BE472374A - - Google Patents

Info

Publication number
BE472374A
BE472374A BE472374DA BE472374A BE 472374 A BE472374 A BE 472374A BE 472374D A BE472374D A BE 472374DA BE 472374 A BE472374 A BE 472374A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
frame
supports
plates
capacitors
intended
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE472374A publication Critical patent/BE472374A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H05ELECTRIC TECHNIQUES NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • H05KPRINTED CIRCUITS; CASINGS OR CONSTRUCTIONAL DETAILS OF ELECTRIC APPARATUS; MANUFACTURE OF ASSEMBLAGES OF ELECTRICAL COMPONENTS
    • H05K7/00Constructional details common to different types of electric apparatus
    • H05K7/02Arrangements of circuit components or wiring on supporting structure
    • H05K7/04Arrangements of circuit components or wiring on supporting structure on conductive chassis

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Microelectronics & Electronic Packaging (AREA)
  • Devices For Indicating Variable Information By Combining Individual Elements (AREA)
  • Casings For Electric Apparatus (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Perfectionnements aux   chàssis   pour appareils de radio, de télévision 
La présente invention concerne la construction de châssis pour appareils de radio, de télévision ou similaires. Il est souvent,désirable que les éléments composant les différentes parties du circuit d'un tel appareil soient supportés par un châssis composé de différentes matières choisies pour des rai- sons de résistance, d'économie, ou techniques, suivant le cas. 



   Par exemple, le groupe de puissance du secteur devrait être monté, de préférence, sur un châssis en acier, autant pour des raisons de robustesse que pour des raisons magnétiques, tandis que dans le cas de circuits à ultra-fréquence, comme on en uti- lise dans les appareils de télévision, il est favorable que le châssis destiné aux éléments de tels circuits soit constitué   4 par   une matière à faible résistance, telle que du cuivre qui est préférablement étamé ou argenté pour en réduire encore la   r4sis-   -   tance.-*Pour   la partie de la base de temps d'un récepteur de télé- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 vision, d'autre part, de telles considérations techniques sont sans importance, le châssis destiné à cette section pouvant être en aluminium pour des raisons d'économie et de légèreté.

   



   La présente invention a pour but de permettre la cons- truction d'un châssis pour un appareil de radio, de télévision ou similaire de la manière la plus économique et la plus favo- rable, et elle comprend des perfectionnements, dans la construc- tion du châssis, qui facilitent le montage de l'appareil pen- dant la fabrication et en facilitent l'entretien lorsqu'ils sont utilisés. 



   Une autre caractéristique de l'invention porte sur un châssis comportant deux supports longitudinaux écartés l'un de l'autre et supportant deux ou plusieurs plaques en matières différentes et supportant les organes des différentes parties du circuit de l'appareil, chaque plaque réunissant lesdits supports et leur étant fixée. Plus particulièrement, l'inven- tion concerne un châssis comprenant un cadre supportant lesdi- tes plaques, ce cadre étant constitué par lesdits supports réu- nis entre eux par des entretoises, et chacune des plaques qui réunit lesdits supports est fixée d'une manière amovible sur ces derniers. 



   Les plaques sont fixées, de préférence, sur des re- bords ou parties similaires prévus le long du bord supérieur desdits supports et sur lesquels elles reposent. Ces rebords ou similaires sont dirigés, de préférence, vers l'intérieur. 



  Les supports sont munis, le long de leur bord inférieur, de brides ou éléments similaires, dirigés vers l'extérieur et servant au montage du châssis, par exemple dans un coffret ou boite analogue. Les entretoises du châssis sont disposées, de préférence, de manière à réunir les bords inférieurs des sup- ports. Ainsi, grâce à ces entretoises et aux plaques qui assem- blent les bords supérieurs desdits supports, on obtient une structure de châssis très rigide. Les supports peuvent être A 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 également entretoisés, transversalement, par une ou par les deux extrémités, à l'aide d'un organe servant de poignée pour porter le châssis. 



   Les plaques sont munies, de préférence, d'ailettes de raidissement disposées transversalement par rapport aux sup- ports de façon à renforcer lesdites plaques dans le sens trans- versal. De préférence. également, ces ailettes sont formées le long des bords transversaux des plaques et forment saillie à l'intérieur de l'espace compris entre les supports, et elles sont très étroites de'manière qu'elles ne gênent pas le monta- ge des éléments de l'appareil et la soudure des conducteurs re- liant ces éléments pendant le montage de l'appareil. 



