BE439890A - - Google Patents

Info

Publication number
BE439890A
BE439890A BE439890DA BE439890A BE 439890 A BE439890 A BE 439890A BE 439890D A BE439890D A BE 439890DA BE 439890 A BE439890 A BE 439890A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
sleeve
clutch
differs
coupling
coupling according
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE439890A publication Critical patent/BE439890A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16DCOUPLINGS FOR TRANSMITTING ROTATION; CLUTCHES; BRAKES
    • F16D23/00Details of mechanically-actuated clutches not specific for one distinct type
    • F16D23/12Mechanical clutch-actuating mechanisms arranged outside the clutch as such
    • F16D23/14Clutch-actuating sleeves or bearings; Actuating members directly connected to clutch-actuating sleeves or bearings

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Mechanical Operated Clutches (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  BOHDAN C E R V I N X A,Ingénieur   Xenie   Cervinka- Gradova Résidant à Bruxelles, Belgique Vladimir Cervinka,ingénieur de commerce Résidant à Kabul, Afghanistan, Embrayage accouplé aveo roue libre pour automobiles etc. 



   L'objet de .L'invention est l'embrayage pour les véhicules de toute sorte accouplé avec le dispositif pour la roue libre. 



   On   connaît   actuellement en usage de nombreux systèmes d'embrayage et de dispositifs pour roue libres
On connaît également que la roue libre dans les systèmes en usage possède de   grands   défauts ce qui a amené l'élimination graduelle de son emploi, malgré le fait que la roue libre en principe est avantageuse vu qu'elle simplifie les manipulations de changement de   vitesse   et permet en outre de réaliser   en   route une économie   considérable   d'essence. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Les défauts de systèmes existants consistent en ce que les dispositifs de la roue libre actuels sont soit d'une construction trop   oompliquée,soit   parce qu'ils ne sont pas automatiques et sont commandés par un levier spécial* 
Lors d'une descente par exemple sur une pente raide quand la sécurité du roulage ne permet pas de tenir le moteur débraya le conducteur d'une automobile de modèle actuel est tenu d'éliminer la roue libre ( par un levier ) c'est à dire d'engrener le moteur afin qu'il soit possible de freiner par le moteur. 



   La pratique démontre qu'il n'est pas donné à chaque conducteur d'exécuter ceci en temps utile et d'une façon sûre et on   connaît   les cas quand l'automobileacquérait par l'inertie une telle vitesse qu'il n'était plus possible d'éliminer la roue 'libre ( c'est à dire d'embrayer le moteur ) et au cas où le défaut de fonctionnement des freins empêchait de réduire la vitesse à temps, le descente se terminait par une catastrophe. 



   Le dispositif pour la roue libre prévu par cette invention ne possède pas de défauts propres aux systèmes existants et pour cette raison peut être utilisé avec la sécurité absolue surtout pour les autos d'un   usageoourant   et pour cette raison le disposi- tif de la roue libre prévu par l'invention peut être utilisé sur une échelle très étendue. 



   L'embrayage avec le dispositif de roue libre prévu par   l'invention   est représenté sur le dessin ci-joint. 



   L'objet de l'invention consiste en une combinaison de l'embrayage de n'importe quel système avec la roue libre suivi aussi d'un système   queloonque,   surtout se distinguant parce que l'embrayage est enclanché ou déclanché automatiquement par action du dispositif de roue libre ou à volonté à l'aide de la pédale. 



   Le dessin représente une combinaison d'embrayage à sec d'un modèle le plus répandu à un seul disque commandé selon l'invention automatiquement par le dispositif de roue libre d'un modèle spécial. 



   Le volant 2 mis en mouvement comme d'habitude par une force motrice quelconque ( par exemple par un moteur d'automobile ) possède à l'intérieur un disque habituel 3. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 fonctionnant à sec et qui est fixé sur le manchon 4 placé sur l'axe 1 sur lequel ce manchon 4 peut se déplacer dans le sens axial suivant les rainures 21 tout en tournant cependant avec l'axe I. 



   Le disque 3 peut être serré à l'aide de leviers 6 entre la parois du volant 2 et le disque de serrage 7 de sorte que si le disque 3 est serré la rotation du moteur se transmet par friction du volant 2 à l'axe I qui mène à la boite de vitesse ( non indiqué sur le dessin ) et plus loin vers les roues de l'automobile. 



   La particularité de l'embrayage proposé par la présente invention consiste en ce que le disque 3 dans sa portion normale   n'est   pas serré par le   disque 79   mais bien au contraire, un faible ressort 5 repousse d'une façon permanente les leviers 6 de sorte que le disque 3 reste libre. 



