BE440022A - - Google Patents

Info

Publication number
BE440022A
BE440022A BE440022DA BE440022A BE 440022 A BE440022 A BE 440022A BE 440022D A BE440022D A BE 440022DA BE 440022 A BE440022 A BE 440022A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
machine
frequency
resistance
blind
effective
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE440022A publication Critical patent/BE440022A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G05CONTROLLING; REGULATING
    • G05FSYSTEMS FOR REGULATING ELECTRIC OR MAGNETIC VARIABLES
    • G05F1/00Automatic systems in which deviations of an electric quantity from one or more predetermined values are detected at the output of the system and fed back to a device within the system to restore the detected quantity to its predetermined value or values, i.e. retroactive systems
    • G05F1/10Regulating voltage or current

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Electromagnetism (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Radar, Positioning & Navigation (AREA)
  • Automation & Control Theory (AREA)
  • Control Of Ac Motors In General (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Dispositif de montage et de machines pour la production de résistances effective et aveugle constamment réglables, de symbole quelconque". 



   L'objet de la présente invention est un dispositif de montage et de machines au moyen duquel on peut produire des' résistances effective et aveugle, constamment réglables et de symbole quelconque. Cette nouvelle disposition sert   par-   ticulièrement pour le réglage du vecteur de tension à la fing 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 d'un conducteur de transmission de conformation quelconque pour une puissance effective et une puissance aveugle déter- minées, ou bien pour le réglage de la puissance effective et de la puissance aveugle pour des vecteurs de tension don- nés aux extrémités du conducteur par réglage de la résistance effective de service et de la résistance aveugle de service du conducteur de transmission. 



   Conformément à l'invention, il est prévu une machine asynchrone qui est commandée synchroniquement ou asynchro- niquement par une machine de marche, et dont l'enroulement à fréquence de réseau, et éventuellement intercalé dans le conducteur de transmission, sert à produire les résistances effectives et les résistances aveugles réglables. Le courant à fréquence de recul de la machine asynchrone est, en outre, soit proportionnel à la tension située à l'enroulement à fréquence de réseau de la machine asynchrone et il est ré- glable quant à la grandeur et à la phase, ou bien proportion- nel au courant de la machine asynchrone et, à nouveau, régla- ble en grandeur et en phase.

   Dans les deux cas, le circuit à fréquence de recul de la machine asynchrone est excité ou alimenté par une machine à deux fréquences copensée ou également non compensée, soit directement ou indirectement. 



  Ce courant, c.à.d. le courant   à   fréquence de réseau de la machine excitatrice à deux fréquences, est réglable quant à la grandeur et   à   la direction et proportionnel, soit au courant à fréquence de réseau ou à la tension à fréquence de réseau de la machine asynchrone. 



   Ci-après, la machine asynchrone est désignée comme "machine   à   valeur conductrice"-pour autant que son courant à fréquence de recul est proportionnel à la tension située à l'enroulement à fréquence de réseau de la machine asyn-   chrone-;pour   autant cependant que le circuit à fréquence de recul de la machine asynchrone soitexcité par une machine 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 a fréquence de recul qui, à son tour, est excitée par un cou- rant proportionnel au codant à   fréquence   de' réseau de la ma chine asynchrone, la machine asynchrone est désignée   ci..après   comme"machine de résistance".      



   Dans la fig.l du dessin, WM est la machine de résistance triphasée asynchrone qui est excitée par une machine à fréquence de recul compensée EM avec excitation à fréquence de réseau. 



  La machine de résistance et la machine d'excitation sont, en outre, accouplées mécaniquement l'une à l'autre, de façon que leurs fréquences de recul correspondent. Au lieu d'une machine à fréquence de recul comptée, on peut également utiliser une machine non compensée, c.à.d. un transformateur de la fréquence. 



   Les deux machines seront le plus simplement synchrones, soit donc à entraîner, de façon que leur fréquence de recul de-   vient   nulle. Selon la   fig.l,   ceci est réalisé par la "machine de marche" synchrone. Fondamentalement, une marche asynchrone est également possible ; elle requiert cependant des dispositions d'excitation particulières, dont il sera question   ci-âpres.   



   Pour la disposition de machines décrite, il est nécessaire d'avoir un montage particulier pour la production du courant d'excitation J3 de la machine excitatrice EM et qui permet de rendre le vecteur J3 du courant d'excitation proportionnel au vecteur J1 du courant à fréquence de réseau (du courant de stator du dessin) de la machine de résistance WM. En outre, le facteur de proportionalité doit être un nombre quelconque complexe et réglable. Pour atteindre ce but, il est prévu dans un montage suivant la   fig.l,   par exemple, deux régulateurs doubles DRÓ et DRss, Leurs enroulements primaires doivent être montés mutuellement en série et alimentés par le courant à fréquence de réseau J1 de la machine de résistance WM.

   Au lieu du courant à fréquence de réseau J1, on pourrait également utiliser à cet effet un courant proportionnel au courant J1 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 et obtenu par transformation. Les enroulements secondaires de tous les régulateurs tournants doivent être montés en paral- lèle mutuellement. le courant J3 ainsi obtenu est employé pour l'alimentation de l'enroulement à fréquence de réseau de la machine excitatrice EM. Les deux régulateurs tournants de chaque régulateur tournant double doivent être accouplés mu- tuellement et mécaniquement de manière connue, de façon que, pendant la rotation de leur arbre sous un angle déterminé, le rotor de l'un des régulateurs tournants se déplace dans le sens du champ tournant et que le rotor de l'eutrerégula- teur tournant se déplace à l'encontre du champ tournant.

   Si l'on désigne par Ó et ss les angles de rotation des deux régulateurs tournants doubles, on peut vérifier qu'entre le courant d'excitation J3 de la machine excitatrice EM et le courant à fréquence de réseau J1 de la machine de résistance WM existe l'équation vectorielle 
J3 = c . ej Ó (m. cosss-j cosÓ) ej   @.  J1 Il est en outre admis que   quand 0(   ss = o, les enroulements de rotor et de stator des deux régulateurs tournants du ré- gulateur tournant double DRÓ comprennent inclusivement l'angle wet que les enroulements de rotor et de stator des deux régulateurs tournants du régulateur tournant double DRss com- prennent l'angle   +   Ç .

   La   constante c.ejÓ présente dans   l'équation   (1) est une fonction des constantes des régulateurs tournant et de l'enroulement à fréquence de réseau de la ma- chine excitatrice   EU*   Le facteur m est le rapport des puis- sances apparentes des deux régulateurs tournants doubles lors d'une variation de tension égale. 



   Le courant d'excitation J3 produit en synchronisme dans le circuit à fréquence de recul de la machine de résistance WM un courant J2 qui est proportionnel au courant d'excitation 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 J3 et peut, par conséquent) être   exprimé   par une équation vectorielle de la forme 
 EMI5.1 
 52 = c. cl ( m. cos,,9 - cos o') (2), quand, en outre, l'angle {V. est chois,i 'convenablement et que par c1 on désigne un nombre qui dépend des constantes de la machine excitatrice et de la résistance   comique   du circuit d'ensemble à fréquence de recul.

   Si, finalement, on élimine de l'équation vectorielle connue du circuit à fréquence de réseau de la machine de résistance, le courant à fréquence de recul J2 à l'aide de   Inéquation   (2), l'on obtient 
 EMI5.2 
 l == jl [rl ... ka cos 0( + j (1\ ... mk 0 eos,g ) = 0 (3), dans laquelle   est   la tension aux bornes, r1 la résistance ohmique et k1 la résistance aveugle de l'enroulement à fré- quence de réseau de la machine de résistance, k0 une résistance dépendante des constantes de machines et des régulateurs tournants.

   Il résulte de ceci que l'enroulement à fréquence de réseau de la machine de résistance fonctionne comme s'il possédait la résistance complexe 
 EMI5.3 
 Gz=r.t-j=r".kQOOSc-t. j ( kl mk 0 eos,,g (4) Les équations (3) et (4) énoncent d'abord que quand 
 EMI5.4 
 coso= 000,3- 0, les résistances rz ou k passent dans les résistances r1 ou k1 de l'enroulement à fréquence de réseau et, en second lieu, que, par variation des angles   ci\   et ss, on peut régler les valeurs positives et négatives voulues des résistances rz ou   kz .   



   En outre, il convient d'attirer l'attention sur la donnée effective suivante de la machine de marche. De l'équa- tion   (3)   résulte, par   formation   du produit graduaire des vecteurs U1.J1,   Inéquation   
 EMI5.5 
 tTl. '1 + {rl ... Ko.cose().11 = 0 (5')' Pour des valeurs négatives de la différence rl k o.coso( , soit donc Pour k 0 &COso(>rl, la machine de résistance débite 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 de la puissance effective, cependant que la machine de marche fonctionne comme moteur et cède à la machine de résistance la puissance mécanique k0.

   cos Ó J1   .   Pour des valeurs po- sitives de l'indifférence r1 - k0 cos Ó, la machine de ré- sistance prend de la puissance effective et dans le cas où - ko elle transforme la partie de puissance kc   cos Jl    en puissance mécanique, que la machine de mar- che doitreprendre et transformer en puissance électrique. 



  La machine de marche doit donc être   à   même de pouvoir tourner tout aussi bien comme moteur que comme générateur sans va- riation de la fréquence de recul. La machine de marche synchrone remplit cette exigence sans plus, Avec une machine de marche asynchrone , il est également possible de maintenir la constante de précision dans la fréquence de recul, quoique mcins facilement. 



   Dans la fig.2, on a représenté, à titre d'exemple, un second   montage   des régulateurs tournants. Le régulateur tour- nant double DRÓeffectue la variation absolue de la résistan- ce apparente, cependant que le régulateur tournant simpleRss détermine les deux composantes de la résistance apparente. 



  Ici notamment prévalentles relations 
 EMI6.1 
 G2 = r j k 1 - ko 0 0 a :z à e il,3 < f (6) ou GZ = ri "'koCof!.eoJ + j (kl'''' ko ros'3(si 4 ) 
Il est naturellement aussi possible, sans modifier quelque chose fondamentalement, d'utiliser la machine à fré- quence de recul composée EM avec excitation à fréquence de réseau pour l'excitation d'une machine à fréquence de recul comptée avec excitation à fréquence de recul et d'utiliser ensuite son courant d'induit pour l'excitation de la machine de résistance WM. Cette disposition est avantageuse pour les grandes' puissances. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   Les possibilités d'application du dispositif de montage et de machines décrit pour la production de résistances effec- tive et aveugle constamment réglables, soit de la "machine de résistance", sont très nombreuses. Ainsi, par exemple, la machine de résistance peut être utilisée partout où,   jusqu'à   présent, on a employé des condensateurs ou des bobines de réaction. Dans les deux cas, la machine de résistance a l'a- vantage de produire une résistance aveugle constamment réglable et de permettre ainsi une charge purement capacitive ou inductive. pareillement, pour des essais de charge sur conduc- teurs, transformateurs, machines synchrones, etc, la machine de résistance est appropriée tout à fait avantageusement, étant donné qu'elle permet le réglage indépendant de la résistance apparente et du déplacement de phase.

   Finalement, avec la machine de résistance, il est possible de faire varier les résistances effective et aveugle naturelles de tous circuits quelconques. Ceci comprend particulièrement   1''emploi   de la machine de résistance dans les conducteurs de transmission, afin de pouvoir varier leurs résistances de service, effective et aveugle, pour le réglage de tension et/ou de puissance.

   +) 
Il est notamment connu par différentes publications, que dans les conducteurs de transmission de   conformation   quel- conque, ainsi que par exemple dans le "conducteur" illustré dans la fig.3 du dessin et constitués d'un conducteur de haute tension et de deux transformateurs à ses extrémités, deux résistances, notamment la résistance effective de service r et la résistance aveugle de service k, jouent le rôle prin- cipal, pour autant que dépendent en première ligne de leur grandeur, la puissance transmissible et le réglage et le main- tien de   tension.   

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   Au sujet de la "résistance de service" d'un "conducteur ou canalisation", il convient d'énoncer ce qui suit : Tout conducteur de transmission quelconque se laisse remplacer par le montage T so-disant de la fig.4, c.à.d. les résistances complexes G10 = r10   +   jk10 et G20= r20 + jk20 et la   valeur     complexe T=#-   jxsont toujours déterminées de façon que le montage de substitution en T possède les mêmes propriétés que le conducteur effectif. De ceci résulte que les équations 
 EMI8.1 
 j ¯ fi uU - . G10T' ' (7) Ú20 = tz + '; ( r + jk) sont valides, quand dans celles-ci U1; U2, J1 et J2 sont les vecteurs de tension ou de courant aux extrémités du conducteur et U20 le vecteur de tension dans la marche à vide, soit quand   J   =0. 



   Pour des vecteurs de tension donnés U1, U20 et U2, le vecteur de courant J2 et, avec lui, la puissance transmissible deviennent d'autant plus grande que la résistance effective r et la résistance aveugle k sont plus petites. Quand ainsi par exemple la résistance effective r et la résistance aveugle k sont ramenées à la moitié de leur valeur naturelle, la puis- sance transmissible monte au double. De la même manière, pour un courant donné J2, la grandeur absolue du vecteur de tension U20-U2, soit donc le produit J2 r2 + k2 = J2g, devient d'autant plus petite que la résistance apparente de service g est petite. Par réduction de la résistance apparente de ser- vice g, la grandeur absolue du vecteur de la variation de tension U20- Ug se laisse donc réduire et, ainsi, -on peut obtenir une autre tension soit réaliser un réglage de ten- sion. 



   A côté de la résistance apparente de service g, le rap- port entre la résistance effective r et la résistance aveugle 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 k, soit le quotient r/k= cotg 4, joue également un rôle très important, étant donné que pour des vecteurs de tension don-    nés U20 et U2, la résistance'aveugle nécessaire pour le '-*   maintien de la tension   devient .''d'autant   plus petite que les composantes effectives de la résistance de service sont petites. Ceci est montré sans aucun calcul par les figs.5 et 6, dans lesquelles on a pris les mêmes vecteurs de tension U20 et U2. Dans les deux cas, la même résistance aveugle k fut mise en avant,et uniquement le rapport r/k=   cotg #   fut changé, lequel fut pris égal à 0,5 et dans celui de la fig. 6 égal à zéro.

   Selon la   fig.6,   la puissance effective est plus grande et la puissance aveugle nécessaire pour le maintien de tension est moindre que selon la   fig.5;   ces rapports se laissent encore améliorer davantage quand on rend la ré-   aistance   effective r négative et, par conséquent, l'angle   #   plus grand que 90 . Cette possibilité du réglage de la ré- sistance effective est directement de grande signification, étant donné que la résistance effective rend plus difficile le maintien et le réglage de la tension que la résistance aveugle, pour autant qu'il s'agit de la transmission de puis- sance effective. Par une variation simultanée des résistances de service r et k, on peut varier à volonté soi-disant la puissance transmissible pour des vecteurs de tension U1 et U2 restant égaux. 



   Cette possibilité peut se montrer comme   d'une   très grau- de valeur dans beaucoup de cas. Ainsi, par exemple, dans le service de réseaux nanbreux quelconques, reliés mutuellement par des conducteurs, on peut varier, pratiquement, à volonté, la puissance d'échange à travers un conducteur quelconque, sans influencer ainsi en quoi que ce soit les autres   puissan   ces d'échange quelconques, cependant que l'ensemble des   veteurs   dans leur ensemble de tension reste inchangé.

   Ainsi, par exemple, dans le cas de la   fig.7,   il est possible de 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 régler à volonté la puissance passant à travers le conclue- teur entre les réseaux avec les vecteurs de tension U1 et U2 par variation des résistances r et k, sans influencer les autres puissances, de façon que les vecteurs de tension 
U1, U2, U3 et U4 peuvent rester inchangés dans leur ensemble. vement 
En outre, un accroissement excessif fort de la puis- sance transmise à travers un"conducteur" peut même être avan- tageux quand on peut prendre en charge l'amoindrissement du degré de service qui s'y trouve relié pour une raison quel- conque (par exemple en raison de la courte durée de la surcharge ou parsuite d'une situation de   nécessite).   En d'autres mots:

   on peut augmenter considérablement la sécurité de service d'une liaison de réseaux par la"machine de ré- sistance'décrite ci-devant. 



   Au   sujet   de l'activité de pareille "machine de résistan- ce" dans les conducteurs de transmission, il convient d'énon- cer ce qui suit: Si lion désigne comme jusqu'à présent la résistance supplémentaire complexe produite par la ma- chine de résistance par Gz = rz + j k z, on obtient les mon- tages de substitution des figs.8 et 9, selon que la machine de résistance est raccordée à l'extrémité du conducteur 1 ou 
2.   Si .dans   le premier cas, on met G1 = G10+ Gzet G2 = 
G20 et dans le second cas G1= G10 et G2= G20 + Gz, les équa- tions suivantes valent pour la résistance de service complexe 
G = r + j k et pour le vecteur de la tension de marche à , 
 EMI10.1 
 vide ùzo GZ 1 G1 + Gi r (8) Ul et U29= U 1 (9) et 1.

   ' 1 1 r Par ceci, l'on peut/voir qu'il est possible,par intercalage de résistances supplémentaires convenablement sélectionnées, d'introduire toute variation désirée dans la résistance ef- fective r et dans la résistance aveugle k. Il est évident 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 que lfintercalage de machines de résistance est également pos- sible aux deux extrémités du conducteur. Cette mesure peut être considérée comme particulièrement utile, notamment pour des transmissions de puissance ayant des valeurs absolues relativement grandes' devecteurs de tension U20- U2, De même, l'application de machines de résistance peut être avan- tageuse en tout autre endroit quelconque du "conducteur". 



   On intercalera alors la machine de résistance indirec- tement dans le "conducteur", c.à.d. à l'intervention d'un transformateur séparateur, afin de la protéger contre la haute tension ou contre des courants de court circuitage par à-coup qui pourraient parfois se produire. 



   On peut, en outre, considérer comme particulièrement im- portant que, par la résistance d'addition Gz, se laisse éga- lement régler le -vecteur U20 de la tension de marche à vide, ce qui résulte de l'équation (9), quand la valeur de   conduc-   tion   #   et, avec elle, également la partie réelle du nombre complexe   G1#   ne sont pas trop petites. On peut alors notam- ment monter en parallèle sans à-coup, deux réseaux ou usines synchrones ou approximativement synchrones avec les tensions   ,il   et U2, par le conducteur entrant en considération, sans varier les tensions de réseau mêmes, par le faitque l'on rend d'abord la tension de marche à vide U20 à l'extrémité du conducteur égale à la tens ion de réseau U2 par variation de la résistance complexe G1.

   Far variation de la résistance additionnelle complexe Gz et par suite de la résistance de   ser   vice, il est d'ailleurs possible de- faire varier   progressi-   vement la puissance effective et la puissance aveugle dans des réseaux montés en parallèle à travers plusieurs conducteurs, et l'on peut même faire disparaître ces puissances de façon que le.passage d'un état de service dans un autre peut s'effectuer 

 <Desc/Clms Page number 12> 

   constamment.   de résistance 
Dans les machines/monophasées, la transformation du courant monophasé à fréquence de réseau de la machine de résistance   accourant   multiphasé, est nécessaire pour obtenir de la fréquence de réseau le courant multiphasé nécessaire pour ltexcitation de la machine excitatrice à fréquence de recul.

   Ceci peut se produire suivant l'une des nombreuses méthodes connues. 



