BE450546A - - Google Patents

Info

Publication number
BE450546A
BE450546A BE450546DA BE450546A BE 450546 A BE450546 A BE 450546A BE 450546D A BE450546D A BE 450546DA BE 450546 A BE450546 A BE 450546A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
crucible
furnace according
transformers
wall
secondary winding
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE450546A publication Critical patent/BE450546A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H05ELECTRIC TECHNIQUES NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • H05BELECTRIC HEATING; ELECTRIC LIGHT SOURCES NOT OTHERWISE PROVIDED FOR; CIRCUIT ARRANGEMENTS FOR ELECTRIC LIGHT SOURCES, IN GENERAL
    • H05B6/00Heating by electric, magnetic or electromagnetic fields
    • H05B6/02Induction heating
    • H05B6/16Furnaces having endless cores

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Electromagnetism (AREA)
  • Crucibles And Fluidized-Bed Furnaces (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Four à creuset pour métaux légers, en particulier le magnésium ou des alliages de magnésium. 



   La présente invention se rapporte à un four à creuset, chauffé électriquement, pour des métaux légers, en particulier du magnésium ou des alliages de magnésium, où le creuset est constitué par une matière métallique ne subissant pas l'attaque du métal à fondre, comme par exemple le fer dans le cas d'une fusion de magnésium ou d'alliages de magnésium. 



   Suivant la caractéristique principale de l'invention, l'armature métallique du creuset constitue une partie de l'enroulement secondaire d'un ou de plusieurs transformateurs ; l'autre partie de l'enroulement secondaire non formée par les parois du creuset étant constituée par un conducteur non en contact avec le métal fondu, d'une conductibilité plus grande que celle du corps du creuset. La partie de l'enroulement secondaire du ou des transformateurs qui ne fait pas partie du creuset est constituée de préférence en cuivre ou en une autre matière analogue de conductibilité 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 électrique particulièrement élevée et la section conductrice de la partie de l'enroulement secondaire non constituée par le creuset est plus grande que la section conductrice de la paroi du creuset. 



  A ce sujet, il est avantageux de pourvoir la partie de l'enroulement secondaire non constituée par le creuset, d'un système de refroidissement approprié, réalisé par exemple au moyen d'eau ou d'air, tandis que, d'autre part, l'élément faisant partie du creuset, de l'enroulement secondaire, est recouvert d'une matière calorifuge. 



   Dans une meilleure forme de réalisation de l'invention, trois ou un multiple de trois transformateurs monophasés sont accouplés à un creuset dont la paroi est subdivisée en tronçons symétriques, chacun d'entre eux constituant une partie de l'enroulement secondaire d'un des transformateurs et ces derniers étant connectés suivant un montage en triangle ou en étoile de manière à réaliser un système à courants triphasés. 



   La présente invention prévoit en outre de donner à la section du creuset une forme polyangulaire et de réaliser la liaison entre le corps du creuset et la partie de l'enroulement secondaire à plus grande conductibilité aux côtés de la paroi latérale du creuset. Suivant l'invention, il est à ce propos avantageux d'adjoindre à chaque transformateur une des surfaces élémentaires de la paroi latérale du creuset. Ces surfaces élémentaires de la paroi latérale du creuset peuvent, suivant l'invention, être planes ou être légèrement incurvées vers l'intérieur. 



   En outre, l'invention prévoit de munir le corps du creuset, à ses côtes, de nervures qui, le cas échéant, constituent un seul bloc avec le corps principal du creuset et qui sont en contact avec la partie de l'enroulement secondaire à conductibilité plus grande. 



   Une particularité importante de l'objet de l'invention résulte encore de ce que la partie de l'enroulement secondaire consistant en une matière à plus grande conductibilité, laquelle partie est raccordée au corps du creuset, est formée d'un grand nombre de conducteurs, par exemple d'une série de bandes de cuivre ou autres 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 pièces semblables. 



   La conformation du creuset suivant la présente invention présente en premier lieu l'avantage de faire circuler en pratique le courant secondaire exclusivement à travers la paroi du creuset, grâce à quoi on empêche, d'une part, des suréchauffements locaux du corps du creuset et, d'autre part, des déplacements indésirables du bain de fusion dans le creuset. Cette action, constituant en elle-même un progrès, peut être en particulier clairement constatée lorsque les surfaces partielles de la paroi latérale du creuset sont lisses ou légèrement incurvées vers l'intérieur. 



   Un autre avantage de l'invention consiste en ce que, grâce à la disposition de nervures spéciales de raccord au corps du creuset, une couche calorifuge suffisante peut être intercalée entre la paroi portée à une très haute température du creuset et la partie de l'enroulement secondaire à conductibilité plus grande. 



   Une autre réalisation de l'invention résout le problème ayant pour but de rendre le four propre à la récupération, de préférence continue, d'une masse métallique pouvant être fondue, constituée par des mitrailles de métaux légers, en particulier des mitrailles de magnésium ou d'alliages renfermant du magnésium. 