   Le serrage du disque 3, c'està dire l'embrayage du moteur peut être opéré selon cette invention de deux   façons,   premièrement à l'aide de la pédale   13   qui sous la   pressiondu   pied, transmet cette action par le levier   12   et le roulement à billes 17 sur le manchon spécial 9, ce dernier grâce aux rainures 21 tourne avec l'axe 1 tout en conservant la faculté   d'un   mouvement axial le manchon 9 transmet sa pression à l'aide du deuxième roulement à billes sur les leviers 6 et   de cette   façon serre le disque 3. 



     Deuxièmement!   le disque 3 peut être serré automatiquement par action du levier 8 se tournant avec le volant 2 qui s'engage dans la rainure   15   sur le manchon   11,   placé à son tour sur le manchon 9 et assemblé avec ce dernier   à   l'aide d'un dispositif de   friction.   



   Comme il ressort du dessin   ci-joint,     dans   tous les cas ou le   volant 2   tourne plus vite que l'axe 1 et si la galekt 18 se monte le long de la rainure 15 du manchon 11 le levier 9   entraine   le manchon 9 à se déplacer le long de l'axe et vers la gauche ( conformément au   dessin )   en exerçant de cette façon la pression variable, par exemple croissante, sur les leviers 6 et en serrant le disque 3. 



   Au contraire, dès que la rotation :relative dans le sens opposé du volant 2 et de   l'axe   1 se produira, c'est à dire le volant 2 tournera plus lentement que l'axe 1 ( et par conséquent les manchons 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 9 - 11 ) le galet 18 descendra de la rainure 15, le ressort 5 desserera les leviers 6 du disque 7 et du disque 3 ce qui entra!nera le   débrayage   du moteur et ce qui signifie que la roue libre entre en action. 



   Le manchon 9 entre en contact avec les leviers 8   à   l'aide du manchon 11 assemblé avec ce manchon 9 par la   friction.Oette   friction entre les manchons 11 et 9 est effective à la rotation relative dans un seul sens tandis que la rotation relative dans le sens opposé rend cette friction presque inexistante. 



     Comme   il ressort du dessin ci-joint, le manchon 11 repoussé à droite ( suivant le dessin ) par le ressort 22 s'appuie par son coussinet 20 ( en matière antifriction ou un roulement à billes ) contre la butée déplaçable 23 qui peut être placée soit en position' A, soit en position B. 



   Si la butée 23 est en position   A,   le galet 18 peut remonter la rainure 15 et le dispositif 8;9;11;15 entre en fonction ( comme il est décrit ci-dessus ). 



   Si   la.   butée 23 est déplacée pour occuper la position B, le galet 18 se trouve dans la cavité 24 de la rainure   15 ,    et est     à   dire en position B, et le coussinet de friction 16 fixé par exemple au manchon 9 déjà ne touche plus le manchon 11 qui est déplacé par le ressort 22 à droite ( suivant le dessin ). 



   Si dans cette position du galet 18 ( c'est à dire des parties du moteur ) celui-ci a la tendance de tourner plus vite que le manchon 9 ( ce qui se produit en cas d'augmentation du   gaz )   ou plus lentement que ce même manchon 9 ( ce qui se produit en cas de diminution du   gaz )   le galet 18, vu l'absence d'une friction considérable entre les manchons 11 et 9, entraîne avec lui le manchon 11 qui glissera sur le manchon 9 sans déplacer ce dernier en direction axiale, c'est à dire sans serrer le disque 3. étant donné que ces mouvements décrits précédemment ont lieu seulement au cas ou le galet   18     @   monte la rainure 15. 



   De cette façon le déplacement de la butée 23 en position B signifie l'annulation de la roue libre. 



   Cette butée 23 peut être assemblée, conformément   à   l'invention 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 avec le levier de vitesse ( non indiqué sur le dessin ) de sorte que sa mise en position de la marche arrière entraîne d'une façon automatique le déplacement de la butée 23 en position B, car on n'a pas besoin de la roue libre en cas de marche arrière. 



   Le dispositif 8,9,11,16 et en principe le dispositif destiné à serrer ou   desserer   automatiquement le disque 3. 



   La force de ce serrage du disque 3 est variable et dans certains cas croissante dangereusement. Pour limiter la croissance de   cette   force de serrage, on peut facilement arranger l'élasticité limitée des galets 18 ou même des leviers 8. 



