BE465535A - - Google Patents

Info

Publication number
BE465535A
BE465535A BE465535DA BE465535A BE 465535 A BE465535 A BE 465535A BE 465535D A BE465535D A BE 465535DA BE 465535 A BE465535 A BE 465535A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
rings
sleeve
sockets
plugs
contact
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE465535A publication Critical patent/BE465535A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H01ELECTRIC ELEMENTS
    • H01RELECTRICALLY-CONDUCTIVE CONNECTIONS; STRUCTURAL ASSOCIATIONS OF A PLURALITY OF MUTUALLY-INSULATED ELECTRICAL CONNECTING ELEMENTS; COUPLING DEVICES; CURRENT COLLECTORS
    • H01R13/00Details of coupling devices of the kinds covered by groups H01R12/70 or H01R24/00 - H01R33/00
    • H01R13/02Contact members
    • H01R13/15Pins, blades or sockets having separate spring member for producing or increasing contact pressure
    • H01R13/17Pins, blades or sockets having separate spring member for producing or increasing contact pressure with spring member on the pin
    • HELECTRICITY
    • H01ELECTRIC ELEMENTS
    • H01RELECTRICALLY-CONDUCTIVE CONNECTIONS; STRUCTURAL ASSOCIATIONS OF A PLURALITY OF MUTUALLY-INSULATED ELECTRICAL CONNECTING ELEMENTS; COUPLING DEVICES; CURRENT COLLECTORS
    • H01R13/00Details of coupling devices of the kinds covered by groups H01R12/70 or H01R24/00 - H01R33/00
    • H01R13/02Contact members
    • H01R13/15Pins, blades or sockets having separate spring member for producing or increasing contact pressure
    • H01R13/187Pins, blades or sockets having separate spring member for producing or increasing contact pressure with spring member in the socket

Landscapes

  • Coupling Device And Connection With Printed Circuit (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    .   R E V E T D : I N V E N T ION "Dispositif de connexion électrique par fiches ou douilles élastiquen" Fernand, Georges BAC Demandes de brevets français en sa faveur du 3 Novembre 1944 et du 30 mars 1945 (Addition) 
La présente invention concerne des perfectionnements apportés aux dispositifs de connexion électrique par fiches ou douilles élastiques. 



   Les dispositifs connus présentent pour la plupart le défaut, soit d'assurer une surface ou un nombre de points de contact insuffisants, soit de présenter une complexité et un   encom-   brement gênants. 



   Conformément à l'invention, lion évite ces inconvénients en constituant l'élément élastique de contact - fiche ou douille - par une succession   d'anneaux   élastiques fendus, de préférence coniques, maintenus empilés coaxialément par un'dispositif de serrage ou par soudure, un intervalle étant ménagé entre les parties élastiques de deux anneaux consécutifs au moyen d'une douille d'écartement, solidaire ou non de chaque anneau. 



   Suivant un premier mode de réalisation de fiches et de douilles de contact et dans Le cas où les douilles   décarte-   ment sont cylindriques, celles-ci sont  appliquées  lesunes sur les autres par la tranche, Suivant un autre mode de réalisation et pour améliorer encore les conlitions de contact entre les divers éléments annulaires,chaque douille d'écartement est coincée entre une partie conique de l'arreau élastique suivant et, soit,   s'il  s'agit d'une fiche,. l'âme dE'. cette dernière sur laquelle sont enfilés les anneaux, soit, s'il s'agit d'une douille, un manchon extérieur assemblé avec l'ensemble des anneaux et des douilles   d'écartement.   Les dites douitles d'écartement sont avantageusement, comme les anneaux de coniact.

   fendues sur tout ou partie de leur longueur, 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
D'autre part, les anneaux de contact peuvent affecter une forme cylindrique, le bord de ces anneaux destinésà coopérer avec l'autre élément de connexion formant un bourrelet en saillie. Le raccordement entre l'anneau   cylindrique   de contact et la   douil...   le d'écartement correspondante, également cylindrique, peut alors être réalisé, soit par une portion de surface conique, soit par un double décrochement, ce qui permet de constituer l'ensemble anneau-douille d'écartement en une seule pièce d'épaisseur constante . 



   Au lieu d'offrir le même diamètre et d'être disposées sensiblement   l'une   à la suite des autres, les douilles d'écartement peuvent, toujours conformément à la présente invention, être enfilées concentriquement les unes dans les autres, et être fixées ensemble, soit par soudure, soit par sertissage ou agrafage de leurs extrémités dans un support commun formant éventuellement manchon de protection ou de fixation pour l'ensemble du dispositif de connexion. 



   Les fiches et douilles conformes à l'invention peuvent être constituées sous forme de fiches ou douilles multipolaires, telles que celles utilisées dans les standards téléphoniques. Il suffit, à cet effet, de disposer une ou plusieurs fois sur la lon-. gueur de la pièce considérée, entre deux anneaux de contact con-   sécutifs,   une douille d'écartement isolante, les anneaux ainsi isolés les uns des autres étant eux-mêmes électriquement isolés de leur support et pouvant être connectés respectivement à des conducteurs différents aboutissant à la dite fiche ou douille. 



  La douille ou fiche correspondante avec laquelle coopère l'organe multipolaire ainsi constitué est alors elle-même partagée longitudinalement en autant de sections conductrices, séparées par des parties isolantes, qu'il y a de séries correspondantes d'anneaux de contact. Les diverses séries d'anneaux de contact ainsi constituées peuvent présenter des diamètres extérieurs différant d'une série à l'autre, ces diamètres allant en   décrois-   sant vers l'extrémité, pour les fiches, et en croissant vers l'ouverture, pour les douilles. Les organes coopérants doivent alors être constitués de façon correspondante. 



