BE483868A - - Google Patents

Info

Publication number
BE483868A
BE483868A BE483868DA BE483868A BE 483868 A BE483868 A BE 483868A BE 483868D A BE483868D A BE 483868DA BE 483868 A BE483868 A BE 483868A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
liquid
piston
liquids
cylinder
metering
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE483868A publication Critical patent/BE483868A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D06TREATMENT OF TEXTILES OR THE LIKE; LAUNDERING; FLEXIBLE MATERIALS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • D06BTREATING TEXTILE MATERIALS USING LIQUIDS, GASES OR VAPOURS
    • D06B5/00Forcing liquids, gases or vapours through textile materials to effect treatment, e.g. washing, dyeing, bleaching, sizing impregnating
    • DTEXTILES; PAPER
    • D06TREATMENT OF TEXTILES OR THE LIKE; LAUNDERING; FLEXIBLE MATERIALS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • D06BTREATING TEXTILE MATERIALS USING LIQUIDS, GASES OR VAPOURS
    • D06B23/00Component parts, details, or accessories of apparatus or machines, specially adapted for the treating of textile materials, not restricted to a particular kind of apparatus, provided for in groups D06B1/00 - D06B21/00
    • DTEXTILES; PAPER
    • D06TREATMENT OF TEXTILES OR THE LIKE; LAUNDERING; FLEXIBLE MATERIALS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • D06BTREATING TEXTILE MATERIALS USING LIQUIDS, GASES OR VAPOURS
    • D06B2700/00Treating of textile materials, e.g. bleaching, dyeing, mercerising, impregnating, washing; Fulling of fabrics
    • D06B2700/18Passing liquid through fibrous materials in closed containers with a form not determined by the nature of the fibrous material
    • DTEXTILES; PAPER
    • D06TREATMENT OF TEXTILES OR THE LIKE; LAUNDERING; FLEXIBLE MATERIALS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • D06BTREATING TEXTILE MATERIALS USING LIQUIDS, GASES OR VAPOURS
    • D06B2700/00Treating of textile materials, e.g. bleaching, dyeing, mercerising, impregnating, washing; Fulling of fabrics
    • D06B2700/36Devices or methods for dyeing, washing or bleaching not otherwise provided for

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Materials Engineering (AREA)
  • Treatment Of Fiber Materials (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Prooédé et appareil pour assurer une arrivée continue de liquide de composition uniforme ou variable, telle que teintures ". 



   La présente invention concerne un procédé et un appareil pour assurer une arrivée continue de liquide, dont la composition peut être maintenue uniforme, mais peut aussi être modifiée à volonté. L'invention est notamment applicable à une arrivée conti- nue de teintures ou d'autres liquides de traitement de textiles. 



   Actuellement, le procédé usuel employé pour faire arriver des teintures ou autres liquides,consiste à doser à la main les 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 colorants constitutifs ou produits,auxiliaires et à les faire arriver en masse dans un récipient commun de teinture . C'est non seulement un procédé exigeant beaucoup de temps, mais aussi un procédé sujet à des erreurs de la part de l'opérateur.' En outre, pour une opération continue, il est nécessaire de chercher à calculer la quantité totale dont on a besoin pour la quantité de tissu ou d'autre matière à traiter, et il est de pratique courante de se ménager une marge de sécurité, ce qui, dans la plupart des cas, entraîne un gaspillage notable de liquide. 



   En outre, lorsqu'il s'agit par exemple de commencer la teinture d'une certaine longueur de tissu, il est nécessaire de préparer la flotte requise, de faire une passe d'essai et de déterminer par tâtonnements les proportions exactes des compo- santes nécessaires pour donner le résultat final voulu. 



   Les buts principaux de la présente invention consistent à permettre de maintenir une arrivée continuelle de colorant ou d'autre liquide de composition uniforme, aussi longtemps que cela est nécessaire jusqu'à l'achèvement total de toute la tein- ture ou de l'autre opération utilisant cette composition particu-   liére .   Un autre but consiste à permettre de reproduire exacte- ment une composition   particulière   du liquide au cours d'une teintu- re suivante ou d'autres opérations suivantes, et de réduire au minimum les tâtonnements et les erreurs. 



   Conformément à la présente invention, un appareil des- tiné à obtenir le résultat exposé ci-dessus comprend plusieurs récipients destinés à contenir différents liquides constitutifs, plusieurs doseurs de liquide destinés à être alimentés par les récipients respectifs et capables de mesurer différentes quanti- tés de liquides constitutifs,et des moyens servant à envoyer dans un récipient commun les quantités de liquides constitutifs respectifs telles qu'elles sont mesurées par les doseurs. 



   L'appareil comprend de préférence un nombre de récipients 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 plus grand que celui des doseurs de liquides, ainsi que des moyens servant à relier sélectivement un certain nombre de ces récipients chacun à l'un des doseurs de liquide. 



