BE466764A - - Google Patents

Info

Publication number
BE466764A
BE466764A BE466764DA BE466764A BE 466764 A BE466764 A BE 466764A BE 466764D A BE466764D A BE 466764DA BE 466764 A BE466764 A BE 466764A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
gas
flue
burner
tube
refractory
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE466764A publication Critical patent/BE466764A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23DBURNERS
    • F23D14/00Burners for combustion of a gas, e.g. of a gas stored under pressure as a liquid
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23DBURNERS
    • F23D91/00Burners specially adapted for specific applications, not otherwise provided for
    • F23D91/02Burners specially adapted for specific applications, not otherwise provided for for use in particular heating operations
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23DBURNERS
    • F23D2206/00Burners for specific applications
    • F23D2206/0015Gas burners for use in retort furnaces

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Gas Burners (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    Perfectionnements   aux brûleurs de gaz 
La présente invention se rapporte aux brûleurs de gaz et plus particulièrement à ceux qui sont montés dans la maçonnerie   réfraotaire   d'une batterie de fours à coke en vue du chauffage de ces derniers. 



   Pour le chauffage des fours à coke on emploie habituellement deux types de gaz. L'un d'eux est un gaz de ookerie dont le pouvoir calorifique est de 5000 à 5500 Calm3. tandis que l'autre est un gaz de geulard dont le pouvoir calorifique est de 680 à 815 Cal/m3. Le gaz de 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 cokerie, brûlé avec de l'air préalablement chauffé, donne une flamme courte et chaude, tandis que le gaz de geulard brûle avec une flamme assez peu chaude. 



   Il est d'usage de diluer le gaz de cokerie au moyen de gaz brûlés provenant des carneaux de manière à former un mélange dont le pouvoir calorifique est de 2250   à   2720 Cal/m3. Ce mélange brûle avec une flamme longue   à   température relativement élevée et permet d'obtenir un chauffage   uniforme   de l'ensemble du four. 



   Avec un gaz de geulard dont le pouvoir calorifique est de 800 à 900   Cal/m3   on peut obtenir un chauffage effi- cace et uniforme du four enchauffant préalablement aussi bien l'air que le gaz avant leur combustion. Le gaz de   geulard   dont le pouvoir calorifique est inférieur à 800   Cal/m3   ne convient généralement pas pour chauffer des fours de cokerie, et c'est pourquoi il est d'usage de mélan- ger le gaz de geulard avec du gaz de cokerie pour former un mélange en vue du chauffage des fours à coke.

   On a essayé de mélanger directement le gaz de cokerie avec le gaz de   geulard   avant d'envoyer le mélange à travers un régénérateur pour l'y pré-chauffer avant sa combustion, mais cette façon de procédér ne s'est pas révélée expédiente parce que le gaz de cokerie subit dans les régénérateurs un dédoublement pyrogéné et abandonne des dépôts de car- bone sur les parois en chicane du régénérateur. Ce carbone brûle lorsque le régénérateur se trouve dans la phase in- verse de son fonctionnement et s'échappe dans les carneaux de gaz brûlés, si bien qu'on perd le bénéfice du pouvoir calorifique supérieur du gaz de cokerie.

   On a trouvé satis- faisant de mélanger du gaz de four à coke avec un mélange de gaz de geulard et d'air à l'orifice du brûleur dans le bas des carneaux de combustion situés de part et d'autre      

 <Desc/Clms Page number 3> 

 du four. 



   Le tube de mélange et le bec du brûleur servant à brûler du gaz de cokerie, c'est-à-dire du gaz riche, traversent une paroi chauffée voisine d'un régénérateur pour conduire le gaz aux carneaux de combustion. Le tube de mélange est maintenu à une température élevée telle que si l'on fait passer du gaz de cokerie pur   à   une faible vitesse à travers ce tube le gaz se dédouble et encrasse ce dernier d'un dépôt de carbone. Pour éviter ce dédoublement on adjoint au gaz riche des gaz brûlés provenant des carneaux afin d'augmenter la vitesse   d'écoule-   ment du gaz et de produire un mélange dilué qui ne se dédou- ble pas. 



   Lesbrûleurs de gaz riche sont des brûleurs as- pirants dans lesquels une buse éjectrice de gaz projette un jet de gaz dans un col de Venturi pour introduire dans le tube de mélange un volume prédéterminé de gaz brûlés destiné à se mélanger avec le gaz riche qui se rend au bec du brû- leur. Le brûleur aspirant est un instrument de précision et   il,,est   nécessaire de maintenir le bec éjecteur dans sa position exacte dans le col de   V enturi   de l'aspirateur. 



