BE439227A - - Google Patents

Info

Publication number
BE439227A
BE439227A BE439227DA BE439227A BE 439227 A BE439227 A BE 439227A BE 439227D A BE439227D A BE 439227DA BE 439227 A BE439227 A BE 439227A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
umbrella
handle
elements
fork
rib
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Priority claimed from DEH3226D external-priority patent/DE944147C/en
Priority claimed from DEH161851D external-priority patent/DE758676C/en
Application filed filed Critical
Publication of BE439227A publication Critical patent/BE439227A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A45HAND OR TRAVELLING ARTICLES
    • A45BWALKING STICKS; UMBRELLAS; LADIES' OR LIKE FANS
    • A45B19/00Special folding or telescoping of umbrellas
    • A45B19/10Special folding or telescoping of umbrellas with collapsible ribs
    • A45B19/12Special folding or telescoping of umbrellas with collapsible ribs in the form of lazy-tongs
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A45HAND OR TRAVELLING ARTICLES
    • A45BWALKING STICKS; UMBRELLAS; LADIES' OR LIKE FANS
    • A45B19/00Special folding or telescoping of umbrellas
    • A45B19/06Special folding or telescoping of umbrellas with telescopic ribs

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



  Parapluie raccourcissable 
L'invention concerne un parapluie raccourcissable dont les baleines et le manche se composent d'éléments rentrant télescopiquement les uns dans les autres, les fourchettes du parapluie étant articulées sur les éléments extérieurs des ba- leines. Elle a pour but d'éliminer l'influence que la longueur des fourchettes, correspondant à la position déployée du para- pluie, exerce sur le degré de raccourcissement, sans que le maniement du parapluie devienne plus difficile.

   L'invention consiste à constituer les fourchettes du parapluie, c'est-à- dire les éléments reliant le coulant ou curseur du parapluie aux éléments extérieurs des baleines,par un système de trin- gles qui a la propriété d'augmenter pendant le déploiement du parapluie la distance entre le coulant et l'élément de baleine extérieur et, inversement, de diminuer à nouveau cette distan- ce pendant le repliement du parapluie.

   En raison de ce raccour-- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 cissement automatique de la distance entre l'articulation de l'élément de baleine extérieur et l'articulation du coulant, le degré de raccourcissement du parapluie peut être notable- ment augmenté, -surtout quand les baleines se composent de plus de deux éléments,- sans qu'il soit nécessaire de recou- rir à un verrouillage quelconque pour bloquer les éléments de baleine dans la position d'extension. 



   On connait de nombreuses formes d'exécution de sys- tèmes de tringles ayant la propriété de se raccourcir automa- tiquement lors de la fermeture du parapluie. On peut par exem- ple substituer à la fourchette simple usuelle une sorte de ciseau de Nuremberg dont une extrémité intérieure est articu- lée sur le coulant du parapluie et l'autre extrémité intérieu- re est articulée sur un coulant ou curseur auxiliaire disposé au-dessus du coulant principal, tandis que l'extrémité exté- rieure des ciseaux est articulée sur l'élément de baleine extérieur.

   Toutefois, cette forme d'exécution de l'invention présente l'inconvénient que le nombre d'articulations inter- médiaires de la fourchette devient relativement grand et que, lorsque le parapluie est fermé, de nombreux éléments se super- posent, ce qui crée des difficultés constructives et augmente l'épaisseur du parapluie. 



   Dans sa forme d'exécution préférée, l'invention écar- te ces inconvénients en faisant en sorte que le système de tringles remplaçant la fourchette simple soit constitué par une tringle télescopante dont les éléments s'étendent auto- matiquement sous l'action d'une fourchette auxiliaire lors- qu'on ouvre le parapluie et sont maintenus dans la position d'extension une fois le parapluie ouvert. Cette forme d'exé- cution du système de tringles se distingue par une grande simplicité. En comparaison d'un parapluie à fourchettes rigi- des ordinaires soutenues par des fourchettes auxiliaires, le 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 système de tringles servant à soutenir la baleine, ne compor- te -abstraction faite de la forme télescopique des fourchet- tes- qu'un- seul élément supplémentaire. 



   Au lieu de rendre télescopants les éléments de la tringle qui, dans cette forme d'exécution, relie au coulant l'élément de baleine extérieur, on peut aussi conformer la tringle de façon qu'elle soit pliante et la commander à l'aide d'un dispositif de fourchettes auxiliaires modifié en consé- quence. Toutefois, la forme pliante de la tringle a pour ré- sultat, sensiblement comme avec l'emploi de ciseaux de Nurem- berg, que de nombreux éléments de la monture sont superposés dans la position repliée et, avant tout, dans la position rac- courcie du parapluie. 



   Dans toutes les constructions, les organes de com- mande servant à allonger le système de tringles sont mis en action du fait qu'on les amène à prendre appui contre un point fixe-du manche lors du déploiement du parapluie. Au lieu de cela la force requise pour allonger le système de tringles peut toutefois aussi être engendrée à l'aide de ressorts. 



   L'invention concerne en outre la conformation et le guidage des éléments de baleine les uns par rapport aux autres quand la baleine se compose de trois éléments ou davantage. A ce point de vue on se heurte à la difficulté que l'articula- tion reliant l'élément de baleine extérieur à la fourchette doit passer par delà l'extrémité extérieure de l'élément de baleine intérieur lorsqu'on raccourcit le parapluie et s'en séparer complètement quand on allonge le parapluie. Cette obligation est peu compatible avec le guidage que l'élément de baleine intermédiaire doit avoir sur l'élément de baleine intérieur. L'invention écarte cette difficulté par une dis- position et une conformation appropriées des organes de gui- dage.

   On obtient un guidage particulièrement satisfaisant en 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 même temps qu'une construction simple quand l'élément de ba- leine intermédiaire creux est monté à coulissement extérieu- rement sur l'élément de baleine intérieur, également creux, de manière que lorsque le parapluie est raccourci, l'élément de baleine extérieur, ayant le plus petit diamètre, soit en- touré par l'élément de baleine intérieur de section trans- versale creuse qui, d'autre part, est entouré par l'élément de baleine intermédiaire ayant lui aussi une section trans- versale creuse.

   (Quand dans la présente description il est question d'éléments de baleine intérieur, intermédiaire et ex- térieur, cette dénomination se rapporte à la position des éléments relativement au manche dans le parapluie ouvert et non à la position que ces éléments occupent quand ils sont engagés les uns dans les autres). 



   Lorsque les éléments des baleines se composent de trois éléments ou davantage, il se présente encore la diffi- culté supplémentaire que l'élément de balaine intermédiaire, qui n'est pas relié directement à la fourchette ou au sys- tème de tringles faisant office de fourchette, peut se dépla- cer sans entrave vers l'extérieur, c'est-à-dire s'écarter du manche, quand le parapluie est ouvert. Aussi faut-il prévoir une butée qui limite le déplacement de l'élément intermédiai- re vers l'extérieur par rapport à l'élément de baleine inté- rieur.

   Etant donné toutefois que l'élément de baleine inté- rieur doit être absolument lisse sur ses deux faces afin qu'on puisse faire coulisser sur cet élément et dans celui-ci res- pectivement les deux autres éléments, on s'arrange conformé- ment à l'invention pour qu'une butée formée sur l'étrier de guidage de l'élément de baleine intermédiaire coopère avec un épaulement de la paroi de l'élément de baleine intérieur creux, cet épaulement étant disposé de manière à laisser li- bre le creux de l'élément de baleine intérieur.      

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   L'invention concerne aussi une forme d'exécution d'un manche de parapluie constitué de trois éléments ou davantage, dans laquelle les différents éléments sont empê- chés de tourner les uns par rapport aux autres. Un pareil blocage est difficile par suite de la présence d'un -élément de manche intermédiaire, étant donné qu'à la différence d'un manche ne comprenant que deux éléments il faut empêcher au moins trois éléments de tourner les uns par rapport aux au- tres et qu'il faut en même temps limiter au moyen de butées, en deux endroits, le mouvement d'extension. Suivant l'inven- tion, les rainures de guidage, ménagées dans les éléments du manche, qui servent à empêcher la rotation, sont utilisées en même temps pour limiter le mouvement d'extension, en amé- nageant des saillies ou des renfoncements appropriés.

   A cet effet, on prévoit dans l'élément de manche intermédiaire une rainure ou gorge de guidage et dans l'élément de.manche em- boîté dans l'élément intermédiaire deux gorges dont une seu- lement doit servir au guidage proprement dit. On peut alors limiter commodément le mouvement d'extension à l'aide de sim- ples renfoncements de la paroi des éléments de manche et de saillies correspondantes disposées à l'intérieur de la gorge de guidage. Dans sa forme d'exécution préférée, l'invention prévoit, au lieu de simples renfoncements et bossages des gorges, des pièces encastrées spéciales à surface de butée li- mitée par des arêtes, qui empêchent un coincement ou une dé- formation lors de la rencontre des butées. 