   De préférence, tous les éléments qui dégagent de la cha- leur sont disposés sur le dessus des plaques du châssis tandis que tous les organes qui dégagent peu ou pas de chaleur ou pour lesquels la chaleur est nuisible, sont disposés au-dessous des plaques. Les plaques peuvent être fixées sur les supports de manière à laisser un écartement entre les plaques voisines, afin de permettre la circulation d'air, pour le refroidissement. 



  Ce dernier peut être aidé par la présence d'une ou de plusieurs ouvertures pour le passage de l'air, prévues dans le fond du coffret, ou similaire, dans lequel le châssis est monté. Si on le   désire,   les plaques du châssis peuvent être également munies d'ouvertures, permettant le passage de l'air pour le refroidis- sement. 



   L'invention comprend en outre des dispositions perfec-   tionnées   pour le montage des condensateurs de filtrage du groupe de puissance d'un appareil de radio, télévision ou si- milaire, et conformément à cette partie de l'invention un châssis de l'appareil comporte un dispositif de pince permet- tant de supporter les condensateurs d'une manière amovible. Ce dispositif comprend de préférence un élément de collier fixé au châssis et formé de manière à constituer un ou plusieurs sièges pour y loger un ou plusieurs condensateurs dont ils 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 entourreront de préférence une partie de la périphérie, une ou plusieurs bandes étant fixées d'une manière amovible audit collier pour le serrage et la fixation du ou des condensateurs contre le ou les sièges prévus à cet effet.

   Lorsqu'il s'agit d'un collier établi pour recevoir un certain nombre de condensa- teurs, on peut prévoir un demi-collier individuel pour maintenir chaque condensateur, ou, d'une façon différente, on peut prévoir une bande de serrage unique pour maintenir tous les condensateurs à la fois. La ou les bandes de fixation peuvent être fixées d'une manière amovible audit collier à l'aide de vis ou de tout autre organe de fixation   démontable.   



   Dans l'application de cette partie de l'invention à un châssis suivant la description précédente, la plaque desti- née à porter les organes du groupe de puissance de l'appareil supporte le dispositif à colliers. Dans un mode de réalisation le collier peut être formé intégralement avec la plaque du   châssis   en donnant une plus grande profondeur à l'une de ces ailettes par comparaison aux autres ailettes étroites des pla- ques du châssis, cette ailette plus profonde comportant une ou plusieurs cavités découpées présentant des bords retournés for- mant des sièges contre lesquels le ou les condensateurs sont maintenus par une ou plusieurs bandes de fixation comme décrit plus haut. 



   Dans une autre réalisation le collier peut être formé séparément de la plaque du dispositif amplificateur, par une bande métallique convenablement cambrée pour former un ou plu- sieurs sièges pour le ou les condensateurs, cet organe étant fixé à la plaque par tout moyen approprié, par'exemple à l'aide de consoles et étant muni d'une ou de plusieurs bandes de ser- rage coopérantes comme ci-dessus. 



   L'invention est particulièrement avantageuse dans la construction d'un récepteur de télévision, le châssis du récep- teur étant,construit à l'aide de supports ou un cadre suppor- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 tant trois plaques de la manière décrite, ces plaques servant à porter respectivement les organes composant la partie haute fréquence, la partie base de temps et la partie d'alimentation en puissance du récepteur et les plaques étant constituées par des matières différentes appropriées aux différentes parties, ainsi qu'il a été exposé plus haut. 



   Suivant une autre caractéristique de l'invention, le transformateur de sortie de la base de temps de ligne d'un récepteur de télévision est disposé dans un boîtier comportant la, commande de réglage de la résistance variable de son circuit- résistance-capacité y associé, monté sur le sommet du boîtier. 



  Ce dernier peut constituer une boîte écran ou blindage. Le dessus du boîtier peut être formé par un couvercle amovible, qui peut être composé de matière isolante et à l'intérieur duquel est montée la résistance variable, la commande de réglage dépas- sant à travers une fente dans le couvercle. Grâce à ce mode de construction, on peut racourcir les connexions du circuit et économiser de la place. 