  Faute de cela le mélangeur de brûleur ne fonctionne pas convenablement pour proportionner le gaz riche aux gaz brûlés. 



   Le col de Venturi et le tube de mélange du brû- leur de gaz sont.façonnésdansla masse réfractaire oons- tituant les parois du régénérateur. Ces   perois   subissent une dilatation relativement considérable pendant que le four et les régénérateurs sont portés de l'état froid à la tem- pérature de fonctionnement. Il s'ensuit que les éléments réfractaires se déplacent en même temps que les parois en voie de dilatation du régénérateur. Il importe donc que 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 la tuyère d'éjection et le col de Venturi du brûleur soient construits et disposés de manière qu'ils conser- vent leur position relative fixe désirée quels que soient la dilatation et la contraction des parois réfractaires et le mouvement des éléments réfractaires du brûleur participant au déplacement des parois du régénérateur. 



   L'objet essentiel de la présente invention est de réaliser un brûleur aspirant pour fours à coke dans lequel les élémentsdoseurs du brûleur demeurent dans leur position relative convenable lorsque la maçonnerie du four se déplace par suite de dilatations et de contrac- tions résultant de variations thermiques. 



   Un autre objet de l'invention est de réaliser un brûleur aspirant formant partie intégrante de la maçon- nerie de four sujette à des dilatations et contractions au cours desquelles les éléments dudit brûleur aspirant conservent invariablement leur position relative de dosage du gaz. 



   Ayant en vue ces objets, l'invention réside dans le brûleur de gaz perfectionné décrit ci-après, à la lumière desdessins ci-annexés parmi   lesquels :   
La figure 1 est une coupe verticale d'une partie d'une batterie de fours à coke chauffés par le bas, et elle montre de quelle façon un brûleur de gaz réalisant l'invention sous sa forme préférée est monté dans la ma- çonnerie du four. 



   La figure 2 est une coupe verticale du four et des brûleurs suivant la figure 1 suivant un plan perpendi- culaire à celui de cette figure. 



   La figure 3 est une coupe verticale à échelle agrandie montrant le montage des brûleurs pour le chauffage de carneaux situés de part et d'antre d'un four à coke. 



   Considérant lesdessins, la figure 1 montre des 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 fours à coke 10 de part et d'autre desquels sont aménagés decarneaux de chauffage 12 et 14. Les carneaux de chau- fage et lesfours à coke sont séparépar des paroisré- fractaires, et au-dessous des fours à coke et des carneaux se trouvent des régénérateurs 16,18, 20 et 22. Lesrégé- nérateurs sont remplis de briquesen chicaneset leurs parois sont faites de matière réfractaire, de préférence à base de silice résistant aux hautes températures. 



   Le chauffage desfours à coke est une opération ininterrompue qu'on exécute en deux temps. Pendant la première moitié du cycle de chauffage on introduit de l'air et du gaz combustible dans la partie inférieure d'un carneau de chauffage, par exemple, le carneau 12. Les produitsde combustion s'élèvent alors  à   travers le car- neau 12, traversant un oarneau transversal 24 et redes- cendent par un carneau 14 situé dans la paroi opposée du four 10. Pendant cette période le carneau 12 est dit   "en   service" et le carneau 14 "hors service". Pendant la seconde moitié du cycle de chauffage on introduit du gaz dans le bas du carneau précédemment hors service 14. Les produits de combustion s'élèvent à travers ce oarneau 14, passent par le carneau transversal 24 et redescendent par le oarneau précédemment en service 12.

   Pendant cette se-   conde   moitié du cycle le carneau 14 devient le carneau en service et le oarneau 12 devient hors service. Par con-, séquent, le carneau en service est celui dans lequel on brûle du gaz, et le carneau hors service est celui par lequel on fait passer les produits de combustion provenant d'un carneau en service pour chauffer une paroi de four. 



  Les produits de combustion, ou gaz brûlés, se rendent du bas des carneaux hors service dans le régénérateur correspon- dant pour chauffer préalablement ce dernier de manière à   @   

 <Desc/Clms Page number 6> 

 préchauffer l'air qu'on y fait passer en vue de brûler le gaz. Les régénérateurs peuvent donc se trouver hors ser- vice ou en service au cours d'un cycle suivant qu'ils sont chauffés par des gaz brûlés ou qu'on les emploie pour préchauffer l'air destiné à la combustion. 



