BE487188A - - Google Patents

Info

Publication number
BE487188A
BE487188A BE487188DA BE487188A BE 487188 A BE487188 A BE 487188A BE 487188D A BE487188D A BE 487188DA BE 487188 A BE487188 A BE 487188A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
agitator
agitator shaft
shaft
movement
axis
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE487188A publication Critical patent/BE487188A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B01PHYSICAL OR CHEMICAL PROCESSES OR APPARATUS IN GENERAL
    • B01FMIXING, e.g. DISSOLVING, EMULSIFYING OR DISPERSING
    • B01F31/00Mixers with shaking, oscillating, or vibrating mechanisms
    • B01F31/44Mixers with shaking, oscillating, or vibrating mechanisms with stirrers performing an oscillatory, vibratory or shaking movement
    • B01F31/449Stirrers constructions
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B01PHYSICAL OR CHEMICAL PROCESSES OR APPARATUS IN GENERAL
    • B01FMIXING, e.g. DISSOLVING, EMULSIFYING OR DISPERSING
    • B01F31/00Mixers with shaking, oscillating, or vibrating mechanisms
    • B01F31/80Mixing by means of high-frequency vibrations above one kHz, e.g. ultrasonic vibrations
    • B01F31/85Mixing by means of high-frequency vibrations above one kHz, e.g. ultrasonic vibrations with a vibrating element inside the receptacle

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • Mixers With Rotating Receptacles And Mixers With Vibration Mechanisms (AREA)
  • Mixers Of The Rotary Stirring Type (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Dispositif pour mélanger, agiter, émulsionner et autres applications ". 



   Pour mélanger, agiter, émulsionner et pour d'autres opé- rations, on utilise tant au laboratoire que dans les exploita- tions, ainsi que dans les travaux ménagers, des mélangeurs dans lesquels un élément rotatif ( agitateur ou disque émulsionneur ) effectue le travail désiré. Il faut donc utiliser comme commande un moteur ou une autre machine motrice rotative. Pour le mélange intense, tel qu'il est par exemple demandé dans l'émulsionne- ment, il faut souvent utiliser de grandes vitesses de rotation 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 avec les inconvénients connus de l'usure importante et de la grande consommation d'énergie.

   Lorsqu'il y a lieu d'agiter ou d'émulsionner dans un récipient fermé, il faut, en outre, faire passer l'arbre rotatif par un presse-étoupe et ce dernier pose des problèmes d'étanchéité qui sont le plus souvent très diffi- ciles à résoudre, en particulier lorsqu'il s'agit de substances corrosives qui doivent être mélangées ou émulsionnées. C'est ainsi qu'il était, par exemple, impossible jusqu'à présent de faire passer un arbre émaillé d'agitateur à travers un presse- étoupe, ce qui a pour conséquence que dans des agitateurs émail- lés la pièce non émaillée passant par le presse-étoupe subit très fortement la corrosion. 



   On a aussi proposé d'utiliser pour le mélange, l'agitation et l'émulsionnement des agitateurs mis en mouvement vibratoires; des essais effectués avec des agitateurs vibrants, exécutant par conséquent essentiellement un mouvement de va-et-vient, fu- rent entrepris en particulier parce que l'introduction d'arbres animés d'un mouvement de va-et-vient dans des récipients fermés est beaucoup plus simple que celle d'arbres rotatifs. Mais, les dispositifs connus jusqu'à présent, construits suivant le prin- cipe de la vibration, n'ont pas pu s'introduire parce que le tourbillonnement nécessaire dans la plupart des cas du liquide à mélanger ou à émulsionner n'était pas obtenu. 



   La présente invention a pour objet un dispositif servant à mélanger, agiter et émulsionner, qui travaille avec des orga- nes vibrants et assure ainsi un tourbillonnement du liquide à mélanger ou à émulsionner qui est au moins aussi important que celui des dispositifs connus travaillant avec des agitateurs rotatifs. Le dispositif conforme à l'invention est caractérisé par un arbre agitateur pouvant être mis en mouvement vibratoire par des moyens électriques ou mécaniques qui s'engage dans 1' élément à traiter et sur lequel sont prévus des organes qui font un certain angle par rapport au sens du mouvement vibratoire 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 par au moins une surface au cours de ce mouvement vibratoire dans le liquide.

   Les essais étendus qui furent exécutés avec un dispositif construit selon ce principe ont montré que   l'on   peut obtenir ainsi, non seulement un réglage en ce qui concerne l'intensité, mais également en ce qui concerne le sens du tour- billonnement. 



   Quelques formes de réalisation de l'objet de l'invention sont représentées, à titre d'exemples, aux dessins . -annexés dans lesquels :   la   figure 1 représente une forme de réalisation simple d'un dispositif mélangeur selon l'invention. 



   Les figures 2 à 10 représentent diverses formes de réali- sation de l'agitateur. 



   Les figures 11 à 14 montrent diverses formes de réalisa- tion de l'introduction de la tige d'agitateur dans des récipients fermés. 



   La figure 15 montre un dispositif dans lequel les éléments conformes à l'invention sont utilisés pour le pompage. 



   La figure 16 montre une autre forme de réalisation de 1' agitateur pour l'introduction de gaz. 



   Les figures 17 à 21 montrent diverses formes de réalisa- tion de dispositifs conformes à l'invention, dans lesquelles le mouvement vibratoire de l'agitateur ne se fait pas dans le sens de son axe. 



   Les figures 22 et 23 montrent deux formes de réalisation pour le support de tige d'agitateur à l'endroit d'introduction dans des récipients fermés. 



   Les figures 24 à 29 représentent diverses formes de réali- sation d'un agitateur élastique. 



   La figure 1 montre un dispositif mélangeur et émulsion- neur vibratoire de construction extrêmement simple.   une   bobine ordinaire 1 comportant un noyau 2 est utilisée comme commande pour la vibration. Le noyau vibratoire ± est relié directement 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 à l'axe 3 de l'agitateur et celui-ci oscille avec le noyau 2. 



  L'axe vibrant de l'agitateur porte comme partie mélangeuse une plaque simple 4 qui comporte des trous coniques   5.   Lorsque 1' agitateur se déplace vers le bas, le liquide s'élève énergique- ment à travers les trous, car ceux-ci rétrécissent vers le haut et, par suite, le liquide est forcé de passer par un trou de plus petit diamètre. Si l'agitateur s'élève, une petite quanti- té de liquide passe bien en sens inverse, donc vers le bas, mais cette quantité est plusieurs fois inférieure à celle qui monte, ce qui se manifeste à l'essai par un fort courant ascendant " comme résultante des deux courants   ".   Cette circulation peut facilement être accrue en augmentant le trajet de vibration jusqu'à projection du liquide dans le récipient 6 à la manière d'un jet d'eau.