   En outre, l'invention vise un procédé automatique assu-   nant   une arrivée continue de liquide dont la composition peut être maintenue uniforme, mais qui peut aussi être modifiée à vo-   lonté,   notamment pour la teinture continue, procédé consistant à assurer l'arrivée de plusieurs liquides constitutifs différents, à distribuer plusieurs'de ces liquides simultanément et séparé- ment à des doseurs distincts capables de mesurer différentes quantités des liquides constitutifs respectifs, et à distribuer une quantité dosée de chacun des liquides arrivant de la façon indiquée ci-dessus en masse, dans un récipient commun. 



   L'invention indiquée ci-dessus n'est pas limitée à des opérations ou liquides de teinture, mais elle est particulière- ment applicable à une opération de teinture continue dans laquel- le la teinture est effectuée dans un bain de teinture contenant un métal fondu qui applique de la chaleur et/ou une pression à la matière teinte, la liqueur de teinture flottant a la surface de ce métal fondu. 



   Pour assurer tout l'avantage d'une teinture continue, il faut que les conditions suivantes soient satisfaites : a) Il faut que le passage d'une couleur à une autre dure le moins longtemps possible. b) Il faut qu'il reste le minimum de liqueur de teinture sous forme de déchet lorsque la teinture est terminée. c) La liqueur de teinture doit être fournie au tissu à la même vitesse que celle à laquelle elle est absorbée. d) La détermination de la nuance doit être aussi simple que possible. e) L'exécution de commandes répétées peut être facilitée sans autres essais pour déterminer la nuance. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   L'appareil qui fait l'objet de la présente invention per- met de satisfaire aux conditions ci-dessus. 



   On décrira maintenant, simplement à titre d'exemple, des modes de réalisation de l'invention appliquée à un appareil ser- vant à distribuer des teintures ou d'autres liquides ou à les . faire arriver pour l'application d'un procédé continu de teinture ou d'autre traitement par un liquide, et dans cette description on se référera aux dessins ci-joints, dans lesquels : 
La figure 1 est une vue d'ensemble schématique de l'appa- reil. 



   La figure 2 est une coupe (en partie schématique) d'un do- seur de liquide unique. 



   La figure 3 est une coupe de détail suivant la ligne III- III de la figure 2. 



   La figure 4 est une vue schématique d'une variante de l'appareil. 



   Pour plus de simplicité, on décrira l'appareil appliqué. à la distribution de teintures. 



   On se référera d'abord à la figure 1. L'appareil repré- senté comprend plusieurs(dans le cas présent six) réservoirs ou récipients distincts 10 munis d'agitateurs (non représentés), et contenant les suspensions de colorants et de produits auxili- aires qui sont utilisées le plus constamment pour les opérations de teinture à effectuer, ainsi qu'un réservoir d'eau suplémen- taire 11, ordinairement plus grand. 



   Chaque réservoir comprend un conduit ou circuit de cir- culation sous pression 12, dans lequel une pompe 13 fait circu- ler la teinture sous pression. Ce conduit est aussi muni d'une soupape de réglage 14 qui peut être réglée de façon à maintenir la pression voulue. Chaque distributeur ou doseur 15 peut être relié sélectivement, au moyen de raccords souples 16, à l'un quelconque des conduits 12, suivant la teinture que l'on désire doser. Les raccords souples 3 peuvent être reliés aux conduits 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 
12 chacun par une liaison à baionnette. 



   Les   doseurs 12   comprennent chacun un élément 17 consti- tué par un piston et un cylindre et trois soupapes à plusieurs voies 18,19,20. Ces soupapes à plusieurs voies sont actionnées par un moteur ± par l'intermédiaire d'un train de roues dentées 22. Chaque doseur est relié à une tuyauterie commune 23 par des soupapes de retenue 24 pour empêcher que toute inégalité de pres- sion fasse passer du liquide d'un élément au suivant. La tuyau- terie 23 amène la teinture dans le récipient de mélange 25 d'où une conduite 26 l'envoie dans le bain de teinture (non représenté; Les raccords d'entrée et de sortie du récipient de mélange sont pourvus de soupapes de commande 27 et   28   respectivement.

   Bien qu'un récipient de mélange distinct soit employé dans cet exem- ple, il est bien entendu que ce récipient peut être supprimé et que la conduite 23 peut aboutir directement au bain de teinture qui.peut être muni de dispositifs mélangeurs. 



   Le moteur 21 est commandé par un contacteur électrique ou autre dispositif servant à maintenir le niveau et monté dans le bain de teinture, de manière que le moteur soit mis en circuit, lorsque le niveau du bain de teinture baisse, pour actionner les roues dentées 22 qui, de leur côté, actionnent les soupapes à plu- sieurs voies 18, 19, 20. Des quantités dosées de teinture seront donc distribuées au bain de teinture par chaque doseur 15, jusqu'à ce que le niveau atteigne une hauteur déterminée d'avance dans ce bain, après quoi le moteur est mis hors circuit. 



