BE471272A - - Google Patents

Info

Publication number
BE471272A
BE471272A BE471272DA BE471272A BE 471272 A BE471272 A BE 471272A BE 471272D A BE471272D A BE 471272DA BE 471272 A BE471272 A BE 471272A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
shaft
speed reducer
output shaft
aforesaid
coil spring
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE471272A publication Critical patent/BE471272A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F02COMBUSTION ENGINES; HOT-GAS OR COMBUSTION-PRODUCT ENGINE PLANTS
    • F02NSTARTING OF COMBUSTION ENGINES; STARTING AIDS FOR SUCH ENGINES, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • F02N19/00Starting aids for combustion engines, not otherwise provided for
    • F02N19/001Arrangements thereof

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Connection Of Motors, Electrical Generators, Mechanical Devices, And The Like (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    Il   Dispositif de démarrage de moteurs à combustion interne montés sur véhicules automobiles". 



   La présente invention est relative à un dispo- sitif de démarrage de' moteurs à combustion interne montés sur véhicules automobiles, comprenant un arbre de démar- rage pouvant être accouplé provisoirement à l'arbre du moteur. 



   Les moteurs à combustion interne montés sur les véhicules automobiles sont généralement accompagnés d'un démarreur dont l'énergie est fournie par une batterie d'accumulateurs. Or, spécialement par temps froid, il arrive que l'on ne parvienne pas à lancer le moteur de l'automobile en se servant de son démarreur électrique habituel. 



   On est alors obligé d'utiliser une manivelle actionnée à la main et que l'on accouple provisoirement à l'arbre du moteur à lancer. Cette façon de procéder néces- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 site parfois des efforts- intenses et souvent répétés pour parvenir à lancer le moteur, et provoque parfois des ac- cidents. 



   La présente invention a pour but de remédier à ces inconvénients. 



   A cet effet, l'arbrede démarrage est mis en rotation à une vitesse convenant au démarrage du moteur à combustion interne, par un moteur électrique alimenté par un réseau de distribution et qui l'actionne par l'in- termédiaire d'un réducteur de vitesse approprié. 



   Un dispositif de démarrage de ce   genre   est d'ap-   plication   très intéressante dans tous les établissements où on peut être amené à lancer plusieurs moteurs d'auto- mobile par jour, surtout quand ces moteurs doivent être lancés à heure à peu près fixe et spécialement dans les garages d'automobiles où on effectue des réparations pour le compte de tiers parce que, dans ce cas, il arrive assez souvent que la batterie d'alimentation du démarreur est déjà épuisée lorsque le véhicule est amené au garage par son propriétaire. De plus, lorsque le moteur n'est pas en état de fonctionnement normal, les tentatives répétées de lancement auxquelles on le soumet ont rapidement épuisé également la batterie de secours qu'un garage possède habituellement en réserve. 



   De préférence, l'arbre de démarrage est relié à l'arbre de sortie du réducteur de vitesse par un accou-   plement   élastique. 



   Suivant une forme de réalisation avantageuse, l'accouplement élastique est constitué par un ressort à boudin dans lequel pénètrent à la fois l'arbre de sortie du réducteur de vitesse et l'arbre de démarrage auxquels ses extrémités sont fixées. 



   Il est en   outre   très avantageux.de disposer le 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 ressort à boudin susdit dans un manchon qui laisse sub- sister un peu de jeu entre lui et le ressort qu'il entoure. 



   D'autres particularités et détails de l'inven- tion apparaîtront au cours de la description des dessins annexés au présent mémoire, qui représentent schématique- ment, et à titre d'exemple seulement, une forme de réali- sation d'un dispositif suivant l'invention. 



   La figure 1 est, après brisure partielle, une vue en perspective d'un dispositif de démarrage suivant l'invention. 



   La figure 2 est une vue en élévation de ce dis- positif de démarrage vu dans le sens de la flèche Y de la figure 1. 



   La figure 3 est, à plus grande échelle, une coupe verticale dans l'accouplement élastique entre l'arbre de sortie du réducteur de vitesse et l'arbre de démarrage. 



   Dans ces différentes figures, les mêmes notations de référence désignent des éléments identiques. 



   Le dispositif de démarrage représenté aux des- sins comprend un arbre de démarrage 2 pouvant être accouplé provisoirement à l'arbre d'un moteur à combustion interne monté sur une automobile. Cet arbre de démarrage est mis en rotation à une vitesse convenant au démarrage du moteur à combustion interne, par un moteur électrique 3 alimenté par un réseau de distribution électrique et qui actionne   l'arbre 8   par l'intermédiaire d'un réducteur de vitesse approprié 4. 



