BE479394A - - Google Patents

Info

Publication number
BE479394A
BE479394A BE479394DA BE479394A BE 479394 A BE479394 A BE 479394A BE 479394D A BE479394D A BE 479394DA BE 479394 A BE479394 A BE 479394A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
housing
reel
sleeve
film
cartridge
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE479394A publication Critical patent/BE479394A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G03PHOTOGRAPHY; CINEMATOGRAPHY; ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ELECTROGRAPHY; HOLOGRAPHY
    • G03BAPPARATUS OR ARRANGEMENTS FOR TAKING PHOTOGRAPHS OR FOR PROJECTING OR VIEWING THEM; APPARATUS OR ARRANGEMENTS EMPLOYING ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ACCESSORIES THEREFOR
    • G03B17/00Details of cameras or camera bodies; Accessories therefor
    • G03B17/28Locating light-sensitive material within camera
    • G03B17/30Locating spools or other rotatable holders of coiled film
    • GPHYSICS
    • G03PHOTOGRAPHY; CINEMATOGRAPHY; ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ELECTROGRAPHY; HOLOGRAPHY
    • G03BAPPARATUS OR ARRANGEMENTS FOR TAKING PHOTOGRAPHS OR FOR PROJECTING OR VIEWING THEM; APPARATUS OR ARRANGEMENTS EMPLOYING ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ACCESSORIES THEREFOR
    • G03B19/00Cameras
    • G03B19/02Still-picture cameras
    • G03B19/04Roll-film cameras

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Details Of Cameras Including Film Mechanisms (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Appareil photographique et cartouche de film utilisable dans cet appareil. 



   La présente invention concerne la photographie, et en   particulier,   un dispositif qui permet de charger rapidement un appareil photographique utilisant des films en bobine. 



   Les appareils photographiques utilisant des films en bobine comportent généralement deux logements, dans l'un desquels on place une bobine débitrice, tandis qu'une bobine réceptrice est placée dans l'autre logement. Le film ou la pellicule avec son papier dorsal doit normalement être placé dans l'appareil de telle manière que son extrémité soit enroulée sur la bobine vide placée dans le logement récepteur, et le produit photosensible est déplacé d'une bobine à l'autre au fur et à mesure des expositions. Quand le film ou la pellicule exposé sur toute sa longueur est enlevé de l'appareil, la bobine vide du logement débiteur doit être placée dans le logement récepteur puis on in- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 troduit dans l'appareil une nouvelle bobine de pellicule ou film.

   Ces opérations sont longues et fastidieuses; en outre, il arrive   fréquemment   que le papier dorsal ou le film ne soit pas correctement mis en place sur la bobine réceptrice et qu'un mauvais enroulement en résulte. 



   Dans la demande de brevet français déposée le 7 Février 1947 au nom de la société   KODAK-PATHE   S.A.F., et intitulée: "Perfectionnements aux appareils photographiques utilisant des pellicules en   bobine ',   il est décrit un appareil photographique dans lequel la bobine de film est introduite par un glissement suivant l'axe de la bobine, et la bobine est enlevée de l'appareil par un glissement analogue de sens opposé; une seule bobine est nécessaire du fait que le film qui se déroule de la bobine s'enroule sur lui-même dans le logement récepteur et est ensuite ramené sur la. bobine   d'ou   il a été déroulé. 



   La présente invention s'applique particulièrement à ce type d'appareil photographique. Elle a notamment pour objets un appareil photographique perfectionné et une cartouche de film de type simple qui protège le film de la lumière et qui puisse être rapidement placée dans ledit appareil nui comporte à cet effet un logement approprié à cette cartouche, le logement de la cartouche et la cartouche   elle-même   étant tels que les risques de mise en place incorrecte de la   cartou-   che dans l'appareil soient très faibles. 