   On peut également réaliser un organe   :le   connexion multipolaire en combinant, sur un même support isolant, une ou plusieurs fiches et une ou plusieurs douilles conformes à l'invention, les anneaux de contact constituant respectivement ces fiches et douilles étant disposés concentriquement de façon alternée. L'organe de connexion correspondant est alors constitué par une série de manchons concentriques isolés les uns des autres et coopérant chacun avec l'un des ensembles d'anneaux de contact. 



   Les douilles et les fiches qui coopèrent respectivement avec les fiches et douilles conformes à l'invention peuvent être munies d'une ou'plusieurs gorges annulaires taillées dans leur surface de contact et susceptibles de recevoir chacune le bord libre de l'un des anneaux de contact entrant dans la constitution des fiches ou douilles conformes à l'invention lorsque la fiche est introduite à fond dans la douille correspondante. 



  Cette disposition entraîne un blocage de ces pièces l'une par rapport à l'autre, un effort supplémentaire étant nécessaire pour dégager la fiche lorsqu'on veut séparer les dites pièces. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Dans tous les cas envisagés., les éléments élastiques des fiches ou douilles peuvent être obtenus en une seule pièce par emboutissage, matriçage ou décolletage. Dans 'ces deux derniers cas, les surfaces extérieure e't intérieure de ces éléments peuvent être formées par deux troncs de cônes concentriques pré- sentant des angles au sommet différents. ' ' 
Les dessins annexés représentent divers exemples de réalisation de l'invention.

   Dans ces   dessins :   fig, 1 à 4 représentent divers types de fiches de contact; fig. 5 à 8 représentent divers modes de réalisation de douilles de contact; fige 9 à 12 représentent d'autres types de fiches; fig, 13 à 16 représentent d'autres types de douilles; fig. 17 et 18   représentent   respectivement une fiche et   une     douille     multipolaire     conformera.   l'invention, avec leur organe de connexion correspondant; fig. 19 représente un organe de connexion multipolaire formé par combinaison d'une fiche et d'une douille sur un support commun. 



   La fiché représentée à la fig. 1 est constituée par une série d'anneaux tronconiques comprinant une partie continue 1 et une partie 2 plus évasée que la' précédente et présentant un -certain nombre de fentes; par exemple quatre, diamétralement opposées et dirigées suivant les génératrices. Ces anneaux sont empilés les uns sur les autres, enfilés sur une broche 3, le serrage des parties 1 les unes dans   les.autres   étant assuré. par le matage de l'extrémité 4 de la broche 3. La   fiehe   ainsi constituée coopère avec une douille rigide   5'dont   le diamètre intérieur est légèrement plus faible que celui de la plus grande base des parties tronconiques 2. 



   Lorsque la fiche est introduite dans la douille,, les parties tronconiques s'écrasent élastiquement et assurent un contact parfait, les surfaces de contact entre la fiche et la douille 5 se trouvant ainsi multipliées sans que   Il'encombrement   de la fiche dépasse celui d'une fiche de ,type courant. 



   Dans la fiche représentée à la'fig. 2, les parties 1 et 2 des anneaux tronconiques présentent, une conicité en sens inverse, ces anneaux formant une sorte de 'gouttière, ce qui permet de diminuer la longueur de la fiche sans cependant modifier la surface de contact. Le serrage des anneaux est ici assuré par une rondelle conique 6 et un écrou vissésur l'extrémité filetée de la broche   3.   



   Dans l'exemple représenté à la fige 3, les anneaux de contact comprennent une partie cylindrique l'et une partie tronconique 2, un embrèvement 8 étant ménagé au point de raccordement du cylindre et du cône. Ces anneaux sont empilés les uns sur les autres sur la broche 3, le bord libre de chaque partie cylindrique reposant sur l'embrèvement 8 de l'anneau suivant. Le serrage des anneaux est assuré, comme à la fig. 1, par matage de   l'extré-   mité 4 de la broche 3. 



    @   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 
La fig. 4 représente une variante de la fige 3, dans laquelle, comme à la fig.   2, ,les   anneaux de contact forment gouttière le serrage étant, ici, assuré par 'une rondelle 6' et une vis 7a à large tête,vissée à l'extrémité de   .la   broche   3 .   



   La douille représentée à la   fige   5 est constituée par un empilage d'anneaux tronconiques à double conicité comprenant une partie 9, qui présente l'angle au sommet la plus faible et constitue un anneau plein et une partie 10, de conicité plus forte et présentant, comme la partie 2 des anneaux formant les fiches représentées aux fig, 1 à 4, des fentes 11 dirigées suivant les génératrices du cône. Les parties pleines 9 sont emboitées les -unes dans les autres et réunies par des cordons de soudure 12. L'ensemble ainsi formé est supporté par une pièce de raccordement présentant une partie évasée 13 dans laquelle s'engage le dernier des anneaux 9 constituant la douille, cet anneau étant, raccordé à la partie 13 par un cordon de soudure 12a, et une partie cylindrique filetée 14 qui permet sa fixation dans un support correspondant.

   La douille ainsi constituée coopère avec une fiche 15 dont le diamètre est légèrement supérieur au   diamè-   tre intérieur de la   petito   base des anneaux tronconiques 10. 



  Le fonctionnement est analogue à celui des fiches précédemment décrites, l'introduction de la fiche 15 dans la douille entrainant l'ouverture des anneaux 10, ce qui conduit à un contact parfait entre la fiche et la douille. 



   Dans l'exemple représenté à la fig. 6, on retrouve les mêmes éléments qu'à la fig.   5,.'mais   les anneaux sont ici suspendus à la pièce de raccordement qui présente une partie conique 13a pénétrant à l'intérieur du premier anneau 9 et raccordée à ce dernier par un cordon de soudure 12a, cette pièoe de   raccordement-;   étant elle-même sertie dans une pièce 16 isolante ou métallique. 



