BE481283A - - Google Patents

Info

Publication number
BE481283A
BE481283A BE481283DA BE481283A BE 481283 A BE481283 A BE 481283A BE 481283D A BE481283D A BE 481283DA BE 481283 A BE481283 A BE 481283A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
casing
adjustable
aerosols
duct
groove
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE481283A publication Critical patent/BE481283A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B01PHYSICAL OR CHEMICAL PROCESSES OR APPARATUS IN GENERAL
    • B01FMIXING, e.g. DISSOLVING, EMULSIFYING OR DISPERSING
    • B01F23/00Mixing according to the phases to be mixed, e.g. dispersing or emulsifying
    • B01F23/20Mixing gases with liquids
    • B01F23/21Mixing gases with liquids by introducing liquids into gaseous media

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • Centrifugal Separators (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Procédé et appareil pour régler les caracteristiques des aérosols produits par un générateur d'aérosols'* 
Dans l'emploi des aérosols (micelles ou particules infiniment petites, solides ou liquides, en suspension dans un gaz ou dans l'air), on a souvent grand intérêt à pouvoir régler leurs caractéristiques, notamment à pouvoir régler entre certaines limites les dimensions des particules émises par le générateur d'aérosols, surtout lorsque ces aérosols sont utilisés pour la désinfection ou pour des traitements thérapeutiques. En effet, il est souvent nécessaire d'éliminer des aérosols les particules dépassant une dimension déterminée, et la présente invention a pour but de réaliser cette élimination par des moyens simples et efficaces. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Selon l'invention, ce résultat est atteint grâce au fait que, sur leur parcours à la sortie du générateur à l'endroit d'utilisation, les aérosols produits sont soumis à une action réglable de la force centrifuge. On comprend qu'en soumettant un courant d'aérosols à l'action de la force centrifuge, on provoque en premier lieu une sédimentation des particules les plus grosses, puisque cette force est proportionnelle à la masse des particules et au carré de la vitesse. Pour une action déterminée de la force centrifuge, on obtiendra donc la sédimentation des particules dont les dimensions dépassent une valeur déterminée.

   Pour régler cette valeur, l'invention prévoit un réglage correspondant de la dite action, soit en variant l'intensité de la force centrifuge, donc la vitesse imprimée aux micelles, soit en variant la durée de cette action, qui reste alors constante, sur les aérosols. Il va de soi qu'on peut varier à la fois l'intensité de la force centrifuge et la durée de son action. 



   L'invention porte également sur un appareil pour la mise en oeuvre de ce procédé, cet appareil comportant, entre le générateur et l'endroit d'utilisation des aérosols, un parcours incurvé réglable imprimant un mouvement giratoire aux aérosols pour soumettre ceux-ci à une action réglable de la force centrifuge. Ce parcours réglable est avantageusement constitué par un conduit de volume réglable, soit par variation de sa section, de façon à varier sa section de passage et donc la vitesse du courant d'aérosols et l'intensité de la force centrifuge, soit par variation de sa longueur, de façon à varier la durée d'action d'une force centrifuge constante. 



  On peut également utiliser un conduit à courbure réglable. 



   D'autres particularités et avantages de l'invention ressortiront de la description de quelques exemples de réalisation, donnée ci-après avec référence au dessin schématique annexé, dont les Figs. 1 à 9 montrent des vues verticales, partiellement en coupe, 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 de neuf variantes de réalisation de l'appareil selon l'invention. 



   Dans l'exemple illustré en   Fig.   1, l'appareil comporte une cuvette 1 contenant le produit à pulvériser, un gicleur 2 projetant le produit pulvérisé contre un écran perméable 3 constitué par une toile ou plaque perforée, métallique ou en matière isolante, et une enveloppe cylindrique 4 qui s'adapte à la cuvette et contient le dit écran. Un manchon 5 est monté à coulissement sur un cylindre 6 placé axialement dans l'enveloppe   4.   Ce manchon est guidé dans un collet du couvercle   7   de l'enveloppe et peut être bloqué en toute position voulue au moyen d'une vis de calage 8.

   Une hélice élastique 9, dont le bord intérieur se trouve en contact avec le cylindre 6 et le bord extérieur avec l'enveloppe 4, est fixée par une de ses extrémités directement ou indirectement au cylindre 4, en 10, et par son autre extrémité au manchon 5, en 11. 