   Suivant l'invention, un collecteur pour le métal fondu est accolé, par l'intermédiaire d'une paroi de séparation, au foyer de fusion limité par les parois du creuset constituant une partie de l'enroulement secondaire d'un transformateur ; ce collecteur est délimité par des parois non chauffées électriquement ou chauffées très légèrement, la paroi de séparation entre le foyer de fusion. proprement dit et le collecteur de métal étant munie de dispositifs pour le débordement du métal, par exemple des ouvertures ou des déversoirs. 



   Suivant l'une des formes de réalisation de l'invention, le collecteur de métal accolé au foyer de fusion peut être constitué par une pièce, en forme de creuset, disposée concentriquement à l'intérieur du creuset chauffé. Le métal se trouvant dans le collecteur de   nétal   est ainsi maintenu chaud par la chaleur se dégageant du 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 foyer de fusion. 



   Suivant une autre forme de réalisation, le collecteur de métal peut être placé à côté du creuset, la paroi de séparation entre le creuset et le collecteur se trouvant électriquement en dérivation sur les parois du creuset qui constituent une partie de l'enroulement secondaire d'un transformateur. Dans ce cas, les épaisseurs, les longueurs et la conformation du creuset, de la paroi de séparation et de la paroi du collecteur sont choisies en rapport avec la puissance du transformateur du creuset, de manière que le métal fondu s'accumulant dans le collecteur soit maintenu à la   températu-   re désirée. 



   Le foyer de fusion, séparé, au point de vue étendue, du collecteur, est réalisé, dans l'invention, d'une manière avantageuse sous une forme complètement fermée, de sorte que la mitraille le plus souvent encombrante peut être fondue à l'abri de   l'air.   



   La refonte de la mitraille est, dans l'objet de l'invention, réalisée avantageusement et d'une manière continue en reliant le creuset avec une trémie de chargement prolongée latéralement ou vers le haut. La mitraille à refondre est mélangée avec des sels empêchant l'oxydation lors de la refonte et déterminant une épuration du métal fondu, par exemple chlorures, fluorures, etc. La charge est introduite, à l'abri de l'air, dans le foyer de fusion ou dans la trémie de chargement adaptée au foyer. En vue d'évacuer les gaz et la vapeur qui se dégagent pendant la fusion, le foyer de fusion est pourvu d'une soupape à surpression ou de tout autre objet de ce genre. 



   Le collecteur accolé, dans l'objet de l'invention, au foyer de fusion, peut être réuni directement à une machine à couler, de sorte que le métal qui a été purifié et dégazé dans le collecteur, peut s'écouler directement de ce dernier dans les moules. 



   Enfin, l'invention propose encore de disposer des agitateurs dans le foyer de fusion, et le cas échéant également dans le collecteur du creuset, lesquels agitateurs seront avantageusement constitués de manière à être automatiquement mis ou gardés en mou- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 vement par le champ tournant développé par les transformateurs fournissant le courant de fusion. 



   D'autres particularités importantes de l'invention peuvent se déduire de la description suivante, faite en se référant aux dessins annexés, qui représentent plusieurs formes de réalisation de l'invention. 



     Fig.l   montre, en coupe horizontale, un four à creuset suivant l'invention. 



   Fig. 2 est une coupe verticale à travers le même four. 



   Fig. 3 à 7 montrent, en coupes horizontales, d'autres formes de réalisation de l'invention. 



   Le foyer de fusion est, dans le four à creuset représenté aux   fig.l   et 2, désigné par 1. Il est constitué par un creuset en fer ou en acier, ouvert au-dessus et pourvu de la manière habituelle d'un bec de coulée 3. 



   Des surfaces de contact 4 sont dressées symétriquement, à l'extérieur, sur la face latérale du creuset 3. Contre ces surfaces sont pressées les surfaces de contact correspondantes d'une pièce métallique 5 en cuivre ou en une autre matière appropriée présentant une conductibilité suffisamment élevée. La pression peut être réalisée d'une manière quelconque, par exemple à l'aide de dispositifs ad hoc hydrauliques ou actionnés   pneumatiquemant   ou également à l'aide de vis de pression 6 qui, par l'intermédiaire d'un ressort 7, appuyent élastiquement contre le châssis 8 du four, monté de préférence de manière à pouvoir basculer;de cette façon, il peut être tenu compte de l'allongement provoqué par l'échauffement à la température de fonctionnement sans qu'apparaissent des tensions mécaniques exagérées. 



   Comme le montre la   fig.l,   la pièce métallique extérieure 5 accolée au creuset 2 est constituée de manière à donner lieu par exemple à la formation de trois sortes de cylindres creux formés chacun par un tronçon de la pièce métallique 5 et par un tronçon de la paroi   2   du creuset. 



   L'invention utilise les pièces annulaires formées par les tron- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 çons de la pièce métallique 5 et de la paroi 2 du creuset comme enroulements secondaires de transformateurs dont les noyaux sont au dessin désignés par 9. Un courant alternatif circulant dans l'enroulement primaire des transformateurs induit une tension dans la pièce annulaire, constituant l'enroulement secondaire, formée par des tronçons de la pièce métallique 5 et de la paroi, 2 du creuset ; un courant correspondant circulera alors à travers cette pièceenroulement. 