   L'arbre de sortie 5 du réducteur de vitesse est relié à l'arbre de démarrage par un accouplement élastique. 



  Celui-ci est constitué, dans le cas des dessins, par un ressort à boudin 6 dans lequel pénètrent à la fois l'arbre de sortie 5 du réducteur   de, vitesse   et l'arbre de démar- rage 2. Les extrémités du ressort à boudin 6 sont fixées 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 à ces deux arbres. Ce ressort est fixé à l'arbre 5 par l'intermédiaire d'une broche 7 autour de laquelle il peut pivoter grâce à un léger jeu entre lui et cet arbre. 



  D'autrepart, l'arbre de démarrage 2 est relié au ressort 6 de facçon à pouvoir être remplacé   rapidenent   par un autre. 



  A cet effet, il est pourvu d'une broche 8 qui peut être engagée dans la boucle9 d'un crochet   forme   à une des extrémités de ce ressort de façon à entraîner l'arbre de démarrage dans le sens habituel de rotation représenté par la flèche X, par l'intermédiaire de la broche 8. 



   Il existe également un léger jeu entre le res- sort 6 et l'arbre de démarrage de sorte que celui-ci peut pivoter autour de la broche 8 par laquelle le ressort peut l'entraîner en rotation. 



   Le ressort à boudin 6 est disposé dans un man- chon 10 qui laisse subsister un peu de jeu entre lui et le ressort qu'il entoure. Ce manchon est monté sur la broche 7 de l'arbre de sortie dû réducteur de façon à pou- voir pivoter légèrement autour de l'axe de cette broche. 



   L'ensemble de l'accouplement élastique ainsi constitué permet, non seulement, d'amortir les chocs dus aux résistances anormales rencontrées par l'arbrede dé- marrage 2 lorsque l'arbre de sortie 5 du réducteur de vitesse tend à l'entraîner, mais joue également le rôle d'un joint doublement articule. Cet   accouplement   facilite donc grandement l'adaptation du dispositif de démarrage suivant l'invention à des moteurs dont les arbres ne sont pas orientés exactement dans la direction de   l'arbre   de sortie 5 du réducteur de vitesse. 



   Le montage amovible de l'arbre de démarrage 2 dans cet accouplement permet d'adapter le dispositif sui- vant l'invention à des moteurs pourvus de différents types d'accouplement provisoire à un arbre de démarrage. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



  Il suffit pour cela de posséder quelques types d'arbres de démarrage correspondant aux types habituels de dispositifs d'accouplement provisoire. 



   Le dispositif de démarrage suivant l'invention est monté sur une barre 11 à une distance du sol voisine de la hauteur habituelle des arbres des moteurs d'automo- bile au dessus du sol. Bette baree peut être plus ou moins inclinée par rapport au sol de façon à s'adapter à chaque hauteur particulière de l'arbre du moteur à lancer. Ce changement d'inclinaison est facilité par la présence d'une articulation au bas de la barre 11. 



   Comme .représenté, cette barre est articulée en   12   par rapport à un pied 13 qui la porte, autour d'un axe .horizontal parallèle à l'axe de l'arbre de sortie 5 du réducteur de vitesse. 



   A la figure 2, on a représenté en traits mixtes la barré 11 dans une de ses positions inclinées. Comme on peut le constater, dans cette position, le centre de gravité de l'ensemble constitué par le moteur électrique 3 et le réducteur de vitesse 4 n'est pas très éloigné de la base de sustentation. Cette position inclinée permet en outre à l'ouvrier qui tient le dispositif de démarrage en équilibre de supporter plus facilement la réaction exercée dans le sens de la flèche Z par le carter du mo- teur 3 lors que celui-ci est mis en rotation. 



   Il est évident que l'invention n'est pas exclu- sivement limitée/ à la forme de réalisation représentée et que bien des   modifications peuvent   être apportées dans la forme, la disposition et la constitution de certains des éléments intervenant dans sa réalisation, sans sortir de la portée du présent brevet, à condition que ces modi- fications ne soient pas 'en contradiction avec l'objet de chacune des revendications   suivantes/  



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    II Starting device for internal combustion engines mounted on motor vehicles ".



   The present invention relates to a starting device for internal combustion engines mounted on motor vehicles, comprising a starting shaft which can be temporarily coupled to the motor shaft.



