 (en) Torsion damping device
BE488946A (en)
WO2011114052A2 (en) Combustion engine starter with output pinion
FR2706190A1 (en) Rotational transmission device
EP2381086A1 (en) Starter provided with a torque limiter connected to a pinion and corresponding torque limiter
WO2003072936A1 (en) Electric starter with a damping stop for the starter drive assembly
BE440620A (en)
FR2878009A1 (en) CLUTCH FOR ELECTRIC LOCK MOTOR
FR2864592A1 (en) Alternator`s input shaft driving pulley for internal combustion engine of motor vehicle, has drive sleeve axially moved towards front in direction of outer driving body to shift from rear axial stop position to front axial locking position
EP1478844A1 (en) Starter, particularly for a motor vehicle, provided with a torque-accumulating bendix gear
FR2942521A1 (en) Starter for vehicle, has clutch fixing unit non-rotatively fixed in housing, and external element with chamber whose external diameter side is press-fitted and fixed in hollow part
FR2888291A1 (en) Engine starter for motor vehicle, has shock absorbing assembly with three absorption units disposed in series on torque transmission path and formed by cases and pads, where each pad deforms elastically when subjected to impact torque
FR2910940A1 (en) Pinion drive for internal combustion engine of e.g. farm tractor, has pinion with shady river seam at front for receiving material from tip of front free end of front bush, where end is expanded for assembling bush with pinion via locking
FR3058769B1 (en) ASSEMBLY FOR A TORQUE TRANSMISSION DEVICE
FR3083270A1 (en) SPEED REDUCER FOR STARTER
BE511608A (en)
FR3140413A1 (en) Gearbox of a motor vehicle
BE372369A (en)
FR3131605A1 (en) TORSION DAMPING DEVICE
BE529608A (en)