   Les aérosols ayant traversé l'écran 3 parcourent le chemin hélicoïdal délimité par l'hélice 9, et quittent l'appareil par l'ajutage 12. Le mouvement giratoire ainsi imprimé aux aérosols débarrasse ceux-ci des particules les plus grosses qui retournent à la cuvette 1. En réglant la position du manchon 5, on peut comprimer ou détendre l'hélice 9, laquelle reste en contact avec les cylindres 4 et 6, de façon à modifier la section transversale du conduit qu'elle délimite et à augmenter ou réduire la vitesse des aérosols et donc l'intensité d'action de la force centrifuge. 



   Dans la position totalement relevée du manchon 5, les micelles sortant par 12 auront les limites de dimension les plus grandes. Elles seront, au contraire, les plus faibles lorsque l'hélice 9 est comprimée au maximum. 



   Dans la construction illustrée, l'écran 3 retient la   majo   rité des gouttelettes mouillantes, c'est-à-dire celles qui n'ont 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 pas été divisées à une dimension suffisamment faible pour former réellement un aérosol. L'élimination de ces gouttelettes mouillantes peut également être produite par tous autres moyens appropriés. 



   On pourrait aussi projeter le liquide pulvérisé obliquement contre la paroi de l'enveloppe 4, afin de lui imprimer déjà une impulsion autour de l'axe de l'appareil, pour l'introduire ensuite dans le conduit hélicoïdal. 



   Dans la variante montrée en Fig.   2,   on fait usage d'une hélice élastique libre 13 comprimée entre l'écran 3 et le chapeau 14, lequel coulisse à frottement doux dans l'enveloppe 4 et peut être immobilisé dans toute position voulue au moyen de la vis de calage 15. L'ajutage de sortie 16 traverse ce chapeau. 



  Les extrémités de l'hélice sont conformées de façon à éviter tout accrochage aux surfaces d'appui. Sous l'effet des déplacements du chapeau 14, l'hélice se tord et se dêtord automatiquement, en maintenant ses bords intérieur et extérieur respectivement en contact avec les cylindres 4 et 6. 



   L'hélice des Figs. 1 et 2 pourrait étre remplacée par un tuyau élastique enroulé en hélice à spires jointives. En comprimant ce tuyau suivant l'axe de l'hélice, on produit une ovalisation ou un aplatissement plus ou moins prononcé de sa section transversale initialement circulaire, en faisant ainsi varier la grandeur de cette section. 



   L'appareil montré en Fig. 3, ainsi que celui selon Fig. 4, est basé sur la variation de la durée de l'action centrifuge, en faisant passer les aérosols par un conduit hélicoïdal de section constante, mais de longueur variable. 



   Comme montré en Fig. 3, un cylindre 17, dans lequel est pratiquée une rainure hélicoïdale périphérique 18, est monté à frottement doux dans l'enveloppe 4. A celle-ci est fixé un ergot 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 19 qui s'adapte exactement dans la rainure 18 et guide le cylindre   17   de façon à déplacer celui-ci longituainalement dans l'enveloppe 4, dans le sens correspondant à celui de la rotation qui lui est imprimée. Les aérosols parcourent le conduit hélicoïdal jusqu'à l'ergot 19 et sortent par l'ajutage 20 fixe à l'enveloppe 4, devant le dit ergot, lequel obture la partie du conduit hélicoïdal qui se trouve au-dessus de lui.

   Il suffit de régler la hauteur d'introduction du cylindre   17   dans l'enveloppe 4 pour obtenir des aérosols dont les micelles ont des dimensions comprises entre des limites bien déterminees. 



   Le même résultat peut être obtenu par d'autres moyens appropriés. Comme montré en Fig. 4, le cylindre   17   peut être monté a rotation autour de son axe, sans déplacement longitudinal par rapport à l'enveloppe 4, l'ergot 19 étant donc supprimé. 



  L'enveloppe 4 est percée d'une série d'ouvertures 21, 22, 23.., disposées de manière que, lorsqu'on tourne le cylindre 17, un de ces trous dévoile toujours un point de la rainure hélicoïdale 18, d'où les aérosols s'échappent dans une gaine latérale 24 pour sortir finalement par 20. Les aérosols sont donc recoltés à une hauteur variant avec la position angulaire du cylindre 17, après avoir été soumis pendant un temps variable à l'action de la force centrifuge, de sorte que les dimensions des micelles varient en conséquence. 