   La douille représentée à la   fig.   7 comporte 'des anneaux cylindro-coniques analogues à ceux de la fiche de la fig. 



  3, les parties cylindriques 9' reposant les unes sur les autres et l'ensemble des anneaux étant disposé à l'intérieur d'une douille cylindrique 17, portant un raccord fileté 18 et dont le bord libre 19 est rabattu par dessus le dernier anneau 9' de façon à serrer-les anneaux les uns contre les autres. 



   La fig. 8 représente une variante de la fig. 7, dans laquelle les anneaux de contact cylindro-coniques présentent une forme de gouttière, comme ceux de la fiche représentée à la fig, 4, et sont simplement soudés les uns aux autres, l'ensemble ótant soudé sur un support cylindrique 20 serti dans une plaque 21. 



   La fiche représentée à la fige 9 est constituée par une série d'anneaux élastiques, de préférence emboutis,   compre-.   nant une partie cylindrique 1' et une partie tronconique 2, ces deux parties étant munies de fentes, par exemple au nombre de quatre diamétralement opposées deux à deux, s'étendant sur une fraction de la longueur de génératrices des dites parties. Ces anneaux sont empilés les uns sur lés autres, enfilés sur une brcche 3 et serrés au moyen d'une rondelle 6' et d'un écrcu 7. Le bord libre et fendu de chaque partie cylindrique 1' se trouve ainsi coincé entre la broche 3 et la partie conique 2 de l'anneau suivant, ce qui assure un contact parfait entre les divers éléments de l'ensemble. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Dans l'exemple représenté à la fige 10, les anneaux élastiques sont   constitués   par deux parties cylindriques l'et 2' raccordées par une partie tronconique 8' et munies, comme les par- ties l'et 2 de l'exemple précédent, de fentes longitudinales. 



   Lorsque la fiche est montée et la vis d'assemblage 7' serrée, le bord libre de la partie 1' de chaque anneau est coincé entre la broche 3 et la partie tronconique 8' de l'anneau suivant, Afin d'augmenter encore le contact entre la partie 2' des anneaux et la douille 5 correspondante, le bord libre de cette partie forme   un bourrelet qui peut être plein, comme en 2a, dans le cas où les anneaux, sont décolletés ou matricés, ou bien roulé ou galbé comme   en 2b et 2c   respectivement   dans le cas d'anneaux emboutis. 



   La fig. Il montre une fiche dans laquelle la partie tronconique 2 des anneaux de contact forme gouttière autour de la partie cylindrique 1'. Celle-ci présente un diamètre croissant et une longueur décroissante d'un anneau à l'autre à partir de l'extrémité libre de la fiche, les bords de 'ces parties cylindri- ques étant sertis ensemble en 22 dans une pièce de support 23. 



   Grâce à la suppression de la broche centrale 3, ce mode de réalisa- bion permet un allégement appréciable de la fiche ainsi qu'une économie de métal. '. 



   Dans le cas où les anneaux élastiques constituant les fiches ou les douilles sont décolletés ou matricés, ils peuvent avantageusement affecter la forme représentée à la fig. 12, leurs surfaces extérieure et intérieure étant formées de deux troncs de c8ne d'angles au sommet différents. 



   La douille représentée à .la   f ig.   13 est constituée par des éléments cylindriques .emboutis présentant chacun trois parties de diamètres décroissants, réunies par des décrochements. 



  La première partie 9' de ces   anneaux'forme   la douille   d'écartement,   la deuxième sert à l'emboîtement de la partie 9' de l'anneau voi- sin et la troisième, 10', munie de fentes longitudinales 11,for- me l'anneau de contact.proprement dit. Ces éléments sont réunis   par soudure après emboîtement les uns dans' les autres.

   La partie' 9' de l'un des éléments extrêmes porte une 'patte de connexion   24 et l'élément situé à l'autre extrémité est emboité et soudé dans un anneau de raccordement 25, ce dernier étant lui-même ser- ti   dans' un   support   10- isolant   ou métallique, 
Au lieu d'être raccordées par   l'intermédiaire-d'une   partie cylindrique et deux décrochements, les   partiel'9'   et 10 des éléments constitutifs de la douille   peuvent.

   être   raccordées par une partie conique, de façon analogue à ce qui a lieu dans la fiche représentée à la fige 10, le bord' libre des parties cylindriques 9', de préférence fendu longitudinalement, étant coincé, lors du montage de la douille, entre la partie conique de l'élément suivant et un manchon extérieur formant support de l'ensemble. 



   Dans l'exemple représenté à la fig. 14, les éléments constitutifs sont analogues à ceux de la fiche de fig. 11 et com- portent une partie conique 10 et une partie cylindrique 9', cette dernière présentant un diamètre et une longueur décroissants d'un élément à l'autre à partir de l'extrémité d'introduction de la fiche 15 dans la douille. Les dits éléments sont enfilés concen- triquement les uns dans les autres, l'ensemble ainsi formé étant lui-même enfilé dans un manchon 26 serti dans un support 16 et le tout étant réuni par soudure. L'un des éléments comporte, sur le bord libre de sa partie 9', une patte de connexion 24. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Les douilles représentées aux fig4 15 et 16 présentent', des éléments constitutifs analogues à ceux de la douille précéden- te'.   mais,   dans le cas de la fig. 15, los bords libres des-   parties   9' de' ces éléments sont roliés et sertis enemble, en même temps   qu'une pièce do connexion 27, dans le manchon 26 qui peut être, par exemple enrobé lui-même dans une pièce moulée 28 représentée   en traits mixtes,, La   douille   de figé' 16 ne .comporte pas de man- chon   extéri-,ur,   les éléments constitutifs étant assemblés par ser   tissage dos bords ropliés de leurs parties 9; dans un anneau 25 lui-même serti dans un support lô.   



