BE477588A - - Google Patents

Info

Publication number
BE477588A
BE477588A BE477588DA BE477588A BE 477588 A BE477588 A BE 477588A BE 477588D A BE477588D A BE 477588DA BE 477588 A BE477588 A BE 477588A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
coil
winding
notch
blades
blade
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE477588A publication Critical patent/BE477588A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H02GENERATION; CONVERSION OR DISTRIBUTION OF ELECTRIC POWER
    • H02KDYNAMO-ELECTRIC MACHINES
    • H02K27/00AC commutator motors or generators having mechanical commutator
    • H02K27/02AC commutator motors or generators having mechanical commutator characterised by the armature winding
    • HELECTRICITY
    • H02GENERATION; CONVERSION OR DISTRIBUTION OF ELECTRIC POWER
    • H02KDYNAMO-ELECTRIC MACHINES
    • H02K23/00DC commutator motors or generators having mechanical commutator; Universal AC/DC commutator motors
    • H02K23/26DC commutator motors or generators having mechanical commutator; Universal AC/DC commutator motors characterised by the armature windings
    • H02K23/34DC commutator motors or generators having mechanical commutator; Universal AC/DC commutator motors characterised by the armature windings having mixed windings

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Power Engineering (AREA)
  • Windings For Motors And Generators (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Bobinage de rotor pour machines électriques   commutatrices  ". 



  Dans les machines électriques à oolleoteurs, il est connu d'employer une combinaison d'un bobinage ondulé et d'un bobinage à   bouoles   qui ont été placés dans les mêmes encoches et connectés aux mêmes lames de oollecteurs. Etant donné que dans un bobinage de ce genre,un des enroulements sert de connexion égalisatrice ou équipotentielle pour   l'autre.et   que la oombinaison agit comme s'il y avait une connexion égalisatrice pour chaque conducteur, l'égalisation magnétique sera très bonne et aussi, par conséquent, la caractéristique de commutation. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

      



   Dans certains cas, la   commutation   ne sera pas stable et,   connue   l'égalisation magnétique est toujours parfaite, la mauvaise commutation doit dépendre d'autres circonstances, et des essais spéciaux ont montré que les défauts dans la commutation doivent être attribués au mauvais contact entre les balais et le   collec-   teur. Ces essais ont montré, en fait, que le contact entre le ba- lai et le colleoteur ne peut jamais être parfait, c'est-à-dire tel que la durée du   oourt-cirouitage   d'une bobine corresponde à la largeur géométrique du balai, pour cette raison, il est néoes- saire de tenir compte d'une interruption du court-circuitage de la bobine avant que le courant ait atteint la valeur finale.

   Il y aura,par   conséquente un   changement brusque du courant, provoquant la formation d'une étincelle, si l'inductance résultante de la bobine est suffisamment grande. 



   L'inductance résultante de la bobine sera, toutefois, moindre s'il existe des circuits amortisseurs. Ces circuits amortisseurs peuvent généralement être formés par des bobines court-circuitées par les balais situés dans la même encoche ou dans des encoches adjacentes. 



   Le bobinage combiné susmentionné donnera, en conséquence, dans certains cas.une meilleure commutation que les bobinages ordinaires. 



   Ceci ressortira tout à fait   clairement   de l'argumentation qui suit avec référence aux figures 1 et 2 du dessin ci-annexé. 



   La figure 1 représente un bobinage ondulé ordinaire ; et 
La figure 2, un bobinage ou enroulement combiné comme cela a été mentionné plus haut. 



   Pour la simplicité, une seule couche de lames ou barres con-   duotrices   est envisagée et il est supposé que le balai couvre une seule lame de collecteur. Si, à la figure 1, par suite des mouve- ments du balai, le   court-oirouitage   est interrompu trop tôt, la tension d'interruption   correspondra   à l'inductance totale de la bobine qui peut être désignée par L. Si l'on suppose que la même 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 ohose se produit dans la disposition représentée à la figure 2, une des bobines est toujours oonneotée en parallèle avec une au- tre bobine ayant pratiquement la même inductance.

   L'inductance résultante à l'endroit de l'interruption, sous le balai, sera ap-   proximativement   égale à L/2, à cause de la connexion en parallèle, étant supposé alors que le balai B fasse un bon contact avec la lame de collecteur 2 et que le balai A soit encore en contact avec la lame de collecteur 1. 



   Etant donné que, dans différents cas, on ne peut pas tou- jours espérer un contact sûr entre tous les balais et le   collec-   teur, il est clair que l'amortissement décrit par la bobine con- nectée en parallèle ne peut pas être espéré non plus ni, par con- séquent, une interruption sans étincelle du courant de oourt-cir- cuitage. 