   La figure 2 est une vue schématique d'un doseur complet. 



    @   Le groupe   piston 'et   cylindre comprend un cylindre 29 dans lequel un piston flotteur 30 se meut entre une butée fixe 31 portée par le couvercle d'extrémité 32, et une butée réglable 33. La butée réglable traverse un presse-étoupe disposé dans le   couvercle .31-+   et muni d'un bourrage 35, ainsi que d'un chapeau 36. Le mécanisme de réglage de la butée 33 est monté dans un boîtier cylindrique 37 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 fixé au couvercle 34.Ce mécanisme est' constitué par un écrou 38 dans lequel s'engage une tige filtée 39, comme le montre le dessin, la butée réglable venant rencontrer l'extrémité de cet écrou.

   Un bouton calibré 40 est fixé à l'extrémité de la tige filetée 39 et l'écrou 38 porte une saillie 41 qui s'engage dans une fente longitudinale 42 du bottier 37, de façon que l'on puisse, en actionnant ce bouton, régler la position de l'écrou 38 et par conséquent celle de la butée 33. Ces réglages déterminent de leur coté la course du piston 30 et par conséquent la quantité de teinture distribuée par course. Dans l'exemple représenté, la tige filetée 39 a très approximativement quatre filets par cen- timètre, de sorte   ,qu'un   tour complet du bouton fait mouvoir la butée 33 de 2,5mm. Le bouton 40 est calibré à 100 divisions, ce qui permet de déterminer la position de la butée 33 avec une pré- cision de 25/100 de mm.

   On conçoit donc que ce mécanisme permet un réglage très précis de la butée 33 et par conséquent de la course du piston 30. 



   La soupape à plusieurs voies 18 est représentée en détail   sur la figure 3 ; comprend une partie cylindrique 43 ayant   trois ouvertures 44, 45 et 46, et, en 47, un presse-étoupe tra- versé par la tige de commande 48 qui porte la roue   dentée 22     à   son extrémité extérieure. Ce presse-étoupe comprendun bourrage 49 et un chapeau 50. L'extrémité intérieure de la tige de commande 48 porte un excentrique 51 en prise avec une   crosse la   de façon à imprimer un mouvement oscillant à cette crosse dans le cylindre 43, afin d'actionner les soupapes à   bille.5¯1$ 51+   chargées par des ressorts indiqués schématiquement en 53A et 54A respectivement. 



  Les soupapes 19 et 20 sont de construction semblable à celle de la soupape 18, mais elles   n' ont   que deux ouvertures d'extrémité 57, 58 et 59, 60 respectivement; elles n'ont aussi chacune qu'une bille formant soupape 55 et 56, avec son siège, comme le montre le dessin. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   Le groupe piston et cylindre et les soupapes sont reliés entre eux par une tuyauterie appropriée, comme cela est repré- senté schématiquement sur les figures 1 et 2. Les roues dentées 
22 sont disposées de façon que les soupapes 53 et 55 ou 54 et 56 soient ouvertes simultanément. Le liquide à mesurer est pris dans le réservoir 10 sous pression au point 61 (figure 2) et envoyé à la machine à teindre au point 62. On supposera que les roues dentées occupent la position représentée dans la figure 2 (c'est-à-dire que les soupapes 53 et 55 sont ouvertes); on voit que le liquide ou la teinture sont refoulés à travers la soupape 
55 dans le cylindre   29   en 63.

   Cela oblige le piston 30 à se mou- voir dans le cylindre et à refouler le liquide qui se trouve de   . l'autre   c8té de ce piston à travers la soupape 53, et par l'ou- verture 44 dans la machine à teindre. Si les roues dentées tour- nent de 180 , les soupapes 53 et 55 se ferment et les soupapes 
54 et 56 s'ouvrent. Le liquide est alors refoulé à travers la soupape 56 dans le cylindre 29 en 54, ce qui oblige le piston 
30 à revenir en arrière, en refoulant en même temps le liquide qui se trouve de l'autre côté de ce piston à travers la soupape 
54 et par l'ouverture 44 dans la machine à teindre. 



   Le fonctionnement est le suivant : 
Les proportions de teinture ou d'autre liquide à employer sont connues, soit d'après des ordres antérieurs, soit par des essais effectués sur une machine pilote, et les raccords souples 
16 sont reliés aux conduites appropriées 12, la butée 33 étant réglée à la position voulue, également connue d'après des or- dres antérieurs. 



   Pour amorcer l'appareil, il suffit de lancer le courant, et comme le bain de teinture est vide, le contact électrique s'établira. 



   Ceci actionne les soupapes à plusieurs voies 18,19 et 
20, qui permettent aux éléments à piston et cylindre de fonction- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 ner et distribuer, les quantités dosées requises des différentes teintures dans la chambre de mélange 25.      