   Il résulte de l'équation (4) que dans la machine de résistance décrite, il n'est possible d'avoir un réglage à peu près également favorable des résistances effective et aveugle que quand le facteur m est très grand (le rapport de puissance apparente des deux régulateurs tournants doubles lors d'une même variation de tension); en effet, la résistance aveugle ki est dans la machine de résistance en considération 200 à 400 fois plus grande que la résistance ohmique rl, quand il n'est pasprocédé à un agrandissement artificiel de l'espace air. four obtenir des rapports de régulation favorables, il convient de prendre soin que la résistance aveugle positive kl est compensée plus ou moins par une résistance avaugle négative. Dans ce but, on peut utiliser soit des condensateurs ou une deuxième machine de résistance.

   Si,dans le cas de l'application de condensateurs dans le circuit à fréquence de réseau, la machine de ré- sistance kc constitue leur résistance aveugle, on obtient, à la place de l'équation (4), la relation 
Gz = r1- ko cos Ó + j (ki -kc- ko   cos )   (10) Si l'on utilise à la place de condensateurs une deuxième machine de résistande, on obtient par exemple le montage illustré dans la fig. 10.

   Dans   celui-ci, ./   désigne le trans- formateur pour l'intercalage indirect des machines de résistance WM1 et WM2 dans le conducteur haute tension L, GM la machine de marche synchrone, EM1 et EM2 lesmachines 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 excitatrices pour les machines de résistance WM1 et WM2, DR Ó et DR ss deux régulateurs tournants doubles pour le réglage du courant   d'excitation     de.la   machine excitatrice 
 EMI13.1 
 EË et DR r , soit t DR un régulateur tournant double ou un      régulateur tournant simple pour le réglage du courant   d'ex-   citation de la machine excitatrice EM2.

   Par la machine de résistance WM1, on produit,   Oomme     déjà   décrit, la résistance complexe 
 EMI13.2 
 Gzl ri - kol cosC< + j (kl - kol cos (11), cependant que la machine de ré'sistance   lima   réprésente une résistance complexe 
 EMI13.3 
 GZ2 = 3" k02 coe D cos J + (k2""ko oos Y sin ) (l2)< La résistance d'ensemble supplémentaire Gz est, par consé- quent, donnée par l'équation 
 EMI13.4 
 z = Gzl+'Gi2 = rl+r2-ko2 COSY cos -kol POS   -e- j (kl..k2"'k02 cos () Bin ô - kol cos ) On peut ainsi,par exemple,donner à la machine de résistance WM la mission de rendre la résistance aveugle kl+k2-koCosr   sin #   égale à zéro, de façon que la résistance aveugle ré- 
 EMI13.5 
 sultante devient -ki 00.9 y- Simultanément, on peut aussi) en cas de besoin,

   rendre la résistance effective r1+r2-ko2   oos     cos   égale à zéro, de façon que la résistance effec- 
 EMI13.6 
 tive résultante devient simplement -k,01 cos et, par conséquent, proportionnelle au cosinus de l'angleO4 . De la même manière, on peut donner aux composantes de résistance rl+r2...ko2 cos t Cos Ù' et klk-ko2 cos sin toute valeur quelconque, de sorte que le réglage de la résistance com-   plexe   Gz et, par conséquent, aussi celui de la résistance de service du "conducteur" devient favorable, de manière suppo- sée, par réglage des angles Ó   et/,  La deuxième machine de   résistance a   ainsiun rendement plus grand que le   conden-   sa teur. 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 



   Une question très importante   --et   celle du réglage de puissance automatique dans un "conducteur" ,qui relie deux réseaux l'un à l'autre en communauté avec leurs conducteurs, Dans pareil cas, les vecteurs de tension aux extrémités du conducteur sont une fonction compliquée de la production de puissance par les usines de force) de la charge des réseaux et de la conformation des réseaux,inclusivement celle des conducteurs de   communication .   En outre, se présente très souvent le désir de transmettre 'par-dessus un conducteur de communication déterminé, une puissance effective déterminée et une puissance aveugle déterminée et de maintenir cette puissance indépendante des variations momentanées qui subissent les vecteurs de tension aux extrémités du conducteur.

   Pareil problème peut, par exemple, être solutionné à laide des deux machines de résistance   conformément   à le   fig.10.   A Cet effet, on rend le "conducteur" totalement ou, au moins, approxima- tivement sans résistance à l'aide de la machine de résistance WM1 et l'on produit, au moyen de la machine de résistance WM2 et du régulateur tournant double   DR #,   une telle   résistan-   ce apparente G22, que le "conducteur" conduit le courant voulu et transmet ainsi la puissance apparente désirée.

     En   même temps, il est possible de régler à volonté la composante effective et celle aveugle de la résistance apparente G22 par le régulateur tournant simple   R#.   Dans ce but, il suffit de régler le régulateur tournant double   DR #   par un servomoteur contrôlé par un relais de courant ou un relais de puissance apparente jusqu'à ce que le courant voulu passe, En même temps, on peut régler le régulateur   tournant Il f  par un deuxième servomoteur contrôlé par un relais de service ou un relais de puissance aveugle, jusqu'à ce que s'établissent les   puis..   sances effective et aveugle désirées.

   Dans certaines circon- stances, on peut se contenter également d'une solution moins 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 complète de ce problème et disposer, à   côté   de la machine de résistance réglée automatiquement, un condensateur à la place de la deuxième machine de résistance. 



   Quand une machine synchrone se trouve en service d'al- 
 EMI15.1 
 tthc. ternanoe avec un réseall/t ournant comme générateur ou comme moteur, le "conducteur" ne doit pas'nécessairement prendre fin aux bornes de la machine synchrone; on peut également compter dans le "conducteur" l'enroulement d'induit de la machine synchrone avec ses résistances effective et aveugle. Dans ce cas, la tension à une extrémité du conducteur est la FEM intrinsequide la machine synchrone. Si la machine synchrone est montée en parallèle avec d'autres machines synchrones, la tension passe à l'autre extrémité du "conducteur" dans la tension des lames collectrices.

   A l'aide d'une machine de résistance dans le circuit d'induit de la machine synchrone, on peut régler   oit   une augmentation de la puissance de la machine synchrone ou la distribution de charge entre des machines synchrones montées en parallèle l'une avec l'autre, accouplées mécaniquement l'une à l'autre ou commandées par d'autres machines synchrones également montées en parallèle l'une avec   l'autre.   Ceci compte également pour le cas   où   il est prévu des machines asynchrones au lieu de machines synchrones. 



   Comme déjà. décrit, la machine pour produire les   résistan-   ces effective et aveugle voulues (machine de résistance), peut être une machine asynchrone qui est commandée de façon synchrone ou même asynchrone. Dans le cas d'une commande asynchrone, la fréquence de recul sera constante et, de préférence, petite. Il sera décrit ci-après un dispositif, à l'aide duquel on peut réaliser ceci de façon particulière-' ment   favorable.   La commande asynchrone présente, en outre, plusieurs avantages.

   D'abord, on peut, dans le cas d'une commande asynchrone pour le réglage des résistances effective 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 et aveugle, utiliser en même temps la fréquence de recul et ensuite la commande asynchrone évite tout réchauffement inégal des phases de l'enroulement d'excitation de la machine de résistance et, par conséquent, tout agrandissement ar- tificiel de la machine de résistance même. Dans le cas de commande synchrone, il peut notamment se présenter que dans une phase se développent au complet 4/6 et dans les deux autres phases 1/6 seulement de la chaleur conditionnée par le courant excitateur. 



   Quelques-uns desdispositifs venant en considération ont été illustrés dans les figs.ll à 13. 



   Dans le montage de la fig.ll, la machine de marche GM, c.à.d. la machine de commande pour la machine de résistan- ce est alimentée par le réseau et excitée par la machine excitatrice à fréquence simple compensée EM2. La machine excitatrice EM2 est, de son côté, alimentée par le courant à fréquence de recul de la machine excitatrice à deux fré- quences non compensée, c.à.d. du transformateur de fréquence PU qui se trouve de son côté primaine à une tension de la fréquence de réseau. Un petit moteur asynchrone AM, qui est également alimenté par une tension de la fréquence de réseau, assure l'entraînement.

   Par cette disposition, la fréquence de recul devient constante et complètement indépendante de la charge de la machine de marche, étant donné que le besoin de puissance du transformateur de fréquence et, par conséquent, la puissance du moteur asynchrone AM et sa fréquence de recul, sont totalement indépendants de la charge de la machine de marche. 



   Si l'on prend pour la commande du transformateur de fré-      quence de la fig.ll un moteur réglable, on peut régler la fréquence de recul et les résistances effectives et aveugles qui en dépendent. Ce genre de réglage ne vient cependant pas seul, mais seulement en combinaison avec le réglage du courant 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 excitateur de la machine de résistance, car avec la fréquence se modifient simultanément, de façon contrainte, les   résistan-   ces effective et aveugle. 



   Le réglage décrit par le nombre, de tours du transfor- mateur de fréquence présente le désavantage de ne pas permet- tre un réglage suffisamment précis de la fréquence de recul, pour autant au moins que le réglage du nombre de tours s'ef- .fectue de la manière usuelle. Dans la fig. 12, on a représenté un dispositif qui permet un réglage précis à volonté de la fréquence de recul. Le transformateur de fréquence est   -ici   commandé par le moteur synchrone SM qui est alimenté par une fréquence qui se distingue de la fréquence de réseau direc- tement de la fréquence de recul que   l'on   veut régler* Pour obtenir cette fréquence pour le moteur   synchrone,   il est monté dans le conducteur entre le transformateur à gradins ST et le moteur synchrone SM un transformateur tournant DT.

   L'enrou- lement primaire du transformateur tournant DT est alimenté par une tension de la fréquence de réseau, cependant' que son enroulement secondaire débite la tension pour le moteur syn- chrone SM. A   l'arrêt,   l'enroulement secondaire du transformateur tournant a la fréquence de réseau. Si, cependant, le transfor- mateur tournant DT est entraîné avec un nombre de tours n, son enroulement secondaire prend une fréquence qui, selon la direction de rotation, est donné par l'équation 
 EMI17.1 
 =: 10 t p n , si par p on désigne le nombre de pains de   ôles   du transfor- mateur tournant et par f o la fréquence de réseau.

   Le courant excitateur, résultant de la machine excitatrice   à fréquence   simple EM2,et,en même temps,aussi celui de la machine de marche GM prennent la fréquence (fréquence de recul) 
 EMI17.2 
 M t p Il /0 60 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 La fréquence de recul est ainsi proportionnelle au nombre de tours du transformateur tournant et, par conséquent, aussi au nombre de tours de son petit moteur. La fréquence de recul peut donc aussi être réglée avec une précision relativement aussi directe que le nombre de tours du moteur du transfor- mateur tournant. On disposera ainsi, entre le transformateur tournant DT et un moteur, une transmission par engrenages à grand rapport de transmission, afin que le moteur puisse tourner avec un nombre de tours approximativement normal, en présence de la fréquence de recul la plus grande qui peut se présenter .

   Dans la fig. 12, on a admis que la trans- mission par engrenage est constituée d'une vis sans fin et d'une roue hélicoïdale. Le moteur pour la vis sans fin S, qui n'a pas été illustré davantage dans la   fig.12;,   est, ou mieux peut être, un moteur normal pour courant continu ou courant alternatif. Il doit être réglable si la fréquence de recul doit pouvoir être réglée. 



   La précision de la méthode souffre à peine du fait qu'on utilise un moteur asynchrone pour la commande du transforma- teur de fréquence à la place du moteur synchrone SM de la fig. 12. 



   Dans la   fig.13,   on a représenté le cas, dans lequel se trouve appliquée, à la place du transformateur de fréquence, une machine excitatrice à deux fréquences compensée   EU,*   Pour sa commande, il est également prévu un moteur synchrone SM. 



  Ici, il est également prévu pour la production de la fréquence f nécessaire, qui se distingue de la fréquence de réseau fc de la fréquence de recul à produire, un transformateur tournant DT qui, cependant, n'est pas intercalé dans le circuit du moteur synchrone SM, comme illustré dans la fit. 12, mais dans le cir- cuit excitateur de la machine excitatrice à deux fréquences compensée EM1. De cette façon, la puissance du transformateur tournant devient moindre, sans modifier quoi que ce soit au mode de fonctionnement-, du dispositif. Le transformateur tournant 

 <Desc/Clms Page number 19> 

 
 EMI19.1 
 est commandé, tout comme dans la ftbla, par un petit moteur qui n'a pas 4t± illustra davantage, à l'3nter-7antiom d'me transmission intermédiaire à'fjkìù8l), qui peut, par exem- ple# être constltude -de le, 3.s,a.s fin S et deune roue bd- licoidale. 



  A la  lace àu trm8f4rmsbenr touru-sat DT, on peut ap- pliquax dans tous les cas galement un transfarrunt0r de fréquence. 



  Dans oe qui précède., il a été ci4crit,,à titre n'exompla, trois àis90eiti±  dtexçitat.on pour la machine de marche GM à lf a3.do âesqtala la frdquonoe du o ocrant a6cc.itateur de La machlme de marGW9 peut être réglée petite, à volonté. Dans les dispositifs d'ascitatiom des f3gs.l et 13, La. fréquence de recul est, ea autre, réglable et ajustable aveo une pr oisioN. extraorclimairee Somma déjà décrit à 1' aida du de montra et de machines da la fjg el du dessin, il est puoss3ble de Tor- mettre à la machine de réeiatmee de procduire uno rs3st.ee complexe Gz que l'en peut exprimer.par 1' ±quation Gz - ro + jkz - ri + jkl -t ko ( a 0s + m oo ( 14 ) En outre, il est par exemple admis que la mwhine de résistance et, a-pas elle, la résistance acuplexe produite sont introduites dane le oanduotertur à travers mn transfor"eur isolateur. 



  Il a été,, en outre, montra q-ua la rëcistanoe complexe 
 EMI19.2 
 produite peut être exprime par les équations 
 EMI19.3 
 z = r. + jkz - ri + jkl   ko a0,s  t ee (15) et ez rz+ jkz - ri + kl ko a os'c oo;5vl + jsp/9 ) (l5a) quand le réglage du o mrant excitateur 03 de la aaoh1ine exm citatrice 3M s'effectue par le régulateur tournait double 3R< et le r4gnlat r tournait simple >d CIO la fdg.8 Les montages régulateu:riireprdseatés à t 3t ra d'exemple dans les f1g8+l et 2# ont la propridt4 de permet: tre à r-tl%e 

 <Desc/Clms Page number 20> 

 quelconque du courant excitateur J3, aussi bien selon la grandeur que suivant la phase.

   Dans le montage de la fit. 1, ceciest   obtem   par   réglage  de la grandeur du courant ex- 
 EMI20.1 
 oitateur vers deux directions se trouvant perpendaculaires l'une à l'autre, cependant que daz le montage de la fg , 2, le régulateur tournant double DRtX règle la grmdeur et le régulateur tournant eirnpla R/ la phase à courant ex- oitateur, A côté de 08ci, il a/m3a.nt de .rl81l1ltionner qu'il n'est pas absolument u4ciasaîre d'amener le courant à fréquence de réseau J1 au régulateur   tmrnmt   double DR Ó,   mais     qu'il   est également possible d'avoir la mont age de la 
 EMI20.2 
 fig,14 à la ¯place de celui de la fig .2,

   d.ans lequel le   courmt   à fréquence de   résaau   de la   machine   de résistance est amené au régulateur tournant simple R ss, sans que pour cela. il soit change quelque chose au mode de fonctionnement du dispositif. 



   Le réglée du courant excitateur, selon la grandeur 
 EMI20.3 
 et la phase, est oapendart aussi possible à l' aide d'autres dispositifs régulateurs. Ainsi, :par exemple,, on peut déjà atteindre le Kieme but à 1 'aide de cieux régulateurs t ou=Ents singles, soit par les régulateurs tournmts de la fg,l5, quand il se trouve appliqué un d3spoaitif mc.iqus 0 al nu qui permet d'accoupler les régulateurs tournaate Rfl et R1,P de telle façon, que les deux régulateurs sont réglés daisle sens de leurs champs tournants (ou à l'encontre de   leurs   
 EMI20.4 
 eharrrps tournants) ou l'un des régulateurs dms le sens de son champ tournant et l'autre à l'eneoitre de son champ   tournant.   Dans le premier   cas,

     on règle la phase et   dais   le second cas la   grandeur   du courant excitateur J3. 
 EMI20.5 
 



  Z'quation(4) valable pour le djB.po8ltif de r@iqpe de la fig .1, montre qu'un réglage égalenmt favorable ap- 1'ro:x:iz#.ti VS!11:IJ:lt de .la résidtaooe effective rZ et de la 

 <Desc/Clms Page number 21> 

 
 EMI21.1 
 rësistanee aveugle kz n'est passible que quand la facteur m est très grand, par r8}?l'!It't 1 ih,,:,c$t' la r4sistanoe aveugle kl est de 2 00 à 400 fois plus grande dans les mm h:ines da 
 EMI21.2 
 
 EMI21.3 
 résistance venant ici "en (Hn8idration que la r6 ixtame ohmique rl, quand il ntest pas pooc8cl à un agrandissensnt artificiel de la fente d' air. Les relations sont e.nc#e J}lus: désavantageuses dans le disBôBitif de régulateur de la fig,.I, tant donné q1lltioi il nmg11S, dana le membre réglable de itexpression pour la ré3intenoe aveugle k., la facteur mue tel que le montre l'équation (15a). 



  Pour obtenir dess rpccts de réglage plus favorables, il a clé JL 4té pr opo sé 7.'app3,.o.t.on dtuna dauèma machine de résistance ou dt1D. oonàansateur. Une antre m4bhoda omer obtenir aussi bien pour la réels tan ce aff3ative rez que pour la. rdi3istance aveugle kz les m'ame-s r4fpdrts de rgle fa- vorables, sera décrite oi"S1>rèe. Elle consista dan6 l f:a,p pl 1.. cation de régulateurs auxiliaires à 06té des régulateurs nQr1'I!I!D.&'UE: ave la mission de prex3uira une r4sistm a complexe pratiquement constante, qui produit, ensemble eveo la ré.. sistonoe complexe également oonstante rl et jkl de ItEn- roulamnt à fréquence de rd sa au de la machine de résistance.* le membre constant voulu idans l'équation pour la résut III CS 
 EMI21.4 
 complexe* 
 EMI21.5 
 On peut en premier lieu attein1ira le but en3.s> en doublant le dispositif des régulateurs.

   Dans la f .16, on a par exemple,, à titre d'exBmp1s1 représenté le cas, dams lequel il est prévu, à cat des régulateurs t #rrlsnts doubles W C4 et nye, les deux régulateurs tournants doubles s a#:i.. liaires DR 1 et DR,,,9. La résistance complexe produite Prai ci 
 EMI21.6 
 alors la valeur 
 EMI21.7 
 Gz âw rZ+jkZ . rl+jk1..kol (oùs < + jcO}"k02(COS + jeos,.)(16) Si, par oontre, on double la dispositif de rég,taurs de la fig , 14 on obtient celui de la fig,l7e L'équation pour la 

 <Desc/Clms Page number 22> 

 
 EMI22.1 
 résistance complexe s'écrit alors 
 EMI22.2 
 Gz..rz+jkz.rl+jkl..kOl c 080\ (gOP +jS )..k:02cOS ry (008) +jS' Dans les deux cas, il est poe sible de régler à wolon t6 le membre constant dans la dernière équation à l':ilnts:-'-enti# dos régulateurs auxiliaires :DR1) et DR,*99 Ainsi, par exemple." le membre oonstant :peuégale!!&nt ;

   ;6treament égal à zéro ci$, façon qua les équations 16 et 17 dévie osent Gz s rz + i kz -   kol ((3 os "" + je oyJ ) (18) ou Gz m rz + jkz = -' ko, a 0,B "-(o Gad + j .1 siy) (19) :Par les anôles a e4 SEI laissant alors régler auas/3 bien lu rés1st .ae effective qva celle avetgle à l' 1nt érieur des limites de mémes grazdearo Le mbme but peut égalarùmt être atteint par l'applio atiom de deux régulateurs toum ts simples, quand ils soit soit réglables indépandanta l'un de l'antre ou capables dtètre accouplés da la façon qu'il a dt4 exposa ci..devant dans la description du montage de la ft- .15.