   Internal combustion engines mounted on motor vehicles are generally accompanied by a starter whose energy is supplied by a battery of accumulators. However, especially in cold weather, you may not be able to start the automobile's engine using your usual electric starter.



   We are then obliged to use a crank operated by hand and which is temporarily coupled to the shaft of the motor to be started. This way of proceeding requires

 <Desc / Clms Page number 2>

 sometimes makes intense and often repeated efforts to get the engine started, and sometimes causes accidents.



   The object of the present invention is to remedy these drawbacks.



   To this end, the starter shaft is rotated at a speed suitable for starting the internal combustion engine, by an electric motor supplied by a distribution network and which actuates it by means of a reducer. appropriate speed.



   A starting device of this kind is of very advantageous application in all establishments where it may be necessary to start several automobile engines per day, especially when these engines must be started at approximately fixed time and especially in automobile garages where repairs are carried out on behalf of third parties because, in this case, it quite often happens that the starter supply battery is already exhausted when the vehicle is brought to the garage by its owner. In addition, when the engine is not in normal operating condition, repeated cranking attempts to which it is subjected quickly also depleted the backup battery that a garage usually has in reserve.



   Preferably, the starter shaft is connected to the output shaft of the speed reducer by an elastic coupling.



   According to an advantageous embodiment, the elastic coupling consists of a coil spring into which enter both the output shaft of the speed reducer and the starter shaft to which its ends are fixed.



   It is also very advantageous to have the

 <Desc / Clms Page number 3>

 aforesaid coil spring in a sleeve which leaves a little play between it and the spring which it surrounds.



   Other features and details of the invention will become apparent from the description of the drawings appended hereto, which schematically show, and by way of example only, one embodiment of a following device. invention.



   FIG. 1 is, after partial breakdown, a perspective view of a starting device according to the invention.



   FIG. 2 is an elevational view of this starting device seen in the direction of the arrow Y in FIG. 1.



   Figure 3 is, on a larger scale, a vertical section through the elastic coupling between the output shaft of the speed reducer and the starter shaft.



   In these different figures, the same reference notations designate identical elements.



   The starter device shown in the drawings comprises a starter shaft 2 which can be temporarily coupled to the shaft of an internal combustion engine mounted on an automobile. This starter shaft is rotated at a speed suitable for starting the internal combustion engine, by an electric motor 3 supplied by an electrical distribution network and which actuates the shaft 8 by means of a suitable speed reducer. 4.



   The output shaft 5 of the speed reducer is connected to the starter shaft by an elastic coupling.



  This is constituted, in the case of the drawings, by a coil spring 6 into which enter both the output shaft 5 of the speed reducer and the starter shaft 2. The ends of the spring to coil 6 are fixed

 <Desc / Clms Page number 4>

 to these two trees. This spring is fixed to the shaft 5 by means of a pin 7 around which it can pivot thanks to a slight play between it and this shaft.



  On the other hand, the starter shaft 2 is connected to the spring 6 so that it can be replaced quickly by another.



  For this purpose, it is provided with a pin 8 which can be engaged in the loop 9 of a hook formed at one end of this spring so as to drive the starter shaft in the usual direction of rotation represented by the arrow X, through pin 8.



   There is also a slight clearance between the spring 6 and the starter shaft so that the latter can pivot around the pin 8 by which the spring can drive it in rotation.



   The coil spring 6 is arranged in a sleeve 10 which leaves a little play between it and the spring which it surrounds. This sleeve is mounted on the spindle 7 of the output shaft of the reducer so as to be able to pivot slightly around the axis of this spindle.



   The assembly of the elastic coupling thus formed not only makes it possible to absorb the shocks due to the abnormal resistance encountered by the starter shaft 2 when the output shaft 5 of the speed reducer tends to drive it, but also plays the role of a double articulated joint. This coupling therefore greatly facilitates the adaptation of the starting device according to the invention to motors whose shafts are not oriented exactly in the direction of the output shaft 5 of the speed reducer.



   The removable mounting of the starter shaft 2 in this coupling makes it possible to adapt the device according to the invention to engines provided with different types of temporary coupling to a starter shaft.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



  It suffices for this to have a few types of starter shafts corresponding to the usual types of temporary coupling devices.



   The starting device according to the invention is mounted on a bar 11 at a distance from the ground close to the usual height of the shafts of automobile engines above the ground. Bette baree can be more or less inclined with respect to the ground in order to adapt to each particular height of the shaft of the motor to be started. This change of inclination is facilitated by the presence of a joint at the bottom of the bar 11.