   Lesbrûleurs de gaz servant à chauffer lescar- neaux sont installés dans la maçonnerie réfractaire au-des- sous des carneaux du four ainsi qu'on l'a représenté aux figures 1 et 2. Ils sont composés de tubes mélangeurs 26 qui descendent du bas descerneaux jusqu'au-dessous desrégéné-   rateurs. A   l'extrémité inférieure du tube mélangeur se trouve un col de Venturi 28 qui fait partie d'un mélangeur aspirant. Immédiatement au-dessous du col de Venturi 28 se trouve une tuyère d'éjection 30 disposée de manière à projeter du gaz, arrivant par une conduite 32, directement dans la partie centrale du col 'de V enturi 28.

   Sur le côté du col de Venturi se trouve un tube d'amenée de gaz brûlés 34 par lequel des gaz brûlés sont   entraînés   dans le tube de mélange 26 par l'action de la tuyère éjectrice dans le col de Venturi. Les éléments   26,28,   30 et 34 constituent l'appareil de mélange et de combustion du gaz. 



   Lorsqu'on carneau se trouve hors service, desgaz brûlés se rendent du bas de ce carneau, par exemple le car- neau 14, par un tube mélangeur 26, un tube à gaz brûlés 34, un tube de raccordement 36, dans le tube à gaz brûlés 34 d'un brûleur alimentant le carneau 12. Les brûleurs hors service et en service sont disposés par paires le long de l'axe longitudinal d'un four ainsi qu'on l'a représenté sur les figures 1 et 2. L'une des séries de brûleurs fonctionne comma brûleurs en service tandis'que l'autre série comme brûleurs hors service, les produits de combustion pénétrant dans les carneaux en service et hors service correspondants et les traversant.

   Les brûleurs amènent du gaz riche aux 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 carneaux de chauffage, et il est de règle de mélanger des gaz brûlés au gaz riche dans le tubes mélangeurs 26 afin de régler le pouvoir calorifique du gaz de manière à pro- duire une combustion à longue flamme afin de chauffer ration- nellement les oarneaux. D'ordinaire, le gaz riche a un pouvoir calorifique de 5000 à 5450 Cal/m3, et on lui adjoint suf-   fisamment   de gaz brûlés pour produire un mélange dont le pouvoir calorifique soit d'environ 2250 à 2750 Cal/m3. 



  Un tel mélange ne se dédouble pas dans le tube mélangeur   chauf   fé 26 qui fait partie de la paroi réfractaire chauffée du régénérateur. 



   Lorsque   0' est     exclusivement   du gaz de   cokerie,   ou gaz riche, qu'on emploie pour chauffer les oarneaux 12 ou 14, on introduit de l'air préchauffé dans le bas du oar- neau en service au voisinage   du   sommet du tube mélangeur 26. 



  En supposant que 12 soit ce carneau en service, l'air com- burant est conduit de bas en haut à travers les régénéra- teurs 16 et 18 en vue de son chauffage préalable. Si c'est 14 qui est le carneau en service, l'air oomburant est oon- duit de bas en haut à travers le régénérateur 20 et la moitié gauche du régénérateur 22, le mélange de gaz et de gaz brûlés étant introduit par le sommet dutube mélan- geur 26. 



   Si c'est du gaz de   geulard   qu'on emploie pour ohauf- fer les oarneaux, on chauffe préalablement ce gaz en le faisant passer à travers un régénérateur. Comme on peut le voir d'après la figure 1, le gaz de   geulard   s'élève à travers la moitié gauche du régénérateur 22   où.   il se préchauffe, et il rencontre du gaz riche qu'on introduit dans le bas du oarneau 14 par un tube d'alimentation 26. L'air nécessaire pour brûler le gaz de   .gueulard   est introduit par le régéné- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 rateur 20. A ce stade du cycle la moitié droite du régéné- rateur 16 et le régénérateur 18 sont préchauffés par des gaz qui   descendent   à travers le carneau 12.

   Pendant l'autre moitié du cycle on,préchauffe dans le régénérateur 16 du gaz de gueulard qu'on brûle dans le carneau 12, les pro- duits de combustion passant ensuite de l'autre côté et redescendant   à   travers le carneau 14 pour   s'échapper   par les régénérateurs 20 et 22, En marne temps un mélange de gaz riche et de gaz brûlés s'élève par le tube d'alimenta- tion 26 pour contribuer à la combustion du gaz de gueulard. 



