BE427685A - - Google Patents

Info

Publication number
BE427685A
BE427685A BE427685DA BE427685A BE 427685 A BE427685 A BE 427685A BE 427685D A BE427685D A BE 427685DA BE 427685 A BE427685 A BE 427685A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
compounds
sulfonated
salts
acids
addition
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE427685A publication Critical patent/BE427685A/fr

Links

Landscapes

  • Detergent Compositions (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 procédé pour la désinfection de l'appareillage servant à fabriquer et transporter la bière. 



   Il est connu que, le moût de bière et la bière finie constituent une nourriture parfaite pour les micro-organismes les plus divers et particulièrement ceux du genre levure. Il con- vient cependant d'écarter avec le plus grand soin tout germe étranger, afin que la fermentation puisse avoir son cours nor- mal voulu et que la bière finalement préparée ne soit pas ex- posée à se gâter dans les récipients de dépôt ou de transport, dans l'appareillage de débit et dans les bouteilles, Dans ce but, tous les appareillages, conduits et récipients utilisés dans l'industrie de la bière doivent être désinfectés avant la mise en usage ou lors de le mise en service, ou bien encore cette désinfection doit se faire à fond à des distances   réguliè   -res lors d'un usage permanent. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Cette désinfection est accompagnée d'une série de   diffi   -cultes. L'appareillage pour la bière et plus particulièrement   l'appareillage   de brasserie se recouvre, après un court temps d'usage, d'une matière pierreuse, soit dés précipités inorganiques ou organiques, ainsi que de dépôts glaireux, qui présentent les meilleures conditions pour la croissance et la protection des germes, particulièrement, les dépôts glaireux sont parfaitement indésirables. on les enlève pour le mieux à l'aide de solutions alcalines, genre lessive caus -tique. un bon agent désinfectant doit donc être fortement actif dans le domaine alcalin et il doit également rester actif lors de la présence de matières organiques.

   En outre, il est exigé de pareils agents qu'ils soient complètement inodores et, autant que possible, sans goût à la concentration d'utilisation, et encore il convient   qu'ils   se laissent laver très facilement hors de l'appareillage. Des résidus qui restent éventuellement pourraient autrement être nuisibles à la santé et produire des précipitations ou une mauvaise odeur à la bière. 



  Il convient aussi d'éviter éventuellement des précipités dans le   moût:   de bière, afin de ne pas agraver le dépôt de la matière pierreuse. Finalement,   l'agent   de désinfection ne pourra pas attaquer le bois, ni la gomme, la poix, la laque ni le métal, et il ne pourra pasconstituer avec l'une de ces matières un produit donnant un goût quelconque. l'ouïes ces exigences nombreuses sont naturellement très difficiles à réaliser. il a été trouvé maintenant que les composés sulfonés sont particulièrement appropriés au but énoncé. 



   L'effet destructif de vie des composés sulfonés sur les micro-organismes pathogènes est déjà connu par le brevet fran- çais n  805217. De celui-ci cependant on ne pouvait déduire si ces composés étaient également appropriés pour la désinfection et le nettoyage dans l'industrie de la brasserie. Il y avait lieu, en outre, de voir si les composés sulfonés ont une action suffisante sur les micro-organismes qui provoquent la décompo- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 sition de la bière et s'ils possèdent toutes les autres propriétés requises, par exemple une haute activité en solution alcaline. Leur utilisation dans la désinfection pour brasserie signifie, de ce fait, un progrès technique réel. 



   Les composés sulfonés proposés ici sont notamment fa cilement solubles dans l'eau, sans odeur, d'un goût non désagréable, très légèrement amères, ils'ne provoquent pas de pré -cipitation dans le moût de bière et ne donnent pas naissance une odeur ni à un goût avec les matériaux des récipients présentés, sur les micro-organismes nuisibles et indésirables, tels que, par exemple, le sacch. ellips.,   l'oïdium,   les bactéries acétiques, les bactéries thermophiles, les sereines, etc., les composés proposés ont une action destructrice très forte. En opposition à la plupart des produits désinfectants connus, par -ticulièrement ceux du groupe phénol, cette aotion est très grande en solution alcaline, par exemple dans 0,1 - 0,5 % de lessive caustique.

   Toutes ces propriétés rendent les composés sulfonés énoncés d'une très grande valeur p our la désinfection régulière   épuratrice   de l'ensemble du système de récipients en brasserie, pour le nettoyage et la désinfection de l'appareilla -ge de   débit,   pour le   désinfection   de fats à bière, pour le   net   -toyage désinfectent des bouteilles à bière, par exemple à l'ai -de des machines à lever les bouteilles sans brosse, ainsi que pour d'autres usages similaires. sont particulièrement appropriés à ce but., ceux parmi les composés proposés qui contiennent,dans la molécule,des chaînes aliphatiques ou des radicaux acyles d'une grandeur entre 10 et 18 atomes de carbone.