   Si on arrange en même temps la croissance d'inclination de la rainure 15, à la,fin le galet 18 se monte jusqu'à la fin de la rainure 15 tout en conservant la pression axial, le manchon 11 glisse un peu sur le manchon 9 et alors le couplage du disque 3 se produira tout à fait doucement, sans aucun choc même dans les   cas   de grande voiture*
Les avantages de l'embrayage à roue libre décrit ci-dessus ainsi que son fonctionnement se présentent d'une façon la plus claire si on examine en détail les manoeuvres de démarrage, de freinage etc... 



   En décrivant ces manipulations représentons nous que l'axe 1 est assemblé avec une simple boite de vitesse à engrenage pour 3 vitesses commandée par un levier habituel et que le nombre de pédales est classique,   c'est   dire 3 pédales habituelles à savoir un accélérateur, une pédale de frein et une pédale 13   d'embrayage.   



   Pour la position initiale on prend une automobile au repos dont le levier de changement de vitesse est en position neutre et la butée 23 se trouve en position A. 



   , Le démarrage commence par la mise en marche du moteur. 



  A la mise en marche du moteur ( procédé habituel ) seul le volant 2 commence à tourner vu que le disque 3 n'est pas serré ce pourquoi au premier mouvement l'axe 1 ne tournera pas. 



   Sitôt que le levier 8 s'engage dans la rainure 15, les manchons   9 -     11,   se délacent à gauche ( suivant dessin )et serrent le disque 3 et à la suite de ce mouvement léaxe 1 commence à 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 tourner avec le volant 2. L'automobile restera cependant au repos vu que le levier de vitesse est maintenu en posistion neutre. 



   Le démarrage même se réalise comme suit, le conducteur réduit le gaz et eu même moment met la première vitesse sans appuyer sur la pédale 13, après quoi il augmente de suite le   gaz.   



   Vu que pour un moment le gaz était réduit, la compression du disque 3 se trouve un peu affaiblie, car le levier 8 s'est dégagé de la rainure 15. 



   Dès que, après la mise de la première vitesse mais sans aucune manipulation de la pédale 13 de l'embrayage, on augmente le gaz, le levier 8 s'engagera de nouveau avec force dans la rainure 15 le disque 3 se trouvera serré et l'automobile se mettra en marche en première vitesse. 



   Afin de passer à la vitesse suivante il suffit encore une fois de réduire le   gaz   et mettre le levier directement sur la deuxième vitesse sans qu'on soit obligé de faire usage de la pédale   13.   



   Dans ce cas également la réduction du gaz dégagera le levier 8 de la rainure 15,vu que la vitesse du volant 2 sera plus petite que celle de l'axe 1, ce qui libérera le disque 3, puis en passant le levier   à   la deuxième vitesseet en augmentant le gaz on provoque de nouveeu le serrage automatique du disque 3. 



   Le passage de le deuxième vitesse à la troisième vitesse s'opère d'une façon classique identique, c'est à dire sans qu'on soit obligé de recourrir, comme celà se pratique dans les autos actuellement en usage, à la pédale 13. 



   En   comparant   les manipulations décrites, nécessaires au   démarrage   d'une auto de type courant avec celles   d'uhe   voiture munie du dispositif faisant l'objet de la présente invention, nous pouvons conclure que   la   voiture d'un type existant classique exige ( après la mise en marche du moteur ) 9 opérations ( le débrayage, première vitesse, embrayage et ainsi de suite jusqu'à la troisième vitesse ) tandis que la voiture munie du dispositif prévu par l'invention ne nécessite que trois   opérationset   de cette façon l'application de l'invention réduit les manipulations 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 de changement de vitesse de 100 à 33% réalisant ainsi le gain de 66%. 



   Cette réduction des opérations n'épuise pas tous les avantages de l'invention. 



   En utilisant le système d'embrayage prévu par l'invention le conducteur peut ramener le gaz " au   ralenti   " soit pour profiter en toute sécurité de chaque descente qui se présente sur la   route,   soit pour un arrêt momentané ( obstacles, croisement de rues etc.) en utilisant de cette façon la force de l'inertie du   véhicule   et en économisant l'essence. 



   Cette manière de conduire la voiture en utilisant le dispositif prévu par l'invention ne constitue aucun danger même sur une pente la plus raide car même si les freins refusent brusquement de fonctionner, le conducteur pourrait à n'importe quel moment et à n'importe quelle vitesse placer le levier non seulement sur la deuxième ou première vitesse mais même sur la marche arrière vu que le disque 3   n'est   pas serré quand le gaz est au ralenti (l'axe I tourne plus vite que le volant 2 et les petits leviers 6 sont   repo@ssés   par le ressort 5). 