   Le mélange est extrêmement intense dans le ré- cipient 6. En ce qui concerne l'effet d'émulsion, celui-ci est provoqué non seulement par la circulation, mais surtout par 1' action fracassante que la plaque exerce elle-même sur les par- ticules liquides. Les particules liquides sont projetées dans le sens des flèches 7 contre les parois du récipient, ce qui peut être observé facilement lorsqu'on soumet, par exemple, des particules non dissoutes dans un liquide transparent à cette vibration. 



   Une commande mécanique ( par exemple un excentrique ) peut naturellement être utilisée aussi pour le dispositif décrit com- me source de vibration. Le changement de direction doit toujours se faire aussi brutalement que possible. 



   L'agitateur peut présenter diverses formes. 



   La figure 2 montre une réalisation de l'agitateur qui cor- respond en principe à celle représentée à la figure 1. A la pla- ce des divers petits trous coniques, il y a ici un grand cône unique dont le fond est percé de trous. Dans cet agitateur, la quantité de liquide mise en circulation est très grande, mais l'action fracassante   diminue   plut8t un peu du fait que la plaque 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 Horizontale manque. 



   Dans l'agitateur suivant la figure 3, le courant est di- rigé de haut en bas. L'agitateur est utilisé lorsqu'il y a lieu de faire tourbillonner de lourdes parties au fond du récipient. 



   Dans la forme de réalisation suivant la figure 4, on a prévu deux éléments agitateurs coniques, l'un des cônes provo- quant un courant ascendant et l'autre un courant descendant. 



  On peut naturellement monter également plusieurs éléments de ce genre sur le même axe d'agitateur, toute direction désirée des courants pouvant en principe être obtenue. 



   Une réalisation très efficace de l'agitateur est la cloche représentée à la figure 5 qui comporte des trous sur son côté fermé. Le liquide est refoulé par la vibration produite dans la cloche et il s'échappe à grande vitesse par les trous. 



   En général, l'agitation vibratoire présente vis-à-vis de l'agitation rotative le grand avantage que le liquide n'est pas mis en rotation mais que l'agitation s'effectue davantage en tous sens. Lorsque, dans des cas spéciaux, la préférence est donnée à une rotation du contenu du récipient, cette rotation peut être obtenue avec l'agitation vibratoire de façon que les trous ou fentes, à travers lesquels le liquide est refoulé par une vibration, soient dirigés de manière qu'il se forme une com- posante tangentielle. Le liquide est ainsi mis automatiquement en rotation. un tel agitateur est représenté à la figure 6. 



   Lorsqu'on désire une forte agitation ou une forte circu- lation, tant vers le bas que vers le haut, l'agitateur peut com- porter avantageusement des trous coniques dont certains se ré- trécissent vers le bas et d'autres vers le haut ( figure 7 ). 



  De ce fait, on obtient une forte circulation dans les deux sens. 



  Ceci est par exemple particulièrement avantageux dans la distil- lation, dans laquelle, d'une part, la surface de chauffe infé- rieure doit être fortement léchée et, d'autre part, le liquide doit être projeté vers le haut dans l'espace de vapeur. Un fort 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 tourbillonnement dans l'espace supérieur est également désira- ble lorsque des gaz doivent être absorbés; souvent une action de haut en bas est également désirable ici lorsque la poudre du catalyseur doit être amenée à tourbillonner, hydratations, etc.) De telles absorptions de gaz et réactions de gaz sont écourtées de plusieurs fois leur durée par ce procédé d'agitation. 



   La figure 8 montre une forme simplifiée de la réalisation suivant la figure 7. 



   Cette réalisation est obtenue du fait que l'agitateur est constitué sous une forme ondulée, les crêtes et les creux des ondulations étant perforés. Cet agitateur agit aussi simultané- ment vers le haut et vers le bas. 



   Si l'on veut obtenir un courant dirigé davantage dans le sens latéral, les trous peuvent être dirigés simplement vers le côté ( par exemple dans la forme en cloche ) ou bien le cou- rant est dévié par une tôle déviatrioe qui est fixée sur l'agi- tateur ( figure 9 ). 



   On a constaté que, par exemple, pour des réactions dans lesquelles des gaz doivent être introduits, l'agitateur vibra- toire convient excellemment pour subdiviser les gaz introduits en bulles extrêmement fines. A la place de grandes bulles ascen- dantes on obtient une fine mousse gazeuse qui se répartit uni- formément dans le liquide et qui présente par suite une très grande surface. Les gaz sont donc absorbés beaucoup plus vite et mieux. 



   Pour l'introduction des gaz, l'axe de l'agitateur peut être constitué avantageusement sous forme d'arbre creux ( fi- gure 10 ). Les gaz sortent alors au milieu de la plaque de 1' agitateur ou de la cloche de l'agitateur et sont déjà mélangés au liquide et subdivisés en petites bulles dans le tube d'intro- duction ( axe), mais encore davantage dans la cloche. 



   Le grand avantage de l'agitateur vibratoire consiste aussi, comme mentionné au début, en ce que l'axe de l'agitateur ne doit 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 pas obligatoirement tourner dans des paliers comme dans le cas de l'agitateur rotatif. L'agitateur vibratoire est simplement enfoncé dans le récipient et est prêt à fonctionner. Aucune lu- brification de paliers, direction des arbres, etc..., ( figure 11 ) n'est nécessaire. 



   Si, par exemple, dans un agitateur de laboratoire, tel que représenté à la figure 12, la fermeture doit être hermétique, on n'a besoin d'aucun presse-étoupe et d'aucune fermeture à mer- cure dans l'agitateur vibratoire. Une petite membrane 7, en ca-   outohouo,   matière plastique ou silicone pour les températures supérieures à travers lesquelles l'agitateur est passé et qui est enfilée ou vissée sur un tube de verre rétréci 7a assure une fermeture complète. 



   La fermeture peut également se faire par une des membranes prémentionnées pour des agitateurs industriels. On obtient ici des avantages très particuliers dans des constructions émail- lées ( figure 13 ). 



   Dans l'exemple suivant la figure 14, un tube métallique élastique est prévu à la place de la membrane dans un agitateur industriel. Cette réalisation convient particulièrement bien pour de hautes températures et pressions. 