   Ce cas est rxsortt8 dans la fig .1 , dans lequel il est clispoa4, à côté des régulateurs toum  te prdn.cipaa.x :DR 0( et Iles deux régulateurs tournents simples R et R/,99 Ilour l a r4 s iôt m ae complexe valent .alors 
 EMI22.3 
 lea équations 
 EMI22.4 
 Gz m rz + jkz = rl+jkl¯kol (cos +jO}"'ko2(ejf + e;-9) (20) ou G,""rz+jkz"'rl+jkl..kQ1 (oos +joo sj9)..koafos +C osJ+J( SiQ.?7 + s i n,, )7 ' . +ooxJ+i<smp+ (Il) :Par m !.oix, convenable de n et) il est égalanent possjbla de donner la valeur voulue au membre qui devra être otnatant pandm t le fonotiomeI#n.t r, + jk1 .. kO:2 Coos + coJ + j (Sin1 + sine je Quand on mat en uo 4oûplemet mutual les régulatenrs toJ.1oo nants Rq et RJ de la 3',18, on obtient le .Glint:

  8&e de la f.19 pour lequel ootnpto 3'éqcuation z = rz + Jkz m ri + jkl -ko, (OOso( + jQOY ) kopocos 913 JE (2&) 

 <Desc/Clms Page number 23> 

 
 EMI23.1 
 si par test ad signé- un angle dépendm'lt da l'  J" ouple nt raAiqua fias régulateurs du régulateur tournant double 1àl 4 .   cool La résistance apparenta koala ainsi pendant le service une   
 EMI23.2 
 direction constante et une grandeur r@lable. ette diS>po", 
 EMI23.3 
 Sition 9Aut 4g81ement suffire complètement dans beaucoup eues+ de cas, 
 EMI23.4 
 'Le même effet compte aussi pour le montage da la fjk*po, dans lequel. se trouva appliqud, au lieu du régulateur tournmt double DRn de la ftel9e le régulateur t ournant simple R%1. 



  Ici compte l'équation Gz - rz+jkz-rl + jklkol (oos 0( + àao µ/5 ) , k.aJIZ bzz j dana le.q#lle la rà sist m ce OQinpIexe-'kQe' une grandeur constante et une direction   réglable*   
 EMI23.5 
 En généra!., 11 y a lieu de mentionneu'à la place des régulateurs tOU1'n: ts auxiliaires des fs.10 19 et 80 l'application de transformateurs de courant peut gal'BI1alt suffire dau des cas ;p.a.rtio"Ul1Sre.ment situ4s, st-U est pas... sible d'obtenir directenant par l'un des montages Quelconques connus l'aile do phase -voulu ou n6c es; aire . Il peut En être de même ]pour les régulateurs tournants principaux dams des eau particuliers, notamment quand la   résistai ce   complexe à établir devra rester invariable. 



   Dans les montages traitas à titra d'exemple dans 
 EMI23.6 
 égal ene nt les flse.18e 19 et 80 on peut utiliser/ave o le m3ma résultat à la place des régulateurs ttOUTJ1al ts doubles DR 0( et i7R, le dispositif da régulateurs de la f.2 ou de la f3g<l4 aveu un régulateur tournant double et m régulateur tournant sim- 
 EMI23.7 
 pla ou encore la disposition suivant la f 15 avec cieux régulateurs tournants simples ind4pendantst Dans. cet gs9:nple il oonv ient 4galemmt de mentionner le cas:

   dans lequel le ,'" courant exoitatour de la machine excitatrice à deux fréquences   ne   doit être réglé,soit uniquement pour la phase ou uniquement 
 EMI23.8 
 pour la graoideurt Dans ce cas il convient alors d'installée 

 <Desc/Clms Page number 24> 

 comme régulateur tournant principal, soit uniquement un ré- gulateur   tournant   simple ou uniquement un régulateur   tramait   double. 
 EMI24.1 
 



  Dans tous les cas, il est dl 3cnort.ce pour l'invention qaiLa du fait d'm cliaeouitif régulateur auxiliaire, le nambre qui sera constant dsns l'a'Jt.preasion jour la r6 sistanoe complexe, rund une résistaies coniplexe4alie,que le réglage des doux oamposantes de la rdsutmoe complexe Gz s'effectua aussi fa   v o rsh leirent   que possible ou, d'une manière suffisante, dans le cas où, au mains, la   résistai ce     complexe   à produire ne devra rester invariable* 
Dans   les   montages décrits jusque présent, il a été   uti-   
 EMI24.2 
 lisé des régulateurs tournants pour le r4glEge de la mashina en vue de produire les rdelateacea effective et aveugle (mua- chine de résistance).

   ci-apràs, il sera déorità 1'.appui des fig es$1 à 34, des montages, dans lesquels il ne sera utilisa pour le but envisage aueun régulateur tournait ou, tout au moins, pas exclusivement des régulateuxe tairnaa-tst Dans la f.$1 du dasElh, on a represont4 m montage,dans lequel wu est la zach3na de résistance, GM la maab.,n9 de marche synchrone ou asynchrone servant à la commande de la machine de marche, T1 le transformateur isolateur entre la 
 EMI24.3 
 machins de rësistamoe WM et le conducteur à régler L, Ta Un transformateur de courant,, IR un . ..4l.ateux tournant double, E1L1 une machine excitatrice à. deux fréquences compensée, et EM2 une machine oxcitatrice à une fréquence l3om.;PEllsée.

   A. l'aide du régulateur   tournant   double DR, on   pont   de nouveau régler 
 EMI24.4 
 la grandeur du courant excitateur de la .I:IlMh1ne excitatrice à deux fréquences ebiapensée F4, et, par suite, aussi le courant excitateur de la machine de   résistai ce   WM. Le réglage de La 
 EMI24.5 
 phase Peut, s'affect#r par la rotation du stator (ensemble avec les balais) de la machina excitatrice à deux fr6 quanoes com. 



  I)Qn6d6 E1. A cet effet, le stator doit 4'Fidemment être rotàig 

 <Desc/Clms Page number 25> 

 
La   fig.22   montre un montage   dans   lequel le réglage de la phase du courant excitateur de la machine de résistance s'ef- fectue de nouveau par rotation du stator de la machine ex citatrice à deux fréquences compensée EM1, cependant que pour le réglage de la grandeur, il est prévu des résistances   oh-   miques réglables dans le circuit à fréquence de recul de la machine excitatriceEM1. 



   Au lieu de la machine excitatrice à deux fréquences com- pensée des   figs.21   et 22, on peut également en utiliser un transformateur de fréquence. La phase du courant excitateur de la machine de résistance est alors réglable par déplacement des balais. 



   Dans les figs, 23 et 24, on a représenté un transformateur de fréquence à deux trains de balais B1 et B2. Si les trois phases de l'enroulement excitateur de la   fig.3   sont placées entre les balais des deux trains de balais, de la façon mon- trée dans la   fig.24,   il devient possible, en faisant tourner les deux trains de balais d'un même angle dans le même sens, de régler la phase et, en tournant du même angle dans le sens opposé, la grandeur du courant excitateur de la machine exci-   tatriee   EM2 et, par conséquent, aussi le courant excitateur de la machine de résistance. 



   Au lieu du régulateur tournant double de la   fig.21,   on peut également utiliser pour le réglage de la grandeur du courant excitateur, le transformateur de courant T2 de la même figure,quand celui-ci est constitué en transformateur à gradins. 



   Dans les exemples de réalisation de l'invention décrits jusqu'à présent, la machine asynchrone, désignée comme ma-      chine de résistance, a été excitée par une machine   à   fréquence de recul compensée ou non compensée, qui, de son coté, est excitée par un courant proportionnel au courent à fréquence 

 <Desc/Clms Page number 26> 

 de réseau de la machine de résistance et réglable à volonté suivant la grandeur ou la phase. 



   Il sera maintenant décrit ci-après des exemples de réa- lisation de l'invention, dans lesquels le courant à fréquence de recul de la machine asynchrone commandée par une machine de marche synchrone ou asynchrone est proportionnel a la tension située dans la machine asynchrone et réglable en grandeur et en phase. Ce courant à fréquence de recul in- troduit alors dans le conducteur de transmission des valeurs effective et aveugle supplémentaires de grandeur réglable et de symbole réglable.

   La machine asynchrone excitée de cette façon est désignée ci-après comme "machine de valeur con-   ductrice".   Elle sert au réglage du vecteur de tension à l'extrémité d'un conducteur de transmission de conformation quelconque pour une puissance effective et aveugle déterminée ou pour le réglage de la puissance effective et aveugle pour des vecteurs de tension donnée aux extrémités de con- ducteur par réglage de la résistance effective de service et de résistance aveugle de service du conducteur. 



   Par conducteur de transmission de conformation quel-   conque   ou "conducteur" tout court, il est entendu ici une canalisation de transmission qui est constituée, soit unique.- ment de conducteurs réels ou uniquement de transformateurs ou de conducteurs réels et de transformateurs. Dans le "conducteur", on peut également compter l'enroulement d'in- duit d'une machine synchrone ou   d'une   machine asynchrone avec sa résistance ohmique ou inductive, de sorte que la tension à une   extrémité   du conducteur est égale a la FEM inrin- sequide la machine. Davantage encore, le "conducteur" peut aussi être considére comme constitué uniquement par   l'en-   roulement énoncé.

   Le réglage du "cponducteur" par des valeurs conductrices effective et aveugle ou par les résistances effective et aveugle appropriées a donc pour conséquence 

 <Desc/Clms Page number 27> 

 soit l'augmentation de la puissance.de la machine en question ou le réglage de la répartition de charge entre des machines synchrones montées en parallèle qui sont, soit accouplées mutuellement de façon mécanique  ou   qui sont Commandées par d'autres machines synchrones. également montées en parallèle l'une par rapport à l'autre. 



   Dans la fig. 25 du dessin, on a illustré la diapo- sition de montage et de machines selon l'invention dans un exemple de réalisation. La machine de valeur conductrice 3 est montée dans le conducteur à régler 1, à l'interven- tion d'un transformateur isolateur 2. Des bornes de la machine de valeur conductrice 3, la tension de machine est amenée à un transformateur à gradinà 15 qui débite la tension excitatrice effective pour la machine excitatrice à deux fréquences compensée 4. Le vecteur J3 du courant excitateur de la machine excitatrice 4 est réglé par les régulateurs tournants simples 5   et'6.   Le courant à fréquence de recul de la machine excitatrice compensée 4 est amené au circuit à fréquence de recul de la machine de valeur conductrice 3. 



  La machine excitatrice 4 et la machine de valeur conductrice 3 doivent en outre être accouplées mécaniquement l'une à l'autre, de façon que leursfréquences de recul correspondent. 



   Directement à la machine de valeur conductrice 3 se trouve accouplée une machine asynchrone 7 (désignée diaprés comme "machine de   marche"),     doutée   nombre de tours est pratiquement réglable à précision complète par une dis- position excitatrice particulière-et indépendante de la   charge.   A cet effet, la machine de marche 7 est excitée par une machine excitatrice à deux fréquences compensée? 8 commandée par un moteur synchrone 9. Le moteur synchrone 9 et l'enroulement excitateur de la machine excitatrice 8 sont alimentés par deux tensions de fréquence différente. 



  Ainsi,par exemple, le moteur synchrone 9 se trouve à une 

 <Desc/Clms Page number 28> 

      tension à fréquence de réseau provenant du transformateur 13, cependant que la machine excitatrice compensée 8 est ex- citée par une machine asynchrone 10 à marche lente de la manière représentée. Si la machine asynchrone 10 (transfor- mateur tournant 10) est alimentée par une tension à fréquen- ce de réseau et si elle est commandée simultanément,par exemple, à l'aide de la vis sans 'fin 11 et de la roue hé- licoîdale 12, avec un nombre de tours qui correspond à la fréquence derecul voulue, la machine excitatrice à deux fréquences compensée 8 sera alors excitée avec une fréquence qui est plus grande ou plus petite que la fréquence de réseau de la fréquence   deecul   à établir.

   De cette façon, la machine de marche 7 est excitée par un courant à la fréquence de recul voulue. En outre, il existe entre le notabre de tours de la vis sans fin 11 et la fréquence de recul une proportionalité, de sorte que la fréquence de recul se laisse régler avec tout autant de précision que le nombre de tour s de la vis sans fin. Le petit moteur nécessaire pour la commande de la vis sans fin 11 n'a pas été illustré dans la   fig.25.   Par le dispositif d'excitation décrit à l'appui de la fig.25 pour la machine de marche, il est possible de régler à précision et à volonté la fréquen- ce à recul de la machine de marche 7 et,par suite,aussi celle de la machine de valeur conductrice 3 et de maintenir, en outre, la fréquence de recul établi complètement indépen- dante de la charge de la machine de marche 7.

   La grandeur du courant excitateur de la machine de marche 7 peut, par exemple, être réglée par le transformateur à gradins 13. 



   Dans la fig. 26, onreprésenté titre d'exemple   un'   
 EMI28.1 
 01 autre montage qui permet le réglage du courant excitateur de la machine de valeur conductrice 3 et dans lequel la grandeur du courant excitateur est réglée par le régulateur tournant double 5, cependant que se phase est réglée par 

 <Desc/Clms Page number 29> 

 le régulateur tournant 6. 



   Comme machine de marche 7, on a pris de nouveau une machine asynchrone. Elle est excitée par la machine ex- citatrice   à   deux fréquences non compensée 8 qui est   ccmman-   dée par le moteur synchrone 9. En outre, la machine excite- trice à deux fréquences non compensée 8 estalimentée à fréquence de réseau et le moteur synchrone 9 à la fréquence que la machine asynchrone 10 produit du côté secondaire, quand elle est, par exemple, commandée par une   transmission   constituée d'une vis sans fin et d'une roue hélicoïdale pour un nombre de tours correspondant à la fréquence de recul voulue. 



   Au sujet du comportement du dispositif de montage ,et de machines représenté   à   titre d'exemple dans la fig.25, il y a lieu d'énoncer comme suit: S'il est admis que U1 est le vecteur de la tension de bornes de la machine de valeur conductrice 3, U1 le vecteur d'une tension partielle décrochée au transfor- mateur à gradins 15 de la tension de machine de valeur conductrice,      J3 le vecteur du courant excitateur de la machine   excitatrice 4)   Ó et ss deux angles,dont sont tournés les enroulements de rotor des deux régulateurs tournants doubles 5 et 6, chacune des positions de départ déterminées par les   algles # et    #+Ò/2,

     Gr = gr   ej #n   une résistance complexe dépendante des constantes des régulateurs tournants et de l'enroulement excitateur de la machine excitatrice 4 et 
On le rapport entre les puissances des deux régulateurs tournants doubles 5 et 6 pour une même variation de tension, il en résulte qu'entre le vecteur J3 du courant excitateur de la machine excitatrice 4 et la tension U1 de la machine de valeur conductrice 3 s'établit   Inéquation   de vecteurs 

 <Desc/Clms Page number 30> 

 
 EMI30.1 
 J3 " = g a.

   C 3" + cos,/g ) <24> Le courant excitateur J3 de la machine excitatrice 4 produit dans leur circuit à fréquence de recul la tension U40 donnée par l'équation de vecteur 
 EMI30.2 
 Ú40 " " f34  ô  Î*   (Z5) si par k34 cn désigne la résistance de l'induction mutuelle entre l'enroulement excitateur et celui d'induit, par s le recul et   par   un angle dépendant de l'accouplement entre la machine de valeur conductrice et la machine excitatrice. 



   . 



  En synchronisme, soit quand s = 0, U40 est l'unique tension présente dans le circuit à fréquence de recul, cependant qu'il ne se présence aucune tension dans le rotor de/machine/valeur conductrice. Le courant   J,   passant dans ce circuit, est ainsi en synchronisme donné par l'équation 
 EMI30.3 
 à2 = U40 (z6) r2 quand   r,   est la résistance ohmique du dit circuit à fréquence de recul.

   Si dans cette êquation,on remplace U40 par la valeur de l'équation   25,   après qu'on a écarte de celle-ci le courant J3 à l'aide de l'équation   (P-4),   on obtient 
 EMI30.4 
 ig = k34 xù (a eos T t j cosy3) e ( -.. ) (&7) r r2 ' Si l'on introduit finalement ce courant J2 dans l'équation de vecteur du circuit à fréquence de réseau de la machine de valeur conductrice 3, soit dans l'équation 
 EMI30.5 
 t, + "1 (rl + jkl ) + jk21'4 = 0 (28) , on obtient alors 
 EMI30.6 
 (r +jk )-j 21'4¯ xui (a cosd+ j cos '1)j(5+fe)= 0 gr .r ( %-> 9 ) Ici sont désignés par 
U1 et J1 tension de bornes ou le courant,

   par 
 EMI30.7 
 ri et kl la résistance ohniq-ue ou inductive du Icireuit à fréquence de réseau et par kzl la résistance de lfinduotion mutuelle entre le cir- 

 <Desc/Clms Page number 31> 

 cuit à fréquence de recul et le   circuit,   fréquence de réseau de la machine de valeur conductrice 3. Si l'on divise   l'équa-   tion (29)par la résistance complexe de l'enroulement d'induit de la machine de valeur conductrice, soit donc 
 EMI31.1 
 r1 + jky = g18ëj rl " (30) et si l'on choisit l'angle (. tel que +r ""t'r- Ifl lté... quation   (29)   se transforme en 
 EMI31.2 
 5- = - û1 [f1 + ² 0 .0"1 j (0 a cois 0( .

   (31), si   l'on   prend en outre à titre raccourci 
 EMI31.3 
 X 3134 . y (ZZ) islelra o et rl.e. . 1 ¯ El 1 e' l 134t, 1 (3S) De ceci résulte que la machine de valeur conductrice produit la valeur conductrice complexe 
 EMI31.4 
 l,z Iz 'z'J 1 Oo  oo/5 - 9(OLl . aro cosol j (34) 
De la même manière, on peut démontrer que par le dispo- sitif représenté dans la fig. 26 comportant un régulateur tour- nant double et un régulateur tournant simple se laisse produire une valeur conductrice complexe qui est donnée par   des-   équations de la forme 
 EMI31.5 
 pz JdvZ =l 1 dl o o cosaC .e16' (35) ou ; =!z ... àxz = + fo coscoy1... j( coesin/)06), quand par Ó on désigne l'angle de déviation du régulateur tour nant double 5 et par ss celui du régulateur tournant simple 6. 