   En fait, on emploie des balais plus larges, de sorte qu'un plus grand nombre de circuits sont intercalés, de même que des oon- tacts   oourt-oirouités   appartenant à l'autre couche de lames de bobinage ( à partir du balai de polarité opposée ), ce qui fait que   l'inductance   résultante est réduite considérablement. Toute- fois, dans les deux cas, il n'y aura pas de changement essentiel dans le rapport entre les inductances. 



   La présente invention a pour objet de garantir une bonne commutation indépendamment du contact entre le collecteur et les balais en assurant que,pour chaque   bobine} il   y ait toujours un circuit amortisseur du genre décrit plus haut. Conformément à l' invention, ceci est réalisé grâce à ce que, dans un bobinage formé par la combinaison d'un bobinage ondulé et d'un bobinage à bou- oles dont les conducteurs sont disposés dans la même encoche, les lames du collecteur séparées par une distance de deux pas polai- res, sont connectées entre elles et à ce que, de ce fait, il est   oonneoté   au moins une lame par encoche. 



   A la figure 3 du dessin ci-annexé, il est représenté un bo- binage combiné de ce genre, dans lequel, pour chaque bobinage, le 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 nombre de pôles est égal au nombre de oirouits, de sorte que les lames de collecteur 1 et 2 qui sont à une distance de deux pas polaires l'une de l'autre sont connectées entre elles. Cette con- nexion agira comme une sorte de connexion égalisatrice et connec- tera toutes les lames du collecteur qui sont à une distance de deux pas polaires les unes des autres. 



   Si le nombre des lames du oollecteur est égal au nombre des encoches, ces connexions du collecteur sont connectées à chaque lame du collecteur. 



   S'il y a plusieurs bobines dans une encoche, c'est-à-dire si le collecteur a plus de lames que d'encoches et que la machine n'a qu'un seul sens de rotation, seule la dernière lame de   commu-   tation de   l'encoche   doit être reliée à la lame correspondante si- tuée à une distance de deux pas polaires, c'est-à-dire qu'il n'y aura qu'une connexion par encoche. Si la machine tourne dans les deux sens, les connexions de commutation peuvent être connectées à la première et à la dernière lame de oollecteur de l'encoche, de sorte qu'il y aura deux connexions par encoche. Généralement, il faut conneoter ceux des éléments qui dans d'autres cas présen- teraient une haute inductance résultante conformément à ce qui est dit plus haut. 



   REVENDICATIONS. 



   1.) Disposition destinée à assurer une bonne commutation dans les machines électriques commutatrices, dans laquelle le bo- binage est constitué par une combinaison d'un bobinage ondulé avec un bobinage à boucles, les contacts étant placés dans la même encoche, ladite disposition étant caractérisée en ce que, dans le collecteur, les lames qui sont à une distance de deux pas polai- res l'une de l'autre sont connectées entre elles, et, en ce que, de ce fait, il est connecté au moins une lame de collecteur par encoche. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Rotor winding for electric switching machines".



  In electrical machines with oolleotors, it is known to use a combination of a corrugated winding and a coil winding which have been placed in the same notches and connected to the same blades of oollectors. Since in such a winding one winding serves as an equalizer or equipotential connection for the other. And the combination acts as if there is an equalizer connection for each conductor, the magnetic equalization will be very good and also, therefore, the switching characteristic.

 <Desc / Clms Page number 2>

      



   In some cases the switching will not be stable and, since the magnetic equalization is always perfect, the bad switching must depend on other circumstances, and special tests have shown that the faults in the switching must be attributed to the bad contact between the brushes and the collector. These tests have shown, in fact, that the contact between the balai and the collotor can never be perfect, that is to say such that the duration of the short-circling of a coil corresponds to the geometric width of the coil. brush, for this reason it is necessary to take account of an interruption of the coil short-circuit before the current has reached the final value.

   There will therefore be a sudden change in current, causing the formation of a spark, if the resulting inductance of the coil is large enough.



   The resulting inductance of the coil will, however, be less if there are damper circuits. These damping circuits can generally be formed by coils short-circuited by the brushes located in the same notch or in adjacent notches.



   The aforementioned combined winding will, therefore, in some cases give better switching than ordinary windings.



   This will emerge quite clearly from the following argument with reference to Figures 1 and 2 of the accompanying drawing.



   Fig. 1 shows an ordinary corrugated coil; and
FIG. 2, a coil or combined winding as mentioned above.