   Comme on l'a montré par les réalisations qui précèdent, une circulation considérable est obtenue par le mouvement vibra- toire dans un agitateur approprié, des pressions liquides se produisant sur le côté le plus étroit des trous coniques. Si, par exemple, comme représenté à la figure 15, un des agitateurs décrits ci-dessus 8 est entouré de façon relativement étroite par une enveloppe 9, cette dernière comportant une entrée 10 et une sortie 11, le système peut très facilement être utilisé comme pompe de circulation. Un presse-étoupe n'est également pas nécessaire ici car il est de nouveau remplacé par une mem- brane 12.

   Etant donné que des soupapes ne sont également pas nécessaires, le dispositif suivant la figure 15 représente une 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 pompe de circulation sang presse-étoupe et sans soupapes qui convient extraordinairement bien en particulier pour des liqui- des corrosifs. Mais la vibration ne doit pas se faire d'une ma- nière absolument nécessaire en direction de l'axe de l'agitateur; au contraire, le mouvement vibratoire peut aussi se faire dans toute autre direction par rapport à cet axe ( par exemple per- pendiculairement à lui). Ainsi, l'axe de l'agitateur peut com- porter par exemple un pivot autour duquel il est mis en vibra- tion. Le sens de la commande est également perpendiculaire à cet axe. Les éléments agitateurs, par conséquent les corps agi- tateurs proprement dits, restent en principe les mêmes.

   Ils sont en partie fixés simplement d'une manière un peu différente sur l'axe de l'agitateur. Le courant se produira naturellement dans le récipient de façon correspondante dans une direction diffé- rente par rapport à l'axe de l'agitateur. 



   La figure 16 représente un dispositif dans lequel l'axe de l'agitateur comporte un pivot dans le couvercle du récipient. 



  La commande s'effectue en haut perpendiculairement ou oblique- ment par rapport à l'axe sur lequel les éléments agitateurs sont fixés comme décrit. 



   Dans l'exemple suivant la figure 17, on a représenté une commande vibratoire à l'aide de laquelle on obtient de nouveau une vibration d'extrémité dans le sens de l'axe de l'agitateur, du fait que la transmission s'effectue par un axe ou pivot ( le- vier oscillant ). 



   On a en outre constaté qu'une " vibration tournante   peut   souvent être avantageuse. Dans ce cas, comme le montre la figu- re 18, l'axe de l'agitateur est mis en vibration rotative à 1' aide d'un bras de levier ( ou directement avec un vibrateur con- struit de façon appropriée ). L'axe exécute ici une rotation commençant dans un sens pour se poursuivre immédiatement dans l'autre sens. Les mêmes éléments agitateurs peuvent aussi être utilisés ici en principe. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   Il ressort des explications ci-dessus que lorsque les di- vers éléments agitateurs ( plaques ou trous coniques, fentes, cloches, etc..) sont fixés de façon appropriée sur l'axe de 1' agitateur, cet axe peut être mis en vibration dans un sens quel- conque, un effet de circulation agitatrice ou   d'émulsionnement   approprié étant toujours obtenu. Si, par exemple, une plaque perforée conique est fixée avec son plan perpendiculaire à 1' axe de l'agitateur, on obtient la meilleure circulation et le meilleur effet d'agitation lorsque l'axe de l'agitateur est mis en vibration dans le sens de cet axe. La circulation du liquide s'effectue alors également plus ou moins dans le sens de   l'axe.   



  Si, par contre, la plaque perforée conique est montée avec son plan parallèle à l'axe de l'agitateur, cet axe est de préféren- ce mis en oscillation transversale, donc avec un pivot sur 1' axe de   l'agitateur.   Dans ce cas, pour obtenir l'effet maximum, il faut que la commande vibratoire s'effectue perpendiculaire- ment au plan de la plaque. La circulation du liquide a, dans ce cas, sa direction principale perpendiculaire à l'axe de l'agi- tateur. Lorsqu'un tel agitateur à vibrations est monté dans le récipient excentriquement par rapport à l'axe de ce dernier, une rotation du liquide autour de l'axe du récipient peut faci- lement être obtenue. Les vibrations transversales et de torsion décrites ont surtout une grande importance pour des dispositifs agitateurs placés dans des récipients sous pression.

   Lorsque, par exemple, un élément agitateur doit être monté dans un auto- clave sous pression, des difficultés peuvent se produire lors de l'utilisation de la vibration dans le sens longitudinal de l'axe de l'agitateur du fait que l'organe de fermeture, donc par exemple la membrane décrite, participant aux oscillations freine fortement la vibration étant donné qu'à chaque oscilla- tion contre la pression du récipient, cette pression doit être surmontée. La commande de vibration doit donc toujours surmon- ter cette pression. Mais lors du mouvement en sens contraire, 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 en s'écartant du récipient, cette force est récupérée du fait que la membrane exerce sa pression vers l'extérieur.

   En consé- quence, lorsque, par exemple, la commande vibratoire est montée de façon qu'elle puisse utiliser cette force de réaction ( par exemple avec un organe accumulateur de force tel que volant, ressort, etc..), il ne se produit pratiquement pas de perte de force par la pression à surmonter. L'organe de commande est toujours un peu plus compliqué de ce fait, ce qui n'est pas dé- sirable, en particulier dans de petits appareils. De même, lors- qu'on utilise un vibrateur ordinaire à courant alternatif, ceci compliquerait la commande. Pour remédier à cet inconvénient, on peut choisir une forme de réalisation suivant la figure 20, ou bien on peut monter extérieurement sur la membrane un ressort antagoniste qui est sous tension si forte qu'il est en équili- bre avec la contre-pression régnant dans la chaudière ( voir la figure 19 ).

   Mais, si la pression de la chaudière varie, ce ressort antagoniste doit toujours être réglé, ce qui pourrait se faire automatiquement; toutefois la commande serait de nou- veau compliquée. 



   Lors de la vibration transversale avec pivot ou lors de la vibration à torsion, ces complications disparaissent. Si le pivot est établi à un endroit où l'axe de l'agitateur passe par la fermeture de la chaudière ( figure 16 ), le mouvement vibra- toire peut être transmis dans   l'intérieur   de la chaudière sans que la pression régnant dans celle-ci empêche le mouvement. 



  Pour la fermeture et la constitution du pivot, quelques exem- ples de réalisation sont représentés aux figures 21 à 23. 



   La figure 21 montre un organe de fermeture simple qui con- siste en ce que l'axe 13 de l'agitateur est passé à travers un trou convenable 14 de la chaudière. Le trou 14 est de prégéren- ce un peu arrondi, afin que l'axe   13 de   l'agitateur qui tourne autour du point 15 puisse bien rouler. A l'aide de la plaque de serrage 16 et de la saillie 17 une garniture   18   en matière 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 plastique ( caoutchouc, caoutchouc artificiel, silicone, teflone, etc..) est serrée intérieurement et extérieurement, cette garni- ture assurant l'étanchéité. Etant donné que le bras agitateur ne parcourt qu'un tout petit trajet à son pivot 15, le mouvement peut se faire malgré le joint étanche, car la matière plastique du joint cède un peu.

