BE434973A - - Google Patents

Info

Publication number
BE434973A
BE434973A BE434973DA BE434973A BE 434973 A BE434973 A BE 434973A BE 434973D A BE434973D A BE 434973DA BE 434973 A BE434973 A BE 434973A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
arm
workpieces
workpiece
arms
shaft
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE434973A publication Critical patent/BE434973A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B21MECHANICAL METAL-WORKING WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21DWORKING OR PROCESSING OF SHEET METAL OR METAL TUBES, RODS OR PROFILES WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21D22/00Shaping without cutting, by stamping, spinning, or deep-drawing

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Press Drives And Press Lines (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  MACHINES-OUTILS   TELLES   QUE   POINÇONNEUSES   OU ANALOGUES 
Cette invention fait l'objet d'une demande de brevet déposée en Grande Bretagne le 16 Septembre 1938 aux noms de la STANDARD TELEPHONES AND CABLES LIMITED et de MM. George William CLARKE, Frank GRAY et Alfred Charles   PELLATT.   



   La présente invention concerne des machines-outils telles que poinçonneuses ou analogues dans lesquelles la pièce à travailler est soumise à l'action d'un poinçon porté par une parti. e mobile qui se dé- place alternativement ordinairement au moyen d'un arbre de commande. 



  Dans des machines de ce genre, de nombreux accidents peuvent arriver aux mains des usagers lors de la mise en position de l'objet à tra- vailler sous le poinçon et du retrait après exécution du   travail.Cette   difficulté a étéremarquée depuis de nombreuses années et divers moyens ont été proposés pour protéger les mains de l'usager,par exemple. l'em -ploi de pinoettes pour la manipulation de l'objet à travailler, ou 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 la prévision de dispositifs de sécurité basculants disposés pour os- ciller vers l'intérieur et vers le haut lorsque le poinçon monte et vers l'extérieur et vers le bas lorsque le poinçon descend de maniè- re à éoarter les mains de   l'usage r   si elles se trouvent dans la régi- on qui peut être appelée dangereuse.

   Un des objets de l'invention est de prévoir une machine-outil du type sus-mentionné dans laquelle la mise en position sous le poinçon et le retrait de cette position de la pièce à travailler peuvent être accomplis sans que l'usager déplaoe ses mains sous le poinçon. Suivant des caractéristiques de la présente invention,une   machine-outil   du type   sts-mentionné   oom- prend un mécanisme de transport des pièces à travailler pouvant fonc-   tionner   en synchronisme avec les allers et retours du poinçon et disposé pour transporter une par une des pièces à travailler d'un emplacement de réserve (c.à.d.

   un poste   d'alimentation   dans le quel ils peuvent être manuellement introduits au support de travail sous le poinçon, et disposé de plus pour enlever chaque pièce une, fois qu'elle a été travaillée. Dans un exemple de réalisation inoorpo- rant des caractéristiques de l'invention, le mécanisme de transport ou de transfert comprend deux bras pouvant glisser sur un arbre bas- oulant transversal, l'un des bras étant disposé pour transférer une par une les pièces   à   travailler du logement de réserve en   position   sur la machine et l'autre bras pour transférer les pièces travaillées de leur position sur la maohine à un logement d'éjection qui peut consister en un réservoir d'un système distributeur ou analogue., De cette manière,

   les pièces à travailler peuvent être manuellement pla- oées dans le logement de réserve à   l'extérieu r   de la région dangereu- se, puisamenées en position de travail par le premier bras, sont tra- vaillées et sont alors ramenées au poste d'éjection par le deuxième bras. L'arbre transversal peut âtre goupillé et les bras peuvent être portés par un manohon disposé pour glisser vers l'avant ou vers l'ar- rière par rapport à l'arbre.

   Dans cette réalisation, en supposant qu' une nouvelle pièce à travailler a été mise dans le logement de réserve par l'usager et qu'une pièce à travailler se trouve en position de tre -vail, les deux bras sont alors amenés sur le logement de réserve et la 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 position de travail respeotivement en faisant glisser le manchon par rapport à l'arbre qui est alors basculé (c.à.d. déplacé angulairement) pour faire osoiller les bras vers le bas afin de saisir les deux ob- jets ou pièces à travailler puis vers le haut pour dégager les bras de la table de travail. Les bras sont ensuite déplacés en sens inverse sur l'arbre pour amener le bras transférant la pièce à travailler en position de travail et le bras transférant la pièce travaillée à l' emplaoement d'éjeotion.

   L'arbre est ensuite de nouveau basculé pour faire osoiller les bras vers le bas pour éjecter les pièces, la nou- velle   pièoe   à travailler en position de travail et la pièce terminée à l'emplacement   d'éjection   (par exemple dans le réservoir du distri- buteur) puis vers le haut pour dégager de nouveau les bras de la ta- ble de travail. Puis les bras commencent à glisser à nouveau mais en sens inverse pour prendre d'autres pièces comme décrit et se dégager du poinçon qui est alors en train de desoendre pour travailler sur la pièce qui vient d'être placée en position de travail.

   On doit avoir soin de maintenir les bras dégagés du poinçon pendant le temps suffi- sant pour permettre au dit poinçon de descendre puis de remonter et par suite si nécessaire, une période de repos peut être prévue dans le glissement des bras. Le basculement de l'arbre et le glissement des bras peuvent être accomplis par des cames agissant sur des leviers disposés pour oonférer à l'arbre et au manohon glissant sur cet arbre le mouvement désiré, et les opérations du mécanisme de transfert peu- vent être synchronisées aveo les allers et retours du poinçon en en- tratnant l'arbre ou les arbres des cames par l'arbre même de la   maohi-   ne. 



   Suivant un autre exemple de réalisation de l'invention, le mécanisme de transfert peut comprendre un arbre vertical pourvu de bra latéraux disposés pour être déplacés vers le haut et vers le bas pour venir en prise avec et éjecter des pièces et pour être   déplacés   d'un   côté   à l'autre pour venir d'une position(position de prises des piè- ces) à l'autre (position d'éjection). 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Une maohine incorporant des caractéristiques de l'invention peut   être   disposée pour accomplir un certain nombre d'opérations consécutives et peut mar suite   être   prévue avec un certain nombre de positions de fonctionnement et de bras portes par un arbre transversal actionnés pour transférer des pièces à travailler du logement de réserve 4 la première position de fonctionnement, puis de cette première position à une deuxième et ainsi de suite jusqu'à oe que les opérations consécutives soient terminées, lo dernier bras étant oommandé pour transférer les pièces travaillées à l'emplacement d'éjection (par exemple de réservoir d'un distributeur). 



   Le logement de réserve peut être pourvu d'un chemin de guidage le long duquel les pièces à travailler peuvent être placées par l'opérateur de sorte que le mécanisme de transfert prend la pièce à travailler à   l'extré-   mité intérieure du chemin de guidage à l'instant approprié de chaque oy- ole du mécanisme. Une machine incorporant des caractéristiques de l'invention peut devoir accomplir de nombreuses opérations différentes pendant un cycle et il peut   8tre   nécessaire de modifier la forme du chemin de guidage chaque fois que le genre de la pièce à travailler ost changé.

   Dans certains cas, aucun   chemin   de guidage n'est prévu, les pièces à travailler étant introduites une par une par l'opérateur di-   rectement   au logement de réserve qui se trouve en un emplacement sans danger, distant de la position de fonctionnement. 



   Les bras du mécanisme de transfert sont   chacun   pourvus à leur extrémité d'un dispositif pour saisir la pièce à travailler; un tel dispositif peut comprendre des doigts de prise disposés pour saisir la pièce à travailler sur les cotés opposés lorsque les doigts sont amenés sur cette pièce par le basoulement de l'arbre.

   Une autre   manière,de   ré- aliser un tel dispositif comprend des ventouses disposées pour être soumises à un certain degré de vido lorsqu'une pièce à travailler doit être saisie et transférée, et disposées pour reoevcir un gaz sous prossion par exemple de l'air comprimé ou de la vapeur pour éjecter les 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 les pièces, 
Afin d'exposer plus olairement l'invention, les dessins annexés représentent schématiquement et   à 'titre   d'exemple ,deux réalisations de l'invention dans le cas d'une   poiçonneuse   de type courant.

   Dans les dessins   @   
La figure 1 est une vue en élévation d' un mécanisme incorporant des caractéristiques de l'invention; 
La figure 2 est une coupe en plan suivant la ligne 2-2 de la figure 1; 
La figure 3 est une vue de détail d'une partie du méoanisme de transfert; 
La figure 4 est une doupe suivant la ligne 3-3 de la figure 3; 
La figure 5 est une vue schématique en plan des bras suivant une forme de dispositif de prise de pièces à travailler ;et, 
La figure 5A montre un détail des moyens prévus pour'libérer la pièce travaillée; 
Les figures 6 et 7 sont des vues en perspective des structures modifiées suivant d'autres caractéristiques de l'invention. 