   Les valeurs conductrices   effetive # z   et les valeurs 
 EMI31.6 
 conductrices aveugles Supplémentaires x produites par les machinesde valeur conductricesont ainsiconstamment réglables entre des limites déterminées,ainsi que le montrem-les équations (34) et   (36).   Il en est de même pour lés résistances effec- tives supplémentaires rz et les résistances aveugles   supplê-   mentaires   kz,   qui sont effectivement reliéesaux valeurs conductrices par les équations 

 <Desc/Clms Page number 32> 

 
 EMI32.1 
 (o ) +$y z z le *)ÇZ2 z (37) et k - ' 2 (3) 
Ce n'est que quand aussi bien la valeur conductrice effective que la valeur conductrice aveugle et, par conséquent, aussi la valeur conductrice apparente sont nulles,

   que le comporte- ment de la résistance effective et de la résistance aveugle devient instable ; leur valeur saute de   + #     à- #.   par contre, tel qu'il est d'ailleurs pratiquement toujours le cas, la valeur conductrice   a@@arente   diffère de zéro, les résistan- ces effective et aveugle se laissent également régler en per-   manence   également à travers zéro. La limitation mentionnée n'influence d'aucune façon la possibilité d'application pra- tique du dispositif selon l'invention. 



   Les équations développées (34) et (36) pour les valeurs conductrices complexes montrent que la machine de valeur conductrice 3 débite deux valeurs conductrices complexes indépendantes l'une de l'autre mutuellement disposées en parallèle, dont l'une est constante et l'autre réglable. La valeur conductrice complexe constante est égale à la valeur conductrice complexe de l'enroulement à fréquence de réseau de la machine de valeur conductrice, tel qu'il résulte des équations(30)et(33).

   La valeur conductrice complexe réglable est égale, quand le réglage s'effectue par deux régulateurs tournants doubles,   à #0   cosss+j   a #o   case(, et quand le ré- glage s'effectue par un régulateur tournant double et un régulateur tournant simple égal   à # o   cosÓcosss+   j#o  cos Ó   si ,le ,   tel qu'il résulte des équations (34) et (36).

   Si l'on monte deux machines devaleur conductrice en parallèle mutuellement et, par   ccnséquent,   deux valeurs conductrices constantes et deux valeurs conductrices complexes réglables, il est, par exemple, possible de régler la valeur conductrice complexe réglable de l'une des machines de valeur conductrice, 

 <Desc/Clms Page number 33> 

 de façon que les deux valeurs conductrices complexes con- stantes soient compensées. La valeur conductrice complexe résultante est alors égale à la valeur conductrice complexe réglable de l'autre machine de valeur conductrice. On ob-   ..   tient ainsi une étendue de réglage effectivement plus grande.      



   Pratiquement, on peut obtenir le même résultat par montage en parallèle d'un condensateur à la machine de va- leur conductrice, soit aux machines de valeur conductrice au lieu d'une autre machine de valeur conductrice qui com- pense la valeur conductrice aveugle constante résultante de la machine de valeur conductrice ou des machines de va- leur conductrice, de façon qu'à côté de la valeur conclue- trice complexe réglable de la machine ou des machines de valeur conductrice, il reste encore uniquement en excès les très petites valeurs conductrices effectives constantes de la machine ou des machines de valeur conductrice ou du condensateur. 



   Si avec deux machines de valeur conductrice montées en parallèle mutuellement, on monte en série une troisième machine de valeur conductrice et si l'on monte cette machine de telle façon qu'elle compense la résistance complexe du "conducteur" totalement ou à peu près, il ne reste alors en excédant comme résistance de service du "conducteur" que la résistance complexe qui est produite par les machines de valeur conductrice montées en parallèle. De cette façon, il est possible de régler à volonté la résistance de ser- vice complexe du "conducteur". 



   Par le dispositif de montage et de machines, tel que décrit, il est ainsi possible de maintenir constante, dans un "conducteur" qui joint ensemble avec d'autres conducteurs deux usines de force ou réseau%, la puissance transmise, et cela d'une manière autonome, soit indépendamment des   Testeurs   de tension aux extrémités du conducteur.

   A cet effet, il 

 <Desc/Clms Page number 34> 

 y a lieu uniquement de choisir le dispositif excitateur de cette machine de valeur conductrice qui devra produire la résistance de service complexe du conducteur, tel que re- présenté dans la   fig.26,   et de laisser établir en même temps le réglage du régulateur tournant double 5 par un servomoteur contrôlé par un relais de courant et le régulateur tournant simple 6 par un deuxième servomoteur contrôlé par un relais de la puissance effective ou aveugle., Le régulateur tournant double 5 détermine alors le courant voulu et, par conséquent, le rendement apparent désiré, cependant que le régulateur tournant simple 6 détermine le rendement effectif ou aveugle voulu. 



   La machine de valeur conductrice présente le grand avantage de se trouver en équilibre stable, de sorte que, pendant le fonctionnement, des excès de courant qui se produisent ne peuvent causer aucune perturbation de service. 



  Cette circcnstance est également très importante pour le calcul de la machinée marche en tant que l'on n'a pas besoin d'augmenter artificiellement son moment basculant pour éviter des interruptions de service, La stabilité na- turelle de l'équilibre de la machine de valeur conductrice apporte avec elle que   ctte   machine est également en ordre de service capable de fonctionner également sans ou avec une machine de marche plus faible. Elle ne peut alors toutefois que produire des valeurs conductrices aveugles réglables. A côté se   produisent   des valeurs conductrices effectives po- sitives relativement petites et proportionnelles aux pertes. 
 EMI34.1 
 



  Les dispositifs;drexcitation décrits de la machine de marche asynchrone des deux figures permettent le réglage permanent de   reculs,.tellement   petits, que la machine de valeur conductrice a pratiquement les mêmes propriétés came en synchronisme, La machine de marche asynchrone présente vis à vis de celle synchrone avantage de causer les mêmes 

 <Desc/Clms Page number 35> 

 pertes dans toutes les   phases   de l'enroulement à fréquence de recul de la machine de valeur conductrice. Avec une machine de marche synchrone, les phases de,l'enroulement à fréquence      de recul de la machiné de valeur conductrice conduisent des courants continus de grandeur différente qui restent inchan.-. gés aussi longtemps que la charge reste constante.

   Il peut ainsi se présenter le cas que les pertes dans une phase sont deux fois si grandes que les pertes dans les deux autres phases ensembles. Oeci a pour conséquence un échauffement de différentes intensités des phases citées, de sorte que pour rendre ce phénomène sans effet, l'enroulement à fré- quence de recul de la machine de valeur conductriceet, par conséquent, la machine de valeur conductrice même, doit être dimensionné plus grand. 



   Le réglage des petites fréquences à recul nécessaires est non seulement possible par la machine asynchrone 10 des montages des figures 25 et 26, mais également d'autre façon. 



  Pareillement, par l'application   d'un   stator rotatif pour la machine excitatrice 8 de la fig. 25 ou des machines synchrones 9 des figs. 25 et 26, on peut obtenir le même 'effet. Avec la machine excitatrice à deux fréquences non compensée 8 de la   fig.26,   l'on doit   tourner   les balais. Ces dispositions ren- dent nécessaire l'application d'anneaux de frottement, afin de pouvoir amener le courant à l'enroulement de stator, soit aux balais de commutateur. On peut atteindre ce but de la maniera la plus simple,par application d'un moteur asynchrone pour la commande de la machine excitatrice à deux fréquences 8 des figures 25 et 26. Le moteur doit alors être dimensionné en excès, afin que se produise le très petit recul nécessaire. 



  La machine excitatrice à deux fréquences non compensée 8 de.. la fit. 26, est d'ailleurs beaucoup plus avantageuse que celle compensée, étant donné qu'elle requiert un moteur de commande 

 <Desc/Clms Page number 36> 

      beaucoup plus petit. 



   Four de grandes puissances, il est avantageux d'utiliser le courait   à   fréquence de recul de la machine excitatrice   pour l'excitation d'une machine à deux fréquences/à une fréquence compensée et d'utiliser   d'abord le courant d'utilité de cette machine   pou'r   l'exci- tation de la machine de valeur conductrice ou de la machine de marche. 



   Dans les   fige.25   et 26, il a été, par exemple, admis que le réglage du courant excitateur de la machine de valeur conductrice s'effectue par des régulateurs tournants. Il est cependant possible d'utiliser aussi d'autres genres de réglage, soit sans ou en combinaison avec des régulateurs tournants. Ainsi, par exemple, on peut également réaliser la grandeur du courant excitateur à l'aide du transformateur à gradins 15 représenté dans la fig. 26. Il est également possible d'ajouter   à   la tension réglable xU1 du transfor- mateur 15 de la fig. 26, la tension réglable du régulateur tournant double 5 et réaliser ainsi une plus grande étendue de réglage.

   La grandeur du courant excitateur est ensuite également réglable par la disposition de résistancesohmiques réglables dans le circuit à fréquence de recul de la machine excitatrice à deux fréquences compensée. Avec les machines excitatrices à deux fréquences non compensées, on peut éga- lement régler la grandeur du courant excitateur par appli- cation de deux trains de balais et rotation en sens opposé de ceux-ci.

   La phase du courant excitateur de la machine de valeur conductrice se laisse régler par rotation du stator de la machine excitatrice à deux fréquences compensée, ou par déplacement des balais dans le cas où une machine excitatrice- deux .fréquences non compensée entre en consi-   dération,   
Le réglage des valeurs conductrices effective et aveugle de la machinede valeur conductrice se laisse également réali- 

 <Desc/Clms Page number 37> 

 ser par variation de fréquence de recul. La valeur   conduc-   trice effective varie à peu près proportionnellement avec la fréquence de recul.

   Par contre,, la variation de la valeur conductrice aveugle est, dans la plupart des cas, négligeable. 
 EMI37.1 
 Ainsi, par exemple, dans les montages de-s :C igo 0, ab et 26, on.      peut régler la valeur conductrice effective par variations du   ncmbre   de tours du moteur qui commande la vis sans fin 11 et la valeur conductrice aveugle par le régulateur tour- nant double 6 de la fig. 25 ou par le régulateur tournant double 5 de la   fig.26.   Le régulateur tournant double 5 de la   fig.25   peut alors être abandonné.

   Ce réglage de la valeur conductrice effective présente le grand avantage qu'il existe une proportionalité pour ainsi dire précise entre la valeur conductrice effective et le nombre de tours de la vis sans fin 11, de sorte que la valeur conductrice effective se laisse régler avec la même précision que le nombre de tours de la vis sans fin. 



   Conne décrit ci-devant, il est possible, à   l'aide   du dispositif de montage et de machines de la fig. 27, d'imposer à la machine de valeur conductrice la production d'une valeur conductrice complexe Úz, que l'on peut exprimer par l'équation 
 EMI37.2 
 /T=A " z 1 " 1 (co/9 - j a cos IX) (38) Il est ici admis, par exemple, que la machine de valeur conductrice et, par conséquent, la,valeur conductrice produite, sont introduites à travers un transformateur isolateur T dans le conducteur L.

   Il a été montré en outre ci-devant que la valeur conductrice complexe produite peut être exprimée par les équations 
 EMI37.3 
 1 Z =A z ..:.j z = J 1 ... + )/. cosy e-yj' (39) et r'z = >z - JJ(z = /1" j;}tl +(0 cos 0 co Si.)(39a) quand le réglage du courant excitateur J3 de la machine exci- 

 <Desc/Clms Page number 38> 

 tatrice EM se produit par   le/régulateur   tournant double DR Ó et le régulateur tournant simple R ss de la fig. 28. 



   Dans ces équations signifient:   et 41   la valeur conductrice effective ou la valeur conductrice   aveu;le   de l'enroulement à fréquence de réseau de la machine de valeur conductrice EM,   # une   valeur conductrice dépendante des constantes de la maohine de valeur conductrice et des régulateurs tournants et Ó et   l'angle   réglable   à   volonté par les régulateurs tour- nants. 



   Les montages régulateurs représentés à titre d'exemple dans les   figs.7   et 28 ont la propriété de permettre un ré- glage à volonté du courant excitateur J3, aussi bien en grandeur que dans la phase. Dans le montage de la fig, 27, ceci est obtenu par réglage de la grandeur du courant ex- citateur suivant deux directions se trouvant perpendiculaires l'une à l'autre, tandis que dans le montage de la fig.28, le régulateur tournant double DR Ó règle la grandeur,et le régulateur tournant simple R ss la phase du courant excitateur. 



  Accessoirement, il convient ici de mentionner que la tension xU1 du transformateur à gradins ET ne doit pas être amenée nécessairement au régulateur tournant double DR Ó, mais que le montage de la fig. 29, à la place de celui de la fig. 28, est également possible sans modifier en rien le mode de fonctionnement. 



   Le réglage du courant excitateur en grandeur et en phase est cependant aussi possible par d'autres dispositifs régula- teurs. Ainsi, par exemple, on peut déjà atteindre le même but à l'aide de   deu   régulateurs tournants simples, soit à l'aide   dès-régulateurs   tournants   R #   et R de la figure 38, quanail est appliqué un dispositif mécanique connu qui permet d'accoupler les deux régulateurs, de façon que l'on puisse régler soit les deux régulateurs dans le sens de leurs champs      

 <Desc/Clms Page number 39> 

 tournants (ou à rencontre de leurs champs tournants) ou un régulateur dans le sens de son champ tournant et l'autre à l'encontre de son champ tournant.

   Dans le premier cas, on . règle la phase, dans le second la grandeur du courant ex- citateur j3, 
L'équation (38), qui équivaut au. dispositif de réglage   de la fig.27, montre qu'un réglage à peu près également faet de la valeur conductrice aveugle xz vorable de la valeur conductrice effective # z/n'est possible   que quand le facteur a dans l'équation énoncée est grand' par rapport à 1, car la valeur conductrice aveugle   #1   est de 200 à 400 fois plus grande dans les machines de valeur conductrice venant ici en considération que la valeur con-   ductrice # 1'   quand il n'a pas été prévu un agrandissement artificiel de la fente   d'air.   Les relations se présentent encore d'une manière plus défavorable dans le dispositif de réglage selon la fit.

   28, étant donné qu'ici, canme l'équation (39a) le montre, le facteur a manque dans le membre réglable pour l'expression de la valeur conductrice aveugle   #z,   
Pour obtenir des relations de réglage plus favorables, on a déjà proposé l'application d'une deuxième machine de valeur conductrice ou d'un condensateur.

   Une autre méthode pour réaliser des conditions de réglage également favorables, aussi bien pour la valeur conductrice effective que pour la valeur conductrice aveugle, sera décrite   ci-après.   Elle consiste dans l'application de régulateurs auxiliaires à côté des régulateurs normaux avec mission de produire une valeur conductrice complexe effectivement constante qui, ensemble avec la valeur conductrice complexe   # 1-     j#1   également constante de l'enroulement à fréquence de réseau de la machine de valeur conductrice IM. produit le membre constant désirable dans   l'équation   pour la valeur conductrice complexe Úz. 

 <Desc/Clms Page number 40> 

 



   De prime abord, on peut atteindre le but envisagé en doublant le dispositif de réglage. Dans la   fig.31,   on a par exemple représenté le cas, dans lequel il est appliqué, à côté des régulateurs tournants doubles DR Ó et DR ss les deux 
 EMI40.1 
 régulateurs tournants doubles auxiliaires DRI7 et I)R,-,,9 .

   L'ex- pression pour   la' valeur   conductrice   complets   Úz   s'énonce   alors 
 EMI40.2 
 7 =z "j xyz == f I-j X1+ '101 (CO$.;$....j cos O()+r02( cos f?c js,.9i (40) Si, par contre,   l'on   double le dispositif de réglage selon qu' la fig.28, ainsi illustre dans la   fig.32,   l'on obtient pour Úzl'équation 
 EMI40.3 
 z= /z-1 Xz== frjJtl + rOl ,C060( (coe;0'...j ein,l.7)+Y02coe 7( cos -j   sin #   (41) Dans les deux cas, il est possible de régler à volonté par 
 EMI40.4 
 les régulateurs I3R/? et :

  DR,-,9 , le membre constant dans l'équa- tion pour la valeur conductrice complexe Úz.Quand on rend ce membre égal zéro, les   équations   (40) et (41) se transforment en 
 EMI40.5 
 Tz =.Pz ... j Jez =rol(coe)7'" j oos 0l ) (42) soit en Tz = / - j dtz =olaos 0( ( cos/,  j sinp) (4S) Par les angles Ó et ss se laissent alors régler aussi bien la valeur conductrice effective que la valeur conductrice aveugle dans des limites de même grandeur. 



   Le même but peut également être atteint par la   dispo-   sition de deux régulateurs tournants simples s'ils sont,soit 
 EMI40.6 
 indépendants l'un d, l'autre' ou s'ils peuvent être accouplés de façon qu'il 8 éle expliqué ci-devant pour la description de la   fig.30.   Ce cas est représenté dans la fig.33, dans laquelle il est disposé, à côté des régulateurs tournants 

 <Desc/Clms Page number 41> 

 
 EMI41.1 
 doubles principaux DRO(. et ( DR)J, deux régulateurs tournants simples   Blet   R9. Pour la valeur conductrice complexe Úz valent alors leséquations 
 EMI41.2 
 Tz =z 3 =/1 ... jJel + -ro1(coa,.l.1t-j COS <X) +2(e"'jr+e-,J ) ou rz z   jJtz 1 "lt bl cos/,- j cos . 0 00 ..

   (ei11/1 + s in , (4;48) Par un Choix approprié de   # et #,   il est ainsi possible de donner la valeur voulue au membre constant en service 
 EMI41.3 
 .fa. - j +ro2 /COS/7-'!- cos%.j (sint+ sin/7)/ 
Si l'on accouple mutuellement les régulateurs tournants de la fig.33, l'on obtient le montage de la   fig.4,   pour lequel s'établit l'équation 
 EMI41.4 
 Z .1Jtz =/1 -Jey l +ri<cosp0-j gos OC) +ro2cosll e-j t (45) si l'on désigne   par   un angle dépendant de l'accouplement mécanique des régulateurs du régulateur tournant double   DR #.   



  La valeur conductrice apparente   # o2     cos #  donc en service une direction constante; sa grandeur est par contre réglable par l'angle   #.   Cette disposition peut également suffire complètement dans beaucoup de cas. 



   Il en est de même pour les montages de la fig. 35, dans laquelle, au lieu du régulateur tournant double   DR #   de la fig.34, on a disposé le régulateur tournant simple   Et .   Ici vaut Inéquation 
 EMI41.5 
 z =fz ... JOY 0 afl- je 1 .l (cos"'.1 COSY 4- IDZ-6 -jj, (46) dans laquelle la valeur conductrice comPlexe2 e-j1possède une grandewponstante et une direction réglable, 
D'une manière générale, il convient de mentionner qu'à la place des régulateurs tournants auxiliaires des figs.

   33, 34 et 35 et dans des cas de situation particulière, l'applica- tion de transformateurs de tension et de courant peut suffire, s'il est possible d'obtenir directement l'angle de phase 

 <Desc/Clms Page number 42> 

 voulu ou nécessaire par l'un ou l'autre des montages   connuso   Il en est de même pour les régulateurs tournants principaux dans des cas de situation particulière, notamment quand la valeur conductrice complexe à établir doit rester inchan- gée. 



   Dans les montages traités à titre d'exemple dans les figures 33, 34 et 35, on peut utiliser avec le même succès., au lieu des régulateurs tournants doubles DR Ó et DR ss, le dispositif de réglage de la fig. 28 ou de la   fig.29   avec un régulateur tournant double et un régulateur tournant simple ou bien aussi la disposition de la fig.30 avec deux régulateurs tournants simples indépendants. Dans cet   ensemble,   il convient également de mentionner le cas, dans lequel le courant excitateur de la machine excitatrice à deux fréquen- ces doit être réglé, soit suivant la phase uniquement ou suivant la grandeur uniquement. Il y a lieu alors d'in- staller comme régulateurs tournants principaux, soit un seul régulateur tournant simple ou uniquement un régulateur tournant double. 