   Dans chaque cas, suivant la pression de la chaudière, le pressage peut être augmenté ou diminué à l'aide de l'écrou 19. A l'aide d'un tel joint étanche, on peut encore surmonter des pressions maxima de la chaudière, donc même des pressions de 200 à 300 atm. et plus. La figure 23 montre en principe le même type de joint, mais avec un siège sphérique pour le bras de l'agitateur. Ceci est avantageux par exemple avec de grands et lourds organes agitateurs, car le   poids   de l'agitateur est supporté par le support sphérique. 



   L'exemple suivant la figure 22 montre une réalisation qui peut être utilisée surtout pour une vibration à torsion. Ici, la matière plastique entoure l'axe de l'agitateur, puis prend appui, d'une part, contre le collet 17 et, d'autre part, contre la rondelle 16. Ici aussi, le mouvement est si petit que la transmission de l'oscillation s'effectue sans coincement. 



   Quelques formes de réalisation comportant des éléments agitateurs élastiques sont représentées aux figures 24 à 29. 



  Comme on l'a déjà mentionné, une circulation du liquide à tra- vailler ne peut pas être obtenue par une plaque rigide vibrante, mais on a constaté de façon surprenante que ces conditions se modifient lorsqu'on utilise, à la place d'un agitateur rigide, un agitateur qui est mis en oscillation de son côté par le mou- vement de vibration, donc qui reçoit une sorte d'oscillation propre, c'est-à-dire, en d'autres termes, lorsqu'on fixe à 1' agitateur un disque, une bande, une plaque, etc.., qui présente une certaine flexibilité et une certaine élasticité. Ces élé- ments agitateurs sont mis, par le mouvement vibratoire, en une oscillation " ondulatoire " qui fouette le liquide dans un sens 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 déterminé, ce qui produit une circulation très intense.

   On a même constaté qu'une vitesse très considérable des liquides peut être obtenue avec de tels agitateurs. 



   La figure 24 montre un tel agitateur qui est constitué par un disque 20, plus ou moins élastique, relié directement à l'axe vibrant de l'agitateur. Par la vibration le disque est mis en oscillation ondulatoire, le nombre de crêtes d'ondula- tion et de points neutres étant déterminé suivant la grandeur du disque, son élasticité et la fréquence des oscillations. 



  Le liquide est fouetté du centre de l'agitateur vers l'extéri- eur, ce qui produit une forte circulation qui peut être augmen- tée à volonté jusqu'au " bouillonnement " énergique ( par exem- ple en augmentant l'amplitude de vibration). Le disque peut être rond, rectangulaire, etc.., c'est-à-dire présenter toute forme désirée, l'agitation étant toujours un peu différente. 



   Dans l'exemple suivant la figure 25, plusieurs membranes d'agitation sont placées sur le même bras agitateur. 



   Lorsqu'on désire un effet d'agitation qui ne s'écarte pas en tous sens à partir de l'axe de l'agitateur, mais dans un sens déterminé, on peut fixer sur l'axe de l'agitateur d'un seul côté une plaquette agitatrice élastique à la place d'une plaque en- tière dans laquelle l'agitateur est fixé au milieu. Le courant   s'effectue   alors en partant de l'axe dans la direction dans la- quelle la plaquette est fixée. Si un tel agitateur est placé tangentiellement dans un récipient rond, le liquide commence à tourner   violemment.   On peut donc obtenir de cette manière un ef- fet d'agitation analogue à celui obtenu avec un agitateur rota- tif classique ( figure   26 ) .   



   Dans certains cas, il est avantageux de n'utiliser ni un disque fermé ni une plaquette séparée sur   l'agitateur.   Dans ce cas, on peut employer un disque subdivisé en plusieurs segments ( figure 27 ). De cette manière, on obtient un courant radial subdivisé. De tels agitateurs ont donné de très bons résultats 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 dans des liquides très visqueux. 



   Pour une application spéciale, la partie élastique parti- cipant à l'oscillation de l'agitateur peut aussi être construi- te de façon que l'on utilise seulement une pièce intermédiaire élastique. Ceci permet l'utilisation de matière non élastique également pour ce type d'agitateur. En même temps la partie oscillante de l'agitateur peut avoir un profil quelconque qui n'est pas élastique en soi et qui ne participerait donc pas aux oscillations ( figure 28). 



   Etant donné que, comme on l'a décrit ci-dessus, avec la suspension d'un seul côté d'une plaquette élastique il se forme un courant partant de l'axe de l'agitateur, on voit aisément que lorsque l'ensemble est monté dans le tube 21, comme le mon- tre la figure 29, il se produit dans le tube une circulation, donc un effet de pompage. Cet effet peut être utilisé pour pom- per des liquides et également des gaz. La fermeture et l'entrée de l'axe de l'agitateur dans le tube mentionné sont de préfé- rence assuréesà l'aide d'une membrane participant à l'oscilla- tion. 



   Comme le montrent les exemples décrits dans ce qui précè- de, l'objet de la présente invention résout le problème de 1' agitation, du mélange, de   l'émulsionnement,   etc.., d'une maniè- re extrêmement simple, les effets obtenus dépassant de beaucoup ceux des dispositifs agitateurs connus. Naturellement les exem- ples de réalisation décrits n'ont qu'un rôle directif et de nom- breuses autres réalisations particulières d'agitateurs peuvent être établies en application de l'invention. Le dispositif con- forme à l'invention n'est pas limité à l'application au domaine chimique, mais peut naturellement être utilisé dans toutes les branches possibles de la technique. 



   REVENDICATIONS. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Device for mixing, stirring, emulsifying and other applications".



   For mixing, stirring, emulsifying and for other operations, both in the laboratory and in farms, as well as in housework, mixers are used in which a rotating element (stirrer or emulsifier disc) performs the work. longed for. It is therefore necessary to use as control a motor or other rotary driving machine. For intense mixing, as required for example in emulsification, it is often necessary to use high speeds of rotation.

 <Desc / Clms Page number 2>

 with the known drawbacks of high wear and high energy consumption.

   When it is necessary to stir or emulsify in a closed container, it is also necessary to pass the rotary shaft through a stuffing box and the latter poses sealing problems which are most often very difficult to solve, especially when dealing with corrosive substances which have to be mixed or emulsified. Thus it was, for example, hitherto impossible to pass an enamelled agitator shaft through a stuffing box, which has the consequence that in enameled agitators the unglazed part passing corrosion by the cable gland.