   Pour faciliter la compréhension de l'invention, ainsi que sa mise en oeuvre, un mode de réalisation appliqué à un récepteur de télévision est représenté sur le dessin annexé, sur lequel: 
La figure 1 est une vue en perspective arrière du châssis du'récepteur. Dans cette figure la structure du châssis, le montage des condensateurs de filtrage du groupe de puissance, ainsi que la disposition de la résistance réglable associée au transformateur de sortie de la base de temps de ligne, qui cons- tituent tous .les parties de l'invention, sont représentés en traits épais, tandis que les autres éléments du récepteur, qui ne sont pas visés par l'invention, n'ont pas été représentés (comme c'est le cas pour le tube à rayons cathodiques, le haut- parleur et le transformateur du secteur, par exemple)

   où ils sont simplement indiqués par leur contour en traits légers. De 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 même, certaines parties des plaques du châssis sont représentées cornue étant brisées afin de montrer les détails. 



   La figure 2 représente un détail qui   indique   plus clai- rement la disposition du collier multiple de serrage pour les condensateurs. 



   Si l'on se réfère au dessin, on voit Que le châssis du récepteur comporte un cadre composé de deux supports longi- tudinaux avant et arrière 1 et 2 disposés à une certaine dis- tance et parallèlement l'un à l'autre et au'ils sont reliés par des entretoises transversales S soudées par points par leurs extrémités coudées sur lesdits supports de manière que ces entretoises 3 relient les supports par leurs bords infé- rieurs. Les deux supports peuvent être également reliés à une extrémité, comme on l'a représenté, par une barrette ou patte   d'attache   qui sert de poignée pour porter le châssis. Chaque support comporte un rebord 5 dirigé vers l'intérieur le long de son bord supérieur, ainsi qu'une bride 6 dirigée vers l'ex- térieur, le long de son bord inférieur.

   Les deux brides 6 sur lesquelles repose le   crssis,   servent à fixer ce dernier dans un coffret, ou similaire (non représenté). 



   Le cadre de châssis décrit supporte trois plaques de châssis 7, 8 et 9 juxtaposées qui servent à porter respec- tivement les organes composant la partie haute fréquence' la partie base de temps, et celle d'alimentation en puissance du récepteur de télévision. Ces plaques ont toutes la même dimen- sion transversale pour relier les supports 1 et 2, la longueur des plaques dans le sens longitudinal du châssis étant déter- minée suivant le nombre et la dimension des organes qui doivent y être montés. La longueur des supports, naturellement, est calculée de manière à correspondre à la longueur totale des plaques. Chaque plaque présente d'étroites ailettes 10 dirigées vers l'intérieur, le long de ses deux bords transver- saux, de manière à raidir la plaque dans ce sens.

   Les ailettes   10   sont très étroites de manière qu'elles ne gênent pas le 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 montage des organes et la soudure des conducteurs qui les re- lient. Chaque plaque repose par son bord longitudinal avant et arrière sur le rebord supérieur 5 des supports 1 et 2,   aux,quels   elles sont fixées à l'aide de boulons 11. 



   La plaque 7, à une extrémité du châssis sert à suppor- ter des   lampes   et autres éléments de la partie radio-fréquence du récepteur, et elle est constituée de préférence par du cuivre argenté ou étamé, et elle est montée de préférence sur du caout-   cbouc.   Lorsque le récepteur, comme c'est le cas dans le mode de réalisation représenté, est destiné à recevoir les ondes du son aussi bien que les ondes de vision d'une transmission de télévi- sion, les deux circuits à radio-fréquence pour la réception du son et de la vision peuvent être portés par cette plaque 7 à résistance réduite, un blindage approprié étant prévu entre les organes, d'une façon bien connue.

   La plaque intermédiaire 8, qui sert à supporter la partie de base de temps (bases de temps, d'images et de ligne)ainsi que le tube cathodique du récepteur, peut être faite en aluminium. L'autre plaque terminale 9 prévue pour le groupe de puissance est en acier de préférence. Cette dernière plaque porte le transformateur du secteur ainsi que l'équipement redresseur et l'atténuateur pour la haute ten- sion; et la très haute tension. La plaque 9 peut également sup- porter l'amplificateur de puissance du son. 



   De préférence, tous les éléments qui dégagent de la chaleur sont disposés sur le dessus des plaques 7, 8 et 9 et tous ceux qui dégagent peu ou pas de chaleur ou qui sont suscep- tibles d'être affectés par elle sont disposés au-dessus des pla- ques. 