   Comme le montre la fig.l, la section de la pièce métallique 5 bonne conductrice est nettement plus épaisse que celle de la paroi 2 du creuset. De ce fait, dès qu'une tension est induite dans la pièce constituant l'enroulement secondaire et qu'un courant y circule, la partie de la pièce-enroulement formée par la paroi du creuset, s'échauffe nettement plus fort et ce jusqu'à atteindre la température nécessaire pour fondre le métal placé dans le creuset. 



   Comme le montre la fig.l, trois transformateurs monophasés sont adaptés à chaque creuset, chacun d'entre eux correspondant à des tronçons symétriques du creuset 2. Il est avantageux, dans ce cas, de brancher les transformateurs suivant un montage triangle ou étoile, de manière a constituer un système à courants triphasés. 



    -un   fonctionnement normal, le four à creuset peut être alimenté par les transformateurs montés en triangle, tandis que lorsque le four sert à maintenir chaud ou à raffiner la masse fondue, les transformateurs peuvent être montés en étoile et fournir alors 1/3 de leur puissance normale. 



   Le creuset 2 n'est a l'extérieur que recouvert d'une matière 10 mauvaise conductrice de la chaleur. Inversement, la pièce métallique 5, qui constitue la partie extérieure de l'enroulement secondaire, peut être pourvue d'un système de refroidissement approprié, par exemple d'un refroidisseur à eau ou à air. Toutes les parties du four sont disposées à l'intérieur d'un carter 8 qui peut basculer autour de l'axe 11, en vue de permettre la vidange du four. 



   Au cas où le creuset 2 doit être remplacé, il suffit de déta- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 cher les dispositifs de liaison aux surfaces de contact 4, après quoi le creuset peut être retiré par le haut du   châssis   du four. 



   Suivant l'invention, il est également possible de fermer complètement le creuset, par exemple dans le but de réaliser l'opération de fusion et d'échauffement de la charge sous une pression réduite (vide). 



   L'enroulement primaire des transformateurs est entouré extérieurement d'un cylindre 12, fendu longitudinalement, en acier non-magnétique qui sert en même temps de surface de guidage au courant d'air utilisé pour le refroidissement des bobines du trans-   f ormateur.   Ces cylindres de protection peuvent, suivant l'invention, être également utilisés pour faire apparaître des échappements de métal fondu à travers la paroi du creuset. Dans ce but, les cylindres sont mis en liaison avec le creuset ou le cas échéant avec la masse fondue, par l'intermédiaire d'une source de courant appropriée et d'un dispositif d'alarme ou de tout autre appareil. 



   Il est possible de construire le creuset en plusieurs parties reliées entre elles d'une manière appropriée, par exemple par soudure ou à l'aide de vis ou de boulons. 



   Suivant la fig.3, le creuset 41 a, en principe, la forme d'un prisme triangulaire placé debout. Un transformateur est placé devant chacune des trois faces   symétriques.   42 de la paroi latérale du creuset ; les noyaux des transformateurs sont désignés par 44, 45 et 46. Extérieurement, entre les faces latérales de la paroi 42, sont fixées - comme il est indiqué en 47 - de minces bandes de cuivre superposées 48, 49 et 50, lesquelles sont disposées par rapport aux transformateurs 44, 45, 46 de manière que, pour chacun des transformateurs, une partie de l'enroulement secondaire soit constituée par une des faces 42 du creuset 41 et l'autre par l'un des conducteurs   4&,   49, 50. 



   L'épaisseur de la paroi du creuset 41 parcourue par un courant doit être choisie d'une part de manière à empêcher qu'il se produise des échappements du métal liquide à travers la paroi du creuset et d'autre part de manière que la paroi du creuset absorbe une 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 puissance suffisante. Il faut encore prendre en considération qu'un effet de peau considérable peut se développer, le cas échéant, dans la paroi du creuset. Dans la partie de l'enroulement secondaire constituée par le conducteur à plus grande conductibilité, celui-ci est constitué par une série de différents conducteurs de faible épaisseur superposés. 



   Suivant la   fig.4,   le creuset 20, vu également en coupe, est essentiellement   triangulaire.   La différence avec la fig.3 consiste en ce que des nervures 21 sont ajoutées aux côtés ; ces nervures peuvent, le cas échéant, être fabriquées avec le creuset 20 hors d'un seul et même bloc, quand par exemple le creuset est fait en acier coulé- Aux nervures 21 sont raccordées les parties 22 de l'enroulement secondaire à plus grande conductibilité.

   La présence des nervures 21 présente l'avantage de permettre le placement, dans l'espace intermédiaire 23, d'une couche suffisante d'une substance conduisant mal la chaleur, laquelle protège la partie   exté-   rieure de l'enroulement secondaire 22 contre tout échauffement préjudiciable qui serait provoqué par les parois du creuset portées à une très haute température. 



   Suivant la fig.5, le creuset 30 présente en ordre essentiel la forme d'un prisme hexagonal placé debout. Ici également, des pièces intermédiaires ou des nervures 32 sont prévues extérieurement aux faces 31 du prisme pour la jonction des parties 33 de l'enroulement secondaire. Le creuset suivant la fig.5 convient à l'installation de 6 transformateurs dont les noyaux sont désignés par 34. 