   Dans la réalisation selon Fig. 5, le jet d'aérosols produit par le gicleur 2 est dirigé obliquement vers le haut, tangentiellement à l'enveloppe cylindrique 4, et se propage suivant une trajectoire hélicoïdale entre l'enveloppe 4 et le cylindre de guidage concentrique 25, pour sortir par un conduit 26 ménagé dans un chapeau 27 qui est solidaire du cylindre 25 et peut être déplacé à frottement doux dans l'enveloppe 4, une vis de calage 28 permettant de le fixer dans toute position 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 voulue. Le déplacement axial du chapeau fait varier la longueur du parcours des aérosols et donc la durée d'action de la force centrifuge. 



   On pourrait également utiliser un gicleur 2 orientable, notamment monté à rotation autour d'un axe perpendiculaire à l'axe du cylindre 4, de façon à pouvair varier le pas, et donc la longueur, de la trajectoire hélicoïdale suivie par le flux d'aérosols entre les cylindres 4 et 25, lesquels peuvent alors être fixés l'un par rapport à l'autre. Les cylindres 4 et 25 pourraient être remplacés par des troncs de cônes ou autres surfaces de révolution. 



   Bien que le cylindre 25 ne soit théoriquement pas indispensable, son emploi est pratiquement désirable pour empêcher la dispersion du jet d'aérosols. 



   En Figs. 6 à 9, un couvercle 125 est adapté sur l'enveloppe 4 et présente une tubulure 126 pour évacuer les aérosols vers le parcours réglable qui leur imprime un mouvement giratoire réglable. 



   Dans le cas de la Fig. 6, ce parcours est constitué par un tuyau flexible, de préférence élastique 127, qui forme une boucle et dont une extrémité est raccordée à la tubulure 126, tandis que l'autre extrémité est raccordée à l'endroit   d'utili-   sation, par exemple une embouchure 128 lorsqu'il s'agit d'aérosols pour inhalations. Ce tuyau 127 peut   notamment   être établi en métal élastique, en caoutchouc ou analogue, avantageusement armé par un ressort hélicoïdal à spires pratiquement jointives. 



   Il suffit de rapprocher ou d'éloigner l'extrémité 128 de la tubulure 126 pour contracter ou détendre la boucle du tuyau 127 afin de varier l'effet de la force centrifuge et provoquer la séparation d'une partie plus ou moins grande des particules les plus grossières. Le volume et la section du tuyau restent pratiquement invariables, mais l'accélération centrifuge varie 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 avec l'inclinaison de la boucle, par exemple le pas de l'hélice si elle est hélicoïdale, tandis que le diamètre peut également varier au cours des déplacements. 



   Dans la réalisation illustrée en Fig. 6, la boucle affecte la forme d'une spire hélicoïdale, mais elle pourrait aussi avoir une autre   forme,   par exemple celle d'une spirale. 



   Les mouvements du tuyau 127 peuvent être obtenus par un mécanisme approprié quelconque, par exemple en actionnant un manchon 29 taraudé par moitiés à filets de pas contraires, qui coopère avec deux tiges filetées 30,31 ayant également des pas contraires, dont l'une est fixée, par exemple soudée, au couvercle 125, tandis que l'autre est coudée et supporte l'ex-   trémité   supérieure du tuyau 127 au moyen d'un collier 32. 



   Les Figs. 7 et 8 montrent des constructions particulièrement simples, les aérosols sortant du couvercle 125 passant par un conduit incurvé en forme de U, par exemple à base pointue (33 en Fig. 7) ou arrondie (34 en Fig. 8). Une cloison médiane 35, respectivement 36, est montée à   coulissement   dans un guide   37   qui est solidaire du tuyau incurvé et embrasse la cloison d'une façon étanche. La position de la cloison peut être réglée d'une manière continue ou graduelle, par exemple à l'aide d'une goupille 38 traversant un trou dans le guide et l'un ou l'autre d'une série de trous 39 prévus dans la cloison mobile.

   On règle ainsi la section de passage et la longueur moyenne du conduit incurvé dont la paroi concave est constituée par la surface de la cloison 35, resp. 36, ce qui permet de régler également le taux de séparation des particules les plus grossières. 