   Ces résultats sont obtenus éventuellement   grâce   au fait que la cartouche comporte une bobine sur laouelle le film et, éventuellement, le papier dorsal, sont enroulés et un boîtier cylindrique avec un rebord à l'une de ses extrémités et une ou plusieurs saillies utilisées comme verrou élastique à son autre extrémité, ce boîtier protégeant de la lumière le film porté par la bobine normalement contenue dans ce boîtier. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Suivant un mode de réalisation préféré, on n'utilise pas de papier dorsal mais le film comporte un enduit dorsal opaque. 



   Au dessin annexé, donné uniquement à titre d'exemple et sur lequel les mêmes éléments sont désignés par les mêmes numéros de référence sur toutes les figures: la fig.l est une coupe d'un appareil photographique auquel l'invention est appliquée; la fig.2 est une coupe partielle de l'appareil suivant un plan perpendiculaire à l'axe de l'objectif; la fig.3 représente une bobine de film utilisable dans l'appareil, représenté par les figs.l et 2; la fig. 4 représente une cartouche conforme à un mode de réalisation de l'invention et comportant une bobine telle que représentée par la fig.3, et un étui étanche à la lumière; la fig.5 représente le logement de cartouche d'un appareil photographique conforme à un mode de réalisation de l'invention ; la fig. 6 représente une cartouche partiellement introduite dans le logement représenté par la fig.5;

   la fig.7, analogue à la fig.6, représente la cartouche prête à être enlevée de l'appareil; la fig.8, analogue à la fig. 7, représente le bottier de la cartouche partiellement enlevé de la bobine ; la fig.9 représente l'extrémité du logement qui reçoit la cartouche dans l'appareil. 



   La bobine 1 représentée à la   fig.3   comporte des joues 2 et 3 qui sont soudées ou fixées de toute autre manière à un noyau 4. Le film 5, enroulé sur le noyau 4, comporte un enduit dorsal opaque de type connu. 



   L'extrémité 6 du film 5 peut être coupée obliquement pour en faciliter la mise en place dans l'appareil. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   La bobine portant le film est ensuite   placée   dans un boîtier   7   de forme générale cylindrique;, ouvert à l'une de ses extrémités 8 et comportantà son autre   extrémité   un rebord étroit 9 Qui couvre le bord de la joue 2 du film. Ce boîtier cylindri- Que, en raison de l'ajustage précis des joues  2 de   la bobine et de la surface cylindrique 7 du boîtier, empêche   assez   bien le passage de la lumière autour des joues et réduit ainsi   considé-   rablement les risques de voile de l'émulsion. 



   Le boîtier cylindrique 7 comporte une ou plusieurs sail- lies 10 près de son extrémité ouverte   8;   ces saillies associées à la joue adjacente de la bobine constituentun verrou qui main- tient la bobine dans le boîtier. La bobine peut être facilement enlevée du boîtier 7 par une pression dirigée suivant la flèche A de la   fig.4.   On fait ainsi glisser la bobine axia- lement en dehors du boîtier. 



   L'appareil photographique est, par exemple, du type dé- crit dans la demande de brevet français précitée et comporte comme représenté aux   figs.l   et2 un boîtier 12 avec une paroi antérieure 13 sur laquelle est monté un obturateur 14 avec un levier de déclenchement 15. L'objectif est porté par une montu- re 16, ou, si l'objectif comporte deux groupes de lentilles, la monture 16 porte le groupe antérieur tandis que le groupe pos- térieur est monté dans le tube fileté 17 qui maintient   l'obture-   teur sur le boîtier 12. 



     L'appareil.comporte,   en outre, un cadre d'exposition 18 et un presseur 19 sur lequel   agit   un ressort 20 pour main- tenir le film plan devant la fenêtre d'exposition et   consti-   tuer une fraction d'un chemin de guidage 21 qui s'étend d'un , logement de bobine débitrice 22 à un logement récepteur 23. 