   Cette action continue jusque ce que le trop-plein soit atteint dans la chambre de mélange et que la liqueur de teinture mélangée coule dans le bain de teinture qui, de son coté, se remplit jusqu'à un niveau déterminé d'avance, le flotteur action- nant alors le contact et coupant le courant. 



   Le tissu étant mis en mouvement à travers la machine à teindre, absorbe de la teinture du bain de teinture, de sorte que le niveau baisse, la soupape à plusieurs voies étant alors action- née, de façon à ramener le niveau à la hauteur normale. 



   Ceci continue tant que le tissu est en mouvement et la fréquence des opérations de changement de marche varie avec la vitesse du tissu. 



   Lorsque la teinture est terminée, la seule teinture gas- pillée est celle se trouvant dans le cylindre 29 de chaque doseur, la chambre de mélange 25 et le bain de teinture, qui tous présen- tent la plus petite capacité possible. 



   Pour le nettoyage à la fin d'une couleur, il suffit de relier tous les raccords 16 à la conduite d'eau12A et de mettre en circulation. Cela fait passer l'eau sous pression à travers tout l'ensemble, un raccord ayant été établi avec la vidange par un tuyau. 



   Pour préparer une teinture fraîche, on relie les raccords 16 aux conduites appropriées   12   et on règle les doseurs suivant les proportions requises, on fait fonctionner la soupape à plu- sieurs voies à quelques reprises, la chambre du mélange étant reliée à la vidange. Cela entraîne toute l'eau et remplit les tuyaux avec les liquides voulus. 



   Suivant une variante, représentée sur la figure 4, chaque réservoir de teinture   2Q   peut alimenter une conduite d'alimenta- tion correspondante 71 sous une pression constante, fournie par tout moyen approprié, gravité ou air sous pression par exemple, 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 la pression d'alimentation étant ainsi maintenue à peu près à 
0,7 kg/cm2. Les conduites d'alimentation partent de la partie inférieure de chaque réservoir 70 pour retourner ensuite à la par- tie supérieure de chaque réservoir, mais, comme le montre le des- sin, il y a sept prises sur chacune de ces conduites d'alimenta- tion et une prise de chaque conduite aboutit à chacune des sept soupapes de sélecteur 72, qui peut être réglée de façon à soutirer le liquide ou la teinture élémentaire de chacun de ces réservoirs. 



   La sortie de chaque soupape de sélecteur est reliée à Lui ,doseur par une soupape à plusieurs voies 73. Chaque doseur est con- stitué par deux cylindres 74,75 contenant chacun un piston, et par des butées réglables servant à faire varier la course des pistons, le réglage de ces butées étant indiqué sur un cadran 76. 



   Les pistons de chaque doseur sont disposés de façon à se mouvoir alternativement dans des sens opposés en surmontant l'action de ressorts de rappel, de sorte que, lorsque la pression d'alimen- tation est appliquée à un cylindre, le ressort de rappel de ce cylindre est comprimé et une quantité dosée est admise, tandis qu'en même temps le ressort de rappel du deuxième cylindre fait mouvoir le piston correspondant pour chasser une quantité dosée de liquide élémentaire hors de ce cylindre à travers la soupape à plusieurs voies 73.

   Après le changement de position de la sou- pape à plusieurs voies le premier cylindre déverse sa quantité dosée et le deuxième cylindre absorbe une nouvelle quantité, et ainsi de suite, les quantités dosées étant conduites par une tuyauterie appropriée dans un réservoir de mélange 74, d'où elles sont envoyées au bain de teinture 75. Le fonctionnement des sou- papes à plusieurs voies est commandé par un mécanisme à flotteur 76, comme dans l'exemple précédent. 



   Chaque cylindre doseur est disposé de façon à pouvoir être remplacé par un autre cylindre de diamètre plus grand ou plus petit, suivant la quantité de liquide que ce doseur doit fournir. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



  Normalement les sept doseurs comprendront des cylindres de différents diamètres et les soupapes de sélecteur sont réglées de façon à relier les arrivées de liquide au doseur de la grandeur la mieux appropriée, la quantité exacte étant obtenue par le réglage de la course des pistons. , 
REVENDICATIONS. 



   1 ) Appareil pour le but indiqué, comprenant plusieurs récipients pour différents liquides élémentaires, plusieurs doseurs de liquide disposés de façon à être alimentés par les récipients respectifs et capables de doser   différentes.quanti-   tés de liquides élémentaires, et des moyens pour distribuer à un récipient commun les quantités dosées des liquides élémentaires respectifs telles qu'elles sont mesurées par les doseurs.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Method and apparatus for ensuring a continuous supply of liquid of uniform or variable composition, such as tinctures".



   The present invention relates to a method and apparatus for ensuring a continuous supply of liquid, the composition of which can be kept uniform, but can also be changed at will. The invention is particularly applicable to a continuous supply of dyes or other textile treatment liquids.