   La forme de réalisation suivant la fig.6 montre un creuset triangulaire dont les parois 101, 102, 103 constituent chacune une partie de l'enroulement secondaire d'un transformateur dont le noyau est désigné respectivement par 104, 105, 106. L'enroulement secondaire est complété par les conducteurs 107, 108, 109. Les enroulements primaires des transformateurs sont désignés par 110, 111, 112. 



   Un corps également triangulaire 113 est disposé à l'intérieur 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 du creuset triangulaire ; ce corps est mis en communication par les ouvertures 114, qui peuvent être pratiquées près du fond du creuset, avec l'espace libre 115, lequel est limité, par le creuset 101 et le corps 113. Cet espace 115 sert de foyer de fusion. La mitraille de refonte y est continuelle ment introduite   d'une   manière appropriée. 



  Le creuset 113 peut, comme il est indiqué en 116, être pourvu d'un trou de coulée. 



   Dans la forme de réalisation suivant la fig.7, le creuset triangulaire 117 est chauffé par un courant alternatif biphasé. 



  Ici, les transformateurs 120, 121, correspondant à la forme de réalisation suivant la fig,l, sont disposés près des parois 118, 119 du creuset. La troisième paroi 122 du creuset sépare la chambre de refonte 117 de la chambre 123, délimitée par la paroi   124,   utilisée comme collecteur et comme endroit où la masse fondue peut se reposer. Des ouvertures 125 pour le passage du métal sont pratiquées dans la paroi   122.   



   Suivant la fig.7, les parois 122 et 124 se trouvent électriquement en parallèle avec les parois Ils et 119 du creuset et sont ainsi également parcourues par un courant. Les épaisseurs et les longueurs (conformation des parois Ils et 119 du creuset   et.des   parois 122,124) sont choisies en rapport avec la puissance du transformateur du creuset   Il?,   de manière que le métal fondu s'accumulant dans le creuset 123 soit maintenu à la température désirée. La forme de réalisation suivant la fig.7 peut au reste être également modifiée de manière que le creuset 117 soit chauffé par trois ou un multiple de trois transformateurs ou encore par un seul transformateur parcouru par un courant alternatif. 



   Aussi bien dans la forme de réalisation suivant la fig.6 que dans celle suivant la fig.7, le creuset et le cas échéant également le collecteur sont protégés contre toute perte de chaleur par une matière calorifuge. 



   La forme du foyer de fusion et du collecteur de métal peut en principe être choisie à volonté. par exemple, il est également possible d'utiliser à la place d'un creuset à section triangulaire 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 un creuset rond dans lequel vient se loger concentriquement une certaine pièce ayant une forme appropriée et destinée à servir de collecteur de métal. Dans ce cas, il est préferable de prévoir dans le foyer de fusion circulaire des parois de séparation radiales, lesquelles peuvent contrecarrer toute rotation du métal en fusion causée par la force centrifuge. Il est important cependant, suivant l'invention, que le foyer de fusion soit relativement étroit ; la mitraille à refondre est alors réchauffée en des couches relativement minces.

   Cela offre un avantage particulier au point de vue échauffement rapide, diminuant la perte au feu, de la mitraille à la température de fusion. Deux ou plusieurs collecteurs peuvent encore être accolés à un seul collecteur chauffé. L'ensemble du four peut pour le restant être constitué de manière à pouvoir basculer. 



  Enfin, dans des cas spéciaux, il est encore possible de constituer l'installation de fusion de manière que la fusion puisse être réalisée à la pression normale ou à une pression réduite ou encore à une pression supérieure. 



   REVENDICATIONS. 



   1. Four à creuset chauffé électriquement, pour des métaux légers, en particulier du magnésium ou des alliages de magnésium, dont le creuset est constitué en une matière métallique et est parcouru par le courant d'un secondaire de transformateur, caractérisé en ce que le corps métallique du creuset constitue une partie du circuit secondaire d'un ou de plusieurs transformateurs et en ce que la partie de l'enroulement secondaire non constituée par le corps du creuset est formée par un conducteur, n'entrant pas en contact avec le métal fondu, d'une conductibilité électrique supérieure à celle de la paroi du creuset.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Crucible furnace for light metals, in particular magnesium or magnesium alloys.



   The present invention relates to a crucible furnace, electrically heated, for light metals, in particular magnesium or magnesium alloys, where the crucible consists of a metallic material not undergoing attack by the metal to be melted, such as for example iron in the case of a fusion of magnesium or magnesium alloys.



   According to the main characteristic of the invention, the metal frame of the crucible constitutes a part of the secondary winding of one or more transformers; the other part of the secondary winding not formed by the walls of the crucible being constituted by a conductor not in contact with the molten metal, of greater conductivity than that of the body of the crucible. The part of the secondary winding of the transformer (s) which is not part of the crucible is preferably made of copper or another similar material of conductivity.

 <Desc / Clms Page number 2>

 particularly high electrical power and the conductive section of the part of the secondary winding not constituted by the crucible is larger than the conductive section of the wall of the crucible.



  In this regard, it is advantageous to provide the part of the secondary winding not constituted by the crucible, with a suitable cooling system, produced for example by means of water or air, while, on the other hand , the element forming part of the crucible, of the secondary winding, is covered with a heat-insulating material.