   Se référant aux dessins, on remarquera que les détails usuels de la machine n'ont pas éte représentés ou ont été indiqués en ligne en traits mixtes et que seulement la partie du mécanisme nécessaire pour une bonne compréhension de l'invention a été représentée. L'arbre de commande principal ( qui peut tourner dans le sens des aiguilles   d'une   montre) aotionnant la partie mobile de la machine qui porte le poinçon est dési- gné par la référence numérique 1 et à son extrémité   gaucho telle   que vuo sur la figure l,est prévue une oame 2 à deux saillies 3 et 4,

   Un levier 
5 pivoté en 6 sur le   châssis   de la machine est pourvu vers son milieu d'un galet suiveur de came 7 et est pivoté en 8 sur une tige de connexion 
9 qui descend en faisant aveo la verticale un certain angle comme repré- senté et qui est pivotéeen 10 sur une pièce de liaison 11 fixée sur un   arbre cannelé   12 ( figure 2). On doit comprendre par suite que, pendant 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 chaque rotation de l'arbre 1, le levier 5 est basculó deux fois dans le sens qui   déplace   vers le haut la tige de connexion 9 qui a son tour entraîne l'arbre cannelé 12 dans le sens des aiguilles d'une montre dans la figure 1 par l'intermédiaire de la pièce d'accouplement 11. 



   1 
Egalement montée sur 11 extrémité gauche de   1'arbre/au   voisinage de la came 2 se trouve une roue dentée conique 13 qui   engréne   avec une roue dentée conique 14 sur un arbre auxiliaire 15 s'étendant vers le bas parallèlement à la tige de connexion 9. A l'extrémité inférieure de l'ar- bre auxiliaire 15 est fixée une came 16 (voir également figure 2) qui est logée dans un bottier 17   disposé   juste au-dessus du niveau de la table de travail désignée par la référence 18. 



   Se référant maintenant à la figure 2, cn remarquera que l'arbre cannelé 12 s'étend transversalement sur l'arrière de la table de travail 18 et est monté sur cette table dans des supports à paliers 19. Un   manohcn   20 est- porté de manière à pouvoir glisser sur l'arbre 12 et est pourvu en son centre de deux rebords annulaires 21 ontro lesquels est disposé un moyeu 22 sur un levier de manoeuvre 23 pivoté en 24 sur une tige 25 qui fait partie du châssis 26 de la machine. La came 16 est pourvue d'un galet suiveur 27 monté sur une extrémité d'un bras 28 d'un levier ooudé dont l'autre bras 29 est à son tour pivoté en 30 sur une pièce composite désignée dans son ensemble par 31.

   Cette pièce composite est pivotée à une extrémité sur le bras 19 comme décrit et à son autre extrémité est pivotée en 32 sur le levier de commande 23, Cette pièce composite 31 ocmprend une tige 33 pivotée sur la tige 29 et insérée dans un manchon creux 34 et unedeuxième tige 35 pivotée sur le levier de manoeuvre 32 on 32 et insérée dans l'extrémité opposée du manchon 34. A l'intérieur du manchon 34 et entre les extrémités des tiges 33 et 35, se trouve un ressort comprimé 36 dont une fonction est d'emortir toute tendance des parties à cliqueter pendant le fonctionnement. Pivoté en 37 sur le levier de manoeuvre au voisinage de la pièce composite 31 se trouve un support 38 auquel est connectée une tige 39 prolongée à son extrémité opposée pour passer dans une ouverture du châssis 26 de la machine.

   Un ressort 40 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 .autour de la tige 39 est maintenu   comprima   entre le   châssis   26 et le levier de manoeuvre 23 comme représenté. 



   De la description   ci-dessus,   on remarquera que le ressort 40 tend à tirer le levier de manoeuvre 23 vers la droite suivant la flèche B dans la figure 2, mais le déplaoement du levier   23   est commandé par le contact du galet suiveur de oame 27 aveo la périphérie de la oame 16, Pour aider le ressort 40, un ressort: additionnel non représenté sur la figure 2 mais montré   endettai   sur la figure 3 peut être prévu;

   Ce ressort additionnel indiqué en 41, figure 3, est relié au levier de manoeuvre 23 comme montré à son extrémité gaucho, passe alors dans un tube 42 porté par le support 43 et est fixé à son extrémité opposée à une pièce ooudée 44 fixée en 45 sur l'un des supports de palier 19 de l'arbre canneló 12, Ce ressort 41 tend à pousser le levier 23 vers la droite de la figure 3 et augmente ainsi la force de poussée exeroéepar le ressort 40. 



  Montés sur le manchon 20 porté par l'arbre cannelé 12 se trouvent deux oolliers à rebords46 et 47 qui sont fendus de manière à pouvoir être serrés en position sur le manchon 20, Entre les rebords de chaque collier est disposée une pièce circulaire faisant partie des bras 48 et 49, Comme montré sur la figure 3 .ces pièces circulaires sont fixées sur le man- chon 20 . Lorsque l'arbre oannelé 12 est basculé par la oame 2 comme déorit, le   manohon   20, les colliers 46 , 47 et par conséquent les bras 48 et 49 sont également basculés. De plus, lorsque le manchon 20 est dé- plaoé latéralement par rapport à l'arbre 12 au moyen de la oame 16 ou des ressorts 40 et 41, les colliers 46 et 47 et les bras 48 et 49 sont aussi déplacés latéralement.

   Les bras 48 et 49 peuvent de plus   accomplir   un autre mouvement o'est-à-dire un déplacement angulaire par rapport aux   colliers   associés 46 et 47, En considérant la figure 4, on remar- quera qu'un rebord du oollier 46 est pourvu d'un plongour 50 tiré par le bas par un ressort 51 oontre une butée d'arrêt 52 du bras 48. Si un 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 corps indéformable est amené dans le trajet du bras 48 lorsque le bras 12 est basculé, le bras sera alors décalé angulairement par rapport au collier 46, de sorte que le ressort 51 et le plongeur 50 constituent une butée souple pour le bras 48.

   Cette disposition assure également une proteotion de   l'opé-   rateur dans le cas improbable que ce dernier déplace ses mains sous ltun des bras 48 ou 49, La description ci-dessus concerne le collier 46 et le bras 48 mais on doit comprendre que le collier 47 et le bras 49 sont constitués de la même   manière.   



   Sur 1'extrémité extérieure do   chacun,   des bras 48 et 49 sont fixés des.doigts de saisie &2 et 53 dont la fonction est de déplacer la pièce travailler en position de travad et hors de position de travail comme il sera exposé plus en détail par la suite, 
Dans la réalisation montrée et   décrite,   la table de travail 18 er la pièce mobile avec son poinçon ainsi que les autres pièces sont   sépa.rées   de l'opérateur par   un   dispositif de sécurité 54 à travers lequel passe un chemin de guidage 55, Ce chemin de guidage assure un emplacement le long duquel la pièce à travailler peut être transférée à la portion du mécanisme .

   et dénommée dans le brevet logement de   réserva/indiquée   en A, la pièce à travail- ler est transférée individuellement du logement do réserve en position d'opération B par les doigts 53; après avoir été travaillée,elle est transférée de la position B au moyen des doigts 52 à un poste d'éjection indiqué en C qui peut comme montré comprendre une glissière 560 De oetto manière, l'opérateur n'Il pas à déplacer ses mains sous le poinçon pendant le fonctionnement de la machine.

   Pour certains genres de travail, un chemine guidage tel que celui représenté en 55 ne convient pas mais on doit comprendre quo l'on peut utiliser diverses formes et dimensions de guide pour convenir aux diverses formes et dimensions de pièces à travailler, ot quo dans certains cas les pièces à travailler peuvent ôtro directement mises à la main dans le logement de réserve, 
Se référant de nouveau à la figure 1, on doit noter qu'unepoignée de manoeuvre 57 est prévue pour mettre en mouvement le mécanismo; un dispositif 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 de   détonto   58 ost également prévu pour maintenir on position la poignéo do manoeuvre 57 do manière à assuror le   fonctionnement   do la machine jusqu'à ce quo la poignée 57 soit de nouveau abaissée. 