   La construction et l'agencement des brûleurs aménagés dans la maçonnerie du four constituent une par- ticularité importante de la présente invention. Les élé- ments du brûleur,, tels que le tube de mélange 26, le col de Venturi 28 et l'arrivée de gaz 34 sont façonnés dans des éléments réfractaires qu'on utilise dans la construc- tion desparois de régénérateur de la maçonnerie du four, Ces éléments réfractaires constituant les pièces du brû- leur sont assemblés entre eux au moyen d'un ciment qui oblige tous ces éléments à se déplacer solidairement au oours des mouvements de dilatation et de contraction de la maçonnerie du régénérateur. Cette maçonnerie réfractaire est édifiée sur un massif fixe 38 de béton.

   Lesparoisde régénérateur et éléments de brûleur sont montés de façon mobile sur le massif 38 de manière   à   permettre le déplace- ment de ces élémants dans les diverses conditions de dilatatic et de contraction. Comme on le voit sur la figure 3, les éléments réfractaires qui entourent le tube de jonction 36 comportent des joints de dialation 40 et 41 pour que les éléments puissent, se dilater dans le sens de la longueur des tubes 36 ou de la largeur du four à coke. D'autres joints de dilatation sont prévus pour permettre le mouvement 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 deséléments de brûleur et desparois de régénérateur dans le sens longitudinal du four à ooke.

   Grâce au fait que les éléments de brûleur font partie intégrante des pièces réfrac- taires, la dilatation et la contraction de ces pièoes ne provoquent aucune déformation des éléments de 'brûleur 26, 28 ou 34. Afin d'amener la tuyère d'éjection 30 à projeter un courant de gaz dans la partie oentrale du col de Venturi 28 cette tuyère est vissée dans un bloc de métal 42 cimenté à demeure dans la pièce réfractaire 44 qui constitue la base du mélangeur aspirant.   De   oe fait, lorsque la pièce 44 se déplace dans le sens longitudinal ou transversal du four, la tuyère 30 participe au déplacement de la pièce et conserve sa position exactement centrée au-dessous du dol de Venturi.

   Le bloc de métal 42 n'est pas fixé à la surface supérieure du massif 38 et peut au contraire se déplacer sur la surface du massif en se dilatant ou se contractant. La tuyère 30 est vissée dans le bloc de métal 42 et peut être introduite et enlevée par la conduite d'alimentation 32. Par ce moyen on peut monter dans le brûleur des tuyères de tailles différentes pour régler à volonté l'alimentation en gaz du brûleur. On comprendra   aidément   que la tuyère employée pour l'introduction de gaz riche lorsque les fours sont chauffés au gaz de cokerie sera plus grande et. autrement faite que lorsque les brû- leurs débitent une petite quantité de gaz destiné à enri- chir du gaz de gueulard.

   La conduite d'alimentation 32 se déplace aveo le bloc métallique 42 au cours des mouvements de dilatation et de contraction de la pièce réfractaire 44, et par suite une ouverture 46 relativement large est prévue dans le massif 38 pour permettre à la conduite de se dépla- cer avec la bloc métallique   42. - L'extrémité   inférieure de la conduite d'alimentation 32 est reliée au moyen d'un tuyau souple à la. conduite principale d'amenée de gaz 50, 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 ce tuyau souple permettant le mouvement de la conduite 32 causé par la dilatation et la contraction des éléments ré-   fractaires   du brûleur. 



   Le gros de la dilatation de la maçonnerie et des parois du four se produit lorsqu'on amène ce dernier de l'état froid à sa température de fonctionnement. Il se produit aussi une certaine dilatation ou contraction lors- que la température de fonctionnement varie sensiblement en vue de la cokéfaction de différentes espèces de charbon. La dilatation et la contraction de la maçonnerie réfractaire se produisent principalement dans le sens longitudinal du four à   coke   partir du centre en direction des deux extré- mités du four. Il se produit également un mouvement de dilatation et de contraction de la maçonnerie du four dans le sens transversal de ce dernier, cette dilatation   s'effec-   tuant   à   partir du centre de la batterie de fours en direc- tion des deux extrémités de la batterie. 



   Le tube de raccordement 36 par où passent les gaz brûlés que l'on fait passer à travers les brûleurs est monté avec jeu dans les pièces réfractaires afin de per- mettre la dilatation et la contraction de la maçonnerie du four. Ce tube 36 se compose d'une enveloppe métallique tu- bulaire extérieure 52 munie d'un revêtement réfractaire 54 qui, de préférence, sera à base d'argile. Les pièces réfrac- taires qui entourent le tube 36 forment avec lui un joint étroit mais glissant, ce qui leur permet de se déplacer indépendamment du tube et permet aussi au tube de se dilater et se contraoter indépendamment de la dilatation et de la contraction des pièces qui l'entourent.