   Les dessins annexés représentent plusieurs exemples d'exécution de l'invention. Dans les dessins: 
Fig. 1 est une vue en élévation d'une forme d'exécu- tion du parapluie, les éléments de la monture étant montrés en traits pleins dans la position déployée et en pointillés dans la position repliée, 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 
Fig.2 montre le parapluie dans la position raccour- cie., 
Fig. 3 montre le parapluie de la fig.l dans une position intermédiaire entre les positions déployée et repliée, 
Fig. 4 montre une deuxième forme   d'exécution   du parapluie, les éléments de la monture déployés étant repré- sentés en traits pleins et les éléments repliés - en poin- tillés, 
Fig. 5 montre le parapluie de la fig. 4 dans la position raccourcie, 
Fig.

   6 montre une troisième forme d'exécution du parapluie, les éléments de la monture déployés étant repré- sentés en traits pleins et les éléments repliés-en pointil- lés, 
Fig. 7 montre le parapluie de la fig. 6 dans la position raccourcie, 
Fig. 8 montre à plus grande échelle un fragment d'une baleine de parapluie de la fig. l, 
Fig. 9 est une coupe suivant la ligne A-B de la fig. 



  2, mais à plus grande échelle, 
Fig. 10 est une vue de face du ressort supérieur du manche du parapluie de la fig. 1, 
Fig. Il est une coupe longitudinale du manche du parapluie suivant la fig. 1, 
Fig. 12 est une coupe suivant la ligne C-D de la fig. Il, 
Fig. 13 est une coupe suivant la ligne E-F de la Fig. 11, et 
Fig. 14 est une coupe longitudinale d'une partie du manche, faite dans un plan décalé de 90  par rapport à la fig. 11. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   Le manche du parapluie représenté sur les Figs. 1 à 3 se compose de trois éléments 1, 2 et 3, rentrant télesco- piquement les uns dans les autres, qui sont retenus par des arrêts 4 et 5 dans la position d'extension représentée sur la fig. 1.   L'élément   supérieur 1 du manche porte la noix ou cou- ronne 7 du parapluie ainsi qu'un ressort d'arrêt 8 qui, lors- que le parapluie est ouvert, retient le coulant ou curseur principal 9, tandis que l'élément inférieur 3 du manche porte outre la poignée 10, un ressort d'arrêt 11 qui bloque le coulant principal 9 quand le parapluie est replié.

   A la noix 7 sont fixées au moyen d'articulations 12 les balaines ou branches du parapluie, constituées par trois éléments 13, 14 et 15 rentrant télescopiquement les uns dans les autres. l'élément extérieur 15 de la baleine'a une section pleine et est relié, à son extrémité intérieure coudée 16, par une arti- culation 17 à une tringle 18. Le pivot de l'articulation 17 sert en même temps au raccordement d'un étrier de guidage 19 qui est monté à coulissement sur l'élément creux 14 de la ba- leine. Le guidage est assuré en outre par une douille 20 fixée à l'extrémité extérieure de l'élément de baleine médian 14. 



  L'élément de baleine intermédiaire 14 coulisse extérieurement sur l'élément de baleine intérieur 13 qui est également creux. 



  Le guidage est assuré par une douille 21 fixée à l'extrémité intérieure de l'élément 14 et représentée à plus grande échel- le sur la fig. 8. Dans un trou 22 de la douille 21 est monté un ressort 23 formé en pliant un fil métallique, qui lorsque la baleine est étendue, est engagé par sa branche 24 dans un trou 25 de la paroi de l'élément de baleine intérieur 13 et qui limite ainsi le mouvement vers l'extérieur de l'élément 14 de l'intérieur. L'élément de baleine intérieur 13 est di-   mensionné   de manière que, lorsque le parapluie est raccourci, 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 il reçoive dans son creux l'élément de baleine extérieur 15, tandis qu'il est pris extérieurement dans l'élément de ba- leine intermédiaire 14 (fig. 9). De cette manière on peut raccourcir la baleine au tiers de sa longueur entière, en chiffres ronds.

   Pendant la contraction, l'extrémité inté- rieure de l'élément de baleine extérieur 15 rencontre l'ex- trémité extérieure de l'élément de baleine intérieur 13. 



  Grâce au chanfrein constitué par le coude 16 de l'extrémité intérieure de l'élément extérieur 15 il est impossible que les deux extrémités des éléments butent l'une contre l'autre, de sorte que les éléments glissent l'un dans l'autre sans en- trave. 



   La tringle 18, articulée sur l'extrémité intérieure 16 de l'élément de baleine extérieur 15, est déplaçable té- lescopiquement dans une tringle creuse 26. Le guidage est assuré par une douille 27 fixée à l'extrémité extérieure de la tringle 26. La tringle 26 est articulée en 28 sur le coulai principal 9. A l'extrémité intérieure coudée 29 de la tringle 18 est reliée au moyen d'une articulation 30 une fourchette auxiliaire 31 dont l'extrémité intérieure est articulée en 32 sur un coulant auxiliaire 33. Un oeillet 34 formé sur la fourchette auxiliaire 31 entre les articulations 30 et 32 sert à raccorder par articulation une biellette 35 dont l'ex- trémité opposée est articulée en 28 sur le coulant princi- pal 9. 



   Pour replier le parapluie ouvert, (représenté en traits pleins sur la Fig. 1), on procède comme avec un para- pluie ordinaire   en.,dégageant   l'arrêt 8 et en amenant vers le bas le long du manche le coulant principal 9 jusqu'à la po- sition indiquée en pointillés, dans laquelle le coulant prin- cipal est bloqué par l'arrêt 11 près de la poignée. Pendant le repliement, la pression de la baleine, exercée vers l'in-   térieur   sur la tringle 18, a pour résultat que la distance 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 entre le coulant principal 9 et le coulant auxiliaire 33 augmente, tout comme avec un parapluie de poche ordinaire à fourchettes principales rigides soutenues par des fourchet- tes auxiliaires. En même temps là tringle 18 rentre dans la tringle 26, de sorte que la distance entre les articulations 17 et 28 diminue.

   Cette distance qui, lorsque le parapluie est ouvert, représente environ deux tiers de la longueur de la baleine allongée, ainsi que l'indique en traits pleins la fig. 1, n'est que d'environ un tiers de la longueur totale de la baleine quand le parapluie est replié, comme le montrent les pointillés. La baleine elle-même ne se raccourcit pendant le repliement que d'une quantité relativement faible, qui correspond à la suppression de la tension du tissu. 



   Lorsqu'on veut raccourcir le parapluie replié, il suffit de faire rentrer les éléments les uns dans les autres en poussant sur la poignée 10 et la noix 7. Les trois élé- ments de baleine 13, 14 et 15 et les trois éléments de manche glissent alors les uns dans les autres jusqu'à ce que soit atteinte la position représentée sur la Fig. 2. Il est possi- ble d'obtenir ce notable raccourcissement grâce au fait que la distance entre les articulations 17 et 28 est diminuée dans la position repliée du parapluie. 



   Pour remettre en service le parapluie raccourci, on amène d'abord la monture de la position de la fige 2 à la po- sition d'extension repliée par une simple traction exercée sur les deux extrémités. Ensuite, comme avec un parapluie ordi- naire, on dégage le coulant 9 de l'arrêt 11 et on le fait cou- lisser vers le haut sur le manche. De ce fait, les baleines s'écartent du manche, et en même temps la biellette 35 oblige la fourchette auxiliaire 31 à retirer vers l'extérieur la tringle 18 de la tringle 26, de manière que la distance entre les points d'articulation 17 et 28 augmente et atteigne   fina- -   

 <Desc/Clms Page number 11> 

 lement la longueur requise pour le parapluie ouvert.

   Une fois le parapluie ouvert, les éléments 18 et 26 ne peu- vent plus rentrer l'un dans l'autre car ils sont retenus par la fourchette auxiliaire 31 en coopération avec la biellette 35. 



   Le tissu 36   (fig.l)   est fixé à la noix 7 et aux extrémités extérieures 37 des baleines et, de plus, en 38, sur l'étrier de guidage 19. Par suite, lorsqu'on ouvre le parapluie, les éléments de baleine 13, 14 et 15 s'étendent en tendant en même temps le tissu 36, tout comme lorsqu'on ouvre un parapluie à fourchettes principales rigides soute- nues' par des fourchettes auxiliaires. Cette extension des éléments de baleine, accompagnée de la tension du tissu, est produite positivement car pendant le mouvement de déploie- ment le coulant auxiliaire 33 bute par en-dessous contre la noix 7, de sorte que le point d'articulation 32 s'immobilise par rapport au manche vers la fin du déploiement. 



   Au lieu d'immobiliser à l'aide d'une butée le cou- lant auxiliaire 33 par rapport au manche durant le mouvement de déploiement, de manière que la distance entre le coulant principal et le coulant auxiliaire diminue, on pourrait aussi disposer le coulant auxiliaire en-dessous du courant princi- pal et obtenir à l'aide d'un ressort, disposé entre les deux coulants, que la distance entre les deux coulants augmente pendant le mouvement de déploiement. En disposant à l'envers, de manière correspondante, les éléments 35 et 31 de la monture, on arrive alors à des résultats identiques en principe à ceux obtenus avec le parapluie représenté. 