   Dès que une de ces opérations de changement de position du levier de vitesse est exécutée, le conducteur appuie sur la pédale 13 et le disque 3 se trouve serré, c'est-à-dire l'axe I   enclenche   le moteur. 



   Au cas où le levier est mis sur la première vitesse, le moteur ne fait que freiner le mouvement, tandis que ce même levier placé sur la marche arrière provoque même sur une pente l'arrêt complet du véhicule et même si c'est nécessaire la   marche   arrière* immédiate. 



   De cette manière la sécurité de roulage pour une voiture munie de l'objet de cette invention. en cas d'une   descente   ne se trouve pas réduite (comme c'est le cas des voitures actuelles) mais au contraire elle est augmentée   premièrement   parce que le   freinage   par le moteur en tout état de cause est assuré absolu- ment et deuxièmement'vu que l'embrayage prévu par l'invention permet d'utiliser dans des cas exceptionnels même la marche arrière qui freine plus fort que la première vitesse, et arrête l'auto sans   l'aide   des freins 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 
Pour l'arrêt normal il suffit d'actionner le frein et de ramener le levier de vitesse à sa position neutre.

   Cette dernière opération peut   tre   exécutée après l'arrêt complet de la voiture sans danger d'étouffer le moteur. 



   Le dessin ci-joint représente   l'ob jet   de l'invention comme une des nombreuses variantes possibles de sa   réalisation   technique et de ce fait la protection de cette invention exercée par ce brevet ne se limite pas uniquement par cet exemple de son application. 



   Résumé. 



   I. L'objet de l'invention est   l'accouplement   de l'embrayage de n'importe quel système pour les véhicules automobiles ou autres avec un dispositif appelé communément de roue libre également de n'importe quel système de distingue parce que l'embrayage (1,2,3,4,5,6,7 voir le dessin) est enclenché ou déclenché automatiquement par   l'action   du dispositif de roue libre (8,9,11,15,16,17,18,19,20) sur cet embrayage (I à 7). 



   2. L'accouplement de l'embrayage avec la roue libre conformément au p.1 se distinguant parce que le dispositif de roue libre (8.9,11,15,16,17,18,19,20) enclenche automatiquement l'embrayage (1-7) quand les organes du moteur (2,8) dans leur rotation ratrappent (tournent plus vite) les organes   entrafnables   (1,3,9,11) ou au contraire déclenchent l'embrayage (1-7) quand les organes du   motcuL   (2,8) sont en retard (tournent plus lentement) par rapport aux organes à entraîner (1,3.9,11). 



   3. L'accouplement de l'embrayage avec la roue libre conformément au p.I. et 2 se distingue parce que le mécanisme d'embrayage se présente sous forme d'un embrayage ordinaire à disque 3, fonctionnant à sec, combina avec le manchon (9,11) tournant avec l'axe 1 (entrafnable) possédant la faculté de déplacement axial sur ce   mme   axe I, ledquel déplacement provoqué le serrage ou le relâchement du disque 3 de l'embrayage. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  BOHDAN C E R V I N X A, Engineer Xenie Cervinka- Gradova Residing in Brussels, Belgium Vladimir Cervinka, sales engineer Residing in Kabul, Afghanistan, Clutch coupled with freewheel for automobiles etc.



   The object of the invention is the clutch for vehicles of all kinds coupled with the device for freewheeling.



   Numerous clutch systems and freewheel devices are currently known in use.
It is also known that the freewheel in the systems in use has major defects which has led to the gradual elimination of its use, despite the fact that the freewheel in principle is advantageous since it simplifies the handling of gear change. and also enables considerable fuel savings to be made en route.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   The faults of existing systems are that the current freewheel devices are either of too complicated construction, or because they are not automatic and are controlled by a special lever *
During a descent for example on a steep slope when the safety of driving does not allow to keep the engine disengaged the driver of a current model automobile is required to eliminate the freewheel (by a lever) it is to say to engage the motor so that it is possible to brake by the motor.



   Practice shows that it is not given to every driver to do this in good time and in a safe manner and we know the cases when the automobile acquired by inertia such a speed that it was no longer. possible to eliminate the freewheel (ie to engage the motor) and in case the malfunction of the brakes prevented reducing speed in time, the descent ended in a disaster.



   The freewheel device provided by this invention does not have any faults specific to existing systems and for this reason can be used with absolute safety, especially for cars in current use and for this reason the freewheel device. provided by the invention can be used on a very large scale.