   Currently, the usual process used to deliver tinctures or other liquids, consists in dosing by hand the

 <Desc / Clms Page number 2>

 constituent dyes or products, auxiliaries and to bring them en masse into a common dye container. This is not only a time consuming process, but also a process prone to operator error. ' In addition, for a continuous operation, it is necessary to seek to calculate the total quantity required for the quantity of fabric or other material to be processed, and it is common practice to provide a margin of safety. which in most cases results in a noticeable waste of fluid.



   In addition, when, for example, it is a question of starting the dyeing of a certain length of fabric, it is necessary to prepare the required fleet, to make a test run and to determine by trial and error the exact proportions of the components. health necessary to give the desired end result.



   The main objects of the present invention are to enable a continuous supply of dye or other liquid of uniform composition to be maintained, as long as necessary until the complete completion of all dyeing or the other. operation using this particular composition. Another object is to enable a particular composition of the liquid to be reproduced exactly in a subsequent tinting or other subsequent operations, and to minimize trial and error and error.



   According to the present invention, an apparatus intended to obtain the result set out above comprises several receptacles intended to contain different constituent liquids, several liquid dosers intended to be supplied by the respective receptacles and capable of measuring different amounts of liquid. constituent liquids, and means for sending into a common container the amounts of respective constituent liquids as measured by the metering devices.



   The apparatus preferably comprises a number of containers

 <Desc / Clms Page number 3>

 larger than that of liquid dosers, as well as means for selectively connecting a number of these receptacles each to one of the liquid dosers.



   In addition, the invention relates to an automatic process ensuring a continuous arrival of liquid, the composition of which can be kept uniform, but which can also be modified at will, in particular for continuous dyeing, process consisting in ensuring the arrival. of several different constituent liquids, in dispensing several of these liquids simultaneously and separately to separate dosers capable of measuring different quantities of the respective constituent liquids, and in dispensing a dosed quantity of each of the liquids arriving as indicated above en masse, in a common container.



   The above mentioned invention is not limited to dyeing operations or liquids, but is particularly applicable to a continuous dyeing operation in which the dyeing is carried out in a dye bath containing molten metal. which applies heat and / or pressure to the dyed material, the dye liquor floating on the surface of this molten metal.



   To ensure the full benefit of continuous dyeing, the following conditions must be met: a) The change from one color to another must last as short as possible. b) The minimum amount of dye liquor should be left in the waste form when dyeing is complete. c) The dye liquor should be supplied to the fabric at the same rate as that at which it is absorbed. d) The determination of the shade should be as simple as possible. e) Performing repeat orders can be facilitated without further testing to determine grade.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   The apparatus which forms the subject of the present invention makes it possible to satisfy the above conditions.



   Embodiments of the invention applied to an apparatus for dispensing or dispensing tinctures or other liquids will now be described, simply by way of example. provide for the application of a continuous dyeing or other liquid treatment process, and in this description reference will be made to the accompanying drawings, in which:
FIG. 1 is a schematic overview of the apparatus.



   FIG. 2 is a section (partly schematic) of a single liquid donor.



   Figure 3 is a detail sectional view taken on line III-III of Figure 2.



   FIG. 4 is a schematic view of a variant of the apparatus.



   For the sake of simplicity, the applied apparatus will be described. the distribution of tinctures.



   Reference will first be made to FIG. 1. The apparatus shown comprises several (in the present case six) separate reservoirs or containers 10 provided with stirrers (not shown), and containing the suspensions of dyes and auxiliaries. - areas which are used most constantly for the dyeing operations to be carried out, as well as an additional water tank 11, usually larger.



   Each reservoir comprises a pressurized circulation pipe or circuit 12, in which a pump 13 circulates the dye under pressure. This duct is also provided with an adjustment valve 14 which can be adjusted so as to maintain the desired pressure. Each dispenser or metering device 15 can be selectively connected, by means of flexible connectors 16, to any one of the conduits 12, depending on the dye which is to be metered. Flexible couplings 3 can be connected to conduits

 <Desc / Clms Page number 5>

 
12 each by a bayonet link.



   The metering units 12 each comprise an element 17 constituted by a piston and a cylinder and three multi-way valves 18,19,20. These multi-way valves are actuated by a ± motor via a train of toothed wheels 22. Each metering unit is connected to a common piping 23 by check valves 24 to prevent any unevenness of pressure from passing through. liquid from one element to the next. The pipe 23 brings the dye into the mixing vessel 25 from where a line 26 sends it to the dye bath (not shown; The inlet and outlet connections of the mixing vessel are provided with control valves. 27 and 28 respectively.

   Although a separate mixing vessel is employed in this example, it will of course be understood that this vessel can be omitted and that the line 23 can lead directly to the dye bath which can be provided with mixing devices.



   The motor 21 is controlled by an electrical switch or other device for maintaining the level and mounted in the dye bath, so that the motor is switched on, when the level of the dye bath drops, to actuate the toothed wheels 22 which, for their part, actuate the multi-way valves 18, 19, 20. Metered quantities of dye will therefore be distributed to the dye bath by each metering device 15, until the level reaches a determined height of advance in this bath, after which the motor is switched off.