   Pondant le fonctionnement do la maohino, la poignée 57 ost abaissée oo qui mot on rotation l'arbre 1, La première opération qui a lieu   est   l'aotionnomont du galot suivour 27 vers la gaucho dans la   figuro   2 par la came 16 dans sa rotation dans le sons dos aiguilles d'une   montre!   le galet suiveur 27 par   l'intermédiaire   dos bras 28 ot 29 du lovior ooudé,de la pièoo composite 31 et du lovior de manoeuvre 23 tire le   manohon   20 vors la gaucho dans la figure 2 (   vuedans   la dirce- tion de la flèche B) par rapport à l'arbro cannelé   12;

     Lorsque le man- ohon a été amené dans uno position telle quo le bras 49 présente ses doigts au-dossus du logement do réserve A ot quo la bras 48   présente   ses doigts au-dessus do la position do travail B, la bras 49 frappe une butée 59 du support 19 ot tout   déplacement   ultérieur du galet suivour de   came.37   pour   déplacer   encore plus vors la gauoho le levier do manoeuvre est absoibé par la   rossort   36, 
Dès que le bras 49 a été amené contre la butée 59, le levior 5 ost basculé vers le haut par la saillie 3 do la came 2 portant oontro le galet suivour 7.

   Lo   basculement   du   lovior   5 déplace vers le haut la   tigo   de connexion 9 qui à son tour bascule (   donno     un   déplacement angu- lairo à) l'arbre cannelé 12 dans la sons dos aiguillos d'une montro par   1'intermédiaire   do la pièce de liaison 11 afin do faire basouler los bras 48 ot 49 portant los doigts 52 et 53 vers la bas sur la position de travail B et la   logomont   do réserve A respectivement. 



     Cette   desconto des bras 48 et 49 on position représentée sur la figure 1 en traits   mixtos   permet au doigt 52 do saisir uno   pièoo   sur laquelle une opération a été accomplie par la descente précédente du poinçon tandis quo los doigts 53 saisissent une nouvello pièce à travailler de l'extrémité intérieure du   chemin   de guidage 55. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   Lorsque la caillio 3 de la came 2 a dépassé le galet suiveur 7, la tige do connexion se déplace vers la bas on revenant dans sa position normalo ce qui fait basculer l'arbre cannolé on position normale, soule- vant par suite les bras 48 ot 49 on mômo temps quo los doigts 52 et 53 portant chacun une pièce à travailler ou   travaillée.   Dès quo les bras 48 et 49 ont été soulevés, la   oame   16 est amenée on uno position tollo quo le galet suiveur 27 est déplacé vers l'intérieur sous l'action des ressorts 40 et 41 qui sont toujours on train do tirer le   levier   do ma- noeuvre vers la droite dans la figure 2.

   A mesure quo la came 16 continue do tourner, la galot suiveur 27 so déplace do plus on plus vers l'inté- rieur par la fait qu'il suit une partie déprimée du profil do la came 16, Ce mouvement vers l'intérieur du galot 27 permet aux ressorts 40 et 41 de faire basculer le levier do manoeuvre 23 do plus on plus vers la droite dans la figure 2 sur son pivot 24,   ot   la   mouvement   de basoulo du lovior 23 entraîne avec lui le manchon 20 qui glisse par suite le long de l'arbre   cannelé   12   entraînant     avoo   lui les bras 48 et 49, on position soulevée,   jusqutà   co quo le bras 48 bute contre une butée 60 du support   19,   Dans cotte position,

   la bras 48 a placé sos doigts 52 sur le poste   d'éjection   C tandis que la bras 49 a placé ses doigts 53 sur la position do travail B. Dès quo los bras se trouvent dans cotto po-   sition,   la saillio 4 do la   came   2 frappe le galet suiveur 7 et bascule de nouveau   l'arbre   cannelé 12 comme décrit ci-dessus pour faire basculer vers la bas los bras 48 ot 49, Ce mouvement do bascule vers la bas dos bras 48 et 49 fait éjector par los doigts 52 la pièce travaillée qu'ils portent (e'est-à-diro la pièce   finie   prise sur la position de travail)

   dans le chemin do chute 56   tandis   quo les doigts 53 éjectent la nouvelle pièce à travaillor prise sur le chemin do guidage 55   ot   la déposent en position correcte à   1'emplacement   de travail B, 
On remarquera d'après la figure 1 quo los opérations décrites ci-dessus prennent approximativement uno   demi.-rotation   de l'arbre 1 , et pondant les opérations ci-dessus, la partie mobile s'est   déplacéo   vers 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 le haut jusqu'au sommet do sa course et pondant quo los doigts 52 or 53 so trouvent on position pour   éjecter   les pièces qu'ils portant,

   la par- tio mobile ost on train de   descendre.   Il est évidemment nécessaire de déplacer le bras 49 ot les doigts 53 hors du trajet du poinçon porté par la partie mobile, et pour   cette   raison, les saillies 3 ot 4 do la   corne   2 sont placées dans la position   représentée   ( à moins de 180  l'une de l'autre) afin   d'actionner   le mécanisme de transfert pendant la course vers le haut et la première partie do la courso vers le bas do la partie mobile, 
Dès quo la saillio 4 de la   corne   2 a dépassée le galet suivour 7, la tigo 9 so déplace do nouveau vers le bas ot los bras 48 ot 49 sont amenés on position normale par suite du déplacement   angulaire   de l'ar- bro cannelé 12.

   Pou après que los bras 48 et 49 ont été soulevés,la came 16 est entraînée dans une position où la galet suiveur 27 est do nouveau déplacé vers l'extérieur, ce qui déplace vers la gauche de la figure 2 le levier do manoeuvre 23 malgré l'notion dos rossorts 40 et 41 ot fait glisser le manchon 20 vers la   gauoho   le long de l'arbre 12, Lorsque la bras 49 et ses doigts 53 ont été déplacés hors du trajet de la partie mobile do la machine, il existe uno période d'arrêt pen- dant laquollo le profil de la came 16 est tel qu'il maintient stationnairo le galet suiveur 27 ou   ralentisse   son mouvement vers   l'extérieur.   Pen- dant cotte période   d'arrêt,   la partie mobile   termine     sa   descente,

   la poinçon qu'elle porto   accomplit   son travail et la partie mobile commence à remonter de nouveau, moment auquel dans la   cycle   do fonctionnement , la   came   16 commence à déplacer le galet suivour vers 1'extérieur do nouveau dans la position représentée sur la   figuro   2, point auquel a été commencée la description du cycle d'opérations. Co cycle so pour- suit do manière continue jusqu'à ce que l'opérateur décide d'arrêter la   machine   on abaissant la   poignéo   do manoouvro 57. 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 



   So   referont   maintonat à la figure 5, on va   décrire   la structure et le fonctionnement dos doigts pour saisir ot éjecter la pièce à tra- vailler ;Los doigts 53 comprennent doux éléments 61 ot 62 reliés par un ressort 63 tendant à   maintenir   les doigts on position   formée.   Los bords dos éléments qui se   rencontrant   sont   d'une   forme toile qu'ils assurent un orifice do maintien do la   pièoo 64   et une encoche 65, La fonction do l'orifice do maintion do la pièco so comprond d'elle même,   ltorifioe   64 yant dos parois coniques comme montré sur la figure   5A,   do sorte que lorsque les doigts sont basculés vers le bas pour saisir uno pièce à   travailler,

     les parois do   l'orifioo   sont étroitomont pressées contre la pièce par la ressort 63,   L'encoche   65 ost placée de manière à recevoir un coin 67 fixé sur la table do travail do   manière   quo, lorsque los doigts 53 descendent, le coin ouvre l'orifice 64 ot assure l'éjection do la pièce, 
La structure des doigts 52 ost très semblable à la structure des doigts 53, un ressort 68, un   orifico   69, et) une ouverture additionnelle 
70 ot une encoche 71 sont prévuos pour cos doigts. Do plus, un biseau 72 est prévu au poste d'éjection C pour venir on   coïncidence   avec   1'en-   coche 71. On doit toutefois remarquer quo le biseau ou coin 72 n'est pas aligné sur le biseau ou coin 67 alors quo l'ouverture 70 est alignéo sur l'oncoche 65. 



   En considérant maintenant le fonctionnement dos doigts, on suppose quo los doigts 53 sorront une pièce à travailler saisie dans le   logement   do réserve A tandis que les doigts 52 serrent une pièce travaillée saisic à la position de travail comme décrit, les doigts sont alors déplacés sur la position do travail B ot la position d'éjection C respectivement.

   basculés vers le bas, co qui fait que le coin 67 pénètre dans 1'encoche 65 et écarte les éléments 61 et 62 provoquant l'éjection do la pièce à travailler de l'orifice 64 sur la table on position do travail, tandis quo le coin 72 pénètre dans   l'encoche   71 et   écarte   les élémonts formant le doigt 52 entraînent   l'éjection   de la pièce   travaillée   do l'orifice 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 69 dans le chemin do chute   56;   Les doigts sont alors basculés vers le haut, le manchon 20 glisse vers la gauche, la partie mobile porto-poinçon fonctionne, la mouvement sur la gaucho est   complété   ot les doigts des- cendent de nouveau.