   The clutch with the freewheel device provided by the invention is shown in the accompanying drawing.



   The object of the invention consists of a combination of the clutch of any system with the freewheel followed also by a system of any kind, especially distinguished by the fact that the clutch is engaged or released automatically by action of the device. freewheel or at will using the pedal.



   The drawing shows a dry clutch combination of a most widespread model with a single disc controlled according to the invention automatically by the freewheel device of a special model.



   The flywheel 2 set in motion as usual by any motive force (for example by an automobile engine) has inside a usual disc 3.

 <Desc / Clms Page number 3>

 running dry and which is fixed on the sleeve 4 placed on the axis 1 on which this sleeve 4 can move in the axial direction along the grooves 21 while rotating with the axis I.



   The disc 3 can be clamped using levers 6 between the wall of the flywheel 2 and the clamping disc 7 so that if the disc 3 is clamped the rotation of the motor is transmitted by friction from the flywheel 2 to the axis I which leads to the gearbox (not shown in the drawing) and further to the wheels of the automobile.



   The particularity of the clutch proposed by the present invention consists in that the disc 3 in its normal portion is not clamped by the disc 79 but on the contrary, a weak spring 5 permanently pushes the levers 6 back. so that disk 3 remains free.



   The tightening of the disc 3, that is to say the clutch of the engine can be operated according to this invention in two ways, firstly by means of the pedal 13 which, under the pressure of the foot, transmits this action by the lever 12 and the bearing. ball 17 on the special sleeve 9, the latter thanks to the grooves 21 rotates with the axis 1 while retaining the faculty of an axial movement the sleeve 9 transmits its pressure using the second ball bearing on the levers 6 and in this way clamps the disc 3.



     Secondly! the disc 3 can be clamped automatically by action of the lever 8 turning with the handwheel 2 which engages in the groove 15 on the sleeve 11, placed in turn on the sleeve 9 and assembled with the latter using a friction device.



   As can be seen from the attached drawing, in all cases where the flywheel 2 turns faster than the axis 1 and if the galekt 18 is mounted along the groove 15 of the sleeve 11 the lever 9 causes the sleeve 9 to be move along the axis and to the left (according to the drawing) exerting in this way the variable pressure, for example increasing, on the levers 6 and tightening the disc 3.



   On the contrary, as soon as the rotation: relative in the opposite direction of the flywheel 2 and of the axis 1 will occur, i.e. the flywheel 2 will turn more slowly than the axis 1 (and consequently the sleeves

 <Desc / Clms Page number 4>

 9 - 11) the roller 18 will descend from the groove 15, the spring 5 will release the levers 6 of the disc 7 and of the disc 3 which will cause the motor to disengage and which means that the freewheel comes into action.



   The sleeve 9 comes into contact with the levers 8 by means of the sleeve 11 assembled with this sleeve 9 by friction. This friction between the sleeves 11 and 9 is effective at relative rotation in one direction while the relative rotation in the opposite direction makes this friction almost non-existent.



     As can be seen from the attached drawing, the sleeve 11 pushed to the right (according to the drawing) by the spring 22 is supported by its bush 20 (in anti-friction material or a ball bearing) against the movable stop 23 which can be placed either in position 'A or in position B.



   If the stop 23 is in position A, the roller 18 can move up the groove 15 and the device 8; 9; 11; 15 comes into operation (as described above).



   If the. stop 23 is moved to occupy position B, the roller 18 is located in the cavity 24 of the groove 15, and is to say in position B, and the friction pad 16 fixed for example to the sleeve 9 already no longer touches the sleeve 11 which is moved by the spring 22 to the right (according to the drawing).



   If in this position of the roller 18 (i.e. parts of the engine) the latter tends to turn faster than the sleeve 9 (which occurs in the event of an increase in gas) or slower than this same sleeve 9 (which occurs in the event of a decrease in gas) the roller 18, given the absence of considerable friction between the sleeves 11 and 9, carries with it the sleeve 11 which will slide on the sleeve 9 without moving this last in the axial direction, that is to say without tightening the disc 3, given that these movements described previously take place only in the case where the roller 18 @ mounts the groove 15.



   In this way, the displacement of the stop 23 in position B means the cancellation of the freewheel.



   This stop 23 can be assembled, in accordance with the invention

 <Desc / Clms Page number 5>

 with the gear lever (not shown in the drawing) so that putting it in the reverse gear position automatically moves the stop 23 to position B, because the freewheel is not needed in case of reverse gear.