   For simplicity, a single layer of blades or conductor bars is contemplated and it is assumed that the brush covers a single manifold blade. If, in figure 1, as a result of the movements of the brush, the shorting is interrupted too soon, the interrupting voltage will correspond to the total inductance of the coil which can be denoted by L. suppose the same

 <Desc / Clms Page number 3>

 However, in the arrangement shown in Figure 2, one of the coils is always connected in parallel with another coil having substantially the same inductance.

   The resulting inductance at the point of the interruption, under the brush, will be approximately equal to L / 2, because of the parallel connection, being assumed then that the brush B makes a good contact with the blade of collector 2 and that brush A is still in contact with collector blade 1.



   Since, in different cases, one cannot always hope for a sure contact between all the brushes and the commutator, it is clear that the damping described by the coil connected in parallel cannot be expected. neither nor, consequently, a spark-free interruption of the short-circuit current.



   In fact, larger brushes are used, so that a greater number of circuits are interposed, as well as oourt-oirouités oon- tacts belonging to the other layer of winding blades (from the brush of polarity opposite), which causes the resulting inductance to be reduced considerably. However, in both cases there will be no essential change in the ratio between the inductors.



   The object of the present invention is to guarantee good switching independently of the contact between the collector and the brushes by ensuring that, for each coil} there is always a damper circuit of the type described above. According to the invention, this is achieved by the fact that, in a coil formed by the combination of a corrugated coil and a coil coil, the conductors of which are arranged in the same notch, the blades of the collector are separated. by a distance of two polar pitches, are connected to each other and that, as a result, at least one blade per notch is noted.



   In Figure 3 of the accompanying drawing, there is shown a combined winding of this kind, in which, for each winding, the

 <Desc / Clms Page number 4>

 number of poles is equal to the number of oirouits, so that the collector blades 1 and 2 which are at a distance of two pole steps from each other are connected to each other. This connection will act as a sort of equalizer connection and connect all the manifold blades that are two pole steps apart.



   If the number of manifold blades equals the number of notches, these manifold connections are connected to each manifold blade.



   If there are several coils in a notch, i.e. if the manifold has more blades than notches and the machine has only one direction of rotation, only the last blade of commu - the position of the notch must be connected to the corresponding blade located at a distance of two pole steps, that is to say that there will be only one connection per notch. If the machine is rotating in both directions, the switch connections can be connected to the first and last oollector blade of the notch, so there will be two connections per notch. Generally, it is necessary to note those elements which in other cases would have a high resulting inductance according to what is said above.



   CLAIMS.



   1.) Arrangement intended to ensure good commutation in electrical switching machines, in which the winding is constituted by a combination of a corrugated winding with a loop winding, the contacts being placed in the same notch, said arrangement being characterized in that, in the collector, the blades which are at a distance of two pole steps from each other are connected to each other, and, in that, thereby, at least one notch collector blade.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

2.) Disposition -pour assurer une bonne commutation dans les machines électriques commutatrices, telle qu'elle est décrite plus haut avec référence à la figure 3 du dessin ci-annexé. **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **. 2.) Arrangement - to ensure good switching in electrical switching machines, as described above with reference to FIG. 3 of the attached drawing. ** CAUTION ** end of field CLMS may contain start of DESC **.
BE477588D BE477588A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE477588A true BE477588A (en)

Family

ID=125621

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE477588D BE477588A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE477588A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2517488A1 (en) DYNAMOELECTRIC MACHINE WITH PERMANENT MAGNETS PROVIDED WITH HIGH SATURATION FLOW DENSITY SCREENS
FR2891959A1 (en) Asynchronous electric machine e.g. three phase motor, for e.g. lift installation, has switching system switching winding elements based on two configurations, where switching system comprises respective interrupters for each phase
BE477588A (en)
FR2788384A1 (en) DYNAMOELECTRIC MACHINE
KR100415745B1 (en) Dynamo-electric machine
FR2566957A1 (en) METHOD FOR INSTALLING AIR CORE INDUCTION COILS
FR2458931A1 (en) MANIFOLD MOTOR
BE510188A (en)
BE520033A (en)
CA1189901A (en) Switching by means of rectifiers in electrical machines
BE408118A (en)
EP0553036B1 (en) Electrical DC motor with predetermined speeds
FR2494928A1 (en) SINGLE-PHASE INDUCTION ELECTRIC MOTOR
BE508421A (en)
WO2001028082A1 (en) Electric motor assembly without collector, device for powering said motor, and electric vacuum cleaner equipped with said assembly
BE483354A (en)
EP0085619A2 (en) Single-phase alternator
BE396503A (en)
BE565063A (en)
BE366094A (en)
BE435983A (en)
CH101497A (en) Single-phase alternating current electric motor with collector.
BE528782A (en)
BE438165A (en)
BE354505A (en)