   It has also been proposed to use for mixing, stirring and emulsifying stirrers set in vibratory motion; tests carried out with vibrating agitators, therefore essentially performing a reciprocating movement, were undertaken in particular because the introduction of shafts animated by a reciprocating movement in closed containers is much simpler than that of rotating shafts. However, the devices known until now, constructed according to the principle of vibration, have not been able to be introduced because the swirling required in most cases of the liquid to be mixed or emulsified was not obtained. .



   The present invention relates to a device for mixing, stirring and emulsifying, which works with vibrating organs and thus ensures a swirling of the liquid to be mixed or emulsified which is at least as great as that of the known devices working with rotary agitators. The device according to the invention is characterized by a stirrer shaft which can be put into vibratory movement by electrical or mechanical means which engages in one element to be treated and on which are provided members which form a certain angle with respect to the sense of vibratory movement

 <Desc / Clms Page number 3>

 by at least one surface during this vibratory movement in the liquid.

   Extensive tests which were carried out with a device constructed according to this principle have shown that it is thus possible to obtain an adjustment not only with regard to the intensity, but also with regard to the direction of the vortex.



   Some embodiments of the object of the invention are shown, by way of example, in the drawings. -Annexes in which: FIG. 1 represents a simple embodiment of a mixing device according to the invention.



   Figures 2-10 show various embodiments of the agitator.



   Figures 11-14 show various embodiments of the introduction of the stirrer rod into closed vessels.



   Figure 15 shows a device in which the elements according to the invention are used for pumping.



   Fig. 16 shows another embodiment of the stirrer for introducing gas.



   Figures 17 to 21 show various embodiments of devices according to the invention, in which the vibratory movement of the agitator is not in the direction of its axis.



   Figures 22 and 23 show two embodiments of the stirrer rod support at the place of introduction into closed containers.



   Figures 24 to 29 show various embodiments of an elastic stirrer.



   FIG. 1 shows a vibratory mixing and emulsifying device of extremely simple construction. an ordinary coil 1 having a core 2 is used as a drive for the vibration. The vibratory core ± is directly connected

 <Desc / Clms Page number 4>

 to the axis 3 of the agitator and this oscillates with the core 2.



  The vibrating shaft of the agitator carries as a mixing part a single plate 4 which has conical holes 5. As the agitator moves downwards, the liquid rises vigorously through the holes, because these shrink upwards and, as a result, the liquid is forced through a hole of smaller diameter. If the agitator rises, a small quantity of liquid passes in the opposite direction, therefore downwards, but this quantity is several times less than that which rises, which is manifested in the test by a strong current. ascending "as a result of the two currents". This circulation can easily be increased by increasing the vibration path until the liquid is sprayed into the container 6 in the manner of a water jet.

   The mixing is extremely intense in the vessel 6. As to the emulsifying effect, this is caused not only by the circulation, but above all by the shattering action which the plate itself exerts on the plates. liquid particles. The liquid particles are projected in the direction of the arrows 7 against the walls of the container, which can be easily observed when, for example, particles not dissolved in a transparent liquid are subjected to this vibration.



   A mechanical control (for example an eccentric) can naturally also be used for the device described as a source of vibration. The change of direction should always be made as brutally as possible.



   The agitator can have various shapes.



   Figure 2 shows an embodiment of the agitator which corresponds in principle to that shown in figure 1. In place of the various small conical holes, there is here a single large cone, the bottom of which is pierced with holes. . In this agitator, the quantity of liquid circulated is very large, but the shattering action decreases rather a little because the plate

 <Desc / Clms Page number 5>

 Horizontal is missing.



   In the stirrer according to figure 3, the current is directed from top to bottom. The agitator is used when there is a need to swirl heavy parts at the bottom of the container.



   In the embodiment according to Fig. 4 two conical agitator elements are provided, one of the cones causing an upflow and the other a downdraft.



  It is of course also possible to mount several such elements on the same agitator axis, any desired direction of the currents being obtainable in principle.



   A very efficient embodiment of the agitator is the bell shown in Figure 5 which has holes on its closed side. The liquid is forced back by the vibration produced in the bell and it escapes at high speed through the holes.



   In general, the vibratory agitation has the great advantage over rotary agitation that the liquid is not rotated but that the agitation takes place more in all directions. When, in special cases, preference is given to a rotation of the contents of the container, this rotation can be obtained with vibratory agitation so that the holes or slits, through which the liquid is forced by vibration, are directed. so that a tangential component is formed. The liquid is thus automatically rotated. such a stirrer is shown in Figure 6.



   When a strong agitation or a strong circulation is desired, both downwards and upwards, the agitator can advantageously comprise conical holes, some of which narrow downwards and others upwards. (figure 7).



  As a result, we get a strong traffic in both directions.



  This is, for example, particularly advantageous in distillation, in which, on the one hand, the lower heating surface must be strongly licked and, on the other hand, the liquid must be projected upwards into the space. of steam. A Fort

 <Desc / Clms Page number 6>

 Swirling in the upper space is also desirable when gases are to be absorbed; often a top-down action is also desirable here when the catalyst powder is to be swirled, hydrated, etc.) Such gas absorptions and gas reactions are shortened by many times their duration by this agitation process.



   FIG. 8 shows a simplified form of the embodiment according to FIG. 7.



   This realization is obtained by the fact that the agitator is made in a corrugated form, the ridges and valleys of the corrugations being perforated. This agitator also acts simultaneously upwards and downwards.



   If one wishes to obtain a current directed more in the lateral direction, the holes can be directed simply to the side (for example in the bell shape) or the current is deflected by a deflector plate which is fixed on the agitator (Figure 9).



   It has been found that, for example, for reactions in which gases are to be introduced, the vibratory stirrer is excellently suited for subdividing the introduced gases into extremely fine bubbles. Instead of large ascending bubbles, a fine gaseous foam is obtained which is distributed uniformly in the liquid and which consequently has a very large surface area. The gases are therefore absorbed much faster and better.



   For the introduction of gases, the axis of the agitator can advantageously be formed in the form of a hollow shaft (FIG. 10). The gases then exit in the middle of the agitator plate or the agitator bell and are already mixed with the liquid and subdivided into small bubbles in the inlet tube (shaft), but even more in the bell. .



   The great advantage of the vibratory agitator is also, as mentioned at the beginning, that the axis of the agitator does not have to

 <Desc / Clms Page number 7>

 not necessarily turn in bearings as in the case of the rotary agitator. The vibratory stirrer is simply inserted into the container and is ready to operate. No lubrication of bearings, direction of shafts, etc ... (figure 11) is necessary.