   Comne montré en   Fig.   9, l'élément mobile peut, au lieu de déterminer la partie concave du conduit incurvé 40, en former la paroi convexe. L'élément mobile 41 est monté d'une 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 façon similaire à la cloison 35 ou 36, dans un guide 42 solidaire du conduit 40. 



   Le terme "incurvé" employédans la description et les revendicetions pour définir le parcours des aérosols englobe aussi bien la forme courbe que celle déterminée par une succession de déviations angulaires, tel que c'est par ex.   le   cas en Figs. 7 et 9. 



   Il va de soi que l'invention n'est pas limitée aux exemples illustrés, mais peut également être réalisée sous diverses autres formes constructives. Ainsi, le parcours hélicoïdal pourrait être remplacé par un parcours en spirale, dont on reglerait la longueur ou que l'on tordrait plus ou moins fort pour varier la courbure des spires. Les divers organes peuvent être établis en toutes matières appropriées, par exemple en métal, en verre, en matière plastique ou moulée, etc.., ou éventuellement en une matière électriquement isolante. 



   REVENDICATIONS. 



   1 - Procédé pour régler les caractéristiques des aérosols produits par un générateur d'aérosols, caractérisé en ce que, sur leur parcours de la sortie du générateur à l'endroit d'utilisation, les aérosols produits sont soumis à une action réglable de la force centrifuge.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Method and apparatus for controlling the characteristics of aerosols produced by an aerosol generator" *
In the use of aerosols (micelles or infinitely small particles, solid or liquid, suspended in a gas or in the air), it is often of great interest to be able to adjust their characteristics, in particular to be able to adjust the dimensions of the particles between certain limits. particles emitted by the aerosol generator, especially when these aerosols are used for disinfection or for therapeutic treatments. In fact, it is often necessary to remove from the aerosols the particles exceeding a determined size, and the object of the present invention is to achieve this removal by simple and effective means.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   According to the invention, this result is achieved by virtue of the fact that, on their path leaving the generator to the place of use, the aerosols produced are subjected to an adjustable action of centrifugal force. It is understood that by subjecting a stream of aerosols to the action of centrifugal force, one causes in the first place a sedimentation of the largest particles, since this force is proportional to the mass of the particles and to the square of the speed. For a determined action of the centrifugal force, the sedimentation of the particles whose dimensions exceed a determined value will therefore be obtained.

   To adjust this value, the invention provides a corresponding adjustment of said action, either by varying the intensity of the centrifugal force, therefore the speed imparted to the micelles, or by varying the duration of this action, which then remains constant, over aerosols. It goes without saying that we can vary both the intensity of the centrifugal force and the duration of its action.



   The invention also relates to an apparatus for carrying out this method, this apparatus comprising, between the generator and the place of use of the aerosols, an adjustable curved path imparting a gyratory movement to the aerosols in order to subject them to the aerosols. adjustable action of centrifugal force. This adjustable path is advantageously constituted by a duct of adjustable volume, either by variation of its section, so as to vary its passage section and therefore the speed of the aerosol stream and the intensity of the centrifugal force, or by variation of its length, so as to vary the duration of action of a constant centrifugal force.



  It is also possible to use a duct with adjustable curvature.



   Other features and advantages of the invention will emerge from the description of a few exemplary embodiments, given below with reference to the appended schematic drawing, of which FIGS. 1 to 9 show vertical views, partially in section,

 <Desc / Clms Page number 3>

 of nine variant embodiments of the apparatus according to the invention.



   In the example illustrated in FIG. 1, the device comprises a bowl 1 containing the product to be sprayed, a nozzle 2 projecting the product sprayed against a permeable screen 3 consisting of a perforated sheet or plate, metal or made of insulating material, and a cylindrical casing 4 which fits to the bowl and contains the said screen. A sleeve 5 is slidably mounted on a cylinder 6 placed axially in the casing 4. This sleeve is guided in a collar of the cover 7 of the casing and can be locked in any desired position by means of a setting screw 8 .

   An elastic helix 9, the inner edge of which is in contact with the cylinder 6 and the outer edge with the casing 4, is fixed by one of its ends directly or indirectly to the cylinder 4, at 10, and by its other end to the sleeve 5, 11.