  Comme indiqué dans la demande de brevet français précitée, le logement récepteur 23 comporte un ressort 24 qui oblige le film 5 à s'enrouler sur lui-même lorsqu'il pénètre dans le logement 23. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Le logement 22 comporte un dispositif de guidage consti- tué par une plaque fixe 25 et un rouleau 26 en forme de sablier.      



  Lorsqu'on fait tourner la bobine 1 par un bouton 27 (fig.2) l'extrémité 6 du film bute contre la plaque de guidage 25 et le film passe dans le dispositif de guidage jusqu'au logement ré- cepteur. Les expositions sont faites au fur et à mesure de l'enroulement du film et on peut utiliser un dispositif de mesure du film de type approprié. Le logement débiteur 22 com- porte un couvercle 29 articulé par une charnière 30 sur la paroi   supérieur SI   de l'appareil; un verrou élastique 32 main- tient le couvercle f ermé. 



   Le logement débiteur comporte un arbre 83 sur lequel est fixé le bouton 27; de préférence, mais non nécessairement, l'arbre est aussi long que le noyau de la bobine 1 pour main- tenir cette bobine en position convenable. 



   Le logement débiteur 22 comporte un manchon 33 semi- cylindrique porté par un support 34 fixé sur la paroi infé- rieure 35 de l'appareil. 



   Comme indiqué aux figs.5,   6,   7 et 8 l'arbre 83 comporte une longueur 35 de section carrée avec une extrémité 36 de sec- tion circulaire terminée par un têton 37. 



   La surface cylindrique du manchon 33 est interrompue sur un arc de 35 à 40  environ, comme indiqué en 38 à la fig.l. 



  L'un des bords 39 de l'ouverture ainsi formée comporte un ressort 40 obtenu en découpant une fente 41 dans le manchon. 



  L'extrémité libre 42 du ressort 40 fait saillie à l'intérieur du manchon et comporte une patte 43 en saillie légère sur la paroi intérieure du manchon. 



   Comme représenté à la fig.9 un ressort 45 identique au ressort 40 est diamétralement opposé à ce dernier. Le res- sort 45 est rabattu à son extrémité 46 vers l'intérieur du   man- -   chon et comporte une patte 47 identique à la patte 43 du res- 
 EMI5.1 
 ort 4. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Les ressorts 40 et 45 facilitent la mise en place de la bobine et son enlevèrent. Pour mettre en place La bobine, on introduit la cartouche comme indiqua à.   la,     fig.6   et on La fait glisser vers le fond du manchon 33   jusque   ce que l'extrémité ouverte 8 du boîtier cylindrique bute contre les nattes 43 et 47 des ressorts 40 et 45. Le glissement du boîtier est ainsi arrêté. En exerçant une poussée sur la joue de la bobine et en tirant le boîtierce dernier estenleva de la bobine qui est maintenue dans sa position la plus basse, du fait   oue   la joue la plus voisine du fond du manchon   33   est maintenue par un verrou 48 constitué par l'extrémité d'un ressort 49 obtenue en découpant une fente 50 dans ledit manchon 33.

   Si on le désire,, une patte 51 peut être formée sur le ressort 49 pour permettre le dégagement de ce verrou. Après l'enlèvement du boîtier cylindrique 7, on ferme le couvercle 29 de l'appareil et, par une rotation du bouton 27, on fait passer l'extrémité 6 du film entre la plaque de guidage 25 et le rouleau 26 oui incurve le film   transversalement,   de telle   manière   qu'il puisse passer entre les nervures 54 et 55 en saillie sur les parois intérieures des joues de la bobine. 



   Le film peut être poussé dans le logement récepteur 23 où il s'enroule sur lui-même, puis ramené sur le bobine 1 par une rotation de sens oppose du bouton   27.   Les expositions sont faites au fur et à mesure de l'enroulement du film dans le logement récepteur 23 ou de son   réenroulement   sur la bobine 1
Lorsque le film a été   exposp   sur toute sa longueur et qu'on veut l'enlever de   l'appareil,   on introduit le boîtier cylindrique 7 sur la bobine à l'intérieur du manchon 33.