   Les plaques ont été représentées comme étant rappro- chées   l'une   de l'autre, mais si on le désire, elles peuvent être fixées sur les supports 1 et 2 de façon à laisser un intervalle entre les plaques voisines pour permettre la circulation de l'air à des fins de refroidissement. Dans le même but, des trous peuvent être percés dans des plaques (non représentés). Pour 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 faciliter le refroidissement, le coffret ou l'ébénisterie ou organe similaire dans lequel le châssis est logé, comporte, de préférence, une ou plusieurs ouvertures d'admission d'air dans son fond. 



   Dans la fabrication du récepteur, chacune des plaques 7, 8 et 9 peut être considérée comme un sous-châssis et être montée et câblée avec les éléments qui lui sont destinés, après quoi chaque sous-châssis est boulonné par l'intermédiaire de sa plaque sur le cadre du châssis, qui comporte déjà tous les autres organes déjà montés et câblés, le circuit du récepteur étant finalement complété par la soudure de câbles de connexion ou similaires entre les différentes parties du circuit supportées par les plaques individuelles 7,8 et 9.

   Grâce à la construction de châssis décrite, l'assemblage d'appareils compliqués tels qu'un récepteur de télévision peut être facilement effectué avec le maximum d'économie et de rendement, et en outre, la construc- tion contribue à l'accessibilité de l'ensemble pour l'entre- tien et les réparations étant donné qu'elle permet le démontage complet d'une partie défectueuse du circuit, d'une façon très simple, en vue de sa vérification ou de son remplacement par une nouvelle partie. 



   Une autre mesure destinée à accroître l'accessibilité, et par conséquent à faciliter l'entretien et les réparations, consiste en une disposition pour supporter les condensateurs de filtrage 12 du groupe puissance supporté par la plaque 9. 



  Ces condensateurs sont maintenus par un dispositif à colliers à une extrémité du châssis et au-dessous de la plaque 9. On a fixé au-dessous de cette plaque et à l'aide de consoles 13 un élément à colliers multiples 14 composé d'une bande métallique cambrée de façon à présenter plusieurs demi-boucles, comme on l'a représenté, qui constituent des sièges destinés à recevoir et à entourer partiellement la forme extérieure des condensateurs de filtrage 12. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   Une bande de fixation 15, constituée par une bande mé- tallique formée de la. même façon, est fixée d'une manière amo- vible à l'élément 14, à l'aide de vis 16, qui-peuvent être serrées de manière à renfermer les condensateurs 13 entre les deux élé- ments 14 et 15. Ainsi, lorsqu'il s'agit d'enlever un condensateur   atténuateur   défectueux, il suffit de débrancher ses connections et de dévisser les vis appropriées 16 pour desserrer la bande de fixation 15, après quoi on peut faire glisser le condensateur défectueux vers l'extérieur par l'extrémité du châssis sans être gêné par l'un quelconque des autres organes. 



   Dans le circuit du.récepteur,de télévision, on peut utiliser un couplage par transformateur du débit de la base de temps de ligne avec la bobine déflectrice de ligne du tube à faisceau cathodique, et une commande de linéarité de ligne peut être réalisée au moyen d'une résistance variable dans un circuit résistance-capacité coopérant relié à travers le circuit secondaire du transformateur.

   Comme on le voit sur la figure 1, ce transformateur est logé dans un bottier-écran 17 et la com- mande de linéarité de lignes est montée sur le dessus de ce bottier, la résistance variable étant portée par un couvercle amovible 18 adapté, par exemple, à l'aide d'une fixation par bai onnette ou similaire adaptée sur le   boîtier.:'   Le couvercle 18 .est utilisé comme panneau de montage pour la résistance, et à cet effet il est constitué par une matière isolante, la résistance étant fixée à l'intérieur du couvercle,et ce dernier présen- tant une fente 19 à travers laquelle dépasse l'élément de ré- glage de la résistance qui est muni d'un bouton de commande 20. 



  La résistance peut être du type à enroulement ayant un curseur de contact exerçant une pression sur l'élément de résistance, et il peut être construit suivant la description contenus dans la demande de brevet français   n .520.529   du 21 Août 1946. 



   Grâce à cette disposition de la résistance de contr8le, les connexions du circuit peuvent être raccourcies tout en gagnant de la place.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Frame improvements for radio, television
The present invention relates to the construction of frames for radio, television or similar apparatus. It is often desirable that the elements composing the different parts of the circuit of such an apparatus be supported by a frame composed of different materials chosen for reasons of strength, economy, or technique, as the case may be.