   In a better embodiment of the invention, three or a multiple of three single-phase transformers are coupled to a crucible, the wall of which is subdivided into symmetrical sections, each of them constituting a part of the secondary winding of one of the transformers and the latter being connected in a delta or star connection so as to produce a three-phase current system.



   The present invention further provides for giving the cross section of the crucible a polyangular shape and providing the connection between the body of the crucible and the part of the secondary winding with greater conductivity alongside the side wall of the crucible. According to the invention, it is in this respect advantageous to add to each transformer one of the elementary surfaces of the side wall of the crucible. These elementary surfaces of the side wall of the crucible may, according to the invention, be flat or be slightly curved inward.



   In addition, the invention provides for providing the body of the crucible, at its sides, with ribs which, where appropriate, constitute a single block with the main body of the crucible and which are in contact with the part of the secondary winding to greater conductivity.



   An important feature of the subject of the invention also results from the fact that the part of the secondary winding consisting of a material of greater conductivity, which part is connected to the body of the crucible, is formed of a large number of conductors. , for example a series of copper strips or other

 <Desc / Clms Page number 3>

 similar pieces.



   The conformation of the crucible according to the present invention first of all has the advantage of making the secondary current circulate in practice exclusively through the wall of the crucible, by virtue of which, on the one hand, local overheating of the crucible body is prevented and , on the other hand, undesirable movements of the molten pool in the crucible. This action, constituting in itself an improvement, can in particular be clearly seen when the partial surfaces of the side wall of the crucible are smooth or slightly curved inward.



   Another advantage of the invention consists in that, thanks to the provision of special ribs for connection to the body of the crucible, a sufficient heat-insulating layer can be interposed between the wall brought to a very high temperature of the crucible and the part of the secondary winding with greater conductivity.



   Another embodiment of the invention solves the problem of making the furnace suitable for the recovery, preferably continuous, of a metal mass which can be melted, consisting of light metal scrap, in particular magnesium scrap or of alloys containing magnesium.



   According to the invention, a collector for the molten metal is attached, by means of a partition wall, to the melting point limited by the walls of the crucible constituting a part of the secondary winding of a transformer; this collector is delimited by walls which are not electrically heated or heated very slightly, the partition wall between the melting point. proper and the metal collector being provided with devices for the overflow of the metal, for example openings or weirs.



   According to one of the embodiments of the invention, the metal collector attached to the melting zone may consist of a piece, in the form of a crucible, arranged concentrically inside the heated crucible. The metal in the net collector is thus kept hot by the heat released from the

 <Desc / Clms Page number 4>

 focus of fusion.



   According to another embodiment, the metal collector can be placed next to the crucible, the separation wall between the crucible and the collector being electrically bypassed on the walls of the crucible which constitute a part of the secondary winding of a transformer. In this case, the thicknesses, lengths and conformation of the crucible, of the partition wall and of the manifold wall are chosen in relation to the power of the crucible transformer, so that the molten metal accumulates in the manifold. is maintained at the desired temperature.



   The melting point, separated in the extended point of view from the collector, is in the invention advantageously made in a completely closed form, so that the more often bulky scrap metal can be melted down. shelter from the air.



   The remelting of the scrap is, in the object of the invention, carried out advantageously and in a continuous manner by connecting the crucible with a loading hopper extended laterally or upwards. The scrap to be remelted is mixed with salts which prevent oxidation during remelting and determine purification of the molten metal, for example chlorides, fluorides, etc. The charge is introduced, away from the air, into the melting chamber or into the loading hopper adapted to the fireplace. In order to evacuate the gases and the vapor which are given off during the melting, the melting hearth is provided with a pressure relief valve or the like.



   The collector attached, in the object of the invention, to the melting chamber, can be joined directly to a casting machine, so that the metal which has been purified and degassed in the collector can flow directly from this last in the molds.



   Finally, the invention also proposes to have stirrers in the melting chamber, and where appropriate also in the collector of the crucible, which stirrers will advantageously be formed so as to be automatically set or kept in motion.

 <Desc / Clms Page number 5>

 vement by the rotating field developed by the transformers supplying the fusion current.



   Other important features of the invention can be deduced from the following description, given with reference to the accompanying drawings, which show several embodiments of the invention.



     Fig.l shows, in horizontal section, a crucible furnace according to the invention.



   Fig. 2 is a vertical section through the same oven.



   Fig. 3 to 7 show, in horizontal sections, other embodiments of the invention.



   The melting hearth is, in the crucible furnace shown in fig.l and 2, designated by 1. It consists of an iron or steel crucible, open above and provided in the usual way with a spout. casting 3.



   Contact surfaces 4 are arranged symmetrically, on the outside, on the lateral face of the crucible 3. Against these surfaces are pressed the corresponding contact surfaces of a metal part 5 of copper or other suitable material having sufficient conductivity. high. The pressure can be achieved in any way, for example by means of special hydraulic or pneumatically actuated devices or also by means of pressure screws 6 which, by means of a spring 7, resiliently press against the frame 8 of the furnace, preferably mounted so as to be able to tilt; in this way, account can be taken of the elongation caused by the heating to the operating temperature without the appearance of exaggerated mechanical stresses.