   If, for example, in a laboratory shaker, as shown in Figure 12, the closure is to be airtight, no cable glands and no shutters are needed in the vibratory shaker. . A small membrane 7, made of rubber, plastic or silicone for the higher temperatures through which the stirrer is passed and which is threaded or screwed onto a shrunken glass tube 7a ensures complete closure.



   The closure can also be done by one of the membranes mentioned above for industrial agitators. Very special advantages are obtained here in enamel constructions (figure 13).



   In the example according to Figure 14, an elastic metal tube is provided instead of the membrane in an industrial stirrer. This embodiment is particularly suitable for high temperatures and pressures.



   As has been shown by the foregoing embodiments, considerable circulation is obtained by vibratory movement in a suitable stirrer, with liquid pressures occurring on the narrower side of the conical holes. If, for example, as shown in Figure 15, one of the agitators described above 8 is surrounded relatively narrowly by a casing 9, the latter having an inlet 10 and an outlet 11, the system can very easily be used as circulation pump. A cable gland is also not necessary here as it is again replaced by a diaphragm 12.

   Since valves are also not necessary, the device according to figure 15 shows a

 <Desc / Clms Page number 8>

 glandless, valve-less blood circulation pump which is extraordinarily well suited especially for corrosive liquids. However, the vibration must not be absolutely necessary in the direction of the axis of the agitator; on the contrary, the vibratory movement can also take place in any other direction with respect to this axis (for example, perpendicular to it). Thus, the axis of the agitator can include, for example, a pivot around which it is put into vibration. The direction of the command is also perpendicular to this axis. The agitating elements, therefore the actual agitating bodies, remain in principle the same.

   They are in part simply attached in a slightly different way to the shaft of the agitator. The current will naturally occur in the vessel correspondingly in a different direction from the axis of the stirrer.



   FIG. 16 represents a device in which the axis of the agitator comprises a pivot in the lid of the container.



  The operation is carried out at the top perpendicular or obliquely to the axis on which the agitator elements are fixed as described.



   In the example according to figure 17, there is shown a vibratory control by means of which an end vibration is again obtained in the direction of the axis of the agitator, because the transmission takes place by an axis or pivot (oscillating lever).



   It has further been found that rotating vibration can often be advantageous. In this case, as shown in Fig. 18, the shaft of the agitator is rotatably vibrated with the aid of a rotary arm. lever (or directly with an appropriately constructed vibrator) The axis here performs a rotation starting in one direction and continuing immediately in the other direction The same agitator elements can also be used here in principle.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   It is apparent from the above explanations that when the various agitator elements (tapered plates or holes, slots, bells, etc.) are suitably attached to the agitator axis, this axis can be vibrated. in any sense a suitable circulating or emulsifying effect is always obtained. If, for example, a conical perforated plate is fixed with its plane perpendicular to the axis of the agitator, the best circulation and the best agitation effect are obtained when the axis of the agitator is vibrated in the shaft. direction of this axis. The liquid circulation then also takes place more or less in the direction of the axis.



  If, on the other hand, the conical perforated plate is mounted with its plane parallel to the axis of the agitator, this axis is preferably set in transverse oscillation, therefore with a pivot on the axis of the agitator. In this case, to obtain the maximum effect, the vibratory control must be carried out perpendicular to the plane of the plate. The circulation of the liquid has, in this case, its principal direction perpendicular to the axis of the agitator. When such a vibrating stirrer is mounted in the container eccentrically with respect to the axis of the latter, rotation of the liquid about the axis of the container can easily be obtained. The transverse and torsional vibrations described are especially of great importance for agitating devices placed in pressure vessels.

   When, for example, an agitator element is to be mounted in a pressurized autoclave, difficulties may arise when using vibration in the longitudinal direction of the agitator axis because the member closure, therefore for example the membrane described, participating in the oscillations strongly slows down the vibration given that at each oscillation against the pressure of the container, this pressure must be overcome. The vibration control must therefore always exceed this pressure. But when moving in the opposite direction,

 <Desc / Clms Page number 10>

 by moving away from the container, this force is recovered because the membrane exerts its pressure outwards.

   Consequently, when, for example, the vibratory control is mounted in such a way that it can use this reaction force (for example with a force accumulating member such as a flywheel, spring, etc.), it does not occur. practically no loss of strength by the pressure to be overcome. The controller is always a little more complicated because of this, which is not desirable, especially in small devices. Also, when using an ordinary AC vibrator, this would complicate control. To remedy this drawback, one can choose an embodiment according to FIG. 20, or one can mount on the outside of the diaphragm a counter-spring which is under tension so great that it is in equilibrium with the prevailing back pressure. in the boiler (see figure 19).

   But, if the pressure of the boiler varies, this antagonist spring must always be adjusted, which could be done automatically; however, the order would be complicated again.



   In transverse vibration with pivot or in torsional vibration, these complications disappear. If the pivot is established at a place where the axis of the agitator passes through the closure of the boiler (figure 16), the vibratory movement can be transmitted into the interior of the boiler without the pressure prevailing in it. -Here prevents movement.



  For the closing and the constitution of the pivot, some exemplary embodiments are shown in Figures 21 to 23.



   Figure 21 shows a simple closure member which consists in that the shaft 13 of the agitator is passed through a suitable hole 14 in the boiler. The hole 14 is initially a little rounded, so that the axis 13 of the agitator which turns around the point 15 can roll well. Using the clamping plate 16 and the projection 17, a gasket 18 in

 <Desc / Clms Page number 11>

 plastic (rubber, artificial rubber, silicone, teflone, etc.) is tightened internally and externally, this gasket ensuring the seal. Since the agitator arm only travels a very small distance to its pivot 15, the movement can be done despite the tight seal, because the plastic of the seal gives way a little.

   In each case, depending on the pressure of the boiler, the pressure can be increased or decreased using the nut 19. With the aid of such a tight seal, it is still possible to overcome the maximum pressures of the boiler, therefore even pressures of 200 to 300 atm. and more. Figure 23 shows in principle the same type of seal, but with a spherical seat for the agitator arm. This is advantageous, for example, with large and heavy agitator members, since the weight of the agitator is supported by the spherical support.



   The example according to figure 22 shows an embodiment which can be used mainly for torsional vibration. Here, the plastic material surrounds the axis of the agitator, then bears, on the one hand, against the collar 17 and, on the other hand, against the washer 16. Here too, the movement is so small that the transmission of oscillation takes place without jamming.



   Some embodiments with resilient agitator elements are shown in Figures 24-29.