   Dans tous les cas, il est d'importance qu'à l'interven- tion d'un dispositif de réglage auxiliairele membre con- stant dans l'expression pour la valeur conductrice complexe Úz prend une telle valeur conductrice complexe que le ré- glage deux composantes de la valeur conductrice complexe Úz tombe le plus favorablement possible ou favorable à titre suffisant, pour le cas au moins où la valeur con- ductrice complexe à produire ne devra pas rester inchangée. 



   L'installation de, régulateurs tournants principaux pourrait alors être abandonnée, 
Revendications. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Device for assembly and machines for the production of constantly adjustable effective and blind resistors, of any symbol".



   The object of the present invention is an assembly and machinery device by means of which it is possible to produce effective and blind resistors, constantly adjustable and of any symbol. This new arrangement is used particularly for adjusting the tension vector at the fing

 <Desc / Clms Page number 2>

 of a transmission conductor of any shape for a determined effective power and a determined blind power, or for the adjustment of the effective power and of the blind power for voltage vectors given at the ends of the conductor by adjustment of the effective service resistance and the blind service resistance of the transmission conductor.



   According to the invention, an asynchronous machine is provided which is controlled synchronously or asynchronously by a running machine, and whose winding at network frequency, and possibly interposed in the transmission conductor, serves to produce the resistors. effective and adjustable blind resistances. The recoil frequency current of the asynchronous machine is, moreover, either proportional to the voltage located at the mains frequency winding of the asynchronous machine and it is adjustable as to magnitude and phase, or else proportional to the current of the asynchronous machine and, again, adjustable in magnitude and phase.

   In both cases, the recoil frequency circuit of the asynchronous machine is excited or supplied by a two-frequency machine that is copensed or also not compensated, either directly or indirectly.



  This current, i.e. the mains frequency current of the two-frequency exciter machine is adjustable in magnitude and direction and proportional either to the mains frequency current or to the mains frequency voltage of the asynchronous machine.



   Hereinafter, the asynchronous machine is referred to as a "conductive value machine" - provided that its current at reverse frequency is proportional to the voltage located at the mains frequency winding of the asynchronous machine -; however that the recoil frequency circuit of the asynchronous machine is excited by a

 <Desc / Clms Page number 3>

 At the recoil frequency which in turn is excited by a current proportional to the asynchronous machine's mains frequency encoder, the asynchronous machine is hereinafter referred to as "resistance machine".



   In fig.l of the drawing, WM is the asynchronous three-phase resistance machine which is excited by an EM compensated recoil frequency machine with mains frequency excitation.



  The resistance machine and the excitation machine are, moreover, mechanically coupled to one another, so that their recoil frequencies correspond. Instead of a machine with counted recoil frequency, it is also possible to use an uncompensated machine, i.e. a frequency transformer.



   The two machines will be more simply synchronous, ie to be driven, so that their recoil frequency becomes zero. According to fig.l, this is achieved by the synchronous "walking machine". Basically, asynchronous walking is also possible; however, it requires special excitation provisions, which will be discussed below.



   For the arrangement of machines described, it is necessary to have a particular assembly for the production of the excitation current J3 of the excitation machine EM and which makes it possible to make the vector J3 of the excitation current proportional to the vector J1 of the current at mains frequency (of the stator current of the drawing) of the WM resistor machine. In addition, the proportionality factor should be any complex and adjustable number. To achieve this goal, it is provided in an assembly according to fig.l, for example, two double regulators DRÓ and DRss, Their primary windings must be mutually connected in series and supplied by the current at network frequency J1 of the machine of WM resistance.

   Instead of the current at mains frequency J1, a current proportional to the current J1 could also be used for this purpose.

 <Desc / Clms Page number 4>

 and obtained by transformation. The secondary windings of all rotary regulators must be mounted in parallel with each other. the current J3 thus obtained is used to supply the mains frequency winding of the EM exciter machine. The two rotary regulators of each double rotary regulator must be mutually and mechanically coupled in a known manner, so that, during the rotation of their shaft at a determined angle, the rotor of one of the rotary regulators moves in the direction of the rotating field and the rotor of the rotating eutrregulator moves against the rotating field.

   If we denote by Ó and ss the angles of rotation of the two double rotary regulators, we can verify that between the excitation current J3 of the exciter machine EM and the current at network frequency J1 of the resistance machine WM the vector equation exists
J3 = c. ej Ó (m. cosss-j cosÓ) ej @. J1 It is further accepted that when 0 (ss = o, the rotor and stator windings of the two rotary regulators of the double rotary regulator DRÓ include the wet angle inclusive that the rotor and stator windings of the two rotary regulators of the double rotary regulator DRss include the angle + Ç.

   The constant c.ejÓ present in equation (1) is a function of the constants of the rotating regulators and the mains frequency winding of the exciter machine EU * The factor m is the ratio of the apparent powers of the two double rotary regulators with equal voltage variation.



   The excitation current J3 produces in synchronism in the reverse frequency circuit of the resistance machine WM a current J2 which is proportional to the excitation current

 <Desc / Clms Page number 5>

 J3 and can, therefore) be expressed by a vector equation of the form
 EMI5.1
 52 = c. cl (m. cos ,, 9 - cos o ') (2), when, in addition, the angle {V. is chosen, i 'suitably and that by c1 one designates a number which depends on the constants of the excitation machine and on the comic resistance of the whole circuit at recoil frequency.

   If, finally, we eliminate from the known vector equation of the network frequency circuit of the resistance machine, the recoil frequency current J2 using Inequation (2), we obtain
 EMI5.2
 l == jl [rl ... ka cos 0 (+ j (1 \ ... mk 0 eos, g) = 0 (3), in which is the voltage at the terminals, r1 the ohmic resistance and k1 the blind resistance of the mains frequency winding of the resistance machine, k0 a resistance dependent on machine constants and rotary regulators.

   It follows from this that the mains frequency winding of the resistance machine works as if it had the complex resistance.
 EMI5.3
 Gz = r.t-j = r ".kQOOSc-t. J (kl mk 0 eos ,, g (4) Equations (3) and (4) state first that when
 EMI5.4
 coso = 000.3- 0, the resistors rz or k pass through the resistors r1 or k1 of the winding at mains frequency and, secondly, that by varying the angles ci \ and ss, the values can be adjusted desired positive and negative resistances rz or kz.



   In addition, attention should be drawn to the following actual data of the walking machine. From equation (3) results, by formation of the gradual product of the vectors U1.J1, Inequation
 EMI5.5
 tTl. '1 + {rl ... Ko.cose (). 11 = 0 (5') 'For negative values of the difference rl k o.coso (, therefore For k 0 & COso (> rl, the resistance machine debits

 <Desc / Clms Page number 6>

 effective power, while the walking machine functions as a motor and transfers the mechanical power k0 to the resistance machine.

   cos Ó J1. For positive values of the indifference r1 - k0 cos Ó, the resistance machine takes effective power and in the case where - ko it transforms the part of power kc cos Jl into mechanical power, that the machine power must resume and transform into electrical power.



  The running machine must therefore be able to run both as a motor and as a generator without variation of the reverse frequency. The synchronous walking machine fulfills this requirement without more. With an asynchronous walking machine, it is also possible to maintain the precision constant in the recoil frequency, although mcins easily.



   In fig.2, there is shown, by way of example, a second assembly of rotary regulators. The double rotary regulator DRÓ performs the absolute variation of the apparent resistance, while the single rotary regulator Rss determines the two components of the apparent resistance.



  Here, in particular, relations
 EMI6.1
 G2 = r j k 1 - ko 0 0 a: z to e il, 3 <f (6) or GZ = ri "'koCof! .EoJ + j (kl' '' 'ko ros'3 (si 4)
It is of course also possible, without modifying anything fundamentally, to use the compound recoil frequency machine EM with mains frequency excitation for the excitation of a counted recoil frequency machine with recoil frequency excitation. and then to use its armature current for the excitation of the resistance machine WM. This arrangement is advantageous for the great powers.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   The application possibilities of the described mounting device and machines for the production of constantly adjustable effective and blind resistors, or of the "resistance machine", are very numerous. Thus, for example, the resistance machine can be used wherever, heretofore, capacitors or feedback coils have been employed. In both cases, the resistance machine has the advantage of producing a constantly adjustable blind resistance and thus allowing a purely capacitive or inductive load. similarly, for load tests on conductors, transformers, synchronous machines, etc., the resistance machine is quite advantageously suitable, since it allows independent adjustment of the apparent resistance and of the phase shift.

   Finally, with the resistance machine, it is possible to vary the natural effective and blind resistances of any circuits. This particularly includes the use of the resistance machine in the transmission conductors, in order to be able to vary their service resistances, effective and blind, for the adjustment of voltage and / or power.

   +)
It is in particular known from various publications, that in transmission conductors of any conformation, as well as for example in the "conductor" illustrated in FIG. 3 of the drawing and consisting of a high voltage conductor and two transformers. at its ends, two resistors, in particular the effective service resistance r and the blind service resistance k, play the main role, insofar as primarily depend on their size, the transmissible power and the adjustment and the main- your tension.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   Regarding the "service resistance" of a "conductor or pipe", the following should be stated: Any transmission conductor can be replaced by the so-called T assembly of fig.4, c. to.d. the complex resistors G10 = r10 + jk10 and G20 = r20 + jk20 and the complex value T = # - jx are always determined in such a way that the substitution arrangement in T has the same properties as the effective conductor. From this results that the equations
 EMI8.1
 j ¯ fi uU -. G10T '' (7) Ú20 = tz + '; (r + jk) are valid, when in these U1; U2, J1 and J2 are the voltage or current vectors at the ends of the conductor and U20 the voltage vector in no-load operation, i.e. when J = 0.



   For given voltage vectors U1, U20 and U2, the current vector J2 and, with it, the transmissible power become all the greater as the effective resistance r and the blind resistance k are smaller. When, for example, the effective resistance r and the blind resistance k are reduced to half their natural value, the transmissible power rises to double. In the same way, for a given current J2, the absolute magnitude of the voltage vector U20-U2, ie the product J2 r2 + k2 = J2g, becomes smaller the smaller the apparent service resistance g. By reducing the apparent operating resistance g, the absolute magnitude of the vector of the voltage variation U20- Ug can therefore be reduced and, thus, another voltage can be obtained or a voltage adjustment can be made.



   Beside the apparent service resistance g, the ratio between the effective resistance r and the blind resistance

 <Desc / Clms Page number 9>

 k, or the quotient r / k = cotg 4, also plays a very important role, since for given voltage vectors U20 and U2, the blind resistance necessary for the '- * maintenance of the voltage becomes. the smaller the effective components of the service resistance are. This is shown without any calculation by figs.5 and 6, in which the same voltage vectors U20 and U2 have been taken. In both cases, the same blind resistance k was put forward, and only the ratio r / k = cotg # was changed, which was taken equal to 0.5 and in that of fig. 6 equal to zero.

   According to fig.6, the effective power is greater and the blind power necessary for maintaining voltage is less than according to fig.5; these ratios can be further improved when the effective resistance r is made negative and, consequently, the angle # greater than 90. This possibility of adjusting the effective resistance is directly of great significance, since the effective resistance makes it more difficult to maintain and regulate the tension than the blind resistance, as far as it is a question of the transmission of voltage. effective power. By a simultaneous variation of the service resistances r and k, the so-called transmissible power can be varied at will for voltage vectors U1 and U2 remaining equal.



   This possibility can prove to be of great value in many cases. Thus, for example, in the service of any nanbrous networks, mutually connected by conductors, one can vary, practically, at will, the exchange power through any conductor, without thus influencing in any way the other powers. these arbitrary exchanges, while the set of vets as a whole remains unchanged.

   Thus, for example, in the case of fig. 7, it is possible to

 <Desc / Clms Page number 10>

 adjust at will the power passing through the concluder between the networks with the voltage vectors U1 and U2 by varying the resistances r and k, without influencing the other powers, so that the voltage vectors
U1, U2, U3 and U4 can remain unchanged as a whole. clothing
In addition, a strong excessive increase in the power transmitted through a "conductor" can even be advantageous when one can take care of the decrease in the degree of service connected to it for whatever reason. (for example due to the short duration of the overload or due to a situation of need). In other words:

   the security of service of a network link can be considerably increased by the "resistance machine" described above.



   Regarding the activity of such a "resistance machine" in transmission conductors, the following should be stated: If lion denotes as hitherto the complex additional resistance produced by the machine of resistance by Gz = rz + jkz, we obtain the substitution arrangements of figs. 8 and 9, depending on whether the resistance machine is connected to the end of conductor 1 or
2. If. In the first case, we put G1 = G10 + Gzet G2 =
G20 and in the second case G1 = G10 and G2 = G20 + Gz, the following equations are valid for the complex service resistance
G = r + j k and for the vector of the running voltage at,
 EMI10.1
 vacuum ùzo GZ 1 G1 + Gi r (8) Ul and U29 = U 1 (9) and 1.

   By this it can be seen that it is possible, by interposing suitably selected additional resistors, to introduce any desired variation in the effective resistance r and in the blind resistance k. It is obvious

 <Desc / Clms Page number 11>

 that the intercalation of resistance machines is also possible at both ends of the conductor. This measurement can be considered particularly useful, especially for power transmissions having relatively large absolute values of voltage defectors U20-U2. Likewise, the application of resistance machines can be advantageous in any other place of the world. "driver".



   The resistance machine will then be inserted indirectly in the "conductor", ie. the intervention of a splitter transformer, in order to protect it against high voltage or against jerk short-circuiting currents which could sometimes occur.



   It can, moreover, be considered as particularly important that, by the addition resistance Gz, the -vector U20 of the no-load voltage can also be adjusted, which results from equation (9) , when the conduction value # and with it also the real part of the complex number G1 # are not too small. It is then possible in particular to mount in parallel without jerk, two networks or factories synchronous or approximately synchronous with the voltages, il and U2, by the incoming conductor, without varying the network voltages themselves, by the fact that the the no-load voltage U20 at the end of the conductor is first made equal to the network voltage U2 by varying the complex resistance G1.

   By varying the complex additional resistance Gz and as a result of the service resistance, it is moreover possible to gradually vary the effective power and the blind power in networks connected in parallel across several conductors, and we can even make these powers disappear so that the passage from one state of service to another can be effected.

 <Desc / Clms Page number 12>

   constantly. resistance
In / single-phase machines, the transformation of the single-phase current to the mains frequency of the multiphase flowing resistance machine is necessary to obtain from the mains frequency the multiphase current necessary for the excitation of the exciter machine to the recoil frequency.

   This can happen by one of the many known methods.



   It follows from equation (4) that in the resistance machine described, it is only possible to have an almost equally favorable adjustment of the effective and blind resistances when the factor m is very large (the power ratio apparent of the two double rotary regulators during the same voltage variation); in fact, the blind resistance ki is in the resistance machine in consideration 200 to 400 times greater than the ohmic resistance r1, when there is no artificial enlargement of the air space. In order to obtain favorable regulation ratios, care should be taken that the positive blind resistance kl is more or less compensated by a negative blind resistance. For this purpose, either capacitors or a second resistance machine can be used.

   If, in the case of the application of capacitors in the network frequency circuit, the resistance machine kc constitutes their blind resistance, we obtain, instead of equation (4), the relation
Gz = r1- ko cos Ó + j (ki -kc- ko cos) (10) If we use instead of capacitors a second resistand machine, we obtain for example the assembly illustrated in fig. 10.

   In this, ./ designates the transformer for the indirect insertion of the resistance machines WM1 and WM2 in the high voltage conductor L, GM the synchronous running machine, EM1 and EM2 the machines

 <Desc / Clms Page number 13>

 exciters for resistance machines WM1 and WM2, DR Ó and DR ss two double rotary regulators for adjusting the excitation current of the exciter machine
 EMI13.1
 EË and DR r, or t DR a double rotary regulator or a single rotary regulator for the regulation of the excitation current of the EM2 exciter machine.

   By the resistance machine WM1, we produce, as already described, the complex resistance
 EMI13.2
 Gzl ri - kol cosC <+ j (kl - kol cos (11), while the resistance machine lima represents a complex resistance
 EMI13.3
 GZ2 = 3 "k02 coe D cos J + (k2" "ko oos Y sin) (l2) <The additional set resistance Gz is, therefore, given by the equation
 EMI13.4
 z = Gzl + 'Gi2 = rl + r2-ko2 COZY cos -kol POS -e- j (kl..k2 "' k02 cos () Bin ô - kol cos) We can thus, for example, give the resistance machine WM the mission to make the blind resistance kl + k2-koCosr sin # equal to zero, so that the blind resistance re-
 EMI13.5
 sultante becomes -ki 00.9 y- Simultaneously, we can also) if necessary,

   make the effective resistance r1 + r2-ko2 oos cos equal to zero, so that the resistance effect
 EMI13.6
 tive result simply becomes -k, 01 cos and, therefore, proportional to the cosine of the angle O4. In the same way, we can give the resistance components rl + r2 ... ko2 cos t Cos Ù 'and klk-ko2 cos sin any value, so that the adjustment of the complex resistance Gz and, therefore , also that of the operating resistance of the "conductor" becomes favorable, presumably, by adjusting the angles Ó and /. The second resistance machine thus has a greater efficiency than the capacitor.

 <Desc / Clms Page number 14>

 



   A very important question - and that of automatic power regulation in a "conductor", which connects two networks to each other in community with their conductors. In such a case, the voltage vectors at the ends of the conductor are a complicated function of the production of power by the factories of force) of the load of the networks and of the conformation of the networks, including that of the conductors of communication. In addition, the desire very often arises to transmit over a determined communication conductor a determined effective power and a determined blind power and to keep this power independent of the momentary variations which undergo the voltage vectors at the ends of the conductor.

   Such a problem can, for example, be solved using the two resistance machines in accordance with fig. 10. To this end, the "conductor" is made completely or, at least, approximately without resistance by means of the resistance machine WM1 and one produces, by means of the resistance machine WM2 and the double rotary regulator DR #, such an apparent resistance G22, that the "conductor" conducts the desired current and thus transmits the desired apparent power.

     At the same time, the effective and blind component of the apparent resistance G22 can be adjusted as desired by the simple rotary regulator R #. For this purpose, it is sufficient to adjust the DR # double rotary regulator by a servomotor controlled by a current relay or an apparent power relay until the desired current flows, At the same time, the rotary regulator can be adjusted. f by a second servomotor controlled by a service relay or a blind power relay, until the desired effective and blind power is established.

   In certain circumstances, one can also be satisfied with a less

 <Desc / Clms Page number 15>

 complete this problem and have, next to the automatically adjusted resistance machine, a capacitor in place of the second resistance machine.



   When a synchronous machine is in al-
 EMI15.1
 tthc. ternanoe with a network running as a generator or as a motor, the "conductor" does not necessarily have to end at the terminals of the synchronous machine; one can also count in the "conductor" the armature winding of the synchronous machine with its effective and blind resistances. In this case, the voltage at one end of the conductor is the EMF intrinsic to the synchronous machine. If the synchronous machine is mounted in parallel with other synchronous machines, the voltage passes to the other end of the "conductor" in the voltage of the collector blades.

   By means of a resistance machine in the armature circuit of the synchronous machine, it is possible to adjust either an increase in the power of the synchronous machine or the load distribution between synchronous machines connected in parallel with each other. the other, mechanically coupled to one another or controlled by other synchronous machines also mounted in parallel with each other. This also counts for the case where asynchronous machines are provided instead of synchronous machines.