   The aerosols which have passed through the screen 3 travel the helical path delimited by the propeller 9, and leave the apparatus through the nozzle 12. The gyratory movement thus imparted to the aerosols rids them of the largest particles which return to the air. cup 1. By adjusting the position of the sleeve 5, it is possible to compress or relax the propeller 9, which remains in contact with the cylinders 4 and 6, so as to modify the cross section of the duct that it defines and to increase or reduce the speed of the aerosols and therefore the intensity of the action of the centrifugal force.



   In the fully raised position of the sleeve 5, the micelles exiting at 12 will have the greatest dimension limits. On the contrary, they will be the weakest when the propeller 9 is compressed to the maximum.



   In the construction illustrated, the screen 3 retains the majority of the wetting droplets, that is to say those which have no

 <Desc / Clms Page number 4>

 not been divided to a size small enough to actually form an aerosol. The elimination of these wetting droplets can also be produced by any other suitable means.



   It would also be possible to project the sprayed liquid obliquely against the wall of the casing 4, in order to already give it an impulse around the axis of the apparatus, in order to then introduce it into the helical duct.



   In the variant shown in FIG. 2, use is made of a free elastic propeller 13 compressed between the screen 3 and the cap 14, which slides gently in the casing 4 and can be immobilized in any desired position by means of the setting screw 15. The outlet nozzle 16 passes through this cap.



  The ends of the propeller are shaped so as to avoid any catching on the bearing surfaces. Under the effect of the movements of the cap 14, the propeller automatically twists and starts, keeping its inner and outer edges in contact with cylinders 4 and 6 respectively.



   The propeller of Figs. 1 and 2 could be replaced by an elastic hose wound in a helix with contiguous turns. By compressing this pipe along the axis of the helix, an ovalization or a more or less pronounced flattening of its initially circular cross section is produced, thus varying the size of this section.



   The apparatus shown in FIG. 3, as well as that according to FIG. 4, is based on the variation of the duration of the centrifugal action, by passing the aerosols through a helical duct of constant section, but of variable length.



   As shown in Fig. 3, a cylinder 17, in which a peripheral helical groove 18 is formed, is mounted with gentle friction in the casing 4. To the latter is fixed a lug

 <Desc / Clms Page number 5>

 19 which fits exactly in the groove 18 and guides the cylinder 17 so as to move the latter longitudinally in the casing 4, in the direction corresponding to that of the rotation imparted to it. The aerosols travel through the helical duct as far as the lug 19 and exit through the nozzle 20 fixed to the casing 4, in front of the said lug, which closes the part of the helical duct which is located above it.

   It suffices to adjust the height of introduction of the cylinder 17 into the casing 4 in order to obtain aerosols whose micelles have dimensions between well-defined limits.



   The same result can be obtained by other suitable means. As shown in Fig. 4, the cylinder 17 can be mounted to rotate about its axis, without longitudinal displacement relative to the casing 4, the lug 19 therefore being omitted.



  The casing 4 is pierced with a series of openings 21, 22, 23 .., arranged so that, when the cylinder 17 is turned, one of these holes always reveals a point of the helical groove 18, of where the aerosols escape in a lateral sheath 24 to finally exit through 20. The aerosols are therefore collected at a height varying with the angular position of the cylinder 17, after having been subjected for a variable time to the action of centrifugal force , so that the dimensions of the micelles vary accordingly.



   In the embodiment according to FIG. 5, the aerosol jet produced by the nozzle 2 is directed obliquely upwards, tangentially to the cylindrical casing 4, and propagates along a helical path between the casing 4 and the concentric guide cylinder 25, to exit through a duct 26 formed in a cap 27 which is integral with the cylinder 25 and can be moved with gentle friction in the casing 4, a setting screw 28 making it possible to fix it in any position

 <Desc / Clms Page number 6>

 wanted. The axial displacement of the cap varies the length of the path of the aerosols and therefore the duration of action of the centrifugal force.



   One could also use an orientable nozzle 2, in particular mounted to rotate about an axis perpendicular to the axis of the cylinder 4, so as to be able to vary the pitch, and therefore the length, of the helical path followed by the flow of aerosols between the cylinders 4 and 25, which can then be fixed relative to each other. The cylinders 4 and 25 could be replaced by truncated cones or other surfaces of revolution.



   Although cylinder 25 is theoretically not essential, its use is practically desirable to prevent dispersion of the aerosol jet.