   For example, the mains power pack should preferably be mounted on a steel frame, both for reasons of robustness and for magnetic reasons, while in the case of ultra-frequency circuits, such as one used. - Read in television sets, it is favorable that the frame for the elements of such circuits is made of a low resistance material, such as copper which is preferably tinned or silvered to further reduce the resistance. - * For the part of the time base of a telephone receiver

 <Desc / Clms Page number 2>

 vision, on the other hand, such technical considerations are irrelevant, the frame intended for this section can be made of aluminum for reasons of economy and lightness.

   



   The object of the present invention is to enable the construction of a frame for a radio, television or the like apparatus in the most economical and favorable manner, and it includes improvements, in the construction. of the chassis, which facilitate assembly of the device during manufacture and facilitate maintenance when in use.



   Another characteristic of the invention relates to a frame comprising two longitudinal supports spaced apart from each other and supporting two or more plates of different materials and supporting the members of the different parts of the circuit of the apparatus, each plate joining said brackets and being attached to them. More particularly, the invention relates to a frame comprising a frame supporting said plates, this frame being constituted by said supports joined together by spacers, and each of the plates which unites said supports is fixed in a manner. removable on these.



   The plates are preferably fixed to ledges or the like provided along the upper edge of said supports and on which they rest. These flanges or the like are preferably directed inward.



  The supports are provided, along their lower edge, with flanges or similar elements, directed outwards and serving for mounting the frame, for example in a cabinet or similar box. The struts of the frame are preferably arranged so as to join the lower edges of the supports. Thus, thanks to these spacers and to the plates which assemble the upper edges of said supports, a very rigid frame structure is obtained. Supports can be A

 <Desc / Clms Page number 3>

 also braced transversely by one or both ends, using a member serving as a handle for carrying the frame.



   The plates are preferably provided with stiffening fins arranged transversely with respect to the supports so as to reinforce said plates in the transverse direction. Preferably. also, these fins are formed along the transverse edges of the plates and protrude within the space between the supports, and they are very narrow so that they do not interfere with the mounting of the elements of the support. the apparatus and the soldering of the conductors connecting these elements during the assembly of the apparatus.



   Preferably, all the elements which give off heat are arranged on top of the plates of the frame, while all the members which give off little or no heat or for which the heat is harmful are arranged below the plates. The plates can be fixed on the supports so as to leave a gap between the neighboring plates, in order to allow the circulation of air, for cooling.



  The latter can be helped by the presence of one or more openings for the passage of air, provided in the bottom of the cabinet, or the like, in which the frame is mounted. If desired, the chassis plates can also be provided with openings, allowing the passage of air for cooling.



   The invention further comprises improved arrangements for mounting the filter capacitors of the power unit of a radio, television or similar apparatus, and in accordance with this part of the invention a frame of the apparatus. has a clamp device for supporting the capacitors in a removable manner. This device preferably comprises a collar element fixed to the frame and formed so as to constitute one or more seats to house one or more capacitors therein.

 <Desc / Clms Page number 4>

 preferably surround part of the periphery, one or more bands being removably attached to said collar for tightening and fixing the capacitor or capacitors against the seat or seats provided for this purpose.

   In the case of a collar established to receive a number of capacitors, an individual half-collar can be provided to hold each capacitor, or, in a different way, a single clamping band can be provided. to hold all the capacitors at the same time. The fixing band (s) can be fixed in a removable manner to said collar using screws or any other removable fixing member.



   In the application of this part of the invention to a frame according to the preceding description, the plate intended to carry the members of the power unit of the apparatus supports the clamp device. In one embodiment the collar can be formed integrally with the frame plate giving a greater depth to one of these fins compared to the other narrow fins of the chassis plates, this deeper fin having one or more. cut-out cavities having upturned edges forming seats against which the capacitor (s) are held by one or more fixing bands as described above.



   In another embodiment, the collar can be formed separately from the plate of the amplifier device, by a metal strip suitably curved to form one or more seats for the capacitor or capacitors, this member being fixed to the plate by any suitable means, by 'example using consoles and being provided with one or more cooperating clamping bands as above.



   The invention is particularly advantageous in the construction of a television receiver, the frame of the receiver being, constructed with the aid of brackets or a supporting frame.

 <Desc / Clms Page number 5>

 both three plates in the manner described, these plates serving to carry respectively the members composing the high frequency part, the time base part and the power supply part of the receiver and the plates being made of different materials suitable for the different parts , as was explained above.