   Des joints d'amiante 56 sont prévus à chaque extrémité du tube 36 pour garnir les joints de dilatation afin de boucher l'intervalle qui sépare l'extérieur du tube de l'ouverture circulaire existant 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 dansles  pièces   réfractaires, de façon que les gaz brûlés soient amenés à s'écouler vers le centre à travers l'ouver- ture du tube. 



   Coma on l'a représenté sur la figure 2, les brûleurs de gaz sont montés par paires aux côtes opposés d'un même four. Les tubes à gaz brûlés 34 de chaque paire de brûleurs sont reliés entre eux et un seul tube transversal de jonction 36 est prévu entre les brûleurs pour fournir des gaz brûlés simultanément à chaque brûleur de la paire. 



   REVENDICATIONS -------------- 
1 - Ce brûleur de gaz pour fours à coke est carac- téri sé en ce qu'il comprend un tube mélangeur, un col de Venturi relié audit tube et une tuyère d'éjection placée de manière à projeter un jet de gaz dans ledit col, ces éléments de brûleur étant montés dans la maçonnerie réfrac- taire du four à coke édifiée avec joints de dilatation sur un massif fixe de manière à lui permettre de se dilater et se contracter, et une communication étant prévue entre la tuyère et la conduite d'amenée de gaz da façon que ladite tuyère puisse se déplacer relativement à ladite conduite. 



   2 - La maçonnerie réfractaire du four est à base de silice résistant aux hautes températures. 



   3 - Le tube de mélange et le col de Venturi constituent des éléments de la maçonnerie et sont façonnés dans des pièces constitutives de cette dernière. 



   4 - La tuyère d'éjection est montée de façon amovible dans une plaque métallique fixée dans la pièce réfractaire dans laquelle le col de Venturi est aménagé et participant au mouvement de cette pièce. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    Improvements to gas burners
The present invention relates to gas burners and more particularly to those which are mounted in the old masonry of a battery of coke ovens for the purpose of heating the latter.



   For heating coke ovens two types of gas are usually used. One of them is an ookerie gas with a calorific value of 5000 to 5500 Calm3. while the other is a geulard gas with a calorific value of 680 to 815 Cal / m3. Gas

 <Desc / Clms Page number 2>

 coking plant, burnt with previously heated air, gives a short and hot flame, while the geulard gas burns with a relatively warm flame.



   It is customary to dilute the coke oven gas with flue gases so as to form a mixture with a calorific value of 2250 to 2720 Cal / m3. This mixture burns with a long flame at a relatively high temperature and allows uniform heating of the entire oven.



   With a top gas having a calorific value of 800 to 900 Cal / m3 it is possible to obtain an efficient and uniform heating of the furnace by preheating both the air and the gas before their combustion. Geulard gas with a calorific value of less than 800 Cal / m3 is generally not suitable for heating coking ovens, and therefore it is customary to mix geulard gas with coking gas for forming a mixture for heating coke ovens.

   An attempt has been made to mix the coking gas directly with the geulard gas before sending the mixture through a regenerator to preheat it there before combustion, but this way of proceeding has not proved to be expedient because the coke oven gas undergoes a pyrogenic split in the regenerators and leaves carbon deposits on the baffle walls of the regenerator. This carbon burns when the regenerator is in the reverse phase of its operation and escapes into the flue gas flues, so that the benefit of the higher calorific value of the coke oven gas is lost.

   It has been found satisfactory to mix coke oven gas with a mixture of top gas and air at the burner orifice in the bottom of the combustion flues on either side.

 <Desc / Clms Page number 3>

 from the oven.



   The mixing tube and the burner nozzle for burning coke oven gas, that is to say rich gas, pass through a heated wall adjacent to a regenerator to lead the gas to the combustion flues. The mixing tube is maintained at a high temperature such that if pure coke oven gas is passed at a low speed through this tube the gas splits and fouls the latter with a deposit of carbon. To avoid this doubling, burnt gases from the flues are added to the rich gas in order to increase the gas flow rate and to produce a dilute mixture which does not split.



   Rich gas burners are suction burners in which a gas ejector nozzle projects a jet of gas through a Venturi throat to introduce into the mixing tube a predetermined volume of burnt gas intended to mix with the rich gas which is being mixed. returns to the burner. The suction burner is a precision instrument and it is necessary to keep the ejector nozzle in its exact position in the V enturi neck of the vacuum cleaner.



  Failure to do so causes the burner mixer to function improperly to proportion the rich gas to the burnt gases.