   In Figs. 6 to 9, a cover 125 is fitted to the casing 4 and has a pipe 126 for discharging the aerosols towards the adjustable path which gives them an adjustable gyratory movement.



   In the case of FIG. 6, this path is formed by a flexible, preferably elastic pipe 127, which forms a loop and one end of which is connected to the tubing 126, while the other end is connected to the place of use, by example a mouthpiece 128 in the case of aerosols for inhalations. This pipe 127 can in particular be made of elastic metal, rubber or the like, advantageously reinforced by a helical spring with practically contiguous turns.



   It suffices to bring the end 128 of the tube 126 closer or further to contract or relax the loop of the tube 127 in order to vary the effect of the centrifugal force and cause the separation of a more or less large part of the particles. coarser. The volume and the section of the pipe remain practically invariable, but the centrifugal acceleration varies

 <Desc / Clms Page number 7>

 with the inclination of the loop, for example the pitch of the propeller if it is helical, while the diameter can also vary during movements.



   In the embodiment illustrated in FIG. 6, the loop has the shape of a helical turn, but it could also have another shape, for example that of a spiral.



   The movements of the pipe 127 can be obtained by any suitable mechanism, for example by actuating a sleeve 29 threaded by halves with opposite threads, which cooperates with two threaded rods 30, 31 also having opposite pitches, one of which is fixed, for example welded, to the cover 125, while the other is bent and supports the upper end of the pipe 127 by means of a collar 32.



   Figs. 7 and 8 show particularly simple constructions, the aerosols leaving the cover 125 passing through a curved U-shaped duct, for example with a pointed base (33 in Fig. 7) or rounded (34 in Fig. 8). A middle partition 35, respectively 36, is slidably mounted in a guide 37 which is integral with the curved pipe and embraces the partition in a sealed manner. The position of the partition can be adjusted in a continuous or gradual manner, for example by means of a pin 38 passing through a hole in the guide and one or the other of a series of holes 39 provided in the guide. the movable partition.

   The passage section and the average length of the curved duct, the concave wall of which is formed by the surface of the partition 35, resp. 36, which also allows the separation rate of the coarser particles to be adjusted.



   As shown in FIG. 9, the movable element can, instead of determining the concave part of the curved duct 40, form the convex wall thereof. The movable element 41 is mounted in a

 <Desc / Clms Page number 8>

 similar way to the partition 35 or 36, in a guide 42 secured to the duct 40.



   The term "curved" employed in the description and the claims to define the path of the aerosols encompasses both the curved shape and that determined by a succession of angular deviations, such as it is for example. the case in Figs. 7 and 9.



   It goes without saying that the invention is not limited to the examples illustrated, but can also be implemented in various other constructive forms. Thus, the helical path could be replaced by a spiral path, the length of which would be adjusted or that one would twist more or less hard to vary the curvature of the turns. The various members can be made of any suitable material, for example metal, glass, plastic or molded material, etc., or optionally from an electrically insulating material.



   CLAIMS.



   1 - Method for adjusting the characteristics of the aerosols produced by an aerosol generator, characterized in that, on their path from the outlet of the generator to the place of use, the aerosols produced are subjected to an adjustable action of force centrifugal.


    

Claims (1)