   La fiche tripolaire représentée'à la fig. 17 est cons- tituée suivant le même principe que la fiche de fig. 11 mais   prose;-.   te des anneaux de contact 2a, 2b, 2c dont le   diamètr'e   extérieur maximum décroit d'un   anneau..à   l'autre on allant vers l'extrémité de la fiche.

   Entre les douilles d'écartement 1' do chacun de ces anneaux sont disposés des manchons isolants 2  Chaque anneau   est   connectédans le support 23, par des moyens ncn représentés au   dessin,,     avec   un conducteur différent aboutissant à la fiche, La dodillc coopérant avec   cette     dernière   est constituée par trois manchons concentriques 5a, 5b 5c formant gradins et dont les dia- mètres intérieurs correspondent respectivement aux diamètres ox- térieurs dos anneaux 2a, 2b, Ces manchons sont séparés par des manchons isolants 30 et chacun d'entre eux est connecté à un con- ducteur   différent   
Daun la douilletripolaine représentée à la fig.

   18,   les anneaux do contact 10a, 10b et 10c sont séparés les uns des autres par des rondelles isolantes 31 intercalées entre chaque   anneau et la douille d'écartement 9' qui lui fait suite, Des vis 32 permettent de raccorder un conducteur séparé à chacun desdits anneaux. La fiche qui coopère avec cette douille est constituée. do   façn     connue;,   en trois tronçons 15a, 15b, 15c coopérant respec- tivement avec les anneaux 10a, 10b, 10c   et isoles   les uns des au- tres par des rondelles 33, chacun de cas tronçons étant connecté, par l'intérieur de la fiche, à un conducteur séparé. Dans la sur- face du tronçon 15c est taillée une gorge annulaire 34 dans la- quelle s'engage l'anneau 10c lorsquola fiche est enfoncée dans la douille.

   Ces deux pièces so trouvent ainsi maintenues en place l'une par rapport à l'autre et un effort supplémentaire est néces- saire pour commencer leur séparation. lA la fig. 19, on a représenté un organe de connexion bipolaire constitué par la combinaison, sur un même support iso- lant 35, d'éléments annulaires 1'-2 formant une fiche et   d'élé-   ments annulaires 9'-10 formant une douille, Les élémants l'-2 sont   disposés   en sens inverse do celui adopté dans les exemples de fiches représentés aux figures précédentes et la broche 3 sur laquelle ils sont enfilés constitue elle-même l'organe de serrage de ces anneaux sur une plaque de base conductrice 36.

   catte die- position permet de réduire sensiblement la longueur totale du dispositif on   supprimant   les organes do serrage tels que rondelles et boulons disposés en bout do fiche dans les exemples précédents- La plaque de base 36 porto une tige filetée 37 qui permet de la fixer sur le support Isolant 35 et sert on même temps de borne pour le raccordement de l'un des conducteurs aboutissant à   l'orga-   ne de connexion. Les éléments   91-10   sont serrés par un anneau fileté 38 dans un support conducteur cylindrique 39 maintenu sur le support 35 par des vis dont   l'une,     40,   forme également borne de raccordement. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   L'organe de connexion qui coopère avec celui qui vient d'être décrit est constitué par deux douilles 41 et 42 qui viennent s'engager respectivement autour des anneaux 1'-2 et à l'intér rieur des anneaux 9'-10. Cesdeux douilles sont fixées sur un support isolant commun 43 et sont séparées par un prolongement 44 do ce dernier, également en forme de douille. Des bornes 45 et 46, analogues aux bornes 37 et 40, permettent le raccordement des oonducteurs à cet organe. 



   Dans tous les dispositifs décrits ci-dessus, on peut limiter la flèche possible des parties élastiques à une valeur telle que la limite d'élasticité ne soit pas atteinte, afin d'éviter tout risque de déformation permanente on cas d'écrasement complet de ces parties. A cet effet, l'épaisseur de l'espace annulaire compris entre les parties 1' et 2 ou 2' ou entre les parties 91 et 10 ou 10' de deux éléments voisins est choisie très faible. Dans le cas des fiches, on peut également limiter la flèche en limitant . la largeur des fentes pratiquées dans les anneaux de contact. 



   La sécurité de fonctionnement conférée par le grand nombre de points de contact permet de constituer les fiches ou douilles élastiques en un alliage léger, tol que le duralumin, ce qui présente dos avantages do légèreté, ou on acier, plus économique et s'usant moins, aussi bien qu'en un alliage de cuivre. 



   - REVENDICATIONS - 
1. Dispositif de connexion électrique par fiches ou douilles élastiques caractérisé en ce que l'élément élastique de contact est constitué par une succession d'anneaux élastiques fene dus, de préférence coniques, maintenus empilés coaxialement par un dispositif de serrage ou par soudure, chaque anneau élastique étant séparé de l'anneau suivant par une douille d'éoartement, solidaire ou non de chaque anneau.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    . R E V E T D: I N V E N T ION "Electrical connection device by plugs or elastic sockets" Fernand, Georges BAC French patent applications in favor of November 3, 1944 and March 30, 1945 (Addition)
The present invention relates to improvements made to electrical connection devices by elastic plugs or sockets.



   The known devices have for the most part the defect either of ensuring an insufficient surface area or a number of contact points, or of presenting inconvenient complexity and bulk.



   According to the invention, lion avoids these drawbacks by constituting the elastic contact element - plug or socket - by a succession of split elastic rings, preferably conical, held stacked coaxially by a clamping device or by welding, a an interval being formed between the elastic parts of two consecutive rings by means of a spacer sleeve, whether or not integral with each ring.