   Dans l'exemple d'exécution représenté sur les Figs. 



  4 et 5, le manche du parapluie est comme précédemment consti- tué par trois éléments 1, 2 et 3. Les baleines, articulées sur la noix 7, se composent de deux éléments 39 et 40 pouvant - 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 télescoper l'un dans l'autre. A l'extrémité intérieure 41 de l'élément extérieur 40 est reliée au moyen d'une arti- culation 42 une tringle 43 qui est reliée par une articula- tion44 à une sorte de fourchette auxiliaire 45 dont l'extré- mité intérieure est articulée sur un coulant auxiliaire 46. 



  Un deuxième coulant 47, qu'on appellera coulant principal et qu'on peut bloquer sur le manche dans ses deux positions extrêmes à l'aide des ressorts usuels 8 et 11, est relié par une deuxième tringle 48 à la tringle 43 et par une biellette 49 à la fourchette auxiliaire 45. La deuxième tringle 48 et la biellette 49 sont reliées par une articulation commune 50 au coulant principal 47. A son extrémité extérieure, la trin- gle 48 est reliée par une articulation 51 à un coulant 52 déplaçable sur la tringle 43. L'extrémité extérieure de la biellette 49 est raccordée à un oeillet 53 qui est disposé sur la fourchette auxiliaire 45 entre l'articulation 44 et l'articulation 54.

   Un prolongement 55 de l'extrémité intérieure de la tringle 43, qui fait saillie au-delà de l'articulation 44 et qui, dans la position déployée représentée en traits pleins, porte contre la fourchette auxiliaire 45, constitue une butée qui empêche l'articulation 44 de se plier de bas en haut. 



   Dans la position déployée, la tringle 43 est retenue par la fourchette auxiliaire 45 qui, à son tour, est soutenue par la biellette 49. Par suite, le point   d'articulation   42 est fixé lui aussi et les baleines sont maintenues par le sys- tème de tringles dans la position déployée. 



   Lorsqu'on veut fermer le parapluie, on dégage l'arrêt 8 et on déplace le coulant principal 47 de haut en bas sur le manche pour le bloquer finalement à l'aide de l'arrêt 11. 



  En même temps, l'articulation 44 se plie de haut en bas et le coulant 52 glisse vers l'extérieur sur la tringle 43. Par suite, 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 pendant le repliement, la distance entre les articulations 42 et 50 diminue de plus en plus jusqu'à la position com- plètement repliée représentée en pointillés, dans laquelle cette distance est à peine plus grande que la longueur de la tringle 48. Il se produit ainsi un effet analogue à celui de l'exemple d'exécution de la Fig. 1. 



   Dans l'exemple d'exécution des Figs. 6 et 7 le sys- tème de tringles reliant le coulant du parapluie à l'élément de baleine extérieur est constitué par une sorte de ciseaux de Nuremberg. Le manche se compose en l'occurrence de deux éléments 56 et 57 dont l'élément 56 porte la noix 7 du para- pluie ainsi que le ressort 8 qui sert à bloquer le coulant 68 appelé en l'occurrence coulant auxiliaire, tandis que sur l'élément de manche 57 sont disposés la poignée, non repré- sentée, et le ressort d'arrêt 11 qui retient le coulant auxiliaire 68 quand le parapluie est replié. Les baleines sont constituées, sensiblement comme dans l'exemple d'exécu- tion des   F'igs.   4 et 5, par deux éléments 39 et 40 pouvant télescoper l'un dans l'autre. 



   A l'extrémité intérieure 41 de l'élément de baleine extérieur 40 est reliée au moyen d'une articulation 42 une tringle 58 dont l'extrémité intérieure est reliée par une articulation 60 à une tringle 59, dont l'extrémité intérieure est   à¯son   tour reliée par une articulation 61 à un deuxième coulant 62 qu'on appellera coulant principal. La tringle 58 porte entre les articulations 42 et 60 un oeillet 63 auquel est reliée une tringle 64 dont l'extrémité intérieure est fi- xée par une articulation 65 à une tringle 66 dont l'extrémité intérieure est reliée par une articulation 67 au coulant auxi- liaire 68. Les deux tringles 59 et 66 sont reliées entre elles par une articulation 69 comme des branches de ciseaux. 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 



   Quand le parapluie est ouvert, les deux coulants 62 et 68 sont fixés sur le manche, le coulant 68 par le res- sort supérieur 8 du manche et le coulant 62 par une butée 70 qui en limite le déplacement vers le haut. Par suite, tous les éléments des ciseaux, c'est-à-dire les tringles 59,66, 58 et 64 et, partant, le point d'articulation 42, sont égale- ment fixés, de sorte que les baleines sont retenues dans la position d'extension. Lorsque pour replier le parapluie on déplace le coulant auxiliaire 68 de haut en bas sur le man- che après avoir dégagé le ressort 8, les éléments de ciseaux tendent à s'ouvrir sous la pression des baleines se rabattant vers l'intérieur, de sorte que les coulants 62 et 68 se sépa- rent jusqu'à ce que soit établie la position repliée représen- tée en traits pointillés.

   Dans cette position, les tringles constituant les ciseaux de Nuremberg sont juxtaposées. De ce fait, la distance entre les points d'articulation 42 et 67 est notablement plus faible que lorsque le parapluie est ouvert, n'étant égale, en substance, qu'à la longueur de la tringle 58. On obtient donc à nouveau un effet analogue à celui des formes d'exécution des Figs. 1 à 3 et des Figs. 4 et 5. 



   La distance entre les articulations 42 et 63 est déterminée par la considération que, dans le parapluie replié (Fig. 7), l'articulation 42 doit se trouver aussi près que possible de la noix 7 du parapluie, tandis que l'articulation 63 est naturellement à une distance déterminée de la noix. 



   Pour le reste, le parapluie replié peut être raccour- ci de la même manière que le parapluie représenté sur les Figs.   1 à 3.   



   Pour ouvrir le parapluie, on établit d'abord la position d'extension repliée en allongeant la monture et en- suite, après avoir dégagé l'arrêt 11, on fait glisser vers le haut, à la main, le coulant 68. La baleine s'écarte alors      

 <Desc/Clms Page number 15> 

 du manche, de sorte que la distance des points d'articulation 42 et 67 augmente à nouveau jusqu'à ce que soit établie fina- lement la position déployée. Durant le déploiement le coulant 62 rencontre la butée 70, tandis que le coulant 68 continue à avancer. De ce fait l'élément de baleine 40 est repoussé positivement vers l'extérieur, de sorte que la baleine s'al- longe et le tissu se tend. 



   Toutes les formes d'exécution ici décrites du sys- tème de tringles reliant le coulant du parapluie à   l'élé-   ment de baleine extérieur peuvent être employées pour des baleines composées d'un nombre voulu d'éléments. On obtient chaque fois l'avantage que la faculté des éléments de balei- ne de rentrer télescopiquement les uns dans les autres peut être utilisée entièrement pour le raccourcissement de la mon- ture, ce qui présente un intérët tout particulier quand le parapluie comporte des baleines composées de trois éléments ou davantage. 



   Le ressort d'arrêt servant à soutenir le coulant principal 9 (Figs. 1 à 3 et 10) est constitué par une lan- guette 8 produite par poinçonnage dans une douille 72 qui est fixée par un trou de pointeau 73 sur l'élément supérieur 1 du manche et qui comporte un bourrelet 74 faisant office de butée pour le coulant principal 9 afin de limiter le mou- vement ascendant de celui-ci. Dans le bas, du côté opposé à la languette 8, la douille est coupée obliquement en 75. 



  Aussi est-elle bien visible et perceptible au toucher. Par contre, à sa partie supérieure 76 elle est complète pour of- frir au coulant 9 un soutien sûr. A son extrémité libre la languette 8 est coupée horizontalement et son arête 77 cons- titue un soutien sûr pour le coulant. A son extrémité infé- rieure 78, par laquelle elle se raccorde à la douille 72, la languette 8 est étroite pour avoir suffisamment de flexibilité.      

 <Desc/Clms Page number 16> 

 



   Le manche de parapluie constitué par les éléments 1, 2 et 3,qui est représenté en détail sur les figs. Il à 14, est conformé de manière que les éléments 1 et 3 ne puissent. pas tourner l'un par rapport à l'autre afin que la fente 79 du coulant 9 (Fig. 2) se trouve lors du repliement du para- pluie à l'endroit voulu du pourtour de l'élément de manche 3 pour livrer passage à l'arrêt 11. Pour empêcher la rotation,   l'élément   intermédiaire 2 du manche comporte une gorge ou rainure 90 (Fig. Il) dans laquelle est engagé un ressaut 91 faisant saillie à l'intérieur, qui est produit par repous- sage de la paroi de l'élément 1 du manche. Ce ressaut 91 sert en même temps à limiter le mouvement d'extension des éléments 1 et 2.