2 - Dispositif pour la mise en oeuvre du procédé suivant revendication 1, caractérisé en ce qu'il comporte, entre le générateur et l'endroit d'utilisation des aérosols, un parcours incurvé réglable imprimant un mouvement giratoire aux aérosols pour soumettre ceux-ci à une action réglable de la force centrifuge. 2 - Device for implementing the method according to claim 1, characterized in that it comprises, between the generator and the place of use of the aerosols, an adjustable curved path imparting a gyratory movement to the aerosols to subject them with an adjustable action of centrifugal force. 3 - Dispositif suivant revendication 2, caractérisé en ce que le parcours réglable est constitué par un conduit de volume réglable. <Desc/Clms Page number 9> 3 - Device according to claim 2, characterized in that the adjustable path is constituted by an adjustable volume duct. <Desc / Clms Page number 9> 4 - Dispositif suivant revendication 3, caractérisé en ce que le dit conduit présente une section transversale réglable 5 - Dispositif suivant revendication 3, caractérisé en ce que le dit conduit présente une longueur réglable. 4 - Device according to claim 3, characterized in that said duct has an adjustable cross section 5 - Device according to claim 3, characterized in that said conduit has an adjustable length. 6 - Dispositif suivant revendication 4, caractérisé en ce qu'il comporte une enveloppe cylindrique, une entrée et une sortie pour les aérosols, aux extrémités opposées de cette enveloppe, une hélice élastique placée dans l'enveloppe de façon que son bord extérieur touche librement l'enveloppe, et des moyens pour modifier le pas de l'hélice. 6 - Device according to claim 4, characterized in that it comprises a cylindrical casing, an inlet and an outlet for the aerosols, at the opposite ends of this casing, an elastic helix placed in the casing so that its outer edge freely touches the envelope, and means for modifying the pitch of the propeller. 7 - Dispositif suivant revendication 6, caractérisé en ce qu'une extrémité de l'hélice est fixée à une paroi transversale de l'enveloppe, tandis que son autre extrémité est fixée à un organe coulissant axialement par rapport à l'enveloppe. 7 - Device according to claim 6, characterized in that one end of the helix is fixed to a transverse wall of the casing, while its other end is fixed to a member sliding axially relative to the casing. 8 - Dispositif suivant revendication 6, caractérisé en ce que l'hélice est placée librement entre une paroi transversale de l'enveloppe et un organe coulissant axialement par rapport à l'enveloppe. 8 - Device according to claim 6, characterized in that the propeller is placed freely between a transverse wall of the casing and a member which slides axially relative to the casing. 9 - Dispositif suivant revendication 4, caractérisé en ce que le dit conduit est constitué par un tuyau élastique enroulé en hélice à spires jointives, entre deux organes à position relative réglable, permettant d'exercer une pression variable sur le tuyau enroulé en hélice, suivant l'axe de celle-ci. 9 - Device according to claim 4, characterized in that said conduit is constituted by an elastic pipe wound in a helix with contiguous turns, between two members with adjustable relative position, making it possible to exert a variable pressure on the pipe wound in a helix, according to the axis of it. 10 - Dispositif suivant revendication 5, caractérisé en ce qu'il comporte une enveloppe cylindrique, un cylindre rotatif engagé à frottement doux dans celle-ci, une rainure héli- coïdale dans un de ces éléments, un ergot faisant saillie sur l'autre de ces éléments et s'engageant dans la dite rainure de façon à l'obturer localement, une entrée d'aérosols à une extrémité de la dite rainure, et une sortie d'aerosols dans l'élément portant le dit ergot, entre ce dernier et la dite entrée. <Desc/Clms Page number 10> 10 - Device according to claim 5, characterized in that it comprises a cylindrical casing, a rotary cylinder engaged in gentle friction therein, a helical groove in one of these elements, a lug projecting on the other of these elements and engaging in said groove so as to locally block it, an aerosol inlet at one end of said groove, and an aerosol outlet in the element carrying said lug, between the latter and the said entrance. <Desc / Clms Page number 10> 11 - Dispositif suivant revendication 5, caractérisé en ce qu'il comporte une enveloppe cylindrique, un cylindre rotatif engagé à frottement doux dans celle-ci, une rainure hélicoïdale dans un de ces éléments, une série d'ouvertures dans l'autre élément et pouvant être amenées alternativement en communication avec la dite rainure, selon la position angulaire relative des deux éléments, une entrée d'aérosols à une extrémité de la dite rainure, et un collecteur réunissant entre elles les dites ouvertures, et formant la sortie pour les aérosols. 11 - Device according to claim 5, characterized in that it comprises a cylindrical casing, a rotary cylinder engaged with gentle friction therein, a helical groove in one of these elements, a series of openings in the other element and which can be brought alternately into communication with said groove, depending on the relative angular position of the two elements, an aerosol inlet at one end of said groove, and a manifold joining said openings together, and forming the outlet for the aerosols . 12 - Dispositif suivant revendication 5, caractérisé en ce qu'il comporte une enveloppe cylindrique, un cylindre concentrique solidaire d'un chapeau monté à position réglable dans une extrémité de l'enveloppe et comportant un conduit de sortie pour les aérosols, qui sont introduits suivant une direction sensiblement tangentielle à l'enveloppe et inclinée par rapport à l'axe de celle-ci. 12 - Device according to claim 5, characterized in that it comprises a cylindrical casing, a concentric cylinder integral with a cap mounted in an adjustable position in one end of the casing and comprising an outlet duct for the aerosols, which are introduced in a direction substantially tangential to the envelope and inclined with respect to the axis thereof. 13 - Dispositif suivant revendication 5, caractérisé en ce qu'il comporte deux cylindres ou autres surfaces de révolution coaxiales, une sortie à une extrémité de l'espace compris entre ces surfaces, et une amenée d'aérosols à l'autre extrémité du dit espace, cette amenée étant sensiblement tangentielle aux dites surfaces et orientable par rotation autour d'un axe sen- siblement perpendiculaire à l'axe commun des dites surfaces. 13 - Device according to claim 5, characterized in that it comprises two cylinders or other coaxial surfaces of revolution, an outlet at one end of the space between these surfaces, and an aerosol supply at the other end of said space, this inlet being substantially tangential to said surfaces and orientable by rotation about an axis substantially perpendicular to the common axis of said surfaces. 14 - Dispositif suivant revendication 3, caractérisé en ce que le parcours réglable affecte la forme d'un U dont une paroi incurvée est déplaçable par rapport à l'autre. 14 - Device according to claim 3, characterized in that the adjustable path takes the shape of a U, one curved wall of which is movable relative to the other. 15 - Dispositif suivant revendication 2, caractérisé en ce que le parcours réglable est constitué par un conduit incurvé flexible, dont une extrémité est déplaçable par rapport à l'autre. 15 - Device according to claim 2, characterized in that the adjustable path consists of a flexible curved duct, one end of which is movable with respect to the other.
BE481283D BE481283A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE481283A true BE481283A (en)