   According to a first embodiment of contact plugs and sockets and in the case where the offset sockets are cylindrical, these are applied to one another by the edge, According to another embodiment and to further improve the Conlitions of contact between the various annular elements, each spacer sleeve is wedged between a conical part of the following elastic arreau and, that is to say, if it is a plug ,. the soul of. the latter on which the rings are threaded, or, in the case of a sleeve, an outer sleeve assembled with all of the rings and spacer sleeves. Said spacer douitles are advantageously, like the coniact rings.

   split over all or part of their length,

 <Desc / Clms Page number 2>

 
On the other hand, the contact rings can have a cylindrical shape, the edge of these rings intended to cooperate with the other connection element forming a projecting bead. The connection between the cylindrical contact ring and the corresponding spacer bush, also cylindrical, can then be made, either by a conical surface portion, or by a double recess, which makes it possible to constitute the one-piece spacer ring-sleeve assembly of constant thickness.



   Instead of offering the same diameter and being arranged substantially one after the other, the spacer sleeves can, still according to the present invention, be threaded concentrically into each other, and be fixed together. , either by welding, or by crimping or stapling their ends in a common support possibly forming a protective or fixing sleeve for the entire connection device.



   The plugs and sockets in accordance with the invention can be in the form of multipolar plugs or sockets, such as those used in telephone switchboards. It suffices, for this purpose, to have one or more times on the lon-. of the part considered, between two consecutive contact rings, an insulating spacer sleeve, the rings thus isolated from each other being themselves electrically insulated from their support and being able to be connected respectively to different conductors ending in the said plug or socket.



  The corresponding socket or plug with which the multipolar member thus formed cooperates is then itself divided longitudinally into as many conductive sections, separated by insulating parts, as there are corresponding series of contact rings. The various series of contact rings thus formed may have external diameters which differ from one series to another, these diameters decreasing towards the end, for the pins, and increasing towards the opening, for the pins. the sockets. The cooperating bodies must then be constituted correspondingly.



   A member can also be produced: the multipolar connection by combining, on the same insulating support, one or more plugs and one or more sockets in accordance with the invention, the contact rings respectively constituting these plugs and sockets being arranged concentrically in an alternating manner . The corresponding connection member is then formed by a series of concentric sleeves isolated from one another and each cooperating with one of the sets of contact rings.



   The sockets and the plugs which cooperate respectively with the plugs and sockets according to the invention may be provided with one or more annular grooves cut in their contact surface and each capable of receiving the free edge of one of the rings of contact entering into the constitution of the plugs or sockets according to the invention when the plug is fully inserted into the corresponding socket.



  This arrangement causes these parts to lock with respect to one another, an additional effort being necessary to release the plug when it is desired to separate said parts.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   In all the cases envisaged., The elastic elements of the plugs or sockets can be obtained in a single piece by stamping, die-stamping or turning. In the latter two cases, the exterior and interior surfaces of these elements may be formed by two truncated concentric cones having different angles at the apex. ''
The accompanying drawings show various embodiments of the invention.

   In these drawings: Figs, 1 to 4 show various types of contact plugs; fig. 5 to 8 show various embodiments of contact sockets; figs 9 to 12 represent other types of files; Figs, 13 to 16 show other types of sockets; fig. 17 and 18 represent respectively a plug and a multipolar socket conformera. the invention, with their corresponding connecting member; fig. 19 shows a multipolar connection member formed by combining a plug and a socket on a common support.



   The file shown in FIG. 1 consists of a series of frustoconical rings comprising a continuous part 1 and a part 2 more flared than the previous one and having a -certain number of slots; for example four, diametrically opposed and directed along the generatrices. These rings are stacked one on top of the other, threaded onto a spindle 3, the tightening of the parts 1 into each other being ensured. by matting the end 4 of the spindle 3. The fiehe thus formed cooperates with a rigid bush 5 ′ whose internal diameter is slightly smaller than that of the larger base of the frustoconical parts 2.



   When the plug is inserted into the socket, the frustoconical parts elastically crush and ensure perfect contact, the contact surfaces between the plug and the socket 5 thus being multiplied without the size of the plug exceeding that of a plug of, current type.



   In the form shown in fig. 2, parts 1 and 2 of the frustoconical rings have a taper in the opposite direction, these rings forming a kind of 'gutter, which makes it possible to reduce the length of the plug without however modifying the contact surface. The rings are tightened here by a conical washer 6 and a nut screwed onto the threaded end of the spindle 3.



   In the example shown in fig 3, the contact rings comprise a cylindrical part 1c and a frustoconical part 2, a recess 8 being formed at the point of connection of the cylinder and the cone. These rings are stacked on top of each other on spindle 3, the free edge of each cylindrical part resting on recess 8 of the next ring. The rings are tightened, as in fig. 1, by matting end 4 of spindle 3.



    @

 <Desc / Clms Page number 4>

 
Fig. 4 shows a variant of fig 3, in which, as in FIG. 2, the contact rings form a channel, the tightening being here provided by 'a washer 6' and a screw 7a with a large head, screwed to the end of the spindle 3.



   The bush shown in fig 5 is constituted by a stack of frustoconical rings with double taper comprising a part 9, which has the smallest apex angle and constitutes a solid ring and a part 10, of greater taper and having , like part 2 of the rings forming the plugs shown in Figs, 1 to 4, slots 11 directed along the generatrices of the cone. The solid parts 9 are nested into each other and joined by weld beads 12. The assembly thus formed is supported by a connecting piece having a flared part 13 in which engages the last of the rings 9 constituting the bush, this ring being, connected to part 13 by a weld bead 12a, and a threaded cylindrical part 14 which allows its fixing in a corresponding support.

   The sleeve thus formed cooperates with a plug 15, the diameter of which is slightly greater than the internal diameter of the small base of the frustoconical rings 10.



  The operation is similar to that of the previously described plugs, the introduction of the plug 15 into the socket causing the rings 10 to open, which leads to perfect contact between the plug and the socket.