   The Venturi throat and the gas burner mixing tube are formed in the refractory mass of the walls of the regenerator. These walls undergo relatively considerable expansion as the furnace and regenerators are brought from cold to operating temperature. It follows that the refractory elements move at the same time as the expanding walls of the regenerator. It is therefore important that

 <Desc / Clms Page number 4>

 the ejection nozzle and the venturi neck of the burner are constructed and arranged in such a way that they retain their desired fixed relative position whatever the expansion and contraction of the refractory walls and the movement of the refractory elements of the burner participating in the displacement of the regenerator walls.



   The essential object of the present invention is to provide a suction burner for coke ovens in which the dosing elements of the burner remain in their suitable relative position when the masonry of the furnace moves as a result of expansions and contractions resulting from thermal variations. .



   Another object of the invention is to provide a suction burner forming an integral part of the furnace masonry subject to expansions and contractions during which the elements of said suction burner invariably retain their relative gas metering position.



   Having these objects in view, the invention resides in the improved gas burner described below, in the light of the appended drawings, among which:
Figure 1 is a vertical section through part of a battery of bottom-heated coke ovens, and shows how a gas burner embodying the invention in its preferred form is mounted in the masonry of the oven.



   Figure 2 is a vertical section of the furnace and burners according to Figure 1 on a plane perpendicular to that of this figure.



   FIG. 3 is a vertical section on an enlarged scale showing the mounting of the burners for heating flues located on either side of a coke oven.



   Considering the drawings, figure 1 shows

 <Desc / Clms Page number 5>

 coke ovens 10 on either side of which are arranged heating flues 12 and 14. The heating flues and the coke ovens are separated by the walls, and below the coke ovens and flues are regenerators 16, 18, 20 and 22. The regenerators are filled with baffle bricks and their walls are made of refractory material, preferably based on high temperature resistant silica.



   The heating of the coke ovens is an uninterrupted operation which is carried out in two stages. During the first half of the heating cycle air and fuel gas are introduced into the lower part of a heating flue, for example flue 12. The combustion products then rise through flue 12. , crossing a transverse oarneau 24 and descending via a flue 14 situated in the opposite wall of the oven 10. During this period the flue 12 is said to be "in service" and the flue 14 "out of service". During the second half of the heating cycle, gas is introduced into the bottom of the previously out of service flue 14. The combustion products rise through this flue 14, pass through the transverse flue 24 and descend through the flue previously in service 12 .

   During this second half of the cycle, the flue 14 becomes the active flue and the 12 flue becomes out of service. Therefore, the in-service flue is one in which gas is burned, and the out-of-service flue is that through which combustion products from an in-service flue are passed to heat a furnace wall.



  The combustion products, or burnt gases, flow from the bottom of the out-of-service flues to the corresponding regenerator to preheat the latter so as to @

 <Desc / Clms Page number 6>

 preheat the air passed through it to burn the gas. Regenerators may therefore be out of service or in service during a cycle depending on whether they are heated by flue gases or used to preheat the air intended for combustion.



   The gas burners used to heat the flames are installed in the refractory masonry below the flues of the furnace as shown in Figures 1 and 2. They are composed of mixing tubes 26 which descend from the bottom of the flues. to below the regenerators. At the lower end of the mixing tube is a Venturi neck 28 which is part of a suction mixer. Immediately below the Venturi throat 28 is an ejection nozzle 30 arranged to project gas, arriving through a conduit 32, directly into the central part of the enturi throat 28.

   On the side of the Venturi throat is a burnt gas supply tube 34 by which burnt gases are drawn into the mixing tube 26 by the action of the ejector nozzle in the Venturi throat. Elements 26, 28, 30 and 34 constitute the gas mixing and combustion apparatus.



   When the flue is out of service, the burnt gases flow from the bottom of this flue, for example the flue 14, through a mixing tube 26, a flue gas tube 34, a connecting tube 36, into the flue tube. burnt gases 34 from a burner supplying the flue 12. The burners which are not in service and in service are arranged in pairs along the longitudinal axis of a furnace as shown in FIGS. 1 and 2. L One of the series of burners operates as an in-service burner while the other series as an out-of-service burner, with the products of combustion entering and passing through the corresponding on and off flues.

   The burners supply rich gas to the

 <Desc / Clms Page number 7>

 heating flues, and it is customary to mix burnt gases with the rich gas in the mixing tubes 26 in order to control the calorific value of the gas so as to produce long-flame combustion to rationally heat the flues. Typically, the rich gas has a calorific value of 5,000 to 5,450 Cal / m3, and sufficient flue gas is added to it to produce a mixture having a calorific value of about 2250 to 2,750 Cal / m3.