   According to another characteristic of the invention, the output transformer of the line time base of a television receiver is arranged in a box comprising the control for adjusting the variable resistance of its associated resistance-capacitor circuit. , mounted on the top of the housing.



  The latter can constitute a screen or shield box. The top of the housing may be formed by a removable cover, which may be made of insulating material and inside which is mounted the variable resistor, the adjustment control protruding through a slot in the cover. Thanks to this method of construction, the circuit connections can be shortened and space saved.



   To facilitate understanding of the invention, as well as its implementation, an embodiment applied to a television receiver is shown in the accompanying drawing, in which:
Figure 1 is a rear perspective view of the receiver chassis. In this figure the structure of the frame, the mounting of the filter capacitors of the power group, as well as the arrangement of the adjustable resistor associated with the output transformer of the line time base, which constitute all the parts of the line. invention, are shown in thick lines, while the other elements of the receiver, which are not covered by the invention, have not been shown (as is the case for the cathode ray tube, the top speaker and mains transformer, for example)

   where they are simply indicated by their outline in light lines. Of

 <Desc / Clms Page number 6>

 Likewise, parts of the frame plates are shown retort being broken in order to show details.



   Figure 2 shows a detail which more clearly indicates the arrangement of the multiple clamp for the capacitors.



   If we refer to the drawing, we can see that the receiver frame comprises a frame composed of two front and rear longitudinal supports 1 and 2 arranged at a certain distance and parallel to each other and to the 'they are connected by transverse spacers S welded at points by their bent ends on said supports so that these spacers 3 connect the supports by their lower edges. The two supports can also be connected at one end, as has been shown, by a bar or attachment tab which serves as a handle for carrying the frame. Each support has an inwardly directed flange 5 along its upper edge, as well as an outwardly directed flange 6 along its lower edge.

   The two flanges 6 on which the frame rests are used to fix the latter in a box, or the like (not shown).



   The described chassis frame supports three juxtaposed chassis plates 7, 8 and 9 which serve to respectively carry the components making up the high frequency part, the time base part, and that of supplying power to the television receiver. These plates all have the same transverse dimension to connect the supports 1 and 2, the length of the plates in the longitudinal direction of the frame being determined according to the number and size of the components which are to be mounted thereon. The length of the supports, of course, is calculated to correspond to the total length of the plates. Each plate has narrow inwardly directed fins 10 along its two transverse edges so as to stiffen the plate in that direction.

   The fins 10 are very narrow so that they do not interfere with the

 <Desc / Clms Page number 7>

 assembly of the components and the soldering of the conductors which connect them. Each plate rests by its front and rear longitudinal edge on the upper edge 5 of the supports 1 and 2, to which they are fixed using bolts 11.



   The plate 7 at one end of the frame serves to support lamps and other elements of the radio-frequency part of the receiver, and is preferably made of silver-plated or tinned copper, and is preferably mounted on rubber. - cbouc. When the receiver, as in the illustrated embodiment, is intended to receive sound waves as well as vision waves from a television transmission, the two radio-frequency circuits for the transmission. reception of sound and vision can be carried by this plate 7 with reduced resistance, suitable shielding being provided between the members, in a well known manner.

   The intermediate plate 8, which serves to support the time base part (time, image and line bases) as well as the receiver cathode ray tube, can be made of aluminum. The other end plate 9 provided for the power unit is preferably made of steel. This last plate carries the mains transformer as well as the rectifier equipment and the attenuator for the high voltage; and very high voltage. Plate 9 can also support the sound power amplifier.



   Preferably, all the elements which give off heat are arranged on top of the plates 7, 8 and 9 and all those which give off little or no heat or which are liable to be affected by it are arranged above. plates.



   The plates have been shown as being close to each other, but if desired they can be fixed to the supports 1 and 2 so as to leave a gap between the neighboring plates to allow the circulation of l air for cooling purposes. For the same purpose, holes can be drilled in plates (not shown). For

 <Desc / Clms Page number 8>

 facilitate cooling, the cabinet or cabinetry or similar member in which the frame is housed, preferably has one or more air intake openings in its bottom.



   In the manufacture of the receiver, each of the plates 7, 8 and 9 can be considered as a subframe and be mounted and wired with the elements intended for it, after which each subframe is bolted through its plate. on the frame of the chassis, which already has all the other parts already mounted and wired, the receiver circuit being finally completed by the soldering of connecting cables or the like between the different parts of the circuit supported by the individual plates 7,8 and 9 .