   Like already. described, the machine for producing the desired effective and blind resistances (resistance machine), can be an asynchronous machine which is controlled synchronously or even asynchronously. In the case of an asynchronous control, the recoil frequency will be constant and, preferably, small. A device will be described hereinafter with the aid of which this can be particularly favorably achieved. Asynchronous control also has several advantages.

   First, in the case of an asynchronous control for the adjustment of the effective resistances, it is possible

 <Desc / Clms Page number 16>

 and blind, using at the same time the recoil frequency and then the asynchronous control avoids any uneven heating of the phases of the excitation winding of the resistance machine and, consequently, any artificial enlargement of the resistance machine itself. . In the case of synchronous control, it may in particular occur that in one phase, 4/6 fully develops and in the other two phases only 1/6 of the heat conditioned by the exciter current.



   Some of the devices that come into consideration have been illustrated in Figs. 11 to 13.



   In the assembly of fig.ll, the running machine GM, i.e. the control machine for the resistance machine is supplied by the network and excited by the single frequency compensated exciter machine EM2. The EM2 exciter machine is, for its part, supplied by the current at the recoil frequency of the uncompensated two-frequency exciter machine, ie. of the frequency transformer PU which is on its primary side at a voltage of the mains frequency. A small asynchronous motor AM, which is also supplied by a voltage of the mains frequency, provides the drive.

   By this arrangement, the recoil frequency becomes constant and completely independent of the load of the walking machine, given that the power requirement of the frequency transformer and, consequently, the power of the asynchronous motor AM and its recoil frequency, are completely independent of the load of the walking machine.



   If we take an adjustable motor for the control of the frequency transformer of fig.ll, we can adjust the recoil frequency and the effective and blind resistances which depend on it. This kind of adjustment does not however come alone, but only in combination with the current adjustment.

 <Desc / Clms Page number 17>

 exciter of the resistance machine, because with the frequency the effective and blind resistances are modified simultaneously, in a constrained manner.



   The adjustment described by the number of turns of the frequency transformer has the disadvantage of not allowing a sufficiently precise adjustment of the reverse frequency, provided at least that the adjustment of the number of turns is erased. carried out in the usual manner. In fig. 12, a device has been shown which allows precise adjustment at will of the recoil frequency. The frequency transformer is here controlled by the synchronous motor SM which is supplied by a frequency which differs from the mains frequency directly from the reverse frequency to be set * To obtain this frequency for the synchronous motor , it is mounted in the conductor between the step transformer ST and the synchronous motor SM a rotary transformer DT.

   The primary winding of the rotary transformer DT is supplied with a voltage of the mains frequency, while its secondary winding carries the voltage for the synchronous motor SM. When stopped, the secondary winding of the transformer rotating at the mains frequency. If, however, the rotary transformer DT is driven with a number of turns n, its secondary winding assumes a frequency which, depending on the direction of rotation, is given by the equation
 EMI17.1
 =: 10 t p n, if by p we denote the number of poles of the rotating transformer and by f o the network frequency.

   The exciter current, resulting from the single frequency exciter machine EM2, and, at the same time, also that of the walking machine GM take the frequency (recoil frequency)
 EMI17.2
 M t p Il / 0 60

 <Desc / Clms Page number 18>

 The recoil frequency is thus proportional to the number of revolutions of the rotating transformer and, consequently, also to the number of revolutions of its small motor. The reverse frequency can therefore also be adjusted with a relatively as direct precision as the number of revolutions of the rotating transformer motor. Thus, between the rotating transformer DT and a motor, a gear transmission with a large transmission ratio will be placed, so that the motor can rotate with an approximately normal number of revolutions, in the presence of the greatest recoil frequency which can occur. present.

   In fig. 12, it has been recognized that the gear transmission consists of a worm and a helical wheel. The motor for the worm gear S, which has not been further illustrated in fig. 12 ;, is, or better may be, a normal motor for direct current or alternating current. It must be adjustable if the recoil frequency is to be adjustable.



   The accuracy of the method hardly suffers from the fact that an asynchronous motor is used for the control of the frequency transformer instead of the synchronous motor SM of FIG. 12.



   In fig. 13, there is shown the case in which there is applied, instead of the frequency transformer, a two-frequency exciter machine compensated EU, * For its control, a synchronous motor SM is also provided.



  Here it is also provided for the production of the necessary frequency f, which differs from the mains frequency fc of the reverse frequency to be produced, a rotating transformer DT which, however, is not interposed in the motor circuit synchronous SM, as illustrated in the fit. 12, but in the exciter circuit of the compensated two-frequency exciter machine EM1. In this way, the power of the rotating transformer becomes less, without modifying anything in the operating mode of the device. The rotating transformer

 <Desc / Clms Page number 19>

 
 EMI19.1
 is controlled, just like in the ftbla, by a small motor which does not have 4t ± illustrated further, with the 3nter-7antiom of my intermediate transmission at 'fjkìù8l), which can, for example # be constltude - de le, 3.s, end S and deune bd- licoidale wheel.



  In addition to the trm8f4rmsbenr touru-sat DT, a frequency transfer can also be applied in all cases.



  In the foregoing., It has been described, by way of example, three times for the GM walking machine at the a3.do âesqtala the frequency of the o ocrant a6cc.itator of the marGW9 machine can be set small, at will. In the ascitatiom devices of the f3gs.l and 13, the recoil frequency is, among other things, adjustable and adjustable with a proximity. extraorclimal Somma already described with the aid of the de montra and machines of the fjg and the drawing, it is possible to turn the reiatmee machine to produce a complex rs3st.ee Gz that can be expressed by 1 '± equation Gz - ro + jkz - ri + jkl -t ko (a 0s + m oo (14) In addition, it is for example admitted that the resistance mwhine and, in addition, the acuplex resistance produced are introduced dane the oanduotertur through mn transformer insulator.



  It was, moreover, showed q-ua the complex recistanoe
 EMI19.2
 produced can be expressed by the equations
 EMI19.3
 z = r. + jkz - ri + jkl ko a0, st ee (15) and ez rz + jkz - ri + kl ko a os'c oo; 5vl + jsp / 9) (l5a) when the setting of the exciter o mrant 03 of the aaoh1ine exm quoting 3M is carried out by the regulator turned double 3R <and the r4gnlat r turned simple> d CIO la fdg.8 The regulator assemblies: riireprdseatés at t 3t ra for example in f1g8 + l and 2 # have the property4 of allows : tre à r-tl% e

 <Desc / Clms Page number 20>

 any one of the exciter current J3, as well according to the magnitude as according to the phase.

   In the assembly of the fit. 1, this is obtained by adjusting the magnitude of the current ex-
 EMI20.1
 oitator towards two directions being perpendicular to each other, while in the assembly of fg, 2, the double rotary regulator DRtX regulates the speed and the rotating regulator eirnpla R / the phase to the external current, A next to 08ci, it has / m3a.nt .rl81l1ltite that it is not absolutely necessary to bring the current at mains frequency J1 to the double tmrnmt regulator DR Ó, but that it is also possible to have the mounting the
 EMI20.2
 fig, 14 in place of that of fig. 2,

   d. in which the current at network frequency of the resistance machine is fed to the simple rotary regulator R ss, without doing so. it either changes something to the operating mode of the device.



   The regulation of the exciter current, according to the magnitude
 EMI20.3
 and phase, is also possible with the help of other regulating devices. Thus, for example, we can already reach the K-th goal with the help of regulating skies t or = singles, or by rotating regulators of fg, l5, when a d3spoaitif mc.iqus 0 al is applied. nu which makes it possible to couple the regulators tournaate Rfl and R1, P in such a way that the two regulators are adjusted in the direction of their rotating fields (or against their
 EMI20.4
 rotating harrrps) or one of the regulators in the direction of its rotating field and the other at the end of its rotating field. In the first case,

     the phase is adjusted and in the second case the magnitude of the exciter current J3.
 EMI20.5
 



  Equation (4) valid for the djB.po8ltif of r @ iqpe in fig. 1, shows that an equally favorable setting ap- 1'ro: x: iz # .ti VS! 11: IJ: lt de. the effective residue rZ and the

 <Desc / Clms Page number 21>

 
 EMI21.1
 blind resistance kz is only applicable when the factor m is very large, by r8}? l '! It't 1 ih ,,:, c $ t' the blind resistance kl is 2 00 to 400 times greater in mm h: ines da
 EMI21.2
 
 EMI21.3
 resistance coming here "in (Hn8idration that the ohmic reaction, when it is not pooc8cl to an artificial enlargement of the air gap. The relations are thus: disadvantageous in the device of regulator of the air. Fig, .I, given that there is nmg11S, in the adjustable member of expression for blind reinstatement k., the moult factor as shown in equation (15a).



  To obtain more favorable adjustment rpccts, he has key JL 4té pr opo sé 7.'app3, .o.t.on dtuna dauèma resistance machine or dt1D. oonàansateur. A den m4bhoda omer obtain as well for the real tan this aff3ative rez as for the. Blind resistance to favorable rule references will be described where "S1> ree. It consisted of: a, p pl 1 .. cation of auxiliary regulators to 06ty of regulators nQr1'I! I! D. & 'UE: with the mission of preex3era a practically constant complex resistance, which together produces the complex resistance also oonstante rl and jkl of ItEnrolling at the frequency of rd sa au of the resistance machine. * the constant member wanted in the equation for the result III CS
 EMI21.4
 complex*
 EMI21.5
 In the first place, the goal can be achieved by doubling the device of the regulators.

   In f .16, we have for example ,, as exBmp1s1 represented the case, dams which it is provided, to cat of the double regulators t #rrlsnts W C4 and nye, the two double rotary regulators sa #: i. . DR 1 and DR ,,, 9. The complex resistance produced Prai ci
 EMI21.6
 then the value
 EMI21.7
 Gz âw rZ + jkZ. rl + jk1..kol (wheres <+ jcO} "k02 (COS + jeos,.) (16) If, on the other hand, we double the reg device, taurs of fig, 14 we obtain that of fig, l7th The equation for the

 <Desc / Clms Page number 22>

 
 EMI22.1
 complex resistance is then written
 EMI22.2
 Gz..rz + jkz.rl + jkl..kOl c 080 \ (gOP + jS) .. k: 02cOS ry (008) + jS 'In both cases, it is possible to set the constant member to wolon t6 in the last equation to the: ilnts: -'- enti # dos auxiliary regulators: DR1) and DR, * 99 So for example. "the member oonstant: peuégale !! &nt;; 6treament equal to zero ci $, so that equations 16 and 17 deviate Gz s rz + i kz - kol ((3 os "" + i oyJ) (18) or Gz m rz + jkz = - 'ko, a 0, B "- (o Gad + j .1 siy) (19): By the anoles a e4 SEI then leaving auas / 3 well read res1st .ae effective qva that allowed within the limits of the same grazdearo The The same goal can also be achieved by the applio atiom of two regulators always simple, when they are either adjustable independently from one of the other or capable of being coupled in the way that it has been explained above in the description of the mounting of the ft-. 15.

   This case is rxsortt8 in fig. 1, in which it is clispoa4, next to the regulators toum te prdn.cipaa.x: DR 0 (and Iles two simple rotating regulators R and R /, 99 Ilour la r4 s iôt m ae complex are worth. then
 EMI22.3
 the equations
 EMI22.4
 Gz m rz + jkz = rl + jkl¯kol (cos + jO} "'ko2 (ejf + e; -9) (20) or G," "rz + jkz"' rl + jkl..kQ1 (oos + joo sj9) .. koafos + C osJ + J (SiQ.?7 + sin ,,) 7 '. + ooxJ + i <smp + (Il): By m! .oix, suitable for n and) it is also possjbla to give the desired value for the member which must be otnatant pandm t the fonotiomeI # nt r, + jk1 .. kO: 2 Coos + coJ + j (Sin1 + sine je When we check in uo 4oûplemet mutual the regulators toJ.1oo nants Rq and RJ from the 3 ', 18, we get the .Glint:

  8 & e of f.19 for which ootnpto 3'éqcuation z = rz + Jkz m ri + jkl -ko, (OOso (+ jQOY) kopocos 913 JE (2 &)

 <Desc / Clms Page number 23>

 
 EMI23.1
 if by test ad signed- an angle depends on the J "ouple nt raAiqua fias regulators of the double rotary regulator 1 to 4. cool The resistance apparent koala thus during the service a
 EMI23.2
 constant direction and a r @ lable quantity. ette diS> po ",
 EMI23.3
 Sition 9Aut 4g81 is completely sufficient in many cases,
 EMI23.4
 'The same effect also counts for the mounting of the fjk * po, in which. was applied, instead of the double rotating regulator DRn of the ftel9e the single rotating regulator R% 1.



  Here counts the equation Gz - rz + jkz-rl + jklkol (oos 0 (+ àao µ / 5), k.aJIZ bzz j dana le.q # lle la rà sist m this OQinpIexe-'kQe 'a constant quantity and adjustable direction *
 EMI23.5
 In general!., Instead of regulators tOU1'n: ts auxiliary fs.10 19 and 80, the application of current transformers may be sufficient in some cases; partio "Ul1Sre . in situ, st-U is not ... possible to obtain directing by any of the known mounts the phase wing -wanted or needed. It may be the same] for the main rotary regulators in particular waters, especially when the resistance this complex to be established must remain invariable.



   In the assemblies treated as an example in
 EMI23.6
 equal to the flse.18e 19 and 80 one can use / with the m3ma result instead of the ttOUTJ1al ts double regulators DR 0 (and i7R, the device da regulators of f.2 or f3g <l4 admit un double rotary regulator and m single rotary regulator
 EMI23.7
 pla or the arrangement according to f 15 with simple rotating regulators skies ind4pendantst In. this gs9: nple it is also appropriate to mention the case:

   in which the output current of the two-frequency exciter machine need not be set, either for phase only or only
 EMI23.8
 for the cooler In this case it is then necessary to install

 <Desc / Clms Page number 24>

 as the main rotary regulator, either only a single rotary regulator or only a double regulator.
 EMI24.1
 



  In any case, it is important for the invention that, because of my auxiliary regulator cliaeouitif, the number which will be constant in the day before the complex resistance, rund a coniplexe4alie resistance, that the adjustment of the soft oamposants of the Gz complex rdsutmoe was carried out as far as possible or, in a sufficient way, in the case where, on the hand, the resistance to the complex to be produced should not remain invariable *
In the arrangements described so far, it has been used
 EMI24.2
 Rotating regulators are used to regulate the mashina in order to produce the effective and blind relateacea (resistance mashina).

   hereafter, it will be deorit with the support of figs $ 1 to 34, of the assemblies, in which it will not be used for the purpose envisaged at a regulator turned or, at least, not exclusively regulators tairnaa-tst In the f . $ 1 of the dasElh, we have represented 4 m assembly, in which wu is the resistance zach3na, GM the maab., N9 for synchronous or asynchronous operation used to control the operating machine, T1 the isolating transformer between the
 EMI24.3
 WM resistamoe gadgets and the driver to adjust L, Ta A current transformer ,, IR one. ..4l.ateux rotating double, E1L1 an exciting machine with. two compensated frequencies, and EM2 an oxcitating machine at a frequency l3om.; PEllsée.

   A. using the double rotary regulator DR, we bridge again
 EMI24.4
 the magnitude of the exciter current of the two-frequency exciter F4, and, consequently, also the exciter current of the resistive machine WM. The setting of La
 EMI24.5
 phase Can be affected by the rotation of the stator (together with the brushes) of the two-way exciter machine fr6 quanoes com.



  I) Qn6d6 E1. For this purpose, the stator must obviously be rotated 4 '

 <Desc / Clms Page number 25>

 
Fig. 22 shows an arrangement in which the phase adjustment of the exciter current of the resistance machine is carried out again by rotating the stator of the exciter machine at two compensated frequencies EM1, while for the adjustment of the magnitude, adjustable ohmic resistances are provided in the recoil frequency circuit of the EM1 excitation machine.



   Instead of the exciter machine with two compensated frequencies of figs. 21 and 22, it is also possible to use a frequency transformer. The phase of the exciter current of the resistance machine can then be adjusted by moving the brushes.



   In figs, 23 and 24, there is shown a frequency transformer with two trains of brushes B1 and B2. If the three phases of the exciter winding in fig. 3 are placed between the brushes of the two brush trains, as shown in fig. 24, it becomes possible, by rotating the two brush trains d 'the same angle in the same direction, to adjust the phase and, by turning the same angle in the opposite direction, the magnitude of the exciter current of the exciter machine EM2 and, consequently, also the exciter current of the machine. resistance.



   Instead of the double rotary regulator in fig. 21, the current transformer T2 of the same figure can also be used for adjusting the magnitude of the exciter current, when this is constituted as a step transformer.



   In the embodiments of the invention described so far, the asynchronous machine, designated as resistance machine, has been excited by a machine with a compensated or uncompensated recoil frequency, which, for its part, is excited. by a current proportional to the current at frequency

 <Desc / Clms Page number 26>

 network of the resistance machine and adjustable at will according to the magnitude or the phase.



   Examples of embodiments of the invention will now be described below, in which the current at the reverse frequency of the asynchronous machine controlled by a synchronous or asynchronous running machine is proportional to the voltage located in the asynchronous machine and adjustable in size and phase. This current at recoil frequency then introduces into the transmission conductor additional effective and blind values of adjustable magnitude and adjustable symbol.

   The asynchronous machine excited in this way is hereinafter referred to as a "conductive value machine". It is used for adjusting the voltage vector at the end of a transmission conductor of any conformation for a determined effective and blind power or for adjusting the effective and blind power for vectors of given voltage at the conductor ends. by adjusting the effective operating resistance and the blind operating resistance of the conductor.



   By transmission conductor of any conformation or "conductor" simply, it is meant here a transmission line which is constituted either only of real conductors or only of transformers or of real conductors and of transformers. In the "conductor" one can also count the induction winding of a synchronous machine or of an asynchronous machine with its ohmic or inductive resistance, so that the voltage at one end of the conductor is equal to the FEM inrinse the machine. Still further, the "conductor" can also be considered to consist only of the stated winding.

   The setting of the "driver" by effective and blind conductive values or by the appropriate effective and blind resistances therefore results in

 <Desc / Clms Page number 27>

 either increasing the power of the machine in question or adjusting the load distribution between synchronous machines connected in parallel which are either mechanically coupled to each other or which are controlled by other synchronous machines. also mounted in parallel with each other.



   In fig. 25 of the drawing there is shown the slide of the assembly and machines according to the invention in an exemplary embodiment. The machine with conductive value 3 is mounted in the conductor to be adjusted 1, by means of an isolating transformer 2. From the terminals of the machine with conductive value 3, the machine voltage is fed to a step transformer at 15 which delivers the effective excitation voltage for the compensated two-frequency exciter machine 4. The vector J3 of the exciter current of the exciter machine 4 is regulated by the simple rotary regulators 5 and '6. The recoil frequency current of the compensated exciter 4 is fed to the recoil frequency circuit of the conductive value machine 3.



  The exciting machine 4 and the conductive value machine 3 must also be mechanically coupled to each other, so that their recoil frequencies match.



   Directly to the machine of conductive value 3 is coupled an asynchronous machine 7 (designated diaprés as "walking machine"), doubted that the number of revolutions is practically adjustable with complete precision by a particular excitation arrangement-and independent of the load. For this purpose, the walking machine 7 is excited by a compensated two-frequency exciter machine? 8 controlled by a synchronous motor 9. The synchronous motor 9 and the exciter winding of the exciter machine 8 are supplied by two voltages of different frequency.