   A cet effet, la gorge 90 de l'élément de manche 2 con- tient une butée constituée par un morceau de fil métallique 92 dont l'extrémité coudée 93 est engagée dans un trou 94 de la paroi de l'élément de manche 2 et dont l'extrémité 95 rencontre le ressaut 91 quand on allonge le manche. Cette for-   .me.de   la butée présente l'avantage que même en cas d'une ex- tension brutale les éléments ne sont ni coincés ni déformés, comme cela se produirait facilement si au lieu du morceau de fil métallique 92 on employait   comme   butée un bossage de la gorge de l'élément de manche 2. 



   L'élément de manche inférieur 3 comporte deux gorges 96 et   97;   la gorge 96 coïncide avec la gorge 90 de l'élément de manche 2. Le guidage proprement dit des éléments 2 et 3 l'un sur l'autre est assuré par la seconde gorge 97 dans la- quelle fait saillie un ressaut 98 conformé de la même manière que le ressaut 91. Si pour le guidage des éléments on se ser- vait des gorges 90 et 96 et omettait la gorge 97, un coince- ment ne serait pas exclu, étant donné ' la grande longueur des surfaces de guidage. Le guidage des éléments 2 et 3 par une deuxième gorge au moyen d'un court ressaut 98 permet de laisser 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 entre les gorges 90 et 96 suffisamment de jeu pour qu'il ne se produise pas de coincement.

   En outre, on procure ainsi la possibilité d'employer pour les éléments 2 et 3 le même moyen de limiter le mouvement d'extension que pour les élé- ments 1 et 2. Par conséquent, un morceau de fil métallique 99, fixé et logé de la même manière que le morceau de fil métallique 92, sert à cette fin. 



   Un blocage contre une contraction non intention- nelle des éléments du manche amené dans la position d'exten- sion est assuré par les arrêts 4 et 5, pouvant être dégagés. 



  L'arrêt inférieur 5 monté dans l'élément de manche 3 est atta- ché à un bras élastique 100 qui est fixé sur une broche 101 et qui comporte une fente oblique 102 dans laquelle est enga- gée l'extrémité supérieure arquée 103 d'une double tige 104 dont l'extrémité inférieure est reliée à un bouton poussoir 105 (fig. 2) monté dans la poignée 10. En appuyant sur le bouton, on retire ainsi l'arrêt et on supprime le blocage entre les éléments 2 et 3. L'arrêt 4 est solidaire d'un levier 107 monté sur une broche 106 dans l'élément de manche 2, et ce levier comporte un prolongement incurvé 108 et est soumis à l'action d'un ressort 109 tendant à maintenir l'ar- rêt dans la position bloquée.

   Quand après avoir dégagé l'ar- rêt 5 on fait rentrer l'un dans l'autre les éléments 2 et 3, le bord supérieur de l'élément de manche 3, chanfreiné en 110, rencontre le prolongement 108 et fait pivoter vers l'in- térieur le levier 107 en dégageant l'arrêt 4 à l'encontre du ressort 109, de sorte que le blocage est alors supprimé éga- lement entre les éléments 1 et 2. Lorsqu'on étend la monture, les arrêts 4 et 5 retournent automatiquement à la position de blocage. 



   Pour rendre aussi élevé que possible le degré de raccourcissement obtenable grâce à la division du manche en 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 trois éléments et pouvoir aussi utiliser totalement la partie de l'élément de manche 3, qui porte l'arrêt 11, on conforme les pièces de manière que lorsqu'on raccourcit le manche l'arrêt 11 se dégage du   coulante''de   manière que dans la mon- ture raccourcie le coulant soit amené de sa position de blocage vers la poignée de la manière indiquée sur la Fig. 2. 



  L'arrêt 11 se trouve alors à l'intérieur de l'élément de man- che 1 emboité par dessus l'élément 3. L'élément de manche in- termédiaire 2 est dimensionné de manière que son bord infé- rieur 111 se trouve au-dessus de l'appendice 11. De cette façon on assure que lors de l'extension de la monture l'arrêt 11 retombe sûrement dans la fente 79 du coulant 9. Si dans le parapluie raccourci l'arrêt 11 se trouvait à l'intérieur de l'élément intermédiaire 2, il pourrait advenir que l'élément 2 soit entraîné par l'élément 3 au début de l'extension et que l'arrêt 11 passe devant la fente 79 sans y entrer et établir l'accouplement avec les éléments de baleine, qui doi- vent être étendus en même temps. Avec la construction repré- sentée cette éventualité est exclue. 



   REVENDICATIONS. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 

 <Desc / Clms Page number 2>

 



  Shortenable umbrella
The invention relates to a shortenable umbrella, the ribs and the handle of which are made up of elements which retract telescopically into each other, the forks of the umbrella being articulated on the outer elements of the scales. Its purpose is to eliminate the influence which the length of the forks, corresponding to the deployed position of the umbrella, exerts on the degree of shortening, without the handling of the umbrella becoming more difficult.

   The invention consists in constituting the forks of the umbrella, that is to say the elements connecting the slide or slider of the umbrella to the external elements of the ribs, by a system of links which has the property of increasing during deployment. of the umbrella the distance between the runner and the outer rib element and, conversely, to reduce this distance again during the folding of the umbrella.

   Because of this short--

 <Desc / Clms Page number 3>

 The distance between the articulation of the outer rib element and the articulation of the strut automatically increases, the degree of shortening of the umbrella can be appreciably increased, -especially when the ribs consist of more than two elements, - without the need to use any locking mechanism to lock the rib elements in the extended position.



   Numerous embodiments of rod systems are known which have the property of automatically shortening when the umbrella is closed. For example, we can replace the usual simple fork with a kind of Nuremberg chisel, one inner end of which is hinged to the slide of the umbrella and the other inner end is hinged to an auxiliary slide or slider placed at the bottom above the main runner, while the outer end of the scissors is hinged to the outer rib member.

   However, this embodiment of the invention has the drawback that the number of intermediate articulations of the fork becomes relatively large and that, when the umbrella is closed, many elements are superimposed, which creates constructive difficulties and increases the thickness of the umbrella.



   In its preferred embodiment, the invention overcomes these drawbacks by ensuring that the system of rods replacing the single fork consists of a telescoping rod, the elements of which extend automatically under the action of. an auxiliary fork when the umbrella is opened and are held in the extended position when the umbrella is opened. This embodiment of the rod system is distinguished by great simplicity. In comparison with an umbrella with ordinary rigid forks supported by auxiliary forks, the

 <Desc / Clms Page number 4>

 system of rods used to support the whale, with - apart from the telescopic shape of the forks - only one additional element.



   Instead of telescoping the elements of the rod which, in this embodiment, connects the outer whale element to the runner, it is also possible to shape the rod so that it is foldable and to order it using a device of auxiliary forks modified accordingly. However, the foldable shape of the rod results, much as with the use of Nuremberg scissors, that many parts of the frame are superimposed in the folded position and, above all, in the connected position. Umbrella Courcie.



   In all constructions, the control members serving to lengthen the rod system are put into action by causing them to rest against a fixed point of the handle during the deployment of the umbrella. Instead the force required to lengthen the rod system can however also be generated by means of springs.



   The invention further relates to shaping and guiding the rib members relative to each other when the rib is composed of three or more elements. From this point of view one comes up against the difficulty that the articulation connecting the outer rib element to the fork must pass beyond the outer end of the inner rib element when the umbrella is shortened and s 'separate it completely when extending the umbrella. This obligation is not very compatible with the guidance that the intermediate rib element must have on the inner rib element. The invention overcomes this difficulty by a suitable arrangement and conformation of the guide members.

   Particularly satisfactory guidance is obtained by

 <Desc / Clms Page number 5>

 as well as a simple construction when the hollow intermediate rib element is slidably mounted on the outside on the inner rib element, also hollow, so that when the umbrella is shortened, the outer rib element , having the smallest diameter, is surrounded by the inner rib member of hollow cross section which, on the other hand, is surrounded by the intermediate strut member also having a hollow cross section.

   (When in the present description it is a question of inner, intermediate and outer rib elements, this denomination refers to the position of the elements relative to the handle in the open umbrella and not to the position that these elements occupy when they are engaged in each other).



   When the strut elements consist of three or more elements, there is still the additional difficulty that the intermediate strut element, which is not connected directly to the fork or to the rod system acting as the fork, can move unhindered outwards, ie move away from the handle, when the umbrella is open. It is therefore necessary to provide a stopper which limits the displacement of the intermediate element outwards with respect to the internal rib element.

   Given, however, that the inner rib element must be absolutely smooth on both sides so that it is possible to slide on this element and in it the other two elements respectively, it is arranged in accordance with to the invention so that a stop formed on the guide stirrup of the intermediate rib element cooperates with a shoulder of the wall of the hollow inner rib element, this shoulder being arranged so as to leave free the hollow of the inner whale element.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   The invention also relates to an embodiment of an umbrella handle consisting of three or more parts, in which the different parts are prevented from rotating with respect to each other. Such a blocking is difficult due to the presence of an intermediate sleeve element, given that unlike a handle comprising only two elements, at least three elements must be prevented from rotating relative to each other. - very and that it is necessary at the same time to limit by means of stops, in two places, the movement of extension. According to the invention, the guide grooves, formed in the elements of the handle, which serve to prevent rotation, are used at the same time to limit the extension movement, by providing suitable protrusions or recesses.