  Such a mixture does not split in the heated mixing tube 26 which forms part of the heated refractory wall of the regenerator.



   When 0 'is exclusively coking gas, or rich gas, which is used to heat the rings 12 or 14, preheated air is introduced into the bottom of the ring in service near the top of the mixing tube 26 .



  Assuming that 12 is this flue in service, the combustion air is conducted from the bottom up through regenerators 16 and 18 for preheating. If 14 is the flue in service, the combustion air is fed from the bottom up through the regenerator 20 and the left half of the regenerator 22, the mixture of gas and flue gases being introduced at the top. of the mixing tube 26.



   If top gas is used to heat the rings, this gas is preheated by passing it through a regenerator. As can be seen from Figure 1, the top gas rises through the left half of regenerator 22 where. it preheats, and it encounters rich gas which is introduced into the bottom of the oarneau 14 by a supply tube 26. The air necessary to burn the gas from .gueulard is introduced by the regenerated gas.

 <Desc / Clms Page number 8>

 rator 20. At this stage of the cycle the right half of the regenerator 16 and the regenerator 18 are preheated by gases which descend through the flue 12.

   During the other half of the cycle, the top gas is preheated in regenerator 16, which is burnt in flue 12, the combustion products then passing to the other side and back down through flue 14 to s' escaping through regenerators 20 and 22. In time, a mixture of rich gas and flue gas rises through supply tube 26 to aid in combustion of the top gas.



   An important feature of the present invention is the construction and arrangement of the burners in the masonry of the furnace. The burner elements, such as the mixing tube 26, the Venturi throat 28 and the gas inlet 34 are formed from refractory elements which are used in the construction of the regenerator walls of the masonry of the building. furnace, These refractory elements constituting the parts of the burner are assembled together by means of a cement which forces all these elements to move together during the expansion and contraction movements of the masonry of the regenerator. This refractory masonry is built on a fixed mass 38 of concrete.

   The regenerator walls and burner elements are movably mounted on the block 38 so as to allow the movement of these elements under the various conditions of expansion and contraction. As seen in Figure 3, the refractory elements which surround the junction tube 36 have dialing joints 40 and 41 so that the elements can expand in the direction of the length of the tubes 36 or the width of the furnace. coke. Other expansion joints are provided to allow movement

 <Desc / Clms Page number 9>

 burner elements and regenerator walls in the longitudinal direction of the ooke oven.

   Due to the fact that the burner elements are an integral part of the refractory parts, the expansion and contraction of these parts does not cause any deformation of the burner elements 26, 28 or 34. In order to drive the ejection nozzle 30 in projecting a stream of gas into the central part of the Venturi neck 28, this nozzle is screwed into a block of metal 42 permanently cemented in the refractory part 44 which constitutes the base of the suction mixer. Therefore, when the part 44 moves in the longitudinal or transverse direction of the furnace, the nozzle 30 participates in the movement of the part and maintains its position exactly centered below the Venturi hole.

   The metal block 42 is not fixed to the upper surface of the block 38 and, on the contrary, can move on the surface of the block by expanding or contracting. The nozzle 30 is screwed into the metal block 42 and can be introduced and removed through the supply line 32. By this means it is possible to mount in the burner different sized nozzles to adjust the gas supply to the burner as desired. . It will be easily understood that the nozzle employed for the introduction of rich gas when the ovens are heated with coking gas will be larger and. other than when the burners deliver a small quantity of gas intended to enrich the top gas.

   The supply pipe 32 moves with the metal block 42 during the expansion and contraction movements of the refractory piece 44, and therefore a relatively large opening 46 is provided in the block 38 to allow the pipe to move. - cer with the metal block 42. - The lower end of the supply pipe 32 is connected by means of a flexible pipe to the. main gas supply line 50,

 <Desc / Clms Page number 10>

 this flexible pipe allowing movement of the pipe 32 caused by the expansion and contraction of the refractory elements of the burner.



   Most of the expansion of the masonry and walls of the furnace occurs when the furnace is brought from cold to operating temperature. There is also some expansion or contraction when the operating temperature varies significantly for the coking of different species of coal. The expansion and contraction of the refractory masonry occurs mainly in the longitudinal direction of the coke oven from the center towards both ends of the oven. There is also a movement of expansion and contraction of the masonry of the furnace in the transverse direction of the latter, this expansion taking place from the center of the furnace bank towards the two ends of the battery. .