   Los doigts 53 so trouvent maintenant au-dessus du logement de réserve où il n'y a pas de coin, de sorte qu'une pièce à travailler est saisie comme décrit, Les doigts 52 se trouvent au-dessus de la position de travail B pour saisir la pièce terminée et on   remar-     quora   quo   l'ouverture   70 se trouve on coïncidence avec le coin 67 do sorte quo le coin passe dans l'ouverture, los éléments du doigts no sont pas écartés ot la pièce terminée est saisie, 
Comme on l'a déjà montionné, au lieu du poste   d'éjection   c, un second   posto   do travail pout être prévu pour accomplir sur la pièce un autre travail, un traisièe bras étant prévu pour déplacer les pièces travaillées du deuxième poste do travail au poste d'éjection.

   Il est clair   qu'on   peut ajouter   d'autres   postes do travail comme désiré   (3,4,5   etc..) ,los pièces à travailler étant transmises de   posto   on poste ot finalement éjectées, 
Dans une disposition différente, des ventouses peuvent ôtro utilisées pour saisir los pièces à travailler au lieu dos doigts mécaniques,et dans ce cas on doit prévoir dos moyens pour libéror les   pièces   à travailler aux positions   nécessaires,   
Une   tollo   disposition sora décrite on relation avec les figuros 6 ot 7 dans le cas où lton emploie do l'air   oomprimé   ot du vide pour saisir ot   éjecter   les pièces à travailler. 



   So référant à la figure 6, on remarquera qu'une roue dentée 76 do l'arbre principal do la   machine   engrène   avec   une roue dentée 74 portée par un arbre auxiliaire 75 monté   ontro   dos paliers 76 ot 77 faisant partie du châssis. Sur   ltarbro   75 est montée une oamo 78 contre laquelle l'extrémité supérieure d'un arbre 79 est   pressée   par un ressort 80.

   La rota. tion do   l'arbre   75 fait déplacer l'arbre 79 vers le haut ot vers le bas par la   oamo   78 comme on le décrira par la suite , 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 
A l'extrémité extérieure de   l'arbro   75 ost disposée   une   seconde came 81 ( voir on particulier la figure 7) oohtro laquelle un galet sui- veur do oamo 82 ost prossé au moyen d'un ressort 83 relié à une saillie 85 d'un bras   basoùlant   84 qui porto le galot 82. Le bras basculant 84 est monté sur un arbre court 86 pourvu d'une roue dontéo coniquo 87 (figure engrenant avec une roue dentée coniquo 88 portée par l'arbre 79. 



   A l'extrémité inférieure do ltarbro vertical 79 se   trouve   un col- lier 89 auquel sont connectés doux bras 90 ot   91. à   l'extrémité desquels se trouvont des ventouses 92. Les ventouses correspondent aux doigts 52 ot 53, les bras 90 et 91 correspondant ambras 48 et 49 et l'arbre vertical 79 correspond à l'arbre cannelé 12 Le fonctionnement do ce système est tout à fait analogue à celui décrit à propos du premier   exemple   de réalisa- n' qui tion et par suite on on donnera uno doseription très rapide. 



   En supposant quo les bras so trouvent dans une position qui oor- respond colle dos bras dans la figure 2, la rotation do l'arbre 1 provoque la rotation do l'arbre auxiliaire 75, ot la came 81 qu'il porto fait basculer le bras 84 pour donner une rotation à   l'axe  86 qui   entraîne   ltarbro 79 à travers les engrenages 87 et 88 pour amener los bras 90 et 91 sur la position do travail ot le logement do réserve indiqué on D. 



  La came 78 abaisse alors l'arbre 79 et cet arbre entraîne avec lui les bras 90 et 91 do sorte quo les ventouses 92 saisissent los pièces à travailler, La came 78 permet alors à   l'arbro   79 de remonter ot la oamo 81 pernet au bras basculant 84 de se déplacer vers le haut( e'est-à-dire que le galot abandonne la partio on saillie 93 do la périphério do la came 81). Co mouvement du bras 84   entraîne   l'arbre 86 dans le sons opposé et déplace los bras 90 et 91 sur la position do travail ot la position d'éjection,sur quoi la deuxième partie saillanto do la oame 78 entre on action et déplace do nouveau vers le bas l'arbre 79, 
Pour saisir les pièces travaillées, les ventouses sont soumisos à un certain vide ot pour éjecter los ditos pièces ,   ollos   sont Soumises à l'action do l'air comprimé.

   Los bras 90 ot 91 sont creux ot à l'extrémité 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 
 EMI15.1 
 de chaque bras opposée à la ventouseJg eët. oonneot6 un tube 94 qui communique avec une valve 95 qui peut être mise en communication aveo une source d'air comprimé ou une maohine à faire le   vide.   La came 81 de l'axe 86 est pourvue d'une surface de came additionnelle 96 pour coopérer avec une tige 97 disposée pour agir sur une commande de val -ve 98, Normalement,les ventouses sont soumises au vide pour saisir et maintenir les pièces à travailler mais lorsque ces pièces doivent être éjeotées des ventouses, la came 81 dans so rotation amène la sur- face de came 96 contre la tige 97, l'enfoncement de la tige 97 oomman- de la valve 95 à travers le dispositif 98 pour soumettre les ventouses à une pression de gaz par exemple d'air comprimé.

   Dès que la tige 97 est libérée de la surfaoe de came 96, elle est ramenée à sa position normale par un ressort 99, une butée d'arrêt 100 étant prévue pour empêcher la tige de remonter trop haut. 



   D'autres modifications et adaptations encore de l'invention peuvent être réalisées sans sortir de son domaine. 
 EMI15.2 
 l-#VENDIC.ATIONS. 



   1 - Maohine-outil du genre mentionné oi-dessus, pourvue d'un mécanisme de transport des pièces à travailler pouvant fonctionner en synchronisme avec les courtes aller et retour du poinçon, arrangée pour transporter les objets devant être travaillés un à un d'un empla -oement de réserve (c.à.d. d'un poste d'alimentation) dans lequel ils peuvent être manuellement introduits, au support de travail sous le poinçon, et disposée pour enlever chaque pièce une fois qu'elle a été travaillée. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  MACHINE-TOOLS SUCH AS PUNCHING OR SIMILAR
This invention is the subject of a patent application filed in Great Britain on September 16, 1938 in the names of STANDARD TELEPHONES AND CABLES LIMITED and MM. George William CLARKE, Frank GRAY and Alfred Charles PELLATT.



   The present invention relates to machine tools such as punching machines or the like in which the workpiece is subjected to the action of a punch carried by a party. e mobile which is usually moved alternately by means of a control shaft.



  In machines of this kind, many accidents can happen to the hands of users when positioning the workpiece under the punch and withdrawing after completion of the work. This difficulty has been noted for many years and various means have been proposed to protect the hands of the user, for example. the use of pinoettes for handling the object to be worked, or

 <Desc / Clms Page number 2>

 the provision of tilting safety devices arranged to oscillate inward and upward when the punch rises and outward and downward when the punch descends so as to keep the hands away from the wearer. if they are in the area that may be called dangerous.

   One of the objects of the invention is to provide a machine tool of the aforementioned type in which the positioning under the punch and the withdrawal from this position of the workpiece can be accomplished without the user moving his hands. under the punch. According to features of the present invention, a machine tool of the type mentioned above includes a transport mechanism for the workpieces capable of operating in synchronism with the back and forth movements of the punch and arranged to transport the workpieces one by one. to work from a standby location (i.e.

   a feed station in which they can be manually introduced to the working support under the punch, and further disposed to remove each part once it has been worked. In an exemplary embodiment which does not reflect the characteristics of the invention, the transport or transfer mechanism comprises two arms which can slide on a transverse tilting shaft, one of the arms being arranged to transfer the parts one by one. working from the reserve housing in position on the machine and the other arm to transfer the worked pieces from their position on the machine to an ejection housing which may consist of a reservoir of a dispensing system or the like., In this way ,

   the workpieces can be manually placed in the reserve housing outside the danger zone, then brought into the working position by the first arm, are worked and are then returned to the ejection station by the second arm. The cross shaft can be pinned and the arms can be carried by a pressure switch arranged to slide forward or backward with respect to the shaft.

   In this embodiment, assuming that a new workpiece has been placed in the reserve housing by the user and that a workpiece is in the working position, the two arms are then brought onto the housing. reserve and the

 <Desc / Clms Page number 3>

 working position respeotively by sliding the sleeve relative to the shaft which is then tilted (i.e. moved angularly) to swing the arms downwards in order to grip the two objects or workpieces then upwards to release the arms from the worktable. The arms are then moved in the opposite direction on the shaft to bring the arm transferring the workpiece to the work position and the arm transferring the workpiece to the ejection location.