   As shown in fig.l, the outer metal part 5 contiguous to the crucible 2 is formed so as to give rise for example to the formation of three kinds of hollow cylinders each formed by a section of the metal part 5 and by a section of the wall 2 of the crucible.



   The invention uses the annular parts formed by the trunks

 <Desc / Clms Page number 6>

 We use the metal part 5 and the wall 2 of the crucible as secondary windings of transformers whose cores are in the drawing designated by 9. An alternating current flowing in the primary winding of the transformers induces a voltage in the annular part, constituting the secondary winding, formed by sections of the metal part 5 and of the wall, 2 of the crucible; a corresponding current will then flow through this part winding.



   As shown in fig.l, the section of the metal part 5 good conductor is significantly thicker than that of the wall 2 of the crucible. As a result, as soon as a voltage is induced in the part constituting the secondary winding and a current circulates therein, the part of the part-winding formed by the wall of the crucible, heats up considerably more strongly and this up to 'to reach the temperature necessary to melt the metal placed in the crucible.



   As shown in fig.l, three single-phase transformers are adapted to each crucible, each of them corresponding to symmetrical sections of crucible 2. It is advantageous, in this case, to connect the transformers in a delta or star connection, so as to constitute a three-phase current system.



    - in normal operation, the crucible furnace can be powered by transformers mounted in a triangle, while when the furnace is used to keep hot or to refine the molten mass, the transformers can be star-mounted and then supply 1/3 of their normal power.



   The crucible 2 is on the outside only covered with a material 10 which is a poor conductor of heat. Conversely, the metal part 5, which constitutes the outer part of the secondary winding, can be provided with an appropriate cooling system, for example a water or air cooler. All the parts of the furnace are arranged inside a casing 8 which can tilt around the axis 11, in order to allow emptying of the furnace.



   If crucible 2 has to be replaced, it is sufficient to detach

 <Desc / Clms Page number 7>

 dear the connecting devices to the contact surfaces 4, after which the crucible can be removed from the top of the furnace frame.



   According to the invention, it is also possible to completely close the crucible, for example in order to carry out the operation of melting and heating the charge under reduced pressure (vacuum).



   The primary winding of the transformers is surrounded on the outside by a cylinder 12, slit longitudinally, of non-magnetic steel which at the same time serves as a guiding surface for the air current used for cooling the coils of the transformer. These protective cylinders can, according to the invention, also be used to reveal escapements of molten metal through the wall of the crucible. For this purpose, the cylinders are connected with the crucible or, where appropriate, with the molten mass, by means of an appropriate current source and an alarm device or any other device.



   It is possible to construct the crucible in several parts connected together in a suitable way, for example by welding or by using screws or bolts.



   According to fig.3, the crucible 41 has, in principle, the shape of a triangular prism placed upright. A transformer is placed in front of each of the three symmetrical faces. 42 of the side wall of the crucible; the cores of the transformers are designated by 44, 45 and 46. Externally, between the side faces of the wall 42, are fixed - as indicated at 47 - thin superimposed copper strips 48, 49 and 50, which are arranged by compared to transformers 44, 45, 46 so that, for each of the transformers, a part of the secondary winding is formed by one of the faces 42 of the crucible 41 and the other by one of the conductors 4 &, 49, 50.



   The thickness of the wall of the crucible 41 traversed by a current must be chosen on the one hand so as to prevent the occurrence of escapements of the liquid metal through the wall of the crucible and on the other hand so that the wall of the crucible absorbs a

 <Desc / Clms Page number 8>

 sufficient power. It should also be taken into consideration that a considerable skin effect may develop, if necessary, in the wall of the crucible. In the part of the secondary winding formed by the conductor with greater conductivity, the latter is constituted by a series of different superimposed thin conductors.



   According to Fig.4, the crucible 20, also seen in section, is essentially triangular. The difference with fig.3 is that ribs 21 are added to the sides; these ribs can, if desired, be made with the crucible 20 out of a single block, for example when the crucible is made of cast steel. To the ribs 21 are connected the parts 22 of the larger secondary winding. conductivity.

   The presence of the ribs 21 has the advantage of allowing the placement, in the intermediate space 23, of a sufficient layer of a substance which does not conduct heat well, which protects the outer part of the secondary winding 22 against any damage. detrimental heating which would be caused by the walls of the crucible brought to a very high temperature.



   According to fig.5, the crucible 30 has in essential order the shape of a hexagonal prism placed upright. Here also, intermediate pieces or ribs 32 are provided on the outside of the faces 31 of the prism for the junction of the parts 33 of the secondary winding. The crucible according to fig. 5 is suitable for the installation of 6 transformers whose cores are designated by 34.



   The embodiment according to FIG. 6 shows a triangular crucible, the walls of which 101, 102, 103 each constitute a part of the secondary winding of a transformer, the core of which is designated respectively by 104, 105, 106. The winding secondary is completed by conductors 107, 108, 109. The primary windings of transformers are designated by 110, 111, 112.