   By virtue of the described frame construction, the assembly of complicated apparatus such as a television receiver can be easily carried out with maximum economy and efficiency, and furthermore, the construction contributes to the accessibility of the assembly for maintenance and repairs since it allows the complete disassembly of a defective part of the circuit, in a very simple way, with a view to checking it or replacing it with a new part.



   Another measure intended to increase accessibility, and therefore to facilitate maintenance and repairs, consists of an arrangement for supporting the filter capacitors 12 of the power group supported by the plate 9.



  These capacitors are held by a clamp device at one end of the frame and below the plate 9. Below this plate and with the aid of brackets 13, a multiple clamp element 14 composed of a metal band curved so as to have several half-loops, as has been shown, which constitute seats intended to receive and partially surround the outer shape of the filter capacitors 12.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   A fixing strip 15, constituted by a metal strip formed from the. in the same way, is fixed in a removable manner to the element 14, by means of screws 16, which can be tightened so as to enclose the capacitors 13 between the two elements 14 and 15. Thus, when it comes to removing a defective attenuating capacitor, it is sufficient to disconnect its connections and unscrew the appropriate screws 16 to loosen the fixing strip 15, after which one can slide the defective capacitor outwards through the end of the frame without being hampered by any of the other members.



   In the television receiver circuit, transformer coupling of the line time base rate to the line deflector coil of the cathode ray tube can be used, and line linearity control can be achieved by means of of a variable resistor in a cooperating resistance-capacitance circuit connected through the secondary circuit of the transformer.

   As can be seen in FIG. 1, this transformer is housed in a screen casing 17 and the line linearity control is mounted on top of this casing, the variable resistance being carried by a suitable removable cover 18, by example, with the aid of a bayonet fixing or the like adapted to the housing: 'The cover 18. is used as a mounting panel for the resistance, and for this purpose it is made of an insulating material, the resistance being fixed inside the cover, and the latter having a slot 19 through which protrudes the resistance adjustment element which is provided with a control knob 20.



  The resistor can be of the coil type having a contact slider exerting pressure on the resistance element, and it can be constructed according to the description contained in French patent application n. 520,529 of August 21, 1946.



   Thanks to this arrangement of the control resistor, the circuit connections can be shortened while saving space.


    

Claims (1)