   The shaft is then tilted again to swing the arms downwards to eject the parts, the new workpiece in the working position and the finished part at the ejection location (for example in the tank of the machine. distributor) then upwards to release the arms from the worktable again. Then the arms begin to slide again but in the opposite direction to take other parts as described and disengage from the punch which is then loosening to work on the part which has just been placed in the working position.

   Care must be taken to keep the arms free from the punch for the time sufficient to allow said punch to descend and then to rise again, and consequently if necessary, a period of rest may be provided for in the sliding of the arms. The tilting of the shaft and the sliding of the arms may be accomplished by cams acting on levers arranged to give the shaft and the manohon sliding on this shaft the desired movement, and the operations of the transfer mechanism may be. synchronized with the back and forth movement of the punch by pulling the camshaft or camshafts by the shaft itself.



   According to another exemplary embodiment of the invention, the transfer mechanism may comprise a vertical shaft provided with side arms arranged to be moved up and down to engage and eject parts and to be moved from side to side. one side to the other to move from one position (position for picking up the pieces) to the other (ejection position).

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   A machine incorporating features of the invention may be arranged to perform a number of consecutive operations and may also be provided with a number of operating positions and arms carried by a cross shaft actuated to transfer work pieces. of the reserve housing 4 the first operating position, then from this first position to a second and so on until the consecutive operations are completed, the last arm being ordered to transfer the worked pieces to the location of ejection (for example from a distributor's reservoir).



   The reserve housing can be provided with a guide path along which the workpieces can be placed by the operator so that the transfer mechanism picks up the workpiece at the inner end of the guide path. at the appropriate time of each oyole of the mechanism. A machine incorporating features of the invention may have to perform many different operations during a cycle, and it may be necessary to modify the shape of the guide path whenever the gender of the workpiece is changed.

   In some cases, no guide path is provided, the workpieces being introduced one by one by the operator directly to the reserve housing which is in a safe location remote from the operating position.



   The arms of the transfer mechanism are each provided at their end with a device for gripping the workpiece; such a device may comprise gripping fingers arranged to grip the workpiece on the opposite sides when the fingers are brought onto this workpiece by the tilting of the shaft.

   Another way of realizing such a device comprises suction cups arranged to be subjected to a certain degree of video when a workpiece is to be gripped and transferred, and arranged to reoevcise a gas under, for example air. compressed or steam to eject the

 <Desc / Clms Page number 5>

 rooms,
In order to explain the invention more clearly, the appended drawings represent schematically and by way of example, two embodiments of the invention in the case of a common type punching machine.

   In the drawings @
Figure 1 is an elevational view of a mechanism incorporating features of the invention;
Figure 2 is a sectional plan taken along line 2-2 of Figure 1;
Figure 3 is a detail view of part of the transfer mechanism;
Figure 4 is a view taken on line 3-3 of Figure 3;
Figure 5 is a schematic plan view of the arms in one form of workpiece gripping device; and,
FIG. 5A shows a detail of the means provided for releasing the workpiece;
Figures 6 and 7 are perspective views of structures modified according to other features of the invention.



   Referring to the drawings, it will be appreciated that the usual details of the machine have not been shown or have been shown in phantom and that only the part of the mechanism necessary for a good understanding of the invention has been shown. The main drive shaft (which can turn clockwise) actuating the moving part of the machine which carries the punch is designated by the numeral 1 and at its gaucho end as seen on the figure l, there is provided an oame 2 with two projections 3 and 4,

   A lever
5 pivoted at 6 on the machine frame is provided towards its middle with a cam follower roller 7 and is pivoted at 8 on a connecting rod
9 which descends at a certain angle with the vertical as shown and which is pivoted in 10 on a connecting piece 11 fixed to a splined shaft 12 (FIG. 2). We must therefore understand that, during

 <Desc / Clms Page number 6>

 each rotation of the shaft 1, the lever 5 is tilted twice in the direction which moves up the connecting rod 9 which in turn drives the splined shaft 12 clockwise in the figure 1 via the coupling piece 11.



   1
Also mounted on the left end of the shaft / adjacent to the cam 2 is a bevel gear 13 which engages with a bevel gear 14 on an auxiliary shaft 15 extending downward parallel to the connecting rod 9. At the lower end of the auxiliary shaft 15 is fixed a cam 16 (see also FIG. 2) which is housed in a casing 17 disposed just above the level of the worktable designated by the reference 18.



   Referring now to Figure 2, it will be noted that the splined shaft 12 extends transversely over the rear of the worktable 18 and is mounted on this table in bearing supports 19. A pressure switch 20 is carried from so as to be able to slide on the shaft 12 and is provided at its center with two annular flanges 21 ontro which is disposed a hub 22 on an operating lever 23 pivoted at 24 on a rod 25 which forms part of the frame 26 of the machine. The cam 16 is provided with a follower roller 27 mounted on one end of an arm 28 of an elbow lever whose other arm 29 is in turn pivoted at 30 on a composite part generally designated by 31.

   This composite part is pivoted at one end on the arm 19 as described and at its other end is pivoted at 32 on the control lever 23, This composite part 31 includes a rod 33 pivoted on the rod 29 and inserted into a hollow sleeve 34 and a second rod 35 pivoted on the operating lever 32 or 32 and inserted into the opposite end of the sleeve 34. Inside the sleeve 34 and between the ends of the rods 33 and 35, there is a compressed spring 36 whose function is to suppress any tendency for parts to click during operation. Pivot at 37 on the operating lever in the vicinity of the composite part 31 is a support 38 to which is connected a rod 39 extended at its opposite end to pass through an opening in the frame 26 of the machine.

   A spring 40

 <Desc / Clms Page number 7>

 . around the rod 39 is maintained compressed between the frame 26 and the operating lever 23 as shown.



   From the above description, it will be noted that the spring 40 tends to pull the operating lever 23 to the right along arrow B in FIG. 2, but the displacement of the lever 23 is controlled by the contact of the oame follower roller 27 with the periphery of the oame 16, To help the spring 40, an additional spring not shown in Figure 2 but shown indebted in Figure 3 can be provided;

   This additional spring indicated at 41, Figure 3, is connected to the operating lever 23 as shown at its left end, then passes through a tube 42 carried by the support 43 and is fixed at its end opposite to an elbow piece 44 fixed at 45 on one of the bearing supports 19 of the splined shaft 12, this spring 41 tends to push the lever 23 to the right of FIG. 3 and thus increases the pushing force exeroéepar the spring 40.



  Mounted on the sleeve 20 carried by the splined shaft 12 are two oolliers with flanges 46 and 47 which are split so as to be able to be clamped in position on the sleeve 20. Between the edges of each collar is arranged a circular part forming part of the arms 48 and 49, As shown in figure 3, these circular parts are fixed on the sleeve 20. When the corrugated shaft 12 is tilted by the oame 2 as deorit, the manohon 20, the collars 46, 47 and therefore the arms 48 and 49 are also tilted. In addition, when the sleeve 20 is moved laterally with respect to the shaft 12 by means of the blade 16 or the springs 40 and 41, the collars 46 and 47 and the arms 48 and 49 are also moved laterally.

   The arms 48 and 49 can furthermore accomplish another movement, that is to say an angular displacement with respect to the associated collars 46 and 47. Considering FIG. 4, it will be noted that a rim of the collar 46 is provided a plunger 50 pulled down by a spring 51 against a stopper 52 of the arm 48. If a

 <Desc / Clms Page number 8>

 undeformable body is brought into the path of the arm 48 when the arm 12 is tilted, the arm will then be angularly offset with respect to the collar 46, so that the spring 51 and the plunger 50 constitute a flexible stop for the arm 48.

   This arrangement also ensures protection for the operator in the unlikely event that the latter moves his hands under one of the arms 48 or 49. The description above relates to the collar 46 and the arm 48 but it should be understood that the collar 47 and the arm 49 are made in the same way.



   On the outer end of each, arms 48 and 49 are attached gripping fingers & 2 and 53 whose function is to move the workpiece into working position and out of working position as will be discussed in more detail by the following,
In the embodiment shown and described, the work table 18 and the movable part with its punch as well as the other parts are separated from the operator by a safety device 54 through which passes a guide path 55, This path guide provides a location along which the workpiece can be transferred to the mechanism portion.

   and referred to in the reserve housing patent / indicated at A, the workpiece is individually transferred from the reserve housing to the operating position B by the fingers 53; after having been worked, it is transferred from position B by means of the fingers 52 to an ejection station indicated at C which can as shown include a slide 560 In this way, the operator does not have to move his hands under punch while the machine is in operation.