   An equally triangular body 113 is arranged inside

 <Desc / Clms Page number 9>

 the triangular crucible; this body is placed in communication through the openings 114, which can be made near the bottom of the crucible, with the free space 115, which is limited, by the crucible 101 and the body 113. This space 115 serves as a melting point. Recast scrap is continually being fed into it in an appropriate manner.



  The crucible 113 may, as indicated at 116, be provided with a tap hole.



   In the embodiment according to Fig. 7, the triangular crucible 117 is heated by a two-phase alternating current.



  Here, the transformers 120, 121, corresponding to the embodiment according to fig, l, are arranged near the walls 118, 119 of the crucible. The third wall 122 of the crucible separates the remelting chamber 117 from the chamber 123, delimited by the wall 124, used as a collector and as a place where the molten mass can rest. Openings 125 for the passage of metal are made in the wall 122.



   According to FIG. 7, the walls 122 and 124 are located electrically in parallel with the walls Il and 119 of the crucible and are thus also traversed by a current. The thicknesses and lengths (conformation of the walls Il and 119 of the crucible and of the walls 122,124) are chosen in relation to the power of the transformer of the crucible II?, So that the molten metal accumulating in the crucible 123 is maintained at the desired temperature. The embodiment according to FIG. 7 can moreover also be modified so that the crucible 117 is heated by three or a multiple of three transformers or even by a single transformer carrying an alternating current.



   Both in the embodiment according to fig.6 as in that according to fig.7, the crucible and where appropriate also the collector are protected against any loss of heat by a heat-insulating material.



   The shape of the melting zone and the metal collector can in principle be chosen at will. for example, it is also possible to use instead of a crucible with a triangular section

 <Desc / Clms Page number 10>

 a round crucible in which a certain part having an appropriate shape and intended to serve as a metal collector is housed concentrically. In this case, it is preferable to provide in the circular melting center radial partition walls, which can counteract any rotation of the molten metal caused by the centrifugal force. It is however important, according to the invention, that the melting point is relatively narrow; the scrap to be remelted is then reheated in relatively thin layers.

   This offers a particular advantage from the point of view of rapid heating, decreasing the loss on ignition, of the scrap at the melting temperature. Two or more collectors can still be attached to a single heated collector. The entire oven may for the remainder be constructed so as to be able to tilt.



  Finally, in special cases, it is still possible to constitute the melting installation so that the melting can be carried out at normal pressure or at reduced pressure or even at a higher pressure.



   CLAIMS.



   1. Electrically heated crucible furnace, for light metals, in particular magnesium or magnesium alloys, the crucible of which is made of a metallic material and is traversed by the current of a transformer secondary, characterized in that the metallic body of the crucible constitutes a part of the secondary circuit of one or more transformers and in that the part of the secondary winding not constituted by the body of the crucible is formed by a conductor, not coming into contact with the metal molten, of an electrical conductivity higher than that of the wall of the crucible.


    

Claims (1)