  Thus, for example, the synchronous motor 9 is at a

 <Desc / Clms Page number 28>

      mains frequency voltage from the transformer 13, while the compensated exciter 8 is energized by a slow running asynchronous machine 10 as shown. If the asynchronous machine 10 (rotary transformer 10) is supplied by a voltage at mains frequency and if it is controlled simultaneously, for example, by means of the worm 11 and the heel wheel licoidal 12, with a number of turns which corresponds to the desired recul frequency, the compensated two-frequency exciter machine 8 will then be excited with a frequency which is greater or less than the network frequency of the recul frequency to be established.

   In this way, the walking machine 7 is excited by a current at the desired recoil frequency. In addition, there is a proportionality between the notabre of turns of the worm 11 and the recoil frequency, so that the recoil frequency can be adjusted with just as much precision as the number of revolutions of the worm . The small motor required for controlling the worm 11 has not been shown in fig. 25. By the excitation device described in support of fig. 25 for the walking machine, it is possible to adjust precisely and at will the backward frequency of the walking machine 7 and, therefore, also that of the machine of conductive value 3 and to maintain, moreover, the set back frequency completely independent of the load of the walking machine 7.

   The magnitude of the exciting current of the walking machine 7 can, for example, be regulated by the step transformer 13.



   In fig. 26, shown as an example a '
 EMI28.1
 01 another assembly which allows the adjustment of the exciter current of the machine of conductive value 3 and in which the magnitude of the exciter current is regulated by the double rotary regulator 5, while its phase is regulated by

 <Desc / Clms Page number 29>

 the rotary regulator 6.



   As running machine 7, we took again an asynchronous machine. It is excited by the uncompensated two-frequency exciter 8 which is driven by the synchronous motor 9. In addition, the uncompensated two-frequency exciter 8 is fed at mains frequency and the synchronous motor 9 at the frequency that the asynchronous machine 10 produces on the secondary side, when it is, for example, controlled by a transmission consisting of a worm and a helical wheel for a number of revolutions corresponding to the desired recoil frequency.



   Regarding the behavior of the assembly device, and of the machines shown by way of example in fig. 25, it should be stated as follows: If it is accepted that U1 is the vector of the terminal voltage of the machine of conductive value 3, U1 the vector of a partial voltage taken off at the step transformer 15 of the machine voltage of conductive value, J3 the vector of the exciting current of the exciting machine 4) Ó and ss two angles, of which the rotor windings of the two double rotary regulators 5 and 6 are rotated, each of the starting positions determined by the algles # and # + Ò / 2,

     Gr = gr ej #n a complex resistance dependent on the constants of the rotating regulators and of the exciting winding of the exciting machine 4 and
We have the ratio between the powers of the two double rotary regulators 5 and 6 for the same variation of voltage, it follows that between the vector J3 of the exciter current of the exciter machine 4 and the voltage U1 of the machine of conductive value 3 s 'establishes vector inequality

 <Desc / Clms Page number 30>

 
 EMI30.1
 J3 "= g a.

   C 3 "+ cos, / g) <24> The exciter current J3 of the exciter machine 4 produces in their circuit at recoil frequency the voltage U40 given by the vector equation
 EMI30.2
 Ú40 "" f34 ô Î * (Z5) if by k34 cn designates the resistance of the mutual induction between the exciter winding and that of the armature, by s the recoil and by an angle depending on the coupling between the conductive value and the exciting machine.



   .



  In synchronism, that is to say when s = 0, U40 is the only voltage present in the circuit at recoil frequency, while there is no voltage in the rotor of / machine / conductive value. The current J, passing in this circuit, is thus in synchronism given by the equation
 EMI30.3
 à2 = U40 (z6) r2 when r, is the ohmic resistance of said circuit at recoil frequency.

   If in this equation, we replace U40 by the value of equation 25, after we have removed the current J3 from it using equation (P-4), we obtain
 EMI30.4
 ig = k34 xù (a eos T tj cosy3) e (- ..) (& 7) r r2 'If we finally introduce this current J2 into the vector equation of the network frequency circuit of the machine of conductive value 3, or in the equation
 EMI30.5
 t, + "1 (rl + jkl) + jk21'4 = 0 (28), we then obtain
 EMI30.6
 (r + jk) -j 21'4¯ xui (a cosd + j cos' 1) j (5 + fe) = 0 gr. r (% -> 9) Here are designated by
U1 and J1 terminal voltage or current,

   through
 EMI30.7
 ri and kl the ohnic or inductive resistance of the Icireuit at network frequency and by kzl the resistance of the mutual induotion between the

 <Desc / Clms Page number 31>

 fired at recoil frequency and the circuit, machine grid frequency of conductive value 3. If we divide equation (29) by the complex resistance of the armature winding of the conductive value machine , so either
 EMI31.1
 r1 + jky = g18ëj rl "(30) and if we choose the angle (. such that + r" "t'r- Ifl lté ... equation (29) turns into
 EMI31.2
 5- = - û1 [f1 + ² 0 .0 "1 j (0 a cois 0 (.

   (31), if we also take, for short,
 EMI31.3
 X 3134. y (ZZ) islelra o and rl.e. . 1 ¯ El 1 e 'l 134t, 1 (3S) From this it follows that the machine of conductive value produces the complex conductive value
 EMI31.4
 l, z Iz 'z'J 1 Oo oo / 5 - 9 (OLl. aro cosol j (34)
Likewise, it can be demonstrated that by the device shown in FIG. 26 comprising a double rotary regulator and a single rotary regulator allows a complex conductive value to be produced which is given by equations of the form
 EMI31.5
 pz JdvZ = l 1 dl o o cosaC .e16 '(35) or; =! z ... àxz = + fo coscoy1 ... j (coesin /) 06), when by Ó denotes the deflection angle of the double rotary regulator 5 and by ss that of the single rotary regulator 6.



   The effective conductive values # z and the values
 EMI31.6
 Additional blind conductors x produced by the machines of conductive value are thus constantly adjustable between determined limits, as shown by equations (34) and (36). The same is true for the additional effective resistances rz and the additional blind resistances kz, which are effectively related to the conductive values by the equations

 <Desc / Clms Page number 32>

 
 EMI32.1
 (o) + $ y z z the *) ÇZ2 z (37) and k - '2 (3)
Only when both the effective conductive value and the blind conductive value and therefore also the apparent conductive value are zero,

   that the behavior of effective resistance and blind resistance becomes unstable; their value jumps from + # to- #. on the other hand, as is practically always the case, the conductive value a @@ arente differs from zero, the effective and blind resistances can also be permanently regulated also through zero. The limitation mentioned does not in any way influence the practical application of the device according to the invention.



   The developed equations (34) and (36) for the complex conductive values show that the conductive value machine 3 outputs two complex conductive values independent of each other mutually arranged in parallel, one of which is constant and the other adjustable. The constant complex conductive value is equal to the complex conductive value of the machine's mains frequency winding of conductive value, as it results from equations (30) and (33).

   The adjustable complex conductive value is equal, when the setting is made by two double rotary regulators, at # 0 cosss + ja #o case (, and when the setting is made by a double rotary regulator and a single rotary regulator equal to # o cosÓcosss + j # o cos Ó si, le, as it results from equations (34) and (36).

   If two conductive value machines are mounted in parallel with each other and, consequently, two constant conductive values and two adjustable complex conductive values, it is, for example, possible to set the complex adjustable conductive value of one of the value machines. conductor,

 <Desc / Clms Page number 33>

 so that the two constant complex conductive values are compensated. The resulting complex conductive value is then equal to the adjustable complex conductive value of the other conductive value machine. This results in an effectively larger range of adjustment.



   Practically, the same result can be obtained by connecting a capacitor in parallel to the conductive value machine, or to the conductive value machines instead of another conductive value machine which compensates for the constant blind conductive value. result of the conductive value machine or the conductive value machines, so that besides the complex settable concluding value of the conductive value machine or machines, only very small values remain in excess. effective conductors of the machine or machines of conductive value or capacitor.



   If with two machines of conductive value connected in mutually parallel, a third machine of conductive value is connected in series and if this machine is mounted in such a way that it compensates for the complex resistance of the "conductor" totally or approximately, In this case, only the complex resistance which is produced by machines of conductive value connected in parallel remains in excess as the service resistance of the "conductor". In this way, the complex operating resistance of the "driver" can be adjusted as desired.



   By the assembly and machine device, as described, it is thus possible to keep constant, in a "conductor" which joins together with other conductors two power plants or network%, the transmitted power, and that of autonomously, or independently of the voltage testers at the ends of the conductor.

   For this purpose, it

 <Desc / Clms Page number 34>

 It is only necessary to choose the exciter device of this machine of conductive value which will have to produce the complex service resistance of the conductor, as shown in fig. 26, and at the same time allow the setting of the double rotary regulator to be established. 5 by a servo motor controlled by a current relay and the single rotary regulator 6 by a second servo motor controlled by an effective or blind power relay., The double rotary regulator 5 then determines the desired current and, therefore, the apparent efficiency desired, however the single rotary regulator 6 determines the desired effective or blind output.



   The conductive value machine has the great advantage of being in stable equilibrium, so that during operation excess current which occurs cannot cause any disturbance of service.



  This circumstance is also very important for the calculation of the machine running as there is no need to artificially increase its tilting moment to avoid service interruptions. The natural stability of the machine equilibrium conductive value brings with it that this machine is also in working order capable of functioning also without or with a weaker running machine. However, it can then only produce adjustable blind conductive values. In addition, there are relatively small positive conductive values which are proportional to the losses.
 EMI34.1
 



  The described excitation devices of the asynchronous walking machine of the two figures allow the permanent adjustment of setbacks,. So small, that the machine of conductive value has practically the same properties cam in synchronism, The asynchronous walking machine presents with respect to that synchronous advantage of causing the same

 <Desc / Clms Page number 35>

 losses in all phases of the recoil frequency winding of the conductive value machine. With a synchronous running machine, the phases of the reverse frequency winding of the machine of conductive value conduct direct currents of different magnitude which remain unchanged. aged as long as the load remains constant.

   It may thus arise that the losses in one phase are twice as large as the losses in the other two phases together. This results in a heating of different intensities of the phases mentioned, so that in order to make this phenomenon ineffective, the recoil frequency winding of the machine of conductive value and, consequently, the machine of conductive value itself, must be sized larger.



   The adjustment of the small recoil frequencies required is not only possible by the asynchronous machine 10 of the assemblies of FIGS. 25 and 26, but also in other ways.



  Similarly, by the application of a rotary stator for the exciting machine 8 of FIG. 25 or synchronous machines 9 of FIGS. 25 and 26, the same effect can be obtained. With the uncompensated two-frequency excitation machine 8 in fig. 26, the brushes must be turned. These arrangements make it necessary to apply friction rings in order to be able to bring the current to the stator winding, or to the switch brushes. This goal can be achieved in the simplest way, by applying an asynchronous motor to control the two-frequency exciter machine 8 of Figures 25 and 26. The motor must then be oversized, so that the very little recoil required.



  The uncompensated two-frequency exciter machine 8 of .. the fit. 26, is also much more advantageous than the compensated one, given that it requires a control motor

 <Desc / Clms Page number 36>

      much smaller.



   Oven of large powers, it is advantageous to use the recoil frequency current of the exciter machine for the excitation of a machine at two frequencies / at a compensated frequency and first to use the utility current of this machine for the excitation of the conductive value machine or the walking machine.



   In Figs. 25 and 26, it has been, for example, accepted that the adjustment of the exciter current of the conductive value machine is effected by rotating regulators. However, it is also possible to use other types of regulation, either without or in combination with rotary regulators. Thus, for example, the magnitude of the exciter current can also be realized by means of the step transformer 15 shown in FIG. 26. It is also possible to add to the adjustable voltage xU1 of transformer 15 of FIG. 26, the adjustable voltage of the rotary regulator doubles 5 and thus achieve a greater range of adjustment.

   The magnitude of the exciter current is then also adjustable by the arrangement of adjustable ohmic resistors in the recoil frequency circuit of the compensated two-frequency exciter machine. With uncompensated two-frequency excitation machines, the magnitude of the excitation current can also be adjusted by applying two brush trains and rotating them in opposite directions.

   The phase of the exciter current of the conductive value machine can be adjusted by rotation of the stator of the exciter machine at two compensated frequencies, or by displacement of the brushes in the case where a non-compensated two-frequency exciter machine comes into consideration. ,
The setting of the effective conductive values and blind of the conductive value machine can also be carried out.

 <Desc / Clms Page number 37>

 ser by variation of recoil frequency. The effective conductive value varies approximately proportionally with the frequency of recoil.

   On the other hand, the variation of the blind conductive value is, in most cases, negligible.
 EMI37.1
 Thus, for example, in the assemblies of -s: C igo 0, ab and 26, on. can adjust the effective conductive value by variations of the number of revolutions of the motor which controls the worm 11 and the blind conductive value by the double rotary regulator 6 of fig. 25 or by the double rotary regulator 5 in fig. 26. The double rotary regulator 5 in fig. 25 can then be abandoned.

   This adjustment of the effective conductive value has the great advantage that there is an almost precise proportionality between the effective conductive value and the number of turns of the worm 11, so that the effective conductive value can be adjusted with the same precision as the number of revolutions of the endless screw.



   As described above, it is possible, with the aid of the assembly device and machines of FIG. 27, to impose on the machine of conductive value the production of a complex conductive value Úz, which can be expressed by the equation
 EMI37.2
 / T = A "z 1" 1 (co / 9 - ja cos IX) (38) It is accepted here, for example, that the machine of conductive value and, consequently, the, conductive value produced, are introduced through an isolating transformer T in the conductor L.

   It has been shown further above that the complex conductive value produced can be expressed by the equations
 EMI37.3
 1 Z = A z ..:. J z = J 1 ... +) /. cozy e-yj '(39) and r'z => z - JJ (z = / 1 "j;} tl + (0 cos 0 co Si.) (39a) when the setting of the exciter current J3 of the machine exci -

 <Desc / Clms Page number 38>

 The EM trix is produced by the / double rotary regulator DR Ó and the single rotary regulator R ss in fig. 28.



   In these equations mean: and 41 the effective conductive value or the blind conductive value; the of the machine's mains frequency winding of conductive value EM, # a conductive value dependent on the constants of the conductive value maohine and of the regulators and Ó and the angle can be adjusted as desired by the rotary regulators.



   The regulator assemblies shown by way of example in FIGS. 7 and 28 have the property of allowing an adjustment at will of the exciter current J3, both in size and in phase. In the assembly of fig, 27, this is obtained by adjusting the magnitude of the exciter current in two directions being perpendicular to each other, while in the assembly of fig. 28, the rotating regulator double DR Ó regulates the magnitude, and the single rotary regulator R ss the phase of the exciter current.



  Incidentally, it should be mentioned here that the voltage xU1 of the ET step transformer does not necessarily have to be brought to the double rotary regulator DR Ó, but that the assembly of fig. 29, instead of that of FIG. 28, is also possible without modifying the operating mode in any way.



   The regulation of the exciter current in magnitude and in phase is however also possible by other regulating devices. Thus, for example, we can already achieve the same goal with the aid of two simple rotary regulators, either with the aid of the rotary regulators R # and R of FIG. 38, when a known mechanical device is applied which allows to '' couple the two regulators, so that either the two regulators can be adjusted in the direction of their fields

 <Desc / Clms Page number 39>

 rotating fields (or against their rotating fields) or a regulator in the direction of its rotating field and the other against its rotating field.

   In the first case, we. regulates the phase, in the second the magnitude of the exciter current j3,
Equation (38), which is equivalent to. adjustment device of fig. 27, shows that an adjustment roughly equally faet of the blind conductive value xz vorable of the effective conductive value # z / is only possible when the factor a in the given equation is large 'compared to 1, because the blind conductive value # 1 is 200 to 400 times greater in the machines of conductive value coming into consideration here than the conductive value # 1' when an enlargement has not been foreseen artificial air gap. The relationships present themselves in a more unfavorable manner in the adjustment device according to the fit.

   28, since here, as equation (39a) shows, the factor a is missing in the adjustable member for the expression of the blind conductive value #z,
To obtain more favorable adjustment relationships, it has already been proposed to apply a second machine with a conductive value or a capacitor.

   Another method of achieving setting conditions which are also favorable, both for the effective conductive value and for the blind conductive value, will be described below. It consists in the application of auxiliary regulators next to the normal regulators with the task of producing an effectively constant complex conductor value which together with the complex conductor value # 1- j # 1 also constant of the mains frequency winding of the conductive value machine IM. produces the desirable constant member in the equation for the complex conductive value Úz.

 <Desc / Clms Page number 40>

 



   At first glance, we can achieve the intended goal by doubling the adjustment device. In fig. 31, we have for example shown the case, in which it is applied, next to the double rotary regulators DR Ó and DR ss both
 EMI40.1
 double auxiliary rotary regulators DRI7 and I) R, - ,, 9.

   The expression for the 'complete conductive value Úz is then stated
 EMI40.2
 7 = z "j xyz == f Ij X1 + '101 (CO $.; $ .... j cos O () + r02 (cos f? C js, .9i (40) If, on the other hand, we doubles the adjustment device according to fig. 28, thus illustrated in fig. 32, one obtains for Úz the equation
 EMI40.3
 z = / z-1 Xz == frjJtl + rOl, C060 ((coe; 0 '... j ein, l.7) + Y02coe 7 (cos -j sin # (41) In both cases, it is possible to regulate at will by
 EMI40.4
 I3R /? and:

  DR, -, 9, the constant member in the equation for the complex conductive value Úz. When we make this member equal zero, equations (40) and (41) are transformed into
 EMI40.5
 Tz = .Pz ... j Jez = rol (coe) 7 '"j oos 0l) (42) either in Tz = / - j dtz = olaos 0 ((cos /, j sinp) (4S) By the angles Ó and ss can then be adjusted both the effective conductive value and the blind conductive value within limits of the same magnitude.



   The same object can also be achieved by the provision of two simple rotary regulators if they are either
 EMI40.6
 independent of each other 'or if they can be coupled so that it 8 éle explained above for the description of fig.30. This case is shown in fig. 33, in which it is arranged, next to the rotary regulators

 <Desc / Clms Page number 41>

 
 EMI41.1
 double principal DRO (. and (DR) J, two simple rotary regulators Blet R9. For the complex conductive value Úz then the equations are worth
 EMI41.2
 Tz = z 3 = / 1 ... jJel + -ro1 (coa, .l.1t-j COS <X) +2 (e "'jr + e-, J) or rz z jJtz 1" lt bl cos / , - j cos. 0 00 ..

   (ei11 / 1 + s in, (4; 48) By an appropriate choice of # and #, it is thus possible to give the desired value to the constant member in service
 EMI41.3
 .fa. - j + ro2 / COS / 7 - '! - cos% .j (sint + sin / 7) /
If the rotary regulators of fig. 33 are mutually coupled, the assembly of fig. 4 is obtained, for which the equation is established
 EMI41.4
 Z .1Jtz = / 1 -Jey l + ri <cosp0-j gos OC) + ro2cosll e-j t (45) if we denote by an angle depending on the mechanical coupling of the regulators of the double rotary regulator DR #.



  The apparent conductive value # o2 cos # therefore in service a constant direction; on the other hand, its size is adjustable by the angle #. This arrangement may also be completely sufficient in many cases.



   It is the same for the assemblies of FIG. 35, in which, instead of the double rotary regulator DR # of fig. 34, the single rotary regulator Et has been placed. Here is Equalization
 EMI41.5
 z = fz ... JOY 0 afl- i 1 .l (cos "'. 1 COZY 4- IDZ-6 -jj, (46) in which the conductive value comPlexe2 e-j1 has a large constant and an adjustable direction,
In general, it should be mentioned that instead of the auxiliary rotary regulators of figs.