   Fendant le glissement du boîtier cylindrique 7 vers l'intérieur du manchon, le bottier ne peut pas être arrêté par les pattes 43 et 47, car la joue de la. bobine adjacente au fond du manchon est disposée au niveau des extrémités 42 et 46 des ressorts 40 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 et 45 et les maintient à l'extérieur de la surface cylindrique du manchon. Le boîtier cylindrique 7 peut donc glisser librement jusqu'à ce qu'il entoure complètement la bobine; pendant ce glissement le boîtier cylindrique déplace vers l'extérieur le verrou 48 qui maintenait la joue inférieure de la, bobine,de telle manière que les saillies 10 du bottier puissent passer au-delà dedajoue 3 dela bobine pour verrouiller cette dernière dans'le boîtier.

   On peut ensuite faire glisser le bottier en sens opposé avec la bobine; le film est alors protégé de la lumière par le boîtier 7. 



   Les opérations qui viennent d'être décrites sont très rapides et très faciles. Toutes les fois qu'on met un.film en place dans l'appareil ou qu'on l'en enlève, le passage de la bobine se fait par l'ouverture du couvercle 29 et le film est constamment protégé de la lumière pendant cette opération. 



  En outre, malgré son boîtier cylindrique la cartouche est relativement peu coûteuse puisqu'elle ne comporte qu'une bobine de film et un boîtier cylindrique . Si, comme il est préférable, on n'utilise pas de papier dorsal, le montage des bobines est considérablement plus court et est donc très peu couteux, en particulier pour les petits formats. 



   Le dispositif de verrouillage de la cartouche dans l'appareil empêche la mise en place incorrecte de la bobine puisque, lorsqu'on introduit la cartouche dans l'appareil, le boîtier cylindrique 7 ne peut pas être poussé au-delà des pattes 43 et 46 ; comme on pousse la bobine vers le fond du manchon 33 une légère pression appliquée sur la houe de la bobine adjacente au rebord 9 du boîtier 7 déplace immédiatement la bobine vers le fond du manchon 33 jusqu'à ce que la joue opposée de la. bobine soit immobilisée par le verrou 38. Le boîtier cylindrique 7 peut alors être enlevé et dégage automatiquement le verrou formé par les saillies et la joue 3 de la bobine.

   Eh outre la joue 3 de la 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 bobine est dans le plan des extrémités 42 et 46 des ressorts 40 et 45 C ce qui maintient les pattes 43 et 47 en dehors de leur position de verrouillage. Lorsque les pattes 43 et 47 ont été ainsi déplacées, on peut après l'exposition du filmfaire glisser le boîtier cylindrique 7 jusqu'au fond du manchon 33 de manière à verrouiller de nouveau la bobine à l'intérieur du boîtier cylindrique 7. 



   Bien entendu, l'invention n'est pas   limitée au   mode de réalisation décrit et représenté qui n'a été choisi qu'à titre   d'exemple.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Camera and film cartridge usable in this apparatus.



   The present invention relates to photography, and in particular, to a device for quickly loading a camera using film rolls.



   Cameras using film on a reel generally have two housings, in one of which a take-up reel is placed, while a take-up reel is placed in the other housing. The film or film with its backing paper should normally be placed in the apparatus in such a way that its end is wound on the empty spool placed in the receiving housing, and the photosensitive material is moved from one spool to the other at the same time. as the exhibitions progress. When the film or film exposed along its entire length is removed from the apparatus, the empty spool of the debtor housing should be placed in the receiving housing and then inserted.

 <Desc / Clms Page number 2>

 feeds a new roll of film or film into the camera.

   These operations are long and tedious; in addition, it often happens that the backing paper or film is not correctly set on the take-up reel and poor winding results.