   In the example shown in FIG. 6, we find the same elements as in FIG. 5,. 'But the rings are here suspended from the connecting piece which has a conical part 13a penetrating inside the first ring 9 and connected to the latter by a weld bead 12a, this connecting piece; itself being crimped in an insulating or metallic part 16.



   The socket shown in fig. 7 comprises' cylindrical-conical rings similar to those of the sheet of FIG.



  3, the cylindrical parts 9 'resting on each other and the set of rings being arranged inside a cylindrical bush 17, carrying a threaded connection 18 and the free edge 19 of which is folded over the last ring 9 'so as to tighten the rings against each other.



   Fig. 8 shows a variant of FIG. 7, in which the cylindrical-conical contact rings have a gutter shape, like those of the plug shown in fig, 4, and are simply welded to each other, the whole being welded to a cylindrical support 20 crimped in a plate 21.



   The sheet shown in fig 9 is constituted by a series of elastic rings, preferably stamped, compre-. nant a cylindrical part 1 'and a frustoconical part 2, these two parts being provided with slots, for example four in number diametrically opposed two by two, extending over a fraction of the length of the generatrices of said parts. These rings are stacked one on top of the other, threaded onto a branch 3 and tightened by means of a washer 6 'and an ecru 7. The free and split edge of each cylindrical part 1' is thus wedged between the spindle. 3 and the conical part 2 of the following ring, which ensures perfect contact between the various elements of the assembly.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   In the example shown in fig 10, the elastic rings consist of two cylindrical parts 1c and 2 'connected by a frustoconical part 8' and provided, like parts 1c and 2 of the previous example, with longitudinal slits.



   When the plug is mounted and the cap screw 7 'tight, the free edge of part 1' of each ring is wedged between pin 3 and the frustoconical part 8 'of the following ring, In order to further increase the contact between part 2 'of the rings and the corresponding socket 5, the free edge of this part forms a bead which can be solid, as in 2a, in the case where the rings are necked or stamped, or rolled or curved as in 2b and 2c respectively in the case of stamped rings.



   Fig. It shows a card in which the frustoconical part 2 of the contact rings forms a gutter around the cylindrical part 1 '. This has an increasing diameter and decreasing length from ring to ring from the free end of the plug, the edges of these cylindrical parts being crimped together at 22 in a support piece 23. .



   By eliminating the central pin 3, this embodiment allows appreciable lightening of the plug as well as a saving in metal. '.



   In the case where the elastic rings constituting the plugs or the sockets are turned or stamped, they can advantageously take the shape shown in FIG. 12, their outer and inner surfaces being formed of two trunks of cones of different angles at the top.



   The socket shown in .la f ig. 13 is formed by cylindrical elements .emboutis each having three parts of decreasing diameters, joined by recesses.



  The first part 9 'of these rings' forms the spacer sleeve, the second serves to fit the part 9 'of the neighboring ring and the third, 10', provided with longitudinal slots 11, for- me the contact ring. itself. These elements are joined together by welding after fitting into each other.

   Part '9' of one of the end elements carries a connection tab 24 and the element located at the other end is nested and welded in a connection ring 25, the latter itself being used in 'an insulating or metallic support 10,
Instead of being connected by means of a cylindrical part and two recesses, the partial '9' and 10 of the constituent elements of the socket can.

   be connected by a conical part, in a similar way to what takes place in the plug shown in fig 10, the 'free edge of the cylindrical parts 9', preferably split longitudinally, being wedged, during the fitting of the socket, between the conical part of the next element and an outer sleeve forming a support for the assembly.



   In the example shown in FIG. 14, the constituent elements are similar to those of the sheet of FIG. 11 and comprise a conical part 10 and a cylindrical part 9 ', the latter having a diameter and a length decreasing from one element to the other from the end of introduction of the plug 15 into the socket. Said elements are threaded concentrically into one another, the assembly thus formed being itself threaded into a sleeve 26 crimped in a support 16 and the whole being joined by welding. One of the elements comprises, on the free edge of its part 9 ', a connection tab 24.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   The bushes shown in FIGS. 15 and 16 have component elements similar to those of the preceding bush. but, in the case of FIG. 15, the free edges of the parts 9 'of these elements are ribbed and crimped together, together with a connection piece 27, in the sleeve 26 which can be, for example, itself embedded in a molded part 28. shown in phantom lines ,, The fixed sleeve '16 does not include an external sleeve, the constituent elements being assembled by serweaving back folded edges of their parts 9; in a ring 25 itself crimped in a support 10.



   The three-pole plug shown in fig. 17 is constituted according to the same principle as the sheet of FIG. 11 but prose; -. te contact rings 2a, 2b, 2c, the maximum outside diameter of which decreases from one ring ... to the other one going towards the end of the plug.

   Between the spacer sockets 1 'do each of these rings are arranged insulating sleeves 2 Each ring is connected in the support 23, by means ncn shown in the drawing ,, with a different conductor ending in the plug, The dodillc cooperating with this last is constituted by three concentric sleeves 5a, 5b 5c forming steps and whose internal diameters correspond respectively to the outer diameters of the rings 2a, 2b, These sleeves are separated by insulating sleeves 30 and each of them is connected to a different driver
Daun the cozy tripolar represented in fig.

   18, the contact rings 10a, 10b and 10c are separated from each other by insulating washers 31 interposed between each ring and the spacer sleeve 9 'which follows it, Screws 32 allow a separate conductor to be connected to each of said rings. The plug which cooperates with this socket is formed. in a known fashion;, in three sections 15a, 15b, 15c cooperating respectively with the rings 10a, 10b, 10c and isolated from each other by washers 33, each of the sections being connected, via the inside of the plug, to a separate conductor. In the surface of the section 15c is cut an annular groove 34 in which the ring 10c engages when the plug is pressed into the socket.