   33, 34 and 35 and in special cases the application of voltage and current transformers may be sufficient, if it is possible to obtain the phase angle directly

 <Desc / Clms Page number 42>

 desired or necessary by one or the other of the known assemblies. The same applies to the main rotary regulators in specific cases, in particular when the complex conductive value to be established must remain unchanged.



   In the arrangements treated by way of example in Figures 33, 34 and 35, instead of the double rotary regulators DR Ó and DR ss, it is possible to use with the same success the adjustment device of fig. 28 or fig. 29 with a double rotary regulator and a single rotary regulator or also the arrangement of fig. 30 with two independent single rotary regulators. In this set, it is also worth mentioning the case, in which the exciter current of the two-frequency exciter machine must be regulated, either according to phase only or according to magnitude only. It is then necessary to install as main rotary regulators either a single single rotary regulator or only a double rotary regulator.



   In any case, it is important that, when an auxiliary adjusting device intervenes, the constant member in the expression for the complex conductive value Úz takes on such a complex conductive value that the adjustment two components of the complex conductive value Úz fall as favorably as possible or sufficiently favorable, for the case at least where the complex conductive value to be produced must not remain unchanged.



   The installation of the main rotating regulators could then be abandoned,
Claims.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1.Dispositif de montage et demachines pour la production de résistances effectives et aveugles constamment réglables de symbole quelconque, particulièrement pour le réglage du <Desc/Clms Page number 43> vecteur de tension à l'extrémité d'une canalisation de trans- mission de conformation quelconque pour une puissance effec- tive ou aveugle donnée' ou pour le réglage de la puissance effective et aveugle pour des vecteurs de tension donnés aux extrémités de la canalisation par réglage de la résistan- ce effective de service et de résistance aveugle de service de la canalisation ou conducteur, caractérise par une machine asynchrone commandée.par une machine de marche synchroniquement ou asynchroniquement, dont l'enroulement à fréquence de réseau, 1.Assembly device and machines for the production of effective and blind resistors constantly adjustable of any symbol, particularly for the adjustment of the <Desc / Clms Page number 43> voltage vector at the end of a transmission pipe of any conformation for a given effective or blind power 'or for the adjustment of the effective and blind power for given voltage vectors at the ends of the pipe by adjustment of the effective service resistance and blind service resistance of the pipe or conductor, characterized by an asynchronous machine controlled by a machine running synchronously or asynchronously, including the winding at mains frequency, intercale éventuellement dans le conducteur de transmission soit directement ou indirecte- ment, sert à la production des résistances effective et aveugle réglables, et dans laquelle le circuit à fréquence de recul est excité directement ou indirectement par une machine à, deux fréquences compensée ou non compensée qui, de son côté, est excitée ou alimentée, soit par un courant proportionnel au courant à fréquence de réseau de la machine asynchrone et réglable à volonté en grandeur et en phase (machine de résia,tance) ou par un courant proportionnel à la tension aux bornes de l'enroulement à fréquence de ré- seau de la machine asynchrone et réglable à volonté en grandeur et en phase (machine de valeur conductrice). possibly interposed in the transmission conductor either directly or indirectly, is used for the production of adjustable effective and blind resistances, and in which the recoil frequency circuit is directly or indirectly excited by a machine with two compensated or uncompensated frequencies which, for its part, is excited or supplied, either by a current proportional to the current at network frequency of the asynchronous machine and adjustable at will in magnitude and phase (resistance machine, tance) or by a current proportional to the voltage at the terminals of the mains frequency winding of the asynchronous machine and adjustable as desired in magnitude and phase (conductive value machine). 2.Dispositif selon la revendication 1, caractérisé par le fait que le réglage du courant d'excitation de la machine à fréquence de recul s'effectue, par deux régulateurs tour- nants doubles, dont l'un règle la résistance effective et l'autre la résistance aveugle. 2.Device according to claim 1, characterized in that the adjustment of the excitation current of the machine at the recoil frequency is effected by two double rotary regulators, one of which regulates the effective resistance and the other blind resistance. 3. Dispositif selon la revendication 1, caractérisé par le fait que le réglage du courant d'excitation de la machine à fréquence de recul s'effectue par un régulateur tournant double et un régulateur tournant simple, dont le régulateur tournant double règle la résistance apparente <Desc/Clms Page number 44> et le régulateur tournant simple le rapport entre la résistance effective et la résistance aveugle. 3. Device according to claim 1, characterized in that the adjustment of the excitation current of the machine at the reverse frequency is effected by a double rotary regulator and a single rotary regulator, of which the double rotary regulator adjusts the apparent resistance. <Desc / Clms Page number 44> and the regulator turning simple the ratio between the effective resistance and the blind resistance. 4. Dispositif selon la revendication 1, caractérise par le faitque peur la production des résistances effec- tiveet aveugle monophasées, le courant à fréquence de réseau multiphasé nécessaire pour l'excitation de la machine à fréquence de recul est obtenu par transformation du nombre de 1)liages dans le courant à fréquence de réseau monophasé de la machine de résistance. 4. Device according to claim 1, characterized in that for the production of single-phase effective and blind resistors, the current at multiphase network frequency necessary for the excitation of the machine at recoil frequency is obtained by transforming the number of 1. ) bindings in the single-phase mains frequency current of the resistance machine. 5, Dispositif selon la revendication 1, caractérisé par le fait que la machine asynchrone élimine totalement ou à peu près la composante effective de la résistance de service du "conducteur" ou la rend même négative* 6. Dispositif selon la revendication 1, caractérise par le fait que dans le circuit à fréquence de réseau de la machine de résistance, il est intercalé soit un conden- sa teur ou une deuxième machine de résistance. 5, Device according to claim 1, characterized in that the asynchronous machine completely or nearly eliminates the effective component of the operating resistance of the "conductor" or even makes it negative * 6. Device according to claim 1, characterized in that in the network frequency circuit of the resistance machine, either a capacitor or a second resistance machine is interposed. 7. Dispositif selon la revendication 6 avec une ma- chine de résistance réglée par un régulateur tournant double et un régulateur tournant simple, caractérisé par le fait qu'on ajuste le régulateur tournant double au moyen d'un servomoteur contrôlé par la puissance de courant ou par la puissance apparente et le régulateur tournant simple par un servomoteur contrôlé par la puissance effective ou la puissance aveugle. 7. Device according to claim 6 with a resistance machine regulated by a double rotating regulator and a single rotating regulator, characterized in that the double rotating regulator is adjusted by means of a servomotor controlled by the current power. or by the apparent power and the simple rotary regulator by a servomotor controlled by the effective power or the blind power. 8. Dispositif selon la revendication 1, caractérisé par le fait que la machine de marche servant à la commande de la machine asynchrone, machine, de marche synchrone ou asynchrone tournant à peu près en synchronisme, est excitée par un transforma leur.de fréquence ou¯par une machine ex- citatrice à deux fréquences compensée, soit directement ou indirectement. <Desc/Clms Page number 45> 8. Device according to claim 1, characterized in that the running machine serving to control the asynchronous machine, machine, synchronous or asynchronous running rotating approximately in synchronism, is excited by a transforma their.de frequency or ¯ by a compensated two-frequency exciting machine, either directly or indirectly. <Desc / Clms Page number 45> 9. Dispositif selon la revendication 8, caractérisépar le fait que le transformateur de fréquence est commandé par un moteur asynchrone. 9. Device according to claim 8, characterized by the fact that the frequency transformer is controlled by an asynchronous motor. 10. Dispositif selon le,revendication 8, caractérisé par , le fait que le transformateur de fréquence est commande par un moteur synchrone, cependant que le moteur synchrone et le transformateur de fréquence sont alimentés par deux tensions de fréquence différentes, notamment par une ten- sion à fréquence de réseau et par une tension dont la fréquence se différencie de la fréquence de réseau par la te différence de recul à régler, cependant que cet/dernière tension est produite par un transformateur tournant qui est entraîné à un nombre de tours proportionnel à la fréquence de recul. 10. Device according to, claim 8, characterized in that the frequency transformer is controlled by a synchronous motor, while the synchronous motor and the frequency transformer are supplied by two different frequency voltages, in particular by a voltage. voltage at mains frequency and by a voltage whose frequency differs from the mains frequency by the setback difference to be adjusted, while this / last voltage is produced by a rotating transformer which is driven at a number of turns proportional to the frequency of recoil. 11. Dispositif selon les revendications 8,9 et 10, ca- ractérisé par le fait qu'à la place du transformateur de fréquence, on utilise une machine excitatrice à deux fré- queilces compens ée. 11. Device according to claims 8, 9 and 10, characterized in that instead of the frequency transformer, a compensated two-frequency exciter machine is used. 12. Dispositif selon les revendications 8, 10 et 11, caractérisé par le fait qu'à la place du transformateur tournant, on utilise un transformateur de fréquence. 12. Device according to claims 8, 10 and 11, characterized in that instead of the rotating transformer, a frequency transformer is used. 13. Dispositif selon les revendications 8, 10 et 12, caractérisé par le fait que pour la ocmmande du transfor- mateur de fréquence, on utilise un moteur asynchrone à la place d'un moteur synchrone. 13. Device according to claims 8, 10 and 12, characterized in that for the control of the frequency transformer, an asynchronous motor is used instead of a synchronous motor. 14. Dispositif selon la revendication 1, caractérise par le fait que pour le réglage du courant d'excitation de la machine excitattice à fréquence de recul, on utilise, à côté des régulateurs tournants principaux, des régulateurs auxiliaires qui obtiennent un réglage fixe pendant le ser- vice, 15. Dispositif selon la revendication 1, caractérisé par le fait que le réglage du courant excitateur de la machine <Desc/Clms Page number 46> de résistance s'effectue séparément en grandeur et en phase, cependant que pour le réglage de la grandeur ou pour le ré- glage de la phase, on utilise uniquement des régulateurs tournants ou aucun régulateur tournant. 14. Device according to claim 1, characterized in that for the adjustment of the excitation current of the excitattice machine at recoil frequency, one uses, next to the main rotary regulators, auxiliary regulators which obtain a fixed setting during the service, 15. Device according to claim 1, characterized in that the adjustment of the exciter current of the machine <Desc / Clms Page number 46> resistance is carried out separately in magnitude and in phase, while for the adjustment of the magnitude or for the adjustment of the phase only rotary regulators or no rotary regulator are used. 16. Dispositif selon la revendication 15, caractérisé par le fait que le réglage en grandeur du courant d'excita- tion de la machine de résistance s'effectue, soit par des résistances ohmiques réglables dans les phases d'un circuit à fréquence de recul, ou quand on utilise un transformateur de fréquence par deux trains de balais rotatifs l'un par rapport à l'autre, 17, Dispositif selon la revendication 15, caractérisé par le fait que le réglage de la phase du courant d'excita- tion de la machine de résistance s'effectue, soit par rota- tion du stator de la machine excitatrice à deux fréquences, quand celle-ci est compensée ou par rotation du train de balais ou des deux trains de balais, quand on utilise m transformateur de fréquence pour l'excitation* 18. 16. Device according to claim 15, characterized in that the magnitude adjustment of the excitation current of the resistance machine is effected either by adjustable ohmic resistors in the phases of a recoil frequency circuit. , or when using a frequency transformer with two trains of rotating brushes relative to each other, 17, Device according to claim 15, characterized in that the adjustment of the phase of the excitation current of the resistance machine is effected either by rotation of the stator of the exciter machine at two frequencies, when this is compensated or by rotation of the brush train or of the two brush trains, when m frequency transformer is used for excitation * 18. Dispositif selon la revendication 1, caractérisé par le fait que la grandeur des valeurs effective,ateugle ou apparente introduites dans le "conducteur" par la machine de valeur conductrice, est réglable, soit par des régulateurs tournants doubles ou par transformateur à gradins ou par transformateur à gradins et régulateur tournant double ou par des résistances ohmiques réglables dans le circuit à fréquence de recul de la machine excitatrice à deux fréquences ncn compensée ou, dans le cas d'une machine excitatrice à deux fréquences non compensée, par deux trains de balais réglables en opposition. Device according to Claim 1, characterized in that the magnitude of the effective, blind or apparent values introduced into the "conductor" by the conductive value machine can be adjusted, either by double rotary regulators or by step transformer or by transformer with steps and double rotating regulator or by adjustable ohmic resistors in the back-frequency circuit of the exciter machine with two compensated frequencies ncn or, in the case of an exciter machine with two uncompensated frequencies, by two sets of adjustable brushes in opposition. 19. Dispositif selon la revendication 1, caractérisé par le fait que la phase de la valeur conductrice apparente introduite dans le "conducteur" par la machine de valeur <Desc/Clms Page number 47> conductrice est réglable, soit par un régulateur tournant simple ou,dans le cas d'une machine à deux fréquences con- pensée à titre de machine excitatrice, par réglage de son stator ou, dans le cas d'une machine à deux fréquences non compensée comme machine excitatrice, par réglage des balais. 19. Device according to claim 1, characterized in that the phase of the apparent conductive value introduced into the "conductor" by the value machine <Desc / Clms Page number 47> conductor is adjustable, either by a simple rotary regulator or, in the case of a two-frequency machine designed as an excitation machine, by adjustment of its stator or, in the case of an uncompensated two-frequency machine as an exciting machine, by adjusting the brushes. 20. Dispositif selon les revendications 1, 18 et 19, caractérisé par le fait que la valeur conductrice complexe introduite dans le "conducteur" est réglable, soit par deux régulateurs tournants doubles montés en parallèle mutuelle- ment ou par un régulateur tournant double et un régulateur tournant simple montés en série avec le régulateur doublée 21. Dispositif selon les revendications 1, 18, 19 et 20, caractérisa par le fait qu'il est monté en parallèle à une machine de valeur conductrice, soit des condensateurs ou une deuxième machine de valeur conductrice. 20. Device according to claims 1, 18 and 19, characterized in that the complex conductive value introduced into the "conductor" is adjustable, either by two double rotary regulators mounted in mutually parallel parallel or by a double rotary regulator and a single rotary regulator mounted in series with the double regulator 21. Device according to claims 1, 18, 19 and 20, characterized in that it is mounted in parallel to a conductive value machine, either capacitors or a second conductive value machine. 22. Dispositif selon les revendications 1, 18 à 21, caractérise par le fait qu'il est monté en série avec la machine de valeur conductrice ou avec le dispositif suivant la revendication 21, une autre machine de valeur conduc- trice. 22. Device according to claims 1, 18 to 21, characterized in that it is mounted in series with the conductive value machine or with the device according to claim 21, another conductive value machine. 23. Dispositif selon les revendications 1, 18 à 22, dans lequel la grandeur et la phase de la valeur conductrice apparente seront réglées indépendamment l'une de l'autre, caractérisé par le fait quela valeur conductrice apparente est automatiquement réglable par un servomoteur contrôlé par puissance de courant ou puissance apparente et, par conséquent, aussi la puissance apparente transmise et que la puissance effective ou la puissance aveugle voulues sont automatiquement réglables par un deuxième servomoteur con- trôlé par puissance effective ou puissance aveugle. 23. Device according to claims 1, 18 to 22, in which the magnitude and phase of the apparent conductive value will be adjusted independently of each other, characterized in that the apparent conductive value is automatically adjustable by a controlled servomotor. by current power or apparent power and therefore also the apparent power transmitted and whether the desired effective power or blind power is automatically adjustable by a second servomotor controlled by effective power or blind power. 24. Dispositif,selon la revendication l,pour la produc- tion exclusive de valeurs conductrices aveugles, caractérisé <Desc/Clms Page number 48> par le fait qu'il n'est prévu pour la machine de valeur conductrice aucune, ou rienqu'une faible machine de marche justement suffisante pour couvrir les pertes. 24. Device, according to claim 1, for the exclusive production of blind conductive values, characterized <Desc / Clms Page number 48> by the fact that there is no provision for the machine of any conductive value, or nothing except a weak running machine, precisely sufficient to cover the losses. 25. Dispositif selon la revendication 1, caractérisé par une machine de marche asynchrone,dont le dispositif d'excitation permet une fréquence de recul tellement petite que la machine asynchrone se comporte pratiquement tout comme en synchronisme. 25. Device according to claim 1, characterized by an asynchronous running machine, the excitation device of which allows such a low recoil frequency that the asynchronous machine behaves practically as in synchronism. 26. Dispositif selon les revendications 1, 8 à 25, ca- ractérisé par le fait que la machine de marche asynchrone est excitée, soit directement ou indirectement par une machine à deux fréquences compensée entraînée par un moteur synchrone, et que la fréquence de recul voulue est réglée par rota- tion permanente du stator du moteur synchrone ou de la ma- chine à deux fréquences compensée. 26. Device according to claims 1, 8 to 25, charac- terized by the fact that the asynchronous running machine is excited, either directly or indirectly by a compensated two-frequency machine driven by a synchronous motor, and that the recoil frequency required is regulated by permanent rotation of the stator of the synchronous motor or of the compensated two-frequency machine. 27. Dispositif selon les revendications 1, 8 à 25, caractérise par le fait que la machine de marche asynchrone est excitée directement ou indirectement par une machine à deux fréquences non compensée et que la fréquence de recul voulue est réglée par rotation permanente des balais. 27. Device according to claims 1, 8 to 25, characterized in that the asynchronous walking machine is excited directly or indirectly by a non-compensated two-frequency machine and that the desired recoil frequency is set by permanent rotation of the brushes. 28. Dispositif selon les revendications 1, 25, 26, 27, caractérise par le fait que la grandeur de la valeur con- ductrice effective introduite dans le "conducteur" est ré- glable par variation de la fréquence de recul. 28. Device according to claims 1, 25, 26, 27, characterized in that the magnitude of the effective conductive value introduced into the “conductor” is adjustable by varying the recoil frequency.
BE440022D BE440022A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE440022A true BE440022A (en)

Family

ID=97887

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE440022D BE440022A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE440022A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2960358A1 (en) INSTALLATION AND METHOD FOR SHIFTING THE ANGLE OF A RESOLVER IN A SYNCHRONOUS ELECTRIC MACHINE
BE440022A (en)
EP3284168A1 (en) Method for controlling the torque of an electrical synchronous machine
FR2690291A1 (en) Alternator with excitation by permanent magnets.
EP2537702B1 (en) Configuration of a stator of a rotating electric machine
EP0016714A1 (en) Improved equipment for controlling the variations in speed of cam-boxes of a textile machine
EP0233425A1 (en) Control method for a brushless synchronous generator and device for utilising this method
FR2458933A1 (en) Brushless DC motor - has rotor poles aligning with blank gaps between groups of stator teeth when motor is stationary
RU2161361C1 (en) Induction machine
BE403511A (en)
WO2021198594A2 (en) Method for controlling a rectifier connected to a permanent-magnet synchronous electric generator to provide a direct voltage, corresponding device and computer program
BE484756A (en)
FR3108807A1 (en) Electric brushless machine with variable FEM
BE402913A (en)
BE488821A (en)
BE517491A (en)
BE412994A (en)
BE348953A (en)
BE357742A (en)
CH325251A (en) Electrical equipment transforming mechanical power at variable speed into mechanical power at constant speed
BE743602A (en)
BE358188A (en)
FR2478899A1 (en) SPEED CONTROL SYSTEM FOR AN ASYNCHRONOUS MOTOR
CH118541A (en) Device for individual compensation of the power factor of asynchronous and ring synchronous machines by means of an exciter.
BE402869A (en)