   To this end, there is provided in the intermediate sleeve element a guide groove or groove and in the sleeve element fitted in the intermediate element two grooves of which only one is to serve for the actual guidance. The extension movement can then be conveniently limited by means of simple indentations in the wall of the handle elements and corresponding projections arranged inside the guide groove. In its preferred embodiment, the invention provides, instead of simple recesses and bosses of the grooves, special built-in parts with a stop surface limited by ridges, which prevent jamming or deformation during loading. meets stops.



   The accompanying drawings show several examples of execution of the invention. In the drawings:
Fig. 1 is an elevational view of one embodiment of the umbrella, the frame elements being shown in solid lines in the deployed position and in dotted lines in the folded position,

 <Desc / Clms Page number 7>

 
Fig. 2 shows the umbrella in the shortened position.,
Fig. 3 shows the umbrella of fig.l in an intermediate position between the deployed and folded positions,
Fig. 4 shows a second embodiment of the umbrella, the deployed frame elements being shown in solid lines and the folded elements - in dotted lines,
Fig. 5 shows the umbrella of FIG. 4 in the shortened position,
Fig.

   6 shows a third embodiment of the umbrella, the elements of the deployed frame being shown in solid lines and the folded-in dotted elements,
Fig. 7 shows the umbrella of FIG. 6 in the shortened position,
Fig. 8 shows on a larger scale a fragment of an umbrella rib of FIG. l,
Fig. 9 is a section taken along line A-B of FIG.



  2, but on a larger scale,
Fig. 10 is a front view of the upper spring of the umbrella handle of FIG. 1,
Fig. There is a longitudinal section through the handle of the umbrella according to FIG. 1,
Fig. 12 is a section taken on line C-D of FIG. He,
Fig. 13 is a section taken along line E-F of FIG. 11, and
Fig. 14 is a longitudinal section of part of the handle, taken in a plane offset by 90 with respect to FIG. 11.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   The handle of the umbrella shown in Figs. 1 to 3 consists of three elements 1, 2 and 3, retracting telescopically into each other, which are retained by stops 4 and 5 in the extended position shown in fig. 1. The upper element 1 of the handle carries the nut or crown 7 of the umbrella as well as a stop spring 8 which, when the umbrella is open, retains the main slider or slider 9, while the lower element 3 of the handle carries in addition to the handle 10, a stop spring 11 which blocks the main slide 9 when the umbrella is folded.

   To the nut 7 are fixed by means of articulations 12 the brushes or branches of the umbrella, formed by three elements 13, 14 and 15 which telescopically enter one another. the outer member 15 of the whale 'has a solid section and is connected, at its angled inner end 16, by an articulation 17 to a rod 18. The pivot of the articulation 17 serves at the same time for the connection of a guide stirrup 19 which is slidably mounted on the hollow element 14 of the balance. The guidance is further provided by a bush 20 fixed to the outer end of the middle rib member 14.



  The intermediate rib member 14 slides outwardly on the inner rib member 13 which is also hollow.



  The guiding is provided by a bush 21 fixed to the inner end of the element 14 and shown on a larger scale in FIG. 8. In a hole 22 of the sleeve 21 is mounted a spring 23 formed by bending a metal wire, which when the rib is extended, is engaged by its branch 24 in a hole 25 in the wall of the inner rib member 13. and which thus limits the outward movement of the element 14 from the inside. The inner rib member 13 is dimensioned so that when the umbrella is shortened,

 <Desc / Clms Page number 9>

 it receives in its hollow the outer rib element 15, while it is taken externally in the intermediate rib element 14 (fig. 9). In this way we can shorten the whale to a third of its entire length, in round numbers.

   During contraction, the inner end of the outer rib member 15 meets the outer end of the inner rib member 13.



  Thanks to the chamfer formed by the bend 16 of the inner end of the outer element 15, it is impossible for the two ends of the elements to abut one against the other, so that the elements slide into each other. without hindrance.



   The rod 18, articulated on the inner end 16 of the outer rib member 15, is telescopically movable in a hollow rod 26. The guidance is provided by a sleeve 27 fixed to the outer end of the rod 26. The rod 26 is articulated at 28 on the main coulai 9. At the bent inner end 29 of the rod 18 is connected by means of a hinge 30 an auxiliary fork 31 whose inner end is hinged at 32 on an auxiliary slide. 33. An eyelet 34 formed on the auxiliary fork 31 between the articulations 30 and 32 serves to connect by articulation a link 35 whose opposite end is articulated at 28 on the main sliding member 9.



   To fold up the open umbrella, (shown in solid lines in Fig. 1), the procedure is as with an ordinary umbrella by., Releasing the stop 8 and bringing the main slider 9 down along the handle to 'at the position indicated in dotted lines, in which the main slide is blocked by the stop 11 near the handle. During the folding, the pressure of the rib, exerted inward on the rod 18, results in the distance

 <Desc / Clms Page number 10>

 between main stream 9 and auxiliary stream 33 increases, as with an ordinary pocket umbrella with rigid main forks supported by auxiliary forks. At the same time, the rod 18 enters the rod 26, so that the distance between the joints 17 and 28 decreases.

   This distance which, when the umbrella is open, represents about two thirds of the length of the lengthened whale, as indicated in solid lines in fig. 1, is only about one third of the total length of the whale when the umbrella is folded up, as shown by the dotted lines. The rib itself only shortens during folding by a relatively small amount, which corresponds to the removal of tension from the fabric.



   When you want to shorten the folded umbrella, all you have to do is bring the elements inside each other by pushing on the handle 10 and the nut 7. The three rib elements 13, 14 and 15 and the three handle elements then slide into each other until the position shown in FIG. 2. It is possible to obtain this noticeable shortening thanks to the fact that the distance between the articulations 17 and 28 is reduced in the folded position of the umbrella.



   To put the shortened umbrella back into service, the frame is first brought from the position of pin 2 to the folded extension position by a simple pull exerted on both ends. Then, as with an ordinary umbrella, the slide 9 is released from the stop 11 and it is made to slide upwards on the handle. As a result, the ribs move away from the handle, and at the same time the link 35 forces the auxiliary fork 31 to withdraw the rod 18 from the rod 26 outwards, so that the distance between the articulation points 17 and 28 increases and reaches fina- -

 <Desc / Clms Page number 11>

 also the length required for the open umbrella.

   Once the umbrella is open, the elements 18 and 26 can no longer fit into each other because they are retained by the auxiliary fork 31 in cooperation with the rod 35.



   The fabric 36 (fig.l) is fixed to the nut 7 and to the outer ends 37 of the ribs and, in addition, at 38, to the guide bracket 19. Consequently, when the umbrella is opened, the elements of ribs 13, 14 and 15 extend while at the same time stretching the fabric 36, just as when opening an umbrella with rigid main forks supported by auxiliary forks. This extension of the rib members, together with the tension of the fabric, is produced positively because during the unfolding movement the auxiliary runner 33 abuts against the nut 7 from below, so that the articulation point 32 s' immobilizes relative to the stick towards the end of deployment.



   Instead of immobilizing with the aid of a stop the auxiliary slide 33 with respect to the handle during the deployment movement, so that the distance between the main streamer and the auxiliary streamer decreases, it is also possible to place the streamer. auxiliary below the main current and obtain by means of a spring, arranged between the two slides, that the distance between the two slides increases during the deployment movement. By arranging the elements 35 and 31 of the frame upside down in a corresponding manner, results are then obtained which are identical in principle to those obtained with the umbrella shown.



   In the exemplary embodiment shown in Figs.



  4 and 5, the umbrella handle is, as before, made up of three elements 1, 2 and 3. The ribs, articulated on the nut 7, are made up of two elements 39 and 40 which can -

 <Desc / Clms Page number 12>

 telescope into each other. At the inner end 41 of the outer element 40 is connected by means of an articulation 42 a rod 43 which is connected by an articulation 44 to a kind of auxiliary fork 45 whose inner end is articulated. on an auxiliary slide 46.



  A second runner 47, which will be called the main runner and which can be blocked on the handle in its two extreme positions using the usual springs 8 and 11, is connected by a second rod 48 to the rod 43 and by a rod 49 to the auxiliary fork 45. The second rod 48 and the rod 49 are connected by a common articulation 50 to the main slide 47. At its outer end, the rod 48 is connected by an articulation 51 to a slide 52 movable on the rod 43. The outer end of the link 49 is connected to an eyelet 53 which is disposed on the auxiliary fork 45 between the articulation 44 and the articulation 54.

   An extension 55 of the inner end of the rod 43, which projects beyond the articulation 44 and which, in the deployed position shown in solid lines, bears against the auxiliary fork 45, constitutes a stop which prevents the joint 44 to bend from bottom to top.



   In the deployed position, the rod 43 is retained by the auxiliary fork 45 which, in turn, is supported by the link 49. As a result, the articulation point 42 is also fixed and the ribs are held by the system. tem of rods in the deployed position.



   When you want to close the umbrella, you release the stop 8 and move the main slide 47 up and down on the handle to finally block it using the stop 11.