   These two parts are thus held in place with respect to one another and an additional effort is required to begin their separation. 1A in fig. 19, there is shown a bipolar connection member constituted by the combination, on the same insulating support 35, of annular elements 1'-2 forming a plug and annular elements 9'-10 forming a socket, The elements l'-2 are arranged in the opposite direction to that adopted in the examples of plugs shown in the preceding figures and the pin 3 on which they are threaded itself constitutes the member for clamping these rings on a conductive base plate 36.

   This position makes it possible to significantly reduce the total length of the device by eliminating the clamping members such as washers and bolts placed at the end of the plug in the previous examples. the Insulating support 35 and at the same time serves as a terminal for the connection of one of the conductors ending in the connection unit. The elements 91-10 are clamped by a threaded ring 38 in a cylindrical conductive support 39 held on the support 35 by screws, one of which, 40, also forms a connection terminal.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   The connection member which cooperates with that which has just been described consists of two bushes 41 and 42 which engage respectively around the rings 1'-2 and inside the rings 9'-10. Cesdeux sockets are fixed on a common insulating support 43 and are separated by an extension 44 of the latter, also in the form of a socket. Terminals 45 and 46, similar to terminals 37 and 40, allow the connection of the conductors to this member.



   In all the devices described above, the possible deflection of the elastic parts can be limited to a value such that the elastic limit is not reached, in order to avoid any risk of permanent deformation in the event of complete crushing of these. parts. To this end, the thickness of the annular space between parts 1 'and 2 or 2' or between parts 91 and 10 or 10 'of two neighboring elements is chosen to be very small. In the case of cards, we can also limit the deflection by limiting. the width of the slots made in the contact rings.



   The operational safety conferred by the large number of contact points makes it possible to form the elastic plugs or sockets in a light alloy, tol than duralumin, which presents advantages of lightness, or steel, more economical and wearing less. , as well as a copper alloy.



   - CLAIMS -
1. Electrical connection device by elastic plugs or sockets characterized in that the elastic contact element is constituted by a succession of elastic rings due, preferably conical, kept stacked coaxially by a clamping device or by welding, each elastic ring being separated from the next ring by a spacer sleeve, integral or not of each ring.


    

Claims (1)

2, Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que, dans le cas d'une fiche, les anneaux élastiques sont enfiléss sur une broche. ' 3. Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que, dans le cas d'une douille, les anneaux élastiques sont empilés à l'intérieur d'une douille rigide. 2, Device according to claim 1, characterized in that, in the case of a plug, the elastic rings are threaded onto a pin. ' 3. Device according to claim 1, characterized in that, in the case of a sleeve, the elastic rings are stacked inside a rigid sleeve. 4. Dispositif suivant les revendications 1 ou 2, caractérisé en ce que, dans le cas d'une douille, leo anneaux élastiques sont solidaires d'une pièce de raccordement par exemple mtanie d'un filetage ou sortie dans un.support. 4. Device according to claims 1 or 2, characterized in that, in the case of a sleeve, leo elastic rings are integral with a connecting piece for example mtanie of a thread or outlet in un.support. 5. Dispositif suivant les revendications 1 à 4, caractérisé en ce que les douilles d'écartement sont coniques et sont emboîtées les unes dans les autres. 5. Device according to claims 1 to 4, characterized in that the spacer sleeves are conical and are fitted into each other. 6. Dispositif suivant les revendications 1 à 4, caractérisé en ce que les douilles d'écartement sont cylindriques et reposent les unes sur les autres,.de préférence au moyen d'embrèvements ménagés à cet effet sur la 'ligne de raccordement entre la douille d'écartement et l'anneau élastique. <Desc/Clms Page number 8> 6. Device according to claims 1 to 4, characterized in that the spacer sleeves are cylindrical and rest on each other, preferably by means of recesses provided for this purpose on the 'connection line between the sleeve spacer and the elastic ring. <Desc / Clms Page number 8> 7. Dispositif suivant les revendications 1 à 6, caractérisé on ce quo le serrage des anneaux les uns sur les autros est assuré par matage ou par sertissage de la broche ou de la douille support 80 Dispositif suivant les revendications 1 et 2, caractérisé on ce quo le serrage dos anneaux les uns sur les autros est assuré par une vis à largo tête vissée sur l'extrémité de la broche., 9. 7. Device according to claims 1 to 6, characterized in that the clamping of the rings on each other is provided by matting or by crimping the spindle or the support sleeve 80 Device according to claims 1 and 2, characterized in that the tightening of the back rings on each other is ensured by a large head screw screwed onto the end of the spindle., 9. Dispositif suivant les revendications 1 à 8, caractérisé en ce quo chaque douille d'écartement séparant un anneau élastique de contact du suivant est coincéo entre, d'une part, une partie conique de ce dernier et d'autre part, pour une fiche, l'âme de cette dernière sur laquelle sont enfilée les anneaux ou, dans le cas d'une douille,un manchon extérieur assem- blé avec l'ensemble des anneaux et dos douilles d'écartement. Device according to Claims 1 to 8, characterized in that each spacer sleeve separating an elastic contact ring from the following one is wedged between, on the one hand, a conical part of the latter and, on the other hand, for a plug, the core of the latter onto which the rings are threaded or, in the case of a sleeve, an outer sleeve assembled with all of the rings and spacer sleeves back. 10. Dispositif suivant les revendications, caractérisé en cc que les douilles d'écartement sont fendues sur tout ou partie de leur longueur, 11, Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que les anneaux de contact affectent une forma cylindrique, le bord de ces anneaux destinés à coopéror avec l'autre élément do connexion formant un bourrelet en saillie, le raccordemont entre un anneau et la douille d'écartement correspondante étant réalisé par une portion de surface conique ou par un double décrochement 12. 10. Device according to claims, characterized in that the spacer sleeves are split over all or part of their length, 11, Device according to claim 1, characterized in that the contact rings affect a cylindrical shape, the edge of these rings intended to cooperate with the other connection element forming a protruding bead, the connection between a ring and the socket corresponding spacing being achieved by a portion of conical surface or by a double step 12. Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce quo les douilles d'écartoment sont enfilées concentriquoment les unes dans les autres et fixées ensemble soit par soudure, soit par sertissage ou agrafage do leurs extrémitésdans un support commun formant éventuellement manchon de protection et de fixation pour l'ensomble du dispositif. Device according to Claim 1, characterized in that the spacing sleeves are threaded concentrically into each other and fixed together either by welding, or by crimping or stapling of their ends in a common support possibly forming a protective and fixing sleeve for the overall device. 13. Dispositif suivant la revendication 1, caractéri- sé en ce quo chaque anneau et la douille correspondante formant un ensemble annulaire on une seule pièce dont les surfaces exté- rieures sont constituées par deux troncs do côr,o d'angles au sommet différents 14, Dispositif suivant les revendications 1 à 13, caractérisé en ce que les douilles ou fiches coopérant respectivement avec les fiches ou douilles conformes à l'invention présentent, sur leur surface de contact, une gorge annulaire. 13. Device according to claim 1, charac- terized in that each ring and the corresponding sleeve forming an annular assembly is a single piece, the outer surfaces of which are constituted by two trunks of cor, o of different angles at the top. 14, Device according to claims 1 to 13, characterized in that the sockets or plugs cooperating respectively with the plugs or sockets according to the invention have, on their contact surface, an annular groove. 15. Dispositif suivant les revendications 1 à 15, caractérisé en ce que les fiches ou douilles sont séparées, dans leur longueur, en plusieurs régions, isol6os entre elles et reliées respectivement à des conducteurs séparés, cette séparation étant obtenue en intercalant une douille d'écartement isolante entre deux anneaux de contact consécutifs. 15. Device according to claims 1 to 15, characterized in that the plugs or sockets are separated, in their length, into several regions, isol6os between them and respectively connected to separate conductors, this separation being obtained by interposing a socket of insulating distance between two consecutive contact rings. 16. Dispositif suivant la revendication 15, caractérisé en ce que les anneaux de contact présentent des diamètres différents dune région à l'autre, ces diamètres allant en décroissant vers l'extrémité des fiches, et en croissant vers l'ouverture des douilles. <Desc/Clms Page number 9> 16. Device according to claim 15, characterized in that the contact rings have different diameters from one region to another, these diameters decreasing towards the end of the plugs, and increasing towards the opening of the sockets. <Desc / Clms Page number 9> 17. Dispositif suivant les revendications 1 à 16, caractérisé en ce que plusieurs fiches et plusieurs douilles conformes à l'invention sont combinées. sur un support isolant, les anneaux de contact constituant respectivement ces fiches et douilles étant disposées concentriquement de façon alternée. 17. Device according to claims 1 to 16, characterized in that several plugs and several sockets according to the invention are combined. on an insulating support, the contact rings respectively constituting these plugs and sockets being arranged concentrically in alternating fashion.
BE465535D BE465535A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE465535A true BE465535A (en)