R E S U M E La présente Invention à pour objet des perfectionnements aux appareils de radio de télévision, ou similaires présentant les caractéristiques suivantes considérées séparément ou en combi- naison : 1 ) Le châssis de l'appareil comprend deux supports longitudinaux disposés à un certain écartement et supportant deux ou plusieurs plaques composées de matières différentes et desti- nées à supporter les éléments composant les différentes parties de l'appareil, chaque plaque reliant les dits supports auxquels elle est fixée. ABSTRACT The present invention relates to improvements in radio and television apparatus or the like having the following characteristics considered separately or in combination: 1) The frame of the apparatus comprises two longitudinal supports arranged at a certain spacing and supporting two or more plates composed of different materials and intended to support the elements making up the different parts of the apparatus, each plate connecting said supports to which it is attached. 2 ) Les deux supports sont fixés, de préférence, entre eux, par des entretoises de manière à constituer un cadre sur lequel les dites plaques sont assemblées, de préférence après que leurs différents organes ont été montés sur elles et câblés. 2) The two supports are preferably fixed to each other by spacers so as to constitute a frame on which said plates are assembled, preferably after their various members have been mounted on them and wired. 3 ) Les plaques sont fixées d'une manière amovible sur les supports, de manière à permettre le démontage et, si néces- saire, le remplacement facile d'une partie de l'appareil au cas où celle-ci deviendrait défectueuse. 3) The plates are fixed in a removable manner on the supports, so as to allow the disassembly and, if necessary, the easy replacement of a part of the apparatus in the event that this should become defective. 4 ) De préférence, les plaques présentent de petites ailettes destinées à les renforcer dans le sens transversal par rapport aux supports, et elles sont fixées, de préférence, par. leurs bords longitudinaux à des rebords ou similaires formant support et solidaires du bord supérieur des supports, ces der- niers présentant, de préférence, des brides dirigées vers l'ex- térieur à leurs bords inférieurs, qui servent à fixer le châssis dans un coffret, une ébénisterie ou similaire, destiné à l'ap- pareil. 4) Preferably, the plates have small fins intended to reinforce them in the transverse direction with respect to the supports, and they are fixed, preferably, by. their longitudinal edges to flanges or the like forming a support and integral with the upper edge of the supports, the latter preferably having flanges directed outwardly at their lower edges, which serve to fix the frame in a box , a cabinet or similar, intended for the appliance. 5 ) Les condensateurs de filtrage du groupe amplifica- teur sont supportés d'une manière amovible par un ou plusieurs colliers fixés au châssis, ces colliers pouvant comprendre, soit dans le cas de plaques de châssis, suivant le paragraphe 4 ci-dessus, une ailette plus profonde et comportant des cavités sur la plaque de la partie amplificatrice coopérant avec une ou <Desc/Clms Page number 11> plusieurs bandes amovibles destinées à maintenir le où les con- densateurs entre elles; soit deux bandes, l'une étant fixée au châssis et' l'autre étant fixée d'une manière amovible sur la première de manière à maintenir le ou les condensateurs. 5) The filter capacitors of the amplifier group are supported in a removable manner by one or more clamps fixed to the frame, these clamps being able to comprise, either in the case of frame plates, according to paragraph 4 above, a fin deeper and comprising cavities on the plate of the amplifying part cooperating with one or <Desc / Clms Page number 11> several removable bands intended to hold the or the capacitors between them; or two bands, one being attached to the frame and the other being removably attached to the first so as to hold the capacitor or capacitors. 6 ) Le transformateur de débit de la base de temps de ligne d'un récepteur de télévision est disposé dans un boîtier, .de préférence, un boîtier-écran, tandis qu'une résistance de réglage associée au transformateur pour contr8ler la linéarité de ligne est montée sur le dessus,de préférence amovible, dudit boîtier, de manière à raccourcir les connexions du circuit et à économiser de la place. 6) The rate transformer of the line time base of a television receiver is arranged in a box, preferably a screen box, while an adjustment resistor associated with the transformer to control the line linearity. is mounted on the top, preferably removable, of said housing, so as to shorten the circuit connections and save space.
BE472374D BE472374A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE472374A true BE472374A (en)

Family

ID=121965

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE472374D BE472374A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE472374A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US8081427B2 (en) Signal amplifiers having plated aluminum housing bodies with a back plate permanently attached thereto
FR2820555A1 (en) WATERPROOF AND MODULAR CABLE PASSAGE WITH EASY CABLE POSITIONING AND SLEEVE EQUIPPED WITH SUCH A PASSAGE
FR2635852A1 (en) Electronic cooking appliance of the modular type
BE472374A (en)
FR2696047A1 (en) Grid type microwave antenna.
BE1004215A3 (en) Clamp welding device with transformers.
FR2949923A1 (en) THERMALLY OPTIMIZED HYPERFREQUENCY CHANNEL MULTIPLEXING DEVICE AND SIGNAL REPEATING DEVICE COMPRISING AT LEAST ONE SUCH MULTIPLEXING DEVICE.
FR3058275B1 (en) SYSTEM FOR ASSEMBLING ELECTRICAL CABINETS OF AN ELECTRICAL BOARD
FR2816393A1 (en) LIGHTING DEVICE COMPRISING A HEAT RADIATION ELEMENT DISENGAGED BY A DISCHARGE LAMP AND A CIRCUIT MODULE
FR2494540A1 (en) PRINTED CIRCUIT PLATE SUPPORT
EP0080030B1 (en) Television receiver with a chassis a base for printed circuits whose form corresponds to the form of the cathodic tube
EP1993111A1 (en) Cooling of the magnetic core of an induction coil.
FR2680912A1 (en) MAGNETRON PROVIDED WITH AN ARMOR.
FR2498497A1 (en) DEVICE FOR THE CONTINUOUS CASTING OF METALS
BE423285A (en)
EP0691718A1 (en) Apparatus chassis, especially for an electrical box
BE1009818A4 (en) Device for ground elements modular cabinet.
BE494547A (en)
BE382998A (en)
CH353816A (en) Electronic speed modulation device
CA3163231A1 (en) Device for connecting a power source to an inductor
WO2012130687A1 (en) Current transformer for three-phase equipment
CH171147A (en) Electrical resistance.
FR2873142A1 (en) METALLIC MAT AND METHOD FOR PRODUCING THE SAME
FR2719183A1 (en) Method of manufacturing an electronic power circuit and electronic circuit obtained by this method.