   For some types of work, a guide path such as that shown at 55 is not suitable but it should be understood that various shapes and sizes of guide can be used to suit the various shapes and sizes of workpieces, ot quo in some cases. the workpieces can be placed directly by hand in the reserve housing,
Referring again to Figure 1, it should be noted that a maneuvering handle 57 is provided to set the mechanism in motion; a device

 <Desc / Clms Page number 9>

 Detonto 58 is also provided to keep the operating handle 57 in position so as to ensure operation of the machine until the handle 57 is lowered again.



   Setting the operation of the maohino, the handle 57 is lowered oo which means the shaft 1 is rotated, The first operation which takes place is the aotionnomont of the following galot 27 towards the gaucho in figure 2 by the cam 16 in its rotation in the back clockwise sounds! the follower roller 27 through the back of the arm 28 ot 29 of the Ooudé lovior, of the composite piece 31 and of the maneuvering lovior 23 pulls the manohon 20 towards the gaucho in figure 2 (seen in the direction of the arrow B) relative to the fluted arbro 12;

     When the man-ohon has been brought into a position such that the arm 49 presents its fingers behind the reserve housing A, while the arm 48 presents its fingers above the working position B, the arm 49 strikes a stop 59 of the support 19 ot any subsequent displacement of the roller following cam turn. 37 to move even more vors the gauoho the operating lever is absorbed by the rossort 36,
As soon as the arm 49 has been brought against the stop 59, the lever 5 is tilted upwards by the projection 3 of the cam 2 carrying the following roller 7.

   The tilting of the lovior 5 moves the connecting rod 9 upwards which in turn rocks (giving an angular displacement to) the splined shaft 12 in the back needle of a montro through the part of the tube. link 11 in order to do basouler los bras 48 ot 49 carrying los fingers 52 and 53 down to the working position B and the logomont do reserve A respectively.



     This desconto of the arms 48 and 49 in the position shown in FIG. 1 in mixed lines allows the finger 52 to grab a piece on which an operation has been performed by the previous descent of the punch while the fingers 53 grab a new workpiece from the inner end of the guide path 55.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   When the caillio 3 of the cam 2 has passed the follower roller 7, the connecting rod moves downwards, returning to its normal position, which causes the cannolated shaft to tilt back to the normal position, thereby lifting the arms 48 ot 49 one mômo time quo los fingers 52 and 53 each carrying a piece to be worked or worked. As soon as the arms 48 and 49 have been lifted, the oame 16 is brought into a tollo position, while the follower roller 27 is moved inwards under the action of the springs 40 and 41 which are still in the process of pulling the operating lever. maneuver to the right in figure 2.

   As cam 16 continues to rotate, follower roller 27 moves further inward as it follows a depressed portion of the profile of cam 16. galot 27 allows the springs 40 and 41 to tilt the operating lever 23 more to the right in figure 2 on its pivot 24, ot the basoulo movement of the lovior 23 brings with it the sleeve 20 which then slides along the splined shaft 12 driving the arms 48 and 49 with it, one position raised, until the arm 48 abuts against a stop 60 of the support 19, in this position,

   the arm 48 has placed its fingers 52 on the ejection station C while the arm 49 has placed its fingers 53 on the working position B. As soon as the arms are in this position, the projection 4 of the cam 2 hits the follower roller 7 and tilts the splined shaft 12 again as described above to tilt the arms 48 downward to 49, This downward tilting motion of the arms 48 and 49 ejects the fingers 52 the worked piece they wear (i.e. the finished piece taken from the working position)

   in the drop path 56 while the fingers 53 eject the new workpiece caught on the guide path 55 and deposit it in the correct position at the work location B,
It will be noted from FIG. 1 that the operations described above take approximately a half-rotation of the shaft 1, and by weighting the above operations, the movable part has moved towards

 <Desc / Clms Page number 11>

 the top to the top of its course and laying the fingers 52 or 53 so find one position to eject the pieces they are carrying,

   the mobile part is getting off. It is obviously necessary to move the arm 49 ot the fingers 53 out of the path of the punch carried by the movable part, and for this reason, the projections 3 ot 4 of the horn 2 are placed in the position shown (less than 180 l 'from the other) in order to activate the transfer mechanism during the upward stroke and the first part of the downward stroke of the moving part,
As soon as the protrusion 4 of the horn 2 has passed the next roller 7, the rod 9 so moves again downwards and the arms 48 ot 49 are brought to their normal position as a result of the angular displacement of the splined shaft 12 .

   For after the arms 48 and 49 have been raised, the cam 16 is driven into a position where the follower 27 is again moved outwards, which moves the operating lever 23 to the left of FIG. 2 despite the back concept 40 and 41 ot slides the sleeve 20 towards the gauoho along the shaft 12, When the arm 49 and its fingers 53 have been moved out of the path of the moving part of the machine, there is a stopping period during that the profile of the cam 16 is such that it keeps the follower roller 27 stationary or slows its outward movement. During this stopping period, the moving part finishes its descent,

   the punch it port does its job and the moving part begins to rise again, at which point in the operating cycle, the cam 16 begins to move the next roller outward again to the position shown in figure 2 , point at which the description of the cycle of operations was started. This cycle continues continuously until the operator decides to stop the machine by lowering the maneuver handle 57.

 <Desc / Clms Page number 12>

 



   So now refer to Figure 5, we will describe the structure and operation of the fingers to grip and eject the workpiece; The fingers 53 include soft elements 61 and 62 connected by a spring 63 tending to maintain the fingers in position. formed. The edges of the elements that meet are of a canvas form that they provide an orifice for maintaining the piece 64 and a notch 65, The function of the hole for maintaining the piece is self-contained, ltorifioe 64 with the tapered walls as shown in figure 5A, so that when the fingers are tilted down to grip a workpiece,

     the walls of the orifice are tightly pressed against the part by the spring 63, The notch 65 is placed so as to receive a wedge 67 fixed on the worktable in such a way, when the fingers 53 descend, the wedge opens the 'orifice 64 ot ensures the ejection of the part,
The structure of the fingers 52 is very similar to the structure of the fingers 53, a spring 68, an orifico 69, and) an additional opening
70 ot a notch 71 are provided for cos fingers. In addition, a bevel 72 is provided at the ejection station C to come into coincidence with the notch 71. It should however be noted that the bevel or wedge 72 is not aligned with the bevel or wedge 67 while opening 70 is aligned with oncoche 65.



   Now considering the operation of the fingers, it is assumed that the fingers 53 will come out with a workpiece gripped in the reserve housing A while the fingers 52 grip a workpiece in the work position as described, the fingers are then moved over. the working position B ot the ejection position C respectively.

   tilted downwards, whereby the wedge 67 enters the notch 65 and pushes the elements 61 and 62 apart causing the workpiece to be ejected from the orifice 64 on the table in the working position, while the wedge 72 penetrates into the notch 71 and moves away the elements forming the finger 52 causing the ejection of the workpiece from the orifice

 <Desc / Clms Page number 13>

 69 in the fall path 56; The fingers are then tilted upward, the sleeve 20 slides to the left, the movable punch port part operates, the movement on the gaucho is completed and the fingers descend again.

   The fingers 53 are now located above the reserve housing where there is no wedge, so that a workpiece is gripped as described, The fingers 52 are located above the working position B to grab the finished part and we will notice that the opening 70 is coincident with the corner 67 so that the wedge passes in the opening, the elements of the fingers are not removed and the finished part is grasped,
As has already been mounted, instead of the ejection station c, a second work post can be provided to accomplish another work on the part, a third arm being provided to move the worked parts from the second work station to the workpiece. ejection station.

   It is clear that other workstations can be added as desired (3,4,5 etc.), the workpieces being transmitted from posto on post and finally ejected,
In a different arrangement, suction cups can be used to grip the workpieces instead of mechanical fingers, and in this case we must provide back means to release the workpieces in the necessary positions,
A tollo disposition is described in relation with the figuros 6 ot 7 in the case where lton uses oompressed air ot vacuum to grip and eject the workpieces.



   So referring to Figure 6, it will be noted that a toothed wheel 76 of the main shaft of the machine meshes with a toothed wheel 74 carried by an auxiliary shaft 75 mounted ontro dos bearings 76 and 77 forming part of the frame. On ltarbro 75 is mounted an oamo 78 against which the upper end of a shaft 79 is pressed by a spring 80.

   The rota. tion of the shaft 75 causes the shaft 79 to move up and down by the oamo 78 as will be described later,

 <Desc / Clms Page number 14>

 
At the outer end of the arbro 75 is disposed a second cam 81 (see in particular Figure 7) oohtro which a follower do oamo 82 is supported by means of a spring 83 connected to a projection 85 of a tilting arm 84 which carries the galot 82. The tilting arm 84 is mounted on a short shaft 86 provided with a conical wheel 87 (figure meshing with a conical toothed wheel 88 carried by the shaft 79.