   The device 8,9,11,16 and in principle the device intended to automatically tighten or loosen the disc 3.



   The force of this clamping of the disc 3 is variable and in certain cases increasing dangerously. To limit the growth of this clamping force, one can easily arrange the limited elasticity of the rollers 18 or even of the levers 8.



   If we arrange at the same time the growth of inclination of the groove 15, at the end the roller 18 goes up to the end of the groove 15 while maintaining the axial pressure, the sleeve 11 slips a little on the sleeve 9 and then the coupling of the disc 3 will occur quite smoothly, without any shock even in the case of large car *
The advantages of the freewheel clutch described above as well as its operation are presented in a clearest way if we examine in detail the maneuvers of starting, braking etc ...



   In describing these manipulations we represent that the axis 1 is assembled with a simple gearbox for 3 speeds controlled by a usual lever and that the number of pedals is conventional, that is to say 3 usual pedals namely an accelerator, a brake pedal and a clutch pedal 13.



   For the initial position, we take an automobile at rest, the gearshift lever of which is in the neutral position and the stop 23 is in position A.



   , Start-up begins with starting the engine.



  When the engine is started (usual process) only the flywheel 2 begins to turn since the disc 3 is not tight, which is why at the first movement the axis 1 will not turn.



   As soon as the lever 8 engages in the groove 15, the sleeves 9 - 11, move to the left (according to the drawing) and tighten the disc 3 and following this movement the axis 1 begins to

 <Desc / Clms Page number 6>

 turn with steering wheel 2. However, the automobile will remain at rest since the gear lever is kept in neutral position.



   The actual start-up is carried out as follows, the driver reduces the gas and at the same time puts the first gear without pressing the pedal 13, after which he immediately increases the gas.



   Since for a while the gas was reduced, the compression of the disc 3 is weakened a little, because the lever 8 has disengaged from the groove 15.



   As soon as, after putting into first gear but without any manipulation of the clutch pedal 13, the gas is increased, the lever 8 will engage again with force in the groove 15 the disc 3 will be tight and the The automobile will start in first gear.



   In order to change to the next gear, it suffices once again to reduce the gas and put the lever directly into second gear without having to use pedal 13.



   In this case also the reduction of the gas will release the lever 8 from the groove 15, since the speed of the flywheel 2 will be lower than that of the axis 1, which will release the disc 3, then passing the lever to the second speed and by increasing the gas the automatic clamping of the disc 3 is again caused.



   The change from second gear to third gear takes place in an identical conventional way, that is to say without having to resort, as is the practice in cars currently in use, to pedal 13.



   By comparing the operations described, necessary for starting a car of the current type with those of a car fitted with the device which is the subject of the present invention, we can conclude that the car of a conventional existing type requires (after the starting the engine) 9 operations (disengagement, first gear, clutch and so on up to third gear) while the car fitted with the device provided for by the invention requires only three operations and in this way the application of the invention reduces handling

 <Desc / Clms Page number 7>

 speed change from 100 to 33% thus achieving the gain of 66%.



   This reduction in operations does not exhaust all the advantages of the invention.



   By using the clutch system provided by the invention, the driver can bring the gas back to "idle" either to safely take advantage of each descent that occurs on the road, or for a momentary stop (obstacles, crossing streets, etc. .) using in this way the force of the vehicle's inertia and saving fuel.



   This way of driving the car using the device provided for by the invention does not constitute any danger even on a steepest slope because even if the brakes suddenly refuse to work, the driver could at any time and at any time which speed place the lever not only on second or first gear but even on reverse gear since disc 3 is not tight when the gas is at idle (axis I turns faster than flywheel 2 and the small ones levers 6 are repo @ ssed by spring 5).



   As soon as one of these gear lever position change operations is performed, the driver presses the pedal 13 and the disk 3 is clamped, that is to say the axis I engages the engine.



   In the event that the lever is put in first gear, the engine only slows down the movement, while this same lever placed in reverse gear even on a slope causes the vehicle to come to a complete stop and even if it is necessary the immediate reverse *.



   In this way, driving safety for a car provided with the object of this invention. in the event of a descent is not reduced (as is the case with current cars) but on the contrary it is increased firstly because the braking by the engine in any case is absolutely assured and secondly 'seen that the clutch provided for by the invention makes it possible to use in exceptional cases even reverse gear which brakes harder than first gear, and stops the car without using the brakes

 <Desc / Clms Page number 8>

 
For normal stopping, it suffices to apply the brake and return the gear lever to its neutral position.