   In the French patent application filed on February 7, 1947 in the name of the company KODAK-PATHE SAF, and entitled: "Improvements to photographic cameras using film rolls', a photographic camera is described in which the film reel is introduced by sliding along the axis of the reel, and the reel is removed from the apparatus by a similar sliding in the opposite direction; only one reel is necessary because the film which unwinds from the reel is wound up on it. even in the receiving housing and is then returned to the spool from which it was unwound.



   The present invention is particularly applicable to this type of camera. Its objects are in particular an improved photographic camera and a film cartridge of simple type which protects the film from light and which can be quickly placed in said damaged device comprises for this purpose a housing suitable for this cartridge, the housing of the cartridge and the cartridge itself being such that the risks of incorrectly placing the cartridge in the apparatus are very low.



   These results are obtained possibly thanks to the fact that the cartridge has a spool on which the film and, optionally, the backing paper, are wound up and a cylindrical housing with a rim at one end and one or more protrusions used as a lock. elastic at its other end, this housing protecting the film carried by the reel normally contained in this housing from light.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   According to a preferred embodiment, no backing paper is used but the film has an opaque back coating.



   In the accompanying drawing, given solely by way of example and to which the same elements are designated by the same reference numbers in all the figures: FIG. 1 is a section through a photographic camera to which the invention is applied; FIG. 2 is a partial section of the apparatus along a plane perpendicular to the axis of the objective; FIG. 3 represents a reel of film which can be used in the apparatus, represented by FIGS. 1 and 2; fig. 4 shows a cartridge in accordance with an embodiment of the invention and comprising a coil as shown in FIG. 3, and a light-tight case; Fig.5 shows the cartridge housing of a camera according to one embodiment of the invention; fig. 6 shows a cartridge partially inserted into the housing shown in Fig.5;

   Fig.7, similar to Fig.6, shows the cartridge ready to be removed from the device; FIG. 8, similar to FIG. 7, shows the casing of the cartridge partially removed from the spool; fig.9 shows the end of the housing which receives the cartridge in the device.



   The reel 1 shown in FIG. 3 comprises cheeks 2 and 3 which are welded or fixed in any other way to a core 4. The film 5, wound up on the core 4, comprises an opaque back coating of known type.



   The end 6 of the film 5 can be cut obliquely to facilitate its placement in the apparatus.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   The reel carrying the film is then placed in a housing 7 of generally cylindrical shape ;, open at one of its ends 8 and comprising at its other end a narrow rim 9 which covers the edge of the cheek 2 of the film. This cylindrical housing, by virtue of the precise adjustment of the cheeks 2 of the coil and the cylindrical surface 7 of the casing, fairly well prevents the passage of light around the cheeks and thus considerably reduces the risk of fog. the emulsion.



   The cylindrical housing 7 has one or more projections 10 near its open end 8; these protrusions associated with the adjacent cheek of the spool constitute a lock which holds the spool in the housing. The coil can be easily removed from the housing 7 by pressure directed according to the arrow A in fig.4. The coil is thus slid axially out of the housing.



   The camera is, for example, of the type described in the aforementioned French patent application and comprises, as shown in Figs. 1 and 2, a housing 12 with a front wall 13 on which is mounted a shutter 14 with a release lever. 15. The lens is carried by a frame 16, or, if the lens has two groups of lenses, the frame 16 carries the front group while the rear group is mounted in the threaded tube 17 which holds the lens. 'shutter on the housing 12.



     The apparatus comprises, moreover, an exposure frame 18 and a presser 19 on which a spring 20 acts to hold the film flat in front of the exposure window and to constitute a part of a guide path. 21 which extends from a supply reel housing 22 to a receiving housing 23.



  As indicated in the aforementioned French patent application, the receiving housing 23 comprises a spring 24 which forces the film 5 to wind up on itself when it enters the housing 23.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   The housing 22 comprises a guide device constituted by a fixed plate 25 and a roller 26 in the form of an hourglass.



  When the reel 1 is rotated by a button 27 (fig.2), the end 6 of the film abuts against the guide plate 25 and the film passes through the guide device to the receiving housing. The exposures are made as the film is wound up and a suitable type of film meter can be used. The debtor housing 22 comprises a cover 29 articulated by a hinge 30 on the upper wall SI of the apparatus; a resilient lock 32 keeps the cover closed.