   Figure 2 is a schematic view of a complete metering device.



    @ The piston 'and cylinder group comprises a cylinder 29 in which a float piston 30 moves between a fixed stop 31 carried by the end cover 32, and an adjustable stop 33. The adjustable stop passes through a stuffing box arranged in the cover .31- + and provided with a stuffing 35, as well as a cap 36. The adjustment mechanism of the stop 33 is mounted in a cylindrical housing 37

 <Desc / Clms Page number 6>

 fixed to the cover 34.This mechanism is' constituted by a nut 38 in which engages a threaded rod 39, as shown in the drawing, the adjustable stop coming to meet the end of this nut.

   A calibrated button 40 is fixed to the end of the threaded rod 39 and the nut 38 carries a projection 41 which engages in a longitudinal slot 42 of the casing 37, so that one can, by actuating this button, adjust the position of the nut 38 and consequently that of the stop 33. These adjustments in turn determine the stroke of the piston 30 and consequently the quantity of dye dispensed per stroke. In the example shown, the threaded rod 39 has very approximately four threads per centimeter, so that one complete turn of the knob moves the stop 33 by 2.5mm. The button 40 is calibrated at 100 divisions, which makes it possible to determine the position of the stop 33 with a precision of 25/100 mm.

   It can therefore be understood that this mechanism allows very precise adjustment of the stop 33 and consequently of the stroke of the piston 30.



   The multi-way valve 18 is shown in detail in Figure 3; comprises a cylindrical part 43 having three openings 44, 45 and 46, and, at 47, a stuffing box crossed by the control rod 48 which carries the toothed wheel 22 at its outer end. This stuffing box comprises a stuffing 49 and a cap 50. The inner end of the control rod 48 carries an eccentric 51 engaged with a stick 1a so as to impart an oscillating movement to this stick in the cylinder 43, in order to actuate the ball valves. 5¯1 $ 51+ loaded by springs indicated schematically at 53A and 54A respectively.



  The valves 19 and 20 are similar in construction to that of the valve 18, but they have only two end openings 57, 58 and 59, 60 respectively; they also each have only one valve ball 55 and 56, with its seat, as shown in the drawing.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   The piston and cylinder assembly and the valves are connected to each other by suitable piping, as shown schematically in Figures 1 and 2. The toothed wheels
22 are arranged so that the valves 53 and 55 or 54 and 56 are open simultaneously. The liquid to be measured is taken from the pressurized tank 10 at point 61 (figure 2) and sent to the dyeing machine at point 62. It will be assumed that the cogwheels occupy the position shown in figure 2 (i.e. - say that the valves 53 and 55 are open); it can be seen that the liquid or the tincture is discharged through the valve
55 in cylinder 29 in 63.

   This forces the piston 30 to move in the cylinder and to discharge the liquid which is present. the other side of this piston through valve 53, and through opening 44 in the dyeing machine. If the toothed wheels turn 180, valves 53 and 55 close and the valves
54 and 56 open. The liquid is then forced through the valve 56 into the cylinder 29 at 54, which forces the piston
30 to go back, at the same time pushing the liquid which is on the other side of this piston through the valve
54 and through the opening 44 in the dyeing machine.



   The operation is as follows:
The proportions of dye or other liquid to be used are known, either from previous orders, or by tests carried out on a pilot machine, and flexible fittings
16 are connected to the appropriate conduits 12, the stop 33 being set to the desired position, also known from prior orders.



   To start the device, all you have to do is turn on the current, and since the dye bath is empty, electrical contact will be made.



   This operates the multi-way valves 18,19 and
20, which allow the piston and cylinder elements to function

 <Desc / Clms Page number 8>

 Feed and dispense the required metered amounts of the various dyes into the mixing chamber 25.



   This action continues until the overflow is reached in the mixing chamber and the mixed dye liquor flows into the dye bath which, in turn, fills to a predetermined level, the float then actuating the ignition and cutting off the current.



   The fabric being set in motion through the dyeing machine absorbs dye from the dye bath, so that the level drops, the multi-way valve then being actuated, so as to bring the level back to the normal height. .



   This continues as long as the fabric is in motion and the frequency of the shifting operations varies with the speed of the fabric.



   When dyeing is complete, the only dye wasted is that in cylinder 29 of each feeder, mixing chamber 25, and dye bath, all of which have the smallest possible capacity.



   For cleaning at the end of a color, it suffices to connect all the fittings 16 to the water pipe 12A and put into circulation. This causes the pressurized water to pass through the entire assembly, a connection having been made with the drain by a pipe.



   To prepare a fresh dye, the fittings 16 are connected to the appropriate pipes 12 and the proportioners are adjusted to the required proportions, the valve is operated in several ways a few times, the mixing chamber being connected to the drain. This draws out all the water and fills the pipes with the desired liquids.