  At the same time, the articulation 44 folds up and down and the slide 52 slides outwards on the rod 43. As a result,

 <Desc / Clms Page number 13>

 during folding, the distance between the joints 42 and 50 decreases more and more until the fully folded position shown in dotted lines, in which this distance is only slightly greater than the length of the rod 48. It occurs. thus an effect similar to that of the exemplary embodiment of FIG. 1.



   In the example of execution of Figs. 6 and 7 the system of rods connecting the flow of the umbrella to the outer rib element is made up of a kind of Nuremberg scissors. The handle consists in this case of two elements 56 and 57, the element 56 of which carries the nut 7 of the umbrella as well as the spring 8 which serves to block the flow 68 called in this case the auxiliary flow, while on the handle member 57 are disposed the handle, not shown, and the stop spring 11 which retains the auxiliary slider 68 when the umbrella is folded. The whales are formed, much like the example of the F'igs. 4 and 5, by two elements 39 and 40 which can telescope into one another.



   At the inner end 41 of the outer rib element 40 is connected by means of an articulation 42 a rod 58 whose inner end is connected by a hinge 60 to a rod 59, whose inner end is at¯ its turn connected by an articulation 61 to a second flow 62 which will be called main flow. The rod 58 carries between the articulations 42 and 60 an eyelet 63 to which is connected a rod 64 whose inner end is fixed by an articulation 65 to a rod 66 whose inner end is connected by an articulation 67 to the auxiliary slide. - liaire 68. The two rods 59 and 66 are interconnected by an articulation 69 like scissor branches.

 <Desc / Clms Page number 14>

 



   When the umbrella is open, the two runners 62 and 68 are fixed to the handle, the runner 68 by the upper spring 8 of the handle and the runner 62 by a stop 70 which limits its upward movement. As a result, all the elements of the scissors, that is to say the rods 59, 66, 58 and 64 and hence the articulation point 42, are also fixed, so that the ribs are retained in the extended position. When, to fold the umbrella, the auxiliary slide 68 is moved up and down on the handle after having released the spring 8, the scissor elements tend to open under the pressure of the ribs folding inwards, so that the runners 62 and 68 separate until the folded position shown in dotted lines is established.

   In this position, the rods constituting the Nuremberg scissors are juxtaposed. As a result, the distance between the articulation points 42 and 67 is notably smaller than when the umbrella is open, being equal, in substance, only to the length of the rod 58. We thus obtain again a effect similar to that of the embodiments of Figs. 1 to 3 and Figs. 4 and 5.



   The distance between the joints 42 and 63 is determined by the consideration that, in the folded umbrella (Fig. 7), the joint 42 should be as close as possible to the nut 7 of the umbrella, while the joint 63 is naturally at a determined distance from the nut.



   Otherwise, the folded umbrella can be shortened in the same way as the umbrella shown in Figs. 1 to 3.



   To open the umbrella, we first establish the folded extension position by extending the frame and then, after having released the stop 11, we slide upwards, by hand, the slide 68. The whale. then move away

 <Desc / Clms Page number 15>

 of the handle, so that the distance of the articulation points 42 and 67 increases again until the deployed position is finally established. During deployment, the flow 62 meets the stop 70, while the flow 68 continues to advance. As a result, the rib member 40 is positively pushed outward, so that the rib lengthens and the fabric stretches.



   All of the embodiments described herein of the rod system connecting the umbrella runner to the outer rib member can be employed for ribs composed of a desired number of elements. In each case, the advantage is obtained that the faculty of the rib elements to retract telescopically into each other can be used entirely for the shortening of the frame, which is of particular interest when the umbrella comprises ribs. composed of three or more elements.



   The stop spring serving to support the main slide 9 (Figs. 1 to 3 and 10) consists of a tongue 8 produced by punching in a sleeve 72 which is fixed by a needle hole 73 on the upper element. 1 of the handle and which comprises a bead 74 acting as a stop for the main runner 9 in order to limit the upward movement of the latter. At the bottom, on the side opposite to the tongue 8, the sleeve is cut obliquely at 75.



  It is therefore clearly visible and perceptible to the touch. On the other hand, at its upper part 76 it is complete in order to provide the runner 9 with secure support. At its free end, the tongue 8 is cut horizontally and its edge 77 constitutes a secure support for the runner. At its lower end 78, through which it connects to the socket 72, the tongue 8 is narrow to have sufficient flexibility.

 <Desc / Clms Page number 16>

 



   The umbrella handle constituted by the elements 1, 2 and 3, which is shown in detail in figs. It at 14, is shaped so that elements 1 and 3 cannot. not rotate with respect to each other so that the slot 79 of the slide 9 (Fig. 2) is located when folding the umbrella at the desired location around the periphery of the handle element 3 to allow passage at the stop 11. To prevent rotation, the intermediate element 2 of the handle has a groove or groove 90 (Fig. II) in which is engaged a projection 91 projecting inside, which is produced by pushing back of the wall of the element 1 of the handle. This projection 91 serves at the same time to limit the extension movement of the elements 1 and 2.

   To this end, the groove 90 of the handle element 2 contains a stop consisting of a piece of metal wire 92, the angled end 93 of which is engaged in a hole 94 in the wall of the handle element 2 and whose end 95 meets the projection 91 when the handle is lengthened. This form of the stop has the advantage that even in the event of a sudden extension the elements are neither jammed nor deformed, as would easily happen if instead of the piece of metal wire 92 one used as stop a boss in the groove of the handle element 2.



   The lower handle element 3 has two grooves 96 and 97; the groove 96 coincides with the groove 90 of the handle element 2. The actual guiding of the elements 2 and 3 on one another is provided by the second groove 97 in which protrudes a projection 98 shaped as the same as the projection 91. If for guiding the elements one used grooves 90 and 96 and omitted the groove 97, jamming would not be excluded, given the great length of the guiding surfaces. The guiding of the elements 2 and 3 by a second groove by means of a short projection 98 makes it possible to leave

 <Desc / Clms Page number 17>

 between the grooves 90 and 96 enough play so that jamming does not occur.

   In addition, there is thus provided the possibility of employing for elements 2 and 3 the same means of limiting the extension movement as for elements 1 and 2. Consequently, a piece of wire 99, fixed and housed in the same way as the piece of wire 92, serves for this purpose.



   A locking against an unintentional contraction of the elements of the handle brought into the extension position is ensured by the stops 4 and 5, which can be released.



  The lower stopper 5 mounted in the handle member 3 is attached to an elastic arm 100 which is secured to a pin 101 and which has an oblique slot 102 into which the arched upper end 103 of the handle is engaged. a double rod 104, the lower end of which is connected to a push button 105 (fig. 2) mounted in the handle 10. By pressing the button, the stop is thus removed and the blockage between elements 2 and 3 is removed The stopper 4 is integral with a lever 107 mounted on a pin 106 in the handle element 2, and this lever comprises a curved extension 108 and is subjected to the action of a spring 109 tending to maintain the handle. stop in the locked position.

   When, after having released the stopper 5, the elements 2 and 3 are brought into one another, the upper edge of the handle element 3, chamfered at 110, meets the extension 108 and rotates towards the end. 'inside the lever 107 by releasing the stop 4 against the spring 109, so that the blocking is then also removed between the elements 1 and 2. When extending the frame, the stops 4 and 5 automatically return to the locked position.



   To make as high as possible the degree of shortening obtainable by dividing the handle into

 <Desc / Clms Page number 18>

 three elements and also be able to fully use the part of the handle element 3, which carries the stop 11, the parts are shaped so that when the handle is shortened the stop 11 is released from the runner '' so that in the shortened frame, the slide is brought from its blocking position towards the handle as shown in FIG. 2.



  The stop 11 is then located inside the handle element 1 nested over the element 3. The intermediate handle element 2 is dimensioned so that its lower edge 111 is located. above the appendix 11. In this way it is ensured that during the extension of the frame the stop 11 falls safely into the slot 79 of the slide 9. If in the shortened umbrella the stop 11 was at the 'Inside the intermediate element 2, it could happen that the element 2 is driven by the element 3 at the start of the extension and that the stop 11 passes in front of the slot 79 without entering it and establish the coupling with the whalebone elements, which must be extended at the same time. With the construction shown this possibility is excluded.



   CLAIMS.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.