2. Four suivant la revendication. 1, caractérisé en ce que le creuset présente une section polyangulaire et en ce que la liaison avec les parties de l'enroulement secondaire à plus grande conductibilité se fait aux côtés de la paroi latérale du creuset. 2. Oven according to claim. 1, characterized in that the crucible has a polyangular section and in that the connection with the parts of the secondary winding with greater conductivity is made alongside the side wall of the crucible. 3. Four suivant la revendication 1 ou 2, caractérisé en ce qu'une des surfaces partielles de la paroi latérale du creuset fait <Desc/Clms Page number 11> partie d'un des transformateurs. 3. Furnace according to claim 1 or 2, characterized in that one of the partial surfaces of the side wall of the crucible is <Desc / Clms Page number 11> part of one of the transformers. 4. Four suivant revendications 1, 2 ou 3, caractérisé en ce que les surfaces partielles de la paroi latérale du creuset sont planes ou légèrement incurvées vers l'intérieur. 4. Furnace according to claims 1, 2 or 3, characterized in that the partial surfaces of the side wall of the crucible are flat or slightly curved inward. 5. Four suivant revendications 1, 2, 3 ou 4, caractérisé en ce que des tronçons symétriques de la paroi du creuset sont ajoutés à trois ou à un multiple de trois transformateurs monophasés connectés suivqnt un montage triangle ou un montage étoile de manière à réaliser un système à courants triphasés. 5. Furnace according to claims 1, 2, 3 or 4, characterized in that symmetrical sections of the crucible wall are added to three or to a multiple of three single-phase transformers connected following a delta connection or a star connection so as to achieve a three-phase current system. 6. Four suivant revendications 1 à 5, caractérisé en ce que le creuset est en fonctionnement normal alimenté par les transformateurs montés en triangle et en ce que lorsqu'il sert à tenir chaud ou à raffiner la masse fondue, il l'est sous une puissance égale au 1/3 de la puissance normale, les transformateurs étant alors montés en étoile. 6. Furnace according to claims 1 to 5, characterized in that the crucible is in normal operation supplied by transformers mounted in a triangle and in that when it is used to keep hot or to refine the molten mass, it is under a power equal to 1/3 of the normal power, the transformers being then connected in star. 7. Four suivant revendications 1 à 6, caractérisé en ce que la liaison entre la paroi du creuset et les parties de l'enroulement secondaire non constituées par le creuset est détachable et est maintenue en place, pendant le fonctionnement du four, par une pression magnétique, mécanique ou hydraulique, tandis qu'en vue de permettre le remplacement du creuset, elle peut être enlevée en supprimant la pression. 7. Furnace according to claims 1 to 6, characterized in that the connection between the wall of the crucible and the parts of the secondary winding not constituted by the crucible is detachable and is held in place, during operation of the furnace, by pressure. magnetic, mechanical or hydraulic, while in order to allow the replacement of the crucible, it can be removed by removing the pressure. 8. Four suivant les revendications 1, 2,3 ou 4, caractérisé en ce que le corps du creuset est pourvu, à ses côtés, de nervures auxquelles est raccordée la partie à plus haute conductibilité de l'enroulement secondaire. 8. Furnace according to claims 1, 2, 3 or 4, characterized in that the crucible body is provided, at its sides, with ribs to which is connected the higher conductivity part of the secondary winding. 9. Four suivant l'une ou plusieurs des revendications 1 - 8, caractérisé. en ce qu'un collecteur de métal constitué par des parois non chauffées électriquement ou faiblement chauffées est accolé au foyer de fusion du four en intercalant entre eux une paroi de séparation munie de dispositifs pour le débordement du métal, par exemple des ouvertures ou des déversoirs. 9. Oven according to one or more of claims 1 - 8, characterized. in that a metal collector formed by electrically unheated or slightly heated walls is attached to the melting zone of the furnace by interposing between them a separation wall provided with devices for the overflow of the metal, for example openings or weirs . 10. Four suivant la revendication 9, caractérisé en ce que le foyer de fusion est constitué par un creuset rond ou polyangulaire <Desc/Clms Page number 12> dans lequel le collecteur de métal est formé par un corps en forme de creuset, disposé concentriquement. 10. Furnace according to claim 9, characterized in that the melting point consists of a round or polyangular crucible <Desc / Clms Page number 12> wherein the metal collector is formed by a crucible-shaped body, arranged concentrically. 11. Four suivant la revendication 9, caractérisé en ce que le collecteur de métal est disposé latéralement à côté du foyer de fusion, la paroi de séparation entre le foyer de fusion et le collecteur étant disposée électriquement en parallèle sur les parois du foyer de fusion. 11. Furnace according to claim 9, characterized in that the metal collector is disposed laterally next to the melting area, the partition wall between the melting area and the collector being disposed electrically in parallel on the walls of the melting area. . 12. Four suivant l'une ou plusieurs des revendications 1-11, caractérisé en ce que le foyer de fusion et/ou le collecteur de métal sont pourvus d'agitateurs, mis ou gardés en mouvement à l'aide du champ tournant développe par les transformateurs fournissant le courant de fusion. 12. Furnace according to one or more of claims 1-11, characterized in that the melting hearth and / or the metal collector are provided with stirrers, set or kept in motion by means of the rotating field developed by transformers supplying the fusion current.
BE450546D BE450546A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE450546A true BE450546A (en)

Family

ID=105597

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE450546D BE450546A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE450546A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA2875233C (en) Method and device for preheating a mold particularly intended for injection molding
CA1259367A (en) Electric connection device for wall mounting on a direct current metallurgical furnace
CA2620883A1 (en) Device for transforming materials using induction heating
EP0351327B1 (en) Method for fabrication of thixotrope metallic products by continuous casting
EP0462011A1 (en) Induction heating coil
FR2583253A1 (en) DEVICE FOR HEATING A GAS FOR WELDING OR DESOLDERING COMPONENTS OF PRINTED CIRCUITS AND APPARATUS COMPRISING SAME
FR2688516A1 (en) Device for the manufacture of metals and metal alloys of high purity
EP2956727A1 (en) Induction furnace and method for treating metal waste to be stored
CA2017132C (en) Cold bottom emptying crucible
EP0053070A1 (en) Metallurgical ladle for inductive treatment of metals
EP1419675B1 (en) Cold crucible with induction heating and heat pipe cooling
FR2670413A1 (en) CONTINUOUS CASTING DEVICE FOR THIN STRIPS OF METAL, ESPECIALLY STEEL.
EP0480845A1 (en) Induction melting furnace with a cold crucible
EP0169100B1 (en) Wall electrode of a metallurgical vessel in contact with a melted metal
BE450546A (en)
CA3022845A1 (en) Method and device for heating a mould
EP3700695A1 (en) Method and device for moulding, in particular a metallic glass
CH616610A5 (en)
CH635921A5 (en) Four heating induction field slippery.
EP0100272B1 (en) Process and apparatus for the production of castings, and castings produced by this process
WO2012127152A1 (en) Induction furnace crucible
FR2628993A3 (en) Ceramic lateral sealing device - used for sealing mould gap between rollers of a continuous casting mould
FR2477462A1 (en) PROCESS FOR THE INJECTION MOLDING OF PLASTIC MATERIALS HAVING HOLLOW OR LEFT FORMS UNDEROUT, AND TOOLS USED
BE891950A (en) STEEL CASTING PROCESS, PARTICULARLY STEEL INGOTS
FR2498960A1 (en) PROCESS FOR CASTING STEEL, ESPECIALLY STEEL INGOTS