   As .represented, this bar is articulated at 12 relative to a foot 13 which carries it, about a horizontal axis parallel to the axis of the output shaft 5 of the speed reducer.



   In Figure 2, there is shown in phantom lines 11 in one of its inclined positions. As can be seen, in this position, the center of gravity of the assembly formed by the electric motor 3 and the speed reducer 4 is not very far from the base of support. This inclined position also allows the worker who holds the starting device in equilibrium to more easily withstand the reaction exerted in the direction of arrow Z by the motor casing 3 when the latter is set in rotation.



   It is obvious that the invention is not exclusively limited to the embodiment shown and that many modifications can be made in the form, the arrangement and the constitution of some of the elements involved in its realization, without departing from it. within the scope of this patent, provided that such modifications are not inconsistent with the subject matter of each of the following claims /


    

Claims (1)

R E V E N D I C A T I O N S 1. Dispositif de démarrage de moteurs à combus- tion interne montes sur véhicules automobiles, comprenant un arbre de démarrage pouvant être accouplé provisoirement à l'arbre du moteur, caractérisé en ce que l'arbre de démarrage est mis en rotation à une vitesse convenant au démarrage du moteur à combustion interne, par un moteur électrique alimenté par un réseau de distribution électri- que et qui l'actionne par l'intermédiaire d'un réducteur de vitesse approprié. R E V E N D I C A T I O N S 1. Device for starting internal combustion engines mounted on motor vehicles, comprising a starting shaft which can be temporarily coupled to the motor shaft, characterized in that the starting shaft is rotated at a suitable speed. when the internal combustion engine is started, by an electric motor supplied by an electric distribution network and which actuates it via an appropriate speed reducer. 2. Dispositif suivant la revendication 1, carac- térisé en ce que l'arbre de démarrage est relié à l'arbre de sortie du réducteur de vitesse par un accouplement élastique. 2. Device according to claim 1, charac- terized in that the starter shaft is connected to the output shaft of the speed reducer by an elastic coupling. 3. Dispositif suivant la revendication 2, carac- térisé en ce que l'accouplement élastique est constitué par un ressort à boudin dans lequel pénètrent à la fois l'arbre de sortie du réducteur de vitesse et l'arbre de démarrage auxquels ses extrémités sont fixées. 3. Device according to claim 2, charac- terized in that the elastic coupling is constituted by a coil spring in which enter both the output shaft of the speed reducer and the starter shaft to which its ends are. fixed. 4. Dispositif suivant la revendication 3, carac- térisé en ce que le ressort à boudin susdit est fixé à l'arbre de sortie du réducteur de vitesse par l'intermé- diaire d'une broche autour de laquelle il peut pivoter grâce à un léser jeu entre lui et l'arbre de sortie susdit. 4. Device according to claim 3, charac- terized in that the aforesaid coil spring is fixed to the output shaft of the speed reducer by the intermediary of a spindle around which it can pivot thanks to a damage play between it and the aforementioned output shaft. 5. Dispositif suivant l'une ou l'autre des re- vendications 3 et 4, caractérisé en ce que l'arbre de démarrage est relié au ressort à boudin susdit de façon ' qu'il puisse être remplacé rapidement par un autre. 5. Device according to either of claims 3 and 4, characterized in that the starting shaft is connected to the aforesaid coil spring so that it can be quickly replaced by another. 6. Dispositif suivant la revendication 5, carac- térisé en ce que l'arbre de démarrage est pourvu d'une broche qui peut être engagée dans la boucle d'un crochet formé à une des extrémités du ressort à boudin susdit de façon à entraîner cet arbre de démarrage par l'intermédiaire <Desc/Clms Page number 7> de la dite broche. 6. Device according to claim 5, characterized in that the starting shaft is provided with a pin which can be engaged in the loop of a hook formed at one of the ends of the aforesaid coil spring so as to drive this starter shaft via <Desc / Clms Page number 7> of said spindle. 7. Dispositif suivant la revendication 6, carac- térisé en ce qu'il existe un léger jeu entre le ressort et l'arbre de démarrage susdit de façon que celui-ci puisse pivoter autour de la broche par laquelle le ressort peut l'entraîner. 7. Device according to claim 6, charac- terized in that there is a slight play between the spring and the aforesaid starting shaft so that the latter can pivot around the pin by which the spring can drive it. . 8. Dispositif suivant l'une ou l'autre des re- vendications 3 à 7, caractérisé en ce que le ressort à boudin susdit est disposé dans un manchon qui laisse sub- sister un peu de jeu entre lui et le ressort qu'il entoure. 8. Device according to one or the other of claims 3 to 7, characterized in that the aforesaid coil spring is arranged in a sleeve which leaves a little play between it and the spring that it does. surrounded. 9. Dispositif suivant les revendications 4 et 8, caractérisé en ce que le manchon susdit est monté sur la broche de l'arbre de sortie du réducteur de vitesse de façon à pouvoir pivoter légèrement autour de l'axe de cette broche. 9. Device according to claims 4 and 8, characterized in that the aforesaid sleeve is mounted on the spindle of the output shaft of the speed reducer so as to be able to pivot slightly around the axis of this spindle. 10. Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendications précédentes, caractérisé en ce qu'il est monté sur une barre à une distance du sol voisine de la hauteur habituelle des arbres des moteurs d'automobile au dessus du sol. 10. Device according to either of the preceding claims, characterized in that it is mounted on a bar at a distance from the ground close to the usual height of the shafts of automobile engines above the ground. 11. Dispositif suivant la revendication 10, caractérisé en ce que la barre susdite est articulée par rapport à un pied qui la porte, autour d'un axe horizontal parallèle à l'axe de l'arbre de sortie du réducteur de vitesse. 11. Device according to claim 10, characterized in that the aforesaid bar is articulated relative to a foot which carries it, about a horizontal axis parallel to the axis of the output shaft of the speed reducer. 12. Dispositif tel que décrit ci-dessus et représenté aux dessins ci-annexés. 12. Device as described above and shown in the accompanying drawings. @ @
BE471272D BE471272A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE471272A true BE471272A (en)