Family

ID=128275

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE481283D BE481283A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE481283A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2481985A1 (en) DEVICE FOR CUTTING CONTINUOUS YARNS, IN PARTICULAR GLASS YARNS
EP1561394A2 (en) Device for storing and applying a product comprising a wiping element
EP0085017A2 (en) Device for drawing, condensing and moving a sliver of fibres in a spinning process
EP2536875B1 (en) Needle for insertion of a thread in a tyre
FR2527651A1 (en) PROCESS AND DEVICE FOR REINFORCING THE PILOSITY AND INFLATION OF A CONTINUOUSLY WIRED ROTOR OF A FIBER-FREE SPINNING MACHINE
EP0211738A1 (en) Tennis racquet
FR2562438A1 (en) OSCILLATING TUBE EVAPORATION APPARATUS AND FLUID DISPATCHER
CH654345A5 (en) DEVICE FOR SPINNING FREE FIBERS.
EP0211761B1 (en) Portable personal collector for analysing dust
FR3003778A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR SORTING BALLS
BE481283A (en)
CH635135A5 (en) METHOD AND DEVICE FOR CUTTING A CABLE OF CONTINUOUS FILAMENTS AND THE CONTINUOUS OPENING OF THE FIBERS OBTAINED.
CH274618A (en) Method for adjusting the characteristics of aerosols produced by an aerosol generator and device for its implementation.
FR2655574A1 (en) DEVICE FOR SEPARATING ANTENNA HAIR FROM A BULK MATERIAL
CH618478A5 (en)
FR2483303A1 (en) IMPROVED CUTTER FOR CUTTING FILAMENTOUS MATERIALS
FR2462493A1 (en) Friction open=end spinner - has friction surfaces to roll fibre layer on rotor surface into a twisted yarn
FR2480799A1 (en) Direct spinning of textile fibres without rotor - using offset surfaces moving in the same direction
CH497141A (en) Apparatus for the production of rods intended to be cut into cigarette filter tips
FR2461532A1 (en) APPARATUS FOR RECOVERING A FILTER MATERIAL WITH A FLUID ADDITIVE
EP0051021A2 (en) Process for finely dispersing a fluid in a stream of a high-density fluid, especially of a gas in a liquid, and apparatus therefor
FR2537556A1 (en) Automatic machine for winding small tori
BE1013765A5 (en) Plastic object, such as a teat, method to produce said object and mould for the use of said method
FR2474345A1 (en) Liquid spray for culture treatment - has rotary distributor disc suspended at angle in front of fan inside adjustable jet tube
CH451762A (en) An inlet funnel tip of the twisting member of a spinning device for making yarn from separate fibers