   Se comportent comme particulièrement avantageux, les mélanges de composés homologues, par exemple ceux qui   obtiennent   tous un radical alkyle ou acyle   pair'   entre 10 et 18 ou 12 et 18 atomes de carbone, tels   qu'on   peut les produire, par exemple, à partir de graisses naturelles ou de leurs produits d'hydrogénation. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Le capacité   d'utilisation   particulière des mélanges est basée sur cette observation que, par exemple, les composés sulfonés à poids moléculaire élevé, ont une action bactérici- de plus forte sur les micro-organismes flottant dans l' eeu, que ceux qui ont un poids moléculaire moindre,et qu'ils ont, d'autre part, cependant sur les germes,qui sont nombreux dans un milieu   colloïdal,   un effet souvent moindre que leurs homo- logues inférieurs.

   Le mélange de plusieurs composés sulfonés, particulièrement ceux qui se distinguent dans la grandeur moléculaire, ne présente pas ces désavantages, mais présente. dans une même mesure, une haute activité sur les germes en sont suspension libre dans l'eau, tout comme sur ceux   qui/protégés   dans un milieu par des colloides, par des fentes ou déchirures de surfaces finement hachurées-ou encore par imprégnation dans un certain milieu. En outre, ce mélange présente l'avantage d'une plus grande solubilité des constituants séparés, de sor- te qu'il n'est d'abord possible que par mélange d'utiliser pratiquement des composés sulfonés à haute activité, mais dif- ficilement solubles. 



   Il a été trouvé encore d'autres groupes de composés sul -fonés, qui sont particulièrement bien appropriés au but énon   -ce.   



   Il s'agit ici d'une classe de composés qui portent le groupe sulfoné entre deux autres radicaux de même grandeur ou approximativement de même grandeur, de la formule : 
 EMI4.1 
 dans laquelle R1 et R2 désignent deux chaînes aliphatiques d'au moins 8 et au plus de 14 atomes de carbone, cependant que la somme de R1 et R2 sera au moins 16 et au plus   22   atomes 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 de carbone. R1 et R2 peuvent également être substitués ou être constitués de plusieurs   chaînes   partielles qui sont accouplées par des atomes étrangers. R3 désigne le groupe méthyle ou é- thyle, X un   radical   acide, avantageusement le radical de l'a- cide sulfurique méthyle ou aethyle. 



   Les composés du genre susdit se distinguent des autres composés sulfones par leur puissance destructrice   particuliè-   rement forte sur les micro-organismes en association avec une activité capillaire très élevée. 



   Des produits particulièrement avantageux pour la mise en pratique de la désinfection des récipients de brasserie peu- vent 'être obtenus à nouveau en mélangeant ensemble plusieurs composés séparés du genre énoncé. De cette manière, on in- fluence avantageusement le solubilité des composés dans de l'eau. 



   Comme autres composés particulièrement appropriés, on peut encore citer ces composés sulfonés qui, à coté du groupe sulfoné, contiennent encore un ou plusieurs autres groupes cationiques, et du genre de sels, par exemple des groupes sulfoniques ou d'ammonium. par pareils autres groupes positifs, la solubilité dans de l'eau est augmentée et on obtient ainsi, en présence de radicaux carbone-hydrogène, une action destructrice plus gran- de sur les micro-organismes. 



   Revendications. 



   1.-procédé pour nettoyer et désinfecter en matière de brasserie, particulièrement pour récipients de brasserie, fûts. bouteilles et conduits à bière, caractérisé par le fait   qu'on   utilise des composés sulfones éventuellement en addition avec des   aQides,   des lessives, des sels ou autres additions      usuelles pour des buts de nettoyage.



   <Desc / Clms Page number 1>
 process for the disinfection of equipment used to manufacture and transport beer.



   It is known that beer wort and finished beer constitute perfect food for the most diverse microorganisms and particularly those of the yeast type. However, it is advisable to remove with the greatest care any foreign germ, so that the fermentation can take its desired course and that the beer finally prepared is not liable to spoil in the deposit containers or equipment, in the flow equipment and in the bottles, For this purpose, all equipment, conduits and containers used in the beer industry must be disinfected before use or during commissioning, or well again this disinfection must be done thoroughly at regular distances during permanent use.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   This disinfection is accompanied by a series of difficulties. The equipment for beer and more particularly the brewery equipment becomes covered, after a short time of use, with a stony material, either inorganic or organic precipitates, as well as with mucous deposits, which present the best conditions for the growth and protection of germs, particularly mucus deposits, are perfectly undesirable. they are best removed with alkaline solutions, such as causal detergent. a good disinfecting agent must therefore be strongly active in the alkaline domain and it must also remain active in the presence of organic matter.