Family

ID=121187

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE471272D BE471272A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE471272A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE1000028A7 (en) Device and method for a motor assembly for compressor lead through a belt.
FR2541644A1 (en) STEERING BLOCK FOR VEHICLES, INCLUDING AN INTEGRATED DASHBOARD USING THE STEERING WHEEL
FR2644542A1 (en) TENSIONING DEVICE WITH SPRING ADJUSTMENT
EP0497645A1 (en) Windscreen wiper mounting with liquid reservoir
FR2807887A1 (en) DYNAMO-ELECTRIC AC MACHINE FOR A MOTOR VEHICLE
BE471272A (en)
FR2482907A1 (en) SPEED CHANGE MECHANISM, AND LOAD SADDLE AND CALIPER FOR THIS MECHANISM
FR2550508A1 (en) MOTOR DEVICE FOR LIGHT VEHICLE
FR2660266A1 (en) DISSUASIVE DEVICE AGAINST THEFT OF MOTOR VEHICLES.
FR2910074A1 (en) STARTING DEVICE FOR A THERMAL MOTOR, IN PARTICULAR A MOTOR VEHICLE
EP1251021B1 (en) Curtain with coiled spring
EP1544031B1 (en) Tensioning device for straps
FR2560563A1 (en) PROPULSION AND BRAKING DEVICE COMBINED WITH A VEHICLE WHEEL AND ITS USE IN AN AIRCRAFT CHARGER
FR3097187A1 (en) IMPACTOR INTEGRATED IN A COMPRESSOR BRACKET
FR2517750A1 (en) FREEWHEEL COUPLING DEVICE FOR ELECTRIC STARTER OF A COMBUSTION ENGINE
FR2942521A1 (en) Starter for vehicle, has clutch fixing unit non-rotatively fixed in housing, and external element with chamber whose external diameter side is press-fitted and fixed in hollow part
FR2523529A1 (en) EXTERIOR MIRROR WITH STABLE ROLL POSITION AND CONTROL FROM THE INTERIOR OF A MOTOR VEHICLE
FR3037360A1 (en) DEVICE FOR THE SMART STARTING OF SMALL INTERNAL COMBUSTION ENGINES BY STORING ENERGY IN THE VOLTAGE OF AN ELASTIC
FR1463197A (en) Method of fixing on its support an auxiliary member driven by pulleys and a belt, and in particular an alternator on a motor vehicle engine
CH88703A (en) Automobile tractor.
FR2793761A1 (en) Crank gear for bicycle has bearings with diameter equal to diameter of driving plate
BE410922A (en)
BE341340A (en)
CH277877A (en) Two-wheeled vehicle.
EP1658432A1 (en) Pulley and belt starting system for a thermal engine for a motor vehicle