   According to a variant, shown in FIG. 4, each dye tank 2Q can supply a corresponding supply line 71 under a constant pressure, supplied by any suitable means, gravity or pressurized air for example,

 <Desc / Clms Page number 9>

 the supply pressure being thus maintained at approximately
0.7 kg / cm2. The feed lines run from the bottom of each tank 70 and then return to the top of each tank, but, as the drawing shows, there are seven outlets on each of these feed lines. - tion and taping of each line leads to each of the seven selector valves 72, which can be adjusted so as to withdraw the elemental liquid or dye from each of these reservoirs.



   The output of each selector valve is connected to Him, metering device by a multi-way valve 73. Each metering device is constituted by two cylinders 74.75 each containing a piston, and by adjustable stops serving to vary the stroke of the valves. pistons, the adjustment of these stops being indicated on a dial 76.



   The pistons of each metering device are arranged to move alternately in opposite directions overcoming the action of return springs, so that when supply pressure is applied to a cylinder, the return spring of this cylinder is compressed and a metered quantity is admitted, while at the same time the return spring of the second cylinder causes the corresponding piston to move to expel a metered quantity of elemental liquid out of this cylinder through the multi-way valve 73.

   After the change of position of the multi-way valve, the first cylinder discharges its metered quantity and the second cylinder absorbs a new quantity, and so on, the metered quantities being conducted through a suitable pipe into a mixing tank 74, from where they are sent to the dye bath 75. The operation of the multi-way valves is controlled by a float mechanism 76, as in the previous example.



   Each metering cylinder is arranged so that it can be replaced by another cylinder of larger or smaller diameter, depending on the amount of liquid that this metering must supply.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



  Normally the seven metering units will consist of cylinders of different diameters and the selector valves are adjusted to connect the liquid inlets to the most suitable size metering device, the exact amount being obtained by adjusting the stroke of the pistons. ,
CLAIMS.



   1) Apparatus for the indicated purpose, comprising several receptacles for different elemental liquids, several liquid dosers arranged so as to be supplied by the respective receptacles and capable of dosing different amounts of elementary liquids, and means for dispensing to a common container the metered quantities of the respective elementary liquids as measured by the metering devices.


    

Claims (1)

2 ) Appareil suivant la revendication 1, appareil com- prenant un nombre de récipients supérieur au nombre des doseurs, et des moyens permettant de relier sélectivement un certain nombre de ces récipients chacun à l'un des doseurs de liquide. 2) Apparatus according to claim 1, apparatus comprising a number of receptacles greater than the number of metering devices, and means making it possible to selectively connect a certain number of these receptacles each to one of the liquid metering devices. 3 ) Appareil suivant les revendications 1 ou 2, appa- reil dans lequel chaque récipient est combiné avec une conduite circulaire de pression partant d'une sortie et retournant à une entrée de ce récipient, des raccords sélectifs pouvant être éta- blis avec cette conduite. 3) Apparatus according to claims 1 or 2, apparatus in which each receptacle is combined with a circular pressure pipe starting from an outlet and returning to an inlet of this receptacle, selective connections being able to be established with this pipe. . 4 ) Appareil suivant les revendications 1, 2 ou 3, appa- reil dans lequel les différents liquides élémentaires sont dis- tribués sous une coulonne de pression constante, une arrivée d'eau permettant de noyer et de balayer les conduites d'arrivée, les doseurs de liquide et les autres parties traversées par le liquide, afin de les nettoyer avant de changer la composition du liquide. 4) Apparatus according to claims 1, 2 or 3, apparatus in which the various elementary liquids are distributed under a constant pressure coulonne, a water inlet making it possible to flood and sweep the inlet pipes, the liquid dispensers and other parts through which the liquid passes, in order to clean them before changing the composition of the liquid. 5 ) Appareil suivant l'une quelconque des revendications précédentes, appareil dans lequel chaque doseur comprend un cy- lindre avec son piston, des moyens permettant de régler la course du piston de façon à faire varier la capacité de ces doseurs de liquide. <Desc/Clms Page number 11> 5) Apparatus according to any preceding claim, wherein each metering device comprises a cylinder with its piston, means for adjusting the stroke of the piston so as to vary the capacity of these liquid metering devices. <Desc / Clms Page number 11> 6 ) Appareil suivant l'une quelconque des revendications précédentes, appareil comprenant un doseur pour un constituant non liquide destiné à être ajouté dans le récipient.collecteur, ce doseur distribuant ce constituant non liquide dans ce réci- pient collecteur, et ses opérations étant synchronisées avec cel- les des dosairs de liquide. 6) Apparatus according to any one of the preceding claims, apparatus comprising a metering device for a non-liquid component intended to be added into the collecting receptacle, this metering dispenser distributing this non-liquid component into this collecting receptacle, and its operations being synchronized. with the dosairs of liquid. 7 ) Appareil suivant la revendication 6, appareil dans lequel l'élément à piston et à cylindre comprend un piston flot- tant à double effet et des butées réglables avec précision de 1' extérieur pour limiter la course du piston. 7. Apparatus according to claim 6, wherein the piston and cylinder member comprises a double acting floating piston and precisely adjustable stops from the outside to limit the stroke of the piston. 8 ) Appareil suivant les revendications 5, 6 ou 7, appa- reil dans lequel les doseurs à cylindre et à piston comprennent chacun un dispositif à soupape à plusieurs voies permettant de relier alternativement les extrémités opposées du cylindre, l'une au récipient collecteur et l'autre à l'un des divers récipients, et réciproquement. 8) Apparatus according to claims 5, 6 or 7, apparatus in which the cylinder and piston metering units each comprise a multi-way valve device making it possible to alternately connect the opposite ends of the cylinder, one to the collecting container and the other to one of the various receptacles, and vice versa. 9 ) Procédé pour assurer automatiquement une distribution continue de liquide dont la composition peut être maintenue uni- forme, mais peut aussi être changée à volonté, notamment pour la teinture continue, procédé consistant à assurer des distributions de'plusieurs liquides élémentaires différents, à faire arriver plusieurs de ces liquides simultanément et séparément dans des doseurs distincts capables de doser des quantités différentes des liquides élémentaires respectifs, à envoyer une quantité mesu- ' ' dans rée de chacun de ces liquides en masse/un récipient collecteur commun et à provoquer la répétition automatique de ces distri- butions afin de maintenir, dans le récipient collecteur, une arrivée de liquide renouvelée et d'efficacité à peu près totale- 10 ) Appareil pour le but indiqué ci-dessus, 9) Method for automatically ensuring a continuous distribution of liquid whose composition can be kept uniform, but can also be changed at will, in particular for continuous dyeing, method consisting in ensuring distributions of several different elementary liquids, to be made. to arrive several of these liquids simultaneously and separately in separate dosing devices capable of dosing different amounts of the respective elemental liquids, to send a measured quantity into the line of each of these liquids by mass / a common collecting vessel and to cause repetition automatic distribution of these distributions in order to maintain, in the collecting receptacle, a renewed supply of liquid and almost total efficiency. 10) Apparatus for the purpose indicated above, sensible- ment tel qu'on l'a décrit en se référant aux dessins ci-joints dans lesquels il est représenté. substantially as described with reference to the accompanying drawings in which it is shown. @ @
BE483868D BE483868A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE483868A true BE483868A (en)