  As already mentioned, a circulation of the liquid to be worked on cannot be obtained by a rigid vibrating plate, but it has surprisingly been found that these conditions change when using, instead of a rigid stirrer, a stirrer which is put into oscillation on its side by the movement of vibration, therefore which receives a kind of own oscillation, that is to say, in other words, when fixed at The stirrer is a disk, strip, plate, etc., which has a certain flexibility and elasticity. These agitating elements are set, by the vibratory movement, into a "wave" oscillation which whips the liquid in one direction.

 <Desc / Clms Page number 12>

 determined, which produces a very intense circulation.

   It has even been found that a very considerable speed of the liquids can be obtained with such stirrers.



   FIG. 24 shows such a stirrer which is constituted by a disc 20, more or less elastic, connected directly to the vibrating axis of the stirrer. By vibration, the disk is put into wave oscillation, the number of wave peaks and neutral points being determined according to the size of the disk, its elasticity and the frequency of the oscillations.



  The liquid is whipped from the center of the agitator outwards, which produces a strong circulation which can be increased at will to vigorous "bubbling" (eg by increasing the amplitude of vibration. ). The disc can be round, rectangular, etc., that is to say present any desired shape, the agitation always being a little different.



   In the example according to Figure 25, several agitation membranes are placed on the same agitator arm.



   When a stirring effect is desired which does not deviate in all directions from the axis of the agitator, but in a determined direction, one can fix on the axis of the agitator with only one on the side an elastic stirrer plate instead of a full plate in which the stirrer is fixed in the middle. The current is then carried out starting from the axis in the direction in which the plate is fixed. If such a stirrer is placed tangentially in a round container, the liquid begins to spin violently. A stirring effect similar to that obtained with a conventional rotary stirrer can therefore be obtained in this way (figure 26).



   In some cases, it is advantageous not to use either a closed disc or a separate pad on the agitator. In this case, it is possible to use a disc subdivided into several segments (figure 27). In this way, a subdivided radial current is obtained. Such agitators have given very good results.

 <Desc / Clms Page number 13>

 in very viscous liquids.



   For a special application, the elastic part participating in the oscillation of the agitator can also be constructed so that only one elastic intermediate part is used. This allows the use of non-elastic material also for this type of agitator. At the same time, the oscillating part of the agitator can have any profile which is not elastic in itself and which would therefore not participate in the oscillations (figure 28).



   Since, as described above, with the suspension on one side of an elastic plate, a current is formed from the axis of the agitator, it is easily seen that when the assembly is mounted in the tube 21, as shown in FIG. 29, there is a circulation in the tube, therefore a pumping effect. This effect can be used to pump liquids and also gases. The closure and entry of the stirrer shaft into the said tube is preferably provided by means of a membrane participating in the oscillation.



   As shown by the examples described in the above, the object of the present invention solves the problem of agitation, mixing, emulsifying, etc., in an extremely simple manner. effects obtained far exceeding those of known agitator devices. Of course, the exemplary embodiments described have only a directive role and many other particular embodiments of agitators can be established in accordance with the invention. The device according to the invention is not limited to application to the chemical field, but can naturally be used in all possible branches of the art.