   The debtor housing comprises a shaft 83 on which the button 27 is fixed; preferably, but not necessarily, the shaft is as long as the core of coil 1 to hold that coil in the proper position.



   The debtor housing 22 comprises a semi-cylindrical sleeve 33 carried by a support 34 fixed to the bottom wall 35 of the apparatus.



   As shown in Figs. 5, 6, 7 and 8, the shaft 83 has a length 35 of square section with an end 36 of circular section terminated by a stud 37.



   The cylindrical surface of the sleeve 33 is interrupted over an arc of approximately 35 to 40, as indicated at 38 in fig.l.



  One of the edges 39 of the opening thus formed comprises a spring 40 obtained by cutting a slot 41 in the sleeve.



  The free end 42 of the spring 40 projects inside the sleeve and has a lug 43 projecting slightly from the inside wall of the sleeve.



   As shown in fig.9 a spring 45 identical to the spring 40 is diametrically opposed to the latter. The spring 45 is folded at its end 46 towards the inside of the sleeve and comprises a tab 47 identical to the tab 43 of the spring.
 EMI5.1
 ort 4.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   The springs 40 and 45 facilitate the positioning of the coil and its removal. To set up the spool, insert the cartridge as indicated to. la, fig.6 and La is made to slide towards the bottom of the sleeve 33 until the open end 8 of the cylindrical housing abuts against the mats 43 and 47 of the springs 40 and 45. The sliding of the housing is thus stopped. By exerting a thrust on the cheek of the reel and by pulling the casing, the latter is removed from the reel which is maintained in its lowest position, because the cheek closest to the bottom of the sleeve 33 is held by a latch 48 formed by the end of a spring 49 obtained by cutting a slot 50 in said sleeve 33.

   If desired, a tab 51 can be formed on the spring 49 to allow the release of this lock. After removal of the cylindrical housing 7, the cover 29 of the apparatus is closed and, by a rotation of the button 27, the end 6 of the film is passed between the guide plate 25 and the roller 26 yes the film is curved. transversely, so that it can pass between the ribs 54 and 55 projecting on the inner walls of the cheeks of the coil.



   The film can be pushed into the receiving housing 23 where it winds up on itself, then brought back onto the reel 1 by a rotation in the opposite direction of the button 27. The exposures are made as the film is being wound up. film in the receiving housing 23 or its rewinding on the reel 1
When the film has been exposed over its entire length and you want to remove it from the device, the cylindrical housing 7 is introduced on the reel inside the sleeve 33.

   Slitting the sliding of the cylindrical housing 7 towards the inside of the sleeve, the casing cannot be stopped by the tabs 43 and 47, because the cheek of the. coil adjacent to the bottom of the sleeve is disposed at the ends 42 and 46 of the springs 40

 <Desc / Clms Page number 7>

 and 45 and holds them outside the cylindrical surface of the sleeve. The cylindrical housing 7 can therefore slide freely until it completely surrounds the coil; during this sliding the cylindrical casing moves outwards the latch 48 which held the lower cheek of the reel, so that the projections 10 of the casing can pass beyond cheek 3 of the reel to lock the latter in the casing .

   You can then slide the housing in the opposite direction with the spool; the film is then protected from light by the housing 7.



   The operations which have just been described are very quick and very easy. Whenever a film is placed in or removed from the apparatus, the reel passes through the opening of the cover 29 and the film is constantly protected from light during this time. surgery.



  In addition, despite its cylindrical housing, the cartridge is relatively inexpensive since it only comprises a film reel and a cylindrical housing. If, as it is preferable, backing paper is not used, the assembly of the reels is considerably shorter and is therefore very inexpensive, especially for small formats.