Family

ID=117087

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE465535D BE465535A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE465535A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP2248227B1 (en) * 2008-02-04 2014-07-16 Methode Electronics, Inc. Stamped beam connector

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP2248227B1 (en) * 2008-02-04 2014-07-16 Methode Electronics, Inc. Stamped beam connector

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2711197A1 (en) Completely retractable captive screw
WO2000079555A1 (en) Fuse-holder clip and fuse-holder equipped with same
WO2019239024A1 (en) Metal clip for electrically connecting a conductive wire to a metal element
CA1329420C (en) Electric connector
EP0878034B1 (en) System for fixing an electric terminal connector
FR2865319A1 (en) Electric cable connection device for e.g. motor vehicle, has contact socket with spring units establishing electric contact with multiple points of prong unit, where spring units are pre-curved inwardly in direction of prong unit
FR2619256A1 (en) ELECTRIC CONTACT TERMINAL AND METHOD FOR MANUFACTURING SUCH A TERMINAL
EP0743738A1 (en) Alternator, in particular for motor vehicle comprising an improved arrangement of rectifying diodes
WO2002009250A1 (en) Device for axially retaining a cylindrical element and more particularly a cable
EP3323171A1 (en) Insulator for a pivotable electrical connection
EP0837543B1 (en) Device for mechanically and electrically joining two sub-assemblies of a motor vehicle generator
EP0685908B1 (en) Cable strain relief device forming a rear attachment for a connector
BE465535A (en)
FR2627638A1 (en) GROUND CONNECTOR ASSEMBLY FOR CONNECTING CABLE
EP0313439B1 (en) Storage device for very high voltage electrical energy
FR2914789A1 (en) ACCESSORY OF THE TYPE A SHIELD COVER FOR CONNECTOR
EP3300530B1 (en) Assembly of mechanically and electrically interconnected electrical device casings
CH250491A (en) Plug-in electrical connection device.
EP2458687A1 (en) Bonding assembly made up of a high-voltage power cable and a connection device
WO1996033524A1 (en) Rear connection device for a screened cable electrical connector
FR2862441A1 (en) ENLARGED TIGHTENING ROPE CABLE CLAMP AND JUNCTION BLOCK PROVIDED WITH SUCH A CABLE CLAMP
FR2688097A1 (en) ELECTRICAL CONNECTOR PROVIDED WITH AN ELECTRICAL LINK BETWEEN RESPECTIVE PORTIONS OF ITS CONTACTS.
FR2819348A1 (en) Electrical cable junction block self stripping outer/connection having outer connection tubular body with slot and facing lips/cutting outer sheath.
EP0011008B1 (en) Screw-base lamp socket having braking means to oppose unscrewing of the lamp
FR2717314A1 (en) Electric terminal and washer.