   In addition, such agents are required to be completely odorless and, as far as possible, tasteless at the concentration of use, and again they should be very easily washed out of the apparatus. Any remaining residue could otherwise be harmful to health and produce precipitation or a bad odor to beer.



  It is also advisable to possibly avoid precipitates in the must: of beer, in order not to aggravate the deposit of the stony matter. Finally, the disinfecting agent will not be able to attack wood, or gum, pitch, lacquer or metal, and it will not be able to constitute with one of these materials a product giving any taste. hearing these numerous requirements are naturally very difficult to achieve. it has now been found that sulfonated compounds are particularly suitable for the stated purpose.



   The life-destroying effect of sulfonated compounds on pathogenic microorganisms is already known from French Patent No. 805217. From this, however, it could not be deduced whether these compounds were also suitable for disinfection and cleaning in the environment. brewing industry. It was also necessary to see whether the sulphonated compounds have a sufficient action on the microorganisms which cause the decomposition.

 <Desc / Clms Page number 3>

 sition of beer and whether they have all the other required properties, for example high activity in alkaline solution. Their use in brewery disinfection therefore means real technical progress.



   The sulfonated compounds proposed here are in particular easily soluble in water, odorless, of a non-unpleasant taste, very slightly bitter, they do not cause precipitation in the beer wort and do not give rise to an odor. nor to a taste with the materials of the presented containers, on harmful and unwanted microorganisms, such as, for example, sacch. ellips., powdery mildew, acetic bacteria, thermophilic bacteria, serene bacteria, etc., the compounds proposed have a very strong destructive action. In contrast to most of the known disinfectants, especially those of the phenol group, this action is very high in alkaline solution, for example in 0.1 - 0.5% caustic lye.

   All these properties make the sulphonated compounds stated of very great value for the regular purifying disinfection of the entire system of containers in the brewery, for the cleaning and disinfection of the flow apparatus, for the disinfection of beer shakers, for cleaning and disinfecting beer bottles, for example using brushless bottle lifting machines, as well as for other similar uses. particularly suitable for this purpose are those among the compounds provided which contain, in the molecule, aliphatic chains or acyl radicals of a size between 10 and 18 carbon atoms.

   Behave as particularly advantageous, mixtures of homologous compounds, for example those which all obtain an alkyl or acyl radical pair 'between 10 and 18 or 12 and 18 carbon atoms, as can be produced, for example, from natural fats or their hydrogenation products.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   The particular usability of the mixtures is based on this observation that, for example, sulfonated compounds with a high molecular weight, have a stronger bactericidal action on microorganisms floating in the body, than those which have a greater bactericidal effect. less molecular weight, and that they have, on the other hand, however on the germs, which are numerous in a colloidal medium, an effect often less than their lower counterparts.

   The mixture of several sulfonated compounds, especially those which differ in molecular size, does not present these disadvantages, but does. to the same extent, a high activity on the germs are freely suspended in water, just as on those which / protected in a medium by colloids, by cracks or tears of finely hatched surfaces - or by impregnation in a certain environment. In addition, this mixture has the advantage of greater solubility of the separate constituents, so that it is first possible only by mixing to use substantially sulfonated compounds with high activity, but different. readily soluble.



   Still other groups of sulphonated compounds have been found which are particularly well suited for the stated purpose.



   This is a class of compounds which carry the sulfonated group between two other radicals of the same size or approximately the same size, of the formula:
 EMI4.1
 in which R1 and R2 denote two aliphatic chains of at least 8 and at most 14 carbon atoms, while the sum of R1 and R2 will be at least 16 and at most 22 atoms

 <Desc / Clms Page number 5>

 of carbon. R1 and R2 can also be substituted or consist of several partial chains which are coupled by foreign atoms. R3 denotes the methyl or ethyl group, X an acid radical, advantageously the radical of methyl or ethyl sulfuric acid.



   The compounds of the aforementioned genus are distinguished from other sulfone compounds by their particularly strong destructive power on microorganisms in association with a very high capillary activity.



   Particularly advantageous products for the practice of disinfecting brewery vessels can again be obtained by mixing together several separate compounds of the kind set forth. In this way, the solubility of the compounds in water is advantageously influenced.



   Mention may also be made, as other particularly suitable compounds, of those sulphonated compounds which, besides the sulphonated group, also contain one or more other cationic groups, and of the kind of salts, for example sulphonic or ammonium groups. by such other positive groups the solubility in water is increased and thus, in the presence of carbon-hydrogen radicals, a greater destructive action on the micro-organisms is obtained.



   Claims.