   The locking device of the cartridge in the apparatus prevents incorrect placement of the spool since, when inserting the cartridge into the apparatus, the cylindrical housing 7 cannot be pushed past the tabs 43 and 46 ; As the spool is pushed towards the bottom of the sleeve 33 slight pressure applied to the hoe of the spool adjacent to the flange 9 of the housing 7 immediately moves the spool towards the bottom of the sleeve 33 until the opposite cheek of the. reel is immobilized by the latch 38. The cylindrical housing 7 can then be removed and automatically releases the latch formed by the projections and the cheek 3 of the reel.

   Besides cheek 3 of the

 <Desc / Clms Page number 8>

 coil is in the plane of the ends 42 and 46 of the springs 40 and 45 C which keeps the tabs 43 and 47 out of their locking position. When the tabs 43 and 47 have been thus moved, it is possible, after exposure of the film, to slide the cylindrical housing 7 to the bottom of the sleeve 33 so as to lock the reel again inside the cylindrical housing 7.



   Of course, the invention is not limited to the embodiment described and shown which was chosen only by way of example.


    

Claims (1)

RESUME L'invention a principalement pour objet: 1 - Un appareil photographique utilisant des pellicules en bobine, remarquable notamment par les caractéristioues sui- vantes considérées séparément ou en combinaison: a) il comporte un manchon dans lequel on peut glisser axialement une cartouche comportant un boîtier cylindricue et une bobine contenue dans ce boîtier et sur laquelle est enroulée la pellicule à exposer, un dispositif qui limite le coulissement axial du boîtier de la cartouche dans le manchon mais permet- tant à la bobine de continuer à se déplacer axialement jusqu'à. la position de fonctionnement, le boîtier pouvant alors être retire; b) le manchon comporte un verrou élastique qui engage une joue de la bobine amenée dans le manchon pour maintenir la bobine en position de fonctionnement; SUMMARY The main subject of the invention is: 1 - A photographic camera using film on a reel, remarkable in particular by the following characteristics considered separately or in combination: a) it comprises a sleeve in which a cartridge can be slid axially comprising a cylindrical housing and a reel contained in this housing and on which is wound the film to be exposed, a device which limits the axial sliding of the cartridge housing in the sleeve but allows the reel to continue to move axially up to. the operating position, the housing then being removable; b) the sleeve comprises an elastic latch which engages a cheek of the spool brought into the sleeve to hold the spool in the operating position; c) le verrou élastique comporte une patte élastique oui fléchit vers l'extérieur lorsque la'joue de la bobine se dé- place axialement au-delà de cette patte élastique et qui re- vient sur le trajet de la joue pour empêcher l'enlèvement de la bobine par un déplacement axial; <Desc/Clms Page number 9> d) le verrou élastique est agencé de manière à pouvoir être amené manuellement en position inactive, pour permettre @ d'enlever la bobine axialement; e) le manchon comporte un arbre sur lequel la bobine est introduite au moment de sa mise en place dans'le manchon et grâ- ce auquel la bobine peut tourner relativement au manchon; c) the elastic latch has an elastic tab which flexes outward when the yoke of the reel moves axially beyond this elastic tab and which returns to the path of the cheek to prevent removal of the coil by axial displacement; <Desc / Clms Page number 9> d) the elastic latch is arranged so as to be able to be brought manually into the inactive position, to allow the coil to be removed axially; e) the sleeve comprises a shaft on which the reel is introduced when it is placed in the sleeve and thanks to which the reel can rotate relative to the sleeve; f) le dispositif limitant le déplacement axial du boî- tier de la cartouche comporte uneou plusieurs pattes faisant saillie à l'intérieur du manchon et portées, chacune, par un bras élastique découpé dans la paroi du manchon; g) Chaque bras élastique se termine par une saillie in- térieure contre laquelle vient buter la joue intérieure d'une bobine introduite dans le manchon de manière à écarter les pat- tes du trajet du boîtier de la cartouche. f) the device limiting the axial displacement of the casing of the cartridge comprises one or more lugs projecting inside the sleeve and each carried by an elastic arm cut out in the wall of the sleeve; g) Each resilient arm ends in an interior projection against which abuts the interior cheek of a coil introduced into the sleeve so as to separate the tabs from the path of the cartridge case. 2 - Une cartouche de pellicule qui peut être introduite axialement dans l'appareil photographique ci-dessus, cette car- touche étant remarquable notamment par les caractéristiques sui- vantes considérées séparément ou en combinaisons: a) elle comporte une bobine à joues sur laquelle est enroulée la pellicule et qui est contenue dans un boîtier cylindrique ouvert à ses extrémités et comportant un dispositif qui maintient la bobine dans le boîtier, mais qui peut être rendu inopérant par une poussée axiale sur la bobine de manière à déplacer cette dernière relativement à son boîtier; 2 - A film cartridge which can be introduced axially into the above photographic camera, this cartridge being remarkable in particular by the following characteristics considered separately or in combinations: a) it comprises a cheek reel on which is the film is wound up and which is contained in a cylindrical casing open at its ends and comprising a device which holds the reel in the casing, but which can be rendered inoperative by an axial thrust on the reel so as to move the latter relative to its casing ; b) le boîtier comporte une butée à l'une de ses extrémi- tés pour empêcher le déplacement axial de la bobine relativement au bottier dans un sens et, à son autre extrémité, un verrou élastique qui maintient la bobine dans le boîtier mais peut être rendu inopérant par une poussée sur l'autre extrémité de la bobine pour déplacer cette dernière axialement relativement au boîtier, en sens opposé ; <Desc/Clms Page number 10> c) la but4e est constituée par un rebord orienta vers 1,'axe de la cartouche et le verrou élastique est constitup par une ou plusieurs saillies intérieures portées par le boîtier. b) the housing has a stopper at one end to prevent axial displacement of the coil relative to the housing in one direction and, at its other end, a resilient latch which holds the coil in the housing but can be rendered inoperative by a thrust on the other end of the coil to move the latter axially relative to the housing, in the opposite direction; <Desc / Clms Page number 10> c) the but4e is constituted by a flange oriented towards 1, the axis of the cartridge and the elastic latch is constituted by one or more interior projections carried by the housing.
BE479394D BE479394A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE479394A true BE479394A (en)