 

Claims (1)

---------------------------- 1.- Parapluie raccourcissable à baleines divisées télescopiquement et à coulant déplaçable sur le manche relié aux éléments de baleine extérieurs par une fourchette qui lorsqu'on déploie le parapluie depuis la position non-raccour- cie tend à pousser radialement vers l'extérieur les éléments extérieurs des baleines et les retient quand le parapluie est déployé, tandis que pendant la contraction du parapluie depuis la position repliée non-raccourcie elle se déplace sur le manche vers la noix du parapluie conjointement avec les élé- ments de baleine extérieurs, ---------------------------- 1.- Shortenable umbrella with telescopically divided ribs and movable sliding on the handle connected to the outer rib elements by a fork which when the umbrella is deployed from the non-shortened position tends to push the elements radially outwards. outer ribs and retains them when the umbrella is deployed, while during the contraction of the umbrella from the non-shortened stowed position it moves on the handle towards the umbrella nut together with the outer rib elements, ce parapluie étant caractérisé ¯ en ce que la fourchette est constituée par un système de trin- <Desc/Clms Page number 19> gles dont les éléments se déplacent de manière que la distan- ce entre le point dé raccordement du système de tringles avec le coulant et le point de raccordement du système de tringles avec l'élément de baleine extérieur augmente quand on déploie le parapluie depuis la position non-raccourcie et diminue quand on replie le parapluie dans cette position. this umbrella being characterized ¯ in that the fork is constituted by a system of trin- <Desc / Clms Page number 19> gels whose elements move in such a way that the distance between the point of connection of the rod system with the runner and the point of connection of the rod system with the outer rib element increases when the umbrella is deployed from the position not shortened and decreases when folding the umbrella in this position. 2.- Parapluie suivant la revendication 1, caracté- risé en ce que la fourchette reliant entre eux l'élément de baleine extérieur et le coulant est constitué par deux élé- ments déplaçables l'un par rapport à l'autre qui sont mûs par des éléments de commande de manière que la longueur to- tale de la fourchette diminue quand on replie le parapluie et augmente quand on l'ouvre. 2. Umbrella according to claim 1, charac- terized in that the fork connecting between them the outer rib element and the runner consists of two movable elements relative to each other which are moved by. control elements so that the overall length of the fork decreases when the umbrella is folded up and increases when it is opened. 3. - Parapluie suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que les éléments de commande sont articulés sur un coulant auxiliaire, déplaçable sur le manche, qui les actionne en changeant sa distance par rapport au coulant prin- cipal quand on ferme et quand on ouvre le parapluie. 3. - Umbrella according to claims 1 and 2, characterized in that the control elements are articulated on an auxiliary slide, movable on the handle, which actuates them by changing its distance from the main slide when closed and when we open the umbrella. 4. - Parapluie suivant la revendication 3, caracté- risé en ce que le coulant principal et le coulant auxiliaire sont déplaçables sur le manche de manière que lorsqu'on ferme le parapluie ils amènent les éléments du système de tringles vers la poignée et, lorsqu'on raccourcit le parapluie, les déplacent vers la noix conjointement avec les éléments exté- rieurs des baleines. 4. - Umbrella according to claim 3, characterized in that the main slide and the auxiliary slide are movable on the handle so that when the umbrella is closed they bring the elements of the rod system to the handle and, when 'we shorten the umbrella, move them towards the nut together with the outer elements of the whales. 5. - Parapluie suivant les revendications 2 à 4, caractérisé en ce que la fourchette reliant entre eux l'élé- ment de baleine extérieur et le coulant se compose d'éléments . rentrant l'un dans l'autre télescopiquement, dont celui relié à l'élément de baleine est accouplé à un élément de commande et se déplace vers l'extérieur sous l'action de celui-ci quand on ouvre le parapluie. <Desc/Clms Page number 20> 5. - Umbrella according to claims 2 to 4, characterized in that the fork interconnecting the outer whale element and the runner consists of elements. retracting one into the other telescopically, including that connected to the rib element is coupled to a control element and moves outward under the action of the latter when the umbrella is opened. <Desc / Clms Page number 20> 6. - Parapluie suivant les revendications 3 à 5, caractérise en ce que l'élément de la fourchette, relié à l'élément de baleine extérieur, est relié par une fourchette auxiliaire au coulant auxiliaire; la fourchette auxiliaire étant soutenue par une biellette qui l'attaque en un point situé entre ses articulations. 6. - Umbrella according to claims 3 to 5, characterized in that the element of the fork, connected to the outer rib element, is connected by an auxiliary fork to the auxiliary slide; the auxiliary fork being supported by a link which attacks it at a point located between its joints. 7. - Parapluie suivant la revendication 6, caractéri- sé en ce que la biellette soutenant la fourchette auxiliaire est reliée au coulant principal. 7. - Umbrella according to claim 6, charac- terized in that the link supporting the auxiliary fork is connected to the main slide. 8.- Parapluie suivant la revendication 5, caracté- risé en ce que des deux éléments rentrant l'un dans l'autre de la fourchette, celui relié à l'élément de baleine extérieur est conformé de manière à pouvoir être enfilé de l'intérieur dans l'élément relié au coulant. 8. Umbrella according to claim 5, charac- terized in that of the two elements entering one inside the other of the fork, that connected to the outer rib element is shaped so as to be able to be threaded from the fork. interior in the element connected to the runner. 9. - Parapluie suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que la fourchette est constituée par deux éléments déplaçables l'un par rapport à l'autre et, de plus, articulés l'un sur l'autre, qui s'étendent sous l'action des éléments de commande quand on ouvre le parapluie, la position extrême étant déterminée par la rencontre de l'élément de fourchette,relié à l'élément de baleine, avec un élément de commande. 9. - Umbrella according to claims 1 and 2, characterized in that the fork consists of two movable elements relative to each other and, moreover, articulated on one another, which extend under the action of the control elements when the umbrella is opened, the extreme position being determined by the meeting of the fork element, connected to the rib element, with a control element. 10.- Parapluie suivant la revendication 1, compor- tant une fourchette en forme de ciseaux de Nuremberg, caracté- risé en ce que l'extrémité extérieure des ciseaux est articu- lée sur l'élément de baleine extérieur. 10. An umbrella according to claim 1, comprising a fork in the form of a Nuremberg scissor, characterized in that the outer end of the scissors is hinged to the outer rib member. 11.- Parapluie suivant la revendication 10, caracté- risé en ce que l'élément de baleine extérieur est relié à un prolongement de celle des branches extérieures des ciseaux, qui est orientée vers la noix du parapluie, ce prolongement étant dimensionné de manière que lorsque le parapluie est raccourci l'extrémité extérieure du prolongement se trouve près de la noix. <Desc/Clms Page number 21> 11. Umbrella according to claim 10, characterized in that the outer rib element is connected to an extension of that of the outer branches of the scissors, which is oriented towards the umbrella nut, this extension being dimensioned so that when the umbrella is shortened the outer end of the extension is near the nut. <Desc / Clms Page number 21> 12.- Parapluie suivant la revendication 1, compor- tant des baleines en trois parties, caractérisé en ce que la pièce de guidage servant à guider l'élément de baleine inter- médiaire sur l'élément de baleine intérieur est montée sur l'élément de baleine intermédiaire, de telle manière que lors- que les baleines se contractent, la pièce de guidage se dé- place vers la noix et libère jusqu'au delà de l'extrémité extérieure de l'élément de baleine intérieur le trajet de l'articulation qui relie l'élément de baleine extérieur à la fourchette. 12. Umbrella according to claim 1, comprising ribs in three parts, characterized in that the guide piece serving to guide the intermediate rib element on the inner rib member is mounted on the element. intermediate rib, so that when the ribs contract, the guide piece moves towards the nut and releases beyond the outer end of the inner rib member the path of the joint that connects the outer whale element to the fork. 13.- Parapluie suivant la revendication 12, carac- térisé en ce que l'élément de baleine intermédiaire est creux et coulisse extérieurement sur l'élément de baleine intérieur, également creux, de telle manière que lorsque la baleine est contractée l'élément de baleine extérieur soit entouré par l'élément de baleine intérieur et que celui-ci soit entouré par l'élément de baleine intermédiaire. 13. Umbrella according to claim 12, characterized in that the intermediate rib element is hollow and slides outwardly on the inner rib element, also hollow, such that when the rib is contracted the element of outer rib is surrounded by the inner rib element and this is surrounded by the intermediate rib element. 14.- Parapluie suivant la revendication 13, carac- térisé en ce quune butée formée sur la pièce de guidage de l'élément de baleine intermédiaire coopère, pour limiter le mouvement d'extension, avec un épaulement de la paroi de l'élément de baleine intérieur creux, épaulement qui laisse libre le creux de l'élément de baleine intérieur pour permet- tre d'y enfoncer l'élément de baleine extérieur. 14. Umbrella according to claim 13, charac- terized in that a stop formed on the guide piece of the intermediate rib element cooperates, to limit the extension movement, with a shoulder of the wall of the supporting element. hollow inner rib, shoulder which leaves the hollow of the inner rib element free to allow the outer rib element to be inserted therein. 15. - Parapluie suivant la revendication 14, carac- térisé en ce que l'épaulement est formé par un trou de la paroi de l'élément de baleine intérieur creux et la butée est constituée par un cliquet élastique, monté sur la pièce de guidage, qui ne produit un blocage que dans le sens du mouvement d'extension. 15. - Umbrella according to claim 14, charac- terized in that the shoulder is formed by a hole in the wall of the hollow inner rib element and the stop is constituted by an elastic pawl mounted on the guide piece , which only produces a blockage in the direction of the extension movement. 16. - Parapluie raccourcissable à manche en trois parties ou davantage, constitué par des éléments rentrant <Desc/Clms Page number 22> télescopiquement les uns dans les autres, dont le coulant est amené hors de prise d'avec le ressort d'arrêt qui le re- tient, chaque fois qu'on raccourcit le manche, et occupe dans le parapluie raccourci une position décalée vers la poignée par rapport à la position d'arrêt, ce parapluie étant carac- térisé en ce que les éléments du manche, qui pendant le rac- courcissement s'emboîtent par dessus l'élément de manche infé- rieur portant le ressort d'arrêt, sont dimensionnés de maniè- re à laisser libre le cran du coulant, dans lequel le ressort entre lors du mouvement d'extension, 17.- Parapluie suivant la revendication 16, carac- térisé en ce que, des éléments du manche, 16. - Shortenable umbrella with a handle in three or more parts, made up of re-entrant elements <Desc / Clms Page number 22> telescopically into each other, the slide of which is brought out of engagement with the stop spring which retains it, each time the handle is shortened, and occupies in the shortened umbrella a position offset towards the handle relative to the stop position, this umbrella being characterized in that the elements of the handle, which during the shortening fit over the lower handle element carrying the stop spring, are dimensioned so as to leave free the notch of the slide, in which the spring enters during the extension movement, 17. Umbrella according to claim 16, characterized in that the elements of the handle, qui pendant le raccourcissement s'emboîtent par dessus l'élément portant le ressort d'arrêt, seul l'élément relié à la noix du parapluie est suffisamment long pour porter au-delà de l'arête de blo- cage du ressort amené hors de prise d'avec le coulant. which during the shortening fit over the element carrying the stop spring, only the element connected to the nut of the umbrella is long enough to bear beyond the locking edge of the spring brought out of it. taken from the flow. 18. - Parapluie raccourcissable à manche en trois parties constitué par des éléments rentrant télescopiquement les uns dans les autres, lequel parapluie est caractérisé en ce que pour empêcherles trois éléments télescopants du manche de tourner les uns par rapport aux autres, l'élément intermé- diaire comporte une gorge ou rainure pour le guidage sur l'élé- ment extérieur, et un ressaut décalé angulairement par rapport à la gorge et faisant saillie à l'intérieur pour être guidé dans une gorge de l'élément intérieur. 18. - Shortenable umbrella with a three-part handle made up of elements retracting telescopically into each other, which umbrella is characterized in that to prevent the three telescoping elements of the handle from rotating with respect to each other, the intermediate element diaire comprises a groove or groove for guiding on the outer element, and a projection angularly offset with respect to the groove and projecting inside to be guided in a groove of the inner element. 19. - Parapluie raccourcissable à manche constitué par des éléments rentrant télescopiquement les uns dans les autres,dont les éléments sont empêchés de tourner par une gorge formée dans un élément et par un ressaut faisant saillie à l'intérieur,formé dans l'autre élément, tandis que des bu- tées limitent le mouvement d'extension des éléments, ce para- pluie étant caractérisé en ce que le ressaut faisant saillie dans la gorge, formé sur un élément du manche, sert en même <Desc/Clms Page number 23> temps de butée et coopère avec une contre-butée disposée dans la gorge de l'autre élément de manche. 19. - Shortenable umbrella with a handle made up of elements retracting telescopically into one another, the elements of which are prevented from rotating by a groove formed in one element and by a projection projecting inside, formed in the other element , while stops limit the extension movement of the elements, this umbrella being characterized in that the projection projecting in the groove, formed on an element of the handle, serves at the same time <Desc / Clms Page number 23> stop time and cooperates with a counter-stop arranged in the groove of the other handle element. 20.- Parapluie suivant la revendication 19, carac- térisé en ce que la contre-butée disposée dans la gorge est constituée par une pièce, faisant saillie dans la gorge, dont une face constitue la surface de butée. 20. An umbrella according to claim 19, charac- terized in that the counter-stop disposed in the groove is constituted by a part, projecting into the groove, one face of which constitutes the stop surface. 21. - Parapluie suivant la revendication 20, carac- térisé en ce qu'une pièce encastrée est retenue par une ex- trémité coudée vers l'intérieur dans un trou de la paroi de l'élément de manche. 21. An umbrella according to claim 20, characterized in that an embedded part is retained by an end bent inwardly in a hole in the wall of the handle member. 22.- Parapluie raccourcissable à manche divisé téles- copiquement, dont le ressort d'arrêt monté sur l'élément de manche supérieur et servant à bloquer le coulant quand le pa- rapluie est ouvert est constitué par une languette élastique formée dans une douille fixée sur le manche, ce parapluie étant caractérisé en ce que la languette élastique est formée dans un prolongement de la douille, qui est orienté vers le bas et qui n'entoure le manche que d'un côté en-dessous du coulant. 22.- Shortenable umbrella with telescopically divided handle, of which the stop spring mounted on the upper handle element and serving to block the slide when the umbrella is open consists of an elastic tongue formed in a fixed socket on the handle, this umbrella being characterized in that the elastic tongue is formed in an extension of the sleeve, which is oriented downwards and which surrounds the handle only on one side below the runner. 23.- Parapluie raccourcissable, en substance tel que décrit ci-dessus avec référence aux dessins annexés. 23.- Shortenable umbrella, substantially as described above with reference to the accompanying drawings.
BE439227D 1939-06-15 1940-09-04 BE439227A (en)