   CLAIMS.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1.) Dispositif pour mélanger, agiter, émulsionner, accélé- rer des réactions, etc.., caractérisé en ce qu'il comporte un <Desc/Clms Page number 14> arbre agitateur pouvant être mis en mouvement vibratoire par des moyens électriques ou mécaniques, qui s'engage dans Isole- ment à traiter et sur lequel sont prévus des organes qui font un certain angle par rapport au sens du mouvement vibratoire par au moins une surface au cours de ce mouvement vibratoire dans le liquide. 1.) Device for mixing, stirring, emulsifying, accelerating reactions, etc., characterized in that it comprises a <Desc / Clms Page number 14> agitator shaft which can be set into vibratory movement by electrical or mechanical means, which engages in the insulation to be treated and on which are provided members which form a certain angle with respect to the direction of the vibratory movement by at least one surface at the during this vibratory movement in the liquid. 2. ) Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'on prévoit sur un arbre agitateur s'engageant dans l'élé- ment à travailler et pouvant être mis en mouvement de vibration par des moyens électriques ou mécaniques des organes qui offrent une plus grande résistance dans un sens que dans l'autre au mou- vement de vibration dans le liquide. 2.) Device according to claim 1, characterized in that there is provided on a stirrer shaft engaging in the ele- ment to work and being able to be set in vibration movement by electrical or mechanical means members which provide a greater resistance in one direction than in the other to the vibratory movement in the liquid. 3. ) Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'on prévoit sur l'arbre agitateur une plaque présentant des trous coniques. 3.) Device according to claim 1, characterized in that there is provided on the agitator shaft a plate having conical holes. 4. ) Dispositif suivant les revendications 1 et 3, caracté- risé en ce que les trous coniques prévus dans la plaque fixée à l'arbre agitateur présentent une conicité alternativement vers le haut et vers le bas. 4.) Device according to claims 1 and 3, charac- terized in that the conical holes provided in the plate fixed to the agitator shaft have a taper alternately upward and downward. 5. ) Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'on prévoit sur l'agitateur une plaque ondulée, des orifi- ces étant pratiqués dans les crêtes comme dans les creux des ondulations. 5.) Device according to claim 1, characterized in that there is provided on the agitator a corrugated plate, apertures being made in the ridges as in the hollow of the corrugations. 6.) Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que les trous coniques prévus dans la plaque fixée à l'arbre agitateur sont parallèles à cet arbre. 6.) Device according to claim 1, characterized in that the conical holes provided in the plate fixed to the agitator shaft are parallel to this shaft. 7.) Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que les trous coniques prévus dans la plaque fixée à l'arbre agitateur font un certain angle par rapport à cet arbre. 7.) Device according to claim 1, characterized in that the conical holes provided in the plate fixed to the agitator shaft form a certain angle relative to this shaft. 8.) Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'on dispose sur l'arbre agitateur un corps en forme de clo- che présentant sur son côté fermé des orifices pour le passage du liquide. <Desc/Clms Page number 15> 8.) Device according to claim 1, characterized in that there is on the agitator shaft a bell-shaped body having on its closed side openings for the passage of liquid. <Desc / Clms Page number 15> 9.) Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que plusieurs plaques comportant des trous coniques sont fixées sur l'arbre agitateur. 9.) Device according to claim 1, characterized in that a plurality of plates having conical holes are fixed on the agitator shaft. 10. ) Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que plusieurs cloches sont fixées sur l'arbre agitateur. 10.) Device according to claim 1, characterized in that several bells are fixed on the agitator shaft. 11. ) Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que l'arbre agitateur est constitué sous forme d'arbre creux pour l'amenée de gaz ou de liquides. 11.) Device according to claim 1, characterized in that the agitator shaft is formed in the form of a hollow shaft for the supply of gas or liquids. 12.) Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que les trous coniques prévus dans la plaque fixée à 1' arbre agitateur sont constitués sous forme de tubes de venturi. 12.) Device according to claim 1, characterized in that the conical holes provided in the plate fixed to the agitator shaft are formed in the form of venturi tubes. 13.) Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'on fixe sur l'arbre agitateur une pièce élastique qui est mise en oscillation par la vibration. 13.) Device according to claim 1, characterized in that fixed on the agitator shaft an elastic part which is put into oscillation by the vibration. 14.) Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la partie élastique est un disque mince. 14.) Device according to claim 1, characterized in that the elastic part is a thin disc. 15.) Dispositif suivant les revendications 1, 13 et 14, caractérisé en ce que le disque mince est fixé d'un côté à 1' arbre agitateur. 15.) Device according to claims 1, 13 and 14, characterized in that the thin disc is fixed on one side to one agitator shaft. 16.) Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le disque élastique présente une forme demi-ronde, en étoile, rectangulaire, etc... 16.) Device according to claim 1, characterized in that the elastic disc has a half-round shape, star, rectangular, etc ... 17.) Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'un corps en forme de plaque est relié à l'arbre agita- teur par une pièce élastique. 17.) Device according to claim 1, characterized in that a plate-shaped body is connected to the agitator shaft by an elastic part. 18.) Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le mouvement de l'agitateur s'effectue suivant son axe. 18.) Device according to claim 1, characterized in that the movement of the agitator takes place along its axis. 19.) Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le mouvement de l'agitateur s'effectue autour de son axe. 19.) Device according to claim 1, characterized in that the movement of the agitator takes place around its axis. 20. ) Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé <Desc/Clms Page number 16> en ce que le mouvement d l'agitateur s'effectue obliquement par rapport à son axe. 20.) Device according to claim 1, characterized <Desc / Clms Page number 16> in that the movement of the agitator takes place obliquely with respect to its axis. 21.) Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le mouvement de l'agitateur s'effectue simultanément dans plusieurs directions. 21.) Device according to claim 1, characterized in that the movement of the stirrer takes place simultaneously in several directions. 22.) Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que l'arbre agitateur est guidé de façon étanche à tra- vers une membrane fermant le récipient contenant le liquide à travailler. 22.) Device according to claim 1, characterized in that the agitator shaft is guided in a sealed manner through a membrane closing the container containing the liquid to be worked. 23. ) Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'on pose sur l'ouverture du récipient un tube métallique élastique fermant cette ouverture sur le côté duquel, placée en face de l'ouverture du récipient, on dispose une plaque re- liée fixement à l'arbre agitateur et au tube métallique. 23.) Device according to claim 1, characterized in that there is placed on the opening of the container an elastic metal tube closing this opening on the side of which, placed opposite the opening of the container, there is a plate re- fixedly connected to the agitator shaft and to the metal tube. 24. ) Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la membrane fermant le récipient est soumise à l'ac- tion d'un ressort pour équilibrer les pressions régnant dans le récipient. 24.) Device according to claim 1, characterized in that the membrane closing the container is subjected to the action of a spring to balance the pressures prevailing in the container. 25. Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que l'arbre agitateur est guidé de façon étanche à tra- vers le couvercle de l'enveloppe avec intercalation de matières flexibles, ces dernières permettant un mouvement de l'arbre agitateur dans un sens quelconque, mais non pas suivant l'axe même. 25. Device according to claim 1, characterized in that the agitator shaft is guided in a sealed manner through the cover of the casing with the interposition of flexible materials, the latter allowing movement of the agitator shaft in one direction. arbitrary, but not along the same axis.
BE487188D BE487188A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE487188A true BE487188A (en)

Family

ID=132684

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE487188D BE487188A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE487188A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP1854633A2 (en) 2006-05-09 2007-11-14 Canon Kabushiki Kaisha Liquid container, head cartridge, ink jet printing apparatus, and stirring method for liquid container
CN101541545B (en) * 2007-04-27 2011-08-24 佳能株式会社 Method for loading liquid

Cited By (6)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP1854633A2 (en) 2006-05-09 2007-11-14 Canon Kabushiki Kaisha Liquid container, head cartridge, ink jet printing apparatus, and stirring method for liquid container
EP1854633A3 (en) * 2006-05-09 2008-10-22 Canon Kabushiki Kaisha Liquid container, head cartridge, ink jet printing apparatus, and stirring method for liquid container
US7775647B2 (en) 2006-05-09 2010-08-17 Canon Kabushiki Kaisha Liquid container, head cartridge, ink jet printing apparatus, and stirring method for liquid container
US7883193B2 (en) 2006-05-09 2011-02-08 Canon Kabushiki Kaisha Liquid container, head cartridge, ink jet printing apparatus, and stirring method for liquid container
CN101541545B (en) * 2007-04-27 2011-08-24 佳能株式会社 Method for loading liquid
US8118069B2 (en) 2007-04-27 2012-02-21 Canon Kabushiki Kaisha Method for loading liquid, liquid container and head cartridge

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US2615692A (en) Device for mixing, stirring, emulsifying, etc.
US8783941B2 (en) Method of ultrasonically treating a substance
KR101380585B1 (en) Ultrasonic liquid treatment system
EP1551540B1 (en) Method and device for making a dispersion or an emulsion
BE487188A (en)
US20090079300A1 (en) Ultrasonic device with a disk-shaped resonator
RU2651169C1 (en) Method of mixing components in liquid medium and device therefor
US768956A (en) Churn.
JP2018008240A (en) Liquid emulsification apparatus
JP2817948B2 (en) Mixing device
FR2718367A1 (en) Mixing device for materials.
BE556314A (en)
JPH01203029A (en) Turbidity controller
CN117563472B (en) Ultrasonic mixing device with adjustable synchronization degree
FR2793166A1 (en) SPHERICAL MIXER
EP1923129A1 (en) Mixing device with a rotating stirer moving the mixture toward a receptacle with holes, and corresponding parts
JPS6257374B2 (en)
RU166227U1 (en) MIXING DEVICE
RU2204762C2 (en) Method for exciting cavitation within liquid medium
KR20230076748A (en) High-performance, low-load agitator for high viscosity for copolymer aramid
RU2328337C2 (en) Method of heterogeneous mediums treatment (variants) and pulsating device for its implementation
JP2021003670A (en) Ultrasonic processing method and ultrasonic processor
BE469445A (en)
BE632127A (en)
BE516180A (en)