Family

ID=126898

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE479394D BE479394A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE479394A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2893604A1 (en) TOOL FOR TRANSFERRING COATED FILM
FR2658625A1 (en) Box (housing) containing a photographic film
FR2543314A1 (en) STRIP PHOTOGRAPHIC PAPER SUPPLY STORE
FR2545235A1 (en) DEVELOPMENT DEVICE
FR2498359A1 (en) MAGNETIC TAPE CASSETTE
FR2911487A1 (en) RECEIVER DEVICE FOR COIL OF WIPING MATERIALS AT THE END OF SERVICE FOR A DISPENSER OF WIPING MATERIALS.
FR2717589A1 (en) Pre-winding camera with film locking.
FR2793896A1 (en) METHOD FOR RECYCLING A SINGLE-USE CAMERA
BE479394A (en)
FR2494002A1 (en) CONTACT ELECTROSTATIC COPYING MACHINE FOR ORIGINALS SUCH AS ARCHITECT PLANS
FR2532767A1 (en) STORE DEVICE FOR TRANSFERRING ENLARGED IMAGES ONTO A RADIATION-SENSITIVE RECORDING MEMBER
BE621056A (en)
EP0514479B1 (en) Strip material dispenser
BE479395A (en)
BE620716A (en)
FR2498771A1 (en) Film winder for compact aircraft camera - has spools guided by slots and supported by spring loaded swinging arms
BE418274A (en)
BE480510A (en)
BE501711A (en)
BE671362A (en)
CH393078A (en) Cinematographic projector
FR2534705A1 (en) Film cassette unloading rig
BE551110A (en)
BE554431A (en)
BE416906A (en)