Applications Claiming Priority (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DEH3226D DE944147C (en) 1939-06-15 1939-06-15 Shortened umbrella
DEH161851D DE758676C (en) 1939-06-15 1939-06-15 Shortened umbrella

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE439227A true BE439227A (en) 1940-10-31

Family

ID=33491345

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE439227D BE439227A (en) 1939-06-15 1940-09-04

Country Status (4)

Country Link
US (1) US2296666A (en)
BE (1) BE439227A (en)
CH (1) CH218539A (en)
FR (1) FR866260A (en)

Families Citing this family (14)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE975768C (en) * 1949-08-03 1962-08-23 Elisabeth Haupt Shortened umbrella
DE894148C (en) * 1949-11-21 1953-10-22 Hans Haupt Fastening device for screen covers
DE1029990B (en) * 1952-03-18 1958-05-14 Kortenbach & Rauh Kg Pocket umbrella with a three-part stick and three-part roof poles
DE1169090B (en) * 1952-07-04 1964-04-30 Elisabeth Haupt Geb Hohler Shortened umbrella
DE1098682B (en) * 1953-06-25 1961-02-02 Elisabeth Haupt Geb Hohler Shortened umbrella
DE1133092B (en) * 1954-06-21 1962-07-12 Elisabeth Haupt Geb Hohler Shortened umbrella
DE1141419B (en) * 1956-01-24 1962-12-20 Bremshey & Co Umbrella that can be shortened with telescopic pole and roof pole parts that can be pushed together
FR1162501A (en) * 1956-01-24 1958-09-15 Bremshey & Co Umbrella can be shortened
US3804105A (en) * 1972-11-13 1974-04-16 K Yano Collapsible umbrella
US5702198A (en) * 1996-04-18 1997-12-30 Kuo; Chin Song Umbrella rod structure of multiple tubes
US6371686B1 (en) * 2000-06-28 2002-04-16 Tsun-Zong Wu Central shaft for collapsible umbrella
US7591274B2 (en) * 2006-09-25 2009-09-22 Fu Tai Umbrealla Works, Ltd. Economically constructed and environmentally protective umbrella formed with one-piece frame
GB201217411D0 (en) * 2012-09-28 2012-11-14 Kazim Jenan Inside out umbrella
CN107835648A (en) * 2015-05-19 2018-03-23 Gb设计有限公司 Folded umbrella

Also Published As

Publication number Publication date
CH218539A (en) 1941-12-15
FR866260A (en) 1941-07-21
US2296666A (en) 1942-09-22

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE439227A (en)
EP0913106B1 (en) Foldable fastener for a bracelet
EP0015796B1 (en) Helmet with retractable visor
EP0819391B2 (en) Device for adjusting the length of a bracelet provided with a foldable fastener
EP0201423B1 (en) Collapsible wheel chair with means for quick unbolting
FR2853824A1 (en) FOLDABLE BABY SEAT
FR2556938A1 (en) UMBRELLA
CH653531A5 (en) SKI BOOT.
CH692124A5 (en) Folding clasp for a bracelet.
FR2545704A1 (en) Creole-type earring
BE415526A (en)
EP3329796B1 (en) Device for adjusting the comfort of the length of a bracelet
FR2944474A3 (en) Drawing compass for use by e.g. professional, has supporting members pivotable between extended position, which is present in extensions of arms, and completely retracted position along recesses of arms
FR2830830A3 (en) Folding mechanism for bicycles has first section of upper frame tube provided with thrust rod interacting with drop locking slot on outer circumference to provide connection with inner tube
EP0498708A1 (en) Chair with cross legs, the backrest being adjustable in inclination
CH259619A (en) Folding umbrella.
EP2415364B1 (en) Lever with extension for fastening a sports shoe
WO2020183073A1 (en) Folding seat
WO2014096574A1 (en) Corkscrew or bottle opener
FR3100590A1 (en) BISTABLE TYPE VARIABLE GEOMETRY DEVICE
CH103188A (en) Folding seat.
BE550146A (en)
FR2793392A3 (en) TENSIONING DEVICE FOR A PARASOL CANVAS OR THE LIKE
BE432294A (en)
BE492806A (en)