   1.-process for cleaning and disinfecting in brewing, particularly for brewery containers, barrels. beer bottles and pipes, characterized in that sulfone compounds are used optionally in addition with aQides, lye, salts or other customary additions for cleaning purposes.


    

Claims (1)

2.-Procédé pelon la revendication 1, caractérisé par le fait qu'on utilise des mélanges de composés surfonés dont les composés séparés ne possèdent pas moins de 10 atomes de car- <Desc/Clms Page number 6> bone, éventuellement avale addition d'acides. lessives, sels ou autres additions usuelles pour des buts de nettoyage. 2. A process according to claim 1, characterized in that one uses mixtures of surfoned compounds whose separate compounds do not have less than 10 carbon atoms. <Desc / Clms Page number 6> bone, possibly swallows addition of acids. detergents, salts or other usual additions for cleaning purposes. 3, procédé selon les revendications 1 et 2, caractérisé par le fait qu'on utilise des composés sulfonés de la formule:, EMI6.1 éventuellement avec addition d'acides, lessives, sels ou autres additions usuelles pour des buts de nettoyage, dans laquelle R1 et R2 désignent des chaînes aliphatiques, éventuellement substituées ou interrompues par des atomes étrangers d'au moins chacun 8 et ensemble au plus 22 atomes de carbone, R3 le groupe méthyle ou aethyle et X un radical acide. 3, process according to claims 1 and 2, characterized in that sulfonated compounds of the formula are used :, EMI6.1 optionally with the addition of acids, alkalis, salts or other usual additions for cleaning purposes, in which R1 and R2 denote aliphatic chains, optionally substituted or interrupted by foreign atoms of at least each 8 and together at most 22 atoms carbon, R3 is methyl or aethyl and X is an acid radical. 4.-Procédé selon les revendications 1 et 2, caractérisé par le fait qu'on utilise des composés sulfonés ayant au moins 10 atomes de carbone, et qui portent, à côté du groupe sulfoné, encore un deuxième groupe cet-.,Ionique, éventuellement avec addition d'acides, lessives, sels, ou autres additions usuelles pour des buts de nettoyage. 4. A method according to claims 1 and 2, characterized in that sulfonated compounds having at least 10 carbon atoms are used, and which bear, next to the sulfonated group, yet a second group this -., Ionic, optionally with the addition of acids, lye, salts, or other usual additions for cleaning purposes.
BE427685D BE427685A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE427685A true BE427685A (en)

Family

ID=88207

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE427685D BE427685A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE427685A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2734577A1 (en) PROCESS FOR RINSING WITH PERCARBOXYLIC ACIDS
EP1133320B1 (en) Beverage manufacture and cold aseptic bottling using peroxyacid antimicrobial composition
EP0193416B1 (en) Sterilizing composition for contact lenses
CN1071559C (en) Cleaning/sanitizing methods, compositions, and/or articles for produce e. g. fruits and vegetables
EP0233110B2 (en) Use of a salt to influence the flow characteristics of thickened compositions
CN1630704A (en) Acid sanitizing and cleaning compositions containing protonated carboxylic acids
CN1193897A (en) Cleaning/sanitizing methods, compositions and/or products for articles
FR2508481A1 (en) FLUORIDE-FREE CONCENTRATES AND SOLUTIONS AND PROCESSES FOR LOW-TEMPERATURE CLEANING OF ALUMINUM
JPH11514038A (en) Method for removing stains on a hard surface with a detergent composition containing a bleaching agent
FR2923735A1 (en) PROCESS FOR ACID CLEANING IN THE BRASSICOLE INDUSTRY
EP2588420B1 (en) Descaling of oxalates with acid compositions
EP0971584B1 (en) Disinfectant composition with peracetic acid and non-ionic surfactant base
AU772299B2 (en) Antimicrobial composition comprising an oxidoreductase and an enhancing agent of the N-hydroxyanilide-type
BE427685A (en)
CN1270531A (en) Method for sanitization of substrates with deteragent compositions
EP0633221B1 (en) Thickened aqueous composition of sulfamic acid
CA1154555A (en) Bactericide
WO1999007222A1 (en) Disinfecting composition
FR2662173A1 (en) COMPOSITION FOR CLEANING AND DISINFECTING MILKING EQUIPMENT.
EP2268783B1 (en) Use of alkane sulfonic acid for descaling in the agri-food industry
US20040176262A1 (en) Methods and compositions for drains and delivery lines
US691671A (en) Process of cleaning beer vats and pipes.
AU2021279078B2 (en) Biocidal compositions with hydronium ion sources for biofilm control
JP5193907B2 (en) Cleaning method for cut vegetables or fruits
US20020137655A1 (en) Use of haloperoxidase, peroxide and carboxylic acid