   At the lower end of the vertical starbro 79 is a collar 89 to which are connected soft arms 90 and 91. at the end of which are suction cups 92. The suction cups correspond to the fingers 52 to 53, the arms 90 and 91 corresponding ambras 48 and 49 and the vertical shaft 79 corresponds to the splined shaft 12 The operation of this system is quite similar to that described with regard to the first exemplary embodiment, and hence we will give a very fast doseription.



   Assuming that the arms are in a position which corresponds to the arm in Figure 2, the rotation of shaft 1 causes rotation of the auxiliary shaft 75, and the cam 81 which it carries causes the shaft to tilt. arm 84 to give a rotation to the axis 86 which drives the starter 79 through the gears 87 and 88 to bring the arms 90 and 91 to the working position ot the reserve housing indicated on D.



  The cam 78 then lowers the shaft 79 and this shaft carries with it the arms 90 and 91 so that the suction cups 92 grip the workpieces. The cam 78 then allows the arbro 79 to go up ot the oamo 81 pernet au rocking arm 84 to move upward (i.e., the galot leaves the protruding part 93 of the periphery of the cam 81). Co movement of the arm 84 drives the shaft 86 in the opposite sound and moves the arms 90 and 91 to the working position and the ejection position, whereupon the second protruding part of the oame 78 enters action and moves again. down tree 79,
To grasp the worked pieces, the suction cups are subjected to a certain vacuum and to eject the said pieces, ollos are subjected to the action of compressed air.

   Los bras 90 ot 91 are hollow ot at the end

 <Desc / Clms Page number 15>

 
 EMI15.1
 of each arm opposite the suction cup Jg eët. oonneot6 a tube 94 which communicates with a valve 95 which can be placed in communication with a source of compressed air or a vacuum maohine. The cam 81 of the axis 86 is provided with an additional cam surface 96 to cooperate with a rod 97 arranged to act on a valve control 98. Normally, the suction cups are subjected to a vacuum to grip and hold the parts. to work but when these parts have to be ejected from the suction cups, the cam 81 in its rotation brings the cam surface 96 against the rod 97, the depression of the rod 97 controlling the valve 95 through the device 98 for subjecting the suction cups to a gas pressure, for example compressed air.

   As soon as the rod 97 is released from the cam surface 96, it is returned to its normal position by a spring 99, a stopper 100 being provided to prevent the rod from rising too high.



   Still other modifications and adaptations of the invention can be made without departing from its scope.
 EMI15.2
 l- # VENDIC.ATIONS.



   1 - Maohine-tool of the type mentioned above, provided with a mechanism for transporting the workpieces that can operate in synchronism with the short round trips of the punch, arranged to transport the objects to be worked one by one from one reserve location (i.e. a feeding station) into which they can be manually introduced, to the work support under the punch, and arranged to remove each part once it has been worked .