   This last operation can be carried out after the car has come to a complete stop without danger of choking the engine.



   The accompanying drawing represents the object of the invention as one of the many possible variations of its technical realization and therefore the protection of this invention exercised by this patent is not limited only by this example of its application.



   Summary.



   I. The object of the invention is the coupling of the clutch of any system for motor vehicles or others with a device commonly called freewheel also of any system distinguishes because the clutch (1,2,3,4,5,6,7 see drawing) is engaged or disengaged automatically by the action of the freewheel device (8,9,11,15,16,17,18,19, 20) on this clutch (I to 7).



   2. The coupling of the clutch with the freewheel according to p.1 is distinguished because the freewheel device (8.9,11,15,16,17,18,19,20) automatically engages the clutch ( 1-7) when the engine components (2,8) in their rotation catch up (turn faster) the drivable components (1,3,9,11) or on the contrary release the clutch (1-7) when the components of the motcuL (2,8) are behind (turn more slowly) compared to the organs to be trained (1,3,9,11).



   3. The coupling of the clutch with the freewheel according to p.I. and 2 is distinguished because the clutch mechanism is in the form of an ordinary 3 disc clutch, running dry, combined with the sleeve (9,11) rotating with the axis 1 (entrafnable) having the ability to axial displacement on this same axis I, the displacement resulting in the tightening or releasing of the disc 3 of the clutch.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

4.L'accouplement conformément qu p.I, éventuellement 2,3 se distingue parce que le dispositifqui enclenche automatiquement l'embragaga (1-7) se présente sous forme d'un couple d'éléments <Desc/Clms Page number 9> (18,11) l'un (18) faisant partie du moteur et l'autre partie (II ou 9) entraînable, qui entre en action et produit automatiquement un déplacement axial du manchon (9), quand aura lieu le mouvement de rotation relatif entre ces deux éléments (18,11). 4.The coupling according to qu p.I, possibly 2,3 differs because the device which automatically engages the clutch (1-7) is in the form of a pair of elements <Desc / Clms Page number 9> (18,11) one (18) being part of the motor and the other part (II or 9) which can be driven, which comes into action and automatically produces an axial displacement of the sleeve (9), when the rotational movement takes place relative between these two elements (18,11). 5. L'accouplement conformément,au p.4 se distingue parce que les éléments (18,11,9) ne produisent un déplacement axial de la partie (9,11) entraînable que dans le cas d'un seul sens du mouvement relatif de rotation entre eux et si ce sens du mouvement relatif est du sens opposé la partie (II) entraînable reste neutral axialement ou se déplace axialement dans le sens opposé. 5. The coupling in accordance with p.4 is distinguished because the elements (18,11,9) only produce an axial displacement of the part (9,11) which can be drivable in the case of one direction of the relative movement. of rotation between them and if this direction of relative movement is in the opposite direction, the drivable part (II) remains axially neutral or moves axially in the opposite direction. 6. L'accouplement conformément au p.5 se distingue parce que la partie (II) entraînable poussée dans un côté par le ressort 22 et s'appuyant à la butée 23 peut être posé à,l'autre position (position b) où se trouvant elle ne réagit pas axialement ni. dans le cas d'un certain sons du mouvement relatif entre les éléments 18 et 11, ni dans le cas d'un sens opposé. 6. The coupling according to p.5 differs because the drivable part (II) pushed into one side by the spring 22 and resting on the stop 23 can be placed in, the other position (position b) where being found it does not react axially nor. in the case of a certain sound of the relative movement between the elements 18 and 11, nor in the case of an opposite direction. 7. L'accouplement conformément au p.1, évent.2-6 se distingue parce que la partie II ne s'engage contre manchon 9 que par la voie d'une friction. 7. The coupling according to p.1, option 2-6 differs because part II engages against sleeve 9 only by means of friction. 8. L'accouplement conformément au p.7 se distingue parce que la grandeur de la pression et friction de la partie II contre le manchon 9 va croissante quand le galet 18 se monte à la rainure inclinée 15 et au contraire va en diminuant pendant se descente. 8. The coupling according to p.7 is distinguished because the magnitude of the pressure and friction of the part II against the sleeve 9 increases when the roller 18 goes up to the inclined groove 15 and on the contrary decreases during itself. descent. 9. L'accouplement conformément au p. 8 se distingue parce que la croissance de la pression de la partie II contre le manchon 9 est limitée par un dispositif d'élasticité ou des leviers 8, ou des galets 18. 9. The coupling according to p. 8 differs because the growth of the pressure of part II against the sleeve 9 is limited by a spring device or levers 8, or rollers 18. 10. L'accouplement conformément au p.9 se distingue parce que l'inclinaison de la rainure 15 est d'une valeur variable. 10. The coupling according to p.9 differs because the inclination of the groove 15 is of a variable value. Il* L'accouplement conformément au p.6 évent.7-10 se distingue parce que le levier de la bofte de vitesse (non indiqué sur le dessin) se trouvant dans la position de marche arrière annule l'action automatique du dispositif de la roui: libre (9,11,15) <Desc/Clms Page number 10> en déplaçant, p.ex. la butée 23 en position b. It * The coupling in accordance with p.6 option 7-10 is distinguished because the gearbox lever (not shown in the drawing) in the reverse position cancels the automatic action of the gearbox device. retted: free (9,11,15) <Desc / Clms Page number 10> by moving, eg stopper 23 to position b. 12. L'accouplement de l'embrayage avec la roue libre conformément au p.I., évent. 2-II se distingue parce que indépendamment de l'action automatique dus dispositif de roue libre (9,11,15D) sur l'embrayage (1-7), ce dernier peut être enclenché ou déclanché à volonté par ex. à l'aide de la pédale 13, 12. The coupling of the clutch with the freewheel according to p.I., possible. 2-II stands out because independent of the automatic action of the freewheel device (9,11,15D) on the clutch (1-7), the latter can be engaged or disengaged at will eg. using pedal 13,
BE439890D BE439890A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE439890A true BE439890A (en)