Family

ID=130167

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE483868D BE483868A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE483868A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2467904A1 (en) * 1979-10-17 1981-04-30 Textinox Sarl INSTALLATION AND DYEING PROCESS

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2467904A1 (en) * 1979-10-17 1981-04-30 Textinox Sarl INSTALLATION AND DYEING PROCESS

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1594634B1 (en) Device for cleaning a smooth-walled tube
FR2530687A3 (en) Unit for introducing a selected washing liquid into the tub of a washing machine.
FR2540089A1 (en) VOLUMETRIC FILLING MACHINE
BE483868A (en)
EP4077202A1 (en) Filling spout having a return line
FR2465902A1 (en) MEMBRANE PUMP FOR DETERMINING TWO COMPONENTS OF A MIXTURE AND PUMP ASSEMBLY COMPRISING TWO PUMPS
EP3274260A1 (en) Volumetric metering device for container filling machine
EP3410902B1 (en) Machine for dispensing beverages from a pod, equipped with a device for the synchronized injection of two volumes of air
EP0094877B1 (en) Method and installation for the continuous production of meat pasties
CH419055A (en) Device for continuously mixing two liquids
EP0490790A1 (en) Plant for forming mixtures on the basis of liquids with scraping proportioning unit and method for forming
FR2646937A1 (en) Method and system for automatic metering of an additive into a hydrocarbon
FR2510749A1 (en) Batch liq. metering and dispensing system - employs microprocessor to compute flow from liq. velocity in calibrated tube
FR2912344A1 (en) Offset or typographic printing machine, cleaning device, has ink residues collecting and scraping troughs, with solvent distributing modes that are operated at constant level of valve, supply duct, manual metering pump and vibrating pump
EP0102105A2 (en) Arrangement for metering by volume
FR2500428A1 (en) DOSER FOR LIQUIDS
CH161644A (en) Metering device intended for the introduction of an adjustable quantity of a liquid in a pipe.
DE1648088A1 (en) Volumetric dosing device for liquids
BE515021A (en)
BE1012619A6 (en) Process for dosing fluid and device for using it
CH300314A (en) Apparatus for maintaining constant the composition of a mixed liquid resulting from a mixture of liquids and for continuously supplying the mixed liquid formed as it is consumed.
EP3410899A1 (en) Machine for dispensing beverages from a pod, with a pump system for metering the amount of water
FR2604146A1 (en) Volumetric metering device
CH274188A (en) Dispensing device for carbonated mixed drinks.
FR2542634A1 (en) Rapid marker for moving articles