   The connection tube 36 through which pass the burnt gases which are passed through the burners is fitted with play in the refractory pieces in order to allow expansion and contraction of the masonry of the furnace. This tube 36 consists of an outer tubular metal casing 52 provided with a refractory lining 54 which preferably will be clay-based. The refractory pieces which surround the tube 36 form a tight but slippery joint with it, which allows them to move independently of the tube and also allows the tube to expand and contraotate independently of the expansion and contraction of the pieces. surrounding him.

   Asbestos joints 56 are provided at each end of the tube 36 to line the expansion joints in order to plug the gap between the outside of the tube and the existing circular opening.

 <Desc / Clms Page number 11>

 in the refractory pieces, so that the burnt gases are caused to flow towards the center through the opening of the tube.



   As has been shown in Figure 2, the gas burners are mounted in pairs on opposite sides of the same oven. The burnt gas tubes 34 of each pair of burners are interconnected and a single transverse junction tube 36 is provided between the burners to deliver burnt gases simultaneously to each burner of the pair.



   CLAIMS --------------
1 - This gas burner for coke ovens is characterized in that it comprises a mixing tube, a Venturi neck connected to said tube and an ejection nozzle placed so as to project a gas jet into said neck. , these burner elements being mounted in the refractory masonry of the coke oven erected with expansion joints on a fixed block so as to allow it to expand and contract, and a communication being provided between the nozzle and the pipe. supply of gas so that said nozzle can move relative to said pipe.



   2 - The refractory masonry of the furnace is based on silica resistant to high temperatures.



   3 - The mixing tube and the Venturi neck constitute elements of the masonry and are shaped in the constituent parts of the latter.



   4 - The ejection nozzle is removably mounted in a metal plate fixed in the refractory part in which the Venturi neck is fitted and participating in the movement of this part.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

5 - Les brûleurs sont disposés par paires, l'un @ <Desc/Clms Page number 12> d'un côté et l'autre de l'autre côté du four, et communi- quent entre eux par un tube transversal permettant d'amener à l'un de ces brûleurs sous l'action de la tuyère qu'il comporte, des gaz brûlés provenant de la conduite qui leur est affectée. 5 - The burners are arranged in pairs, one @ <Desc / Clms Page number 12> on one side and the other on the other side of the furnace, and communicate with each other by a transverse tube making it possible to bring to one of these burners under the action of the nozzle which it comprises, burnt gases from the line assigned to them. 6 - Le tube transversal de jonction est métallique et revêtu d'une matière réfractaire. 6 - The transverse junction tube is metallic and coated with a refractory material. 7 - Un seul tube transversal alimente en gaz brûlés deux brûleurs situés d'un même côté du four. 7 - A single transverse tube supplies burnt gas to two burners located on the same side of the oven. 8 - Le tube transversal est monté de manière qu'il puisse se dilater et se contracter indépendamment de la maçonnerie réfractaire. 8 - The transverse tube is mounted so that it can expand and contract independently of the refractory masonry.
BE466764D BE466764A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE466764A true BE466764A (en)

Family

ID=117992

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE466764D BE466764A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE466764A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2240417B1 (en) Method for heating a low-nox glass furnace having high heat transfer
FR2743360A1 (en) METHOD FOR HEATING THE LOAD OF A GLASS FURNACE
CA1150051A (en) Turbulent gas mixing device
FR2522392A1 (en) POWDER COAL BURNER
CH621571A5 (en)
FR2535018A1 (en) PULVERIZED CHARCOAL BURNER
CH459961A (en) Apparatus for carrying out chemical reactions in a fluid mass of particles
EP0242249B1 (en) Burner with low polluting-gas emission
FR2757845A1 (en) PROCESS FOR IMPROVING THE THERMAL PROFILE OF GLASS FURNACES AND GLASS FUSION OVEN FOR ITS IMPLEMENTATION
BE466764A (en)
FR2488277A1 (en) OVEN FOR HEATING METAL AND PARTICULARLY INTERMEDIATE PROFILES BEFORE ROLLING THEM
FR2542434A1 (en) Cement clinker calcination installation
BE348308A (en)
EP3372126B1 (en) Cooking appliance
CH94881A (en) Method of heating furnaces and device for its implementation.
BE510766A (en)
BE520531A (en)
BE410843A (en)
BE594374A (en)
BE513387A (en)
CH94056A (en) Method for manufacturing ferro-silicon and device for its implementation.
BE352044A (en)
BE471610A (en)
BE341938A (en) Improvements to coke ovens.
BE428913A (en)