Family

ID=97790

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE439890D BE439890A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE439890A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US6705446B2 (en) Automatic clutch with manual override control mechanism
EP2653743B1 (en) Motorcycle including centrifugal clutch
FR2884207A1 (en) METHOD OF BRAKING A VEHICLE FOR AN EMERGENCY STOP AND BRAKE SYSTEM FOR IMPLEMENTING THE METHOD
FR2841504A1 (en) Method for controlling vehicle propulsion, comprises computer program which disconnects the engine braking effect when rallying and reconnects it under particular conditions of slope
FR2826700A1 (en) METHOD FOR CONTROLLING A CLUTCH IN A MOTOR VEHICLE
FR2812919A1 (en) Clutch control method for motor vehicle involves operating clutch on detected position of clutch control pedal
FR2647724A1 (en) DEVICE FOR CONTROLLING A FRICTION CLUTCH OF A MOTOR VEHICLE
BE439890A (en)
FR2523536A1 (en) MOTOR VEHICLE COMPRISING AT LEAST ONE BRAKE SYSTEM AND A MOTOR, AND MEANS FOR CONTROLLING THE BRAKING SYSTEM AT THE STOPPING OF THE ENGINE
JPS59219525A (en) Friction clutch
EP0942842B1 (en) Method for controlling a road vehicle clutch
BE440620A (en)
FR2905154A1 (en) Friction clutch control device for e.g. farm vehicle, has damper to decelerate closing of clutch when driver releases clutch pedal, and cam with contact profile shape to vary damping intensity during clutching operation
FR2774955A1 (en) CLUTCH CONTROL SYSTEM
FR2822516A1 (en) Control system for automated vehicle gearbox implements defined gear change strategy that is influenced to adapt to driving situation depending on at least one signal
FR3066166A1 (en) DEVICE FOR CONTROLLING A VEHICLE BRAKING SYSTEM
FR3060481B1 (en) VEHICLE POWERTRAIN
FR2822415A1 (en) Controlling automated clutch in motor vehicle drive train, involves setting clutch to defined value of torque transferable by clutch if ignition is off with vehicle rolling
FR2850069A1 (en) Vehicle brake controlling device, has blocks calculating brake settings for maintaining vehicle at halt in slope, starting vehicle in slope, and limiting vehicle acceleration while changing direction of vehicle in slope
FR2904584A1 (en) Speed control system e.g. speed regulator, controlling method for motor vehicle, involves activating speed control system by passing accelerator pedal beyond hard point from position of accelerator pedal inside operation zone
BE468620A (en)
FR2751388A1 (en) Method of calibrating motor vehicle clutch
FR2777959A1 (en) Control of vehicle clutch mechanism to reduce noise
FR2913936A1 (en) METHOD AND SYSTEM FOR CONTROLLING AN AUTOMATIC PARKING BRAKE
FR2853283A1 (en) Hill start device for car, has cylinder with piston supported by spring acting on brake fluid for tightening brake every time motor is idle or stopped, where piston is connected to another piston by shaft