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

2 - Maohine-outil du genre mentionné ci-dessus, dans laquelle les pièces à travailler sont fournies d'un emplaoemmt de réserve, ou elles sont placées à l'abri de la main, dans une position d'opération sous le poinçon, puis sont enlevées de cette position après avoir été travaillées au moyen d'un méoanisme de transport fonotionnant synohro- niquement aveo les allers et retours du poinçon, cet arrangement oom- prenant deux bras pouvant glisser, montés sur un arbre basculant transversalement, l'un des bras étant disposé pour transférer une à une les pièces à travailler du logement de réserve en position sur <Desc/Clms Page number 16> la maohine et l'autre bras étant arrangé pour transférer les pièces travaillées de leur position sur la machine à un logement d'éjection ou vers une deuxième position d'opération. 2 - Maohine-tool of the type mentioned above, in which the pieces to be worked are supplied from a reserve location, or they are placed away from the hand, in an operating position under the punch, then are removed from this position after having been worked by means of a transport mechanism functioning synchronously with the back and forth movements of the punch, this arrangement comprising two arms which can slide, mounted on a transversely tilting shaft, one of the arm being arranged to transfer the workpieces one by one from the reserve housing into position on <Desc / Clms Page number 16> the maohine and the other arm being arranged to transfer the worked pieces from their position on the machine to an ejection housing or to a second operating position. 3 - Maohine-outil du genre mentionné ci-dessus comprenant: une position de travail placée sous le poinçon; un emplacement de ré- serve disposé sur l'un des côtés de la position de fonctionnement et duquel les pièces à travailler peuvent être fournies par l'opérateur à l'abri du danger; un logement d'éjection disposé sur le côté oppo- sé de la position de travail ; 3 - Maohine-tool of the type mentioned above comprising: a working position placed under the punch; a reserve location arranged on one side of the operating position and from which the workpieces can be supplied by the operator out of danger; an ejection housing disposed on the opposite side of the working position; mécanisme de transfert pour dépla- cer les pièces à travailler de l'emplacement de réserve à la position d'opération, puis de la position d'opération au logement d'éjection après qu'elles ont été travaillées par le poinçon, le dit mécanisme de transfert comprenant un bras basculant s'étendant parallèlement à la ligne reliant les centres de l'emplacement de réserve et du logement d'éjection avec la position d'opération; un manchon basoulable avec le bras capable d'être aotionné vers l'avant ou vers l'arrière par rapport au bras; une paire de bras pourvue chacun d'un dispositif pouvant saisir la pièce à travailler et montés sur le manchon; et un dispositif d'opération pour produire le cycle de mouvements spécifiés. transfer mechanism for moving the workpieces from the reserve location to the operating position, then from the operating position to the ejection housing after they have been worked by the punch, the said mechanism transfer comprising a rocking arm extending parallel to the line connecting the centers of the reserve location and the ejection housing with the operating position; a tiltable sleeve with the arm capable of being propelled forward or backward with respect to the arm; a pair of arms each provided with a device capable of gripping the workpiece and mounted on the sleeve; and an operating device for producing the cycle of specified movements. 4 - Machine-outil du genre mentionné ai-dessus, pourvue d'un arbre s'étendant verticalement portant deux bras latéraux ayant chacun un dispositif de maintien de la pièce à travailler à une de leurs extrémités, et comprenant un mécanisme fonctionnant synchroniquement avec les courses allers et retours du poinçon de manière à mouvoir le bras vertical axialement afin de déplacer les bras vers le haut et vers le bas, et afin de déplacer angulairement le bras vertical pour mouvoir les bras d'un côté ou de l'autre suivant que les pièces à tra- vailler doivent être transférées automatiquement de l'emplacement de réserve ou elles peuvent être emmagasinées par l'opérateur à la posi- tion d'opération, puis de oelle-ci à un logement d'éjection. 4 - Machine tool of the type mentioned above, provided with a vertically extending shaft carrying two lateral arms each having a device for holding the workpiece at one of their ends, and comprising a mechanism operating synchronously with the back and forth strokes of the punch so as to move the vertical arm axially in order to move the arms up and down, and in order to angularly move the vertical arm to move the arms to one side or the other depending on whether the workpieces must be transferred automatically from the reserve location or they may be stored by the operator in the operating position and then from there to an ejection slot. 5 - Machine-outil telle que revendiquée en 2 ou 3, caractérisa en ce que le bras s'étendant transversalement est basculé par l'inter- médiaire de leviers opérés par une came montée sur l'arbre, et que le <Desc/Clms Page number 17> manohon est actionné dans un sens ou dans un autre relativement au bras s'étendant transversalement, au moyen d'autres leviers dont les mouvements sont contrôlés par un ou plusieurs ressorts agissant en combinaison aveo une oame montée sur un arbre auxiliaire engrené par l'arbre de la manivelle. 5 - Machine tool as claimed in 2 or 3, characterized in that the arm extending transversely is tilted by means of levers operated by a cam mounted on the shaft, and that the <Desc / Clms Page number 17> manohon is actuated in one direction or another relative to the transversely extending arm, by means of other levers whose movements are controlled by one or more springs acting in combination with an oame mounted on an auxiliary shaft engaged by the shaft of the crank. 6 - Machine-outil suivant la revendication 5, oaraotérisée en ce que le profil de la came de la manivelle est de forme telle qu'elle fait basculer l'arbre s'étendant transversalement deux fois pendant chaque oyole d'opérations, une fois pendant la course vers le haut et une fois pendant la course vers le bas, le profil de la oame sur l'arbre auxiliaire étant tel qu'elle assurer,une oourte pé- riode d'arrêt après le deuxième mouvement de basculement du bras s'étendant transversalement afin d'assurer le temps à la came de descendre et de commencer une nouvelle ascension. 6 - Machine tool according to claim 5, oaraotérisée in that the profile of the cam of the crank is of such a shape that it causes the shaft extending transversely to tilt twice during each oyole of operations, once during the upward stroke and once during the downward stroke, the profile of the oame on the auxiliary shaft being such as to ensure a short stopping period after the second tilting movement of the arm takes place. extending transversely to ensure time for the cam to descend and start a new ascent. 7 - Machine-outil suivant les revendications 3 ou 4, carao -térisée en ce que chaque dispositif maintenant la pièce à travailler comprend deux doigts normalement maintenus en position fermée par un ou plusieurs ressorts et arrangés pour être ouverts afin de libérer une pièce travaillée pendant le mouvement de basoulement par suite de l'engagement d'un organe de la table de travail avec une rainure du dispositif maintenant la pièce travaillée, 8 - Maohine-outil telle que revendiquée en 7, caractérisée on ce que le dispositif maintenant la pièce à travailler est arrangé pour transférer oelle-oi de la position d'opération à l'emplacement d'éjeotion, et est pourvu d'un trou en alignement avec l'organe de la position d'opération, 7 - Machine tool according to claims 3 or 4, carao -terized in that each device holding the workpiece comprises two fingers normally held in the closed position by one or more springs and arranged to be open in order to release a workpiece during the tilting movement as a result of the engagement of a member of the worktable with a groove of the device holding the workpiece, 8 - Maohine-tool as claimed in 7, characterized in that the device holding the workpiece is arranged to transfer it from the operating position to the ejeotion location, and is provided with a hole in alignment with the organ in the operating position, aucun autre organe n'est prévu à l'emplace- ment de réserve ou d'alimentation de sorte que quand les dispositifs maintenant la pièce sont basoulés vers la station d'alimentation et vers la station d'opération,les pièces à travailler sont saisies,et quand le dispositif maintenant les pièces est basculé vers la posi- tion d'opération et vers l'emplacement d'éjeotion,oes pièces sont répétées. no other component is provided at the reserve or supply location so that when the workpiece holding devices are tilted to the supply station and to the operating station, the workpieces are picked up , and when the part holding device is switched to the operating position and to the ejection location, these parts are repeated. 9 - Machine-outil telle que revendiquée en 3 ou 4,caractérisa en ce que les dispositifs maintenant les pièces à travailler ont la <Desc/Clms Page number 18> forme de ventouses, et que le mécanisme est prévu de manière à sou- mettre ces ventouses à un certain degré de vide lorsque la pièce à travailler doit être saisie et transférée, et à soumettre les ven- touses à l'action d'un gaz sous pression pour éjecter les pièces travaillées. 9 - Machine tool as claimed in 3 or 4, characterized in that the devices holding the workpieces have the <Desc / Clms Page number 18> shaped like suction cups, and that the mechanism is provided in such a way as to subject these suction cups to a certain degree of vacuum when the workpiece is to be gripped and transferred, and to subject the vents to the action of a gas under pressure to eject the worked pieces. 10 - Machine-outil suivant l'une quelconque des précédentes revendications, caractérisée en ce que des dispositifs de garde la- téraux et vertioauxsont prévus pour enfermer le mécanisme ne laissant qu'une ouverture à travers laquelle les pièces à travailler peuvent être fournies à la machine. 10 - Machine tool according to any one of the preceding claims, characterized in that lateral and vertical guard devices are provided to enclose the mechanism leaving only an opening through which the workpieces can be supplied to the machine. machine. 11 - Machine-outil suivant l'une quelconque des précédentes revendications, caractérisée en ce qu'un chemin de guidage est prévu le long duquel les pièces à travailler peuvent être fournies à la machine. 11 - Machine tool according to any one of the preceding claims, characterized in that a guide path is provided along which the workpieces can be supplied to the machine. 12 - Machine-outil du genre mentionné ci-dessus, comprenant un certain nombre de poinçons adaptés pour effectuer une série d'o- pérations sur des pièces à travailler,et un méoanisme de transfert pouvant être actionné synohroniquement avec le mouvement de va et vient des poinçons, ce mécanisme comprenant un certain nombre de bras arrangés pour transférer les pièces à travailler d'un emplace- ment de réserve où elles sont à l'abri de la main vers une première position d'opération, puis de cette première position à une deuxième position, et ainsi de suite jusqu'à, ce que la série soit complétée, le dernier bras étant manoeuvré pour transférer les pièces travail- lées finies à une station d'éjection (par exemple le réservoir d'un distributeur). 12 - Machine tool of the kind mentioned above, comprising a number of punches adapted to perform a series of operations on workpieces, and a transfer mechanism which can be actuated synohronically with the reciprocating movement punches, this mechanism comprising a number of arms arranged to transfer the workpieces from a reserve location where they are safe from the hand to a first operating position, then from this first position to a second position, and so on until the series is completed, the last arm being operated to transfer the finished workpieces to an ejection station (eg the reservoir of a distributor). 13 - Machine- outil suivant l'une queloonque des précédentes revendications, caracé risée en ce que la maohine est arrangée pour fonctionner continuellement après avoir été mise en marohe. 13 - Machine tool according to any one queoonque of the preceding claims, characterized in that the maohine is arranged to operate continuously after being put in marohe. 14 - Machine-outil construite, arrangée et adaptée pour fonctionner ainsi que cela est décrit ci-dessus en référence avec les dessins ci-joints. <Desc/Clms Page number 19> 14 - Machine tool constructed, arranged and adapted to function as described above with reference to the accompanying drawings. <Desc / Clms Page number 19> RESUME. ABSTRACT. La présente invention ooncerne des machines-outils telles que des poinçonneuses eu analogues et prévoit plus particulièrement des dispositions pour transférer les pièces à travailler ou travail -lées en synchronisme aveo les courses aller et retour du poinçon ou analogue, d'emplacements de réserve ou d'alimentation de la ma- ohine à des emplacements de travail et de ces emplacements de travail à des emplaoements d'éjeotion, une pièce à travailler étant amenée en position de travail pendant qu'une pièce travaillée est amenée en position d'éjection. The present invention relates to machine tools such as punching machines and the like and more particularly provides arrangements for transferring the workpieces or work -lées in synchronism with the outward and return strokes of the punch or the like, reserve locations or Feeding the machine to working locations and from these working locations to ejecting locations, a workpiece being brought into the working position while a workpiece is brought into the ejection position.
BE434973D BE434973A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE434973A true BE434973A (en)

Family

ID=93978

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE434973D BE434973A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE434973A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0900612B1 (en) Device for feeding automatically bars, especially for CNC-lathes
EP0467817B1 (en) Rotative sheet feeder for the accurate positioning of sheet-like elements on flat supports
CA2004409C (en) Cartoning machine used to automatically put an item, especially a vial, in a case
CH621530A5 (en)
FR2619033A3 (en) STAMPING DEVICE
FR2480659A1 (en) TOOL CHANGER MACHINING CENTER
FR2541979A1 (en) DEVICE FOR STACKING BUNDLES OF BOUND SHEETS
FR2460870A1 (en) DEVICE FOR CREATING AN UNINTERRUPTED DISPLACEMENT OF EXTENDED METAL BANDS SUCCESSFUL AT THE END OF A STACK OF SAID BANDS
FR2460732A1 (en) MECHANISM FOR THE PERIODIC MOVEMENT OF OBJECTS FROM ONE PLACE TO ANOTHER, USED IN PARTICULAR IN A PROGRESSIVE STAMPING PRESS
EP0662437B1 (en) Device for connecting tapes of flexible material
BE434973A (en)
FR2474917A1 (en) DEVICE FOR AUTOMATIC TRANSFER OF OBJECTS
CA1320614C (en) Automatic tapping device
FR2511639A1 (en) SAFETY METHOD AND DEVICE FOR CONTROLLING THE MOVEMENT OF THE WORKPIECE IN A PRESS, ESPECIALLY IN A PUNCHING PRESS
EP1459822A1 (en) Tool for deburring forgings
FR2460730A1 (en) APPARATUS FOR PROGRESSIVE STAMPING OF SEVERAL ITEM POSITIONS FROM THIN SHEETS
BE511478A (en)
FR2661342A1 (en) Method and device for loading and unloading a cutting apparatus
BE366396A (en)
EP0338909A1 (en) Device and method for automatically feeding a sewing machine with workpieces
BE435846A (en)
FR2588454A1 (en) Device for automatic positioning of soles for a machine for treating the latter
CA1040159A (en) Device for the preparation of drinks using a dosage liquid passing through a cap which contains in this liquid a thin or dissolving charge afterthe ablation of a hollow appendice and perforation of a thin sheet covering the cap
CH290157A (en) Machine intended to shape deformable containers from tubular blanks.
BE824014A (en) UPGRADES TO DISCHARGE MACHINES